WH 1111 BP I VISITEKAARTJES GEBOORTEKAARTEN ONDERTROUWKAARTEN N.V. Boek- en Handelsdrukkerij */h Herms. Coster Zn. Het Joodsche werkdorp in de Wieringermeer. Binnenland Hoe Joodsche intellectueelen uit Duilschtand thans landbouwers en ambachtslieden worden. mÊÈÈÈSË HH9 h ?#J .jm.' y DE OPBOUW VAN HET DORP. geen meerdaagsche retourkaarten op de neder, landsche spoorwegen. UW ADRES VOOR - T> öf;:: ',/vi t f.. ,/f is V KSMflHll ■ip Voorbij Wieringerwaard, van den ouden Westfrieschen zeedijk af, kijkt men om laag over de boomlooze uitgestrektheid van den Wieringermeerpolder. Er welft zich een grauwe winterhemel over het vlakke, nieuwe land, waar slechts hier en daar nog vuurroode daken der boer derijen omhoog steken. Direct over de brug van de ringvaart, ter linkerzijde van den weg naar Sloot- dorp, staan zestien houten barakken als stralen van een halven cirkel, die met den open kant naar den weg ligt, rond om een bouwwerk, dat nog in wording is en op welks steigers men de metse laars druk aan het werk ziet. Aan den overkant van den weg, voorbij een zeer groote landbouwschuur met rood pan nendak, zooals men er meer hier in den polder ziet, staan nijvere werkers den grond om te spitten en op nog grooteren afstand zien we, als silhouet ten tegen den horizon, de ploegers aan het werk met hun door forsche paarden getrokken ploegijzers. Deze barakken, de groote landbouwschuur aan den overkant van den weg, de 140 H.A. land eromheen, en cle nyvere werKers op de bouwsteigers en op het land, vormen te zamen het Werkdorp Nieuwesluis van de Stichting Joodsche Arbeid. Een platte boe renwagen, met twee machtige Zeeuwsche paarden ervoor, draait van een der zijpaden den weg op. Op den wagen staat rechtop en losjes een jongeman op klompen, met pilo werkbroek en blauwe landbouwkiel, in de hand de teugels, waarmee hij de paarden in draf zet zoodra hij den weg heeft bereikt. „Deze man had zijn studie zoo goed als voltooid en zou nu doctor in de wijsbegeer te zijn, als niet....", zegt ons dr. Hans Lu binsky, leider van het Werkdorp, dat hier is gesticht om uit Duitschland uitgeweken Joodsche intellectueelen in de gelegenheid te stellen, een nieuw beroep te leeren, dat het hun mogelijk zal maken, te emigreeren naar de weinige landen die nog voor emi gratie openstaan, en daar een bestaan te vinden. De groei van het Werkdorp. In Maart 1934 besloot de regeering, een terrein in den Wieringermeerpolder voor dit doel af te staan. Toen in October 1934 het Werkdorp officieel werd ingewijd, o.a. in aanwezigheid van den thans afgetreden hoogen commissaris voor de Vluchtelingen zorg James MacDonald, stonden er 4 of 5 barakken van door de Wieringermeerdirec- tie afgestaan materiaal. Thans staan er 16 barakken en wordt met vlijt gewerkt aan den bouw van het uit baksteen op te trek ken gemeenschapshuis, dat o.a. eetzaal, re creatiezaal, cursuszaaltjes en voorraadschu ren zal bevatten en dat, wanneer het dorp in de toekomst zal worden opgeheven, over gaat in regeeringsbezit. De kolonie huisvest thans ongeveer 150 personen, waarvan 30 meisjes, die allen hun vaste werkzaamhe den hebben om de kolonie in stand te hou den, doch tegelijkertijd om het nieuwe be roep, dat zij er uitoefenen, tot in de per fectie te leeren. Het getal is juist het geschikte gemiddel- gebleken om een economische exploitatie rendabel te maken en tevens het beste pae- dagogische effect te bereiken, omdat in een grootere kolonie het persoonlijk contact en de mogelijkheid