ONDRAGELIJKE BRANDWONDEN i KLOOSTERBALSEM Engeland bouwt een tweede „Queen Mary" h« (.u v«,d.chSt^ciisrn? DE VELLEN HINGEN ERBIJ Dank zij KLOOSTERBALSEM komt zijn hand weer goed in orde „Geen goud zoo goed" 4000 man werken aan den bouw van het nieuwe reuxenschip. Indirect werk voor 300.000 menschen. Steeds grootere en snellere Oceaanreuzen. Langs den rietzoom. Aanbod Rechtszaken Kantongerecht te Alkmaar. „'t Gebeurde door kokend heete olie en mijn rechter hand was geheel en al wond. Ik was ten einde raad en huilde van de ondragelijke pijnen. Mijn man heeft mijn hand dadelijk verbonden met Kloosterbalsem, welke we altijd voor ons kleintje in huis hebben. U kunt er zich geen voorstelling van hoe dat ineens heerlijk verzachtte. Ik geef de heilige verzekering, dat ik zelf verstomd sta over het wonder. Binnen 14 dagen was mijn hand weer gewoon.' Mevr% fr. te 'a-O. AKKER'S OSIOtNfït TI» INZAOt Onovertroffen bij brand-en snij wonden Ook ongeëvenaard als wrijf middel "U Rheumatiek, spit en pijnlijke spieren Schroefdooo 85 et Potten: 62)4 et en 1.04 De voorzitter las hierbij een schrijven van den heer Met voor, waarin deze mededeelde niet bereid te zijn de kosten van bestrating voor zijn rekening te nemen. De heer de Boer deelde mede een ambte naar van Gemeentewerken te Alkmaar te hebben gesproken, die meende dat met een gedeeltelijke bestrating, het z.g. ophalen der straat, veel kan worden bereikt, en hiertoe is de heer Met wel bereid. Besloten werd aan den heer Met als voor waarde op te leggen, dat hij deze kosten van gedeeltelijke bestrating voor zijn reke ning neemt, waarna nieuw advies van Alk maar voor de overname zal worden afge wacht. 1. Een schrijven van het r.k. schoolbe stuur, verzoekende 80 pCt. van de geschatte waarde der schoolgebouwen te mogen ont vangen, overeenkomstig de gewijzigde 1. o.- wet 1920. De heer van der Post zou dit eens nader willen bezien. Z.i. profiteert het schoolbe stuur hier ten onrechte van, daar de ge schatte waarde voor dezen tijd veel te hoog is. Voorts zou hij voorwaarden willen op leggen. De voorzitter antwoordde, dat het eerste onmogelijk is, daar de wet op dit punt dui delijk is. De geschatte waarde kan niet worden verlaagd, hertaxatie is niet moge lijk. Ook voor voorwaarden voelde hij niet veel, wijl de wet practisch reeds alles heeft geregeld. Ten slotte werd het voorstel van B. en W. om aan het verzoek van het schoolbestuur te voldoen, aangenomen. Een schrijven van G. Schot, verzoekende tot het or de een bijdrage in de kosten van buitengewoon lager onderwijs voor zijn zoontje. Op voor stel van B. en W. werd besloten een bijdra ge in de kosten te verleenen tot de helft daarvan, met een maximum van 30. Rekening 1935. B. en W. stelden voor over te gaan benoeming der commissie, belast met nazien der rekeningen over 1935. De voor zitter verzocht den raad, uitgezonderd d" beide wethouders, als zoodanig te fungec ren, wat werd aangenomen. Geen kindertoeslag voor den veldwachter. B. en W. stelden voor om afwijzend te beschikking op een verzoek van den veld wachter, hetwelk in de vorige vergadering werd aangehouden, om hem kindertoeslag te verleenen. B. en W. motiveerden dit met te wijzen op de overige inkomsten en de tij dsomstandigheden. De heer Leering zeide namens den raad, dat deze de zaak heeft bezien, en dat hij zich met het voorstel vereenigde, weshalve geen kindertoeslag zal worden verleend Verplaatsing lantaarn. B. en W. deelden bij monde van den voor zitter thans mede, dat met Oterleek onder handeld wordt over de verplaatsing van een lantaarn aan de Noordervaart in die ge meente, waardoor een betere verlichting kan worden verkregen. Over deze verlich ting is vrij veel geklaagd, en met deze ver plaatsing is de kwestie opgelost. De kosten zullen met Oterleek worden verrekend. Suppletoire-begrooting 1935. De voorzitter bood de twee suppletoirs begrooting over 1935 aan, waarbij nog een inkomtspost moest worden verrekend. Deze suppl.