Kennemer Sportclub. w,s Groote Prijs van Duitschland. De Tour de France. SPORT EN WEDSTRIJDEN t Was gisteren een mooie dag voor de Tend de baan Ke"nemer Sportclub uitste kend. de baan van het Gemeentelijk Sport- n^Ïden8inrde d,tterend de °P^,t der paarden in de d,verse nummers was zeer had voor dif11 belan^elling, nu. die had voor dit programma heusch wel wat grooter mogen zyn, al mocht men den toch weer niet al te ontevreden wezen. Het star ten geschiedde vlot op de gramofoonplaat. Het programma opende met een Vierde- klaadravery over 2000 M. Van de 12 inge schreven paarden verschenen er twee niet aan den start. Bij de overige tien waren er enkele die weinig presteerden, maar de fraaie eindstrijd, die de drie favorieten in dit nummer: Yelidezoon, Zilver Queen en Ar.selor voerden, zal niet gauw vergeten worden. Dat was voor een vierdeklasdraverij iets bijzonders. Yelidezoon, gereden door J. M. v. d. Berg, won tenslotte met 1/5 sec. ver schil voor de beide anderen. Zilver Queen kreeg den tweeden prijs. De Heatprijzendraverij 2e en 3e klas werd met elf deelnemers geloopen als Engelsche heat: twee series en een finale. De eerste serie van een strijd tusscher. Young Ooststar gereden door J F. de Boer en Windekind van P. Kramer. Young Oost- star behaalde ten slotte de overwinning met Winnie Scott als derde. De tweede serie was een mooie overwinning voor Xerxes goed gereden door R. v. Wieringen. In de finale kwamen de beide seriewinnaars en de drie snelste der andere paarden. Doordat er voor de derde plaats twee paarden waren met gelijken tijd, werd de finale geloopen door zes paarden en heel mooi en verrassend ge wonnen door L. Ensing met Winnie Scott, terwijl Young Ooststar den tweeden priis kreeg. R. v. Wieringen verspeelde in de finale met Xerxes zijn goede kans, door dat hij een ronde te vroeg stopte. meenenJe dat hij al aan 't eind was. Wel reed hij spoe dig weer door, maar toen was het te laat. Voor de le klas heat, het derde nummer, waren negen paarden opgekomen en deze werd dus geloopen als gewone heat. Ook nu vu J. F. de Boer eerste in de eerste heat en wel met Xoli voor Mac Gregor, Senator Bedell en Clansman. Bosveld, de rijder van Mac Gregor, gebruikte onnoodig veel de karwats en was hinderlijk voor de andere rijders. Hij werd beboet met tien gulden. In de tweede heat liepen acht paarden. G. Ensing met Lubertus wilde op een moment, d|t er ruimte was, binnendoor passeeren. maar de ruimte werd afgesloten. Ensing reed tegen een paal en viel van de sulkey. Geluk kig liep dit zonder ernstige gevolgen af. Maar Ensing en Lubertus waren uitgesloten. J. F. de Boer met Xoli werd gediskwalifi ceerd wegens hinderlijk rijden. Clansman won in K.M.