Hooneei
Vtaag en Aanbod
5itmmeuws
m m mhl
MADEMOISELLE
DE LA SEIGLIERE.
beste was. Hij meende dan ook, dat Flohr
betere kansen tegen hem zou hebben dan
Euwe.
Inderdaad heeft Flohr al weer alles
bij elkaar genomen meer successen
kunnen boeken dan Euwe, maar de zeven
partijen, welke Flohr tegen Aljechin
speelde, hadden een 52 in het voordeel
van Aljechin tot resultaat.
Hans Kmoch kwam daardoor tot de
eindconclusie, dat niet Flohr, maar Euwe
de sterkste tegenstander was voor
Aljechin.
Het verloop der match.
Het begin van den wedstrijd was niet
zeer bemoedigend. Euwe verloor en stond
al gauw 2 punten, zelfs 3 punten achter en
ieder vreesde een débacle. Terwijl echter
de kenners het ergste vreesden, kon men
Euwe bewonderen om zijn kalmte en
koelbloedigheid. Hij voelde ofschoon
hij het niet zeide dat zijn kracht toe
nam en was er van overtuigd, dat een
eventueele nederlaag slechts heel klein
zou zijn.
Euwe was goed getraind, had de ope
ningen bestudeerd, had de partijen van
Aljechin geanalyseerd en was volkomen
uitgerust, toen de strijd begon. Alleen had
Aljechin een voorsprong in wedstrijd
routine, en die zou voortdurend kleiner
moeten worden.
Dat leerde ook het verloop van de
match. t Voortdurend werd Euwe's stijl
beter en vaster, voortdurend nam zijn
zelfvertrouwen toe. En reeds in de 8ste
partij weerstond hij den wereldkampioen
en reduceerde zijn achterstand tot 2 pun
ten. De 9de verloor Euwe weer, maar de
10de was voor hem. En waar Euwe reeds
in 1926 tegen Aljechin in een korten wed
strijd 2 punten had kunnen inhalen, daar
groeide zijn vertrouwen.
't Was dan ook niet juist, dat de insi
ders algemeen verrast waren, toen na 14
partijen de kampioenen gelijk stonden:
7:7! En 't was heelemaal niet juist dat
ook Aljechin verrast was door dit ver
loop van den wedstrijd.
Toch duurde het zeer lang, voordat
Euwe de leiding kon overnemen. Dat ge
beurde in de 25ste partij, terwijl hij in de
volgende zijn voorsprong tot 2 punten
vergrootte. En toen verraste Euwe ieder
een. Hij ging na de 26ste partij door met
scherp spel, wat zeer juist gezien was,
omdat Aljechin pas dan in zijn element
is, als hij zelf scherp kan aanvallen en
uit zijn evenwicht raakt, als de tegenpartij
hepi met zijn eigen wapens bestrijdt. Wel
verloor Euwe nog een partij, maar waar
de 30ste absoluut door hem gewonnen was
geworden, als hij verder had gespeeld,
dan ziet men duidelijk de kracht van den
nieuwen werelddkampioen.
Eenige partijen.
Vervolgens heeft de heer Kmoch ver
schillende partijen uiteengezet en heeft
daarbij meerdere varianten gedemon
streerd. Spr. merkte daarbij op, dat de
wedstrijd een bizonder scherp karakter
heeft gehad en dat er slechts enkele
partijen waren geweest, die terstond een
remise-karakter hadden.
Speciaal heeft spr. daarom de Fransche
opening behandeld, waarbij Euwe geen
succes had. Uit de 4 partijen (de 3de, 5de,
7de en 9de), waarin Euwe zich Fransch
verdedigde, leverde hem slechts een halve
punt op. Het bleek, dat Euwe de varianten
niet goed kende, terwijl Aljechin van de
vier keer drie keer een nieuwen zet toe
paste.
