JbjuiletitoHd £uchtvaact GEMEENTERAAD OTERLEEK. ALKMAARSCHE COURANT van VRIJDAG 17 APRIL 1936 'Verontwaardigde journalisten. De heer Witteveen: De voorzitter Genève zwijgt, de wereld blijft onkundig. Het bestuur vestigt de aandacht der ver- ing der bij den Volkenbond geaccrediteer de journalisten heeft in de wandelgangen •an het Volkenbondsgebouw een motie doen ophangen, die werd aangenomen we gens het feit, dat de secretaris-generaal van den Volkenbond de besprekingen van de commissie van dertien heeft doen ver plaatsen naar het nieuwe Volkenbondspa- ]eis waarin de inrichting voor de pers nog niet is gereed gekomen. In de motie wordt verklaard, dat deze verplaatsing geen ander doel had, dan het werk van de pers te belemmeren en de openbare meening in onwetendheid te la- jen omtrent de diplomatieke besprekingen 0p een zoo ernstig oogenblik. Het bestuur vestigt de aandach der ver- tegenwoordigers van de staten-leden van den bond op het feit, dat dergelijke han delwijze11 die meer en meer veelvuldig worden, geëigend zijn diepen invloed uit te oefenen op de verhoudingen tusschen de internationale pers en de Volkenbond. „RANPURA" NOG NIET VLOT. Ook gisteren is het Britsche stoomschip ,,Ranpura", dat de Chineesche kunstschatten aan boord heeft, nog niet vlotgekomen. In den middag is een begin gemaakt met het uitpompen en het lossen van de zwaardere goederen. Bovendien moesten zware ankers worden uitgeworpen, daar een aangroeien de wind het schip steeds vaster in het zand dreigde te drijven. Daar het schip nog geen onmiddellijk gevaar loopt, blijven de kunst schatten voorloopig nog aan boord. STAKING TE ST. NAZAIRE. Meer dan 1800 arbeiders van deLoire- werf te St. Nazaire zijn gisteren in staking gegaan. De stakers voeren aan, dat de directie zich sedert geruimen tijd niet meer aan de arbeidsvoorwaarden houdt De directie heeft van haar kant voor Donderdag alle stakende arbeiders uitgesloten. NOODWEER RICHT GROOTE SCHADE AAN. Te Dnjepropetrovsk in Rusland heeft een zwaar noodweer gewoed, tengevolge waar van talrijke woonhuizen en de electrische centrale zijn verwoest Verscheidene sche pen, die zich op de Dnjepr bevonden zijn gezonken. Het peil van het water is onrust barend gestegen, zoodat men voor over stroomingen vreest. Troependetachementen zijn uitgezonden om de dijken te verster ken. AUTO IN AFGROND GESTORT. Uit Las Palmas wordt gemeld, dat daar gedurende een wielerwedstrijd op den weg een begeleidende auto in een 50 meter die pen afgrond is gestort. Drie der inzittenden werden gedood, drie ernstig gewond. TOESTAND IN VENEZUELA VERWARD. De toestand in Venezuela is nogal ver ward. Volgens uit Georgetown (Br.-Guya- na) ontvangen berichten is de atmosfeer ge laden en zijn in de kleine Venezuelaansche havens teekenen van vreemdelingenhaat te bespeuren. Andere berichten, afkomstig uit Caracas, zeggen, dat zich geen nieuwe on geregeldheden hebben voorgedaan, dat over al rust heerscht, en de regeering over de noodige middelen beschikt om de orde te kunnen handhaven. PETROLEUMTANK ONTPLOFT. Drie dooden. In een opslagplaats van petroleum te Huil heeft een ernstige ontploffing plaats gehad, waardoor twee arbeiders en een in genieur werden gedood. Het ongeluk ge schiedde, toen een petroleumtank, die sedert verscheidenen weken niet gebruikt was, aan een belastingproef werd onderworpen. MASSAPROCESSEN TE HAMBURG. Voor den Pruisischen strafsenaat met tij- deljjken zetel te Hamburg loopt momenteel een proces tegen 570 beklaagden, wien „hoogverraad" ten laste gelegd wordt. Hier onder wordt in dit geval verstaan pogingen om vrije vakvereenigingen op te richten, het drukken en verspreiden van een be- drijfskrant en het uiten van ontevredenheid in de bedrijven en in de stempellokalen. Oe arrestaties vonden plaats in het voor jaar van 1935. Een groep is reeds veroor deeld tot tuchthuisstraffen van VA tot 8 Jaar. "^gelijkertijd loopt te Hamburg een an der proces tegen 270 beklaagden