-tijd van 1.27 deze tweede heat en later ook de beslissing in neg beter tijd. De tweede prijs viel ten deel aan Francis May. Voor de kortebaandraverij waren niet minder dan 33 paarden opgekomen. Er wer den 6 series geloopen, drie van 6 en drie van 5 paarden. Seriewinnaars werden: Win nie Scott, Xantippe, Fatima, Cl ara Bascom. Fanfare en X. Smiling. In de finale werd door deze zes paarden om de vier prijzen gestreden. Xantippe, gereden door R v. Wieringen, liep uitstekend en was gunstig geplaatst. Zij won dan ook dit nummer met X. Smiling als tweede. Fatima als derde en Fanfare als vierde. Clara Bascom en Winnie Scott vielen af. Om half zes waren de draveryen geëin digd. De gedetailleerde uitslagen der verschil lende nummers volgen hieronder. I. Openingsprys. Prijzendraverij 4e klasse, afstand 2000 M. Ingeschreven 12 paarden. Niet opgeko men Zoon van Silladar 1960 M. en Zonne bloem 1960 M. n 1. Yledizoon, 1960 M., van G. v. cL Ooid te Rijk, Haarlemmermeer, rijder J. M. v. a. Berg, tijd 3.04 1/5 (1.34). 2. Zilver Queen, 1980 M., van P. v. d. Goot te Den Haag, ryder J. de Vlieger, tyd 3.04 2/5 (1.33). nnnn Niet geplaatst: Anselor, 2000 M., in 3.04 2/5, IJlbode 2000 M. ini 3.08 2/5 ^ack 2000 M. in 3.11 2/5, 2°™^® 19®° If„ in 3 13 Ivan le Cosaque 1960 M. in 3 17 Ylbode J. 2000 M. in 3.22 1/5, Avia- triSiïM in 3.56 4/5 en Zilver Scott 1960 M. in 3.57 1/5. II J u 1 i p r ij s. Heatpryzendravery 2e en 3e klas, afstand 1640 M. Geloopen Boer te Leeuwarden, ryder J. F. de Boer, tyd 2.28 3/5 (1.29»), 2e, 3e enz. Win kind 1660 M. in 2.29, Winnie Scot 1660 M. in 2.301/5, Yankie Scott 1680 2 Gediskwalificeerd wegens te ^e^al°,P" peeren X Doorlooper. Ingehouden Vassal. 2 e s e r i e 5 paarden. 1. Xerxes 1640 M. van mevr. v. w ringen te Anna-Paulowna, ryder n. Wieringen tyd 2.27 4/5 (1.30). 2e, 3e enz. X Smilüig,.MM g 2.33 3/5, T. Akista 1680 M. in Xaverius 1680 M. in 2.40 2/5 en Welkom 1640 M. in 2.51 4/5. Beslissing: 6 paarden. 1. Winnie Scott 1660 M. van Wansem, Den Haag, rijder L. Ensing, 2.28 1/5 (1.29 1/5). 4...,MJ/5 2. Young Ooststar, 1660 M., tyd Niet geplaatst: Windekind, 16 2.28 3/5, Yankie Scott 1680 M. in 2.32 1/ Xerxes 1640 M. in 2.32 3/5 en 1680 M. in 2.47 1/5. ^mve- III. Zomerprys. Heatpryzendrave^ rij le klas, afstand 1700 M. In&es ista 12 naarden. Niet opgekomen: A< 1700 M., Bertha E 1700 M. en Calumet Donald 1740 M. Geloopen als gewone heat. 1 e h e a t 9 paarden. 1. Xoli 1700 M. van A. Sierdsma te Wei- dum, rijder J. F. de Boer, tijd 2.28 2/5 (1.27 1/2). 2e, 3e enz. Mac Gregor 1720 M. in 2.28 4/5, Senator Bedell 1700 M. in 2.29 2/5, Libertus 1720 M. in 2.29 2/5, Clansman 1720 M. in 2.30 1/5, Princess 1700 M. in 2 31, Snowdown 1700 M. 2.31 2/5, Frances May 1720 M. in 2.32, Guy Bingen 1720 M. in 2.52 3/5. De laagste gedistanceerd. Tweede heat: 8 paarden. 1. Clansman 1720 M. van Stal Zeezicht, rijder W. H. Geersen, tyd 2.29 3/5 (1.27). 2e, 3e enz. Xoli 1700 M. in 2.29 4/5, Se nator Bedell 1700 M. in 2.30. Frances May 1720 M. in 2.30 1/5, Snowdown 1700 M. in 2.30 2/5 en Mac Gregor 1720 M. in 2.30 3/5. Ingehouden Princess en Libertus. Xoli gediskwalificeerd wegens hinderlijk rijden. Derde en beslissende heat: 5 paarden. 1. Clansman 1720 M. in 2 27 3/5, 2. Fran cis May 1720 van B. de Vries, rijder H. de Vries, tijd 2 29 4/5. Niet geplaatst Mac Gregor 1720 M. in 2.301/5, Senator Bedell 1700 M. in 2.31 2/5 en Snowdown 1700 M. in 2.39 4/5. IV. Kortebaanprijs. Draverij kortebaan Max. 800 M., min. 700 M. Inge schreven 39 paarden. Niet opgekomen: Hil- degard 750 M., Zoon van Silladar 720 M„ Ylbode J 720 M., Roulette 730 M., Arnim 750 M. en A. Bradfords Guy 760 M. Geloopen in zes series 3 van 6 en 3 van 5 paarden. 