der leiders van de bedrijfs- afdeelingen om het door de leerlingen ver richte werk te keuren en aanwijzingen daar bij te geven, veel geringer zouden zijn. Ongeveer 70 H.A. land wordt gebruikt voor akkerbouw. Men verbouwt er voorna melijk tarwe, maar ook gerst, rogge, kla ver en zelfs karwij, waarbij men gébruik maakt van de ervaringen, die in de proef- polders zijn opgedaan, en men met vreug de constateert, dat naarmate het zoutge halte van den vetten grond daalt, de resul taten beter worden. Dan wordt ongeveer 65 H.A. land ge bruikt als weidegrond. Natuurlijk staan de 26 melkkoeien thans in de volgens de mo dernste regelen der hygiëne ingerichte stal len. Zij glanzen en zien eruit als Hollands welvaren en deze indruk wordt bevestigd door de statistiek van de melkopbrengst en het vetgehalte van de melk. Over de paar den spraken wij al. In totaal zijn er acht stuks, die voorzoover zij niet aan het werk zijn eveneens op stal staan. Alleen de onge veer 60 schapen, die bij de kolonie hoor en en door een dikke vacht tegen de koude zijn beschermd, grazen buiten. En tenslotte wordt op een onmiddellijk bij de kolonie gelegen stuk grondjan HA. de tuinbouw beoefend, waarbij zich alle gelegenheden voordoen om zelf te ex perimenteren, wat natuurlijk gechts de opleiding ten goede kan komen. En al heelt dan ook in zoo'n geval 'mfTmisluk- het verwachte succes, ook uit deze mislu king trekt men zijn lessen, en de opbrengst aan groenten, aardappelen en andere leve middelen blijft groot genoeg om aan de be hoeften der kolonie te voldoen. Want dit is een der voorwaarden, die de regeering ge steld heeft toen zij de behulpzame hand bood bij de stichting van het werkdorp: de producten die men er wint mogen niet op de toch al zoo overvoerde Nederlandsche agrarische markt komen. Derhalve blijft alles voor eigen gebruik bestemd. Het werk dorp is aangesloten bij de landbouw-crisis- centrale, en slechts omdat men zelf niet kan malen wordt de verbouwde tarwe af gestaan aan de tarwecentrale, waarvoor echter onmiddellijk de benoodigde voorraad meel wordt aangekocht. Als een der eersten in de Wieringermeer heeft het werkdorp de hoenderteelt in het groot ter hand genomen. De resultaten zijn all°szins bevredigend, evenals die van de byenhoudery, waarmee trouwens iedereen in den nieuwen polder verrassende resulta ten bereikt. Interessant is ook de proefne ming met de bollenteelt. Een proefveldje met'tulnen zal in het komende voorjaar moeten'aantoonen, of de zware grond voor bollencultuur geschikt gemaakt kan wor den. Opleiding en bestemming. Al deze bedrijven bieden ruim 50 leerlin gen gelegenheid, practisch en theoretisch te worden opgeleid voor den landbouw en de veeteelt, wat geschiedt onder leiding van een voormalig leeraar aan een der Ryks- tuinbouwscholen. Ruim 20 anderen worden speciaal opgeleid voor den tuinbouw, de hoenderteelt en de bijenteelt. Al het huis houdelijke werk in de kolonie wordt ver richt door de ongeveer 30 meisjes, die daar naast echter eveneens tuinbouwonderricht krijgen en tevens de kippenfokkerij, mel ken, botermaken en kaasmaken leeren, zoo dat ook zij aanstonds, als zij emigreeren, op boerderijen en landbouwbedrijven emplooi zullen kunnen vinden. Tenslotte beschikt de kolonie over een machinale meubelmakerij en over een sme derij, waarin ongeveer 15 leerlingen het meubelmaken en 15 de metaalbewerking en lasschen leeren. De producten van deze werkplaatsen, die onder leiding staan van deskundige vaklieden, de