£aatste betichten StaatdoUdi 'JUxhuhc iaat Tlieuws BERGEN Officiëele Opening der M. T. S. te Leeuwarden. Prinses Juliana verricht de plechtigheid. De dood van George V. het fransche watervliegtuig verloren. de fransche kabinetscrisis. Dammen. OM HET WERELDKAMPIOENSCHAP. De 17de party remise. In het Victoria-hotel te Amsterdam is gisteren de 17e partij VosRaichenbach gespeeld. Wit: M. Raichenbasch Zwart: J. H. 1. 34—29 20—25 2. 40—34 14—20 3. 45—40 10—14 4. 32—28 17—22 5. 28X17 11X22 6. 37—32 5—10 7. 41—37 7—11 8. 46—41 1—7 9. 50—45 19—23 10. 32—28 23X32 11. 37X17 11X22 12. 41—37 14—19 13. 37—32 2024 14. 29X20 25X14 15. 35—30 19—23 16. 32—28 23X32 17. 38X27 14—19 18. 30—25 10—14 19. 34—29 19—23 0. 42—38 23X34 1. 40X29 12—17 12. 44—40 7—11 23. 40—35 17—21 24. 48—42 21X32 25. 38X27 13—19 26. 29—24 19X30 27. 25X34 8—13 28. 35—30 14—19 29. 30—24 19X30 30. 34X25 9—14 31. 45—40 2—8 32. 40—34 11—17 33. 42—37 13—19 34. 34—30 19—23 35. 39—34 8—13 36. 34—29 23X34 37. 30X39 4—9 38. 37—32 14—20 39. 25X14 9—20 40. 32—28 20—24 41. 39—34 15—20 42. 43—39 13—19 43. 47—42 20—25 44. 42—37 24—30 45. 37—32 30—35 46. 49—44 19—24 47. 44—40 35X44 48. 39X50 24—30 49. 34—39 3—9 50. 50—44 30—35 51. 31—26 26X37 52, 36X27 9—14 53. 29—24 25—30 54. 24—19 14X23 55. 28X19 30—34 56. 19—14 34—39 57. 26—21 39X37 58. 26X28 Remise. De stand is nu: gesp. gew. rem. verl. pt. Rachenbach 17 5 12 0 22 Vos 17 0 12 5 12 De 18de partij wordt heden in Den Hel der gespeeld. Automobilisme. DE RALLY MONTE CARLO. Mr. P. H. L. Lamberts Hurrelbrinck schrijft ons: Thans zyn alle deelnemers vertrokken naar hun vere startplaatsen aan de uithoe ken van Europa. Vol goeden moed zijn zij op reis gegaan, de dag-etappen nauwkeurig opgemaakt en alles komt zoo heel anders uit dan zij zich voorgesteld hebben. Zoolang zij nog in Centraal Europa zijn, gaat alles vry'wel volgens vooraf vastgesteld program, al zijn de oponthouden gewoonlijk langer dan waarop gerekend was. Men heeft den tijd en wanneer men zoo vele uren achter elkaar in Januari-weer over troostelooze winterwegen heeft gereden, dan oefent de warme gezelligheid van een restaurant een groote bekoring uit. Maar eenmaal over de grens van Duitsch- land of van Oostenrijk, dan opent zich een andere wereld, vooral daar in het Zuiden van den Balkan. De weg van Weenen naar Boedapest is nog een prachtige autostrade, maar daarna voelt men zich opgeslokt in de onmetelijke poesta, waar alles grillig en on berekenbaar is, de wegen, die mooi en af schuwelijk zijn, zonder aanwijsbare oorzaak voor die plotselinge overgangen, de dorpen, waar in dezelfde straat de kapitale boeren hofsteden naast de armelijke krotten staan. De grensoverschrijdingen worden expedi ties, waar men een uur of anderhalf met al lerhande formaliteiten verliest, waarna men onder gewapend geleide een soldaat met een griezelig scherpen bajonet op het ge weer een 15 K.M. verder naar een vol gend blokhuis rijdt om wederom door een ambtenaar die vijf woorden Fransch Duitsch spreekt ondervraagd te worden. Op de groote heerwegen van Centraal Europa zwerven de deelnemers op weg naar hun startplaatsen rond, zonder iets van el kaar te merken, maar zoodra zij verder doorgedrongen zijn beginnen zij met el kaar in contact te komen. Op dezelfde plaat sen overnachten zij, in dezelfde hotels om dat er geen andere op vele tientallen kilo meters afstand van elkaar verwijderd zijn. Daar lezen zij in hotelregisters wie hun voorgangers van de vorige dagen waren en ook van de douanes hooren zij wie reeds zijn