Bestuurshervorming ter sprake.
tBUwetdand
Tweede Kamer
Belastingvoorstellen afgevoerd.
K«t«laar herdacht.
Verdachte brand in Amsterdam.
Voor buitenlanders benzine
5 ets. per Liter?
De A. N. W. B. adresseert
dienaangaande aan da
ragaaring.
Waar komen onze leger-paarden vandaan?
het remonte-depót viert vandaag zijn
50-jarig bestaan.
Paarden mat „klndar»*iakte".
Den Haag, 30 Juni.
In de vorige vergadering is de heer Kete
laar nog aanwezig geweest en thans moest
zijn evertijden worden herdacht. Voorzitter
Aalberse heeft het in hartelijke bewoordin
gen gedaan. JEen welwillend en eenvoudig
man was Ketelaar, bij al zijn gemoedelijk
heid bezield door een krachtige overtuiging.
Minister Colijn, zich namens de regeering
bij 's voorzitters woorden aansluitende, leg
de in zijn toespraak een persoonlijke noot,
door eraan te herinneren, dat vele ministers
als Kamerlid met Ketelaar samengewerkt
en hem gewaardeerd hadden. Veler vrien
delijke gedachten in het parlement zijn naar
den afgestorvene heengegaar
De president heeft voorgesteLd, een lange
agenda aan de orde te stellen, maar de Ka
mer heeft er, alvorens zijn voorstel aan te
nemen, twee wetsontwerpen afgenomen,
welker behandeling heel wat tijd zou heb
ben gevergd. De wijziging van de inkom
stenbelasting en de successiewet is een in
gewikkelde materie, welke nu later aan de
orde komt. Dat de Kamer de reisbelasting
niet afdoet voor het zomerreces, zal men
met belangstelling hebben vernomen. Wel
iswaar stond al vast, dat zij toch niet meer
in de aanstaande zomervacantie zou kunnen
werken. Had de Tweede Kamer ze nu afge
daan, dan zou de behandeling door den
senaat toch te veel tijd hebben gekost, dan
dat de regeering er profijt van had kunnen
trekken in de vacantieweken, welke dra zijn
aangebroken. Of de winter sportgangers nu
zullan moeten betalen? In elk geval kan de
reisbelasting niet meer dien om de begroo
ting van het loopende jaar sluitende t« ma
ken. En met dit doel had de regeering ze
toch voorgesteld.
In 1030 zijn internationale verdragen tol
stand gekomen ter voorkoming van conflic
ten tusschen de nationaliteitswetgevingen
der verschillende landen. De Kamer heeft
thans regeeringsvoorstellen aangenomen
om tot deze verdragen toe te treden en om
in verband hiermede in de wet op het
Nederlanderschap eenige wijzigingen aan te
brengen, welke echter geen verandering be-
teekenen in het beginsel onzer wetgeving,
namelijk dat er eenheid zij van nationaliteit
in het huwelijk en dat de vrouw de nationa
liteit van haar echtgenoot volgt. Mevrouw
BakkerNort (v.d.) wenschte, dat de Ne-
derlandsche vrouw, die met een vreemde
ling trouwt, steeds of althans wanneer het
echtpaar in Nederland blijft wonen, Neder-
landsche zou blijven. Maar minister Van
Schaik bestreed dezen aandrang met een
beroep op het door hem voorgestane begin
sel van eenheid van man en .vrouw in het
huwelijk.
Bij eenige Indische wetsontwerpen keur
den de heeren Cramer (s.d.), Roestam Ef-
fendl (c.p.) en Sneevliet (r.s.) nog eent af,
dat de Indische regeering heeft goedgevon
den, dat de oliemaatschappijen vijf millioen
gulden betaalden om hiermee van een ver
dere extra-belasting over 1936 af te zijn.
Dat minister Colijn zelf de methode niet
fraai vindt, had hij ook al eens eerder ge
zegd. Genoemde afgevaardigden wenschten
een extra-heffing van de olie en waren er
slecht over te spreken, dat deze in 1937 ver-
■poedelyk nog minder, namelijk 3)4 mil-
Boen, extra zal behoeven op te brengen.
Z.Exc. betoogde, dat ook in Indië gelijk
recht voor allen bestaat en dat de oliemaat
schappijen belasting moeten betalen volgens
de belastingwetgeving, welke voor alle
vennootschappen geldt. Daar genoemde
maatschappij betrekkelijke hooge winsten
hebben behaald, zou het ook in den gedach-
tengang der regeering mogelijk zijn, haar
meer te laten betalen door de belasting op
de winsten der vennootschappen progressief
te maken. Maar dit is practisch ondoenlijk.
