DE 25ste AUTOTENTOONSTELLING.
DE OLYMPISCHE WINTERSPELEN.
Olympiade.
SPORT
Bedrijfsauto's en accessoires.
Verkeerde zuinigheid in een prae-
historisch vehikel rond te rijden.
Men trouwt n;et in Opa's
trouwjas.
Glimlachje
AANKOMST DER NEDELANDSCHE
OFFICIALS TE GARMISCH.
De Nederlandsche schaatsenrijders
uit Davos gearriveerd.
Zal de winter zijn intrede doen
het ijshockeytournooï.
Drukte en vertier te
Garmisch.
•Automobilisme.
Om nog even in het algemeen terug te
komen op de R.A.I.-tentoonstelling, die zich
vooral Zondag en gister in een zeer groote
belangstelling mocht verheugen, lijkt het
niet ondienstig even te wijzen op den groo-
ten vooruitgang, dien de carrosseriebouw
de laatste jaren vooruit gemaakt heeft.
Wat de moderne industrie op het oogen-
blik op het gebied van koetswerkbouw te
zien geeft op de R.A.I., is eenvoudig fabel
achtig. De carrosseriën worden thans hoofd
zakelijk van plaatstaal geconstrueerd en
door middel van enorme hydraulische per
sen weet men het stugge materiaal in een
minimaal aantal bewerkingen te fatsoenee
ren tot eiken gewenschten vorm. Nimmer
zag men koetswerken, zoo elegant en vlot
van lijn als thans, nu de koetswerk-artist
in dienst van den massa-producent, zijn
modellen in plaatstaal laat vermenigvuldi
gen door de hydraulische pers.
Aan deze ultra-moderne techniek heeft
de stroomlijn-carrosserie haar algemeene
verbreeding te danken. Immers, de gebogen
lijnen en rondingen van dit koetswerk-type
kunnen door andere constructiemethoden en
met ander materiaal óf in 't geheel niet èf
slechts tegen buitensporige kosten benaderd
worden. Behalve het voordeel van een ideale
vormgeving heeft plaatstaal bovendien de
eigenschap, dat het buitengewone soliditeit
paart aan licht gewicht. Het dood gewicht
van de auto is daardoor de laatste jaren be
langrijk verminderd en met motoren van
gelijke capaciteit bereikt men dus thans
hoogere snelheden bij een verminderd
brandstofverbruik.
Deze hoogere snelheid, die" bij auto's uit
de midden prijsklasse de 100 K.M. met eeni-
ge kilometers overtreft, heeft natuurlijk
aanleiding gegeven tot de algemeene voor
keur voor het gesloten koetswerk.
De open sportcarrosserie, waarbinnen de
winddruk al heel spoedig tot orkaankracht
aanzwelt, verliest dan ook hoe langer hoe
meer terrein.
Het enkele jaren geleden tegen het ge
sloten rijtuig bestaande bezwaar dat de ven
tilatie èf véél te sterk öf geheel onvoldoen
de was, is thans volkomen opgeheven door
toepassing van een verstelbare zijruit in het
voorportier, die een ideale, volmaakt tocht
vrije luchtverversching levert.
Het bezwaar tegen de plaatstalen .carros
serie, dat zij als klankbodem pp de .trilling
gen van het algemeene mouvement rea- eer
de, wordt thans volkomen te niet gedaan
door een behandeling van de binnenzijde
der platen met een plastische substantie,
die elke geluidstrilling onderdrukt.
Overigens vormen deze carrosseriën zulk
een solide en weinig tot trillen geneigd ge
heel, dat men in de betere uitvoeringen van
de vierdeurs-sedan de middenstijlen tus-
schen de portieren geheel heeft kunnen
laten vervallen. Wat meer zegt: bij een der
geëxposeerde plaatstaalconstructies zal men
zelfs kunnen ontdekken, dat het stalen
koetswerk het chassisraam overbodig heeft
gemaakt. Motor en transmissie worden hier
eenvoudig gemonteerd op enkele verspan
ningen tusschen de stalen rail, die den be
nedenrand van de koetswerkconstructic
vormt!
Een goed ding is, dat er meer bezadigd
heid in de stroomlijnbeweging gekomen is.
Het uiterlijk schoon is er op vooruitgegaan!
