£aatste betichten
StaatdoUdi
'JUxhuhc iaat Tlieuws
BERGEN
Officiëele Opening der
M. T. S. te Leeuwarden.
Prinses Juliana verricht
de plechtigheid.
De dood van George V.
het fransche watervliegtuig
verloren.
de fransche kabinetscrisis.
Dammen.
OM HET WERELDKAMPIOENSCHAP.
De 17de party remise.
In het Victoria-hotel te Amsterdam is
gisteren de 17e partij VosRaichenbach
gespeeld.
Wit: M. Raichenbasch
Zwart: J. H.
1.
34—29
20—25
2.
40—34
14—20
3.
45—40
10—14
4.
32—28
17—22
5.
28X17
11X22
6.
37—32
5—10
7.
41—37
7—11
8.
46—41
1—7
9.
50—45
19—23
10.
32—28
23X32
11.
37X17
11X22
12.
41—37
14—19
13.
37—32
2024
14.
29X20
25X14
15.
35—30
19—23
16.
32—28
23X32
17.
38X27
14—19
18.
30—25
10—14
19.
34—29
19—23
0.
42—38
23X34
1.
40X29
12—17
12.
44—40
7—11
23.
40—35
17—21
24.
48—42
21X32
25.
38X27
13—19
26.
29—24
19X30
27.
25X34
8—13
28.
35—30
14—19
29.
30—24
19X30
30.
34X25
9—14
31.
45—40
2—8
32.
40—34
11—17
33.
42—37
13—19
34.
34—30
19—23
35.
39—34
8—13
36.
34—29
23X34
37.
30X39
4—9
38.
37—32
14—20
39.
25X14
9—20
40.
32—28
20—24
41.
39—34
15—20
42.
43—39
13—19
43.
47—42
20—25
44.
42—37
24—30
45.
37—32
30—35
46.
49—44
19—24
47.
44—40
35X44
48.
39X50
24—30
49.
34—39
3—9
50.
50—44
30—35
51.
31—26
26X37
52,
36X27
9—14
53.
29—24
25—30
54.
24—19
14X23
55.
28X19
30—34
56.
19—14
34—39
57.
26—21
39X37
58.
26X28
Remise.
De stand is nu:
gesp. gew. rem. verl. pt.
Rachenbach 17 5 12 0 22
Vos 17 0 12 5 12
De 18de partij wordt heden in Den Hel
der gespeeld.
Automobilisme.
DE RALLY MONTE CARLO.
Mr. P. H. L. Lamberts Hurrelbrinck
schrijft ons:
Thans zyn alle deelnemers vertrokken
naar hun vere startplaatsen aan de uithoe
ken van Europa. Vol goeden moed zijn zij
op reis gegaan, de dag-etappen nauwkeurig
opgemaakt en alles komt zoo heel anders
uit dan zij zich voorgesteld hebben. Zoolang
zij nog in Centraal Europa zijn, gaat alles
vry'wel volgens vooraf vastgesteld program,
al zijn de oponthouden gewoonlijk langer
dan waarop gerekend was. Men heeft den
tijd en wanneer men zoo vele uren achter
elkaar in Januari-weer over troostelooze
winterwegen heeft gereden, dan oefent de
warme gezelligheid van een restaurant een
groote bekoring uit.
Maar eenmaal over de grens van Duitsch-
land of van Oostenrijk, dan opent zich een
andere wereld, vooral daar in het Zuiden
van den Balkan. De weg van Weenen naar
Boedapest is nog een prachtige autostrade,
maar daarna voelt men zich opgeslokt in de
onmetelijke poesta, waar alles grillig en on
berekenbaar is, de wegen, die mooi en af
schuwelijk zijn, zonder aanwijsbare oorzaak
voor die plotselinge overgangen, de dorpen,
waar in dezelfde straat de kapitale boeren
hofsteden naast de armelijke krotten staan.
De grensoverschrijdingen worden expedi
ties, waar men een uur of anderhalf met al
lerhande formaliteiten verliest, waarna men
onder gewapend geleide een soldaat met
een griezelig scherpen bajonet op het ge
weer een 15 K.M. verder naar een vol
gend blokhuis rijdt om wederom door een
ambtenaar die vijf woorden Fransch
Duitsch spreekt ondervraagd te worden.
