Kennemer Sportclub.
w,s
Groote Prijs van
Duitschland.
De Tour de France.
SPORT EN WEDSTRIJDEN
t Was gisteren een mooie dag voor de
Tend de baan Ke"nemer Sportclub uitste
kend. de baan van het Gemeentelijk Sport-
n^Ïden8inrde d,tterend de °P^,t der
paarden in de d,verse nummers was zeer
had voor dif11 belan^elling, nu. die
had voor dit programma heusch wel wat
grooter mogen zyn, al mocht men den toch
weer niet al te ontevreden wezen. Het star
ten geschiedde vlot op de gramofoonplaat.
Het programma opende met een Vierde-
klaadravery over 2000 M. Van de 12 inge
schreven paarden verschenen er twee niet
aan den start. Bij de overige tien waren er
enkele die weinig presteerden, maar de
fraaie eindstrijd, die de drie favorieten in
dit nummer: Yelidezoon, Zilver Queen en
Ar.selor voerden, zal niet gauw vergeten
worden. Dat was voor een vierdeklasdraverij
iets bijzonders. Yelidezoon, gereden door J.
M. v. d. Berg, won tenslotte met 1/5 sec. ver
schil voor de beide anderen. Zilver Queen
kreeg den tweeden prijs.
De Heatprijzendraverij 2e en 3e klas werd
met elf deelnemers geloopen als Engelsche
heat: twee series en een finale.
De eerste serie van een strijd tusscher.
Young Ooststar gereden door J F. de Boer
en Windekind van P. Kramer. Young Oost-
star behaalde ten slotte de overwinning met
Winnie Scott als derde. De tweede serie was
een mooie overwinning voor Xerxes goed
gereden door R. v. Wieringen. In de finale
kwamen de beide seriewinnaars en de drie
snelste der andere paarden. Doordat er voor
de derde plaats twee paarden waren met
gelijken tijd, werd de finale geloopen door
zes paarden en heel mooi en verrassend ge
wonnen door L. Ensing met Winnie Scott,
terwijl Young Ooststar den tweeden priis
kreeg. R. v. Wieringen verspeelde in de
finale met Xerxes zijn goede kans, door
dat hij een ronde te vroeg stopte. meenenJe
dat hij al aan 't eind was. Wel reed hij spoe
dig weer door, maar toen was het te laat.
Voor de le klas heat, het derde nummer,
waren negen paarden opgekomen en deze
werd dus geloopen als gewone heat. Ook nu
vu J. F. de Boer eerste in de eerste heat en
wel met Xoli voor Mac Gregor, Senator
Bedell en Clansman. Bosveld, de rijder van
Mac Gregor, gebruikte onnoodig veel de
karwats en was hinderlijk voor de andere
rijders. Hij werd beboet met tien gulden.
In de tweede heat liepen acht paarden. G.
Ensing met Lubertus wilde op een moment,
d|t er ruimte was, binnendoor passeeren.
maar de ruimte werd afgesloten. Ensing reed
tegen een paal en viel van de sulkey. Geluk
kig liep dit zonder ernstige gevolgen af.
Maar Ensing en Lubertus waren uitgesloten.
J. F. de Boer met Xoli werd gediskwalifi
ceerd wegens hinderlijk rijden.
Clansman won in K.M.-tijd van 1.27 deze
tweede heat en later ook de beslissing in
neg beter tijd. De tweede prijs viel ten deel
aan Francis May.
Voor de kortebaandraverij waren niet
minder dan 33 paarden opgekomen. Er wer
den 6 series geloopen, drie van 6 en drie
van 5 paarden. Seriewinnaars werden: Win
nie Scott, Xantippe, Fatima, Cl ara Bascom.
Fanfare en X. Smiling. In de finale werd
door deze zes paarden om de vier prijzen
gestreden. Xantippe, gereden door R v.
Wieringen, liep uitstekend en was gunstig
geplaatst. Zij won dan ook dit nummer met
X. Smiling als tweede. Fatima als derde en
Fanfare als vierde. Clara Bascom en Winnie
Scott vielen af.
Om half zes waren de draveryen geëin
digd.
