Een bezoek aan Neu-Babelberg.
40.000 menschen betoogen voor het
„Plan van den Arbeid" van S.D.A.P. en N.V.Y.
ALKMAARSCHE COURANT van DINSDAG 14 JANUARI 1936
Europa'8 grootste Filmstart.
WAT ER TE ZIEN WAS.
Lilian Harvey is optimist
ren.
Binnenland
Enorme meeting in de Amsterdamsche
Markthallen.
Voor kleine tuinen.
Pakkende cijfers.
Wy zyn dezer dagen in de gelegenheid
gesteld de filmstudio's, de fabrieken,
kortom het geheele bedrijf van de Univer-
sum-Film A. G., bij afkorting genaamd
U.F.A., in Berlijn te bezichtigen, waar
bij wij werden rondgeleid door den hulp
vaardigen perschef der Ufa, Carl Opitz
en den beminnelijken gids Settimio Pa-
nungi.
Veel is er sedert 1932 in het Duitsche
ryk veranderd. Materieel bleef ae U.F.A.
onaangetast, haar kostelijke ateliers, haar
modern ingerichte fabrieken gingen voor
uit, werden vergroot en verbeterd, aange
past aan moderne methoden. Regisseurs
en spelers kwamen en gingen en sommigen
van hen zag men terugkeeren. Maar de
in deze periode geproduceerde U.F.A.
speelfilm hield met dien materieelen voor
uitgang geen gelijken tred, naar buiten-
landsche begrippen en smaak konden de
speelfilms, welke in de laatste jaren door
de U.F.A. zijn uitgebracht, niet op één
lijn worden gesteld met de uitstekende,
de wereldvermaarde film, welke vroeger
werd geproduceerd.
Nederland is altyd een van de belang
rijkste importlanden van de Duitsche film
geweest en dat zulks den laatsten tijd niet
meer zoo was, als men in Berlijn mocht
wenschen, moet geweten aan den gewij-
zigden toestand, niet alleen op filmgebied.
Het lijkt wel, alsof de Duitsche film
onvruchtbaar is geworden, alsof zij be
vangen is door een geestelijke onmacht,
waaruit haar vervaardigers met hoeveel
geestdrift en liefde voor het filmvak ook
bezield, haar niet vermogen op te wekken
en het ware te wenschen, dat men in Ber
lijn ter bevoegder plaatse deze gegeven
oorzaak van het langzaam verloren gaan
van het buitenlandche afzetgebied eens
onder de oogen wilde zien.
Waarom komt Amerika wél met films
voor den dag, die het hier te lande doen,
ondanks dat men het Duitsche woord veel
beter verstaat dan het Amerikaansch,
waarom bracht Engeland, in weerwil van
zijn zeer jeugdige film-industrie, talrijke
films voort, die bij ons verwend bioscoop
publiek een geweldig succes haden, waar
om kan ook Frankrijk op verschillende
uitstekende export-films bogen, en
Tsjecho-Slowakye en Rusland?
Wat baat het Duitschland, als het de
best ingerichte filmstudio's van heel
Europa heeft, de mooiste apparaten, de
grootste routine, het omvangrijkste décor,
de uitgebreidste collectie costumes en re-
quisieten, als de idee onberoerd blijft?
Deze reis naar Neu-Babelsberg is goed
geweest om die heele geweldige machine
rie te zien en te constateeren, dat de
U.F.A. nog steeds paraat is, in staat om
de geweldigste film-opvoeringen mogelijk
te maken. De gesprekken, die wij met de
leiders hebben gehad, het materiaal, dat
men ons te aanschouwen heeft gegeven,
hebben wel sterk den indruk bevestigd,
dat de U.F.A. nog immer bij machte is
top-prestaties te leveren, indien èn het
goede manuscript, èn de bekwame regis
seur èn de talentvolle filmspeler worden
gevonden, die tezamen in deze machtige
droomfabriek, met haar geschoold perso
neel, het product voortbrengen, dat we
zenlijk een sieraad kan beteekenen voor
de Duitsche filmindustrie.