-begrooting werd vastgesteld. Gemeentebegrooting 1936. Een schrijven was ingekomen van Ged. Staten, houdende een aantal aanmerkingen op de ingezonden gemeentebegrooting voor 1936. De voorzitter deelde mede, dat deze aanmerkingen meest van administratieven aard zijn, en de eindcijfers niet zullen ver anderen. Hij stelde dan ook voor aan de ge maakte aanmerkingen te voldoen, en de be grooting dien overeenkomstig te wijzigen, waartoe met algemeene stemmen werd be sloten. Reglement burgerlijk armbestuur De voorzitter deed mededeeling van een schrijven van Ged. Staten, houdende ver zoek het reglement voor het Burgerlijk Armbestuur aan te vullen met een bepa ling, waarbij een controle van kas en boe ken van den administrateur wordt voorge schreven. B. en W. betreurden deze bepaling, doch stelden niettemin voor aan dit schrijven te voldoen, aangezien dit een wensch is, die tegenover alle gemeentebesturen is geuit, en waaraan men zich moeilijk kan onttrek ken. Er werd besloten een bepaling betref fende een controle per kwartaal op te ne men in het reglement. Hierna sluiting der vergadering. (Van onzen Londenschen correspondent.) De Engelsche regeering heeft thans of ficieel bekend gemaakt: aan den bouw van een zusterschip van de „Queen Mary" zal zoo spoedig mogelijk begonnen worden. Het bericht hing al een tijd in de lucht, men voelde het aankomen, want het valt niet langer te ontkennen, dat de Oceaan reus, die nu wanhopige moeite doet het „Blauwe Lint" te veroveren, een desillusie is geworden. Daartoe moet men de men taliteit van het Engelsche publiek begr- pen want in de eerste plaats is het niet de directie van de Cunard White Star, die dit schip heeft gemaakt, noch de scheeps bouwkundig ingenieur, noch de klinknagel drijver van John Brown and Co. td. Het is de man in de straat geweest, de ambtenaar die naar zijn werk gaat, de melkboer die z'n klanten langsrijdt en de generaal achter z'n stafkaartentafel, die beslisten, dat er een „Queen Mary" gebouwd zou worden, en het is hetzelfde publiek, dat nu beslist dat er een nóg grooter, nóg sneller schip voor de marine tot stand zal komen. „The best in the world", en direct! Dat de „Queen Mary" vermoedelijk het meest luxueuse schip ooft gebouwd, tril- lingvrij is, interesseert al geen mensch meer. Zij heeft op haar eersten overtocht het bestaande record niet geslagen als ex cuus kon toen mist gelden. Op haar twee den tocht heeft zij het ook niet gehaald, en dat is in de openbare meening haar dood vonnis geweest. Al breekt zij het record vandaag of morgen nog: het zal niet meer helpen. Dat deskundigen in bootjes rond de vier schroeven varen met geleerde ge zichten, hier een stuk van een machine vijlen, daar wat bijlasschen en achter hun oor krabben, is volgens „men", hoogstens een affront. Dan maar weer een ander schip. De „Mauretania" voerde twee-en-twin- tig jaar den Blauwen Wimpel; daarna waren het de Duitsche „Bremen" en „Euro pa", de Itlaliaansche „Rex" en „Conté di Savoia", dat toen juist de Franschen met de „Normandie" gingen meespreken heeft de maat in het Britsche wereldrijk doen overloopen. Volgens Engelsche begrippen heeft de Franschman immers maar twee natuur lijke plaatsen in het heelal: vóór of achter de tapkast. Op zee hoort hij niet thuis. Publieke opinie, pers, radio en film hebben elkaar in wisselwerking opgezweept nu zit men aan den grond. Staaltje van Engelsche mentaliteit. Een heerlijk staaltje van de mentaliteit hier is het volgende, dat misschien al in Nederland bekend is geworden. Een redac teur schrijft in zijn krant: „Het is welhaast vanzelfsprekend dat een Engelsche boot den Blauwen Wimpel in top voert". Den volgenden dag zullen de haren van den armen man wel ten berge zijn gerezen toen hij een stroom ingezonden brieven ontving, waarin hem het woord „welhaast" ernstig werd kwalijk genomen! Een hoofd artikel was noodig om de gemoederen te bedaren. Men zou zoo'n grap verwachten in „Punch" hier was het ernst. Toen wij verleden week een bekend West End nieuwstheater bezochten, en het „ge- dokter" aan de „Queen Mary" op het doek verscheen, begon het publiek hoorbaar te gapen. Duidelijker symptoom van „moe heid" is in Engeland niet denkbaar! Maar even daarop, toen de vaandeluitreiking in Hydepark en de moordaanslag op den koning vertoond