Bovendien is er geen sprake meer van
belemmerd uitzicht op den weg, het com
fort is van dien aard, dat het ook in hét
groot-tourisme niets meer te wenschen
overlaat en bij vele koetswerktypen treft
men ruime bergplaatsen voor de bagage en
de reservewielen aan, die geheel binnen
het koetswerk vallen en dus geen afbreuk
doen aan „de lijn".
Zakendoen op de R.A.I.
Het zal waarschijnlijk wel tot de talrijke
bezoekers van de R.A.I. doorgedrongen zijn,
dat deze prachtcollectie wagens en toebe-
hooren niet zoomaar bijeengebracht werd
voor versieringsdoeleinden of louter en
alleen om den bezoekers eens te laten zien
wat voor moois er zoo op dit uitgestrekte
gebied is, maar in de eerste plaats om
zaken te doen, om het zakenleven weer eens
een beetje op gang te brengen. Per slot van
rekening staan de vele verkoopers, die U
zoo bereidwillig en met groote welbespraakt
heid te woord staan, er niet zuiver en alleen
voor het plezier van de bezoekers. Ze trach
ten hun wagens te verkoopen, zoo niet
direct dan toch later. Vraagt U maar eens
inlichtingen over een bepaalden wagen, in
formeert naar zuinigheid, benzineverbruik
wegenbelasting, duik eens onder den motor
kap, en tien tegen één, dat als U den stand
verlaat, uw naam al in het notitieboekje
van den demonstrant staat. Van dit oogen-
blik af wordt U beschouwd als „prospect"
en U kunt er van op aan, dat verder op ge
zette tijden een drukwerkje over het door
U begeerde merk in üw brievenbus valt, en
als U het erg bont hebt gemaakt en de ver-
kooper een beetje heetgebakerd is, kon het
wel eens zijn, dat op een goeden dag een
demonstratiewagen voor uw deur staat,
waarmee mijnheer en mevrouw dan een
heerlijk proef ritje kunnen maken. Hoe het
ook zy, het zakenleven moet weer een beetje
op gang komen, en automobielverkoopers
zijn nu eenmaal geen menschen om lang b(i
de pakken neer te zitten.
Want het is een feit, dat onder die hon
derden kykers er velen rondloopen, die nog
steeds rijden met een meer dan overjarige
slee, die drie maal meer olie en tweemaal
zooveel benzine gebruikt dan vroeger, 50 K
van haar oorspronkelijk motorvermogen
heeft ingeboet door slijtage en die wal
veiligheid en bedrijfszekerheid betreft nog
lagere cijfers geeft. Dit heet dan zuinigheid
en men moet op de R.A.I. tot de ontdek
king komen, dat de zuinigheid hier de wijs
heid bedriegt, en dat deze „zuinigheid"
eigenlijk verkwisting genoemd moest wor
den.
Een Amerikaansch dagblad publiceerde
ter gelegenheid van de autotentoonstelling
een hoofdartikel met het opschrift: „Gij
zoudt niet op een Dinosaurus willen rijden,
waarom dan wel met een auto uit het
Dinosaurus-tydperk? En met de smakelijke
overdrijving, die het geheim van de Yan
kee-journalistiek is, vergeleek de schrijver
de auto van 1926 met het voorhistorische
dier, in dien zin, dat beiden eigenlijk
naast elkaar in het oudheidkundig museum
thuis hooren.
Er loopen op onze wegen nog heel wat
van die museumvoorwerpen, waarvan de
trotsche bazen wellicht pas afscheid gaai.
nemen als ze definitief door hun wielen
zakken (die auto's dan). Op de R.A.I. zullen
zij tot het helder besef komen, hoe ontzag
lijk verouderd het spulletje is en voor welk
betrekkelijk gering bedrag zij zich een wer
kelijk modernen zuinigen wagen kunnen
aanschaffen.
Wie op vlotheid in zaken gesteld is. mag
de zuinigheid niet tot het uiterste dryven.
Uit zelfrespect trouwt men nu eenmaal niet
in de trouwjas van Opa zaliger. En men
kan het aanzien evenmin verhoogen door
zich in het publiek te vertoonen met een
auto, die allang op het autokerkhof thuis
behoort.
De bedrijfsauto's.
