DE OVERDEKTE £iichlvaact 'JUiMicafies MAANDKAART 10 zwembaden f2.50. Nieuw wereldrecord 440 yards vrije slag dames. emsüs srne"hcbbm d"'- Fokker 25 jaar vliegtuig-constructeur. VERGASSEND ASP1RIN Een interview met dr. Eckener. DAMES, ZWEMT IN op dc genoeglijke Dameauren. Werkdagen r.m. 10—12. Zwemmen ontspant den geest. Zwemmen staalt zenuwen en spieren. thans daarop gericht. Dit automatische snelzwemmen gaat voor een deel verloren, wanneer ook aandacht gegeven moet wor den aan de 400 M., die natuurlijk in veel minder snel tempo gezwommen moet wor den. Als gezegd, om de volle kracht te cen- centreeren op de 100 M. mag geen ander tempo haar zwemwijze thans beïnvloeden. De Technische Commissie had liever ge zien met het oog op het Nederlandsche zwembelang en op het feit, dat Willy wereldrecordhoudster is op 400 M. vrije slag, dat Willy ook op de 400 M. zou uitko men. Den titel van wereldrecordhoudster ach ten wij in dit verband niet van voorname beteekenis. En het Nederlandsch zwembe lang zien wij meer gediend door een zoo goed mogelijke prestatie op één nummer dan door een minder prestatie op meerdere nummers. Vóór alles gaat het echter bij ons om de gezondheid van Willy, en wij hebben na ernstige overweging onze houding ten slotte definitief bepaald: Willy zal zich niet beschikbaar stellen voor de 400 M. vrije slag. Wij hebben nog wel aan de mogelijkheid gedacht, dat Willy behalve op 100 M. vrije slag in aanmerking zou kunnen komen voor de 100 M. rugslag. Tegen deze uitzending zouden wij geen overwegend bezwaar ge had hebben, omdat de korte baan voor Willy veel minder moeilijk is dan de lange baan, en omdat de rugtraining, evenals de 100 M. vrije slag, in kort tempo geschiedt. De Technische Commissie voelt voor rug slag-zwemmen van Willy niets, omdat zij van meening is, dat wij goede Nederland sche rugslagzwemsters genoeg hebben. Het is voor ons nog geen uitgemaakte zaak, dat Willy niet tot de drie beste Nederlandsche rugslagzwemsters zou behooren. Haar laat ste resultaat in Parijs, 1.18 6/10 op een 50 M. baan, vrijwel onvoorbereid, zegt toch wel iets. Evenals ook haar rugslagzwemmen in de te Amsterdam gewonnen estafette 3 X 50 M. wisselslag. Intusschen is het ons wel dat de T. C. het rugslagzwemmen van Willy heeft afgewe zen, al hadden wy mogen verwachten, dat zij Willy in de gelegenheid zou hebben ge steld haar kunnen ook op de rugslag te demonstreeren". Tine Wagner in acic. Tine Wagner van het IJ heeft gister avond in het Sportfondsenbad te Am sterdam het wereldrecord over 440 ards, dat op naam stond van de Rotter- damsche zwemster Rie Mastenbroek met een tijd van 5 min. 29,2 sec. geves tigd op 16 Februari 1936 te Maastricht, met 7,2 sec. verbeterd en gebracht op 5 min. 22 sec. Tine Wagner deed tevens een poging het wereldrecord 300 en 400 meter vrije slag te verbeteren, doch hierin slaagde zij niet. Tine begon in een vrij snel tempo en keer de bij de eerste 100 meter op 1 min. 11.4 sec. De tweede 100 meter zakte zij iets af en keerde zij op 2 min. 35 sec. Het ging daarop weer sneller en by de 300 meter keerde zij op 3.59, dus ongeveer 9 sec. boven het wereldrecord van Willy den Ouden. Luide aangemoedigd vergrootte zy nu langzaam haar tempo en de 400 meter gingen in 5 min. 20 sec., dus 4 sec. boven het wereldrecord van Willy den Ouden. Zij was er dus niet in geslaagd dit te verbeteren. De 440 yards waren in 5.22 gezwommen, dus 7.2 onder het wereldrecord. Tine Wagner heeft hiermede dus nu 2 wereld records op yards-afstanden. Ook op de yards gaan we dus steeds meer en meer vooruit. Nog een