Amstecdamsche JSeucs «ft»/., ^Binnenland £uchtvaart Imiteeren is waardeeren. gespan militaire paarden op hol. geen jamboree-reepen, enz. nu de winterploeg blijft. de nieuwe douglas-vliegtuigen voor de k.l.m. <v»penhageu 1 Tot nu toe werd goed en kwaad nog ver bonden aan een wereldgrond, aan iets, dat boven de werkelijkheid uitging. Dat was vervallen en daarmede werd de vraag wat goed en kwaad is verbonden aan de vraag of het nuttig was vanuit een bepaald stand punt, een bepaalde gemeenschap. Het levensproces ging verder en zoo goed als de natuurwetenschap de theologie ach teruit zette, zullen de economische en mate- rieele factoren de natuurwetenschappen ach teruit zetten en werd alles gebonden aan de stoffelijke sfeer. Een dergelijke vervlakking en verstoffe lijking is niet voor alle menschen geschikt. Velen hebben nog behoeften, die uitgaan bo ven het stoffelijke, aan behoeften voor hun ziel. De werkelyk dieper levende naturen gevoelden zich niet bevredigd en ook de massa ging gevoelen, dat er diepte in het leven moest komen. Men ging weer verlangen naar het bezit, dat van eeuwige waarde zal zijn. De tyd is dus rijp geworden, dat er nieuwe mythen in de Europeesche cultuur verschenen in den vorm van communisme, fascisme en natio- naal-socialisme, waarin gesteld wordt, dat de mensch gebonden is aan iets, dat boven tijdelijke waarde is. Het kenmerkende van deze mythen is, dat de massa gebonden is aan iets, dat meer dan tijdelijk is en dat daarin sprake is van het komende heilsrijk. Daarmee kreeg de massa een inhoud voor het leven. Men kreeg toezicht op het ryk, dat door den leider nabij wordt gebracht, die het komende verwerkelijkt door het ge weld, zoodat al deze mythen, in tegenstel ling met de liefdesmythe van Christus, zijn geweldmythen. Wie tot bezinning komt, wordt daardoor onweerstaanbaar getrokken naar de hooger staande christelijke liefdesmythe. Daardoor is het is te begrijpen, dat intellectueelen met een leven van zoeken achter zich, komende tot de christelijke mythe, meer dan een mythe, maar ook waarheid verlangden. Men kwam tot de vraag: „hoe kan men komen van de christelijke mythe tot het besef van de christelijke waarheid"? Zij, die deze vraag stellen, komen er toe het protestantisme en het katholiscisme te onderzoeken. Men komt dan tot de ontdek king, evenals Marchant, dat het vrijzinnig protestantisme geen zekerheid geeft, omdat het alle vragen open laat en rekening wordt gehouden met het autonome beginsel, dat ieder maar zelf tot zijn waarheid moet ko men. Keert men tot de rechtzinnigheid, dan ervaart men, dat daar zekerheid geeft, dat men aan het autonome beginsel is prijsge geven en dat men leeft uit het heteronome het opgelegde beginsel in het woord Gods. Maar dan blijkt, dat in dat boek iederen trekker zijn letter kan vinden, met als ge volg een reeks tegenstellingen. Logisch redeneerende, zegt men, dat het ook noodig blijkt, dat er een uitleg zal zijn. Wij moeten dus een kerk hebben, die niet alleen het woord Gods heeft, maar ook den onfeilbaren uitleg van Gods woord. Het gezag ligt dus niet in den mensch of in Gods woord, maar in de door God ge stichte kerk met het onfeilbare leergezag van Gods waarheid. De mensch, die zekerheid wil hebben, zal zich dus moeten buigen