Nu we het toch over bedrijvigheid in de
autobranche hebben, doen we goed eens in
de groote nevenhal te gaan kyken, waar de
bedrijfsauto's een mooie plaats gevonden
hebben. En het valt allereerst op hoe ont
zaglijk veel gebruik er gemaakt wordt van
de modernste schepping: de Dieselmotor.
Tot voor een luttel jaren een experimen
teerobject, thans een gebruiksvoorwerp,
even bedryfszeker als de beproefde ben
zinemotor.
Hoe hebben de bedrijfswagens zich ont
wikkeld tot zeer mooie comfortabele reis
wagens, hoe zyn de carrossiers erin ge
slaagd van een 30 persoonsbus een rijdende
salon met stalen fauteuils met opklap-
tafeltjes te maken.
Van allerlei slag kan men op deze afdee-
ling bewonderen, van een klein licht bestel-
wagentje tot een tractor met rupsbanden
voor een-behóörlyk zwaar stuk veldgeschut
toe. Zeer. veel toegepast is het type"."Twin
coach, waar de chauffeur naast de rnotoi
zit,, en die van voren geheel vlak is, met m-;
gebouwde koplampen. Het geheel spaart
veel zitaccomodatie voor de passagiers en
schijnt zich op den weg keurig te gedragen.
Een ieder, die belangstelling heeft voor den
modernen carrosseriebouw, verzuime niet
een bezoek aan de bedrijfsauto-afdeeling te
brengen.
Accessoires.
Zoo is er voor elck wat wils, de vele
stands op accessoiregebied bewijzen het voor
den zooveelsten keer, en niet alleen de
accessoires voor den owner-driver, maar
ook de accessoires voor de moderne garage
en de goede herstelplaatsen laten zien, dat
steeds gestreefd wordt om het nóg beter en
nóg precieser te maken.
De af deeling automobiel-toebehooren be
hoort tot de bezienswaardigheden van deze
tentoonstelling. Meer dan ooit geeft zy den
bezoekers een inzicht tot welk een om""ng
het goed geoutilleerde garagebedrijf zich
heeft ontwikkeld.
De tijd ligt inderdaad heel ver achter ons,
waarin de garagehouder zijn cliënten kon
gerieven met een voorraad benzine en
smeerolie en een werkplaatsje voor het ver
wisselen en repareeren van banden of het
aandraaien van losgeloopen moeren.
Het moderne bedrijf stelt andere eischen
en deze show zal nog uitvoeriger d~n de
vorige tentoonstelling doen zien, welk een
instrumentarium er vereischt wordt om
by'v. revisies aan den motor en de trans
missieorganen op vakkundige wijze en zon
der noodelooze tijdverspilling uit te voe
ren.
Op verscheidene stands zal men een keur
van kostbare precisiemeetinstrumenten
aantreffen om de lastig meetbare ovale uit
slijting van cylinders a prima vista te kun
nen aflezen.
Zoo, Piet, nou is je
wensch om een open sportwag"n
te hebben eindelijk vervuld!
Tot het zware garage-gereedschap behoo-
ren verplaatsbare takels, liften voor lucht-
of oliedruk, waarmede de zwaarste wagen
voor inspectiedoeleinden tot manshoogte
wordt opgetild; hydraulische persen voor
het monteeren van massieve rubberbanden,
rijdende kranen voor den reddingsdienst,
electrisch aangedreven luchtpompen voor
Duco-spuitinstallaties en pneumatische wa-
terverstuifinrichtingen voor het schoon
maken van wagens. Behalve deze installa
ties, komen in groote garages de rem-be-
proevingsbrug en het apparaat voor het na
meten en zuiver stellen der wielsporing
meer en meer in zwang.
Het garagebedrijf eischt dus hoe langer
hoe meer gedegen vakkennis en practische
ervaring, niet alleen op werktuigkundig,
maar ook op electrotechnisch gebied.
De schitterende collectie garagegereed
schappen en speciale meetwerktuigen, in de
accessoires-afdeeling bijeengebracht, wijzen
er op, dat in het moderne bedrijf niet meer
op den gis wordt gewerkt, maar dat men er
naar streeft het prachtige auto-mechanisme
te behandelen met alle respect dat voor een
vakkundige service noodzakelijk is.
