DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Nu Duitschland de verdragen opzegde De rede van Hitier in den Rijksdag. De Volkenbond in het geding. VERWIKKELINGEN. No. 58 Maandag 9 Maart 1936 138e Jaargang De beteekenis van Hitler's daad. Locarno en Versailles slechts vodjes papier? ALKMAARSCH COURANT, Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bjj vooruitbetaling voor Alkmaar 2. franco door het geheele Rjjk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS PER GEWONE ADVERTENTIEN Van 1—5 regels f 1.25, elke regel meer f 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordans C 9, postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330. Dit nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK. Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. Alkmaar, 8 Maart. Wij moeten tot goed begrip van de beteekenis van de daden van de Duit- sche rijksregeering dezen keer ons over zicht dateeren, omdat op dit oogenblik Zondag wel de besluiten der Duit- sche regeering bekend zijn, maar nog lang niet de maatregelen en ideeën van andere landen gepubliceerd zijn gewor den. Wij weten, wat Hitier en zijn regee ring gedaan hebben; wij weten ook, dat de Fransche regeering daarover heeft beraadslaagd en straks nog weer zal vergaderen; wij weten ook, dat de En- gelsche regeering de algemeene situatie zal bespreken; wij weten eveneens, dat de Volkenbond voor belangrijke beslis singen staat Maar wij weten nog niet hoe precies de reacties in de verschil lende landen zullen zijn. Wellicht, dat ons Maandag dus op den dag, dat dit onder de oogen der lezers zal komen meer gegevens ten dienste staan! Om te beginnen, allereerst de daden van de Duitsche regeering zelf. Wij hebben reeds gepubliceerd, dat zij de verdragen van Locarno en Versailles heeft opgezegd, waarvan dat van Locarno verreweg de be langrijkste is. Men kan de beteekenis daar van het beste beoordeelen uit de belang rijkste bepalingen van dat verdrag, welke bepalingen wij hier weergeven. De Locarno-bepalingen. Art. 4 van het verdrag van Locarno zegt, dat als een van de contracteerende partijen meent, dat een schending van art. 2 van het verdrag zelf of een overteding van de art. 42 of 43 van het verdrag van Versailles heeft plaats gehad of plaats heeft, zij de kwestie onmiddellijk voor den Volkenbond brengt. Art. 42 van het verdrag van Versailles verbiedt Duitschland versterkingen te on derhouden of te bouwen hetzij aan den lin keroever van den Rijn ten Westen van een lijn, die 50 K.M. Oostelijk van de rivier ge trokken is. Art. 43 van hetzelfde verdrag verbiedt in deze zelfde zones het hebben of bijeenbren gen van strijdkrachten, hetzij permanent, hetzij tijdelijk, alsmede het houden van mi litaire oefeningen van welken aard ook en het hebben van materieele hulpmiddelen voor een mobilisatie. Art. 4 van het verdrag vervolgt, dat als de Volkenbondsraad geconstateerd heeft, dat een dergelijke schending of overtreding is geschied, hij daarvan zonder uitstel mede- deeling doet aan de onderteekenaars van het verdrag en dat elk daarvan verplicht is, °m in een dergelijk geval onverwijld zijn hijstand te verleenen aan de mogendheid, tegen welke de geïncrimineerde handeling gericht is. In het geval van flagrante schending van art 2 van het verdrag van Locarno of van flagrante overtreding van de artikelen 42 of 43 van het verdrag van Versailles, door een van de contracteerende partijen, ver plicht elk van de anderen zich onverwijld zijn bijstand te verleenen, van het oogenblik af dat zij zich er rekenschap van heeft kun nen geven, dat deze schending een niet uit gelokte aanvalshandeling vormt en dat het zij vanwege de overschrijding van de grens, hetzij vanwege de opening van de vijande lijkheden of van de verzameling van strijd krachten in de gedemilitariseerde zone, een onverwijlde actie noodzakelijk is. Ook in dat geval zal de Volkenbondsraad, overeen komstig de eerste alinea van dit artikel op de hoogte gebracht worden en mededeeling doen van het resultaat van