Referendum vari „De Groene Amsterdammer" TON en JAN B0I1EMANNE, Hoogstr. 8 DE GEBROEDERS„GOCHEM" De secretaris bepleit het behoud van de kaasmarkt. Onze conclusie. Binnenland Over: „Vrede, welvaart, staatsorde". Zonder te willen aannemen, dat afspraken o je kaasmarkt veelvuldig voorkomen, dient men toch in te zien, dat de mogelijk heid bestaat en de kans er op, met name bij flauwe markt, in een tijd, dat er weinig te verdienen valt, groot is. De Alkmaarsche kaasmarkt is een vaste plaats van samenkomst van vele producen ten en handelaren. Zij heeft het voordeel, dat een gevarieerd aanbod en een gevarieer de vraag er elkaar ontmoeten. Wanneer de verkoop op monster zou leiden tot meer verkoop rechtstreeks uit de fabriek, kan hieraan afbreuk gedaan worden. Dat het dan meer in deze richting zou gaan, is wel waarschijnlijk. Ook kan ik mij voorstellen, dat men op een beurs een wat minder goe den kijk op den „handel" zal krijgen. Voorts jnag men aannemen, dat de handel zich nieer rechtstreeks tot de fabrieken zal wen den en men kan aannemen, dat de handel het prijsverloop beter zal kunnen voorzien, dan de beheerders der fabrieken, die thans de markt verkoopen. Van meerdere zij- nen is trouwens de vrees geuit, dat men het overzicht zou verliezen en geheel onge grond is deze vrees zeker niet (al dient men daarbij direct te bedenken, dat de jaarlijk- sche aanvoer te Alkmaar weinig meer dan lH van de totale Noordhollandsche kaaspro ductie bedraagt), tenzij er iets gevonden j,on worden om handel en fabrieken behoor lijk tegemoet te komen. In de eerste plaats zou men daarbij kunnen denken aan de beursnoteering, welke de gemiddelde- en hoogste prijs zou dienen weer te geven en daarnaast de aangeboden hoeveelheid. Ver volgens kan men wekelijks een statistiek van voorraden, productie en verkoop, met vermelding van de voor de verkochte par tijen gemaakte prijzen opmaken. Enkele voor- of nadeelen van een der belde verkoopmethoden, die nog niet genoemd zijn. Fabrieken, die direct aan den handel ver koopen, buiten de markt om, zouden dik wijls te vroeg verkoopen en daardoor zich zelf benadeelen. Zij, die dit argument voor het behoud van de markt naar voren bren gen, moeten niet vergeten, dat men bij aan voer op de markt al 0.50 per 50 K.G. meer moet ontvangen, wil men niet slechter af zijn dan by directen verkoop uit de fa briek en men omzeilt daarbij eenige risico's van de markt, welke uit het voorgaande voldoende blijken. Bij den verkoop uit de fabriek zou de marktprijs als maatstaf worden aangeno men. Bij uitbreiding van deze methode zou den op de markt nog slechts onverkoopbare partijtjes komen, met als gevolg gedrukte marktprijs, - waarvan de fabrieken zelf de grootste nadeelen zouden ondervinden. Naar mijn meening zal men, als het tot dit uiter ste zou komen, de marktnoteering wel op de juiste waarde weten te schatten. In den verkoop op monster werd ook te Purmerend aanvankelijk een moeilijkheid gezien, maar de praktijk bewijst, dat de be zwaren zich veel minder doen gevoelen, dan men vermoedt en over het geheel practisch niet bestaan. Wat de markt als wekelijksche ontmoe tingsplaats voor. producenten en handelaren betreft, kan m.i. een beurs evenzeer een middel tot.wekelijksch contact zijn. In .Pur merend op de beurs verschijnt ook menig een regelmatig, hoewel hij er niet koopt. Een bezwaar van het beurssysteem mag genoemd worden, dat het tot speculatie met de k&as door de fabrieken kan leiden. Een ernstige waarschuwing tegen dezen uitwas van de grootere vrijheid bij den verkoop is hier op haar plaats. Eveneens is het waar, dat op de markt de boorkazen voor den kooper zijn, terwijl deze bü eep beurs voor de fabriek uitschot vormen. Toch is de beteekenis hiervan, ver geleken bij het markt-onkostencijfer zeer gering. Toegegeven