£uchtuaaet
Spoet
ALKMAAR-K.V.V. I
De aanstaande School-
zwemwedstrijden.
GEMEENTE SPORTPARK.
ZONDAG a.s. 2 uur
PüOMOTI£-WEDSTRIJD
Verkeersweek 1936 voor
West-Friesland.
De
Olympische spelen
te Berlijn.
een van de motieven was voor de afsluiting
van de Zuiderzee. Het zal nog wel heel
jaren duren voordat die spoorweg er
wanneer hij er ooit zal komen. Jammer
maar voor het vogelleven hier niet.
zou dan wel grootendeels verdwijnen
rustiger oorden zoeken. Die betrekkelijke
rust vindt het nu ondanks den drukken ver
keersweg, waarvan gelukkig het breede
water het scheidt. Het zijn maar heele kleine
stukken onland hier, vergeleken bij de
groote uitgestrektheden van Veluwe, Naar-
dermeer of land van Vollenhove nog, maar
hier in het overigens geheel in cultuur
brachte Westen van Friesland zijn
kleine gebieden van zeer groote waarde.
A. L. B
wat
is,
Dat
en
ge-
het
K. L. M.-VLIEGTUIG MAAKT
WEGENS MIST TUSSCHENLANDING
TE VLISSINGEN.
Het K. L. M.-toestel F 36, dat den dienst
onderhoudt tusschen Londen en Amster
dam, heeft hedenmorgen, komende van
Londen, wegens den dikken mist een tus-
schenlanding gemaakt op het vliegveld te
Vlissingen. Het toestal dat negentien pas
sagiers aan boord had, landde om bij
negenen. Te omstreeks kwart over negen
werd de tocht naar Amsterdam weer
voortgezet.
K. L. M. BRENGT VERTIER OP
CURACAO.
Kort voor Paschen heeft de K. L. M. in
de loods, waar de Snip na zyn glorieuzen
intocht op Curagao zoo gastvrij werd bin
nengehaald, eenige gezellige zitjes inge
richt. De stoelen en tafels, die er waren
zijn bij den buitenrand van de loods ge
plaatst. Er is beschutting tegen zon en
regenbuien, maar de frissche passaatwind
heeft men er uit de eerste hand. Ook binnen
is een gezellig en aardig interieur ge
schapen.
Het behoeft dan ook geen verwondering
te wekken, dat het Curagaosche vliegveld
vooral op den Tweeden Paaschdag een ver
tier te zien gaf, dat aan de drukke dagen
op Schiphol deed denken.
Bezoekers van de Grot van Hato (welke
Curagaoer is daar nooit geweest?), wan
delaars, automobilisten, die de mooie tocht
langs de Noordkust naar Boca Ascension of
San Pedro hadden gemaakt (het wegdek is
thans uitstekend), kennissen en vrienden
van luentreizigers, zij allen waren gekomen
voor dit luchtig en vroolijk va et vient.
Zichtbaar was de onsteltenis bij de heeren,
toen de buffetbediende om half vijf schuch
ter moest bekennen, dat het bier al op was.
Hij had op zoo'n grooten toeloop niet kun
nen rekenen.
Ook dit incident doet de overtuiging ver
sterken dat het nog bescheiden ingerichte
buffet op het vliegveld een attractie voor
Curagao zal worden en dat het vliegveld
zich ontwikkelen zal tot een geliefkoosden
uitgang van de vele bewoners van het
eiland, die van de ruimte, van zeewind
eneen koelen dronk houden.
DE VEERTIENDE DOUGLAS NAAR ONS
LAND.
Vanavond a.s. loopt de „Statendam" van
de HollandAmerika Lijn de Maas binnen
met het gedemonteerde Douglas-toestel aan
boord voor de K. L. M., de tweede van de
laatste bestelling. Als deze Douglas D-C 2,
de „Edelvalk" zal zij in de volière van de
K. L. M. heeten, in dienst zal zijn gesteld,
heeft de K. L. M. al 14 van de 15 Ameri-
kaansche vogels binnen.