Op de groote heerwegen van Centraal
Europa zwerven de deelnemers op weg naar
hun startplaatsen rond, zonder iets van el
kaar te merken, maar zoodra zij verder
doorgedrongen zijn beginnen zij met el
kaar in contact te komen. Op dezelfde plaat
sen overnachten zij, in dezelfde hotels om
dat er geen andere op vele tientallen kilo
meters afstand van elkaar verwijderd zijn.
Daar lezen zij in hotelregisters wie hun
voorgangers van de vorige dagen waren en
ook van de douanes hooren zij wie reeds
zijn gepasseerd.
Maar zelfs het landschap verhaalt de
Rallykroniek in al zijn bijzonderheden. Op
de sneeuw der Bulgaarsche wegen ligt het
spoor van een wagen; dat moet een Rally
rijder zijn, want andere automobielen rij
den er in den winter niet, behalve in den
omtrek van Sofia. Nu gaat men lezen
hier is de wagen geslipt, een paar kilometer
verder is hij van den weg afgegaan; daar
heeft hy zelfs vastgezeten en hebben de in
zittenden met hunne sneeuwschoppen moe
ten werken om hem los te krygen. Dit alles
vertellen de onmiskenbare sporen in de
sneeuw, die onberoerd blijven liggen totdat
een versche sneeuwbui ze aan het oog ont
trekt. En in de volgende pleisterplaats vindt
men des avonds den voorganger met wien
men zich den geheelen dag heeft bezig ge
houden, of wel men hoort, dat hij den vori-
gen nacht er heeft doorgebracht, de sporen
dus een dag oud zyn,
In ieder geval men weet zijn naam en
blijft nu verder op een afstand in voortdu
rend contact met hem door hetgeen men u
van hem vertelt in alle pleisterplaatsen,
waar ook hy gepasseerd is en stilgehouden
heeft.
Er wordt wel eens gesmaald op dit soort
toerisme, dat van den morgen tot den avond
rijdt, zonder oponthoud om bijzonderheden
te bezichtigen, maar ik geloof, dat de Bal
kanreiziger juist pp deze wijze de trooste
looze eenzaamheid, die de karakteristiek
van het landschap is, het beste in zich op
neemt. De vreemdeling die Holland be
zoekt, behoort eigenlijk in iedere plaats op
te houden, omdat de karakteristiek van ons
land schuilt in het eigen cachet dat iedere
stad en iedere provincie bezit
Maar wat geeft dieper indruk van de ver
latenheid van het Bulgaarsche land, dan
een geheelen dag te rijden langs een spoor
baan, die het land doorkruist en dan in al
die lange uren slechts één enkelen spoor
trein te zien.
Hoe verder men in die onbewoonde stre
ken doordringt, des te hooger stijgt de be
wondering voor den modernen automobiel.
Wat die verdragen kan, daar geeft men zich
in onze landen geen rekenschap van. On
vermoeid rolt zij verder over wegen, die
niet voor haar gebouwd zyn. De bestuur
ders wisselen elkaar af, maar de wagen
krijgt geen rust. Dagen lang moet hij arbei
den onder omstandigheden, waarvoor zij
niet gebouwd is en zy doet het en houdt
het uit. Welk ander vervoermiddel zou dat
verdragen? Hoever komt een trein waar
aan de rails ontnomen is? Welk een enorme
safety grens de automobiel in het dagelyk-
sche gebruik op onze moderne wegen geeft,
dat leert de Rally Monte Carlo.
Int. Ver. Bellamy.
Voor een vry talrijk en aandachtig ge
hoor hield gisteravond de heer J. Bogaard
uit den Haag een lezing over den Bellamy-
staat.
Na door den voorzitter van de afd. Bergen
te zijn verwelkomd, wees de spr. op de
groeiende belangstelling voor de Bellamy-
gedachte. Zij, die nog afzijdig tegenover die
gedachte staan, doen dat uit onwetendheid,
om het volk niet moedeloos te maken en uit
aangeboren behoudzucht. De mensch is nu
eenmaal een gewoontediertje.
Als men echter de tegenwoordige samen
leving beziet, dan moet men erkennen, dat
alle pogingen, om tot verbetering te komen,
de steun in allerlei vorm en aan allerlei be
volkingsgroepen falen. Het hulpmiddel
„geld" faalt en Bellamy heeft het juist ge
zien, door een wereld te willen zonder geld;
hy wilde voorkomen, dat men van geld af
hankelijk is, om van den productie-voorraad
die thans veelal vernietigd wordt iets
te bemachtigen.
