£uchtuaact
Jieck ÓL School
JlacAtêeuchten
gés
Actueele reclame
Voor de Huisvrouw.
VLIEGTUIGBOTSING
BOVEN MUNCHEN.
9 het begin van uw succes, j
beteekent
5 fundeering van uw zaak, X
M
zal zijn
verhooging van uw omzet.
Alleen DAGBLAD-RECLAME
is actueel!
De
Alkmaarsche Courant
UW dagblad voor den
opbouw van uw zaak.
«HHmHHV
politiek moge dan in den eenheidsstaat niet
meer bestaan, met buitenlandsche politiek
is de Duitsche krantenlezer doordrenkt.
Met ijshockey wedstrijden zijn deze tien
dagen van vredelievenden internationalen
strijd des middags begonnen, die zullen
eiken dag, uitgezonderd Maandag a.s.,
worden gehouden tot groot genoegen van
de vele liefhebbers ervan, die gaarne het
vlugge spel met de kleine zwarte schijf
aanschouwen. Duitschland verloor onder
de oogen van ministers Goebbels en Hess
van de Vereenigde Staten met 01 en
Hongarije—België (een wedstrijd die een
klasse minder was dan de eraanvooraf-
gaande) eindigde met een geflatteerde
122 overwinning der Magiaren. Des
avonds speelde Zweden tegen Japan en won
van de watervlugge Oosterlingen met 20.
Vrijdag zijn er weer nieuwe ijshockey-
wedstrijden, doch des morgens daarna op
den Kreutz-eck de eerst skiwedstrijd, een
daling voor heeren en dames, waaraan ook
de eenige Nederlandsche skideelneemster
freule Schimmelpenninck van der Ooye,
meedoet.
Voetbal.
ALKMAAR—B.K.C.
Wij dachten, dat onze stad Zondag zon
der voetbalwedstrijden zou zijn. Maar ziet,
volgens de Sportkroniek is voor Zondag
toch nog een wedstrijd vastgesteld en wel
AlkmaarB.K.C.
Zooals men weet, staat Alkmaar nog eén
wedstrijd achter bij Texel, zoodat na Zon
dag beide candidaten evenveel wedstrijden
gespeeld hebben.
't Is natuurlijk noodig, dat Alkmaar deze
ontmoeting wint!
Automobilisme.
DE R.A.I.-TENTOONSTELLING.
Rijkwaliteit en betrouwbaarheid.
Enkele jaren geleden heerschte in tech
nische kringen de meening, dat de strijd
die in de autoconstructie het eerst diende
te worden uitgevochten zou gaan over de
kwestie hoeveel cylinders de motor moest
hebben. Inderdaad is er een periode ge
weest, waarin dit vraagstuk zeer urgent
leek, de vier- en zes-cylinder motoren een
weinig in het gedrang kwamen en een
nieuwe toekomst scheen aan te breken voor
acht-, twaalf- en zelfs zestien-cylinder mo
toren.
De R.A.I.-1936 leert thans, dat op dit
strijdtooneel de kalmte is teruggekeerd.
Zelfs de viercylinder, die het meest be
dreigd werd, leeft nog en hoe! Verjongd is
hij uit den strijd weergekeerd.
Zooals men weet, ging het er bij de voor
aanstaande constructeurs niet om, elkander
met groote cylindertallen te overtroeven,
doch om een motor te construeeren, vrij
van trillingen en met een ideaal draaimo-
ment. Men wilde eenvoudig een explosiemo
tor, soepel en elastisch als een perfecte
stoommachine.
Maar toen kwam er een uitvinder, die
het trillingsprobleem uit de wereld hielp
door den motor in het frame te monteeren
op met rubbervoering bekleede steunblok-
ken. En ziet. de viercylinder, dien men om
technische redenen nooit volmaakt had
kunnen uitbalanceeren en die daardoor een
eigen trilling bezat, die het publiek eigen
lijk niet deerde, maar den auto-ingenieur
slapelooze nachten bezorgde, diezelfde vier
cylinder vertoonde door deze rubberophan
ging plotseling kwaliteiten van trilling
vrijheid ?n geruischloosheid, welke men te
voren eerst in multi-cylinders had be
speurd. De vier-cylinder heeft dus zijn
plaats in eenvoudige en minder kostbare
constructies behouden, terwijl zes-, acht
en twaalf-cylinders zich onverzwakt in hun
onneembare stellingen hebben gehand
haafd.