gepasseerd. Maar zelfs het landschap verhaalt de Rallykroniek in al zijn bijzonderheden. Op de sneeuw der Bulgaarsche wegen ligt het spoor van een wagen; dat moet een Rally rijder zijn, want andere automobielen rij den er in den winter niet, behalve in den omtrek van Sofia. Nu gaat men lezen hier is de wagen geslipt, een paar kilometer verder is hij van den weg afgegaan; daar heeft hy zelfs vastgezeten en hebben de in zittenden met hunne sneeuwschoppen moe ten werken om hem los te krygen. Dit alles vertellen de onmiskenbare sporen in de sneeuw, die onberoerd blijven liggen totdat een versche sneeuwbui ze aan het oog ont trekt. En in de volgende pleisterplaats vindt men des avonds den voorganger met wien men zich den geheelen dag heeft bezig ge houden, of wel men hoort, dat hij den vori- gen nacht er heeft doorgebracht, de sporen dus een dag oud zyn, In ieder geval men weet zijn naam en blijft nu verder op een afstand in voortdu rend contact met hem door hetgeen men u van hem vertelt in alle pleisterplaatsen, waar ook hy gepasseerd is en stilgehouden heeft. Er wordt wel eens gesmaald op dit soort toerisme, dat van den morgen tot den avond rijdt, zonder oponthoud om bijzonderheden te bezichtigen, maar ik geloof, dat de Bal kanreiziger juist pp deze wijze de trooste looze eenzaamheid, die de karakteristiek van het landschap is, het beste in zich op neemt. De vreemdeling die Holland be zoekt, behoort eigenlijk in iedere plaats op te houden, omdat de karakteristiek van ons land schuilt in het eigen cachet dat iedere stad en iedere provincie bezit Maar wat geeft dieper indruk van de ver latenheid van het Bulgaarsche land, dan een geheelen dag te rijden langs een spoor baan, die het land doorkruist en dan in al die lange uren slechts één enkelen spoor trein te zien. Hoe verder men in die onbewoonde stre ken doordringt, des te hooger stijgt de be wondering voor den modernen automobiel. Wat die verdragen kan, daar geeft men zich in onze landen geen rekenschap van. On vermoeid rolt zij verder over wegen, die niet voor haar gebouwd zyn. De bestuur ders wisselen elkaar af, maar de wagen krijgt geen rust. Dagen lang moet hij arbei den onder omstandigheden, waarvoor zij niet gebouwd is en zy doet het en houdt het uit. Welk ander vervoermiddel zou dat verdragen? Hoever komt een trein waar aan de rails ontnomen is? Welk een enorme safety grens de automobiel in het dagelyk- sche gebruik op onze moderne wegen geeft, dat leert de Rally Monte Carlo. Int. Ver. Bellamy. Voor een vry talrijk en aandachtig ge hoor hield gisteravond de heer J. Bogaard uit den Haag een lezing over den Bellamy- staat. Na door den voorzitter van de afd. Bergen te zijn verwelkomd, wees de spr. op de groeiende belangstelling voor de Bellamy- gedachte. Zij, die nog afzijdig tegenover die gedachte staan, doen dat uit onwetendheid, om het volk niet moedeloos te maken en uit aangeboren behoudzucht. De mensch is nu eenmaal een gewoontediertje. Als men echter de tegenwoordige samen leving beziet, dan moet men erkennen, dat alle pogingen, om tot verbetering te komen, de steun in allerlei vorm en aan allerlei be volkingsgroepen falen. Het hulpmiddel „geld" faalt en Bellamy heeft het juist ge zien, door een wereld te willen zonder geld; hy wilde voorkomen, dat men van geld af hankelijk is, om van den productie-voorraad die thans veelal vernietigd wordt iets te bemachtigen. Vóór drie jaar werd Bellamy als 'n fan tast beschouwd; thans leert de nood ook denken. Men herinnert* zich thans de profetieën