Men heeft ons gezegd, dat in enkele
films, die thans zoo goed als gereed zijn,
o.a. „Schwarze Rosen" met het populaire
filmpaar Lilian Harvey en Willy Fritsch
in de leidende rollen, en welke met Kerst
mis in de Berlijnsche U.F.A.-theaters
is uitgebracht, de oude geest is te
ruggekeerd. Wij behoeven hier niet te
verzekeren, dat wij, juist na deze uiteen
zetting, met groote belangstelling de
premières van deze films hier te lande
tegemoet zien.
Lilian Harvey, Engelsche van geboorte,
die groote successen heeft geoogst, verze
kerde, dat zij nog nimmer met zulk een
ongeduld de première had tegemoet ge
zien als die van „Schwarze Rosen", waar
van zij alle goeds verwacht.
Ta Neu-Babelsberg.
Behalve de grootste Europeesche studio's
in Neu-Babelsberg by Berlijn, die met inbe
grip van het omliggende terrein een opper
vlakte hebben van 400.000 M2., bezit de
U.F.A een evenzeer modern ingerichte op
name-gelegenheid op Tempelhof naast
het bekende vliegveld met een opper
vlakte van 80.0000 M2.
Neu-Babelsberg herbergt 9 geluidsfilm
ateliers en de afdeelingen der U.F.A.-cul-
tuurfilm, terwijl Tempelhof vier groote ge
luidsfilm-studio's bezit, van welke de beide
laatsten gereed zijn gekomen in het voor
jaar en tot de modernste in Europa behoo-
Alle studio's zijn prima ingericht en van
de beste en nieuwste apparaten voorzien.
Tot de studio's behooren, meestentijds
toe£ verbinding, 110
en een groot aantal gemeenschappeiyke
verkleedlokalen, die aan totaal 1500 per
sonen plaats bieden, om zich te ver)kleede
Voorts zijn een behoorlyk aantal kamer,
en lokalen voorhanden, welke aan
vriende filmmaatschappijen Sele^nh®
geven, zich gedurende den tyd van d P
namen en de montage der films m te rich
ten. waarbij deze zich in ieder opzicht
„thuis" gevoelen en vry zyn om te werken,
zooals zij gewend zijn. je
Op de reusachtige terreinen rondom ne
studio's op Neu-Babelsberg kunnen met al
leen allerlei nieuwe bouwwerken van, he
hindert niet, welken aard ook, worden P
gericht, hetzij dat men het Binnenhof in de
residentie, de Jordaan te Amsterdam, de
Dom en zijn omgeving te Utrecht zou wil
len doen verrijzen maar ook de voor
andere doeleinden opgerichte, vaste, tegen
het weer bestande bouwwerken, geven aan
filmproducenten de mogelijkheid, door
kleine veranderingen aan gevels enz. hun
buiten-opnamen een bijzonder kostbare uit
voering te geven, die evenwel de begroo
ting, voor de te vervaardigen film opge
maakt, niet drukt, integendeel de kosten
lager doet zyn.
Wij hebben o.a. de 85 M. lange en 14 M.
breede Weener straat gezien, welke ge
bruikt is voor de film „Het Congres danst".
Tot deze straat behooren pl.m. 11 groote
huizen, welke ongeveer 15 M. hoog zijn;
het gedenkteekenplein met een oppervlakte
van 180 vierk. M., dat aan drie zijden een
hooge bebouwing heeft.
Tot deze buitenbouwsels behoort ook nog
het stationsplein, 65 M. lang, 1235 M.
breed, met inbegrip van 5 huizen, 1215
M. hoog en een stationsgebouw, dat 16 M.
hoog is. Deze bouwwerken zyn destijds ge
bruikt voor de opnamen van de film
„Vluchtelingen", welke zich in de Mandsjoe-
rysche stad Charbin afspeelde tijdens den
inval van de Japanners.
Voor deze film werden ook gebruikt een
80 M. lange Chineesche straat en een 20 M.
lange, 16 M. hooge muur met grooten toren,
welke nog steeds intact zyn en ook thans
nog, gezien onder het grauwe December-
licht een exotischen indruk maken.
Op de Neu-Babelbergsche terreinen be
vindt zich voorts nog een heuvel, een uit
gestrekt terrein met vry en horizon, waar
op het mogelijk is met meerdere duizenden
figuranten te experimenteeren. Op deze
terreinen zyn meer dan eens veldslagen
gewonnen en verloren!