Maar de eigenlijke strijd heeft zich thans
verplaatst naar een ander terrein. Het gaat
er nu om, het publiek voor de auto te win
nen door het mechanisch voertuig toe te
rusten met eigenschappen, waarvan men
vroeger zelfs niet durfde droomen. Rijkwa'
liteit en comfort is vandaag het parool.
Rijkwaliteit wil zeggen, dat de auto vlot
en zonder inspanning van den motor alle
tractieweerstanden overwint en door grove
oneffenheden in het wegdek noch uit haar
koers, noch uit haar horizontale positie
wordt gebracht. De moderne auto is dank
zij de ballonbanden en de onafhankelijke
veering te vergelijken met een formidabel
snellen torpedo-jager, die zonder stampen
of slingeren geruischloos over hooge zeeën
vaart.
Groote snelheid en lange afstanden stel
len dus aan den bestuurder niet zulke hoo
ge eischen meer. Het tot het uiterste geper-
fectionneerde materiaal-onderzoek in de
groote fabriekslaboratoria heeft ook de be
trouwbaarheid van den auto ten top ge
voerd. Men rijdt thans ongelooflijke afstan
den zonder reparatie of voorziening aan
welk machinedeel ook, omdat alle vitale on
derdeden door de fabriek, voordat zij ^>ed-
gekeurd werden, over nog ongelooflijker af
standen aan versnelde slijtage- en vernie-
lingsproeven werden onderworpen.
Waterpolo.
D.A.W. VERLIEST VAN H.P.C. H.
Een snelle wedstrijd.
In de „Overdekte" heeft D.A.W. gister
avond een wedstrijd gespeeld tegen H.P.C.
II (Heemstede), welke zich kenmerkte door
een voortdurend overwicht van de gasten
De Heemstedenaren namen direct na den
aanvang het spel in handen en de Alkmaar
ders konden daartegen uitermate weinig
uitrichten. De meerdere balroutine, het tac
tischer opstellen en het logischer spelverdee
len, dit alles maakte, dat de H.P.C.-reserves
met D.A.W. een spelletje van kat en muis
konden spelen. Dat wil nu geenszins zeggen
dat D.A.W. zich zonder meer gewonnen gaf.
Het was echter voor de Alkmaarders een
vechten tegen de bierkaai, telkens en tel
kens verdrong de H.P.C.-voorhoede zich
voor het Alkm. doel en het mag tot een ge
lukkige factor gerekend worden, dat keeper
Imhülsen zijn doel nog zoo uitstekend voor
een ware ballenregen wist te vrijwaren.
Waar H.P.C. een homogene ploeg vormde,
daar vertoonde D.A.W. zeer zwakke plek
ken, zoowel in voor- als achterhoede. Toen
H.P.C. deze plekken ontdekt had, trok zij
daar handig profijt van met het gevolg, dat
met een 91-overwinning de gasten huis
waarts keerden. Caarls Sr. redde op uitste
kende wijze voor zijn club de eer.
Scheidsrechter Huig leidde goed.
De hierna gespeelde wedstrijd D.A.W. III
Volharding I (Oudkarspel) werd door
D.A.W. III met groote cijfers gewonnen.
Schaken.
V.V.V. WINT VAN ZAANDAM.
De uitslag van den op 5 Februari 1936 te
Zaandam gespeelden competitiewedstrijd tus-
schen „Zaandam 1" en „V.V.V. I (Alkmaar)
voor de le klasse van den Noordhollandschen
Schaakbond was:
W. Schoonhoven P. Hoekstra Y>
C. de Galan P. Deugd
W. de Jongh D. Appel Jr. Y H
Th. Petiet N. N. K—K
A. Gijtenbeek E. de Waal 1 0
L Zwan F. C. Laas 0 1
J. Starreveld A. W. Tegel H
W. Brinkman D. Weisenborn Yt54
D. van Hoorn A. Vader 5454
G. J. Hubach B. Veltman 0 —1
Totaal 4H 554
in het voordeel van V.V V. I.
V.V.V. speelde aan de oneven borden met
wit.
De stand in de le klasse van den N.H.S.B.
is momenteel als volgt:
gesp. gew. gel. verl. pnt. v. t.
HSGI (Haarlem) 3 3 6 20-10
VAS 2 (A dam) 2 2 - 4 14-6
VVV 1 (Alkmaar) 4 2 1 1 5 2020
Kijk Uit I (Velsen) 3 1—22 14—16
ASC 2 (A'dam) 2 111 7—13
Zaand. I (Zaand.) 4 4 15—25
ALS SMIRNOFF LOS GELATEN WORDT.
