TOK en JAN B011 EMflNNE, Hoogstrait8. Stad en O ONDERZOEK WIJZIGING VAN DE VERHOUDING DER BRANDWEER TOT DE GEMEENTE. In bijlage no. 25 schrijven B. en W.: Bij de behandeling van het rapport der Raadscommissie inzake het onderzoek van de geloofsbrieven met bijlagen der bij de in 1935 gehouden periodieke verkiezing ge kozen raadsleden (bijlage nr. 113 van 1935) in de raadsvergadering van 25 Juli 1935 is van verschillende zijden gewezen op een mogelijke en door sommigen gewenschte verandering van het karakter van de brand weer in deze gemeente, waardoor de bezwa ren tegen de toelating van den heer F. H Ringers als raadslid zouden vervallen. Tenslotte heeft de heer Keijsper in die vergadering gevraagd, of wij bereid zouden zijn de vraag te onderzoeken, of een zooda nige wijziging in de verordeningen betref fende de Alkmaarsche brandweer zou kun nen worden aangebracht, dat het bezwaar tegen de toelating van den heer Ringers als raadslid zou vervallen. Wij hebben toege zegd, u over een dergelijke wijziging te zul len adviseeren. Uiteraard hebben wij de be slissing der Kroon afgewacht. Naar aanleiding daarvan merken wij het volgende op: Zooals uwe vergadering bekend is, werd tegen het raadsbesluit van 25 Juli 1935 tot niet-toelating van den heer F. H. Ringers door belanghebbende bij Ged. Staten beroep ingesteld. De bezwaren van den heer Rin gers werden evenwel bij besluit van Ged. Staten van 7 Aug. 1935, nr. 221, ongegrond verklaard, terwijl de bestreden beslissing werd gehandhaafd, een en ander op de vol gende overwegingen: a. bij koninklijk besluit van 14 Nov. 1931, nr. 16, is beslist, dat een opperbrandmees- ter, die zyn taak als zoodanig vervult krach tens een benoeming door B. en W. en niet uit hoofde van eene verplichting tot het verleenen van persoonlijke diensten inge volge de artikelen 226 en 227 der gemeente wet, moet worden aangemerkt als een amb tenaar, in artikel 25 onder f der gemeente wet bedoeld; b. dat in geen der bepalingen van het re glement van de Alkmaarsche Brandweer sprake is van het verrichten van persoon lijke diensten, in den zin van art. 226 der gemeentewet; dat derhalve de commandant van de Brandweer te Alkmaar zijne functie niet vervult uit hoofde van eenige verpliclv ting, hem opgelegd door eene verordening op het doen van persoonlijke diensten, doch krachtens de door hem aangenomen benoe ming door B. en W. van Alkmaar, geschied op grond van het Reglement van de Alkm. Brandweer, waarbij o.m. zijn taak en de aan den commandant en het overige personeel der brandweer toegekende jaarlijksche ver goedingen worden geregeld, terwijl krach tens dat reglement door B. en W. zijne ver plichtingen nader zijn omschreven in de In structie voor het personeel van de brand weer; 4. v c. dat onder deze omstandigheden de commandant van de brandweer, naar de leer van het bovenaangehaald koninklijk besluit, inderdaad moet worden geacht te zijn een ambtenaar, als bedoeld in artikel 25, letter f der gemeentewet; d. dat overigens de omstandigheid, dat zooals de adressant mededeelt, deze functie belangeloos door hem wordt waargenomen, hieraan niets afdoet, ïoodat een verder on derzoek daaromtrent achterwege kan wor den gelaten. Gelijk men weet, is bij koninklijk besluit van 11 November 1935, nr. 59, naar aanlei ding van het daartoe door den heer Ringers by de Kroon ingestelde beroep tegen het besluit van Ged. Staten beslist, dat Ged, Staten terecht en op juiste gronden het beroep van appellant ongegrond hebben verklaard. In verband met het zooeven genoemde Koninklijk besluit rijzen, indien men het ka rakter van de brandweer zou willen veran deren om den toegang tot den raad voor den commandant der brandweer, den heer Ringers, te openen, de volgende vragen: 1. hoe zou de regeling van de brandweer moeten luiden om te waarborgen, dat de functie van commandant van de brandweer vereenigbaar is met het raadslidmaatschap? 