AUTORIJDEN MET DE POST. KAMER VAN KOOPHANDEL EN FABRIEKEN. 1 mm 85d.p.J&s k) I Siad en Omgeving. DE Codi^l^MkidAJxiit de xuimiysft ckbesfe Eon lang* rit om do post van do nachttroinon vroog to doon bozorgon. Van den nacht In den dog. Ter vergadering van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Hollands Noorderkwartier, gistermiddag gehouden ten stadhuize te Alkmaar, onder voorzitter schap van den heer S. W. Arntz, waren af wezig de heeren Ringers en Bonnet wegens ziekte en de heer Valkering omdat hij een andere vergadering moest bijwonen, alsme de de heeren Leber en Grondsma (laatstge noemde had bericht gezonden iets later te zullen komen, maar verscheen heelemaal niet). De heer Nobel, die bij de opening nog niet aanwezig was, kwam later ter verga dering. Als eerste punt van bespreking kwamen aan de orde ingekomen stukken. a. Afdruk van het verslag van de 18e ver gadering van den Spoorwegraad met de daarbij behoorende verslagen van de dienst- rcgelingcommissie en van de commissie voor de tariefbelangen. De heer K o 1 s t e r, die namens de Kamer lid is van den Spoorweg- raad, gaf daarbfj eenige toelichtingen, waar uit bleek dat alle verzoeken om betere aan sluitingen te Amsterdam, het doen stoppen van enkele treinen te Heerhugowaard eri Anna-Paulowna, enz. waren afgewezen. In enkele gevallen voelde de directie niet het belang van de verzoeken, in andere (die wat betreft betere aansluitingen) was ge antwoord dat de werkzaamheden aan de lij nen te Amsterdam-Oost eerst moesten wor den gereed gemaakt; daarna kan men zien of aan de verzoeken kan worden voldaan. b. Schrijven van de V.V.V. Groet-Camper- duin en omgeving betreffende verbetering van de postbestelling aldaar, waaraan de Kamer een werkzaam aandeel heeft gehad. De secretaris, de heer Scheffel, deelde mede, dat na eenige verzoeken, welke aan vankelijk waren afgewezen, de postbestel ling zóó was geregeld, dat die nu niet meer plaats vindt vanuit Schoorl, maar vanaf het hulpkantoor ter plaatse, mits de bijvoeging op het adres staat „post Groet". c. Afschrift van een adres aan B. en W. van Den Helder van het comité tot behoud van de scheepvaart in het Heldersche ku- naal tot aan de Postbrug. De heer Grun- v; a 1 d, lid van het comité, lichtte het adres nader toe. Hij deelde mede, dat er plannen zijn om de bestaande brug ter plaatse, die gerestaureerd moet worden, te vervangen door een vaste brug, waardoor de scheep vaart onmogelijk zou worden, zeer tot schade en waardevermindering van de za ken aan dat gedeelte van het kanaal. Op zijn voorstel werd besloten tot het zenden van een adhaesie-betuiging aan het adres. d. Afschrift van een adres van de Nederl. handelsreizigersvereeniging aan Ged. Sta ten van de verschillende provincies betref fende de geldigheid van spoorabonnemen- ten op autobusdiensten. In dit adres wordt gezegd, dat door de opheffing van verschil lende spoorlijnen en het sluiten van tal van stations voor het personenvervoer de hou ders van spoorwegabonnemehten meermalen verplicht zijn gebruik te maken van auto buslijnen, die het vervoer der spoor overna men. Met de directie der spoorwegen was hierover reeds gesproken en 2ij had toege zegd te zullen trachten te bewerken, dat in de toekomst de betreffende autobusdiensten de spoorabonnementen op hun lijnen gel dig zouden verklaren of er een belangrijke reductie voor zouden toestaan. Maar, zeiden adressanten nu, als die autobusdiensten daar niet op willen ingaan, is daar niets aan te doen, tenzij Ged. Staten bij het verleenen van concessies daar 'n dwingend voorschrift van maken. En dat nu vroegen