werd, stond men als één man op. Dravend hotel of zeekasteel? Een factor die ook meespreekt is de smaak van het internationale reizigers publiek, en hierin is de „Normandië" haar concurrente ver vooruit. De Franschen hebben alles in het werk gesteld om een soort „drijvend hotel" te krijgen. Van bin nen en buiten is alles gladgestroomlijnd. De reiziger waant zich in een Continentaal „Palace". Over het boegdek bij ieder schip vol kettingen en machines is een tweede laag dek gebouwd, om deze wan orde aan het oog van de promenade te ont trekken, verder bevindt zich vlak bij den boeg een hooger dek, als een breed scherm naar voren gebouwd, zoodat overslaand water zijwaarts wordt afgedrukt. De korte pijpen geven een gevoel van stoerheid en macht, en zijn stuk voor stuk lager naar achteren. Dit haalt het voor schip (voor het oog dan) óp, terwijl de vier promenadedekken aan den achtersteven geleidelijk terugspringen, zoodat men een „bison" effect krijgt, dat het scheepspro- fiel veel esthetischer maakt. Een truc maar het oog wil ook wat. Niets van dit alles is bij de „Queen Mary" te vinden, alles is hier traditie, of zoo men wil conventie. Het voorste dek is overladen met ankerkettingen en lieren, direct hierachter krmt de brug. De pijpen zijn te hoog en te smal en „drukken" het visueele bfeld. Overal worden de passa giers eraan herinnerd, dat zy zich op zee bevinden, een overvloed van koekoeks en venlilalorschachten breekt de lijnen. Dit schip is grooter, luxueuser en sneller dan eenig ander ooit in Engeland gebouwd. Maar het brengt niets nieuws: het is een vermenigvuldiging van het bestaande Merry old England in 20e eeuwsche dimen sies. Het is een open vraag of men zich in scheepsbouwerskringen aan deze critiek zal storen. Zij wordt herhaaldelijk ge hoord, maarals de Franschen nu maar niet met al dit nieuwe begonnen waren. Tot nu toe is er niet veel hoop op. En geland zou Engeland niet meer zijn als men zich aan het vasteland iets gelegen liet liggen. De nieuwe bouw. „No. 534" van John Brown en Co. Ltd.'s scheepswerf, bleek de „Queen Mary te worden. Volgende maand wordt op dezelfde werk de kiel geelgd voor de officieele „No. 552". Het wordt natuurlijk een .»Kni6 George V" een andere mogelijkheid be- staót eenvoudig niet. Dit schip is 2000 ton grooter ontworpen dan de „Queen Mary", welke er 80.773 ver plaatst. En het zal 500.000 pond sterling meer kosten, in totaal 5.500.000 pond ster ling. Vijftien maanden zullen voorbijgaan met de constructie van de romp, zoodat de vanstapelloop in den herfst van het jaar 1937 tegemoet gezien kan Worden. Drie a vierduizend man zijn noodig om de kiel te bouwen; geen wonder, dat dat voorspoed brengt langs de Clydebank. En dat zijn dan nog hoofdzakelijk metaal arbeiders, want als men alles gaat optellen wat aan het bouwen van zoo'n zeereus meewerkt, direct of indirect, komt men op een 300.000 personen. Dat getal lijkt na tuurlijk overdreven, maar bij nader inzien is het dat niet, daar men dit schip eigen lijk als een hoog-gespecialiseerde stad be schouwen kan De reden, dat men het tweede contract bij dezelfde firma afsluit, is de volgende: de werf van Brown is nog geheel op het bouwen van een 80.000 ton schip inge richt. Was men weer ergens anders begon nen, dan zou alleen al een bedrag van ruim vijf millioen gulden aan voorbereidende onkosten verloren gaan. Dat „Clydebank" weer een order krijgt is echter een teleurstelling voor „Tyne- side", waar Vickers Armstrong Ltd. de scepter zwaait. Die firma hoeft echter toch niet te klagen: Vickers heeft tegenwoordig den wind in de zeilen, zij is gespecialiseerd op oorlogsmateriaal. En de orders worden geplaatstbij duizenden tonnen. Juist is bij Vickers weer de kiel voor een nieuw slagschip gelegd. Steeds grootere passagiersschepen voor de verruiming van den handel en de ver broedering der naties. Steeds zwaarder bewapender dread- noughts. Welke van dié twee zal op den duur den Blauwen Wimpel gaan voeren? GERH. VAN EYSSELSTEIJN. Rietoevers en rietvelden. Van aller lei bewoners en van een karak teristiek bedrijf. Dat is een stuk Nederlandsch natuur schoon by uitstek: een