VOETBAL.
Spoct
oLZt:K" ,hee" DuiM"»«
1 "T™ Steltje '2
rui,hebben'mel ™d - d"d
Adspiranten-Dog
jz 3?J=
C bTekerS' diC alle °"der
5223 r Duitsche rijk staan-
Bezoekt Zondag a.s. de
op het Gemeentelijk Sportpark
van 9 tot 6 uur. 114 Elftallen.
de nederlandsche
kampioenschappen.
nieuwe voetbalvereeniging.
De jaarlijksche
T. T. te Assen.
Dl ITSCHLAND TIJDENS DE
OLYMPISCHE SPELEN.
Opwekking om buitenlandsche
gasten voorkomend te behandelen.
De rijksminister van pronaeanda Hr
Gobbels. heeft de volgende oproep tot het
Duitsche volk gericht: volgens den wensch
«troffen 1936 voc,rbereidingen
fnlJ r /00 nauwelijks ooit door een
«^den h ^Vemaakt De honderddui-
waardL 6 gasten zullen op
waardige wijze moeten worden ontvaneen
ftV",vn'heM «Hen „„dervMen,
scher h u °Vertuigd' dat iedere Duit-
scher het Zlch tot een eer zal rekenen de
voorkomend te behandelen en indien zij
L a w t e n n i s.
DE KAMPIOENSCHAPPEN TE
NOORDWIJK.
Sterke buitenlandsche bezetting.
Naar veel aangenomen en wederom afge
zegde invitaties, hebben de volgende spe
lers definitief ingeschreven voor de inter
nationale kampioenschappen te Noordwijk,
welke de volgende week zullen aanvangen:
(De dames hebben wij reeds gemeld): De
Amerikanen Allison, van Rijn en Stratford
(deze in de plaats van Surface), de Griek
Stalios» de Deen Koerner, de Hongaar Ga-
brovits en de Fransche speler Jamain, ter
wijl men nog in overleg is met de Fran-
schen Landry, Lesueur en Journu. Voorts
komt ook de Chineesche Davis- Cup-speler
Kho Sin Kie en natuurlijk vrijwel alle Ne
derlandsche wedstrijdspelers.
HET WIMBLEDON-TOURNOOI.
Mevr. Sperling en Helen Jacobs in
de finale van het dames-enkelspeL
Gisteren zijn te Wimbledon o.a. de halve
eindwedstrijden van het dames-enkelspel
gespeeld en zooals algemeen verwacht werd,
hebben mevr. Sperling en mej. Jacobs hun
partijen gewonnen.
De strijd tusschen mevr. Sperling en mevr.
Mathieu was overigens weinig fraai en mag
zelfs de slechtste genoemd worden, die ooit
in een halven eindstrijd te Wimbledon is
gespeeld. Het werd een eindeloos baseline
duel in een mat tempo, waarbij mevr.
Mathieu niet het minste risico nam. Er werd
geen enkele gewaagde slag vertoond en in
de eerste set kwam het in elke game zelfs
tot deuce. De Fransche speelster raakte hoe
langer hoe meer vermoeid en de vrij hevi-
gen val, welke zij in de zevende game
maakte, beïnvloedde haar spel zeker niet
ten goede. Tot driemaal toe wist zij echter
kranig een matchpoint te redden, na drie
lange raillies, waarin 39 slagen zonder een
enkele vollye werden gedaan. De Fransche
speelsters moest daarna echter capituleeren
en vrij gemakkelijk won mevr. Sperling
met 63, 62.
De partij van mej. Helen Jacobs tegen
mej. Jedrzejowska was van een veel beter
gehalte en talrijke malen kon het publiek
van prachtig tennis genieten. Vooral in de
eerste set verrastte de Poolsche speelster
door haar variatie-rijk spel en zij gaf het
mej- Jacobs niet cadeau. Toch ook zij moest
het tenslotte tegen de Amerikaansche kam
pioene afleggen en met 64, 62 bereikte
mej. Jacobs de finale, waarin zij dus tegen
mevr. Sperling zal uitkomen.