moet worden, dat bij leven- digen. handel een deel van de bezwaren van do markt zich minder doet gevoelen, maar zij worden daardoor niet blijvend uit den weg geruimd. Het reclame-motief uitgezonderd, maken de bezwaren tegen een beurs en de voor- deelen van de markt, zooals die door groote voorstanders van de markt in het midden worden gebracht, niet den indruk hoofdza ken te zijn. De verkoop op monster biedt naar mijn meening als systeem aanmerkelij ke voordeelen boven den verkoop op de markt. Gaarne geef ik toe, dat men de markt niet lichtvaardig moet prijsgeven. Ontegenzeggelijk gaat er van de markt meer bekoring uit, dan van een beurs, maar hiermee mag men slechts in de laatste plaats rekening houden bij zake lijke overwegingen. Tenslotte draait het naar mijn meening in hoofdzaak om de vraag: Is de markt als re clame-object inderdaad van zooveel waar de. dat het gemotiveerd is voor de produ centen, daaraan jaarlijks een groot bedrag wn koste te leggen en bovendien het risico Van onder bepaalde omstandigheden min of ™eer geforceerden verkoop te aanvaarden? zoo ja, hoe is dan aan de onbillijkheid, die schuilt in het feit, dat de kosten prac- Hsch slechts door een deel der fabrieken worden gedragen, en niet door alle belang- hebben: handel, gemeente en alle producen ten van kaas tezamen, worden opgebracht, een einde te maken? Reeds vermeldde ik, dat het werke lijke effect van de reclame, die van de markt uitgaat, onmogelijk is te bena deren. Ik meen even gegronde redenen te hebben aangevoerd om dit te betwij felen, als anderen, die met groote stel ligheid deze reclame onderschrijven. Vooral om deze reden meen ik mij te moeten onthouden van een eindoordeel. De markt toch is een instelling, die zich door de eeuwen heen heeft weten te handhaven. Vele producenten zijn reeds tal van jaren wekelijksch bezoe ker. Zij zullen naar mijn meening het best zelf het antwoord op deze belang rijke vraag kunnen geven. Daarbij spreek ik de hoop uit, dat dit oriënteerend onderzoek en het verzameld weergeven van alle voor- en nadeelen, die ik daarbij heb kunnen ontdekken, steun mogen geven. Aan dit rapport is het volgende advies van den secretaris, den heer G. Nobel, toe gevoegd: Uit het rapport van den adjunct-secreta ris, dat zeer terecht „oriënteerend" genoemd is, blijkt, dat de wik- en weegloonen te hoog zijn voor de zuivelbereiders en dat er ernstige bezwaren aan het markten zijn ver bonden, waaraan misschien is tegemoet te komen. Bij de beoordeeling van het rapport moet niet uit het oog wprden verloren, dat het stichten van een kaasbeurs te Purmerend voor het meest op andere gronden berust, dan voor Alkmaar zou gelden. Tengevolge van het meer concentreeren van den kaashandel op de Alkmaarsche markt, waardoor de Purmerender markt ge regeld in belang afnam, heeft het gemeente bestuur van Purmerend in het belang van de stad, maatregelen genomen tot oprich ting van een kaasbeurs, om daardoor voor Purmerend nog iets te behouden van het kaasmarktwezen. De kaasbeurs te Amsterdam valt m.i. voor een groot deel buiten het kader van de Noordhollandsche kaasmarkten. De vraag is nu: „Is het gewenscht om voor Alkmaar een kaasbeurs te stichten?" Al zijn er belangrijke besparingen moge lijk in verband met de wik- en weegloonen en andere bezwaren aan het kaasmarkten verbonden, dan meen ik dat het voor de Noordhollandsche producten niet gewenscht is, dat de kaasmarkt te Alkmaar verdwijnt. Het zelfstandig verkoopen van kaas buiten de markt om kan en moet men niet tegenhouden, doch men moet het groote belang van de Alkmaarsche kaasmarkt niet uit het oog verliezen. Deze kaasmarkt is in de eerste plaats een provinciaal belang, doch ook een nationaal belang voor onzen kaas export. Gezien den toestand voor den afzet van Zuivelproducten in