eerste van een jeugdig, intelligent vakman uit Wieringer waard, de tweede onder leiding van een eveneens geëmigreerden Duitscher, dienen, evenals de agrarische producten, uitsluitend voor de kolonie zelf. Bij den huidigen bouw van het gemeenschapshuis worden verder nog een kleine 30 leerlingen opgèleid in de bouwvakken. Als in het komende voorjaar dit huis voltooid is, zal echter vermoedelijk deze opleiding worden stopgezet. Het is de oozet van de Stichting Joodsche Arbeid, dat het werkdorp een doorgangs kolonie zal zijn. Zij, die een vak hebben ge leerd, dat het hun mogelijk maakt, te emi greeren, maken plaats voor anderen. Tegen het einde van 1935 waren 41 jonge mannen en vrouwen geëmigreerd, en wel 30 naar Palestina, 7 naar Argentinië en 4 naar Z. Afrika en andere landen, terwijl zeer bin nenkort wederom 11 naar Palestina zullen vertrekken en 13 naar Zmd-Amerika. Zuid- Afrika en andere landen. Het aantal aanvra gen voor het werkdorp overtreft echter ver re het aantal vrijgekomen plaatsen. Geestelijke omschakeling. Wie op het veld en in de stallen, aan het bouwwerk of in de werkplaatsen al deze menschen opgewekt aan het werk ziet, kan zich slechts met moeite voorstellen, hoe zij nog geen drie jaar geleden vermoedelijk in keurige colberts achter lessenaars of in collegebanken zaten. Plotseling, achtervolgd door een wreed noodlot, moesten zij dat alles in den steek laten en angstig wegvluch ten. En thans zien wij slechts vrije stoere mannen en jonge vrouwen, gestaald en ge sterkt door den lichamelijken arbeid en het buitenleven. „En toch" zegt ons de leider van het dorp, dr. Hans Lubinsky, zelf een medicus, die Duitschland moest verlaten „was het voor al deze menschen niet zoo eenvoudig, toen zij pas hier waren. Wy hadden bier ongeveer 15 academici, w.o. juristen, tand artsen, scheikundigen, enz., verder 25 stji denten 60 hoofdarbeiders van verschillend categorieën en 30 tot 40 jongelui, die juist de middelbare school of het gymnasium voorgesteld. Vooral degenen, die nog geen TI 25 iaar waren, bleken zich spoedig te kunnen aanpassen. Daarbij komt, dat voor- ïlTi die naar Palestina emigreeren daar- S een krachtige stimulans zien. Zy hebben het gevoel, dat zij gaan helpen aan den op Jouw van een nieuwe gemeenschap en vin den gemakkelijker de juiste verhouding en de synthese van hun lichamelijken arbeid en hun intellectueele behoeften. Zy v°nnen de uit ongeveer 100 personen bestaande groep van „Galoetziem", Palestmap.oniers, die na afloop van den 8-ur.gen werkdag cur sussen organiseert in het Hebreeuwsch, He- breeuwsche geschiedenis, literatuur en phi- losophie. Voorts zijn er 's avonds nog cur sussen in het Engelsch, in psychologie en andere vakken, waar de belangstelhng van deze intellectueelen naar uitgaat. Zoo vindt men hier het begin van den groei van een nieuwe type, synthese van intellectueel en handarbeider, een type, dat vooral in lestina een groote plaats zal gaan innemen. Veel moeilijker hebben het degenen, die niet naar Palestina emigreeren, maar naar andere landen. Zij voelen minder den drang van het nieuwe leven en komen ook niet in een land met een nieuwe cultuur. Met Goe- the en Schiller in den zak blijven zij onbe wust dragers van de Duitsche cultuur, ter wijl zij zich tegelijkertijd afgesneden van Duitschland weten en geen gelijkwaardig cultureel leven in het nieuwe land daar voor terugvinden, tenzij zij m West-Europa kunnen blijven, wat echter zoo goed als uit gesloten is." Dr Lubinsky