voor de onfeilbare kerk. Hij komt by de r.k. kerk, die een zekerheid geeft, die logisch wordt bewezen. Inderdaad is alles van het leergezag van de r.k. kerk logisch te bewijzen. Voor een intellectueelen geest is dat van een groote bekoring, al loopt ook hij er in, wat spr. nader hoopte aan te toonen. Komt men als zoeker tot Rome, zich be roepende op de rede, dan zegt de r.k. kerk: „het spreekt vanzelf, dat er een waarheid is. Je hebt ontdekt, dat je er met de mensche- lijke rede niet bent gekomen en de oorzaak daarvan is, dat je een menschelijk, een ein- dat, als er waarheid is, er een geopen- tot de oneindige waarheid. De waarheid moet dus neerdalen en zich openbaren. Het wordt logisch noodwendig, dat als er waarheid is, dat er een geopen baarde waarheid moet zijn. Logisch is, dat die waarheid wordt ge koesterd en bewaard door de kerk. Als die kerk de hoedster is van de ge openbaarde waarheid, dan spreekt het van zelf, dat die kerk niet door de menschen moet zijn gesticht. Door God en in de evan geliën zult gij vinden, dat God die kerk heeft gesticht op het eenige fundament Petrus". Er blijkt voor den intellectueel maar één oplossing, n.1. katholiek worden. De intelec- tueel zal zich daar dus thuis kunnen gevoe len en het spreekt vanzelf, dat de minder intellectueele geesten, de meer mystiek en aethetisch aangelegden daar ook bevredi ging kunnen vinden. Het eeuwige is daar ook aanwezig in den tijd door de vrees. Voor ieder, die diepte in zijn leven wil hebben, is dan ook in de r.k. kerk het huis te vinden, waarin hem alle onzekerheid wordt afgenomen, verlost van alle scepticisme. Het spreekt echter van heeftdat Clke Zijde °°k haar keerzi->de Is het inderdaad waar, dat in het roomsch- kathohcisme de waarheid ligt besloten? Het roomsch-katholicisme is gegrond op de evangeliën in de nieuw testamen- tische geloofsovertuiging en nu keert spr wat altijd beweerd wordt, om. Spr. stelt dan dat primair aanwezig is de kerk en dat daarna verschijnt het nieuwe testament. Als dit zoo is, dan vervalt alles, wat in het nieuwe testament staat als bewijs voor de kerk en vervult zij de rol, dat ze be schouwd moet worden uit het gezichts punt van de propaganda en niet van de waarheid. Dan dienen de nieuw testamentische ge schriften gezien te worden als propagan distisch materiaal om de waarheid van de kerk te bewijzen. Geen katholiek zal tegenspreken, dat de nieuw-testamentische geschriften geruimen tijd zijn samengesteld na het verscheiden van den stichter van het christendom. De opteekening van de historische gebeurte nissen zoowel als de prediking is geschreven ruim honderd jaar later. Wat in het evan- Persil wordt door concurrenten Nagemaakt, ge-imiteerd; En zoodra dat wéér mislukt is, Wordt het nóg eens geprobeerd. Maar Persil is daar niet boos om, 't Doet Persil zelfs geen verdriet: Daar Persil altijd Persil blijft, Lukt die namaak immers niet. Nee! Persil is er juist blij om, Dat men 't imiteeren gaat. Omdat daardoor wordt bewezen. Dat Persil het hóógste staat. Want, als dat niet het geval was, Was de namaak nooit geschied: Goede dingen imiteert men. Maar de minder goede niet gelie staat, berust op overlevering en boven dien bestaan er nog vele niet-opgenomen evangelische geschriften, omdat ze niet