Uitgebreide inventaris.
In den loop der jaren heeft de U.F.A
zich een uitgebreiden inventaris van requi-
sieten verschaft, welke steeds weer ver
nieuwd of naar de eischen veranderd, bloot
gesteld worden aan het meedoogenlooze
licht der Jupiter-lampen.
De inventaris telt meer dan 40.000 eenhe
den: costuums, uniformen, hoofddeksels,
schoenen en laarzen, wapens enz. Honder
den schilderyen, oorspronkelijk of copie,
10.000 verschillende meubels, 2000 pruiken
en dozynen telefoon-apparaten van allerlei
typen, honderden vazen, glazen, borden,
schotels enz. Voorts tapijten, wandtapijten,
lampen, kronen, piano's autocarrosserieën,
spoorwegonderdeelen, scheepsinrichtingen,
rytuigen uit talrijke tijdperken, talrijke
schoorsteenmantels en kachels, naar hun
stijl vertegenwoordigers van verschillende
eeuwen, stoelen, tafels, kasten en commoden
van allerlei styl, zyn in veertien magazijnen
opgeslagen.
Hiernaast bevindt zich een geweldige
voorraad bouwmaterialen, in steen en hout,
balken, planken, geheel gereed gemaakte
vloeren en zolders, deuren en vensters, ka-
piteelen, zuilen, ja wat niet al geschikt is
om in den kortst mogelyken tyd een paleis,
een middenstandswoning of een daglooners-
hutje uit te beelden.
Vele industrieën hebben door de U.F.A.
weer werk, een leger zeer bekwame hand
werklieden uit de oude school zyn in vas
ten dienst.
Zoowel Neu-Babelsberg als Tempelhof
krijgen hun electrische kracht en hun licht
van de Berlynsche electriciteitscentrale, een
hoogspanningsstroom van 6000 volt, die in
eigen transformatorstations worden omge
vormd tot 220 volt. Neu-Babalsberg kan
daarbij in twee groote machinegebouwen
den electrischen stroom opvoeren tot 20.000
ampère, Tempelhof tot 12.000 ampère.
Hier schept men cyclonen.
Alle buitenterreinen hebben door middel
van kabels aansluiting aan het electrische
en menigmaal is de nachtelijke hemel boven
Neu-Babelsberg door lampen, welke een ge
weldig licht verspreiden, in hel daglicht ge
zet.
Tot den inventaris behoort dan ook nood
zakelijkerwijs een uitgebreid lampenpark.
Vliegtuigmotoren wekken, waar noodig,
stormen, orkanen of gematigde winden op.
Voor moeilijke transporten op de buitenter
reinen staan trucks op rupsbanden ter be
schikking.
Tel hierby het moderne film-apparatuur,
waaronder niet minder dan dertig van de
grootste camera's (2.3 en 1.8 lichtsterkte),
soms gemonteerd, op gummi-wielen ryden-
de wagens, aan camera-opname-kranen enz.
en men krijgt een klein idee van de moge
lijkheden, welke de U.F.A. tot haar beschik
king heeft. Dit alles nog afgezien van de
z.g. truc-opname-camera's van de camera's
voor onder water-opnamen; en de acht tee
kenfilmopname-apparaten voor zwart-wit,
zoowel voor twee- en driekleurenfilm in
gericht. Tel hierby de groote foto-reproduc-
tie-apparaten voor propaganda- en reclame
doeleinden en de magnifieke vergrootings-
inrichting, welke vergrooting tot het 1000-
voudige, noodig voor fotografische achter
gronden, mogelijk maakt, en met ons zult
gy onder den indruk komen van deze in
drukwekkende uitrusting, welke iedere op
name mogelyk maakt!
MARLENE DIETRICH SPREEKT.
Ze vertelt den correspondent van
Paris Soir, waarom ze Hollywood
ontvlucht.
