VOETBAL. Spoct oLZt:K" ,hee" DuiM"»« 1 "T™ Steltje '2 rui,hebben'mel ™d - d"d Adspiranten-Dog jz 3?J= C bTekerS' diC alle °"der 5223 r Duitsche rijk staan- Bezoekt Zondag a.s. de op het Gemeentelijk Sportpark van 9 tot 6 uur. 114 Elftallen. de nederlandsche kampioenschappen. nieuwe voetbalvereeniging. De jaarlijksche T. T. te Assen. Dl ITSCHLAND TIJDENS DE OLYMPISCHE SPELEN. Opwekking om buitenlandsche gasten voorkomend te behandelen. De rijksminister van pronaeanda Hr Gobbels. heeft de volgende oproep tot het Duitsche volk gericht: volgens den wensch «troffen 1936 voc,rbereidingen fnlJ r /00 nauwelijks ooit door een «^den h ^Vemaakt De honderddui- waardL 6 gasten zullen op waardige wijze moeten worden ontvaneen ftV",vn'heM «Hen „„dervMen, scher h u °Vertuigd' dat iedere Duit- scher het Zlch tot een eer zal rekenen de voorkomend te behandelen en indien zij L a w t e n n i s. DE KAMPIOENSCHAPPEN TE NOORDWIJK. Sterke buitenlandsche bezetting. Naar veel aangenomen en wederom afge zegde invitaties, hebben de volgende spe lers definitief ingeschreven voor de inter nationale kampioenschappen te Noordwijk, welke de volgende week zullen aanvangen: (De dames hebben wij reeds gemeld): De Amerikanen Allison, van Rijn en Stratford (deze in de plaats van Surface), de Griek Stalios» de Deen Koerner, de Hongaar Ga- brovits en de Fransche speler Jamain, ter wijl men nog in overleg is met de Fran- schen Landry, Lesueur en Journu. Voorts komt ook de Chineesche Davis- Cup-speler Kho Sin Kie en natuurlijk vrijwel alle Ne derlandsche wedstrijdspelers. HET WIMBLEDON-TOURNOOI. Mevr. Sperling en Helen Jacobs in de finale van het dames-enkelspeL Gisteren zijn te Wimbledon o.a. de halve eindwedstrijden van het dames-enkelspel gespeeld en zooals algemeen verwacht werd, hebben mevr. Sperling en mej. Jacobs hun partijen gewonnen. De strijd tusschen mevr. Sperling en mevr. Mathieu was overigens weinig fraai en mag zelfs de slechtste genoemd worden, die ooit in een halven eindstrijd te Wimbledon is gespeeld. Het werd een eindeloos baseline duel in een mat tempo, waarbij mevr. Mathieu niet het minste risico nam. Er werd geen enkele gewaagde slag vertoond en in de eerste set kwam het in elke game zelfs tot deuce. De Fransche speelster raakte hoe langer hoe meer vermoeid en de vrij hevi- gen val, welke zij in de zevende game maakte, beïnvloedde haar spel zeker niet ten goede. Tot driemaal toe wist zij echter kranig een matchpoint te redden, na drie lange raillies, waarin 39 slagen zonder een enkele vollye werden gedaan. De Fransche speelsters moest daarna echter capituleeren en vrij gemakkelijk won mevr. Sperling met 63, 62. De partij van mej. Helen Jacobs tegen mej. Jedrzejowska was van een veel beter gehalte en talrijke malen kon het publiek van prachtig tennis genieten. Vooral in de eerste set verrastte de Poolsche speelster door haar variatie-rijk spel en zij gaf het mej- Jacobs niet cadeau. Toch ook zij moest het tenslotte tegen de Amerikaansche kam pioene afleggen en met 64, 62 bereikte mej. Jacobs de finale, waarin zij dus tegen mevr. Sperling zal uitkomen. Voor de overige partijen verwijzen wij naar de onderstaande uitslagen: Dames-enkelspel halve eindstrijden: mej. Helen Jacobs (V.S.) sl. mej. Jedrzejowsko (Polen) 6—4, 6—2; mevr. Sperling (Dene marken) sL mevr. Mathieu (Frankrijk) 6—3 62. Heeren-dubbelspelBorota en Brugr.on (Frankrijk) sl. Cunninggim en Itoh (V.S. Japan) 6-2, 7-5, 5-7, 6-2; Allison en van Rijn (VS.) sl. Mc. Grath en Sproule (Australië) 64, 63, 64. Dames-dubbelspel: mevr. Kring en mej- Ingram (Engeland) sl. mej. Jedrzejowska mej. Noel (Polen-Engeland) 7—5, 3—6, 6—3; mej. Stammers en