£uchtuaaet Spoet ALKMAAR-K.V.V. I De aanstaande School- zwemwedstrijden. GEMEENTE SPORTPARK. ZONDAG a.s. 2 uur PüOMOTI£-WEDSTRIJD Verkeersweek 1936 voor West-Friesland. De Olympische spelen te Berlijn. een van de motieven was voor de afsluiting van de Zuiderzee. Het zal nog wel heel jaren duren voordat die spoorweg er wanneer hij er ooit zal komen. Jammer maar voor het vogelleven hier niet. zou dan wel grootendeels verdwijnen rustiger oorden zoeken. Die betrekkelijke rust vindt het nu ondanks den drukken ver keersweg, waarvan gelukkig het breede water het scheidt. Het zijn maar heele kleine stukken onland hier, vergeleken bij de groote uitgestrektheden van Veluwe, Naar- dermeer of land van Vollenhove nog, maar hier in het overigens geheel in cultuur brachte Westen van Friesland zijn kleine gebieden van zeer groote waarde. A. L. B wat is, Dat en ge- het K. L. M.-VLIEGTUIG MAAKT WEGENS MIST TUSSCHENLANDING TE VLISSINGEN. Het K. L. M.-toestel F 36, dat den dienst onderhoudt tusschen Londen en Amster dam, heeft hedenmorgen, komende van Londen, wegens den dikken mist een tus- schenlanding gemaakt op het vliegveld te Vlissingen. Het toestal dat negentien pas sagiers aan boord had, landde om bij negenen. Te omstreeks kwart over negen werd de tocht naar Amsterdam weer voortgezet. K. L. M. BRENGT VERTIER OP CURACAO. Kort voor Paschen heeft de K. L. M. in de loods, waar de Snip na zyn glorieuzen intocht op Curagao zoo gastvrij werd bin nengehaald, eenige gezellige zitjes inge richt. De stoelen en tafels, die er waren zijn bij den buitenrand van de loods ge plaatst. Er is beschutting tegen zon en regenbuien, maar de frissche passaatwind heeft men er uit de eerste hand. Ook binnen is een gezellig en aardig interieur ge schapen. Het behoeft dan ook geen verwondering te wekken, dat het Curagaosche vliegveld vooral op den Tweeden Paaschdag een ver tier te zien gaf, dat aan de drukke dagen op Schiphol deed denken. Bezoekers van de Grot van Hato (welke Curagaoer is daar nooit geweest?), wan delaars, automobilisten, die de mooie tocht langs de Noordkust naar Boca Ascension of San Pedro hadden gemaakt (het wegdek is thans uitstekend), kennissen en vrienden van luentreizigers, zij allen waren gekomen voor dit luchtig en vroolijk va et vient. Zichtbaar was de onsteltenis bij de heeren, toen de buffetbediende om half vijf schuch ter moest bekennen, dat het bier al op was. Hij had op zoo'n grooten toeloop niet kun nen rekenen. Ook dit incident doet de overtuiging ver sterken dat het nog bescheiden ingerichte buffet op het vliegveld een attractie voor Curagao zal worden en dat het vliegveld zich ontwikkelen zal tot een geliefkoosden uitgang van de vele bewoners van het eiland, die van de ruimte, van zeewind eneen koelen dronk houden. DE VEERTIENDE DOUGLAS NAAR ONS LAND. Vanavond a.s. loopt de „Statendam" van de HollandAmerika Lijn de Maas binnen met het gedemonteerde Douglas-toestel aan boord voor de K. L. M., de tweede van de laatste bestelling. Als deze Douglas D-C 2, de „Edelvalk" zal zij in de volière van de K. L. M. heeten, in dienst zal zijn gesteld, heeft de K. L. M. al 14 van de 15 Ameri- kaansche vogels binnen. Maandagavond zal het toestel worden gelost, men denkt het in den loop van den volgenden dag naar Waalhaven over te brengen. DE HINDENBURG BOVEN LAKEHURST. Het luchtschip Hindenburg is om 10.05 (Amst. tijd) voor de eerste maal boven Lakehurst waargenomen. Boven New York vloog het gevaarte op een hoogte van naar schatting 450 meter, d.i. nauwelijks 250 meter boven de hoogste wolkenkrabbers. DE KWESTIE-VIRULY. Weinig malsch oordeel. De mededeeling van den K.L.M.