het buitenland ook voor de toekomst, om nieuwe gebieden te winnen is het van groot belang de bekendheid van Alkmaar, als kaasstad, goed te benutten. De wereldvermaardheid van deze kaasmarkt is van groote waarde voor onzen afzet van kaas, mede in verband met de concurrentie van andere ge bieden, waar kaas gemaakt wordt. De propaganda moet evenwel veel doel treffender worden gemaakt, bijv. door de marktbezoekers meer in kennis te brengen met het product de kaas misschien ook met andere melk- en zuivelproducten. Ik reken hiervoor op de medewerking van Alkmaar, door de beschikbaarstelling van goede lokaalruimte in de onmiddellijke na bijheid van de kaasmarkt of in' de Waag, waar een aardige tentoonstelling, met be schikbaarstelling van zuivelproducten in het zomerseizoen zeer goede diensten zal bewijzen. Ik vertrouw, dat het Crisis Zuivel-Bureau bereid is om deze propaganda krachtig te steunen, op grond van het nationaal belang van den afzet van kaas. Ook van Bondswege kan hieraan worden meegewerkt. Waar het voor Alkmaar gaat om het behoud van de markt, is dit voor Alkmaar een zeer groot belang, want wan neer de kaasmarkt verdwijnen zou, dan zal de beteekenis van Alkmaar in verband met het vreemdelingenverkeer en de voor deelen, die de kaasmarkt oplevert sterk verminderen en de welvaart van Alkmaar belangrijk worden geschaad. De middelen om dit onheil voor Alkmaar te voorkomen, zijn m.i. gelegen in het krach tig steunen van de propaganda voor de kaas en het verlagen van de wik- en weegloonen, die te hoog zijn. Voor propaganda worden groote sommen gelds uitgegeven soms ongelooflijk groote bedragen. Zou in deze het geld voor de pro paganda voor de Alkmaarsche kaasmarkt uitgegeven, niet veel voordeel kunnen op leveren? Behalve de "voorgaande beschouwingen in verband met Alkmaar, is er nog een ander zeer belangrijk motief, dat kan worden aangevoerd voor het be houd van de Alkmaarsche kaasmarkt. Het is n.1. voor de prijszetting van de kaas in Noordholland van groot belang, dat deze markt bestaan blijft. Dit is van grooten invloed voor den afzet van de kaas in binnen- en buitenland. By een kaasbeurs komt dit motief voor een belangryk deel te vervallen, afgezien nog van het aanbieden van kaas op monster uit andere gebieden, waar men met de kwa liteit niet kan concurreeren, doch door den aanvoer de markt sterk kan drukken. (Het is duideiyk, dat de rapporteur, Ir. Kranen, tot de conclusie komt, dat by vervanging van de kaasmarkt door een kaasbeurs, eenig direct financieel voordeel te constateeren zal zyn. Daarnaast staat evenwel vast, dat de ge meente Alkmaar van het verdwynen van de kaasmarkt zeer groot nadeel zal ondervin den en een bezoek aan deze gemeente op het programma der zomerexcursies dan wel ge schrapt zal kunnen worden. Nu kan de handel zich natuurlyk op het standpunt stellen, dat hy hiermede niets heeft te maken, maar dat zou gezien de eeuwenlange samenwerking tusschen ge meente en den kaashandel een buitenge woon onvriendeiyke geste zyn. Trouwens, de reclame welke Alkmaar met haar kaasmarkt maakt komt niet alleen de gemeente, maar zeer zeker in gelyke mate het product ten goede. Wy zyn ervan overtuigd, dat die reclame die in alle opzichten een wereldreclame mag genoemd worden van zoo enorme beteekenis is, dat het betrekkelyk kleine be drag, dat een markt meer dan een beurs zou kosten, daarvoor in alle opzichten goed be steed kan worden genoemd. Dat trouwens ook Ir. Kranen dit gevoelt, blykt wel uit het slot van zyn rapport, waar in hy ondanks de financiëele en andere voordeelen van een kaasbeurs, zooals hy deze geconstateerd heeft toch tot de con clusie komt, zich van een eindoordeel te moeten onthouden. Hy laat het oordeel over een instelling, die zich door de eeuwen heen heeft weten te handhaven en haar