£uchtuaact Jieck ÓL School JlacAtêeuchten gés Actueele reclame Voor de Huisvrouw. VLIEGTUIGBOTSING BOVEN MUNCHEN. 9 het begin van uw succes, j beteekent 5 fundeering van uw zaak, X M zal zijn verhooging van uw omzet. Alleen DAGBLAD-RECLAME is actueel! De Alkmaarsche Courant UW dagblad voor den opbouw van uw zaak. «HHmHHV politiek moge dan in den eenheidsstaat niet meer bestaan, met buitenlandsche politiek is de Duitsche krantenlezer doordrenkt. Met ijshockey wedstrijden zijn deze tien dagen van vredelievenden internationalen strijd des middags begonnen, die zullen eiken dag, uitgezonderd Maandag a.s., worden gehouden tot groot genoegen van de vele liefhebbers ervan, die gaarne het vlugge spel met de kleine zwarte schijf aanschouwen. Duitschland verloor onder de oogen van ministers Goebbels en Hess van de Vereenigde Staten met 01 en Hongarije—België (een wedstrijd die een klasse minder was dan de eraanvooraf- gaande) eindigde met een geflatteerde 122 overwinning der Magiaren. Des avonds speelde Zweden tegen Japan en won van de watervlugge Oosterlingen met 20. Vrijdag zijn er weer nieuwe ijshockey- wedstrijden, doch des morgens daarna op den Kreutz-eck de eerst skiwedstrijd, een daling voor heeren en dames, waaraan ook de eenige Nederlandsche skideelneemster freule Schimmelpenninck van der Ooye, meedoet. Voetbal. ALKMAAR—B.K.C. Wij dachten, dat onze stad Zondag zon der voetbalwedstrijden zou zijn. Maar ziet, volgens de Sportkroniek is voor Zondag toch nog een wedstrijd vastgesteld en wel AlkmaarB.K.C. Zooals men weet, staat Alkmaar nog eén wedstrijd achter bij Texel, zoodat na Zon dag beide candidaten evenveel wedstrijden gespeeld hebben. 't Is natuurlijk noodig, dat Alkmaar deze ontmoeting wint! Automobilisme. DE R.A.I.-TENTOONSTELLING. Rijkwaliteit en betrouwbaarheid. Enkele jaren geleden heerschte in tech nische kringen de meening, dat de strijd die in de autoconstructie het eerst diende te worden uitgevochten zou gaan over de kwestie hoeveel cylinders de motor moest hebben. Inderdaad is er een periode ge weest, waarin dit vraagstuk zeer urgent leek, de vier- en zes-cylinder motoren een weinig in het gedrang kwamen en een nieuwe toekomst scheen aan te breken voor acht-, twaalf- en zelfs zestien-cylinder mo toren. De R.A.I.-1936 leert thans, dat op dit strijdtooneel de kalmte is teruggekeerd. Zelfs de viercylinder, die het meest be dreigd werd, leeft nog en hoe! Verjongd is hij uit den strijd weergekeerd. Zooals men weet, ging het er bij de voor aanstaande constructeurs niet om, elkander met groote cylindertallen te overtroeven, doch om een motor te construeeren, vrij van trillingen en met een ideaal draaimo- ment. Men wilde eenvoudig een explosiemo tor, soepel en elastisch als een perfecte stoommachine. Maar toen kwam er een uitvinder, die het trillingsprobleem uit de wereld hielp door den motor in het frame te monteeren op met rubbervoering bekleede steunblok- ken. En ziet. de viercylinder, dien men om technische redenen nooit volmaakt had kunnen uitbalanceeren en die daardoor een eigen trilling bezat, die het publiek eigen lijk niet deerde, maar den auto-ingenieur slapelooze nachten bezorgde, diezelfde vier cylinder vertoonde door deze rubberophan ging plotseling kwaliteiten van trilling vrijheid ?n geruischloosheid, welke men te voren eerst in multi-cylinders had be speurd. De vier-cylinder heeft dus zijn plaats in eenvoudige en minder kostbare constructies behouden, terwijl zes-, acht en twaalf-cylinders zich onverzwakt in hun onneembare stellingen hebben gehand haafd. Maar de eigenlijke strijd heeft zich thans verplaatst naar een ander terrein. Het gaat er nu om, het publiek voor de auto te win nen door het mechanisch voertuig toe te rusten met eigenschappen, waarvan men vroeger zelfs niet durfde droomen. Rijkwa' liteit en comfort is vandaag het parool. Rijkwaliteit wil zeggen, dat de auto vlot en zonder inspanning van den motor alle tractieweerstanden overwint en door grove oneffenheden in het wegdek noch uit haar koers, noch uit haar horizontale positie wordt gebracht. De moderne auto is dank zij de ballonbanden en de onafhankelijke veering te vergelijken met een formidabel snellen torpedo-jager, die zonder stampen of slingeren geruischloos over hooge zeeën vaart. Groote snelheid en lange afstanden stel len dus aan den bestuurder niet zulke hoo ge eischen meer. Het tot het uiterste geper- fectionneerde materiaal-onderzoek in de groote fabriekslaboratoria heeft ook de be trouwbaarheid van den auto ten top ge voerd. Men rijdt thans ongelooflijke afstan den zonder reparatie of voorziening aan welk machinedeel ook, omdat alle vitale on derdeden door de fabriek, voordat zij ^>ed- gekeurd werden, over nog ongelooflijker af standen aan versnelde slijtage- en vernie- lingsproeven werden onderworpen. Waterpolo. D.A.W. VERLIEST VAN H.P.C. H. Een snelle wedstrijd. In de „Overdekte" heeft D.A.W. gister avond een wedstrijd gespeeld tegen H.P.C. II (Heemstede), welke zich kenmerkte door een voortdurend overwicht van de gasten De Heemstedenaren namen direct na den aanvang het spel in handen en de Alkmaar ders konden daartegen uitermate weinig uitrichten. De meerdere balroutine, het tac tischer opstellen en het logischer spelverdee len, dit alles maakte, dat de H.P.C.-reserves met D.A.W. een spelletje van kat en muis konden spelen. Dat wil nu geenszins zeggen dat D.A.W. zich zonder meer gewonnen gaf. Het was echter voor de Alkmaarders een vechten tegen de bierkaai, telkens en tel kens verdrong de H.P.C.-voorhoede zich voor het Alkm. doel en het mag tot een ge lukkige factor gerekend worden, dat keeper Imhülsen zijn doel nog zoo uitstekend voor een ware ballenregen wist te vrijwaren. Waar H.P.C. een homogene ploeg vormde, daar vertoonde D.A.W. zeer zwakke plek ken, zoowel in voor- als achterhoede. Toen H.P.C. deze plekken ontdekt had, trok zij daar handig profijt van met het gevolg, dat met een 91-overwinning de gasten huis waarts keerden. Caarls Sr. redde op uitste kende wijze voor zijn club de eer. Scheidsrechter Huig leidde goed. De hierna gespeelde wedstrijd D.A.W. III Volharding I (Oudkarspel) werd door D.A.W. III met groote cijfers gewonnen. Schaken. V.V.V. WINT VAN ZAANDAM. De uitslag van den op 5 Februari 1936 te Zaandam gespeelden competitiewedstrijd tus- schen „Zaandam 1" en „V.V.V. I (Alkmaar) voor de le klasse van den Noordhollandschen Schaakbond was: W. Schoonhoven P. Hoekstra Y> C. de Galan P. Deugd W. de Jongh D. Appel Jr. Y H Th. Petiet N. N. K—K A. Gijtenbeek E. de Waal 1 0 L Zwan F. C. Laas 0 1 J. Starreveld A. W. Tegel H W. Brinkman D. Weisenborn Yt54 D. van Hoorn A. Vader 5454 G. J. Hubach B. Veltman 0 —1 Totaal 4H 554 in het voordeel van V.V V. I. V.V.V. speelde aan de oneven borden met wit. De stand in de le klasse van den N.H.S.B. is momenteel als volgt: gesp. gew. gel. verl. pnt. v. t. HSGI (Haarlem) 3 3 6 20-10 VAS 2 (A dam) 2 2 - 4 14-6 VVV 1 (Alkmaar) 4 2 1 1 5 2020 Kijk Uit I (Velsen) 3 1—22 14—16 ASC 2 (A'dam) 2 111 7—13 Zaand. I (Zaand.) 