Voor de overige partijen verwijzen wij
naar de onderstaande uitslagen:
Dames-enkelspel halve eindstrijden: mej.
Helen Jacobs (V.S.) sl. mej. Jedrzejowsko
(Polen) 6—4, 6—2; mevr. Sperling (Dene
marken) sL mevr. Mathieu (Frankrijk) 6—3
62.
Heeren-dubbelspelBorota en Brugr.on
(Frankrijk) sl. Cunninggim en Itoh (V.S.
Japan) 6-2, 7-5, 5-7, 6-2; Allison en
van Rijn (VS.) sl. Mc. Grath en Sproule
(Australië) 64, 63, 64.
Dames-dubbelspel: mevr. Kring en mej-
Ingram (Engeland) sl. mej. Jedrzejowska
mej. Noel (Polen-Engeland) 7—5, 3—6,
6—3; mej. Stammers en mej.
land) sl. mej Belliard en mej. Goldschmidt
"XS rn,v, Fabyan
Kukuljevic (Frankrijk-Joego Slavie) 6-0,
6-2' mevr. Mathieu en Petra (Frankrij*)
sl mej Mc. Ostrich en Cunninggim (Enge-
!L v.S.l 6-4, 7_6i mevr. Hanrotm en
A Nojh... en
Oliff (Engeland) sl mei- Kraus en
Planner (Duitschland) 6—2, 7—s.
Wielrennen.
Goede sport, weinig publiek
op de
v« de Nederlandsche
kampioenschappen wklrennen. d de
Het weer was niet «1 te^so
Alvorens de beslissing hiervan gereden
werd, startte men voor de eerste serie van
de 100 K.M. wedstrijd voor stayers.
Daar van der Wulp niet uitkwam, ver
schenen acht deelnemers aan den start.
Hun volgorde was: W. Buis achter Sterke,
de Graaf achter Bustraan, G. Pelser achter
Ceurremans, Pijnenburg achter Pasquier,
J. Hiddes achter Slesker, J. Snoek Jr. ach
ter Moeskops, v. d. Valk achter v. d. Bosch
en L Slaats achter Wiersma.
Na vijftig ronden, als er dus een kwart
gedeelte is afgelegd, is er eenige verande
ring in den stand gekomen. De Graaf heeft
Buis reeds direct weten te passeeren en
gaat aan den kop.
Hij wordt gevolgd door Buis, Pelser,
Slaats, Pijnenburg, v. d. Valk, Hiddes en
Snoek Jr.
Het is opvallend hoe Slaats door zijn
gangmaker opgejaagd wordt en deze daar
door vaak het tempo niet kan houden en
daardoor los van de rol komt.
Als ongeveer de helft is afgelegd weet
Pelser, de Graaf te passeeren en den kop
te nemen. Dit duurt dan echter niet lang
en het is dan Pijnenburg die naar voren
schiet en aan den kop weet te komen.
De Graaf en Slaats zijn er intusschen ge
heel uit geraakt en geven op. Pijnenburg
rijdt zeer goed en weet alle aanvallen af te
slaan. Snoek, die inmiddels van gangmaker
verwisseld is en nu achter Kaeser rijdt,
komt flink naar voren. De eerste klappen
vallen en Hiddes en van der Valk zijn de
slachtoffers. Als Pijnenburg dan ketting
defect krijgt, waarvoor geen ronde vergoed
wordt, moet hij vanzelfsprekend zijn eerste
plaats afstaan en het is dan Snoek wien het
gelukt aan den kop te komen. Hij wordt op
1 ronde gevolgd door Pelser.
Als Pijnenburg er weer in is, ligt hij op
de vierde plaats met twee ronden achter
stand. Voor dat het einde komt verandert
er nog veel en vooral Hiddes en van der
Valk raken meer en meer achter. Hoewel
Pijnenburg af en toe nog moeite doet om
nt.ar voren te komen, lukt hem dit niet en
hij moet zelfs nog oppassen om zijn vierde
plaats niet kwijt *e raken, waardoor hij
niet voor de finale geplaatst zou worden.
