Hoogvliegers over de Alpen. Bij Examens en Openbaar Optreden JUouuiciaal Hieums HEILOO grootschermer drukkerij in vlammen opgegaan. de GEHEIMZINNIGE „ZWARTE HAND" AANGEHOUDEN. Arrondissements Rechtbank te Alkmaar. 3 Luchtvaart Vliegtuigen met bijzondere zuurstofvoor ziening en apparaten tegen ijsvorming op de vleugels. IN DE IJLE LUCHT Een retourtje naar Rome. EGMOND BINNEN TEXEL SCHERMERHORN Brand te Amersfoort. Hedennacht omstreeks half drie werd door de jongedames Maas en Melis, die door den rossen gloed gewekt waren, brand ont dekt in de drukkerij „Patria", aan de Ko ningin Wilhelminastraat 32 te Amersfoort. Zy waarschuwden direct hun ouders, die op hun beurt politie en brandweer van den brand in kennis stelden. De politie, die spoedig ter plaatse was, legde direct twee slangen uit en tastte on middellijk het vuur dat in den kelder woedde aan. Het vuur breidde zich ech ter zeer snel uit en toen de brandweer eveneens ter plaatse verschenen was, had het vuur, dat in de in den kelder aanwezi gen voorraad oud papier en vuilpoetskatoen gretig voedsel vond, zich reeds een weg gebaand door het plafond naar de zetterij. De conciërge, die naast de drukkerij woon de, kon eerst na veel moeite wakker ge maakt worden. Daar het vuur zich inmid dels steeds meer en meer uitgebreid had, werd de woning van den conciërge veilig heidshalve ontruimd, doch hoewel veel wa terschade en ook eenig: brandschade beko men, kon deze behouden blijven. De brand weer had inmiddels versterking gekregen en met tien stralen op de waterleiding werd den strijd tegen het vuur aangebonden. De drukkerij, waarin zich zeer veel kostbare machines bevonden, heeft men, dank zij doortastend optreden, kunnen behouden. De zettery, de kelder en twee kantoorlokalen, waarheen zich het vuur eveneens een weg gebaand had, werden echter een prooi der vlammen. Na een uur hard werken kon ge zegd worden, dat men den brand meester was. Omtrent de oorzaak tast men voorloopig nog in het duister, terwijl ook omtrent de schade, die door verzekering gedekt wordt, nog niets te zeggen viel. De drukkerij, die onder directie stond van den heer H. Krul en waar ongeveer een veertigtal personen werk vonden, was eigendom van de onderofficiersvereeniging „Ons Belang". Van schrik overleden. Erkent de minister, dat met het oog op de omstandigheden, waaronder de opvarenden op de trawlers werken, de grenzen van het zoo- genaamdoe „ethische minimum" voor wat hun inkomsten betreft wezenlijk overschreden zijn, ook zonder den nieuwen aftrek? Is, met het oog hierop, de minister bereid aldus in de arbeidsverhoudingen in het vis- scherijbedrijf van IJmuiden in te grijpen, dat de opgelegde loonsverlaging ongedaan wordt gemaakt en tevens restitutie van geleden schade plaats vindt aan hen, die na ontvangen oproep zich aan den kant der stakers plaatsen en daarvoor gestraft werden met inhouding van steun? blijft meu kalm en helder door het gebruik van MUnhardt's Zenuwlablettcn. Glazen buisje 75 ct. Hoewel niet door den brand zelf, valt toch nog een slachtoffer te betreuren. Een zieke dame n.L, die in een perceel in de nabijheid van de brandende drukkerij woonde, overleed doordat zy door den sirenes van de brandweerauto's geschrok ken was, aan een hartverlamming. Een overspannen kantoorbediende. Herhaaldelijk kwamen in den laatsten tijd bij de politie in de hoofdstad menschen met dreigbrieven, die zy in hun brievenbus of op andere plaatsen hadden gevonden en waarin zy gesommeerd werden op een vastgesteld tijdstip een bedrag aan geld of een bankbiljet te deponeeren op een nader aangegeven plaats, meestal