Behalve de tallooze accessoirestands heb
ben natuurlijk de leidende vereenigingen
verkeersgebied, de K.A.N.W.B., de K.N.A
de K.N.M.V. en de B.B.N. hun propaganda-
stands en dezen munten als steeds weer uit
door keurige sobere uitvoering en over
zichtelijkheid. De A.N.W.B. heeft er boven
dien nog een leuke verkeersprijsvraag aan
verbonden.
En zoo is het deze week nog een drukte
van belang in het R.A.I. gebouw, en he
groote aantal bezoekers zal met belangstel
ling alles wat er te zien is in zich opnemen,
van den kleinen bestelwagen af, tot de groote
Mercedes-Benz races van Rudi Caracciola
waarop hij maar even zeven Grand Prix
dit jaar Wop, toe. Alleen missen we dit jaar
de motorrijwielen en dat is jammer, want
voor talloos velen waren de tweewielige
benzinekarretjes toch jaar in, jaar uit een
groote attractie. Mogen het volgend jaar de
toestanden zoo verbeterd zyn, dat ook de
afdeeling motorrijwielen weer in volle glorie
in de hal van de Ferdinand Bolstraat aan
wezig is.
Garmisch, 3 Februari. Maan
dagavond laat zyn zoowel de Nederland
sche schaatsenrijders, die te Davos aan de
wereldkampioenschappen hebben deelge
nomen, als de Nederlandsche officials, die
de Olympische Winterspelen zullen bij
wonen, te Garmisch" aangekomen.
Tot dit laatste gezelschap behoorden o.a.
de voorzitter en secretaris-penningmeester
van het Nederlandsch Olympisch Comité,
mr. A. baron Schimmelpennirick van der
Oye en de heer G. van Rossem, die het
N.O.C. officieel by de Winterspelen zullen
vertegenwoordigen; voorts 4e bekende sport
officials de heer K. J. J. Lotsy, chef de mis-
sion van de Nederlandsche deelneming aan
de Olympische Spelen te Berlijn en jhr.
Quarles van Ufford, beiden lid van het be
stuur van het N.O.C.voorts de heer J. van
Holkema en mr. P. C. Eecen, de laatste
vice-voorzitter van den Koninklijken Ne-
derlandschen Schaatsenrijdersbond, met
hun dames. Met eenige Nederlandsche
persvertegenwoordigers vormde dit gezel
schap in den ochtendtrein van Utrecht af
naar München een Nederlandsche kolonie,
die een geheele wagon in beslag nam en de
réis in opgewekte stemmpig maakte, één
groote reisgezelschap, dat" bevrijd was van
alle betglings- en devi^genmoeilykheden,
djë hét réisyerkger met ^Óuitschjand op
levert, afgezien de 'Ireei^van' RösSem 'air
een vader vóór allen, die aan zijn: hoede
waren toevertrouwd, zorgde en restauratie
rijtuigrekeningen betaalde1 en den leden
van het gezelschap zelfs van Duitsch ..zak
geld" voorzag, opdat het verrekenen later
zoo gemakkelijk mogelijk zou kunnen ge
schieden.
De moeilijkheid was slechts, hoe het ge
zelschap met zyn vele en groote bagage by
het overstappen te München in de drukte
by elkaar zou kunnen bly'ven en zich bin
nen de beschikbare tien minuten met heb
ben en houden in den trein naar Garr. 'sch
zou kunnen installeeren. Maar ziet, bij het
binnenkomen te München was daar tus
schen de menigte het ghinderig gezicht van
den heer Van Laer, den Nederlandschen
chef de mission te Garmisch, die vannacht
uit Davos was vertrokken, als altijd onver
moeid, alles regelend, en aan alles denkend.
De trein naar Garmisch kon dé drukte
nauwelijks verwerken, ruim twintig Neder
landers, die een lange dagreis achter den
rug hadden, moesten er een plaats in vin
den. Dat kon alleen als zy een extra wagen
ter beschikking hadden. De heer van Laer
zegt het, en dus wordt er een wagen bijge-
koppeld en stevig gesloten. Een lorry met
eenige kruiers staat gerfeed als de D-treir.
uit Nederland het Hatiplbahnhof te Mün
chen binnenstoomt, alle bagage gaat op de
lorry en pas dan wordt de gesloten wagen
ontzegeld en kan de Nederlandsche kolonie
in gesloten eenheid de laatste etappe naar
het wintersportparadys afleggen, waar
men te ruim half elf aankwam en allen
spoedig hun legerstede opzochten.