record. De IJ-zwemmer Maier verbeterde het record 200 M. schoolslag op fraaie wijze met 5.6 sec. en bracht het op 2 min. 36 sec Maier had een goeden start, keerde bij de 50 meter op 34 sec. en bij de 100 meter op 1.16, zeer snel dus. Men kon dus wel reeds zeggen, dat het lukken zou. De 150 meter gingen in 2 min. 1 sec. en de 200 meter in 2 min. 46 sec. Zeilen. GROOTE BELANGSTELLING VOOR DE OCEAANRACE 1936. Waaraan voor het eerst een Hol- landsch, en nog wel een Zaansch jacht deelneemt. Vrijdagavond had de Zaansche Zeilver- ecniging een bijeenkomst georganiseerd, waar de heer C. Bruijnzeel Jr. een causerie rlnl ,oV« Zijn deelname aan de Oceaan- c ,„met z'jn nieuwgebouwd jacht Zeearend en de heer E. Crone de praktijk van een Oceaanrace zou laten zien, middels een van de race 1935 opgenomen film.. Geheel voor de vuist weg gaf de heer Bruynzeel een uiteenzetting van de voor naamste bizonderheden van zijn nieuwe jacht „Zeearend", waarmede hij aan de Oceaanrace 1936, een traject van 3400 zee mijlen, hoopt deel te nemen. Toen ik, aldus spreker, het Amerikaan- sche jacht „Stormy Weather", dat na de ge wonnen Oceaanrace 1935 in ons land kwam, zag, dacht ik „zoo een moest ik eigenlijk hebben". Deze gedachte liet mij niet meer los en op een goeden dag ging ik naar de fa. de Vries Lentsch te Amsterdam en vroeg of zij voor mij zulk een jacht wilde bouwen. Dat wilde zij gaarne doen, doch toen ik aan drong op e«i wat zwaarder schip en een nog sneller schip dan de „Stormy Weather" werd besloten het bouwplan te laten maken door de firma Sparkman en Stephens Inc. te New York, die ook het bouwplan van de „Stormy Weather" had opgemaakt. Door de verschillende wenschen, die ik had, o.a. een sterke Dieselmotor (de S.W. heeft een benzinemotor), een teakhouten dek (de S.W. heeft een dek van spruce) werd vervolgens het definitieve bouwplan mijn schip 21 ton (S.W. 20 ton) met een totale lengte van 16 yt M. en waterlengte van 12.40 M. met een diepgang van 8.20 M. Door middel van een model S.W. en model „Zeearend" werd het mogelijk door sleepproeven de waterweerstand op te meten, hetgeen een bevredigend resultaat opleverde. De Zeearend heeft een teakhou ten dek, doch de romp is van mahonyhout, dat aan onze fabriek gedroogd is en daar door als het ware „koud" tegen elkaar ge construeerd kon worden zonder gevaar dat door z.g. ruw worden de waterweerstand vergroot zal worden. Bij de spant en is elke derde van staal en de andere twee van hout. De „Zeearend" is volgens Lloyd's voorschrift gebouwd. Daar aan is niet alleen streng de hand gehouden, doch waar mogelijk is niets nagelaten om de zeevaardigheid nog te vergrooten. Daar voor zijn kosten noch moeite gespaard en gestreefd is naar het zoo licht mogelijk hou den van het schip, veelal met gebruikma king van zeer sterke doch lichte materialen als aluminium enz. De bovenbouw is ge stroomlijnd en vervaardigd van speciaal licht materiaal, dat o.a. gebruikt wordt bij den bouw van vliegtuigen. Het inrichtingsplan is naar een ontwerp van den heer P. Swart, architect te Wasse naar, opgemaakt. Gestreefd is naar alge- heele scheiding van woonruimte en slaap- ruimte, omdat by een Oceaanrace de condi tie van de bemanning van nog grooter be lang is dan het schip zelf. Een rustige slaap en goed eten zijn hoofdeischen voor het „fit" blijven van de bemanning. Spreker deelde nog vele bizonderheden mede over de navigatiehulpmiddelen als o.a. kaarten, radio, enz. mede, waarby wij den indruk kregen, dat vooral ook gezorgd wordt voor „Safety first". De groote mast is 19 M. lang. Het groot zeil is 75 