Maandagavond zal het toestel worden
gelost, men denkt het in den loop van den
volgenden dag naar Waalhaven over te
brengen.
DE HINDENBURG BOVEN LAKEHURST.
Het luchtschip Hindenburg is om 10.05
(Amst. tijd) voor de eerste maal boven
Lakehurst waargenomen.
Boven New York vloog het gevaarte op
een hoogte van naar schatting 450 meter,
d.i. nauwelijks 250 meter boven de hoogste
wolkenkrabbers.
DE KWESTIE-VIRULY.
Weinig malsch oordeel.
De mededeeling van den K.L.M.-vlieger
Viruly in de „Gr«e", dat hij niet bereid
is in tijd van oorlog zijn vaderland als
militair te dienen en daarom den minister
ontslag heeft gevraagd als reserve-luite-
nant-vlieger, heeft in enkele Indische bla
den tot een weinig malsch commentaar
geleid.
De Java-Bode plaatste boven het bericht
het opschrift: „Viruly dienstweigeraar" en
merkt dan het volgende op:
Wij willen hierbij voor het oogenblik,
slechts een korte aanteekening stellen:
Reeds eerder gaf de heer Viruly, in het
E Aa/' Z™ Zljn gevoelens dit opzicht
olijk. Afschuw voor den oorlog heeft ieder
pi£m' die "delijk
dat0ns Sevoelen niet
dat men zijn land, als het er op aan komt'
Virn^E Tigert Overigens moet de hwr
Viruly dit dan maar voor zich zelf weten
Alleen rijst - wellicht - de vraag hoé
zijn standpunt zich rijmt met een betrek!
king bij een „Koninklijke" maatschappij".
Het „Bat. Nieuwsbladgaf uitvoeriger
commentaar en concludeert aldus:
Wij begrijpen dienstweigering op reli
gieuze gronden, en in een extreem geval
zelfs op politieke. Wij begrijpen niet de
dienstweigering op grond van den waan
zin van anderer staatkunde, waar geen
Nederlandsch bewindsman eenigen invloed
op kan oefenen dan door de paraatheid
van het eigen land te bevorderen. Wij
hopen, dat Viruly het verzochte ontslag
als resërve-officier niet zal worden ver
leend. Men moet maar eens ernstig met
hem praten, hem wat wereldwijsheid bij
brengen en hem duidelijk maken dat voor
ons allen, bezield met afschuw voor dén
oorlog en misschien wel veel grondiger
gefundeerde afschuw dan die welke voort
spruit uit de goedkoope romantiek van dit
vliegers-bestaan de zaken niet anders
staan dan voor hem.
Dan komt het nog best met hem in orde
Zijii eenig ongeluk is, dat zyn vlotte pen en
zijn toegang tot de redactionneele kolom
men van de Groene Viruly hebben verleid
zijn innerlijken strijd als een probleem der
menschheid in het openbaar uit te stallen
Inderdaad: sommigen menschen moest het
schrijven verboden zijn, dan maakten zij
minder ongelukken, die ze later zelf het
hardst betreuren
Laat ons vooral weigeren te gelooven
dat er een „geval-Viruly" bestaat. Het in
nerlijke conflict van dezen man is de
stryd van ieder denkend mensch. Ieder
heeft dezen strijd te strijden. Ieder moet
tot een antwoord op deze beslissende le
vensvraag komen. Dit antwoord moet an
ders luiden dan dat van Viruly. De eerste
plicht egens den naaste is die der zelfver'
loochening. De eerste plicht van het indi<
vidu in de gemeenschap is zich aan de be
langen der gemeenschap te kunnen offe
ren. Dat moet Viruly nog leeren
Voetbal.
OM HET LANDSKAMPIOENSCHAP.
N.A.C.Enschede en AjaxBe Quick.