mej. land) sl. mej Belliard en mej. Goldschmidt "XS rn,v, Fabyan Kukuljevic (Frankrijk-Joego Slavie) 6-0, 6-2' mevr. Mathieu en Petra (Frankrij*) sl mej Mc. Ostrich en Cunninggim (Enge- !L v.S.l 6-4, 7_6i mevr. Hanrotm en A Nojh... en Oliff (Engeland) sl mei- Kraus en Planner (Duitschland) 6—2, 7—s. Wielrennen. Goede sport, weinig publiek op de v« de Nederlandsche kampioenschappen wklrennen. d de Het weer was niet «1 te^so Alvorens de beslissing hiervan gereden werd, startte men voor de eerste serie van de 100 K.M. wedstrijd voor stayers. Daar van der Wulp niet uitkwam, ver schenen acht deelnemers aan den start. Hun volgorde was: W. Buis achter Sterke, de Graaf achter Bustraan, G. Pelser achter Ceurremans, Pijnenburg achter Pasquier, J. Hiddes achter Slesker, J. Snoek Jr. ach ter Moeskops, v. d. Valk achter v. d. Bosch en L Slaats achter Wiersma. Na vijftig ronden, als er dus een kwart gedeelte is afgelegd, is er eenige verande ring in den stand gekomen. De Graaf heeft Buis reeds direct weten te passeeren en gaat aan den kop. Hij wordt gevolgd door Buis, Pelser, Slaats, Pijnenburg, v. d. Valk, Hiddes en Snoek Jr. Het is opvallend hoe Slaats door zijn gangmaker opgejaagd wordt en deze daar door vaak het tempo niet kan houden en daardoor los van de rol komt. Als ongeveer de helft is afgelegd weet Pelser, de Graaf te passeeren en den kop te nemen. Dit duurt dan echter niet lang en het is dan Pijnenburg die naar voren schiet en aan den kop weet te komen. De Graaf en Slaats zijn er intusschen ge heel uit geraakt en geven op. Pijnenburg rijdt zeer goed en weet alle aanvallen af te slaan. Snoek, die inmiddels van gangmaker verwisseld is en nu achter Kaeser rijdt, komt flink naar voren. De eerste klappen vallen en Hiddes en van der Valk zijn de slachtoffers. Als Pijnenburg dan ketting defect krijgt, waarvoor geen ronde vergoed wordt, moet hij vanzelfsprekend zijn eerste plaats afstaan en het is dan Snoek wien het gelukt aan den kop te komen. Hij wordt op 1 ronde gevolgd door Pelser. Als Pijnenburg er weer in is, ligt hij op de vierde plaats met twee ronden achter stand. Voor dat het einde komt verandert er nog veel en vooral Hiddes en van der Valk raken meer en meer achter. Hoewel Pijnenburg af en toe nog moeite doet om nt.ar voren te komen, lukt hem dit niet en hij moet zelfs nog oppassen om zijn vierde plaats niet kwijt *e raken, waardoor hij niet voor de finale geplaatst zou worden. Snoek, die geen enkel oogenblik meer bedreigd wordt, wint den wedstrijd in den tijd van 1 uur 20 min. 26 sec. De volgende geplaatsten voor de finale zyn: Pelser, Buis en Pijnenburg. Na deze 100 K. M. volgt de beslissing in de achtervolging voor het clubkampioen schap van Nederland. Het gaat tusschen Le Champion en Olympia, beide uit Amster dam. „Le Champion" wint in den tijd van min. 4 sec. Na een korte pauze zou tot slot van den avond nog een afvalwedstrijd gereden wor den, welke de beslissing moest brengen voor het clubkampioenschap. In verband met bezwaren van de renners, vond deze echter niet plaats en zal de volgende week Donderdagavond plaats vinden: De uitslagen waren: Clubkampioenschap (sprint): le halve beslissing, winnaar ,,'s Graven- hage" uit den Haag. 2e halve beslissing, winnaar „Hollandia" uit den Haag. Eindstrijd: 1 ,,'s Gravenhage", tijd laat ste 100 meter, 13 sec. Clubkampioenschap (achtervolging) over 8 ronden. le halve beslissing: winnaar „Le Cham pion" uit Amsterdam, tijd 4 min. 47 4/5 sec. 2e halve beslissing winnaar „Olympia" uit Amsterdam, tijd 5 min. 12 sec. Eindstrijd: 1 „Le Champion" uit Amster dam, tijd 5 min 4 sec. 2. „Olympia". le Rit over 100 K.M. voor stayers: 1 J. Snoek