2. Zijn aan een zoodanige regeling wel licht bezwaren verbonden, die haar minder gewenscht maken? Ad. 1. Het bezwaar van de Kroon is, dat de heer Ringers is een gemeente-ambtenaar, d.w.z. dat hij in dienst der gemeente werk zaam is op een aanstelling, die door den heer Ringers is aanvaard. Het ontvangen van salaris is voor de vraag of een dienstverband is ontstaan, van geen beteekenis. Tegelijkertijd is gebleken, dat de Kroon geen bezwaar tegen de combinatie zou hebben, als de functie van brandweer-com mandant werd vervuld krachtens een a a n- w ij z i n g op grond van een verordening als bedoeld in art. 226 der gemeentewet. Dit artikel luidt als volgt: »Ter handhaving der openbare orde, of in het algemeen belang, kunnen, wanneer de bijstand der plaatselijke beambten of vrijwillige hulp ongenoegzaam is en de plaatselijke middelen het betalen van hulp niet gedóogen, de inwoners der gemeente tijdelijk tot het doen van persoonlijke diensten worden opgeroepen". Art. 227 voegt daaraan toe: „Eene plaatselijke verordening, aan Ged. Staten mede te deelen, regelt den aard en duur dezer diensten, alsmede de gevallen, waarin zijn kunnen worden gevorderd. Zij laat, zooveel mogelijk, elk inwoner vrij, de diensten, waartoe hij wordt opgeroepen, door een plaatsvervanger te doen waarne men, of voor geld in de gemeentekas te storten, af te koopen". Deze verordening treft men in veel plat telandsgemeenten voor de diensten bij de brandweer aan. Bij de verordening wordt ieder gelast, zijn krachten ter beschikking te stellen van de gemeenschap, wanneer er brand is of als met het brandweermateriaal moet worden geoefend. Voor die gemeenten is dit dan ook de eenige mogelijkheid om het gemeenschap pelijk gevaar te bezweren. Maar men lette er op, dat het een uiterste middel is. Im mers de wet zegt, dat de gemeente een der- gelijken dienstplicht alleen kan invoeren: a. wanneer de bijstand der plaatselijke beambten ongenoegzaam is; b. wanneer vrijwillige hulp ontoereikend is; c. wanneer de plaatselijke middelen het betalen van hulp niet gedoogen. De omstandigheden sub a en c zijn aan wezig. De omstandigheid sub b is niet aanwezig. De vrijwillige hulp is niet ontoereikend Uit het voorbehoud, dat de wet hier maakt blijkt, dat de wet veronderstelt, dat vrij willige hulp voorop staat en alleen als een gemeente niet langs dien weg geholpen wordt, zij van haar bevoegdheid om ver plichtingen op te leggen moet gebruik ma ken. Het systeem van vrijwilligers heeft den wetgever dus zelfs in die mate voor den geest gestaan, dat hij als 't ware uitdruk kelijk de vraag stelt: hebt gij u wel ervan overtuigd, dat niet anders dan door dwang medewerking van de ingezetenen is te ver krijgen? Hieruit volgt, dat aan de voorwaarden voor het opleggen van dwang door de ge meente aan de ingezetenen niet is voldaan, Ad. 2. Maar men zou kunnen vragen, of de gemeente niet voor de situatie zou kun nen komen te staan, dat er onvoldoende vrijwilligers zijn, b.v. wanneer alle brand weerlieden ontslag vragen en geen nieuwe zich beschikbaar stellen? of* wanneer er geen animo meer is bij aftreding van hen, die den voor ontslag bepaalden leeftijd hebben bereikt? Natuurlijk zou een dergelijke situatie voor de gemeente de consequentie mede