JbjuiletitoHd
£uchtvaact
GEMEENTERAAD OTERLEEK.
ALKMAARSCHE COURANT van VRIJDAG 17 APRIL 1936
'Verontwaardigde journalisten.
De heer Witteveen: De voorzitter
Genève zwijgt, de wereld blijft
onkundig.
Het bestuur vestigt de aandacht der ver-
ing der bij den Volkenbond geaccrediteer
de journalisten heeft in de wandelgangen
•an het Volkenbondsgebouw een motie
doen ophangen, die werd aangenomen we
gens het feit, dat de secretaris-generaal
van den Volkenbond de besprekingen van
de commissie van dertien heeft doen ver
plaatsen naar het nieuwe Volkenbondspa-
]eis waarin de inrichting voor de pers nog
niet is gereed gekomen.
In de motie wordt verklaard, dat deze
verplaatsing geen ander doel had, dan het
werk van de pers te belemmeren en de
openbare meening in onwetendheid te la-
jen omtrent de diplomatieke besprekingen
0p een zoo ernstig oogenblik.
Het bestuur vestigt de aandach der ver-
tegenwoordigers van de staten-leden van
den bond op het feit, dat dergelijke han
delwijze11 die meer en meer veelvuldig
worden, geëigend zijn diepen invloed uit te
oefenen op de verhoudingen tusschen de
internationale pers en de Volkenbond.
„RANPURA" NOG NIET VLOT.
Ook gisteren is het Britsche stoomschip
,,Ranpura", dat de Chineesche kunstschatten
aan boord heeft, nog niet vlotgekomen. In
den middag is een begin gemaakt met het
uitpompen en het lossen van de zwaardere
goederen. Bovendien moesten zware ankers
worden uitgeworpen, daar een aangroeien
de wind het schip steeds vaster in het zand
dreigde te drijven. Daar het schip nog geen
onmiddellijk gevaar loopt, blijven de kunst
schatten voorloopig nog aan boord.
STAKING TE ST. NAZAIRE.
Meer dan 1800 arbeiders van deLoire-
werf te St. Nazaire zijn gisteren in staking
gegaan.
De stakers voeren aan, dat de directie
zich sedert geruimen tijd niet meer aan de
arbeidsvoorwaarden houdt De directie heeft
van haar kant voor Donderdag alle stakende
arbeiders uitgesloten.
NOODWEER RICHT GROOTE
SCHADE AAN.
Te Dnjepropetrovsk in Rusland heeft een
zwaar noodweer gewoed, tengevolge waar
van talrijke woonhuizen en de electrische
centrale zijn verwoest Verscheidene sche
pen, die zich op de Dnjepr bevonden zijn
gezonken. Het peil van het water is onrust
barend gestegen, zoodat men voor over
stroomingen vreest. Troependetachementen
zijn uitgezonden om de dijken te verster
ken.
AUTO IN AFGROND GESTORT.
Uit Las Palmas wordt gemeld, dat daar
gedurende een wielerwedstrijd op den weg
een begeleidende auto in een 50 meter die
pen afgrond is gestort. Drie der inzittenden
werden gedood, drie ernstig gewond.
TOESTAND IN VENEZUELA
VERWARD.
De toestand in Venezuela is nogal ver
ward. Volgens uit Georgetown (Br.-Guya-
na) ontvangen berichten is de atmosfeer ge
laden en zijn in de kleine Venezuelaansche
havens teekenen van vreemdelingenhaat te
bespeuren. Andere berichten, afkomstig uit
Caracas, zeggen, dat zich geen nieuwe on
geregeldheden hebben voorgedaan, dat over
al rust heerscht, en de regeering over de
noodige middelen beschikt om de orde te
kunnen handhaven.
PETROLEUMTANK ONTPLOFT.
Drie dooden.
In een opslagplaats van petroleum te
Huil heeft een ernstige ontploffing plaats
gehad, waardoor twee arbeiders en een in
genieur werden gedood. Het ongeluk ge
schiedde, toen een petroleumtank, die sedert
verscheidenen weken niet gebruikt was, aan
een belastingproef werd onderworpen.