Vóór drie jaar werd Bellamy als 'n fan
tast beschouwd; thans leert de nood ook
denken.
Men herinnert* zich thans de profetieën
van Bellamy, waarin hy de verschijnselen
van dezen tijd voorzag. Hij gaf daarbij de
richtlijnen aan, om uit de economische ver
warring te geraken.
Thans werken verschillende groepen
ieder op eigen terreir. aan de verwezen
lijking van hun ideaal; maar dan naast
elkaar, de Bellamy-gedachte wil allen mét
elkaar voor een en hetzelfde ideaal doen
strijden.
De verandering naar 'n betere samenleving
moet op economisch terrein gezocht worden.
Na den persoon Bellamy aan de hand van
een korte biografie geschetst te hebben, gaf
spr. aan, hoe deze Amerikaansche journalist
zich de samenleving dacht in het jaar 2000.
Hij beval daarbij aan de lezing van Bel-
lamy's sociaal-economische romans „Het
jaar 2000" (Looking Backward) en „Ge
lijkheid voor allen" (Eguality), waarin
Bellamy zyn gedachten in romanvorm in
den breede ontwikkelt. Hij wil een binnen
menschelijk bereik zoo volmaakt moge
lijke samenstelling scheppen.
Hij voorzag deze crisis, de werkloosheid,
den steeds groeienden schuldenlast der na
ties, de devaluatie en voorspelde een vast-
loopen van dit economisch stelsel.
In den Bellamy-staat zal er geen geld,
geen handel, geen werkloosheid, geen con
currentie zijn; ook zullen er geen werkloo-
zen meer zijn.
In plaats van het „ieder voor zich" zal
heerschen het „allen voor allen"; ieder der
8 millioen burgers van het land krijgt zyn
deel dat hem van de totale productie toe
komt; allen behooren tot één groote volks
huishouding.
De verschillende bedrijfsgroepen kiezen
hun leiders en die kiezen weer de toplei
ding, die ieders aandeel in de totale pro
ductie voor elk jaar vaststelt. Alle kinde
ren gaan van 721 jaar naar school; wer
ken daarna 2 jaar in algemeenen dienst en
worden dan in het arbeids-leger opgeno
men; na hun 45ste jaar blijven zij nog 10
jaar reserve, waarna op 55 jaar vrijstel
ling van arbeidsplicht volgt.
Allen, die niet tot het arbeidsleger be
hooren, worden op dezelfde wijze als de
werkenden verzorgd; de Bellamy-gedachte
is, dat ieder recht heeft op een mensch-
waardig bestaan; ieder burger krijgt koop
kracht in verhouding tot de productie, het
geen door de topleiding van den staat admi
nistratief geregeld wordt.
Bij de hierna volgende discussie betoogde
spr. nog dat de Bellamy-gedachte meer
perspectief bood dan de aanpassingsge
dachte van Colyn. De I. V. B. beweegt zich
niet op politiek terrein en is geen politieke
partij; zij tracht de massa tot de Bellamy-
gedachte te brengen, dan volgt de rest
vanzelf.
Ook betoogde spr., dat de I.K.B. den gods
dienst vrijlaat en de ideeën van Bellamy,
uitgedrukt in de preek van ds. Barton
(zie hoofdstuk XXVI van Het jaar 2000)
niet onderschrijft.
Na een dankwoord volgde sluiting.
Aan het blad, waarin zy adverteert,
Kent men de beteckenis van de zaak.
(Ongecorrigeerd.)
Hedennamdiddag 2 uur werd het
nieuwe gebouw van de Middelbaar
Technische School te Leeuwarden offi
cieel geopend. De school is gebouwd aan
de zonzijde van het Westerpark aan de
Molenstraat, het geheel is door archi-
test A. Baart, leeraar aan deze inrich
ting, ontworpen in betonskeletbouw
op een eenheid van 3.60 M. Uitwendig
is het zeer eenvoudig gehouden en men
kan^zeggen, dat de verschillende be-
noodigde ruimten zuiver zijn omsloten.
De hoekoplossing is voornamelijk ge
vormd door een trappenhuis. Uitwen
dig is het gebouw opgemetseld van een
handvormsteen in warmen toon van
krachtig formaat; voor belangrijke con
structies is in de gevels een spaarzaam
gebruik gemaakt van natuursteen, met
gevelafdekkingen van articon.