M2., terwijl het totaal zeilopper- vlak pl.m. 120 M2. is "Jit het feit dat vele reservezeilen en an dere onderdeelen aan boord medegenomen worden, blijkt dat de heer Bruynzeel de veiligheid aan boord niet opoffert aan den sporteisch „zoo weinig mogelijk lading". Het jacht en de bemanning gaan over 14 dagen aan boord van de „Veendam" naar New-York. Vandaar wordt het traject van 150 mijl naar de start te New-Port gezeild. Aan het eerste gedeelte van de race New PortBermuda nemen zeer veel jachten deel. De groote race gaat dan van Bermuda, ongeveer op de 42e linie naar Cuxhaven. In 1935 werd een meer Noordelijke route over den Oceaan gevolgd en deed het win nende jacht er pl.m. 18 dagen over van Amerika tot Schotland. Aan de groote race nemen behalve de Hollandsche „Zeearend" Zweedsche-, Noor- sche, Duitsche, Amerikaansche e.a. jachten deel, zoodat het een interessante interna tionale race belooft te worden. De Z.V.V.-voorzitter bracht, zeker met in stemming van alle aanwezigen, den heer Bruijnzeel dank voor zijn interessant be toog en wenschte den heer Bruynzeel met zyn sportieve bemanning een succesvolle reis toe. Na de pauze bracht de heer E. Crone, de door den oud-Zaandammer, den heer Evert Endt, gemaakte film van de race 1935, op genomen aan boord van het winnende Ame rikaansche jacht „Stormy Weather" op het witte doek en hield daarbij een van deskun digheid op zeezeilgebied getuigend, praatje. Het zou ons te ver voeren deze móóie film, die ruim 1 uur lang prachtige zeege zichten toont en interessante beelden uit havenplaatsen geeft, op den voet te volgen. Wij volstaan daarom met de vermelding, dat dit schip ook de Wilhelminasluis te Zaandam passeerde, daar het den Helder binnenviel om via AlkmaarZaandam en Amsterdam in IJmuiden weer zee te kiezen. Een ieder was het met den heer v. d. Stadt, den Z.Z.V.-voorzitter eens, toen hij in zyn dankwoord aan den heer Crone, de op merking maakte, dat 'de film ons leerde, dat de onderneming van den heer Bruynzeel en zyn vrienden durf en zeemanschap vereischt naast groote sportiviteit. Te ruim 11 uur gingen allen voldaan over het gehoorde en geziene huiswaarts. (Zaanl.) ZEIL- EN WATERSPORTVEREENIGING UITGEEST. J.l. Zondag hield de zeil- en watersport- vereeniging Uitgeest haar eersten wed strijd voor kanovaarders in het dobber- visschen. Het water was door den stevigen bries nogal woelig, er stonden flinke golven en besloten werd dan ook het terrein van den wedstrijd in hoofdzaak te bepalen nabij den jachthaven. Te ruim half drie uur waren de pedde laars weer binnen en ging men over tot het vaststellen van den uitslag. De voorzitter der vereeniging dankte hierbij de wedstrijdcommissie en sprak de wensch uit dat ook de kano-leden weer paraat zouden zijn en blijven zoowel in het belang der vereeniging als voor zich zelf. De uitslag was als volgt: 1 Wil. Zoet, 1 G. Schenk, 2 D. van Vliet en 3 M. Bak. Aansluiting schaken. Wandelen. MARSCH BRUSSEL-ROTTERDAM. drï Fr»agniiddag half vij' ziJn te Brussel ml™ ?Cl?e en 24 Nederlandsche deelne- RottorH V°°r den marsch Brussel Rotterdam over 150 K.M., welke marsch georganiseerd wordt door de RotterdTmsche N^rlaSPHrtrreTerniging ta gracht van de Nederlandsche Unie voor de wandelsport Des avonds om 10 uur had men reeds 37 van de 150 K.M. achter den rug en passeer de men Contich op 11 K.M. van Antwerpen. De wandelaars werden gisteren te Rotter dam verwacht. BrusselRotterdam in 27 1/2 uur. De groep van 24 Nederlandsche wande laars en een Franschen sportvriend is erin geslaagd den marsch van Brussel naar Rotterdam, een