MASSAPROCESSEN TE HAMBURG.
Voor den Pruisischen strafsenaat met tij-
deljjken zetel te Hamburg loopt momenteel
een proces tegen 570 beklaagden, wien
„hoogverraad" ten laste gelegd wordt. Hier
onder wordt in dit geval verstaan pogingen
om vrije vakvereenigingen op te richten,
het drukken en verspreiden van een be-
drijfskrant en het uiten van ontevredenheid
in de bedrijven en in de stempellokalen.
Oe arrestaties vonden plaats in het voor
jaar van 1935. Een groep is reeds veroor
deeld tot tuchthuisstraffen van VA tot 8
Jaar.
"^gelijkertijd loopt te Hamburg een an
der proces tegen 270 beklaagden uit de
Plaatsen Pinneberg, Elmshorn, Uetersen en
Tornesch en omgeving. Naar aanleiding
Van een actie en een staking in de leder-en
"targarinefabrieken in Elmshorn als protest
logen een loonsverlaging werden in Novem
ber en December 1935 300 arbeiders gear
resteerd.
Een van hen is tijdens het voorarrest ge
storven.
Tot nu werden 80 beklaagden in dit pro
ces veroordeeld tot tuchthuisstraffen van
in totaal 234 jaar en waarvan de maximum
straf acht jaar bedroeg.
TWEE PATERS CAPUCIJNEN
VEROORDEELD.
Wegens deviezensmokkel.
Wegens het smokkelen van deviezen ten
bedrage van omstreeks 50.000 mark zun
twee paters capucijnen van de Beierscne
Provincie van deze orde te Traunstein (D.)
veroordeeld tot gevangenisstraffen van resp.
twee jaar, negen maanden en een jaar met
50.000 en 20.000 mark boete.
ONGEREGELDHEDEN IN ZUID-SLAVIE.
Uit Agram (Zagreb) wordt gemeld, dat
te Samobar Donderdagavond bij ongere
geldheden acht personen om het leven zijn
gekomen.
Bij relletjes te Novagrass zijn drie per
sonen gedood.
DE DIEFSTAL VAN ANDERHALF
MILLIOEN SCHATKISTBILJETTEN.
Uit Parijs is bericht ontvangen, dat daar
twee personen gearresteerd zijn in verband
met een diefstal van anderhalf millioen
dollars aan schatkistbiljetten te New-York.
DE JAPANSCHE EXPANSIE NAAR
HET ZUIDEN.
Een hoofdartikel van de „Isvestia".
De Isvestia publiceert een hoofdartikel
onder het opschrift „De Japansche expan
sie naar het zuiden".
In dit artikel wijst het blad er op, dat de
Japansche pretenties betreffende het spelen
van den rol van „eenige stabiliseerende
kracht in het Verre Oosten" agressieve be
doelingen dekken, niet alleen in het noor
den en westen, maar ook in zuidelijke rich
ting. De Japansche vloot verkondigt de Ja
pansche doctrine dat de offensieve streek
gelegen is in de zuidelijke zeeën, de Philip-
pijnen, Nederlandsch Oost-Indië, Britsch-
Malakka en Siam.
In vlootkringen heerscht de opvatting,
dat alleen een heerschappij over de zuide
lijke zeeën Japan verzekert van een vol
doende levering van grondstoffen en levens
middelen, waardoor de oplossing wordt ver
kregen van het probleem der „overbevol
king" en de middelen ter beschikking ko
men voor een Japansche massa-emigratie
naar Nieuw Guinea, Borneo en andere zui
delijk gelegen landstreken. Het totale be
drag der Japansche beleggingen in de lan
den dezer zuidelijke zeeën bedraagt reeds
meer dan een milliard yen. In politiek op
zicht is het Japansche imperialisme het
meest actief in de richting van Zuid-China
en Siam. De Japansche politieke activiteit
draagt een minder openlijk karakter, waar
het de Philippijnen en Nederlandsch Oost-
Indië betreft. Siam is gemaakt tot de voor
naamste basis van het Japansche imperia
lisme.
