Spoorwegwerken in Amsterdam-Oost. £atuU en JMHBouw Spoct Bedrijvigheid aan de Muiderpoort. - Aan de lijn naar Utrecht wordt eerst in 1937 begonnen. De nieuwe stations. (Van onzen reisredacteur). Zand en gewapend beton ziet de rei ziger, die uit het Oosten het Amster- damsche centraal station nadert. De trein rydt er door een voor den leek chaotische omgeving van betonnen muren, gevlochten ijzeren wapeningen, houten stellages, zandhoopen en reeds gedeeltelijk voltooide dijken, die alle te zamen toonen, dat hier een groot werk onderhanden is. De rails zijn gedeelte lijk verlegd en er wordt aan alle kanten gewerkt om den toestand er schijnbaar nog ingewikkelder te maken. Wat nu evenwel nog een chaos lijkt zal straks, in 1939, tot een groote verbetering zijn gegroeid in den vorm van nieuwe spoorbanen en nieuwe stations. Gestadig wordt voortgearbeid aan de uit voering der grootsche spoorwegwerken, die in het Oosten van de hoofdstad aan den daar voor de spoorwegen en vooral voor het wegverkeer ondragelijken toestand een einde zullen maken. Amsterdam krijgt hier door geheel nieuwe spoorbanen op ver hoogd niveau voor de lijnen uit de rich tingen Utrecht en Hilversum, waarbij inbe grepen is de bouw van een nieuw station Muiderpoort, ongeveer op de plaats van het bestaande, voor de lijnen uit Hilversum en Utrecht, en van het Amstelstation, tegen over de Amstellaan en de nieuwe Berlage- brug, voor de Utrechtsche treinen. Het te genwoordige station Weesperpoort komt daarbij te vervallen. Van deze laatste werkzaamheden is nog niets te zien. Men begint pas in 1937 met den aanleg van de verhoogde baan uit de richting Utrecht, welke iets ten Zuiden van de stopplaats Duivendrecht zal aan vangen, vandaar geleidelijk zal stijgen en zal doorloopen langs de bestaande spoor baan tot waar bij het station Muiderpoort de dan ook reeds verhoogde baan uit de rich ting Hilversum bereikt wordt. Tegelijkertijd zal worden aangevangen met den bouw van het Amstelstation aan deze lijn, waarvoor men twee jaar denkt noodig te hebben. In 1939 moeten alle wer ken gereed zijn, waarbij rekening wordt ge houden met de invoering van electrische tractie op de bewuste lijnen. Het Amstelstation. Het grondwerk voor het Amstelstation wordt uitgevoerd door den gemeentelijken dienst van publieke werken te Amsterdam en dezer dagen wordt er een aanvang mede gemaakt. Reeds kan men zien, dat de ter reinen ervoor zijn vrijgemaakt en dat alle vroegere opstallen en obstakels er zijn ver dwenen. Het station komt oostelijk van de bestaande lijn te liggen in de Watergraafs meer. Doordat deze polder ongeveer 5 meter diep is en de spoorbaan ook nog een vijftal meters zal worden verhoogd, komt het nieuwe station ruim tien meter boven de omgeving te liggen, zoodat er heel wat zand voor het grondwerk noodig is. Dit onder deel van het werk zal een half millioen kosten. Men weet, dat al deze spoorweg werken tezamen zijn geraamd op. 28 mil- licen, waar men in werkelijkheid waar schijnlijk onder zal blijven. De spoorwegen nemen hierbij 10 millioen voor hun reke ning en rijk en gemeente Amsterdam ieder 9 millioen. Het geheele werk is, wat de opperste leiding betreft, in twee deelen verdeeld, waarvan het eene staat onder directie van ir. J. D. M. Bardet en het andere onder die van ir. K. H. C. W. van der Veen, bei den ingenieur eerste klasse bij den dienst van weg en werken der Nederlandsche Spoorwegen. In het algemeen zullen de spoorwegen de werken uitvoeren, ook die, welke uitsluitend