Amstecdamsche JSeucs
«ft»/.,
^Binnenland
£uchtvaart
Imiteeren is waardeeren.
gespan militaire paarden op hol.
geen jamboree-reepen, enz.
nu de winterploeg blijft.
de nieuwe douglas-vliegtuigen
voor de k.l.m.
<v»penhageu
1
Tot nu toe werd goed en kwaad nog ver
bonden aan een wereldgrond, aan iets, dat
boven de werkelijkheid uitging. Dat was
vervallen en daarmede werd de vraag wat
goed en kwaad is verbonden aan de vraag
of het nuttig was vanuit een bepaald stand
punt, een bepaalde gemeenschap.
Het levensproces ging verder en zoo goed
als de natuurwetenschap de theologie ach
teruit zette, zullen de economische en mate-
rieele factoren de natuurwetenschappen ach
teruit zetten en werd alles gebonden aan de
stoffelijke sfeer.
Een dergelijke vervlakking en verstoffe
lijking is niet voor alle menschen geschikt.
Velen hebben nog behoeften, die uitgaan bo
ven het stoffelijke, aan behoeften voor hun
ziel. De werkelyk dieper levende naturen
gevoelden zich niet bevredigd en ook de
massa ging gevoelen, dat er diepte in het
leven moest komen.
Men ging weer verlangen naar het bezit,
dat van eeuwige waarde zal zijn. De tyd is
dus rijp geworden, dat er nieuwe mythen in
de Europeesche cultuur verschenen in den
vorm van communisme, fascisme en natio-
naal-socialisme, waarin gesteld wordt, dat
de mensch gebonden is aan iets, dat boven
tijdelijke waarde is.
Het kenmerkende van deze mythen is,
dat de massa gebonden is aan iets, dat meer
dan tijdelijk is en dat daarin sprake is van
het komende heilsrijk.
Daarmee kreeg de massa een inhoud voor
het leven. Men kreeg toezicht op het ryk,
dat door den leider nabij wordt gebracht,
die het komende verwerkelijkt door het ge
weld, zoodat al deze mythen, in tegenstel
ling met de liefdesmythe van Christus, zijn
geweldmythen.
Wie tot bezinning komt, wordt daardoor
onweerstaanbaar getrokken naar de hooger
staande christelijke liefdesmythe. Daardoor
is het is te begrijpen, dat intellectueelen met
een leven van zoeken achter zich, komende
tot de christelijke mythe, meer dan een
mythe, maar ook waarheid verlangden.
Men kwam tot de vraag: „hoe kan men
komen van de christelijke mythe tot het
besef van de christelijke waarheid"?
Zij, die deze vraag stellen, komen er toe
het protestantisme en het katholiscisme te
onderzoeken. Men komt dan tot de ontdek
king, evenals Marchant, dat het vrijzinnig
protestantisme geen zekerheid geeft, omdat
het alle vragen open laat en rekening wordt
gehouden met het autonome beginsel, dat
ieder maar zelf tot zijn waarheid moet ko
men.
Keert men tot de rechtzinnigheid, dan
ervaart men, dat daar zekerheid geeft, dat
men aan het autonome beginsel is prijsge
geven en dat men leeft uit het heteronome
het opgelegde beginsel in het woord Gods.
Maar dan blijkt, dat in dat boek iederen
trekker zijn letter kan vinden, met als ge
volg een reeks tegenstellingen.
Logisch redeneerende, zegt men, dat het
ook noodig blijkt, dat er een uitleg zal zijn.
Wij moeten dus een kerk hebben, die niet
alleen het woord Gods heeft, maar ook den
onfeilbaren uitleg van Gods woord.
Het gezag ligt dus niet in den mensch of
in Gods woord, maar in de door God ge
stichte kerk met het onfeilbare leergezag
van Gods waarheid.
De mensch, die zekerheid wil hebben, zal
zich dus moeten buigen voor de onfeilbare
kerk.
Hij komt by de r.k. kerk, die een
zekerheid geeft, die logisch wordt bewezen.