een telefooncel, waar het bankbiljet dan volgens den brief op een nader aangeduide bladzijde in den telefoongids moest worden gelegd. Deze epistels waren gewoonlijk ge teekend met een zwarte hand en hield dikwijls be dreigingen met hevigen wraak in, waaraan dan kracht werd by gezet door primitieve teekeningen van messen of dolken. In alle buurten van de stad heeft deze geheim zinnige „zwart hand" geopereerd en hoewel de recherche de bedreigingen niet al te ernstig nam en geruimen tijd wel eens ge loofde in een kwajongensstreek, werden toch ijverige nasporingen naar den dader ge daan. Temeer toen bleek, dat hy zich ook schuldig maakte aan het aftrekken van brandalarmschellen. Eenige malen werden ter plaatse van een loos alarm pakjes of briefjes gevonden, die gericht waren aan den brandmeester van het uitrukkende voertuig en waaruit bleek, dat deze bal dadige alarmeering eveneens het werk van de z.g. „zwarte hand" waren. Gistermiddag is de centrale recherche er in geslaagd den dader aan te houden op het kantoor, waar hij werkzaam was. Hij Werd naar het hoofdbureau van politie overgebracht en reeds by het eerste onder zoek bleek, dat de man, een 31-jarige kan toorbediende, hoewel hy zijn dagelyksch Werk naar behooren verrichtte, in over spannen toestand verkeerde, waaruit waar schijnlijk zijn merkwaardig optreden als de geheimzinnige „zwarte hand" moet worden verklaard. Hy is ter nadere observatie nog in den loop van gisteravond naar de Valerius- Winiek overgebracht. Voortzetting van Dinsdag 16 Juni. MEERVOUDIGE STRAFKAMER. Een vat sterken drank willen ontvreemden. Op 12 April werd in het pakhuis van W. G. Schoenmaker aan de Kerkbuurt te Uit geest ingebroken. De indringer(s) tracht- te(n) via een gat in het dak een vat sterken drank mede te nemen, doch blijkbaar is hun dit niet gelukt, althans het vat werd den volgenden morgen nog ter plaatse gevonden. Buiten waren voetsporen gevonden, die een merkwaardige overeenkomst vertoonden met de schoenen van den, als verdacht van deze diefstal, gearresteerden arbeider P. Tr. te Uitgeest. De verdachte .ontkende hardnek kig. De getuige A. Peperkamp was op den avond van 12 April in lichtelijk „ange- heiterde"toestand langs het pakhuis van Schoenmaker gekomen. Getuige had ver dachte daar bezig gezien en zou het vat aan hebben moeten pakken. Bij deze manoeuvre was getuige ter plaatse eenige paperassen kwijt geraakt. Getuige J. Kroon, tuinder te Uitgeest, was in het café van Van der Eng te Uitgeest geweest en had toen den getuige Peperkamp met verdachte zien binnenkomen. Beiden zagen er stoffig uit alsof zy een of ander vies karweitje hadden opgeknapt. De getuigen Rozenmeijer en IJ. Kroon hebben beiden de verdachte gezien. Getuige Rozenmeyer was het opgevallen, dat verd. T. er 's morgens in de kerk zoo netjes uitzag. 's Avonds had getuige den verdachte op straat ontmoet en opgemerkt, dat hy er zoo stoffig uitzag. De officier van justitie vestigde er in zijn requisitoir allereerst de aandacht op, dat het hier een vaste klant van de justitie be trof. Spr. achtte de getuigenverklaringen be zwarend genoeg. Hoewel verd. slechts 10 minuten van het café woont, zou verd. on geveer een uur noodig gehad hebben om geld uit zijn woonschuit te gaan halen. Spr. schetste verdachte als een a-sociaal mensch, die reeds 14 maal veroordeeld is. Al had spr. dan weinig hoop op een verbeterende werking van een gevangenisstraf, toch achtte hy de samenleving er by gebaat, wanneer verdachte voor eenigen tijd achter slot en grendel zou gaan. Spr. eischte een gevange nisstraf voor den tijd van 1 jaar