Jr. in 1 uur 20 min. 26 sec. 2. G. Pelser, 3 W. Buis, 4 J. Pijnenburg. publieke ^'langstellmg -handje vol loe- wenschen over. steen» ichouwers bevo1^® ereg(;n werd, nadat de baan d.obogn gemaakt was. S^en^rwe^omhetciub- kTnTnbÏÏÏÏ„r-» Gravenhage en „Hollandia". d een opge- Het werd van begin tot einüravenhage.. legde overwinning V en"van UeM dank zij het tactisch J voor de ach- In de eerste halv ion.. yjt Amster- tervolging won „Le C P dam gemakkelijk in den u 57 4/5 sec. In de tweede werd reden en won „Olympia zonder veel moeite in den tyd 12 sec. Amsterdam van 5 min. DE BRANDWEER VOETBALT. Onze brandweer onderhoudt uitstekende relaties met alle collega's uit den omtrek, maar zeer in het bijzonder met de „Sport- gasten" uit Wormerveer. Geen wonder dan ook, dat er een jaarlijksche voetbalwed strijd tusschen beide corpsen op het pro gramma staat, waarvoor een fraai kunst voorwerp als wisselprijs beschikbaar is. De eerste maal is deze prijs gewonnen door Alkmaar; vorig jaar was Wormerveer de gelukkige. Gisteravond werd voor de derde maal om het mooie dingske gespeeld, met het resul taat, dat de Wormerveerders er opnieuw mee gingen strijken, want met 30 wisten de gasten dezen alleraardigsten wedstrijd te winnen. Deze cijfers zijn wel een tikje geflatteerd, want na 5 kwartier spelen was de stand nog 0—0. I Toen echter bleek, dat de Zaankanters beter getraind waren, want terwijl Alkmaar afzakte, hielden zij dapper vol. Bovendien hadden de overwinnaars op de vitale plaat sen in hun elftal, n.1. spil en mid-voor, ras voetballers staan, en dat besliste ten slotte den strijd in hun voordeel. De laatste minuut van den wedstrijd werd een penalty nog in een goal omgezet. Bij Alkmaar was de verdediging het beste deel van den ploeg. De heer Gerritse leidde dezen wedstrijd, die in de alleraangenaamste verstandhouding gespeeld werd, tot ieders tevredenheid. VOETBALSPORT IN ABESSINIE. Dezer dagen is het door Italianen nieuw opgerichte stadion te Addis Abeba inge wijd met een voetbalwedstrijd, welke fees telijkheid door den gouverneur van de stad en talrijke autoriteiten werd bijgewoond. De spelers waren militairen van verschil lende divisies. A t h 1 e t i e k. DISTRICTSWEDSTRIJDEN TE HOORN. Op Zondag 26 Juli a.s. zullen door de kort geleden opgerichte athletiekvereeniging „Hoorn en Omstreken" te Hoorn groote dis trictswedstrijden worden georganiseerd. Het programma bevat de volgende num mers: Heeren: 100 meter voor a, b en c-klassers; 400 meter voor a en c-klassers; 800 meter voor a en b-klassers; 1500 meter voor b en c-klassers; 3000 meter voor a, b en c-klas sers; kogelstooten voor b en c-klassers; hoogspringen vor a, b en c-klassers; hink- stap-sprong voor b en c-klassers. Dames: 100 meter voor b en c-klassers; kogelstooten voor a, b en c-klassers. Tevens zullen als propaganda voor de athletiek in Hoorn en Omstreken enkele propagandanummers worden toegevoegd, t.w. 100 en 1500 meter voor heeren en 100 meter voor dames, waaraan alleen door niet K. N. A. U.-leden zal kunnen worden deel genomen. Boksen. DE OLYMPISCHE SPELEN. Een volledige boksploeg naar Berlijn. Na overleg tusschen het Nederlandsche Olympisch Comité en het bestuur van den Nederlandschen Boksbond is gisteravond, naar wij vernemen, besloten een volledig team naar Berlijn af te vaardigen ter deel neming aan de Olympische spelen. De ploeg bestaat uit de volgende bok sers: Vlieggewicht: M. Lambillion (Rotterdam); bantamgewicht: J. F. de Moor (Amsterdam); vedergewicht: J. G. Nicolaas (Den Haag); lichtgewicht: A. Rasenberg (Breda); weiter- gewicht: H. G. Dekkers (Den Haag); mid dengewicht: G. C. Dekkers (Den Haag); halfzwaargewicht: W. Fock (Amsterdam); zwaargewicht: A. M. C. van Bemmel (Rot terdam). Leider is de heer J. H. Wilmsen, secretaris van den N. B. B. Voorts zal de heer G. E. van der Werff den N. B. B. op het congres van de F. I. B. A. vertegenwoordigen. Ver zorger is de heer J. H. van Soelen, terwijl de heer Bergstroom als scheidsrechter zal fungeeren. Voetbal. ADSPIRANTENDAG OP HET SPORTPARK. 