Inderdaad is alles van het leergezag van
de r.k. kerk logisch te bewijzen. Voor een
intellectueelen geest is dat van een groote
bekoring, al loopt ook hij er in, wat spr.
nader hoopte aan te toonen.
Komt men als zoeker tot Rome, zich be
roepende op de rede, dan zegt de r.k. kerk:
„het spreekt vanzelf, dat er een waarheid is.
Je hebt ontdekt, dat je er met de mensche-
lijke rede niet bent gekomen en de oorzaak
daarvan is, dat je een menschelijk, een ein-
dat, als er waarheid is, er een geopen-
tot de oneindige waarheid.
De waarheid moet dus neerdalen en zich
openbaren. Het wordt logisch noodwendig,
dat als er waarheid is, dat er een geopen
baarde waarheid moet zijn.
Logisch is, dat die waarheid wordt ge
koesterd en bewaard door de kerk.
Als die kerk de hoedster is van de ge
openbaarde waarheid, dan spreekt het van
zelf, dat die kerk niet door de menschen
moet zijn gesticht. Door God en in de evan
geliën zult gij vinden, dat God die kerk
heeft gesticht op het eenige fundament
Petrus".
Er blijkt voor den intellectueel maar één
oplossing, n.1. katholiek worden. De intelec-
tueel zal zich daar dus thuis kunnen gevoe
len en het spreekt vanzelf, dat de minder
intellectueele geesten, de meer mystiek en
aethetisch aangelegden daar ook bevredi
ging kunnen vinden.
Het eeuwige is daar ook aanwezig in den
tijd door de vrees. Voor ieder, die diepte
in zijn leven wil hebben, is dan ook in de
r.k. kerk het huis te vinden, waarin hem
alle onzekerheid wordt afgenomen, verlost
van alle scepticisme. Het spreekt echter van
heeftdat Clke Zijde °°k haar keerzi->de
Is het inderdaad waar, dat in het roomsch-
kathohcisme de waarheid ligt besloten?
Het roomsch-katholicisme is gegrond
op de evangeliën in de nieuw testamen-
tische geloofsovertuiging en nu keert spr
wat altijd beweerd wordt, om.
Spr. stelt dan dat primair aanwezig is
de kerk en dat daarna verschijnt het nieuwe
testament.
Als dit zoo is, dan vervalt alles, wat in het
nieuwe testament staat als bewijs voor de
kerk en vervult zij de rol, dat ze be
schouwd moet worden uit het gezichts
punt van de propaganda en niet van de
waarheid.
Dan dienen de nieuw testamentische ge
schriften gezien te worden als propagan
distisch materiaal om de waarheid van de
kerk te bewijzen.
Geen katholiek zal tegenspreken, dat de
nieuw-testamentische geschriften geruimen
tijd zijn samengesteld na het verscheiden
van den stichter van het christendom. De
opteekening van de historische gebeurte
nissen zoowel als de prediking is geschreven
ruim honderd jaar later. Wat in het evan-
Persil wordt door concurrenten
Nagemaakt, ge-imiteerd;
En zoodra dat wéér mislukt is,
Wordt het nóg eens geprobeerd.
Maar Persil is daar niet boos om,
't Doet Persil zelfs geen verdriet:
Daar Persil altijd Persil blijft,
Lukt die namaak immers niet.
Nee! Persil is er juist blij om,
Dat men 't imiteeren gaat.
Omdat daardoor wordt bewezen.
Dat Persil het hóógste staat.
Want, als dat niet het geval was,
Was de namaak nooit geschied:
Goede dingen imiteert men.
Maar de minder goede niet
gelie staat, berust op overlevering en boven
dien bestaan er nog vele niet-opgenomen
evangelische geschriften, omdat ze niet
overeenkomen met de katholieke waarheid,
m.a.w.: dus zijn de propagandistische ge
schriften uitgezocht. Alle geschriften, waar
in b.v. gesproken werd, dat Christus een
schijnlichaam had, zijn niet opgenomen in
de canon. Strikt genomen vormen de uitge
zochte propaganda-geschriften geen eenheid.
Men kan bewijzen, dat Christus de kerk
heeft gesticht, doch ook dat hy die niet heeft
gesticht.
