I Houten Klaas Dï DEMOCRATIE OF DICTATUUR. #®oeeee Jladioptcgcamma feuilleton Rede van Ir. Albarda te Enkhuizen. (Van onzen eigen verslaggever.) Zaterdag 7 Maart. HILVERSUM, 1875 M. (VARA- uitz.) 8.— Gr.pl. 10.— VPRO- morgenwijding. 10.15 Gr.pl. 12. 1.45 Gr.pl. 2.Variatieconcert. 2.30 Causerie. 2.50 Variatieconcert en gr.pl. 4.— Gr.pl. 4.30 Lezing. 4.45 Zang. 5.15 De Wielewaal en lezing. 5.40 Literaire causerie. 6. Orgelspel. 6.30 „Film en theater". 7.— VRO. 8.— Ber. 8.10 Opera- uitz., mmv. VARA-orkest, Opera koor en solisten. (In de pauze's: VARA-Varia, toespraak en ber.) 10.45 Ber. 10.50—12.— Vroolyk progr. mmv. orkest en solisten. HILVERSUM, 301 M. (KRO-uitz.) 8.9.15 en 10.Gr.pl. 11.30 12.Godsd. halfuur. 12.15 Gr.pl. en KRO-orkest. 2.— Voor de jeugd. 2.30 Sport. 3.— Kinderuur. 4.— HIRO. 5.— KRO-boys. 5.30 Es peranto. 5.45 KRO-Melodisten. 6.20 Lezingen en gr.pl. 8.Ber. 8.10 Rep. 8.25 Gr.pl. 9.— Solistencon cert. 9.50 Gr.pl. 10.— Voordr. 10.15 Gr.pl. 10.30 Ber. 10.35—12.— Gr.pl. DROITWICH, 1500 M. 11.20 BBC- Northern-orkest. 12.20 Commodore Grand Orkest 12.35 Gr.pl. 12.50 Verv. concert. 2.20 Reg. King en zyn orkest. 3.10 Sportrep. 4.50 BBC-Schotsch orkest. 5.50 Relais uit Amerika. 6.20 Ber. 6.50 Sport- praatje. 7.05 Welsch intermezzo. 7.20 Week-End-progr. 8.05 BBC- Variété-orkest, mmv. sopraan. 8.50 Gevar, concert. 9.50 Ber. 10.20 BBC-orkest mmv. alt. 11.2012.20 Dansmuziek. RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20 Gr.pl. 11.20 Orkestconcert. 2.50 Gr.pl. 4.20Pascalorkest. 5.50 Gr.pl. 6.50 Gr.pl. 8.35 Opera-uitz. KEULEN, 456 M. 5.50 Orkestcon cert. 11.20 Gevar. concert. 1.35 Gr. pl. 3.20 Gevar. progr. mmv. orkes ten en solisten. 5.20 Omroepkwin- tet en solisten. 7.30—11.20 Gevar. concert. DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M. 7.30 Operette-uitz. 9.20 Ber. 9.50 Hoorconcert. 10.05 Weerber. 10.20 12.15 Dansmuziek. BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.: 12.20 Gr.pl. 12.50 Kleinorkest. 1.50 RadiotooneeL 2.52 Opera-concert 4.20 Gr.pl. 4.50 Muzik. causerie. 5.50 Gr.pl. 6.20 Zigeunermuziek. 7.20 Gr.pl. 8.20 Cabaret. 9.20 Klein orkest. 10.30 Kamermuziek. 11.20 Gr.pl. 11.35—1220 Dansmuziek. 484 M.: 12.20 Gr.pL 12.50 Omroep orkest. 1.50 Gr.pl. 2.20 Zigeuner muziek. 3.20 Gr.pl. 4.20 Constan- tin-orkest. 6.20 Vocaal en instr concert. 7.20 Gr.pl. 8.20 Cabaret- progr. 10.30 Dansmuziek. 11.20 12.20 Gr.pl. GEMEENTELIJKE RADIO DISTRIBUTIE. Lijn 1: Hilversum. Lijn 2: Hilversum. Lijn 3: Brussel VI, 8.—9.20, Keu len 9.209.35, D.sender 9.35-!-ll.2o Keulen 11.2012.20, Brussel Vl! 12.2013.35, Keulen 13.3514 20 Brussel Fr. 14.20—15.20, Keuien 15.2018.20, Brussel Fr. 18.20— 19.20, Keulen 19.20—23.20, Weenen 23.20—24.—. LUn 4: Parijs Radio 8.05—8.50 Normandië 8.50—10.35, Lond. Reg! 10.35—13.20, Droitwich 13.20—15.10* Lond. Reg. 15.1(X—16.35, Droitwich 16.3518.20, Luxemburg 18.20— 18.50, Lond. Reg. 18.50—20.05 Droitwich 20.05—21.50, Boedapest 21.5022.20 Droitwich 22.2024.b Zondag 8 Maart HILVERSUM, 1875 M. (8.55—12— en 5.-6.— VARA, de VPRO van 6.8.en de AVRO van 12.5. en 8.—12.— uur). 8.55 Orgelspel, 9.Ber. en causerie. 9.30 Orgel spel. 10.— Gr.pl. 10.20 Dampr. 10.40 Hollandsch strijkkwartet 11.15 Lezing. 11.30 Verv. kwartet 12.De Octophonikers. 12.50 Cau serie. 1.10 Kovacs Lajos' orkest 2.Boekbespr. 2.30 Omroep orkest en solist. 4.Gr.pL 4.15 Sportnieuws. 4.30 Gr.pl. en sport nieuws. 5.05 Gr.pl. 5.30 Causerie, ber. en gr.pl. 6.— Lezingen. 6.45 Ned. Herv. kerkdienst. 8.Ber. 8.15 Gr.pl 9.— Radio-Journaal. 9.15 Omroeporkest en solist 9.45 Hoor spel. 10.15 Renova-kwintet 11— Ber. 11.1012.Micha Novy's orkest. HILVERSUM, 301 M. (8.30—9.30 en 5—7.45 NCRV, de KRO van 10.30—5— en 7.45—11.30 uur). 