Er was eens een tijd, dat een zekere K.L.
M.-vlieger, op Schiphol, luisterende naar
den naam Turk, maar in de gemeente Am
stelveen ingeschreven als Smirnoff, een
vliegtochtje maakte van Amsterdam naar
Batavia en terug.
Het uitstapje gebeurde met een oude, be
proefde Fokker, de Pelikaan. En met dat
kruipende toestel, dat zoo'n kleine 200 K.M.
per uur kon afleggen, slaagde Smirnoff er
in, om alle records te breken. Vier dagen
na de start in Batavia nestelde de Pelikaan
zich op haar nest in Schiphol....
De Kieviet strandde, nu, deze week. Ze
stond hulpeloos in Karachi. De Turk moest
eventjes invallen. Hy nam de Kwak, een
Douglas, startte Woensdag te Bandoeng en
ijlde met zoo n goede 300 K.M. per uur door
de lucht.
De volgenden dag gisteravond
kwam hij in Karachi aan. Natuurlijk om
rust te nemen.
Dat dacht men in den Haag op het K.L.
M.-bureau.
Maar vanmorgen om 10 uur kregen wij al
een telegram, dat de Kwak in Bagdad
geland was!
Nog twee etappes: BagdadAthene en
AtheneAmsterdam. Wedden, dat de Turk
vóór Zaterdagavond op Schiphol is? En dat
de passagiers een record-vlucht meemaken?
ONZE POSTVLUCHTEN.
De Kwak (thuisreis) is te Bagdad geland.
De Lijster (uitreis) is te Bandoeng geland.
Beide toestellen vielen in de straten
der stad. Twee voetgangers gedood
en vier zwaar gewond. Bestuur
ders redden zich met valschermen.
Tydens een oefenvlucht boven Mün-
chen zijn gistermiddag tegen vier uur,
naar het schijnt tengevolge van het on
duidelijke zicht, twee éénpersoons
vliegtuigen met elkaar in botsing ge
komen. De beide bestuurders slaagden
erin met behulp van hun valschermen
veilig den beganen grond te bereiken.
Het neerstorten der vernielde toestel
len leidde echter tot een ernstig onge
luk. Een der toestellen kwam n.1. te
recht in de Kaufingerstrasse, waar tv.ee
voorbijgangers werden gedood. Het
tweede vliegtuig kwam in Schwabing,
in de Parzivalstrasse neer, zonder
schade aan te richten.
Nader werd gemeld, dat de twee vlieg
tuigen op een hoogte van ongeveer 1200 M
ten Noorden van München met elkaar in
botsing kwamen. Door den krachti"en Noor
denwind werden de beide toestellen naar
München gedreven. De inzittenden, in elk
vliegtuig één piloot, sprongen met val
schermen uit de machines en konden, de een
in de Goerresstrasse, de andere op den Vik-
tualionmarkt, betrekkelijk in goede conditie
landen. Het eene vliegtuig viel neer in de
Kaufinger-Neuhauserstrasse, sloeg tegen
den erker van de Oude Academie en kwam
vervolgens op den drukbeganen weg neer.
Het toestel boorde zich met den neus diep
in het plaveisel en vloog onmiddellijk in
brand. By den val had de machine de boven
leiding van de tram vernield, zoodat uren
lang het tramverkeer in de geheele wijk
stopgezet werd en kortsluiting ontstond.
Volgens de voorloopige berichten zijn bi
dit ongeluk twee voetgangers om het leven
gekomen, vier zwaar en vier licht gewond
De brandweer tastte de vlammen met
schuimblusschers aan en wist het brandge
vaar onder de knie te krijgen. Van het toe
stel bleven slechts verbogen brokken metaal
en verbrande brokstukken over. Het andere
vliegtuig kwam neer in de Parzivalstrasse
in de nabijheid van het Schwabinger-zie
kenhuis. Het werd volkomen vernield. Hier
werd gelukkig niemand gewond.
VLIEGTUIG VAN DE „FURIOUS"
STORT IN ZEE.
De inzittende onderofficier komt
over het leven.
Volgens een mededeeling van het Britsche
ministerie van luchtvaart is gisteren een
vliegtuig, dat behoorde bij het vliegtuig-
moederschip „Furious", tusschen Gibraltar
en Las Palmas, in zee gestort. De eenige in
zittende, een onder-officier, kwam om het
leven.
