Bestuurshervorming ter sprake. tBUwetdand Tweede Kamer Belastingvoorstellen afgevoerd. K«t«laar herdacht. Verdachte brand in Amsterdam. Voor buitenlanders benzine 5 ets. per Liter? De A. N. W. B. adresseert dienaangaande aan da ragaaring. Waar komen onze leger-paarden vandaan? het remonte-depót viert vandaag zijn 50-jarig bestaan. Paarden mat „klndar»*iakte". Den Haag, 30 Juni. In de vorige vergadering is de heer Kete laar nog aanwezig geweest en thans moest zijn evertijden worden herdacht. Voorzitter Aalberse heeft het in hartelijke bewoordin gen gedaan. JEen welwillend en eenvoudig man was Ketelaar, bij al zijn gemoedelijk heid bezield door een krachtige overtuiging. Minister Colijn, zich namens de regeering bij 's voorzitters woorden aansluitende, leg de in zijn toespraak een persoonlijke noot, door eraan te herinneren, dat vele ministers als Kamerlid met Ketelaar samengewerkt en hem gewaardeerd hadden. Veler vrien delijke gedachten in het parlement zijn naar den afgestorvene heengegaar De president heeft voorgesteLd, een lange agenda aan de orde te stellen, maar de Ka mer heeft er, alvorens zijn voorstel aan te nemen, twee wetsontwerpen afgenomen, welker behandeling heel wat tijd zou heb ben gevergd. De wijziging van de inkom stenbelasting en de successiewet is een in gewikkelde materie, welke nu later aan de orde komt. Dat de Kamer de reisbelasting niet afdoet voor het zomerreces, zal men met belangstelling hebben vernomen. Wel iswaar stond al vast, dat zij toch niet meer in de aanstaande zomervacantie zou kunnen werken. Had de Tweede Kamer ze nu afge daan, dan zou de behandeling door den senaat toch te veel tijd hebben gekost, dan dat de regeering er profijt van had kunnen trekken in de vacantieweken, welke dra zijn aangebroken. Of de winter sportgangers nu zullan moeten betalen? In elk geval kan de reisbelasting niet meer dien om de begroo ting van het loopende jaar sluitende t« ma ken. En met dit doel had de regeering ze toch voorgesteld. In 1030 zijn internationale verdragen tol stand gekomen ter voorkoming van conflic ten tusschen de nationaliteitswetgevingen der verschillende landen. De Kamer heeft thans regeeringsvoorstellen aangenomen om tot deze verdragen toe te treden en om in verband hiermede in de wet op het Nederlanderschap eenige wijzigingen aan te brengen, welke echter geen verandering be- teekenen in het beginsel onzer wetgeving, namelijk dat er eenheid zij van nationaliteit in het huwelijk en dat de vrouw de nationa liteit van haar echtgenoot volgt. Mevrouw BakkerNort (v.d.) wenschte, dat de Ne- derlandsche vrouw, die met een vreemde ling trouwt, steeds of althans wanneer het echtpaar in Nederland blijft wonen, Neder- landsche zou blijven. Maar minister Van Schaik bestreed dezen aandrang met een beroep op het door hem voorgestane begin sel van eenheid van man en .vrouw in het huwelijk. Bij eenige Indische wetsontwerpen keur den de heeren Cramer (s.d.), Roestam Ef- fendl (c.p.) en Sneevliet (r.s.) nog eent af, dat de Indische regeering heeft goedgevon den, dat de oliemaatschappijen vijf millioen gulden betaalden om hiermee van een ver dere extra-belasting over 1936 af te zijn. Dat minister Colijn zelf de methode niet fraai vindt, had hij ook al eens eerder ge zegd. Genoemde afgevaardigden wenschten een extra-heffing van de olie en waren er slecht over te spreken, dat deze in 1937 ver- ■poedelyk nog minder, namelijk 3)4 mil- Boen, extra zal behoeven op te brengen. Z.Exc. betoogde, dat ook in Indië gelijk recht voor allen bestaat en dat de oliemaat schappijen belasting moeten betalen volgens de belastingwetgeving, welke voor alle vennootschappen geldt. Daar genoemde maatschappij betrekkelijke hooge winsten hebben behaald, zou het ook in den gedach- tengang der