van Bellamy, waarin hy de verschijnselen van dezen tijd voorzag. Hij gaf daarbij de richtlijnen aan, om uit de economische ver warring te geraken. Thans werken verschillende groepen ieder op eigen terreir. aan de verwezen lijking van hun ideaal; maar dan naast elkaar, de Bellamy-gedachte wil allen mét elkaar voor een en hetzelfde ideaal doen strijden. De verandering naar 'n betere samenleving moet op economisch terrein gezocht worden. Na den persoon Bellamy aan de hand van een korte biografie geschetst te hebben, gaf spr. aan, hoe deze Amerikaansche journalist zich de samenleving dacht in het jaar 2000. Hij beval daarbij aan de lezing van Bel- lamy's sociaal-economische romans „Het jaar 2000" (Looking Backward) en „Ge lijkheid voor allen" (Eguality), waarin Bellamy zyn gedachten in romanvorm in den breede ontwikkelt. Hij wil een binnen menschelijk bereik zoo volmaakt moge lijke samenstelling scheppen. Hij voorzag deze crisis, de werkloosheid, den steeds groeienden schuldenlast der na ties, de devaluatie en voorspelde een vast- loopen van dit economisch stelsel. In den Bellamy-staat zal er geen geld, geen handel, geen werkloosheid, geen con currentie zijn; ook zullen er geen werkloo- zen meer zijn. In plaats van het „ieder voor zich" zal heerschen het „allen voor allen"; ieder der 8 millioen burgers van het land krijgt zyn deel dat hem van de totale productie toe komt; allen behooren tot één groote volks huishouding. De verschillende bedrijfsgroepen kiezen hun leiders en die kiezen weer de toplei ding, die ieders aandeel in de totale pro ductie voor elk jaar vaststelt. Alle kinde ren gaan van 721 jaar naar school; wer ken daarna 2 jaar in algemeenen dienst en worden dan in het arbeids-leger opgeno men; na hun 45ste jaar blijven zij nog 10 jaar reserve, waarna op 55 jaar vrijstel ling van arbeidsplicht volgt. Allen, die niet tot het arbeidsleger be hooren, worden op dezelfde wijze als de werkenden verzorgd; de Bellamy-gedachte is, dat ieder recht heeft op een mensch- waardig bestaan; ieder burger krijgt koop kracht in verhouding tot de productie, het geen door de topleiding van den staat admi nistratief geregeld wordt. Bij de hierna volgende discussie betoogde spr. nog dat de Bellamy-gedachte meer perspectief bood dan de aanpassingsge dachte van Colyn. De I. V. B. beweegt zich niet op politiek terrein en is geen politieke partij; zij tracht de massa tot de Bellamy- gedachte te brengen, dan volgt de rest vanzelf. Ook betoogde spr., dat de I.K.B. den gods dienst vrijlaat en de ideeën van Bellamy, uitgedrukt in de preek van ds. Barton (zie hoofdstuk XXVI van Het jaar 2000) niet onderschrijft. Na een dankwoord volgde sluiting. Aan het blad, waarin zy adverteert, Kent men de beteckenis van de zaak. (Ongecorrigeerd.) Hedennamdiddag 2 uur werd het nieuwe gebouw van de Middelbaar Technische School te Leeuwarden offi cieel geopend. De school is gebouwd aan de zonzijde van het Westerpark aan de Molenstraat, het geheel is door archi- test A. Baart, leeraar aan deze inrich ting, ontworpen in betonskeletbouw op een eenheid van 3.60 M. Uitwendig is het zeer eenvoudig gehouden en men kan^zeggen, dat de verschillende be- noodigde ruimten zuiver zijn omsloten. De hoekoplossing is voornamelijk ge vormd door een trappenhuis. Uitwen dig is het gebouw opgemetseld van een handvormsteen in warmen toon van krachtig formaat; voor belangrijke con structies is in de gevels een spaarzaam gebruik gemaakt van natuursteen, met gevelafdekkingen van articon. De officieele