De Nederlandsche rijders zijn ruim een
uur later te Garmisch aangekomen. Zy
waren in den nacht van Zondag op Maandag
uit Davos vertrokken. Te München stond
een bus gereed, die het gezelschap naar
Garmisch bracht. In hotel Riessersee, en
kele kilometers buiten Garmisch, aan het
meertje van dien naam gelegen, zyn onze
ryders ondergebracht.
Het eerste wat onze jongens vroegen was.
hoe het te Garmisch hef sneeuw en ys stond
en hoe de weerberichten voor de komende
dagen eruit zagen.
In den loop van heden heeft het in de
bergen rond Garmisch zwaar gesneeuwd, in
het dal was het veel minder. De tempera
tuur was overdag dermate gestegen, dat te
Garmisch en in naaste omgeving van
sneeuw niet veel meer te bespeuren viel.
doch men verwachtte, dat het licht zou
gaan vriezen en dat de winter eindelyk zyn
intrede ging doen.
Een reserve ijsbaan.
Mocht het weer echter alle medewerking
weigeren, dan heeft men alle maatregelen
genomen, die ertoe zullen leiden, dat de
Winterspelen een ongestoord verloop zul
len hebben. Sneeuw kan van hoogere ge
deelten worden aangevoerd, zoodat de 3ki-
sport er in ieder geval het beste voorstaat.
In het Kunstysstadion zullen de wedstrijden
in het kunstrijden en het yshockeytour-
nooi vlot kunnen worden afgewerkt, Een
groot probleem biedt echter de Riessersee.
Men is zeer bevreesd voor dooiwater, dat
overdag met hoogere temperatuur zal ont
staan, zoodat het doorgaan der wedstrijden
in het hardrijden in groot gevaar komt.
Daarom heeft men in ieder geval voor een
reservebaan gezorgd. Deze ligt te Mittel-
wald aan de Oostenryksche grens op onge
veer 18 K.M. van Garmisch verwijdert.
Met den trein moet men eerst twintig mi
nuten rijden en daarna wordt de reis per
bus voortgezet. De baan te Mittelwald ligt
veel hooger dan die op de Riessersee, zoo
dat men hier altyd op goed ys kan reke
nen.
Deze maatregelen zyn genomen, dank zy
het initiatief van den heer van Laer, die
voor den Internationalen Schaatsenryders-
bond de leiding der wedstrijden in het hard
ryden in handen heeft.
Intusschen moge nog dienen, dat deze
wedstryden in het hardryden eerst de vol
gende week Dinsdcg aanvangen, zoodat de
hoop gewettigd is, dat het weer dermate
verbeterd is, dat men van de baan te Mit
telwald geen gebruik behoeft te maken.
Wy vernamen nog, dat de Nederlandsche
schaatsenrijders morgen, Dinsdag, in ieder
geval een rustdag nemen. Zy staan onder
leiding van mr. C. P. Eecen.
De Nederlandsche bobbers logeeren even
eens in hotel Riessersee. De stemming onder
hen begrfjpelyk natuurlyk is minder
opgewekt, want elke behoorlijke trainings
gelegenheid heeft tot nu toe ontbroken.
Het wachten is erv blijft op den winter.
Het resultaat van de loting.
Garmisch, 3Februari. In het
raadhuis van Garmisch-Partenkirchen heeft
hedenavond onder leiding van baron Le
Fort en in het byzyn van een delegatie van
de Internationale IJshockey Liga de loting
plaatsgehad voor het Olympisch IJshockey-
tournooi. Van de 17 ingeschreven landen
zullen slechts Joegoslavië en Finland niet
op het appèl verschynen. De overige deel
nemers werden in vier groepen ingedeeld,
en wel drie groepen van elk vier ploegen
en een groep van drie ploegen. De vier
sterkste en de vier zwakste ploegen werden
„geplaatst". De overige zeven ploegen wer
den door loting in de desbetreffende groe
pen by elkaar gevoegd.
In groep A zullen spelen: Canada, Oos
ten ryk, Polen en Lethland.
In groep B. Zwitserland, Italië, Duitsch-
land en Vereenigde Staten.