Vertegenwoordigers van de Japansche
vloot brengen de slagzin naar voren: „ver
dediging in het noorden en vooruitgang
naar het zuiden". Japan werkt een nieuw
groot vlootprogram uit en is duidelijk voor
nemens de vlootbewapeningswedloop te
doen toenemen. De aanwezigheid van een
machtige vloot echter beteekent een uit
breiding van de sfeer der Japansche mili
taire vlootmacht en drijft Japan naar offen
sieve acties in de streek der zuidelijke
zeeën, die reeds lang het doel der Japansche
begeerte vormt. Het artikel besluit, dat, hoe
verder Japan in het noorden gaat, hoe om
vangrijker een aanval op het zuiden gaat
dreigen.
ONZE POSTVLUCHTEN.
Het K. L. M. vliegtuig Perkoetoet is gis
termiddag te 18.27 uur, Uit Indië komend,
op Schiphol geland.
Het vliegtuig bracht 148 K.G. briefpost
en 2.400 K.G. pakketpost aan.
De Kwak op de uitreis in Bandoeng ge
land.
De Nachtegaal naar Indië.
Zaterdagochtend 18 April a.s. zal het
K. L. .M vliegtuig Nachtegaal van Amster
dam naar Batavia vertrekken.
De bemanning zal bestaan uit de heeren
K. D. Parmentier (gezagvoerder), H.
Brinkhuis, tweede bestuurder, B. Prins,
werktuigkundige en Th. J. Bellm, radio
telegrafist.
De post voor dit toestel moet uiterlijk
heden, Vrijdagavond, te Amsterdam zijn.
DUITSCH VLIEGTUIG VERONGELUKT.
Twee dooden en drie gewonden.
Vannacht te kwart over een is een
Duitsch militair vliegtuig, komend van
Augsburg tegen een rots in de nabijheid
van het Zwitsersche dorp Orvin in de Ber-
ner Jura gebotst. Het ongeluk is toe te
schrijven aan het slechte weer, het schijnt,
dat de piloot verdwaald was in den mist en
duisternis.
In het vliegtuig zaten vijf personen in
uniform, twee van hen zijn met het vlieg
tuig verbrand, de anderen zijn gewond. De
toestand van een van hen is hopeloos.
Een der gewonden verklaarde, dat het
vliegtuig op weg was van AugsBurg naar
Frankfort, doch de piloot verdwaalde en
kwam boven Zwitsersch gebied.
ZOMERDIENST K. L. M.
In een persconferentie heeft de direc
teur van de Koninklijke Luchtvaart
Maatschappij, de heer A. Plesman, me-
dedeelingen gedaan over de nieuwe zo
merdienstregeling van de K.L.M., wel
ke Zondag 19 April zal ingaan en tot en
met 3 October a.s. zal gelden.
De Indië-route.
Voor het eerst zal in 1936 gedurende het
geheele jaar de halfwekelijksche dienst tus
schen Amsterdam en Batavia worden ge
ëxploiteerd. De stijging van het verkeer op
deze lijn is merkwaardig: van 1 Jan. tot 1
April 1936 is het postvervoer in vergelij
king met 1935 29.5 pCt. vooruitgegaan en
het passagiersvervoer met 159.7 pCt. geste
gen. De vliegtuigen zijn gemiddeld voor 70
pCt. geladen en helaas komt men meerma
len laadruimte tekort, waardoor het voor
komt, dat aan aanvrage voor passage niet
voldaan kan worden.
Het mail vervoer is nog belangrijker dan
het passagiersvervoer. In geld uitgedrukt,
zal de verhouding mailpassagiers thans
2.600.000—900.000 gulden zijn.
Van 22 April af zullen de vliegtuigen
wederom de route door midden-Europa vol
gen, waarbij om beurten Woensdag Boeda
pest en Zaterdag Bratislava worden aange
daan. De route AtheneCairo ondergaat een
wijziging, die van veel belang is: het eiland
Rhodos zal worden aangedaan, alsook de
haven van Alexandrië. De halte te Sol-
loum vervalt. Den eersten dag wordt dan
tot Athene gevlogen en de geheele route
wordt in 5J^ dag afgelegd.