opening van dit modern en naar de eischen des tyds ingerichte schoolgebouw werd door prinses Juliana verricht. H.K.H. was met den trein van 12 uur 46 uit Den Haag te Leeuwarden aan gekomen en begaf zich allereerst naar de woning van den commissaris der koningin, mr. P. A. V. baron van Harinxma thoe Slooten, aan het Hofplein, waar met de familie van Harinxma werd geluncht. Tegen 2 uur reed de prinses, vergezeld van den commissaris der koningin, naar het schoolgebouw, waar zy aan den ingang werd opgewacht door den voorzitter van het bestuur der school, ir. D. F. Wouda en den directeur, den heer G. C. Miehell. In de ontvangstzaal hadden deg enoodig- den zich inmiddels vereenigd. Toen H.K.H. was binnengeleid en haar zetel had ingenomen, nam de voorzitter van het bestuur der school, ingenieur Wouda, het woord en gaf de prinses de verzekering, dat het bestuur en met hem zeker geheel Friesland het grootelijks waardeert, dat de prinses naar Leeuwarden is gekomen en daardoor grooten luister aan de plechtig heid byzet. Ir. Wouda bracht dank aan de regeering, die aan de stichting haar medewerking heeft verleend en aan al de anderen, die haar kennen en kunnen hebben beschik baar gesteld. Daarna verzocht spr. de prinses de school te willen openen. Rede van H. K. H. prinses Juliana. H. K. H. prinses Juliana heeft daarna de volgende rede uitgesproken: Mijnheer de voorzitter, Gaarne heb ik gevolg gegeven aan de door uw bestuur tot my gerichte uitnoodi- ging om deze plechtigheid bij te wonen, waardoor mij het voorrecht te beurt valt, getuige te zijn van deze voor de Middel bare Technische School te Leeuwarden zoo bijzonder heugelijke gebeurtenis. Het is een verblijdend verschijnsel, dat de groote toename van het aantal leerlingen in een betrekkelijk kort aantal jaren het noodzakelijk heeft gemaakt, naar een an dere en betere huisvesting van de Middel bare Technische School om te zien en het verheugt tny, dat het ernstige streven van uw bestuur, om voor de school een nieuwe en meer passende omgeving te verkrijgen, heeft geleid tot de totstandkoming van dit schoone gebouw, dat heden in gebruik wordt genomen. Ik wil niet nalaten, uw bestuur hiermede mijn hartelijke gelukwenschen aan te bie den. Het is mijn oprechte wensch, dat de goede naam, welken de Middelbare Tech nische School zich in den loop der jaren heeft verworven, bestendigd mag blijven en dat dit nieuwe gebouw, dat ik hiermede voor geopend verklaar, en aan zijn nieuwe bestemming overgeef, in niet geringe mate moge bijdragen tot den groei en bloei der school. Daarna was het woord aan ir. G .Hof stede, inspecteur-generaal van het nijver heidsonderwijs, als vertegenwoordiger van den minister van onderwys. Achtereenvolgens voerden nog het woord mr. P. A. V. baron van Harinxma thoe Slooten, voorzitter van Ged. Staten van Friesland en jhr. mr. J. M. van Beyma, bur gemeester van Leeuwarden, die namens de provincie en de gemeente hun gelukwen schen aanboden, voorts de heer G. C. Miehell, als vertegenwoordiger van het per soneel der school. Na een woord van dank van den voorzit ter, verliet de prinses met het dagelijksch bestuur, den directeur, den commissaris der koningin, ir. Hofstede en den burgemees ter, de zaal om de school te bezichtigen. Inmiddels verzamelde de genoodigden zich in de hall van het schoolgebouw, waar ook de prinses terugkeerde en daar een bronzen portret-buste van H.M. de konin gin, naar een ontwerp van me), van Beeck Calkoen uit Utrecht, onthulde. Na deze plechtigheid zette de