1 e s e r i e Miss Everharda 740 M., Vas sal 730 M., Winnie Scott 740 M., Bertha E 760 M., Yledizoon 720 M„ Wilhelm 730 Meter. 1. Winnie Scott (1.06). Gediskwalifi ceerd Wilhelm als eerste aankomende. 2 e serie: Noma B 730 M., Xantippe 720 M., Welkom 730 M., Ylbode 720 M., Zonnebloem V 700 M. en Zonnestraal 700 Meter. 1. Xantippe 1.06 4/5. 3 e serie: Vitesse S. W. 750 M.. Cata- bora T 730 M., Zoo Doorlooper 740 M., Fat.ma 770 M., Marie P 750 M. en Robert E Lee 40 M. 1. Fatima 1.05 2/5. 4e serie: Zilver Queen 720 M., Edr.a M 760 M., Weidlooper 760 M., Alir.da 7C0 M., Clara Bascom 770 M. 1. Clara Bascom 1.04 1/5. 3e serie: Trotteur 740 M., Xiphias 730 M., Fanfare 770 M., Hartstein 750 M., Roils Royd 760 M. 1. Fanfare 1.07 2/5. 6 e serie: X Smiling 750 M., Ivanr le Cosaque 700 M., Harvest Guy 770 M., Windekind 760 M. en Guy Bingen 760 M. 1. X Smiling 1.08 1/5. Finale: 6 paarden. 1. Xantippe 720 M. van J. Spaans te Heiloo, ryder R. v. Wieringen, tyd 1.02 2/5. 2. X Smiling 750 M. van J. Haan te Wijde Wormer, rijder J. Vergaai. 3. Fatima 770 M. van J. Haan. 4. Fanfare 770 M. van PI. Knijnenburg te Den Haag, rijder eigenaar. Niet geplaatst: Clara Bascom en Winnie Scott. Automobilisme. Het resultaat van de Zondag op den Nur- burgring gehouden races om den grooten pi ijs van Duitschland was als volgt: 1. Bernd Rosemeyer (Auto Union) tyd 3 uur 48 minuten 39 sec., gemiddelde uursnel heid 131.6 K.M., nieuw baanrecord: 2. Hans Stuck (Auto Union) 3 uur 52 min. 36.2 sec., gemiddelde uursnelheid 129.5 K.M., even eens nog binnen het oude baanrecord; 3. Brivio (Alfa Romeo) 3 uur 57 min. 5 sec., gemiddelde uursnelheid 127 K.M. Het verloop van den strijd. De autorace om den grooten prys van Duitschland had 350.000 toeschouwers naar de Nurburgring doen stroomen. De wed strijd ging over een circuit ter lengte van 22.810 K.M. dat 22 maal moest worden gere den, zoodat de totale afstand 501 K.M. be droeg. Na een korte toespraak van den chef van de Duitsche motorsport stelden de wa gens zich aan den start op. Von Brauchitsch snelde het eerste naar voren, op korten af stand gevolgd door Rosemeyer. Na de eerste ronde had von Brauchitsch een voorsprong van honderd meter voor Rosemeyer en Lang. Seneli gaf het eerst op. Het veld geraakte spoedig ver uit elkaar. Rosemeyer verhoog de zijn snelheid en slaagde erin von Brau chitsch van de eerste plaats te verdringen en de derde ronde te winnen met een voor sprong van driehonderd meter voor Lang en Caracciola. Daarna suisde Stuck naar voren, langs Nuvolari, die nu op de vierde plaats kwam te liggen. Nuvolari en von Brauchitsch hadden toen eenig oponthoud in verband met reparatie, waardoor Rosemeyer een grooten voorsprong verkreeg. In de der de ronde noteerde Rosemeyer den fantasti- schen tyd van 9 min 56.6 sec., hetgeen een gemiddelde uursnelheid van 137.6 K.M. be- teekend, een nieuw ronderecord. Caracciola moest