-vlieger Viruly in de „Gr«e", dat hij niet bereid is in tijd van oorlog zijn vaderland als militair te dienen en daarom den minister ontslag heeft gevraagd als reserve-luite- nant-vlieger, heeft in enkele Indische bla den tot een weinig malsch commentaar geleid. De Java-Bode plaatste boven het bericht het opschrift: „Viruly dienstweigeraar" en merkt dan het volgende op: Wij willen hierbij voor het oogenblik, slechts een korte aanteekening stellen: Reeds eerder gaf de heer Viruly, in het E Aa/' Z™ Zljn gevoelens dit opzicht olijk. Afschuw voor den oorlog heeft ieder pi£m' die "delijk dat0ns Sevoelen niet dat men zijn land, als het er op aan komt' Virn^E Tigert Overigens moet de hwr Viruly dit dan maar voor zich zelf weten Alleen rijst - wellicht - de vraag hoé zijn standpunt zich rijmt met een betrek! king bij een „Koninklijke" maatschappij". Het „Bat. Nieuwsbladgaf uitvoeriger commentaar en concludeert aldus: Wij begrijpen dienstweigering op reli gieuze gronden, en in een extreem geval zelfs op politieke. Wij begrijpen niet de dienstweigering op grond van den waan zin van anderer staatkunde, waar geen Nederlandsch bewindsman eenigen invloed op kan oefenen dan door de paraatheid van het eigen land te bevorderen. Wij hopen, dat Viruly het verzochte ontslag als resërve-officier niet zal worden ver leend. Men moet maar eens ernstig met hem praten, hem wat wereldwijsheid bij brengen en hem duidelijk maken dat voor ons allen, bezield met afschuw voor dén oorlog en misschien wel veel grondiger gefundeerde afschuw dan die welke voort spruit uit de goedkoope romantiek van dit vliegers-bestaan de zaken niet anders staan dan voor hem. Dan komt het nog best met hem in orde Zijii eenig ongeluk is, dat zyn vlotte pen en zijn toegang tot de redactionneele kolom men van de Groene Viruly hebben verleid zijn innerlijken strijd als een probleem der menschheid in het openbaar uit te stallen Inderdaad: sommigen menschen moest het schrijven verboden zijn, dan maakten zij minder ongelukken, die ze later zelf het hardst betreuren Laat ons vooral weigeren te gelooven dat er een „geval-Viruly" bestaat. Het in nerlijke conflict van dezen man is de stryd van ieder denkend mensch. Ieder heeft dezen strijd te strijden. Ieder moet tot een antwoord op deze beslissende le vensvraag komen. Dit antwoord moet an ders luiden dan dat van Viruly. De eerste plicht egens den naaste is die der zelfver' loochening. De eerste plicht van het indi< vidu in de gemeenschap is zich aan de be langen der gemeenschap te kunnen offe ren. Dat moet Viruly nog leeren Voetbal. OM HET LANDSKAMPIOENSCHAP. N.A.C.Enschede en AjaxBe Quick. Na den interlandwedstrijd van den vori- gen Zondag thans weer competitiewedstrij den om het nationale kampioenschap. Ongetwijfeld is de ontmoeting N.A.C. Enschede van de meeste beteekenis: Ensche de is nog ongeslagen en N.A.C. heeft zij het met een enkele misstap in Rotterdam een goed debuut gemaakt. Wie zal dit partijtje winnen? Als N.A.C. verliest, is ze verder vrijwel kansloos. Wint ze, dan kan' Feyenoord lachen. Veel krachtsverschil zal er wel niet zijn Misschien speelt N.A.C. technisch beter, wellicht speelt Enschede meer „op den man". We zullen afwachten. AjaxBe Quick wordt een Amsterdam- sche zege, ook al door de ernstige tegensla gen, die Be Quick heeft ondervonden. Promotie-degradatie. In afdeeling I gaat VeloxH.