DE NIEUWE FRANSCME KOERS. ROTTERDAM EN ANTWERPEN. JUdÜMakeH ALKMAARSCHE COURANT van DINSDAG 9 JUN11036 Nieuwe en oude moeilijkheden De staking in de Antwerpsche haven komt tegelijkertijd met een herziening der haven tarieven te Rotterdam. Zorg tijdig bruin te zijn! DE DEVALUATIE IN BELG E. De onrust in Palestina. (Van onzen Parijschen correspondent). Het wordt tyd dat er een eind komt aan de periode van onzekerheid die we hier beleven, sinds een maand geleden de uitslag van de verkiezingen bekend werd. Niet alleen omdat het noodig is dat ten opzichte van de buitenlandsche politiek Frankryk weer eens een ande re houding gaat aannemen dan die van afwachten en op de lange baan schui ven, waartoe een overgangsministerie gedoemd is, maar niet minder, omdat tydens dit interregnum een toestand van opwinding is ontstaan, die zoo spoedig mogelijk gekalmeerd moet worden. De jaarlijksche optocht naar den Muur, de muur van het kerkhof Père-Lachaise, waar in 1871 de laatste aanhangers van de Commune gefusilleerd zijn, en waar in het laatst van Mei hun geestverwanten nog al tijd roode kransen gaan ophangen, had ditmaal een enorme menigte op de been gebracht. Voor het eerst sinds de afschei ding hielden socialisten en communisten hun betooging weer samen, en vooral door de overwinning bij de stembus was de geestdrift onbeschrijfelijk groot. Van drie uur in den middag tot ver over tienen 's avonds duurde het indrukwekkende défilé, waaraan door honderdduizenden deelge nomen is, en „Internationale" en „Garmag- nole" waren niet van de lucht. Den dag daarop begonnen de stakingen in de me- taalfabrieken in en om Parijs, waarbij de nieuwe formule van het bezethouden der werkplaatsen door de stakers gevolgd is. De werkstaking. Dat was een vreemde geschiedenis. Ter wijl in het algemeen arbeiders net zijn ais schooljongens, en de lokalen waar ze hun werk verrichten zoo spoedig mogelijk voor een aangenamer omgeving verwisselen, hebben ze er ditmaal permanent hun kamp opgeslagen. De deuren werden gesloten, roode vlaggen uitgestoken, en niemand die niet tot de vrienden hoorde mocht in of uit. De vrouwen en in enkele „roode" ge meenten zelfs het gemeentebestuur, zorg den voor leeftocht en dekens om den nacht door te brengen. Daarbinnen maakten de arbeiders het zich zoo gemakkelijk moge lijk, hoewel het comfort dat men zich in 'n werkplaats verschaffen kan, altijd maar zeer betrekkelijk blijft, kortten zich den tijd met slapen, lezen en sportieve spelle tjes en gaven te kennen dat ze hun forten niet zouden ontruimen voor de patroons in hun eischen hadden toegestemd. In de groo- te meerderheid der gevallen hebben ze hun zin gekregen; een zeker aantal eischen zijn ingewilligd, en over de rest, die neergelegd moet worden in een collectief arbeids contract, wordt op het oogenblik nog on derhandeld. Volgens de werklieden en hun bladen heeft dit optreden niets revolutionnairs ge had, omdat het uitsluitend inwilliging van vak-eischen ten doel had, en er in het ge heel geen politiek aohter stak. Maar die redeneering gaat niet op, omdat het toch in strijd is met de bestaande wetten zich op te houden in gebouwen die aan ande ren behooren daarover naar welgevallen te beschikken. Deze laatsten hadden ongetwijfeld het recht gehad de bezetters met geweld te doen verwijderen. Niemand heeft daar over gedacht, omdat het zeker bloedver gieten veroorzaakt zou hebben en de ge volgen dan niet te overzien geweest zou den zijn. Onder den invloed van de minis ters van heden en morgen heeft men de zaak met een zoet lijntje in orde gemaakt, waarvan het gevolg was dat de patroons, die zich niet gesteund gevoelden, vrijwel in alles hebben moeten toegeven. Ze heb ben zoodoende een voorproefje