overeenkomen met de katholieke waarheid, m.a.w.: dus zijn de propagandistische ge schriften uitgezocht. Alle geschriften, waar in b.v. gesproken werd, dat Christus een schijnlichaam had, zijn niet opgenomen in de canon. Strikt genomen vormen de uitge zochte propaganda-geschriften geen eenheid. Men kan bewijzen, dat Christus de kerk heeft gesticht, doch ook dat hy die niet heeft gesticht. Het bewijs van het stichten wordt alleen vermeld in het evangelie van Mattheus en niet in de andere evangeliën. Dat doet het vermoeden rijzen, dat de stichting van de kerk in Mattheus is een in- terpetaat oftewel een invoeging in den tekst. In dezen tyd waren invoegingen bij het overschrijven heel gewoon. Wanneer het een interpetaat is, is het bovendien geïnterpreteerd op de meest on geschikte plaats, die men zich kan denken. Spr. ging hierop uitvoeriger in. Critisch-wetenschappelijk kan men zeg gen, dat als men de evangeliën leest en niet uitgaat van een bepaalde opvatting, men een verschillend beeld krijgt van Christus. Daarom zagen ook velen Hem als een revolutionnairen socialen prediker. Vooral het evangelie van Lukas gaat daarvan uit. Men kan zich echter ook uit de evan geliën een ander beeld vormen, wanneer men nagaat, wat over het naderend wereld einde wordt verkondigd. Er zijn opvattingen te vinden, die veronderstellen, dat Christus het wereldeinde nader zou brengen en als dat het juiste is, dan zou een dergelijke pro feet er niet over denken om een kerk te stichten. Vanaf den beginne heeft het christendom a'. geworsteld met het probleem van het ko mende rijk Gods en ter verdediging dat het er nog niet is, beroept men zich op het oude testament waarin geleerd wordt dat voor den Heer duizend jaar gelijk is aan één dag. De evangeliën zijn propaganda-geschrif ten voor de R.K. kerk en men heeft daarin veel opgenomen, dat men maar op den koop heeft toegenomen. Daarom is voor den ka tholiek voorgeschreven, dat hy, als hy in de evangeliën wil lezen, moet lezen 'n geauto riseerde vertaling en een geautoriseerden uitleg, wat men de kerk niet kan verwijten. De groote fout van diegenen die van het protestantisme lot de r.k. kerk zijn overge gaan - is critisch - wetenschappelijk, dat zy niet het minste begrip hebben van wat door de moderne theologie terzake van het bijbel onderzoek is gevonden, al zijn daarbij vele vragen open gebleven, zooals de vraag of Jezus geleefd heeft of niet. massale verschijnsel van onzen tyd, en het Ook by mr. Marchant komt men tot de ont stellende ontdekking, dat alle vragen open bleven. Dat was juist opgemerkt, maar een mensch kan niet komen tot de absolute waarheid. Het is de vraag van de suggestie in hoeverre de mensch beïnvloed door het massale verschijnsel van onzen tijd en het verschijnsel van onzen tijd is, dat men de antwoorden op de vragen gepresenteerd wil zien als een stuk koek. Massaal gesproken, gaat er een groote suggestie uit van de r.k. kerk. Men moet tegenwoordig voer het getal in aanbidding neerknielen, maar de waarheid kan niet worden geteld, doch hoogstens worden ge wogen. Vragen gesteld. In antwoord op door mevr. Tjaden en dr. Poot gestelde vragen betoogde spr., dat het geen bevreemding behoeft te wekken, dat in de evangeliën niet veel meer dogma's van de r.k. kerk