FI.ITSEN VAN De Romantiek herleeft door de film. HËT^WITTE DO C t».r «1 sm,:;: zvr WARNER OLAND. LIDA BAAROVA. Zonder de rolprent gingen vele literaire figuren te loor „Under two Flags" in filmbeeld. De Scenarioschrijver Miniatuur-filmpjes. ONZE BIOSCOPEN. Zl Tweemaal per jaar, in het voorjaar en in den herfst, doen de uitgevers hun aanbiedingen aan den boekhan del, worden weer eindelooze stapels nieuwe boeken toegevoegd aan de ontelbare, die tevoren zijn uitgekomen. Dit eindigt nooit. Lectuur! Lectuur! Het is een dolle wedren met den lezer (die onherroepelijk verliest), die het onmogelijk kan bijhouden, die haast geen tijd vindt, om een schrijver te leeren kennen, want nieuwe namen, nieuwe feiten, nieuwe sensaties en nieuwe bestellers vragen hun ver moeide aandacht, dringen zich op van uit etalages, licht-reclames, strooibil jetten, advertenties, blikvangers hoe dan ook en vertellen hem, dat hij ter stond zijn boek moet neerleggen en het nieuwste van het nieuwste ter hcnd nemen, wil hij niet verouderen en verwelken, achterhaald worden, terwijl hij leest, achter raken en met den mond vol tanden staan, als ande ren spreken over de jongste „vient de paraitre's". Vroeger Vroeger tijden hadden het gemakkelij ker. De lezers waren trouwer, de uitge vers soberder, de boekwinkels rustiger heel het leven had een ander tempo, dat misschien ongemakkelijk was voor reizi gers, die genietend eer boek in zich wilden opnemen. Van de honderd tijdgenooten kent niet één meer den naam van Louise de la Ra- mée en slechts enkelen kennen haar pseu doniem, waaronder zij zulk een reeks van boeken heeft doen verschijnen: Ouida. En toch heeft in vroeger dagen een inter nationaal publiek haar werken verafgood, verslonden, ademloos genoten, terwijl zij thans in het groote Vergeetboek is geraakt. Zij geloofde in haar avonturen Is zij niet waard, te worden gelezen? Zeer stellig is zij dat. Het is een feit, dat de stijl dezer Engelsche schrijfster ver ouderd is, maar zij bezat een ongemeen talent en wat voor haar het belangrijkst was zij kende de ware romantiek! De ware romantiekOok heden ten dage zijn er romantische schrijvers en schrijfsters te over, maar zoo heel velen van hen gelooven zélf niet, wat zij te boek stellen en gaan uit van de meening: „Als mijn lezers het maar gelooven, is het ge noeg!" Ouida geloofde zelf heilig aan al de avonturen, welke zij haar helden en hel dinnen, schurken en intrigantes toedichtte. Zij kende de zoo uiteenloopende milieux, die zij schetste, door en door, zij had een groote hoeveelheid kennis van landen en volkeren en zij kende alle rangen en stan den der maatschapij. Maar bovenal had zij een hart, dat meeleed met de avontu ren, welke haar helden en verdere perso nages weervoeren, zij gloeide voor hun liefde, hun haat, hun vertwijfeling en hun zaligheid. Nóg vindt men haar talrijke boeken in de leesbibliotheken, nóg zijn er velen, die genieten van deze pur-sang romantiek, maar ze worden elk jaar minder talrijk. Ouida is een schrijfster, die heeft afgedaan en in haar litteraire graf gaan al haar kleurige en fantastische figuren te loor Dit moge dan, als uitvloeisel van onzen duizelingwekkenden tijd, te betreuren zijn, het is de noodzakelijke consequentie van de eeuw der stratosfeerballons, de Diesel- treinen, de Non-stop-revues, de Quick- lunch-Cafetaria's, het filmtempo en Filmtempo. Halt! Daar werd zooeven het filmtempo ter sprake gebracht, maar het is juist de film, die uit den tijd geraakte schrijvers doet herleven. Want datgene, wat ver ouderde, was de stijl, de wijdloopigheid der 19e eeuw. De feitelijke inhoud ver oudert niet. En de film is inderdaad een middel, om een auteur te doen herrijzen, opnieuw ontelbaren bekend te maken met het vernuft, den smaak en de fantasie van een schrijver, of schrijfster. En zoo moet het dan ook met instem ming begroet worden, dat een der groote Amerikaansche filmconcerns, de 20th Cen- tury-Foxfilm het ondernomen heeft, om Ouida (althans voorloopig een harer