Wat is zoo'n kruiser eigenlijk? 7ttderdaatl ASPIRIN Protestvergadering Zionistenbond. en hoe de verschillende Joyeng^^ De vrijgekomen fabrieksruimte werd in gericht voor de fabricage van suikerwerken, bonbons, toffees en chocolade, Aan het complex der Vergade's fabrieken werken thans meer dan duizend menschen Natuurlijk heeft ook dit bedryf geleden de crisis, maar prijsverlaging leidde tot breidins van hei debiet en nog steeds werkt men op volle capaciteit. De tweede helft van de eeuw van kade zal worden ingegaan met den bouw van een nieuwe chocoladefabriek, waarvoor men dezer dagen den eersten steen hoopt Naar wU vernemen, zal Zaterdagmiddag 2 Mei tusschen half vier en vijf uur eer receptie worden gehouden in de recreatie zaal van de biscuitfabrieken der jubilee rtnde firma, gelegen aan het eind van Valkstraat te Zaandam. de STAL- EN BOERDERIJBRANDEN. Voornamelijk in de nAchten van Zaterdag op Maandag! De heer L. J. Quarles van Ufford, eere voorzitter H.B. Ned. Ver. t. B. v. D„ verzoekt ons opname van het volgende: Op de in Maart J.l. gehouden vergadering van afgevaardigden van alle Vereenigingen in ons Vaderland, die wreedheid jegens die ren wenschen voorkomen te zien en naar het voorbeeld van Noorwegen een wet verlangen, die het dier algeheel beschermt, werd de wensch uitgesproken, nog eens na te gaan hoe het staat met de stalbranden, bijv, in de volgende weken en verzochten wij, ons de desbetreffende persinformaties toe te zenden. Aan dit verzoek is In hooge mate tot onzen bizonderen dank voldaan: van alle zijden stroomden de berichten ons tegemoet. Maar het ware ons wel liever geweest, zoo die berichten zelve niet zoo overvloedig waren geweest, want de uitkomst is wederom ver bijsterend. Luister slechts: In de 30 dagen hadden niet minder dan 37 branden plaats waarbij: 119 stuks hoorn vee, 125 varkens, 31 paarden, 5 honden, apen en 935 stuks gevogelte, tezamen 1217 dieren, aan den brandstapel ten offer vielen. Ten minste 1217 dieren, want van ver scheidene branden schenen de dieren voor vermelding weer niet in aanmerking te ko men. Men bepaalde zich tot de mededeeling: alle dieren omgekomen. Maar het ls nog ergerlijker dan men zoo oppervlakkig zoude vermoeden. Het trok onze aandacht, dat in den nacht van 22/23 Maart 8 stalbranden plaats vonden en in dien van 15/16, 4 en in dien van 16/17 Maart 3 branden, samen 7, te boeken waren. Ons brand-staatje controleerende ontdekten wij, dat lederen Zondagnacht branden plaats hadden en van de 37 waren dit er 23! lede ren Zondagnacht als volgt: van 8/9 Maart 1 18/16 4 16/17 3 22/23 8 29/30 2 5/6 AprQ 3 13/14 2 Totaal 23 Was er 15, 16 en 22 Maart Iets bizonders aan de hand, zoodat bijv. door jolijt, drank en onvoorzichtigheid thuis ongelukkiger wijze vuur uit sigaret of sigaar in de stallen gezaaid werd? Laat ons hopen, dat de assu rantie-my.en door strengere bepalingen hier ebn einde aan weten te maken. DROEVIG ONGELUK TE FINSTERWOLDE. Gistermiddag heeft te Finsterwolde een droevig ongeluk plaats gevonden. De 12- jarige R. Hollander pakte, terwijl hij op zijn fiets reed, een auto vast. Bij de boer derij van den heer Waalkens moest de vrachtauto twee aldaar stilstaande auto's passeeren. Blijkbaar heeft de jongen dit te laat bemerkt, want hij raakte een der stil staande auto's en kwam vervolgens onder een der achterwielen van de vrachtauto terecht, welke hem over het hoofd ging. De jongen was op slag dood. HET 'S ZONDAGS VAREN VAN BOOTEN OP HARDERWIJK. Het verzoek van Gedeputeerde Staten van de provincie Gelderland aan den raad der gemeente Harderwijk tot intrekking van de wijziging der politieverordening, waarbij het varen de- booten op Zondag is verboden, is destijds, zcoals men zich zal