Naar aanleiding van het bericht, dat
Marlène Dietrich al twee jaar lang er zes
wakers op nahoudt om haar dochtertje te
gen kinderroovers te bescheimen. haar
personeel uit een keukenmeid, twee ka
mermeisjes, een chauffeur, tuinlieden, enz.
bestaat, wat gevoegd by de ontzaglijke
lasten, die een filmster te Hollywood moet
betalen, maakt dat ze geen cent kan over
leggen, heeft ze den correspondent van
Paris Soir te Hollywood verzekerd:
Ik ben het beu, mijn loopbaan moet er
dan maar onder lyden. Ik kan niet meer
in de Vereenigde Staten leven, want mo
reel kan ik de vrees voor de kinderroovers
die me door het hoofd spookt, niet verdra
gen en financieel kan ik niet langer voor
die wacht voor myn dochtertje opkomen.
Ik heb noch den moed noch de middelen
meer om tegen dien prijs hier te blijven.
Capone had ook een lijfwacht van zes
man, wanneer hij op vrye voeten was. Is
dat een leven voor een moeder en een
kind?
Marlène zwijgt, de oogen vergroot door
een afschuw, die niets aan eenig kunstmid
del dankt. Ze is nu een moeder als alle an
dere. Ze brengt haar ontroering tot zwij
gen en vervolgt:
Als de belastingen minder hoog wa
ren had ik het nog enkele jaren kunnen
uitzingen. Ik zou tien, twintig politie-agen-
ten aangenomen hebben. In de tegenwoor
dige omstandigheden blijft me niets over
dan vluchten. Mijn kameraden Mary Pick-
ford en William Powell, die geen kinder
roovers te duchten hebben, want ze heb
ben geen kinderen, moesten Hollywood al
den rugtoekeeren, want ze wenschten zich
niet naar die buitensporige eischen te
schikken.
Alles is hier al zoo duur. Ik heb geen
bungalow kunnen vinden met tennis
veld en zwembekken voor de gezondheid
van mijn kind voor minder dan duizend
dollar per maand. Wat moet van mij en
myn kind worden als het succes me in den
steek laat? Ik wasch liever te Parijs bor
den dan met deze vrees onder die bedrei
ging door te leven.
Op dat oogenblik vleugt een glimlach, de
bekende, over het gezicht.
Gelukkig is het nog zoo ver niet
Korda biedt me frs. 4.500.000 om een flim
in Engeland te draaien. Ik heb hem een
optie tot 15 Februari gegeven, tot ik het
scenario gelezen heb, want ik wil nog al
leen films spelen, die in mijn smaak val
len, die bij mijn gevoeligheid passen. Maar
ik zal zoo veel mogelijk te Parijs zyn by
mijn man Rudolf Sieber, metteur-en-scè-
ne en architect, vooral het laatste, want op
het oogenblik de kinema
De deur gaat open en laat een meisje
van een jaar of tien, blond en opbrui-
schend, door, dat Marlène om den hals
vliegt, de kleine Maria, het bedreigde kind.
Achter haar komt de onderwijzeres, maar
in de voorhal wandelen twee heeren, als
boomen wandelende boomen! heen
en weer. De zakken van hun buis puilen,
dat kan niet van doozen caramels zijn
Hun blik volgt me totdat ik de laan ver
dwenen ben...
Mariene Dietrich is te Praag aangeko
men, naar men zegt, om uit te rusten en de
nachtmerrie te ontvluchten van de bedrei
gingen, die de Amerikaansche bandieten
voortdurend tot haar richten.
Veertigduizend personen hebben
gisteravond gevolg gegeven aan den
oproep van de Federatie Amsterdam
der S.D.A.P. en van den Amsterdam-
schen Bestuurdersbond om te demon-
streeren voor het Plan van den Ar
beid van S.D.A.P. en N.V.V.
De eenige ruimte in de hoofdstad,
die naar men meende een dergelijke
menschenmenigte kon herbergen, was
het groote gebouw van de verleden
jaar in gebruik genomen Amster
damsche Marktcentrale, voor de eer
ste maal voor dit doel beschikbaar
gesteld. Het bleek echter, dat men
zich vergist had, want toen tegen half
negen ruim 30.000 menschen de
50 x 126 meter metende zaal aan alle
galerijen er omheen dicht opeenge
drongen hadden gevuld, bleken nog
een kleine tienduizend menschen uit
verschillende deelen van de stad,
waarvandaan men in optocht naar de
Centrale Markthallen was getrokken,
buiten te staan.