8.309.30 Morgenwijding. 10.30 Hoogmis. 12.Gr.pL 12.15 KRO- orkest en lezing. 2.Cursus. 2.30 Gr.pL 3.20 Mannenkoorconcert en lezing. 4.15 Ziekenlof. 5— Gewijde muziek. 5.50 Ned. Herv. kerkdienst hierna gewijde muziek. 7.45 Sport 7.50 Lezing. 8.10 Ber. 8.20 KRO- orkest en gr.pL 9.Causerie. 9.15 Symph.-concert 10.HoorspeL 10.30 Ber. en gr.pL 10.40 Epiloog. 11.11.30 Esperanto. In de West-Friesche Munt te Enkhuizen sprak gisteravond de voorzitter van de Soc.-Dem. Kamerfractie ir. Albarda over het onderwerp „Democratie of Dictatuur". De zaal was geheel met belangstellenden bezet. De voorzitter, de heer A. d e V r i e s, her innerde in zijn openingswoord aan een woord van wijlen den heer Roodhuizen in de Enkhuizer Courant, waarin hij betreurde, dat er ondanks het zingen van de Interna tionale onder de soc.-dem. zoo weinig waar deering voor elkander was. Toen Albarda Troelstra opvolgde, rees de vraag of hij daarvoor geschikt was. Spr. herinnerde nog de strofe waarin Albarda 'n loflied op den arbeid hield. Het is mij een eer namens de Enkhuizer beweging te kun nen verklaren, dat Albarda getoond heeft in deze moeilijke tijden, dat wij kunnen zeg gen: „in u geloven wij". (Applaus.) Ten opzichte van het Plan van den Ar beid, aldus spr., stelt het Instituut voor ar- beidsontwikkeling één lyn met de S.D.A.P., waarom wij aan het einde een collecte zul len houden. (Applaus.) Ir. Albarda, die hierop het woord be kwam, wees er op dat de begrippen dicta tuur en democratie de laatste jaren duide lijker zijn geworden. Voorheen meenden sommigen dat die begrippen bij elkander behoorden, althans met elkander konden worden verzoend. Sedert 1918 zijn deze begrippen duidelij ker geworden en moet men die begrippen lijnrecht tegenover elkander stellen, opdat tusschen beiden geen verwarring mogelijk is. Marx sprak reeds over de dictatuur als een periode, die ligt tusschen het kapitalis me en het socialisme. Een uitleg geeft hij niét. Engels geeft over zijn bedoelingen wel rekenschap. Hij schreef in 1891 dat de socialisten al leen door de democratische republiek als de geschikste vorm van de dictatuur van het proletariaat aan de macht kon komen en onder dictatuur van het proletariaat be doelde hij een overgangstoestand, een toe stand waarin er behoefte was aan een ster ke regeering om door te zetten de maatre gelen die noodig waren. Nimmer hebben zij bedoeld een staats inrichting, die de rechten der burgers ver stoort en veel minder hebben zy gedacht aan terreur. Reeds bij Barbuif, een bekende figuur uit de Fransche revolutie, vindt men de gedach te aan de dictatuur van het proletariaat, die hij wilde verwezenlijken door een samen werking van de gelijken, die een dictatuur instelde en de rechten van de burgers op hief om maatschappij en staat in te richten naar de belangen van de arbeidende klasse. Tpen was er een klein in aantal en gering ontwikkeld proletariaat en daarom was deze onstuimigheid van deze socialistische denker van voor 100 jaar, begrijpelijk. Hij bedoelde de dictatuur niet als een blij venden toestand, doch als een overgang tot de arbeidende klasse in staat was de re geering over te nemen. Barbuif werd ter dood gebracht en zijn denkbeelden werden niet verwezenlijkt en wij zien in dat zij zouden zijn mislukt. Ook in 1830 was de arbeidende klasse niet in staat groote dingen tot stand te brengen en kwam bij Blanqui de gedachte aan dic tatuur weer naar voren, maar hij werd be streden door Marx, die wilde, dat de ar beidersklasse in den strijd voor de verbete ring van haar lot, de noodige bekwaamheid moest veroveren om het socialisme tot stand te brengen. Marx