herinneren, niet ingewilligd. Thans hebben Ged. Staten aan het ge meentebestuur bericht gezonden, dat zij het besluit van den raad om de wijziging in de politieverordening te handhaven, aan de kroon ter vernietiging zullen voor dragen. BRAND IN TIMMERFABRIEK. Te Amsterdam. In den afgeloopen nacht tegen 2 uur is \oe onopgehelderde oorzaak van do ino u°P de eerstc verdieping meubel- en t^8SChrrÜ en «^trischi Ee» voorbijganger zag bouw komen. Hij waarschuwde een agent en binnen korten tijd stond de brandwee! voor de deur, die, dank zij de tijdige ont dekking, het vuur met één straal wist te beperken tot de eerste verdieping en een gedeelte van het gelijkstraatsche gedeelte De vloer was namelijk doorgebrand en een partij hout, die beneden lag opgeslagen, was in brand geraakt. Ook de zolder, van de eerste verdieping kreeg eenige schade. Binnen een kwartier was de brandweer het vuurtje meester. Verzekering dekt de schade. PRINSES JULIANA WINT HOOFDPRIJS. By de gisteren gehouden trekking voor de verloting der werkstukken van het cri sis comité te Almelo, bleek dat H.K.H. Prinses Juliana, die de vorige week de ten toonstelling dezer werkstukken had be zocht en een aantal loten meenam, den hoofdprijs had gewonnen. VERSCH BROOD BIJ HET ONTBIJT. In antwoord op een door de Nederland- gche vereeniging van werkgevers in het bakkersbedrijf ontvangen schrijven van het comité van actie voor versch brood aan het ontbijt, waarbij verzocht de meening der vereeniging te kennen te geven inzake de mogelijkheid betreffende het doen verval len van de wettelijke bepalingen inzake het afleveringsuur uit de bakkerij-paragraaf der arbeidswet, zulks echter onder handha ving van de huidige wettelijke voorschrif- teninzake het aanvangsuur der werkzaam heden, heeft bedoelde vereeniging o.m. ge antwoord, dat het onjuist moet worden ge acht, dat, waar van regeeringswege reeds een onderzoek naar deze aangelegenheid wordt ingesteld, een particulier comité zijn werkzaamheden uitstrekt tot een terrein, hetwelk door de regeering reeds voor zich zelf werd gereserveerd, zulks nog afgeschei den van het feit, dat de bemoeienissen, welke het comité gemeend heeft onder zyn sfeer te moeten rekenen, eerder zouden be- hooren tot de taak der daarbij in eerste in stantie betrokken belanghebbenden, te we ten de werkgevers- en werknemersorgani saties. helpl legen zenuwpijn alfijo Uililultond verkrijgbaar In de oranje-bondbulijai van 20 tabl. 70 cti. an oranjaiakjat van 2 tabl. 10 ets* EEN NIEUW SCHIP VAN DE K.P.M. Opdracht aan Gebr. Pot te Bolnes. De Kon. Paketvaart Maatschappij heeft aan de scheepsbouwwerf van Gebr. Pot te Bolnes opdracht verstrekt voor den bouw van een motorvracht- en passagiersschip Het schip, dat 950 ton zal meten, zal worden uitgerust met een Werkspoor-mo toreninstallatie. De voornaamste afmetin gen van het schip zijn 57 X 10,06 X 4,60 meter. i. ongeregeldheden Actie tegen de in Palestina. EEN AANGEBEDENE, DIE NIET GEARRIVEERD IS. Op den Nieuwen Binnenweg by de Gou- vernestraat te Amsterdam, heeft een auto bestuurd door den 18-jarigen A. H. O. Zon dagmiddag omstreeks 1 uur den 41 jarigen colporteur H. J. van D., die op zyn fiets zat en plotseling voor een verkeersobstakel moest stoppen, aangereden. Van D. klaagde over pijn in den rug, waarop de automobi list aanbood hem even naar het ziekenhuis Coolsingel te ryden. Noch in het ziekenhuis Coolsingel, noch in welk ander ziekenhuis hier ter stede ook is Van D. echter gearriveerd. ERNSTIG MOTORONGELUK. Motorrijder tegen een boom gereden. Gistermiddag is de heer T., uit Nymegen, op den Berg-en-Dalschen weg by het uit wijken voor een ander voertuig, met zijn motorfiets tegen een boom gereden. De heer T. werd ernstig gewond naar