4 4 15—25 ALS SMIRNOFF LOS GELATEN WORDT. Er was eens een tijd, dat een zekere K.L. M.-vlieger, op Schiphol, luisterende naar den naam Turk, maar in de gemeente Am stelveen ingeschreven als Smirnoff, een vliegtochtje maakte van Amsterdam naar Batavia en terug. Het uitstapje gebeurde met een oude, be proefde Fokker, de Pelikaan. En met dat kruipende toestel, dat zoo'n kleine 200 K.M. per uur kon afleggen, slaagde Smirnoff er in, om alle records te breken. Vier dagen na de start in Batavia nestelde de Pelikaan zich op haar nest in Schiphol.... De Kieviet strandde, nu, deze week. Ze stond hulpeloos in Karachi. De Turk moest eventjes invallen. Hy nam de Kwak, een Douglas, startte Woensdag te Bandoeng en ijlde met zoo n goede 300 K.M. per uur door de lucht. De volgenden dag gisteravond kwam hij in Karachi aan. Natuurlijk om rust te nemen. Dat dacht men in den Haag op het K.L. M.-bureau. Maar vanmorgen om 10 uur kregen wij al een telegram, dat de Kwak in Bagdad geland was! Nog twee etappes: BagdadAthene en AtheneAmsterdam. Wedden, dat de Turk vóór Zaterdagavond op Schiphol is? En dat de passagiers een record-vlucht meemaken? ONZE POSTVLUCHTEN. De Kwak (thuisreis) is te Bagdad geland. De Lijster (uitreis) is te Bandoeng geland. Beide toestellen vielen in de straten der stad. Twee voetgangers gedood en vier zwaar gewond. Bestuur ders redden zich met valschermen. Tydens een oefenvlucht boven Mün- chen zijn gistermiddag tegen vier uur, naar het schijnt tengevolge van het on duidelijke zicht, twee éénpersoons vliegtuigen met elkaar in botsing ge komen. De beide bestuurders slaagden erin met behulp van hun valschermen veilig den beganen grond te bereiken. Het neerstorten der vernielde toestel len leidde echter tot een ernstig onge luk. Een der toestellen kwam n.1. te recht in de Kaufingerstrasse, waar tv.ee voorbijgangers werden gedood. Het tweede vliegtuig kwam in Schwabing, in de Parzivalstrasse neer, zonder schade aan te richten. Nader werd gemeld, dat de twee vlieg tuigen op een hoogte van ongeveer 1200 M ten Noorden van München met elkaar in botsing kwamen. Door den krachti"en Noor denwind werden de beide toestellen naar München gedreven. De inzittenden, in elk vliegtuig één piloot, sprongen met val schermen uit de machines en konden, de een in de Goerresstrasse, de andere op den Vik- tualionmarkt, betrekkelijk in goede conditie landen. Het eene vliegtuig viel neer in de Kaufinger-Neuhauserstrasse, sloeg tegen den erker van de Oude Academie en kwam vervolgens op den drukbeganen weg neer. Het toestel boorde zich met den neus diep in het plaveisel en vloog onmiddellijk in brand. By den val had de machine de boven leiding van de tram vernield, zoodat uren lang het tramverkeer in de geheele wijk stopgezet werd en kortsluiting ontstond. Volgens de