De politie had voor een voortreffelijke
orderegeling gezorgd, en ook in de zaal
was de regeling goed. In de lengte liep
een met vlaggen versierd plankier naar
het podium, dat gevormd werd door de
galerij aan het eind van de zaal.
Rede van den heer K. Vorrink.
Tegen negen uur kondigt trompetge
schal en tromgeroffel de opening der be
tooging aan. Van de galerijen biedt de
reusachtige, tot in eiken hoek gevulde
zaal een imposanten aanblik.
Het woord is thans aan den heer K.
Vorrink voorzitter van de S.D.A.P., die
zal spreken over de beteekenis van het
Plan van den Arbeid.
Wij beleven een crisis der Europeesche
beschaving, zoo zegt hij. Voor den we
reldoorlog heerschte er een kinderlijk op
timisme, veroorzaakt door de snel stij
gende stoffelijke welvaart, gesteund door
de triomfen der techniek. De wereldoor
log openbaarde echter de voosheid dezer
technische beschaving. Spr. beschreef de
vernietiging door den oorlog en daarna
de opvoering van het productievermogen
door steeds grootere rationalisatie. Het
kapitalisme maakte den mensch echter
tot slaaf der techniek. Wat tot een zegen
kon zijn is tot een vloek geworden. Het
fascisme is een symbool van de ver
scheurdheid van het menschdom.
Bij het bestrijden der thans bestaande
crisis hebben S.D.A.P. en N.V.V. zich ver
zet tegen de politiek van afbraak en een
zijdige aanpassing. De feiten hebben hen
in het gelijk gesteld. Het werkloozencijfer
heeft de ongekende hoogte van 450.000
bereikt. Daartegenover stelt de heer Vor
rink de welvaartspolitiek der sociaal-de
mocratische regeeringen in Denemar' en
en Zweden. Dezelfde politiek ligt ten
grondslag aan het Plan van den Arbeid.
Het verlangt uitvoering van openbare
werken tegen het normale uurloon, de 40-
uren-week en vervroegde pensionneering.
Door al deze maatregelen kunnen 200.000
werkloozen aan werk geholpen worden.
Spr. weerlegt de critiek, die op het Plan
is geoefend. Het Plan verlangt bovendien
beheersching van het productie-apparaat
en van het bankwezen, en ten slotte in-
dustralisatie en ordening van het be
drijfsleven. De aanpassingspolitiek der re
geering leidt naar de volgende crisis, de
politiek van het Plan naar vergrooting der
koopkracht en naar een hoogere maat
schappelijke ordening.
Het Plan van den Arbeid is bekend ge
maakt onder de leuze „Ons Plan voor ons
volk". De verwezenlijking van het Plan
is echter slechts mogelijk langs den weg
der politieke machtsvorming. De regee-
ring-Colijn heeft haar gezag in de breede
massa des volks verloren. Een groot ge
deelte van het katholieke volksdeel zou
een samengaan met de sociaal-democra
ten ter bestrijding van den crisisnood met
vreugde begroeten. Ook in protestantsch-
christelijke volksgroepen begint verzet te
groeien.
Voor S.D.A.P. en N.V.V. is de situatie
duidelijk. In Nederland staat de massa,
die niet bij de moderne arbeidersbewe
ging is aangesloten, rechts van de
S.D.A.P. Dat is tevens spr.'s antwoord
aan de communisten.
Met scherpe woorden wijst de heer
Vorrink de eenheidsfrontaanbiedingen
der communisten af. Hij zou zich verheu
gen indien zij werkelijk tot oprechte de
mocraten zouden worden bekeerd, maar
vooralsnog twijfelt hij aan de oprechtheid
van hun betuigingen. Als spr. de Sovjet
dictatuur in Rusland hekelt, klinken hier
en daar interrupties en gefluit op, dat
echter overstemd wordt door het applaus.
Spr. ziet niet in, waarom katholieke en
protestantsche arbeiders zich niet in mas
sa in de S.D.A.P. en in de moderne vak
bonden zouden kunnen organiseeren,
doch is bereid hun afzijdigheid onder de
huidige omstandigheden te aanvaarden en
uit de historische ontwikkeling te ver
staan.