Na den interlandwedstrijd van den vori-
gen Zondag thans weer competitiewedstrij
den om het nationale kampioenschap.
Ongetwijfeld is de ontmoeting N.A.C.
Enschede van de meeste beteekenis: Ensche
de is nog ongeslagen en N.A.C. heeft zij
het met een enkele misstap in Rotterdam
een goed debuut gemaakt.
Wie zal dit partijtje winnen? Als N.A.C.
verliest, is ze verder vrijwel kansloos. Wint
ze, dan kan' Feyenoord lachen.
Veel krachtsverschil zal er wel niet zijn
Misschien speelt N.A.C. technisch beter,
wellicht speelt Enschede meer „op den
man".
We zullen afwachten.
AjaxBe Quick wordt een Amsterdam-
sche zege, ook al door de ernstige tegensla
gen, die Be Quick heeft ondervonden.
Promotie-degradatie.
In afdeeling I gaat VeloxH.-D.V.S. Fier
gaat D.O.S. aan het hoofd en zij behoeft al
leen nog maar bang te zyn voor de winnaar
van deze ontmoeting. Zou Hermes kunnen
winnen van het niet al te best op dreef zijn
de Velox?
C.V.V. ontvangt H.V.V. in afdeeling II.
H.V.V. stelde op eigen terrein teleur door
van H.F.C. te verliezen. Mocht ze morgen
winnen, dan staan alle clubs precies gelijk.
MaarC.V.V. heeft de beste papieren!
In het Zuiden trekt NoadWillem II de
aandacht. Een derby dus en tevens een
historische strijd. Voorspellingen zyn hier
wel zeer gewaagd. Afwachten dus.
Verder speelt Palemig tegen T.S.C. en
heeft een goede kans op beide punten.
In het Noorden ontvangt Achilles het
Groningsche B.R.C. Verliest B.R.C., dan is
alles verkeken, wint ze, dan is de strijd Hee
renveenAchilles van zeer groot belang.
Maar wij houden het maar op Achilles, dat
wel sterk genoeg zal zijn, om te winnen.
ALKMAAR—K.V.V.
Heel Alkmaar zit met spanning te wach
ten op den wedstrijd AlkmaarK.V.V.die
voor Alkmaar misschien promotie zal
brengen naar de derde klasse, maar die ook
K.V.V. zal kunnen redden. Het hangt er
maar van af, wie morgen wint.
We zullen hier niet veel van den wed
strijd zeggen. De spelers van het al-oude
Go-ahead weten, wat er voor hen op het
spel staat, Meinders zal hun wel inpompen,
wat ze doen moeten en dus kan iedereen ge
rust zyn: het zal aan Go-ahead zelf niet
liggen. En waar de ploeg volledig uitkomt,
daar kan ze ook eenigszins met een gerust
gemoed het veld ingaan.
De eerste wedstrijd in Krommenie werd
gelijk gespeeld. Dat was feitelijk een mo-
reele overwinning. Nu, in eigen omgeving
moet altijd een punt meer waard zijn en
wellicht, dat dit eene punt morgen komt.
Wij hebben vertrouwen in de Alkmaar-
ploeg, die uitstekend getraind is, die over
een enorm uithoudingsvermogen beschikt
en waarin de spelers de koppen bij elkaar
hoüden, zelfs al is er op een gegeven mo
ment een achterstand. Dat leerde ons de
wedstrijd in den Helder tusschen Texel en
Alkmaar. Toen stond het 20 voor Texel
en Alkmaar won door zelfvertrouwen.
Laat dat zelfvertrouwen morgen een har
tig woordje meespreken, mannen van Sougé.
Speelt enwint!
Aan het publiek nog den raad: komt op
tijd, want het zal aan de loketten heel druk
zijn.
Verc}er vernemen wij nog, dat werkloo-
zen tot kwart voor twee geholpen kunnen
worden.
Zwemmen.
Een gevarieerd programma,
waaraan ruim 200 scholieren
deelnemen.