en 6 maan- eveneens zijn vroeger afgelegde verklaring. De seinpaal was volkomen in orde, verdach te moet een beweging van den perronchef voor het vertreksein hebben aangezien. De stationschef, die het vertreksein zou hebben gegeven, is door een verblijf in het buitenland niet in staat ter zitting aanwezig te zijn. De president leest zijn verklaring voor, waarin o.a. staat, dat hij dien dag pas van ziekteverlof was teruggekeerd, hy was op het perron door verschillende reizigers aangesproken en het was mogelyk, dat hij zenuwachtig was en een beweging met den vertrekstaf had gemaakt; het vertreksignaal had hij echter niet gegeven. Ook het verhoor van den machinist van de locomotief, die in botsing is gekomen met den dieseltrein levert geen nieuwe ge zichtspunten op. De procureur-generaal mr. dr. Reilingh is er van overtuigd, dat er door den perron chef geen uitrijsein is gegeven: verdachte zelf verklaart ook niet meer zoo pertinent, dat hy op het uitrysignaal heeft gelet. De procureur-generaal somt verschillende te genstrijdigheden op in verdachte's verkla ringen. Spr. acht het uitgesloten, dat uitrij sein 5 a ook maar een oogenblik op veilig heeft gestaan. Verdachte had zich wel dege lijk van den stand van de signalen op de hoogte moeten stellen: voor deze nalatigheid moet hij schuldig worden geacht aan het ten laste gelegde. Vergissingen zyn in den werkkring van verdachte fataal. Spr. achtte de straf door de rechtbank opgelegd juist, zoodat hij bevestiging van het vonnis eischt (een voorwaardelijke hech- tenisstraf van een maand en 60 boete). De verdediger, mr. H. B. J. Waslander, was van meening, dat hier sprake was van een ongelukkigen samenloop van omstan digheden. Pleiter drong aan op vrijspraak, subs. clementie. Arrest 30 Juni. VLIEGTUIG IN MEER TERECHT GEKOMEN. Een doode, een ernstig gewonde. Een militair vliegtuig is in het Wilonofmeer (bij Warschau) terecht gekomen. De piloot kwam om het leven, terwijl de waarnemer ernstig gewond werd. den. De verdediger mr. v. Leeuwen achtte het bewijsmateriaal zeer vaag. Meer grond was er volgens spr. geweest den kroongetuige Peperkamp als verdachte aan te merken. Spr. achtte dan ook geen enkelen grond voor een veroordeeling aanwezig en concludeerde tot vrijspraak. Na re- en dupliek werd de uitspraak be paald op 24 Juni. HET CONFLICT TE IJMUIDEN. Vragen van den heer Sneevliet. Het Tweede Kamerlid Sneevliet heeft ge vraagd aan den minister van Sociale Zaken: Is de minister bereid mede te deelen, of het juist is, dat van hem een opdracht is uitge gaan, inhoudende, dat werklooze ondersteun de visscherslieden, opgeroepen voor werk op de IJmuider trawlers, waarop een zooge naamde wilde staking is uitgebroken, buiten den steun geplaatst worden, indien zij weige nen aan die oproep gevolg te geven? Is de minister niet van oordeel, zoo vraagt de heer Sneevliet verder, dat de hechte sa menhang onder de stakende visscherlieden en de algemeene weigering de open plaatsen te bezetten duidelijk kijst op de aanwezigheid j'an een gemeenschappelijke overtuiging, dat bet toepassen van nieuwe verlaging der in komsten van de opvarenden op de trawlers *Is een sociaal onrecht wordt ondervonden? Acht de minister het in die omstandigheden s°ciaal verdedigbaar, indien de overheid zich Partij stelt voor de werkgevers en mechanisch *'euninhouding loepast om de stakers tot overgave te dwingen? Meent de minister niet, dat het algemeen nieeleven der betrokken arbeiders met de j°°genaamde wilde staking niet een voldoen- e motief levert om ten opzichte van de ar- sbemiddeling t'e reëel'ng toe te passen, ,e