Snoek, die geen enkel oogenblik meer
bedreigd wordt, wint den wedstrijd in den
tijd van 1 uur 20 min. 26 sec.
De volgende geplaatsten voor de finale
zyn: Pelser, Buis en Pijnenburg.
Na deze 100 K. M. volgt de beslissing in
de achtervolging voor het clubkampioen
schap van Nederland. Het gaat tusschen Le
Champion en Olympia, beide uit Amster
dam. „Le Champion" wint in den tijd van
min. 4 sec.
Na een korte pauze zou tot slot van den
avond nog een afvalwedstrijd gereden wor
den, welke de beslissing moest brengen
voor het clubkampioenschap. In verband
met bezwaren van de renners, vond deze
echter niet plaats en zal de volgende week
Donderdagavond plaats vinden:
De uitslagen waren:
Clubkampioenschap (sprint):
le halve beslissing, winnaar ,,'s Graven-
hage" uit den Haag.
2e halve beslissing, winnaar „Hollandia"
uit den Haag.
Eindstrijd: 1 ,,'s Gravenhage", tijd laat
ste 100 meter, 13 sec.
Clubkampioenschap (achtervolging) over
8 ronden.
le halve beslissing: winnaar „Le Cham
pion" uit Amsterdam, tijd 4 min. 47 4/5 sec.
2e halve beslissing winnaar „Olympia"
uit Amsterdam, tijd 5 min. 12 sec.
Eindstrijd: 1 „Le Champion" uit Amster
dam, tijd 5 min 4 sec.
2. „Olympia".
le Rit over 100 K.M. voor stayers:
1 J. Snoek Jr. in 1 uur 20 min. 26 sec.
2. G. Pelser, 3 W. Buis, 4 J. Pijnenburg.
publieke ^'langstellmg -handje vol loe-
wenschen over. steen»
ichouwers bevo1^® ereg(;n werd, nadat de
baan d.obogn gemaakt was.
S^en^rwe^omhetciub-
kTnTnbÏÏÏÏ„r-» Gravenhage
en „Hollandia". d een opge-
Het werd van begin tot einüravenhage..
legde overwinning V en"van UeM
dank zij het tactisch J voor de ach-
In de eerste halv ion.. yjt Amster-
tervolging won „Le C P
dam gemakkelijk in den u
57 4/5 sec. In de tweede werd
reden en won „Olympia
zonder veel moeite in den tyd
12 sec.
Amsterdam
van 5 min.
DE BRANDWEER VOETBALT.
Onze brandweer onderhoudt uitstekende
relaties met alle collega's uit den omtrek,
maar zeer in het bijzonder met de „Sport-
gasten" uit Wormerveer. Geen wonder dan
ook, dat er een jaarlijksche voetbalwed
strijd tusschen beide corpsen op het pro
gramma staat, waarvoor een fraai kunst
voorwerp als wisselprijs beschikbaar is.
De eerste maal is deze prijs gewonnen
door Alkmaar; vorig jaar was Wormerveer
de gelukkige.
Gisteravond werd voor de derde maal om
het mooie dingske gespeeld, met het resul
taat, dat de Wormerveerders er opnieuw
mee gingen strijken, want met 30 wisten
de gasten dezen alleraardigsten wedstrijd
te winnen.
Deze cijfers zijn wel een tikje geflatteerd,
want na 5 kwartier spelen was de stand nog
0—0.
I Toen echter bleek, dat de Zaankanters
beter getraind waren, want terwijl Alkmaar
afzakte, hielden zij dapper vol. Bovendien
hadden de overwinnaars op de vitale plaat
sen in hun elftal, n.1. spil en mid-voor, ras
voetballers staan, en dat besliste ten slotte
den strijd in hun voordeel.
De laatste minuut van den wedstrijd werd
een penalty nog in een goal omgezet.
Bij Alkmaar was de verdediging het beste
deel van den ploeg.
De heer Gerritse leidde dezen wedstrijd,
die in de alleraangenaamste verstandhouding
gespeeld werd, tot ieders tevredenheid.