Dit jaar voor het eerst was de commis
sie voor de sChoolwedstrijden besloten
om aan de gebriiikèlijke sportmatches
oe te voegen de schoolzwemwedstrijden.
striEei\df geleSenheid om deze wed-
direcüe l was er' omdat de
airectie van de Overdekte haar bad ge
heel voor dit doel beschikbaar wilde stel
len en de vraag was alleen, zou er wel bii
zEdatE dCn ZDodïmige belangstelling
zyn, dat het de moeite zou loonen deze
wedstrijden te houden.
En dat er wel degelijk interesse voor
bestond, bewezen reeds de vele inschrij
vingen, welke de commissie in ontvangst
had te nemen, zoodat er thans een pro
gramma verzwommen kan worden, waar
aan ruim'200 scholieren zullen deelnemen.
In overleg met de directie van de Over
dekte en het bestuur van D. A. W. is
thans een aantrekkelijk programma sa
mengesteld.
3e Klas K.N.V.B.
Krommenie
EntreeTribune f 0.50, Baddoek f 0.40
2e Hang f 0.30, Jongens en Werkloozen f 0.10,
Leden en donateurs uitsluitend toegang
op vertoon van diploma.
Voor jongens van de lagere scholen is
er een 25 M. vrije slag-baan en hiervoor
hebben zich niet minder dan 64 deelne
mers opgegeven.
De meisjes zwemmen 25 M. schoolslag
De clou van de wedstrijden zal onge
twijfeld worden de 50 M. vrije slag voor
jongens van middelbare scholen. Verder
zijn er nog twee estafette-nummers, n.1.
3 X 25 M. wisselslag (meisjes) en 5 X
25 M. vrije slag (jongens).
Op een hooge uitzondering na hebben
alle Alkmaarsche scholen ingeschreven
en het belooft op Hemelvaartsdag in de
Overdekte een interessante ochtend te
worden.
Met het indeelen van de series is er
rekening gehouden met sterke zwemmers,
die tesamen in series zijn ingedeeld.
De wedstrijden beginnen om half negen
en zullen naar men aanneemt om
1 uur geëindigd zijn. Om iederen scholier
in de gelegenheid te stellen deze wedstrij-.
den te bezoeken, is het entree zoo laag
mogelijk gesteld.
Wanneer de baan-wedstrijden en de
estafettes zullen zijn afgeloopen, zal
D. A. W. met twee gelijkwaardige ploegen
een polo-exhibition geven, waarna de
prijsuitreiking zal plaats hebben.
De prijzen zullen niet persoonlijk zijn,
doch kunnen alleen gewonnen worden
voor de school, waarop de leerling is.
Voor de estafette-nummers zijn bekers
beschikbaar gesteld, welke twee keer ach
ter elkaar of drie maal in totaal moeten
worden gewonnen.
Wij meenen hier in kort bestek een
overzichtje te hebben gegeven, dat vol
doende laat uitkomen, dat het een goed
programma is en dat getuige reeds de
groote deelname zonder twijfel een
succes zal worden voor de commissie van
de schoolwedstrijden.
Nog enkele dagen en het is Hemel
vaartsdag en dan nog slechts een week en
op 2en Pinksterdag wordt de verkeers
week voor West-Friesland geopend.
Verkeersdagen en verkeersweken door
geheel Nederland, verkeerssignalen en op
de naleving der verkeersvoorschriften let
tende, verkeerspolitie, verkeersinspectie
met verkeersinspecteurs, verkeerregelen
met verkeersexaminators, anti-verkeers-
lawaai en veilig verkeeroch, t is al
les verkeer wat de kldfc slaat. En wy hier
in West-Friesland die met het wingewest,
de 20.000 H.A. groote Wieringermeerpol-
der, zo in belangrijkheid zijn toegenomen,
wij schuwen de evoluties van het moderne
verkeer niet mar passen ons ook op dit
terrein aan, zooals het ook op zooveel an
der gebied van ons gevraagd wordt en
zelfs soms gebiedende eisch is.
