FLITSEN VAN HET WITTE DOEK. "u rz De filmregisseur als^improvisator, Een „gag"-maken in de filmstudio's is een kwestie van „leeling". „Confetti", een aardige luchtige film. Costuumfilms en haar moeilijkheden. HELI FINKEN2ELLER. I- ONZE BIOSCOPEN, -j Frltz Krelsler al# componiit van d* nieuwe Grace Moorc-film. Miniatuur-filmpjes. Tooneel en film leeren van elkaar. i i TT~. 1 Ko.ft ,r minder belsmJ bij om de film De regie wsrd gevoerd door J Sternberg, die cich door Op de vraag: „Wat is een gag zal iedereen een ander antwoord geven. Volgen wij het woord op den voet, dan beteekent „gag" eigenlek zooiets als „grappige inval". Een „gag" is iets, waarom de bioscoopbezoekers moeten lachen, zoo zegt u de théater-directeur. Mijn geheele draaiboek is een gag, eenig in zijn soort, zoo zegt de scenario schrijver en hij daagt daarmee zijn heele omgeving tot tegenspraak uit. „Nu zullen we eens een kleine „gag" voorbereiden", zei b.v. regisseur Hubert Marischka, toen hij bezig was met de op namen van de Lumina-Rex-film „Confet ti". HÜ begon eenvoudig. Het ging om het warenhuis Sommerbauer. Precies opge bouwd stond het midden in het atelier. Klanten kwamen en gingen, kochten en betaalden. En alles zou dus perfect ge weest zijn. Maar nog steeds ontbrak het grapje, het korreltje zout dat de waren huissfeer nog een tikje moest kruiden. „Hier zetten we een wonderspiegel. Een voor de corpulente en een voor de magere personen", „Een mantel alstublieft, maar eentje die mij een beetje slank maakt". „Een mantel die slank maakt, is om zoo te zeggen onze specialiteit. Hier is ze". Mevrouwtje draait zich om en om voor de spiegel, welks glas zoo gebogen is, dat zelfs de dikste persoon nog mager is, en zoekt tevergeefs naar haar dikte. Mevrouwtje kwam, zag, past en kocht. Wij zouden echte warenhuizen deze me thode niet willen aanraden, maar in de film is het wel gepermitteerd, ja zelfs dringend noodig. Hier is het slechts een grap, die de atmosfeer levendig maakt, en haar prepareert voor een groot lachsucces, wat nu eenmaal noodig is bij een film met een naam als „Confetti". Een ander grapje bijvoorbeeld. Wat het niet en wat het wel is. Het knallen van een kurk van een cham- pagneflesch is nog geen „gag". Het gooien met confetti in een zaal vol vroolijke car navalsvierders is ook nog geen „gag". Het benutten van een glijbaan is nog steeds geen „gag". Ook als degene, die glijdt, den piccolo omverwerpt, zoodat diens bakje met mandarijnen over den grond rolt, is dit geen „gag", al kunnen wij persoonlijk om een dergelijk voorval slechts flauwtjes glimlachen. Als nu echter Hans Moser in de rol van Kümmelmann, bij de glijbaan gaat staan, en zich expres met mandarijnen tegen den grond laat gooien, om daarna de schade van de gevallen mandarijnen in ontvangst te nemen, die aanmerkelijk hooger is dan de kostprijs, ja, dan is dat een „gag". Zoo heeft Marischka het besloten, en zoo is het dan ook gedaan. Kümmelmann zag er afwisselend, treurig of opgewekt uit, naar gelang hij geraakt werd, ja of nee. Een keer zat hij in verlegenheid, want niemand minder dan zijn baas kwam in volle statie naar beneden gegleden. Leo Slezak, want die was het, bedolf hem ge heel onder zijn corpulentie! Verder met de opnamen! De halve mode firma Sommerbauer was op het bal ver tegenwoordigd. Een verkoopster (Friedl Czepa) had zelfs uit den grooten voorraad stilletjes een japon aangetrokken. Toen ge beurde er een ongelukje, een glas wijn viel over de japon, en de jurk was