't Was dan ook verstandig, dat Euwe
daarna in geen enkele partij met zwart de
Fransche verdediging toepaste. In de
resteerende partyen, waarin Aljechin 1.
e2e4 speelde, antwoordde Euwe dan ook
2 keer met e7e5 en 1 keer met Pg8f6,
n.1. de Aljechin-verdediging, waarmee hij
Aljechin volkomen verraste. Dit was de
29ste partij, dus wel de belangrijkste van
de feheele match.
Spr. ging deze partij geheel na, wees
daarbij op de koelbloedigheid van Euwe,
speelde varianten na, enz.
Na de pauze volgden nog enkele par
tijen, waarna de voorzitter de goed ge
slaagde bijeenkomst sloot met een harte
lijk woord van dank aan den heer Hans
Kmoch.
Dammen.
OM HET WERELDKAMPIOENSCHAP
DAMMEN.
De tweede partij Reichenbach
Vos is remise geworden.
De partij.
Wit: J. H. Vos. Zwart: M. Reichenbach.
I. 34—29, 19—23; 2. 40—34
Men vervolgt hier ook wel met 3228.
Vos' voortzetting lijkt op die der Fabre-
variant.
214—19; 3. 45—40, 10—14; 4.
50—45, 5—10; 5. 29—24.
Tot zoover heeft Vos het spel van Fabre
gevolgd. Het heeft geen doel met 3328
voort te zetten, daar zwart onmiddellijk
met 2024, 15x24 vervolgt. Op 3228,
37 X 28 zou zwart voordeel behalen door
1823 enz.
520X29; 6. 33x24, 19X30; 7
34x25, 14—19; 8. 38—33, 10—14; 9. 42—38,
17—22; 10. 31—26, 11—17.
Het heeft er nu allerminst den schijn
van, dat deze partij het zelfde karakter zal
krijgen als de eerste. Zooals de positie er
thans uitziet is een hekstelling in zicht. Zou
Vos in plaats van 3731, 3228, 38X27 met
37—31, 31—27, 26—37 vervolgen dan zal
men weer tot de klassieke partij kunnen
terugkeeren.
II. 37—31, 6—11; 12. 31—27, 22X31; 13.
26x37.
Vos neemt door 3228, 38X27 de hek
stelling niet en zeer terecht. Dan zou niets
meer te bereiken zijn.
1317—21; 14. 40—34, 11—17; 15.
44—40, 21—26; 16. 34—30, 17—21; 17.
30—24, 19X30; 18. 25x34, 21—27; 19.
32X21, 26x17.
De partij ontwikkelt op normale wijze,
zonder dat zich eenige moeilijkheid voor
doet. In tegenstelling met Woensdag bezet
thans Raichenbach het centrum en is het
Vos, die er zich van verwijderd houdt. Af
gewacht dient te worden, wat Vos met dit
spelgenre, dat hy zoo vaak heeft toegepast,
zal bereiken.
20. 37—32, 13—19; 21. 35—30, 8—6; 22.
30—25.
Hier wordt ook wel 3024, 39x40 ge
speeld, om het zwarte centrum te kwetsen.
De tekstzet is wel zoo goed.
222—8; 23. 41—37, 17—21; 24.
46—41, 21—26.
Wit 24ste zet is beter dan 4742, daar
zwart hierop stellig met 21—27 16x27 zou
kunnen voortzetten. Thans zou hierop ech
ter volgen 33—28, 37X28 met goed spel voor
wit.
25. 49—44.
Velen verwachtten hier op dit ooger.blik
3328, maar hierop zou zijn gevolgd van
zwart 26—31, 36X27, 16—21, 27X16, 7—11,
16x7, 23—29, 34x23, 18X29, 7X18, 13X35
met voor zwart gunstige stelling; 2631,
37X26, 18—22, 28X17, 12x21, 26X17,
23—29, 34x23, 19X46.
2516—21; 26. 34—29, 23x34; 27.
40x29 21—27; 28. 32X21 26x17; 29.
