DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Hieuwjaarswenschen Hit het JUuiemeut Spoorwegramp in West-Duitschland. De nieuwe warenwet goedgekeurd. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon- en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—, iranco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. Dit nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: PRIJS PER GEWONE AD VERTE NTIEN: Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven iranco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telei. 3320, redactie 3330. Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. 137e Jaargang Buitenland, Sneltrein rijdt door onveilig signaal en vliegt op een locaaltrein in. Vele wagens verpletterd, meer dan 30 dooden. EEN CATASTROPHE. Wat vandaag de aandacht trekt (Zie verder eventueel laatste berichten.) Evenals vorige jaren is ook dit jaar weer gelegenheid voor het plaatsen van NIEUWJAARSWENSCHEN in ons nummer van DINSDAG 31 DECEMBER. De prijs bedraagt 50 cent voor een enkele advertentie van 5 regels a contant. U zoudt onze administratie ten zeerste verplichten door nu reeds Uw Nieuwjaarswensch aan ons bureau Voordam 9 op te geven. Ook kunt U ons Uwe adverten tie doen toekomen door tus- schenkomst van onze agenten en van H.H. Boekhandelaren. ZIJ, DIE ZICH MET 1 JANUARI A.S. VOOR MINSTENS 3 MAANDEN OP DIT BLAD ABONNEEREN, ONT VANGEN DE TOT DIEN DATUM VERSCHIJNENDE NUMMERS FRAN CO EN GRATIS. DE DIRECTIE. Eerste Kamer. Den Haag, 24 Dec. 1935 Den dag voor Kerstmis is de senaat een poosje bijeen geweest om een reeks wetsont werpen af te handelen. De meeste waren „nihilisten", d.z. wetsvoorstellen, waarom trent in het verslag der Kamer niets wordt opgemerkt en welke daarom onder den ha mer plegen door te gaan. De nieuwe warenwet, een bezuinigings maatregel, zooals men weet, is na een kort debat goedgekeurd. De heer Otten (v.d.) betoogde, dat de con centratie van diensten aan de deugdelijkheid van het onderzoek geen nadeel mag toebren gen Minister Slingenberg gaf geruststellende verzekeringen, noemde het gerucht, als zou het aantal keuringsdiensten van één-en-twin- tig tot acht worden verminderd, onjuist, maar kon anderzijds nog niet beloven, dat in bepaalde plaatsen de keuringsdienst zou worden gehandhaafd. Het wetsontwerp heeft, zooals men weet, eerst een onderdeel uitgemaakt van de alge- meene bezuinigingswet, is later als afzonder- 'ïjk wetsvoorstel ingediend en heeft daarna nog verschillende veranderingen ondergaan. De heer de Zeeuw (s.d.) plaagde den mi- Plskr met de opmerking, dat het gebeurde leert, dat het gemakkelijker is, bezuinigingen voor te nemen dan uit te voeren. Maar minister Slingenberg kaatste den bal terug, door erop te wijzen, dat de heer De Zeeuw (wethouder van Rotterdam) zelf ook de medewerking van andere instanties noo- dig heeft om bezuinigingen tot stand te kun nen brengen. Men kan dan wenschen van zul ke instanties, of zij nu gemeenteraad of Twee de Kamer heeten, niet negeeren. Intusschen wenschte Z.Exc. den heer de Zeeuw bij diens bezuinigingen een goed succes! Beschouwde de heer Otten de veranderin gen, welke het wetsontwerp heeft ondergaan, als verbeteringen, jhr. de Gijselaar (c.h.) gaf over deze wijzigingen zijn spijt te kennen en vreesde, dat de bezuiniging er te veel door in het gedrang zou komen. Minister Slin genberg vertelde, dat ten gevolge van het wetsontwerp 's Rijks schatkist aan keurings diensten vier ton minder gaat uitkeeren en dat de versobering van de diensten, welke blijven, een ton zal uitsparen. De Kamer heeft het wetsontwerp zonder hcofdelijke stemming aangenomen. Ook aan deze zijde van het Binnenhof werkt men hard en snel, tegenwoordig. Na de openbare ver gadering is men nog weer in afdeelingson- derzoek gegaan. En vervolgens zijn de se natoren Kerstmis gaan vieren. Maar a.s. Maandag komen zij alweer bijeen. Dinsdagavond heeft op de Saaie brug nabij Gross-Heringen een spoorweg ramp plaats gehad, waarbij volgens de eerste berichten één en twintig personen werden gedood en tachtig