totaal be dorven Mandarijntjes, bedienden, beeld- schoone verkoopsters, een onbeholpen professor, een procuratiehouder, een warenhuisdirecteur, een jonge man van de wereld, dit alles werd gemixt, in de bonte warrelingen van het car naval, in „Confetti", een film vol temperament en gags". Een film dus zonder eenige pretentie, maar vroolijk en luchtig, juist passend in dezen tijd. Costuumsfilms trekken nog steeds de be langstelling! „Madame Dubarry", „Cleopa- tra", „De Kruistochten", „Anthony Adver- se", het zijn films, die getuigenis afleggen van groote praal en pracht. Groote balzalen met onmetelijke spiegels, schitterende uni formen en weelderige avondtoiletten! Het heeft zijn bekoring, zoo een hofbal uit „Ma dame Dubarry", een veldslag uit „De Kruis tochten". Waarom? De liefde voor pracht en praal zit er nu eepmaal bij de menschen in en zij kunnen zièh niet aan de betoove- Eén der eerste debutanten in de Ufa-studio's nadat het Hltler-regime gevestigd was, is Heli Finkenzeller geweest. Men kent haar naast eenige kleine rollen uit bekende operette-films voornamelijk uit de aardige rolprent „Kö- nigswalzer". Haar verschijnen op het witte doek is toen een gun stige verrassing gebleken en nadien heeft zij voor langen tijd een contract afgesloten om voor de camera te spelen. Naar verluidt, heeft ze haar korte reputatie als geboren filmartiste niet beschaamd, want in haar laatste film „Auf höheren Befehl" met Karl Ludwig Diehl mocht zij althans in Duitschland een goede pers hebben. TOP HAT. Bioscoop Harmonie. Men kan waarlijk niet zeggen, dat er in de Amerikaansche show-films een gemis aan tempo of rhythme is. Immers, waar zou dan het over de geheele aardbol verspreide suc ces anders aan te danken zijn? De inhoud dient slechts als schakel tusschen de afzon derlijke scènes, is trouwens van weinig be- teekenis, geheel pretentie-loos en kan zelfs zooals bij een slecht geschreven scenario eerder remmend dan helpend zijn. Is even wel het draaiboek genietbaar, zooals in „Top Hat" en beschikt men over fenomenale sterren als een Fred Astaire of Ginger Roger, dan is immers succes verzekerd, of men zich dan al of niet vereenigt met het gegeven. Daarom te meer heeft het geen zin een „Inhoud" van Top Hat weer te geven, doch wel om te wijzen op de vrijwel ongelooflijke shows, welke deze rolprent rijk is. Die zijn dan ook werkelijk van een zoo bijzonder gehalte denk alleen reeds aan de slot- tafreelen bij den Veneziaanschen vijver dat hier elke critiek misplaatst zou zijn. Want juist in hun sterkste kunnen het dansen zijn Ginger Roger en Fred Astaire tot een harmonisch geheel, vereenigd in den dans, uitgelegd op specifiek Amerikaansche wijze. „Top Hat" is als vacantie-film een buiten gewone aantrekkelijkheid en juist waar de gasten in onze badplaatsen zich niet in de natuur kunnen begeven, is een dergelijk luchtig, prettig-aandoend geheel dubbel te waardeeren. Naast melodieuze songs als „Is 't it a lovely day"„ „I'm in heaven", „Top Hat" of „Piccoline" is een schittering van costumes te aanschouwen, als een weelde voor 't oog. Aan de hoofdfilm sluit het voorprogram ma waardig aan. Een min of meer geslaagde Mexicaansche twee-acter, wat beweegbaar nieuws uit alle landen der aarde, een screen-song-film, alles tesamen een pro gramma, dat reeds gisteravond veel publiek trok en in de volgende voorstellingen zeker niet minder belangstelling zal trekken. DE HUURLING. City Theater. Wanneer we ons door den titel lieten ver leiden om