verwierp dus de gedach te, dat de arbeidersklasse met dwang moest worden opgevoed door dictators. Hierdoor is de arbeidersklasse de groote factor in de beschaving geweest en gebleken is welk een groote ziener Marx was. De groote rechtlooze klasse heeft bescha ving verworven en de beschikking gekre gen over de krachten waardoor zij is opge wassen voor de hem opgelegde taak. Het Rusland van 1917 vertoonde minder overeenkomst met Frankrijk en Holland van 1870. Het bestond voor 85 pCt. uit boe ren, zonder ontwikkeling, die de vrijheid nooit hadden gekend. Het socialisme was daar in 1917 alleen in den vorm van dicta tuur te verwezenlijken. De Bolsjewieken maakten voor het Russische volk slechts een kleine minderheid uit. Spr. toonde dit nader aan en stelde in het licht hoe de Bolsjewie ken de democratische republiek met geweld omverwierpen in Oct. 1917. Zij spreken van het bijeenroepen van een nationale verga dering, waarin 34 millioen stemmen werden uitgebracht, waarvan 9 millioen op Je Bolsjewieken en 19 millioen op socialisten die geen socialisten waren. De communisten legden zich bij die uit spraak niet neer en joegen met behulp van de matrozen de nationale vergadering uiteen en vestigden als kleine minderheid hun ge zag, dat zy met geweld moesten handha ven. Men moest dus het volk van alle rechten beroven en zyn toevlucht nemen tot het stelsel van dictatuur. Toen zy in 1917 en 1918 deze dictatuur vestigden heette dit een overgangstijd van het land voor de demo cratie gereed te maken. Dit duurt nu al 20 jaar. Stroomen bloed zijn vergoten. Duizen den zijn opgesloten en het is een dictatuur over het proletariaat geworden van de com munistische partij met enkele duizenden le den en dan nog van de leiders der partij. De communisten willen zelfs hun eigen partij despotisch besturen. Het zyn de bestuurders die de party en het rijk dictatoriaal regee- ren en het einde van zulk een dictatuur is niet te zien, omdat men nooit kan verwach ten, dat deze dictators vrijwillig hun macht prijs zullen geven. Zy durven dit niet omdat zij het volksge weten vreezen. Dit geldt ook voor Duitsch- land en Italië, omdat de dictators weten, dat dan de vergeldingsinstinkten by het volk weer boven komen. By de pas gepubliceerde plannen van Stalin over de ontplooiing van de democratie is geen sprake van wederinstelling voor de vrijheid. In Duitschland, Italië en Oostenrijk heerscht ook dictatuur, doch een dictatuur van den kapitalistischen en den radeloozen middenstand, doch in wezen gelijk aan die in Rusland. Wij hebben thans door de feiten de waar de van de democratie leeren beseffen dien wy niet altijd voldoende beseft hebben. De vrijheden en rechten die wij genieten von den de jongeren en werden als natuurlijke dingen beschouwd. Alleen de ouderen die ze hebben zien komen hebben er meer be grip van. Zij weten dat er voor de verove ring van het kiesrecht voor mannen en vrouwen zwaar gestreden moest worden, evenals voor den achturendag. Zij weten nog van den tijd, waarin de 10-urendag een onbereikbaar ideaal scheen. Wij beschouwden het veroveren als iets, dat voor goed was verworven. De gebeurte nissen van 1933 en 1934 hebben ons wel ge leerd, dat de democratische voorrechten en vrijheden verloren kunnen g^aan en tot wel ke moeilijke toestanden de arbeidersklasse daardoor vervalt. Wij zijn ons bewust ge worden, dat wij ze slechts kunnen behou den als wij er met al onzen wil voor willen strijden. Hoe men in socialistische kringen over de democratie dacht en discusseerde stelde spr. nader in het licht, vaststellende dat de soc.