TOK en JAN B011 EMflNNE, Hoogstrait8.
Stad en O
ONDERZOEK WIJZIGING VAN DE
VERHOUDING DER BRANDWEER TOT
DE GEMEENTE.
In bijlage no. 25 schrijven B. en W.:
Bij de behandeling van het rapport der
Raadscommissie inzake het onderzoek van
de geloofsbrieven met bijlagen der bij de
in 1935 gehouden periodieke verkiezing ge
kozen raadsleden (bijlage nr. 113 van 1935)
in de raadsvergadering van 25 Juli 1935 is
van verschillende zijden gewezen op een
mogelijke en door sommigen gewenschte
verandering van het karakter van de brand
weer in deze gemeente, waardoor de bezwa
ren tegen de toelating van den heer F. H
Ringers als raadslid zouden vervallen.
Tenslotte heeft de heer Keijsper in die
vergadering gevraagd, of wij bereid zouden
zijn de vraag te onderzoeken, of een zooda
nige wijziging in de verordeningen betref
fende de Alkmaarsche brandweer zou kun
nen worden aangebracht, dat het bezwaar
tegen de toelating van den heer Ringers als
raadslid zou vervallen. Wij hebben toege
zegd, u over een dergelijke wijziging te zul
len adviseeren. Uiteraard hebben wij de be
slissing der Kroon afgewacht.
Naar aanleiding daarvan merken wij het
volgende op:
Zooals uwe vergadering bekend is, werd
tegen het raadsbesluit van 25 Juli 1935 tot
niet-toelating van den heer F. H. Ringers
door belanghebbende bij Ged. Staten beroep
ingesteld. De bezwaren van den heer Rin
gers werden evenwel bij besluit van Ged.
Staten van 7 Aug. 1935, nr. 221, ongegrond
verklaard, terwijl de bestreden beslissing
werd gehandhaafd, een en ander op de vol
gende overwegingen:
a. bij koninklijk besluit van 14 Nov. 1931,
nr. 16, is beslist, dat een opperbrandmees-
ter, die zyn taak als zoodanig vervult krach
tens een benoeming door B. en W. en niet
uit hoofde van eene verplichting tot het
verleenen van persoonlijke diensten inge
volge de artikelen 226 en 227 der gemeente
wet, moet worden aangemerkt als een amb
tenaar, in artikel 25 onder f der gemeente
wet bedoeld;
b. dat in geen der bepalingen van het re
glement van de Alkmaarsche Brandweer
sprake is van het verrichten van persoon
lijke diensten, in den zin van art. 226 der
gemeentewet; dat derhalve de commandant
van de Brandweer te Alkmaar zijne functie
niet vervult uit hoofde van eenige verpliclv
ting, hem opgelegd door eene verordening
op het doen van persoonlijke diensten, doch
krachtens de door hem aangenomen benoe
ming door B. en W. van Alkmaar, geschied
op grond van het Reglement van de Alkm.
Brandweer, waarbij o.m. zijn taak en de aan
den commandant en het overige personeel
der brandweer toegekende jaarlijksche ver
goedingen worden geregeld, terwijl krach
tens dat reglement door B. en W. zijne ver
plichtingen nader zijn omschreven in de In
structie voor het personeel van de brand
weer; 4. v
c. dat onder deze omstandigheden de
commandant van de brandweer, naar de
leer van het bovenaangehaald koninklijk
besluit, inderdaad moet worden geacht te
zijn een ambtenaar, als bedoeld in artikel
25, letter f der gemeentewet;
d. dat overigens de omstandigheid, dat
zooals de adressant mededeelt, deze functie
belangeloos door hem wordt waargenomen,
hieraan niets afdoet, ïoodat een verder on
derzoek daaromtrent achterwege kan wor
den gelaten.
Gelijk men weet, is bij koninklijk besluit
van 11 November 1935, nr. 59, naar aanlei
ding van het daartoe door den heer Ringers
by de Kroon ingestelde beroep tegen het
besluit van Ged. Staten beslist, dat Ged,
Staten terecht en op juiste gronden het
beroep van appellant ongegrond hebben
verklaard.