Baron van Boetzelaer van Dubbeldam
(ch ofschoon in anderen toonaard spre
kende dan eerstgenoemde afgevaardigden,
was ook ontevreden, omdat de regeering,
die eerst tot een speciale oliebelasting wel
genegen scheen te zijn, er nu afkeerig van
is, en de heer Van Poll (r.k.) drong eróp
aan, dat den maatschappijen geen vrijheid
zou worden gegeven, haar «Reproductie stil
te Leggen, als zij hieraan op een gegeven
oogenblik de voorkeur mochten geven. De
heer Sneevliet bracht de afwijzing van een
rpeciale oliebelasting door gouverneur-ge
neraal De Jonge in verband met diens vroe
gere directeursfunctie bij de Koninklijke,
maar minister Colijn kwam hiertegen krach
tig op.
Deze bewindsman heeft destijds aan de
Kamer beloofd, dat zij gelegenheid zou krij
gen tot een full-dress-debate over de In
dische bestuurshervorming, alvorens de
regeering hiertoe zou overgaan. Een Indisch
wetsontwerp, nu aan de orde, schept deze
gelegenheid.
Mr. Joekes (v.d.), die, aan het woord
komende, tevens uiting gaf aan den rouw
zijner fractie over het heengaan van den
heer Ketelaar, den sterken strijder voor de
vrijzinnig-democratische beginselen, bleek
tegen de instelling gekant van drie gouver
nementen, Sumatra, Borneo en de Groote
Oost, en de aanstelling van gouverneurs
hierover, die z.i. te veelsoortig werk te ver
richten zouden krijgen. Hij en ir. Cramer
gaven de voorkeur aan een verdere uitvoe
ring van de bestuursdecentralisatie door
regeeringscommissarissen, die dan toe zou
den moeten zien op de stichting van groeps-
gemeenschappen. Is dan later het tijdstip
voor benoeming van gouverneurs aangebro
ken, dan kunnen tegelijkertijd zulke groeps-
gemeenschappen worden ingesteld en daar
mede vertegenwoordigende lichamen, welke
tegen een al te sterke weisuiting der gou
verneurs kunnen werken als een rem. Ge
noemde leden vreezen, dat de inheemsche
elementen, als men begint met aanstelling
van gouverneurs, geen zeggenschap in het
bestuur zullen krijgen. De heer Effendi in-
tusschen is ook door geen regeeringscom
missarissen tevreden te stellen en heeft aan
gekondigd, dat de communistische fractie in
elk geval tegen de bestuurshervorming zal
stemmen.
Vier jaar geleden wees de regeering de
bestuursdecentralisatie af, omdat zij te veel
geld zou kosten. Nu prijst zij ze aan a's
middel tot bezuiniging. Ra. ra, hoe kan dit?,
vroeg de heer Van Poll. Hijzelf gaf er het
antwoord op, door uit de regeeringsbeschei-
den af te leiden, dat de lagere publiekrech
telijke lichamen, welke zullen worden in
gesteld, een deel van hun middelen aan
's Lands schatkist zullen moeten afstaan,
als de regeering meent, dat zij wat kunnen
missen. Alle genoemde sprekers vreesden,
dat de regeering de beituurshervoming op
die manier zal gebruiken om lasten af te
wentelen van het centrale gezag op de be
volkingen der onderscheidene gebiedsdec-
len. Mr. Joekes vroeg, hoe het moet gaan
met de gebieden, waar de bevolking econo
misch zwak is en de vele uitgaven voor be
stuurszorg, welke voor haar rekening zullen
komen, niet zal kunnen betalen. Juist het
feit, dat de regeering de decentralisatie aan
knoopt aan een saneering van 's Lands mid
delen, maakt de afgevaardigden, die tot nu
toe aan het woord zijn geweest, huiverig
voor de besti urshervorming.
VERLAGING PASSAGE-TARIEVEN
NAAR NED.-INDIE.
Naar wij vernemen, hebben de beide Ne-
derlandsche reederijen, die de verbinding
tusschen het moederland en Nederlandsch-
Indië onderhouden, besloten, hun passage-
tariven in de eerste helft van Augustus op
nieuw te verlagen.