regeering mogelijk zijn, haar meer te laten betalen door de belasting op de winsten der vennootschappen progressief te maken. Maar dit is practisch ondoenlijk. Baron van Boetzelaer van Dubbeldam (ch ofschoon in anderen toonaard spre kende dan eerstgenoemde afgevaardigden, was ook ontevreden, omdat de regeering, die eerst tot een speciale oliebelasting wel genegen scheen te zijn, er nu afkeerig van is, en de heer Van Poll (r.k.) drong eróp aan, dat den maatschappijen geen vrijheid zou worden gegeven, haar «Reproductie stil te Leggen, als zij hieraan op een gegeven oogenblik de voorkeur mochten geven. De heer Sneevliet bracht de afwijzing van een rpeciale oliebelasting door gouverneur-ge neraal De Jonge in verband met diens vroe gere directeursfunctie bij de Koninklijke, maar minister Colijn kwam hiertegen krach tig op. Deze bewindsman heeft destijds aan de Kamer beloofd, dat zij gelegenheid zou krij gen tot een full-dress-debate over de In dische bestuurshervorming, alvorens de regeering hiertoe zou overgaan. Een Indisch wetsontwerp, nu aan de orde, schept deze gelegenheid. Mr. Joekes (v.d.), die, aan het woord komende, tevens uiting gaf aan den rouw zijner fractie over het heengaan van den heer Ketelaar, den sterken strijder voor de vrijzinnig-democratische beginselen, bleek tegen de instelling gekant van drie gouver nementen, Sumatra, Borneo en de Groote Oost, en de aanstelling van gouverneurs hierover, die z.i. te veelsoortig werk te ver richten zouden krijgen. Hij en ir. Cramer gaven de voorkeur aan een verdere uitvoe ring van de bestuursdecentralisatie door regeeringscommissarissen, die dan toe zou den moeten zien op de stichting van groeps- gemeenschappen. Is dan later het tijdstip voor benoeming van gouverneurs aangebro ken, dan kunnen tegelijkertijd zulke groeps- gemeenschappen worden ingesteld en daar mede vertegenwoordigende lichamen, welke tegen een al te sterke weisuiting der gou verneurs kunnen werken als een rem. Ge noemde leden vreezen, dat de inheemsche elementen, als men begint met aanstelling van gouverneurs, geen zeggenschap in het bestuur zullen krijgen. De heer Effendi in- tusschen is ook door geen regeeringscom missarissen tevreden te stellen en heeft aan gekondigd, dat de communistische fractie in elk geval tegen de bestuurshervorming zal stemmen. Vier jaar geleden wees de regeering de bestuursdecentralisatie af, omdat zij te veel geld zou kosten. Nu prijst zij ze aan a's middel tot bezuiniging. Ra. ra, hoe kan dit?, vroeg de heer Van Poll. Hijzelf gaf er het antwoord op, door uit de regeeringsbeschei- den af te leiden, dat de lagere publiekrech telijke lichamen, welke zullen worden in gesteld, een deel van hun middelen aan 's Lands schatkist zullen moeten afstaan, als de regeering meent, dat zij wat kunnen missen. Alle genoemde sprekers vreesden, dat de regeering de beituurshervoming op die manier zal gebruiken om lasten af te wentelen van het centrale gezag op de be volkingen der onderscheidene gebiedsdec- len. Mr. Joekes vroeg, hoe het moet gaan met de gebieden, waar de bevolking econo misch zwak is en de vele uitgaven voor be stuurszorg, welke voor haar rekening zullen komen, niet zal kunnen betalen. Juist het feit, dat de regeering de decentralisatie aan knoopt aan een saneering van 's Lands mid delen, maakt de afgevaardigden, die tot nu toe aan het woord zijn geweest, huiverig voor de besti urshervorming. VERLAGING PASSAGE-TARIEVEN NAAR NED.