afstand van ongeveer 150 K. M., af te leggen in 27 1/2 uur. Men heeft dus niet het gestelde doel, dezen afstand binnen 25 uur te loopen, bereikt. Een half uur voor den berekenden tijd arriveerden de 27 tippelaars in goede con ditie te Antwerpen, nadat zy 50 kilometer in 7 uur hadden afgelegd, dus met een tempo van ruim 7 kilometer per uur. Om half een des nachts werd de tocht hervat en 5 1/2 uur later werd de grens gepasseerd waar twee Franschen opgaven wegens te groote vermoeidheid. Om kwart voor tien werd Zondagmorgen Breda bereikt, het einde van de tweede étappe van 50 kilome ter. Om kwart voor twee werd met de pont over den Moerdijk gevaren, waarna om vier uur Dordrecht werd bereikt. Steeds meer supporters en clubgenooten waren de wan delaars tegemoet getrokken zoodat het een optocht in klein formaat werd, toen de kranige troep om 7.10 uur Rotterdam, het eindpunt, binnenmarcheerde. Een autobus had de wandelaars onder weg begeleid en om de 10 kilometer stopte de bus om eet- en drinkwaren uit te dee- len. Nadat de tocht was volbracht, werd aan iederen deelnemer een herinnering in den vorm van een beker met inscriptie uitge reikt, waarby vooral hulde werd gebracht aan den eenigen Franschman Guerin, die evenals de Nederlanders dezen zwaren tocht op keurige wijze had volbracht. Wielrennen. ALKMAARDERS IN LEEUWARDEN. Gisteren hadden op de Leeuwarder wie lerbaan wedstrijden plaats, waaraan ook Alkmaarders deelnamen. In den koppel- wedstryd over 30 K.M. werd het koppel GrootBol vierde met 3 punten en met 1 ronde achterstand op de winnaars. A. S. V. VICTRIX. De A. S. V. Victrix hield Zondag een trainingsrit over 50 K.M. voor de A en B- klasse en een 25 K.M. rit voor de C-klasse. Er was veel belangstelling. Er werd zeer prachtig gereden. De renners reden zeer tactisch en sportief, waardoor de rit tot het eind aan toe spannend bleef. De uitslagen waren: A-klassen: 1. P. Zandvoort; 2. J. Zand- voort; 3. W. Visser; 4. Van Essen; 5. D. Oudshoren; 6. H. Oudshoren. B-klasse: 1. De Koning; 2. De Boot; 3. De Zeeuw; 4. Kusch; 5. Evers; 6. Stroom- bergen. C-klasse: 1. J. Cettenbras; 2. J. Bruin; 3. Heemstra; 4. Wester; 5. Nierop; 6. W. Slot. A t h 1 e t i e k. A.A.C. OPENT HET BAANSEIZOEN. Brasser (A.A.C.) vestigt een nieuw Nederl. record hoogspringen met 1.945 M. Het zomerseizoen voor de athletiek, voor wat de baan wedstrijden betreft is gisteren geopend door de A.A.C. Het was Brasser van A.A.C. die ervoor zorgde, dat er ook op deze wedstrijden een nieuw Nederlandsch record gevestigd werd en wel bij het hoogspringen. Na met 1.85 M. begonnen te zyn, welke sprong hy zonder eenige moeite met zyn trainingspak aan, deed, passeerde hij de 1.90 en precies gemeten was het 1.912 M., waar mede hij dus reeds het op naam van Roe lof s staande record van 1.883 M. verbeterd had. Dit was echter nog niet genoeg en na nog eenige sprongen gedaan te hebben bracht hij het tot 1.945 M. hetgeen dus zeg gen wil, dat hij het record van Roelofs met 0.062 M. verbeterd had. Deze prestatie is des te mooier wanneer men bedenkt, dat hij tevoren reeds 110 M. horden geloopen had en hier met een goe den tijd van 15.9 sec. op fraaie wijze twee de geworden was achter Kaan van Haarlem. Schaken. HET INTERNATIONAAL SCHAAKTOURNOOI VAN MOSKOU. In de tweede ronde van het internationale schaaktournooi te Moskou heeft Loewen- fisch gewonnen van Eliskases. Dit is de eenige partij tot nu toe, welke een winst punt heeft opgeleverd aangezien in de eerste ronde alle partijen met remise eindigden. De uitslagen van den tweeden dag zijn: Loewenfisch wint van