Tegenover de vloedgolf van barbarisme,
geweldaanbidding en tirannie is echter
daadkrachtige samenwerking noodig. De
Europeesche beschaving heeft haar wor
tel in de groote idee van het christendom.
Het democratisch socialisme erkent de
zelfde geestelijke waarden en wil die ver
dedigen en behouden voor komende ge
slachten. Dat is de geestelijke achter
grond van het plan.
Spr. wil niet berusten in de armoede
en vertwijfeling van een steeds groeiend
aantal volksgenooten. Het kan anders en
het móét anders. Hij beëindigt zijn rede
met een oproep voor vrijheid, arbeid,
brood, en voor het Plan van den Arbeid.
Als het luide applaus van de reusach
tige menigte nauwelijks is verstorven,
klinkt opnieuw klaroengeschal en trom
geroffel, de lichten flitsen uit en in het
licht der schijnwerpers worden over het
middenplankier de witte „Planvlaggen"
naar het podium gedragen, dat aan
weerskanten ermee bezet wordt. Namens
de landelijke Plan-commissie van S.D.A.
P. en N.V.V. draagt de heer Vorrink de
vlaggen over aan de Amsterdamsche or
ganisaties. De voorzitter van den plaat
selijken raad van S.D.A.P. en N.V.V. de
heer P. van Eek, aanvaardt de vlaggen
me' een korte gelofte om voor het Plan te
zullen strijden.
Opnieuw klinkt muziek, afgewisseld
met zang van de zangvereeniging „De
Stem des Volks".
Tegen tien uur sprak de voorzitter het
slotwoord en werd de bijeenkomst ge
sloten. De reusachtige menigte ver
spreidde zich weer in alle richtingen over
de stad. Ook het uitloopen der vergade
ring ging vlot en zonder al te groote ver-
keersstoringen. De Geneeskundige Dienst,
die met materiaal en manschappen aan
wezig was, behoefde bijna nergens op te
treden. De enkeling, die hier en daar in
de menigte eens flauw viel, kon door den
dooi' de organisatoren ingerichten eerste-
hulpdienst spoedig geholpen worden. Ook
verder hebben zich geen incidenten voor
gedaan.
Het snoeien van boomen.
Tusschen het snoeien van heesters en van
boomen is een belangrijk onderscheid. By
een boom hebben we immers te maken met
één stam die draagster is van alle takken
en twygen. Bij jonge boomen, die deels nog
gevormd moeten worden, zorgen we dan
ook vooral dat de stam zich niet te spoedig
oplost in meerdere zware takken. Zware zij
takken die den aanvankelijk gewenschten
pyramidalen kroonvorm verstoren, snoeien
we bij jonge boomen terug tot op een laag
geplaatsten zijtak. Soms is het zelfs noodig
een tak die te steil groeit, geheel weg te ne
men. Veel toekomstige boomen worden in
onze tuinen als pyramide-heesters aange
plant. Dit is vaak het geval met eschdoorn,
lijsterbes, meidoorn, beuk, eik, haagbeuk,
goudenregen, sierappel en sierkers. Vooral
bij deze houtgewassen, voorzoover h'et da
bedoeling is er boomen of boomjes van te
vormen, zorgen we by het snoeien voor
een doorgaanden stam en zal het dus noo
dig zijn om alle zware zijtakken terug te
snoeien tot op een zwakkere twijg. De zij
takken op den toekomstigen stam mogen in
geen geval te zwaar worden, omdat ze an
ders by het wegnemen te groote wonden
zouden achterlaten. Geheel wegnemen is
ook verkeerd; eerstens omdat daardoor de
groei van stam en toekomstige kroon on
gunstig beïnvloed wordt, en ook omdat de
stammetjes vooreerst nog behoefte hebben
aan bescherming tegen de scherpe zonne
stralen. Aan reeds gevormde kleine soor
ten van stamboomen als: Sorbus of lijster
bes, Malus of sierappel, Prunus serrulata of
Jap. sierkers, Laburnum of gouden
regen, Crataegus of meidoorn, en dergelijke
soorten snoeien we zeer weinig. We bepalen
ons gewoonlijk tot het wegknippen van en
kele dwars door den boom groeiende tak
ken en het terugknippen van een enkele
tak die het evenwicht van de kroon teveel
dreigt te verstoren. Soorten als: Robinia of
acacia, Platanus of plataan, Acer of esch
doorn en soortgelijke meer krachtige
groeiers knippen we als jonge boomen ge
woonlijk terug, opdat we een evenwichtige
behoorlijk vertakte kroon krijgen. Aan
oudere boomen snoeien we bij voorkeur
weinig of in het geheel niet. We bepalen
ons tot het wegnemen van dwars door de
kroon groeiende wrijftakken, hinderlijke la
ge takken en het doode hout Soorten als:
Ulmus of iep, Tilia of linde, Salix of wilg,
verdragen op ouderen leeftijd een ingrij
pende snoei beter dan b.v. Aesculus of paar-
denkastanje, Robinia of acacia, en Fagus
of beuk. Het is altijd wenschelijk om groote
wonden met een scherp mes of bijltje goed
vlak te maken en te besmeren met teer om
infectie te voorkomen.