DE RECORDVLUCHT VAN
LUITENANT ROSE.
Luitenant Tommy Rose, die in den nacht
van Woensdag op Donderdag te omstreeks
hal. één van Lympne is vertrokken om een
poging te wagen het op naam van mevrouw
MollisonJohnson staande record voor een
vliegtocht van Engeland naar Kaapstad te
verbeteren, is 16 uur 50 minuten later aan
gekomen te Almaza bij Caïro.
Rose maakt zijn vliegtocht met de Miles
Falcon, waarmede hij verleden jaar den
wedstrijd om de Kings Cup heeft gewon
nen.
N
tl
PREDIKBEURTEN.
Zondag 9 Februari 1936.
ALKMAAR.
Groote Kerk, 10.30 uur, ds. Baar.
Kapelkerk, 10 uur, ds. Smit (em.-pred.
te Hilversum); 6 uur ds. Warners.
Rem. Gerej. Gemeente, 10.30 uur, ds. G.
W. Melchers (em.-pred. te Heiloo).
Ev. Luth. Kerk, 10.30 uur, ds. Ledeboer,
van Amsterdam.
Doopsgezinde Kerk, 10.30 uur, ds J. D.
Dozij, van Amsterdam.
Gerei. Kerk, 10 uur en 5 uur, ds. von
Meyenfeldt.
Herst. Apost. Gem., Toussainstraat, 10 uur
en 4.30 u. en Woensdagavond 8 uur, dienst.
Vrij Ev. Gem., Geesterweg la, 10.15 uur,
ds. Ruys; (Onderwerp: „Streven van een
held"); 12 uur, Zondagschool; 7.30 uur ds.
Ruys.
Stads-Evangelisatie, Laat No. 56, 10 uur
wydingsdienst; 8 uur en Donderdagavond
8 uur openbare samenkomst
Ned. Leger des Heils, Hekelstraat C 9,
Alkmaar; Zondag, 10 uur, wijdingsdienst;
's avonds, 8 uur, openbare samenkomst;
's middags, 5 uur, openbare kinder-byeen-
komst. Geleid door kapitein Eenkhorn en
luitenant Duisterhof.
Leger des Heils, Stichter William Booth,
Limmerhoek No. 40; Zaterdagavond, 8 uur,
openlucht samenkomst op de Steenen
Brug; Zondagmorgen, 7.30 uur, bidstond;
Zondagmorgen, 10 uur, heiligingsdienst;
Zondagmiddag, 3.30 uur, verbindingsdienst;
Zondagavond, 8 uur, verlossingsdienst.
Al deze samenkomsten staan onder lei
ding van majoor P. de Boer.
Dinsdagavond, 8 uur, soldaten-samen
komst; Donderdagavond, 8 uur, heiligings
samenkomst.
UIT DE OMGEVING.
AKERSLOOT, 11 uur, ds. van Mullem.
BARSINGERHORN, geen dienst.
BERGEN, 7 uur n.m., ds. v. d. Kieboom.
Ger. kerk, 10.45 en 5 uur, hulpprediker
J. H. Kager.
Evangelisatie Maranatha, 10.30 uur, ds.
Warners, van Alkmaar.
BURGERBRUG, geen dienst.
CALLANTSOOG, 10 uur, ds. van Wichen,
DIRKSHORN, geen dienst.
DRIEHUIZEN, geen dienst.
EGMOND AAN ZEE, geen opgave ont
vangen.
Oud kath. kerk, geen opgave ontvangen
EGMOND AAN DEN HOEF, 10 uur, mej
van Vliet.
GROET, zie Schoorl.
GROOTSCHERMER, geen dienst.
HEILOO, 10 uur, ds. de Boer, van Wor-
merveer.
Nederl. Herv. Vereeniging, a. d. Kerk-
laan, 10 uur, ds. H. Bakker, van Amster
dam.
KOEDIJK, 9.30 uur, ds. van Mullem, van
Akersloot.
LIMMEN, 9.30 uur, ds. v. d. Kieboom.
NIEUWE NIEDORP, geen dienst
Doopsgezinde Gemeente, geen dienst
OUDE NIEDORP, 10 uur, ds. van Baa
ien, van Broek op Langendijk.
OUDESLUIS, geen dienst.
PETTEN, geen dienst.