In verband met het zooeven genoemde
Koninklijk besluit rijzen, indien men het ka
rakter van de brandweer zou willen veran
deren om den toegang tot den raad voor
den commandant der brandweer, den heer
Ringers, te openen, de volgende vragen:
1. hoe zou de regeling van de brandweer
moeten luiden om te waarborgen, dat de
functie van commandant van de brandweer
vereenigbaar is met het raadslidmaatschap?
2. Zijn aan een zoodanige regeling wel
licht bezwaren verbonden, die haar minder
gewenscht maken?
Ad. 1. Het bezwaar van de Kroon is, dat
de heer Ringers is een gemeente-ambtenaar,
d.w.z. dat hij in dienst der gemeente werk
zaam is op een aanstelling, die door den
heer Ringers is aanvaard.
Het ontvangen van salaris is voor de
vraag of een dienstverband is ontstaan, van
geen beteekenis.
Tegelijkertijd is gebleken, dat de Kroon
geen bezwaar tegen de combinatie zou
hebben, als de functie van brandweer-com
mandant werd vervuld krachtens een a a n-
w ij z i n g op grond van een verordening
als bedoeld in art. 226 der gemeentewet. Dit
artikel luidt als volgt:
»Ter handhaving der openbare orde, of
in het algemeen belang, kunnen, wanneer
de bijstand der plaatselijke beambten of
vrijwillige hulp ongenoegzaam is en de
plaatselijke middelen het betalen van hulp
niet gedóogen, de inwoners der gemeente
tijdelijk tot het doen van persoonlijke
diensten worden opgeroepen".
Art. 227 voegt daaraan toe:
„Eene plaatselijke verordening, aan Ged.
Staten mede te deelen, regelt den aard en
duur dezer diensten, alsmede de gevallen,
waarin zijn kunnen worden gevorderd. Zij
laat, zooveel mogelijk, elk inwoner vrij, de
diensten, waartoe hij wordt opgeroepen,
door een plaatsvervanger te doen waarne
men, of voor geld in de gemeentekas te
storten, af te koopen".
Deze verordening treft men in veel plat
telandsgemeenten voor de diensten bij de
brandweer aan. Bij de verordening wordt
ieder gelast, zijn krachten ter beschikking
te stellen van de gemeenschap, wanneer er
brand is of als met het brandweermateriaal
moet worden geoefend.
Voor die gemeenten is dit dan ook de
eenige mogelijkheid om het gemeenschap
pelijk gevaar te bezweren. Maar men lette
er op, dat het een uiterste middel is. Im
mers de wet zegt, dat de gemeente een der-
gelijken dienstplicht alleen kan invoeren:
a. wanneer de bijstand der plaatselijke
beambten ongenoegzaam is;
b. wanneer vrijwillige hulp ontoereikend
is;
c. wanneer de plaatselijke middelen het
betalen van hulp niet gedoogen.
De omstandigheden sub a en c zijn aan
wezig.
De omstandigheid sub b is niet aanwezig.
De vrijwillige hulp is niet ontoereikend
Uit het voorbehoud, dat de wet hier maakt
blijkt, dat de wet veronderstelt, dat vrij
willige hulp voorop staat en alleen als een
gemeente niet langs dien weg geholpen
wordt, zij van haar bevoegdheid om ver
plichtingen op te leggen moet gebruik ma
ken.
Het systeem van vrijwilligers heeft den
wetgever dus zelfs in die mate voor den
geest gestaan, dat hij als 't ware uitdruk
kelijk de vraag stelt: hebt gij u wel ervan
overtuigd, dat niet anders dan door dwang
medewerking van de ingezetenen is te ver
krijgen?