zijn te vinden, omdat de dogma's niet altijd dezelfde zijn geweest. Voorts legde hy er den nadruk op, dat hy met propagandistische geschriften niet heeft bedoeld pamfletten als voor verkiezingen. Hy heeft het woo'-d alleen gebruikt om ze in het beeld van den tijd ie rengen. Tenslotte dankte de heer Daalder ds. Thesing voor zijn klare uiteenzetting. Gistermiddag te 1 uur is op de Rynsbur- EesDtmnen een Zestal Paarden. dat de Art n WaS V°°r een munitiewagen van de Artillerie op hol geslagen. De achterste twee paarden kwamen te vallen en werden zwaar gewond. Persoon lyke ongelukken hebben niet plaats gevon den. Zonder toestemming! De Jamboree-commissie deelt ons mede, dat het woord „Jamboree" als zoodanig is gedeponeerd, zoodat geen enkele firma van dien naam en evenmin van soortgelijke be namingen gebruik mag maken, zonder de uitdrukkelijke toestemming van de Jambo ree-organisatie. Circulaire aan militaire autoriteiten en burgemeesters. Aan onderscheidene militaire autoritei ten, zoomede aan de burgemeesters, heeft de minister van defensie a.i. de volgende circulaire gezonden: By Kon. besluit van 11 Maart is het /ol gende bepaald: Art. 1. De voor eerste oefening in werke lijken dienst zijnde dienstplichtingen, die na de dagteekening van dit besluit in aan merking zouden komen voor groot verlof, blijven tot nader order in werkelijken dienst. Art. 2. Artikel 1 geldt niet voor de groe pen van dienstplichtigen, ten aanzien van welke onze minister van defensie bepaalt, dat de daarin gelegen maatregelen niet op haar zal worden toegepast. Ten aanzien van de dienstplichtigen, voor wie de eerste oefening op 14 Maart 1936 eindigt, bepaal ik, dat de in art. 1 ge legen maatregel niet zal worden toegepast op de ziekendragers en de dienstplichtingen van de Intendance-troepen. Voorshands bepaalt het langer in werke lijken dienst blijven zich derhalve .tot dienstplichtigen van de regimenten infan terie hieronder begrepen de regimenten grenadiers en jagers en van het regiment wielrijders. Voor de groepen dienstplichtigen, voor welke de eerste oefening na 14 Maart ein digt, zal, zoo noodig, nader worden beslist, welke van deze van toepassing van bedoel den maatregel zullen worden uitgezonderd. Ofschoon het aangehaalde besluit niet spreekt van gewone dienstplichtingen, zyn het toch zoo goed als uitsluitend gewone dienstplichtingen, die by den maatregel zyn betrokken. Om twijfel te voorkomen, breng ik bo vendien onder uw aandacht, dat dienst plichtigen, die oorspronkelijk werden be stemd tot buitengewoon dienstplichtige, doch in verband met geëindigde vrijstelling enz. als gewoon dienstplichtige worden be schouwd, in dezen geheel gelijkstaan met gewone dienstplichtigen. Ook zij, die als vrijwilliger dienen op den voet van gewoon dienstplichtige, staan krachtens de gesloten verbintenis gelyk met zulk een dienstplichtige, zoodat de maatregel van het langer in werkelijken dienst blyven, voor zoover deze op gewone dienstplichtigen wordt toegepast, evenzeer geldt voor de overigens in hetzelfde geval verkeerende vrijwilligers. Er dient aan gedacht, dat de tijd, dien de dienstplichtigen langer in werkelijken dienst bly ven, geen deel van den eerste- oefentijd uitmaakt, m.a.w. dat deze tijd be rust niet op art. 