het witte flitsen va? van do Is de toekomst aan de stereoscopische films? Filmbeelden, die niet alleen hoogte en breedte, maar ook diepte hebben. JOHAN HEESTERS en CAROLA HÖHN. Belangrijke vinding. r~ ONZE BIOSCOPEN, -j Miniatuur-filmpjes. CLAUDETTE COLBERT. Merijntje Gijzen's jeugd. Mooi gebruinde Huid Onze landgenoot Johan Heesters heeft den weg tot de film reeds lang gevonden en met een verbazingwekkende snelheid heeft hy car rière gemaakt. Zijn eerste optreden in „Der Bettelstudent", (waar van hiernevens een foto) was dermate ver rassend, dat de Ufa hem onmiddellijk voor een tweede film con tracteerde. Johan Heesters voelt zich bij de Ufa best op zijn plaats, zoo zelfs, dat hU een zeer aan trekkelijk aanbod van Hollywood heeft afge slagen. Op het oogenblik wordt een* nieuwe film in studie genomen, n.1. „Hofkonzert". met Martha Eggerth. Wij zien met belangstelling zijn films tegemoet. Sinds de gebroeders Auguste en Louis Lumlère in 1895 hun eerste „filmpje" vertoonden voor de verrukte Parijzenaars, heeft de filmtechniek een snelle evolutie doorgemaakt, welke nog steeds niet ten einde is, want nau welijks hebben twee vindingen hun intrede gedaan de toepassing van geluid en kleur of reeds dient zich een volgend element aan: de diepte; de stereo-film, de „film en relief". Er bestaan op het gebied verschillende systemen waarmede al enkele uitgebreide proeven zijn genomen; doch die alle aan ernstige technische kinderziekten lijden. Eén systeem werkt met spiegels vóór in de zaal en twee films op twee doeken aan den voorzijkant van de zaal geprojecteerd; een ander werkt met een soort geribt projectie scherm, waarop eveneens twee films van terzijde moeten worden geprojecteerd. Voorzoover deze systemen al eeniger mate voldoen leveren ze voor degenen, die vooraan of erg aan een der zijkan ten in de zaal zitten, zeer onbevredi gende beelden; véél erger dan dit bij de thans „gewone" film hei geval is. Een ander stelsel is dat van Louis Lu- mière die is uitgegaan van de bekende, maar tegenwoordig alweer in onbruik ge raakte „anaglyphen", welke men door een bril met twee verschillend gekleurde gla zen moest bekijken om de perspectivische werking van de twee over elkaar gedrukte beelden, eveneens in dezelfde twee kleuren, te kunnen zien. In Parijs werden korten tijd geleden der gelijke films in een cinema vertoond. Iede re toeschouwer had een bril met een geel achtig en een blauwachtig glas tot zijn be schikking en wat de stereoscopie betreft waren deze films bevredigend. Het incon- venient van een speciale bril en dan nog wel in geel en blauw bleek echter zoo groot, dat een groote vlucht van dergelijke films niet te verwachten is. Bovendien kan door de gele en blauwe kleur het meer en meer in zwang komende kleuren-procédé niet worden toegepast. EEN VROUW IN BOEIEN. In Victoria-theater. Voortdurend draaien de machines in de groote petroleumraffinaderij Campina in Bulgarije, over welk groot bedrijf een vrouw, Ileana Manescu, den scepter voert, een vrouw met een sterken wil en goed zakelijk inzicht, getuige het resultaat van een reis naar verschillende Europeesche hoofdsteden. Zij weet niet, dat Kiriak, een harer voornaamste beambten, onder één hoedje speelt met Maravilla, een geweten loos man, die de petroleum van de leveran ciers van Campina opkocht om het bedrijf stil te leggen en op deze wijze goedkoop over te nemen en zoo mogelijk de eigenares tevens te veroveren. De Hongaarsche ingenieur Wiegand, door Ilena Manescu tegen het advies van Kiriak naar Campina gehaald om het bedrijf op hooger peil te brengen, doet méér dan dat en weet haar te overtuigen, dat het r.oodlg is op het eigen terrein zelf naar aardolie te boren, om on afhankelijk te zijn van anderer boringen, Hij kan aan zijn plannen een begin van uitvoe ring geven, maar dat is ook het begin van ernstige kuiperijen van de zijde van Kiriak en Maravilla. En hiertegen