De verkeersweek 1936 zal worden inge
zet met een reclametocht en het comité
hoopt op een goede inzet, want aan 2000
firma's in West-Friesland en verder in ons
land is gevraagd met bedrijfswagens mede
te doen en des te meer wagens hoe liever.
Deze verkeers-reclame-tocht zal een zege
tocht door West-Friesland worden. Een
goed begin maakt een goed einde mogelijk
en daarom als deze eerste dag slaagt dan
slaagt alles in heel de verkeersweek.
Wandeltochten.
In Gooi- en Eemland, in Amstel-, Zaan-
en Kennemerland hebben de wandeltoch
ten van de Nederlandsche Unie voor de
wandelsport reeds burgerrecht verkregen
en na de P. M. van Wijk-tocht op Zondag
3 Mei te Hoorn, volgt nu onze 20- en 30
K.M. West-Friesche Wandeltocht op Zon
dag 7 Juni en de sterwandeltocht naar
Medemblik op een dag tusschen 1 en 7
Juni a.s., naar keuze van de deelnemers.
Aan groepen van 15 personen welke op
7 Juni de N.U.W.-wandeltocht van 20 of
30 K.M. medemaken zullen nog groeps-
herinneringen worden uitgereikt.
Het gemeentebestuur van Medemblik
heeft toegezegd het Gemeentelijke Munt-
gebouw aan de Breestraat, waar een goede
parkeergelegenheid is, als kleedkamer te
mogen gebruiken, zoodat de groote gym
nastiekzaal heerenafdeeling en de teeken-
school dameskleedkamer wordt.
De start geschiedt vanuit dit Muntge-
bouw om langs TorenstraatWesterhaven
TurfhockKeern en Brakeweg het par
cours te volgen.
Voor de hygiënische- en medische as-
sitstentie aan de deelnemers is de hulp in
geroepen van den leider de Cursus Eerste
Hulp bij OIngelukken, dr. J. R. H. Schaank,
inwonend geneesheer van het Provinciaal
ziekenhuis.
Hoewel deze medicus door vacantie tij
dens de wandeltocht van Zondag 7 Juni
afwezig is, hebben wij goede hoop, dat
toch door zijn gewaardeerde medewerking
deze aangelegenheiod zoo perfect mogelijk
geregeld zal zijn.
Auto- en motorrit.
Kent gij het landder zee ontrukt,
zoo vraagt u de commissie die dit onder
deel verzorgt en niet slechts een enkele
inschrijver, doch reeds de eerste tientallen
nebben door hun inschrijving hierop ge-
wiSnw'rE ZÜ West-Vie!land beter
7te scheenfïTn' °0k hier z'j" de eer-
te deelnemers) o^ë/de'Vug" eennthk°uslas"
alle andere volgen De Lt u kunnen
gesprongen en hierna behoeft uitflap
meer getuurd te worden. Voor dezen zeü
stedentocht is de inschrijving geopend tot
15 Mei a.s.
Rijwieltochten.
Voor de wielrijders worden twe- toch
ten georganiseerd:
A. Een tocht per rijwiel langs zes
West-Friesche steden (Medemblik, Enk
huizen, Hoorn, Edam, Purmerend, Monni
kendam).
B. Sterrit naar edemblik op Zondag
Juni (minimum-afstand 20 K..)
Aangifte bij den heer K. Schuytemaker
te idwoud.
Comité.
Daar de leiding en de verzorging van
verkeers-reclame-tocht aan den voorzitter
van de Vereeniging voor Vreemdelingen
Verkeer te Medemblik is toevertrouwd,
de heer B. J. M. Poggemann als lid van het
comité toegetreden.
Secretariaat
Alle gewenschte inlichtingen over deze
verkeersweek en gelegenheid tot inschrij
ving voor alle afdeelingen is bij den heer
H. Krijgsman, Groote Oost 55 te Hoorn.
Biljarten.