32, maar op art. 34 in ver band met art. 1, vierde lid, der Dienstplicht wet. Niettemin bepaal ik, dat de kostwin nersvergoeding, welke verwanten van dienstplichtigen genieten bij het einde van de eerste oefening, wordt geacht ook te zyn toegekend voor het langere verblijf in wer kelijken dienst, althans zoolang niet anders wordt bepaald. Het behandelen van aanvragen om kost winnersvergoeding, ook wat het beslissen op deze aanvragen betreft, geschiedt gedu rende het verlengd verblijf in werkelijken dienst geheel overeenkomstig de bepalin gen, geldende voor gewone tijdsomstandig heden. GOUD VOOR NEDERLANDSCHE BANK. Per vliegtuig uit Parijs en Londen aangevoerd. Het Fokker-vliegtuig Roerdomp van de K.L.M. arirveerde gistermiddag op Schiphol uit Engeland met aan boord voor 4 mll- lioen gulden aan goudstaven, bestemd voor de Nederlandsche Bank. Vroeger in den middag is het lynvliegtuig van de K.L.M. uit Parijs aangekomen, dat eveneens een groote lading goud meebracht. GENERAAL SNIJDERS EN DE RIJNBEZETTING. „Duitschland heeft het moreele recht aan zijn zijde". In de „Limburger Koerier" van gister- Vrijdag -avond treffen wij een artikel aan, bevattende de meening van den oud-opperbe velhebber van Land- en Zeemacht, generaal b.d. C. J. Snijders, zulks n.a.v. de rede van Hit- Ier en de genomen maatregelen. De heer Snijders antwoordt onder dagteeke ning 10 dezer op een hoofdartikel, dat j. 1. Maandag in genoemd blad verscheen. De gene raal schrijft nu o.m.: „Uwe uiteenzetting toont duidelijk aan, dat alhoewel het door Duitschland ingenomen standpunt en de hieruit voortgevloeide hande lingen naar de letter der verdragen juridisch aanvechtbaar zijn Duitschland het moreele recht aan zijn zijde heeft. Het Tractaat van Versailles was geen vrije overeenkomst tusschen twee gelijkgerechtigde en verantwoordelijke partijen, doch een, op leugenachtige gronden gemotiveerde dwang maatregel, door de overwinnaars den machte- loozen tegenstander opgelegd en waarop diens onderteekening met bedreigingen werd afge perst. Dit Tractaat is, wat de hierin toegezegde be perking der bewapeningen betreft, door Frank rijk nimmer nagekomen. De aan Duitschland krachtens het Locarno-verdrag toekomende rechtsgelijkheid is nimmer ten volle verleend. Daarentegen is Frankrijk voortgegaan met het sluiten van militaire verdragen, die u zegt het terecht alle tegen Duitschland ge richt en strijdig zijn met het karakter en de be ginselen van den Volkenbond. Bij dit alles doet thans het Fransch-Russisch Verdrag de deur icht. Dit verdrag toch is in vele opzichten me anders dan eene herhaling van het LVcrdrae van >892. dat zulk reiding tot e '1 vervu'd bij de voorbe- oorlog Het cjaf C u,tJ)rc^cn v*n den wereld- geregeld overUg eT ,9M* aa"^ing tol tusschen de Generale St» TT Samenw"king den landen, w.ardo' d T beide verb°"" hen zich ontwikkelde tot Ten0"-'"- ,U,schen bondgenootschap, dat geheel m,UiUir ding tot den gemeenschappelijken oorl°°/ Duitschland was gericht, welk laatste zool.opni e te zyner tijd tot een tweefronten oorlog zou worden gedwongen". Uitvoerig gaat de heer Snijders nog in op het Fransch-Russische pact en hij besluit met de opmerking, „dat het geen verwondering kan wekken, dat Hitier zich op het standpunt stelt, dat het