Deze verlaging zal in de eerste plaats be
staan uit een verdubbeling van .de crisis
korting, n.1. van Vfa tot 15 terwijl
bovendien de basis-tarieven voor de vracht
schepen belangrijn omlaag gebracht zullen
worden.
NASLEEP VERDWIJNING
KWEEKSCHOLEN.
Vragen aan den minister gesteld.
De heer Thijssen (s.d.a.p.) heeft den mi
nister van onderwijs, kunsten en weten
schappen gevraagd, welke maatregelen de
minister bereid is te nemen om de overblij
vende leerlingen der kweekscholen, die
moeten verdwijnen, voorzetting hunner be
gonnen studie mogelijk te maken, ook wan
neer de ouders niet in staat zyn, de hoogere
kosten die het bezoeken van een andere
kweekschool medebrengt, te dragen, zoo
mede of de minister bereid is om, nu door
de opheffing van de rijkskweekscholen t.e
Breda en te Oostburg in de geheele provin
cie Noord-Brabant geen enkele niet-katho-
lieke opleidingsgelegenheid meer bestaal,
en in geheel Zeeuwsch-Vlaanderen zelfs
geen enkele opleidingsgelegenheid, maat
regelen te overwegen, die kunnen voorko
men, dat voortaan voor belangrijke deelen
der bevolking van ons land de keuze van
het onderwijzersberoep voor een kind uit
gesloten, ook wanneer neiging, aanleg cn
capaciteiten van een kind die keuze ten
volle wettigen.
Winkelier reeds bewusteloos door
den rook.
Eigenaar wegens vreemdsoortige
houding gearresteerd.
Aan de overzijde van het IJ brak gister
avond brand uit in een woning achter den
sigarenwinkel in perceel Kamperfoelieweg
33. Om kwart over vijf ongeveer bemerk
ten buren vlammen in de woning, die ach
ter den winkel gelegen is.
Oogenblikkelijk drongen zy binnen, waar
zij den winkelier bewusteloos aantroffen.
Enkelen droegen hem naar buiteji, terwijl
anderen terstond den strijd tegen het vuur
aanbonden. Ook de brandweer werd ge
alarmeerd. Met een tuinslang op de water
leiding waren de omwonenden er inmid
dels vrijwel reeds in geslaagd het vuur, dat
vermoedelijk in een boekenkast ontstaan
is, in de kiem te smoren. Eenig meubilair
was door het vuur vernield.
De winkelier keerde spoedig tot het be
wustzijn weer. Zoodat tijdig ingrijpen der
buren de gevolgen van den brand tot een
betrekkelijk kleine schade heeft beperkt.
Na een zeer uitgebreid onderzoek, dat den
geheelen avond in beslag nam, onder lei
ding van inspecteur van Grootheest inge
steld naar de oorzaak van den mysteriepzen
brand in de woning achter de sigarenwin
kel „Favorite", heeft de politie van bureau
Adelaarsweg een arrestatie verricht.
Onmiddellijk na den brand koesterde men
verdenking tegen den 22-jarigen eigenaar,
die de zaken voor zijn moeder waarnam en
dien de buren bewusteloos in den winkel
bewusteloos gevonden hadden. Het onder
zoek bracht steeds meer feiten aan het
licht en ten slotte ging men dan ook tot in
sluiting in het bureau Adelaarsweg over.
De houding van den gearresteerde was
zeer merkwaardig. De man vertelde enkele
oogenblikken voordat de brand uitbrak,
terwijl hij in den winkel stond, plotseling
door twee mannen te zijn overvallen. Van
een hunner had hij met een zwaar voorwerp
een klap op het hoofd gekregen, hetgeen de
verklaring zou zijn voor zijn bewusteloos
heid.
Nadat men hem buiten kennis gesteld
zou hebben, zouden de overvallers het geld
uit de lade van de toonbank hebben gesto
len.
De politie hechtte echter geen geloof aan
deze verklaring cn beschouwde het geheele
verhaal als een fabel. Aan het hoofd van
den man was niets te zien wat op een klap
met een hard voorwerp kon wijzen. Bo
vendien kwam een overval op klaarlichten
dag aan de politie onwaarschijnlijk voor,
te meer daar de buren hiervan niets be
merkten.
In het politiebureau nam de 22-jarlge
verdachte, voor wien de omstandigheden
bezwarend zijn, een houding aan, alsof hij
inderdaad geslagen was. Hij meende ieder
oogenblik in elkaar te moeten zakken
Vandaag zal het onderzoek voortgezet
worden met de diverse getuigenverhooren.
