Een bezoek aan Neu-Babelberg. 40.000 menschen betoogen voor het „Plan van den Arbeid" van S.D.A.P. en N.V.Y. ALKMAARSCHE COURANT van DINSDAG 14 JANUARI 1936 Europa'8 grootste Filmstart. WAT ER TE ZIEN WAS. Lilian Harvey is optimist ren. Binnenland Enorme meeting in de Amsterdamsche Markthallen. Voor kleine tuinen. Pakkende cijfers. Wy zyn dezer dagen in de gelegenheid gesteld de filmstudio's, de fabrieken, kortom het geheele bedrijf van de Univer- sum-Film A. G., bij afkorting genaamd U.F.A., in Berlijn te bezichtigen, waar bij wij werden rondgeleid door den hulp vaardigen perschef der Ufa, Carl Opitz en den beminnelijken gids Settimio Pa- nungi. Veel is er sedert 1932 in het Duitsche ryk veranderd. Materieel bleef ae U.F.A. onaangetast, haar kostelijke ateliers, haar modern ingerichte fabrieken gingen voor uit, werden vergroot en verbeterd, aange past aan moderne methoden. Regisseurs en spelers kwamen en gingen en sommigen van hen zag men terugkeeren. Maar de in deze periode geproduceerde U.F.A. speelfilm hield met dien materieelen voor uitgang geen gelijken tred, naar buiten- landsche begrippen en smaak konden de speelfilms, welke in de laatste jaren door de U.F.A. zijn uitgebracht, niet op één lijn worden gesteld met de uitstekende, de wereldvermaarde film, welke vroeger werd geproduceerd. Nederland is altyd een van de belang rijkste importlanden van de Duitsche film geweest en dat zulks den laatsten tijd niet meer zoo was, als men in Berlijn mocht wenschen, moet geweten aan den gewij- zigden toestand, niet alleen op filmgebied. Het lijkt wel, alsof de Duitsche film onvruchtbaar is geworden, alsof zij be vangen is door een geestelijke onmacht, waaruit haar vervaardigers met hoeveel geestdrift en liefde voor het filmvak ook bezield, haar niet vermogen op te wekken en het ware te wenschen, dat men in Ber lijn ter bevoegder plaatse deze gegeven oorzaak van het langzaam verloren gaan van het buitenlandche afzetgebied eens onder de oogen wilde zien. Waarom komt Amerika wél met films voor den dag, die het hier te lande doen, ondanks dat men het Duitsche woord veel beter verstaat dan het Amerikaansch, waarom bracht Engeland, in weerwil van zijn zeer jeugdige film-industrie, talrijke films voort, die bij ons verwend bioscoop publiek een geweldig succes haden, waar om kan ook Frankrijk op verschillende uitstekende export-films bogen, en Tsjecho-Slowakye en Rusland? Wat baat het Duitschland, als het de best ingerichte filmstudio's van heel Europa heeft, de mooiste apparaten, de grootste routine, het omvangrijkste décor, de uitgebreidste collectie costumes en re- quisieten, als de idee onberoerd blijft? Deze reis naar Neu-Babelsberg is goed geweest om die heele geweldige machine rie te zien en te constateeren, dat de U.F.A. nog steeds paraat is, in staat om de geweldigste film-opvoeringen mogelijk te maken. De gesprekken, die wij met de leiders hebben gehad, het materiaal, dat men ons te aanschouwen heeft gegeven, hebben wel sterk den indruk bevestigd, dat de U.F.A. nog immer bij machte is top-prestaties te leveren, indien èn het goede manuscript, èn de bekwame regis seur èn de talentvolle filmspeler worden gevonden, die tezamen in deze machtige droomfabriek, met haar geschoold perso neel, het product voortbrengen, dat we zenlijk een sieraad kan beteekenen voor de Duitsche filmindustrie. Men heeft ons gezegd, dat in enkele films, die thans zoo goed als gereed zijn, o.a. „Schwarze Rosen" met het populaire filmpaar Lilian Harvey en Willy Fritsch in de leidende rollen, en welke met Kerst mis in de Berlijnsche U.F.A.