Dat Alexandrië voortaan door de Ko
ninklijke luchtvaartmaatschappij zal wor
den aangedaan is van commercieel belang.
Daarbij komt, dat dezen zomer in Palesti
na te Lydda, welke plaats tusschen Jerusa-
lem en Tel Aviv ligt, een nieuw vliegveld
wordt geopend.
In deze dienstregeling zal de eerste twee
jaren vrij zeker geen verandering komen.
In 1938, wanneer de grondorganisatie in de
diverse landen op deze route verbeterd zal
zijn, za! het misschien mogelijk wezen, in
dië in 2i/£| a 3 dagen te bereiken. Doch deze
plannen zullen waarschijnlijk niet voor 1939
verwezenlijkt worden.
De K.L.M.toestellen zullen van den zomer
vermoedelijk ook aansluiting krijgen op
den dienst van de Koninklijke Nederlandsch
Indische Luchtvaartmaatschappij. Door de
aansluiting op de nieuwe lijn van deze maat
schappij van Batavia naar Balik Papan zal
men in een week die plaats van uit Amster
dam kunnen bereiken.
Om aan de passage-aanvragen te kunnen
voldoen, is men voornemens om het volgen
de jaar twaalf moderne vliegtuigen van het
Douglas-type op de Indië-route in dienst te
stellen. De groote Fokker-machines zoo
als de F 36, die op de kortere trajecten uit
stekend voldoet worden om economische
redenen niet voor den Indië-dienst geëxploi
teerd.
Het Europeescbe luchtnet.
Dit luchtnet van de K.L.M. en van de met
haar samenwerkende luchtvaartmaatschap
pijen zal opnieuw uitbreiding ondergaan.
De lijn van Amsterdam naar Malmö wordt
doorgetrokken naar Stockholm. De verbin
ding naar Praag zal via Weenen naar Boe
dapest worden verlengd. En de Amsterdam-
Keulen-Frankfort-Milaan-dienst zal zich tot
Rome uitstrekken.
Amsterdam zal uit 120 belangrijke plaat
sen op een dag kunnen worden bereikt.
De frequentie van de diensten is in het
algemeen verhoogd. Zoo zal men in het
hoogseizoen 9 vliegdiensten per dag tus
schen Amsterdam en Londen hebben, naar
Berlijn heeft men 3 diensten, naar Kopen
hagen 5, naar Stockholm 4, naar Parijs 4
en naar Hamburg 4.
De luchtlijnen van de K.L.M. zullen
voornamelijk geëxploiteerd worden met
Douglas-vliegtuigen. Ook de Fokker F 36,
het grootste vliegtuig van de K.L.M.-vloot,
zal dit jaar evenals vorige jaren, tusschen
Londen en Berlijn worden ingezet.
De Fokker's F 22 zullen tusschen Londen
en Scandinavië dienst doen.
Het verkeer op de luchtlijnen was in den
aanvang van 1936 beneden de verwachting.
Sinds het begin van Maart is echter een be
langrijke stijging te constateeren.
Het instituut van de stewards en stewar
dessen voldoet goed. Het ligt in het voorne
men dit zeer geleidelijk uit te breiden.
Het binnenlandsch verkeer.
Het binnenlandsch luchtverkeer zal, wat
betreft de Zeeland-lijn, op dezelfde wijze
worden geëxploiteerd als andere jaren,
evenals de Groningen-lijn. Op dezen laatsten
dienst zal in de morgenuren een Douglas-
vliegtuig en op den avonddienst een F 12-
toestel worden gebruikt. De onderhandelin
gen betreffende het verkeer op Twente en
Eindhoven zijn nog gaande. De mogelijk
heid bestaat, dat de K.L.M. met de belang-
hebben tijdig tot een regeling zal komen,
waardoor de diensten op tijd kunnen wor
den hervat.