SCHAGEN, 7 uur, ds. Eikema.
SCHAGERBRUG, 10 uur, ds. Witkop.
SCHERMERHORN, 10 uur, ds. Boeren-
donk.
SCHOORL, 7 uur n.m., ds. Boeke.
SINT MAARTENSBRUG, 10 uur. ds
Eikema.
SINT PANCRAS, 9.30 uur en 3 uur, ds
Molenaar.
STOMPETOREN, 10 uur, ds. Heep.
Evangelisatie, 10 uur, de heer D. Meyer,
van Heiloo.
Evangelisatiegebouw Sedeur, 10 uur, de
heer W. Akse, van Beverwijk; 11.40 uur,
Zondagsschool; Woensdagavond, 7.30 uur,
Bijbelbespreking.
URSEM, geen dienst.
WARMENHUIZEN, geen dienst
WINKEL, 10 uur, ds. de Leeuw, van
Dirkshorn.
ZUIDSCHARWOUDE, 10 uur, ds. Boeke.
ZUIDSCHERMER, geen dienst.
b.
AFLOOP VAN VERKOOPINGEN.
Uitslag veiling bij opbod gehouden op
Woensdag 5 Februari 1936, ten overstaan
van den notaris Mr. J. W. van der Heide
te Alkmaar, van de navolgende perceelen,
alle gelegen in de gemeente Alkmaar
a. aan het Heiligland:
1. Een perceel, grond, groot
ongeveer 73 c.A.
2. Idem, groot ongev. 73 c.A.
3. Idem, groot ongev. 71 c.A.
4. Idem, groot ongev. 70 c.A.
5. Het café „Het Wapen van
Amsterdam", met 2 boven
woningen aan de Tienenwal
nos. 13a en 13b, groot
2.47 aren
aan het Fnidsen:
6. Een winkelhuis met bo
venwoning en tuin nos.
lila en 111, groot 2.45
aren
7. Een winkelhuis met boven
woning en tuin nos. 113,
groot 1.76 aien
c. aan den Friescheweg:
8 Een huis en erf no. 2,
1.55 Aren
9. Werkplaats en erf, groot
3.53 Aren
10. Een perceel grond, groot
1.45 Aren
11. Idem, groot 1.32 Aren
d. aan de Juliana van Stol-
beiglaan:
12. Een byna voltooid heeren
huis met ga-a«e en tuin nr.
30, groot 2.20 Aren
13. Een bijna voltooid heeren
huis met tuin no 32, gioot
1.51 Aren
14. Een byna voltooid heeren
huis met garage en tuin
no. 34, groot 2.20 aren
e. aan de Wildema istraat:
15. Een huis en erf no. 12,
groot 65 c.A
De afslag en combinatiën blijven bepaald
op Woensdag 19 Fcbiuari 1936, des avonis
7 uur in het cifé „Het Gulden Vlies'* van
c'rn heer W. Mooij aan de Koors'roa'. te
Aikmaai
945.—
940.—
940.—
950.—
5480.—
5580.—
6110.
3820.
3000.
1500.—
1500.—
5100.
4320.
5260
2000
Ik ontving een brief van een dame, die
een bedjasje wilde maken van 4 draadsch
wol. Haar zal ik daarom nu helpen.
U kunt zoo'n jasje breien als een gewone
sjaal met aan beide uiaeinden een paar
manchetten in 2 recht, 2 averecht U zelf
bepaalde, dat u 4 draadsch wol wilde ge
bruiken; maar het wordt véél mooier en
soepeler, als u met 2 of 3 draadsch ,wol
breit U werkt op twee naalden.
Een bedjasje.
U begint met den omtrek van uw pols te
meten, en zet een daarmee overeenstem
mend aantal steken op. Laten wij zeggen,
dat de omtrek van uw pols 48 steken is,
dan breit u op die 48 steken 20 a 24 toeren
2 recht 2 averecht; of, als u dat mooier
vindt: 1 recht 1 averecht. Omdat ik heele-
maal niet weet of u klein of groot is, kan
ik zoo moeilijk het aantal toeren en steken
opgeven. U moet het maar zelf passen om
uw pols, ook wat de lengte betreft van het
manchetje.