zijn bevindin gen. De contracteerende partijen verbinden zich in een dergelijk geval te handelen over eenkomstig de aanbevelingen van den raad, die eenparig aangenomen zijn, met uitzon dering van de stemmen van de vertegen woordigers van de partijen, die bij de vijan delijkheden betrokken zijn. Men ziet, van welke vér-strekkende gevolgen de schending van het verdrag kan zijn. En men merkt ook, van hoe groot belang in dit geval de houding der Fransche regeering is. Zou deze bij voorbeeld weten duidelijk te maken, dat Hitier door de schending van het verdrag een niet-uitgelokte aanvalshan deling heeft gedaan, dan zouden de an dere onderteekenaars (wij noemen hier speciaal Engeland en België) verplicht zijn, om Frankrijk bijstand te verlee nen. Men ziet ook, van hoe groot belang de houding van den Volkenbond zal kunnen zijn. Maar nogmaals: wij moeten nog even geduld hebben. Laten wij thans even deze punten laten liggen, en eerst nog eens tilstaan bij de re de van Hitier, Zaterdagmiddag te Berlijn gehouden. Reeds heeft men een groot ge deelte van die rede in ons nummer van Za terdag kunnen lezen. Hier volgt de belang rijkste inhoud. De rede van Hitier. De rijkskanselier en rijkspresident Adolf Hitier dan heeft de volgende voorstellen aangekondigd: „De Duitsche regeering verklaart zich bereid, op de basis der volgende voor stellen onverwijld nieuwe overeen komsten te sluiten voor het tot stand brengen van een systeem van verzeke ring van den Europeeschen vrede: 1. De Duitsche regeering verklaart zich bereid, onmiddellijk met Frankrijk en België in onderhandeling te treden over de vorming van een wederzijdsche gedemilitariseerde zone en aan een der gelijk voorstel in allen omvang van te voren haar goedkeuring te hechten on der voorwaarde van volkomen gelijk heid. 2. De Duitsche regeering stelt voor, ter verzekering van de onschendbaar heid en onaantastbaarheid der grenzen in het Westen, een non-agressiepact tus- schen Duitschland, Frankrijk en België te sluiten, waarvan zij bereid is den duur op 25 jaar te stellen. 3. De Duitsche regeering wenscht En geland en Italië uit te noodigen als ga ranten dit verdrag te onderteekenen. 4. De Duitsche regeering is bereid, in dien de koninklijke Nederlandsche regeering dat wenscht en de andere verdragspartijen het ge wenscht achten, Nederland in dit systeem te betrekken. 5. De Duitsche regeering is bereid, ter verdere versterking der veiligheids overeenkomsten tusschen de Westersche mogendheden een luchtpact te sluiten, waardoor automatisch en effectief hèt gevaar van plotselinge luchtaanvallen kan worden voorkomen. 6. De Duitsche regeering herhaalt haar aanbod, met de staten, die in het Oosten aan Duitschland grenzen, een non-agressiepact zooals met Polen te sluiten. Daar de Litausche regeering in de laatste maanden haar houding met betrekking tot het Memelgebied aan een zekere correctie heeft onderworpen, neemt de Duitsche regeering de uit zondering, die zij eens ten aanzien van Litauen heeft moeten maken, terug en verklaart zij zich, onder voorwaarde dat de gegarandeerde autonomie van het Memelgebied wordt bevorderd, bereid, ook met Litauen een dergelijk non agressiepact te sluiten. 7. Na de thans eindelijk bereikte rechtsgelijkheid en het herstel der vol le souvereiniteit over het geheele Duit sche rijksgebied beschouwt de Duitsche regeering het voornaamste motief voor haar uittreden uit den Volkenbond als vervallen. Zij is derhalve bereid, weder tot den Volkenbond toe te treden. Zü spreekt daarbij de verwachting uit, dat binnen afzienbaren tijd langs den weg van vriendschappelijke onder handelingen het probleem van de kolo niale rechtsgelijkheid en het probleem van het losmaken van het Volken bondsstatuut van zijn in het verdrag van Versailles gewortelden grondslag worden opgelost. Hitier zeide voorts in zijn rede: Ik heb in ieder geval één ding gezworen: door te blijven strijden voor de Duitsche rechtsge lijkheid en voor de Europeesche samenwer king. Ik weet dat het Duitsche volk