gekregen van hetgeen hun onder het nieuwe régime te wachten staat! Overmoedigd geworden? Er is in rechtsche kringen geïnsinueerd, dat deze heele beweging met opzet op touw gezet zou zijn door de communisten, op or der van Moskou, en dat het doel ervan was Léon Blum reeds dadelijk hun macht te laten gevoelen, en hem zoodoende te dwingen naar hun pijpen te dansen. Dit lijkt ons echter niet waarschijnlijk. Al nemen de communisten in het nieuwe mi nisterie geen zitting, toch hebben ook zij er geen belang bij dat deze eerste proef neming van een Volksfrontregeering mis lukt, hetgeen het geval zou zijn als een deel der radicalen, verontrust door een revolu- tionnair optreden waarmee zij het onmoge lijk eens kunnen zijn, het Volksfront ver lieten, en zich aansloten aan een centrum combinatie. Veeleer moet men aannemen dat de arbeiders, overmoedig geworden door de politieke overwinning, op eigen houtje reeds dadelijk alle voordeelen heb ben willen binnenhalen, en zich niet langer oan de raadgevingen van hun leiders, die hun vroegen nog wat geduld te hebben, hebben gestoord. Zooals het nu geloopen is heeft het geval de taak van Blum, die na altijd de vertegenwoordiger van één bepaalde klasse geweest te zijn nu geen onderscheid meer tusschen Franschen Waken, nog aanzienlijk verzwaard. Hijzelf heeft al in zijn toespraken doen uitkomen dat de linksche partijen wel begrijpen moet dat een mislukken van deze eerste proef neming met een Volksfront-ministerie niet aan hèn ten goede zou komen. Daar kon wel eens een chaos door ontstaan, een toe stand van onzekerheid, wellicht van bur geroorlog, die integendeel juist bevorde- lyk is voor het opkomen van een dictatuur, doordat een sterke man dan de leiding neemt. Daarom maant hij in aller belang terecht tot geduld aan. Nog andere problemen. Buiten die politieke problemen waarover binnenkort nog wel het noo- dige te melden zal zijn, en die tot al lerlei betoogingen op straat en in de bioscopen aanleiding geven, zitten we hier nog altijd met de moeilijkheden die het groote-stads-leven uit zijn aard medebrengt. Een van de voornaamste blijft het vervoer. Wanneer Haussmann er niet geweest was, die in het oude Parijs zulke prachtig- breede avenus heeft gehakt, zou de stad al een jaar of tien geleden dichtgezeten hebben, zóó heeft het verkeer zich er ont wikkeld. Maar zelfs nu gaat het op den duur niet meer, en vele knappe koppen peinzen op middelen tot verbetering. Op het stuk van regeling van het ver keer zijn we al heel ver, en het ziet er niet naar uit of daaraan nog veel te verbe teren zou zijn. De signaalinrichting is per fect. Tal van straten in het centrum mo gen maar in één richting bereden worden, hetgeen de opstoppingen minder talrijk maakt. De trams zijn nagenoeg geheel af geschaft en vervangen door bussen, die het verkeer veel minder belemmeren. Het net van de „Metropolitain", onze Parijsche ondergrondsche spoorweg, wordt steeds uitgebreid, en nu ook doorgetrokken tot eindpunten buiten Parijs, waardoor het overdadige „banlieue"-verkeer der spoor- Want een blanke huid wordt rood en pijnlijk door de zon. Gebruik daarom tijdig AMILDA- zonnebruincrême, die Uw huid beschermt tegen vervellen en zonnebrand en U tevens snel mooi bruint, óók bij weinig of geen zon. Flacon 90 ct. Tube 60 ct. Doos 50 en 25 ct. wegen en de daarmee samenhangende over matige drukte in en om de groote sta tions van 's morgens komende en 's avonds gaande forenzen ietwat beteugeld wordt. Sinds de tunnel, dien men bij de Porte Dauphine dwars onder den voornaamsten toegangsweg tot het Bois de Boulogne ge graven heeft voor het dwarsverkeer der auto's, zoo goed voldaan heeft, is men zulke tunnels nog op drie andere drukke