VOETBALSPORT IN ABESSINIE.
Dezer dagen is het door Italianen nieuw
opgerichte stadion te Addis Abeba inge
wijd met een voetbalwedstrijd, welke fees
telijkheid door den gouverneur van de stad
en talrijke autoriteiten werd bijgewoond.
De spelers waren militairen van verschil
lende divisies.
A t h 1 e t i e k.
DISTRICTSWEDSTRIJDEN TE HOORN.
Op Zondag 26 Juli a.s. zullen door de kort
geleden opgerichte athletiekvereeniging
„Hoorn en Omstreken" te Hoorn groote dis
trictswedstrijden worden georganiseerd.
Het programma bevat de volgende num
mers:
Heeren: 100 meter voor a, b en c-klassers;
400 meter voor a en c-klassers; 800 meter
voor a en b-klassers; 1500 meter voor b en
c-klassers; 3000 meter voor a, b en c-klas
sers; kogelstooten voor b en c-klassers;
hoogspringen vor a, b en c-klassers; hink-
stap-sprong voor b en c-klassers.
Dames: 100 meter voor b en c-klassers;
kogelstooten voor a, b en c-klassers.
Tevens zullen als propaganda voor de
athletiek in Hoorn en Omstreken enkele
propagandanummers worden toegevoegd,
t.w. 100 en 1500 meter voor heeren en 100
meter voor dames, waaraan alleen door niet
K. N. A. U.-leden zal kunnen worden deel
genomen.
Boksen.
DE OLYMPISCHE SPELEN.
Een volledige boksploeg naar
Berlijn.
Na overleg tusschen het Nederlandsche
Olympisch Comité en het bestuur van den
Nederlandschen Boksbond is gisteravond,
naar wij vernemen, besloten een volledig
team naar Berlijn af te vaardigen ter deel
neming aan de Olympische spelen.
De ploeg bestaat uit de volgende bok
sers:
Vlieggewicht: M. Lambillion (Rotterdam);
bantamgewicht: J. F. de Moor (Amsterdam);
vedergewicht: J. G. Nicolaas (Den Haag);
lichtgewicht: A. Rasenberg (Breda); weiter-
gewicht: H. G. Dekkers (Den Haag); mid
dengewicht: G. C. Dekkers (Den Haag);
halfzwaargewicht: W. Fock (Amsterdam);
zwaargewicht: A. M. C. van Bemmel (Rot
terdam).
Leider is de heer J. H. Wilmsen, secretaris
van den N. B. B. Voorts zal de heer G. E.
van der Werff den N. B. B. op het congres
van de F. I. B. A. vertegenwoordigen. Ver
zorger is de heer J. H. van Soelen, terwijl
de heer Bergstroom als scheidsrechter zal
fungeeren.
Voetbal.
ADSPIRANTENDAG OP HET
SPORTPARK.
113 wedstrijden.
A.s. Zondag wordt op het Gemeentelijk
Sportpark de jaarlijks weerkeerende ad-
spirantendag van den Noordhollandschen
Voetbalbond gehouden.
Het is verheugend, dat de belangstelling
voor dit voetbalfestijn van jaar tot jaar toe
neemt, zoo zelfs, dat dit keer niet minder
dan 114 elftallen, verdeeld in 29 groepen,
den strijd zullen aanbinden. Wat dit voor
organisatorische moeilijkheden oplevert, zal
een ieder begrijpen, maar de wedstrijd
commissie is erin geslaagd deze te overwin
nen op papier althans door de wed
strijden om negen uur te laten beginnen en
om zes uur te laten eindigen, waarbij dan
nog rekening gehouden is met elftallen, die
niet uit de nabije omgeving komen. Boven
dien is aan alle ploegen een kleedkamer
aangewezen, terwijl op het Sportpark acht
speelvelden zijn gemaakt.
De opzet van een en ander waarborgt een
uitstekend verloop van de wedstrijden en
wij zouden liefhebbers van voetballen wil
len aanraden eens een kijkje te gaan ne-
men. 113 wedstrijden, al duren z®elkdan
ook maar een half uur, op één dag, komt
niet zoo erg vaak weer terug.