Het bewijs van het stichten wordt alleen
vermeld in het evangelie van Mattheus en
niet in de andere evangeliën.
Dat doet het vermoeden rijzen, dat de
stichting van de kerk in Mattheus is een in-
terpetaat oftewel een invoeging in den
tekst.
In dezen tyd waren invoegingen bij het
overschrijven heel gewoon.
Wanneer het een interpetaat is, is het
bovendien geïnterpreteerd op de meest on
geschikte plaats, die men zich kan denken.
Spr. ging hierop uitvoeriger in.
Critisch-wetenschappelijk kan men zeg
gen, dat als men de evangeliën leest en niet
uitgaat van een bepaalde opvatting, men
een verschillend beeld krijgt van Christus.
Daarom zagen ook velen Hem als een
revolutionnairen socialen prediker. Vooral
het evangelie van Lukas gaat daarvan uit.
Men kan zich echter ook uit de evan
geliën een ander beeld vormen, wanneer
men nagaat, wat over het naderend wereld
einde wordt verkondigd. Er zijn opvattingen
te vinden, die veronderstellen, dat Christus
het wereldeinde nader zou brengen en als
dat het juiste is, dan zou een dergelijke pro
feet er niet over denken om een kerk te
stichten.
Vanaf den beginne heeft het christendom
a'. geworsteld met het probleem van het ko
mende rijk Gods en ter verdediging dat het
er nog niet is, beroept men zich op het oude
testament waarin geleerd wordt dat voor
den Heer duizend jaar gelijk is aan één dag.
De evangeliën zijn propaganda-geschrif
ten voor de R.K. kerk en men heeft daarin
veel opgenomen, dat men maar op den koop
heeft toegenomen. Daarom is voor den ka
tholiek voorgeschreven, dat hy, als hy in de
evangeliën wil lezen, moet lezen 'n geauto
riseerde vertaling en een geautoriseerden
uitleg, wat men de kerk niet kan verwijten.
De groote fout van diegenen die van het
protestantisme lot de r.k. kerk zijn overge
gaan - is critisch - wetenschappelijk, dat zy
niet het minste begrip hebben van wat door
de moderne theologie terzake van het bijbel
onderzoek is gevonden, al zijn daarbij vele
vragen open gebleven, zooals de vraag of
Jezus geleefd heeft of niet.
massale verschijnsel van onzen tyd, en het
Ook by mr. Marchant komt men tot de ont
stellende ontdekking, dat alle vragen open
bleven. Dat was juist opgemerkt, maar een
mensch kan niet komen tot de absolute
waarheid. Het is de vraag van de suggestie
in hoeverre de mensch beïnvloed door het
massale verschijnsel van onzen tijd en het
verschijnsel van onzen tijd is, dat men de
antwoorden op de vragen gepresenteerd wil
zien als een stuk koek.
Massaal gesproken, gaat er een groote
suggestie uit van de r.k. kerk. Men moet
tegenwoordig voer het getal in aanbidding
neerknielen, maar de waarheid kan niet
worden geteld, doch hoogstens worden ge
wogen.
Vragen gesteld.
In antwoord op door mevr. Tjaden en dr.
Poot gestelde vragen betoogde spr., dat het
geen bevreemding behoeft te wekken, dat
in de evangeliën niet veel meer dogma's
van de r.k. kerk zijn te vinden, omdat de
dogma's niet altijd dezelfde zijn geweest.
Voorts legde hy er den nadruk op, dat hy
met propagandistische geschriften niet heeft
bedoeld pamfletten als voor verkiezingen.
Hy heeft het woo'-d alleen gebruikt om ze in
het beeld van den tijd ie rengen.
Tenslotte dankte de heer Daalder ds.
Thesing voor zijn klare uiteenzetting.
Gistermiddag te 1 uur is op de Rynsbur-
EesDtmnen een Zestal Paarden. dat
de Art n WaS V°°r een munitiewagen van
de Artillerie op hol geslagen.
De achterste twee paarden kwamen te
vallen en werden zwaar gewond. Persoon
lyke ongelukken hebben niet plaats gevon
den.