Hieruit volgt, dat aan de voorwaarden
voor het opleggen van dwang door de ge
meente aan de ingezetenen niet is voldaan,
Ad. 2. Maar men zou kunnen vragen, of
de gemeente niet voor de situatie zou kun
nen komen te staan, dat er onvoldoende
vrijwilligers zijn, b.v. wanneer alle brand
weerlieden ontslag vragen en geen nieuwe
zich beschikbaar stellen? of* wanneer er geen
animo meer is bij aftreding van hen, die
den voor ontslag bepaalden leeftijd hebben
bereikt?
Natuurlijk zou een dergelijke situatie
voor de gemeente de consequentie mede
brengen, dat zij een dienstplicht zou moe
ten invoeren. Dat zou voor haar een dwang
positie zijn, die dan trouwens het opleggen
van een plicht inderdaad zou rechtvaardi
gen.
Moet echter de gemeente zoover gaan
dat zij deze dwangpositie zelf in het leven
roept?
Op grond van de volgende bezwaren
meenen wij daartoe niet te kunnen advi
seeren:
a. De vrijwillige brandweer is hier een
bloeiend instituut, sinds jaren (reeds sedert
1879) zich wijdende aan het algemeen be
lang, met onvolprezen Ijver en goeden wil
Deze vrijwillige medewerking te vervangen
door een verplichting, zou zijn een stap
achteruit.
b. Zou, onder het gevoel van de wel zeer
strenge wetsinterpretatie het brandweer
corps als één man zeggen: „Wij willen af
stand doen van de bestaande verhouding
van vrijwilligheid en ons een dwang laten
opleggen als we daarmede de onbillijkheid
ten opzichte van den commandant kunnen
opheffen", dan zou men dat als impuls kun
nen waardeeren. Maar als, over eenige ja
ren, de herinnering aan dit incident vervlo
gen is, blyft dan niet alleen maar de plicht,
bij verordening aan de manschappen en an
dere ingezetenen opgelegd?
c. De glorie van het zelf-doen is, gelukkig,,
nog de groote attractie van de brandweer.
Moet de gemeenschap, nu die attractie nog
sterk genoeg is, niet alles doen om dat ge
voel levendig te houden?
d. Naast dit gevoelsargument komt een
verstandelijke overweging: de gemeenschap
pelijke regelingen met andere gemeenten
komen op losse schroeven te staan als men
tot invoering van een verplichte brand
weer zal moeten besluiten: de plicht reikt
uiteraard niet verder dan de gemeente. Nie
mand kan een ingezetene van Alkmaar ver
plichten, diensten te bewijzen voor de
brandweer in Oudorp. Men zou kunnen zeg
gen, dat dit alles in de practijk zich wel zal
schikken; wij zijn daarvan niet overtuigd.
En men moet hier op een goed samengeslo-
ten geheel kunnen rekenen. Als iemand zou
kunnen en mogen wegblijven van
brandblusschingen in naburige gemeenten
(en dat k a n en m a g hij ongetwijfeld) dan
ie de organisatie niet meer hecht en sterk
en vooral niet meer paraat.
Om de hiervóór genoemde redenen achten
wy het afgedacht van de omstandigheid,
dat in deze gemeente de voorwaarden niet
aanwezig zy'n om een verordening tot het
opleggen van persoonlijke diensten ten be
hoeve van de brandweer in het leven te
kunnen roepen, gewenscht, dat de
Vrijwillige Brandweer in deze gemeente
blijft gehandhaafd en meenen wij geen
voorstellen te moeten doen tot vaststelling
van een verordening, als bedoeld in artikel
227 der gemeentewet.
AF- EN OVERSCHRIJVINGEN,
SUPPLETOIRE BEGROOTINGEN EN
REKENINGEN OVER 1934 VAN
INSTELLINGEN EN VEREENIGINC-EN.
In bijlage Nr. 23 schrijven B. en W.:
Wij bieden u hierbij ter goedkeuring aan
een staat van af- en overschrijving, zoo
mede suppletoire begrootingen en rekenin
gen over 1934 van ondervermelde instellin
gen en vereenigingen.