-INDIE. Naar wij vernemen, hebben de beide Ne- derlandsche reederijen, die de verbinding tusschen het moederland en Nederlandsch- Indië onderhouden, besloten, hun passage- tariven in de eerste helft van Augustus op nieuw te verlagen. Deze verlaging zal in de eerste plaats be staan uit een verdubbeling van .de crisis korting, n.1. van Vfa tot 15 terwijl bovendien de basis-tarieven voor de vracht schepen belangrijn omlaag gebracht zullen worden. NASLEEP VERDWIJNING KWEEKSCHOLEN. Vragen aan den minister gesteld. De heer Thijssen (s.d.a.p.) heeft den mi nister van onderwijs, kunsten en weten schappen gevraagd, welke maatregelen de minister bereid is te nemen om de overblij vende leerlingen der kweekscholen, die moeten verdwijnen, voorzetting hunner be gonnen studie mogelijk te maken, ook wan neer de ouders niet in staat zyn, de hoogere kosten die het bezoeken van een andere kweekschool medebrengt, te dragen, zoo mede of de minister bereid is om, nu door de opheffing van de rijkskweekscholen t.e Breda en te Oostburg in de geheele provin cie Noord-Brabant geen enkele niet-katho- lieke opleidingsgelegenheid meer bestaal, en in geheel Zeeuwsch-Vlaanderen zelfs geen enkele opleidingsgelegenheid, maat regelen te overwegen, die kunnen voorko men, dat voortaan voor belangrijke deelen der bevolking van ons land de keuze van het onderwijzersberoep voor een kind uit gesloten, ook wanneer neiging, aanleg cn capaciteiten van een kind die keuze ten volle wettigen. Winkelier reeds bewusteloos door den rook. Eigenaar wegens vreemdsoortige houding gearresteerd. Aan de overzijde van het IJ brak gister avond brand uit in een woning achter den sigarenwinkel in perceel Kamperfoelieweg 33. Om kwart over vijf ongeveer bemerk ten buren vlammen in de woning, die ach ter den winkel gelegen is. Oogenblikkelijk drongen zy binnen, waar zij den winkelier bewusteloos aantroffen. Enkelen droegen hem naar buiteji, terwijl anderen terstond den strijd tegen het vuur aanbonden. Ook de brandweer werd ge alarmeerd. Met een tuinslang op de water leiding waren de omwonenden er inmid dels vrijwel reeds in geslaagd het vuur, dat vermoedelijk in een boekenkast ontstaan is, in de kiem te smoren. Eenig meubilair was door het vuur vernield. De winkelier keerde spoedig tot het be wustzijn weer. Zoodat tijdig ingrijpen der buren de gevolgen van den brand tot een betrekkelijk kleine schade heeft beperkt. Na een zeer uitgebreid onderzoek, dat den geheelen avond in beslag nam, onder lei ding van inspecteur van Grootheest inge steld naar de oorzaak van den mysteriepzen brand in de woning achter de sigarenwin kel „Favorite", heeft de politie van bureau Adelaarsweg een arrestatie verricht. Onmiddellijk na den brand koesterde men verdenking tegen den 22-jarigen eigenaar, die de zaken voor zijn moeder waarnam en dien de buren bewusteloos in den winkel bewusteloos gevonden hadden. Het onder zoek bracht steeds meer feiten aan het licht en ten slotte ging men dan ook tot in sluiting in het bureau Adelaarsweg over. De houding van den gearresteerde was zeer merkwaardig. De man vertelde enkele oogenblikken voordat de brand uitbrak, terwijl hij in den winkel stond, plotseling door twee mannen te zijn overvallen. Van een hunner had hij met een zwaar voorwerp een klap op het hoofd gekregen, hetgeen de verklaring zou zijn voor zijn bewusteloos heid. Nadat men hem buiten kennis gesteld zou hebben, zouden de overvallers het geld uit de lade van de toonbank hebben gesto len. De politie hechtte echter geen geloof aan deze verklaring cn beschouwde het geheele verhaal als een fabel. Aan het hoofd van den man was niets te zien wat op een klap met een hard voorwerp kon wijzen. Bo vendien kwam een overval op klaarlichten dag aan de politie onwaarschijnlijk voor, te meer daar de buren hiervan niets be merkten. In het politiebureau nam de 22-jarlge verdachte, voor wien de omstandigheden bezwarend zijn, een houding aan, alsof hij inderdaad geslagen was. Hij meende ieder oogenblik in elkaar te moeten zakken Vandaag zal het onderzoek voortgezet worden met de diverse