29—24 19X30; 30. 25X34 14—19; 31. 37—32
17—21; 32. 41—37 21—26;
Na de verschillende achterwaartsche af
ruilen zal het voorloopig een gevecht op af
stand moeten worden. De stand ziet er heel
eenvoudig uit. Alles hangt af van de wijze
waarop de stukken in positie zullen worden
gebracht.
33. 44—40 15—20; 34. 32—28 4—10; 35.
37—32 10—15; 36. 47—42.
Stand na 36. 4742.
Raichenbach: Zwart.
Éi ÉSI vHü
i m.
Vos: Wit.
18—23; 37. 34—29 23x34; 38. 40X
39. 36—31 26X 37; 40. 42X31
36.
29 19—24
13—28.
Beide spelers hebben zich gedekt tegen
mogelijke aanvallen op de vleugels. Het is
echter merkwaardig hoe weinig gelegen
heid tot combineeren wordt gegeven.
41. 31—27, 20—25; 42. 29X20, 15X24; 43.
49—34, 9—13.
Het was dus niet de bedoeling van zwart
op 3429 met 18-23, 25x23 te antwoorden.
De tekstzet belet dit immers daar wit hier
na tot 9 zou slaan. Indien schijf 32 evenwel
op 37 had gestaan zou 3429 niet mogelijk
zyn geweest door het volgende geestige slag
zetje: 18—22, 27x9, 3x14, 29X9, 8—13, 9X
18, 12X41.
44. 48—39.
De vraag is of 3429 waarmede zwart tot
achterwaartschen ruil wordt genoodzaakt
niet de voorkeur verdient.
4413—19; 45. 27—22, 18x27; 46
33X21, 12—17; 47. 21x12, 7X18.
Nu wordt de positie iets moeilijker. De
wereldkampioen heeft zich langzamerhand
hersteld van het nadeeltje hem door Vos
bezorgd. Inplaats van 45. 2722 was daar
om 4540 iets beter geweest.
48. 45—40, 18—23; 49. 48—43, 23x32; 50
38x27, 8—13.
De posities zyn nu weer gelijk.
51. 43—38, 19—23.
Deze zet was te voorzien. Alles sluit nu
als een bus.
52. 38—32, 13—19; 53. 40—35, 3—9; 54.
27—22, 25—30; 55. 34x25. Remise.
Slotstand.
Raichenbach: Zwart.
moiselle bewonderd, Holland heeft Rooy-
aards als markies gekend. Stukken als
dit blijven door de tijden heen boeien
door den levendigen dialoog, door het vlot
verloop der gebeurtenissen en door den
sprankelenden Franschen geest.
Egoïsme en zelfoverschatting in het I
zwierige kleed van den ouden Franschen
adel, die, na den val van Napoleon terug
gekeerd, in Frankrijk de oude voorrech
ten dacht te hervinden, maar voorbijzag,
dat er een revolutie geweest was. Een I
botsing van meeningen tusschen adellijk
conservatisme en de ideeën van het volk,
dat voornamelijk in de krijgsmakkers van
Napoleon zijn nieuwe helden zag, een
strijd daarnaast in geslepenheid tusschen
een advocaat als Destournelles en een in
trigante als Madame la Baronne, niet al
leen het oor, maar ook het oog kan daar
van genieten, want het speelt zich alles I
af in de sfeer van omstreeks 1815, den
tijd der zwierige kleederdrachten en der
fraaie interieurs van Fransche buitenver
blijven.
Men zal niet verlangen, dat wij den in- I
houd van Mademoisele de la Seiglière
gaan beschrijven.
Laat ons volstaan met de mededeeling,
dat „Het Masker" hier een nieuwen suc
cesavond gehad heeft en dat een stuk met
deze ras-artisten en met een décor als dat
van Prof. Wolter, in Amsterdam nog lan
gen tijd het succes zal hebben, dat het zoo
ruimschoots verdient.