In groep C: Tsjecho-Slowakye, Hongarye,
Frankrijk en België.
In groep D: Engeland, Zweden en Japan.
De beide eersten uit iedere groep komen
in de tusschenronde; de vier besten van de
tusschen ronde komen in de finale. Alle lan
den spelen tegenelkaar en wel zoodanig,
dat de ploegen, welke reeds in de tusschen
ronde tegen elkaar zyn uitgekomen, in de
finale hun wedstryden niet behoeven te
herhalen, hier zal het resultaat den door
slag even. Zekerheidshalve zal de voorronde
over vier dagen worden verdeeld. Op den
tweeden en den derden dag zullen telkens
zeven wedstryd worden gespeeld, op den
vierden dag drie wedstryden, welke zoowel
op de Riessersee en in het Olympisch Ijs
stadion zullen plaatsvinden.
Voor den openingsdag zyn de volgende
ontmoetingen vastgesteld: CanadaPolen;
Vereenigde StatenDuitschland; Hongarije
België; ZwedenJapan.
Graaf de Baillet Latour gearriveerd.
Garmach, 3 Februari. De Olym
pische winterspelen staan thans voor de
deur en er heerscht reeds te Garmisch een
drukte van belang. Vandaag zyn hier aan
gekomen de President van het Internati
onale Olympische comjté, graaf de Baillet
Latour en de Zweedsche voorzitter van den
Internationalen Ski Bond (F. I. S.), majoor
Oestgaerd. Zy werden aan het station ver
welkomd door dr. Lewald, den voorzitter
van het Organisatie-comité, dr. Ritter von
Halt, den leider van de Olympische Win
terspelen en door den Rykssportleider
Von Tschammer und Osten.
De Noorsche skiloopers, 22 in getal en
3 hardryders, met talrijke begeleiders ar
riveerden met denzelfden trein. Op enkele
uitzonderingen na, zyn nu alle Olympische
deelnemers ter plaatse.
Er scheen een heerlijke winterzon en op
e verschillende wedstrijdterreinen werd
ru getraind. Vooral de Amerikanen, Ca-
pf p.ez<:n' EnSelschen, Japanners, Italianen
tJi i oefenden zich duchtig voor
het afdalen. Op den Hochalm kon men de
vertegenwoordigers van talryke u,./
zien oefenen voor den slalom. By de ki
ne Olympische schans hadden zich
toeschouwers verzameld om het tr V<?le
van de Noorsche springers gade te sla*611
De jonge Noorsche skispringer Kon*'1,
gaard noteerde, zonder zich in te sparm
in goede houding een afstand van 48 nvE^*
Verder werd op de schrans geoefend d
Japanners, Tsjechen, Hongaren en
Volgens een besluit van de jury,
onder voorzitterschap staat van dr'. Mut!^
(Oostenrijk), zal de afdalingswedsSu
voor dames en heeren, welke voor 7 pv
bruarl is vastgesteld, gehouden worden
het bekende Neuner-traject. De start b?
vindt zich op een hoogte van 1790 mete
op het Kreuzjoch; de baan heeft over i
eerste 4 K.M. een verval van 1040 meter
Van Berlijn is onderweg de plaatsver
vangen minister-president van Lethland*
Skujenieks, die als voorzitter van het Leth'
landsche Olympische Comité de openinè
van de Olympische Winterspelen zal bU-
wonen. j
(Van onzen R.-redacteur)
Het is een lange reis van Nederland
naar Garmisch Partenkirchen; 15 i ie uur
in den trein maken den reiziger moe, doch
welk een verrukking is het dan, om op het
nieuwe frissche stationnetje van de plaats
der Olympische winterspelen de tintelende
vrieslucht op te snuiven, waar men in een
groot deel van Europa tevergeefsch naar
zoekt!
Geregend heeft het tot voor kort ln
Garmisch Partenkirchen, om er mismoedig
van te worden en er was maar een onder
werp van het gesprek: het weer. Hoeveel
jaren moet men teruggaan, om weer zoo'n
winter te vinden, die eigenlyk geen win
ter is, met regen in plaats van sneeuw en
water in plaats van ijs?