gewond, van wie een aantal ernstig. Volgens mededeeling van de spoor wegdirectie te Erfurt is de D-trein no. 44 van Berlijn naar Frankfurt a. Main bij Gross-Heringen in Thüringen 25 K M. ten Noorde van Jena aan de Saaie in de flank van een op een zijlijn rijdende personentrein gereden. Vermoedelijk is de D-trein door on veilig signaal gereden. Alle dooden en gewonden behooren tot de passagiers van den personentrein; van de inzitten den van den D-trein werden slechts en kele personen licht gewond. Bij de slachtoffers zijn voor zoover bekend geen buitenlanders. Tengevolge van de botsing is een deel van den personentrein in de Saaie ge stort. De materieele schade is zeer aanzien lijk. De spoorwegverbinding tusschen Berlijn en Frankfurt wordt over een ander spoor geleid. Reeds uit het eerste, officieele bericht over de spoorwegramp nabij Gross-Heringen bleek, dat hier een catastrophe was ontstaan, zooals Duitschland die in jaren nietop zijn spoorwegen heeft beleefd. Reeds onmiddellijk werd n.1 gemeld, dat niet minder dan een en twintig personen daarbij den dood hadden gevonden, terwijl tachtig anderen deels ern stige verwondingen zouden hebben bekomen. Het zou echter blijken, dat deze vreeselijke getallen nog in ongunstigen zin gewijzigd zouden moeten worden. Dat de ramp zoo'n omvang heeft aange nomen ligt wel in de eerste plaats aan de omstandigheid, dat de lokaaltrein, die door S D-trein in den flank werd aangereden, tot de laatste plaats bezet was met personen, rül hpt Kerstfeest in den familiekring gingen rdaartoe na volbrachten dag- takWin naar hun bestammng reMen- De oorzaak. Wat de oorzaak van het.ongeluk belrelt staat thans wel vast, dat de machinist n den sneltrein door een onv€ llS d gereden. Een commissie van onderzoek oer Rijksspoorwegen heeft zich terstond het ongeluk voorgevallen was ter p begeven, teneinde een uiterst gestreng o zoek in te stellen. Deze commissie heelt g constateerd, dat de signalen inderdaad p onveilig stonden, zoodat een verhoor van a machinist zal moeten uitwijzen, hoe het mo gelijk is geweest, dat hij desondanks z1)" trein in volle vaart heeft kunnen doen door rijden. Aangezien de machinist zelf echter zich onder de zwaargewonden bevindt en zijn toestand buitengewoon ernstig geacht wordt, is het nog niet mogelijk geweest hem een verhoor af te nemen. Het reddingswerk. Het duurde eenigen tijd, nadat de eerste berichten over de ramp in Gross-Heringen ontvangen waren, voor men reddingscolon nes georganiseerd had. Alle bureaux waren uiteraard reeds gesloten en in de meeste wo ningen had men de Kerstboom al ontstoken Bovendien werd het reddingswerk ernstig be lemmerd door den sneeuw en de heerschende vorst. Het terrein van de ramp bood een ontzet- tenden aanblik. De expresstrein had den lokaaltrein aangereden, terwijl deze zich reeds voor een gedeelte op de brug over de Saaie had bevonden, met het gevolg, dat de achterste rijtuigen getroffen werden. Ver scheidene rijtuigen sloegen om, werden tegen de leuning van de brug geslingerd, die totaal vernield, werd en vormden daar een ruïne, waaruit na een oogenblik van vreeselijke stilte luid gejammer en gegil weerklonk Een der aangereden rijtuigen was in de Saaie gestort, een tweede rijtuig was wel door de leuning geslagen, maar was boven de rivier blijven hangen. Alle inzittenden van het laatste rijtuig, dat in de rivier geslingerd was, zijn, of wel op slag gedood dan wel in het ijskoude water verdronken. Aan het reddingswerk werd deelgenomen door het garnizoen van Naumburg en door groepen S.A.