Spoorwegwerken in Amsterdam-Oost.
£atuU en JMHBouw
Spoct
Bedrijvigheid aan de Muiderpoort. - Aan de
lijn naar Utrecht wordt eerst in 1937 begonnen.
De nieuwe stations.
(Van onzen reisredacteur).
Zand en gewapend beton ziet de rei
ziger, die uit het Oosten het Amster-
damsche centraal station nadert. De
trein rydt er door een voor den leek
chaotische omgeving van betonnen
muren, gevlochten ijzeren wapeningen,
houten stellages, zandhoopen en reeds
gedeeltelijk voltooide dijken, die alle te
zamen toonen, dat hier een groot werk
onderhanden is. De rails zijn gedeelte
lijk verlegd en er wordt aan alle kanten
gewerkt om den toestand er schijnbaar
nog ingewikkelder te maken. Wat nu
evenwel nog een chaos lijkt zal straks,
in 1939, tot een groote verbetering zijn
gegroeid in den vorm van nieuwe
spoorbanen en nieuwe stations.
Gestadig wordt voortgearbeid aan de uit
voering der grootsche spoorwegwerken, die
in het Oosten van de hoofdstad aan den
daar voor de spoorwegen en vooral voor het
wegverkeer ondragelijken toestand een
einde zullen maken. Amsterdam krijgt hier
door geheel nieuwe spoorbanen op ver
hoogd niveau voor de lijnen uit de rich
tingen Utrecht en Hilversum, waarbij inbe
grepen is de bouw van een nieuw station
Muiderpoort, ongeveer op de plaats van het
bestaande, voor de lijnen uit Hilversum en
Utrecht, en van het Amstelstation, tegen
over de Amstellaan en de nieuwe Berlage-
brug, voor de Utrechtsche treinen. Het te
genwoordige station Weesperpoort komt
daarbij te vervallen.
Van deze laatste werkzaamheden is nog
niets te zien. Men begint pas in 1937 met
den aanleg van de verhoogde baan uit de
richting Utrecht, welke iets ten Zuiden
van de stopplaats Duivendrecht zal aan
vangen, vandaar geleidelijk zal stijgen en
zal doorloopen langs de bestaande spoor
baan tot waar bij het station Muiderpoort de
dan ook reeds verhoogde baan uit de rich
ting Hilversum bereikt wordt.
Tegelijkertijd zal worden aangevangen
met den bouw van het Amstelstation aan
deze lijn, waarvoor men twee jaar denkt
noodig te hebben. In 1939 moeten alle wer
ken gereed zijn, waarbij rekening wordt ge
houden met de invoering van electrische
tractie op de bewuste lijnen.
Het Amstelstation.
Het grondwerk voor het Amstelstation
wordt uitgevoerd door den gemeentelijken
dienst van publieke werken te Amsterdam
en dezer dagen wordt er een aanvang mede
gemaakt. Reeds kan men zien, dat de ter
reinen ervoor zijn vrijgemaakt en dat alle
vroegere opstallen en obstakels er zijn ver
dwenen. Het station komt oostelijk van de
bestaande lijn te liggen in de Watergraafs
meer. Doordat deze polder ongeveer 5 meter
diep is en de spoorbaan ook nog een vijftal
meters zal worden verhoogd, komt het
nieuwe station ruim tien meter boven de
omgeving te liggen, zoodat er heel wat zand
voor het grondwerk noodig is. Dit onder
deel van het werk zal een half millioen
kosten. Men weet, dat al deze spoorweg
werken tezamen zijn geraamd op. 28 mil-
licen, waar men in werkelijkheid waar
schijnlijk onder zal blijven. De spoorwegen
nemen hierbij 10 millioen voor hun reke
ning en rijk en gemeente Amsterdam
ieder 9 millioen.