voorloopige berichten zijn bi dit ongeluk twee voetgangers om het leven gekomen, vier zwaar en vier licht gewond De brandweer tastte de vlammen met schuimblusschers aan en wist het brandge vaar onder de knie te krijgen. Van het toe stel bleven slechts verbogen brokken metaal en verbrande brokstukken over. Het andere vliegtuig kwam neer in de Parzivalstrasse in de nabijheid van het Schwabinger-zie kenhuis. Het werd volkomen vernield. Hier werd gelukkig niemand gewond. VLIEGTUIG VAN DE „FURIOUS" STORT IN ZEE. De inzittende onderofficier komt over het leven. Volgens een mededeeling van het Britsche ministerie van luchtvaart is gisteren een vliegtuig, dat behoorde bij het vliegtuig- moederschip „Furious", tusschen Gibraltar en Las Palmas, in zee gestort. De eenige in zittende, een onder-officier, kwam om het leven. DE RECORDVLUCHT VAN LUITENANT ROSE. Luitenant Tommy Rose, die in den nacht van Woensdag op Donderdag te omstreeks hal. één van Lympne is vertrokken om een poging te wagen het op naam van mevrouw MollisonJohnson staande record voor een vliegtocht van Engeland naar Kaapstad te verbeteren, is 16 uur 50 minuten later aan gekomen te Almaza bij Caïro. Rose maakt zijn vliegtocht met de Miles Falcon, waarmede hij verleden jaar den wedstrijd om de Kings Cup heeft gewon nen. N tl PREDIKBEURTEN. Zondag 9 Februari 1936. ALKMAAR. Groote Kerk, 10.30 uur, ds. Baar. Kapelkerk, 10 uur, ds. Smit (em.-pred. te Hilversum); 6 uur ds. Warners. Rem. Gerej. Gemeente, 10.30 uur, ds. G. W. Melchers (em.-pred. te Heiloo). Ev. Luth. Kerk, 10.30 uur, ds. Ledeboer, van Amsterdam. Doopsgezinde Kerk, 10.30 uur, ds J. D. Dozij, van Amsterdam. Gerei. Kerk, 10 uur en 5 uur, ds. von Meyenfeldt. Herst. Apost. Gem., Toussainstraat, 10 uur en 4.30 u. en Woensdagavond 8 uur, dienst. Vrij Ev. Gem., Geesterweg la, 10.15 uur, ds. Ruys; (Onderwerp: „Streven van een held"); 12 uur, Zondagschool; 7.30 uur ds. Ruys. Stads-Evangelisatie, Laat No. 56, 10 uur wydingsdienst; 8 uur en Donderdagavond 8 uur openbare samenkomst Ned. Leger des Heils, Hekelstraat C 9, Alkmaar; Zondag, 10 uur, wijdingsdienst; 's avonds, 8 uur, openbare samenkomst; 's middags, 5 uur, openbare kinder-byeen- komst. Geleid door kapitein Eenkhorn en luitenant Duisterhof. Leger des Heils, Stichter William Booth, Limmerhoek No. 40; Zaterdagavond, 8 uur, openlucht samenkomst op de Steenen Brug; Zondagmorgen, 7.30 uur, bidstond; Zondagmorgen, 10 uur, heiligingsdienst; Zondagmiddag, 3.30 uur, verbindingsdienst; Zondagavond, 8 uur, verlossingsdienst. Al deze samenkomsten staan onder lei ding van majoor P. de Boer. Dinsdagavond, 8 uur, soldaten-samen komst; Donderdagavond, 8 uur, heiligings samenkomst. UIT DE OMGEVING. AKERSLOOT, 11 uur, ds. van Mullem. BARSINGERHORN, geen dienst. BERGEN, 7 uur n.m., ds. v. d. Kieboom. Ger. kerk, 10.45 en 5 uur, hulpprediker J. H. Kager. Evangelisatie Maranatha, 10.30 uur, ds. Warners, van Alkmaar. BURGERBRUG, geen dienst. CALLANTSOOG, 10 uur, ds. van Wichen, DIRKSHORN, geen dienst. DRIEHUIZEN, geen dienst. EGMOND AAN ZEE, geen opgave ont vangen. Oud kath. kerk, geen opgave ontvangen EGMOND AAN DEN HOEF, 10 uur, mej van Vliet. GROET, zie Schoorl. GROOTSCHERMER, geen dienst. HEILOO, 10 uur, ds. de Boer, van Wor- merveer. Nederl. Herv. Vereeniging, a. d. Kerk- laan, 