V.V.R.
lén elftal, Z1ch noemend de V.V.R. Onze ge
lukwenschen en veel succes.
Paarden.
DRAVERIJEN TE APPINGEDAM.
Ingeschreven 13 paarden, opgekomen 10.
1. Our Dream, eig. K. Wijk, ber. B. Bol
wijn, Groningen.
2. Vitesse S.W., eig. Stal Bakkum, ber. J.
v. Leeuwen Sr., Bakkum.
3. Horvest Lee, eig. H. Hofland, ber. K.
Bakker, Beverwijk.
4. Bethy Worthy, eig. K. Wijk, ber. A. J.
Kats, Sloterdijk.
Motoren.
GROOTE PRIJS VAN NEDERLAND.
De Norton-rijders.
Zooals men weet, is de bekende Norton-
rijder Walter Rusk, bijgenaamd „de plati-
na-blonde", onlangs gewond bij een onge
val, doch de verwachting was, dat hij nog
vcór den „Grooten Prijs van Nederland der
K.N.M.V." (T.T.) op 11 Juli a.s. genezen
zou zijn.
Helaas blijkt dit thans niet het geval te
zijn, doch na eenige correspondentie kan de
K.N.M.V. thans mededeelen, dat in de plaats
van Rusk de bekende Engelsche rijder Gin-
ger Wood door de Nortonfabriek is aange
zocht in Assen op dit merk te rijden.
De buitengewoon sterke Nortonploeg zal
dus thans in de 350 c.c.-klasse bestaan uit
Crasher White, „de rennende schoolmeester'
en Freddy Frith, de winnaar van de Engel
sche Junior T.T., terwijl de winnaar van de
Engelsche Senior T.T., James Guthrie en
Ginger Wood in de zware klasse de Norton-
kleuren zullen verdedigen.
Dat Norton zich zoo zorgvuldig voor de
verdediging van haar suprematie prepareert,
is kenteekenend voor de verwachting, dat
heftige aanvallen op deze suprematie gedaan
zullen worden. Aan spanning zal het inder
daad op 11 Juli te Assen niet ontbreken.
De Britsche deelnemers,
Onder de 15 Britsche deelnemers bevin
den zich niet minder dan negen internatio
nale sterren, renners die reeds verschillende
overwinningen op een internationalen
Grand Prix behaald, op hun actief hebben.
De twee allergrootsten onder hen zijn
Stanley Woods, de lachende Ier en Guthrie,
de zwijgende Schot. De eerste won 8 maal
de Engelsche T.T. en de tweede vijf maal.
Hun overwinningen op het vaste land van
Europa zijn niet te tellen.
Stanley Woods is een oude bekende van
Assen; vanaf 1928, dat de races internatio
naal waren heeft hij er ieder jaar gereden
en zes maal de overwinning behaald: 4 maal
in de 350 en 2 maal in de 500 c.c.-klasse. Al
deze overwinningen heeft hij op een Nor
ton behaald. Thans verschijnt hij op Velo
cette in de 350 c.c.-klasse.
Een maand geleden kende niemand in de
internationale motorwereld den naam van
Frith. Toen was hij nog een jonge metse
laar, die erg hard op den motor reed en
vele prijzen op clubwedstrijden won. Zoo
won hij verleden jaar de amateurrace op
het eiland Man, waar hij zulk een indruk
maakte op Joe Craig, den manager van den
Nortonstal, dat hij dien onbekenden nieuwe
ling terstond voor zijn fabrieksteam enga
geerde. En welk een juiste kijk deze oude
rot op rennerskwaliteiten heeft, bewees
Frith door de Engelsche T.T. te winnen in
recordtijd. Voor den eersten maal in de ge
schiedenis van deze vermaarde race, werd
de 80 mijl per uur (130 K.M.) in de 350 c.c.-
klasse op dit bochtige circuit overschreden.
De internationale motorwereld stond ver
baasd en sindsdien ligt de naam van Frith
op ieders lippen.