Laten wij, naast het forsche spel van
Gimberg in zijn dankbare markies-rol, en
de schitterende creatie van Magda Jans-
sens als Barones de Vaubert, het resolute I
optreden noemen van John Gobau als
Bernard Stamply en een woord van hulde
brengen aan de wijze waarop ook Ank I
van der Moer, Bab Wijsman en Emile van j
Stuwe zich van hun taak hebben gekwe
ten, maar last not least aan Ko Arnoldi,
die den weisprekenden Destournelles
heeft uitgebeeld op een wijze, welke hem
een spontaan applaus bij open doek be
zorgd heeft.
De moeilijkste rol was hier bij den spel
leider zeker in uitstekende handen.
Voor den aanvang heeft Dr. van Ame-
rongen de aanwezigen opgewekt op lijs
ten te teekenen om een extra voorstelling
mogelijk te maken en Aaf Bouber gele
genheid te geven ook in Alkmaar te jubi-
leeren.
Tj.
Vos: Wit.
(Hbld.)
Tooneelgroep „Het Masker".
Dinsdag 7 Januari zal van Jonkvrouwe
de la Seiglière in Amsterdam de première
worden gegeven.
Het Comité voor Tooneeluitvoeringen
heeft Alkmaar dus datgene kunnen be
zorgen, dat in de hoofdstad nog zal wor
den aangeboden.
Een zeldzame mengeling van oud en
nieuw, want dit is een stuk van het Théa-
ter frangais, dat bijna een eeuw oud is,
maar in dezen tijd nog niets van zijn char
me heeft verloren. In 1844 schreef San
deau zijn Mademoiselle en in 1851 ging
het als blijspel en het heeft sindsdien ge
slachten lang de toeschouwers weten te
boeien.
Welke H. B. S.-er of Gymnasiast herin
nert zich uit zijn jongensjaren niet de
hardnekkige pogingen van den Franschen
leer aar om de klasse juist dit stuk te laten
vertalen, wie herinnert zich bij het aan
schouwen van een Destournelles niet de
figuur van den geslepen advocaat, wiens
woordenstroom ons vroeger zoo menig
maal zuchtend naar een dictionnaire deed
grijpen.
Niet alleen Frankrijk heeft zijn Made-
TOONKUNST.
Eenige vrienden van de muziek, vrienden
ook van de Alkmaarsche afdeeling van de
maatschappij tot bevordering der Toon
kunst, zijn op het goede denkbeeld ge
komen, een concert te geven ten bate dier
afdeeling.
In onzen tijd is het behoud der aardsche
goederen reeds zoo moeilijk, dat menigeen
de geestelijke totaal vergeet. Maar dan krij
gen juist de verdedigers dier laatsten extra
met den strijd om hat- behoud der aardsche
middelen te kampen. Dit was dan ook de
reden, dat de dames Langeveld en Veenen-
bos en de heeren Jansen, Dorgelo en Ous-
hoorn de klaroen opstaken om ons Alk
maarsche muzieklievend publiek uit te noo-
digen het nieuwe jaar te beginnen met een
goede daad, n.L het bijwonen van een con
cert van hunnentwege te geven op Donder
dag 9 Januari a.s. des avonds te 8 uur in de
Unie, ten bate van de kas van Toonkunst.
De namen der uitvoerenden zijn een
waarborg voor het hooge peil, waarop hél
concert zal staan.
Alkmaarsche musici van naam noodigen
U uit! Welaan, onthoudt hun de belang
stelling, die zij buiten Alkmaar gewoon
zijn te ontvangen, in de eigen stad hunner
inwoning niet.
(Uitsluitend 2e hands artikelen).
Van 15 regels 60 cent bij vooruit
betaling te voldoen.
Von Hindenburg, de Duitsche Keizer en Ludendorff, confe-
reeien achter de linie. Scène uit de Fox Film „30 jaar
Wereldgebeuren", een verzameling authentieke-fïlmreportages
uit de geheime archieven der mogendheden, die deelnamen
aan den wereldoorlog
Wij betalen een goeden prijs voor Uw
HAARD, KACHEL of FORNUIS en
RIJWIELEN. Adres S. VISSER, Smederij
Kooimeerlaan.