De gedetailleerde uitslagen der verschil
lende nummers volgen hieronder.
I. Openingsprys. Prijzendraverij
4e klasse, afstand 2000 M.
Ingeschreven 12 paarden. Niet opgeko
men Zoon van Silladar 1960 M. en Zonne
bloem 1960 M. n
1. Yledizoon, 1960 M., van G. v. cL Ooid
te Rijk, Haarlemmermeer, rijder J. M. v. a.
Berg, tijd 3.04 1/5 (1.34).
2. Zilver Queen, 1980 M., van P. v. d.
Goot te Den Haag, ryder J. de Vlieger, tyd
3.04 2/5 (1.33). nnnn
Niet geplaatst: Anselor, 2000 M., in
3.04 2/5, IJlbode 2000 M. ini 3.08 2/5 ^ack
2000 M. in 3.11 2/5, 2°™^® 19®° If„
in 3 13 Ivan le Cosaque 1960 M. in
3 17 Ylbode J. 2000 M. in 3.22 1/5, Avia-
triSiïM in 3.56 4/5 en Zilver Scott
1960 M. in 3.57 1/5.
II J u 1 i p r ij s. Heatpryzendravery
2e en 3e klas, afstand 1640 M. Geloopen
Boer te Leeuwarden, ryder J. F. de Boer,
tyd 2.28 3/5 (1.29»), 2e, 3e enz. Win
kind 1660 M. in 2.29, Winnie Scot 1660 M.
in 2.301/5, Yankie Scott 1680
2 Gediskwalificeerd wegens te ^e^al°,P"
peeren X Doorlooper. Ingehouden Vassal.
2 e s e r i e 5 paarden.
1. Xerxes 1640 M. van mevr. v. w
ringen te Anna-Paulowna, ryder n.
Wieringen tyd 2.27 4/5 (1.30).
2e, 3e enz. X Smilüig,.MM g
2.33 3/5, T. Akista 1680 M. in
Xaverius 1680 M. in 2.40 2/5 en Welkom
1640 M. in 2.51 4/5.
Beslissing: 6 paarden.
1. Winnie Scott 1660 M. van
Wansem, Den Haag, rijder L. Ensing,
2.28 1/5 (1.29 1/5). 4...,MJ/5
2. Young Ooststar, 1660 M., tyd
Niet geplaatst: Windekind, 16
2.28 3/5, Yankie Scott 1680 M. in 2.32 1/
Xerxes 1640 M. in 2.32 3/5 en
1680 M. in 2.47 1/5. ^mve-
III. Zomerprys. Heatpryzendrave^
rij le klas, afstand 1700 M. In&es ista
12 naarden. Niet opgekomen: A<
1700 M., Bertha E 1700 M. en Calumet
Donald 1740 M.
Geloopen als gewone heat.
1 e h e a t 9 paarden.
1. Xoli 1700 M. van A. Sierdsma te Wei-
dum, rijder J. F. de Boer, tijd 2.28 2/5
(1.27 1/2).
2e, 3e enz. Mac Gregor 1720 M. in
2.28 4/5, Senator Bedell 1700 M. in 2.29 2/5,
Libertus 1720 M. in 2.29 2/5, Clansman
1720 M. in 2.30 1/5, Princess 1700 M. in
2 31, Snowdown 1700 M. 2.31 2/5, Frances
May 1720 M. in 2.32, Guy Bingen 1720 M.
in 2.52 3/5. De laagste gedistanceerd.
Tweede heat: 8 paarden.
1. Clansman 1720 M. van Stal Zeezicht,
rijder W. H. Geersen, tyd 2.29 3/5 (1.27).
2e, 3e enz. Xoli 1700 M. in 2.29 4/5, Se
nator Bedell 1700 M. in 2.30. Frances May
1720 M. in 2.30 1/5, Snowdown 1700 M.
in 2.30 2/5 en Mac Gregor 1720 M. in
2.30 3/5.
Ingehouden Princess en Libertus. Xoli
gediskwalificeerd wegens hinderlijk rijden.
Derde en beslissende heat:
5 paarden.