vaste wekeiyksche be zoekers, tenslotte aar dezen zelf over en wy zyn er van overtuigd, dat juist deze trouwe marktbezoekers geen sprong in het duister zullen wagen. Teekenend voor den toestand is daarnaast het advies van een zoo deskundig man als de secretaris, de heer G. Nobel, die de we reldvermaardheid van onze kaasmarkt van zeer groote waarde voor den afzet der kaas vindt. Wy twyfelen er niet aan of de ge meente Alkmaar zal door het beschikbaar stellen van de daa. voc.r noodig geachte loca- liteiten in alle opzichten medewerken om ons „stedeiyk" product niet alleen te laten bekijken, maar het ook te laten proeven. Wanneer door een beurs de officieele marktprijs verdwynt, bestaat de mogelijk heid, dat door een lageren verkoopprys de fabrikanten veel meer verliezen dan zy thans voor de markt extra hebben op te brengen. Waar het voor de pryszetting der kaas in onze provincie van zeer groot be lang geacht wordt, dat de markt blyft ge handhaafd, doen wy een beroep op allen die daartoe kunnen medewerken, zoo moge- ïyk alles in het werk te sMlen, om deze markt, voor de gemeente cn den kaashandel, te kunnen behouden. Red. Alkm. Crt.) Ter gelegenheid van zyn 60-jarig bestaan heeft het weekblad „De Groene Amsterdammer" gemeend aan dit ju bileum uiting te moeten geven door, in het kader van de beginselen, welke het blad met zijn redactioneelen in houd voorstaat, het Nederlandsche volk een dienst te bewyzen. Daartoe heeft „De Groene" het initiatief genomen, tot een in de komende weken te hou den referendum: „Vrede, Welvaart, Staatsorde", uitgeschreven onder 150.000 Nederlanders. Tot dit doel is een com missie ad hoe in het leven geroepen. In een persconferentie hebben de heeren Th. Moussault, directeur van genoemd weekblad, en A. M. Brouwer, secretaris der referendum-commissie uiteengezet, hoe de commissie zich dit referendum heeft ge dacht en hoe dit is georganiseerd. „Het is aldus de heer Moussault van zeer groot belang, wanneer een inzicht ge kregen kan worden in de meening van het Nederlandsche volk, omtrent de belangrijk ste maatschappelyke en politieke vragen van dit oogenblik. Er is namelyk binnen het Nederlandsche volk een steeds sterkere strooming merkbaar, die met behoud van de historisch geworden ook noodzakelijke verschillen van levens-overtuiging er naar streeft saamhoorigheid ook op maatschap- peiyk en politiek gebied te bereiken en te demonstreeren. In welke richting beweegt zich dit ontwaakte streven. Hoe denkt men het beste deze saamhoorigheid in de prak- tyk van het maatschappelyk leven te kun- nen verwerkelyken, ziedaar de vraag waar op een consultatief referendum een ant woord kan geven. Ziedaar ook de vraag, die doorslaggevend" is geweest voor den in houd van dit referendum.. Wil men deze vraag beantwoorden, dan moet een inzicht verkregen worden in minstens een viertal vraagstukken, respectievelijk betrekking hebbende op: A. den Maatschappyvorm; b den staats vorm; c de verhouding tot den Volkenbond; d de verhouding tusschen Nederland en Indië. Nu zyn er binnen alle vier genoemde groepen van vraagstukken verschillende opvattingen mogelyk. Zoo kan men de vraag naar den staatsvorm verdeelen in twee principieele standpunten, nl. de auto ritaire regeeringsvorm en den parlemen tairen regeeringsvorm. Tusschen beide mo- gelykheden heeft men dus te kiezen. Het zelfde geldt in nog meerdere mate voor de andere vraagstukken. Zoowel van de begrenzing van de vier hoofdgroepen van de vragen zelf, als van de formuleering van de oplossingen binnen deze hoofdgroepen, heeft zich een commis sie samengesteld. Deze commissie bevat vier hoofdstroo- mingen van de Nederlandsche bevolking: de Vrijzinnigen, de Orthodox protestanten, de katholieken en de Socialisten. Tevens heeft een vooraanstaande vrouw er in plaats genomen. Zij