stads- uitgangen gaan aanleggen, hetgeen als ze klaar zijn ook daar veel verbetering zal geven. Als de overheid nu ook nog wat strenger optrad tegen de vrachtjes azen de, heel langzaam rondrijdende taxi's, die vooral in het centrum buitengewoon hin derlijk zijn, zou het nog beter gaan. Maar de taxi's zijn veel te talrijk geworden sinds het vreemdelingenbezoek zoo verminderd is, de chauffeurs hebben veel moeite aan den kost te komen en vooral bij den tegen- woordigen koers is niet te verwachten dat men hun al te hardhandig zou gaan ver hinderen hun kostje nog zoo'n beetje op te scharrelen. Het parkeervraagstuk. De grootste moeilijkheid zit hem eigen lijk in het stationneeren. In het midden gedeelte van de stad, in de omgeving van de Opéra, waar de richtingen Noord-Zuid en Oost-West elkander kruisen, staan heel den dag de toch al te nauwe straten vol met wachtende auto's, en ook al mogen ze maar aan één kant staan, dat geeft toch veel stagnatie. Het stationneeren geheel verbieden gaat ook niet aan daarvoor zijn er te veel autorijders, die hun auto noodig hebben voor hun zaken, en ook moe ten de bestelauto's voor de winkels en ma gazijnen kunnen komen. Men zal er daar om op den duur wel toe moeten komen ondegrondsche parkeerterreinen aan te leggen, in voldoende hoeveelheid. Maar als men bedenkt wat dat kost, en hoe dik Parijs, dat dit jaar zijn belastingen alweer heeft moeten verhoogen, in de schuld zit, is het niet duidelijk hoe dat bekostigd zou moeten worden. Diezelfde moeilijkheid van parkeeren doet zich voor langs den prachtigen triomf- baan van de Place de la Concorde naar de Etoile, de Champs Elysées. Zooals men weet, heeft het verkeer zich meer en meer daarheen verplaatst; er zijn tal van auto winkels, clubs en zelfs dagbladbureaux ge komen, zonder te spreken van de gebou wen waar honderden kantoren gevestigd zijn, en van de modehuizen en restaurants. Gevolg is, dat het er van 's morgens vroeg af langs de beide trottoirs al geheel vol staat met wachtende auto's, en dat wie er zijn moet tijdenlang zoeken moet in een van de zijstraten eer hij een plaatsje ge vonden heeft waar hij zijn wagen een oogenblik kan laten staan. Om daarin verbetering te brengen zijn er allerlei plannen opgemaakt. Sommige beoogen in de breede trottoirs insnijdingen te maken, waar de auto's met den achter kant naar de huizen kunnen staan, het geen veel meer ruimte zou geven. Andere willen een deel van het trottoir opofferen en tot parkeerterrein maken. Maar dat al les heeft weer veel inconveniente, waar van het geringste niet is dat het den aan blik van de schitterende avenue bederven zou. Zoo blijft het zoeken en tasten, en de goede oplossing is nog altijd niet gevon den- J Het meest afdoende voorstel is dezer da gen door een socialistisch blad gedaan, dat het centrum van de stad gewoonweg voor de particuliere auto's verbieden wil. Het is heelemaal niet noodig, dat menschen in eigen auto's daar rondrijden, das de rede neering. Men moet hier de straat vrijlaten voor de openbare vervoermiddelen. Het gevolg zal zijn dat dan ook de taxi s wat meer te doen krijgen, en zoo zijn de kame raden-chauffeurs dan ook weer geholpen. Het middel is misschien afdoend, maar gaat wat heel ver, en zou vele dupeeren die in het geheel niet tot de klasse der ka pitalisten gerekend kunnen worden. Het zou zeker een waren opstand verwekken, en men mag dan ook verwachten, dat zelfs de nieuwe regeering zóó ver niet durven gaan. (Van onzen R.