Achter Frith kwam White, één van die
renners uit het opkomende geslacht, die
zich onweerstaanbaar naar voren dringen
en een voortdurende bedreiging vormen
voor de gevestigde kampioenen, die zij reeds
af en toe verslaan en die tenslotte het on
derspit moeten delven tegen hun onverbid
delijke jeugd. Op de Universiteit te Cam-
bridge begon White aan motor wedstrijden
deel te nemen, waar hij al spoedig den bij
naam van de „tuimelaar" verkreeg wegens
zijn herhaalde valpartijen. Thans is hij on
derwijzer en geeft lessen in plant- en dier
kunde, maar voor belangrijke internationale
wedstrijden krijgt hij steeds verlof, omdat
hij thans een der grootste sterren aan de
Britsche rennershemel is.
Mellors is ook weer zoo'n bekende ver
schijning op de races te Assen, die reeds
twee maal de 250 c.c.-klasse won, beide ma
len op New-Imperial. Toen enkele jaren ge
leden de bekende constructeur der Norton-
renmachines M. Moore een aanbod van de
Duitsche N.S.U.-fabriek kreeg om haar ren-
machines te bouwen zocht deze onder de
Engelsche renners naar een rijder, die de
Duitsche machines, die hij bouwen ging, op
wedstrijden ter overwinning zou kunnen
voeren. Zijn oog viel op Mellors, die den
naam van N.S.U. bekend maakte door zijn
vele overwinningen op deze Duitsche ma
chines behaald.
Dat Mellors nog altijd op dezelfde hoogte
staat heeft hij nu pas weer bewezen door
op de Engelsche T.T. den derden prijs op
Velocette te halen achter de twee Norton-
geweldigen Frith en White. Mellors is een
dier onverwoestbare rijders van de oude
garde, die niet voor de jongeren wijken wil
len.
Fernihough, een veteraan, die reeds een
maal in 1932 te Assen de 175 c.c.-klasse won,
een van die rijders waarvan de tegenstan
ders nooit zeker kunnen zijn. Telkens springt
hij onverwachts naar voren en behaalt dan
een overwinning waarop niemand gerekend
had. In iederen wedstrijd, waarin hij start,
bestaat de mogelijkheid, dat hij voor een
verrassing zorgt.
Zoo ook Manders, ook weer een Ier, die
altijd in de buurt der eerste plaatsen zwerft
en af en toe ook naar de overwinning grijpt,
waarbij hij dan de besten verslaat. Een rij
der uit het opkomende geslacht, die lang
zaam zich een weg naar boven baant.
Thomas rijdt reeds eenige jaren zonder
ooit een daverend succes te kunnen beha
len. Totdat hij opeens in de jongste Engel
sche T.T. zich in zijn ware grootheid toon
de. Tot op het einde van de race lag hij op
de tweede plaats, waar hij een voortduren
de bedreiging vormde voor het nieuwe feno
meen Frith. Helaas bracht een val hem tot
de vierde plaats terug, maar de Engelsche
bladen schreven vol verbazing: „nu weten
wij pas, welk een rijder Thomas is".
Een nieuwe organisatie, een nieuw
cn verbreed wegdek. De inschrij
vingen.
Op een te Assen gehouden persconferentie
hebben mr. J. Bothenius Lohman, burge
meester van Assen, als vertegenwoordiger
van de stichting „Circuit van Drente", de
voorzitter der Koninklijke Nederlandsche
motorwielrijdersvereeniging, mr. J. C. A. v.
Geldrop Meddens en voorts vertegenwoor
digers van de regelingscommissie, van de
Nederlandsche Heidemaatschappij, van pu
blieke werken en de N.V. Geruischlooze
weg te Heemstede, mededeelingen gedaan
over de belangrijke verbetering, welke aan
het wegdek van 't Circuit van Drente zjin
gemaakt, den nieuwen vorm van organisa
tie der T.T.-races en de inschrijvingen, op
gesomd, die thans gesloten zijn.