brengen, dat zij een dienstplicht zou moe ten invoeren. Dat zou voor haar een dwang positie zijn, die dan trouwens het opleggen van een plicht inderdaad zou rechtvaardi gen. Moet echter de gemeente zoover gaan dat zij deze dwangpositie zelf in het leven roept? Op grond van de volgende bezwaren meenen wij daartoe niet te kunnen advi seeren: a. De vrijwillige brandweer is hier een bloeiend instituut, sinds jaren (reeds sedert 1879) zich wijdende aan het algemeen be lang, met onvolprezen Ijver en goeden wil Deze vrijwillige medewerking te vervangen door een verplichting, zou zijn een stap achteruit. b. Zou, onder het gevoel van de wel zeer strenge wetsinterpretatie het brandweer corps als één man zeggen: „Wij willen af stand doen van de bestaande verhouding van vrijwilligheid en ons een dwang laten opleggen als we daarmede de onbillijkheid ten opzichte van den commandant kunnen opheffen", dan zou men dat als impuls kun nen waardeeren. Maar als, over eenige ja ren, de herinnering aan dit incident vervlo gen is, blyft dan niet alleen maar de plicht, bij verordening aan de manschappen en an dere ingezetenen opgelegd? c. De glorie van het zelf-doen is, gelukkig,, nog de groote attractie van de brandweer. Moet de gemeenschap, nu die attractie nog sterk genoeg is, niet alles doen om dat ge voel levendig te houden? d. Naast dit gevoelsargument komt een verstandelijke overweging: de gemeenschap pelijke regelingen met andere gemeenten komen op losse schroeven te staan als men tot invoering van een verplichte brand weer zal moeten besluiten: de plicht reikt uiteraard niet verder dan de gemeente. Nie mand kan een ingezetene van Alkmaar ver plichten, diensten te bewijzen voor de brandweer in Oudorp. Men zou kunnen zeg gen, dat dit alles in de practijk zich wel zal schikken; wij zijn daarvan niet overtuigd. En men moet hier op een goed samengeslo- ten geheel kunnen rekenen. Als iemand zou kunnen en mogen wegblijven van brandblusschingen in naburige gemeenten (en dat k a n en m a g hij ongetwijfeld) dan ie de organisatie niet meer hecht en sterk en vooral niet meer paraat. Om de hiervóór genoemde redenen achten wy het afgedacht van de omstandigheid, dat in deze gemeente de voorwaarden niet aanwezig zy'n om een verordening tot het opleggen van persoonlijke diensten ten be hoeve van de brandweer in het leven te kunnen roepen, gewenscht, dat de Vrijwillige Brandweer in deze gemeente blijft gehandhaafd en meenen wij geen voorstellen te moeten doen tot vaststelling van een verordening, als bedoeld in artikel 227 der gemeentewet. AF- EN OVERSCHRIJVINGEN, SUPPLETOIRE BEGROOTINGEN EN REKENINGEN OVER 1934 VAN INSTELLINGEN EN VEREENIGINC-EN. In bijlage Nr. 23 schrijven B. en W.: Wij bieden u hierbij ter goedkeuring aan een staat van af- en overschrijving, zoo mede suppletoire begrootingen en rekenin gen over 1934 van ondervermelde instellin gen en vereenigingen. De opheffing van het gemeentelijk bureau voor verificatie en controle heeft de behan deling van deze stukken vertraagd. In het vervolg zal de inzending ervan geschieden voor of tegelijk met de gemeenterekening van den dienst, waarop zij betrekking heb ben. Batige saldi, uitgezonderd die van de vereenigingen op het gebied van tuber culosebestrijding tot een maximum van 1000, zullen in de gemeentekas moeten worden gestort. B. en W. stellen voor te besluiten: A. machtiging te verleenen volgens den daartoe overgelegden staat tot het verrich ten van af- en overschrijving van en op posten der begrooting van het Burgerwees huis over 1934 tot een bedrag van 901.38; B. goed