-theaters is uitgebracht, de oude geest is te ruggekeerd. Wij behoeven hier niet te verzekeren, dat wij, juist na deze uiteen zetting, met groote belangstelling de premières van deze films hier te lande tegemoet zien. Lilian Harvey, Engelsche van geboorte, die groote successen heeft geoogst, verze kerde, dat zij nog nimmer met zulk een ongeduld de première had tegemoet ge zien als die van „Schwarze Rosen", waar van zij alle goeds verwacht. Ta Neu-Babelsberg. Behalve de grootste Europeesche studio's in Neu-Babelsberg by Berlijn, die met inbe grip van het omliggende terrein een opper vlakte hebben van 400.000 M2., bezit de U.F.A een evenzeer modern ingerichte op name-gelegenheid op Tempelhof naast het bekende vliegveld met een opper vlakte van 80.0000 M2. Neu-Babelsberg herbergt 9 geluidsfilm ateliers en de afdeelingen der U.F.A.-cul- tuurfilm, terwijl Tempelhof vier groote ge luidsfilm-studio's bezit, van welke de beide laatsten gereed zijn gekomen in het voor jaar en tot de modernste in Europa behoo- Alle studio's zijn prima ingericht en van de beste en nieuwste apparaten voorzien. Tot de studio's behooren, meestentijds toe£ verbinding, 110 en een groot aantal gemeenschappeiyke verkleedlokalen, die aan totaal 1500 per sonen plaats bieden, om zich te ver)kleede Voorts zijn een behoorlyk aantal kamer, en lokalen voorhanden, welke aan vriende filmmaatschappijen Sele^nh® geven, zich gedurende den tyd van d P namen en de montage der films m te rich ten. waarbij deze zich in ieder opzicht „thuis" gevoelen en vry zyn om te werken, zooals zij gewend zijn. je Op de reusachtige terreinen rondom ne studio's op Neu-Babelsberg kunnen met al leen allerlei nieuwe bouwwerken van, he hindert niet, welken aard ook, worden P gericht, hetzij dat men het Binnenhof in de residentie, de Jordaan te Amsterdam, de Dom en zijn omgeving te Utrecht zou wil len doen verrijzen maar ook de voor andere doeleinden opgerichte, vaste, tegen het weer bestande bouwwerken, geven aan filmproducenten de mogelijkheid, door kleine veranderingen aan gevels enz. hun buiten-opnamen een bijzonder kostbare uit voering te geven, die evenwel de begroo ting, voor de te vervaardigen film opge maakt, niet drukt, integendeel de kosten lager doet zyn. Wij hebben o.a. de 85 M. lange en 14 M. breede Weener straat gezien, welke ge bruikt is voor de film „Het Congres danst". Tot deze straat behooren pl.m. 11 groote huizen, welke ongeveer 15 M. hoog zijn; het gedenkteekenplein met een oppervlakte van 180 vierk. M., dat aan drie zijden een hooge bebouwing heeft. Tot deze buitenbouwsels behoort ook nog het stationsplein, 65 M. lang, 1235 M. breed, met inbegrip van 5 huizen, 1215 M. hoog en een stationsgebouw, dat 16 M. hoog is. Deze bouwwerken zyn destijds ge bruikt voor de opnamen van de film „Vluchtelingen", welke zich in de Mandsjoe- rysche stad Charbin afspeelde tijdens den inval van de Japanners. Voor deze film werden ook gebruikt een 80 M. lange Chineesche straat en een 20 M. lange, 16 M. hooge muur met grooten toren, welke nog steeds intact zyn en ook thans nog, gezien onder het grauwe December- licht een exotischen indruk maken. Op de Neu-Babelbergsche terreinen be vindt zich voorts nog een heuvel, een uit gestrekt terrein met vry en horizon, waar op het mogelijk is met meerdere duizenden figuranten te experimenteeren. Op deze terreinen zyn meer dan eens veldslagen gewonnen en verloren! Uitgebreide inventaris. In den loop der jaren heeft de U.F.A zich een