WERELDKAMPIOENSCHAPPEN LIBRE.
Van Vliet verliest van Butron.
De wereldkampioenschappen Libre wer
den gisteren voortgezet. Onze landgenoot
van Vliet speelde slechts één party, n.1.
tegen den Spanjaard Butron. Hij was er
vandaag niet zoo goed in en hoewel hij
met een behoorlijk moyenne, n.1. 47, 83
speelde, verloor hij met groot verschil van
Butron,
Er werden vandaag over het algemeen
hoogere series gemaakt dan op den ope
ningsdag.
De resultaten van heden waren
Domingo
500
7
473
71.42
Loeb
44
7
26
6.14
Ferraz
500
5
425
100—
Baltus
124
5
107
24.80
Butron
500
26
381
19.23
Joachim
236
26
169
6.50
Cote
500
15
293
33.33
Dechner
500
15
176
33.33
Domingo
87
11
48
7.90
Joachim
500
11
367
45.45
Baltus
338
12
173
28.16
Cote
500
12
186
41.66
Butron
500
6
470
83.33
van Vliet
287
6
131
47.83
Galmiche
395
11
290
35.90
Ferraz
500
11
481
45.45
De spelen en het vliegverkeer. Een
bezoek aan het rijkssportveld.
(Van een specialen verslaggever.)
Meer dan drie millioen kaarten, toe
gang gevend tot de verschillende stadia
en terreinen der Olympische Spelen,
welke van 1 tot 16 Augustus in de
Duitsche hoofdstad worden gehouden,
zijn door het organisatiecomité gedrukt.
De kaartenverkoop voor de verschillen
de wedstrijden loopt zeer goed en het
heeft er allen schijn van, dat deze drie
millioen toegangskaarten spoedig totaal
uitverkocht zullen zijn en dat men zelfs
een aanzienlijk aantal te kort zal ko
men.
Een groot contingent dezer bezoekers zijn
Duitschers, maar niettemin zullen duizenden
en duizenden buitenlanders naar Berlijn ko
men, hetzij ter aanmoediging hunner actief
deelnemende landgenooten, hetzij uit lou
ter belangstelling voor dit sportieve wereld
gebeuren.
Nu het internationale luchtvaartverkeer
zich steeds meer uitbreidt, nu de machines
zoo geriefelijk zijn ingericht en alles wordt
gedaan om het den passagiers zoo geriefe
lijk mogelijk te maken, kan men aanne
men, dat de werkelijk sportieve bezoekers
van het Olympisch feest de reis door de
lucht zullen maken. De verbindingen tus
schen de hoofdsteden van Europa zijn dezen
zomer wederom uitgebreid en vanzelfspre
kend mag het heeten, dat de K.L.M. daarin
ook een belangrijk aandeel heeft gehad.
Dat de reis per vliegtuig den passagier
inderdaad een sportief genoegen schenkt
hebben wij zelf kunnen constateeren, toen
wij op uitnoodiging von de K.L.M. en de
Lufthansa een reis naar Berlijn, met het
doel ons daar op de hoogte te stellen van
de voorbereiding van de Olympische spe
len, op Schiphol begonnen en op Tempel
hof eindigden. In de „Arend", het reusach
tige viermotorige K.L.M.-toestel, meer be
kend onder den naam van F. XXXVI, heb
ben wij, gepiloteerd door Jan Hondong, een
snelle genoegelyke vlucht gemaakt. Volko
men rustig ligt de „Arend" in de lucht.
Diep onder ons glijdt langzaam de aarde
weg. Wie geen lust heeft naar buiten te
kijken laat zich door den steward van het
vliegende hotel iete vloeibaars of andere
materie voorzetten, zit te lezen of vormt
met enkele vluchtgenooten een clubje om
den tijd te korten met een babbeltje of
bridgespel.