A. G.
FELLE BRAND TE ROTTERDAM.
Loods afgebrand.
Gisteravond om half tien zag een sur-
veilleerende agent aan den Kreekweg te
Rotterdam vlammen uitslaan uit een
loods op het terrein van de emballagefa
briek en houthandel van W. v. d. Lugt en
Zn. De agent alarmeerde de brandweer,
waarna al spoedig eenige slangenwagens
op het terrein van den brand aanwezig
waren. Daar de alarmcentrale een groot
aantal meldingen binnen kreeg en de
brand aanvankelijk een ernstig aanzien
had, vooral op dit terrein van den hout
handel, werden een motorspuit en een
reservewagen naar den Kreekweg ge
zonden. De mötorspuit behoefde echter
geen dienst te doen.
De oorzaak van den brand, die de loods
verwoestte, heeft men nog niet kunnen
vaststellen.
DIEVENBENDE IN HET WESTLAND.
Druiven en fietsplaatjes de meest
begeerde buit.
Na de ontdekking van een dievencom-
plot nu enkele maanden geleden, is thans
in het Westland een ander gezelschap
ontdekt, dat zich bezig hield met roove-
rijen. Het zondenregister dat aanvanke
lijk opgebiecht is door de leden van dit
gezelschap, blijkt tamelijk uitgebreid te
zijn, en geleidelijk komen nieuwe feiten
aan het licht. Zoo is gebleken dat reeds
sinds den zomer van 1934 door een aan
tal jongelui voortdurend druiven op de
kweekerijen werden gestolen, een bedrijf
dat in den zomer 1935 meer georganiseerd
is voortgezet en waarvan acht kweekers
de dupe waren. Behalve druiven waren
het vooral ook rijwielbelastingmerken die
de aandacht hadden. Zoo werden gedu
rende den afgeloopen zomer herhaalde
malen rijwielbelastingmerken vermist
van fietsen die bij de Geref. kerk aan den
Maasdijk waren geplaatst. De aangehou
den jongelieden hebben bekend zich ook
aan deze feiten te hebben schuldig ge
maakt. Tegen tien personen is in verband
met een en ander verbaal opgemaakt.
TRAGISCH ONGEVAL.
Te Groede (Zeeuwsch-Vlaanderen).
Gistermiddag was de metselaar De Fouw
te Groede (Z.V1.) bezig met het sloopen
van de eenigen tijd geleden verbrande
schuur van den landbouwer Becu te Bres-
kens. Bij het uitnemen van een deur, stort
te een muur in, waardoor de Fouw getrof
fen werd.
De man, die klaagde over inwendige pijn,
is naar het ziekenhuis te Oostburg overge
bracht, waar hij in den loop van den avond
is overleden. Hij laat een vrouw en twee
jonge kinderen na.
COLLECTE BIO-VACANTIEOORD.
Iets minder dan vorig jaar.
Het bestuur van de stichting „Bio-Vacan-
tieoord" deelt mede, dat de Kerstcollecte,
welke in nagenoeg alle bioscooptheaters ten
bate van het Bio-Vacantieoord, de stichting
van het film- en bioscoopbedrijf, is gehou
den, in totaal 40.388.08 (vorig jaar
40.521.19) heeft opgebracht.