De officieele opening van dit modern
en naar de eischen des tyds ingerichte
schoolgebouw werd door prinses Juliana
verricht. H.K.H. was met den trein van
12 uur 46 uit Den Haag te Leeuwarden aan
gekomen en begaf zich allereerst naar de
woning van den commissaris der koningin,
mr. P. A. V. baron van Harinxma thoe
Slooten, aan het Hofplein, waar met de
familie van Harinxma werd geluncht.
Tegen 2 uur reed de prinses, vergezeld
van den commissaris der koningin, naar het
schoolgebouw, waar zy aan den ingang
werd opgewacht door den voorzitter van het
bestuur der school, ir. D. F. Wouda en den
directeur, den heer G. C. Miehell.
In de ontvangstzaal hadden deg enoodig-
den zich inmiddels vereenigd.
Toen H.K.H. was binnengeleid en haar
zetel had ingenomen, nam de voorzitter van
het bestuur der school, ingenieur Wouda,
het woord en gaf de prinses de verzekering,
dat het bestuur en met hem zeker geheel
Friesland het grootelijks waardeert, dat de
prinses naar Leeuwarden is gekomen en
daardoor grooten luister aan de plechtig
heid byzet.
Ir. Wouda bracht dank aan de regeering,
die aan de stichting haar medewerking
heeft verleend en aan al de anderen, die
haar kennen en kunnen hebben beschik
baar gesteld.
Daarna verzocht spr. de prinses de school
te willen openen.
Rede van H. K. H. prinses Juliana.
H. K. H. prinses Juliana heeft daarna de
volgende rede uitgesproken:
Mijnheer de voorzitter,
Gaarne heb ik gevolg gegeven aan de
door uw bestuur tot my gerichte uitnoodi-
ging om deze plechtigheid bij te wonen,
waardoor mij het voorrecht te beurt valt,
getuige te zijn van deze voor de Middel
bare Technische School te Leeuwarden
zoo bijzonder heugelijke gebeurtenis. Het
is een verblijdend verschijnsel, dat de
groote toename van het aantal leerlingen
in een betrekkelijk kort aantal jaren het
noodzakelijk heeft gemaakt, naar een an
dere en betere huisvesting van de Middel
bare Technische School om te zien en het
verheugt tny, dat het ernstige streven van
uw bestuur, om voor de school een nieuwe
en meer passende omgeving te verkrijgen,
heeft geleid tot de totstandkoming van
dit schoone gebouw, dat heden in gebruik
wordt genomen.
Ik wil niet nalaten, uw bestuur hiermede
mijn hartelijke gelukwenschen aan te bie
den. Het is mijn oprechte wensch, dat de
goede naam, welken de Middelbare Tech
nische School zich in den loop der jaren
heeft verworven, bestendigd mag blijven
en dat dit nieuwe gebouw, dat ik hiermede
voor geopend verklaar, en aan zijn nieuwe
bestemming overgeef, in niet geringe mate
moge bijdragen tot den groei en bloei der
school.
Daarna was het woord aan ir. G .Hof
stede, inspecteur-generaal van het nijver
heidsonderwijs, als vertegenwoordiger van
den minister van onderwys.
Achtereenvolgens voerden nog het woord
mr. P. A. V. baron van Harinxma thoe
Slooten, voorzitter van Ged. Staten van
Friesland en jhr. mr. J. M. van Beyma, bur
gemeester van Leeuwarden, die namens de
provincie en de gemeente hun gelukwen
schen aanboden, voorts de heer G. C.
Miehell, als vertegenwoordiger van het per
soneel der school.
Na een woord van dank van den voorzit
ter, verliet de prinses met het dagelijksch
bestuur, den directeur, den commissaris der
koningin, ir. Hofstede en den burgemees
ter, de zaal om de school te bezichtigen.
Inmiddels verzamelde de genoodigden
zich in de hall van het schoolgebouw, waar
ook de prinses terugkeerde en daar een
bronzen portret-buste van H.M. de konin
gin, naar een ontwerp van me), van Beeck
Calkoen uit Utrecht, onthulde.
Na deze plechtigheid zette de prinses den
rondgang voort, welke eindigde in de direc
tiekamer, waar thee werd aangeboden.
De genoodigden maakten nu een rond
gang door het gebouw. In de cantine w ei
den ververschingen aangeboden.