-dem. voor alles toch een democratische inslag had. De S.D.A.P. kwam op voor de democra tische strijdmethode tegenover het anar chisme. Thans zien wij, dat democratie meer is dan een strijdmethode en naast het socialisme, doel is geworden. Het socialisme is meer dan het stoffelijke doel om de voortbrenging zoo te organisee- ren, dat niemand gebrek lijdt. Het socialis me gaat ook om de erkennig van de men- schenwaarde en daarom is onze bewonde ring voor Rusland zoo gering, al is het waar, dat men daar op het gebied van de techniek en het economisch leven wonderen heeft ge schapen. De voornaamste vraag is echter: ,.hoe is het met den mensch in dat land". Niet alleen in den zin of hij genoeg te eten heeft en voldoende gekleed gaat en woont, maar hoe het met zijn geest is en of hij zijn overtuiging en godsdienst vrij kan uitleven en mee kan beslissen. In Rusland, Duitschland en Italië is het antwoord op dezen vraag: neen, neen, om dat de mensch in die landen overgeleverd is aan onbéperkten willekeur, en dit is de mensch onwaardig, omdat men brood zon der vrijheid wel in alle landen in de gevan genis kan krijgen en brood zonder vrijheid krygt een vrijheidsmensch niet door zijn keel. Algemeen kiesrecht behoort by de demo cratie, maar is nog geen democratie. Het recht om te kiezen heeft men ook in Italië, maar candidaten stellen mag het volk niet, dat doet de Fascistische Raad en de kiezers mogen ja of neen stemmen en wee hun ge beente als ze neen zeggen. Persvrijheid en vrijheid van vergadering voor een paar andere candidaten bestaat er niet en dit algemeen kiesrecht is evenals het algemeen kiesrecht in Duitschland, waar de Nat.-Soc. Dem. Party alleen de candidaten stelt, een schynkiesrecht. Ook de volksstemmingen geschieden onder ter reur, waardoor steeds een overweldigende meerderheid van ja-stemmers komt. In Rusland zyn de voormalige kapitalisten en zij waarvan bekend is, dat zy tegenstanders zyn, van het kiesrecht uitgesloten. Zoolang aan het kiesrecht niet wordt verbonden dat vrye recht van candidaatstelling en de vry- heid om daarvoor propaganda te voeren, heeft dit algemeen kiesrecht geen waarde en r het geen kenmerk voor de democratie. De in Italië en Duitschland bestemde volksvertegenwoordiging is geen volksver tegenwoordiging, omdat men deze parle menten beroofd heeft van de rechten, die democratisch aan het parlement toekomen. De ministers zyn alleen verantwoording verschuldigd aan de dictators Mussolini en Hitier. In een land als het onze kan de regee ring geen cent uitgeven, zonder daartoe in het openbaar door de Kamer daartoe verlof te hebben gekregen. In Duitschland en Italië beschikken de regeeringen onbeperkt en ongecontroleerd over de belastingen van het'volk en in zulke landen doet men ook beter de volksvertegenwoordiging af te schaffen. Het spel van de z.g. eensgezindheid in den Duitschen Ryksdag onderwierp spr. aan scherpe critiek. De hoofdzaak van de democratie is vrijheid. Haar diepste beginsel is eerbied voor de vrijheid, de rechten en de overtuigingen van der. mensch. De democratie gebiedt eerbied te hebben voor elk ernstige overtuiging als recht van ieder mensch. (Applaus.) Democratie is een redelyk beginsel, dat langzamerhand een plaats heeft ingenomen, waarvan men de kiem aantreft in het chris tendom; „eerbied voor den mensch, geen geweld over den naatsen". Democratie is geen stelsel van het re- geeren van de helft plus één. Democratie is het beginsel van de meer derheid om ook de rechten van de minder heid niet te miskennen. Wat vandaag meer derheid is, kan morgen minderheid zyn. Daarom neemt de democratie ook nooit een gewelddadige beslissing over de min derheid, doch zoekt zy nSar een oplossing, die de minderheid zooveel mogelyk