AL dit de gewenschte lengte heeft, breit
u de sjaal zelf verder heelemaal recht; de
sjaal moet zich uit het manchetje ont
plooien; daarom moet u meerderen op de
eerste naald na de toeren van 2 recht 2
averecht. Als u er 12 steken bij meerdert
in één naald, moet u dat dus om de 4 steken
met één steek doen; vier steken recht, 1
meerderen, 4 steken recht, 1 meerderen
enz. Dan heeft u na één naald 60 steken
staan. U kunt, als u het jasje breeder over
den rug wilt hebben, ook in de volgende
naald doorgaan met meerderen; of, als u
het daarentegen smaller wenscht, behoeft u
natuurlijk geen 12 steken te meerderen in
uw eerste naald; ik geef deze getallen
slechts als voorbeeld, waar u dan zelf uw
werk naar regelen kunt U gaat nu verder
met de sjaal zonder meerderen: recht heen
en recht terug; als de band over uw rug
lang genoeg is, zoodat wanneer u met uit
gespreide armen staat, de sjaal van pols tot
pols reikt, gaat u weer minderen precies
gelijk aan de meerderingen bij het begin,
totdat u 48 steken over heeft. Daarop breidt
u dan het ribbetje: 2 recht, 2 averecht tot
de tweede manchet precies gelijk is aan de
eerste. Kant dan losjes af.
Voor de afwerking naait u de manchetten
met een kleine steek dicht; dan zult u zien,
dat de sjaal u van zelf als een manteltje om
de schouders valt. Ik raad u aan om het ge
heele werk, behalve de twee manchetten,
met een picotrandje om te haken; dat geeft
er wat leven en gratie aan; het picotrandje
werkt u: één vaste, drie lossen, één vaste,
enz.
Als u uw bedjasje in wit heeft gebreid,
staat een fijn picotje in zwart, grijs of lila
er heel aardig langs. Is uw bedjasje blauw,
neem dan een warm geel of abrikooskleu-
rig picotje. Bij het passen zult u zien, dat
de kraag van het jasje: dus het midden van
de sjaal óp staat tegen uw hals; sla dat
randje om naar buiten; dan vormt zich van
zelf een boordje; u kunt dat losjes hechten
als u wilt; het boordje loopt uit in een smal
revers, dat goed afkleedt; omdat het jasje,
als u er mee op zit in bed, misschien vlug
van de schouders af glijdt, raad ik u aan
aan weerszijden van den hals een paar
lintjes te naaien, die u dan onder de kin
vast strikt.
Wilt u het geval erg „netjes" maken,
strik dan ook lintjes om uw pols!
Ben paar recepten.
kreeg bovendien nog een paar recep-
en-vragen: er was een dame, die maar niet
kon slagen met een mooie dril van kalfsjus.
n het is toch heusch zoo eenvoudig
U moet die donkere, overheerlijke gelei
direct nè het braden van het vl
ken; los een paar bladen gelatln!eSCh
afgemaakte, warme jus. Giet de om°P 111 de
een glazen of porceleinen kom J Ss'n8 ia
24 uur met rust. Dan kunt u n„_aat haar
Kuni u gprv.
het er bovenop liggende laagje vIt k<%
heldere ®r Ai-
oppassen, dat a- ge,Ai
scheppen en de mooie heldere K(a er Ai.
blijft over. U moet oppassen, dat ge,ei
niet te styf wordt: 1 blaadje BPio;e dril
2 Y, d.L. jus is een goede verhouding, °P
menschen willen toch ook graag n 6el
jus bij hun aardappelen. Gebruik T 3parte
alle vleeschnat voor de dril; doe ni°'
om half. U kunt de dril als pudding half
vlaatje presenteeren; u kunt haar o of
snyden en de stukjes verdeelen f'jn
plakken vleesch. Ver de
Een andere vraag was naar het
van „gesmoorde kalfslapjes". recePt
Neem een pond kalfslappen, wat zoi
peper en 75 gram boter of kalfsvet k ®n
\ens V, citroen. Wrijf de lappen 'na u
wasschen met zout en peper in. Lee
een geëmailleerd ijzeren potje, waarin 'n
eerst de boter of het vet hebt heet ePn u
Dek de pan dicht en laat het vleesch
lapjes
met
zaam bruin en gaar worden; keer de l'4"*'
l
af en druppel van de overblijvende cittS
hpf san nvpr Hp lannpn Aio n
nu en dan om. Als de boter te bruin
worden, moet u er wat water by doen. Sta
een paar nette plakjes van de halve cit
het sap over de lappen. Als u het vleesch
doet, moet u de schaal met de uiteet»,,?
en ontpitte citroenschijfjes en wat pet
selie garneeien.