dan een herstelling laten uitvoeren en moest vier wagens laten pas seeren, voor hij weer aan den strijd kon deelnemen. Na vier ronden was de stand: 1. Rosemeyer 50 min. 48.4 sec., gem. uur snelheid 134.6 K.M.; 2. von Brauchitsch 51 min. 15 sec.; 3. Nuvolari 51 min. 55.4 sec.; 4. Stuck 52 min. 27.2 sec. In de zesde ronde werd Sommer gelapt. Om de overige deelnemers met uitzondering van Nuvolari en Brivio zakten af. zoodat ze voor den eindstrijd niet meer in aanmerking kwamen. Korten tijd lag Lang aan den kop daar Rosemeyer zijn banden moest laten ver wisselen. Nuvolari moest eveneens van ban den verwisselen, waardoor Stuck opschoof naar de derde plaats. Voor het ingaan van de negende ronde veroverde Rosemeyer weer de leiding, toen Lang uitstapte om zijn wagen aan Caracciola te geven, aangezien hij een vinger had gebroken. In de volgen de ronde werd de tweede plaats door Stuck bezet, daarop volgden Nuvolari, Chiron en Caracciola. Nuvolari kwam opzetten en ver drong Stuck van zijn plaats. De tijd van Rosemeyer bedroeg over elf ronden 1 uur 22 min. 55 sec., gem. uursnelheid 133.3 K.M. Caracciola zette er nu nog meer gang in en kwam vierde te liggen. Chiron slaat om. De Fransche coureur Chiron had on beschrijflijk veel pech. Hij geraakte met een der linkerwielen uit de baan, de wagen ging slingeren om daarna tien meter ver weg te vliegen waar hij vol komen werd vernield. Chiron die ge heel onder de ravage was verdwenen, kon worden bevrijd. Hij werd onmid dellijk naar het ziekenhuis te Adenaii overgebracht, waar bleek, dat hij behal ve een aantal snij wonden een schou derontwrichting had bekomen. Hij behoefde niet te worden opgeno men. In de zestiende ronde passeerde Stuck Nuvolari, doch kort daarna viel de Italiaan uit. Het eindresultaat viel toen reeds op te maken. Van Brauchitsch passeerde Brivio, terwijl Caracciola al zijn krachten inspande om in te loopen, doch Hasse bleef hem voor. Rosemeyer, Stuck en Brivio gingen nu in onstuimige vaart op de finish af. In de laat ste ronden lag Rosemeyer met grooten voor sprong aan het hoofd, om tenslotte onder daverende toejuichingen het eerst over de eindstreepen te snellen. Van de twintig gestarte wagens bereik ten er slechts zeven de finish. Op Caracciola volgde als zesde von Delius (Auto Union) en als zevende op een ronde Lang (Merce des Benz). EEN POPULAIRE WEGCODE IN VOORBEREIDING. Een uitgaaf van 2 tot 1% millioen exemplaren. Aangezien de kennis van de voornaamste verkeersregels een zeer doeltreffend middel is tot bevordering van de veiligheid van het wegverkeer, stelt de K.N.A.C. een onderzoek in naar de mogelijkheden om te geraken tot de uitgave van een populaire wegcode, waar in in den geest van de Engelsche High- way Code, de belangrijkste verkeersregels kort en duidelijk zijn samengevat Daartoe zou naar zy meent het beste kunnen worden overgegaan, zoodra de huidige Centrale Ver- keersvoorschriften (motor- en rijwielwet, motor- en rijwielreglement en motor- en rijwielbeschikking) zullen zijn vervangen door de nieuwe wegenverkeerswet, een idem regiement en beschikking, hetgeen