zij in hun adres. Uitvoerig werd over dit adres gesproken. Erkend werd, dat het logisch zou zijn, als de abonnementen goedkooper werden nu er minder voor gegeven wordt. Het eind van de discussie was, dat het adres in handen werd gesteld van de verkeerscommissie om met den heer Kolster te overleggen wat te doeft staat. e. Verzoek van de K. v. K. te Arnhem om steun voor haar actie voor een eenvoudig systeem van gerechtelijk incasseereh van kleine vorderingen, in casu aan te dringen op aanneming van het daartoe ingediende wetsontwerp, waaromtrent de Kamer ver ontrust was door het afwijzende rapport van de commissie voor privaat- en strafrecht jfeuilleton ..En heb je nooit geluiden op den zolder gehoord, als je 's avonds nog laat aan het werk was?" ln.fel? oud huis als het kasteel hoor rip, ini r ,80luiden Bls houtworm en gelijke, daar let je niet meer op na een paar dagen". „Neen, ik bedoel hooger op de vlierine boven je hoofd?" Plotseling bleef Erik staan. „Zoo, bedoelt U dat?" hijgde hij. „Ja, en het gekke is", bromde de chef, „dat zoowel Rietsen als Backersen de heele vliering indertijd nauwkeurig onder zocht hebben, maar ze hebben zelfs geen voetstappen in de dikke laag stof gevonden. Misschien heb jij wel eens wat gehoord, boven je hoofd?" „Neen, ik heb niets gehoord, maar het kasteel 1b solide gebouwd, dus de zoldering is vrij dik. Je kunt boven wel een bal ge ven, zonder dat iemand het beneden hoort". „Dirk vertelde me, dat hij vanmorgen een uur voor zonsopgang in een boom in het park zat en naar het kasteel keek, toen hij opeens een hoofd uit een schoorsteen zag steken, Toen zag hij Piet Japter tegen uit de Tweede Kamer. Na eenige bespreking werd tot steun besloten. f. Van de Kamers van Koophandel en Fa brieken te Dordrecht en Nijmegen waren afschriften ingekomen van adressen aan den minister van Handel, Nijverheid en Scheepvaart, in verband met de uitvoering van de warenwet. Hierin werden bezwaren geopperd tegen de bedragen welke door verkoopers van levensmiddelen zullen moe ten worden betaald voor de instandhouding van de keuringsdiensten en tegen de wijze waarop de Kamers van Koophandel zullen moeten meewerken aan de vaststelling van de kohieren daarvoor. Ook over deze kwestie werd langen tijd gesproken. Men vond het onbillijk, dat de kosten van de keuringsdiensten worden ge legd op de schouders van den handel in le vensmiddelen, ofschoon de diensten werken in het algemeen belang. De heer M o e n s merkte op, dat het alge meen de kosten niet meer kan betalen en dat daarom deze regeling is gekomen, die hij wel niet fraai vond, maar die dan toch 't blijven bestaan van keuringsdiensten moge lijk maakt. Verschillende heeren klaagden erover, dat er geen goede verhouding in de aanslagen is gemaakt, de laagste moet nog f 5 beta len. De heer Kramer zou den aanslag willen zien geregeld naar den omzet. De heer Grunwald vroeg of de filialen van grootere zaken afzonderlijk zullen moeten offeren dan wel of de groote ondernemingen slechts één bedrag betalen. Besloten werd dit te onderzoeken en daarna, zoo noodig, te adresseeren aan den minister, waarbij de commissie voor de ver ordeningen zal worden gehoord. Het borgstellingsfonds. De heer M o e n s gaf eenige mededeelin- gen over de totstandkoming van het mid- denstandsborgstellingsfonds, waarover in de vergadering van het Bureau der Kamer met vertegenwoordigers van -middenstandsver- eenigingen op Woensdag der vorige week reeds gesproken is door den heer Verschoor. Wij verwijzen dus naar het verslag van die vergadering. Geruimen tijd werd door de heeren ge sproken over