-redacteur.) Twee groote wereldhavens liggen aan de Westkust van Europa in elkaar's nabijheid, twee zware concurrenten: Rotterdam en Antwerpen. Het heeft geen zin dit te ver- heelen, nu landen als België en Nederland eerder dienen te zoeken naar de dingen, die elkaar binden, dan die de twee landen van elkaar scheiden. Concurrenten kunnen im mers ook goede collega's zijn! De omstan digheden voor beide havens zyn evenwel zeer verschillend. Antwerpen wordt ge steund door de Belgische regeering en de Fransche politiek, Rotterdam staat nog vrij wel alleen en heeft daarbij nog in grootere mate te strijden met de concurrentie van Hamburg, waarbij nog komt de binnenland- sche concurrentie met Amsterdam. Deze laatste is evenwel kleiner, omdat de aard van deze beide Nederlandsche havens zoo verschillend is. Beide havens doen de laatste dagen op bijzondere wijze van zich spreken. Antwer pen gaat gebukt onder een groote staking, die de werkkracht van deze haven heeft verlamd en aan de haven reeds een onnoe melijke schade heeft berokkend. Rotterdam gaat, in overleg met de regeering, de tarie ven verlagen, om aldus den tot nu toe wel zeer ongelijken strijd beter te kunnen vol houden. Bestaat er tusschen beide gebeurtenissen verband? Ongetwijfeld, al zal men dit ver band niet moeten zoeken in den zin als de Antwerpsche wethouder mr. Baelde, dat in een interview heeft gedaan, door te be weren, dat de Antwerpsche havenstaking was uitgebroken onder invloed van de Ne derlandsche arbeidersorganisaties! De heer Baelde kwam langs de volgende redenee ring tot zijn zonderlinge conclusie: De Nederlandsche regeering eischt van de ar beiders een loonkorting van ongeveer 28 de Antwerpsche stakers eischen een opslag van ongeveer eenzelfde percentage. Nu zou den dus de Nederlandsche arbeiders hun Belgische collega's hebben opgestookt, om een reden weg te nemen, die in Nederland voor loonsverlaging wordt aangevoerd, n.1. het belangrijke verschil in loonen tusschen de werkers aan deze en aan gene zijde van de grens. Er is verband. Het betoog van den Antwerpschen wet houder is van Belgische zijde gelukkig niet onweersproken gebleven en men kan wel zeggen, dat het nergens weerklank heeft ge vonden. Het verband tusschen belde ge beurtenissen dient echter in een andere richting te worden gezocht, die voor de Belgische heeren minder prettig is dan het aan anderen de schuld geven, zooals de heer Baelde heeft gedaan. De devaluatie van de Belgische munt be- heerscht de politiek zoowel in de Antwerp sche als in de Rotterdamsche haven. De Belgische arbeiders hebben daardoor een bedenkelijke loonsverlaging ondergaan, die zich pas op den duur heeft gedemonstreerd. Aan den anderen kant is de concurrentie- mogelijkheid voor Rotterdam door dezen maatregel nog verder gedaald, zoodat in alle opzichten de aanpassing aan een lager prijspeil nog meer urgent werd. Over de gevolgen der devaluatie In Bel gië heeft onze Brusselsche correspondent reeds herhaalde malen geschreven. Zoo langzamerhand is het wel ieder duidelijk geworden, dat deze manoeuvre hoofdzake lijk is ten goede gekomen aan enkele ban ken en aan de groote industrie, en dat de kleine spaarders zoowel als de arbeiders er het slachtoffer van zijn geworden. Deze laatsten zagen er weliswaar in den beginne de werkgelegenheid door vermeerderen, doch de kosten voor levensonderhoud die in geen enkel land geheel onafhankelijk van het wereldprijspeil gehouden kunnen wor den, gingen erdoor omhoog en het duurdere leven maakte het moeilijker om van hetzelf de, in franken uitgedrukte, inkomen rond te komen. Het basisloon voor de Antwersche haven arbeiders is ongeveer 50 franken per dag, hetgeen juist de helft is van dat in Rotter dam. Het leven in België is weliswaar goedkooper, doch niet in dezelfde mate als door dit verschil wordt aangegeven. Om daarin verandering te brengen hebben de Antwerpsche arbeiders nu het werk neerge legd. Zij eischen een loonsverhooging van ongeveer 28 