binnen niet te langen tijd wordt verwachr. Hoewel het verkeer geregeld wijziging en aanpas sing vaij de verkeersbepalingen roodig maakt en zal maken, zoo zal by invoering van de geheel vernieuwde voorschriften toch in zekeren zin een mijlpaal worden bereikt, welke de uitgave van een in eenvoudige en voor een ieder begrijpelijke taal geschreven wegcode ten behoeve van alle weggebrui kers nuutig en zelfs noodig mgpkt. Tenein de te bereiken, dat een derge'ijk boekwerk je in elk huisgezin beschikbaar zou kornen, zou in een oplage van naar schatting 2 tot 2% millioen exemplaren moeten worden voorzien. Onder mededeeling van deze hare plan nen en van daarop betrekking hebbende bij zonderheden heeft de K.N.A.C. zich in eer ste instantie gewend tot den minister van waterstaat en verzocht in afwachting van het aannemen van een vasten vorm van deze plannen te willen doen afgaan of in beginsel instemming zou kunnen worden ver kregen om te zyner tijd de huis aan huis bezorging van de populaire wegcode door den dienst van de P.T.T. kosteloos te doen geschieden. Wielrennen. DE RONDE VAN ALKMAAR. Een zeer belangrijke wieler-weg- wedstrijd. Vrijdag 14 Augustus, de hoogtij-dag van de Alkmaarsche kaasmarkt, zal tevens een hoogtij-dag voor de wielersport in Noord holland worden. Immers, dien dag zal de „Ronde van Alkmaar" worden verreden. De voorbereidingen zijn zeer omvangrijk geweest, maar hebben tevens fraaie resulta ten gehad. De gemeentebesturen van Alk maar, Oterleek en Oudorp hebben hun me dewerking reeds lang toegezegd, Ged. Sta ten van onze provincie hebben hun goed keuring aan dezen wegwedstrijd gegeven en tenslotte heeft de N.W.U. het traject goed gekeurd en toestemming gegeven tot het houden van dezen grooten internationalen wielerwedstrijd. Het traject. Het traject, dat gereden zal worden, ligt in de onmiddellijke nabijheid van Alkmaar. De start en finish zijn n.L op de Noorder vaart, terwijl de ronde zelf loopt langs de Noordervaart naar Stompetoren, de brug over en links in de richting Oter leek, vervolgens langs den Korte Molenweg, den Slingerdijk, oen Westdyk en zoo weer tfrug naar den Omval. Do lengte van dit traject is ongeveer 12 K.M. en zal door de nieuwelingen 4 keer, door de amateurs 8 keer en en door de profs en onafhankelijk en 10 keer gereden moeten worden. Het gedeelte van den Omval tot Stompe toren zal den geheelen dag voor het verkeer zijn gesloten en bestemd zyn voor het pu bliek, dat tegen een zeer lagen toegangsprijs de wedstrijden daar zal kunnen volgen. Niet alleen kan men daar de start en finish mee maken, maar bovendien de renners over het grootste gedeelte van het traject volgen. Hier komt ook de geluidsinstallatie van K.O.H., die den geheelen dag mededeelin- gen zal doen en elk oogenblik den stand der wedstrijden zal bekend maken. En ten slotte zal, behoudens goedkeuring van B. en W. van Alkmaar, den geheelen dag een autobusdienst tusschen Alkmaar en der. Omval worden onderhouden. Medewerking. De medewerking van zeer vele particu lieren en lichamen is reeds toegezegd. Daar zijn o.a. de Alkmaarsche Courant, de