uitgebreiden inventaris van requi- sieten verschaft, welke steeds weer ver nieuwd of naar de eischen veranderd, bloot gesteld worden aan het meedoogenlooze licht der Jupiter-lampen. De inventaris telt meer dan 40.000 eenhe den: costuums, uniformen, hoofddeksels, schoenen en laarzen, wapens enz. Honder den schilderyen, oorspronkelijk of copie, 10.000 verschillende meubels, 2000 pruiken en dozynen telefoon-apparaten van allerlei typen, honderden vazen, glazen, borden, schotels enz. Voorts tapijten, wandtapijten, lampen, kronen, piano's autocarrosserieën, spoorwegonderdeelen, scheepsinrichtingen, rytuigen uit talrijke tijdperken, talrijke schoorsteenmantels en kachels, naar hun stijl vertegenwoordigers van verschillende eeuwen, stoelen, tafels, kasten en commoden van allerlei styl, zyn in veertien magazijnen opgeslagen. Hiernaast bevindt zich een geweldige voorraad bouwmaterialen, in steen en hout, balken, planken, geheel gereed gemaakte vloeren en zolders, deuren en vensters, ka- piteelen, zuilen, ja wat niet al geschikt is om in den kortst mogelyken tyd een paleis, een middenstandswoning of een daglooners- hutje uit te beelden. Vele industrieën hebben door de U.F.A. weer werk, een leger zeer bekwame hand werklieden uit de oude school zyn in vas ten dienst. Zoowel Neu-Babelsberg als Tempelhof krijgen hun electrische kracht en hun licht van de Berlynsche electriciteitscentrale, een hoogspanningsstroom van 6000 volt, die in eigen transformatorstations worden omge vormd tot 220 volt. Neu-Babalsberg kan daarbij in twee groote machinegebouwen den electrischen stroom opvoeren tot 20.000 ampère, Tempelhof tot 12.000 ampère. Hier schept men cyclonen. Alle buitenterreinen hebben door middel van kabels aansluiting aan het electrische en menigmaal is de nachtelijke hemel boven Neu-Babelsberg door lampen, welke een ge weldig licht verspreiden, in hel daglicht ge zet. Tot den inventaris behoort dan ook nood zakelijkerwijs een uitgebreid lampenpark. Vliegtuigmotoren wekken, waar noodig, stormen, orkanen of gematigde winden op. Voor moeilijke transporten op de buitenter reinen staan trucks op rupsbanden ter be schikking. Tel hierby het moderne film-apparatuur, waaronder niet minder dan dertig van de grootste camera's (2.3 en 1.8 lichtsterkte), soms gemonteerd, op gummi-wielen ryden- de wagens, aan camera-opname-kranen enz. en men krijgt een klein idee van de moge lijkheden, welke de U.F.A. tot haar beschik king heeft. Dit alles nog afgezien van de z.g. truc-opname-camera's van de camera's voor onder water-opnamen; en de acht tee kenfilmopname-apparaten voor zwart-wit, zoowel voor twee- en driekleurenfilm in gericht. Tel hierby de groote foto-reproduc- tie-apparaten voor propaganda- en reclame doeleinden en de magnifieke vergrootings- inrichting, welke vergrooting tot het 1000- voudige, noodig voor fotografische achter gronden, mogelijk maakt, en met ons zult gy onder den indruk komen van deze in drukwekkende uitrusting, welke iedere op name mogelyk maakt! MARLENE DIETRICH SPREEKT. Ze vertelt den correspondent van Paris Soir, waarom ze Hollywood ontvlucht. Naar aanleiding van het bericht, dat Marlène Dietrich al twee jaar lang er zes wakers op nahoudt om haar dochtertje te gen kinderroovers te bescheimen. haar personeel uit een keukenmeid, twee ka mermeisjes, een chauffeur, tuinlieden, enz. bestaat, wat gevoegd by de ontzaglijke lasten, die een filmster te Hollywood moet betalen, maakt dat ze geen cent kan over leggen, heeft ze den correspondent van Paris Soir te Hollywood