Het geheele werk is, wat de opperste
leiding betreft, in twee deelen verdeeld,
waarvan het eene staat onder directie van
ir. J. D. M. Bardet en het andere onder
die van ir. K. H. C. W. van der Veen, bei
den ingenieur eerste klasse bij den dienst
van weg en werken der Nederlandsche
Spoorwegen. In het algemeen zullen de
spoorwegen de werken uitvoeren, ook die,
welke uitsluitend in het belang van de ge
meente worden gemaakt, zooals viaducten
en toegangswegen. Een bezoek aan de
werkzaamheden heeft ons doen zien, dat
men in de eerste twee jaar van dit „vijf
jarenplan" reeds flink is gevorderd. De
moeilijkheid bij deze werken is, dat het
treinverkeer onderwijl voortgang moet
hebben en dat ook het straatverkeer er
zoo weinig mogelijk hinder van moet on
dervinden. Daarom worden op verschil
lende punten, los van elkaar, allerlei wer
ken uitgevoerd en worden zelfs sommige
werken tijdelijk onderbroken.
Thans is er alle aanleiding, om iets
over deze interessante en voor de
gemeenschap zoo belangrijke werken
te schrijven, omdat deze maand ge
kenmerkt wordt door het bereiken
van twee gewichtige stadia in de uit
voering ervan, die beide duiden op
een goeden vooruitgang, zoodat ei
meer en meer teekening in den
oogenschijnlijken chaos begint te ko
men. Het betreft hier zoowel het on
derdeel hetwelk onder leiding staat
van ir. Van der Veen, als dat waar
over ir. Bardet de directie voert.
Ten oosten van het centraal station
worden in plaats van de bestaande draai
brug over de Oosterdoksluis drie klap-
bruggen, elk van 9 meter breedte en 24
meter lengte gebouwd, in aansluiting op
vaste viaducten over de andere helft van
het water en over de straten aan beide
zijden ervan. Met de meest zuidelijke van
deze is ir. Van der Veen begonnen en de
basculebrug, die het bewegende gedeelte
van deze overbrugging zal vormen, is er
dezer dagen van het terrein der Neder
landsche Dokmaatschappij aan den over
kant van het IJ naar toe gebracht. Dit
werkstuk is 35 meter lang en 9 meter
breed; het weegt met de onderdeelen 615
ton. Het transport was dus een moeilijke
karwei, dat echter gelukkig is volbracht.
Nu is men bezig met de montage, die nog
wel eenigen tijd in beslag zal nemen.
Wanneer in November a.s. deze eerste
overbrugging in haar geheel gereed is,
zullen de rails erover worden aangesloten
met den hoogen spoordijk, die nu reeds
gelegd is naast de bestaande baan. Deze
zal dan dadelijk in gebruik komen als op-
stelspoor voor de forensentreinen.
Het station Muiderpoort.
In den nacht van 26 op 27 Januari zal
voorts een belangrijke wijziging komen in
den toestand bij het station Muiderpoort.
Het bestaande perron aan de Zuidzijde
wordt dan buiten dienst gesteld en een
nieuw perron voor de treinen in de rich
ting Hilversum zal in gebruik worden ge
nomen op dezelfde wijze als op 17 No
vember j.1. reeds een hulpperron is in
dienst gesteld voor de treinen, komende
van Hilversum. Dan worden ook de laat
ste sporen langs 't perron opgeruimd, om
'n begin te kunnen maken met de werken
voor den nieuwen grooten tunnel, die daar
de twee stadsdeelen tuschen Insulindeweg
en Wijttenbachstraat zal verbinden. Te
vens zal ir. Bardet dan beginnen met den
aanleg van het hooge perron voor de trei
nen naar Hilversum van het nieuwe te
bouwen station Muiderpoort.
Met volle kracht wordt verder gewerkt
aan de verbreeding en verhooging van het
emplacement in Watergraafsmeer aan de
lijn naar Hilversum, waarop later defini
tief het geheele rangeerbedrijf zal worden
geconcentreerd. Daar wordt in totaal één
millioen kubieke meter zand gestort, af'
komstig uit de Loosdrechtsche plassen. Er
komen eenige tunnels in, die reeds ge
deeltelijk gebouwd zijn. Sinds korten tijd
zijn ook in uitvoering de werken tot het
maken van een spoorwegverbinding tus-
schen de lijnen naar Utrecht en naar Hil
versum buiten de stad om, als onderdeel
van de groote ringlijn, waardoor men van
Utrecht uit rechtstreeks het rangeerter'
rein in Watergraafsmeer zal kunnen be'
reiken. Alleen 't grondwerk van deze
baan voor goederenverkeer zal ongeveer
twee millioen gulden kosten.
Geen groote stationskappen.