TE KOOP zoo goed als nieuw VER
LOVINGSRINGEN,, GOUDEN HEEREN
HORLOGES, ZILVER SCHEPWERK en
eenige DIAMANTEN RINGEN.
S. W. VET, Verdronkenocrd.
TE KOOP: AQUARIUM, inhoud 45 L.
met electr. verwarming, standaard en be
planting.
LYCEUMSTRAAT 72.
TE KOOP jprima RADIOTOESTEL.
LIMMERHOEK 8.
Duitsche Piano, kruissnarig in metaal
gebouwd vollen toon 75, prima werken
de Handnaaimachine 7.50, Ringspoel-
trapm. 27.50 z. g. a. n. 2 pracht Crapauds
12.50, enz. DEKKER, Laat 182.
Mooie HAARDKACHEL TE KOOP.
SCHOT, woonschip Sandersbuurt.
ontvangen. waarvoor geen van beide
broers iets voelt, omdat zij in de nabijheid
l Grete willen blijven wijst zij
Berthold aan om te vertrekken, omdat de
ze reis hem in de oogen van zijn mede
burgers tot een held zal maken. En inder-
derdaad wordt hem bij zijn afscheid een
serenade gebracht, wat wel bewijst dat
het kleihe dorpje nog niet door de alge-
meene reislust onzer dagen was aange
tast.
Zonder veel wedervaren komt Ber
thold in Hamburg, maar dan beginnen de
moeilijkheden: hij is een dag te vroeg
voor het vertrek der boot en dringt zich
dan op bij een bootwerker, een reus van
een kerel, om onderdak en bescherming.
Voor beide wordt door den nieuwen vriend
gezorgd, maar desondanks zijn de beleve
nissen van den nieuwbakken wereldreizi
ger zeer vele en elk ervan werkt op de
lachspieren van hen, die ze op het witte
doek zien weergegeven. En dan: een bij-
geloovige vrees voor zoogenaamde voor
teekenen doet hem ten slotte bagage en
geld in den steek laten en het schip weer
verlaten nog vóór het zee gekozen heeft.
Hij raakt met zijn nieuwen vriend wat aan
het zwerven, maar komt na velerlei erva
ringen toch weer in zijn woonplaats te
recht, waar men meende dat hij verdron
ken was, zoodat de liefhebbende familie
reeds bijna gereed was met de voorberei
dingen tot het in-ontvangst-nemen der
verzekeringspremie.
Het slot is weder na veel grappige
voorvallen dat Grete alles weet te be
werken zooals zij het wenscht.
Het tweede hoofdnummer
De spionne van Stamboel
brengt den oorlog van 19141918 weer in
herinnering en speciaal de verdediging van
de Dardanellen door de Turken. De bevel
hebber Ali Bey werd door de Duitschers
verdacht oorlogsgeheimen te verraden aan
de Engelschen en nu wordt Fraulein Doktor,
een befaamde spionne, uitgezonden om dit
uit te visschen. Zij heeft in dezen succes:
de bevelhebber ziet haar aan voor een
Engelsche spionne en verkoopt haar waar
devolle gegevens. Dramatisch is echter, dat
juist op hetzelfde oogenblik op zijn bevel
een spion wordt doodgeschoten, een
Franschman, maar Fraulein Doktor meent,
dat het haar „secretaris" is, die eveneens
was gearresteerd op vermoeden van spion-
nage. Zij had die gevangenneming zelf uit
gelokt, omdat zij hem wou beletten Turkije
te verlaten zonder haar. Toen zij van het
hoofd van den Duitschen spionnagedienst
vernam, dat inderdaad de secretaris was
doodgeschoten hij zei dit om haar voor
dezen dienst te behouden werd zij
krankzinnig. Men bracht haar naar een ge
sticht in Zwitserland, waar zij jaar en dag
naar de poort liep, om den vriend terug te
zien komen totdat hij op een goeden dag
inderdaad kwam, nadat hij de halve wereld
had afgereisd om haar te vinden.