slechts kan leven naar zijn aard. Ik beschouw het als een groote eer, een van de grootste vij anden van het bolsjewisme te zijn, doch dit beschouw ik tevens als de rechtvaardiging van mijn daden. Ik zal beletten dat het ge vaarlijke bolsjewisme Duitschland binnen komt en ik geloof niet dat een betrekking met de Sovjet-Unie voor de staatslieden van eenig nut kan zijn. Met betrekking tot de Europeesche politiek zeide Hitier, dat hij Europa in twee helften verdeelde. In de eerste plaats de staten, die zelfstandig hun onafhankelijkheid trachten te bereiken en die op alle mogelijke manie ren cultureel met elkaar zijn verbonden en in de tweede plaats diegenen, die bezield worden door de bolsjewistische leer en die vernietiging preeken, om een communisti sche wereld te kunnen opbouwen. Met deze laatste groep wil Duitschland alleen betrek kingen van politieken en economischen aard, doch geen innerlijk contact Hitier gaf vervolgens een overzicht van de Duitsche pogingen, om tot samenwerking met Frankrijk te komen. Hij zeide, dat hij daarbij altijd gestreefd had naar gelijkheid van rechten en dat hij dit altijd bij de be sprekingen voorop had gesteld. Dat Duitsch land nimmer concrete voorstellen had ge daan, was, volgens Hitier, onwaar. Duitsch land heeft zich bereid verklaard, zijn leger tot 200.000 en later tot 300.000 man te be perken. Ik heb verder een heele reeks con crete voorstellen gedaan, om het oorlogsge vaar te kunnen bezweren en om ten slotte tot een langzame beperking in de bewape ning te komen. Slechts een van deze voor stellen is tot werkelijkheid geworden, n.1. de regeling tusschen Engeland en Duitschland met betrekking tot hun beider vloot. Pogingen tot toenadering. Vervolgens besprak Hitier zijn pogingen om tot psychologische toenadering te ko men. Hij zeide, dat het altijd zijn verlangen was geweest een einde te maken aan den strijd over een herstel van de oude grenzen en dat hij overeenkomstig dat verlangen ge handeld heeft, iets dat van Frankrijk niet gezegd kan worden. De lieden, die critiek hebben op mijn beleid, zullen moeten er kennen, dat het voor een nationalist veel gemakkelijker is om een volk op te zwee- pen dan op het gezonde verstand van het volk te werken, en voor mij zou het waar schijnlijk gemakkelijker geweest zijn, de in stincten die naar revanche verlangen, te cultiveeren, dan begrip te wekken voor de noodzakelijkheid van Europeesche samen werking. Dit heb ik gedaan. Ik heb de openbare meeening in Duitschland van aan vallen op naburige landen bevrijd. Ik heb uit de Duitsche pers iederen haat tegen het Fransche volk verwijderd en ik tracht de jeugd het ideaal van een goede verstand houding met andere landen bij te brengen. En dit zeker niet zonder succes. In ver band hiermede wees Hitier op de mani festaties in Garmisch-Partenkirchen, die den buitenlanders een goed beeld hebben gegeven van de veranderde mentaliteit te dezen opzichte. Trachten om een dergelijke mentaliteit in het leven te roepen is belangrijker dan de pogingen van de staatsliedendie de wereld in een net van juridisch niet te ontwarren verdragen trachten te verstikken. Dubbel moeilijk was mijn werk, omdat ik Duitsch land tegelijkertijd uit den strik van een dergelijk verdrag moest bevrijden. Het Pact van Locarno. Met betrekking tot het Pact van Locarno zeide Hitier vervolgens dat hij altijd de op vatting verkondigd had, dat Duitschland niet alleen bereid was bij te dragen tot de Europeesche veiligheid zoolang de andere onderteekenaars hun verplichtingen na kwamen, maar dat Duitschland ook in dit verdrag de eenig mogelijke, immers con crete poging, tot veiligheid heeft willen zien. Het verdrag had ten doel om in de toekomst te voorkomen, dat Duitschland eenerzijds, België en Frankrijk anderzijds van militair geweld gebruik zouden maken. Duitschland heeft door tot dit verdrag toe te treden, zware offers gebracht. In den tijd dat Frankrijk in het grensge bied verscheidene garnizoenen heeft en for ten bouwde, was Duitschland in het Westen