De beide nieuwe stations krijgen geen
groote overkappingen, zooals andere
groote stations die hebben. In het alge
meen is men van het maken van zulke
kostbare overdekte stations afgestapt, niet
aleen hier te laiyle, maar ook elders. Men
kan zeggen, zoo deelde ir. Bardet ons
mede, dat sedert 1890 bij spoorwegwerken
in Nederland geen groote overkappingen
meer gemaakt worden, zoodat men ze op
de nieuwe stations niet meer ziet. De uit
breiding van het centraal station in Am
sterdam vormde een uitzondering, waar'
toe men uit aesthetische overwegingen is
overgegaan. Het ging nu eenmaal niet
aan, achter de bestaande groote kap een
serie kleine perronkappen te maken.
Groote overkappingen vergen zeer veel
onderhoud en zijn bovendien kostbaar in
aanleg. Daarbij geven zij aan de wach'
tende passagiers geen grootere bescher
ming dan een goed geprojecteerde kap
over het perron, als men er ook wacht
kamers op bouwt. Zoo heeft bijvoorbeeld
het moderne station in Maastricht geen
groote overkapping, evenmin als dat te
Roosendaal. In België is men zelfs nog
verder gegaan. Daar heeft men van ver
schillende stations de groote kappen ge
sloopt en er perronkappen gebouwd, die
minder aan onderhoud kosten. De spoor
wegautoriteiten meenen, dat men onder
een groote kap even goed in den tocht
staat. Het eenige, dat afdoende helpt, is
een afsluiting aan meer dan twee zijden,
maar daar kan men niet toe overgaan bij
doorgaande stations als de onderhavige.
op komend fortuin met een warmte en op
rechtheid, welke diepen indruk op den
geadresseerde maken.
Zulk een genie, zoo lezen we verder
in de „Telegraaf" is een 25-jarige jon
geman uit Bussum, die getracht heeft
een goedhartige dame door zijn om
standigheden voldoende tot ontroering te
brengen om hem een bedrag aan geld te
geven. Ach, dit veelbegeerde geld. Hoeve-
len hebben er hun ziel voor uitgestort om
iets er van te bemachtigen. Hoevelen heb
ben er hun weg naar de koele, grauwe ge
vangenis aan te wijten. Men hoort op de
rechtbank welhaast niet anders meer dan
het leed van het gele goud.
Deze Bussumsche jongen wilde geld. Hij
zon op middelen, droomde van het vele
dat er is, en het weinige dat hij had. Toen
greep hij naar de pen en schreef ongeveer
het volgende:
„Weledele mevrouw, uw goedheid en
menschlievendheid is bekend
Een fraai begin. Een waardeering van
anderer edelmoedigheid en naastenliefde.
Een beroep op de schoonheid van een
menschenziel. Het betraande oog van den
ongelukkige, opgeheven naar de goedertie
renheid. Zoo moet men brieven schrijven.
dus wend ik mij tot u om hulp",
schreef de werklooze jongen verder. „Door
de alom heerschende depressie (immers ik
voerde als kok bij de Cie Baltique Mariti-
mes K., een Deensche maatschappij) ben
ik in April j.1. zonder betrekking gekomen.
Helaas trots rusteloos zoeken kan ik
geen baan meer vinden. Mijn ouders leven
niet meer niemand die my steunt. Nu
biedt echter de kapitein van het s.s. „Boge"
mij een kans, hij wil mij engageeren als
kok op de „Osria", die te Marseille ligt: de
ingesloten brief van dezen kapitein moge
u dit bewijzen. Mevrouw, in Holland kan
ik niets meer vinden, dus moet ik deze ge
legenheid aangrijpen, de gelegenheid die
my geboden wordt, dank zijn myn reputa
tie van de Deensche maatschappij. Leest
wat de ingesloten brief van my zegt:
„Kapitein Rasmussen van de „Dagmar" is
goed over u tevreden". Morgen reeds ver
trekt dit schipik kan het nog halen
met den Parijschen nachttreingeef my
dus het geld, het is myn kans, ik heb nog
zoo'n toekomst voor me! En het geld krijgt
u op eerewoord terug, want de kosten
worden mij vergoed."