in het belang van de ge meente worden gemaakt, zooals viaducten en toegangswegen. Een bezoek aan de werkzaamheden heeft ons doen zien, dat men in de eerste twee jaar van dit „vijf jarenplan" reeds flink is gevorderd. De moeilijkheid bij deze werken is, dat het treinverkeer onderwijl voortgang moet hebben en dat ook het straatverkeer er zoo weinig mogelijk hinder van moet on dervinden. Daarom worden op verschil lende punten, los van elkaar, allerlei wer ken uitgevoerd en worden zelfs sommige werken tijdelijk onderbroken. Thans is er alle aanleiding, om iets over deze interessante en voor de gemeenschap zoo belangrijke werken te schrijven, omdat deze maand ge kenmerkt wordt door het bereiken van twee gewichtige stadia in de uit voering ervan, die beide duiden op een goeden vooruitgang, zoodat ei meer en meer teekening in den oogenschijnlijken chaos begint te ko men. Het betreft hier zoowel het on derdeel hetwelk onder leiding staat van ir. Van der Veen, als dat waar over ir. Bardet de directie voert. Ten oosten van het centraal station worden in plaats van de bestaande draai brug over de Oosterdoksluis drie klap- bruggen, elk van 9 meter breedte en 24 meter lengte gebouwd, in aansluiting op vaste viaducten over de andere helft van het water en over de straten aan beide zijden ervan. Met de meest zuidelijke van deze is ir. Van der Veen begonnen en de basculebrug, die het bewegende gedeelte van deze overbrugging zal vormen, is er dezer dagen van het terrein der Neder landsche Dokmaatschappij aan den over kant van het IJ naar toe gebracht. Dit werkstuk is 35 meter lang en 9 meter breed; het weegt met de onderdeelen 615 ton. Het transport was dus een moeilijke karwei, dat echter gelukkig is volbracht. Nu is men bezig met de montage, die nog wel eenigen tijd in beslag zal nemen. Wanneer in November a.s. deze eerste overbrugging in haar geheel gereed is, zullen de rails erover worden aangesloten met den hoogen spoordijk, die nu reeds gelegd is naast de bestaande baan. Deze zal dan dadelijk in gebruik komen als op- stelspoor voor de forensentreinen. Het station Muiderpoort. In den nacht van 26 op 27 Januari zal voorts een belangrijke wijziging komen in den toestand bij het station Muiderpoort. Het bestaande perron aan de Zuidzijde wordt dan buiten dienst gesteld en een nieuw perron voor de treinen in de rich ting Hilversum zal in gebruik worden ge nomen op dezelfde wijze als op 17 No vember j.1. reeds een hulpperron is in dienst gesteld voor de treinen, komende van Hilversum. Dan worden ook de laat ste sporen langs 't perron opgeruimd, om 'n begin te kunnen maken met de werken voor den nieuwen grooten tunnel, die daar de twee stadsdeelen tuschen Insulindeweg en Wijttenbachstraat zal verbinden. Te vens zal ir. Bardet dan beginnen met den aanleg van het hooge perron voor de trei nen naar Hilversum van het nieuwe te bouwen station Muiderpoort. Met volle kracht wordt verder gewerkt aan de verbreeding en verhooging van het emplacement in Watergraafsmeer aan de lijn naar Hilversum, waarop later defini tief het geheele rangeerbedrijf zal worden geconcentreerd. Daar wordt in totaal één millioen kubieke meter zand gestort, af' komstig uit de Loosdrechtsche plassen. Er komen eenige tunnels in, die reeds ge deeltelijk gebouwd zijn. Sinds korten tijd zijn ook in uitvoering de werken tot het maken van een spoorwegverbinding tus- schen de lijnen naar Utrecht en naar Hil versum buiten de stad om, als onderdeel van de groote ringlijn, waardoor