was vol lof over de mede werking van de Nederlandsche regeering. de hulp van ^e Wieringermeerdirectie en de hulpvaardig)-~;d van de bewoners uit de omgeving, met wie men op voet van per soonlijke vriendschap staat. „Een gelukki ,e omstandigheid" verklaarde hij voor ons vertrek is, dat onze kolonie gevestigd is in Wen nieuwen nolder, ontstaan door de er - ""ie van het N<> Wlandsche volk. Het str t ons tot dankbaarheid en het inspi reert ons, dat we daardoor een weinig kun nen bydragen in het pionierswerk tot ont ginning van dit nieuwe land". CRÏTIEK MET ZEER ERNSTIGEN ACHTERGROND. Onpartijdige adviezen aan de Kroon? Men schrijft ons: In het afdeelingsverslag der Eerste Kamer komt een passage voor, welke van zoo groote beteekenis en diepen ernst is, dat zy wel verdient, iets nader onder de loupe ge nomen te worden. Deze passage luidt als VOlgt! „Critiek werd uitgeoefend op het feit, dat aan enkele departementen hoofdambtenaren werkzaam zijn, die niet met volkomen onbe vangenheid staan tegenover alle aange legenheden, die hun departement raken. Zoo is de secretaris-generaal van het mi nisterie van Waterstaat tevens president commissaris van de Ned. Spoorwegen en bekleedt diens ambtgenoot aan de departe menten van Handel en Nijverheid en Scheepvaart en van Landbouw en Visscherij eenige bezoldigde bijbetrekkingen bij de landbou wcrisisd iensten". Wij wenschen in het bijzonder even de aandacht te vestigen op hetgeen hierboven gezegd wordt met betrekking tot den secre taris-generaal van het ministerie van Wa terstaat, die tevens president-commissaris zou zijn van de Ned. Spoorwegen. Wanneer in een college als de Eerste Kamer een der gelijke uitlating gedaan wordt, mag ver ondersteld worden, dat die mededee'mg volkomen in overeenstemming is met de feiten. De beschouwing, welke wij aan de, hierboven aangehaalde critiek vastknoopen, is dan ook gegrond op de veronderstelling, dat het Eerste Kamer-lid, dat die critiek uitte, goed beslagen ten ijs kwam. Indien dus de president-commissaris der Ned. Spoorwegen en de secretaris-generaal van het departement van Waterstaat in één persoon vertegenwoordigd zijn, rijst de vraag, of het, bij een dergelijke combinatie van functies, nog mogelijk is, volstrekt-on- partijdige adviezen uit te brengen aan de Kroon, wanneer het gaat om beroekszaken, waarbij de Spoorwegen ten nauwste be trokken zijn. Wij denken hierbij o.a. aan tal van beroepen, ingesteld door onder nemers van autobusdiensten, welke zaken in de afgeloopen jaren voor den Raad van State (Afdeeling Geschillen van Bestuur) zijn gebracht. In tegenstelling met de vry- algemeen gangbare meening, dat, wanneer een beroep is gedaan op de Kroon, en de betrokkenen gehoord zijn door den Raad van State, het advies van dat, hooge col lege, „maszgebend" zou zijn voor de beslis sing van de Kroon, gaan alle adviezen van den Raad van State eerst naar den betrok ken minister, alvorens zy aan de Koningin worden voorgelegd. Bij de zeer talrijke beroepschriften, wcl'ie de laatste jaren door exploit-~t«n van autobusdiensten bij de Kroon werden ingediend, en waarbij de Ned. Spoorwegen als tegenpartij optraden, heeft het herhaal delijk de aandacht getrokken, dat de Raad van State in zijn advies aan de Koningin, het goed recht verdedigde van den auto' 'is- ondernemer, en dat wel op gronden van billijkheid en loyautcit tegenover het parti culier initiatief. Maar steeds weer kon een dergelijk advies geen genade vinden in de oogen van den minister