De politieschelkundlge, de heer van Led
den Hulsebosch zal een deskundig onder
zoek in de woning, die onder voortdurende
politiebewaking staat.
Een maatregel ter vtimaleering
van hei vreemdelingenverkeer.
Nederland moet méér doen om vreemdelin
gen te trekken.
Nederland moet z'n prijzen verlegen! Zie
daar twee der conclueiei, waartoe de commis
sie inzake het vreemdelingenverkeer in heer
kort geleden gepubliceerde rapport is geko
men. Twee conclusies, waarmee iedereen het
eens ie, die weet, wet andere lenden op pro
pagandistisch gebied verrichten om de vreem
delingen binnen hun grenzen te „lokken".
Nederland kan een goede beurt maken, door
den benzineprijs voor buitenlandsche toeristen
te verlagen tot b.v. één etuiver per liter; en
het mooiste hierbij is, dat niemand daarbij
schade lijdt! Want momenteel is van de 11 54
a 12cent, die voor een liter benzine betaald
wordt, ruim 7)4 cent voor de schatkist (in den
vorm ven gewoon en buitengewoon invoerrecht
plus bijkomende heffingen). Op het oogenblik
komen er zeer weinig buitenlandsche automo
bilisten naar ons land; van deze drastische
prijeverlaging, die ook zoo'n buitengewoon
gunstige psychologieche werking zou hebben,
is een sterke stimulans van dat bezoek te
verwachten. De buitenlanders, die dan hier
komen, zullen géén benzinebelasting betalen,
meer dat doen tij op het oogenblik ook niet,
omdat.,., zij hcelemael niet komen. Voor den
Staat verandert er du* vrijwel niets en tegen
over een kleine derving aan inkomsten op de
thans een buitenlanders verkochte benzine
staat, dat het land geniet ven alle voordeelen,
welke nu eenmaal inhaerent zijn aan vreemde
lingenverkeer.
Itelilen Zwitserland verleenen reeds een
dergelijke faciliteit aan buitenlandsche auto
mobilisten, maar desondanks ia de benzine er
nog zéér prijzig, naar onzen huidigen maatstaf
berekend (resp. 0.15 0.18 en 0.15 per
liter).
Als Nederland dan benzineprijs tot 0.05 per
liter verlaagt, kunnen wij der waarheid ge
trouw in het buitenland bekend maken, dat de
bensine nergena tar wareld goadkooper isl
Dit zal voor menigen automobilist, die nu nog
afgeschrikt is door hooge prijzen op ander ge
bied, aanleiding zijn om zijn meening over het
dure Nederland te herzien; het voordeel van
den legen benzineprijs zei zelfa de hoogere
koeten ven logies en vertering kunnen com-
penseeren en Nederland tot een goedkoop
land maken.
Om deze redenen heeft de Kon. Ned. Toe
ristenbond A. N. W. B. de eendacht ven de
minister ven Financiën en van Handel, Nijver
heid en Scheepvaart geveitigd op deze voor
ons vreemdelingenverkeer uiterst belangrijke
mogelijkheid.
TEGEN DEN GIFGASOORLOG.
Telegram aan minister de Graeff.
Aan den minister van buitenlandsche
zaken, jhr. A. C. D. de Graeff, die Neder
land thans te Genève vertegenwoordigt, is
het volgende telegram gezonden:
Ruim vierduizend Nederlandsche man
nen en vrouwen protesteeren tegen het
gebruik van gifgassen door Italië in Abes-
sinië gemaakt en voor de toekomst eischen
zij met klem handhaving van het verbod
inzake de gifgassenoorlog, zijnde een bar-
baarsch en menschonteerend wapen, dat
ook de weerlooze burgerbevolking treft.
Zij verzoeken uwe excellentie met aan
drang dit protest ter kennis der Volken
bondsvergadering te willen brengen.
Het remonte-depót te Milligen be
staat heden vijftig jaar.
ZU, die „De Schaapherder" hebben
gelezen, en het verhaal kennen van
Parool „met de roode hand", weten,
dat men eertijds, indien men van
Barneveld naar het oosten ging, dan
wel van Putten naar het zuidoosten,
de z.g. bijna onbewoonde Veluwsche
wildernis betrad, waar alleen een
schamele hut zich bevond, thans oud-
Milligen genaamd.