men van Utrecht uit rechtstreeks het rangeerter' rein in Watergraafsmeer zal kunnen be' reiken. Alleen 't grondwerk van deze baan voor goederenverkeer zal ongeveer twee millioen gulden kosten. Geen groote stationskappen. De beide nieuwe stations krijgen geen groote overkappingen, zooals andere groote stations die hebben. In het alge meen is men van het maken van zulke kostbare overdekte stations afgestapt, niet aleen hier te laiyle, maar ook elders. Men kan zeggen, zoo deelde ir. Bardet ons mede, dat sedert 1890 bij spoorwegwerken in Nederland geen groote overkappingen meer gemaakt worden, zoodat men ze op de nieuwe stations niet meer ziet. De uit breiding van het centraal station in Am sterdam vormde een uitzondering, waar' toe men uit aesthetische overwegingen is overgegaan. Het ging nu eenmaal niet aan, achter de bestaande groote kap een serie kleine perronkappen te maken. Groote overkappingen vergen zeer veel onderhoud en zijn bovendien kostbaar in aanleg. Daarbij geven zij aan de wach' tende passagiers geen grootere bescher ming dan een goed geprojecteerde kap over het perron, als men er ook wacht kamers op bouwt. Zoo heeft bijvoorbeeld het moderne station in Maastricht geen groote overkapping, evenmin als dat te Roosendaal. In België is men zelfs nog verder gegaan. Daar heeft men van ver schillende stations de groote kappen ge sloopt en er perronkappen gebouwd, die minder aan onderhoud kosten. De spoor wegautoriteiten meenen, dat men onder een groote kap even goed in den tocht staat. Het eenige, dat afdoende helpt, is een afsluiting aan meer dan twee zijden, maar daar kan men niet toe overgaan bij doorgaande stations als de onderhavige. op komend fortuin met een warmte en op rechtheid, welke diepen indruk op den geadresseerde maken. Zulk een genie, zoo lezen we verder in de „Telegraaf" is een 25-jarige jon geman uit Bussum, die getracht heeft een goedhartige dame door zijn om standigheden voldoende tot ontroering te brengen om hem een bedrag aan geld te geven. Ach, dit veelbegeerde geld. Hoeve- len hebben er hun ziel voor uitgestort om iets er van te bemachtigen. Hoevelen heb ben er hun weg naar de koele, grauwe ge vangenis aan te wijten. Men hoort op de rechtbank welhaast niet anders meer dan het leed van het gele goud. Deze Bussumsche jongen wilde geld. Hij zon op middelen, droomde van het vele dat er is, en het weinige dat hij had. Toen greep hij naar de pen en schreef ongeveer het volgende: „Weledele mevrouw, uw goedheid en menschlievendheid is bekend Een fraai begin. Een waardeering van anderer edelmoedigheid en naastenliefde. Een beroep op de schoonheid van een menschenziel. Het betraande oog van den ongelukkige, opgeheven naar de goedertie renheid. Zoo moet men brieven schrijven. dus wend ik mij tot u om hulp", schreef de werklooze jongen verder. „Door de alom heerschende depressie (immers ik voerde als kok bij de Cie Baltique Mariti- mes K., een Deensche maatschappij) ben ik in April j.1. zonder betrekking gekomen. Helaas trots rusteloos zoeken kan ik geen baan meer vinden. Mijn ouders leven niet meer niemand die my steunt. Nu biedt echter de kapitein van het s.s. „Boge" mij een kans, hij wil mij engageeren als kok op de „Osria", die te Marseille ligt: de ingesloten brief van dezen kapitein moge u dit bewijzen. Mevrouw, in Holland kan ik niets meer vinden, dus moet ik deze ge legenheid aangrijpen, de gelegenheid die my geboden wordt, dank zijn myn reputa tie van de Deensche maatschappij. Leest wat de