de mate waarin borg zou kunnen worden gesteld. Men vroeg of de credieten zouden mogen worden veastrekt tot een totaal bedrag van de inkomsten van het fonds (de rente van haar kapitaal) of dat men hooger zou mogen gaan. De heer Moens meende, dat men wel kon gaan tot tien maal dat inkomen. Of veel zal kunnen worden bereikt, iB nog niet te zeggen, maar de Kamer mag niet afzijdig blijven staan. In elk geval moet men geen overdreven voorstelling koesteren van de werking van het fonds, dat alleen credieten zal verstrek ken aan credietwaardigen. Spr. wees er nog op, dat het in vele gevallen voor de betref fende zaken al van voordeel zal zijn, als zich er iemand mee bemoeit, wat dan de se cretaris van het fonds zou kunnen zijn, die misschien nog wel wat zou kunnen bereiken bij de schuldeischers. Door den voorzitter werd met nadruk gewezen op de moeilijke taak van het nog te benoemen bestuur van het fonds. Dé be stuursleden zullen heel veel tijd aan de zaak moeten besteden, en dit belangeloos v»v S/W*"* H 25 de ornamenten van den muur opklimmen aan den kant van de bedienden-afdeêling als de meest getrainde geveltoerist. Herin ner je je nog den avond dat wij Dirk be wusteloos in het park vonden? Nu, toen was Piet Japter naar beneden geklommen en Dirk had hem gesnapt. Hij holde hem achterna en wilde hem juist grijpen, toen de boomtak tegen zijn gezicht sloeg. Een anderen keer heeft hij de hand op hem kun nen leggen, maar toen vloog de aap hem aan en krabde hem bijna de oogen uit, zoo dat hij Piet los moest laten om zichzelf te gen de woede van het dier te beschermen". „Mijn hemel, dat zal vannacht spannend worden", zet Erik. „Ja, dat vermoed ik ook. Maar denkt U er om, dat wij het stilzwijgen er over moe ten bewaren, wil hij in onze handen val len. Alleen Rietsen zullen wij inlichten. Want als Japter argwaan krijgt, verdwijnt hij natuurlijk met zijn aap en het monster tje als een schaduw en dan zullen wij nooit meer de hand op hem kunnen leggen. Daar°m moeten wij allebei gewoon onzen gang gaan en doen aUof er niets aan de hand is alsof wij niets verwachten. Maar zoo gauw de bedienden zich vanavond in hun kamers hebben teruggetroKken zat het rpel beginnen' Zij traden het kasteel binnen. Graaf Thomson was plotseling naar de stad ge roepen, want de fabriek die nu reeds eeni ge weken de onscheurbare zijde fabriceer de, kreeg zooveel bestellingen, dat er met geen mogelijkheid aan voldaan kon wor den en het zag er naar uit dat de fabriek zijn oudeh roem weer zou gaan beleven De machines werkten op het oogenblik dag en nacht door, maar toch konden de bestel- moeten do^n, om de reeds geringe inkom sten van het fonds zoo groot mogelijk te doen blijven. Om dezelfde reden zal het aan beveling verdienen dat er in de verschillen de aangesloten dorpen commissies worden gevormd, om reiskosten enz. te voorkomen. Spr. was er van overtuigd dat het fonds, goed aangepakt en bestuurd, zegenrijk zal kunnen werken. De hoop werd uitgesproken, dat de ge meenten Den Helder en Schagen, die thans nog afzijdig staan, zich alsnog bij het fonds zullen aansluiten. De aanwijzing van een voorzitter en twee bestuursleden van het fonds werd aangehou den tot de besloten zitting, waar men nog besprekingen over deze functies zou willen voeren. Nadat in verband met de ziekte van den heer Ringers het rapport der verkeerscom missie over de genomen stappen in verband met de gevraagde verbetering van den Uit- geesterweg was aangehouden tot de vol gende vergadering, waar naar alle waar schijnlijkheid de heer Ringers weer aanwe zig zal kunnen zijn, werd de openbare ver gadering gesloten. (Van onzen R.