-D.V.S. Fier gaat D.O.S. aan het hoofd en zij behoeft al leen nog maar bang te zyn voor de winnaar van deze ontmoeting. Zou Hermes kunnen winnen van het niet al te best op dreef zijn de Velox? C.V.V. ontvangt H.V.V. in afdeeling II. H.V.V. stelde op eigen terrein teleur door van H.F.C. te verliezen. Mocht ze morgen winnen, dan staan alle clubs precies gelijk. MaarC.V.V. heeft de beste papieren! In het Zuiden trekt NoadWillem II de aandacht. Een derby dus en tevens een historische strijd. Voorspellingen zyn hier wel zeer gewaagd. Afwachten dus. Verder speelt Palemig tegen T.S.C. en heeft een goede kans op beide punten. In het Noorden ontvangt Achilles het Groningsche B.R.C. Verliest B.R.C., dan is alles verkeken, wint ze, dan is de strijd Hee renveenAchilles van zeer groot belang. Maar wij houden het maar op Achilles, dat wel sterk genoeg zal zijn, om te winnen. ALKMAAR—K.V.V. Heel Alkmaar zit met spanning te wach ten op den wedstrijd AlkmaarK.V.V.die voor Alkmaar misschien promotie zal brengen naar de derde klasse, maar die ook K.V.V. zal kunnen redden. Het hangt er maar van af, wie morgen wint. We zullen hier niet veel van den wed strijd zeggen. De spelers van het al-oude Go-ahead weten, wat er voor hen op het spel staat, Meinders zal hun wel inpompen, wat ze doen moeten en dus kan iedereen ge rust zyn: het zal aan Go-ahead zelf niet liggen. En waar de ploeg volledig uitkomt, daar kan ze ook eenigszins met een gerust gemoed het veld ingaan. De eerste wedstrijd in Krommenie werd gelijk gespeeld. Dat was feitelijk een mo- reele overwinning. Nu, in eigen omgeving moet altijd een punt meer waard zijn en wellicht, dat dit eene punt morgen komt. Wij hebben vertrouwen in de Alkmaar- ploeg, die uitstekend getraind is, die over een enorm uithoudingsvermogen beschikt en waarin de spelers de koppen bij elkaar hoüden, zelfs al is er op een gegeven mo ment een achterstand. Dat leerde ons de wedstrijd in den Helder tusschen Texel en Alkmaar. Toen stond het 20 voor Texel en Alkmaar won door zelfvertrouwen. Laat dat zelfvertrouwen morgen een har tig woordje meespreken, mannen van Sougé. Speelt enwint! Aan het publiek nog den raad: komt op tijd, want het zal aan de loketten heel druk zijn. Verc}er vernemen wij nog, dat werkloo- zen tot kwart voor twee geholpen kunnen worden. Zwemmen. Een gevarieerd programma, waaraan ruim 200 scholieren deelnemen. Dit jaar voor het eerst was de commis sie voor de sChoolwedstrijden besloten om aan de gebriiikèlijke sportmatches oe te voegen de schoolzwemwedstrijden. striEei\df geleSenheid om deze wed- direcüe l was er' omdat de airectie van de Overdekte haar bad ge heel voor dit doel beschikbaar wilde stel len en de vraag was alleen, zou er wel bii zEdatE dCn ZDodïmige belangstelling zyn, dat het de moeite zou loonen deze wedstrijden te houden. En dat er wel degelijk interesse voor bestond, bewezen reeds de vele inschrij vingen, welke de commissie in ontvangst had te nemen, zoodat er thans een pro gramma verzwommen kan worden, waar aan ruim'200 scholieren zullen deelnemen. In overleg met de directie van de Over dekte en het bestuur van D. A. W. is thans een aantrekkelijk programma sa mengesteld. 3e Klas K.N.V.B. Krommenie EntreeTribune f 0.50, Baddoek f 0.40 2e Hang f 0.30, Jongens en Werkloozen f 0.10, Leden en donateurs uitsluitend toegang op vertoon van diploma. Voor jongens van de lagere scholen is er een 25 M. vrije slag-baan en hiervoor hebben zich niet minder dan 64 deelne mers opgegeven. De meisjes zwemmen 25 M. schoolslag De clou van de wedstrijden zal onge twijfeld worden de 50 M. vrije slag voor jongens van middelbare scholen. Verder zijn er nog twee estafette-nummers, n.1. 