-mannen, die met koortsachti gen ijver een aanvang maakten met het ber gen van dooden en gewonden. Bij het licht van in allerijl opgestelde schijnwerkers werk ten de mannen in de ijzige koude ononder broken voort. De dooden en gewonden wer den uit de overblijfselen bevrijd en de gewon den met de meeste spoed overgebracht naar de ziekenhuizen van de naburige steden Jena, Apolda en Naumburg a. d. Saaie. Het moei lijkste werk was het bergen van de slacht- offeers uit den in de rivier gestorten wagen. Daartoe moesten zich verscheidene man schappen te water begeven, hetgeen bij de heerschende, ijzige koude ontzaggelijk veel eischte van de krachten der mannen. Inmid dels waren speciale groepen spoorwegarbei ders bezig met steekvlammen de in elkander gewrongen metalen overblijfselen los te snij den, teneinde zoo spoedig mogelijk de spoorbaan te bevrijden en de verkeeretagnatie tot een minimum te beperken. Militairen had den een cordon getrokken rondom de plaats des onheils en aan niemand werd verlof ver leend het terrein te betreden. Op het terrein van het ongeluk waren voor het geven van leiding bij het verleenen van hulp en het overige reddingswerk o.m. ver schenen de directeur van de Rijksspoorwegen, de heer Dorpmueller, benevens de rijksstad houder voor Thüringen, Suackel. Het aantal slachtoffers. Wat het aantal slachtoffers betreft, defini tieve cijfers hieromtrent zijn nog niet bekend gemaakt. Het verluidt echter, dat het aantal dooden sedert de eerste officieele mededeeling gestegen is tot 31, terwijl zich onder de 62 gewonden nog verscheidene personen bevin den, die zoo zware verwondingen hebben, dat voor hun leven gevreesd wordt. Totaal 33 dooden. Het vreeselijke spoorwegongeluk, dat zich Dinsdagavond nabij Gross-Heringen heeft voorgedaan, heeft, voor zoo ver tot dusverre kon worden vastgesteld in totaal 33 dooden geëischt. 10 Personen werden zwaar gewond, 7 anderen kregen minder zware, maar toch nog ernstige kwetsuren. Van de talrijke licht gewonden bevinden zich nog 10 in de ver schillende ziekenhuizen, terwijl de overigen intusschen werden konden worden ontslagen Woensdagavond om 8 uur deelde de rijks- spoorwegdirectie te Erfurt het volgende mede* „Op 24 December 1935 om 19 uur is de D-44 BerlijnBazel bij het binnenrijden van het station Gross-Heringen op den vertrek- kenden personentrein 825 ErfurtLeipzig gereden. De personentrein 825 wordt vol gens program door den F.D. 11 ingehaald en moet bij het vertrek uit het station de spoor Halle-Erfurt kruisen. De D-44 reed door het op „Halt" staande signaal, dat zich voor den ingang van het station Gross-Heringen be vindt, en botste daardoor op den door dit sein volstrekt beveiligden personentrein 825, die in den flank geraakt werd. Het staat vast, dat bij het vertrek van dezen trein het signaal voor binnenrijden niet op H. getrokken kan worden. Bij het onmiddellijk na het ongeluk ingestelde onderzoek naar de seininstallatie is gebleken, dat deze goed functionneert. Bij de botsing werden zeven personenwagens van den personentrein 825 vernield. De ge wonden werden door de universiteitskliniek te Jena, en de ziekenhuizen van Apolda en Naumburg opgenomen. Gewaarschuwd dom den slag van de botsing snelden onmiddellijk S.A.-mannen, afdeelingen sanitair personeel, politie en inwoners der omliggende plaatsen te hulp. Kort daarop verscheen ook de door het station Gross-Heringen aangevraagde sanitaire afdeelingen en dokters. Even later kwam rijksstadhouder Sauckel, die zich be lastte met de leiding van het reddingswerk en orders gaf het noodfge te verrichten voor berging van dooden en gewonden. De Rijksspoorwegen zonden hulptreinen uit Weimar, Weissenfels, Erfurt en Halle naar de plaats des onheils. De zeven bescha digde wagens en de twee beschadigde loco motieven, zoomede de berging der gewonden en dooden, geschiedde met groote omzichtig heid. Het treinverkeer werd van Bad Koesen via Camburg naar Gross-Heringen een van Bad Koesen via Goeschwitz naar Weimar omge- lid. Tal van autoriteiten, o.m. de directeur- generaal der Rijksspoorwegen, dr. Dorp- mueiler, kwamen midden in den nacht op de plaats van het ongeluk. Een afdeeling pioniers werd uit Riesa ont boden om de dooden te bergen. Het traject Erfurt—Halle was om half vier en het traject Halle—Erfurt om half acht weer berijdbaar. Er zijn 28 dooden geïdentificeerd. Wat de schuldvraag betreft, kan verklaard worden, dat het Dinsdagavond zeer druk was in verband met de Kerstdagen. D-trein 44, welke het ongeluk heeft gehad, had twintig minuten vertraging en het schijnt, dat