ontziet. Ook in onze grondwet art. 3 worden de rechten van allen gewaarborgd. Gebiedend wordt daarin voorgeschreven, dat allen op het grondgebied recht hébben op gelyke bescherming. f.V Art. 5 waarborgt ieders 'benoembaarheid en art. 7 waarborgt het bestaan van een vrye pers. Art. 8 geeft ieder het recht van petitie. Art. 9 geeft het recht van vergaderen. Deze rechten ontbreken in Italië, Duitsch land en Oostenrijk en het Russische volk heeft deze rechten nooit gekend. In den democratischen staat kan niemand van zyn vryheid worden beroofd dan door den bevoegden rechter, die gebonden is aan de door de volksvertegenwoordiger vastge stelde wetten. De rechter is bovendien onafzetbaar en onafhankelyk van de regeering. Zyn salaris wordt door de volksvertegenwoordiger vast gesteld. Zelfs tegen de regeering spreekt de rechter recht. De politie mag geen wille keur uitoefenen en mag geen straffen op leggen. In Duitschland was dit ook zoo tot 1933, doch is het thans volkomen anders ge worden. Daar bestaat zelfs geen brief geheim, worden uw gesprekken afgeluis terd en staat men bloot aan vryheids- straffen en lichamelyke kwellingen, ja zelfs aan den dood. De geheime staatspolitie in Rusland, Duitschland en Italië kan handelen naar willekeur, zoodat ieder zelfs in zyn huis kamer fluistert, altyd bang meegesleurd te worden, zonder beroep op den rechter. Bovendien staat in dictatuurlanden de rechter niet vry. Hy is afzetbaar en moet straffen opleggen naar den wil van de re geering. In Duitschland wordt straf gesproken na het eene beginsel, dat strafbaar is, wat na- deelig is voor den Duitschen staat. Rohm en andere vrienden van Hitier wer den zonder vorm van proces, door gewapen de mannen neergeschoten. Hitier, de rykskanselier, opvolger van von Hindenburg, schoot zonder meer een van zyn voormalige vrienden dood. Geen mensch klaagde hem van moord aan. In een democratischen staat mag niemand, zelfs'n koning dit niet doen. In Duitschland maakte men na 30 Juli eenvoudig een wet, bepalen de dat de daad eenvoudig werd goedge keurd. De van ouder tot ouder behoorende Duit- sche Joden werden van alle rechten beroofd. Bescherming van persoon en goed heeft alleen de nationaal-socialist zoolang hy trouw blyft aan de party. Van drukpersvrijheid bestaat in dictatuur- landen niets. Heel de pers is gelykgescha- keld en vindt de meening die verkondigd moet worden voorgeschreven. Van critiek op het beleid van de regeering is geen sprake. De vraag hoe de regeering de bewapening financeert mag zelf niet gesteld worden. De regeering heeft vry spel het volk alles op den mouw te spelden. Men gaat daardoor leven in een atmosfeer waarin het geloof aan de waarheid ontbreekt. Van het recht van politiek of van vereeni- ging in geen sprake. Zelfs een conservatief- liberale kiesvereeniging is in de dictatuur- landen verboden. Het recht van vereeniging bestaat, daar alleen voor de heerschende party. Zelfs de wetenschap verstikt er om- dat de vryheid van ohderzoek ontbreekt" Alleen wat de regeering welgevallig 1$ kan* worden gepubliceerd en daardoor komt het, dat daar geleerden allerlei kwats verkon digen en zelfs verkondigen dat Christus een anti-semiet is geweest. Ook de kunst mag de regeering slechts stroop smeeren en zelfs aan de kerk wordt voorgeschreven, wat gepredikt mag wor den. De vrijheid van onderwijs is in ons land slechts gebonden aan den eisch, dat het aan een zekere deugdelykheid moet voldoen. In Nederland heeft men het recht met geld van de staat scholen te stich ten om eigen geestelyke beginselen te ver- wezenlyken. Dit beginsel van gelykstelling werd door ons in de Groninger motie sis een eisch van democratie