spr. niet meewerken. Hij wil de school hand
haven zoolang men de kweekeling met acte
kan behouden. Spr.'s stem is afhankelijk
van hetgeen de raad wiL Wanneer men
voor het behoud duizenden wil besteden
met het vooruitzicht, dat de school in de
toekomst niet te handhaven is, dan zegt
spr. neen, omdat het een verloren zaak is
en dan stemt hij voor uitbreiding van de
school te Stompetoren tot een driemans-
school. Wij missen de medewerking van het
rijk en moeten ons zelf redden. Spr. stelde
daarom voor de bestaande school te blijven
gebruiken zoolang de hulpkracht behouden
kan blijven en daarna niet voort te sukkelen
met de éénmansschool, maar de school te
sluiten. Geld aan de bestaande school wil
spr. niet besteden.
De heer Heeringa vroeg of B. en W.
reeds geïnformeerd hebben bij Ged. Staten
of deze goedkeuren, dat aan de éénmans
school een kweekeling met acte wordt
aangesteld. De gemeente en de schoolver-
eenigingen hebben het recht ze aan te stel
len mits ze het zelf bekostigen en de ge
meenten behoeven daarbij de goedkeuring
van Ged. Staten.
De v o o r z i 11 e rB. en W. hebben daar
naar nog niet geïnformeerd, maar wij hebben
wel den indruk, dat het goedgekeurd zal
worden, want de inspecteur is het daarmee
eens.
Groofe belangstelling op de publieke tribune.
Met 4 tegen 3 stemmen besloten tot het behoud
van de school te Oterleeh.
Heden ten 10 ure kwam de raad voltal
lig bijeen onder voorzitterschap van bur
gemeester Huyser van Reenen.
Een ongewoon verschijnsel was de be
langstelling op de publieke tribune, een
gevolg van het feit, .dat als punt één op de
agenda stond een bespreking over het
handhaven der school te Oterleek of aan
bouw van een lokaal aan de nieuwe school
te Stompetoren.
Met het oog op de groote belangstelling
op de publieke tribune stelde de voorzit
ter aanhouding der notulen voor. Hiertoe
werd besloten, waarop het betreffende
punt onmiddellijk aan de orde werd ge
steld.
De voorzitter oordeelde het een
belangrijke kwestie en kon zich indenken,
dat er voor- en tegenstanders zijn.
Men dient de zaak van twee kanten te
bekijken en dan is m.i. aanbouw van de
school te Stompetoren het goedkoopste.
Besluit men daartoe, dan raakt echter
Oterleek de school kwijt, die dan nooit
meer terug komt en dit valt voor het dorp
te betreuren.
B. en W. hebben daarvoor nooit gestre
den. De aanbouw van een lokaal te Stom
petoren kost 5700, dit vordert een jaar-
lijksch bedrag van 837,50.
Een nieuwe school te Oterleek vordert,
met inbegrip van de kosten voor een kwee
keling met akte, jaarlijks een bedrag van
1247. Men gelieve hierbij te bedenken,
dat men dan slechts een éénmansschool
heeft men een kweekelinge met akte.
Toch heeft het behoud van de school in
Oterleek mijn instemming, doch niet tot
eiken prijs.
Het is m.i. niet mogelijk, dat er een
nieuwe school komt. Men zal zich tevreden
moeten stellen met verbetering van de be
staande school, waarvoor geen groote kos
ten gemaakt kunnen worden. Men loopt
daarbij steeds de kans, dat de minister de
school opheft, wanneer het aantal leerlin
gen onvoldoende wordt. Spr. stelde bij dit
punt aan de orde het ingekomen verzoek
van 96 inwoners, waarin verzocht wordt
de school in Oterleek te behouden.
De heer Witte veen herinnerde er
aan, dat voor enkele maanden een confe
rentie had plaats gehad met den inspec
teur van het L.O. In die conferentie heeft
spr. te kennen gegeven, dat ook hij tevre
den was met het bruikbaar maken van de
school. Nimmer is de bedoelihg geweest,
dat wij een luxe school krijgen als Stom
petoren. Steeds is de bedoeling geweest
om de school voor Oterleek te behouden.