prinses den rondgang voort, welke eindigde in de direc tiekamer, waar thee werd aangeboden. De genoodigden maakten nu een rond gang door het gebouw. In de cantine w ei den ververschingen aangeboden. Prinses Juliana vertrok om 5 uur 28 weer naar Den Haag. Nederlaiidsche vertegenwoordiging. H.M. de koningin heeft een bijzon dere missie aangewezen om H.M. te vertegenwoordigen bij de begrafenis van wijlen koning George V van Groot- Britannië en Ierland. Deze missie zal bestaan uit den gepensionneerden vice- admiraal, adjudant in buitengewonen dienst van H.M., jhr. G. L. Schorel als buitengewoon ambassadeur, den gene- raal-majoor, adjudant in buitengewpnen dienst van H.M. J. J. G. baron van Voorst tot Voorst, commandant van de vierde divisie; de luit.-kolonel adjudant van H.M., jhr. W. C. M. de Jonge van Ellemeek en uit den ordonnans-officier eerste luitenant jhr. D. J. A. A. van Lawick Pabst Ny en velt. Een Duitsche prins naar de begrafenis? Naar te Berlijn wordt vernomen zal een van de prinsen van Hohenzollern de begrafenis van Koning George V bijwonen. De tocht naar Londen. De droeve stoet, waarin het stoffelijk over schot van koning George V naar West Minster Hall wordt overgebracht, is vanmorgen van Sandringham vertrokken. Nadat in de kleine parochiekerk van Sandringham een korte dienst was gehouden, zette de stoet zich in beweging naar het station Wolverton. Het stoffelijk overschot werd op een affuit geplaatst, onmiddellijk daarachter schreden koning Edward VIII, zijn broer en lord Hare- wood, die den afstand van Sandringham tot het station te voet aflegden. In het eerste rijtuig dat de stoet volgde, hadden de koningin-weduwe, prinses Mary en de hertogin van York plaats genomen. De drie vorstelijke vrouwen waren geheel in het zwart gekleed. Koningin Mary was zeer bleek. Haar gelaatsuitdrukking was smartelijk In het twee de rijtuig volgden de hertogin van Gloucester en de hertogin van Kent, die eveneens geslui erd waren. Het personeel van het koninklijk huis en vele dorpsbewoners hadden zich bij den stoet aangesloten. Toen de stoet het station Wolverton be reikte wachtte daar reeds de koninklijke trein. Het stoffelijk overschot werd in een speciaal salonrijtuig geplaatst, dat zwart en purper was geschilderd. Een tweede salonrijtuig was met bloemen overladen. Te half drie in den middag bic ld de konink lijke trein in Kings Crossstation te Londen stiL Voor het station had zich een groote menigte verzameld. De kist werd wederom op een affuit geplaatst, dat werd getrokken door een batterij der koninklijke bereden artillerei. Het affuit werd geflankeerd door detachementen van de Grenadier Guards en voorafgegaan door bereden politie. HAAGSCIIE DIEFSTAL OPGEHELDERD. De Haagsche politie heeft heden aange houden den 49-jarigen koopman E., wo nende te den Haag, die effecten ter ver zilvering aan een bank te den Haag heeft aangeboden welke afkomstig waren van een dezen zomer gepleegden diefstal in het perceel Laan Copus van Kattenburg 97 te den Haag. BELEEDIGING VAN MINISTER COLIJN. Het Gerechtshof veroordeelde vandaag den meubelmaker J. F. te Amersfoort, we gens beleediging van minister Colyn, ge pleegd in een vergadering van de R.S.A.P., in zijn woonplaats, tot een gevangenisstraf van één maand. Ook het O. M. had één maand gerequi- reerd. De politierechter te Utrecht had den man wegens beleediging en opruiing twee maanden opgelegd. Het Hof achtte de op ruiing niet bewezen. Het Hof bevestigde het vonnis van den politierechter te Utrecht, waarbij een