10 uur, ds. H. Bakker, van Amster dam. KOEDIJK, 9.30 uur, ds. van Mullem, van Akersloot. LIMMEN, 9.30 uur, ds. v. d. Kieboom. NIEUWE NIEDORP, geen dienst Doopsgezinde Gemeente, geen dienst OUDE NIEDORP, 10 uur, ds. van Baa ien, van Broek op Langendijk. OUDESLUIS, geen dienst. PETTEN, geen dienst. SCHAGEN, 7 uur, ds. Eikema. SCHAGERBRUG, 10 uur, ds. Witkop. SCHERMERHORN, 10 uur, ds. Boeren- donk. SCHOORL, 7 uur n.m., ds. Boeke. SINT MAARTENSBRUG, 10 uur. ds Eikema. SINT PANCRAS, 9.30 uur en 3 uur, ds Molenaar. STOMPETOREN, 10 uur, ds. Heep. Evangelisatie, 10 uur, de heer D. Meyer, van Heiloo. Evangelisatiegebouw Sedeur, 10 uur, de heer W. Akse, van Beverwijk; 11.40 uur, Zondagsschool; Woensdagavond, 7.30 uur, Bijbelbespreking. URSEM, geen dienst. WARMENHUIZEN, geen dienst WINKEL, 10 uur, ds. de Leeuw, van Dirkshorn. ZUIDSCHARWOUDE, 10 uur, ds. Boeke. ZUIDSCHERMER, geen dienst. b. AFLOOP VAN VERKOOPINGEN. Uitslag veiling bij opbod gehouden op Woensdag 5 Februari 1936, ten overstaan van den notaris Mr. J. W. van der Heide te Alkmaar, van de navolgende perceelen, alle gelegen in de gemeente Alkmaar a. aan het Heiligland: 1. Een perceel, grond, groot ongeveer 73 c.A. 2. Idem, groot ongev. 73 c.A. 3. Idem, groot ongev. 71 c.A. 4. Idem, groot ongev. 70 c.A. 5. Het café „Het Wapen van Amsterdam", met 2 boven woningen aan de Tienenwal nos. 13a en 13b, groot 2.47 aren aan het Fnidsen: 6. Een winkelhuis met bo venwoning en tuin nos. lila en 111, groot 2.45 aren 7. Een winkelhuis met boven woning en tuin nos. 113, groot 1.76 aien c. aan den Friescheweg: 8 Een huis en erf no. 2, 1.55 Aren 9. Werkplaats en erf, groot 3.53 Aren 10. Een perceel grond, groot 1.45 Aren 11. Idem, groot 1.32 Aren d. aan de Juliana van Stol- beiglaan: 12. Een byna voltooid heeren huis met ga-a«e en tuin nr. 30, groot 2.20 Aren 13. Een bijna voltooid heeren huis met tuin no 32, gioot 1.51 Aren 14. Een byna voltooid heeren huis met garage en tuin no. 34, groot 2.20 aren e. aan de Wildema istraat: 15. Een huis en erf no. 12, groot 65 c.A De afslag en combinatiën blijven bepaald op Woensdag 19 Fcbiuari 1936, des avonis 7 uur in het cifé „Het Gulden Vlies'* van c'rn heer W. Mooij aan de Koors'roa'. te Aikmaai 945.— 940.— 940.— 950.— 5480.— 5580.— 6110. 3820. 3000. 1500.— 1500.— 5100. 4320. 5260 2000 Ik ontving een brief van een dame, die een bedjasje wilde maken van 4 draadsch wol. Haar zal ik daarom nu helpen. U kunt zoo'n jasje breien als een gewone sjaal met aan beide uiaeinden een paar manchetten in 2 recht, 2 averecht U zelf bepaalde, dat u 4 draadsch wol wilde ge bruiken; maar het wordt véél mooier en soepeler, als u met 2 of 3 draadsch ,wol breit U werkt op twee naalden. Een bedjasje. U begint met den omtrek van uw pols te meten, en zet een daarmee overeenstem mend aantal steken op. Laten wij zeggen, dat de omtrek van uw pols 48 steken is, dan breit u op die 48 steken 20 a 24 toeren 2 recht 2 averecht; of, als u dat mooier vindt: 1 recht 1 averecht. Omdat ik heele- maal niet weet of u klein of groot is, kan ik zoo moeilijk het aantal toeren en steken opgeven. U moet het maar zelf passen om uw pols, ook wat de lengte betreft van het manchetje. AL dit de gewenschte lengte heeft, breit u de sjaal zelf verder heelemaal