-Redacteur). Honderd vijf en vijftig kilometer is de afstand van 's-Hertogenbosch naar Vlis- singen, welke een auto der posterijen icderen nacht nu sedert 15 Mei met stee vaste regelmaat aflegt, om de post van de nachtposttreinen, bestemd voor Wes telijk Noordbrabant en een deel van Zeeland, te vervoeren. Het is zeker wel de grootste afstand, die in het schema der verschillende postautodiensten is opgenomen, maar het is dan ook een heel bijzondere auto, namelijk die, wel ke het nachtposttreinennet is komen uitbreiden met een nieuwe belangrijke verbinding. Om 2.42 uur in den nacht komt de trein, die in Utrecht aansluiting op het nachtnet heeft gehad, op het Bossche station binnen, Dan staan in de postwagens de zakken voor de auto naar Zeeland al weer gereed en in korten tijd is de auto, die tot voor het post- rijluig op het perron is komen rijden, ermee gevuld. Het is, of de correspondenten elders in den lande spoedig de lucht van deze nieu we aansluiting hebebn gekregen, want tel kens gaat er meer post in mee en de gewone postauto, die nu nog op deze route rijdt, zal misschien na eenigen tijd te klein blijken te zijn. Een voorloopster. Toch is het lang niet alle nachtpost voor Zeeland, die met dezen autodienst vervoerd wordt. Er is nog een andere auto, een die van Roosendaal naar Vlissingen rijdt en die tevens het voordeel heeft, dat ermee in alle plaatsen de eerste bestelling gehaald wordt. Dit laatste is met den nieuwen auto- dienst uit Den Bosch, zooals men weet, nog niet het geval. Maar de auto uit Roosen daal bevat alleen de nachtpost uit het wes ten des lands en de post van de laatste dag posttreinen uit de rest van Nederland. Deze post wordt om 1.59 uit Rotterdam per spe- cialen trein verzonden naar Roosendaal, waar hij om 3.0? aankomt. Daar staat een auto te wachten, die de post verder brengt, Zeeland in. Onze auto uit Den Bosch is pas an derhalf uur later in Roosendaal. Zij komt in het eerste deel van haar route nog tijdig genoeg om verschillende eer ste boot-aansluitingen te halen, maar verderop wordt het daarvoor te laat. Wil men dus bijvoorbeeld in het cen trum en het oosten van ons land een brief in 'n plaats in westelijk Zeeuwsch- Vlaanderen met de eerste bestelling be zorgd hebben, dan moet men deze pos ten vóór de laatste dagverbinding met Rotterdam, vanwaar hij dan via Roo sendaal in de eerBte nachtauto terecht komt. Wanneer enkele bootdiensten nu wat later konden vertrekken, 2óu ook de rest van Zeeland nog door den tweeden autodienst wordeh bestreken en aldus in het nachtpost- treinenhet worden opgenomen. Daarover is de postadministratie in onderhandeling en men hoopt het binnen korten tijd zoo ver te brengen, dat het ideaal der nachtverbindin- lingen slechts in volgorde van binnenko men worden afgewerkt. De gravin, die altijd veel van Erik ge houden had en hem ook tijdens de vree- selijke eerste weken steeds had bemoederd, had ook nu weer een vriendelijk glimlach je en een goed woordje voor hem en het was met een gevoel van dankbaarheid voor haar in zijn hart, dat hij even later weer naar zijn laboratorium ging De dag kroop- om. Zoowel de chef als Rietsen en Erik zagen met spanning den nacht tegemoet, maar het BCheen of er geen eind aan den dag kwam. Eindelijk waren de bedienden, die overgebleven waren, in hun kamers en ook de rest van de bewo ners had zich te bed begeven. De lichten in de zitkamers werden als altijd aangedraaid en toen alles in huis stil was, rees de chef overeind. Rietsen en Erik eveneens. „Laten we de maskers voordoen", zei de chef. Zij deden alle drie