te keuren de suppletoire begroo ting voor 1934 van: het Centraal Ziekenhuis in ontvang en uitgaaf op 44.074,54; C. goed te keuren de rekening over 1934 van: 1. het Centraal Ziekenhuis, in ontvang en uitgaaf met 317.364.79; 2. het Burgerweeshuis, in ontvang en uit gaaf met 16.875,05; 3. de gemeentelijke instelling voor maat schappelijk hulpbetoon, in ontvang en uitgaaf met 281.650,70; 4. de vereeniging voor gezinsverpleging, in ontvang met 11.517,18 «4, in uitgaaf met 12.522,65, nadeelig saldo 1005,46 k»; 5. de commissie tot huisverzorging, in ont vang en uitgaaf met 3.759,58; 6. de Alkmaarsche vereeniging tot bestrij ding der tuberculose, in ontvang met 16.642,70, in uitgaaf met f 16.646,63, nadeelig saldo 3.93; 7. het Comité Alkmaar van de R. K. Ver eeniging „Herwonnen Levenskracht" in ontvang met 1457,98, in uitgaaf met 743,64, voordeelig saldo 714,34; 8. de afdeeling Alkmaar van het Centraal Genootschap voor kinderherstellings- en vacantiekolonies, in ontvang en uitgaaf met 1858,12; 9. de vereeniging tot bescherming van zui gelingen, in ontvang met f 3403, in uit gaaf met 4379.15 K, nadeelig saldo 976.15 >4; voor het onderdeel kleuterzorg in ont vang met 800, in uitgaaf met 766.50, voordeelig saldo 33.50; 10. de afdeeling Alkmaar van „Het Wit-Gele Kruis", in ontvang met 5790,64, in uit gaaf met 5.783,01,: voordeelig saldo 7,63; 11.de vereeniging voor kindervoeding, in ontvang met 3.731.56, in uitgaaf met 3.790.97, voordeelig saldo 1,59; 12. de vereeniging „Kinderkleeding", in ontvang met 1397,95, in uitgaaf met 1408,92, nadeelig saldo 10,97; 13. den Armenraad, in ontvang en uitgaaf met 7531,30; 14. de vereeniging „Zorg voor de leerlingen en oud-leerlingen der school voor B. L. O. te Alkmaar", voor het vervolgonder wijs in ontvang met f '1103.3-1, in uitgaaf met 1166,74, nadeelig saldo 63,43 voor de arbeidsinrichting in ontvang en uit gaaf met 5791,04. OVEREENKOMST INZAKE PERCEELSSCHEIDING EN LICHTRAMEN. In bylage No. 26 schrijven B. en W.: Bij den bouw van het nieuwe politie bureau bleek, dat de grens tusschen het ge meenteterrein en het daarnaast liggende erf, kad. bekend gemeente Alkmaar, Sectie A nr. 3585, toebehoorende aan den heer W. Vasbinder alhier, niet voldoende was ge regeld. In overeenstemming met genoemden eige naar is de grens thans opnieuw bepaald, be houdens bekrachtiging van de getroffen re geling door Uwe Vergadering. Bij die gelegenheid hebben wij tevens aan den heer Vasbinder verzocht om met afwijking van artikel 694 van het Burgerlijk Wetboek een viertal lichtramen te mogen maken in den Westelijken gevel van het politiebureau, waarin deze bewilligd heeft. Ook dit is -in de bij de stukken overge legde voorloopig gemaakte overeenkomst vastgelegd, -» Wij verzoeken Uwe vergadering deze overeenkomst te willen bekrachtigen. JiadiopcoQcamma VERLAGING WIK- EN WEEGLOONEN. In bijlage Nr. 19 schrijven B. en W,: Den 22en November T934 besloot uwe vergadering de by Raadsbesluit van 9 Juni 1932 voor het jaar 1932 vastgestelde en sedert verlengde tijdelijke verlaging van het recht voor het wegert van kaas in Stads waag ook voor het jaar 1935 te bestendigen. De commissie van Dij stand voor het marktwezen adviseert thans het tarief, in verband met de moeilijke omstandigheden, waarin het veehoudersbedrijf nog steeds verkeert, te verlagen tot 0.07 per 20 K.G. Wij twijfelen niet, of ook uwe vergade ring zal de meening zijn toegedaan, dat de gemeente dit offer, waarvan het bedrag op ongeveer 2500 per jaar kan worden ge schat, zal moeten brengen en stellen u mits dien voor het desbetreffend