boei endste romans te doen herleven. „Under two'Flags" („Onder twee Vlaggen") is in filmbeeld gebracht en men heeft werkelijk alles gedaan ,om dezen roman, die zich af speelt in het Vreemdelingenlegioen, te herscheppen in den vorm, welke onzen tijd belang inboezemt. Vooruitzichten. Het is geenszins de bedoeling van dit opstel om vooruit te loopen op de kritiek, welke ons blad te zijner tijd van deze film zal geven, zoodra zij op een der projectie doeken te Alkmaar zal worden afgescha- duwd. Zoodra zij hier vertoond wordt zul len wij ons oordeel over haar wel te ken nen geven. Maar thans worde geconsta teerd, dat de 20th Century-Foxfilm zich alle moeite heeft gegeven, om ons voor Zooals het strooien hoedje bij Maurice Chevalier hoort, zoo is de naam Charlie Chan verbonden aan den beroemden film acteur Warner Oland. Het is werkelijk on denkbaar Charlie Chan in een andere rol te zien dan die van detec tive en hij speelt deze persoonstypeering dan ook zoo wonderbaarlijk goed, dat hij terecht in zeer korten tijd en nu al een lange reeks van jaren op een wereld naam kan bogen. Op nevenstaande afbeel ding zien we hem te- samen met Pat Pater- son en Thomas Beek in de uitstekende film „Charlie Chan in Egypte". oogen te brengen, wat Ouida heeft be doeld. Niet minder dan twaalfduizend man zijn anderhalf jaar lang in de weer ge weest, om onder leiding van regisseur Frank Lloyd de illusie van het verhaal te verwerkelijken. Wanneer de lezer nu soms mocht denken, dat vele adspirant-scenario- schrijvers zich met deze drastische voorbeelden voor oogen er voor zou den wachten hun scenario's aan den man te brengen, vergist hij zich zeer. Integendeel. Steeds grooter wordt het aantal eerzuchtigen, die denken, dat het métier hun zoo maar komt aanwaaien op een Zondagachtermiddag. Maar steeds grooter wordt derhalve ook het aantal te- leurgestelden, die nog voor zij de haven uit zijn schipbreuk hebben geleden. Be denkelijker wordt het nog, wanneer de dilettanten er toe overgaan meteen maar het draaiboek te schrijven. Het draaiboek is het technisch uitgewerkte scenario. Hierin wordt iedere scène nauwkeurig aangegeven, terwijl elk weer onderver deeld is in verschillende camera-instellin gen, de z.g. „shots". Verwonderlijk is het aantal blunders, dat door nieuwelingen gemaakt wordt. Zelfs bladen op filmgebied maken zich schuldig aan de ergerlijkste fouten door de maaksels van deze film- zuchtigen op te nemen. Schrijvers die een naam te verliezen hebben ontzien zich veelal niet om ook eens een gokje in de filmloterij te wagen en juist zij zijn het die de wanhoop en de nagel aan de doodkist van den producer zijn. Zij gaan zich te buiten aan alle mogelijke literaire kun stenmakerij, zoodat het m Amerika voor hen reeds onmogelijk is geworden onmid dellijk in contact te treden met een pro ducer. Zij kunnen hun werk aanbieden aan z.g. story -of scenario-departments, die het dan aan de producers voorlegt met de adviezen van het department. Ziet de producer geld in het onderwerp, dan koopt hij de story, waarmee de schrijver er alle rechten op verliest. De vaklui van het department fokken dan een „bruikbaar" draaiboek van het verhaal en wee den on- gelukkigen auteur, die toch nog eenig toe zicht op zijn werk bij de realisatie wil hou den; hij wordt de studio uitgesmeten en begint hij dan een proces, dan kan hij daar alleen maar een hoop geld mee kwijt ra ken. Den niet ingewijde mag dit onjuist en onbillijk voorkomen, de ervaringen heb ben uitgewezen, dat een dergelijke instel ling voor de filmindustrie een bedryfbe- lang is. Zoo georganiseerd als in Amerika is in Europa het film- in casu het scenario- bedrijf nog niet, maar zoowel gang van zaken als resultaat zijn meestal dezelfde als in „God's own Country". FRANSCHE FILMS OVER NEDERLAND. Op uitnoodiging van het bestuur der algemeene Nederlandsche Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer te 's-Graven- hage, waren velen gisteravond naar het Asta-théater op het Spui gekomen, om