Eliskases. Flohr remise met Capablanca. Lilienthal remise met Lasker. De partijen Rjumin—Botwinnik en Kahn Flohr verliest. De resultaten der derde ronde van het Moskousche tournooi waren: Ragozine wint van Flohr. Botwinnik wint van Lilienthal. Dr. Lasker wint van Eliskases. Capablanca wint van Rjumin. Loewinfisj remise met Kahn. De stand luidt: Loewenfisj, Capablanca en dr. Lasker 2 punten; Ragozine en Botwinnik 1'A en een afgebroken partij; Kahn 1 punt en een afgebroken partij; Lilienthal en Flohr 1 punt; Rjumin en een afgebroken partij; Eliskases Y, punt. Zondag zyn de partijen van de vierde ronde gespeeld van het internationaal schaaktournooi van Moskou. De resultaten waren: Kahn remise met Lasker, Eliskases remi se met Botwinnik, Rjumin remise met Li lienthal. De beide andere partijen, t.w. die tus- schen Capablanca en Rogosin en tusschen Flohr en Loewenfisch zijn afgebroken. Bridge. BRIDGE-WEDSTRIJD. Zondag werd in hotel Concordia te ho,?H °Ude een bridge-wedstryd ge- 2. C Langedijk, Oudkarspel en Jb. Groots Zuidscharwoude, 44 pnt.; 3. A. Groot en j Deen, Obdam, 47 punten. De levensloop van een groot man. Zooals reeds is medegedeeld was het Zaterdag 25 jaar geleden dat Fokker door het verkrijgen van een vliegbrevet op een door hemzelven ontworpen en gebouwd vliegtfiig zyn succesvolle car rière als vlieger en als vliegtuigcon structeur aanving. Vyf en twintig jaren, slechts een kort tijdsbestek in den snellen tyd waarin wy leven, doch voor de luchtvaart juist het tijdvak waarin het vliegtuig van een broos, zeer kwetsbaar toestel met onbeduidend krachtvermogen is uitge groeid tot de machtige moderne ma chine, die met een uursnelheid van meer dan 400 K.M. met schier volkomen veiligheid de lucht doorklieft. De vliegkunst en Fokker zijn met en door elkander opgegroeid. De jeugdige doch energieke vlieger die 25 jaren geleden zyn vliegbrevet behaalde, heeft zich ontwikkeld tot den constructeur met wereldreputatie, wiens comfortabele, civiele vliegtuigtypen in regelmatig lynverkeer staten en conti nenten met elkaar verbinden, en wiens krachtige gevechtsmachines de militaire vei ligheid der volkeren verzekeren. Het is een merkwaardig man, wiens jubileum thans gevierd wordt. Een man met die veelzijdigheid van dikwerf strijdige karaktereigenschappen, die steeds weer het genie kenmerken, dat in intuïtief aanvoelen, voor een bepaald probleem de juiste oplos sing weet te vinden. Goedhartig, toch strijd lustig en van een ongekende werkkracht. En toch weer het liefst arbeidend in vol slagen ongebondenheid en onafhankelijk heidszin. Sober voor zichzelf, gul tegenover an deren. Ingenieur bij de gratie Gods, doch zonder positieve wetenschap van Logarithmen en Integralen, met een intuïtieve visie op alles wat constructie is. Opgewekt en vriendelijk, doch anderzijds weer dikwerf zeldzaam scherp als het er om gaat, op gevaren te wijzen, misstanden uit den weg te ruimen of onrecht te bestrijden. In zekeren zin een eenzame met weinig uiterlijk vertoon van vriendschap, doch met een grenzenlooze liefde voor zijn moeder. Breed en internationaal in handelen en opvattingen en toch Nederlander in den besten zin des woords. Een vliegende Hol lander is hy, die reeds als jongeling het geheim van het evenwicht in de lucht heeft weten te ontcijferen, en tevens desbewust de voorwaarden ter verzekering ervan con structief in zijne vliegtuigen wist te ver wezenlijken, en door een bijzonder samen gaan van karaktereigenschappen en gees telijke vermogens erin geslaagd is een enorm technisch en commercieel resultaat tot stand te