was de vrouwe lijke chef niet opgewassen, vooral niet toen zy ontdekte, dat Wiegand, wiens genegen heid zy beantwoordde, do->r verschillende misverstanden voor haar verloren was. zy staat op het punt haar bedryf en zichzelf te verkoopen, als de boortoren, welke op de intrige van Maravilla was stopgezet, weer begint te werken, dank zy het feit, dat Wiegand een en ander vernam van de streken der belde schurken. Een krachtige bron wordt aangeboord, de vreugde onder de werklieden stygt... totdat alle werk vernietigd dreigt te zullen worden door alles-verterende vlammen. Wiegand weet met groote zelfopoffering en levensgevaar ook die ramp te bezweren en dan is Cam pina inderdaad gered. Eigen systeem. Een inwoner van Jutphaas, de heer O. F. J. Meij heeft een eigen systeem bedacht waarmede het mogeiyk is stereoscopische films te vertoonen. De heer Mey heeft met zyn vinding een demonstratie gegeven en zyn ideeën nader aan ons toegelicht al was hy door de nog loopende octrooiaanvrage niet in staat technische bizonderheden mede te deelen. Ook by het systeem van den heer Meij is een bril noodig, niet met gekleurde gla zen, maar thans een apparaatje, dat elec- trisch wordt bewogen. Het is een doosje van ongeveer 8 c.M. breedte en 1 c.M. hoogte, dat door een snoer de noodige elec- trische stroom ontvangt zwakstroom en dus ongevaariyk. Met dit apparaatje, dat zeer licht uitgevoerd kan worden, dat iedere bioscoopbezoeker aan zyn eigen stoel kan aansluiten en dat tenslotte vry- wel geruischloos werkt, kan men de op een gewoon scherm geprojecteerde stereo-films zien. De overige technische eischen zijn niet zwaar. De opname-camara's ondergaan slechts geringe wyzigingen en ook de pro jectietoestellen moeten worden verbouwd, doch evenmin bizonder ingrypend. Er wordt slechts één film vertoond en het kleurenprocédé kan ongehinderd worden toegepast. Het effect van de stereo-film is, voorzoover zulks aan de hand van een experimenteel smalfilmpje valt te be- oordeelen, verrassend en interessant. Wat men ziet zyn geen platte vlakken maar meer plastische voorwerpen, met drie dimensies. In de bioscoop moeten we de „diepte" van een beeld er steeds bij denken (en we doen dat zoo automatisch en volledig, dat we niet beter weten) maar hier is dat alles aanwezig. Wanneer men de film zonder de bewe gende bril ziet is de wazig, men ziet de voorwerpen dubbel, dansend en springend, maar nauwelijks houdt men den bril voor de oogen of de voorwerpen komen duide lijk uit het beeld te voorschyn. De heer Meij die dit eerste, slechts en kele meters lange, filmpje met de hulp van den Utrechtschen cineast Willem van In aansluiting aan hetgeen wy op onze filmpagina van de vorige week geschre ven hebben over „Kin deren in het licht van de Camera", hier nog een foto van den klei nen filmacteur Freddie Bartholomew, die o.a. met Greta Garbo zulk prachtig spel gaf in „Anna Karenina". Freddie Bartholomew is 5 jaar oud en door bemiddeling van een tante by de film ge komen, eerst tot ver ontwaardiging van zyn ouders, die zich echter door de hooge gage hebben laten om praten en nu hun kind hebben afgestaan aHn Paramount-Goldwyn- Mayer. Behalve door het romantische gegeven, is deze film bovenal een bezoek overwaard door het technische gedeelte, waarop een prachtige kyk wordt gegeven. En dan het spel van waariyk grootsche allure van Dorothea Wieck als Ileana, Gustav Frölich als Wiegand en vele andere grooten van het witte doek, Wij herinneren slechts aan de ontmoetingen op het bureau van de chef, het weldadigheidsbal en de scène bij den brandenden boortoren. Een film, die verrassend is in verschil lende opzichten en die men met groot ge noegen zal zien. Het voorprogramma geeft een keur van nieuws uit verschillende landen Neder land vooral niet te vergeten een paar aardige teekenfilms en 'n filmpje, waarin 'n weeshuisvader wordt gebrandmerkt als man met twee