voor zaogenaamde normale stakingen van ./acht 's en ten gevolge waarvan bemiddc- 'ngsorganen zich van bemoeiingen onthouden angende uitgebroken conflicten? EEN UITING VAN ANTI-MILITARISME. Men verzoekt ons opname van het vol gende: Maandag is mevr. Hooyberg uit Amster dam voor het gerechtshof aldaar verschenen wegens het niet overhandigen van den op roepingsbrief voor de loting aan haar 17- jarigen zoon. De eerste uitspraak hiervoor was drie da gen hechtenis. Deze moedige vrouw wil haar kind niet in het oorlogsapparaat zien opgenomen en innerlijke overtuiging is hier de grondslag. Mevr. Hooyberg is moeder van dertien kinderen, waarvan twee zoons eveneens den dienst uit overtuiging geweigerd hebben. Mr. Geerlings hield een boeiende rede. De eisch was nu 15 dagen gevangenisstraf of 15 boete; uitspraak 29 Juni. Voor het gerechtshof had zich een menig te vrouwen verzameld uit verschillende plaatsen van ons land. Er mochten in het geheel vijftig dames op de tribune plaats nemen. Het grootste gedeelte moest buiten blijven. Toen mevr. Hooyberg het gerechtshof uit kwam, werd haar door de vrouwen veel be langstelling betoond. HET ONGELUK MET DEN DIESEL- TREIN. Bevestiging vonnis rechtbank ge- eischt. Hier volgt nog het slot van de rechtzaak: „het ongeluk met den Dieseltrein". Als deskundige werd gehoord ir. Rooden- burgh, rijksinspecteur van de N.S. De des kundige zei o.a., dat ook de hoofdconduc teur van den trein had moeten letten op het vertreksein, de dienstdoende perronchef had niet met zijn staf moeten „spelen", wat den indruk maakte, dat hy het vertreksein gaf. Er zyn naar de meening van deskundige drie personen te laken in deze zaak. Een serie feiten heeft samengewerkt en verd. den indruk gegeven, dat hy vertrekken kon. Het kan niet juist zijn, dat verdachte op het laatste oogenblik den stoomtrein om den hoek zag komen. De bewering van verdachte, dat het uit- rijsignaal veilig stond, kan evenmin juist zijn; deskundige heeft dit ter plaatse on derzocht en bevonden, dat hier de gang van zaken volkomen normaal is geweest. Deskundige ir. W. J. van Viersen bevestigt „Taxi, meneer!" „Carozza, signore!" Tusschen deze twee aanbiedingen ligt meer dan een taalkundig verschil; twee be schavingen, twee levensbeschouwingen, twee volkeren, die in letterlijke beteekenis meer dan hemelsbreed van elkaar afliggen. En toch Toch hoorde ik des morgens, te Amster dam uit het station komende, nog den eer sten roep en in den namiddag van denzelf den dag klonk nflj reeds de tweede als mu ziek in de ooren. Afstanden bestaan er niet meer; de volkeren mogen onderling nog zooveel verschillen en in hun gedachten- gang nog zoo ver van elkaar afstaan, in werkelijkheid zyn er geen afscheidingen I meer. Men vliegt over de zeeën en over de bergen en verbindt in enkele uren de lan den, die vroeger dagreizen van elkaar ver wijderd lagen. Dat is allemaal oud nieuws, waaraan wc a! lang gewend zijn. De vliegdienst tusschen Amsterdam en Rome, als verlenging van den vroegeren dienst naar Milaan, bestaat reeds eenigen tijd, al is het met een korte onderbreking. Nieuw is echter, dat de K.L. M. in dezen dienst haar deel heeft door middel van extra hooge vluchten boven de Alpen, die geheel verschillen van de tot nog toe gebruikelijke wijze van vliegen. In ongeveer acht uur brengen om beurten de Deutsche Luft Hansa en de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij den gehaasten en den op zijn gemak gestelden reiziger van Amsterdam naar Rome, via Keulen, Frank fort en Milaan, en het is of men maar even een tripje maakt. We hebben de reis heen en