een zuurstofmas ker voor en kropen voorzichtig achter el kaar de trappen op tot zij op de vliering van het kasteel kwamen. Daar hielden zij even stil en de chef gaf zijn laatste instruc ties. „Absolute stilte ig nu gewenscht, totdat Piet Japter in zicht is", zei hij. „Wij krul- plaats ta w h"™ het dak ik neem de als hit knmt van de bedienden; maar ik heh U r te«enoP klimmen, op het^ak^s. jy" Rietwn' neèmf den ZT ren kant van den vleugel en Hansley blijft in het midden, achter een schoorsteen Eerst onderzoeken we het dak hebben jullie de revolvers bij de hand? Goed. De wacht beneden doet als gewoonlijk de rond- gen werkelijkheid wordt: een brief, waar ook des avonds gepost, wordt in elke wille keurige plaats van Nederland met de eerste bestelling bezorgd. Kan dan straks misschien deze eerste ver binding van Rotterdam uit worden gemist? Geen sprake vanl Zeeland is meer georiën teerd op Rotterdam en het westen dan op de rest van Nederland. Er komt dus met de eerste auto veel meer post mee dan met de onze en het is voor de verschillende post kantoren van het grootste belang, dezen voorraad tijdig in het bezit te hebben. Wan neer alles nu tegelijk zou worden aange voerd, zou men bijvoorbeeld in Middelburg de geheele eerste bestelling pas om half ze ven des morgens aangevoerd krijgen en er zou met sorteeren zooveel tijd gemoeid zijn, dat dety>st veel later pas bezorgd zou kun nen worden. Nachtelijke rit. Niettemin is deze nieuwe verbinding ook nu reeds een belangrijke aanwinst. Eiken nacht tusschen twee werkdagen maakt dezo auto zijn honderd vijf en vijftig kilometer tjes en met mooi weer zooals wij het trof fen, is het in dezen tijd van het jaar een ge not om erin mee te rijden. Ja, met zulk weer gaat het wel, vertelt de chauffeur, zijn oog op den weg gericht, die door de schijnwerpers van onze auto helder verlicht wordt. Maar met mist of gladde wegen is het lastiger vooral omdat we op vaste aansluitingen moeten rijden. Gelukkig 1b er in den nacht niet veel ver keer, zoodat de kans op ongelukken niet zoo groot is. Nu is het echter droog weer met een be wolkte lucht, doch goed zicht. We hebben Brabants hoofdstad al ver achter ons gela ten en naderen Tilburg, waarvan de lichten zich al tegen den donkeren hemel afteeke* nen. Onderweg wordt buiten de grootere plaatsen niet gestopt; ofschoon we waar schijnlijk wel post voor de tusschenliggende plaatsen bij ons hebben, wordt deze daar niet uitgeladen. Voorzoover deze kantoren niet van Den Bosch uit worden bediend, geschiedt dat door het kantoor Tilburg en zoo vervolgens. Aldus zullen verschillende postzakken of een gedeelte van den inhoud ervan straks soms weer een stukje van den weg terug afleggen in de vroegte. Tilburg is uitgestorven op dit nachtelijk uur. Na de gladde cementbaan van den grooten Napoleon-weg valt het gehobbel van de Blechte bestrating in de stad des te meer op. Voor het postkantoor stoppen we even om eeh deel van onze vracht, dat vooraan ligt, uit te laden. We krijgen er een paar nieuwe zakjes voor in de plaats. En dan gauw maar weer op weg naar Breda. We zijn op de dienstregeling al een paar minu ten ingeloopen, maar dat kan geen kwaad, want we hebben nog een grooten afstand voor den boeg. Hier en daar op den weg staren een paar groene lichtjes ons tegen. Katten kiezen bij voorkeur den nacht voor hun jachtpartijen en meer dan eens zien we ze zoo op onzen weg, wanneer ze in de felle lichtbundels van onze schijnwerpers gevangen zitten. Daar vliegt met kalmen wiekslag een groo te vogel vlak voor ons op. Het is een uil, die ook al op dit stille uur op jacht is. Met