de eerste vertooning bij te wonen van den door den Franschen Cineast Hervouin, met medewerking van de A. N. V. V. ver vaardigde film „Amsterdam-Venise du Nord", „Le Pays des Coiffes Blanches" en „Rembrandt". Opgemerkt werden prof. van Poelje, directeur-generaal van het departement van onderwijs, kunsten en wetenschappen, jhr. Six, chef van het kabinet van den burgemeester, Henri Asselin, voorzitter der buitenlandsche persvereeniging, ver tegenwoordigers van de kamers van koop handel, van de vereeniging het Kogge schip, te Amsterdam, en van het Haagsch comité voor volksfeesten. Bij ontstentenis van den voorzitter, ba ron Krayenhof, heeft de vice-voorzitter, mr. H. A. H. Canter Cremers, na een korte verwelkoming in de Fransche taal, de vertooning dezer film, waarvan het muzikale gedeelte door de heeren Pierre Revel en van Hoornebeek is verzorgd, in geleid, waarbij hy er op wees, dat de drie films in de Fransche bioscopen een groot In onze serie nieuw» Duitsche Ufa-acteurs en actrices mag zeker de char» mente Lida Baarova niet ontbreken. Haar naam zegt den gemiddelden bioscoop, bezoeker nog niet veel, doch w(j voorspellen dat dit slechts van korten duur W In een film. welke wij reeds eerder op deze filmpagiag noemden, nl. „Einer zuviel an Bord" speelt rij de vroy. welijke hoofdrol en naar verluidt is de première in Berlijn zulk een ongekend succes geweest, dat Lidg Baarova persoonlijk aan Hitier is voorgesteld, die haar zijn groote erkentelijk, heid betuigde met het ont» roerende spel in deze fi]^ Naar wij vernemen zal „Einer zuviel an Bord" nog dezen winter in Alkmaar gedraaid worden. succes zijn gebleken, waarvoor hy zijn erkentelijkheid jegens den heer Hervouin, die mede aanwezig was, en diens helpers, uitspraak, omdat door de vertooning van deze films in het buitenland, de beteekenis van Nederland als moderne natie zoozeer op den voorgrond wordt geplaatst. Vervolgens werden de films gedraaid, waarvan de eerste het stedenschoon van de hoofdstad op marquante wyze doet uit komen, de tweede een interessante weer gave inhoudt van de indrukken, welke de vreemdeling, die de schilderachtige stre ken van ons land bezoekt, met zich mede- neemt en de derde een beeld geeft van den rijkdom aan schilderkunst, welke ons door de wereldberoemden Rembrandt werd nagelaten. Een hartelijk applaus vertolkte de waar deering van de aanwezigen voor den arbeid van den heer Hervouin en diens mede helpers. Mevrouw Boyer.... Een Schotsch meisje. Pat Paterson, liep van huis weg. omdat haar ouders niet wil den dat zij in een revue ging dansen. Zy was toen vijftien jaar, en zwalkte drie jaar alleen door de wereld. Niemand wist waar zij uithing, onder een aangenomen naam werkte zij in een fabriek in Bradford. Zij spaarde wat geld op en slaagde erin een filmrolletje in Elstree te krijgen. Weet spaarde zij, en ging op een vrachtboot naar Amerika. Zy bereikte Hollywood, en zocht Charles Boyer op, een artist dien zij zeer bewonderde. Harry Baur in Zola's geld. Harry Baur is geëngageerd voor het spe len van de hoofdrol in een verfilming van Emil Zola's roman „Het Geld". Grace Moore's nieuwe film. Grace Moore al by Columbia in een nieu we film optreden, getiteld „The nightingaic flies home". Grace Moore zal by Columbia in 'n nieu- en trouwde met Pat Paterson het voor malige fabrieksmeisje is nu mevrouw Boyer, en het huwelijk is voorloopig ge lukkig. Andere meisjes die van huis weg- loopen, gaat het niet voor den wind, maar Pat Paterson zegt natuurlijk dat zy altyi wel geweten heeft dat haar droom in ver vulling zou gaan „Allotria". Willi Forst heeft een nieuwe film gere gisseerd, „Allotria" getiteld. In tegenstel ling met zijn vorige films is „Allotria" een blijspel, met een zeer sterke rolbezetting: Jenny Jugo, Renate Muller, Hilde Hilde- brand, Heinz Rühmann, enz. EEN BETOOVERENDE VROUW. Victoria-Theater. De hoofdfilm na de pauze is er één van het bekende Duitsche recept, vlot gespeeld, aardige melodiën, goede zang, kortom een rolprent, welke