grondwerker wegens opruiing tot een maand gevangenisstraf werd veroordeeld. DE FRAUDE BIJ HET HAARLEMSCHE PLAATSKAARTENBUREAU. Dader tot 2 jaar veroordeeld. De Haarlemsche rechtbank heeft heden vonnis gewezen in de zaak tegen den 56-jarigen gewezen chef van het plaatskaartenbureau der Nederlandsche Spoorwegen te Haarlem, die 14 dagen geleden terecht heeft gestaan wegens verduistering van ongeveer 137.000 uit de kassen, welke hij beheerde. De rechtbank veroordeelde hem tot 2 jaar gevangenisstraf met aftrek van ongeveer 8 maanden preventieve hechtenis. Bij het bepalen van de straf heeft de rechtbank eenerzyds den ernst van het misdrijf overwogen, doch an derzijds in aanmerking genomen, dat de zeer slechte controle het plegen der verduistering in de hand heeft gewerkt. Het O.M. had 2% jaar geëischl. BELGIE EN HET NEDERLANDSCH. Ook de spoorweg-correspondentie in onze taal. Naar aanleiding van het besluit der Ned. regeering, om zich voortaan van de Nederlandsche taal te bedienen in de diplo matieke betrekkingen met België, heeft de Brusselsche „Standaard" o.m. de vraag ge steld, wanneer nu de beslissing komt, dat Nederland voor zijn briefwisseling met de spoorwegen in België nog enkel het Neder- landsch zal gebruiken. In verband hiermede heeft het A.N.P. in. lichtingen verzocht aan de Ned. Spoor- wegen, die hebben geantwoord, dat zij reeds sedert 1902 in het Nederlandsch met de Belgische spoorwegen correspondeeren. Deze maatregel werd indertijd getroffen onder het directeur-generaalschap van mr, J. P. Sprenger van Eyck. Zes dooden. Het sedert Dinsdagochtend vermiste wa tervliegtuig van de lijn MarseilleTunis, dat by Corsica gedwongen was te dalep, wordt thans verloren beschouwd. Bij het ongeluk werden 6 personen gedood; drie leden van de bemanning en 3 passagiers, waaronder een Parijsche dame, die op weg was om een by een auto-ongeluk omgeko men broeder te begraven. Nog steeds geen oplossing. Ook de voorz. van de Fransche rad.-socialis- tische kamerfractie heeft het aanbod van den president van de republiek om een nieuw kabinet te vormen, van de hand ge wezen. Sarraut kabinetsformateur? Sarraut heeft in principe aangenomen een nieuw kabinet te vormen, doch hy be hield zich voor een definitief antwoord te geven na de besprekingen welke hij denkt te voeren. AFLOOP VAN VERKOOPINGEN. Uitslag veiling by opbod gehouden op Woensdag 22 Januari 1936, ten overstaan van den notaris Mr. J. W. van der Heide te Alkmaar, van de navolgende drie per- ceelen, alle gelegen in de gemeente Alkmaar: 1. Een huis en erf aan de Costerstraat no. 17, groot 1 are, 90 centiaren 4800.— 2. Een huis en erf aan de Tes- selschadestraat no. 5, groot 1 are, 25 centiaren 3530.— 3. Een huis en erf aan de van Leeuwenhoekstraat no. 18, groot 9 centiaren 2320. De afslag blijft bepaald op Woensdag 29 Januari 1936, des avonds 7 uur, in het café „Het Gulden Vlies" van den heer W. Mooy aan de Koorstraat te Alkmaar. (Niet officieel) 5de klasse, 4de lijst Trekking raa Donderdag 23 Januari 1836 Hooge Prijzen 15000.— 14635 1000 7114 8198 9587 12513 18236 18257 400.— 1172 10665 14187 200.- 4000 16489 100.- 1471 2010 5830 11013 14490 18582 17479 19226 Prijzen n ui 70. 