getuigenverhooren. De politieschelkundlge, de heer van Led den Hulsebosch zal een deskundig onder zoek in de woning, die onder voortdurende politiebewaking staat. Een maatregel ter vtimaleering van hei vreemdelingenverkeer. Nederland moet méér doen om vreemdelin gen te trekken. Nederland moet z'n prijzen verlegen! Zie daar twee der conclueiei, waartoe de commis sie inzake het vreemdelingenverkeer in heer kort geleden gepubliceerde rapport is geko men. Twee conclusies, waarmee iedereen het eens ie, die weet, wet andere lenden op pro pagandistisch gebied verrichten om de vreem delingen binnen hun grenzen te „lokken". Nederland kan een goede beurt maken, door den benzineprijs voor buitenlandsche toeristen te verlagen tot b.v. één etuiver per liter; en het mooiste hierbij is, dat niemand daarbij schade lijdt! Want momenteel is van de 11 54 a 12cent, die voor een liter benzine betaald wordt, ruim 7)4 cent voor de schatkist (in den vorm ven gewoon en buitengewoon invoerrecht plus bijkomende heffingen). Op het oogenblik komen er zeer weinig buitenlandsche automo bilisten naar ons land; van deze drastische prijeverlaging, die ook zoo'n buitengewoon gunstige psychologieche werking zou hebben, is een sterke stimulans van dat bezoek te verwachten. De buitenlanders, die dan hier komen, zullen géén benzinebelasting betalen, meer dat doen tij op het oogenblik ook niet, omdat.,., zij hcelemael niet komen. Voor den Staat verandert er du* vrijwel niets en tegen over een kleine derving aan inkomsten op de thans een buitenlanders verkochte benzine staat, dat het land geniet ven alle voordeelen, welke nu eenmaal inhaerent zijn aan vreemde lingenverkeer. Itelilen Zwitserland verleenen reeds een dergelijke faciliteit aan buitenlandsche auto mobilisten, maar desondanks ia de benzine er nog zéér prijzig, naar onzen huidigen maatstaf berekend (resp. 0.15 0.18 en 0.15 per liter). Als Nederland dan benzineprijs tot 0.05 per liter verlaagt, kunnen wij der waarheid ge trouw in het buitenland bekend maken, dat de bensine nergena tar wareld goadkooper isl Dit zal voor menigen automobilist, die nu nog afgeschrikt is door hooge prijzen op ander ge bied, aanleiding zijn om zijn meening over het dure Nederland te herzien; het voordeel van den legen benzineprijs zei zelfa de hoogere koeten ven logies en vertering kunnen com- penseeren en Nederland tot een goedkoop land maken. Om deze redenen heeft de Kon. Ned. Toe ristenbond A. N. W. B. de eendacht ven de minister ven Financiën en van Handel, Nijver heid en Scheepvaart geveitigd op deze voor ons vreemdelingenverkeer uiterst belangrijke mogelijkheid. TEGEN DEN GIFGASOORLOG. Telegram aan minister de Graeff. Aan den minister van buitenlandsche zaken, jhr. A. C. D. de Graeff, die Neder land thans te Genève vertegenwoordigt, is het volgende telegram gezonden: Ruim vierduizend Nederlandsche man nen en vrouwen protesteeren tegen het gebruik van gifgassen door Italië in Abes- sinië gemaakt en voor de toekomst eischen zij met klem handhaving van het verbod inzake de gifgassenoorlog, zijnde een bar- baarsch en menschonteerend wapen, dat ook de weerlooze burgerbevolking treft. Zij verzoeken uwe excellentie met aan drang dit protest ter kennis der Volken bondsvergadering te willen brengen. Het remonte-depót te Milligen be staat heden vijftig jaar. ZU, die „De Schaapherder" hebben gelezen, en het verhaal kennen van Parool „met de roode hand", weten, dat men eertijds, indien men van Barneveld naar het oosten ging, dan wel van Putten naar het zuidoosten, de z.g. bijna onbewoonde Veluwsche wildernis betrad, waar alleen een schamele hut zich bevond, thans oud- Milligen genaamd. Alleen enkele plaatsen, zooals o.a. Sta- verden waren bewoond. Ook wordt in „De Schaapherder" van een hut in