Zonder toestemming!
De Jamboree-commissie deelt ons mede,
dat het woord „Jamboree" als zoodanig is
gedeponeerd, zoodat geen enkele firma van
dien naam en evenmin van soortgelijke be
namingen gebruik mag maken, zonder de
uitdrukkelijke toestemming van de Jambo
ree-organisatie.
Circulaire aan militaire autoriteiten
en burgemeesters.
Aan onderscheidene militaire autoritei
ten, zoomede aan de burgemeesters, heeft
de minister van defensie a.i. de volgende
circulaire gezonden:
By Kon. besluit van 11 Maart is het /ol
gende bepaald:
Art. 1. De voor eerste oefening in werke
lijken dienst zijnde dienstplichtingen, die
na de dagteekening van dit besluit in aan
merking zouden komen voor groot verlof,
blijven tot nader order in werkelijken
dienst.
Art. 2. Artikel 1 geldt niet voor de groe
pen van dienstplichtigen, ten aanzien van
welke onze minister van defensie bepaalt,
dat de daarin gelegen maatregelen niet op
haar zal worden toegepast.
Ten aanzien van de dienstplichtigen,
voor wie de eerste oefening op 14 Maart
1936 eindigt, bepaal ik, dat de in art. 1 ge
legen maatregel niet zal worden toegepast
op de ziekendragers en de dienstplichtingen
van de Intendance-troepen.
Voorshands bepaalt het langer in werke
lijken dienst blijven zich derhalve .tot
dienstplichtigen van de regimenten infan
terie hieronder begrepen de regimenten
grenadiers en jagers en van het regiment
wielrijders.
Voor de groepen dienstplichtigen, voor
welke de eerste oefening na 14 Maart ein
digt, zal, zoo noodig, nader worden beslist,
welke van deze van toepassing van bedoel
den maatregel zullen worden uitgezonderd.
Ofschoon het aangehaalde besluit niet
spreekt van gewone dienstplichtingen, zyn
het toch zoo goed als uitsluitend gewone
dienstplichtingen, die by den maatregel zyn
betrokken.
Om twijfel te voorkomen, breng ik bo
vendien onder uw aandacht, dat dienst
plichtigen, die oorspronkelijk werden be
stemd tot buitengewoon dienstplichtige,
doch in verband met geëindigde vrijstelling
enz. als gewoon dienstplichtige worden be
schouwd, in dezen geheel gelijkstaan met
gewone dienstplichtigen.
Ook zij, die als vrijwilliger dienen op den
voet van gewoon dienstplichtige, staan
krachtens de gesloten verbintenis gelyk
met zulk een dienstplichtige, zoodat de
maatregel van het langer in werkelijken
dienst blyven, voor zoover deze op gewone
dienstplichtigen wordt toegepast, evenzeer
geldt voor de overigens in hetzelfde geval
verkeerende vrijwilligers.
Er dient aan gedacht, dat de tijd, dien de
dienstplichtigen langer in werkelijken
dienst bly ven, geen deel van den eerste-
oefentijd uitmaakt, m.a.w. dat deze tijd be
rust niet op art. 32, maar op art. 34 in ver
band met art. 1, vierde lid, der Dienstplicht
wet. Niettemin bepaal ik, dat de kostwin
nersvergoeding, welke verwanten van
dienstplichtigen genieten bij het einde van
de eerste oefening, wordt geacht ook te zyn
toegekend voor het langere verblijf in wer
kelijken dienst, althans zoolang niet anders
wordt bepaald.
Het behandelen van aanvragen om kost
winnersvergoeding, ook wat het beslissen
op deze aanvragen betreft, geschiedt gedu
rende het verlengd verblijf in werkelijken
dienst geheel overeenkomstig de bepalin
gen, geldende voor gewone tijdsomstandig
heden.
GOUD VOOR NEDERLANDSCHE BANK.
Per vliegtuig uit Parijs en Londen
aangevoerd.