1. Clansman 1720 M. in 2 27 3/5, 2. Fran
cis May 1720 van B. de Vries, rijder H.
de Vries, tijd 2 29 4/5.
Niet geplaatst Mac Gregor 1720 M. in
2.301/5, Senator Bedell 1700 M. in
2.31 2/5 en Snowdown 1700 M. in 2.39 4/5.
IV. Kortebaanprijs. Draverij
kortebaan Max. 800 M., min. 700 M. Inge
schreven 39 paarden. Niet opgekomen: Hil-
degard 750 M., Zoon van Silladar 720 M„
Ylbode J 720 M., Roulette 730 M., Arnim
750 M. en A. Bradfords Guy 760 M.
Geloopen in zes series 3 van 6 en 3 van
5 paarden.
1 e s e r i e Miss Everharda 740 M., Vas
sal 730 M., Winnie Scott 740 M., Bertha
E 760 M., Yledizoon 720 M„ Wilhelm 730
Meter.
1. Winnie Scott (1.06). Gediskwalifi
ceerd Wilhelm als eerste aankomende.
2 e serie: Noma B 730 M., Xantippe
720 M., Welkom 730 M., Ylbode 720 M.,
Zonnebloem V 700 M. en Zonnestraal 700
Meter.
1. Xantippe 1.06 4/5.
3 e serie: Vitesse S. W. 750 M.. Cata-
bora T 730 M., Zoo Doorlooper 740 M.,
Fat.ma 770 M., Marie P 750 M. en Robert
E Lee 40 M.
1. Fatima 1.05 2/5.
4e serie: Zilver Queen 720 M., Edr.a
M 760 M., Weidlooper 760 M., Alir.da 7C0
M., Clara Bascom 770 M.
1. Clara Bascom 1.04 1/5.
3e serie: Trotteur 740 M., Xiphias
730 M., Fanfare 770 M., Hartstein 750 M.,
Roils Royd 760 M.
1. Fanfare 1.07 2/5.
6 e serie: X Smiling 750 M., Ivanr
le Cosaque 700 M., Harvest Guy 770 M.,
Windekind 760 M. en Guy Bingen 760 M.
1. X Smiling 1.08 1/5.
Finale: 6 paarden.
1. Xantippe 720 M. van J. Spaans te
Heiloo, ryder R. v. Wieringen, tyd 1.02 2/5.
2. X Smiling 750 M. van J. Haan te
Wijde Wormer, rijder J. Vergaai.
3. Fatima 770 M. van J. Haan.
4. Fanfare 770 M. van PI. Knijnenburg
te Den Haag, rijder eigenaar.
Niet geplaatst: Clara Bascom en Winnie
Scott.
Automobilisme.
Het resultaat van de Zondag op den Nur-
burgring gehouden races om den grooten
pi ijs van Duitschland was als volgt:
1. Bernd Rosemeyer (Auto Union) tyd 3
uur 48 minuten 39 sec., gemiddelde uursnel
heid 131.6 K.M., nieuw baanrecord: 2. Hans
Stuck (Auto Union) 3 uur 52 min. 36.2 sec.,
gemiddelde uursnelheid 129.5 K.M., even
eens nog binnen het oude baanrecord; 3.
Brivio (Alfa Romeo) 3 uur 57 min. 5 sec.,
gemiddelde uursnelheid 127 K.M.
Het verloop van den strijd.
De autorace om den grooten prys van
Duitschland had 350.000 toeschouwers naar
de Nurburgring doen stroomen. De wed
strijd ging over een circuit ter lengte van
22.810 K.M. dat 22 maal moest worden gere
den, zoodat de totale afstand 501 K.M. be
droeg. Na een korte toespraak van den chef
van de Duitsche motorsport stelden de wa
gens zich aan den start op. Von Brauchitsch
snelde het eerste naar voren, op korten af
stand gevolgd door Rosemeyer. Na de eerste
ronde had von Brauchitsch een voorsprong
van honderd meter voor Rosemeyer en
Lang.