het Wilhel- mina-ziekenhuis te Nijmegen vervoerd, waar operatief ingrijpen noodzakelijk bleek Zyn toestand is nog zorgwekkend. VANDALISME. In een landbouwersschuur van den heer J. v. E. te Sevenum (Limb.) hebben onbe kend gebleven personen ergerlijke balda digheden uitgehaald. Zy hebben tien zak ken graan opengesneden en den inhoud over den vIot verspreid. Een ladder is stuk geslagen en de onderdeelen van een dorsch- machine werden verwijderd. De electrici- teitsmeter werd vernield. Tal van voorwer pen, waaronder de sloten der deuren, wer den met wagensmeer bestreken. Men vermoedt met een wraaknemng te doen te hebben. De rijks- en gemeentepoli tie stellen een onderzoek in. AANVARING IN EEN SLUIS BIJ UMUIDEN. Het Zweedsche stoomschip Burguntia van Gothenburg naar Amsterdam varende, is by het binnenkomen van de middenschut sluis te IJmuiden uit het roer met het ge volg dat het met den voorsteven op het reeds in deze sluis liggende Engelsche stoomschip Ravonia invoer. De Ravonia kreeg schade aan bakboord en achterschp. Beide schepen vervolgden hun weg naar Amsterdam, waar de Ravonia eventueel gerepareerd zal worden. De Bur guntia had geen schade opgeloopen. DE MISDADIGHEID. Gerechtelijk geconstateerde cri minaliteit in 1935 toegenomen. De criminaliteit in ons land bleef in 1935 toenemen. Volgens de indexcijfers be treffende de onherroepelijke veroordee lingen wegens rechtbankzaken (zonder de ryksbelastingovertredingenberekend en gepubliceerd door de afdeeling gerechte lijke- en armenzorgstatistiek van het cen traal bureau voor de statistiek, was de stijging in totaal' in 1935 echter minder sterk dan die in 1934. Het indexcijfer van alle groepen van strafbare feiten tezamen izonder de rijksbelastingovertredingen) bedroeg voor de jaren 1933, 1934 en 1935 respectievelijk 97, 103 en 105. Het kwam in 1935 dus 5 punten boven het niveau van de jaren 1911 tot en met 1913 100). In absolute cijfers bedroeg het totaal aantal onherroepelijke veroordeelingen van strafrechtelijk meerderjarigen zonder de rijksbelastingovertredingen voor 1935 18.958, tegen 18.570 in 1934 of 388 meer stijging van 2. lp ercent, 1934 6.5 per- cent(. Onder andere waren hooger de aan tallen veroordeelingen wegens economi sche, misdrijven (1935 7.754, 1934 7.256 en wegens zedenmisdrijven (respectievelijk .425 en 1.306). De vermeerdering van het aantal onher roepelijke veroordeelingen van strafrech- telyk-minderjarigen was naar verhouding veel sterker, namelijk van 2.081 in 1934 tot 2.477 in 1935 (stijging van 19 percent, 1934 bijna 13 percent). De toeneming werd vootal veroorzaakt door de vermeerdering an het aantal onherroepelijke veroor- rïnoi ïr, veroor- 1034 1.546^1035 "sT™*"" misdr»ven J T ÏTMRT/EBFR AF<;"REDEN. Kamer voor de RK StaatTwecde mfiÏÏf H. E. Zooals reeds eerder werd gemeld, zal I prof. mr. C. P. M. Romme, opvolger' van den heer Feber op de lijst van de R.K. Staatspartij is, zijn benoeming niet aan vaarden. Op hem volgt de heer H. E. van den Brule te Rotterdam, hoofdbestuurder I van de R.K. middenstandsvereeniging De Hanze ,van wien verwacht kan worden, dat hij de benoeming tot lid van de Twee de Kamer zal aannemen. De groote zaal van de Beurs van den Diamanthandel te Amsterdam was gisterf avond geheel gevuld voor de openbare vergadering, welke de Nederlandsche Zionistenbond onder voorzitterschap van mr. Abel J. Herzberg heeft gehouden om te protesteeren tegen de recente gebeur tenissen in Palestina. In zyn openingswoord herdacht mr. Herzberg degenen, die in Palestina bij de onlusten om het leven zijn gekomen. De eerste spreker van dezen avond, de heer E. Dasberg (Mizrachie) wees er op, dat deze dooden zijn te betreuren bij het werk van den opbouw van Palestina