Dit alles las mevrouw V. te Bussum en
zij was bewogen. Dit las ook de heer V.,
maar hij was niet ontroerd. Integendeel,
het hoofd van het huisgezin mengde er de
politie in, want hij vond den brief te mooi.
De wonderlijke varensezel, die wel
graag omgaand antwoord had gehaald en
geld, kwam dezen keer bedrogen uit. Eens
was hetzelfde middel hem gelukt, toen hij
zich wendde tot een dame te Bloemen-
daal. Nu speurde de politie in het heden
en verleden van den dichterlijken kok...
en zij arresteerde hem.
Veel van het lief en leed, gesteld in de
zen brief, bleek louter fantasie te zijn. Het
s.s. „Osric" wachtte niet op een kok uit
Bussum, de kapitein van de „Boge" had
nimmer zelf' geschreven. Dat briefje bleek
gesteld te zijn door een Poolschen vriend
van den varensgezel, een man die val-
sche passen schrijft, ridderorden verleent
en doctorstitels, die zich gespecialiseerd
heeft in den namaak van waardevolle
stukken.
Gisteren verscheen de Bussumsche be
drieger voor de rechtbank. Hij sprak, zoo
als hij schreef: vol overtuiging, met fraaie
woorden en een open blik. Maar de rech
ter sprak ook duidelijke taal:
„Uw strafblad ziet er somber uit. Dief
stal te Haarlem, inbraak te Alkmaar, op
lichting elders".
Voor het misdrijf van verdachte heeft
het wetboek van strafrecht een mooie be
naming: poging tot oplichting door een
samenweefsel van verdichtsels. En zy
stelt er een flinke straflimiet op, die door
den officier nader werd vastgesteld op
negen maanden verblijf in de gevangenis.
De verdediger, mr. Parser, bepleitte de
waarde van een rapport, dat door het
Leger des Heils zal worden uitgebracht,
Om dit rapport nog in overweging te kun
nen nemen, werd de verdere behandeling
van deze zaak tegen den varensgezel met
fantasie uitgesteld tot 19 Februari.
K.N.A.C. reeds in 1932 begonnen is met het
nemen van proeven met gekleurde schijven,
welke geplaatst worden voor de schijnwer
pers. In Engeland werden dergelijke proe
ven eveneens genomen dooor het „Illumi-
nation Research Committee" in het „Natio
nal Physical Labooratory".
Deze proefnemingen hebben aangetoond,
dat zichtbaarheid by mist bij een gekleur
de lichtbundel niet grooter is dan by een
ongekleurde (witte) lichtbundel van d e-
elfde intensiteit, zoodat de Permanente
Verlichtings Commissie geen aanleiding
vond om het gebruik van gekleurde schij
ven aan te bevelen.
In haar rapport heeft de Permanente
Verlichtings Commissie der K.N.A.C. voor
behoud gemaakt ten aanzien van het phy-
siologisch verschijnsel, hetwelk tengevolge
heeft, dat veelal het gele licht een gerin
gere hinder zou kunnen veroorzaken en dus
minder zou verblinden.
Niet voor buitenlanders.
De K. N. A. C. heeft, naar aanleiding
van de berichten omtrent de invoering met
1 Juli a.s. van de verplichting tot het voe
ren van geel licht door de automobielen in
Frankrijk, in antwoord op een onmiddellijk
ingesteld onderzoek van haar zusterver-
eeniging de Fransche Automobiel Club de
mededeeling ontvangen, dat deze verplich
ting niet voor buitenlandsche automobilis
ten zal gelden.
RUMOR IN HAAGSCH
BAKKERSBEDRIJF.
Contractlooze periode ingetreden.
De gezamenlijke werkgevers-organisaties
in het Haagsche bakkerijbedrljf hebben
aan de vier bakkersgezellen-bonden be
richt, dat zy niet bereid zijn de onderhan
delingen over een nieuwe collectieve ar
beidsovereenkomst voor 1936 voort te zet
ten, omdat de r. k. en christelijke werkne
mersbonden slechts onder bepaalde voor
waarden, welke volgens de werkgevers
ernstige moeilijkheden voor succesvolle on
derhandelingen opleveren bereid zijn ver
der te onderhandde, de moderne bond zich
principieel tegen de voorgestelde loonsver
laging heeft uitgesproken en van den neu
tralen bakkersgezellenbond geen antwoord
is ingekomen.