V.V.V., de bond van hotel-, restaurant- en koffie huishouders, de rijwielhandelaren, de Alkm. Wielerbaan, tal van middenstanders, enz., enz. en mede daardoor kunnen wij nu reeds zeggen, dat de races zullen slagen. Ook van de zijde der renners bestaat er groote interesse voor deze ronde. Hoewel de inschrijving pas sedert enkele dagen ge opend is en nog niet gepubliceerd is in het officieel orgaan der N.W.U., zijn er nu ai bijna 80 deelnemers. En opvallend is, dat de (Belgische) Sportwereld eenige dagen gele den haar lezers en de Belgische wegrenners op deze Ronde geattendeerd heeft! AVONDWEDSTRIJDEN TE ALKMAAR. De sterkste koppels tegen elkaar in 't gevecht. Woensdagavond zal op de Alkmaarsche Wielerbaan een programma worden verre den, dat wel zeer bijzondere aandacht ver dient. Dan toch wordt evenals het vorige jaar een koers gehouden, waaraan de beste renners meedoen. Een jaar geleden was de baan geheel uit verkocht en de honderden badgasten, die dien avond verstrooiing zochten, vonden die op de Alkmaarsche wielerbaan, waar uitste kende sport gegeven werd en waarin het toen zeer sterke koppel PijnenburgWals zegevierde. Hoe zal het Woensdagavond worden? Op nieuw is een prachtig stel renners geënga geerd en opnieuw biedt het programma voor elk wat wils. Om te beginnen is er een omnium (sprint, tijdrace en klassementrace) voor J. van Kempen, Oszmella en Arie v. d. Linden, dan is er een koppelachtervolging tusschen Pij nenburgKuiper en SlaatsKlink, verder een 5 K.M. klassementrace tusschen Wals, P. van Kempen, Pellenaars, Chucalla en v. d. Heiden, en een 5 K.M.-wedstrijd tusschen dezelfden. Het voorprogramma bevat verder nog een enkel nummer voor nieuwelingen en ama teurs en dan komt na de pauze het hoofd nummer: de 60 K.M. koppelwedstryd. De volgende koppels zullen er aan deelnemen: Pijnenburg—Slaats, WalsPellenaars, gebr. van Kempen, OszmellaChucalla, v. d. Lin denv. d. Heiden en KuiperKlink. Deze namen alleen zeggen reeds penoeg en daarom verwachten we Woensdagavond een totaal-uitverkocht huis En men zal ze ker niet bedrogen uitkomen, als men goede wielersport verwacht heeft. Alzoo: Woensdagavond, dè avond van de Alkmaarsche Wielerbaan! A. S. V. VICTRIX. Deze vereeniging hield Zondag een tijd race over 7.5 K. M. voor A- en B-klassers en een van 3.75 K. M. voor de C-klassers. Er was veel belangstelling voor deze ritten en er werden fraaie tijden gemaakt. De uitslagen waren: A-klasse: 1 D. Oudshoorn 12 min. 12 sec.; 2 H. Oudshoorn 12 min. 29 sec.; 3 W. Visser 12 min 31 sec.; 4 P. Zandvoort 12 min. 46 sec 5 J. Zandvoort 12 min. 51 sec. B-klasse: 1 P. Evers 12 min. 51 sec.; 2 K. Küsch 12 min. 58 sec.; 3 De Zeeuw 13 min. 12 sec.; 4 De Bood 13 min. 28 sec.; 5 van Dyk 13 min. 47 sec. C-klasse: 1 Ottenbros 6 min. 17 sec.; 2 J. Bruin 6 min. 27 sec.; 3 Nierop 6 min. 34 sec.; 4 Hiemstra 6 min. 39 sec.; 5 Slot 6 min. 41 sec. Ducazeaux wint de langste etappe. Middelkamp en Albert van Schen- del op de 10e en 11e plaats. Dat de rustdag Vrijdag in Perpignan ge houden werd, is natuurlijk te wijten aan het feit, dat de renners den volgenden