Prinses Juliana vertrok om 5 uur 28 weer
naar Den Haag.
Nederlaiidsche vertegenwoordiging.
H.M. de koningin heeft een bijzon
dere missie aangewezen om H.M. te
vertegenwoordigen bij de begrafenis
van wijlen koning George V van Groot-
Britannië en Ierland. Deze missie zal
bestaan uit den gepensionneerden vice-
admiraal, adjudant in buitengewonen
dienst van H.M., jhr. G. L. Schorel als
buitengewoon ambassadeur, den gene-
raal-majoor, adjudant in buitengewpnen
dienst van H.M. J. J. G. baron van
Voorst tot Voorst, commandant van de
vierde divisie; de luit.-kolonel adjudant
van H.M., jhr. W. C. M. de Jonge van
Ellemeek en uit den ordonnans-officier
eerste luitenant jhr. D. J. A. A. van
Lawick Pabst Ny en velt.
Een Duitsche prins naar de begrafenis?
Naar te Berlijn wordt vernomen zal een van
de prinsen van Hohenzollern de begrafenis
van Koning George V bijwonen.
De tocht naar Londen.
De droeve stoet, waarin het stoffelijk over
schot van koning George V naar West Minster
Hall wordt overgebracht, is vanmorgen van
Sandringham vertrokken. Nadat in de kleine
parochiekerk van Sandringham een korte
dienst was gehouden, zette de stoet zich in
beweging naar het station Wolverton.
Het stoffelijk overschot werd op een affuit
geplaatst, onmiddellijk daarachter schreden
koning Edward VIII, zijn broer en lord Hare-
wood, die den afstand van Sandringham tot
het station te voet aflegden.
In het eerste rijtuig dat de stoet volgde,
hadden de koningin-weduwe, prinses Mary en
de hertogin van York plaats genomen. De drie
vorstelijke vrouwen waren geheel in het zwart
gekleed. Koningin Mary was zeer bleek. Haar
gelaatsuitdrukking was smartelijk In het twee
de rijtuig volgden de hertogin van Gloucester
en de hertogin van Kent, die eveneens geslui
erd waren.
Het personeel van het koninklijk huis en
vele dorpsbewoners hadden zich bij den stoet
aangesloten.
Toen de stoet het station Wolverton be
reikte wachtte daar reeds de koninklijke trein.
Het stoffelijk overschot werd in een speciaal
salonrijtuig geplaatst, dat zwart en purper was
geschilderd. Een tweede salonrijtuig was met
bloemen overladen.
Te half drie in den middag bic ld de konink
lijke trein in Kings Crossstation te Londen stiL
Voor het station had zich een groote menigte
verzameld. De kist werd wederom op een
affuit geplaatst, dat werd getrokken door een
batterij der koninklijke bereden artillerei. Het
affuit werd geflankeerd door detachementen
van de Grenadier Guards en voorafgegaan
door bereden politie.
HAAGSCIIE DIEFSTAL
OPGEHELDERD.
De Haagsche politie heeft heden aange
houden den 49-jarigen koopman E., wo
nende te den Haag, die effecten ter ver
zilvering aan een bank te den Haag heeft
aangeboden welke afkomstig waren van
een dezen zomer gepleegden diefstal in
het perceel Laan Copus van Kattenburg 97
te den Haag.
BELEEDIGING VAN MINISTER COLIJN.
Het Gerechtshof veroordeelde vandaag
den meubelmaker J. F. te Amersfoort, we
gens beleediging van minister Colyn, ge
pleegd in een vergadering van de R.S.A.P.,
in zijn woonplaats, tot een gevangenisstraf
van één maand.
Ook het O. M. had één maand gerequi-
reerd.
De politierechter te Utrecht had den man
wegens beleediging en opruiing twee
maanden opgelegd. Het Hof achtte de op
ruiing niet bewezen.
Het Hof bevestigde het vonnis van den
politierechter te Utrecht, waarbij een
grondwerker wegens opruiing tot een
maand gevangenisstraf werd veroordeeld.
DE FRAUDE BIJ HET HAARLEMSCHE
PLAATSKAARTENBUREAU.
Dader tot 2 jaar veroordeeld.
De Haarlemsche rechtbank heeft
heden vonnis gewezen in de zaak tegen
den 56-jarigen gewezen chef van het
plaatskaartenbureau der Nederlandsche
Spoorwegen te Haarlem, die 14 dagen
geleden terecht heeft gestaan wegens
verduistering van ongeveer 137.000
uit de kassen, welke hij beheerde.