27 44 151 154 176 190 386 400 493 .,88 816 758 794 894 926 1144 1329 1415 1419 1516 1571 1679 1681 1867 2215 2291 2479 2489 2504 2571 2635 3325 3334 3477 3484 2860 3768 3890 4187 4243 4426 4609 4851 4960 4981 5464 5586 50» 5695 5880 M 6166 6197 MM 6239 6370 6586 6965 7085 7116 7144 7220 7293 7417 7451 7530 7981 8036 8114 8311 8329 8496 8760 8830 8884 8994 9000 9253 9698 0634 9865 9877 10073 10116 10137 10148 10239 10245 10295 10383 10421 10450 10502 10699 10038 11060 11075 11357 11392 11755 12130 12183 12386 12394 12509 12548 12603 12738 12791 12864 12939 13001 13131 13533 13748 13799 13884 14045 14187 14163 14169 14801 14821 14963 15134 15484 15877 15677 16704 15744 15783 15816 16131 16147 16190 16284 16423 16533 16552 16714 16778 16850 1MM 17072 17355 17541 17644 17658 17852 1F283 IMM 18342 18482 18499 18531 18538 18694 18955 19491 19582 19725 19790 19859 20386 20399 20635 20683 20738 20819 20827 20853 Nieten 1 35 97 109 140 158 274 221 351 410 529 645 714 742 753 804 826 880 985 1018 1053 1068 1106 1241 1262 1280 1333 1336 1337 1363 1512 1544 1561 1567 1589 1661 1672 1691 1757 1780 1850 1931 2090 2173 2183 2217 2288 2332 2339 2350 2424 2498 2534 MM 2568 2662 2684 2832 2872 2915 2968 3045 3104 3154 3198 3204 3215 3327 3366 3389 3391 3424 3472 3514 3549 3629 3641 3642 3668 373» 3759 4012 4041 4060 4068 4078 4084 4134 4139 4170 4266 4320 4356 4469 4492 4539 4557 4575 4576 4598 4700 4751 4773 4988 5019 5033 5142 5179 5231 5319 5419 6496 5483 5535 5564 5624 5640 mm 5717 6764 5823 5890 5949 MM 6978 6073 6160 8190 6220 6227 6289 6342 6400 6440 6492 6611 6512 6520 6523 6553 6567 6572 6723 6778 6820 6828 6854 6879 6919 6989 7079 7160 7161 7165 7221 7255 7259 7319 7320 7390 7420 7428 7443 7572 7579 7610 7612 7613 7627 7637 7649 7668 7672 7678 7747 7838 7891 7927 7929 7976 7996 8007 8039 8072 8085 8121 8234 8309 8367 8378 8443 8685 8771 8614 8653 8680 8724 8750 8755 8766 8800 8902 8953 8956 9004 9074 9090 9136 9147 9152 9158 9175 9176 9181 9188 9206 9283 9402 9420 9423 9432 9527 9559 9600 9617 9725 9843 9848 9658 9903 9932 10002 10025 10133 10146 10231 10249 10286 10360 10433 10581 10644 10662 10671 10749 107M 10766 10834 10837 10949 11033 11037 11073 Ul«6 11203 11268 11304 11348 11510 11527 11547 11572 11616 11628 11722 11770 11775 11829 11891 11917 11920 12014 12054 12062 12100 12120 12129 12189 12212 12213 12214 12232 12260 12325 12332 12370 12407 12533 12559 12672 12721 12725 12775 12849 12869 12892 12915 12940 13066 13088 13238 13281 13317 13344 13346 13385 13442 13560 13565 13672 13628 13636 13644 13649 13690 13692 13700 13768 13848 13956 13959 13964 13972 14067 14166 14231 14281 14299 14339 14343 14365 14383 14390 14488 14516 14544 14604 14625 14652 14699 14786 14855 14875 14950 14995 14997 15059 15064 15109 15143 15205 15214 15285 15301 15320 15333 15389 15394 15412 15417 15418 15421 15433 15623 15653 15751 15753 15789 15808 16819 15835 15865 15880 15894 15962 16024 16031 16104 16107 16148 10177 16189 16268 10300 16331 16374 16415 16430 16437 16468 16493 16501 16503 16605 16550 16613 16660 16677 16699 16704 16731 16744 16763 16802 16830 16869 16872 16885 16906 16987 16998 17153 17242 17281 17302 17372 17374 17414 17419 17426 17536 17554 17589 17636 17863 17709 17728 17762 17784 17788 17798 17890 17985 17997 18083 18145 18165 18168 18231 18242 18324 18341 18406 18441 18490 18565 18580 18587 18654 18689 18701 18798 18816 18872 18878 18906 18933 18938 19094 19283 19287 19291 19360 19379 19463 19516 19539 19559 19569 19581 19628 19696 19726 19734 19789 19814 19924 19938 19942 19960 19983 19988 20014 20047 20075 20146 20148 20158 20161 20172 20174 20224 20247 20250 20262 20294 20331 20339 20482 20590 20631 20719 20798 20813 20937 20947 20969 Verbeteringen 5e klas, 3e Iltst: 14696 ra. z' 14695; 15825 U). z. 15828.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 11