besluit te nemen. GEBRUIK GEMEENTELOKALEN. In bijlage Nr. 20 schrijven B. en W.: Naar aanleiding van het in de vergade ring van 30 Januari j.1. in handen van B. en W. om bericht en raad gestelde adres van den Ned. Bond van Koffiehuis-, Restaurant houders en -Slijters, afdeeling Alkmaar e.a., d.d. 8 Januari j.1. houdende verzoek een einde te maken aan het verhuren van ge meentegebouwen, of lokalen daarvan, dee len wij u het volgende mede. Bij de ingebruikneming van gemeente lokalen dient te worden onderscheiden tus schen gymnastieklokalen en andere lokalen. Adressanten zullen, naar wij veronderstel len, geen bezwaar maken tegen verhuring van gymnastieklokalen aan gymnastiek- en sportvereenigingen, daar de zaalhou iors zoodanige lokalen niet bezitten en de ge meente hun op dit gebied dus geen concur rentie kan aandoen. Wat de overige gemeentelokalen betreft, deze worden als regel niet voor andere dan ontwikkelingsdoeleinden of een ander alge meen belang in gebruik gegeven. Wij heb ben een lijst laten opmaken van de 42 ver eenigingen en bijzondere personen, die thans voor een van deze doeleinden ge meentelokalen in gebruik hebben. Deze.lyst leggen wij voor uwe vergadering ter inzage. Als vergoeding voor het gebruik van ge meentelokalen geldt als norm 2 per uur en per lokaal voor het eerste uur en 0.80 voor elk volgend uur in den winter en 1.50 per ïu.r.f per lokaal voor het eerste uur en Z?°a elk vol«end uur in den zomer (gem. blad nr. 1044). Van dit tarief wordt trnku n m gevallen> waarin de be trokken vereenigingen zelf voor verlich ting verwarming en schoon zorg dragen en voorts in daartoe leidende gevallen neer belanghebbenden niet in staat zijn te betalen of de mgebruikgeving in het alge meen belang geschiedt. 8 Benadeeling van de zaalhouders in deze gemeente is hiervan niet te duchten, daar van de belanghebbenden, wanneer zij niet in staat zijn te betalen, toch niet verwacht Woensdag 19 Februari. HILVERSUM:, 1875 M. (VARA- uitz.) 8.Gr.pi. 9.30 Kookpr. 10.-^- VPRO-morgenwyding. 10.15 Gr.pl. en lezing. 12.1.45 Orvitropia en gr.pl. 2.— Voor de vrouw. 2.15 Ka mermuziek: 3.Voor de kinderen. 5.30 Orvitropia. 7.Sportuitz. 7.15 Kinderkoorconcert. 7.40 Lezing. 8.— Ber. 8.10 Cor Steyn's Accordeon orkest en solist. 8.45 De VARA- maandrevue. 9.15 Residentie orkest. 10.Ber. 10.05 Toespraak. 10.15 Verv. concert. 10.45 Mignon- kwintet. 11.1512.Gr.pl. en pianospel. HILVERSUM, 301 M. (NCRV-uitz.) 8.Schriftlezing. 8.159.30 Gr.pl. 10.30 Morgendienst. 11.12.en 12.15 Ensemble van der Horst en gr.pl. 1.15 Gr.pl. 1,30 Orgelspel. 2.30 Friesch progr. 3.153.45 Chr. Lectuur. 4.— Chr. Liederenuurtje. 5.Kinderuur. 6.Cauierie. 6.30 Afgestaan. 7.Ber. 7.15 Rep. 7.30 Causerie. 8.Ber. 8.05 NCRV- orkest. 9.Causerie. 9.30 Verv. concert, mmv. solist. 10.Ber., 10.05 Causerie. 10.20 Verv. concert. 10.45—11.30 Gr.pl. DROITWICH, 1500 M. 11.2011.50 Gr.pl. 12.05 Orgelspel. 12.35 BBC- Empire-orkest 1.352.20 BBC- Schotsch-orkest. 3.10 Piano-recital. 3.35 Sted. orkest Bournemouth en solist. 5.05 Het MacArthur-kwintet. 5.35 Zigeunermuziek. 6.20 Ber. 6.50 Zang. 7.10 Lezingen. 7.50 Dansmu ziek. 8.35 Causerie. 8.50 BBC- symphonie-orkest en solist. 10. Ber. 10.15 Verv. concert. 11. Het Bridgewater-kwintet. 11.35 12.20 Dansmuziek. RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.35 Gr.pl. 11.20 Nat. orkest. 2.50 Or kestconcert. 4.50 Gr.pl. 5.50 Kamer muziek. 8.20 Zang. 9 05 Radio-too- neel. 11.0512.35 Dansmuziek en populair concert. KEULEN, 456 M. 5.50 en 11.20 Or kestconcert. 1.35 Schrammelmuziek. 3.50 en 5.20 Jevar. progr. 