is verder niet van poli tieke maar van wetenschappelijke samen stelling. Behalve het formuleeren van de hoofd groepen en de formuleering van de oplos singen binnen deze hoofdgroepen, heeft de commissie schrijvers gezocht, die de ver schillende standpunten zullen toelichten. Wil men namelijk een juist antwoord geven op de gestelde vragen, dan is het zeer ge wenscht, dat men de verschillende stand punten door de meest daartoe bevoegden verdedigd kan nalezen. I' -T -ïrrTTnrr ai De formuleering der vragen. De formuleering van de vragen en de schrijvers daarover zyn nu als volgt vast gesteld: Groep 1. zyt gy wat de maatschappelijke orde be treft voorstander van: 1 Vrije werking van sociale en economi sche krachten? Toegelicht door mej. dr. E. C. van Dorp; 2 Opbouw van de maatschappy in soli- daristischen zin? Toegelicht door prof. J. B. Kors en mr. G. van Walsum. 3 Opbouw van een vrye volksgemeen schap op socialistischen grondslag? Toege licht door dr. Ir. Th. v. d. Waerden. 4 Overwinning in communistischen zin der klassetegenstellingen? Toegelicht door mr. A. S. de Leeuw en P. J. Schmidt. Dit zyn, zoo meent de commissie, de hoofdstandpunten, die men kan innemen. Groep II: Zyt ge wat den regeeringsvorm betreft voorstander van: 1 Parlementaire regeeringsvorm? Door dr. J. Noteboom en ir. J. W. Albarda. 2 Autoritaire regeeringsvorm? Het be treffende punt uit het programma van de N.S.B. (leider ir. A. A. Mussert). Groep III: Zyt ge wat de buitenlandsche politiek betreft een voorstander van: 1 Actieve nationaliteitspolitiek met een zoo sterk mogelijke bewapening? Door mr. dr. W. M. Westerman. 2 Traditioneele neutraliteitspolitiek met de daartoe noodzakelyke bewapening? Door mr. F. Pollema. 3 Volkenbondspolitiek met een eigen weermacht gebaseerd op het beginsel der collectieve veiligheid? Door mevr. .C. A. Kluyver. 4 Volkenbondspolitiek met geen andere miltaire voorbereiding dan een bydrage foor een Volkenbondsweermacht? Door rof. dr. D. V. Embden. 5 Volkenbondspolitiek zonder eenige mi litaire voorbereiding? Door ds. J. J. Buskes. Groep IV: Zijt gy ten aanzien van Nederlandsch- Indië voorstander van: 1. Een politiek, waarby aan het Neder- landsch belang een zelfstandige waarde wordt toegekend? Door mr. dr. H. H. A. van Gybland Oosterhoff. 2. Van een politiek, welker doelstelling en inhoud gericht worden door de behoeften en belangen Van Indië zelf? Door mr. F. M. baron van Asbeck. 3. Van een politiek „Indië los van Hol land nu?" Door H. J. F. M. Sneevliet. Het aantal oplossingen is zoo gekozen, dat alleen een beslissing omtrent hoofd- ïynen wordt gevraagd. Een nadere detail leering zou te onoverzichtelijk worden. Behalve de beantwording van de vragen is het heel interessant iets te weten over woonplaats, beroep, geslacht, opleiding, leef- ty'd, kerkgenootschap en politieke richting van de deelnemers. In verband met de be antwoording van de vragen omtrent maat schappelyke en politieke overtuiging kun nen hieruit zeer interessante gegevens ge distilleerd worden. Daar de naam niet ge vraagd wordt is de stemming gegarandeerd geheim. De keuze der deelnemers. Zoo wordt aan alle deelnemers een bro chure toegestuurd waarin zich de verschil lende vragen en d? verdediging van de op lossingen, benevens een stembiljet bevinden. Zoowel we betrekkelyke kostbaarheid als ook de min of meer ingewikkelde vraag stelling maakte het onmogelijk dit geschrift ass-rnrnSÜ V.aoqi Pol» .dor 2-jorig« *0» lompe» fdparotie l>— 18 moond»n oll» fepmolie» oan ont« rijwielen grolis. Agenten voor Alkmaar, Hoorn en Den Helder: aan alle Nederlandsche mannen en vrouwen toe te zenden. De commissie heeft daarom een groep van Nederlandsche mannen en vrouwen uitgezocht, die geacht kunnen worden representatief te zijn voor het ge- heele volk, n.1. diegenen, die