Milligen gesproken. Het kamp van Milligen lag ook nog in de vorige eeuw zeer afgelegen in de nabijheid van de Hunnenschans aan het Uddelermeer, ongeveer 13 K.M. van Apeldoorn en 30 K.M. van Amersfoort verwijderd. Eertijds werd alles met paard en wagen aangevoerd, thans snorren auto's langs de wegen en is er een geregelde busverbin ding. De paarden, welke op jongen leeftijd ge zamenlijk bi elkaar worden gebracht, maken de z.g. jeugdziekte door, terwijl vooral de Iersche paarden geruimen tijd noodig hebben om te acclimatiseeren. In de laatste jaren worden door den veteri- nairen dienst door inspuitingen met sera en vaccina, de droesziekten met succes zooveel mogelijk beperkt. Deze periode, die tevens dient als zeker heidsfactor, om bij den troep geen ziekten te verspreiden, moet als eerste africhtings- periode van het paard worden beschouwd, waarbü de spieren tot ontwikkeling wor den gebracht, het paard verder wordt mak gemaakt, in de lange teugels wordt ge oefend en aan het zadèl gewend. Er is geen personeel voldoende, om in deze periode de paarden rustig onder den zadel te doen afstappen. Mitsdien is het gewenscht, het verblijf in het remonte depót niet langer te doen plaats hebben dan noodzakelijk is, met het oog op den leeftijd en de mogelijkheid tot afvloeiing naar de depots van africhting. Het is nl. niet mogelijk in den handel 5-jarige paarden tegen een normalen remonte-prijs te koopen. Wil men de paar den van hoogere kwaliteit voor het leger aanschaffen, dan moet men tot 4-jarige paarden zijn toevlucht nemen. Een 4-jarig paard, in het voorjaar ge kocht, is na zes maanden nog te jong en niet voldoende volgroeid, en op kracht, om in africhting te worden opgenomen, zoodat als regel een termijn van 9 maanden in het remontedepót voor de jongere paarden als aen minimum moet worden beschouwd De paarden gaan dan krachtig gevoed en op adem naai de depots van africhting waar zoowel de inlandache paarden te Til.' burg bij het artillerie paardendepót, als de Iersche paarden te Amersfoort bij de rijschool de bewondering opwekken van alle paardenkenners. In vroeger jaren, toen er zooveel meer paarden gekocht werden en ook andere landen op grooten schaal In Ierland gingen remonteeren, was het zelfs niet mogaïijir een voldoend aantal 4-jarige paarden te koopen en was men verplicht tot den aan koop van 3-jarige paarden over te gaan die dan aanvankelijk naar de weiden wer den gezonden en daarna nog In jaar in het depot verbleven. De afvloeiing naar de africhtingadepots had tot na den oorlog eenmaal per jaar plaats in October, om te voorkomen, dat dc eskadrons en batterijen kort voor de ma noeuvres extra bemoeienis zouden hebben met de verzorging der jonge paarden. Uit zuinigheidsoverwegingen ii de kwtr- taalsgewijze afvloeiing ingesteld. Elk kwartaal worden ongeveer 45 paarden naar het artillerie paardendepót afgevoerd 33 tot 36 naar de rijschool. Een reserve moet beschikbaar zyn, om in geval van ziekte toch een bepaald aan tal paarden te kunnen zenden. Is dit niet het geval, dan hokt de nor male doorstrooming remonte-depót-rij school of artillerie paardendepót-troep. Het aantal paarden in het remontedepót wisselt afhankelijk van den tijd van het jaar, tusschen 200 300 paarden. De beschikbare terreinen van het ge heele kamp, voor woon-, loop- en stal lingruimten beslaan, na aftrek van het vliegveld, zeker njet meer dan 200 H.A., een betrekkelijk zeer geringe oppervlakte, omdat paarden op dezen bodem, de tongen van de eind mor* nes uit de Scandinavische Geltschertyd, in een minimum van tijd heide en weiden in een zandwoestijn her schapen. De tegenwoordige commandant, de lui tenant-kolonel baron Creutz, wordt bijge staan door 2 paardenartsen, de kapiteins Brands en Hesse, de gezondheidstoestand van