ingesloten brief van my zegt: „Kapitein Rasmussen van de „Dagmar" is goed over u tevreden". Morgen reeds ver trekt dit schipik kan het nog halen met den Parijschen nachttreingeef my dus het geld, het is myn kans, ik heb nog zoo'n toekomst voor me! En het geld krijgt u op eerewoord terug, want de kosten worden mij vergoed." Dit alles las mevrouw V. te Bussum en zij was bewogen. Dit las ook de heer V., maar hij was niet ontroerd. Integendeel, het hoofd van het huisgezin mengde er de politie in, want hij vond den brief te mooi. De wonderlijke varensezel, die wel graag omgaand antwoord had gehaald en geld, kwam dezen keer bedrogen uit. Eens was hetzelfde middel hem gelukt, toen hij zich wendde tot een dame te Bloemen- daal. Nu speurde de politie in het heden en verleden van den dichterlijken kok... en zij arresteerde hem. Veel van het lief en leed, gesteld in de zen brief, bleek louter fantasie te zijn. Het s.s. „Osric" wachtte niet op een kok uit Bussum, de kapitein van de „Boge" had nimmer zelf' geschreven. Dat briefje bleek gesteld te zijn door een Poolschen vriend van den varensgezel, een man die val- sche passen schrijft, ridderorden verleent en doctorstitels, die zich gespecialiseerd heeft in den namaak van waardevolle stukken. Gisteren verscheen de Bussumsche be drieger voor de rechtbank. Hij sprak, zoo als hij schreef: vol overtuiging, met fraaie woorden en een open blik. Maar de rech ter sprak ook duidelijke taal: „Uw strafblad ziet er somber uit. Dief stal te Haarlem, inbraak te Alkmaar, op lichting elders". Voor het misdrijf van verdachte heeft het wetboek van strafrecht een mooie be naming: poging tot oplichting door een samenweefsel van verdichtsels. En zy stelt er een flinke straflimiet op, die door den officier nader werd vastgesteld op negen maanden verblijf in de gevangenis. De verdediger, mr. Parser, bepleitte de waarde van een rapport, dat door het Leger des Heils zal worden uitgebracht, Om dit rapport nog in overweging te kun nen nemen, werd de verdere behandeling van deze zaak tegen den varensgezel met fantasie uitgesteld tot 19 Februari. K.N.A.C. reeds in 1932 begonnen is met het nemen van proeven met gekleurde schijven, welke geplaatst worden voor de schijnwer pers. In Engeland werden dergelijke proe ven eveneens genomen dooor het „Illumi- nation Research Committee" in het „Natio nal Physical Labooratory". Deze proefnemingen hebben aangetoond, dat zichtbaarheid by mist bij een gekleur de lichtbundel niet grooter is dan by een ongekleurde (witte) lichtbundel van d e- elfde intensiteit, zoodat de Permanente Verlichtings Commissie geen aanleiding vond om het gebruik van gekleurde schij ven aan te bevelen. In haar rapport heeft de Permanente Verlichtings Commissie der K.N.A.C. voor behoud gemaakt ten aanzien van het phy- siologisch verschijnsel, hetwelk tengevolge heeft, dat veelal het gele licht een gerin gere hinder zou kunnen veroorzaken en dus minder zou verblinden. Niet voor buitenlanders. De K. N. A. C. heeft, naar aanleiding van de berichten omtrent de invoering met 1 Juli a.s. van de verplichting tot het voe ren van geel licht door de automobielen in Frankrijk, in antwoord op een onmiddellijk ingesteld onderzoek van haar zusterver- eeniging de Fransche Automobiel Club de mededeeling ontvangen, dat deze verplich ting niet voor buitenlandsche automobilis ten zal gelden. RUMOR IN HAAGSCH BAKKERSBEDRIJF. Contractlooze periode ingetreden. De gezamenlijke werkgevers-organisaties in het Haagsche bakkerijbedrljf