van Waterstaat, waarop dan de gebruikelijke briefwisseling volgde tusschen Departement en Afdeeling Geschillen van Bestuur, met het resultaat, dat altijd weer de minister aan de Koningin schreef, dat, de afdeeling hem niet had ver mogen te overtuigen". Deze passage was bijna een stereotype uitlating geworden. By onzen constitutioneelen regeenngs- vorm is het gebruikelijk, dat de Koningin de adviezen van den betrokken minister volgt en wij kunnen dan ook geen beroeps zaak aanwijzen, waarin aan het advies van den Raad van Staten door de Kroon de voorrang gegeven zou zijn boven dat van den minister. Nu is het van algemeene be kend! 1, dat het Ryk jaarlijks millioencn by pas t oy de Spoorwegen, en meermalen is het vermoeden geuit, dat de adviezen van de, elkander opvolgden minister van Water staat, wanneer het ging om beroepszaken van autobusondernemers, niet in ongunsti- gen zin voor de Spoorwegen konden luiden, omdat anders de Rijkskas nadeelig zou zyn beïnvloed. Zakelijk gesproken, moge er voor die redeneering iets te zeggen vallen, maar het rechtsgevoel wordt toch pynlyk getroffen, wanneer uitsluitend een dergelijke maat staf zou worden aangelegd. En de veelvul dige adviezen van den Raad van State, waarin niet uitsluitend gevraagd werd naar de materialistische zyde van de gerezen kwestie,^maar wel degelijk ook rekening gehouden werd met recht en billijkheid, wijzen er op, dat laatstgenoemd college de juiste opvatting van zyn hooge taak had. Nu uit het afdeelingsverslag van de Eer ste Kamer gebleken is, welke hoogst be langrijke functie by de Nederlandsche Spoorwegen bekleed wordt door den secre taris-generaal van het departement van Waterstaat, mag het geen verwondering wekken, wanneer de talrijke autobus-onder- nemens, die tegenover de Spoorwegen door de Kroon in het ongelijk werden gesteld (in tegenstelling met het advies van den Raad van State), zouden overhellen tot het ver moeden, dat te hunnen opzichte geen vol strekte objectiviteit was betracht, wat be treft het uitbrengen van de departementale adviezen aan de Kroon. 8POORWEGWERKEN IN AMSTERDAM-OOST. Men vordert te Amsterdam snel met de spoorwegwekren in het Oosten van de stad, waardoor alle spoorbanen in de hoofdstad op hooger niveau zullen komen en aan dc overwegmisère van uitgebreide stadsdeelen radicaal een einde zal worden gemaakt. Dezer dagen heeft men daarover in een artikel kunnen lezen. De werkzaamheden hebben zulk een voortgang, dat men reeds eenige maanden op het oorspronkelijke bouwplan heeft ingeloopen. Zoo zal, naar wij vernamen, de eerste overbrugging van de Oosterdoksluis, waarvan dezer dagen de basculebrug is geplaatst, reeds in April a.s. in gebruik genomen worden en niet in November, zooals oorspronkelijk in de be doeling lag. DE MOORD IN GEISTEREN. Onderzoek door de maréchaussee. Naar wy vernemen, is van de zijde der Koninklijke Maréchaussee een on derzoek ingesteld naar den moord op den pastoor te Geisteren, onder leiding van den commandant jhr. Bowier. Er zijn eenige fotografische opnamen ge maakt, eveneens eenige gipsafdrukken van gevonden voetsporen. De maréchaussee verkreeg belang rijke gegevens door eenige vingeraf drukken, die in het huis werden ge vonden. Het is gebleken, dat de bandieten op een verschrikkelijke wijze in het studeervertrek van den pastoor hebben huisgehouden, waar zy alles overhoop hebben gehaald en o.a. de boekenkast uit elkaar hebben ge nomen. Gisternamiddag had men nog geen ver dachten