3 X 25 M. wisselslag (meisjes) en 5 X 25 M. vrije slag (jongens). Op een hooge uitzondering na hebben alle Alkmaarsche scholen ingeschreven en het belooft op Hemelvaartsdag in de Overdekte een interessante ochtend te worden. Met het indeelen van de series is er rekening gehouden met sterke zwemmers, die tesamen in series zijn ingedeeld. De wedstrijden beginnen om half negen en zullen naar men aanneemt om 1 uur geëindigd zijn. Om iederen scholier in de gelegenheid te stellen deze wedstrij-. den te bezoeken, is het entree zoo laag mogelijk gesteld. Wanneer de baan-wedstrijden en de estafettes zullen zijn afgeloopen, zal D. A. W. met twee gelijkwaardige ploegen een polo-exhibition geven, waarna de prijsuitreiking zal plaats hebben. De prijzen zullen niet persoonlijk zijn, doch kunnen alleen gewonnen worden voor de school, waarop de leerling is. Voor de estafette-nummers zijn bekers beschikbaar gesteld, welke twee keer ach ter elkaar of drie maal in totaal moeten worden gewonnen. Wij meenen hier in kort bestek een overzichtje te hebben gegeven, dat vol doende laat uitkomen, dat het een goed programma is en dat getuige reeds de groote deelname zonder twijfel een succes zal worden voor de commissie van de schoolwedstrijden. Nog enkele dagen en het is Hemel vaartsdag en dan nog slechts een week en op 2en Pinksterdag wordt de verkeers week voor West-Friesland geopend. Verkeersdagen en verkeersweken door geheel Nederland, verkeerssignalen en op de naleving der verkeersvoorschriften let tende, verkeerspolitie, verkeersinspectie met verkeersinspecteurs, verkeerregelen met verkeersexaminators, anti-verkeers- lawaai en veilig verkeeroch, t is al les verkeer wat de kldfc slaat. En wy hier in West-Friesland die met het wingewest, de 20.000 H.A. groote Wieringermeerpol- der, zo in belangrijkheid zijn toegenomen, wij schuwen de evoluties van het moderne verkeer niet mar passen ons ook op dit terrein aan, zooals het ook op zooveel an der gebied van ons gevraagd wordt en zelfs soms gebiedende eisch is. De verkeersweek 1936 zal worden inge zet met een reclametocht en het comité hoopt op een goede inzet, want aan 2000 firma's in West-Friesland en verder in ons land is gevraagd met bedrijfswagens mede te doen en des te meer wagens hoe liever. Deze verkeers-reclame-tocht zal een zege tocht door West-Friesland worden. Een goed begin maakt een goed einde mogelijk en daarom als deze eerste dag slaagt dan slaagt alles in heel de verkeersweek. Wandeltochten. In Gooi- en Eemland, in Amstel-, Zaan- en Kennemerland hebben de wandeltoch ten van de Nederlandsche Unie voor de wandelsport reeds burgerrecht verkregen en na de P. M. van Wijk-tocht op Zondag 3 Mei te Hoorn, volgt nu onze 20- en 30 K.M. West-Friesche Wandeltocht op Zon dag 7 Juni en de sterwandeltocht naar Medemblik op een dag tusschen 1 en 7 Juni a.s., naar keuze van de deelnemers. Aan groepen van 15 personen welke op 7 Juni de N.U.W.-wandeltocht van 20 of 30 K.M. medemaken zullen nog groeps- herinneringen worden uitgereikt. Het gemeentebestuur van Medemblik heeft toegezegd het Gemeentelijke Munt- gebouw aan de Breestraat, waar een goede parkeergelegenheid is, als kleedkamer te mogen gebruiken, zoodat de groote gym nastiekzaal heerenafdeeling en de teeken- school dameskleedkamer wordt. De start geschiedt vanuit dit Muntge- bouw om langs TorenstraatWesterhaven TurfhockKeern en Brakeweg het par cours te volgen. Voor de hygiënische- en medische as- sitstentie aan de deelnemers is de hulp in geroepen van den leider de Cursus Eerste Hulp bij OIngelukken, dr. J. R. H. Schaank, inwonend geneesheer van het Provinciaal ziekenhuis. Hoewel deze medicus door vacantie tij dens de wandeltocht van Zondag 7 Juni afwezig is, hebben wij goede hoop, dat toch door zijn gewaardeerde medewerking deze aangelegenheiod zoo perfect mogelijk geregeld zal zijn. Auto- en motorrit. Kent gij het landder zee ontrukt, zoo vraagt u de commissie