Een nieuwe opzet,
Het zijn in 1936 niet alleen de asphalt-
betonwegen die als novum de aandacht vra
gen. Ook de innerlijke organisatie der T.T.
is in nieuwe banen geleid.
De zeer belangrijke verandering ligt daar
in, dat de K.N.M.V., die tot op heden een
concessie had verleend aan de motorclub
Assen tot het organiseeren der races onder
haar oppertoezicht, thans de leiding der
eigenlijke races zelfstandig en onder eigen
verantwoording op zich genomen heeft. Deze
wijziging is meer in overeenstemming met
de internationale bepalingen der F.I.D.C.M,
en werd door de K.N.M.V. noodzakelijk ge
acht met het oog op vrijheid van handelen
in de toekomst. Door aan de stichting Circuit
van Drente het recht te geven de races ge
durende een reeks van tien jaren te doen
berijden. Op het circuit van Drente, zonder
welke toezegging deze stichting uiteraard
niet bereid zou zijn de benoodigde uitgaven
voor wegverbetering enz. te doen, moest de
K.N.M.V., wat de organisatie der races in
engeren zin betreft, zich de meest mogelijke
vrijheid van handelen en zelfstandigheid in
opzicht voorbehouden. In groote lijnen
de werkverdeeling thans zoo, dat de
nieuw in het leven geroepen stichting zich
belast met de geheele outillage van het cir
cuit, zoomede met de exploitatie der races
terwijl de K.N.M.V. de indeeling, regeling
en leiding van den wedstrijd zelf heeft.
Evenals de stichting voor de uitvoering
eener regelingscommissie benoemt, zoo wijst
de K.N.M.V. een wedstrijdcommissie aan.
Deze beide commissies samen verrichten
practisch alle organisatiewerkzaamheden.
Het circuit.
De internationale bepalingen der F.I.C.M.
schrijven voor, dat het wegdek minstens
v]jf meter breed moet zijn. Deze bepaling
gold het vorig jaar reeds, maar toen kon
men er ontheffing op krijgen.
Voor de races van 1936 echter moest aan
de internationale bepalingen worden vol
daan. Aan de Nederlandsche Heidemaat
schappij werd opgedragen het uitvoeren van
het grondwerk, noodig voor de verbreeding
van den weg Assen-de Haar-Laaghalerveen-
Laaghalen. Deze weg, welke een gedeelte
van het circuit vormt ter lengte van ruim 9
K.M. had een oorspronkelijke breedte van
2.75 meter. Eenige jaren geleden werd deze
weg verbreed tot vier meter en thans is
men op vijf meter gekomen. Het werk werd
uitgevoerd bij wijze van werkverschaffing.
Veen moest worden afgegraven, zand wor
den gestort. Men is half Maart van dit jaar
met het werk begonnen, thans is men prac
tisch gereed. Door de N.V. Geruischlooze
weg te Heemstede werd dit gedeelte van 9
K.M. voorzien van een asphalt-betondek. De
werkzaamheden waren binnen 50 dagen be
ëindigd. Vooral de verbeteringen aan diver
se bochten zijn magnifiek en ongetwijfeld
zal een en ander er toe bijdragen, dat op 11
Juli wellicht weer records zullen worden
verbeterd. Zoo is het circuit van Drente op
weg het snelste van Europa te worden.
De inschrijvingen.
Zooals uit de lijst van inschrijvingen blijkt,
zal dit jaar weer een internationaal gezel
schap rijders aan den jaarlijkschen wedstrijd
cm den „Grooten prijs van Nederland der
K.N.M.V." deelnemen. De commissie, die de
Nederlandsche T.T. organiseert, streeft er
steeds naar, ook van die merken, waarvan
dikwijls van tevoren reeds vaststaat, dat zij
geen groote resultaten «uilen bereiken, eeni
ge motoren te doen meerijden, ten einde het
internationale wezen der wedstrijden zoo
veel mogelijk te handhaven en uit te brei
den, opdat iedere fabriek, die dit wcnscht,
zijn merk op snelheid en betrouwoaarheid
op 't circuit van Drente kan beproeven.