Door deze beslissing is de contractlooze
periode voor de arbeiders werkzaam in het
Haagsche bakkersbedrijf definitief ingetre
den.
CONCERTGEBOUWORKEST NAAR
SCANDINAVIË.
Onder leiding van prof. dr. W.
Mengelberg.
Naar wij vernemen, heeft de Nederland
sche Vereeniging „Concertgebouwvrienden"
het plan opgevat van 3 tot 12 Juni 1936 met
het Concertgebouworkest, onder leiding van
prof. dr. Willem Mengelberg een Zomer-
kruistocht naar Kopenhagen en Stockholm
per s.s. „Rotterdam" van de HollandAme-
rikalyn te organiseeren, waarbij zij de ge
regelde bezoekers van het Concertgebouw
zoowel die te Amsterdam als elders, als
mede de leden van de Nederlandsche Ver
eeniging „Concertgebouwvrienden" in de
gelegenheid stelt zich hierbij aan te sluiten.
Het Concertgebouworkest is voornemens
te Kopenhagen op 5 en 6 Juni en te Stock
holm op 8 Juni te concerteeren.
Door de reeds toegezegde medewerking
van de Nederlandsche regeering en van
H.M.'s gezanten te Kopenhagen en te Stock
een
holm zal aan dit nationaal gebeuren
bijzonder karakter worden verleend.
Tijdens het oponthoud in Kopenhagen en
Stockholm wordt de gelegenheid openge
steld om aan excursies deel te nemen, die
door het American Express Reisbureau
worden georganiseerd.
GOEDGELOOVIGE DAME
OPGELICHT.
Een zeeman, die over een rijke
fantasie beschikt.
Bedriegers weten vaak hun slachtoffers
om den tuin te leiden door hun uiterlijk
en optreden. Het is merkwaardig, doch
men treft soms bij lieden, die het minste
vertrouwen verdienen, een élégance in
woord en gebaar, die ons zou bewegen
afstand van het laatste dubbeltje te doen
Hetzelfde geldt een ander soort onwaardi
ge oplichters, die den stijl van hun brieven
volkomen beheerschen. Zij schrijven over
hun tegenslagen en blijde verwachtingen
GEEL LICHT VAN 1 JULI AF IN
FRANKRIJK VERPLICHTEND.
De K. N. A. C. meldt ons:
Blijkens een mededeeling zal weldra in
Frankrijk een decreet worden afgekondigd
waarbij het voeren van andere verlichting
dan geel licht uitstralende lampen verbo
den zal zijn.
Naar alle waarschijnlijkheid zal dit voor
schrift al heel spoedig in werking treden en
men verwacht, dat het ministerieele decreet
per 1 Juli a.s. van kracht zal worden. Hier
toe heeft krachtig bijgedragen de uitspraak
van de Commission Centrale des automo
biles et de la circulation générale van de
Kamer, die deze belangrijke kwestie in
studie heeft genomen en tot de volgende
conclusie is gekomen:
1° Wat de vermindering van den hinder,
veroorzaakt aan de weggebruikers betreft,
wordt zonder uitzondering de superioriteit
van het gele licht boven het witte erkend
2 de gezichtsstoornissen door geel licht
zyn van korteren duur dan die van wit
licht;
3' wat betreft de intensiteit van de ver'
lichting, loopen de meeningen uiteen, maar
het is zeker, dat ook al is het geele licht
hierbij in het nadeel dit verschil toch niet
opweegt tegen de vele voordeelen, die
aan geel licht unaniem worden toegekend,
vooral bij het passeeren van tegenliggers;
4° Ten slotte heeft volgens de meening
van de Commissie, getoetst aan de ervarin
gen van weggebruiker, het gele licht in
mist en regen onbetwiste voordeelen boven
wit licht. t
Een en ander heeft de Commissie doen
besluiten om de regeering voor te stellen,
het gele licht zoo spoedig mogelijk ver
plichtend te stellen.
Hierbij kan worden aangeteekend, dat de
Permanente Verlichtings Commissie van de
vrienden" uit Amsterdam voor instructkl
terwyl Zaterdagsavonds de bondslei(W
zwemmer, de heer Herm. Heinrich n
Alkmaar zal komen om de leiding 0p
te nemen.