niet omdat in Rotterdam een loonsverlaging voor de arbeiders zou dreigen, doch omdat zij zelf anders niet tegen het duurdere leven zijn opgewassen. In hoeverre politieke oorzaken aan deze staking ten grondslag liggen, evenals in Frankrijk, waar na de verkiezingen de socialistische partijen als de grootste uit de bus kwamen, met het gevolg dat de arbei ders dadelijk poogden door te drijven, wat zij van een door socialisten geleide regee ring hoopten te ontvangen, laten we hier in het midden. Deze kwestie staat trouwens alleen in verband met het tijdstip van het uitbreken der staking, niet met de oorzaken ervan. Schade beiderzijds. De staking heeft voor de Antwerpsche haven groote schade .ten gevolge. Lange reeksen van schepen worden er genoemd, die elders hun lading gaan lossen, en tel- kendage worden daar weer nieuwe namen aan toegevoegd. In plaats van de 2 millioen franken, die anders gemideld per dag aan havengeld en andere kosten in de gemeen tekas worden gestort, zijn het er nu nog maar 100.000. En het volksinkomen vermin dert eveneens, hetgeen de middenstand reeds merkt. Daarentegen heeft Rotterdam door de Belgische devaluatie nu al ruim een jaar groote schade geleden. De schade, die Rotterdam door de deva luatie van de Belga heeft geleden, heeft in den loop der tijden steeds grooter afmetin gen aangenomen. Weliswaar ging het goe derenverkeer te Rotterdam in 1935 met 3 vooruit, doch te Antwerpen met 10 Spe ciaal het stukgoederenverkeer werd naar de laatst genoemde haven verlegd: tegenover een niet onbelangrijke stijging aldaar, staat te Rotterdam een vrij sterke daling. Zelfs de Nederlandsch in- en uitvoer beweegt zich in toenemende mate via de Belgische haven. Dat de toestand voor Rotterdam niet nog ongunstiger is, vindt zijn oorzaak in tij delijke bijzondere omstandigheden, zooals een toegenomen kolenuitvoer naar Italië en een stijging van het ertsvervoer naar de voor de bewapening werkende Westduit- sche metaalindustrie. Voor deze categorieën was de stijging in Antwerpen evenwel nog veel grooter. In het algemeen komt de toe neming van het havenverkeer te Rotter dam voor rekening van het massagoed; de stukgoederen, waarvan de verwerking aan veel meer handen arbeid geeft, zijn met on rustbarende cijfers achteruit gegaan. Kostenverlaging. Rotterdam kan eenvoudig niet concurree- ren met Antwerpen, omdat de kosten er te hoog zijn naar verhouding. Niet alleen de loonen (met inbegrip van sociale lasten kost een arbeider te Rotterdam aan zyn werkgever 5,68 per dag en in Antwerpen 2,68), maar ook de haven- en kadegelden zyn er veel hooger. Nu is eindelijk, nadat er al meer dan een jaar om gevraagd is, een voorstel van B. en W. van Rotterdam gekomen om de prijzen in de haven op alle linies te verlagen. Aan de totstandkoming van dit voorstel zijn lange onderhandelingen met de regeering vooraf gegaan. Deze laatste heeft toegezegd te zullen bijdragen in de schade, veroor zaakt door de aanvankelijke derving van inkomsten voor de gemeente. Reeds eerder waren door het rijk de loodsgelden verlaagd, zoodat op dit punt al thans sedert eenigen tijd gelijkheid tusschen de twee havens bestaat. De plannen der regeering reiken echter nog verder. Zij wil ook de loonen der havenarbeiders omlaag hebben, omdat zijn meent, dat zonder zulk een verlaging Rotterdam nog steeds ten achter zou blijven staan. Over deze aange legenheid is nog geen beslissing gevallen, maar het schijnt, dat de regeering voet bij stuk wil houden. Arabieren gaan in Egypte collecteeren. Een delegatie van Palestijnsche Arabieren is in Egypte aangekomen teneinde te collec teeren ten gunste van de Arabische bewe ging in Palestina. De delegatie heeft een oproep aan het Egyptische volk