geacht kunnen worden actief by te dragen tot de gedachten- vorming van het Nederlandsche volk. Na lang wikken en wegen verstond zij daar onder: a. de academisch gevormden en zij die daarmee tot op zekere hoogte gelijk gesteld kunnen worden. b. het kader van de vakorganisaties van de boerenbonden, de middenstandsbonden, de grootere vrouwenvereenigingen (onge veer 6 pet. van het aantal leden). Terwijl bij deze groep tevens ondergebracht werden de grootere werkgevers. c. het kader van de politieke party en. By deze partijen werd als verhouding onder ling de verhouding van het aantal zetels bij de laatste verkiezingen voor de Provinciale taten aangenomen. De verhouding van groep a tot b en c samen werd getracht op 1:2. Terwyl even eens ertbor werd gezorgd, dat de verhou ding r.-k.-niet r.-k. is 1:2. Het eindgetal ven de bereikte mannen en vrouw is bij elkaar 150.000. Het verloop van de stemming. Zyn de 150.000 geschriften met stembiljet eenmaal verstuurd, dan wordt binnen 14 dagen antwoord verwacht. De telling van de stemmen geschiedt onder de directe leiding van de statistici uit de commissie en de uitslag wordt het eerst gepubliceerd in het jubileumnummer van de Groene Am sterdammer. Tenslotte deed mr. dr. J. H. van Zanten, directeur van het gem. bureau van statistiek, en voorzitter der referendumcommissie nog eenige mededeelingen over taak en stand punt der commissie. De stemming, welke zal worden gehou den van 16 Mei tot 1 Juni a.s., is gebaseerd op de kiesdistricten der Provinciale Staten, zoodat er Voor de kiesdistricten van de groote steden, met een inwonerstal boven de 20.000 worden apart genomen, teneinde weer een duidelijk beeld van „stad" tegen over „platteland" te verkrijgen. De beant woordde vragen worden voorts anoniem in gezonden. Voor dit interessante referendum hebben alle politieke en godsdienstige richtingen, behalve de N. S. B. en Nationaal Herstel, hun medewerking toegezegd. Een referendumnummer. De oplaag van het referendumnummer ver over de 150.000 exemplaren heeft het nodzakelijk gemaakt dat de Groene de vol gende week in een eenigszins andere ge daante verschynt dan gewoonlijk. Het formaat zal kleiner zyn, de omvang 48 bladzijden, een aantal der gewone ru brieken zal moeten vervallen. Het nummer, waarin de uitslag van het referendum bekend zal worden gemaakt, hoopt de redactie in de tweede helft van Juni te laten verschijnen. Dit wordt dan het jubileumnummer, waarin het zestig jarig bestaan van de Groene op gepaste wijze zal worden herdacht. Dit nummer zal verschynen onder de auspiciën van een eere-comité, waarin vooraanstaande land- genooten uit velerlei kring en van velerlei richting zich bereid hebben verklaard, zit ting te nemen. STANDAARDMOLEN AFGEBRAND. Brandweer stond machteloos. Vannacht omstreeks 12 uur brak brand uit in een standaardmolen, toebehoorende aan den heer P. Wagemans te Beers, naby Den Bosch. Het vuur vond gretig voedsel in de groote hoeveelheden meel en koren. De brandweer van Mill verleende assistentie, maar kon echter weinig tegen dë vuurzee uitrichten. Alles ging in vlammen op, behalve het aan grenzende woonhuis en een loods. Verzekering dekt de schade. Deze standaardmolen was de mooiste uit de streek. nog 265. De kapitein bereed zyn eigen ras. Hy was steeds overstuur en wilde trachten langs allerlei gehei me paden, die zijn vyanden niet kenden, zyn schip te bereiken, om nog eens naar de verdwenen buit te zoe ken. 266. „Daar zitten we nu", zuchtte Pat. „Jongens, wat beleven we toch een rare avonturen. Vader en moeder moesten eens weten dat we hier zoo zitten, terwijl wc kans loopen ieder oogenblik in een gevecht te worden gewikkeld, en ons laatste uur misschien geslagen kan zyn voordat we het weten".

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 7