vastgelegd. In de dictatuurlanden wordt het onder- wys gebruikt om de kinderen naar den geest van de heerschers te kneden. Dat is geestelyke dwang, misvorming en beleediging van den menschelyken geest, omdat de mensch zich slechts in vrijheid een eigen overtuiging kan vormen. Het gemis van alle vryheden, die ik be handelde, maakt den mensch tot slaaf. Het volk heeft niets te zeggen, ook op het belangryke gebied van de oorlogsvoorberei dingen, waarover in de democratische 1»r' den in het openbaar beslist moet worden, terwyl in de dictatuur, zonder het volk er in te kennen, de regeering tot het voeren van oorlog over gaat. Dit leert Italië en oök Naar het Engelsch van, [door J. L en CHARLOTTE M. YONGE E. A. H. 26) „Juist. Er is nog niet de aandacht van de toeristen op gevallen, enkel menschen daar uit den omtrek gebruiken er de baden, maar Lettice gaat er zich ieder jaar eens opfrisschen en komt terug met stapels schetsen van onmogelyke pieken, als reu zen-achtergronden. We zullen haar schrij- ven, dat ze zich voorbereidt op de komst van het hoofd van haar Huis". - „O, maar!begon Frank, naar zyn vrouwtje kykend. „Zou het niet lastig zyn?" vroeg Mary. „Ze zal het verrukkelyk vinden! Ze doet altyd graag van alles voor iedereen en ze zegt, dat de natuur daar wonderschoon is! Jullie houdt daar immers van? Je zult er echt genieten! Bovendien zie je er naar uit, of je het beiden wel zeer noodig hebt. Maar hoe doe je nu met een kamenier? Gaat Harte mee?" „Neen", zei Mary. „Ze zegt, dat het eten in den vreemde haar een vorigen keer al ééns zoo ziek heeft gemaakt, dat ze het niet wéér durft ondernemen. Ik wilde het dan maar zonder kamenier stellen". „Dat zou ik je nooit aanraden: je hebt al genoeg te doen met Northmoor en de bagage en het talen spreken!" „Zou een Engelsche kamenier daarom nog niet meer last geven? Ik geloof niet, dat myn Fransch goed is, maar ik heb het in ieder geval toch steeds moeten spreken, en ik ken een beetje Duitsch, als dat soms van dienst is in Tyrol". „Wacht maar, ik zal er je mee verzoenen!" riep Bertha triomfantelyk. „Want je zult er tegelijk een goede daad mee bewyzen. Er is een alleraardigst Zwitsersch meisje, dat door onnadenkende menschen hier naar toe genomen werd, maar dat ze toen verder eenvoudig aan haar lot hebben overgelaten. Het zal een weldaad zyn, als je haar naar haar land terugbrengt! Je kunt haar dan oppikken, als je op je reis even by mij aankomt; dan kun je meteen myn kind zien. O, heb ik je dat niet ver teld. We hadden eens een dienstbode, die dwaas genoeg was, om een schavuit van een stoker te trouwen op een van de stoombooten, die op de Theems varen. Hy liet haar in den steek erf ik vond haar na genoeg stervende op een vreeselyke plaats in Rotherhithe met allemaal half-dronken vrouwen om zich heen. Ik bracht haar naar een geschikt verstrek, maar te laat, om haar het leven te redden en dit was maar goed ook. Ik troostte haar in haar laatste oogenblikken "met de belofte, dat ik voor haar kind zou zorgen, een alleraardigst wezentje, ondanks haar naam: Boadicea Ethelind Davidina Jones. Ze is twee jaar oud en een schatje. De lieveling van het heele huis!" „Ik hoop, dat je geen last zult krijgen met haar vader", zei Frank. „Ik denk, dat hy wat bly is, dat hy van haar af is! Bovendien kan ik hem wel aan", zei Bertha vol zelfvertrouwen. „Maar het kind is een snoes!" Ze sprak, of de kleine een leege plaats in haar hart innam en al was er ook nog veel in te voorzien, men moest zich wel verheugen om haar en haar uitnoodiging werd gaarne aangenomen. Bovendien wa ren haar raadgevingen in den regel zeer aanbevelenswaardig en Mary aarzelde al leen