8.05 Om roeporkest. 9.5011.20 Omroep orkest en -kleinorkest. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M 12.20 Gr.pl. 12.50 Omroeporkest 1.502.20 Gr.pl. 6.20 Fanfarecon cert. 7.20 Zang. 8.20 Gr.pl. 8.50 Symph.-concert. 11.—11.20 Gr.pt 484 M.: 12.20 Gr.pl. 12.50 Zigeu nermuziek. 1.502.20 Gr.pL 5.20 Dansmuziek. 6.20 Gr.pl. 6.50 Klari netrecital. 7.20 Gr.pl. 8.20 Omroep orkest en gr.pl. 10.3011.20 Dans muziek. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 8.05 Gevar. progr. 9.20 Ber. 9.50 Zang en luitmuziek. 10.05 Weerber. 10.2011.20 Trioconcert GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. LUn 3: Brussel VI. 8.9.20, Keu len 9.209.35, D.sender 9.35—11.20, Kalundborg 11.2012.20, Brussel VI. 12.20—13.35, Keulen 13.35— 14.20, Kalundborg 14.2015.20, D. sender 15.2015.50, Keulen 15.50 19.05, Lond. Reg. 19.05—21.30, Wee- nen 21.3024. Lijn 4: Parijs Radio 8.05—8.50, Normandië 8.5010.35, Lond. Reg. 10.3512.05, Droitwich 12.0514.20 Lond. Reg. 14.2015.10, Droitwich 15.10—18.20, Luxemburg 18.20 18.50, Parys Radio' 18.5019.50, Droitwich 19.5023.— Lond. Reg. 23.-24.—. kan worden, dat zij bij nietingebruikgeving door de gemeente, de door hen benoodigde zaalruimte van de particuliere zaalhouders zouden kunnen huren. Ook zy, die wel een vergoeding voor het gebruik van gemeente lokalen betalen, zouden, wanneer de ge meente aan hen geen lokalen in gebruik gaf, in dat geval veelal geen lokalen bij particulieren huren. Komt de gemeente dus eenerzij ds aan de behoeften der instel lingen, die in het algemeen belang werk zaam zijn, tegemoet, anderzijds kan niet worden toegegeven, dat zij daardoor parti culiere zaalhouders het bestaan bemoei lijkt: zoo de gemeente deze instellingen niet ter wille was, zou veel van dezen arbeid zeker in dezen tijd eenvoudig niet kunnen worden gedaan. Om deze redenen meenen wij, dat het adres van den Ned. Bond van Koffiehuis-, Restauranthouders en -Slijters, afdeeling Alkmaar e.o. afwyzend moet worden- ge schikt. B. en W. geven den raad in overweging daartoe te besluiten. GOEDKEURING VAN BEGROOTINGEN VAN VEREENIGINGEN VOOR 1936. B. en W. schrijven in bijlage no. 24: In verband met het by de behandeling van de gemeentebegrooting voor 1936 geno men besluit tot vermindering van de subsi- diën van de Alkmaarsche Vereeniging tot bestrijding der tuberculose, de vereeniging voor zuigelingenbescherming en de afdee ling Alkmaar van „Het Wit-Gele Kruis", konden de begrootingen van deze instellin gen zonder voorafgaande wijziging niet worden goedgekeurd. Thans zijn deze stukken, voor zooveel het subsidie betreft, met het in de gemeentebe grooting uitgetrokken bedrag in overeen stemming. B. en W. stellen nu voor: a. goed te keuren de begrooting voor 1936 van: 1. de Alkmaarsche vereeniging tot bestrij ding der tuberculose, in ontvang en uit gaaf op 13.250; 2. de vereeniging tot bescherming van zuigelingen in ontvang op 2918.65, in uit gaaf op 3982.02, nadeelig saldo f 1063.37 en voor het onderdeel kleuterzorg in ontvang en uitgaaf op 650; 3. de afdeeling Alkmaar van „Het Wit- Gele Kruis" in ontvang en uitgaaf op f 4780; b. aan genoemde vereenigingen voor het jaar 1936 een subsidie uit de gemeentekas toe te kennen van resp. 5800, f 2000 (waar van 650 voor het onderdeel kleuterzorg) en 2170. VEREENIGING VOOR VOLKSHUIS VESTING „ALKMAAR", BOUW 14 WONINGEN AAN DE UITENBOSCH STRAAT. In bijlage no. 21 schrijven B. en W.: Naar aanleiding van het op 28 November 1935 in onze handen om advies gestelde verzoek van de Vereeniging voor Volkshuis vesting „Alkmaar", alhier, van 11 Novem ber d.a.v., om