Een spannende film, rijk aan mooie inte
rieurs en tragische momenten, die duidelijk
doen uitkomen, hoe verfoeilijk het spion-
nagestelsel is, dat onaf scheidenlij k verbon
den is aan eiken oorlog en dezen daarom
alleen reeds veroordeelt.
Myrna Loy brengt op schitterende wijze
de tragische figuur van de spionne; George
Brent, de tweede hoofdpersoon, is haar
„secretaris".
Uit Duitschland, Engeland, België, Rus
land en Turkije, uit alle landen, die zich
in dien tijd op een monarch konden be
roemen, komen historische beelden op het
doek in een prettig-aandoenden geleidelij
ken overgang. Interessant blijft het, tot de
gruwzame wereldoorlog van 1914 zijn in
trede doet. Want wat er van dien oorlog
vertoond wordt en dat is zeer veel
zal bij een ieder, die van deze authentieke
rolprenten kennis neemt, een gevoel van
afschuw nauwelijks onderdrukt kunnen
worden. De voorbereidingen tot den groo-
ten strijd, het verzamelen van „kanonnen-
vleesch", de opwindende tafreelen uit alle
steden en dorpen van landen, die ongeluk
kigerwijs in dezen oorlog zijn betrokken,
dit alles trekt aan ons oog voorbij. En als
dan de kanonnen bulderen, als zoowel te
land als te water de onmenschelijke strijd
gestreden wordt, dan eerst is deze film
op zijn best, dan eerst blijkt overduidelijk,
dat hier een krachtige stem der mensch-
heid gehoord moet worden, die roept: Dat
nooit meer. De onbeperkte duikbootoor
log, de luchtoorlog, alles wat op den film
band is gebracht en van belang was,
wordt ons getoond en wij kunnen niet an
ders zeggen en er met de meeste klem op
wijzen, ga deze film zien, niet alleen uit
historisch oogpunt, doch meer nog om
overtuigd te zijn, dat een dergelijke oor
log nooit en nooit meer mag voorkomen.
De directie van het City-theater heeft
toegestaan dat er aan den uitgang voor
het vredeswerk gecollecteerd wordt door
de vereenigingen „Kerk en Vrede" en „De
Vrouwen Vredesbond".
Het programma bestaat o. m. uit jour-
nals van Holland-actualiteiten, een grap
pig Amerikaansche filmklucht „Uitgaans
dag" en een buitengewoon interessante
film over „Het paard". Vooral ook voor
deze laatste film met haar keurige opna
men vragen wij aller aandacht.
De groote belangstelling, welke gis
teravond reeds voor dit uitgebreide pro
gramma aan den dag gelegd werd, bewees
hoezeer een film als „30 jaar wereldge
beuren" de interesse van alle groepen der
Alkmaarsche bevolking heeft.
Deze film mag niet overgeslagen wor
den, het is de moreele plicht haar te gaan
zien en overtuigd te zijn van het vreese-
lijke van eiken oorlog, in welken vorm
dan ook.
TWEE HOOFDNUMMERS.
In het Victoria-theater.
De directie van het Victoria-theater biedt
haar bezoekers deze week wel een geva
rieerd programma: twee hoofdnummers
van zeer uiteenloopend karakter, om van
de interessante journaals nog maar niet te
spreken.
Het eerste hoofdnummer
De moedige zeerob
vormt het humoristische deel van het pro
gramma. Paul Kemp brengt als Berthold
Jebs veel vroolijkheid in de zaak. Hij is
mede-firmant in het warenhuis van Gebr.
Jebs, maar, aangezien hij behept is met
een sterk minderwaardigheidsgevoel, is
hij zoowat de asschepoetser, wat evenwel
niet verhindert dat Greta van den bakker
hem verkiest boven zijn broer Otto. En als
dan een Amerikaansche neef een telegram
stuurt om eens een familielid te mogen
30 JAAR WERELDGEBEUREN.
City-Theater.