De opheffing van het gemeentelijk bureau
voor verificatie en controle heeft de behan
deling van deze stukken vertraagd. In het
vervolg zal de inzending ervan geschieden
voor of tegelijk met de gemeenterekening
van den dienst, waarop zij betrekking heb
ben.
Batige saldi, uitgezonderd die van de
vereenigingen op het gebied van tuber
culosebestrijding tot een maximum van
1000, zullen in de gemeentekas moeten
worden gestort.
B. en W. stellen voor te besluiten:
A. machtiging te verleenen volgens den
daartoe overgelegden staat tot het verrich
ten van af- en overschrijving van en op
posten der begrooting van het Burgerwees
huis over 1934 tot een bedrag van 901.38;
B. goed te keuren de suppletoire begroo
ting voor 1934 van:
het Centraal Ziekenhuis in ontvang en
uitgaaf op 44.074,54;
C. goed te keuren de rekening over 1934
van:
1. het Centraal Ziekenhuis, in ontvang en
uitgaaf met 317.364.79;
2. het Burgerweeshuis, in ontvang en uit
gaaf met 16.875,05;
3. de gemeentelijke instelling voor maat
schappelijk hulpbetoon, in ontvang en
uitgaaf met 281.650,70;
4. de vereeniging voor gezinsverpleging, in
ontvang met 11.517,18 «4, in uitgaaf met
12.522,65, nadeelig saldo 1005,46 k»;
5. de commissie tot huisverzorging, in ont
vang en uitgaaf met 3.759,58;
6. de Alkmaarsche vereeniging tot bestrij
ding der tuberculose, in ontvang met
16.642,70, in uitgaaf met f 16.646,63,
nadeelig saldo 3.93;
7. het Comité Alkmaar van de R. K. Ver
eeniging „Herwonnen Levenskracht"
in ontvang met 1457,98, in uitgaaf met
743,64, voordeelig saldo 714,34;
8. de afdeeling Alkmaar van het Centraal
Genootschap voor kinderherstellings- en
vacantiekolonies, in ontvang en uitgaaf
met 1858,12;
9. de vereeniging tot bescherming van zui
gelingen, in ontvang met f 3403, in uit
gaaf met 4379.15 K, nadeelig saldo
976.15 >4;
voor het onderdeel kleuterzorg in ont
vang met 800, in uitgaaf met 766.50,
voordeelig saldo 33.50;
10. de afdeeling Alkmaar van „Het Wit-Gele
Kruis", in ontvang met 5790,64, in uit
gaaf met 5.783,01,: voordeelig saldo
7,63;
11.de vereeniging voor kindervoeding, in
ontvang met 3.731.56, in uitgaaf met
3.790.97, voordeelig saldo 1,59;
12. de vereeniging „Kinderkleeding", in
ontvang met 1397,95, in uitgaaf met
1408,92, nadeelig saldo 10,97;
13. den Armenraad, in ontvang en uitgaaf
met 7531,30;
14. de vereeniging „Zorg voor de leerlingen
en oud-leerlingen der school voor B. L.
O. te Alkmaar", voor het vervolgonder
wijs in ontvang met f '1103.3-1, in uitgaaf
met 1166,74, nadeelig saldo 63,43 voor
de arbeidsinrichting in ontvang en uit
gaaf met 5791,04.
OVEREENKOMST INZAKE
PERCEELSSCHEIDING EN LICHTRAMEN.
In bylage No. 26 schrijven B. en W.:
Bij den bouw van het nieuwe politie
bureau bleek, dat de grens tusschen het ge
meenteterrein en het daarnaast liggende
erf, kad. bekend gemeente Alkmaar, Sectie
A nr. 3585, toebehoorende aan den heer W.
Vasbinder alhier, niet voldoende was ge
regeld.
In overeenstemming met genoemden eige
naar is de grens thans opnieuw bepaald, be
houdens bekrachtiging van de getroffen re
geling door Uwe Vergadering.