Seneli gaf het eerst op. Het veld geraakte
spoedig ver uit elkaar. Rosemeyer verhoog
de zijn snelheid en slaagde erin von Brau
chitsch van de eerste plaats te verdringen
en de derde ronde te winnen met een voor
sprong van driehonderd meter voor Lang
en Caracciola. Daarna suisde Stuck naar
voren, langs Nuvolari, die nu op de vierde
plaats kwam te liggen. Nuvolari en von
Brauchitsch hadden toen eenig oponthoud in
verband met reparatie, waardoor Rosemeyer
een grooten voorsprong verkreeg. In de der
de ronde noteerde Rosemeyer den fantasti-
schen tyd van 9 min 56.6 sec., hetgeen een
gemiddelde uursnelheid van 137.6 K.M. be-
teekend, een nieuw ronderecord.
Caracciola moest dan een herstelling laten
uitvoeren en moest vier wagens laten pas
seeren, voor hij weer aan den strijd kon
deelnemen. Na vier ronden was de stand:
1. Rosemeyer 50 min. 48.4 sec., gem. uur
snelheid 134.6 K.M.; 2. von Brauchitsch 51
min. 15 sec.; 3. Nuvolari 51 min. 55.4 sec.; 4.
Stuck 52 min. 27.2 sec.
In de zesde ronde werd Sommer gelapt.
Om de overige deelnemers met uitzondering
van Nuvolari en Brivio zakten af. zoodat ze
voor den eindstrijd niet meer in aanmerking
kwamen. Korten tijd lag Lang aan den kop
daar Rosemeyer zijn banden moest laten ver
wisselen. Nuvolari moest eveneens van ban
den verwisselen, waardoor Stuck opschoof
naar de derde plaats. Voor het ingaan van
de negende ronde veroverde Rosemeyer
weer de leiding, toen Lang uitstapte om zijn
wagen aan Caracciola te geven, aangezien
hij een vinger had gebroken. In de volgen
de ronde werd de tweede plaats door Stuck
bezet, daarop volgden Nuvolari, Chiron en
Caracciola. Nuvolari kwam opzetten en ver
drong Stuck van zijn plaats. De tijd van
Rosemeyer bedroeg over elf ronden 1 uur
22 min. 55 sec., gem. uursnelheid 133.3 K.M.
Caracciola zette er nu nog meer gang in
en kwam vierde te liggen.
Chiron slaat om.
De Fransche coureur Chiron had on
beschrijflijk veel pech. Hij geraakte met
een der linkerwielen uit de baan, de
wagen ging slingeren om daarna tien
meter ver weg te vliegen waar hij vol
komen werd vernield. Chiron die ge
heel onder de ravage was verdwenen,
kon worden bevrijd. Hij werd onmid
dellijk naar het ziekenhuis te Adenaii
overgebracht, waar bleek, dat hij behal
ve een aantal snij wonden een schou
derontwrichting had bekomen.
Hij behoefde niet te worden opgeno
men.
In de zestiende ronde passeerde Stuck
Nuvolari, doch kort daarna viel de Italiaan
uit. Het eindresultaat viel toen reeds op te
maken. Van Brauchitsch passeerde Brivio,
terwijl Caracciola al zijn krachten inspande
om in te loopen, doch Hasse bleef hem voor.
Rosemeyer, Stuck en Brivio gingen nu in
onstuimige vaart op de finish af. In de laat
ste ronden lag Rosemeyer met grooten voor
sprong aan het hoofd, om tenslotte onder
daverende toejuichingen het eerst over de
eindstreepen te snellen.
Van de twintig gestarte wagens bereik
ten er slechts zeven de finish. Op Caracciola
volgde als zesde von Delius (Auto Union)
en als zevende op een ronde Lang (Merce
des Benz).
EEN POPULAIRE WEGCODE IN
VOORBEREIDING.
Een uitgaaf van 2 tot 1% millioen
exemplaren.