tot nationaal tehuis voor het joodsche volk Wy komen samen om ons solidair te betoo nen met hen, die blijven staan om dezen opbouw voort te zetten. Wij zullen en moeten offers brengen ginds met ons bloed en hier met ons goed. Wy zullen de schade herstellen en verder gaan. Wy zyn een volk des vredes. Wij willen ons land bebouwen met den ploeg en niet met het zwaard. Als men ons aanvalt, zal ons antwoord zyn: maar wy bouwen. (Applaus). Prof. dr. D. Cohen zeide, dat het weer is zooals wij reeds eenige malen hebben be leefd. Ik vraag, wat zegt gy en wat doet gij hiertegen? riep spr. uit. Het verschil met vroeger is, dat wij thans mogen vertrou wen op de macht van den Mandataris. Men is afgegaan op geruchten, die met opzet waren gelanceerd om de Arabiereft tegen de joden op te zetten. Het is evenwel niet het Arabische volk, dat in opstand komt, Het is een kleine groep, die eischen stelt. Het is niet, omdat men ons niet in het land wil hebben, maar het is deze kleine groep, die bang is den voorrang te zullen verliezen en deze kleine groep zet steeds aan tot staking en tot verzet. Wij zien, dat daar dezelfde middelen worden gebruikt als elders, het zyn dezelfde anti-semieti- sche methodes en wy zullen naar de her komst daarvan maar niet vragen. Een land en een volk zijn nooit opge bouwd door wat zij van anderen zagen, maar door wat zy zagen van zichzelf. (Applaus). De dag van heden is een dag van treur en rouw, de dag van morgen kan zyn een dag van vreugde voor ons volk. (Daverende toejuichingen). De heer S. Kleerekoper (PoaleiZion) zeide, dat het bloed, dat in Palestina ge stort is bij den opbouw van het joodsche tehuis voor de vrijheid van het joodsche volk nimmer vergeefs zal hebben gevloeid. De invoer van joodsch kapitaal, dat voor een zeer groot gedeelte zonder eenige ren tevergoeding wordt beschikbaar gesteld. De invoer van joodsche arbeidskrachten beteekent voor het geheele land een eco nomische opbloei en ook een verheffing van de Arabische bevolking, met name van het Arabische proletariaat. De tegen slag kan tydelyk zijn, maar niet definitief en niet van langen duur, omdat onze joden thans op het land gevestigd zyn, waar zij arbeiders en boeren zijn. Men zal geen einde kunnen maken aan het werk, dat in Palestina is verricht, on danks het gestook van kleine groepen in het land en van groepen daarbuiten. Wy zullen voortgaan met ons werk, als het moet tegen de Effendi's, maar nimmer tegen het Arabische volk, omdat het jood sche volk nimmer tegen eenig volk zal strijden. (Applaus). Mr. A. J. Herzberg sprak een hartstoch telijk slotwoord, dat herhaalde malen door luide ovaties werd onderbroken. Spr. riep uit: wij hebben Palestina opgebouwd met den geest en niet met geweld. Wij zijn niet met kanonnen en geweren naar Palestina gegaan. In alle straten van Europa kunt gij de vruchten vfin onzen arbeid vinden. Wij hebben moerassen droog gelegd, wegen aangelegd en steden opgebouwd. Wy bou wen en moeten bouwen, want alleen Polen telt een joodsch proletariaat van drie millioen menschen, die niet weten waar heen ze moeten en waarvan te leven. Wat wil de wereld, als wij een land willen opbouwen, dat een woestenij was. Moet ons volk dan geradicaliseerd worden en tot wanhoop worden gebracht. Het gaat om het leven van ons volk en de toekomst onzer kinderen. Wy vragen van de wereld, dat zij niet toegeeft aan geweld, maar aan de wen schen van hen, die willen leven en bouwen wij zeggen de wereld: wy gaan daar met vandaan, integendeel, deze onlusten d^n °nS 3u'St het nu pas goed te ..ng1»o"ed"-SÏT" m°"e 1 aarm de executieve van ue zionistische Wpr^lHnr« Jewish Agcncy worden ®t,e en de Mandataris iZt Zerzocht er b« den de Zionistische worder alle noodigernMïe&Z