de machinist deze vertraging heeft willen in halen, hetgeen tot gevolg had, dat hij niet met de noodige oplettendheid tewerk ging. De machinist, die ernstig gewond in het ziekenhuis te Naumburg ligt, heeft dit toege geven. Het koortsachtige haast werd onder be schijning met zoeklichten de bergingswerk zaamheid verricht. Vooral de manschappen van den geneeskundigen dienst hebben zich daarbij onderscheiden, terwijl zijn artilleris ten uit Naumburg zich zeer verdienstelijk hebben gemaakt. Woensdagmiddag hebben verschillende autoriteiten zich opnieuw op de hoogte ge steld van den voortgang der bergingswerk zaamheden. MONGOOLSCH PROTEST BIJ MANDSJOEKWO EN JAPAN. Mongolië heeft een krachtig protest inge diend bij Mandsjoekwo en Japan in verband met een gewapenden overval op een grens post op 19 December j.1., waarbij 16 leden van een Mongoolschen wachtpost gedood of gevangen genomen werden. De nota spreekt scherpe afkeuring uit over de onwettige schending van de grenzen en eischt uitleve ring van de gevangenen, het instellen van een onderzoek, bestraffing van de schuldi gen, compensatie voor de door plundering van' eigendommen geleden schade en een verzekering van de regeering, dat dergelijke overvallen niet zullen worden herhaald. Het protest van de hand gewezen. De Mandsjoerijsche minister van buiten- landsche zaken, Tsjang, heeft het Mongool- sche protest betreffende het grensincident van 19 December van de hand gewezen. Tegelijkertijd zijn berichten ontvangen over een nieuw grensincident bij Bulunder- sun en een andere plaats in de grensstreek, die Mandsjoekwo als Mandsjoerijsch gebied beschouwt. Het hoofdkwartier van het Kwantoenleger deelt m dit verband mede. dat troepen van Buiten-Mongolië. die een inval deden, met zware verliezen zijn terug geslagen, terwijl één Mandsjoekwoër is ge dood en drie Japanners zijn gewond. Zelf schuld? In verband met het protest van den mi nister van buitenlandsche zaken van Buiten- Mongolië van 22 December bij de Mand- sjoerijschen minister van buiten'andsche zaken betreffende het incident bij Bulunder- sun, wijzen de Mandsjoerijsche autoriteiten er, volgens berichten van óe Japansche cen trale legerautoriteiten op, dat de Buiten- Mongoolsche autoriteiten zelf schuldig ge acht moeten worden en dat hun protest vol komen ongerechtvaardigd is en de feiten verdraaid. De Mandsjoerijsche regeering heeft op de recente conferentie te Mantsjoeli haar oprecht verlangen getoond vriendschap tusschen de beide landen tot stand te bren gen, maar Buiten-Mongolië, onder invloed van Rusland, is onoprecht geweest, hetgeen tot een afbreken van de conferentie heeft ge leid. De Mandsjoerijsche regeering heeft ter opheldering van de grenslijn, volgens de resolutie, die in genoemde conferentie ter tafel is gebracht, wachtposten naar de grens gezonden, die den loop der grenzen moesten nagaan Toen deze met hun werkzaamheden bezig waren, werden zij bij Bulundersun door troepen van Buiten-Mongolië onder vuur genomen. Deze troepen hadden de Mandsjoerijsche grens overschreden en waren op Mandsjoerijsch gebied doorge drongen, tengevolge waarvan een botsing ontstond. Uit dit alles blijkt duidelijk, dat Buiten Mongolië de feiten onwaar voorstelt, weshalve het Mongoolsche protest moet worden verworpen. Tevens wordt er op ge wezen, dat wanneer Buiten-Mongolië vol hardt in het gesloten houden der deuren dergelijke grensconflicten zich zullen kunnen herhalen. Aansluiting bij Mansjoekwo? Volgens te Tienstsin ontvangen Chinee- sche berichten heeft de machtige Mon goolsche leider Prins Teh Wang een groot deel van Oost Mongolië onafhankelijk ver klaard. Verder wordt gemeld, dat deze beweging wordt gesteund door het Japansche Kwan- tung-leger. De onafhankelijkheidsverklaring zou gericht zijn tegen den Russischen in vloed in het gebied vSn den prins. De mogelijkheid van een aansluiting van het gebied van Wang bij Mansjoekwo, dat beheerscht wordt door het Japansche leger, wordt onder de oogen gezien. Japansche telegrammen uit Hsinking be vestigen de Chineesche berichten