even, omdat, zooals ze zei: „Ik dacht, dat als we het zonder kame nier konden stellen, we misschien Constan- ce konden meenemen. Die doet zoo goed haar best dat ze dit pleziertje wel eens hebben mag!" „Ja, het lieve kind! Ik zou het haar óók graag gunnen, maar ik vrees, als je haar meenam en géén kamenier, dat Emma het verkeerd zou opvatten en denken, dat je Conny had gevraagd, om de kosten van een kamenier te besparen". „Zouden die kosten dan zoo hoog zyn?" „Dat nu niet, maar in ieder geval zou het jalouzie wekken". „Al mocht dit ook zoo wezen, dan geloof ik, dat dit toch niet zoo erg zou zyn als dat dit arme kind de heele vacantie in Westhaven zou moeten doorbrengen". „Misschien ook niet; en naarmate Conny ouder wordt, zal zy er zich meer gaan er geren". „Je weet, ik heb altijd gehoopt, haar tot ons eigen kind te maken, als haar opvoe ding op school voltooid is". Frank glimlachte, want hy hield ook heel veel van zyn jongste nichtje. Er was een openbare prysuitdeeling, die door alle notabelen uit den omtrek zou bygewoond worden en het was een troost voor de Northmoors, dat daar de douairière afwezig was het genoegen om zich door haar oom den prys overhandigd te zien, des te grooter zou zyn, als Het heele gezelschap ging er heen; dus ook lady Adela en miss Morton. Ze namen de eereplaatsen in op het podium, met een stapel boeken vóór zich, in kleurige slag orde opgesteld, nadat het hoofd van de school lady Northmoor had meegedeeld, dat haar nichtje heel wat onderscheidingen wachtten, want ze was een allerliefste en vlytige leerlinge. Het maakt lord Northmoor zenuwachtig als hij den blik liet dwalen over al die hoofdjes met blond, goudblond en donker haar, terwyl Mary hem in spanning gade sloeg zoowel om de wyze, waarop hy zich van deze taak kwyten zou, als uit bezorgd heid, hoe het hem bekomen zou. Bertha za a s gewoonlyk, in, over de eer van den naam. Maar hy deed, wat er van hem verlangd werd. Hy sprak een enkel vriendelijk, ver standig woord over het voorrrecht van in e gelegenheid gesteld te worden, goede kennis te vergaren en de voldoening, van zie naar z'n beste weten in te spannen. y sprak langzaam en zonder haperen en ertha voelde zich niet critisch gestemd, maar was tevreden en drukte Mary de hand met de woorden: „Goed gesproken!" Eén voor één werden de meisjes opge roepen om de prijzen in ontvangst te ne men; eerst de kleintjes. Lord Northmoor had niet de gave, om voor ieder van haar apart iets toepasselyks te zeggen; hy gh"V lachte slechts eens, terwyl hy haar hé boek gaf en den titel las; maar die 8^" lach werd stralende, toen in op één na de hoogste klasse drie van de zeven waren toegekend aan Constance Elisabet Morton, en het was nog de vraag, wie1 M meeste kleur had, de oom of het nichtje, toen hy ze haar overhandigde. Het was een van de weinige voldoeningen, hem ver schaft door de familie van zyn broer! Toen ze terugreden naar Northmoorf kwamen oom en tante te voorschyn rne*. hun uitnoodiging en het effect was verr*®» send: Constance sprong op, of ze uit h rijtuig wilde vliegen, en toen viel ze ee s haar oom en vervolgens haar tante om d hals, met een géestdriftige omhelzing* „Pas op, kindje, of de bedienden zullen nog denken, dat het je in het hoofd ge*1 gen is!" luidde de waarschuwing. „O, maar ik ben toch ook zóó bly, z b 1 ij! Om de heele vacantie by u en tan Mary te zyn! Dat op zichzelf zou ai 1 heerlijk wezen! Maar om nu nog 8 - plaatsen te zien", haastte ze zich er voegen, want ze begreep wel, dat vreugde van niet naar huis te behoev gaan, althans niet officieel toegejuicht K worden. (Wordt vervolgd).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 6