voorstellingen wakker te roe pen, waarbij we ons verplaatst zouden zien naar den tijd der Spanjaarden, dan zou blij ken dat we bedrogen uitkwamen. Het woord huurling moge op zich zelf al weinig pret tigs inhouden, de feitelijke beteekenis die we er op grond van de film aan moeten hechten, maakt het er in dit geval niet be ter op. Hier krijgen we te zien het type van een oud-soldaat die op alle mogelijke manieren aan den kost moet zien te komen en vaak voor de meest lugubere ondernemingen niet moet terugdeinzen. Laten we eerlijk zijn: de geschiedenis die de film tracht weer te geven is op zichzelf te fantastisch om ook maar eenigen grond van bestaansrecht te hebben, en wanneer dan tenslotte het eindresultaat toch nog vol doening kan geven, dan is het vanzelfspre kend dat hiervoor een zeer bijzondere reden moet zijn. En die reden is er ook In den vorm van den hoofdpersoon, Victor McLag- len als Michael Donovan. Werkelijk als een berg torent hij boven zijn medespelers uit ring ervan onttrekken. Doch ook de acteurs hebben een bijzonder groote voorliefde vooi gouden tressen etc. Het is dan ook daarom, dat zy graag in een costuumfilm willen spe len. Daar hebben zij wel het een en ander voor over! Want het valt niet mee een uni form te dragen van de Engelsche cavalerie- officieren uit de Krim-oorlog. Het staat on tegenzeggelijk deftig, een donkerblauw uni form met een helm met pluimenbos en een lange sabel. Dat is het 'm Juist' Die «abel! Als men het niet gewend i», zulh een stuk staal aan zijn heup te dragen is er groote kans ,dat men er zijn beenen, of die van zijn collega's over breekt Errol Flynr ondervond dat tijdens de verfilming van Tennyson's gedicht: „The Charge of the Light Brigade". Daarin stelt hü een jong Engelsche officier voor, tijdens den Krim- oorlog. Flynn had een avontuurlijk leven achter den rug, maar ervaring met een kromme officierssabel had hij nog nooit op gedaan. Vandaar, dat hij tijdens een aan- valscène onder zijn paard kwam te liggen, inplaats van er boven op te zitten. „Het kan verkeeren" dacht Flynn en probeerde het opnieuw. Hij stapte op zijn paard toe, doch de sabel deed hem weer struikelen, zoodnt men Errol eerst eens een paar uur kon on derwijzen in het dragen van een sabel De gewone soldaten waren in deze film „slechts" gewapend met een lange speer, welke het nadeel had een voortdurende be dreiging te vormen voor de levens van de andere figuranten, wat voor de betrokken personen natuurlijk minder aangenaam was. Gedurende een heele middag werd een gedeelte van het Warner Bros studio-terrein veranderd in een exercitieterrein uit de tweede helft der achttiende eeuw. Errol zou bij latere opnamen ondervinden, dat het ook niet zoo gemakkelijk was een aan den schouder bengelende patroor.taach onder het ryden te openen, zonder zandruiter te worden of een al te gek figuur te slaan. Costuumfilms leveren ettelijke soortgelijke moeilijkheden. Kay Francis maakt op het oogenblik voor Warner een film. „The White Angel", welke het leven van Florence Nightingale in beeld brengt. In die film moe ten bijna alle hoofdpersonen een kandelaar met een brandende kaar dragen. Dit schijnt nogal gemakkelijk, maar het bleek niet mee te vallen. In de film werd bijna uitsluitend kaarsverlichting gebruikt en het was voor Ian Hun ter, Kay's tegenspeler onmogelijk om vlug met een brandende kaars te loopen, zonder die uit te laten waaien. Hij was dus verplicht „met-brandende-kandelaar"-wan- dellessen te nemen