brengen. Een gebrekkig begin. In 1911 begonnen met gebrekkige-midde len en zonder technische wetenschappelijke voorlichting wist Fokker by constructie van zijn toestel „de Spin" genaamd het vraag stuk der stabiliteit waaraan alle toestellen van dien tyd in 1911 begonnen met ge brekkige middelen en zonder technisch wetenschappelijke voorlichting wist Fokker by constructie van zyn toestel „De Spin" genaamd het vraagstuk der zydelingsche stabiliteit, waaraan vrijwel alle toestellen van dien tyd mank gingen, op ingenieuse wyze op te lossen. Terwijl alstoen slechts byna uitsluitend by windstilte gevlogen werd, deed Fokker de toenmalige vakwereld met dit automa tisch stabiel vliegtuig verbaasd staan door by den sterksten wind de scherpste bochten te draaien. De eerste Fokkerfabriek. Na in 1912 met groot succes te St. Peters burg deel te hebben genomen aan een wed strijd voor militaire vliegtuigen, achtte hij den tyd gekomen om een eigen vliegtuigen- fabriek op te richten. Hiertoe wendde hij zich allereerst tot Nederland, waar hy slechts bemoedigende woorden te hooren kreeg, doch geenerlei steun ontving. Terwijl ook verdere pogin gen in Engeland en Frankrijk faalden, slaagde Fokker er in 1913 in om in Duitsch- land in een wedstrijd voor het transpor teeren van militaire vliegtuigen den eersten prijs te behalen, waarvan een order voor een serie machines het gevolg was, die hem in staat stelde eerst eerst te Johannisthal en later te Schwerin een fabriek op te richten. Die oorspronkelijk slechts van geringe om vang was, doch in den wereldoorlog uit groeide tot een groote industrieele onder neming, die in de jaren 1914—1918 meer dan 40 verschillende vliegtuig-typen produceer de, welke alle door Fokker ontworpen waren. Vooral de D 7 bleek dermate superieur te zijn, dat alle Duitsche vliegtuigfabrieken opdracht kregen om dit Fokkerproduct na te bouwen. In dien tijd vond Fokker ook de oplos sing van het probleem om met machine geweer synchroon door het schroefveld van den propeller te schieten, welke vin ding op bevel van de Duitsche regeering op alle Duitsche gevechtsvliegtuigen werd aangebracht. Onmiddellijk na den oorlog keerde Fokker in Nederland terug, alwaar hij in het jaar 1919 te Amsterdam in de voormalige ge bouwen van de Elta (eerste luchtvaart ten toonstelling) Amsterdam een fabriek ves tigde en met den bouw van Fokker-vlieg tuigen in Nederland een aanvang maakte, Bij deze onderneming kwamen spoedig opdrachten in van de Nederlandsche en van buitenlandsche regeeringen voor de leve ring van militaire vliegtuigen. Het eerste verkeersvliegtuig. Waar Fokker echter een der eersten was m.l, langdunig en krachtig werk» bii r u m a i e k 17 van eh. die inzag, dat het vliestu-g ook ais ver* keersmiddel een giioote toekomst tegemoet ging, ontwierp hy en bouwde hy in 1919 het eerste verkeersvliegtuig, in serie de Fokker F 2, dat als zoodani.g geconstrueerd is, dat aan de toenmalige eischen van het lucht verkeer in hooge mate voldeed en evenals destijds de spin voor d.ï verdere ontwikkeling der luchtvaart van allfereerste beteekenis geweest. 18 Onder Fokker's leidin\g is de N.V. Neder landsche vliegtuigenfabrtek in staat geweest zich te ontwikkelen tot een zeer belangrijk Nederlandsch bedrijf met internationale reputaties en met een grooten omzet op de buitenlandsche markt. 