rus- tigen regelmaat rijden we verder. De snel heidsmeter wijst tusschen de 60 en 70 kilo meter aan en zoo komen we al spoedig in Breda, waarvan de donkere contouren uit de verte al tegen den reeds lichteren hemel te zien zijn. te, en acht van de binnenwachten komen over 'n half uur hier heen en wachten ach ter de deur van de vliering op 'n signaal, Als wij bij ons onderzoek niets vinden, gaan wij ieder naar onze plaats en wachten af, Als wij een van allen Japter of het ge drocht zien, sluipen wij hen na tot wij bij een van ons drieën aankomen. Daarna waarschuwen wij den derde van ons en val- len hen onverhoeds aan, begrepen?" De belde mannen knikten van „ja" en daarna kropen zg door het raam van de vliering het dak op. Zg droegen alle drie zwartgemaakte tennisschoenen, zoodat zg onhoorbaar konden voortsluipen. Een voor een volgden zg den chef. Bietsen en de chef waren op handen en voeten naar de donkere schaduwen van de kanteeten, die boven het dak uitstaken, gekropen. Het platte dak werd alleen hier en daar onder broken door een groep van schoorsteenen. Erik ging achter een ervan in het midden van het dak en van daaruit kon hg de lichten in de haven van het dorpje zien, terwgi de zee een groote Inktzwarte vleit leek, waar op geregelde tgden »t licht van den vuurtoren overheen vloog. Precies vóór hem was de groote glazen lantaarn, die voor het licht in de eetzaal heelemaal be neden zorgde en behalve de schoorsteenen bevatte het dak niets anders dan verschil lende ventilatlekokers van de kamers. Beneden in het park was alles in diepe duisternis gehuld en het eenige lichtje dat in de verte zichtbaar was, bleek uit de portierswoning te komen. Geen enkel geluid werd vernomen, al leen het ruischen van den wind door de boomen. Toen begon het onderzoek. Heel Breda vormt een belangrgk knoop* punt in het nachtelijk postvervoer per auto. Als we by het expeditiekantoor komen, staan er reeds vele auto's te wachten, die post hebben aangebracht en straks weer met post zullen vertrek ken. Hier wisselt onze auto ook van chauffeur, zooals vroeger van postpaar den werd verwisseld op een langen tocht. Voor onzen eersten metgezel, die zijn dienst met dezen rit beëindigde was het „nog zoo laat", voor onzen nieu wen geleider, die de plaats van zijn collega komt innemen, ia het „al zoo vroeg". Hg begint zgn dienst bg vieren met een ritje van Breda naar Vlissin gen en terug. Veel postzakken hebben we al afgegeven en er weinige voor teruggekregen. Verder gaan we, naar Roosendaal, waar douane- kommiezen de wegen dag en nacht bewa ken en het nu al bgna dag is. Wanneer we even later Wouw passeeren, kunnen de lich ten van onze auto uit. Bergen op Zoom vergt even een kort oponthoud en dan bui gen we af, om over den dam in de Schelde Zuid-Beveland te bereiken. Langs bloelende bremstruiken en aspergebedden, langs groe ne weide- en bouwlanden en door donkere bosschen zgn we zoo in de vruchtbare lan- dauwen van Zeeland gekomen. Bruggen-wee. De wegen zgn hier de laatste jaren veel verbeterd. Bochten zgn weggenomen en verbreedingen zgn aangebracht, zoodat het een heel verschil maakt met vroeger, toen de eerste nachtauto langs allerlei kronkel weggetjes een waren doodenrlt moest ma ken om toch maar vooral bg alle bootaan sluitingen op tgd te zgn. Maar bruggen kunnen nog steeds een leeRjk oponthoud ge ven. We treffen het echter. De Schoorsche brug over het kanaal door Zuld-Bevelang is juist dichtgedraaid om de postbode uit Hans weert over te laten komen, die ons komt ontlasten van eenige zakken voor de ze plaats en voor de overzgde, het oosten van