verzekerd: Ik ben het beu, mijn loopbaan moet er dan maar onder lyden. Ik kan niet meer in de Vereenigde Staten leven, want mo reel kan ik de vrees voor de kinderroovers die me door het hoofd spookt, niet verdra gen en financieel kan ik niet langer voor die wacht voor myn dochtertje opkomen. Ik heb noch den moed noch de middelen meer om tegen dien prijs hier te blijven. Capone had ook een lijfwacht van zes man, wanneer hij op vrye voeten was. Is dat een leven voor een moeder en een kind? Marlène zwijgt, de oogen vergroot door een afschuw, die niets aan eenig kunstmid del dankt. Ze is nu een moeder als alle an dere. Ze brengt haar ontroering tot zwij gen en vervolgt: Als de belastingen minder hoog wa ren had ik het nog enkele jaren kunnen uitzingen. Ik zou tien, twintig politie-agen- ten aangenomen hebben. In de tegenwoor dige omstandigheden blijft me niets over dan vluchten. Mijn kameraden Mary Pick- ford en William Powell, die geen kinder roovers te duchten hebben, want ze heb ben geen kinderen, moesten Hollywood al den rugtoekeeren, want ze wenschten zich niet naar die buitensporige eischen te schikken. Alles is hier al zoo duur. Ik heb geen bungalow kunnen vinden met tennis veld en zwembekken voor de gezondheid van mijn kind voor minder dan duizend dollar per maand. Wat moet van mij en myn kind worden als het succes me in den steek laat? Ik wasch liever te Parijs bor den dan met deze vrees onder die bedrei ging door te leven. Op dat oogenblik vleugt een glimlach, de bekende, over het gezicht. Gelukkig is het nog zoo ver niet Korda biedt me frs. 4.500.000 om een flim in Engeland te draaien. Ik heb hem een optie tot 15 Februari gegeven, tot ik het scenario gelezen heb, want ik wil nog al leen films spelen, die in mijn smaak val len, die bij mijn gevoeligheid passen. Maar ik zal zoo veel mogelijk te Parijs zyn by mijn man Rudolf Sieber, metteur-en-scè- ne en architect, vooral het laatste, want op het oogenblik de kinema De deur gaat open en laat een meisje van een jaar of tien, blond en opbrui- schend, door, dat Marlène om den hals vliegt, de kleine Maria, het bedreigde kind. Achter haar komt de onderwijzeres, maar in de voorhal wandelen twee heeren, als boomen wandelende boomen! heen en weer. De zakken van hun buis puilen, dat kan niet van doozen caramels zijn Hun blik volgt me totdat ik de laan ver dwenen ben... Mariene Dietrich is te Praag aangeko men, naar men zegt, om uit te rusten en de nachtmerrie te ontvluchten van de bedrei gingen, die de Amerikaansche bandieten voortdurend tot haar richten. Veertigduizend personen hebben gisteravond gevolg gegeven aan den oproep van de Federatie Amsterdam der S.D.A.P. en van den Amsterdam- schen Bestuurdersbond om te demon- streeren voor het Plan van den Ar beid van S.D.A.P. en N.V.V. De eenige ruimte in de hoofdstad, die naar men meende een dergelijke menschenmenigte kon herbergen, was het groote gebouw van de verleden jaar in gebruik genomen Amster damsche Marktcentrale, voor de eer ste maal voor dit doel beschikbaar gesteld. Het bleek echter, dat men zich vergist had, want toen tegen half negen ruim 30.000 menschen de 50 x 126 meter metende zaal aan alle galerijen er omheen dicht opeenge drongen hadden gevuld, bleken nog een kleine tienduizend menschen uit verschillende deelen van de stad, waarvandaan men in optocht naar de Centrale Markthallen was getrokken, buiten te staan. De politie had voor een voortreffelijke orderegeling gezorgd, en ook in de zaal was de regeling goed. In de lengte liep een met vlaggen