Het Fokker-vliegtuig Roerdomp van de
K.L.M. arirveerde gistermiddag op Schiphol
uit Engeland met aan boord voor 4 mll-
lioen gulden aan goudstaven, bestemd voor
de Nederlandsche Bank.
Vroeger in den middag is het lynvliegtuig
van de K.L.M. uit Parijs aangekomen, dat
eveneens een groote lading goud meebracht.
GENERAAL SNIJDERS EN DE
RIJNBEZETTING.
„Duitschland heeft het moreele
recht aan zijn zijde".
In de „Limburger Koerier" van gister-
Vrijdag -avond treffen wij een artikel aan,
bevattende de meening van den oud-opperbe
velhebber van Land- en Zeemacht, generaal
b.d. C. J. Snijders, zulks n.a.v. de rede van Hit-
Ier en de genomen maatregelen.
De heer Snijders antwoordt onder dagteeke
ning 10 dezer op een hoofdartikel, dat j. 1.
Maandag in genoemd blad verscheen. De gene
raal schrijft nu o.m.:
„Uwe uiteenzetting toont duidelijk aan, dat
alhoewel het door Duitschland ingenomen
standpunt en de hieruit voortgevloeide hande
lingen naar de letter der verdragen juridisch
aanvechtbaar zijn Duitschland het moreele
recht aan zijn zijde heeft.
Het Tractaat van Versailles was geen vrije
overeenkomst tusschen twee gelijkgerechtigde
en verantwoordelijke partijen, doch een, op
leugenachtige gronden gemotiveerde dwang
maatregel, door de overwinnaars den machte-
loozen tegenstander opgelegd en waarop diens
onderteekening met bedreigingen werd afge
perst.
Dit Tractaat is, wat de hierin toegezegde be
perking der bewapeningen betreft, door Frank
rijk nimmer nagekomen. De aan Duitschland
krachtens het Locarno-verdrag toekomende
rechtsgelijkheid is nimmer ten volle verleend.
Daarentegen is Frankrijk voortgegaan met
het sluiten van militaire verdragen, die u
zegt het terecht alle tegen Duitschland ge
richt en strijdig zijn met het karakter en de be
ginselen van den Volkenbond. Bij dit alles doet
thans het Fransch-Russisch Verdrag de deur
icht. Dit verdrag toch is in vele opzichten
me anders dan eene herhaling van het
LVcrdrae van >892. dat zulk
reiding tot e '1 vervu'd bij de voorbe-
oorlog Het cjaf C u,tJ)rc^cn v*n den wereld-
geregeld overUg eT ,9M* aa"^ing tol
tusschen de Generale St» TT Samenw"king
den landen, w.ardo' d T beide verb°""
hen zich ontwikkelde tot Ten0"-'"- ,U,schen
bondgenootschap, dat geheel m,UiUir
ding tot den gemeenschappelijken oorl°°/
Duitschland was gericht, welk laatste
zool.opni e te zyner tijd tot een tweefronten
oorlog zou worden gedwongen".
Uitvoerig gaat de heer Snijders nog in op
het Fransch-Russische pact en hij besluit met
de opmerking, „dat het geen verwondering
kan wekken, dat Hitier zich op het standpunt
stelt, dat het Locarno-verdrag, hetwelk im
mers juist bedoelde de veiligheid en beperking
van oorlogsgevaar te bevorderen, door Frank
rijk bij het sluiten van het Fransch-Russische
Verdrag is geschonden en dus feitelijk niet
meer bestaat. Zulks te meer, omdat Frankrijk
door dit verdrag verplichtingen jegens Rusland
aanvaardt, welke ver uitgaan boven zijne ver
plichtingen als lid van den Volkenbond en bo
vendien krachtens dit verdrag zich het recht
zou toekennen in geval van oorlog buiten
den Volkenbond om te beslissen, wie als de
aanvaller behoort te worden gekenmerkt."
S. D. A. P. EN ONTWAPENING.
Voorstel van Partijbestuur aan
congres.