terug met gebruikmaking van beide maatschappijen gedaan en aldus weer eens kunnen genieten van de comfortabele wijze van reizen, die langs den korsten weg door het luchtruim leidt. De grootste vijand van zulke hoogte- vluchten is, naast gebrek aan zuurstof voor de inzittenden, de ijsvorming op de vleu gels en op de schroeven, die den vorm daar van zoodanig kan wijzigen, dat hun gunstige werking ten opzichte van de voortbeweging en het „drijfvermogen" geheel wordt teniet gedaan. Deze vijanden zyn nu bij de K.L.M. onschadelijk gemaakt door een zuurstof voorziening in de cockpit en de cabine en inrichtingen voor het tegengaan van ijsvor ming aan de vleugels en de schroeven. Daar door zijn de twee op deze lijn dienst doende Douglas-machines in staat zonder bezwaar tot op meer dan 7000 meter hoogte te vlie gen, om aldus de somwijlen gevaarlijke weersomstandigheden in het bergland der Alpen te ontgaan. Achterin de cabine, by het buffetje van de stewardess, bevindt zich een stel kranen met enkele metertjes, aansluitend aan een zuurstofapparaat, dat tegen de andere zijde van den wand in de bagageruimte is aan gebracht. Door deze kranen komt de zuur stof in twee buizen, die langs den wand naar voren loopen. Bij elke zitplaats is een aftakking gemaakt, welke eindigt in een soepele buis gelijk een metalen gasslang, waarop een mondstuk kan worden ge schroefd. Deze installatie is bij de D.L.H bijna eender. Alleen zijn er in de Duitsche vliegtuigen meer en kleinere zuurstofappa raten, die paarsgewijze twee voor elkaar gelegen zitplaatsen bedienen. Hier eindigt de buis in een nikkelen mondstuk, waar over een rubber slangetje wordt geschoven, dat evenals het mondstuk bij de K.L.M. na elk gebruik wordt ontsmet In het Duitsche vliegtuig was het een koddig gezicht, al die passagiers te zien zit ten met het nikkelen buisje in den mond, alsof zij tezamen een heel orkest van saxophoonspelers vormden, waarvan het geluid dan door de muziek der motoren werd overstemd. Overigens schijnt die zuur stof zuiger ij eigenlijk heelemaal niet zoo noodig te zijn. Tenminste bij de K.L.M. wordt het voldoende geacht, dat de zuur stof vrij in de afgesloten cabine stroomt, en we hebben kunnen constateeren, dat op die wijze voldoende het tekort wordt aar ge vuld. Wie dan nog eens een extra hapje ter versterking wil nemen, kan dat doen door even de slang aan den mond te zetten, maar noodig is dat in den regel by een rustige ademhaling niet. De eerste dagen is de medicus van de K.L.M., dokter Slotboom, meegeweest, om de zuurstofvoorziening en de reactie daar van op de inzittenden te observeeren. Toen alles geheel naar wensch bleek te verloo- pen, heeft de dokter de bediening der appa ratuur verder aan de stewardessen overge laten. Deze hebben er nog heel wat mede te doen, want zy moeten zorgen voor een regelmatige toestrooming en tevens een lystje byhouden van de hoogten, waarop wordt gevlogen. Maar aan den anderen kant mag er door de passagiers verder niets worden gebruikt, zoodat haar buffetje tij delijk buiten dienst is gesteld. Mocht er volkomen denkbeeldig geval iets met de apparatuur haperen, dan gaat de beman ning natuurlyk voor. De beschikbare zuur stof wordt dan uitsluitend naar de cockpit gedirigeerd om althans de mannen, die het leven van alle inzittenden in handen heb ben, fit te houden, terwijl de passagiers van een beetje minder zuurstof wel een on aangenaam gevoel maar op een hoogte van 7000 meter vermoedelijk geen blijvende slechte gevolgen zullen ondervinden. De inrichting tot het tegengaan der ys- vorming op de vleugels en de schroeven