Het ligt, zoo vernemen wy nader, d
bedoeling om nog dezen winter een zv,^
feest in de „Overdekte" te organiseeren
waaraan dan zullen medewerken de zw
groepen Amsterdam, Haarlem en Utrecht"
Het is een verheugend feit, dat thans Ooi-
in de arbeidersbeweging het zwemman 0n
zoo krachtige wijze wordt gepropageerd en
wy wenschen deze zwemgroep veel
op haar verderen levensweg.
Waterpolo.
D.A.W. IN DE WINTER-COMPET1T1E.
Hedenavond de eerste wedstrijden
Nu Alkmaar zyn lang verbeide „Over,
dekte" heeft, is D.A.W. automatisch inge~
deeld in de waterpolo-wintercompetitie.
Dat is niet alleen een groote vooruitgang
voor de spelers (sters) zelf, doch tevens
een prachtig middel ter propageering van
het waterpolospel, dat helaas nog btf te
weinig Alkmaarders bekendheid heeft. En
nu er een zoo by uitstek geschikte ge,
legenheid is om op alles gerieflijke wijze
eens kennis te maken met dit prachtige
spel, willen wy een ieder opwekken, de
polowedstryden te bezoeken.
Hedenavond zullen eerst de Alkmaar,
sche dames in het krijt treden tegen haar
Hilversumsche confraters.
De D.A.W.-dames zullen in de volgende
opstelling tegen de „Otter-dames" te water
gaan:
Maaike Oudes
Jopie Oostwouder Hanni de Carpentler
Aag Hoed
To v. Sluis Ali v. d. Berg To v. Beek
De eerste wedstrijd, welke de heeren
zullen spelen, is die tegen zyn sterkste
tegenstander „A.Z. '70" uit Amsterdam.
Dat D.A.W. I tegen deze eerste klasser
niet veel kans op winnen heeft, ligt voor
de hand. doch de Alkmaarders zullen zich
met hand en tand verzetten tegen een
hooge score. Het zevental, dat Henk Pesie
in zijn gelederen mist, verschijnt als volgt
te water:
Imhülsen Sr.
Koorn Caarls v. Wyk
A. v. Beek Leenheer Kostelijk
De wedstrijden zullen 8.45 u. beginnen.
De heer H .Visser uit Zaandam zal deze
matches leiden.
DE CONTINGENTEERING VAN
VLEESCH. LEVENDE SCHAPEN EN
SLACHTP AARDEN.
Bij Kon. besluit van 14 Januari is, uit
overweging, dat het gewenscht is, de tijde
lijke beperking van den invoer van vleesch,
levende schapen en slachtpaarden voort te
zetten, o.m. bepaald:
Gedurende het tijdvak van 12 maanden,
aanvangende 16 Januari 1936 en eindigende
15 Januari 1937, is de invoer uit ieder land
verboden van:
a. versch, gekoeld en bevroren rund- en
kalfvleesch, voor zoover deze meer be
draagt dan 10 ten honderd van het bruto
gewicht, hetwelk gemiddeld gedurende de
jaren 1929, 1930 en 1931 van die goederen
uit dat land is ingevoerd;
c. levende schapen, voor zoover deze
meer bedraagt dan 20 ten honderd van het
aantal stuks, hetwelk gemiddeld gedurende
de jaren 1931 en 1932 van die goederen uit
dat land is ingevoerd;
d. slachtpaarden, voor zoover deze meer
bedraagt dan 20 ten honderd van het aan
tal stuks, hetwelk gemiddeld gedurende de
jaren 1931 en 1932 uit dat land is inge
voerd.
Onze minister is bevoegd, boven de in het
vorig lid genoemde contingenten bijzondere
contingenten vast te stellen voor den in
voer uit nader door hem aan te wijzen
landen.
Onze minister kan een lijst van goederen
vaststellen, welke niet vallen onder de in
lid 1 bedoelde.
Turnen.
TURNLUST-AVONDEN.
De bekende Turnlust-avonden zijn weer
in aantocht. Zaterdag 25 Januari komen de
actieve turners jong en oud! in actie
en Zaterdag 15 Februari a.s. wordt de feest
avond gehouden.