gezichten. DE VERBORGENHEDEN VAN PARIJS. Roxy Théater. Eugène Sue, dat was nog eens de Fran- sche schryver van de echte romantiek, Hoevelen hebben niet van zyn werken genoten. En thans kan men weer eens een van die echte romans op het witte doek mee beleven, want in het Roxy Théater wordt deze week als hoofdnummer ver toond: „De Verborgenheden van Parys" naar één van Sue's bekende werken. De kroonprins van Gérolstein is in 't geheim gehuwd met een hofdame Sara Seyton. Deze laatste heeft echter met den prins een geraffineerd spel gespeeld. De regeerende vorst, die hiervan op de hoogte is,- weigert het huweiyk te erkennen en Sara wordt verbannen. In Parys wordt haar een dochtertje geboren, doch prins Rudolf leert zyn kind niet kennen. Ook Sara ontdoet zich weldra van haar kind, dat als armoedige verschoppelinge in donker Parys leeft onder den naam van Fleur de Marie. Zestien jaar later als Ru- dolf zelf regeerend vorst is geworden, vertoeft hij menigmaal in de duistere wij Malsen maakte wacht op de gelegenheid om een groote film te maken waarmee de kwaliteiten van zyn systeem duidelyker kunnen worden aangetoond. Practisch bruikbaar. Het Is moeiiyk te voorspellen welken kant het met de stereofilm op zal gaan. De eerste experimenten zyn gedaan, maar men weet nog niet welke technische vindingen nog zullen worden gedaan. Het systeem van den heer Mey is echter van de bestaande stereo-film-systemen wel een van de aantrekkeiykste, al moet worden afgewacht hoe de resultaten in de praktyk zullen zyn. Het is nameUjk zeer de vraag of het „groote publiek" er voor te vinden zal zyn met een bril (hetzy een gekleurde, hetzy bewegende, zooals de heer Mey zich voorstelt) in de hand in de bioscoop te gaan zitten. Voorloopig is er nog geen re den om te gelooven, dat dit wèl het geval zal zyn. Aangezien, althans volgens den heer Mey, goede stereo-film zonder bril niet mogeiyk is, bestaat de mogeiykheid dat in de toe komst wellicht een deel van het voorpro gramma van bioscopen aan stero-fllm6 ge- wyd zal zyn. Voor documentarie films zou het ruimte-effect byvoorbeeld veel succes kunnen hebben. „Silhouetten", de nieuwe film van Walter Reisch, gereed. Naar wy vernemen is de nieuwe film van Walter Reisch „Silhouetten" gereed gekomen. Volgens het oordeel van des kundigen, die reeds in de gelegenheid wa ren dit nieuwe werk van Walter Reisch te zien, is het het meest geslaagde werk van dezen regisseur geworden en het heeft alle schyn, dat „Silhouetten" zyn tot heden be haalde wereldsuccessen „Maskerade" en „Episode" zal overtreffen. „Silhouetten" is een Weensche film in de beste beteekenis van het woord. Ook met de keuze van zyn rolbezetting, waar onder verschillende nieuwe krachten: Luli von Hohenberg, Liesl Handl, Annie Markart, Lilli Malberg, Frauke Lauter- bach, Fred Hennings en Fritz Imhoff is Walter Reisch zeer gelukkig geweest. „Silhouetten" zal de wereldvermaardheid van de Weensche film wederom bevesti gen en de positie van de Oostenryksche filmindustrie op de internationale markt ongetwyfeld nog versterken. Een avontuur William Haines. By Los Angeles zyn de filmacteur Wil liam Haines, die zich in gezelschap bevond var. Jimmy Shields en negentien anderen, uit het plaatsje Manhattan Beach verdre ven door een woedendte menigte. Haines zelf weet nog niet, wat er eigenlijk aan de hand geweest is, maar sommigen van de aanranders zeggen, dat zy behooren tot een organisatie „het Witte Legioen". Mis schien is dit een organisatie, die het op neemt voor de zuiverheid van de bad plaats-zeden. Wellicht heeft er ook iets andeis achtergezeten. Harry Warner onderscheiden door de Fransche regeering. De Fransche regeering heeft Harry Warner, president van Warner Bros tot „Ridder in het legioen van eer" benoemd naar aanleiding van de verfilming van „Het Leven van Louis Pasteur". Gala-Première van „Sons O' Guns". De wereld-première van Joe E. Brown's