gearresteerd, maar zocht men in bepaalde richting van de grens. Hedenochtend wordt dr. Hulst uit Leiden verwacht, die de gerechtelijke sectie zal verrichten. Gebleken is, dat de brandkast door de boeven is opengebroken, maar het is niet zeker, of er geld ontvreemd is De pastoor had de gewoonte het geld te bewaren op zyn slaapkamer en daar is het thans teruggevonden. Het parket uit Roermond, dat gedurende den geheelen dag nasporingen heeft gedaan, is gisteravond vertrokken en wordt- van daag terug verwacht. Men heeft in de pastorie nog den vinger van een handschoen gevonden, die vermoe delijk door den pastoor van den handschoen van één der daders is afgerukt. Op het oogenblik legt men eenig ver band tusschen dezen laffen roofoverval en dien welke voor eeni"en tijd op een pastoor in.de bij gelezen Duitsche Kempen heeft plaats gehad. NEDERLANDSCHE AMBULANCE EN GEHEIME WAPENZENDING? Onjuist Stefani-bericht. Naar aanleiding van de laatste zin snede van het communiqué van het Italiaansch correspondentschap Stefani, d.d. 18 Januari 1936, luidende: Verder moet erop worden gewezen, dat dikwijls zoogenaamde zendingen voor hospitalen in werklijkheid wapen zendingen zijn. Zoo bevatte een kist, welke aan de Nederlandsche sanitaire missie was gezonden, 16 geweren en 9 pistolen met munitie, deelt het hoofdbestuur van het Neder landsche Roode Kruis het volgende mede: De ambulance heeft te harer beschikking drie (niet zestien) geweren en negen pisto len met munitie. Art. 8 van de Roode Kruis Conventie van 27 Juli 1929 erkent aan am bulance-personeel de bevoegdheid wapenen te bezitten, noodig voor verdediging van eigen lijf en goed, alsmede van de gewon den aan zijne zorgen toevertrouwd. In dit verband zij nog aangeteekend, dat de ge weren jachtgeweren zyn, die de ambu lance met kan ontberen, met het oog op de noodzakelijke vleeschvoorziening door het I schieten van grof en klein wild. Uit den TrT.i l1" Zaa,k.is deze aan8elegenheid aller- I minst heimelijk behandeld, en werd voor b rpffT" m Fransch-Somaliland de des betreffende vergunning van de Fransche I regeermg verzocht en verkregen. i (Van onzen Reisredacteur). Wat in Engeland wèl k^. De vraag, of de Nederlandsche Spoor. wegen goed zullen doen, naast de thans al gemeen verkrijgbaar gestelde eendaags^* retourkaarten, ook meerdaagsche retours in te voeren, heeft de belangstelling van veleft getrokken. Men weet, dat de directie der Nederlandsche spoorwegen deze vraag voor. alsnog niet in bevestigenden zin meent te moeten beantwoorden, zoodat er vooreerst wel geen sprake van zal zyn, dat we hier zooals in Duitschland en België, met dé zoogenaamde week-end-retours worden ge. lukkig gemaakt. Uit nadere informaties is ons zeif, gebleken, dat de in ons vorig artikel gereleveerde overwegingen er by de spoorwegdirectie toe hebben geleid, dat tot invoering van meerdaagsche retour- kaarten niet zal worden overgegaan. De berichten, die hieromtrent in sommige bladen zyn verschenen, als zou de» nieuwe maatregel spoedig te verwach ten zyn, met name nog dezen zomer, moeten niet op juiste inlichtingen be rusten en zij kunnen dan ook met de meeste beslistheid worden tegenge- sproken. Uit hetgeen wij de vorige maal hierover schreven, moest blijken, dat Nederland met zijn algemeene eendaagsche retours een vrywel unieke positie inneemt temidden van de landen, die op een of andere wij» reductie geven op een terugreis per spoor, Immers in België en Duitschland worden wel week-endretours beschikbaar