Locarno-verdrag, hetwelk im mers juist bedoelde de veiligheid en beperking van oorlogsgevaar te bevorderen, door Frank rijk bij het sluiten van het Fransch-Russische Verdrag is geschonden en dus feitelijk niet meer bestaat. Zulks te meer, omdat Frankrijk door dit verdrag verplichtingen jegens Rusland aanvaardt, welke ver uitgaan boven zijne ver plichtingen als lid van den Volkenbond en bo vendien krachtens dit verdrag zich het recht zou toekennen in geval van oorlog buiten den Volkenbond om te beslissen, wie als de aanvaller behoort te worden gekenmerkt." S. D. A. P. EN ONTWAPENING. Voorstel van Partijbestuur aan congres. Het partijbestuur van de S. D. A. P. heeft, naar de Arbeiderspers meldt, be sloten, naar aanleiding van de ingekomen congresvoorstellen, betrekking hebbende op de landsverdediging en de ontwape ning, aan het congres de volgende motie voor te stellen: „Het congres, enz., constateerende, dat in de partij gebleken is van twijfel omtrent de vraag, of het programpunt der nationale ontwapening in den zin, waarin dit in 1921 is bedoeld, ongewijzigd kan worden gehandhaafd; verzoekt, zonder op een beslissing over die vraag vooruit te loopen aan het Par tijbestuur, een commissie te benoemen, om dat punt en de daarmee samenhangende vraagstukken te onderzoeken en rapport uit te brengen zoo tijdig, dat daarmee bij het ontwerpen en vaststellen van het ver kiezingsprogram voor 1937 rekening kan worden gehouden." Naar wij vernemen zullen de Douglas fa brieken binnenkort drie nieuwe vliegtuigen naar Nederland verzenden bestemd voor de K.L.M. Deze machines, die in begin April reeds verwacht kunnen worden, zyn van het bekende D. C. 2 type, maar er zitten toch enkele verbeteringen aan. Dat is wel in de eerste plaats, dat op de vleugels en op de roeren van deze machines de zg. Goodrich de-icer is aangebracht, nl. rubber lucht- reservoirs langs de randen, waarin lucht wordt gepompt teneinde bij ijsafzetting de ijskorst te breken zoodra deze zich vormt De drie nieuwe vliegtuigen zijn voorzien van een nieuw type motor, nl. de Wright Cy- clone F. 52 van 850 P.K. elk, welke 90 P.K. 1 sterker is dan de Wright Cyclone-motos- T- op de andere Douglas vliegtuigen is teerd. Het is wel merkwaardig, dat dit °n* tere vermogen in het algemeen gediT00* het vliegen niet aangewend zal wnT6 doch alleen bij den start, waardoor de k5, teit en het sneller optrekken worden v„v 1 terd. n Verbe- Indien deze nieuwe motoren inderdaad groote verbetering blijken te zyn dan mogelijkheid niet geheel uitgesloten dat18 d® later op de Douglasvliegtuigen, die'de kT M. reeds bezit ook deze zwaarder* zal monteeren. ^otoren ONZE POSTVLUCHTEN. De Oeverzwaluw is op de uitreis' te Bagdad aangekomen. g sterei> De Nachtegaal landde op de thuU, te Jodhpur. inuisrelg Hedenmorgen te 8 uur is De Sner met 4 passagiers en post aan boord naar Nederlandsch-Indië. rt GEEN BIJGELOOF BIJ IMPERIAL AIRWAYS. Vrijdag de 13e. Gisteren is een nieuw vliegtuig de Drvan voor zijn eerste vlucht naar Parijs onapst. gen. Het biedt plaats voor 12 passagiers den bestuurder. Omdat het Vrijdag de 13^ was besloot men bovendien precies te 11 uur de reis met de 13-koppige bezetting u beginnen om te bewijzen dat het lucht ver keer vrij is van bygeloovigheden. DE RAMP