versierd plankier naar het podium, dat gevormd werd door de galerij aan het eind van de zaal. Rede van den heer K. Vorrink. Tegen negen uur kondigt trompetge schal en tromgeroffel de opening der be tooging aan. Van de galerijen biedt de reusachtige, tot in eiken hoek gevulde zaal een imposanten aanblik. Het woord is thans aan den heer K. Vorrink voorzitter van de S.D.A.P., die zal spreken over de beteekenis van het Plan van den Arbeid. Wij beleven een crisis der Europeesche beschaving, zoo zegt hij. Voor den we reldoorlog heerschte er een kinderlijk op timisme, veroorzaakt door de snel stij gende stoffelijke welvaart, gesteund door de triomfen der techniek. De wereldoor log openbaarde echter de voosheid dezer technische beschaving. Spr. beschreef de vernietiging door den oorlog en daarna de opvoering van het productievermogen door steeds grootere rationalisatie. Het kapitalisme maakte den mensch echter tot slaaf der techniek. Wat tot een zegen kon zijn is tot een vloek geworden. Het fascisme is een symbool van de ver scheurdheid van het menschdom. Bij het bestrijden der thans bestaande crisis hebben S.D.A.P. en N.V.V. zich ver zet tegen de politiek van afbraak en een zijdige aanpassing. De feiten hebben hen in het gelijk gesteld. Het werkloozencijfer heeft de ongekende hoogte van 450.000 bereikt. Daartegenover stelt de heer Vor rink de welvaartspolitiek der sociaal-de mocratische regeeringen in Denemar' en en Zweden. Dezelfde politiek ligt ten grondslag aan het Plan van den Arbeid. Het verlangt uitvoering van openbare werken tegen het normale uurloon, de 40- uren-week en vervroegde pensionneering. Door al deze maatregelen kunnen 200.000 werkloozen aan werk geholpen worden. Spr. weerlegt de critiek, die op het Plan is geoefend. Het Plan verlangt bovendien beheersching van het productie-apparaat en van het bankwezen, en ten slotte in- dustralisatie en ordening van het be drijfsleven. De aanpassingspolitiek der re geering leidt naar de volgende crisis, de politiek van het Plan naar vergrooting der koopkracht en naar een hoogere maat schappelijke ordening. Het Plan van den Arbeid is bekend ge maakt onder de leuze „Ons Plan voor ons volk". De verwezenlijking van het Plan is echter slechts mogelijk langs den weg der politieke machtsvorming. De regee- ring-Colijn heeft haar gezag in de breede massa des volks verloren. Een groot ge deelte van het katholieke volksdeel zou een samengaan met de sociaal-democra ten ter bestrijding van den crisisnood met vreugde begroeten. Ook in protestantsch- christelijke volksgroepen begint verzet te groeien. Voor S.D.A.P. en N.V.V. is de situatie duidelijk. In Nederland staat de massa, die niet bij de moderne arbeidersbewe ging is aangesloten, rechts van de S.D.A.P. Dat is tevens spr.'s antwoord aan de communisten. Met scherpe woorden wijst de heer Vorrink de eenheidsfrontaanbiedingen der communisten af. Hij zou zich verheu gen indien zij werkelijk tot oprechte de mocraten zouden worden bekeerd, maar vooralsnog twijfelt hij aan de oprechtheid van hun betuigingen. Als spr. de Sovjet dictatuur in Rusland hekelt, klinken hier en daar interrupties en gefluit op, dat echter overstemd wordt door het applaus. Spr. ziet niet in, waarom katholieke en protestantsche arbeiders zich niet in mas sa in de S.D.A.P. en in de moderne vak bonden zouden kunnen organiseeren, doch is bereid hun afzijdigheid onder de huidige omstandigheden te aanvaarden en uit de historische ontwikkeling te ver staan. Tegenover de vloedgolf van barbarisme, geweldaanbidding