recht; de sjaal moet zich uit het manchetje ont plooien; daarom moet u meerderen op de eerste naald na de toeren van 2 recht 2 averecht. Als u er 12 steken bij meerdert in één naald, moet u dat dus om de 4 steken met één steek doen; vier steken recht, 1 meerderen, 4 steken recht, 1 meerderen enz. Dan heeft u na één naald 60 steken staan. U kunt, als u het jasje breeder over den rug wilt hebben, ook in de volgende naald doorgaan met meerderen; of, als u het daarentegen smaller wenscht, behoeft u natuurlijk geen 12 steken te meerderen in uw eerste naald; ik geef deze getallen slechts als voorbeeld, waar u dan zelf uw werk naar regelen kunt U gaat nu verder met de sjaal zonder meerderen: recht heen en recht terug; als de band over uw rug lang genoeg is, zoodat wanneer u met uit gespreide armen staat, de sjaal van pols tot pols reikt, gaat u weer minderen precies gelijk aan de meerderingen bij het begin, totdat u 48 steken over heeft. Daarop breidt u dan het ribbetje: 2 recht, 2 averecht tot de tweede manchet precies gelijk is aan de eerste. Kant dan losjes af. Voor de afwerking naait u de manchetten met een kleine steek dicht; dan zult u zien, dat de sjaal u van zelf als een manteltje om de schouders valt. Ik raad u aan om het ge heele werk, behalve de twee manchetten, met een picotrandje om te haken; dat geeft er wat leven en gratie aan; het picotrandje werkt u: één vaste, drie lossen, één vaste, enz. Als u uw bedjasje in wit heeft gebreid, staat een fijn picotje in zwart, grijs of lila er heel aardig langs. Is uw bedjasje blauw, neem dan een warm geel of abrikooskleu- rig picotje. Bij het passen zult u zien, dat de kraag van het jasje: dus het midden van de sjaal óp staat tegen uw hals; sla dat randje om naar buiten; dan vormt zich van zelf een boordje; u kunt dat losjes hechten als u wilt; het boordje loopt uit in een smal revers, dat goed afkleedt; omdat het jasje, als u er mee op zit in bed, misschien vlug van de schouders af glijdt, raad ik u aan aan weerszijden van den hals een paar lintjes te naaien, die u dan onder de kin vast strikt. Wilt u het geval erg „netjes" maken, strik dan ook lintjes om uw pols! Ben paar recepten. kreeg bovendien nog een paar recep- en-vragen: er was een dame, die maar niet kon slagen met een mooie dril van kalfsjus. n het is toch heusch zoo eenvoudig U moet die donkere, overheerlijke gelei direct nè het braden van het vl ken; los een paar bladen gelatln!eSCh afgemaakte, warme jus. Giet de om°P 111 de een glazen of porceleinen kom J Ss'n8 ia 24 uur met rust. Dan kunt u n„_aat haar Kuni u gprv. het er bovenop liggende laagje vIt k<% heldere ®r Ai- oppassen, dat a- ge,Ai scheppen en de mooie heldere K(a er Ai. blijft over. U moet oppassen, dat ge,ei niet te styf wordt: 1 blaadje BPio;e dril 2 Y, d.L. jus is een goede verhouding, °P menschen willen toch ook graag n 6el jus bij hun aardappelen. Gebruik T 3parte alle vleeschnat voor de dril; doe ni°' om half. U kunt de dril als pudding half vlaatje presenteeren; u kunt haar o of snyden en de stukjes verdeelen f'jn plakken vleesch. Ver de Een andere vraag was naar het van „gesmoorde kalfslapjes". recePt Neem een pond kalfslappen, wat zoi peper en 75 gram boter of kalfsvet k ®n \ens V, citroen. Wrijf de lappen 'na u wasschen met