Aangezien de kennis van de voornaamste
verkeersregels een zeer doeltreffend middel
is tot bevordering van de veiligheid van het
wegverkeer, stelt de K.N.A.C. een onderzoek
in naar de mogelijkheden om te geraken tot
de uitgave van een populaire wegcode, waar
in in den geest van de Engelsche High-
way Code, de belangrijkste verkeersregels
kort en duidelijk zijn samengevat Daartoe
zou naar zy meent het beste kunnen worden
overgegaan, zoodra de huidige Centrale Ver-
keersvoorschriften (motor- en rijwielwet,
motor- en rijwielreglement en motor- en
rijwielbeschikking) zullen zijn vervangen
door de nieuwe wegenverkeerswet, een idem
regiement en beschikking, hetgeen binnen
niet te langen tijd wordt verwachr. Hoewel
het verkeer geregeld wijziging en aanpas
sing vaij de verkeersbepalingen roodig
maakt en zal maken, zoo zal by invoering
van de geheel vernieuwde voorschriften toch
in zekeren zin een mijlpaal worden bereikt,
welke de uitgave van een in eenvoudige en
voor een ieder begrijpelijke taal geschreven
wegcode ten behoeve van alle weggebrui
kers nuutig en zelfs noodig mgpkt. Tenein
de te bereiken, dat een derge'ijk boekwerk
je in elk huisgezin beschikbaar zou kornen,
zou in een oplage van naar schatting 2 tot
2% millioen exemplaren moeten worden
voorzien.
Onder mededeeling van deze hare plan
nen en van daarop betrekking hebbende bij
zonderheden heeft de K.N.A.C. zich in eer
ste instantie gewend tot den minister van
waterstaat en verzocht in afwachting van
het aannemen van een vasten vorm van
deze plannen te willen doen afgaan of in
beginsel instemming zou kunnen worden ver
kregen om te zyner tijd de huis aan huis
bezorging van de populaire wegcode door
den dienst van de P.T.T. kosteloos te doen
geschieden.
Wielrennen.
DE RONDE VAN ALKMAAR.
Een zeer belangrijke wieler-weg-
wedstrijd.
Vrijdag 14 Augustus, de hoogtij-dag van
de Alkmaarsche kaasmarkt, zal tevens een
hoogtij-dag voor de wielersport in Noord
holland worden. Immers, dien dag zal de
„Ronde van Alkmaar" worden verreden.
De voorbereidingen zijn zeer omvangrijk
geweest, maar hebben tevens fraaie resulta
ten gehad. De gemeentebesturen van Alk
maar, Oterleek en Oudorp hebben hun me
dewerking reeds lang toegezegd, Ged. Sta
ten van onze provincie hebben hun goed
keuring aan dezen wegwedstrijd gegeven en
tenslotte heeft de N.W.U. het traject goed
gekeurd en toestemming gegeven tot het
houden van dezen grooten internationalen
wielerwedstrijd.
Het traject.
Het traject, dat gereden zal worden, ligt
in de onmiddellijke nabijheid van Alkmaar.
De start en finish zijn n.L op de Noorder
vaart, terwijl de ronde zelf loopt
langs de Noordervaart naar Stompetoren,
de brug over en links in de richting Oter
leek, vervolgens langs den Korte Molenweg,
den Slingerdijk, oen Westdyk en zoo weer
tfrug naar den Omval. Do lengte van dit
traject is ongeveer 12 K.M. en zal door
de nieuwelingen 4 keer, door de amateurs 8
keer en en door de profs en onafhankelijk en
10 keer gereden moeten worden.
Het gedeelte van den Omval tot Stompe
toren zal den geheelen dag voor het verkeer
zijn gesloten en bestemd zyn voor het pu
bliek, dat tegen een zeer lagen toegangsprijs
de wedstrijden daar zal kunnen volgen. Niet
alleen kan men daar de start en finish mee
maken, maar bovendien de renners over het
grootste gedeelte van het traject volgen.
Hier komt ook de geluidsinstallatie van
K.O.H., die den geheelen dag mededeelin-
gen zal doen en elk oogenblik den stand
der wedstrijden zal bekend maken. En ten
slotte zal, behoudens goedkeuring van B. en
W. van Alkmaar, den geheelen dag een
autobusdienst tusschen Alkmaar en der.
Omval worden onderhouden.
Medewerking.