uit de Plaatsen Pinneberg, Elmshorn, Uetersen en Tornesch en omgeving. Naar aanleiding Van een actie en een staking in de leder-en "targarinefabrieken in Elmshorn als protest logen een loonsverlaging werden in Novem ber en December 1935 300 arbeiders gear resteerd. Een van hen is tijdens het voorarrest ge storven. Tot nu werden 80 beklaagden in dit pro ces veroordeeld tot tuchthuisstraffen van in totaal 234 jaar en waarvan de maximum straf acht jaar bedroeg. TWEE PATERS CAPUCIJNEN VEROORDEELD. Wegens deviezensmokkel. Wegens het smokkelen van deviezen ten bedrage van omstreeks 50.000 mark zun twee paters capucijnen van de Beierscne Provincie van deze orde te Traunstein (D.) veroordeeld tot gevangenisstraffen van resp. twee jaar, negen maanden en een jaar met 50.000 en 20.000 mark boete. ONGEREGELDHEDEN IN ZUID-SLAVIE. Uit Agram (Zagreb) wordt gemeld, dat te Samobar Donderdagavond bij ongere geldheden acht personen om het leven zijn gekomen. Bij relletjes te Novagrass zijn drie per sonen gedood. DE DIEFSTAL VAN ANDERHALF MILLIOEN SCHATKISTBILJETTEN. Uit Parijs is bericht ontvangen, dat daar twee personen gearresteerd zijn in verband met een diefstal van anderhalf millioen dollars aan schatkistbiljetten te New-York. DE JAPANSCHE EXPANSIE NAAR HET ZUIDEN. Een hoofdartikel van de „Isvestia". De Isvestia publiceert een hoofdartikel onder het opschrift „De Japansche expan sie naar het zuiden". In dit artikel wijst het blad er op, dat de Japansche pretenties betreffende het spelen van den rol van „eenige stabiliseerende kracht in het Verre Oosten" agressieve be doelingen dekken, niet alleen in het noor den en westen, maar ook in zuidelijke rich ting. De Japansche vloot verkondigt de Ja pansche doctrine dat de offensieve streek gelegen is in de zuidelijke zeeën, de Philip- pijnen, Nederlandsch Oost-Indië, Britsch- Malakka en Siam. In vlootkringen heerscht de opvatting, dat alleen een heerschappij over de zuide lijke zeeën Japan verzekert van een vol doende levering van grondstoffen en levens middelen, waardoor de oplossing wordt ver kregen van het probleem der „overbevol king" en de middelen ter beschikking ko men voor een Japansche massa-emigratie naar Nieuw Guinea, Borneo en andere zui delijk gelegen landstreken. Het totale be drag der Japansche beleggingen in de lan den dezer zuidelijke zeeën bedraagt reeds meer dan een milliard yen. In politiek op zicht is het Japansche imperialisme het meest actief in de richting van Zuid-China en Siam. De Japansche politieke activiteit draagt een minder openlijk karakter, waar het de Philippijnen en Nederlandsch Oost- Indië betreft. Siam is gemaakt tot de voor naamste basis van het Japansche imperia lisme. Vertegenwoordigers van de Japansche vloot brengen de slagzin naar voren: „ver dediging in het noorden en vooruitgang naar het zuiden". Japan werkt een nieuw groot vlootprogram uit en is duidelijk voor nemens de vlootbewapeningswedloop te doen toenemen. De aanwezigheid van een machtige vloot echter beteekent een uit breiding van de sfeer der Japansche mili taire vlootmacht en drijft Japan naar offen sieve acties in de streek der zuidelijke zeeën, die reeds lang het doel der Japansche begeerte vormt. Het artikel besluit, dat, hoe verder Japan in het noorden gaat, hoe om vangrijker een aanval op het zuiden gaat dreigen. ONZE POSTVLUCHTEN. Het K. L. M. vliegtuig Perkoetoet is gis termiddag te 18.27 uur, Uit Indië komend, op Schiphol geland. Het vliegtuig bracht 148 K.G. briefpost en 2.400 K.G. pakketpost aan. De Kwak op de uitreis in Bandoeng ge land. De Nachtegaal naar Indië. Zaterdagochtend 18 April a.s. zal het K. L. .M vliegtuig Nachtegaal van Amster dam naar Batavia vertrekken. De bemanning zal bestaan uit de heeren K. D. Parmentier (gezagvoerder), H. Brinkhuis, tweede bestuurder, B. Prins, werktuigkundige en Th. J. Bellm, radio telegrafist. De post voor dit toestel moet uiterlijk heden, Vrijdagavond, te Amsterdam zijn. DUITSCH