Het partijbestuur van de S. D. A. P.
heeft, naar de Arbeiderspers meldt, be
sloten, naar aanleiding van de ingekomen
congresvoorstellen, betrekking hebbende
op de landsverdediging en de ontwape
ning, aan het congres de volgende motie
voor te stellen:
„Het congres, enz.,
constateerende, dat in de partij gebleken
is van twijfel omtrent de vraag, of het
programpunt der nationale ontwapening
in den zin, waarin dit in 1921 is bedoeld,
ongewijzigd kan worden gehandhaafd;
verzoekt, zonder op een beslissing over
die vraag vooruit te loopen aan het Par
tijbestuur, een commissie te benoemen, om
dat punt en de daarmee samenhangende
vraagstukken te onderzoeken en rapport
uit te brengen zoo tijdig, dat daarmee bij
het ontwerpen en vaststellen van het ver
kiezingsprogram voor 1937 rekening kan
worden gehouden."
Naar wij vernemen zullen de Douglas fa
brieken binnenkort drie nieuwe vliegtuigen
naar Nederland verzenden bestemd voor de
K.L.M. Deze machines, die in begin April
reeds verwacht kunnen worden, zyn van
het bekende D. C. 2 type, maar er zitten
toch enkele verbeteringen aan. Dat is wel
in de eerste plaats, dat op de vleugels en op
de roeren van deze machines de zg. Goodrich
de-icer is aangebracht, nl. rubber lucht-
reservoirs langs de randen, waarin lucht
wordt gepompt teneinde bij ijsafzetting de
ijskorst te breken zoodra deze zich vormt
De drie nieuwe vliegtuigen zijn voorzien
van een nieuw type motor, nl. de Wright Cy-
clone F. 52 van 850 P.K. elk, welke 90 P.K.
1
sterker is dan de Wright Cyclone-motos- T-
op de andere Douglas vliegtuigen is
teerd. Het is wel merkwaardig, dat dit °n*
tere vermogen in het algemeen gediT00*
het vliegen niet aangewend zal wnT6
doch alleen bij den start, waardoor de k5,
teit en het sneller optrekken worden v„v 1
terd. n Verbe-
Indien deze nieuwe motoren inderdaad
groote verbetering blijken te zyn dan
mogelijkheid niet geheel uitgesloten dat18 d®
later op de Douglasvliegtuigen, die'de kT
M. reeds bezit ook deze zwaarder*
zal monteeren. ^otoren
ONZE POSTVLUCHTEN.
De Oeverzwaluw is op de uitreis'
te Bagdad aangekomen. g sterei>
De Nachtegaal landde op de thuU,
te Jodhpur. inuisrelg
Hedenmorgen te 8 uur is De Sner
met 4 passagiers en post aan boord
naar Nederlandsch-Indië. rt
GEEN BIJGELOOF BIJ IMPERIAL
AIRWAYS.
Vrijdag de 13e.
Gisteren is een nieuw vliegtuig de Drvan
voor zijn eerste vlucht naar Parijs onapst.
gen. Het biedt plaats voor 12 passagiers
den bestuurder. Omdat het Vrijdag de 13^
was besloot men bovendien precies te 11
uur de reis met de 13-koppige bezetting u
beginnen om te bewijzen dat het lucht ver
keer vrij is van bygeloovigheden.
DE RAMP VAN DE UIVER.
De begrafenis van de slachtoffers
hier te lande.
Naar wij vernemen, wordt het stoffelijk
overschot der slachtoffers van de Uiver n.1
Beekman, Steenberg, Walewyn en Zadelhoff
op 27 Mrt. a.s. te R'dam verwacht aan boord
van het Duitsche stoomschip Radenfels van
de Hansa-lijn. Dit stoomschip zal de stoffe
lijke omhulsels te Basra in ontvangst ne
men en dan, na Karachi te hebben aange
daan, deze naar Rotterdam vervoeren.
Onmiddellijk na aankomst te Rotterdam
worden de kisten naar de begraafplaats'
Zorgvlied te Amsterdam vervoerd, om daar
te worden opgebaard, teneinde familieleden,
vrienden en belangstellenden gelegenheid
te geven in een chapelle ardente een laat-
sten groet te brengen. Den dag daarna zal
de teraardebestelling plaats hebben. Steen
berg, Walewijn en Zadelhoff worden in een
gemeenschappelijk graf bijgezet, dat door
de gemeente Nieuwer Amstel daarvoor
wordt afgestaan. Het stoffelijk overschot
van Beekman zal in het familiegraf op de
Christelijke begraafplaats te Muiderberg
worden bijgezet.
van Zaterdag 14 Maart 1936.