hebben aan de vier bakkersgezellen-bonden be richt, dat zy niet bereid zijn de onderhan delingen over een nieuwe collectieve ar beidsovereenkomst voor 1936 voort te zet ten, omdat de r. k. en christelijke werkne mersbonden slechts onder bepaalde voor waarden, welke volgens de werkgevers ernstige moeilijkheden voor succesvolle on derhandelingen opleveren bereid zijn ver der te onderhandde, de moderne bond zich principieel tegen de voorgestelde loonsver laging heeft uitgesproken en van den neu tralen bakkersgezellenbond geen antwoord is ingekomen. Door deze beslissing is de contractlooze periode voor de arbeiders werkzaam in het Haagsche bakkersbedrijf definitief ingetre den. CONCERTGEBOUWORKEST NAAR SCANDINAVIË. Onder leiding van prof. dr. W. Mengelberg. Naar wij vernemen, heeft de Nederland sche Vereeniging „Concertgebouwvrienden" het plan opgevat van 3 tot 12 Juni 1936 met het Concertgebouworkest, onder leiding van prof. dr. Willem Mengelberg een Zomer- kruistocht naar Kopenhagen en Stockholm per s.s. „Rotterdam" van de HollandAme- rikalyn te organiseeren, waarbij zij de ge regelde bezoekers van het Concertgebouw zoowel die te Amsterdam als elders, als mede de leden van de Nederlandsche Ver eeniging „Concertgebouwvrienden" in de gelegenheid stelt zich hierbij aan te sluiten. Het Concertgebouworkest is voornemens te Kopenhagen op 5 en 6 Juni en te Stock holm op 8 Juni te concerteeren. Door de reeds toegezegde medewerking van de Nederlandsche regeering en van H.M.'s gezanten te Kopenhagen en te Stock een holm zal aan dit nationaal gebeuren bijzonder karakter worden verleend. Tijdens het oponthoud in Kopenhagen en Stockholm wordt de gelegenheid openge steld om aan excursies deel te nemen, die door het American Express Reisbureau worden georganiseerd. GOEDGELOOVIGE DAME OPGELICHT. Een zeeman, die over een rijke fantasie beschikt. Bedriegers weten vaak hun slachtoffers om den tuin te leiden door hun uiterlijk en optreden. Het is merkwaardig, doch men treft soms bij lieden, die het minste vertrouwen verdienen, een élégance in woord en gebaar, die ons zou bewegen afstand van het laatste dubbeltje te doen Hetzelfde geldt een ander soort onwaardi ge oplichters, die den stijl van hun brieven volkomen beheerschen. Zij schrijven over hun tegenslagen en blijde verwachtingen GEEL LICHT VAN 1 JULI AF IN FRANKRIJK VERPLICHTEND. De K. N. A. C. meldt ons: Blijkens een mededeeling zal weldra in Frankrijk een decreet worden afgekondigd waarbij het voeren van andere verlichting dan geel licht uitstralende lampen verbo den zal zijn. Naar alle waarschijnlijkheid zal dit voor schrift al heel spoedig in werking treden en men verwacht, dat het ministerieele decreet per 1 Juli a.s. van kracht zal worden. Hier toe heeft krachtig bijgedragen de uitspraak van de Commission Centrale des automo biles et de la circulation générale van de Kamer, die deze belangrijke kwestie in studie heeft genomen en tot de volgende conclusie is gekomen: 1° Wat de vermindering van den hinder, veroorzaakt aan de weggebruikers betreft, wordt zonder uitzondering de superioriteit van het gele licht boven het witte erkend 2 de gezichtsstoornissen door geel licht zyn van korteren duur dan die van wit licht; 3' wat betreft de intensiteit van de ver' lichting, loopen de meeningen uiteen, maar het is zeker, dat ook al is het geele licht hierbij in het nadeel dit verschil toch niet opweegt tegen de vele voordeelen, die aan geel licht unaniem worden toegekend, vooral bij