dr'nK" directe bevordering van het ter onaal tehuis, in de eerste pl^8^ "atU ming van joodsche imigratie. Mog.Wv_ heden en opheffing van de beperkingen bil den aankoop van grond. nati- verrui- Op den 16en November 1933 werd in een dok de kiel gelegd van den nieuwen kruiser De Ruyter, volgens de plannen van het Ingenieurskantoor voor scheepsbouw te Den Haag (Inkavos), waar noodig aange vuld met die van het Departement van Defensie. Wat ook maar eenigszins door de vaderlandsehe industrie geleverd kon wor den, stroomde de werf binnen; de naam plaatjes van Wilton, de Schelde, Croon, Hazcmeyer en Stork op groote en kleine onderdeelen vervangen overal die van bui- tenlandsche firma's, aan welke in den ouden tijd op Hollandsche oorlogsschepen wel een zeer groote plaats moest worden ingeruimd, doch die nu z(jn teruggebracht tot opvallend weinige. Hoe uit die duizenden tonnen materiaal, die honderdduizenden onderdeelen een schip in elkaar geknutseld wordt, dat is een wonder, dat men haast niet meer „con- strueeren" noemen kan, maar scheppen heeten moet. Dat kan ook niet de eerste de beste, dat verrichten slechts onze groote scheepsbouw maatschappijen, in dit geval de twee-een heid, sinds 1929, Wilton-Feyenoord. en onze De Ruyter is dan ook lang niet het eerste oorlogsschip, door haar gebouwd. Sinds 1846 liepen hier 87 schepen voor de Marine en 32 voor het Departement van Koloniën va», stapel. Aan deze bakermat van den nieu wen kruiser behooren eenige regelen ge wijd te worden, opdat men inzie, wat een groote werf beteekent voor ons land. Hier werkten in den goeden tyd tusschen 1925 en 1930, 5500 arbeiders en 500 ambtenaren; helaas nu slechts 2900 arbeiders en 245 amb tenaren, en wat deed zy voor de Marine? Het pantserschip Piet Hein, de kruisers Friesland en Gelderland, de voorganger van ons nieuwe schip, het pantserschip De Ruyter, twaalf G-booten, eenige torpedo jagers w.o. de moderne Van Galen en Witte de With en 14 onderzeebooten, waaronder de K 18. Voor een oud-marineman is het een trots ts mogen zeggen, dat een zeeofficier, Gerhard Mofitz Roentgen, de grondlegger van deze werf is geweest, de man, die in 1823 al streefde naar de vervanging van houten zeilschepen door gepantserde stoom schepen en de torpedo en onderzeeboot voorzag. Reeds den 11 en Mei 1935 kon de nieuwe De Ruyter zyn voorgangers volgen en te water gelaten worden. Daar hy niet op een helling is gebouwd en dus niet in zyn element gleed, maar kalm dryven ging, toen water in het bouwdok binnengelaten werd, is afgezien van den plechtigen doop op dat tijdstip; deze is uitgesteld tot de in- dienststelling, tot het oogenblik dus, wan neer de oorlogswimpel wordt geheschen en de kruiser niet meer De Ruyter, maar Harer Majesteits De Ruyter heeten zal. Aan die indienststelling gaan de proef tochten vooraf, aan te vangen den 27en April 1936. By den aanbouw van een oorlogsschip zyn steeds marinemannen gedetacheerd, niet alleen om grondig op de hoogte te komen van het aan hun zorg toe te ver trouwen schip, maar ook om mee te bouwen, in letterlijken en overdrachtelijken zin, beide. Aan hun hoofd staat de a.s. com mandant van den kruiser, de kapitein luitenant, binnenkort de kapitein ter zee, A. C. van der Sande Lacoste, officier sinds 1909, zoon van den in de Marine nog lang niet vergeten kolonel, die toezicht hield op den bouw van het pantserschip De Ruyter, dat in 1900 werd gebouwd. Merkwaardige coïncidentie, en een goed voorteeken voor het nieuwe schip. By den proeftocht zullen 162 marinemannen en 60 technici van de werf en van de diverse leveranciers het schip bemannen. Toen ik in Maart voor het eerst den krui ser op de werf zag liggen tusschen al die bakbesten van tankers en