die dit onder deel verzorgt en niet slechts een enkele inschrijver, doch reeds de eerste tientallen nebben door hun inschrijving hierop ge- wiSnw'rE ZÜ West-Vie!land beter 7te scheenfïTn' °0k hier z'j" de eer- te deelnemers) o^ë/de'Vug" eennthk°uslas" alle andere volgen De Lt u kunnen gesprongen en hierna behoeft uitflap meer getuurd te worden. Voor dezen zeü stedentocht is de inschrijving geopend tot 15 Mei a.s. Rijwieltochten. Voor de wielrijders worden twe- toch ten georganiseerd: A. Een tocht per rijwiel langs zes West-Friesche steden (Medemblik, Enk huizen, Hoorn, Edam, Purmerend, Monni kendam). B. Sterrit naar edemblik op Zondag Juni (minimum-afstand 20 K..) Aangifte bij den heer K. Schuytemaker te idwoud. Comité. Daar de leiding en de verzorging van verkeers-reclame-tocht aan den voorzitter van de Vereeniging voor Vreemdelingen Verkeer te Medemblik is toevertrouwd, de heer B. J. M. Poggemann als lid van het comité toegetreden. Secretariaat Alle gewenschte inlichtingen over deze verkeersweek en gelegenheid tot inschrij ving voor alle afdeelingen is bij den heer H. Krijgsman, Groote Oost 55 te Hoorn. Biljarten. WERELDKAMPIOENSCHAPPEN LIBRE. Van Vliet verliest van Butron. De wereldkampioenschappen Libre wer den gisteren voortgezet. Onze landgenoot van Vliet speelde slechts één party, n.1. tegen den Spanjaard Butron. Hij was er vandaag niet zoo goed in en hoewel hij met een behoorlijk moyenne, n.1. 47, 83 speelde, verloor hij met groot verschil van Butron, Er werden vandaag over het algemeen hoogere series gemaakt dan op den ope ningsdag. De resultaten van heden waren Domingo 500 7 473 71.42 Loeb 44 7 26 6.14 Ferraz 500 5 425 100— Baltus 124 5 107 24.80 Butron 500 26 381 19.23 Joachim 236 26 169 6.50 Cote 500 15 293 33.33 Dechner 500 15 176 33.33 Domingo 87 11 48 7.90 Joachim 500 11 367 45.45 Baltus 338 12 173 28.16 Cote 500 12 186 41.66 Butron 500 6 470 83.33 van Vliet 287 6 131 47.83 Galmiche 395 11 290 35.90 Ferraz 500 11 481 45.45 De spelen en het vliegverkeer. Een bezoek aan het rijkssportveld. (Van een specialen verslaggever.) Meer dan drie millioen kaarten, toe gang gevend tot de verschillende stadia en terreinen der Olympische Spelen, welke van 1 tot 16 Augustus in de Duitsche hoofdstad worden gehouden, zijn door het organisatiecomité gedrukt. De kaartenverkoop voor de verschillen de wedstrijden loopt zeer goed en het heeft er allen schijn van, dat deze drie millioen toegangskaarten spoedig totaal uitverkocht zullen zijn en dat men zelfs een aanzienlijk aantal te kort zal ko men. Een groot contingent dezer bezoekers zijn Duitschers, maar niettemin zullen duizenden en duizenden buitenlanders naar Berlijn ko men, hetzij ter aanmoediging hunner actief deelnemende landgenooten, hetzij uit lou ter belangstelling voor dit sportieve wereld gebeuren. Nu het internationale luchtvaartverkeer zich steeds meer uitbreidt, nu de machines zoo geriefelijk zijn ingericht en alles wordt gedaan om het den passagiers zoo geriefe lijk mogelijk te maken, kan men aanne men, dat de werkelijk sportieve bezoekers van het Olympisch feest de reis door de lucht zullen maken. De verbindingen tus schen de hoofdsteden van Europa zijn dezen zomer wederom uitgebreid en vanzelfspre kend mag het heeten, dat de K.L.M. daarin ook een belangrijk aandeel heeft gehad. Dat de reis per vliegtuig den passagier inderdaad een sportief genoegen schenkt hebben wij zelf kunnen constateeren, toen wij op uitnoodiging von de K.L.M. en de Lufthansa een reis naar Berlijn, met het doel ons daar op de hoogte te stellen van de voorbereiding van de Olympische spe len, op Schiphol begonnen en op Tempel hof eindigden. In de „Arend", het reusach tige viermotorige K.L.M.