zout en peper in. Lee een geëmailleerd ijzeren potje, waarin 'n eerst de boter of het vet hebt heet ePn u Dek de pan dicht en laat het vleesch lapjes met zaam bruin en gaar worden; keer de l'4"*' l af en druppel van de overblijvende cittS hpf san nvpr Hp lannpn Aio n nu en dan om. Als de boter te bruin worden, moet u er wat water by doen. Sta een paar nette plakjes van de halve cit het sap over de lappen. Als u het vleesch doet, moet u de schaal met de uiteet»,,? en ontpitte citroenschijfjes en wat pet selie garneeien. DE KAASMARKT. ALKMAAR, 7 Febr. 1936. Op de heden gehouden kaasmarkt waren in totaal 88 st». pels, wegende 46000 K.G. kaas aangeegta waarvan de prijzen als volgt: FabnekskuJ 35 stapels Kleine 1 18.50 en 1 stapel fw missie 17. Boerenkaas: 2 stapels Kleine 18.50. Alles met rijksmerk. Handel nwfl» DE GRAANMARKT. ALKMAAR, 7 Febr. 1936. Op de heden gehouden Graanmrakt waren in totaal 798 H.L.'s aangevoerd, waarvan soort en pryzen als volgt: 76 H.L. voertarwe 5.40—sjj. 106 H.L. gerst chev. 5—5.50; 411 HX. haver 6.507.S0; 34 H.L. boonen, w.o. bruine 10—12, citroen 10—/ 17, dotven 9.2510.50 en witte boonen 12—13.50; 46 H.L. karwyzaad 2223.50; 10 HL blauwmaanzaad 17; tuinboonen 5—n en 115 H.L. erwten, w.o.: kleine groene 7.50 8, groote groene 9—/ 16, grauwe 20- 25 en vale erwten ƒ12.2520. Alle» per 100 KG. Handel matig. AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL PRIJZEN. AMSTERDAM, 7 Febr. 1936. Op de heden gehouden aardappelenmarkt waren de prij zen onveranderd. Aanvoer 12.000 KG. BROEK OP LANGENDIJK Febr. 1936. Aanvoer en prijzen waren heden als volgt: 325 K.G. Aardappelen: eigenheimers 2.60 en bl. eigenheimers"/ 2.70; 22000 KG Uien: uien 22.50, gele drielingen U0- 1.20, grove 2.30—2.50; 2000 KG. Breek- peen 1.60—1.70; 5200 K.G. Roode kool 3.10—7.30; 11000 KG. Gele kool 3.20- 8.40; 15000 KG. D. witte kool 0.70— 4.80, alles per 100 K.G. en 1800 stuks Ruige gele kool 1.50-/ 3.10. NOORDSCHARWOUDE, 6 Febr. 1936. 500 K.G. Aardappelen: Bl. Eigenheimers 2.50; 26700 KG. Uien: grove 2.40—/ 2.50, uien 1.90—/ 2.30, drielingen 1.10—/ 1.20, gele nep 3.40—3.80; 5400 K.G. Peen 1.30- 1.50, kleine peen 5090 cent; 1700 KG. Kroten 2.70—/ 4.30; 5600 K.G. Roode kool 5.50—Z8.60, doorschot 3.90-/ 8; 16300 K.G. Gele kool <,.70—8.10, doorschot f 190 7.20; 60600 K.G. D. witte kool 2- 4.90, doorschot 1.50—4.40, alles per 100 K.G. WARMENHUIZEN, 6 Febr. 1936. Roode kool le s. /6.308.40, 2e s. 4.30-/ 7-50; Gele kool le s. 6.10-/ 7.80, 2e s. 4.W- 6.90; D. witte kool le s. 3.80-/ 4.80, 2e s 2.30—/ 3.90; Drielingen 1.10; Uien 1» i 2.40 en Grove uien 2.40. Aanvoer: 39450 K.G. Roode kool; 6000 Gele kool; 14350 K.G. D. witte kool; 46" KG. Uien. DEN HELDER, 6 Febr. 1936. stic^J „Heldersche Eierveiling". Aangevoerd stuks kipeieren, waarvan de prijzen als\° 55—57 K.G. 2.70—2.90, 58-60 2.70-J 61—63 2.90—3.20, 64—67 3—/ 3.50. AU» per 100 stuks. EIERVEILING SCHAGEN. SCHAGEN, 6 Febr. 1936. A'ingeVT^ 35000 stuks kipeieren, waarvan de als volgt: 56—58 K.G. 2.803, 2.90—3.10, 60—62 3—/ 3-2°. 3.20-/ 3.50. 300 stuks Eendeieren 2.80. Alles per 100 stuks. Glimlach)® We zijn toch altijd °nfortu^ lyk ook!daar staat nou heerlijke wagen en nou he® gevangenisdirecteur je fU afgenomen!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 8