vrachtschepen in aanbouw en reparatie, leek het my, of een Derby-renpaard verdwaald was tusschen Meckenlcnburger bierpaarden. „Als het binnenboeltje in dat slanke beestje in orde is en de specialisten zijn hart en nieren hebben geproefd", dacht ik, „dan tippelt het zijn 32 zeemijlen per uur glad, en met een paar klontjes suiker extra, in den vorm van een ton of wat stookolie meer, zal je 'm nog veel harder zien schuiven". Zeker wel zestig K.M.! Och, voor een auto is dat een kleinigheid en voor een vliegtuig bestaat zoo'n slakkegangetje zelfs niet, maar vraag Willy den Ouden eens, wat een kracht noodig is om een paar K.M. vaart in het water te halen?! Ik zal de vergelijking met de meisjes- athleten niet verder doortrekken dan ten opzichte harer slanke Hjnen en die van den kruiser, want één sterke meisjeskracht staat in geen redelijke verhouding tot de 66.000 paardekrachten van den kruiser, om geheel te zwijgen van het verschil tusschen de enkele tientallen kilo's eener maagd en de 6580 ton waterverplaatsing van het schip. Onze kruiser is niet alleen een renpaard, maar bovendien een echte Sandelwood, dat kittige dier, om zijn uithoudingsvermogen bekend. Met een sukkeldrafje van 22 K.M. per uur, dus de vaart van een wielrijder met harden wind in den rug, kan de De Ruyter 5.000 mijlen (9.000 K.M.) afleggen op de haver in zijn krib, dat is een plas olie van 1.200 ton. De groote vaart, welke met forceren een redelijk aantal uren vol te houden is, is een van zijn beste wapens. Hij duikt daardoor plotseling op, waar de vijand hem het minst verwacht; de kruiser, die uiteraard niet op kan tegen het slagschip, kan zich snel uit de voeten maken, als hy zulke knapen verkend en hun aanwezigheid aan het oppercommando gemeld heeft; hij geeft torpedojagers in snelheid weinig toe en is hun op de wapenen glad de baas; het smalle, rappe schip is niet gemakkelijk te treffen en wanner wij hem in onze stoutste verbeelding zien samenwerken met 5, 6 roeitjes, wordt dat een zwerm van blik- ye,rplaatsbaar geschut, dat een regen ea kan storten op indringers in onze wateren. Het tweede wapen van den kr ser is dan ook zijn geschut. Vlnnla zijn zeven kanonnen van 15 c.M. kaïik 7.5 M. lengte boven het dek uit Zit\en paarsgewijs in pantsertorens oneèstau T in de midscheeps, twee torons achter voor; het 7e kanon in een z.g. pantse.Lv,, is op het dekhuis vóór de brug KeDu 'd en vuurt over den voortoren heen Onze kruiser heeft geen torpedoW.. Inrichtingen of zeemijnen. Dat zOU nat®er" lijk gekund hebben, maar hier heeft EeJ den: „Le meiUeur est 1' ennemi du bicn» De snelheid was van primair belana men zich tevreden gesteld met een van 28 mijl, dan zoude aan machine ketelgewicht wel 500 ton te besparen znü geweest en men had enkele kanonnen meT of mijnen- en torpedo-installaties kurml„ plaatsen. Edoch, dan had men weu!! kruiser-tor pedoboot-münenlegger verlui gen, maar geen echten kruiser en LL echten torpedojager en geen echten mijnen legger, en een schaap met 5 pooten heeft zeker niets van een oorlogsschip. Een oor logsschip heeft rekening te houden met aan vallen uit de lucht en de verraderlijke zee." mijnen, die juist daar loeren, waar hij als verkenner doordringen moet Tegen vliegtuigen verdedigt de De Ruyter zich met mitrailleurs; met 10 zware van <o m.M. kaliber, paarsgewijs op affuiten 0D. gesteld en 8 lichte van 12.7 m.M. kaliber De eersten braken in ontzaglijke massa' sp^nggrunaatjes uit; een vliegtuig moet dus dopr een regen van scherven heen, wil het zij<» bommen op het schip strooien kunnen ëgen het mijnengevaar beschikt de krui ser >over mynkabelsnyders, z.g. paravanen het V est te definieeren als vliegers-onder- watè'-met-messen, die voor en op zijde van den