weerloos. Niettemin zijn wij deze verplich tingen nagekomen in de hoop door deze bij drage den Europeeschen vrede te dienen. Met dit verdrag in strijd is het accoord dat Frankrijk het vorige jaar met Rusland ge sloten heeft en reeds heeft onderteekend en dat de Kamer heeft bekrachtigd. Door dit Fransch-Russisch accoord wordt met een omweg over Tsjechoslowakije, dat een dergelijk verdrag met Rusland heeft gesloten, de dreigende militaire macht van een geweldig Rijk naar Midden-Europa overgebracht. De partijen bij deze verdra gen betrokken, kunnen in geval van ver wikkelingen in Oost-Europa vaststellen, wie de aanvaller is, zonder daarbij inmen ging van den Volkenbondsraad te verwach ten. Dit probleem is echter in de eerste plaats een politiek probleem en als zoodanig van zeer groote beteekenis. Frankrijk heeft dit verdrag n^pt maar met een willekeurige Europeesche macht afgesloten. Frankrijk had reeds voor het Rijnland-pact verdragen van bijstand zoowel met Tsjechoslowakije als met Polen gesloten. Duitschland heeft aan deze verdragen geen aanstoot genomen, niet alleen omdat in deze verdragen in tegenstelling met het Fransch-Russiche ac coord de beslissingen van den Volkenbond nog wel in aanmerking worden genomen, doch ook omdat Tsjechoslowakije en Polen toch altijd nog een politiek voeren die ge richt is op hun eigen nationale belangen. Duitschland heeft niet het verlangen om deze staten aan te vallen en gelooft omge keerd ook niet dat deze staten Duitschland willen, aanvallen Hitier besprak daarna uitvoerig, dat de positie van Sovjet-Rusland niet uitsluitend nationale belangen op het oog had. De geest van de Sovjet-Unie zou mogelijk ook in Frankrijk doordringen en in dit ge val zou de aanwijzing van den aanvaller niet geschieden door twee instanties doch door één instantie, die dan niet te Parijs, doch te Moskou gevestigd zou zijn. ;Twee heilige geloften. Hitier deed daarop voorlezing van de aan biedingen der rijksregeering aan de staten die aan Duitschland grenzen ?n ging toen verder: In dit historische uur, waarop in de westelijke provincies van het Rijk Duitsche troepen hun vredesgarnizoen hebben be trokken, leggen wij hier tezamen twee hei lige geloften af: ten eerste, dat wjj voor geen macht en voor geen geweld zullen wijken bij het herstel van de eer van ons volk en liever eervol zullen ondergaan, dan ooit te capituleeren. Ten tweede, dat wij nu eerst met alle macht zullen streven naar een toenadering tusschen de volken in Europa en in het bijzonder naar een samen werking met onze westelijke buren. Na drie jaren geloof ik op deze wijze den strijd om de rechtsgelijkheid van Duitschland te kun nen afsluiten. Als we dit oogenblik weer bereid zijn tot samenwerking terug te keeren is het mijn oprechte wensch, dat deze gebeurtenissen en een terugzien op deze jaren ons zullen helpen, het begrip van deze samenwerking ook bij de andere Europeesche staten te verdiepen. Wij hebben in Europa geen terri toriale eischen te stellen, wij weten boven alles dat de spanningen die of uit misplaat ste territoriale bepalingen óf uit wanver houdingen tusschen volkssterkte en woon ruimte zijn ontstaan, niet door oorlog kun nen worden opgelost. Wij hopen echter, dat het menschelijk verstand zal medehelpen deze smartelijke toestanden te doen ver dwijnen en de spanningen door een lang zame en vredelievende samenwerking uit den weg te ruimen. Op dezen dag voel ik de noodzakelijkheid onze verplichtingen na te komen, die onze teruggewonnen nationale eer en vrijheid ons opleggen. Deze verplich tingen hebben wij niet alleen tegenover ons eigen volk, doch ook tegenover andere Euro peesche staten. Ik heb daarom besloten den Duitschen Rijksdag te ontbinden om het Duitsche volk de gelegenheid te geven zyn oordeel uit te spreken over mijn leiding en over die van mijn medewerkers. Ik verzoek het volk van Duitschland mij voldoende kracht te geven om voor zijn eer en vrij heid op de bres te blijven staan. BUTENLANDSCHE MEENINGEN. In Engeland. Londen, 