gesteld, doch de dagretours, die hier zoo populair zijn, kent men er niet. Men maakt ons thans evenwel attent op de faciliteiten, die in En geland op dit gebied aan het reizend pu bliek worden geboden. De Southern Railway Company althans moet naast de gewone enkele-reis-kaarten en de dagretours ook nog maandretours af geven. Het prysvn schil wijkt daar ook niet onbelangrijk af van dat van de Nederland sche spoorwegen. Een dagretour kost name- lijk 20 pet meer dan de prijs eener enkels reis, tegen hier te lande 50 pet; by dt maandretours betaalt de reizigers ongeveer 60 pet. meer. Als logisch gevolg hiervan worden er daar bijna geen enkele reizen gekocht maar haast uitsluitend retours, die dan ook in Engeland zeer populair zyn, evenals trouwens het reizen in het alge meen. Blykbaar heeft men daar dus ook niet precies den toestand, dien velen hier te lande als ideaal voorstellen: die van de driedaagsche- of week-enretours. De maand retours hebben ook vroeger in Nederland bestaan, evenals in Duitschland, maar de spoorwegdirecties zijn er al vóór den oorlog van terug gekomen, omdat ze veel aanleiding gaven tot misbruik. Het terug reisgedeelte ervan was namelijk een heels maand geldig en wie ervoor zorgde, dat het niet geknipt werd en dan ook nog aan het einde van de reis de controle wist te pas- seeren, zonder het af te geven, kon er meer dan éénmaal van gebruik maken. Het En- gelsche prijsverschil lijkt evenwel zeer aan lokkelijk en daarnaast maken de Neder landsche spoorwegen een wat poover fi guur. Om over deze materie een gegrond oordeel te vellen, zou men echter op de hoogte moeten zyn van de algemeen in En geland geldende tarieven. Wy hebben hierover nog inlichtingen trachten in te winnen by de hoofdadmi nistratie der Nederlandsche spoorwegen, doch men deelde ons daar mede, dat verge lijking met Engelsche toestanden bezwaren heeft, zoodat men deze aangelegenheid hier te lande niet in overweging pleegt te nemen. Het lijkt ons niettemin niet van be lang ontbloot, deze zaak eens nader onder de oogen te zien, vooral wanneer onze hier boven aangehaalde zegsman gelijk heeft met zyn bewering, dat in Engeland door de ta rievenpolitiek der spoorwegen en door de geriefelijke inrichting der treinen het reizen per spoor zoo populair is. Er zyn daar ook groote buslijnen, zooals tusschen Londen en Brighton en tusschen de hoofdstad en Bir- mingham, maar deze kunnen nauwelijks met de spoorwegen concurreeren, omdat de tarieven der buslijnen maar weinig lager zyn en de accomodatie by de spoorwegen veel grooter is. Het is bekend, dat in Engeland maar twee treinklassen bestaan: eerste en derde klas. Deze derde klas is geriefelijker dan de houten banken van de onze. De Neder landsche Spoorwegen hebben in deze rich ting al iets gedaan, door de inrichting van de dieseltreinen, die eveneens uit twee klassen (in dit geval tweede en derde) be staat en waarvan de goedkoopste klasse ook nog voorzien is van veerende kussens. Tot algeheele invoering van het twee klassen-stelsel wil men evenwel om ver schillende redenen niet overgaan. Sommi gen verwachten van het Engelsche systeem voor Nederland gouden bergen, doch de leiding van ons spoorwegbedrijf deelt dit optimisme niet. Wel blijft men er delingent ten aanzien van de verbetering van de in richting der derde klasse, hetgeen ieder er varen kan, die van het moderne spoorweg materiaal gebruik maakt- IS: VOORDAM C 9 ALKMAAR

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 8