zich geenszins eenige pre tentie aanmatigt en die nochtans erin slaagt het bioscooppubliek langen tijd prettig bezig te houden. Het scenario is met vaardige hand ge schreven en is ontleend aan een origineeie gedachte. Heinz Rühmann speelt n.1. als landheer Paul Norman de rol van het be scheiden kantoorbediendetje, dat plotseling een eersten prijs wint uit een prijsvraag en daarmee eigenaar wordt van een prachtig landhuis. D.w.z. het landhuis is gereed, ex terieur en interieur zijn voortreffelijk, maar er is b.v. geen licht, geen stroomend water, kortom alle gebruikelijke „handig heden" in een huis ontbreken. Dit brengt natuurlijk groote consternatie te weeg, want niet alleen dat zijn vriend Felix met zyn vrouw als gasten uitgenoodigd zijn en der halve deelen in de diverse ongerieflijk heden, neen erger, Paul's chef, de rijke fabri kant, heeft hem toegezegd hem in zijn villa te komen opzoeken. En dat nog wel met zijn bekoorlijke dochter, de charmante Louise. Nu is „Freudensprung" in last en dit te meer, als in den nacht voorafgaande aan het aangekondigde bezoek de dochter van den ryken chocoladefabrikant Larocci eveneens wegens een auto-panne het landhuis komt binnen vallen. Het wordt dan een grappige verwarring, maar uiteindelijk men begrijpt het volgt er toch een happy end, dat werkelijk alleraardigst is gevonden. Een happy end tot ieders genoegen en te vredenheid. Aan deze film gaat „Pensiongasten" voor af, een min of meer geslaagde klucht van Pat en Patachon, die zich wederom als de echte Deensche komieken ontpoppen. En uit het Hollandsch nieuws van Poly goon, Haarlem, noemen we speciaal de prachtige zwemopname van Willy den Ouden op de j.L gehouden wedstrijden te Crailoo. Zoodat het programma als geheel slaagd genoemd mag worden en het vacantie-attractie zeker wel zal doen. ge- als VERRAAD. Roxy-theater. Een der meest bekende films van den beroemden filmacteur Victor Mc Laglen is getiteld „Verraad" Zij is in Amerika be kroond en ook hier in Alkmaar reeds in het City-theater vertoond. De film had toen een uitbundig succes, door het sterke spel van den hoofdvertolker. De Iersche rebel, die zijn vriend doodt, om aan geld te komen, voor de vrouw, die met hem naar Amerika wil. En dan later de wroeging met de prachtige slotscène als de gewonde Victor naar de kerk is gekropen en moeder en zus ter van den vermoorde hem vergiffenis schenken, wat zyn sterven verlicht. Het is niet te verwonderen dat men deze sterke film nog eens hier heeft terugge bracht om hen die Victor Mc Laglen nog niet zagen, de gelegenheid te geven „Ver raad" te zien. Een aantrekkelijk voorprogramma gaat aan dit hoofdnummer vooraf. DE VERBODEN VRUCHT. Bioscoop-theater Harmonie. Zoo aanvankelijk zou men geneigd zyn te veronderstellen dat de film ons zou ver plaatsen in het bijbelsche Paradijs en al mag dit achteraf niet geheel juist blijken te zijn, toch zou het oord waar deze ge schiedenis zich afspeelt voor velen van ons een zij het dan ook aardsch pa radijs zijn. San Remo is de bakermat van deze laten we eerlijk zijn vry onbewogen historie. Gustaf Frölich, als Gerard Frehel, is bezitter van een expeditieschip waar mee hij tochten maakt, ten einde diepzee- proeven te doen. Hiertoe gebruikt hij een specialen kogel waarin hij zich tot groote diepten onder water laat afzakken om zoo foto's van de diepzee en haar bewoners te kunnen nemen. Als het schip te San Remo binnenloopt gaat Gerard direct met zijn assistent Bobby een bezoek brengen aan kennissen die daar verblijven. De dochter des huizes valt al dadelijk bij Bobby en niet in het minst bij zijn chef Gerard bijzonder in den smaak. Er komt echter een leelijke kink in den kabel, die zijn oorzaak vindt in het feit dat de vader van Suzanne zijn vrouw feitelijk een beetje verwaarloosd. Hierdoor dreigt een onschuldige flirtpartij van Suzanne's moeder ernstiger te wor den dan aanvankelijk bedoeld was, iets wat haar dochter erg bezorgd maakt. Doch Suzanne weet raad en ziet kans de aandacht