uitgevaardigd, waarin ge wezen wordt op de door de joodsche immi gratie, die begunstigd wordt door de man- daat-mogendheid, dreigende gevaren en waarin het Egyptische volk wordt uitgenoo- digd, de Palestijnsche broeders te hulp te komen, wier vreedzame beweging van Legitiem protest veranderd is in een revol te, tengevolge van de bloedige Engelsche onderdrukking. Britsche troepen uit hinderlaag beschoten. Gisteravond zy'detachementen Britsche politietroepen uit een hinderlaag beschoten. Op hun kampen bij Hebron, Jenin en Na bloes werd geschoten, doch niemand werd getroffen. De manschappen beantwoordden het vuur. In den afgeloopen nacht zijn vijf bommen geworpen in de tuinen van de meisjesschool te Gaza. Anti-joodsche organisatie. Door een gister te Akkro in beslag geno men pamflet is het bestaan onthuld van een Arabische organisatie op anti-joodschen grondslag. In de schotschriften werd de bevolking opgewekt de belasting niet te betalen, om dat de activiteit der regeering „gericht is op het welzijn der joden". Een bom geworpen op de markt. 24 gewonden. De aanslagen duren voort en de animo siteit der Arabieren tegen de joden neemt nog niets af. In het oude deel van Jeruzalem is een bom geworpen midden op een markt, waardoor 24 personen meerendeels Arabi sche boeren, die hun producten stonden te verkoopen, werden gewond, waarvan 8 ern stig. Te Haifa is een bataljon Britsche troe pen aangekomen. NIEUWE BEPALINGEN IN ITALIË. Betreffende in- en uitvoer van geld. Reizigers naar Italië of naar Italiaansche koloniën of bezittingen mogen per persoon 300 lire in bankpapier en 50 lire in metaal geld zonder eenige formaliteit invoeren, kinderen beneden 4 jaar uitgezonderd. Bankbiljetten van iedere coupure, die zich buiten Italië bevinden en waarvoor het voorgeschreven legimitatiebewijs (geel recu) niet voorhanden is, kunnen voor 30 Juni 1936 per post naar Italië worden opge stuurd naar een filiaal van de Banca d'Italia of naar een der banken, die van genoemde bank correspondent is. Voor den rechthebbende wordt dan een speciale rekening geopend, waarvan het te goed besteed kan worden in Italië voor on roerende goederen, aandeelen, waren en diensten, met goedkeuring van de overheid. Genoemde bankbiljetten kunnen ook door bemiddeling der Italiaansche consulaten worden verzonden, op kosten en risico der belanghebbenden. In verband met het bovenstaande wordt vanaf 10 Juni 1936 de afgifte der gele recu's afgeschaft. 4 Buitenlandsch geld mag zonder eenige beperking in Italië worden ingevoerd. Het is echter aan te bevelen het bedrag op zijn pas te laten aanteekenen, teneinde het even» tueel restant weder te kunnen uitvoeren. Reis-creditbrieven in lires uitgeschreven mogen vry worden ingevoerd, mits vol doende aan de desbetreffende voorschrif ten. Uitvoer van Italiaansch geld. Uit Italië gaande mag men 300 lire in bankpapier en 5 Olire in metaal geld mee nemen. Uitgesloten hiervan zyn kinderen beneden 4 jaar. Eigenaars van toeristen credietbrieven mogen 50 lire in metaal geld doch geen bankbiljetten uitvoeren bovengenoemde bepalingen zyn geen be perking voor het toeristenverkeer uit Italië naar andere landen aangezien diegenen, die vanuit Italië een toeristenreis willen onder nemen ieder gewenscht bedrag aan devie zen voor dit doel kunnen verkrijgen. DE RESTAURATIE IN OOSTENRIJK. De „Daily Herald" publiceert een bericht uit Weenen, volgens hetwelk aartshertog Otto van Habsburg een schrijven heeft ge zonden aan het Tiroolsche dorpje Munster, dat den troonpretendent kortgeleden tot eereburger heeft benoemd. In dit- schrijven zegt aartshertog Otto: „Het is hoog tyd voor een beslissende actie. Ik ben gereed op e'k uur naar huis terug te keeren en Oostenrijk