de noodige gelden te willen verstrekken voor den bouw van een veer tiental goedkoope woningen aan de Uiten- boschstraat, deelen wij uwe vergadering het volgende mede: De hierbedoelde woningen zullen de af sluiting vormen van de aan weerszijden van de Uitenboschstraat gelegen, aan de vereeniging toebehoorende, wöningcomple- ven, zoodat bij de totstandkoming der wo ningen de geheele Uitenboschstraat zal zijn bebouwd. De vereeniging is bereid den voor den bouw benoodigden grond, ter grootte van ongever 1194 M2. van de gemeente te koo- Pen voor een prijs van 6.50 per M2. Het fr£"dvoorsch°t za' 'n verband hiermede moeten bedragen, verhoogd met bij- Agenten voor Alkmaar, Hoorn en Den Helder: komende oksten. Het bouwvoorschot is ge raamd op 29.025, Aangezien het Ryk voor woningbouw voorschotten tegen 4 pCt aan de gemeente beschikbaar stelt, kan de ex ploitatierekening tegen dit percentage wor den opgezet. Bij' eeni aflossing van het gtond- voorschot in 75 jaar en van het bouwvoor schot in 50 jaar, zullen de huren der wo ningen bij een sluitende exploitatierekening ongever 1 3.90 per week bedragen. Omdat de bouw van de hierbedoelde wo ningen, zooals wij reeds opmerkten, de af sluiting vormt van de aan de vereeniging toebehoorende woningen aan de Uitenbosch straat en er in deze gemeente nog groote behoefte bestaat aan woningen met lage huurwaarde, zouden wij het verzoek van de vereeniging willen ihwilligen, mits de noodige medewerking van het Rijk wordt verkregen. REKENINGEN SCHOLEN VOOR VOORBEREIDEND ONDERWIJS. In bijlage Nr. 22 bieden B. en W. ter goedkeuring aan de rekeningen en verant woordingen over 1934 van de scholen der Vereeniging „Alkmaarsche Fröbelschool", van de R. Kath. Bewaarscholen en van de Christelijke kleuterschool. De rekeningen en verantwoordingen over 1934 betreffen: a. de scholen der Vereeniging Alkmaar sche Fröbelschool" in ontvang en uitgaaf tot een bedrag van 10933.74, met een batig saldo van 454,36; b. de R- Kath. Bewaarscholen in ontvang en uitgaaf tot een bedrag van 23.445,62 J4, met een nadeelig saldo over de jaren 1931 t./m. 1934 van in totaal 7698,39)4; c. de Christelijke kleuterschool in ontvang en uitgaaf tot een bedrag van f 13073,45, met een nadeelig saldo over de jaren 1931 t./m. 1934 van in totaal 8680.26. UITVOERING VLEESCHKEURINGS- WET. In bijlage Nr. 18 schrijven B. en W.J Bij besluit van den raad van 28 April 1932 werden in afwijking van de met de ge meenten Egmondbinnen, Limmen en Ursem gesloten overeenkomsten, betreffende het gebruik van het gemeenteslachthuis alhier,^ de eigenaars van de in die gemeenten ge storven of in nood gedoode dieren, waarvan het vleesch bij keuring ondeugdelijk werd bevonden, over de jaren 1932 en 1933 van de betaling van het keurloon vrijgesteld, terwijl bij uw besluit van 28 December 1933 deze vrijstelling voor de jaren 1934 en 1935 werd bestendigd. Daar in den toestand van het veehouders- bedrijf intusschen weinig verandering is 8e~ komen, gelden ook thans nog dezelfde over wegingen, die tot de bovengenoemde beslui ten hebben geleid t.w.: bij noodslachtingen, waarbij het vleesch voor consumptie wordt afgekeurd, was voorheen nog de huid van belang, maar huiden hebben tegenwoordig weinig waarde meer, in verband waarmede het den eigenaren moeilijk valt het keur loon, dat in een dergelijk geval de helft be draagt, te betalen. B. en W. stellen voor de bovenbedoelde regeling met betrekking tot de vrijstelling van de betaling van keurloon in een defi nitief voorschrift om te zetten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 6