113 wedstrijden. A.s. Zondag wordt op het Gemeentelijk Sportpark de jaarlijks weerkeerende ad- spirantendag van den Noordhollandschen Voetbalbond gehouden. Het is verheugend, dat de belangstelling voor dit voetbalfestijn van jaar tot jaar toe neemt, zoo zelfs, dat dit keer niet minder dan 114 elftallen, verdeeld in 29 groepen, den strijd zullen aanbinden. Wat dit voor organisatorische moeilijkheden oplevert, zal een ieder begrijpen, maar de wedstrijd commissie is erin geslaagd deze te overwin nen op papier althans door de wed strijden om negen uur te laten beginnen en om zes uur te laten eindigen, waarbij dan nog rekening gehouden is met elftallen, die niet uit de nabije omgeving komen. Boven dien is aan alle ploegen een kleedkamer aangewezen, terwijl op het Sportpark acht speelvelden zijn gemaakt. De opzet van een en ander waarborgt een uitstekend verloop van de wedstrijden en wij zouden liefhebbers van voetballen wil len aanraden eens een kijkje te gaan ne- men. 113 wedstrijden, al duren z®elkdan ook maar een half uur, op één dag, komt niet zoo erg vaak weer terug. V.V.R. lén elftal, Z1ch noemend de V.V.R. Onze ge lukwenschen en veel succes. Paarden. DRAVERIJEN TE APPINGEDAM. Ingeschreven 13 paarden, opgekomen 10. 1. Our Dream, eig. K. Wijk, ber. B. Bol wijn, Groningen. 2. Vitesse S.W., eig. Stal Bakkum, ber. J. v. Leeuwen Sr., Bakkum. 3. Horvest Lee, eig. H. Hofland, ber. K. Bakker, Beverwijk. 4. Bethy Worthy, eig. K. Wijk, ber. A. J. Kats, Sloterdijk. Motoren. GROOTE PRIJS VAN NEDERLAND. De Norton-rijders. Zooals men weet, is de bekende Norton- rijder Walter Rusk, bijgenaamd „de plati- na-blonde", onlangs gewond bij een onge val, doch de verwachting was, dat hij nog vcór den „Grooten Prijs van Nederland der K.N.M.V." (T.T.) op 11 Juli a.s. genezen zou zijn. Helaas blijkt dit thans niet het geval te zijn, doch na eenige correspondentie kan de K.N.M.V. thans mededeelen, dat in de plaats van Rusk de bekende Engelsche rijder Gin- ger Wood door de Nortonfabriek is aange zocht in Assen op dit merk te rijden. De buitengewoon sterke Nortonploeg zal dus thans in de 350 c.c.-klasse bestaan uit Crasher White, „de rennende schoolmeester' en Freddy Frith, de winnaar van de Engel sche Junior T.T., terwijl de winnaar van de Engelsche Senior T.T., James Guthrie en Ginger Wood in de zware klasse de Norton- kleuren zullen verdedigen. Dat Norton zich zoo zorgvuldig voor de verdediging van haar suprematie prepareert, is kenteekenend voor de verwachting, dat heftige aanvallen op deze suprematie gedaan zullen worden. Aan spanning zal het inder daad op 11 Juli te Assen niet ontbreken. De Britsche deelnemers, Onder de 15 Britsche deelnemers bevin den zich niet minder dan negen internatio nale sterren, renners die reeds verschillende overwinningen op een internationalen Grand Prix behaald, op hun actief hebben. De twee allergrootsten onder hen zijn Stanley Woods, de lachende Ier en Guthrie, de zwijgende Schot. De eerste won 8 maal de Engelsche T.T. en de tweede vijf maal. Hun overwinningen op het vaste land van Europa zijn niet te tellen. Stanley Woods is een oude bekende van Assen; vanaf 1928, dat de races internatio naal waren heeft hij er ieder jaar gereden en zes maal de overwinning behaald: 4 maal in de 350 en 2 maal in de 500 c.c.