8 Maart. De meeningen over de door Engeland te volgen politiek, nu de Duitsche soldaten weer aan den Rijn staan, loopen uiteen. Lloyd George zeide: „Ik hoop. dat wij ons hoofd zullen be waren". Snowden was van meening, dat terstond een conferentie van Europeesche staten dient te worden bijeen geroepen. Hij drong er op aan, dat Hitler's initiatief niet zou worden miskend of verworpen. Lansbury is voorstander van het denk beeld eener nieuwe vredesconferentie. Het blad de „Observer" zegt: Het eerste wat Engeland moet doen is, zijn verdedi ging herzien, en het tweede, Hitler's voor stellen overwegen in een geest van sym pathie en goeden wil. Er bestaat geen groo- tere reden waarom het Duitsche grondge bied zou worden gedemilitariseerd, dan het Fransche, Belgische of Britsche. De „Sunay Dispatch" zegt, dat de we reldvrede op het oogenblik op het spel staat. De eerste plicht van Engeland is trachten den vrede te handhaven, maar tevens zich tot de tanden te wapenen, voor het geval de vrede mocht verbroken wor den. Volgens de „Sunday Express" is er geen nieuwe toestand ontstaan. Het blad dringt er op aan, dat Engeland geen waar borgen meer geeft voor den vrede in Europa. In Frankrqk. P a r y s, 8 Maart. Met diepe en een stemmige veronttwaardiging ontvangt de Fransche pers de eenzijdige opzegging van het verdrag van Locarno door Duitschland en de nieuwe schending van het verdrag van Versailles. De bladen wijze categorisch de argumentatie van de hand, waarbij de verantwoordelijkheid voor dit Duitsche gebaar geworpen wordt op het militaire pact tusschen Frankrijk en de Sovjet- Unie. De bladen verklaren met nadruk, dat Duitschland's optreden niet aanvaardbaar is en geven uiting aan hun vrees over de mogelijke gevolgen van de houding van Berlijn, terwijl zij een beroep doen op het gezond verstand der openbare meening. De houding van de Fransche regeering, die zich gewend heeft tot de staten die het Locarno pact inderteekend hebben en tot den Volkenbondsraad, wordt zonder reser ve goedgekeurd. De indruk in Amerika. Washington, 7 Maart. Men is er hier algemeen over eens dat het optreden van Duitschland tal van ernstige moge lijkheden inhoudt en een directe uitdaging aan het adres van Frankrijk vormt. De reactie in Frankrijk wordt te Washington met de grootste belangstelling tegemoet gezien. Cordell Huil heeft geweigerd het optre den der Duitsche regeering te bespreken, doch hij Hfeeft medegedeeld, dat de am bassadeur der Vereenigde Staten te Ber lijn het ministerie van Buitenlandsche za ken nauwkeurig op de hoogte houdt van het verloop der gebeurtenissen. Ambtena ren van het ministerie van Buitenlandsche zaken wijzen er op, dat de bezetting door de Duitschers van de gedemilitariseerde zóne geen enkel verdrag tusschen Duitsch land en de Vereenigde Statfen schendt. De Duitsche ambassadeur Luther, die tezamen met Stresemann het Locarno- pact heeft onderteekend, is er van over tuigd, dat de vredelievende houding van Hitier in Frankrijk wel begrepen zal wor den en deze poging om tot consolidatie van den vrede te geraken elders in de wereld een gunstig onthaal zal vinden. NewYork, 8 Maart. De „New York Times" schrijft, dat de militaire bezetting van het Rijnland niet ten doel heeft de waarborgen van den vrede, welke aan de Westelijke grens van Duitschland waren opgericht, in gevaar te brengen. Duitsch land, aldus schrijft de „New York Herald Tribune" heeft thans het stelsel van Ver sailles op zij gezet. Het staat thans aan de andere landen, om te vechten, indien zij Duitschland's macht en bedoelingen vree zen, of het onvermijdelijke aanvaarden, en de oprechte reorganisatie aanvaarden, welke Duitschland hun aanbiedt. De „New York Daily News" zegt, dat Engeland wel niet zoo gek zal zijn om te- samen met Frankrijk tegen Hitier een oorlog te beginnen over het Rijnland. Wij hopen, dat Frankrijk de wapenen niet zal opnemen. Per saldo bezet Hitier zijn eigen grondgebied en niet dat van een ander.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 1