en melden verder, dat prins Teh Wang alle Mon goolsche „banieren" heeft opgeroeipen hem te steunen. DE OORLOG IN OOST-AFRIKA. Italiaansch vliegtuig in Abes- sinische handen. Een Italiaansch vliegtuig zou, naar ver luidt, Donderdagochtend in Abessinische handen zijn gevallen. Volgens deze mededeeling zouden twee Italiaansche vliegtuigen boven Daggaboer zijn waargenomen. De vliegtuigen hebben evenwel geen bommen geworpen. Een der vliegtuigen heeft op enkele kilo meters ten Zuiden van Dagaboer, klaarblijke lijk ten gevolge van aanzienlijke averij ten gevolge van het vuur uit luchtafweergeschut, op Abessinisch gebied een noodlanding moeten maken. De inzittenden van het vliegtuig zijn ge vangen genomen. Het vliegtuig is in beslag genomen. Volgens geruchten van het Noordelijk front, duren de gevechten nog voort, doch nadere bijzonderheden ontbreken nog. ONDERMINISTER TANG YU-JEN VERMOORD. Chineesche studenten de daders. De Chineesche onderminister van het Verkeerswezen Tang Yu Jen is gisteravond, toen hij voor zijn woning in de Fransche concessie uit zijn auto stapte, door drie Chineesche studenten doodgeschoten. De daders ontkwamen per auto. Tang Yu Jen was vroeger onderminister van buitenlandsche zaken. Standrecht te Nanking en Hankou. In verband met den moord op den plaats- vervangenden minister van verkeerswezen, Tang Yu-jen heerscht te Nanking groote bezorgdheid. De minister, die aanhanger was van Wang-Tsjin-Wei en derhalve een Japannersvriend, is, naar wordt aan genomen, vermoord door cummunisten, die een toenadering tusschen Japan en China willen verhinderen. De regeering heeft thans ook voor Nan king en Hankou het standrecht afgekon digd. Dit is een voorzorgsmaatregel tegen een actie der communisten, van wie men ge looft, dat zij de zuiver-nationalistische stu dentenactie willen gebruiken als strijdmid del tegen de regeering van Tsjang-Kai- Sjek. De studenten-onlusten te Sjanghai. Te Sjanghai duren de studenten-onlusten voort. Een deel der studenten heeft nog Woensdag het Noorderstation verlaten in Spoorwegramp in Duitschland eischt ruim 30 dooden. (Buitenland). Mongolië gedeeltelijk onafhanke lijk -verklaard. (Buitenland). Cycloon in Argentinië richt groote schade aan. (Buitenland). Chineesch onder-minister ver moord. (Buitenland). De felle winter in Amerika eischt slachtoffers. (Buitenland). Kastekort bij kantoorhouder der posterijen te Nieuw Borgvliet (N.-B.) ontdekt. (Binnenland). Felle brand te Amersfoort. (Bin nenland). Congres te Amsterdam van de Communistische partij. (Binnen land). Kerstcongres S. D. A. P.rede van Koos Vorrink. (Binnenland). De Roode Kruis-ambulance te Addis Abeba gearriveerd. (Binnen land). De W. A.-troepen der N. S. B. ont bonden. (Binnenland). Vergadering in café „Central" voor het behoud van de kaasmarkt. (Stad). de richting-Nanking om te protesteeren te gen de separatistische beweging. De twee treinen, waarin de studenten ver trokken, stonden onder controle van politic beambten, die de treinen tot stilstand brach ten tusschen Soet-Sjau en Woeh-Si. Hel treinverkeer met Nanking is nog altijd niet hersteld. Op bevel van Nanking heeft de comman dant van 't garnizoen Woesoeg, ten Noor den van Sjanghai, in zijn gegied den staa; van beleg afgekondigd. DE TAFELBERG IN VLAMMEN. Uit Kaapstad wordt gmeld, dat de Ta felberg sedert Dinsdagavond in vlamme staat. In de wouden op de hellingen is ee i verwoestende brand uitgebroken, die steec' verder om zich heengrijpt. De vlamme i zijn zichtbaar tot op een afstand van 2'i kilometer. Men vreest, dat de brand no» een week zal duren. DUITSCHE SLEEPBOOT VERMIST. De sleepboot „Hurrah", die eepige dagen geleden uit Hamburg naar Emden vertrok, is daar nog steeds niet aangekomen, zoodat men vreest, dat de sleepboot vergaan is. Het is mogelijk, dat tijdiens den dichten mist van de laatste dagen onder de kust een ongeluk is gebeurd, zonder dat men daar iets van heeft gemerkt De nasporingen zijn tot nog toe zonder resultaat gebleven. I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1935 | | pagina 1