OPGAVE VAN NOORDHÜLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V.
(Ontvangen per draadlooze telefoon).
Koers van heden te
Vorige
koers
1931
1934
1934
193* A
1930
STAATSLEENÏNGEN.
4 NederL
4
4 Ned.-lndië
4
5K Duitschland
Idem met kettingverklaring.
BANK-INSTELLINGEN.
Amsterd. Bank
Handel Mpij CerL 250
Koloniale Bank
Ned Ind. Handelsbank
Rotterd. Bank
INDUSTR. OND. BINNENL
Alg Kunstzijde Unie
v. Berkels Patent
Calvê Delft CerL
Neder). Ford es. 40 afsL
Philips GloeiL Gem Bezit «is
Unilever
INDUSTR. OND. BUITENL.
Am Smelting
Anaconda
Betbleh. Steel
Cities Service
Steel comm.
U. S. Leatber t
CULTUUR MAATSCH.
H- V A
Java Cultuur
Ned. Ind. Suiker Unie
Vorstenlanden
97»/,
97%
9b"/,«
22
23V,
112
125»/,
50%
115%
103'/,
24
41 Vt
5 ÏV,
2171/4
102'/,
45V,
19"/u
31V,
Z%
36</w
5
pl.m.
10.30
97»/,
97»/,
96'/,
96i
22
23
50V,
"4%
pl.m.
10.45
pl.m.
11.00
pl.a.
11.15
23%
Dito actions
MIJNBOUW.
Alg. bsplor Mij.
Redjang Lebong
PETROLEUM
Uordtscbe Petr.
Kon Pelr.
Perlak
Phillips Oil
Shell llnion
Tide Water
RUBBERS.
Amsterd Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Ru ber
Oostkust
Serbadiadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAAR 1 EN.
Kon. Ned Sto<>mbo(t
Scheepvaart Unit
TABAKKEN.
Deli Batavia
Oude Deli
Seoembah
AMER SPOORWEGEN.
Atchison lopeka
Southern Railw. CerL
Union Paciiic
233»/,
127»/,
111%
24
15 50
SNoteering per 50 x) ex COupon
fhxclaim PR< H.MNGA I Ifc V tfe koers
•Exdividend.
NIET ühNCIEEL.
New York
(.ouden
rt'nèsel (Belga)
Vovkholro
Oslo
'd
160
211
218
231»/.
9
25»/,,
ICi'/j,
IC/is
120%
70
103
42'»/,,
67»/,
2%
5%
45%
1/4
187%
183»/,
45%
10
82%
24
24
190
103'/,-4
191-2%
104%
192%-'
104% J
192»/, 3
104'/,-!
19-701/,,
12
2%
37
20%,
31»/,
2J-«/„
36w/„-|
20%,
31»/,
2%-"*»
36|-7%,
31%%
2 %-%
37
233
130
112
234%
1I2%>3
15 70-80
234'/, 5
11-%
24%
15.90
J
16
211
23t%-3
92
2o
10'/,
104-Vw
233-4
92'/,
WA.-*
10?-"/,,
233%
10'Vu*?
10»-»A«
234 Vi
io%-i
101-»%»
122% 3
69'/,
122-%
122J-3i
68'/,
2%
2%
2%
2%
5%
40%
173'/,
189-8%
1S2%
43
9%
174
190
183
174
18"%
V i
2 pCt Heden 1»/, nCt
WISSELKOERSEN MSTERDAM.
Vorige
koers
1.46%
1 26%
59.14
9.70'/,
24 81
48 01
32.40
37 40
36 40
2a 12%
K< ers op
hedf n 2 uur
1.46%
'26%..
5912%
9 70%
24.81
48 01
32 40
37 40
36 40
20,12%