Alleen enkele plaatsen, zooals o.a. Sta-
verden waren bewoond. Ook wordt in „De
Schaapherder" van een hut in Milligen
gesproken. Het kamp van Milligen lag ook
nog in de vorige eeuw zeer afgelegen in
de nabijheid van de Hunnenschans aan
het Uddelermeer, ongeveer 13 K.M. van
Apeldoorn en 30 K.M. van Amersfoort
verwijderd.
Eertijds werd alles met paard en wagen
aangevoerd, thans snorren auto's langs de
wegen en is er een geregelde busverbin
ding.
De paarden, welke op jongen leeftijd ge
zamenlijk bi elkaar worden gebracht,
maken de z.g. jeugdziekte door, terwijl
vooral de Iersche paarden geruimen tijd
noodig hebben om te acclimatiseeren. In
de laatste jaren worden door den veteri-
nairen dienst door inspuitingen met sera
en vaccina, de droesziekten met succes
zooveel mogelijk beperkt.
Deze periode, die tevens dient als zeker
heidsfactor, om bij den troep geen ziekten
te verspreiden, moet als eerste africhtings-
periode van het paard worden beschouwd,
waarbü de spieren tot ontwikkeling wor
den gebracht, het paard verder wordt mak
gemaakt, in de lange teugels wordt ge
oefend en aan het zadèl gewend.
Er is geen personeel voldoende, om in
deze periode de paarden rustig onder den
zadel te doen afstappen. Mitsdien is het
gewenscht, het verblijf in het remonte
depót niet langer te doen plaats hebben
dan noodzakelijk is, met het oog op den
leeftijd en de mogelijkheid tot afvloeiing
naar de depots van africhting.
Het is nl. niet mogelijk in den handel
5-jarige paarden tegen een normalen
remonte-prijs te koopen. Wil men de paar
den van hoogere kwaliteit voor het leger
aanschaffen, dan moet men tot 4-jarige
paarden zijn toevlucht nemen.
Een 4-jarig paard, in het voorjaar ge
kocht, is na zes maanden nog te jong en
niet voldoende volgroeid, en op kracht, om
in africhting te worden opgenomen, zoodat
als regel een termijn van 9 maanden in het
remontedepót voor de jongere paarden
als aen minimum moet worden beschouwd
De paarden gaan dan krachtig gevoed en
op adem naai de depots van africhting
waar zoowel de inlandache paarden te Til.'
burg bij het artillerie paardendepót, als
de Iersche paarden te Amersfoort bij de
rijschool de bewondering opwekken van
alle paardenkenners.
In vroeger jaren, toen er zooveel meer
paarden gekocht werden en ook andere
landen op grooten schaal In Ierland gingen
remonteeren, was het zelfs niet mogaïijir
een voldoend aantal 4-jarige paarden te
koopen en was men verplicht tot den aan
koop van 3-jarige paarden over te gaan
die dan aanvankelijk naar de weiden wer
den gezonden en daarna nog In jaar in
het depot verbleven.
De afvloeiing naar de africhtingadepots
had tot na den oorlog eenmaal per jaar
plaats in October, om te voorkomen, dat dc
eskadrons en batterijen kort voor de ma
noeuvres extra bemoeienis zouden hebben
met de verzorging der jonge paarden.
Uit zuinigheidsoverwegingen ii de kwtr-
taalsgewijze afvloeiing ingesteld. Elk
kwartaal worden ongeveer 45 paarden
naar het artillerie paardendepót afgevoerd
33 tot 36 naar de rijschool.
Een reserve moet beschikbaar zyn, om
in geval van ziekte toch een bepaald aan
tal paarden te kunnen zenden.
Is dit niet het geval, dan hokt de nor
male doorstrooming remonte-depót-rij
school of artillerie paardendepót-troep.
Het aantal paarden in het remontedepót
wisselt afhankelijk van den tijd van het
jaar, tusschen 200 300 paarden.
De beschikbare terreinen van het ge
heele kamp, voor woon-, loop- en stal
lingruimten beslaan, na aftrek van het
vliegveld, zeker njet meer dan 200 H.A.,
een betrekkelijk zeer geringe oppervlakte,
omdat paarden op dezen bodem, de tongen
van de eind mor* nes uit de Scandinavische
Geltschertyd, in een minimum van tijd
heide en weiden in een zandwoestijn her
schapen.