30 Jaar wereldgebeuren op het witte
doek!
Welk een prachtig stuk copie zit er in
een dergelijk gegeven, temeer als men be
schikt zooals Laurence Stallings
over honderden meters film uit geheime
archieven en filmbrokstukken, die nog
nooit op het witte doek geprojecteerd zijn.
Niet alleen dat we een ongekend-mooi
overzicht van de technische ontwikkeling
van de film te zien krijgen, want dat is op
zichzelf reeds zeer merkwaardig, maar
waar het in deze film vooral op aan komt,
dat is de suggestieve wijze, waarop Stal
lings ons den loop van den wereldoorlog
brengt in al zijn ellende en zijn onmen
schelijke ontaardingen.
Wanneer de film zich gaat ontrollen en
de Nederlandsche acteur Paul Huf begint
met zijn explicatie, is het 1903. Het mo
narchistische bewind zegeviert over heel
de wereld, groote parades en alles, wat
daarbij te pas komt, worden in primitieve
filmbeelden op het doek gebracht. Voort
durend „regent" het bij deze filmbrok
stukken en naast een ongewoon-vlugge
wijze van voortbewegen, is het vooral de
verdeeling van wit en zwart, welke nog
zeer slecht verzorgd is.
DE DIESEL-EXPRESS.
Roxy-Theater.
Er was gisteravond voor de eerste vertoo-
ning van de sensationeele film: De Diesel-
Express veel belangstelling. De geweldige
rit van den snellen Diesel in de laatste acten
bracht een groote opwinding.
De oude heer Dealer is als directeur van
een spoorwegmaatschappij zeer conserva
tief. De maatschappij moet om het reizigers-
vervoer te vergrooten met haar tijd mede
gaan maar Dexter houdt alle nieuwe plan
nen tegen. Zijn zoon, zijn dochter Ruth en
één der ingenieurs Tom Caldman zijn voor-
uitstrevenden. Toon heeft een nieuwe en
zeer snelle stroomlij ntrein ontworpen met
Dieselmotor, maar de directeur wil er niets
van weten. Dan probeert Tom zijn geluk
ergens anders. De proefrit is niet zoo'n suc
ces als men verwacht had, er hapert iets en
Tom zal niet rusten voor hij het gevonden
heeft. Hij slaagt en dan komt er een prach
tige. gelegenheid voor den stroomlij ntrein
om zijn groote capaciteiten te toonen. De
enorm spannende rit, waarbij tal van moei
lijkheden moeten worden overwonnen, be
gint dan. Men leeft geheel in spanning mee
en verbeeldt zich, zelf in de trein te zitten.
Wat niemand verwacht had gebeurd: de
trein volbrengt de bijna onmogelijke rit
binnen den benoodigden tijd. De tegenstan
ders zijn overtuigd en Tom kan Ruth Dex
ter spoedig als zijn vrouw voorstellen.
Een boeiende film met verrassende opna
men en uitstekend spel. Zij zal zeker bij
voortduring belangstellingen vinden. Het
voorprogramma bracht eenige zeer interes
sante journaals (Profilti en Fox Movietone)
een zeer geslaagde teekenfilm van Buddy
en zijn hond, een heel aardige tweeacter ge
titeld: „Het Vlammenlied" en ten slotte een
film van schitterende variété-prestaties.
Een programma vol afwisseling.
CINEMA EN THEATER.
Het nummer van 4 Januari begint met
mededeelingen over de filmsterren Anita
Louise en Grace Moore, en vervolgt met
een artikel over Jacques Teyder, de be
roemde filmregisseur; geeft een van week
tot week; photo's van een nieuwe Richard
Tauberfilm; „Wat 1936 op sportgebied zal
brengen"; een artikel over postzegelver-
valsching; „voor onze jonge lezeressen en
lezers"; 'n liedje van Annie de Hoog—
Nooy met muziek van Charlenry, enz.