De medewerking van zeer vele particu
lieren en lichamen is reeds toegezegd. Daar
zijn o.a. de Alkmaarsche Courant, de V.V.V.,
de bond van hotel-, restaurant- en koffie
huishouders, de rijwielhandelaren, de Alkm.
Wielerbaan, tal van middenstanders, enz.,
enz. en mede daardoor kunnen wij nu reeds
zeggen, dat de races zullen slagen.
Ook van de zijde der renners bestaat er
groote interesse voor deze ronde. Hoewel de
inschrijving pas sedert enkele dagen ge
opend is en nog niet gepubliceerd is in het
officieel orgaan der N.W.U., zijn er nu ai
bijna 80 deelnemers. En opvallend is, dat de
(Belgische) Sportwereld eenige dagen gele
den haar lezers en de Belgische wegrenners
op deze Ronde geattendeerd heeft!
AVONDWEDSTRIJDEN TE ALKMAAR.
De sterkste koppels tegen elkaar in
't gevecht.
Woensdagavond zal op de Alkmaarsche
Wielerbaan een programma worden verre
den, dat wel zeer bijzondere aandacht ver
dient. Dan toch wordt evenals het vorige
jaar een koers gehouden, waaraan de
beste renners meedoen.
Een jaar geleden was de baan geheel uit
verkocht en de honderden badgasten, die
dien avond verstrooiing zochten, vonden die
op de Alkmaarsche wielerbaan, waar uitste
kende sport gegeven werd en waarin het
toen zeer sterke koppel PijnenburgWals
zegevierde.
Hoe zal het Woensdagavond worden? Op
nieuw is een prachtig stel renners geënga
geerd en opnieuw biedt het programma
voor elk wat wils.
Om te beginnen is er een omnium (sprint,
tijdrace en klassementrace) voor J. van
Kempen, Oszmella en Arie v. d. Linden, dan
is er een koppelachtervolging tusschen Pij
nenburgKuiper en SlaatsKlink, verder
een 5 K.M. klassementrace tusschen Wals,
P. van Kempen, Pellenaars, Chucalla en v.
d. Heiden, en een 5 K.M.-wedstrijd tusschen
dezelfden.
Het voorprogramma bevat verder nog een
enkel nummer voor nieuwelingen en ama
teurs en dan komt na de pauze het hoofd
nummer: de 60 K.M. koppelwedstryd. De
volgende koppels zullen er aan deelnemen:
Pijnenburg—Slaats, WalsPellenaars, gebr.
van Kempen, OszmellaChucalla, v. d. Lin
denv. d. Heiden en KuiperKlink.
Deze namen alleen zeggen reeds penoeg
en daarom verwachten we Woensdagavond
een totaal-uitverkocht huis En men zal ze
ker niet bedrogen uitkomen, als men goede
wielersport verwacht heeft.
Alzoo: Woensdagavond, dè avond van de
Alkmaarsche Wielerbaan!
A. S. V. VICTRIX.
Deze vereeniging hield Zondag een tijd
race over 7.5 K. M. voor A- en B-klassers
en een van 3.75 K. M. voor de C-klassers.
Er was veel belangstelling voor deze ritten
en er werden fraaie tijden gemaakt.
De uitslagen waren:
A-klasse:
1 D. Oudshoorn 12 min. 12 sec.; 2 H.
Oudshoorn 12 min. 29 sec.; 3 W. Visser 12
min 31 sec.; 4 P. Zandvoort 12 min. 46 sec
5 J. Zandvoort 12 min. 51 sec.
B-klasse:
1 P. Evers 12 min. 51 sec.; 2 K. Küsch 12
min. 58 sec.; 3 De Zeeuw 13 min. 12 sec.;
4 De Bood 13 min. 28 sec.; 5 van Dyk 13
min. 47 sec.
C-klasse:
1 Ottenbros 6 min. 17 sec.; 2 J. Bruin 6
min. 27 sec.; 3 Nierop 6 min. 34 sec.; 4
Hiemstra 6 min. 39 sec.; 5 Slot 6 min. 41 sec.
Ducazeaux wint de langste etappe.