Zeeuwsch-Vlaanderen. Het is wel eens voorgekomen, dat onze chauffeur een kwar tier op hem moest wachten, wanneer er juist een lange sleep door het kanaal ging. Dan staan de twee postambtenaren leder aan een kant van het water, aooals eens de twee koningskinderen. Maar van zwemmen is hier geen sprake en de post mag ook niet maar zoo worden neergezet, maar moet per- soonigk worden afgegeven. En ziet, de brug bg Vlake, die we over moeten, is ook Juist dicht gedraald. Eerder dan de dienstregeling aangeeft zgn wg in Goes, maar de besteller staat ons hier al aan den kant van den weg met zgn karretje op te wachten. Dat is een makkeigke regeling, die veel tgd bespaart. Ook in Middelburg zgn we te vroeg, zoodat we daar zelfs even moeten wachten totdat een postambtenaar naar buiten komt. En dan gaan we nog met het laatste restje naar Vlissingen, een kip- pen-eindje voor onze auto, die aan grootcr afstanden gewoon is. Wanneer er records van deze autoritten worden bggehouden, zouden we een aardige kans hebben gemaakt er een te vestigen als niet in Vlissingen juist een brug ons veel van oneen voorsprong op de dienstregeling had doen verliezen. Zoo hebben we toch nog een klein onderdeel van het bruggen- wee, dat de schoonste illusies op zulk een tocht kan verdrgven, meegemaakt. Desal niettemin staan we nog vóór half zeven op de binnenplaats van het Vlissingsche post kantoor, waar we pas om 6.35 behoeven aan te komen. Des te beter voor de bestellers, die de post nog moeten uitzoeken. Het einddoel is bereikt. We hebben Zeeland de post uit verschillende deelen van ons land gebracht en overal zwermen straks de bestellers uit met ónze brieven, die we zoo trouw met een nachteigken autorit hebben aange voerd. SINT-PANCRAB (Mei). Geboren: Catharina, d. van Klaas Wa genaar en Geertje Rtrgbls. Jannle, d. van Aldert Hopman en Josephina Jacoba Treels. G-e t r o u w d Cornelis Hopman en Antje Sibbelina de Vries. Quirinus Pieneman en Aafje Kromhout. Overleden: Jan Kooy, 42 jaar, echtge noot van Aaftje Bak. Bernardus Johan- nes Selhorst, 75 jaar, echtgenoot van Neeltje Johanna van Koot. voorzichtig slopen zg met hun drieën het dak over en keken achter de ventilatie-pü- pen en in de schoorsteenen tot zg aan den muur kwamen, die langs de bedienden- vertrekken liep. De chef keek over de ba lustrade heen naar de plek, waar Dirk den strulkroover naar boven had zien klimmen en van boven af was het gemakkeigk om na te gaan hoe de Italiaan den muur op en af zou kunnen klimmen. Maar de muur was kaal en beneden bg een der vensters ston den twee mannen op wacht. Het was dus haast onmogelgk, dat de man langs dien kant naar boven kon klimmen. Meter voor meter werd het dak onderzocht. Iedere uithoek, ieder opening tusschen de kantee- len. Zg hadden de maskers afgedaan en hielden die in de hand, klaar om dadelijk op te zetten. Na eenige minuten bereikten zij weer het midden van het dak en opeens wees Erik naar een van de dikste schoor steenen. Japter, die door het lange en vei lige verblgf op het dak roekeloos was ge worden, had vergeten een wacht uit tc zetten en zoo vonden de mannen een groo ten voorraad levensmiddelen en kleere"' hoewel er van den man zelf of van den dwerg niets te zien was. Hier en daar von den zg toen sporen van het verbigf va" een menseh, een groen linnen tasch met een koord vastgebonden zag er uit, alsof de ze om den pols gebonden werd. Ergê"s anders vonden de mannen een kleine, zwar te overall van gebreide wol en daarnaa^ een lang stuk dun, maar prachtig gedraaid manilla-touw. Wordt vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 10