-klasse. Al deze overwinningen heeft hij op een Nor ton behaald. Thans verschijnt hij op Velo cette in de 350 c.c.-klasse. Een maand geleden kende niemand in de internationale motorwereld den naam van Frith. Toen was hij nog een jonge metse laar, die erg hard op den motor reed en vele prijzen op clubwedstrijden won. Zoo won hij verleden jaar de amateurrace op het eiland Man, waar hij zulk een indruk maakte op Joe Craig, den manager van den Nortonstal, dat hij dien onbekenden nieuwe ling terstond voor zijn fabrieksteam enga geerde. En welk een juiste kijk deze oude rot op rennerskwaliteiten heeft, bewees Frith door de Engelsche T.T. te winnen in recordtijd. Voor den eersten maal in de ge schiedenis van deze vermaarde race, werd de 80 mijl per uur (130 K.M.) in de 350 c.c.- klasse op dit bochtige circuit overschreden. De internationale motorwereld stond ver baasd en sindsdien ligt de naam van Frith op ieders lippen. Achter Frith kwam White, één van die renners uit het opkomende geslacht, die zich onweerstaanbaar naar voren dringen en een voortdurende bedreiging vormen voor de gevestigde kampioenen, die zij reeds af en toe verslaan en die tenslotte het on derspit moeten delven tegen hun onverbid delijke jeugd. Op de Universiteit te Cam- bridge begon White aan motor wedstrijden deel te nemen, waar hij al spoedig den bij naam van de „tuimelaar" verkreeg wegens zijn herhaalde valpartijen. Thans is hij on derwijzer en geeft lessen in plant- en dier kunde, maar voor belangrijke internationale wedstrijden krijgt hij steeds verlof, omdat hij thans een der grootste sterren aan de Britsche rennershemel is. Mellors is ook weer zoo'n bekende ver schijning op de races te Assen, die reeds twee maal de 250 c.c.-klasse won, beide ma len op New-Imperial. Toen enkele jaren ge leden de bekende constructeur der Norton- renmachines M. Moore een aanbod van de Duitsche N.S.U.-fabriek kreeg om haar ren- machines te bouwen zocht deze onder de Engelsche renners naar een rijder, die de Duitsche machines, die hij bouwen ging, op wedstrijden ter overwinning zou kunnen voeren. Zijn oog viel op Mellors, die den naam van N.S.U. bekend maakte door zijn vele overwinningen op deze Duitsche ma chines behaald. Dat Mellors nog altijd op dezelfde hoogte staat heeft hij nu pas weer bewezen door op de Engelsche T.T. den derden prijs op Velocette te halen achter de twee Norton- geweldigen Frith en White. Mellors is een dier onverwoestbare rijders van de oude garde, die niet voor de jongeren wijken wil len. Fernihough, een veteraan, die reeds een maal in 1932 te Assen de 175 c.c.-klasse won, een van die rijders waarvan de tegenstan ders nooit zeker kunnen zijn. Telkens springt hij onverwachts naar voren en behaalt dan een overwinning waarop niemand gerekend had. In iederen wedstrijd, waarin hij start, bestaat de mogelijkheid, dat hij voor een verrassing zorgt. Zoo ook Manders, ook weer een Ier, die altijd in de buurt der eerste plaatsen zwerft en af en toe ook naar de overwinning grijpt, waarbij hij dan de besten verslaat. Een rij der uit het opkomende geslacht, die lang zaam zich een weg naar boven baant. Thomas rijdt reeds eenige jaren zonder ooit een daverend succes te kunnen beha len. Totdat hij opeens in de jongste Engel sche T.T. zich in zijn ware grootheid toon de. Tot op het einde van de race lag hij op de tweede plaats, waar hij een voortduren de bedreiging vormde voor het nieuwe feno meen Frith. Helaas bracht een val hem tot de vierde plaats terug, maar de Engelsche bladen schreven vol verbazing: „nu weten wij pas, welk een rijder Thomas is". Een nieuwe organisatie, een nieuw cn verbreed wegdek. De inschrij