Regenen deed het in Nederland, het re
gende in Duitschland by buien, gedurende
de geheele reis, maar in de buurt van
München, toen de trein by Petershauaen
even stilstond, vielen er zoowaar sneeuw
vlokken uit de lucht
Natte sneeuw weliswaar, maar toch
sneeuw, die even op de ruiten van den
trein bleef kleven en dan in fyne druppel
tjes versmolt. Dit was een goed voortee
ken, hetwelk dan ook niet naliet de harten
van de Hollandsche kolonie, die gisteren
gezamenlyk naar de plaats der Olympi
sche Winterspelen is getogen, op te vroo-
lyken.
De weerkansen schijnen nu inderdaad
gunstiger te worden, en er wordt alles in
het werk gesteld om de spelen, die Don
derdag a.s. beginnen, te laten doorgaan.
De heer G. W. H. v a n L a e r J.Czn.,
de chef de mission van de Nederlandsche
deelneming die als scheidsrechter van de
hardryderyen op de schaats de leiding
heeft by de organisatie daarvan, heeft de
baan op het Riessermeer nog eens extra
laten afkrabben en in de rondte van het
geheelie oppervlak het ijs laten doorzagen.
Door de daardoor ontstane gleuf i*
sneeuw en wat van het ys werd afgekrabd
onder het ys geschoven, zoodat van
sneeuwwater op de baan geen sprake zal
zyn. Bovendien is by Mittenwald nóg een
extra baan uitgezet op een meertje, dat
wel niet gemakkelyk te bereiken is, map
dat toch ook provisorisch dienst kan doen
Gisteravond zyn ook de Nederlandsche
schaatsenryders uit Davos in Garmiscb
aangekomen. Zy waren in uitnemende con
ditie en voelden alleen maar teleurstelling
over de tegenslagen, die zy by deze wed
stryden hebben gehad. Maar ze zyn vol
goeden moed en zullen zich straks tot het
uiterste inspannen, om ons land een goed
figuur te laten slaan. Ze hebben eerder
kans om vlot aan den slag te komen dan
de bobbers, wier baan door den regen vrij
wel geheel is weggesmolten.
Doch in een paar dagen kan nog veel
gebeuren, vooral hier, waar genoeg rappe
handen klaar staan om het vernielde weer
op te bouwen, wanneer het weder mee
werkt.
V o e t b a L
DE TOESTAND VAN LEO HALLE.
De toestand van Leo Halle is vooruit
gaande. De koorts is afgenomen en de pa
tiënt heeft een rustigen nacht gehad.
AMATEL'RSBEPALINGEN DOOR B.V.V.
OVERTREDEN?
Naar de „Maandagmorgen" verneemt, heeft
het bestuur van den K. N. V. B. eenige
dagen geleden de kasboeken van B. V. V.
opgevraagd, daar het vermoeden was ge
rezen, dat ten aanzien van een speler die
inmiddels deze vereeniging heeft verlaten
de amateursbepalingen zyn overtreden.
Uit dit onderzoek is echter zoo goed als
komen vast te staan, dat alle spelers van het
eerste B. V. V.-elftal tegen die amateursbe
palingen hebben gezondigd in dezen sin-
dat zij een geldeiyke vergoeding hebben
genoten voor een groot aantal thuiswed-
stryden.I
Het staat nog niet vast, hoe het K.N.V.B -
bestuur zal handelen ten aanzien van deze
overtreding, waarvoor, zooals men weet.
zeer zware straf kan worden uitgesproken,
zoowel tegen de betrokken spelers als tegen
het bestuur der vereeniging.
De affaire heeft op de volgende manier
haar verloop genomen:
Meer dan een jaar geleden verliet de
speler Venroy B. V. V. en vroeg overschrij-,
ving aan naar Wilhelmina. B. V. V.
aan deze overschryving moeilijkheden j
'den weg, omdat V. nog contributie-schuin
aan haar zou hebben (ongeveer negen gu -
den). B. V. V. trachtte dit te bewijzen me
de contributiekaart, waaruit inderdaa
bleek, dat deze schuld bestond.
V. beweerde evenwel, dat deze contribu
„op andere wijze" verrekend was,
B.V.V. hield voet by stuk. ]X
Ten slotte heeft V. toen om een onderzo®,
aan den K. N. V. B. verzocht, waarop n
bestuur van den bond inzage van de bpèkr
heeft gevraagd met het hiervoor gesche
gevolg.