zyn oude een heid, zijn oude kracht en zijn oude wel vaart weer te geven. Ik alleen vertegenwoordig het legitimis- tische beginsel, vastgelegd door God, boven alle worstelingen en boven allen wedijver. Tengevolge van het ontbreken van een hoogste macht is er een voortdurende strijd om de macht in den staat. De concentratie van alle krachten is noodig. Ik zou dit tot stand kunnen brengen met de hulp van god, want ik ontleed mijn titel aan geen enkelen groep". ZWARE STORM BOVEN MOSKOU. Boven Moskou heeft zich een zware storm ontketend, waardoor talrijke straten werden overstroomd en het auto- en tram verkeer gestremd werd. De materieel® schade is aanzienlijk. DE GEVOLGEN VAN REGEN EN KOUDE. 220 schapen omgekomen. Tengevolge van de aanhoudende regen buien en de ongewoon hevige koude van de vorige week, zyn op de Lech-vlakte 220 schapen, deel uitmakende van een ongeveer 1000 schapen tellende kudde, welke pas ge schoren was, omgekomen. IS EEN COMMUNISTEN-VERGADE RING MET MUZIEK EEN OPENBARE VERMAKELIJKHEID? Behandeling voor den Hoog en Raad. C. J. van der M., te Haarlem heeft zich te verantwoorden gehad ter zake overtre ding van art. 78 der algemeene politie verordening van Haarlem, namelijk het op den openbaren weg verkoopen van plaatsbewijzen, voor een openbare ver makelijkheid, in casu, een vergadering van communisten, waarin muziek zou worden gemaakt en de heer L. de Visser als spreker zou optreden. De Haarlemsche Kantonrechter oor deelde, dat een bijeenkomst, waar muziek wordt gemaakt en het woord wordt ge voerd door een spreker, hetwelk het be langrijkste van den avond uitmaakt, geen publieke vermakelijkheid is en sprak den verdachte vrij. De ambtenaar van het O. M., hierin ziende een bedekt ontslag van rechtsver volging, kwam tegen de uitspraak m cassatie. De advocaat-generaal bij den Hoogen Raad, mr. van Lier, nam heden in deze zaak conclusie. Hij zeide het oordeel van den Kantonrechter juist te achten. Een dergelijke vergadering heeft niet de strekking te dienen tot vermaak en ook volgens het spraakgebruik valt een der gelijke term niet onder het begrip: „open bare vermakelijkheid". Mr. van Lier oor deelde, dat het cassatiemiddel steunt op een onjuiste lezing van het betreffende artikel der algemeene politieverordening en concludeerde tot niet-ontvankelijh- verklaring. De Hooge Raad zal arrest wijzen op 29 Juni. REIZIGER BOEKTE ORDERS VOOR ZICHZELF. De bloembollenhandelaar Th. Kaptein te Sassenheim had by de Haagsche rechtbank een vordering ingesteld tegen zyn vroege- ren reiziger H. W. van W. tot betaling van een schadevergoeding van 15000 op grond, dat van W., als bloembollenreiziger in zijn dienst, in strijd met de tusschen beiden be staande overeenkomst in begin 1930 in Amerika orders heeft geboekt op eigen naam of op naam van anderen te zijnen be hoeve, en orders op naam van den eischer niet aan dezen ter hand heeft gesteld. De rechtbank verklaarde deze hande lingen onrechtmatig en wees de vordering tot een bedrag van 6000 toe. In hooger beroep heeft het Haagsche ge rechtshof heden dit vonnis bevestigd, doch het bedrag ter betalen schadevergoeding nader bepaald op 5000. DE AANSLAG TE DEN BOSCH. Dader tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld. Het gerechtshof te 's-Hertogenbosch wees heden in hooger beroep arrest tegen den constructie-arbeider J. W. C. uit Nijmegen, die door de rechtbank te 's-Hertogenbosch veroordeeld was tot één jaar en zes maan den gevangenisstraf wegens een revolver aanslag gepleegd op zyn vrouw en een ze keren J. Vos op 14 September 1935 te 's- Hertogenbosch. Het hof veroordeelde hem tot één jaar gevangenisstraf, de eisch wa3 vier jaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 5