bij een oudere dame en na eenige uren kon hij het dan ook als de beste. Costuumsfilms bieden ook ettelijke kleine moeilijkheden. De ganzepennen, waarmede Frederic March en Donald Woods moesten schrijven in „Anthony Adverse" (De Kleine Madonna) hebben hen menige zweetdroppel gekost! Evenzoo de anuifdoo- zen in Marion Davies' nieuwste film „Hearts Divided". Het is niet het costuum, dat den acteur tot wanhoop dfQft, doch het zijn de attributen, die altijd een struikelblok vor men voor hun artistieke beenen. neel heeft er minder belang bij »m de film physisch te imiteeren en voelt meer voor het snele tempo van het filmdrama De eerate stoot daartoe gaven „Ths Front Page'„Mies- sed Event" «n ,Five Star Finsl"; het waren successtukken, ware kas-magneten, geschre- ven in film-tempo. „Three men on a horse", „Ceiling Zero „Petrified Forest", „Boy meets Glrl", „Shr loves me not" etc., «tukken ven meer recenten datum sijn voor de film uiterst geschikt, omdat se reeds kunstmatig tempo bezitten. Het is inderdaad een niet te ontkennen feit, dat deze twej kunstuitingen dichter bij elkaar sijn ge bracht, dan ooit tevoren. Na de tien goede films kan men acht goede tooneelstukken ma- ken en prsctisch gesproken kunnen alle goede moderne tooneelstukken gemekkeli|k omgezet worden tol bruikbaar film-materiaal. Dit kon men vier of vijf jaar geleden nog nlst zeggen De geluidsfilm en Broadway hadden toen nog weinig met elkaar gemeen. Het schijnt mij toe, dat beide inmiddels verbeterd sijn besluit Bette Davis haar betoog. Voor den aanvang van haar Europeeschs tournes beiindigde Grace Moore na „One Night of Love" en „Love me for Ever haar derde Columbia-film, n.L „The King Steps Out" naar motieven van de operette „Cissy van Frits Kreisler. „The King Steps Out is een operetta-film, dia sich afspeelt aan het hof van den jeugdigen keiser Frans Josef. Eau keisar incognito an aan prinsas, dia haar wa- ran naam voor ham varborgen houdt, vorman hat middalpunt van deze amusante rolprent. Hat gegeven moge niet nieuw sijn,.. hat is op aan geestige manier uitgewerkt Grace Moore spaalt an singt vansalfsprekand de rol van desa prinsas, terwijl da keiser-rol wordt var- tolkt door Franchot Tona, dia in korten tijd door sijn optraden in tal van bakende Ameri- kaa.ischa films, een groota populariteit haait verworven. Walter Connolly, aan dar maast vooraanstaande Columbia-acteurs als Masimi- liaan van Beieren an Harman Bing. da uit tal- loosa films bakende Duitach-Amerikaan, dra gen door hun komisch optraden niet garing tot hat succes van dasa film bij. „The King Steps Out" sou geen Grace Moore-film sijn, als hat muzikale gadaalta niet aatra varsorgd sou sijn. Dat dit inderdaad het geval is blijkt uit hat fait, dat niemand minder dan da beroem de violist-componist Frits Kraisles da musiek voor desa Columbia-productia heeft geschre ven. „Liebesfreud" an „Caprice Viennoia" an en kele andere zijner bekendste composities wor den door Grace Moore gezongen. •'osei Vn z'|n vele Die^S filmt een groote bekendheid verwierf en j van deze ataurahte en ietwat parodiMj Jr geschiedenis een vlot geheel maakt) dosis luchtigheid, die wij van Von Stamk2 niet gewand sijn. *r(| Ruby Koeler en Dick Powell „The Fortune Hunter". in Ruby Keeler en Dtck Powell zuUen h hoofdrollen vertolken in „The Fortii* Hunter". Met dit sprenkelend Amerlkun «che blljepel ven Winchell Smlth OOttttrk John Berrymore zijn eerzte groote tooneo] succeseen. Ed. G. Robinson's volgende fli». „Kid Galahad". 