en tirannie is echter daadkrachtige samenwerking noodig. De Europeesche beschaving heeft haar wor tel in de groote idee van het christendom. Het democratisch socialisme erkent de zelfde geestelijke waarden en wil die ver dedigen en behouden voor komende ge slachten. Dat is de geestelijke achter grond van het plan. Spr. wil niet berusten in de armoede en vertwijfeling van een steeds groeiend aantal volksgenooten. Het kan anders en het móét anders. Hij beëindigt zijn rede met een oproep voor vrijheid, arbeid, brood, en voor het Plan van den Arbeid. Als het luide applaus van de reusach tige menigte nauwelijks is verstorven, klinkt opnieuw klaroengeschal en trom geroffel, de lichten flitsen uit en in het licht der schijnwerpers worden over het middenplankier de witte „Planvlaggen" naar het podium gedragen, dat aan weerskanten ermee bezet wordt. Namens de landelijke Plan-commissie van S.D.A. P. en N.V.V. draagt de heer Vorrink de vlaggen over aan de Amsterdamsche or ganisaties. De voorzitter van den plaat selijken raad van S.D.A.P. en N.V.V. de heer P. van Eek, aanvaardt de vlaggen me' een korte gelofte om voor het Plan te zullen strijden. Opnieuw klinkt muziek, afgewisseld met zang van de zangvereeniging „De Stem des Volks". Tegen tien uur sprak de voorzitter het slotwoord en werd de bijeenkomst ge sloten. De reusachtige menigte ver spreidde zich weer in alle richtingen over de stad. Ook het uitloopen der vergade ring ging vlot en zonder al te groote ver- keersstoringen. De Geneeskundige Dienst, die met materiaal en manschappen aan wezig was, behoefde bijna nergens op te treden. De enkeling, die hier en daar in de menigte eens flauw viel, kon door den dooi' de organisatoren ingerichten eerste- hulpdienst spoedig geholpen worden. Ook verder hebben zich geen incidenten voor gedaan. Het snoeien van boomen. Tusschen het snoeien van heesters en van boomen is een belangrijk onderscheid. By een boom hebben we immers te maken met één stam die draagster is van alle takken en twygen. Bij jonge boomen, die deels nog gevormd moeten worden, zorgen we dan ook vooral dat de stam zich niet te spoedig oplost in meerdere zware takken. Zware zij takken die den aanvankelijk gewenschten pyramidalen kroonvorm verstoren, snoeien we bij jonge boomen terug tot op een laag geplaatsten zijtak. Soms is het zelfs noodig een tak die te steil groeit, geheel weg te ne men. Veel toekomstige boomen worden in onze tuinen als pyramide-heesters aange plant. Dit is vaak het geval met eschdoorn, lijsterbes, meidoorn, beuk, eik, haagbeuk, goudenregen, sierappel en sierkers. Vooral bij deze houtgewassen, voorzoover h'et da bedoeling is er boomen of boomjes van te vormen, zorgen we by het snoeien voor een doorgaanden stam en zal het dus noo dig zijn om alle zware zijtakken terug te snoeien tot op een zwakkere twijg. De zij takken op den toekomstigen stam mogen in geen geval te zwaar worden, omdat ze an ders by het wegnemen te groote wonden zouden achterlaten. Geheel wegnemen is ook verkeerd; eerstens omdat daardoor de groei van stam en toekomstige kroon on gunstig beïnvloed wordt, en ook omdat de stammetjes vooreerst nog behoefte hebben aan bescherming tegen de scherpe zonne stralen. Aan reeds gevormde kleine soor ten van stamboomen als: Sorbus of lijster bes, Malus of sierappel, Prunus serrulata of Jap. sierkers, Laburnum of gouden regen, Crataegus of meidoorn, en dergelijke soorten snoeien we zeer weinig. We bepalen ons gewoonlijk tot het wegknippen van en kele dwars door den boom groeiende