wordt bediend van de cockpit uit. Daarbij worden twee verschillende methoden toege past, die in het Engelsch de-icer en ant- icer worden genoemd. Een inrichting dus om het ys te verwijderen en om het ont staan ervan te verhinderen. Nederlandsche woorden besaan daarvoor niet, zooals dat by de techniek vaker voorkomt. Men zou respectievelijk kunnen spreken van ont- ijsers en anti-ysers, alhoewel niet iedereen dadelijk zou begrijpen wat daarmee bedoeld wordt. De de-icers zyn op de vleugels aange bracht. Zy bestaan uit een rubber mantel, die vooraan over de geheele lengte is be vestigd. Men kan deze volpompen met lucht en weer leeg laten loopen, met het gevolg dat de ijskorst op dit wisselende oppervlak breekt en in stukken eraf vliegt. In de cabine kan men dan de knallen hooren van de brokken ijs, die tegen den buitenwand worden geslingerd. In tegenstelling hier mee zyn de ant-icers met glycerine gevulde bussen vóór op de schroef-assen, die van de cockpit uit kunnen worden opengezet, waar door de inhoud zich ten gevolge van de middelpunt-vliedende kracht druppelsge wijze over de schroefbladen verspreid. Gly cerine heeft een heel laag vriespunt en ver mengt zich gemakkelijk met water. Het ijs op de schroefbladen zal dus smelten en deze kunnen hun gewonen dienst blijven verrichten. Gedurende den tijd, dat deze toestellen in gebruik zijn, hebben ze hun deugdelijkheid bewezen. Niet by elke vlucht behoeven ze dienst te doen, dat hangt heel sterk van de weersomstandigheden af, maar het is een veilig gevoel, dat men aldus op alle even tualiteiten is voorbereid. Dat was te mer ken aan mijn medepassagiers, die zich in volle gerustheid aan den luchtdienst toever trouwden. Van onze ondervindingen op dezen interessanten tocht in de ijle lucht boven de wolken vertel ik u in een volgend artflwL POOLSCH VLIEGTUIG BOVEN RUSSISCH GEBIED. Nabij Minsk tot dalen gedwongca Den veertienden Juni des middags om 12 uur 50 passeerde een Poolsch vliegtuig de Russi sche grens nabij grenspaal 720 en vloog in de richting wes'-oost. Om 13 uur bevond het toe stel zich reeds boven de stad Dzerjinsk op 16 K.M. ten oosten van de grenslijn. Het vliegtuig trok twee cirkels boven de stad, vanwaar een geweer- en mitrailleurvuur werd geopend. Hoewel de inzittenden uit het feit, dat op hen geschoten werd, moesten begrijpen, dat zij zich boven vreemd grondgebied bevonden, zetten zij aldus de desbetreffende Russische mededeelingen hun vlucht voort in ooste lijke richting, naar de stad Minsk. Russische vliegtuigen stegen toen op en dwongen het Poolsche toestel te dalen op het vliegveld van Minsk. In het toestel bleken zich twee Pool sche piloten te bevinden, Sigismund Pacior- kowsky en Stanislaw Abramski. Zij verklaar den lid te zijn van de Aeroclub te Warschau, waarvan het vliegtuig eigendom is. Zij vertel den verder een sportvlucht te hebben onderno men en de richting te zijn kwijtgeraakt. De Russische autoriteiten stellen thans een onder zoek in. HET VLIEGTUIGONGELUK BIJ HET SKAGERRAK. Naar een hooggeplaatst ambtenaar van het Rijksministerie van Luchtvaart aan een verte genwoordiger van Reuter verklaarde, heeft de Duitsche marine geen water- noch landvliegtuig bij een ongeval verloren. Ondanks de officieele Duitsche tegenspraak houdt men van Deensche zijde vol, dat een Duitsch marine-vliegtuig in zee is gestort. Per sonen uit de omgeving van het visschers- plaatsje Skagen verklaren, dat zijtorpedoboo- ten het verongelukte watervliegtuig hebben zien oppikken, terwijl gedurende een korte poos alle vlaggen op de Duitsche schepen half stok woeien. Van Duitsche