Middelkamp en Albert van Schen-
del op de 10e en 11e plaats.
Dat de rustdag Vrijdag in Perpignan ge
houden werd, is natuurlijk te wijten aan
het feit, dat de renners den volgenden dag
een afstand van 325 K.M. moesten afleggen
en het was dus zaak zoo goed mogelijk uit
gerust aan deze langste etappe der ronde te
beginnen. Bovendien moesten de renners
talrijke „cols" passeeren en het uithoudings
vermogen zou dus een groote rol spelen.
Dat tenslotte een onafhankelijk rijder deze
zware etappe gewonnen heeft, is hoofdza
kelijk te wijten aan de bewaking, die de
Belgen Maes en Vervaecke en de Fransch-
man Magne op elkaar uitoefenden. Angst
vallig hielden zij elkaar in het oog en er
was voor een dier renners dan ook eenvou-
voudig niet aan te denken, een uitloop-po
ging te wagen, die met succes zou worden
bekroond.
Van het op 50 meter hoogte gelegen Per
pignan ging het geleidelijk omhoog tot Pra-
des op 349 meter; daar vandaan echter liep
ae route stijl omhoog en na 85 K.M. hadden
de renners de eerste col de La Perche be
reikt, die een hoogte heeft van 1579 M. Doch
nog hooger ging het en 5 K.M. verder pas
seerden de renners deri tweeden berg, de
1622 M. hooge col Riga, waarna een snelle
afdaling begon tot op 1130 meter. Dat afda
len echter duurde niet lang, want de col de
Puymaurens rees alweer voor de race karre
tjes op. Het was de hoogste col van deze
etappe, n.L 1931 M. hoog en toen volgde eon
afdaling die zich over een afstand van 50
K.M. uitstrekte. Hier werd het tempo tot
een zeer groote hoogte opgevoerd, tot Tara-
con Sur Ariege, op 474 M. werd bereikt.
Want over een afstand van 20 K.M. moesten
de renners hier weer 800 M. stijgen naar de
col de Port. Tot Girons ging het weer om
laag en daarna moesten nog de 1074 M. hoo
ge col du Portet en de 839 M. hooge col des
Ares worden overgetrokken, alvorens de
renners Luchon in zicht kregen.
De Nederlanders.
Onze renners hebben zich kranig gehou
den op deze uiterst zware etappe. Middel
kamp ging aanvankelijk niet zoo goed, doch
toen hij de eerste helling opreed, had hij
zich hersteld en gedurende den geheelen rit
is hij bij de eersten geweest. Ook Albert van
Schendel reed uitstekend. Hij kwam in den
zelfden tijd aan als Middelkamp en beide
renners hebben bewezen, dat zij niet voor
de reuzen behoeven onder te doen. De Fran
sche onafhankelijke Ducazeaux heeft ten
slotte van de rivaliteit van de Belgische en
Fransche ploeg geprofiteerd en hoewel de
Luxemburger Mersch den vluchteling niet
ver van Luchon inhaalde, wist de kranige
onafhankelijke hem in den eindsprint te
slaan.
Het klassement.
In het algemeen klassement kwam vrij
wel geen verandering.
Sylvain Maes heeft ruim acht minuten
voorsprong op Magne, terwijl Vervaecke op
de tweede plaats ligt met bijna vier minu
ten voorsprong op Magne. Van onze land-
genooten haalde Albert van Schendel door
zijn prachtig rijden weer een plaatsje op en
staat nu negentiende. Ook Middelkamp ver
beterde zijn positie en staat nu nr. 26. Ook
Anton van Schendel, die eveneens niet
slecht reed, doch met pech te kampen had
en daardoor op de 31ste plaats eindigde,
werkte zich een plaats naar voren en staat
als 35ste in hèt algemeen klassement geno
teerd.
Gisteren hadden de renners wederom een
rustdag na dit zware traject. En vandaag
gaat het weer over 2000 M. hooge cols naar
Pau over een afstand van 194 K.M.
De uitslag.