nieuwste film voor Warner Bros „Sons O' Guns" heeft voor een uitverkocht huis in het Strand-Théater plaats gehad. Vele ken van Parys, om precies te weten wat daar voorvalt. Daar ontmoet hy toevallig Fleur de Marie, die hy beschermt en wat levensgeluk tracht te geven. Duistere figuren uit de Parysche onderwereld zoo als de vrouwelijke uil en haar partner doen zich ten opzichte van het meisje en den vorst als slechte individuen kennen. Ook Sara komt weer op het tooneel en wil den vorst heroveren. Als zy merkt dat het meisje haar in den weg staat, wil zy haar doen omkomen, maar het recht zege viert en ten slotte brengt de vorst Fleur de Marie naar Gerolstein. De deugd wordt beloond, de misdaad gestraft. De Fransche artisten hebben dit roman tische spel in grooten stijl gespeeld, zoodat men 't geheele gebeuren in spanning mee leeft. Van de uitstekende vertolkers noe men wy Henri Rolland en Madeleine Ozeray als de vorst en het meisje, Luci^nne le Marchand als Sara en als de boosaardige typen Marcelle Geniat en Constant Remy. Een Fransche film, die men met genoegen zal zien. Het voorprogramma bracht een zeer mooi Profiltl-Nleuws, een natuuropname uit de Oostenryksche Alpen en een ko misch nummer van de avonturen van een filmreporter. „HEISSES BLUT". Bioscoop Harmonie. Reeds ecnige malen hebben wy op onze filmpagina aandacht gevraagd voor het nieuwe Ufa-love-team Marika Rökk en Hans Sttlwe. Thans zyn zy beiden te zien in een van geestdrift tintelende film „Helsses Blut". Het Is een rolprent, opgenomen en verhalend van de Hongaarsche steppen, waar het leven van een Jeugdige barones geschilderd wordt, die echter door slecht financieel beheer failliet geslagen is. Alles wordt de charmante barones ontnomen en zelfs haar geliefd renpaard „Satan" komt onder den hamer, Dat is haar evenwel te erg en zy vlucht de steppen in, achter zich latend koene ruiters en snelle gendarmerie, vooraanstaande personen uit de tooneel- en filmwereld, alsmede officieren by het leger en de vloot, bezochten deze gala première. Claudette Colbert als „Jeanne d'Arc" voor Warner Bros. Claudette Colbert zal in de toekomst voor Warner Bros de rol te spelen krygen van Jeanne d'Arc in een film, die het leven van de Fransche heldin tot onder werp heeft. Men verwacht, dat Miss Colbert hierdoor de sterkste en meest be- langryke rol van haar film-loopbaan is toegewezen. „Siodmak's „De crisis is voorbij". „De Crisis is voorby!" is een heerlijk woord, waarnaar velen hunkeren; zoo heet Robert Siodmak's nieuwste film. Moge het in werkelykheid nog niet zoo zyn, laat men de vervulling ervan in ver beelding gaan meebeleven in deze film, die het vroolyk zingende en dansende be staan van een groep werklooze revue- artisten in beeld brengt. Zy slagen er na eindelooze moeiiykheden in, de revue „De crisis is voorby" voor te bereiden, iaar het is al laat op den avond der première, aan wie het niet gelukt, de wonderbaariykc paardrydster te achterhalen. In boerinncn-klecderdracht gehuld gelukt het haar zich langen tijd schuil te houden, doch eens op een dag ontmoet zy toevallig Herr Oberleutenant Tibor, die zy kent van vroeger en op wien zy toen reeds verliefd was. Het ligt voor de hand, dat zy haar liefde in stilte bewaard heeft en dat ook „hy" wel ecnige genegenheid van het lieve meisje heeft opgevat.Kortom.zy biyken voor elkaar bestemd en zoo loopt 't dan ook, ech ter niet dan na talryke wedcrzydsche ver gissingen en schier onontwarbare puzzles. Het is een frissche film met een grappig militair tintje, met belangryk spel van twee jonge debutanten, met geestigheden van Paul Kemp, met fraaie natuuropnamen, goede muziek, aardige liedjes, in één woord een amusementsfilm van het betere genre. In dien geest is ook het voorprogramma, dat tal van interessante opnamen bevat, tee kenfilms enz. En als men dan bedenkt, dat men als at tractie na het zien van deze film een vrij