Op deze wijze vliegen wij in enkele uren
van de hoofdstad van het eene naar die van
het andere land. Wij kunnen ons levendig
voorstellen, dat degenen, die eenmaal het
vliegtuig als vervoermiddel hebben gekozen,
dit trouw blijven. K.L.M. en Lufthansa on
derhouden te zamen dagelijks drie diensten
in beide richtingen tusschen Amsterdam en
Berlijn. Indien men voorts nog bedenkt, dat
passagiers op vertoon van Olympische pas-
separtout3 een aanzienlijke reductie der
luchtvaartmaatschappijen krijgen, dan be
hoeft het eigenlijk geen nader betoog, dat
velen in de maanden Juli en Augustus den
weg naar Berlijn zullen vinden via Schiphol
en Tempelhof.
De via triumphalis.
Nederland zal met een sterke ploeg te
Berlijn vertegenwoordigd zijn, dit is een
vaststaand feit. Onze kansen voor enkele
Olympische titels staan lang niet slecht. We
rekenen eigenlijk al op enkele gouden me
dailles bij het zwemmen, we weten, dat op
uitstekende prestaties der ruiters athi
hockeyers, wielrenners en anderen gerek»
mag worden. En mocht ten slotte n™
voetbalbond besluiten een team naar Br-
te zenden, dan zal zeker heel Nederland i a
dagen van 1 tot 16 Augustus met spZjl
verbeiden. H inn)8
Het zal den lezer interesseeren bii7n„a
hed„, .e vernemen over de
en organisatie der Olympische spelen n
hnvpnvprmplHD vlucht
bovenvermelde vlucht en de hartelijke
vangst van organisatie-comité, Lufth»„
en K.L.M., hebben ons in staat gesteld h
gegevens te verzamelen en in pnn
ar-
gegevens te verzamelen en in een eer*»»
tikel te verwerken.
Het rijkssportveld, het complex sportter
remen, waar een belangrijk deel der snell"
zal worden gehouden, ligt aan het einde vȑ
een rechten 9 K.M. langen weg, die het een
trum van de stad met het stadion verbind»*
Van het Berlijnsche raadhuis voert d
weg via Unter den Linden met lmks JJ
bekende hotel Adlon waar de zetel v
het Internationaal Olympisch Comité is nT
dergebracht tijdens de spelen gevestigd
is door het Brandenburger Tor naar de
Charlottenburg chaussee, welke boule!
vard de beroemde Tiergarten dwars door
snydt. Via Knie, waar het gebouw van het
Duitsche organisatiecomité is ondergebracht
gaat het nog steeds recht toe recht aan via'
Bismarckstrasse en Kaiserdam naar d
Adolf Hitlerplatz, waar de weg zich splits»6
rechts naar den hoofdingang van het rijks
sportveld, links via den Heerweg, den groo*
ten straatweg Berlyn—Hamburg, naar den
zuidelijken ingang, waar eeregasten en pers
het sportveld zullen betreden. Die breede
rechte weg tusschen Unter den Linden en
het rij kssportveld zal tydens de spelen met
vlaggen en groen versierd en des avonds
fantastisch verlicht zyn, een ware via
triumphalis.
Verder willen wy hier niet op verkeers
technische problemen die met deze via
triumphalis samenhangen, ingaan, nog min
der zullen wy ons verdiepen, hoe men die
problemen tracht op te lossen. Wij hebben
slechts willen aanduiden, dat het contact
tusschen het hart van Berlyn en het hart
der Olympische spelen op waarlijk groot-
sche wijze gelegd is, men heeft willen aan-
toonen, dat deze spelen van Berlijn zijn, by
Berlijn hooren, en nergens anders. In die
taak is men dank zij de via triumphalis
voortreffelijk geslaagd.
Niet alle takken van sport zyn op het
rijkssportveld ondergebracht. Het roeien en
de kanosport b.v. worden in Gruenau ge
houden, een geheel ander gedeelte van Ber
lijn. Dan is er nog de Duitschlandhal bij de
Avusbaan, waar het boksen en het worste
len zullen worden verwerkt. Het schieten
vindt aan de Wannsee plaats, de uithou-
dingsproef der military op Doeberitz en zoo
meer.