Naast het bereiken van de grootste snel
heden zijn er toch ook nog andere factoren,
die van belang zijn bij het deelnemen aan
een internationale wedstrijd: er in slagen,
binnen korten tijd na den winnaar der klas
se de vereischte ronden uit te rijden, betee-
kent een enorme prestatie niet alleen voor
den rijder, doch vooral ook voor de moto
ren zelf, en het groote aantal machines, dat
in de laatste groote races tot het laatste toe
„draaiden", al bleven zijn dan in snelheid
ten achter bij enkele der allersnelsten, een
nieuw bewijs voor de vorderingen der tech
niek.
In de klasse tot 250 c.c. zullen 24 rijders
starten, waarvan vele dit jaar, in het bijzon
der bij de Engelsche T.T. uitstekende resul
taten bereikten.
In de klasse 350 c.c. zal een tot nog toe in
Assen ongekend aantal deelnemers starten:
41 rijders zullen hier elkaar bestrijden op
niet minder dan elf verschillende merken.
In de klasse 500 c.c. zullen 26 deelnemers
vertrekken, waarvan 5 Nederlanders. Op de
inschrijvingen zelf komen we dezer dagen
terug.
Hieronder enkele bekende renners die
starten:
Klasse 250 c.c. In totaal starten 24
rijders.
Hans Winkler (Duitschland) met D.K.W.,
Piet van Dinter (Nederland) met D.K.W.,
Ivan Goor (België) met Benelli, G. G. W.
Timmer (Nederland) met New Imperial, J.
van Rijn (Nederland) met New Imperial,
Arthur Geiss (Duitschland) met D.K.W.,
Walfried Winkler idem idem, Ewald Kluge
idem idem, Lod. Simons (Nederland) met
Excelsior Manxma, Eris Fernihough (En
geland) met Cotton-Jap., Miguel Simo
(Spanje) met Terrot, Charles Manders (En
geland) met Excelsior, H. G. Tyrell Smith
(Engeland) met Excelsior.
Klasse 350 c.c. Totaal 41 rijders.
Bruno Ahlswede (Duitschland) met Ex
celsior, Fernand Renier (België) met Velo
cette, David Vieyra (Nederland) Norton, L.
J. Huisman (Nederland) Velocette, F. J.
Binder (Nederland) Velocette, F. G. Meijer
(Ned.-Indië) Velocette, G. A. de Ridder (Ne
derland) Sarolea, Stanley Woods (Ierland)
met Velocette, Rolf Guelich (Zweden) met
Husqvarna, Carl Baegenholm (Zweden)
Husqvarna, E. M. Jansen (Nederland) Ve
locette, J. C. Houtop (Nederland) Franz
Vaassen (Duitschland) Norton, G. Roosjes
(Nederland) Excelsior, W. Peters (Neder
land) Excelsior Manxman, Herbert E. New-
man (Engeland) Velocette, Ernst Haenm
(Zwitserland) Norton, Rudi Meijer (Duitsch
land) Norton, E. R. Thomas (Engeland) Ve
locette, E. A. Mellors (Engeland) Velocette,
J. Bosman (Nederland) Velocette, H. Buys
(Nederland) Norton, J. D. Visser (Neder
land) Lady, Charlier (België) F.N., White
(Engeland) Norton.
Klasse 500 c.c. Totaal 26 rijders.
James Guthrie (Engeland) Norton, Ginger
Wood (Engeland) Norton, Raine Lampinen
(Finland) Norton, Karl Gall (Duitschland)
B.M.W., Theo Zwolle (Nederland) Norton,
Ragnar Sunquist (Zweden) Husqvarna, Ar-
nold Linder (Zweden) Husqvarna, James
W. Beavers (Engeland) Norton, J. Fijma
(Nederland) S. Postma (Nederland) Nor
ton, R. Milhoux (België) F.N., A. P. van Ha-
mersveld (Nederland) Velocette, Willy van
Gent (Nederland) F.N., Friedrich Cernv
(Oostenrijk) A.J.S., Jac. Schot (Nederland
met Triumph.