moorsteven de mynkabels stuksnyden. Hut\ verkenningswerk, wel een der be langrijkste taken van een kruiser, eischt natuurlbk ook des nachts een scherp oog. De kruajvr heeft er vier, namelijk vier sterke zoéyichten met spiegels van meer dan een mef^r doorsnede. Daarvan zijn drie op bordesseii van den voormast geplaatst en één achter d^n schoorsteen. Met deze lam pen kan mcn Jtn horizon en baaien en kreken afzoeken, doch zij dienen toch voor namelijk om ^cn nachtelijken torpedo- aanval te kunnenhelpen afslaan. Het is dan de kunst de met (kroote vaart aanstormende torpedobooten in ajc- felle lichtbundels te krijgen, opdat de aftillereie hen onder vuur kan nemen, en de Vijandelijke commandan- bij het naderen en lan- Bz ikt men verder nog igen. Zij dienen om ten verblind word ceeren hunner to: Op den kruiser over twee watervliet het areaal der verkenning belangrijk te ver groten, want zy stijgen!^ hoog en kunnen hun neus steken ln gebieq, dat het schip niet bereiken kan. Met een „fcatapult", waar de oude belegeraars van Da miste van gewater tand zouden hebben, kunnen de vliegtuigen het luchtruim ingcslingerd worden, In zekeren zin behooren tot ®e bewape ning van den kruiser ook de inlichting om door het verwekken van een kunStfmatigen nevel zich achter een rookscherm »c ver" stoppen, alsmede de twee radia-instMate! één voor vredestijd opgesteld boven «te na' vigatiebrug er één, veilig verborgen het par.tserdek. Men kan op de lang kortegolf seinen wisselen; op de lange] is de actieradius vele honderden zeemij 's nachts zelfs de helft grooter, terwijl de korte golf practisch elke afstand op te overbruggen is. Wy hebben tot nu toe onzen kruiser lat ageeren zonder rekening te houden met he feit, dat zyn tegenstander reageeren zal- Pe bouwers hebben den vijand echter niet on derschat en ons schip in een stevig pantser pakje gestoken. Vroeger beschermde m® kruisers van dit charter slechts met e® gebogen pantserdek, dat in het boven de waterlijn uitstak, doch aan kanten vrij diep daaronder afliep. O11^ water namelijk dringt een granaat door, maar recocheteert, zoodat het wa wel de beste pantsering tegen artillerierw» is. Het pantserdek vormt dus als het het deksel op de veilige doos onder wa Slagschepen en slagkruisers hadden vendien een gordelpantser, want zy ren den eigenlijken zeeslag en hebben kans op directe treffers van zwaar a i De moderne kruiser kan het echter oo ontzaglijke verbetering van de trefkan niet meer zonder pantervelletje stellen, groot deel van ons schip heeft dan oo gepantserden gordel boven water en eind daaronder. Pantserdwarsschottcn ten dit voor en achter af, het pan vormt het deksel van de pantserdoos, in de meest vitale deelen van het sc ondergebracht. Er zijn natuui y vitale deelen buiten die doos opges voorbeeld de commandotoren en schuttorens, zij vormen varticale e doozen op zichzelf. Dat alles honderden tonnen pantsermateria dezen kruiser noodig gemaakt. De pantsertechniek is een uiters pliceerde; diep zullen we cr n' kwaar* gaan, maar de lezer zal het we zeer dig vinden, dat men spree harde, harde en zachte Pant£"'p°lgeng me' grip „zacht" geniete de lezer re]atief een korreltje zout; het is evenre^ het begrip „klein" in de s e"e* W* een afstand van een paar llcJ J noenld® voor en nue w pantsersoorten worden ge 'n(jer eve„ van de omstandigheden, plaa'^, tueele treffers op de verschillen0., „et van de omstandigheden, (je plaatsen verwacht kunnen worden. ^aa f in zeer harde cn het zach y Pl tsen, dat doende dikte op de goede pl £er bte niet zeggen, dat er nooit een^ nendringen zal; integenr 0jgen d geheel op ingericht, om van het hoofd te kunnen biede (Wordt vervol'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 10