Maar athletiek en zwemmen, hockey en
voetbal, dit laatste wat halve eindstrijden
en finale betreft, een groot deel der ruiter
sport, handbal, gymnastiek, voor een deel
ook schermen zyn op het 131 H.A. groote
terreinencomplex ondergebracht. Het mid
delpunt van het rijkssportveld wordt ge
vormd door de Deutsche Kampfbahn, wat
wij zouden noemen het Olympisch stadion.
Het merkwaardige van dit stadion is wel,
dat het onoverdekt is. Waarom, zal men
zich afvragen? Waarom geen eeretribune
en andere zittribunes, afgeschut tegen regen,
zon of wind? De bouwers van dit stadion
hebben Griekenland als voorbeeld genomen.
Daar kent men geen overdekte plaatsen. De
athleten, die hier om de hoogste sporteer
zullen strijden, zyn gehard tegen zon, tegen
regen, tegen wind en zou men dit dan ook
niet van de sportieve toeschouwers mogen
eischen?
Voor de pers, die haar plaatsen hoog in
het stadion bij den zuidelijken ingang heeft,
heeft men een uitzondering gemaakt. Daar
welft een dak boven de zetels der verslag
gevers.
Zeventien meter is het stadion hoog, ge
meten van den beganen grond. Maar in
het stadion blykt, dat het middengedeelte
geheel is uitgegraven, tot 13 meter iep,
zoodat het hoogteverschil tusschen voetbal
veld en de muren van het stadion ongeveer
30 meter bedraagt. Honderdduizend oe-
schouwers kan dit reuzen bouwwerk beva
ten. Met 41 toegangen zal het publiek de
tribunes kunnen bereiken. Onder de P®1*
tribunes san den zuidelijken ingang ev'n
zich de eere-loge voor het staatshoofd, a
vlak by ook de plaatsen voor de leden v
het I.O.C. en Nationale Olympische co-
mité's, de regeeringspersonen en anderen'
Links van dit gedeelte van het stadion De-
vindt zich de tribune voor de actieve dee
ir.ers, die 3000 plaatsen heeft.
Rechts, bij den oostelijken ingang,
uitslagenbord met daar boven op de s e
ge, waar het Olympisch vuur gedurende io
dagen za' branden. Hier zijn ook de
masten opgesteld, waar de vlaggen der pro
winnende landen zullen geheschen woroen
by de ceremonie protocolaire. In de iep-
ten, voor de pers wel heel erg ver a
voetbalveld en de athletiekbaan. He v
balveld is 105 bij 70 meter en heeft dus in
ternationale afmetingen. Wij hebben,oriiit
zelf kunnen overtuigen, dat het gras P'J_
van magnifieke kwaliteit is. Daar om
de 400 meter athletiekbaan, dl® mf. „pn
grootste zorg is aangelegd. Overal hee
aan gedacht. Buiten de athletieaa
ruimte overgehouden voor de 300
steeple en zelfs dê sloot als een er
lijkste hindernissen was al klaar. hppft
dat men dan de tribunes be|"®lk* het
scheidt een dieper liggende smalle gang
bouwwerk van het terrein. Daar zu
fotografen naar eigen believen kunnen
heen en weer draven, daar zullen
gers hun weg vinden, kortom he g
over baan en veld zal tot een minimum
XtTS- ..aand, met rond™
de enorme steenen tribunes krijgt men
een geheel anderen indruk van het
maar deze is niet minder grootscb twerk
weldigend. Hier is inderdaad een ku -
geschapen in een eigen apart genre.de
de spelen zal dit alles bevolkt wor -
toeschouwers in fleurige kleedy, op na.
ren rondom de wapperende nland
ties, het Olympisch ™ur> ud ^"bracht,
door een estafette naar hier over ht
fantastisch brandend in den avond e