dag een afstand van 325 K.M. moesten afleggen en het was dus zaak zoo goed mogelijk uit gerust aan deze langste etappe der ronde te beginnen. Bovendien moesten de renners talrijke „cols" passeeren en het uithoudings vermogen zou dus een groote rol spelen. Dat tenslotte een onafhankelijk rijder deze zware etappe gewonnen heeft, is hoofdza kelijk te wijten aan de bewaking, die de Belgen Maes en Vervaecke en de Fransch- man Magne op elkaar uitoefenden. Angst vallig hielden zij elkaar in het oog en er was voor een dier renners dan ook eenvou- voudig niet aan te denken, een uitloop-po ging te wagen, die met succes zou worden bekroond. Van het op 50 meter hoogte gelegen Per pignan ging het geleidelijk omhoog tot Pra- des op 349 meter; daar vandaan echter liep ae route stijl omhoog en na 85 K.M. hadden de renners de eerste col de La Perche be reikt, die een hoogte heeft van 1579 M. Doch nog hooger ging het en 5 K.M. verder pas seerden de renners deri tweeden berg, de 1622 M. hooge col Riga, waarna een snelle afdaling begon tot op 1130 meter. Dat afda len echter duurde niet lang, want de col de Puymaurens rees alweer voor de race karre tjes op. Het was de hoogste col van deze etappe, n.L 1931 M. hoog en toen volgde eon afdaling die zich over een afstand van 50 K.M. uitstrekte. Hier werd het tempo tot een zeer groote hoogte opgevoerd, tot Tara- con Sur Ariege, op 474 M. werd bereikt. Want over een afstand van 20 K.M. moesten de renners hier weer 800 M. stijgen naar de col de Port. Tot Girons ging het weer om laag en daarna moesten nog de 1074 M. hoo ge col du Portet en de 839 M. hooge col des Ares worden overgetrokken, alvorens de renners Luchon in zicht kregen. De Nederlanders. Onze renners hebben zich kranig gehou den op deze uiterst zware etappe. Middel kamp ging aanvankelijk niet zoo goed, doch toen hij de eerste helling opreed, had hij zich hersteld en gedurende den geheelen rit is hij bij de eersten geweest. Ook Albert van Schendel reed uitstekend. Hij kwam in den zelfden tijd aan als Middelkamp en beide renners hebben bewezen, dat zij niet voor de reuzen behoeven onder te doen. De Fran sche onafhankelijke Ducazeaux heeft ten slotte van de rivaliteit van de Belgische en Fransche ploeg geprofiteerd en hoewel de Luxemburger Mersch den vluchteling niet ver van Luchon inhaalde, wist de kranige onafhankelijke hem in den eindsprint te slaan. Het klassement. In het algemeen klassement kwam vrij wel geen verandering. Sylvain Maes heeft ruim acht minuten voorsprong op Magne, terwijl Vervaecke op de tweede plaats ligt met bijna vier minu ten voorsprong op Magne. Van onze land- genooten haalde Albert van Schendel door zijn prachtig rijden weer een plaatsje op en staat nu negentiende. Ook Middelkamp ver beterde zijn positie en staat nu nr. 26. Ook Anton van Schendel, die eveneens niet slecht reed, doch met pech te kampen had en daardoor op de 31ste plaats eindigde, werkte zich een plaats naar voren en staat als 35ste in hèt algemeen klassement geno teerd. Gisteren hadden de renners wederom een rustdag na dit zware traject. En vandaag gaat