zijde wordt nog opgemerkt, dat het gerucht waarschijnlijk ontstaan is in verband met het neerstorten van een Noorsch verkeersvliegtuig, waarbij zeven personen om het leven zijn gekomen. Het comité tot organisatie van een autotocht voor „Ouden van Dagen" heeft besloten, dezen tocht te doen plaats hebben op Woensdag 1 Juli. De reis zal gaan naar Betlems ontspanning en „Oud Valkeveen". Wie hieraan wil medewerken kan zich opgeven by mevrouw Bammens, Rijks straatweg A 220. Postbestelling. De afdeeling Heiloo van den bond van toerisme heeft zich met een verzoek tot de P. T. T. gewend om vervroegde en verlate bezorging van poststukken. We zyn be- nieuws of de poging resultaat zal hebben, daar zonder uitbreiding van personeel (de post is hier overbelast) niet aan het zoek gevolg kan worden gegeven. Verlichtingsavond. In de bestuursvergadering van V. V. V. is besloten om den verlichtingsavond te hou den op 13 Augustus a.s. Aan B. en W. is verzocht om een muzikale rondgang te mogen maken. Behoudens toestemming van B. en W. zal op dien avond een concert worden gegeven bij de Witte kerk. Verloting. B. en W. hebben goedgunstig beschikt op een verzoek van de afdeeling Heiloo van den nat. bond „Het Mobilisatiekruis", om 2000 loten uit te geven 10 cent. ver- LUCHTLIJN DER K.L.M. IN DE WEST. Nieuwe dienst tusschen Curacao en Venezuela. Op 1 Juli a.s. zal de K.L.M. een tweemaal wekelijkschen dienst openen tusschen Cu- ragao en Maracaibo, het centrum der olie winning in Venezuela. Deze verbinding zal aansluiting geven op den dienst Trinidad Barranquilla van de Pan American Air ways; uit deze stad kan de reiziger zich eveneens per Pan American naar Miami be geven, en van hier naar New-York vliegen. Curagao zal dus met ingang van Juli door de lucht met New-York verbonden worden. Reeds herhaaldelijk is er sprake geweest van uitbreiding van het West-Indische lucht verkeer der K.L.M. met een lijn naar Vene zuela, doch thans zal het eindelijk zoover komen. Voorloopig is voor twee maanden toestemming tot de exploitatie van de lucht lijn verleend, in awachting van een defini tieve regeling. „EDELVALK" TE HALLE-LEIPZIG. Het vliegtuig „Edelvalk" is hedenmorgen 8 uur te Halle—Leipzig geland en te 8.40 uur weer vandaar vertrokken. Bijgeladen werd nog 109 Kg. briefpost, 31 Kg. pakketpost en 21 Kg. vracht. De Djalak (thuisreis) is in Medan geland. MILITAIR VLIEGTUIG NEERGESTORT. Bestuurder omgekomen. Tijdens een instructievlucht nabij Riga is een militair vliegtuig tengevolge van een de fect aan den motor op het vliegveld van Di- daugavpilis neergestort. De bestuurder werd gedood. Aanbesteding. Maandagavond werd door het bestuur van den L. T. B. aanbesteed den bouw van een schuur, waarin een doekmachine zat worden geplaatst. Ingeschreven werd door Jac. Schuit 676, Jn. Schuit 454, Jac. Bak 44 Apeldoorn 405. Het werk werd aan schryver gegund. De schuur zal worden gebouwd aan den Doelen. voor 449, J. den laagsten in- Veldwachters benoemd. Tot veldwachters dezer gemeente zijn bij beschikking van den commissaris der koningin in de provincie Noordholland van 15 Juni j.1. benoemd de heeren Otte Goënga en Dirk Jan Looijen, terwijl bij gelijke be schikking aan den heer W. Duinker eervol ontslag is verleend als veldwachter der meente. ge- Geslaagd. Onze plaatsgenoot de heer H. Kreb, slaagde te Leiden voor het voorbereidend kerkelijk examen. Diploma behaald. Onze plaatsgenoote mej. G. de Boer, thans verpleegster in de ziekenirchting „De Villa" te Hoorn behaalde haar diploma voor ziekenhuisverpleging.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 7