tak ken en het terugknippen van een enkele tak die het evenwicht van de kroon teveel dreigt te verstoren. Soorten als: Robinia of acacia, Platanus of plataan, Acer of esch doorn en soortgelijke meer krachtige groeiers knippen we als jonge boomen ge woonlijk terug, opdat we een evenwichtige behoorlijk vertakte kroon krijgen. Aan oudere boomen snoeien we bij voorkeur weinig of in het geheel niet. We bepalen ons tot het wegnemen van dwars door de kroon groeiende wrijftakken, hinderlijke la ge takken en het doode hout Soorten als: Ulmus of iep, Tilia of linde, Salix of wilg, verdragen op ouderen leeftijd een ingrij pende snoei beter dan b.v. Aesculus of paar- denkastanje, Robinia of acacia, en Fagus of beuk. Het is altijd wenschelijk om groote wonden met een scherp mes of bijltje goed vlak te maken en te besmeren met teer om infectie te voorkomen. A. G. FELLE BRAND TE ROTTERDAM. Loods afgebrand. Gisteravond om half tien zag een sur- veilleerende agent aan den Kreekweg te Rotterdam vlammen uitslaan uit een loods op het terrein van de emballagefa briek en houthandel van W. v. d. Lugt en Zn. De agent alarmeerde de brandweer, waarna al spoedig eenige slangenwagens op het terrein van den brand aanwezig waren. Daar de alarmcentrale een groot aantal meldingen binnen kreeg en de brand aanvankelijk een ernstig aanzien had, vooral op dit terrein van den hout handel, werden een motorspuit en een reservewagen naar den Kreekweg ge zonden. De mötorspuit behoefde echter geen dienst te doen. De oorzaak van den brand, die de loods verwoestte, heeft men nog niet kunnen vaststellen. DIEVENBENDE IN HET WESTLAND. Druiven en fietsplaatjes de meest begeerde buit. Na de ontdekking van een dievencom- plot nu enkele maanden geleden, is thans in het Westland een ander gezelschap ontdekt, dat zich bezig hield met roove- rijen. Het zondenregister dat aanvanke lijk opgebiecht is door de leden van dit gezelschap, blijkt tamelijk uitgebreid te zijn, en geleidelijk komen nieuwe feiten aan het licht. Zoo is gebleken dat reeds sinds den zomer van 1934 door een aan tal jongelui voortdurend druiven op de kweekerijen werden gestolen, een bedrijf dat in den zomer 1935 meer georganiseerd is voortgezet en waarvan acht kweekers de dupe waren. Behalve druiven waren het vooral ook rijwielbelastingmerken die de aandacht hadden. Zoo werden gedu rende den afgeloopen zomer herhaalde malen rijwielbelastingmerken vermist van fietsen die bij de Geref. kerk aan den Maasdijk waren geplaatst. De aangehou den jongelieden hebben bekend zich ook aan deze feiten te hebben schuldig ge maakt. Tegen tien personen is in verband met een en ander verbaal opgemaakt. TRAGISCH ONGEVAL. Te Groede (Zeeuwsch-Vlaanderen). Gistermiddag was de metselaar De Fouw te Groede (Z.V1.) bezig met het sloopen van de eenigen tijd geleden verbrande schuur van den landbouwer Becu te Bres- kens. Bij het uitnemen van een deur, stort te een muur in, waardoor de Fouw getrof fen werd. De man, die klaagde over inwendige pijn, is naar het ziekenhuis te Oostburg overge bracht, waar hij in den loop van den avond is overleden. Hij laat een vrouw en twee jonge kinderen na. COLLECTE BIO-VACANTIEOORD. Iets minder dan vorig jaar. Het bestuur van de stichting „Bio-Vacan- tieoord" deelt mede, dat de Kerstcollecte, welke in nagenoeg alle bioscooptheaters ten bate van het Bio-Vacantieoord, de stichting van het film- en bioscoopbedrijf, is gehou den, in totaal 40.388.08 (vorig jaar 40.521.19) heeft opgebracht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 8