1,1 Werner Bros berichten, det Edw. O. blneon de hoofdrol te spelen zei ki-fa». in een door deze meetscheppij onlengs ter verfilming eengekocht verheel ven Fr»n. cil Wellece, getiteld: „Kld Gelehed", det in de Seturdey Evening Poet le verschenen. Het is waarschijnlijk, det Pet O'Brlen en Berton MecLene eveneens een de spelers- Hjst zullen worden toegevoegd. Ien Hunter en Mergeret Llndsav In „Three In Eden". Ien Hunter en Mergeret Llndity zullen de hoofdrollen vertolken ln „Three m Eden", een Wegner-fiim, welke theni in productie le onder regie ven Frirk McDoneld. Doneld Woods en Peul Oma-- meken tevens deel uit ven de ro'.bevttfog. Mariene Dietrkh. Merlene Dtetrlch heeft bfj aankomt te Perijs meegedeeld, met Alexender Korda een verbintenis gesloten te hebben voor Knlght without armour neer den Enge), schen romen ven Hilton, die ln .Amerika veel succes heeft gehad. Feyder zei meken. Later te Hollywood zei ze twee films draaien, een ven Lubitech, dt andere ven Frank Lloyd. Paderawakl els filmactoar. Ignaz Padcrtwiki. geniaal pianist en ex- staatsman, beoefent thans een nieuw be roep: det ven filmacteur. De 7^Jarige musicus treedt op in een film met den wei- nig-ortgineelen titel ..MondscheineoMte", waarin zijn veelbewogen levensloop wordt gedramatiseerd en die op het oogenblik in de studio's te Senham wordt opgenomen. „Hst toonsal haait in d« laatste jsran soo- vaal van da (ilmtachniak ovsrganomsn, dat aan zpalsr mat arvaring weinig moaita maar haaft, om van da aans kunstuiting in d« an- dara ovar ta gaan", aagt Batta Davis, da War nar actrica, dia onlangs bakroond ward naar aanlaiding van haar prachtigs vartolking in da iilm „Ean fatala Vrouw" (Dangarous), dia hiar onlangs vartoond is. „Esniga jaran geleden kon men nog esn diepe kloof constatesren tusschen film «n too neel. Een actrica of actaur moeit toan veel ai- en aanleeren, al* zij of hij hat toonasl verliet om een filmcarrière aan ta vangen. Zoowel hat toonsal als da film sijn ar da laatste jaran echter veel beter op geworden an dit komt m. i., omdat hat toonaai hat tempo van da film, an de iilm da grootara soberheid van hat tooneel heeft overgenomen. Eertijds trok men volle zalen, wanneer men stukkan mat grootsch-opgesette scènes op hst podium bracht mst geweldige bezettingen; tooneel technici daden hun uiterst* bazt om in deze scène zooveel mogelijk afwizzeling ta brengen. Dit allez is rteds aan hat varandaran. Hat too- en weet goed te maken wat de film, an sich, aan waarschijnlijkheid en inhoud tekort komt. MacLaglen krijgen we hier in zijn rol van The professional Soldier te zien als een speler van het plan van een Beery. Zijn mi miek is bewonderenswaardig en bijwijlen zelfs ontroerend. Zooals we al opmerkte, het is niet de inhoud een revolutie in den een of anderen Balkanstaat, vakkundig voorbe reid en uitgewerkt die hier tot het wel slagen der film bijdraagt, het is MacLaglen, de gehuurde kidnapper, die zijn slachtoffer verhaaltjes vertelt van zijn heldendaden, van grootscheepsche overvallen, waarbij het ge-rat-tat-tat van 't machinegeweer den bo ventoon voert, en dat alles met een gebaren en een mimiek, die zelfs de onwaarschijn lijkste verhalen tot leven kunnen brengen. Het voorprogramma brengt naast het journaal een aardig teekenfilmpje, getiteld Holland Days, waarin molens, klompen en kaas de hoofdrollen vervullen en verder nog een paar korte voorfilmpjes. DAVID COPPERFIELD. Victorie-Theater. Hat beroemde boek van dan niet mindtr be