De rechtbank veroordeelde hem tot
2 jaar gevangenisstraf met aftrek van
ongeveer 8 maanden preventieve
hechtenis. Bij het bepalen van de straf
heeft de rechtbank eenerzyds den ernst
van het misdrijf overwogen, doch an
derzijds in aanmerking genomen, dat
de zeer slechte controle het plegen der
verduistering in de hand heeft gewerkt.
Het O.M. had 2% jaar geëischl.
BELGIE EN HET NEDERLANDSCH.
Ook de spoorweg-correspondentie
in onze taal.
Naar aanleiding van het besluit der
Ned. regeering, om zich voortaan van de
Nederlandsche taal te bedienen in de diplo
matieke betrekkingen met België, heeft de
Brusselsche „Standaard" o.m. de vraag ge
steld, wanneer nu de beslissing komt, dat
Nederland voor zijn briefwisseling met de
spoorwegen in België nog enkel het Neder-
landsch zal gebruiken.
In verband hiermede heeft het A.N.P. in.
lichtingen verzocht aan de Ned. Spoor-
wegen, die hebben geantwoord, dat zij
reeds sedert 1902 in het Nederlandsch met
de Belgische spoorwegen correspondeeren.
Deze maatregel werd indertijd getroffen
onder het directeur-generaalschap van mr,
J. P. Sprenger van Eyck.
Zes dooden.
Het sedert Dinsdagochtend vermiste wa
tervliegtuig van de lijn MarseilleTunis,
dat by Corsica gedwongen was te dalep,
wordt thans verloren beschouwd. Bij het
ongeluk werden 6 personen gedood; drie
leden van de bemanning en 3 passagiers,
waaronder een Parijsche dame, die op weg
was om een by een auto-ongeluk omgeko
men broeder te begraven.
Nog steeds geen oplossing.
Ook de voorz. van de Fransche rad.-socialis-
tische kamerfractie heeft het aanbod van
den president van de republiek om een
nieuw kabinet te vormen, van de hand ge
wezen.
Sarraut kabinetsformateur?
Sarraut heeft in principe aangenomen
een nieuw kabinet te vormen, doch hy be
hield zich voor een definitief antwoord te
geven na de besprekingen welke hij denkt
te voeren.
AFLOOP VAN VERKOOPINGEN.
Uitslag veiling by opbod gehouden op
Woensdag 22 Januari 1936, ten overstaan
van den notaris Mr. J. W. van der Heide
te Alkmaar, van de navolgende drie per-
ceelen, alle gelegen in de gemeente
Alkmaar:
1. Een huis en erf aan de Costerstraat no.
17, groot 1 are, 90 centiaren 4800.—
2. Een huis en erf aan de Tes-
selschadestraat no. 5, groot
1 are, 25 centiaren 3530.—
3. Een huis en erf aan de van
Leeuwenhoekstraat no. 18,
groot 9 centiaren 2320.
De afslag blijft bepaald op Woensdag 29
Januari 1936, des avonds 7 uur, in het café
„Het Gulden Vlies" van den heer W. Mooy
aan de Koorstraat te Alkmaar.
(Niet officieel)
5de klasse, 4de lijst
Trekking raa Donderdag 23 Januari 1836
Hooge Prijzen
15000.— 14635
1000 7114 8198 9587 12513 18236 18257
400.— 1172 10665 14187
200.- 4000 16489
100.-
1471
2010
5830
11013
14490
18582
17479
19226
Prijzen n
ui 70.