Bij die gelegenheid hebben wij tevens
aan den heer Vasbinder verzocht om met
afwijking van artikel 694 van het Burgerlijk
Wetboek een viertal lichtramen te mogen
maken in den Westelijken gevel van het
politiebureau, waarin deze bewilligd heeft.
Ook dit is -in de bij de stukken overge
legde voorloopig gemaakte overeenkomst
vastgelegd, -»
Wij verzoeken Uwe vergadering deze
overeenkomst te willen bekrachtigen.
JiadiopcoQcamma
VERLAGING WIK- EN WEEGLOONEN.
In bijlage Nr. 19 schrijven B. en W,:
Den 22en November T934 besloot uwe
vergadering de by Raadsbesluit van 9 Juni
1932 voor het jaar 1932 vastgestelde en
sedert verlengde tijdelijke verlaging van
het recht voor het wegert van kaas in Stads
waag ook voor het jaar 1935 te bestendigen.
De commissie van Dij stand voor het
marktwezen adviseert thans het tarief, in
verband met de moeilijke omstandigheden,
waarin het veehoudersbedrijf nog steeds
verkeert, te verlagen tot 0.07 per 20 K.G.
Wij twijfelen niet, of ook uwe vergade
ring zal de meening zijn toegedaan, dat de
gemeente dit offer, waarvan het bedrag op
ongeveer 2500 per jaar kan worden ge
schat, zal moeten brengen en stellen u mits
dien voor het desbetreffend besluit te
nemen.
GEBRUIK GEMEENTELOKALEN.
In bijlage Nr. 20 schrijven B. en W.:
Naar aanleiding van het in de vergade
ring van 30 Januari j.1. in handen van B. en
W. om bericht en raad gestelde adres van
den Ned. Bond van Koffiehuis-, Restaurant
houders en -Slijters, afdeeling Alkmaar e.a.,
d.d. 8 Januari j.1. houdende verzoek een
einde te maken aan het verhuren van ge
meentegebouwen, of lokalen daarvan, dee
len wij u het volgende mede.
Bij de ingebruikneming van gemeente
lokalen dient te worden onderscheiden tus
schen gymnastieklokalen en andere lokalen.
Adressanten zullen, naar wij veronderstel
len, geen bezwaar maken tegen verhuring
van gymnastieklokalen aan gymnastiek- en
sportvereenigingen, daar de zaalhou iors
zoodanige lokalen niet bezitten en de ge
meente hun op dit gebied dus geen concur
rentie kan aandoen.
Wat de overige gemeentelokalen betreft,
deze worden als regel niet voor andere dan
ontwikkelingsdoeleinden of een ander alge
meen belang in gebruik gegeven. Wij heb
ben een lijst laten opmaken van de 42 ver
eenigingen en bijzondere personen, die
thans voor een van deze doeleinden ge
meentelokalen in gebruik hebben. Deze.lyst
leggen wij voor uwe vergadering ter inzage.
Als vergoeding voor het gebruik van ge
meentelokalen geldt als norm 2 per uur en
per lokaal voor het eerste uur en 0.80 voor
elk volgend uur in den winter en 1.50 per
ïu.r.f per lokaal voor het eerste uur en
Z?°a elk vol«end uur in den zomer
(gem. blad nr. 1044). Van dit tarief wordt
trnku n m gevallen> waarin de be
trokken vereenigingen zelf voor verlich
ting verwarming en schoon zorg dragen en
voorts in daartoe leidende gevallen
neer belanghebbenden niet in staat zijn te
betalen of de mgebruikgeving in het alge
meen belang geschiedt. 8
Benadeeling van de zaalhouders in deze
gemeente is hiervan niet te duchten, daar
van de belanghebbenden, wanneer zij niet
in staat zijn te betalen, toch niet verwacht
Woensdag 19 Februari.