roemden Engelschen schrijver Charle* Dickens is opnieuw door de M. G. M. verfilmd en dit fraaie werk vond giateravond terecht de groo te belangstelling die het verdient. Het leven van David Coppariiald aiat man in tal van prachtig opgenoman tafraalan aan hat oog voorbijtrekken. Vanaf zijn geboorte tot zijn gelukkige verbintenis met Agnes Whitfield. En deartusschen het bezoek van David aan de familie Peggotty te Yarmonth, het optreden in het huis van Davids moeder van de Murd- stone's, broer en zuster, het vertrek van David na moeders dood naar Londen, zijn Iet den regelmaat van een klok volgt de eene film met Shirley TempU ia de be®W- rol de-andere op en nog steeds weet dit wonderlijk-begaafde artiatje zich wereldberoemdheid te handhaven. Hierboven ean aardig tafrecitjc uit de Hl® „Baby take a bow" inct James Dunn en Claire Trevor. kennismaking mst Micswbsr, zijn tarugksar naar tant* Trolwood ta Dovar, sijn kannis- making mat notaris Whitfiald an sijn dochtar Agn.s, mat Urink Hatp, mat Dora Spalton zijn kort maar galukkig huwalijk mat dcaa laatste, haar dood en mijn larugkaar tot Agnaa mat de ontmaskering van Hssp door Micaw- bar. Wi| noemdan hiar ilachts aan aantal dar balangstw.kkanda scèn.s, allan opg.num.n sn gespeeld op aan wijaa, dis alla lol vcrditnl Da rol van David Coppariiald wordt in da •arsta halft op buitangawona w'se vartolkt door de jeugdig Fr.ddi. B.rlholom.w, l.tar als David ouder ia gawordan spaalt Frank %Lawton de rol sttr mooi «n suivtr .u/huhp4!AP*\br,n?1 dt ,ilm' Wii bosman slechts Peggotty, haar brotr David (stsrk ga- Uriah Haap, Mwidslone, da itlaiv.dar van David, aurtano Sullivar ala Dora hat bind vrouwt,. Madg, Evan. al. Agna. DieU.n r'4V,n •Mn,*rin« u'l dan tijd v«n j u v*rd,,nt b*t atarka tpal aller ïbda,C,n 'Uum b0tÜ V#n h#l b,«in 101 h*1 ,#1 "og valan aanig. bijsondar genotvolle uren var.chaiian. Hat hoofdnummer wordt voortgedaan door M Utanun T°dd ,n hMr vri«"«"n .1. HARTEDIEF. n. 'n Roxy-theater. te warkêrT als'een .1#mplc heeft bewezen wyicid aanleiding zyn geweest, dat de directie van bet Roxy-theater weder -e film „Hartedief op het programma heef' gezet. Dat dit goed gezien was, heeft bet drukke bezoek reeds gisteravond bewezen- Het intense medeleven met de wederwaar* digheden van het kleine meisje bleek uit de opmerkelijke stilte waarmee alle beelden °P het witte doek werden gevolgd, en bij de vrooiyke en grappige voorvallen, waaraan „Hartedief' rijk is, werd hartelijk noten, inderdaad, in „Hartedief' haaft Shir ley Temple ook gister weer vele harten l* stolen. Het voorprogramma geeft een sensat.c* nummer, „Wolf-Indianen", waarin hel kwaad op afdoende wijze wordt gmwroR Er wordt gevochten en geschoten ln een do veel natuurschoon gezegende streek, de paardenhoeven kletteren op hsr bodem en een rechtschapen Indianen-hoo wordt gesteld tegenover een blanken 8 dist. Een ri) foto'e van belangrijk# 8* het nissen ln Nederland (wij noemen b.v, tenls-tournooi ln Noordwijk an da racae) voltooit hat programma. CINEMA EN THEATER. er Onder da filmafbealdlngen vinden gn o m. één van Merijntje Gijsen's m- van een nieuwe Grace Moore-film- ,j,c houd bestaat verder uit „SehevenWa_.. r.oua ucbihbi vcraer un PiO0 kroniek"; foto's den oogst betreffende- niers van het autobedrijf met Qver van Banz, DRlmler an Ford: 'n ,oe in den Engelschen koning; de B"r,!ero"^1itpn Spanje; 'n aardig liedje van James woorden van Joost van Amstel, enz. j

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 14