DE KAASMARKT.
ALKMAAR, 7 Febr. 1936. Op de heden
gehouden kaasmarkt waren in totaal 88 st».
pels, wegende 46000 K.G. kaas aangeegta
waarvan de prijzen als volgt: FabnekskuJ
35 stapels Kleine 1 18.50 en 1 stapel fw
missie 17. Boerenkaas: 2 stapels Kleine
18.50. Alles met rijksmerk. Handel nwfl»
DE GRAANMARKT.
ALKMAAR, 7 Febr. 1936. Op de heden
gehouden Graanmrakt waren in totaal 798
H.L.'s aangevoerd, waarvan soort en pryzen
als volgt: 76 H.L. voertarwe 5.40—sjj.
106 H.L. gerst chev. 5—5.50; 411 HX.
haver 6.507.S0; 34 H.L. boonen, w.o.
bruine 10—12, citroen 10—/ 17, dotven
9.2510.50 en witte boonen 12—13.50;
46 H.L. karwyzaad 2223.50; 10 HL
blauwmaanzaad 17; tuinboonen 5—n
en 115 H.L. erwten, w.o.: kleine groene 7.50
8, groote groene 9—/ 16, grauwe 20-
25 en vale erwten ƒ12.2520. Alle» per
100 KG. Handel matig.
AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL
PRIJZEN.
AMSTERDAM, 7 Febr. 1936. Op de heden
gehouden aardappelenmarkt waren de prij
zen onveranderd. Aanvoer 12.000 KG.
BROEK OP LANGENDIJK Febr. 1936.
Aanvoer en prijzen waren heden als volgt:
325 K.G. Aardappelen: eigenheimers 2.60
en bl. eigenheimers"/ 2.70; 22000 KG Uien:
uien 22.50, gele drielingen U0-
1.20, grove 2.30—2.50; 2000 KG. Breek-
peen 1.60—1.70; 5200 K.G. Roode kool
3.10—7.30; 11000 KG. Gele kool 3.20-
8.40; 15000 KG. D. witte kool 0.70—
4.80, alles per 100 K.G. en 1800 stuks Ruige
gele kool 1.50-/ 3.10.
NOORDSCHARWOUDE, 6 Febr. 1936. 500
K.G. Aardappelen: Bl. Eigenheimers 2.50;
26700 KG. Uien: grove 2.40—/ 2.50, uien
1.90—/ 2.30, drielingen 1.10—/ 1.20, gele
nep 3.40—3.80; 5400 K.G. Peen 1.30-
1.50, kleine peen 5090 cent; 1700 KG.
Kroten 2.70—/ 4.30; 5600 K.G. Roode kool
5.50—Z8.60, doorschot 3.90-/ 8; 16300
K.G. Gele kool <,.70—8.10, doorschot f 190
7.20; 60600 K.G. D. witte kool 2-
4.90, doorschot 1.50—4.40, alles per 100
K.G.
WARMENHUIZEN, 6 Febr. 1936. Roode
kool le s. /6.308.40, 2e s. 4.30-/ 7-50;
Gele kool le s. 6.10-/ 7.80, 2e s. 4.W-
6.90; D. witte kool le s. 3.80-/ 4.80, 2e s
2.30—/ 3.90; Drielingen 1.10; Uien 1»
i 2.40 en Grove uien 2.40.
Aanvoer: 39450 K.G. Roode kool; 6000
Gele kool; 14350 K.G. D. witte kool; 46"
KG. Uien.
DEN HELDER, 6 Febr. 1936. stic^J
„Heldersche Eierveiling". Aangevoerd
stuks kipeieren, waarvan de prijzen als\°
55—57 K.G. 2.70—2.90, 58-60 2.70-J
61—63 2.90—3.20, 64—67 3—/ 3.50. AU»
per 100 stuks.
EIERVEILING SCHAGEN.
SCHAGEN, 6 Febr. 1936. A'ingeVT^
35000 stuks kipeieren, waarvan de
als volgt: 56—58 K.G. 2.803,
2.90—3.10, 60—62 3—/ 3-2°.
3.20-/ 3.50. 300 stuks Eendeieren
2.80. Alles per 100 stuks.
Glimlach)®
We zijn toch altijd °nfortu^
lyk ook!daar staat nou
heerlijke wagen en nou he®
gevangenisdirecteur je fU
afgenomen!