-toestel, meer be kend onder den naam van F. XXXVI, heb ben wij, gepiloteerd door Jan Hondong, een snelle genoegelyke vlucht gemaakt. Volko men rustig ligt de „Arend" in de lucht. Diep onder ons glijdt langzaam de aarde weg. Wie geen lust heeft naar buiten te kijken laat zich door den steward van het vliegende hotel iete vloeibaars of andere materie voorzetten, zit te lezen of vormt met enkele vluchtgenooten een clubje om den tijd te korten met een babbeltje of bridgespel. Op deze wijze vliegen wij in enkele uren van de hoofdstad van het eene naar die van het andere land. Wij kunnen ons levendig voorstellen, dat degenen, die eenmaal het vliegtuig als vervoermiddel hebben gekozen, dit trouw blijven. K.L.M. en Lufthansa on derhouden te zamen dagelijks drie diensten in beide richtingen tusschen Amsterdam en Berlijn. Indien men voorts nog bedenkt, dat passagiers op vertoon van Olympische pas- separtout3 een aanzienlijke reductie der luchtvaartmaatschappijen krijgen, dan be hoeft het eigenlijk geen nader betoog, dat velen in de maanden Juli en Augustus den weg naar Berlijn zullen vinden via Schiphol en Tempelhof. De via triumphalis. Nederland zal met een sterke ploeg te Berlijn vertegenwoordigd zijn, dit is een vaststaand feit. Onze kansen voor enkele Olympische titels staan lang niet slecht. We rekenen eigenlijk al op enkele gouden me dailles bij het zwemmen, we weten, dat op uitstekende prestaties der ruiters athi hockeyers, wielrenners en anderen gerek» mag worden. En mocht ten slotte n™ voetbalbond besluiten een team naar Br- te zenden, dan zal zeker heel Nederland i a dagen van 1 tot 16 Augustus met spZjl verbeiden. H inn)8 Het zal den lezer interesseeren bii7n„a hed„, .e vernemen over de en organisatie der Olympische spelen n hnvpnvprmplHD vlucht bovenvermelde vlucht en de hartelijke vangst van organisatie-comité, Lufth»„ en K.L.M., hebben ons in staat gesteld h gegevens te verzamelen en in pnn ar- gegevens te verzamelen en in een eer*»» tikel te verwerken. Het rijkssportveld, het complex sportter remen, waar een belangrijk deel der snell" zal worden gehouden, ligt aan het einde v»ë een rechten 9 K.M. langen weg, die het een trum van de stad met het stadion verbind»* Van het Berlijnsche raadhuis voert d weg via Unter den Linden met lmks JJ bekende hotel Adlon waar de zetel v het Internationaal Olympisch Comité is nT dergebracht tijdens de spelen gevestigd is door het Brandenburger Tor naar de Charlottenburg chaussee, welke boule! vard de beroemde Tiergarten dwars door snydt. Via Knie, waar het gebouw van het Duitsche organisatiecomité is ondergebracht gaat het nog steeds recht toe recht aan via' Bismarckstrasse en Kaiserdam naar d Adolf Hitlerplatz, waar de weg zich splits»6 rechts naar den hoofdingang van het rijks sportveld, links via den Heerweg, den groo* ten straatweg Berlyn—Hamburg, naar den zuidelijken ingang, waar eeregasten en pers het sportveld zullen betreden. Die breede rechte weg tusschen Unter den Linden en het rij kssportveld zal tydens de spelen met vlaggen en groen versierd en des avonds fantastisch verlicht zyn, een ware via triumphalis. Verder willen wy hier niet op verkeers technische problemen die met deze via triumphalis samenhangen, ingaan, nog min der zullen wy ons verdiepen, hoe men die problemen tracht op te lossen. Wij hebben slechts willen aanduiden, dat het contact tusschen het hart van Berlyn en het hart der Olympische spelen op waarlijk groot- sche wijze gelegd is, men heeft willen aan- toonen, dat deze spelen van Berlijn zijn, by Berlijn hooren, en nergens anders. In die taak is men dank zij