27
44
151
154
176
190
386
400
493
.,88
816
758
794
894
926
1144
1329
1415
1419
1516
1571
1679
1681
1867
2215
2291
2479
2489
2504
2571
2635
3325
3334
3477
3484
2860
3768
3890
4187
4243
4426
4609
4851
4960
4981
5464
5586
50»
5695
5880
M
6166
6197
MM
6239
6370
6586
6965
7085
7116
7144
7220
7293
7417
7451
7530
7981
8036
8114
8311
8329
8496
8760
8830
8884
8994
9000
9253
9698
0634
9865
9877
10073
10116
10137 10148 10239
10245
10295
10383
10421
10450
10502
10699 10038
11060
11075
11357
11392
11755 12130 12183
12386
12394
12509
12548
12603
12738
12791
12864
12939
13001
13131
13533
13748
13799
13884
14045
14187
14163
14169
14801
14821
14963 15134 15484 15877
15677
16704
15744
15783
15816
16131
16147
16190
16284
16423
16533
16552
16714
16778
16850
1MM
17072
17355
17541
17644
17658
17852
1F283
IMM
18342
18482
18499
18531
18538
18694
18955
19491
19582
19725
19790
19859
20386
20399
20635
20683
20738
20819
20827
20853
Nieten
1
35
97
109
140
158
274
221
351
410
529
645
714
742
753
804
826
880
985
1018
1053
1068
1106
1241
1262
1280
1333
1336
1337
1363
1512
1544
1561
1567
1589
1661
1672
1691
1757
1780
1850
1931
2090
2173
2183
2217
2288
2332
2339
2350
2424
2498
2534
MM
2568
2662
2684
2832
2872
2915
2968
3045
3104
3154
3198
3204
3215
3327
3366
3389
3391
3424
3472
3514
3549
3629
3641
3642
3668
373»
3759
4012
4041
4060
4068
4078
4084
4134
4139
4170
4266
4320
4356
4469
4492
4539
4557
4575
4576
4598
4700
4751
4773
4988
5019
5033
5142
5179
5231
5319
5419
6496
5483
5535
5564
5624
5640
mm
5717
6764
5823
5890
5949
MM
6978
6073
6160
8190
6220
6227
6289
6342
6400
6440
6492
6611
6512
6520
6523
6553
6567
6572
6723
6778
6820
6828
6854
6879
6919
6989
7079
7160
7161
7165
7221
7255
7259
7319
7320
7390
7420
7428
7443
7572
7579
7610
7612
7613
7627
7637
7649
7668
7672
7678
7747
7838
7891
7927
7929
7976
7996
8007
8039
8072
8085
8121
8234
8309
8367
8378
8443
8685
8771
8614
8653
8680
8724
8750
8755
8766
8800
8902
8953
8956
9004
9074
9090
9136
9147
9152
9158
9175
9176
9181
9188
9206
9283
9402
9420
9423
9432
9527
9559
9600
9617
9725
9843
9848
9658
9903
9932 10002 10025 10133 10146 10231 10249 10286
10360 10433 10581 10644 10662 10671 10749 107M
10766 10834 10837 10949 11033 11037 11073 Ul«6
11203 11268 11304 11348 11510 11527 11547 11572
11616 11628 11722 11770 11775 11829 11891 11917
11920 12014 12054 12062 12100 12120 12129 12189
12212 12213 12214 12232 12260 12325 12332 12370
12407 12533 12559 12672 12721 12725 12775 12849
12869 12892 12915 12940 13066 13088 13238 13281
13317 13344 13346 13385 13442 13560 13565 13672
13628 13636 13644 13649 13690 13692 13700 13768
13848 13956 13959 13964 13972 14067 14166 14231
14281 14299 14339 14343 14365 14383 14390 14488
14516 14544 14604 14625 14652 14699 14786 14855
14875 14950 14995 14997 15059 15064 15109 15143
15205 15214 15285 15301 15320 15333 15389 15394
15412 15417 15418 15421 15433 15623 15653 15751
15753 15789 15808 16819 15835 15865 15880 15894
15962 16024 16031 16104 16107 16148 10177 16189
16268 10300 16331 16374 16415 16430 16437 16468
16493 16501 16503 16605 16550 16613 16660 16677
16699 16704 16731 16744 16763 16802 16830 16869
16872 16885 16906 16987 16998 17153 17242 17281
17302 17372 17374 17414 17419 17426 17536 17554
17589 17636 17863 17709 17728 17762 17784 17788
17798 17890 17985 17997 18083 18145 18165 18168
18231 18242 18324 18341 18406 18441 18490 18565
18580 18587 18654 18689 18701 18798 18816 18872
18878 18906 18933 18938 19094 19283 19287 19291
19360 19379 19463 19516 19539 19559 19569 19581
19628 19696 19726 19734 19789 19814 19924 19938
19942 19960 19983 19988 20014 20047 20075 20146
20148 20158 20161 20172 20174 20224 20247 20250
20262 20294 20331 20339 20482 20590 20631 20719
20798 20813 20937 20947 20969
Verbeteringen 5e klas, 3e Iltst: 14696 ra. z'
14695; 15825 U). z. 15828.