VAN DE UIVER. De begrafenis van de slachtoffers hier te lande. Naar wij vernemen, wordt het stoffelijk overschot der slachtoffers van de Uiver n.1 Beekman, Steenberg, Walewyn en Zadelhoff op 27 Mrt. a.s. te R'dam verwacht aan boord van het Duitsche stoomschip Radenfels van de Hansa-lijn. Dit stoomschip zal de stoffe lijke omhulsels te Basra in ontvangst ne men en dan, na Karachi te hebben aange daan, deze naar Rotterdam vervoeren. Onmiddellijk na aankomst te Rotterdam worden de kisten naar de begraafplaats' Zorgvlied te Amsterdam vervoerd, om daar te worden opgebaard, teneinde familieleden, vrienden en belangstellenden gelegenheid te geven in een chapelle ardente een laat- sten groet te brengen. Den dag daarna zal de teraardebestelling plaats hebben. Steen berg, Walewijn en Zadelhoff worden in een gemeenschappelijk graf bijgezet, dat door de gemeente Nieuwer Amstel daarvoor wordt afgestaan. Het stoffelijk overschot van Beekman zal in het familiegraf op de Christelijke begraafplaats te Muiderberg worden bijgezet. van Zaterdag 14 Maart 1936. OPGAVE VAN NOORDHÜLLANDSCH LANDBOUWCREDIET N. V. (Ontvangen per draadlooze telefoon). Koers van heden te Vorige koers 1931 1934 1934 193* A 1930 STAATSLEENÏNGEN. 4 NederL 4 4 Ned.-lndië 4 5K Duitschland Idem met kettingverklaring. BANK-INSTELLINGEN. Amsterd. Bank Handel Mpij CerL 250 Koloniale Bank Ned Ind. Handelsbank Rotterd. Bank INDUSTR. OND. BINNENL Alg Kunstzijde Unie v. Berkels Patent Calvê Delft CerL Neder). Ford es. 40 afsL Philips GloeiL Gem Bezit «is Unilever INDUSTR. OND. BUITENL. Am Smelting Anaconda Betbleh. Steel Cities Service Steel comm. U. S. Leatber t CULTUUR MAATSCH. H- V A Java Cultuur Ned. Ind. Suiker Unie Vorstenlanden 97»/, 97% 9b"/,« 22 23V, 112 125»/, 50% 115% 103'/, 24 41 Vt 5 ÏV, 2171/4 102'/, 45V, 19"/u 31V, Z% 36</w 5 pl.m. 10.30 97»/, 97»/, 96'/, 96i 22 23 50V, "4% pl.m. 10.45 pl.m. 11.00 pl.a. 11.15 23% Dito actions MIJNBOUW. Alg. bsplor Mij. Redjang Lebong PETROLEUM Uordtscbe Petr. Kon Pelr. Perlak Phillips Oil Shell llnion Tide Water RUBBERS. Amsterd Rubber Deli Bat. Rubber Hessa Ru ber Oostkust Serbadiadi Interc. Rubber SCHEEPVAAR 1 EN. Kon. Ned Sto<>mbo(t Scheepvaart Unit TABAKKEN. Deli Batavia Oude Deli Seoembah AMER SPOORWEGEN. Atchison lopeka Southern Railw. CerL Union Paciiic 233»/, 127»/, 111% 24 15 50 SNoteering per 50 x) ex COupon fhxclaim PR< H.MNGA I Ifc V tfe koers •Exdividend. NIET ühNCIEEL. New York (.ouden rt'nèsel (Belga) Vovkholro Oslo 'd 160 211 218 231»/. 9 25»/,, ICi'/j, IC/is 120% 70 103 42'»/,, 67»/, 2% 5% 45% 1/4 187% 183»/, 45% 10 82% 24 24 190 103'/,-4 191-2% 104% 192%-' 104% J 192»/, 3 104'/,-! 19-701/,, 12 2% 37 20%, 31»/, 2J-«/„ 36w/„-| 20%, 31»/, 2%-"*» 36|-7%, 31%% 2 %-% 37 233 130 112 234% 1I2%>3 15 70-80 234'/, 5 11-% 24% 15.90 J 16 211 23t%-3 92 2o 10'/, 104-Vw 233-4 92'/, WA.-* 10?-"/,, 233% 10'Vu*? 10»-»A« 234 Vi io%-i 101-»%» 122% 3 69'/, 122-% 122J-3i 68'/, 2% 2% 2% 2% 5% 40% 173'/, 189-8% 1S2% 43 9% 174 190 183 174 18"% V i 2 pCt Heden 1»/, nCt WISSELKOERSEN MSTERDAM. Vorige koers 1.46% 1 26% 59.14 9.70'/, 24 81 48 01 32.40 37 40 36 40 2a 12% K< ers op hedf n 2 uur 1.46% '26%.. 5912% 9 70% 24.81 48 01 32 40 37 40 36 40 20,12%

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 8