VLIEGTUIG VERONGELUKT. Twee dooden en drie gewonden. Vannacht te kwart over een is een Duitsch militair vliegtuig, komend van Augsburg tegen een rots in de nabijheid van het Zwitsersche dorp Orvin in de Ber- ner Jura gebotst. Het ongeluk is toe te schrijven aan het slechte weer, het schijnt, dat de piloot verdwaald was in den mist en duisternis. In het vliegtuig zaten vijf personen in uniform, twee van hen zijn met het vlieg tuig verbrand, de anderen zijn gewond. De toestand van een van hen is hopeloos. Een der gewonden verklaarde, dat het vliegtuig op weg was van AugsBurg naar Frankfort, doch de piloot verdwaalde en kwam boven Zwitsersch gebied. ZOMERDIENST K. L. M. In een persconferentie heeft de direc teur van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, de heer A. Plesman, me- dedeelingen gedaan over de nieuwe zo merdienstregeling van de K.L.M., wel ke Zondag 19 April zal ingaan en tot en met 3 October a.s. zal gelden. De Indië-route. Voor het eerst zal in 1936 gedurende het geheele jaar de halfwekelijksche dienst tus schen Amsterdam en Batavia worden ge ëxploiteerd. De stijging van het verkeer op deze lijn is merkwaardig: van 1 Jan. tot 1 April 1936 is het postvervoer in vergelij king met 1935 29.5 pCt. vooruitgegaan en het passagiersvervoer met 159.7 pCt. geste gen. De vliegtuigen zijn gemiddeld voor 70 pCt. geladen en helaas komt men meerma len laadruimte tekort, waardoor het voor komt, dat aan aanvrage voor passage niet voldaan kan worden. Het mail vervoer is nog belangrijker dan het passagiersvervoer. In geld uitgedrukt, zal de verhouding mailpassagiers thans 2.600.000—900.000 gulden zijn. Van 22 April af zullen de vliegtuigen wederom de route door midden-Europa vol gen, waarbij om beurten Woensdag Boeda pest en Zaterdag Bratislava worden aange daan. De route AtheneCairo ondergaat een wijziging, die van veel belang is: het eiland Rhodos zal worden aangedaan, alsook de haven van Alexandrië. De halte te Sol- loum vervalt. Den eersten dag wordt dan tot Athene gevlogen en de geheele route wordt in 5J^ dag afgelegd. Dat Alexandrië voortaan door de Ko ninklijke luchtvaartmaatschappij zal wor den aangedaan is van commercieel belang. Daarbij komt, dat dezen zomer in Palesti na te Lydda, welke plaats tusschen Jerusa- lem en Tel Aviv ligt, een nieuw vliegveld wordt geopend. In deze dienstregeling zal de eerste twee jaren vrij zeker geen verandering komen. In 1938, wanneer de grondorganisatie in de diverse landen op deze route verbeterd zal zijn, za! het misschien mogelijk wezen, in dië in 2i/£| a 3 dagen te bereiken. Doch deze plannen zullen waarschijnlijk niet voor 1939 verwezenlijkt worden. De K.L.M.toestellen zullen van den zomer vermoedelijk ook aansluiting krijgen op den dienst van de Koninklijke Nederlandsch Indische Luchtvaartmaatschappij. Door de aansluiting op de nieuwe lijn van deze maat schappij van Batavia naar Balik Papan zal men in een week die plaats van uit Amster dam kunnen bereiken. Om aan de passage-aanvragen te kunnen voldoen, is men voornemens om het volgen de jaar twaalf moderne vliegtuigen van het Douglas-type op de Indië-route in dienst te stellen. De groote Fokker-machines zoo als de F 36, die op de kortere trajecten uit stekend voldoet worden om economische redenen niet voor den Indië-dienst geëxploi teerd. Het Europeescbe luchtnet. Dit luchtnet van de K.L.M. en van de met haar samenwerkende luchtvaartmaatschap pijen zal opnieuw uitbreiding ondergaan. De lijn van Amsterdam naar Malmö wordt doorgetrokken naar Stockholm. De verbin ding naar Praag zal via Weenen naar Boe dapest worden verlengd. En de Amsterdam- Keulen-Frankfort-Milaan-dienst zal zich tot Rome uitstrekken. Amsterdam zal uit 120 belangrijke plaat sen op een dag kunnen worden bereikt. De frequentie van de diensten is in het algemeen verhoogd. Zoo zal men in het hoogseizoen 9 vliegdiensten per dag tus schen Amsterdam en Londen hebben, naar Berlijn heeft men 3 diensten, naar Kopen hagen 5, naar Stockholm 4, naar Parijs 4 en naar Hamburg 4. De luchtlijnen van de K.L.M. zullen voornamelijk geëxploiteerd worden met Douglas-vliegtuigen. Ook de Fokker F 36, het grootste vliegtuig van de K.L.M.