De uitslag luidde:
1. Ducazeaux (Frankrijk) onafhankelijke,
11 uur 57 min. 32 sec.; 2. Mersch (Luxem
burg) zelfden tyd; 3. Amberg (Zwitserland)
11 uur 58 min. 7 sec.; 4. Marcaillou (.Frank
rijk) onafhankelijke); 5. Sylvain Maes (Bel
gië); 6. Magne (Frankrijk); 7. Vervaecke
(België) allen zelfden tijd als Amberg; 8.
Thietard (Frankrijk) onafhankelijke, 12 uur
uur 1 min. 12 sec.; 9. Lesueur (Frankrijk);
10. Middelkamp (Nederland); 11. Albert van
Schendel (Nederland), allen zelfden tijd als
Thietard.
31. Anton van Schendel, 12 uur 3 min. 41
sec.
Algemeen klassement:
1. Sylvain Maes (België) 100 uur 41 min.
59 sec.; 2. Vervaecke (België) 100 uur 46
min. 17 sec.; 3. Magne (Frankrijk) 100 uur
50 min. 8 sec.; 4. P. Clemens (Luxemburg)
101 uur 1 min. 49 sec.; 5. Mersch (Luxem
burg) 101 uur 16 min. 14 sec.; 6. Canardo
(Spanje) 101 uur 23 min. 32 sec.; 7. M. Cle
mens (Luxemburg) 101 uur 27 min. 28 sec.;
8. Kint (België) 101 uur 34 min. 50 sec.; 9.
Berrendero (Spanje) 101 uur 36 min.; J
Level (Frankrijk) onafhankelijke, 101 uur
44 min. 55 sec.; 19. Albert van Schendel 1>
uur 9 min. 1 sec.; 26. Middelkamp 102 uur
24 min. 4 sec.; 35. Anton van Schendel 10,
uur 15 min. 4 sec.
Landenklassement:
1. België 303 uur 3 min. 6 sec.; 2. Spanje-
Luxemburg 303 uur 41 min. 35 sec.; 3.
Frankrijk 305 uur 10 min. 4 sec.; 4. Neder
land 307 uur 48 min. 54 sec.
Z we m m e n.
BELGIE—FRANKRIJK 1—1.
Gisteren werd in Ostende in België een
zwemlandenwedstrijd gehouden en een 4 x
200 meter estafette vrije slag.
De waterpolowedstrijd, die door onzen
landgenoot Jan de Vries, voorzitter van den
K.N.Z.B. op uitstekende wijze werd geleid,
werd door de Belgen gewonnen met 41.
Reeds met de rust hadden de Belgen een
20-voorsprong behaald.
Het estafette-nummer echter was voor de
Fransche ploeg, die in den tijd van 10 min.
2.4 sec. als eerste aantikte.
De wedstrijd eindigde dus in een verdee
ling der punten.
TWEE NIEUWE HONGAARSCHE
RECORDS VAN GROF.
Tijdens zwemwedstrijden te Raas in Hon
garije, waaraan ook werd deelgenomen door
dc Hongaarsche Olympische zwemploeg,
wist de uitstekende Hongaarsche midden-af
standzwemmer Grof, twee nieuwe Hongaar
sche records te vestigen. Hij zwom de 800
nieter vrije slag in den uitstekenden tijd van
10 min. 16.4 sec., terwijl Lengyel tweede
werd in 10 min. 31 sec. Beiden bleven dus
onder het Hongaarsche record, dat op 10
min. 41 sec. staat.
Op de 500 meter vrije slag verbeterde
Grof het nationale record door dezen af
stand in 6 min. 1 sec. af te leggen.
PIET STAM ZWEMT DE 100 METER
VRIJE SLAG IN 1 MINUUT PRECIES.
Bij de Zondagmiddag gehouden wedstrij
den om het zwemkampioenschap van den
kring den Haag van den K.N.Z.B. heeft de
Nederlandsche Olympische afgevaardigde P.
Stam de 100 meter vrije slag afgelegd in den
tijd van 1 minuut precies, hetgeen een nieuw
Nederlandsch record zou beteekenen. Dit
record kan echter niet erkend worden, aan
gezien te voren geen aanvrage voor record
verbetering was ingediend.