Spr. had gevraagd aan den inspecteur,
hoeveel de overheid in de kosten van de
verbetering tegemoet wilde komen.
Dit werd toen uitgesloten geacht en
spr. begreep dit in .dezen tijd van bezuini
ging niet.
De voorzitter had slechts toege
licht hoe de zaak staat. Het is bijzonder te
betreuren geweest, dat de zaak zoo lang
geduurd heeft. Uit zeer goede bron weet
spreker, dat het er goed voor heeft ge
staan en dat de minister medewerking had
toegezegd. Door de stagnatie bij het on
derwijs aan het einde van het vorige jaar
is er thans echter geen sprake meer van
dat het Rijk zal bijdragen.
De heer S w a a n Wjj hebben nooit wat
van het Rijk te verwachten.
wil de school niet behouden ten koste van
alles, ik weL Toch is het niet mijn bedoe
ling de gemeenschap op kosten te jagen.
In hoeverre is het nu mogelijk de bestaan
de school te restaureeren?
De voorzitter: Ik wil de school
niet ten koste van alles behouden en van
nieuwbouw kan geen sprake zijn.
De heer Witteveen: Dat wil ik ook
niet.
De voorzitter: Dan volgt U my.
De heer Witteveen: Mijn vraag is,
hoever wij gaan moeten om een aan be
scheiden eischen voldoend gebouw te
plaatsen.
De voorzitter: Dat is vraag twee.
Eerst dient de vraag beantwoord te worden
of de school blijft bestaan. Ik ben voor het
behoud, doch tegen een nieuwe school en
voor het restaureeren en bijwerken van
de bestaande school.
De heer Witteveen: Ik wil de school
behouden ten koste van alles, maar ik ge
voel dat dit niet gaat en wensch mijn doel
niet voorbij te schieten. Ik zal dus stem
men om de school te behouden. Mijn vraag
is echter, wat er aan het oude gebouw ge
daan kan worden. En hoeveel we daaraan
ten koste mogen leggen.
De voorzitter: Ik denk, dat het
laatste willekeurig is.
De heer Heeringa: Er wordt ge
sproken over het restaureeren van het
gebouw, maar in de vorige vergadering
werd gezegd, dat de school is afgekeurd
en dat er een nieuwe moet komen, hetzij
met twee, hetzij met één lokaal.
De voorzitter: Het inzicht is ver
anderd, de inspecteur kijkt zoo krap niet
meer. Ik heb mij in verbinding gesteld met
Den Haag en medegedeeld, dat er geen
geld is om te bouwen en ten antwoord ge
kregen: dan bouwt U niet, U is daarin vrij.
De heer Witteveen: Als wij vrij zijn
dan is de zaak gauw beslist.
De voorzitter: Eerst dient worden
uitgemaakt of de school blijft, dan kunnen
w;j verder zien.
De heer Swaan: Is er geen voorstel van
B. en W.?
De voorzitter: Neen.
De heer Swaan: Maar er is toch een
voorstel van B. en W. om mej. Tromp tot
kweekelinge te benoemen.
De voorzitter: Dat zal toch moeten
gebeuren, want wanner er besloten wordt te
Stompetoren een lokaal aan te bouwen, dan
is dat daar niet direct.
Wethouder Dekker: De éénmansschool
is er al.
De heer Heeringa had ook een gemoti
veerd voorstel op de agenda verwacht. Dan
wisten wij ook hoe de stemming is in het
college. Spr. verzocht daarom den wethou
ders om hun meening over de kwestie ken
baar te maken.
Wethouder Dekker zeide, dat hij zijn
meening in het college naar voren heeft ge
bracht en veronderstelde, dat deze ook wel
bij den Raad bekend was. Zooals de om
standigheden zich de laatste jaren hebben
ontwikkeld, kan spr. geen vrijheid vinden
om zonder meer te pleiten voor het behoud
van de school. Spr. wil wel tegemoetkomend
zijn en deze school handhaven zoolang die
met de hulpkracht te handhaven is. Steeds
heeft spr. gezegd, dat hij dit echter niet wil
ten koste van alles. Wij hebben hier een één
mansschool en aan het behoud daarvan wil
Wethouder Spaan zeide, dat er in het
college van B. en W. geen éénstemmigheid
bestond. Spr. was voorstander om de school
in het dorp te laten bestaan. Wanneer zij
eenmaal verdwijnt, is spr. er zeker van dat
die nooit meer terug komt en daarom is hij
er voor, met de toelaatbare middelen te
trachten de school te behouden. Het college
wil de school niet behouden tot eiken prijs.