De tegenwoordige commandant, de lui
tenant-kolonel baron Creutz, wordt bijge
staan door 2 paardenartsen, de kapiteins
Brands en Hesse, de gezondheidstoestand
van de manschappen is zeer gunstig, zoo-
dat een practiseerend medicus, dr. Ger-
hard. reeds bijna 30 jaar uit Elspeet
komend, normaal niet meer dan 2 x per
week ziekenrapport behoeft te houden en
dan nog dikwyls niet eens zieken te be
handelen heeft. In ernstige gevallen wordt
hij natuurlijk gewaarschuwd.
Vele paardenliefhebbers komen het'
kamp bezoeken. Nog onlangs werd het
kamp bezocht door Ms. de Chevigny, in
specteur-generaal van de Fransche staats
stoeterijen.
BOEK VAN DR. VAN SCHELVEN.
Aan prinses Juliana aangeboden.
Heden werd namens den schrijver dr. A.
van Schelven, aan H. K. H. prinses Juliana,
als voorzitster van het Nederlandsche
Roode Kruis, door de uitgevers Scheltens
en Giltay, een exemplaar van zijn boek
„Tusschen bommen en roovers, met de
Nederlandsche ambulance in Abessinië",
aangeboden.
DE AFSLU1TBOOMEN DER
BEWAAKTE SPOORWEGOVERGANGEN.
Aangezien de wijze van aanduiding en
vooral van de verlichting van de afsluit-
boomen van tal van z.g. bewaakte over
wegen niet onder alle omstandigheden
voldoende moet worden geacht, verzocht
de K. N. A. C. aan den minister van wa
terstaat de noodige voorzieningen te willen
treffen en met name uitbreiding te willen
geven aan het systeem, dat den laatsten
tijd is toegepast, waarbij de verlichting
der boomen automatisch in werking treedt,
wanneer de boomen uit den geheel ge-
openden stand komen.
In antwoord hierop deelde de minister
van waterstaat mede, dat de zichtbaarheid
van afsluitboomen, vooral bij nacht de
voortdurende aandacht van de directie der
Neder'andsche Spoorwegen heeft. Aan het
onderhoud van het verfwerk der sluitboo-
men wordt meer dan gewone zorg besteed.
De directie is bereid aan de verlichting
van sluitboomen met z.g. slaglichten, die
blijkens de ondervinding goed voldoen,
uitbreiding te geven, indien daaraan al
thans geen onevenredig hooge kosten ver
bonden zijn.
De minister van waterstaat verklaart
overigens, dat niet kan worden ontkend,
dat aanrijding van sluitboomen veelal
wordt veroorzaakt door roekeloosheid van
autobestuurders.
DE PRINSES IN FRIESLAND.
Hartelijk toegejuicht op het buiten
„Oranjewoud".
Even voor negen uur gisteravond be
reikte H. K. H. prinses Juliana, die, zooals
bekend, eenige dagen in Friesland zal ver
toeven, het buiten „Oranjewoud" in het
dorp van dien naam bij Heerenveen.
H. K H. is daa> gisteravond de gast van
de leden van den Frieschen adel, die Haar
ten huize van mevrouw gravin Van Lim
burg Stirum—De Blocq van Scheltinga een
avondfeest aanbieden. Van ver uit den om
trek was per auto, doch vooral per rijwiel
een groot aantal menschen naar Oranje
woud gekomen, die de auto, waarin de prin
ses was gezeten en die voorafgegaan werd
door een wagen, waarin de districtscomman
dant der Koninklijke Marechaussee met
gejuich en wulven begroette. Een groot deel
van het publiek bleef, na de aankomst in de
streng afgezette omgeving van de Linde
laan, waaraan het slot is gelegen, vertoeven.
Het ligt in de bedoeling, dat H. K. H. na
afloop van het avondfeest naar Leeuwarden
vertrekt.
Hedenmiddag een boottocht.
Hedunmiddrg heeft H. K. H. prinses
Juliana een boottocht gemaakt van GrouW
naar Wartena.
Hare koninklijke hoogheid vertrok om
twee uur per auto van de woning van den
commissaris der koningin in Friesland, mr.
P. A. V baron van Harinxma thoe Slooten.
Nadat de schooljeugd te Grouw de prinsee
een zanghulde had gebracht, vertrok hare
koninklijke hoogheid over het Pikmeer, J
Weide Ee, Kromme Ee, Volkertsloot en
Graft naar Wartena. Vandaar begaf zij zie*1
Per auto weer naar Leeuwarden.
„Och, waren alle mentchen wijf
(Dat ii heelemaal niat noodig,
ra achter hat ituur maar 'n klein
beetje batar wilden oplattan, dan
konden we al héél tevradan zijnl)