Op de turn uitvoering worden o.m. de
oefeningen, welke Turnlust op de in «na
tionale wedstrijden te Brussel moest uitroe
ren, en waarmee ze zoovele successen In
haalde, herhaald en verder brengt het pro
gramma de gewone jaarlijksche nummers
van alle afdeelingen.
Dien eersten dag wordt ook het 35-jarif
bestaan herdacht, zy het op de meest be
scheiden wijze.
De feestavond wordt verzorgd door het
gezelschap Barthous, waaraan o.a. mede
werken de humorist-conferencier Barthous,
verder Lidy Bergmann (welbekend bij de
Turnlust-leden!) René, e.a. 't Wordt van
zelfsprekend een grootsche avond, die pre
cies past in het kader der Tumlust-fecsten.
Dammen.
VOS VERLIEST OPNIEUW VAN
RAICHENBACH.
De gisteravond te Rotterdam gespeelde
party om het wereldkampioenschap dam
men is opnieuw in een nederlaag van den
Zwemmen.
DE
MAN ZONDER BEENEN.
Zimmy zwemt en duikt in de
„Overdekte".
Gisteravond hebben wij den „man zonder
beenen" aan 't werk gezien voor een vrij
talrijk publiek in de „Overdekte". Een man
zonder beenen is op zich zelf al iets, wat
gelukkig niet eiken dag voorkomt. Doch
wanneer men dan een dergelijk persoon
nog alle mogelijke kunstjes ziet uitvoeren,
kan krijgt men den indruk, dat hier een cir-
cus-exhibition wordt gegeven, dat met de
zwemsport weinig te maken heeft.
Naast de gebruikelijke zwemslagen, welke
de heer Zimmy demonstreert, rookt hy heel
gemoedelijk een sigaar onder water en ook
eenige duiken behooren by zijn repertoire.
O.m. duikt die circusmensch van een 7 M.
hooge trap en dit alles met een gemakke
lijkheid, waar men verbaasd over staat.
Voor hen, die van een echt-Amerikaansche
sensatie houden, is deze vertooning de
moeite waard. Moge de heer Zimmy, wiens
be oep dit werk is, zich in een groote be
langstelling verheugen.
EEN N.A.S.B.-ZWEMGROEP.
Opgericht met 55 leden.
Zooals wij destijds in ons verslag over
een demonstratie-middag in de „Overdekte'
van den N.A.S.B. afd. Alkmaar hebben me
degedeeld, was deze afdeeling reeds in prin
cipe besloten tot de oprichting van een Alk-
maarsche zwemgroep.
Wij kunnen thans mededeelen, dat deze
groep definitief is opgericht; zij telt 55 le
den, waarvan niet minder dan 34 beneden
16 jaar.
De zwemuren zijn vastgesteld op Dins-
Zaterdagavond. Dinsdagavond komt
een leider van de Jeugdafd. van „De Water
uitdager geëindigd.
Het verloop was:
Wit: J. H. Vos
Zwart: M. Ralchenb
1.
19—24
2. 32—28
14—19
3. 37—32
20—25
4. 29x20
25X14
5. 41—37
18-23
6. 35—30
12—18
7. 30—25
17—21
8. 31—27
21—26
9. 40—34
15—20
10. 45—40
20-24
11. 50—45
10—15
12. 40—35
7—12
13. 44—40
14—20
14. 25x14
9x20
15. 37—31
26X37
16. 42x31
4—9
17. 47—42
11—17
18. 27—22
18X27
19. 31X11
6X17
20. 46—41
12—18
21. 41—37
17-21
22. 34—29
23X34
23. 40x29
20—25
24. 29x20
15X24
25. 36—31
21—26
26. 31—27
5—10
27. 49—44
10—15
28. 24—40
8-12
29. 40—34
18—23
30. 37—31
26X37
31. 42—31
12—18
32. 31—26
2—7
33. 48—42
7—11
34. 34—30
25X34
35. 39x30
9—14
36. 30—25
3-8
37. 45—40
8-12
38. 43—39
1—6
39. 40—34
12-17
40. 25—20
14X25
41. 27—21
16X27
42. 32x12
23X43
43. 14x14
43—49
44. 33—28
49—1®
45. 28—23
13—18
46. 23x12
11-17
47. 12x21
16X5
Zwart wint.