het weer over 2000 M. hooge cols naar Pau over een afstand van 194 K.M. De uitslag. De uitslag luidde: 1. Ducazeaux (Frankrijk) onafhankelijke, 11 uur 57 min. 32 sec.; 2. Mersch (Luxem burg) zelfden tyd; 3. Amberg (Zwitserland) 11 uur 58 min. 7 sec.; 4. Marcaillou (.Frank rijk) onafhankelijke); 5. Sylvain Maes (Bel gië); 6. Magne (Frankrijk); 7. Vervaecke (België) allen zelfden tijd als Amberg; 8. Thietard (Frankrijk) onafhankelijke, 12 uur uur 1 min. 12 sec.; 9. Lesueur (Frankrijk); 10. Middelkamp (Nederland); 11. Albert van Schendel (Nederland), allen zelfden tijd als Thietard. 31. Anton van Schendel, 12 uur 3 min. 41 sec. Algemeen klassement: 1. Sylvain Maes (België) 100 uur 41 min. 59 sec.; 2. Vervaecke (België) 100 uur 46 min. 17 sec.; 3. Magne (Frankrijk) 100 uur 50 min. 8 sec.; 4. P. Clemens (Luxemburg) 101 uur 1 min. 49 sec.; 5. Mersch (Luxem burg) 101 uur 16 min. 14 sec.; 6. Canardo (Spanje) 101 uur 23 min. 32 sec.; 7. M. Cle mens (Luxemburg) 101 uur 27 min. 28 sec.; 8. Kint (België) 101 uur 34 min. 50 sec.; 9. Berrendero (Spanje) 101 uur 36 min.; J Level (Frankrijk) onafhankelijke, 101 uur 44 min. 55 sec.; 19. Albert van Schendel 1> uur 9 min. 1 sec.; 26. Middelkamp 102 uur 24 min. 4 sec.; 35. Anton van Schendel 10, uur 15 min. 4 sec. Landenklassement: 1. België 303 uur 3 min. 6 sec.; 2. Spanje- Luxemburg 303 uur 41 min. 35 sec.; 3. Frankrijk 305 uur 10 min. 4 sec.; 4. Neder land 307 uur 48 min. 54 sec. Z we m m e n. BELGIE—FRANKRIJK 1—1. Gisteren werd in Ostende in België een zwemlandenwedstrijd gehouden en een 4 x 200 meter estafette vrije slag. De waterpolowedstrijd, die door onzen landgenoot Jan de Vries, voorzitter van den K.N.Z.B. op uitstekende wijze werd geleid, werd door de Belgen gewonnen met 41. Reeds met de rust hadden de Belgen een 20-voorsprong behaald. Het estafette-nummer echter was voor de Fransche ploeg, die in den tijd van 10 min. 2.4 sec. als eerste aantikte. De wedstrijd eindigde dus in een verdee ling der punten. TWEE NIEUWE HONGAARSCHE RECORDS VAN GROF. Tijdens zwemwedstrijden te Raas in Hon garije, waaraan ook werd deelgenomen door dc Hongaarsche Olympische zwemploeg, wist de uitstekende Hongaarsche midden-af standzwemmer Grof, twee nieuwe Hongaar sche records te vestigen. Hij zwom de 800 nieter vrije slag in den uitstekenden tijd van 10 min. 16.4 sec., terwijl Lengyel tweede werd in 10 min. 31 sec. Beiden bleven dus onder het Hongaarsche record, dat op 10 min. 41 sec. staat. Op de 500 meter vrije slag verbeterde Grof het nationale record door dezen af stand in 6 min. 1 sec. af te leggen. PIET STAM ZWEMT DE 100 METER VRIJE SLAG IN 1 MINUUT PRECIES. Bij de Zondagmiddag gehouden wedstrij den om het zwemkampioenschap van den kring den Haag van den K.N.Z.B. heeft de Nederlandsche Olympische afgevaardigde P. Stam de 100 meter vrije slag afgelegd in den tijd van 1 minuut precies, hetgeen een nieuw Nederlandsch record zou beteekenen. Dit record kan echter niet erkend worden, aan gezien te voren geen aanvrage voor record verbetering was ingediend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 7