het passeeren van tegenliggers; 4° Ten slotte heeft volgens de meening van de Commissie, getoetst aan de ervarin gen van weggebruiker, het gele licht in mist en regen onbetwiste voordeelen boven wit licht. t Een en ander heeft de Commissie doen besluiten om de regeering voor te stellen, het gele licht zoo spoedig mogelijk ver plichtend te stellen. Hierbij kan worden aangeteekend, dat de Permanente Verlichtings Commissie van de vrienden" uit Amsterdam voor instructkl terwyl Zaterdagsavonds de bondslei(W zwemmer, de heer Herm. Heinrich n Alkmaar zal komen om de leiding 0p te nemen. Het ligt, zoo vernemen wy nader, d bedoeling om nog dezen winter een zv,^ feest in de „Overdekte" te organiseeren waaraan dan zullen medewerken de zw groepen Amsterdam, Haarlem en Utrecht" Het is een verheugend feit, dat thans Ooi- in de arbeidersbeweging het zwemman 0n zoo krachtige wijze wordt gepropageerd en wy wenschen deze zwemgroep veel op haar verderen levensweg. Waterpolo. D.A.W. IN DE WINTER-COMPET1T1E. Hedenavond de eerste wedstrijden Nu Alkmaar zyn lang verbeide „Over, dekte" heeft, is D.A.W. automatisch inge~ deeld in de waterpolo-wintercompetitie. Dat is niet alleen een groote vooruitgang voor de spelers (sters) zelf, doch tevens een prachtig middel ter propageering van het waterpolospel, dat helaas nog btf te weinig Alkmaarders bekendheid heeft. En nu er een zoo by uitstek geschikte ge, legenheid is om op alles gerieflijke wijze eens kennis te maken met dit prachtige spel, willen wy een ieder opwekken, de polowedstryden te bezoeken. Hedenavond zullen eerst de Alkmaar, sche dames in het krijt treden tegen haar Hilversumsche confraters. De D.A.W.-dames zullen in de volgende opstelling tegen de „Otter-dames" te water gaan: Maaike Oudes Jopie Oostwouder Hanni de Carpentler Aag Hoed To v. Sluis Ali v. d. Berg To v. Beek De eerste wedstrijd, welke de heeren zullen spelen, is die tegen zyn sterkste tegenstander „A.Z. '70" uit Amsterdam. Dat D.A.W. I tegen deze eerste klasser niet veel kans op winnen heeft, ligt voor de hand. doch de Alkmaarders zullen zich met hand en tand verzetten tegen een hooge score. Het zevental, dat Henk Pesie in zijn gelederen mist, verschijnt als volgt te water: Imhülsen Sr. Koorn Caarls v. Wyk A. v. Beek Leenheer Kostelijk De wedstrijden zullen 8.45 u. beginnen. De heer H .Visser uit Zaandam zal deze matches leiden. DE CONTINGENTEERING VAN VLEESCH. LEVENDE SCHAPEN EN SLACHTP AARDEN. Bij Kon. besluit van 14 Januari is, uit overweging, dat het gewenscht is, de tijde lijke beperking van den invoer van vleesch, levende schapen en slachtpaarden voort te zetten, o.m. bepaald: Gedurende het tijdvak van 12 maanden, aanvangende 16 Januari 1936 en eindigende 15 Januari 1937, is de invoer uit ieder land verboden van: a. versch, gekoeld en bevroren rund- en kalfvleesch, voor zoover deze meer be draagt dan 10 ten honderd van het bruto gewicht, hetwelk gemiddeld gedurende de jaren 1929, 1930 en 1931 van die goederen uit dat land is ingevoerd; c. levende schapen, voor zoover deze meer bedraagt dan 20 ten honderd van het aantal stuks, hetwelk gemiddeld gedurende de jaren 1931 en 1932 van die goederen uit dat land is ingevoerd; d. slachtpaarden, voor zoover deze meer bedraagt dan 20 ten honderd van het aan tal stuks, hetwelk gemiddeld gedurende de jaren 1931 en 1932 uit dat land is inge voerd. Onze minister is bevoegd, boven de in het vorig lid genoemde contingenten bijzondere contingenten vast te stellen voor den in voer uit