vingen. Op een te Assen gehouden persconferentie hebben mr. J. Bothenius Lohman, burge meester van Assen, als vertegenwoordiger van de stichting „Circuit van Drente", de voorzitter der Koninklijke Nederlandsche motorwielrijdersvereeniging, mr. J. C. A. v. Geldrop Meddens en voorts vertegenwoor digers van de regelingscommissie, van de Nederlandsche Heidemaatschappij, van pu blieke werken en de N.V. Geruischlooze weg te Heemstede, mededeelingen gedaan over de belangrijke verbetering, welke aan het wegdek van 't Circuit van Drente zjin gemaakt, den nieuwen vorm van organisa tie der T.T.-races en de inschrijvingen, op gesomd, die thans gesloten zijn. Een nieuwe opzet, Het zijn in 1936 niet alleen de asphalt- betonwegen die als novum de aandacht vra gen. Ook de innerlijke organisatie der T.T. is in nieuwe banen geleid. De zeer belangrijke verandering ligt daar in, dat de K.N.M.V., die tot op heden een concessie had verleend aan de motorclub Assen tot het organiseeren der races onder haar oppertoezicht, thans de leiding der eigenlijke races zelfstandig en onder eigen verantwoording op zich genomen heeft. Deze wijziging is meer in overeenstemming met de internationale bepalingen der F.I.D.C.M, en werd door de K.N.M.V. noodzakelijk ge acht met het oog op vrijheid van handelen in de toekomst. Door aan de stichting Circuit van Drente het recht te geven de races ge durende een reeks van tien jaren te doen berijden. Op het circuit van Drente, zonder welke toezegging deze stichting uiteraard niet bereid zou zijn de benoodigde uitgaven voor wegverbetering enz. te doen, moest de K.N.M.V., wat de organisatie der races in engeren zin betreft, zich de meest mogelijke vrijheid van handelen en zelfstandigheid in opzicht voorbehouden. In groote lijnen de werkverdeeling thans zoo, dat de nieuw in het leven geroepen stichting zich belast met de geheele outillage van het cir cuit, zoomede met de exploitatie der races terwijl de K.N.M.V. de indeeling, regeling en leiding van den wedstrijd zelf heeft. Evenals de stichting voor de uitvoering eener regelingscommissie benoemt, zoo wijst de K.N.M.V. een wedstrijdcommissie aan. Deze beide commissies samen verrichten practisch alle organisatiewerkzaamheden. Het circuit. De internationale bepalingen der F.I.C.M. schrijven voor, dat het wegdek minstens v]jf meter breed moet zijn. Deze bepaling gold het vorig jaar reeds, maar toen kon men er ontheffing op krijgen. Voor de races van 1936 echter moest aan de internationale bepalingen worden vol daan. Aan de Nederlandsche Heidemaat schappij werd opgedragen het uitvoeren van het grondwerk, noodig voor de verbreeding van den weg Assen-de Haar-Laaghalerveen- Laaghalen. Deze weg, welke een gedeelte van het circuit vormt ter lengte van ruim 9 K.M. had een oorspronkelijke breedte van 2.75 meter. Eenige jaren geleden werd deze weg verbreed tot vier meter en thans is men op vijf meter gekomen. Het werk werd uitgevoerd bij wijze van werkverschaffing. Veen moest worden afgegraven, zand wor den gestort. Men is half Maart van dit jaar met het werk begonnen, thans is men prac tisch gereed. Door de N.V. Geruischlooze weg te Heemstede werd dit gedeelte van 9 K.M. voorzien van een asphalt-betondek. De werkzaamheden waren binnen 50 dagen be ëindigd. Vooral de verbeteringen aan diver se bochten zijn magnifiek en ongetwijfeld zal een en ander er toe bijdragen, dat op 11 Juli wellicht weer records zullen worden verbeterd. Zoo is het circuit van Drente op weg het snelste van Europa te worden. De inschrijvingen. Zooals uit de lijst van inschrijvingen blijkt, zal dit jaar weer een internationaal gezel schap rijders aan den jaarlijkschen