Spr. was steeds voor restauratie en heeft
altijd de afkeuring van de school bestreden
en zal die blijven bestrijden. Thans is er
een lichtzijde gekomen, dat toegestaan
wordt de school op bescheiden wijze te res
taureeren.
Restaureeren van de school zal minder
kosten dan aanbouw van een lokaal aan de
school te Stompetoren en een voordeel is,
dat men de onderwijzeres als kweekeling
met acte kan behouden. Dit is ook voor het
Rijk voordeeliger. Tot er een betere tijd
aanbreekt wil spreker, om dekking te vin
den voor de kosten, de straatverlichting
opofferen. De kosten voor restauratie zul
len 3000 bedragen en de meening van
wethouder Dekker, dat in afzienbaren tijd
de kweekeling met actie niet zal worden
toegestaan, deelt spreker niet. Er zullen
wel voldoende leerlingen blijven en als
men handelt zooals spreker voorstelt kun
nen wij onszelf redden.
De heer De Boer was van oordeel, dat
op 't oogenblik het leerlingen-aantal dit op
de school nog niet rechtvaardigt Aan
voorspellingen wil spreker zich niet wa
gen. Gezien den bestaanden toestand is spre
ker voor het denkbeeld van wethouder
Dekker. Wanneer er slechts 20 leerlingen
waren, zou hij stemmen voor het denkbeeld
om de school te Stompetoren tot een drie-
mansschool te maken. Nu kan men nog al
le kanten uit en wil spreker de school in
Oterleek met de minst mogelijke kosten
handhaven. Veel wil spreker er niet aan
besteden, want als het toch practisch een
éénmansschool wordt is het weggegooid
geld.
De heer Witteveep constateerde, dat
in dit geval het college hopeloos uiteen
ligt. Daarom achtte hij het wenschelijk
iemand in Alkmaar, die antiquiteiten kramt
en lijmt, uit te noodigen om het college
weer aan elkaar te zetten. Spreker was van
oordeel, dat de heer de Boer al aardig in
de goede lijn gaat, maar het gebouw zooals
het nu is, is een onding. De kinderen ver
scheuren hun kousen aan de blikjes op den
vloer en de spijkers. De raamkozijnen zit
ten los, maar spreker gelooft, dat met een
3000 er wel iets van de school te maken
is. Spreker betreurde het, dat men destijds,
toen er nog geld was, zijn voorstel om de
school te verbouwen niet heeft aangenomen.
Wanneer het college toen wat meer door
tastend was geweest, zaten wij nu niet
voor de moeilijkheid hoe wij het varken
tje moeten wasschen. Voor spreker is de
moeilijkheid niet zoo groot, want met wet
houder Spaan verwacht hij, dat er in Oter
leek steeds voldoende leerlingen zullen
zijn. Er zijn jonge menschen, die over
trouwen denken, maar hier geen woning
kunnen vinden.
Wethouder Dekker: maar zij hebben
geen werk.
De heer Witteveen: Zij moeten toch
wonen. Zij kunnen toch niet onder den
kastanjeboom gaan zitten. Oterleek is nog
lang niet verloren en wat de financien be
treft dat zal wel in orde komen. Toen wet
houder Spaan het denkbeeld opperde om
de straatverlchting te offeren, dacht spre
ker dat deze naar de middeleeuwen terug
wild of aan een Aprilmop. Wanneer het
geen Aprilmop is en men daardoor de school
kan behouden zal spreker echter stemmen
voor opheffing van de straatverlichting.
De heer Heeringa was ten aanzien
van het leerlingental niet zoo optimistisch