-vloot, zal dit jaar evenals vorige jaren, tusschen Londen en Berlijn worden ingezet. De Fokker's F 22 zullen tusschen Londen en Scandinavië dienst doen. Het verkeer op de luchtlijnen was in den aanvang van 1936 beneden de verwachting. Sinds het begin van Maart is echter een be langrijke stijging te constateeren. Het instituut van de stewards en stewar dessen voldoet goed. Het ligt in het voorne men dit zeer geleidelijk uit te breiden. Het binnenlandsch verkeer. Het binnenlandsch luchtverkeer zal, wat betreft de Zeeland-lijn, op dezelfde wijze worden geëxploiteerd als andere jaren, evenals de Groningen-lijn. Op dezen laatsten dienst zal in de morgenuren een Douglas- vliegtuig en op den avonddienst een F 12- toestel worden gebruikt. De onderhandelin gen betreffende het verkeer op Twente en Eindhoven zijn nog gaande. De mogelijk heid bestaat, dat de K.L.M. met de belang- hebben tijdig tot een regeling zal komen, waardoor de diensten op tijd kunnen wor den hervat. spr. niet meewerken. Hij wil de school hand haven zoolang men de kweekeling met acte kan behouden. Spr.'s stem is afhankelijk van hetgeen de raad wiL Wanneer men voor het behoud duizenden wil besteden met het vooruitzicht, dat de school in de toekomst niet te handhaven is, dan zegt spr. neen, omdat het een verloren zaak is en dan stemt hij voor uitbreiding van de school te Stompetoren tot een driemans- school. Wij missen de medewerking van het rijk en moeten ons zelf redden. Spr. stelde daarom voor de bestaande school te blijven gebruiken zoolang de hulpkracht behouden kan blijven en daarna niet voort te sukkelen met de éénmansschool, maar de school te sluiten. Geld aan de bestaande school wil spr. niet besteden. De heer Heeringa vroeg of B. en W. reeds geïnformeerd hebben bij Ged. Staten of deze goedkeuren, dat aan de éénmans school een kweekeling met acte wordt aangesteld. De gemeente en de schoolver- eenigingen hebben het recht ze aan te stel len mits ze het zelf bekostigen en de ge meenten behoeven daarbij de goedkeuring van Ged. Staten. De v o o r z i 11 e rB. en W. hebben daar naar nog niet geïnformeerd, maar wij hebben wel den indruk, dat het goedgekeurd zal worden, want de inspecteur is het daarmee eens. Groofe belangstelling op de publieke tribune. Met 4 tegen 3 stemmen besloten tot het behoud van de school te Oterleeh. Heden ten 10 ure kwam de raad voltal lig bijeen onder voorzitterschap van bur gemeester Huyser van Reenen. Een ongewoon verschijnsel was de be langstelling op de publieke tribune, een gevolg van het feit, .dat als punt één op de agenda stond een bespreking over het handhaven der school te Oterleek of aan bouw van een lokaal aan de nieuwe school te Stompetoren. Met het oog op de groote belangstelling op de publieke tribune stelde de voorzit ter aanhouding der notulen voor. Hiertoe werd besloten, waarop het betreffende punt onmiddellijk aan de orde werd ge steld. De voorzitter oordeelde het een belangrijke kwestie en kon zich indenken, dat er voor- en tegenstanders zijn. Men dient de zaak van twee kanten te bekijken en dan is m.i. aanbouw van de school te Stompetoren het goedkoopste. Besluit men daartoe, dan raakt echter Oterleek de school kwijt, die dan nooit meer terug komt en dit valt voor het dorp te betreuren. B. en W. hebben daarvoor nooit gestre den. De aanbouw van een lokaal te Stom petoren kost 5700, dit vordert een jaar- lijksch bedrag van 837,50. Een nieuwe school te Oterleek vordert, met inbegrip van de kosten voor een kwee keling met akte, jaarlijks een bedrag van 1247. Men gelieve hierbij te bedenken, dat men dan slechts een éénmansschool heeft men een kweekelinge met akte. Toch heeft het behoud van de school in Oterleek mijn instemming, doch niet