1200 vliegtuigen vervaardigd. In de jaren 1919—1936 werden in de' fabrieken der vennootschap te Amster dam ruim 1200 complete vliegtuigen vervaardigd. Op het oogenblik vliegyen Fokker verkeersvliegtuigen op de luchtlijnen van niet minder dan 45 maa\\schappyen: 22 regeeringen gebruiken voor hare landsverdediging Fokker militaire en marine-vliegtuigen. Het aantal1 door de Fokker-fabrieken naar het buitenland verkochte licenties voor den bouw van hare producten bedraagt niet minder dan 24 in 15 staten, waaronder er zjjn welke reeds over een eigen belangrijke vliegtuigindustrie beschikken. In 1921 bracht Fokker, op uitnoodiging van de Amerikaansche regeering een bezoek aan Amerika en besloot hy de enorme mo gelijkheden voor het luchtverkeer in dit werelddeel waarvan toenmaals vrijwel nog geen sprake was, inziende, aldaar een fa briek te vestigen. Eenige jaren later -werd deze onderneming opgenomen in de alstoen door hem opge richte Fokker Aizcraft Corporation of Ame rica, welke later overging in handen van de General Aviation. Ook hier ontwikkelde Fokker verschei dene typen van verkeers- en militaire vlieg tuigen, terwijl hy groote series leverde aan de Amerikaansche luchtvaartmaatschappijen en aan de Amerikaansche regeering. Met voldoening kstn Fokker terugzien op de vele record- en historische vluchten, welke in de loop dei: jaren met Fokker- vliegtuigen volbracht werden. Anthony Fokker, de vliegende Hollander, de steeds met nieuwe dankbeelden vervulde mensch, die met taaie volharding en noeste vlijt erin geslaagd is de stoutste plannen tot verwezenlijking te brengen. In hem wordt gehuldigd een der grootste zonen van ons vaderland,, een voorbeeld roor de jeugd van heden, van de enorme mogelijkheden, die het leven biedt aan hem, die in zelfbewustheid werkt aan den op bouw van een levensdoeL ONZE POSTVUCHTEN. De Lijster is op de uitreis tu Singapore geland. De Kwak is op de thuisreis te aRn- goon geland. De Sperwer (thuisreis) kwam* te Athene aan. De Perkoetoet bereikte op de uitreis Bagdad. Wanneer naar Indiëï Dr. Eckener heeft na zyn terugkeer uit de Ver. Staten een D.N.B.-verslaggever een onderhoud toegestaan, waarin hy zyn te vredenheid betuigde over de resultaten van de vlucht naar Noord-Amerika. Naar aan leiding van de in de bladen verschenen be richten over een Zeppelinlijn tusschen Ne derland en Indië worden nog besprekingoji gevoerd. Tot een definitief resultaat hebben die echter nog niet geleid. Eenige maanden geleden heeft dr. Eckener, naar hij thans verklaarde, in overleg met den vertegen woordiger der Nederlandsche belangheb benden besloten, de besprekingen voort te zetten na de tien vluchten over den Atlan- tischen Oceaan, die de Hindenburg zal ma- ken. Dr. Eckener verwacht den ongeveer 12.000 K.M. grooten afstand in vier en een half tot vyf dagen té kunnen afleggen met de Hindenburg. DE „HINDENBURG" WEER VERTROKKEN. Het luchtschip „Hindenburg" is Zondag morgen vroeg voor z\jn tweede reis naar Noord-Amerika gestart. Aan boord be vinden zich 40 passagiers. Het luchtschip vloog over Eindhoven, Bergen op Zoom en Vlissingen.- BURGEMEESTER en WETHOUDERS van ALKMAAR brengen ter algemeene kennis, dat in het Gemeenteblad van Alkmaar nr. 1525 is opgenomen het beslim van den Raad dier gemèönte van December 1935 en 30 Januari 1936 waarbij is vastgesteld EENE VERORDENING, regelende de rangen, het aantal, tle samen^ stelling, dc eischen van benoem baarheid en de bezoldiging der ge meentepolitie. Deze verordening is heden afg«konaig en gedurende drie maanden ter gesneen e secretarie ter lezing gelegd. Zij is aldbl' tevens in afdruk tegen betaling der kos verkrijgbaar. Alkmaar, 16 Mei 1936. Burgemeester en Wethouder^ voornoemd, F. H. VAN KINSCHOT, Burgemeester. A. KOELMA, Secretaris. jl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 8