van haar moeder geheel van de flirtation af te brengen, door zich door Gerard op diens schip te laten schaken. Natuurlijk komt alles weer op zijn poot jes terecht, doch nog voor het schip weer aan land komt is Suzanne met Gerard door den kapitein in den echt verbonden... en zy leefden lang en gelukkig. Van het voorprogramma vermelden wij behalve het geïllustreerde nieuws een aardig voorflimpje van Charlie Chaplin, getiteld Baron van Haberniks en verder een gekleurde teekenfilm. HET PARIJSCHE LEVEN. City Theater, Dit is weer één van die opmerkelijke films, geregisseerd door Robert Siodmak In een bonte mengeling van varieerendc ta- freelen laat by het vroolyke Parysche leven zien, eerst even in 't jaar 1900 en daarna in het moderne Parys van dezen tyd Daar tusschen door loopt de romantische geschie denis van Don Ramiro, die in 1900 zyn hart verliest aan de charmante Liliane, de hoofd vertolkster uit de revue: „La Vie Pari sienne". Maar Ramiro keert terug naar Brazilië. Hy kan echter het vroolyke ParJÏ niet vergeten en keert in 1936 terug meï mün M1?!0 tel' HelCnita Grootvader Z- bl"kt n°8 even levenslustig ah vn.e ger en weet ook nog goed (|,.n 1 7n Parys. Helenita trekt spoedt aller dacht, niet alleen door haar Zli l maar ook door het feit dat n. er,ch^n,n«- millionnair is. Georgé de Ca rol in de revue soeelt „l- „de hooW- gaat zoo gemakkelyk nie!Een"» 1** naar komt opdagen voor H*i soon van Jacoues lImhr U de pcr' Prettig voor het «prnluchtthaür te Bergen. In Breslau wordt een experiment ge», men met openluchtbioocopen, waarv» v twee in exploitatie zijn. Gedurende da *ir- me Juni-avonden waa de toeloop groot; terwijl de gewone bioscopen weinig te doen hadden, trokken de voorstellingen ia deze amphitheaters-gewys gebouwde esters veel publiek. Zooals men weet, rullen dit jaar voor het eerst te Bergen in het open lucht-theater films gedraaid worden. Retech Ml Metro-GeMe* De Weenache mede-regiaaeur van „Mi^ rade". W alter Re lach. heeft een contag geteekend by Metro-Goldwyn. Norma Talmadge. de ex-filmdiva en% ex-echtgenoote van Joe Schenck, trog thans met veel succes met haar trgenwso» digen man. George Jessel, op ir Amerika» ache radio-studio a. „The Graat Barrlsr". De vroegere productie-leider van da Ufa. Günther Stapenhorst, werkt thans voor Gaumont BriUsh en bevindt zich met een film-expeditie in bet CadaneeMÉS bin nenland voor de opnamen van „Tbs Graat Barner". Een van de nieuwe Fox-films, die bin nenkort in roulatie komt. is de film ..Statr Flair". Hierin spelen Wil] Hogers en Jsnst Gaynor de hoofdrollen. Bovenstaande foto toont een van de sterke scènes uit dexs rolprent. halen. Doch dan blykt de groote aantrek kingskracht van Parys. Grootvader i*1 terugkeeren maar blyft. Helenita zal weg gaan, doch blyft by Jacques en baar vader wordt van zyr. vaste voornemens tenslotte ook al teruggehouden door Sunone en het lustige Parysche leven gaat verder. Een film vol muziek, zang en dans ui' Frankryks hoofdstad. De bekende Fransche acteur Den riff speelt de rol van Don Ramiro voortreffelijk- Hy weet op zoo jqjste wyze den invloed uit te beelden, die het terugzien van Parijs oP hem heeft en hij versmaadt da genoegen» niet. Conchita Montenegro ia zijn aantrekke lijke kleindochter, terwijl goede rollen mogen genoemd ven Georges, Jacques e° Simone. Een tweetal journaals, die zear interes sant zijn (Fox Moviatone an Profilti) 8**n met een fijn gekleurde natuuropname Ierland, met Iersche melodieën als beg*lel* ding en een teekenfilm en Mickey MouS» aan het opgewekte hoofdnummer vooraf. CINEMA EN THEATER. Het Weekblad dezer week is weer actueel. Mededeelingen ovar da ve* sproken Amerikaansche vijfling; over nieuwe revue „Zoek de zon op di« ,n van Seale in den Haag door het gezelschap v* Bob Peters wordt gegeven: Schevcninjr sche kroniek; Een kunstenaar in het lenblazen; De theecultuur in Rusland; over de vrye stad Danzig; 'n artikel ov de „doodende straal"; enz.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 12