tot eiken prijs. Het is m.i. niet mogelijk, dat er een nieuwe school komt. Men zal zich tevreden moeten stellen met verbetering van de be staande school, waarvoor geen groote kos ten gemaakt kunnen worden. Men loopt daarbij steeds de kans, dat de minister de school opheft, wanneer het aantal leerlin gen onvoldoende wordt. Spr. stelde bij dit punt aan de orde het ingekomen verzoek van 96 inwoners, waarin verzocht wordt de school in Oterleek te behouden. De heer Witte veen herinnerde er aan, dat voor enkele maanden een confe rentie had plaats gehad met den inspec teur van het L.O. In die conferentie heeft spr. te kennen gegeven, dat ook hij tevre den was met het bruikbaar maken van de school. Nimmer is de bedoelihg geweest, dat wij een luxe school krijgen als Stom petoren. Steeds is de bedoeling geweest om de school voor Oterleek te behouden. Spr. had gevraagd aan den inspecteur, hoeveel de overheid in de kosten van de verbetering tegemoet wilde komen. Dit werd toen uitgesloten geacht en spr. begreep dit in .dezen tijd van bezuini ging niet. De voorzitter had slechts toege licht hoe de zaak staat. Het is bijzonder te betreuren geweest, dat de zaak zoo lang geduurd heeft. Uit zeer goede bron weet spreker, dat het er goed voor heeft ge staan en dat de minister medewerking had toegezegd. Door de stagnatie bij het on derwijs aan het einde van het vorige jaar is er thans echter geen sprake meer van dat het Rijk zal bijdragen. De heer S w a a n Wjj hebben nooit wat van het Rijk te verwachten. wil de school niet behouden ten koste van alles, ik weL Toch is het niet mijn bedoe ling de gemeenschap op kosten te jagen. In hoeverre is het nu mogelijk de bestaan de school te restaureeren? De voorzitter: Ik wil de school niet ten koste van alles behouden en van nieuwbouw kan geen sprake zijn. De heer Witteveen: Dat wil ik ook niet. De voorzitter: Dan volgt U my. De heer Witteveen: Mijn vraag is, hoever wij gaan moeten om een aan be scheiden eischen voldoend gebouw te plaatsen. De voorzitter: Dat is vraag twee. Eerst dient de vraag beantwoord te worden of de school blijft bestaan. Ik ben voor het behoud, doch tegen een nieuwe school en voor het restaureeren en bijwerken van de bestaande school. De heer Witteveen: Ik wil de school behouden ten koste van alles, maar ik ge voel dat dit niet gaat en wensch mijn doel niet voorbij te schieten. Ik zal dus stem men om de school te behouden. Mijn vraag is echter, wat er aan het oude gebouw ge daan kan worden. En hoeveel we daaraan ten koste mogen leggen. De voorzitter: Ik denk, dat het laatste willekeurig is. De heer Heeringa: Er wordt ge sproken over het restaureeren van het gebouw, maar in de vorige vergadering werd gezegd, dat de school is afgekeurd en dat er een nieuwe moet komen, hetzij met twee, hetzij met één lokaal. De voorzitter: Het inzicht is ver anderd, de inspecteur kijkt zoo krap niet meer. Ik heb mij in verbinding gesteld met Den Haag en medegedeeld, dat er geen geld is om te bouwen en ten antwoord ge kregen: dan bouwt U niet, U is daarin vrij. De heer Witteveen: Als wij vrij zijn dan is de zaak gauw beslist. De voorzitter: Eerst dient worden uitgemaakt of de school blijft, dan kunnen w;j verder zien. De heer Swaan: Is er geen voorstel van B. en W.? De voorzitter: Neen. De heer Swaan: Maar er is toch een voorstel van B. en W. om mej. Tromp tot kweekelinge te benoemen. De voorzitter: Dat zal toch moeten gebeuren, want wanner er besloten wordt te Stompetoren een lokaal aan te bouwen, dan is dat daar niet direct. Wethouder Dekker: De éénmansschool is er al. De heer Heeringa had ook een gemoti veerd voorstel op de agenda verwacht. Dan wisten wij ook hoe de stemming is in het college. Spr. verzocht daarom den wethou ders om hun meening over de kwestie ken baar te maken. Wethouder Dekker zeide, dat hij zijn meening in het college naar voren heeft ge bracht en veronderstelde, dat deze ook wel bij den Raad bekend was. Zooals de om