wedstrijd cm den „Grooten prijs van Nederland der K.N.M.V." deelnemen. De commissie, die de Nederlandsche T.T. organiseert, streeft er steeds naar, ook van die merken, waarvan dikwijls van tevoren reeds vaststaat, dat zij geen groote resultaten «uilen bereiken, eeni ge motoren te doen meerijden, ten einde het internationale wezen der wedstrijden zoo veel mogelijk te handhaven en uit te brei den, opdat iedere fabriek, die dit wcnscht, zijn merk op snelheid en betrouwoaarheid op 't circuit van Drente kan beproeven. Naast het bereiken van de grootste snel heden zijn er toch ook nog andere factoren, die van belang zijn bij het deelnemen aan een internationale wedstrijd: er in slagen, binnen korten tijd na den winnaar der klas se de vereischte ronden uit te rijden, betee- kent een enorme prestatie niet alleen voor den rijder, doch vooral ook voor de moto ren zelf, en het groote aantal machines, dat in de laatste groote races tot het laatste toe „draaiden", al bleven zijn dan in snelheid ten achter bij enkele der allersnelsten, een nieuw bewijs voor de vorderingen der tech niek. In de klasse tot 250 c.c. zullen 24 rijders starten, waarvan vele dit jaar, in het bijzon der bij de Engelsche T.T. uitstekende resul taten bereikten. In de klasse 350 c.c. zal een tot nog toe in Assen ongekend aantal deelnemers starten: 41 rijders zullen hier elkaar bestrijden op niet minder dan elf verschillende merken. In de klasse 500 c.c. zullen 26 deelnemers vertrekken, waarvan 5 Nederlanders. Op de inschrijvingen zelf komen we dezer dagen terug. Hieronder enkele bekende renners die starten: Klasse 250 c.c. In totaal starten 24 rijders. Hans Winkler (Duitschland) met D.K.W., Piet van Dinter (Nederland) met D.K.W., Ivan Goor (België) met Benelli, G. G. W. Timmer (Nederland) met New Imperial, J. van Rijn (Nederland) met New Imperial, Arthur Geiss (Duitschland) met D.K.W., Walfried Winkler idem idem, Ewald Kluge idem idem, Lod. Simons (Nederland) met Excelsior Manxma, Eris Fernihough (En geland) met Cotton-Jap., Miguel Simo (Spanje) met Terrot, Charles Manders (En geland) met Excelsior, H. G. Tyrell Smith (Engeland) met Excelsior. Klasse 350 c.c. Totaal 41 rijders. Bruno Ahlswede (Duitschland) met Ex celsior, Fernand Renier (België) met Velo cette, David Vieyra (Nederland) Norton, L. J. Huisman (Nederland) Velocette, F. J. Binder (Nederland) Velocette, F. G. Meijer (Ned.-Indië) Velocette, G. A. de Ridder (Ne derland) Sarolea, Stanley Woods (Ierland) met Velocette, Rolf Guelich (Zweden) met Husqvarna, Carl Baegenholm (Zweden) Husqvarna, E. M. Jansen (Nederland) Ve locette, J. C. Houtop (Nederland) Franz Vaassen (Duitschland) Norton, G. Roosjes (Nederland) Excelsior, W. Peters (Neder land) Excelsior Manxman, Herbert E. New- man (Engeland) Velocette, Ernst Haenm (Zwitserland) Norton, Rudi Meijer (Duitsch land) Norton, E. R. Thomas (Engeland) Ve locette, E. A. Mellors (Engeland) Velocette, J. Bosman (Nederland) Velocette, H. Buys (Nederland) Norton, J. D. Visser (Neder land) Lady, Charlier (België) F.N., White (Engeland) Norton. Klasse 500 c.c. Totaal 26 rijders. James Guthrie (Engeland) Norton, Ginger Wood (Engeland) Norton, Raine Lampinen (Finland) Norton, Karl Gall (Duitschland) B.M.W., Theo Zwolle (Nederland) Norton, Ragnar Sunquist (Zweden) Husqvarna, Ar- nold Linder (Zweden) Husqvarna, James W. Beavers (Engeland) Norton, J. Fijma (Nederland) S. Postma (Nederland) Nor ton, R. Milhoux (België) F.N., A. P. van Ha- mersveld (Nederland) Velocette, Willy van Gent (Nederland) F.N., Friedrich Cernv (Oostenrijk) A.J.S., Jac. Schot (Nederland met Triumph.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 7