HILVERSUM:, 1875 M. (VARA-
uitz.) 8.Gr.pi. 9.30 Kookpr. 10.-^-
VPRO-morgenwyding. 10.15 Gr.pl.
en lezing. 12.1.45 Orvitropia en
gr.pl. 2.— Voor de vrouw. 2.15 Ka
mermuziek: 3.Voor de kinderen.
5.30 Orvitropia. 7.Sportuitz. 7.15
Kinderkoorconcert. 7.40 Lezing. 8.—
Ber. 8.10 Cor Steyn's Accordeon
orkest en solist. 8.45 De VARA-
maandrevue. 9.15 Residentie
orkest. 10.Ber. 10.05 Toespraak.
10.15 Verv. concert. 10.45 Mignon-
kwintet. 11.1512.Gr.pl. en
pianospel.
HILVERSUM, 301 M. (NCRV-uitz.)
8.Schriftlezing. 8.159.30 Gr.pl.
10.30 Morgendienst. 11.12.en
12.15 Ensemble van der Horst en
gr.pl. 1.15 Gr.pl. 1,30 Orgelspel.
2.30 Friesch progr. 3.153.45 Chr.
Lectuur. 4.— Chr. Liederenuurtje.
5.Kinderuur. 6.Cauierie. 6.30
Afgestaan. 7.Ber. 7.15 Rep. 7.30
Causerie. 8.Ber. 8.05 NCRV-
orkest. 9.Causerie. 9.30 Verv.
concert, mmv. solist. 10.Ber.,
10.05 Causerie. 10.20 Verv. concert.
10.45—11.30 Gr.pl.
DROITWICH, 1500 M. 11.2011.50
Gr.pl. 12.05 Orgelspel. 12.35 BBC-
Empire-orkest 1.352.20 BBC-
Schotsch-orkest. 3.10 Piano-recital.
3.35 Sted. orkest Bournemouth en
solist. 5.05 Het MacArthur-kwintet.
5.35 Zigeunermuziek. 6.20 Ber. 6.50
Zang. 7.10 Lezingen. 7.50 Dansmu
ziek. 8.35 Causerie. 8.50 BBC-
symphonie-orkest en solist. 10.
Ber. 10.15 Verv. concert. 11.
Het Bridgewater-kwintet. 11.35
12.20 Dansmuziek.
RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.35
Gr.pl. 11.20 Nat. orkest. 2.50 Or
kestconcert. 4.50 Gr.pl. 5.50 Kamer
muziek. 8.20 Zang. 9 05 Radio-too-
neel. 11.0512.35 Dansmuziek en
populair concert.
KEULEN, 456 M. 5.50 en 11.20 Or
kestconcert. 1.35 Schrammelmuziek.
3.50 en 5.20 Jevar. progr. 8.05 Om
roeporkest. 9.5011.20 Omroep
orkest en -kleinorkest.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M
12.20 Gr.pl. 12.50 Omroeporkest
1.502.20 Gr.pl. 6.20 Fanfarecon
cert. 7.20 Zang. 8.20 Gr.pl. 8.50
Symph.-concert. 11.—11.20 Gr.pt
484 M.: 12.20 Gr.pl. 12.50 Zigeu
nermuziek. 1.502.20 Gr.pL 5.20
Dansmuziek. 6.20 Gr.pl. 6.50 Klari
netrecital. 7.20 Gr.pl. 8.20 Omroep
orkest en gr.pl. 10.3011.20 Dans
muziek.
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
8.05 Gevar. progr. 9.20 Ber. 9.50
Zang en luitmuziek. 10.05 Weerber.
10.2011.20 Trioconcert
GEMEENTELIJKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
LUn 3: Brussel VI. 8.9.20, Keu
len 9.209.35, D.sender 9.35—11.20,
Kalundborg 11.2012.20, Brussel
VI. 12.20—13.35, Keulen 13.35—
14.20, Kalundborg 14.2015.20, D.
sender 15.2015.50, Keulen 15.50
19.05, Lond. Reg. 19.05—21.30, Wee-
nen 21.3024.