de via triumphalis voortreffelijk geslaagd. Niet alle takken van sport zyn op het rijkssportveld ondergebracht. Het roeien en de kanosport b.v. worden in Gruenau ge houden, een geheel ander gedeelte van Ber lijn. Dan is er nog de Duitschlandhal bij de Avusbaan, waar het boksen en het worste len zullen worden verwerkt. Het schieten vindt aan de Wannsee plaats, de uithou- dingsproef der military op Doeberitz en zoo meer. Maar athletiek en zwemmen, hockey en voetbal, dit laatste wat halve eindstrijden en finale betreft, een groot deel der ruiter sport, handbal, gymnastiek, voor een deel ook schermen zyn op het 131 H.A. groote terreinencomplex ondergebracht. Het mid delpunt van het rijkssportveld wordt ge vormd door de Deutsche Kampfbahn, wat wij zouden noemen het Olympisch stadion. Het merkwaardige van dit stadion is wel, dat het onoverdekt is. Waarom, zal men zich afvragen? Waarom geen eeretribune en andere zittribunes, afgeschut tegen regen, zon of wind? De bouwers van dit stadion hebben Griekenland als voorbeeld genomen. Daar kent men geen overdekte plaatsen. De athleten, die hier om de hoogste sporteer zullen strijden, zyn gehard tegen zon, tegen regen, tegen wind en zou men dit dan ook niet van de sportieve toeschouwers mogen eischen? Voor de pers, die haar plaatsen hoog in het stadion bij den zuidelijken ingang heeft, heeft men een uitzondering gemaakt. Daar welft een dak boven de zetels der verslag gevers. Zeventien meter is het stadion hoog, ge meten van den beganen grond. Maar in het stadion blykt, dat het middengedeelte geheel is uitgegraven, tot 13 meter iep, zoodat het hoogteverschil tusschen voetbal veld en de muren van het stadion ongeveer 30 meter bedraagt. Honderdduizend oe- schouwers kan dit reuzen bouwwerk beva ten. Met 41 toegangen zal het publiek de tribunes kunnen bereiken. Onder de P®1* tribunes san den zuidelijken ingang ev'n zich de eere-loge voor het staatshoofd, a vlak by ook de plaatsen voor de leden v het I.O.C. en Nationale Olympische co- mité's, de regeeringspersonen en anderen' Links van dit gedeelte van het stadion De- vindt zich de tribune voor de actieve dee ir.ers, die 3000 plaatsen heeft. Rechts, bij den oostelijken ingang, uitslagenbord met daar boven op de s e ge, waar het Olympisch vuur gedurende io dagen za' branden. Hier zijn ook de masten opgesteld, waar de vlaggen der pro winnende landen zullen geheschen woroen by de ceremonie protocolaire. In de iep- ten, voor de pers wel heel erg ver a voetbalveld en de athletiekbaan. He v balveld is 105 bij 70 meter en heeft dus in ternationale afmetingen. Wij hebben,oriiit zelf kunnen overtuigen, dat het gras P'J_ van magnifieke kwaliteit is. Daar om de 400 meter athletiekbaan, dl® mf. „pn grootste zorg is aangelegd. Overal hee aan gedacht. Buiten de athletieaa ruimte overgehouden voor de 300 steeple en zelfs dê sloot als een er lijkste hindernissen was al klaar. hppft dat men dan de tribunes be|"®lk* het scheidt een dieper liggende smalle gang bouwwerk van het terrein. Daar zu fotografen naar eigen believen kunnen heen en weer draven, daar zullen gers hun weg vinden, kortom he g over baan en veld zal tot een minimum XtTS- ..aand, met rond™ de enorme steenen tribunes krijgt men een geheel anderen indruk van het maar deze is niet minder grootscb twerk weldigend. Hier is inderdaad een ku - geschapen in een eigen apart genre.de de spelen zal dit alles bevolkt wor - toeschouwers in fleurige kleedy, op na. ren rondom de wapperende nland ties, het Olympisch ™ur> ud ^"bracht, door een estafette naar hier over ht fantastisch brandend in den avond e

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 8