nader door hem aan te wijzen landen. Onze minister kan een lijst van goederen vaststellen, welke niet vallen onder de in lid 1 bedoelde. Turnen. TURNLUST-AVONDEN. De bekende Turnlust-avonden zijn weer in aantocht. Zaterdag 25 Januari komen de actieve turners jong en oud! in actie en Zaterdag 15 Februari a.s. wordt de feest avond gehouden. Op de turn uitvoering worden o.m. de oefeningen, welke Turnlust op de in «na tionale wedstrijden te Brussel moest uitroe ren, en waarmee ze zoovele successen In haalde, herhaald en verder brengt het pro gramma de gewone jaarlijksche nummers van alle afdeelingen. Dien eersten dag wordt ook het 35-jarif bestaan herdacht, zy het op de meest be scheiden wijze. De feestavond wordt verzorgd door het gezelschap Barthous, waaraan o.a. mede werken de humorist-conferencier Barthous, verder Lidy Bergmann (welbekend bij de Turnlust-leden!) René, e.a. 't Wordt van zelfsprekend een grootsche avond, die pre cies past in het kader der Tumlust-fecsten. Dammen. VOS VERLIEST OPNIEUW VAN RAICHENBACH. De gisteravond te Rotterdam gespeelde party om het wereldkampioenschap dam men is opnieuw in een nederlaag van den Zwemmen. DE MAN ZONDER BEENEN. Zimmy zwemt en duikt in de „Overdekte". Gisteravond hebben wij den „man zonder beenen" aan 't werk gezien voor een vrij talrijk publiek in de „Overdekte". Een man zonder beenen is op zich zelf al iets, wat gelukkig niet eiken dag voorkomt. Doch wanneer men dan een dergelijk persoon nog alle mogelijke kunstjes ziet uitvoeren, kan krijgt men den indruk, dat hier een cir- cus-exhibition wordt gegeven, dat met de zwemsport weinig te maken heeft. Naast de gebruikelijke zwemslagen, welke de heer Zimmy demonstreert, rookt hy heel gemoedelijk een sigaar onder water en ook eenige duiken behooren by zijn repertoire. O.m. duikt die circusmensch van een 7 M. hooge trap en dit alles met een gemakke lijkheid, waar men verbaasd over staat. Voor hen, die van een echt-Amerikaansche sensatie houden, is deze vertooning de moeite waard. Moge de heer Zimmy, wiens be oep dit werk is, zich in een groote be langstelling verheugen. EEN N.A.S.B.-ZWEMGROEP. Opgericht met 55 leden. Zooals wij destijds in ons verslag over een demonstratie-middag in de „Overdekte' van den N.A.S.B. afd. Alkmaar hebben me degedeeld, was deze afdeeling reeds in prin cipe besloten tot de oprichting van een Alk- maarsche zwemgroep. Wij kunnen thans mededeelen, dat deze groep definitief is opgericht; zij telt 55 le den, waarvan niet minder dan 34 beneden 16 jaar. De zwemuren zijn vastgesteld op Dins- Zaterdagavond. Dinsdagavond komt een leider van de Jeugdafd. van „De Water uitdager geëindigd. Het verloop was: Wit: J. H. Vos Zwart: M. Ralchenb 1. 19—24 2. 32—28 14—19 3. 37—32 20—25 4. 29x20 25X14 5. 41—37 18-23 6. 35—30 12—18 7. 30—25 17—21 8. 31—27 21—26 9. 40—34 15—20 10. 45—40 20-24 11. 50—45 10—15 12. 40—35 7—12 13. 44—40 14—20 14. 25x14 9x20 15. 37—31 26X37 16. 42x31 4—9 17. 47—42 11—17 18. 27—22 18X27 19. 31X11 6X17 20. 46—41 12—18 21. 41—37 17-21 22. 34—29 23X34 23. 40x29 20—25 24. 29x20 15X24 25. 36—31 21—26 26. 31—27 5—10 27. 49—44 10—15 28. 24—40 8-12 29. 40—34 18—23 30. 37—31 26X37 31. 42—31 12—18 32. 31—26 2—7 33. 48—42 7—11 34. 34—30 25X34 35. 39x30 9—14 36. 30—25 3-8 37. 45—40 8-12 38. 43—39 1—6 39. 40—34 12-17 40. 25—20 14X25 41. 27—21 16X27 42. 32x12 23X43 43. 14x14 43—49 44. 33—28 49—1® 45. 28—23 13—18 46. 23x12 11-17 47. 12x21 16X5 Zwart wint.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 10