standigheden zich de laatste jaren hebben ontwikkeld, kan spr. geen vrijheid vinden om zonder meer te pleiten voor het behoud van de school. Spr. wil wel tegemoetkomend zijn en deze school handhaven zoolang die met de hulpkracht te handhaven is. Steeds heeft spr. gezegd, dat hij dit echter niet wil ten koste van alles. Wij hebben hier een één mansschool en aan het behoud daarvan wil Wethouder Spaan zeide, dat er in het college van B. en W. geen éénstemmigheid bestond. Spr. was voorstander om de school in het dorp te laten bestaan. Wanneer zij eenmaal verdwijnt, is spr. er zeker van dat die nooit meer terug komt en daarom is hij er voor, met de toelaatbare middelen te trachten de school te behouden. Het college wil de school niet behouden tot eiken prijs. Spr. was steeds voor restauratie en heeft altijd de afkeuring van de school bestreden en zal die blijven bestrijden. Thans is er een lichtzijde gekomen, dat toegestaan wordt de school op bescheiden wijze te res taureeren. Restaureeren van de school zal minder kosten dan aanbouw van een lokaal aan de school te Stompetoren en een voordeel is, dat men de onderwijzeres als kweekeling met acte kan behouden. Dit is ook voor het Rijk voordeeliger. Tot er een betere tijd aanbreekt wil spreker, om dekking te vin den voor de kosten, de straatverlichting opofferen. De kosten voor restauratie zul len 3000 bedragen en de meening van wethouder Dekker, dat in afzienbaren tijd de kweekeling met actie niet zal worden toegestaan, deelt spreker niet. Er zullen wel voldoende leerlingen blijven en als men handelt zooals spreker voorstelt kun nen wij onszelf redden. De heer De Boer was van oordeel, dat op 't oogenblik het leerlingen-aantal dit op de school nog niet rechtvaardigt Aan voorspellingen wil spreker zich niet wa gen. Gezien den bestaanden toestand is spre ker voor het denkbeeld van wethouder Dekker. Wanneer er slechts 20 leerlingen waren, zou hij stemmen voor het denkbeeld om de school te Stompetoren tot een drie- mansschool te maken. Nu kan men nog al le kanten uit en wil spreker de school in Oterleek met de minst mogelijke kosten handhaven. Veel wil spreker er niet aan besteden, want als het toch practisch een éénmansschool wordt is het weggegooid geld. De heer Witteveep constateerde, dat in dit geval het college hopeloos uiteen ligt. Daarom achtte hij het wenschelijk iemand in Alkmaar, die antiquiteiten kramt en lijmt, uit te noodigen om het college weer aan elkaar te zetten. Spreker was van oordeel, dat de heer de Boer al aardig in de goede lijn gaat, maar het gebouw zooals het nu is, is een onding. De kinderen ver scheuren hun kousen aan de blikjes op den vloer en de spijkers. De raamkozijnen zit ten los, maar spreker gelooft, dat met een 3000 er wel iets van de school te maken is. Spreker betreurde het, dat men destijds, toen er nog geld was, zijn voorstel om de school te verbouwen niet heeft aangenomen. Wanneer het college toen wat meer door tastend was geweest, zaten wij nu niet voor de moeilijkheid hoe wij het varken tje moeten wasschen. Voor spreker is de moeilijkheid niet zoo groot, want met wet houder Spaan verwacht hij, dat er in Oter leek steeds voldoende leerlingen zullen zijn. Er zijn jonge menschen, die over trouwen denken, maar hier geen woning kunnen vinden. Wethouder Dekker: maar zij hebben geen werk. De heer Witteveen: Zij moeten toch wonen. Zij kunnen toch niet onder den kastanjeboom gaan zitten. Oterleek is nog lang niet verloren en wat de financien be treft dat zal wel in orde komen. Toen wet houder Spaan het denkbeeld opperde om de straatverlchting te offeren, dacht spre ker dat deze naar de middeleeuwen terug wild of aan een Aprilmop. Wanneer het geen Aprilmop is en men daardoor de school kan behouden zal spreker echter stemmen voor opheffing van de straatverlichting. De heer Heeringa was ten aanzien van het leerlingental niet zoo optimistisch

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 9