Lijn 4: Parijs Radio 8.05—8.50,
Normandië 8.5010.35, Lond. Reg.
10.3512.05, Droitwich 12.0514.20
Lond. Reg. 14.2015.10, Droitwich
15.10—18.20, Luxemburg 18.20
18.50, Parys Radio' 18.5019.50,
Droitwich 19.5023.— Lond. Reg.
23.-24.—.
kan worden, dat zij bij nietingebruikgeving
door de gemeente, de door hen benoodigde
zaalruimte van de particuliere zaalhouders
zouden kunnen huren. Ook zy, die wel een
vergoeding voor het gebruik van gemeente
lokalen betalen, zouden, wanneer de ge
meente aan hen geen lokalen in gebruik
gaf, in dat geval veelal geen lokalen bij
particulieren huren. Komt de gemeente
dus eenerzij ds aan de behoeften der instel
lingen, die in het algemeen belang werk
zaam zijn, tegemoet, anderzijds kan niet
worden toegegeven, dat zij daardoor parti
culiere zaalhouders het bestaan bemoei
lijkt: zoo de gemeente deze instellingen niet
ter wille was, zou veel van dezen arbeid
zeker in dezen tijd eenvoudig niet kunnen
worden gedaan.
Om deze redenen meenen wij, dat het
adres van den Ned. Bond van Koffiehuis-,
Restauranthouders en -Slijters, afdeeling
Alkmaar e.o. afwyzend moet worden- ge
schikt.
B. en W. geven den raad in overweging
daartoe te besluiten.
GOEDKEURING VAN BEGROOTINGEN
VAN VEREENIGINGEN VOOR 1936.
B. en W. schrijven in bijlage no. 24:
In verband met het by de behandeling
van de gemeentebegrooting voor 1936 geno
men besluit tot vermindering van de subsi-
diën van de Alkmaarsche Vereeniging tot
bestrijding der tuberculose, de vereeniging
voor zuigelingenbescherming en de afdee
ling Alkmaar van „Het Wit-Gele Kruis",
konden de begrootingen van deze instellin
gen zonder voorafgaande wijziging niet
worden goedgekeurd.
Thans zijn deze stukken, voor zooveel het
subsidie betreft, met het in de gemeentebe
grooting uitgetrokken bedrag in overeen
stemming.
B. en W. stellen nu voor:
a. goed te keuren de begrooting voor 1936
van:
1. de Alkmaarsche vereeniging tot bestrij
ding der tuberculose, in ontvang en uit
gaaf op 13.250;
2. de vereeniging tot bescherming van
zuigelingen in ontvang op 2918.65, in uit
gaaf op 3982.02, nadeelig saldo f 1063.37 en
voor het onderdeel kleuterzorg in ontvang
en uitgaaf op 650;
3. de afdeeling Alkmaar van „Het Wit-
Gele Kruis" in ontvang en uitgaaf op
f 4780;
b. aan genoemde vereenigingen voor het
jaar 1936 een subsidie uit de gemeentekas
toe te kennen van resp. 5800, f 2000 (waar
van 650 voor het onderdeel kleuterzorg)
en 2170.
VEREENIGING VOOR VOLKSHUIS
VESTING „ALKMAAR", BOUW 14
WONINGEN AAN DE UITENBOSCH
STRAAT.
In bijlage no. 21 schrijven B. en W.:
Naar aanleiding van het op 28 November
1935 in onze handen om advies gestelde
verzoek van de Vereeniging voor Volkshuis
vesting „Alkmaar", alhier, van 11 Novem
ber d.a.v., om de noodige gelden te willen
verstrekken voor den bouw van een veer
tiental goedkoope woningen aan de Uiten-
boschstraat, deelen wij uwe vergadering
het volgende mede:
De hierbedoelde woningen zullen de af
sluiting vormen van de aan weerszijden
van de Uitenboschstraat gelegen, aan de
vereeniging toebehoorende, wöningcomple-
ven, zoodat bij de totstandkoming der wo
ningen de geheele Uitenboschstraat zal zijn
bebouwd.