de manschappen is zeer gunstig, zoo- dat een practiseerend medicus, dr. Ger- hard. reeds bijna 30 jaar uit Elspeet komend, normaal niet meer dan 2 x per week ziekenrapport behoeft te houden en dan nog dikwyls niet eens zieken te be handelen heeft. In ernstige gevallen wordt hij natuurlijk gewaarschuwd. Vele paardenliefhebbers komen het' kamp bezoeken. Nog onlangs werd het kamp bezocht door Ms. de Chevigny, in specteur-generaal van de Fransche staats stoeterijen. BOEK VAN DR. VAN SCHELVEN. Aan prinses Juliana aangeboden. Heden werd namens den schrijver dr. A. van Schelven, aan H. K. H. prinses Juliana, als voorzitster van het Nederlandsche Roode Kruis, door de uitgevers Scheltens en Giltay, een exemplaar van zijn boek „Tusschen bommen en roovers, met de Nederlandsche ambulance in Abessinië", aangeboden. DE AFSLU1TBOOMEN DER BEWAAKTE SPOORWEGOVERGANGEN. Aangezien de wijze van aanduiding en vooral van de verlichting van de afsluit- boomen van tal van z.g. bewaakte over wegen niet onder alle omstandigheden voldoende moet worden geacht, verzocht de K. N. A. C. aan den minister van wa terstaat de noodige voorzieningen te willen treffen en met name uitbreiding te willen geven aan het systeem, dat den laatsten tijd is toegepast, waarbij de verlichting der boomen automatisch in werking treedt, wanneer de boomen uit den geheel ge- openden stand komen. In antwoord hierop deelde de minister van waterstaat mede, dat de zichtbaarheid van afsluitboomen, vooral bij nacht de voortdurende aandacht van de directie der Neder'andsche Spoorwegen heeft. Aan het onderhoud van het verfwerk der sluitboo- men wordt meer dan gewone zorg besteed. De directie is bereid aan de verlichting van sluitboomen met z.g. slaglichten, die blijkens de ondervinding goed voldoen, uitbreiding te geven, indien daaraan al thans geen onevenredig hooge kosten ver bonden zijn. De minister van waterstaat verklaart overigens, dat niet kan worden ontkend, dat aanrijding van sluitboomen veelal wordt veroorzaakt door roekeloosheid van autobestuurders. DE PRINSES IN FRIESLAND. Hartelijk toegejuicht op het buiten „Oranjewoud". Even voor negen uur gisteravond be reikte H. K. H. prinses Juliana, die, zooals bekend, eenige dagen in Friesland zal ver toeven, het buiten „Oranjewoud" in het dorp van dien naam bij Heerenveen. H. K H. is daa> gisteravond de gast van de leden van den Frieschen adel, die Haar ten huize van mevrouw gravin Van Lim burg Stirum—De Blocq van Scheltinga een avondfeest aanbieden. Van ver uit den om trek was per auto, doch vooral per rijwiel een groot aantal menschen naar Oranje woud gekomen, die de auto, waarin de prin ses was gezeten en die voorafgegaan werd door een wagen, waarin de districtscomman dant der Koninklijke Marechaussee met gejuich en wulven begroette. Een groot deel van het publiek bleef, na de aankomst in de streng afgezette omgeving van de Linde laan, waaraan het slot is gelegen, vertoeven. Het ligt in de bedoeling, dat H. K. H. na afloop van het avondfeest naar Leeuwarden vertrekt. Hedenmiddag een boottocht. Hedunmiddrg heeft H. K. H. prinses Juliana een boottocht gemaakt van GrouW naar Wartena. Hare koninklijke hoogheid vertrok om twee uur per auto van de woning van den commissaris der koningin in Friesland, mr. P. A. V baron van Harinxma thoe Slooten. Nadat de schooljeugd te Grouw de prinsee een zanghulde had gebracht, vertrok hare koninklijke hoogheid over het Pikmeer, J Weide Ee, Kromme Ee, Volkertsloot en Graft naar Wartena. Vandaar begaf zij zie*1 Per auto weer naar Leeuwarden. „Och, waren alle mentchen wijf (Dat ii heelemaal niat noodig, ra achter hat ituur maar 'n klein beetje batar wilden oplattan, dan konden we al héél tevradan zijnl)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 10