kaart krygt voor een andere film in den loop van de volgende week, dan mag dat toch niemand weerhouden met spoed deze film te gaan zien voor en aleer de gelegen heid voorby is. SHE. City-Theater. Door de eeuwen heen hebben de men- schen gezocht naar de bron die hen in staat zou stellen hun verbiyf hier op aarde wat langer te rekken dan normaal genoemd mag worden. Het is H, Rider Haggard geweest die dit gegeven in de roman She tot een be langwekkende historie heeft verwerkt. Fantastisch en onwerkeiyk als het boek aandoet, maar vol van spanning en ro mantiek, laat het zich aanzien dat een film over dit gegeven een byzondere aan trekkingskracht uitoefent. Gemakkelijk kan een dergelijke opgave zeer zeker niet genoemd worden, doch een als de artisten bemerken, dat zy het voor naamste „Het publiek" vergeten hebben! Hoe het hun gelukt den naam van het totaal vergeten theater, waarin gespeeld zal worden en den titel der volkomen on bekende revue in minder dan een half uur tot in alle uithoeken van Parys bekend te maken en hoe in een minimum van tijd het theater voor langen tyd „besproken uitverkocht" wordt welk een ideaal in deze moeilyke periode! is één dier van tintelende humor sprankelende trouvail- le's, waarvan deze geestige en tot opti misme stimuleerende film vol is. De volledige rolbezetting. Zooals reeds eerder werd gemeld, zullen de hoofdrollen in de Loet C. Barnstynfilm „Meryntje Gyzen's Jeugd" vervuld worden door Marcel Krols (Meryntje), Piet Bron (De Kruik), A. M. de Jong (de pastoor), Mimi Boesnach (Janekee), Bill Benders (de grensjager), Harry Boda (Flierefluiter) en Aaf Bouber (Janske, de huishoudster), Thans staat vast, dat de overige rollen vertolkt zullen worden door: Joekie Broe- delet (Moeder Gyzen), Matthieu van Eys- den (Vader Gyzen), Frits van Dyk (de schryver Walter), Jeanne Verstrate (mevr. Walter), Louis van Dommelen (de onder wijzer), Pierre Bailedux (de veldwachter), Coen Hissink (de waard), Hein Harms (de scheepskapitein), Ludzer Eringa (officier van justitie) terwyl enkele kleine rollen in handen zyn van Juliette Roos, Aleida Roe- lofsen, Tonny van Otterloo en Myra Ward. van gelaat, hall en armen, óók bij geen zon, door AMILDA-zonnebruincréme. Voorkomt tevens zonnebrand. Flacon 90 ct. Tube 60 ct. Doos 50 en 25 ct. CINEMA EN THEATER. Deze week veel filmnieuws met afbeul" dingen (daaronder „Meryntje GyzenS jeugd"), Vervolgens vindt men er o.m. in- „In een Zweedsche weefschool"; De por tie van den gouverneur-generaal, met portret van Jhr. Mr. Tjarda van Starken- borgh Steehouwer; De Coloradokevei een nieuwe foto van Garry Cooper; op het titelblad een van Willy Fritsch, als &00' caccio. regie van Merian Cooper, die een schep ping als King Kong tot stand wist te brengen, hield op zichzelf al een zekere garantie voor het welslagen hiervan in zich. De geschiedenis is te zeer bekend om hier in extenso alsnog te vertellen. She is de vrouw die door toeval de vlam weet te vinden onder invloed waarvan men de eeuwige jeugd verkrygt. Een eeuwige jeugd zonder liefde is evenwel ondenk baar, doch haar liefde voor een sterveling zal haar noodlottig worden; zy doodt uit jaloezie haar geliefde en 500 jaar later, als een van zyn nazaten op zoek naar de eeuwige vlam haar ontmoet, blijkt, da' het er niet om gaat hoe lang men leeft maar de manier waarop. In een „nutshell" de inhoud dus, maar fantastisch is de manier waarop dit alleS tot een film is verwerkt. Het moge dan zyn dat het decor een wat heel groote rol in het geheel inneemt, zeker is dat dit in niet onbelangryke mate bydraagt tot het verkrygen van de vereischte sfeer, de sfeer van het onwerkeiyke die Haggard be doeld heeft in zyn roman. Uit het voorprogramma vermelden we naast het gcbruikeiyke geïllustreerde nieuws nog een teekenfilmpje en een aar dige muzikale film getiteld Liefde, Melk en Kunst.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 14