De vereeniging is bereid den voor den
bouw benoodigden grond, ter grootte van
ongever 1194 M2. van de gemeente te koo-
Pen voor een prijs van 6.50 per M2. Het
fr£"dvoorsch°t za' 'n verband hiermede
moeten bedragen, verhoogd met bij-
Agenten voor Alkmaar, Hoorn
en Den Helder:
komende oksten. Het bouwvoorschot is ge
raamd op 29.025, Aangezien het Ryk voor
woningbouw voorschotten tegen 4 pCt aan
de gemeente beschikbaar stelt, kan de ex
ploitatierekening tegen dit percentage wor
den opgezet. Bij' eeni aflossing van het gtond-
voorschot in 75 jaar en van het bouwvoor
schot in 50 jaar, zullen de huren der wo
ningen bij een sluitende exploitatierekening
ongever 1 3.90 per week bedragen.
Omdat de bouw van de hierbedoelde wo
ningen, zooals wij reeds opmerkten, de af
sluiting vormt van de aan de vereeniging
toebehoorende woningen aan de Uitenbosch
straat en er in deze gemeente nog groote
behoefte bestaat aan woningen met lage
huurwaarde, zouden wij het verzoek van
de vereeniging willen ihwilligen, mits de
noodige medewerking van het Rijk wordt
verkregen.
REKENINGEN SCHOLEN VOOR
VOORBEREIDEND ONDERWIJS.
In bijlage Nr. 22 bieden B. en W. ter
goedkeuring aan de rekeningen en verant
woordingen over 1934 van de scholen der
Vereeniging „Alkmaarsche Fröbelschool",
van de R. Kath. Bewaarscholen en van de
Christelijke kleuterschool.
De rekeningen en verantwoordingen over
1934 betreffen:
a. de scholen der Vereeniging Alkmaar
sche Fröbelschool" in ontvang en uitgaaf
tot een bedrag van 10933.74, met een batig
saldo van 454,36;
b. de R- Kath. Bewaarscholen in ontvang
en uitgaaf tot een bedrag van 23.445,62 J4,
met een nadeelig saldo over de jaren 1931
t./m. 1934 van in totaal 7698,39)4;
c. de Christelijke kleuterschool in ontvang
en uitgaaf tot een bedrag van f 13073,45,
met een nadeelig saldo over de jaren 1931
t./m. 1934 van in totaal 8680.26.
UITVOERING VLEESCHKEURINGS-
WET.
In bijlage Nr. 18 schrijven B. en W.J
Bij besluit van den raad van 28 April
1932 werden in afwijking van de met de ge
meenten Egmondbinnen, Limmen en Ursem
gesloten overeenkomsten, betreffende het
gebruik van het gemeenteslachthuis alhier,^
de eigenaars van de in die gemeenten ge
storven of in nood gedoode dieren, waarvan
het vleesch bij keuring ondeugdelijk werd
bevonden, over de jaren 1932 en 1933 van
de betaling van het keurloon vrijgesteld,
terwijl bij uw besluit van 28 December
1933 deze vrijstelling voor de jaren 1934 en
1935 werd bestendigd.
Daar in den toestand van het veehouders-
bedrijf intusschen weinig verandering is 8e~
komen, gelden ook thans nog dezelfde over
wegingen, die tot de bovengenoemde beslui
ten hebben geleid t.w.: bij noodslachtingen,
waarbij het vleesch voor consumptie wordt
afgekeurd, was voorheen nog de huid van
belang, maar huiden hebben tegenwoordig
weinig waarde meer, in verband waarmede
het den eigenaren moeilijk valt het keur
loon, dat in een dergelijk geval de helft be
draagt, te betalen.
B. en W. stellen voor de bovenbedoelde
regeling met betrekking tot de vrijstelling
van de betaling van keurloon in een defi
nitief voorschrift om te zetten.