rietzoom langs het water. Die is in het klein wel haast overal te vinden. Die neemt hier en daar in het waterland, in den Biesbosch en in het land van Vollenhove, in het Princenhof en in het Naardermeer en op vele andere plaatsen heele gebieden in beslag. Dan is het geen rietzoom meer, maar een rietveld van vaak heel groote oppervlakte. Die rietzoom in het klein, dat wijde riet veld in het groot, zij geven woning aan allerlei flora en fauna. Zij zijn mooi op zich zelf en interessant door hun bewoners. Mooi op zichzelf; er is de te«re gratie van de eerste jonge pruiten in de voorjaarszon en maanden later het wiegen van de donkere pluimen in den najaarswind. Er is de ruisching van het ranke riet heel den zomer door. waarvan Gezelle spreekt en de schoon heid nog van de dorre en grauwe halmen als de schaatsen ons langs wijde wegen voor bij de wintersche rietzoomen voeren. De plant komt natuurlijk ook elders voor en is als Phragmites communis inter-nationaal bekend, maar wij mogen toch zeggen, dat rietoevers en rietlanden bij uitstek bij ons land behooren en aan een zeer groot gedeelte van ons landschap mede karakter en beko ring geven. Het riet is mooi op zichzelf. Maar daar mee houdt zijn schoonheid niet op. Er be hoeven maar wat flinke toeven te groeien langs sloot en meer, tot midden in het bouw land, langs een smal vaartje, tot midden in het duin aan een kleine plas, of de karakiet bourt er zijn nest in en laat zijn schetterend liedje hooren. Dat hoort bij het riet, zooals de merelzang bij het park behoort en de roep van de kievit bij de wijde velden. Het is of in het lied van dezen karekiet het riet zelf stem heeft gekregen, een wat harde, wat scherpe, maar toch bekorende en in elk geval karakteristieke stem. Bij het riet hoort ook de winde met zijn witte kelken en de munt met zijn geurig aroma. De moeraslathyrus hoort erbij in het natte veenland en het wilgenroosje met zijn hooge bossen groen door purperen bloei bekroond. Bij de wijde, uitgestrekte rietgebieden hoort de roerdomp, zijn schuwe verschij ning, zijn merkwaardige roep in den lente nacht. Over het riet vliegt de kiekendief en bouwt zijn horst in ontoegankelijke gebie den, zooals de zwarte stern erover vliegt en zooals de meeuw en het vischdiefje zich er graag vertoonen. In 't water langs den riet- zaam wil de waterlelie graag bloeien en de gele plomp, in 't natte land langs de oevers voelt de orchidee zich thuis en de ratelaar en het kartelblad. Ik doe uit een ryke overvloed maar een enkele greep. Ik noem de de vlinders niet, en al de insecten. Ik noem maar enkele namen, wil even slechts een suggestie van veelzijdige schoonheid geven, die de simpele rietzoom al en het wijde rietveld zooveel te meer aan den op- merkzamen beschouwer bieden wil. Ik heb dan over het nut van het riet in engeren zin niet gesproken. Niet over den arbeid die velen vinden in het snijden en het binden, het verladen en vervoeren, het dekken straks van het riet. Dat is alweer zeer merkwaardige en voor ons land karak teristieke arbeid. Het snij den van het riet met het rietsnit. het miniatuurzeisje als het ware dat daarvoor gebrnikt wordt. Vaak in behoorlijke winters met ijs £beurt dit Het- snijden en dat is het makkelijkst - de wateren bevroren zyn en ook het gankelykste moeras bereikbaar wordt binden van de rietbossen vormt daarna een B riet- als ontoc Het binden van ae - belangrijke winterarbeid. Het dekken slotte is een apart en veel vakkennis eischend bedrijf. In vele dorpen is nog rieten dak algemeen, terwyl ook dern landhuis een rietdek draagt, dat is en warm en in den zomer koe Van dat alles en zooveel meer nog spreek ons het ruischen van het ranke riet A. L: ten- ver- het mo tte vig B (Uitsluitend 2e hands artikelen). Van 15 regels 35 cent bij vooruit betaling. Afbraak-materiaal te koop, eiken, grenen, vuren en ijzeren balken, deuren, ramen, alle soorten timmerhout, brandhout, enz^ Afbraakhandel KANAALDIJK by het Oudorperdijkje, Alkmaar. Prima naaimachine 6-50, besten trap naaimachine 12.50, luxe hand- en trap naaimachines, z. g. a. n. (koopjes), P>"irna jongensfiets 7.50, kinderwagen 3.50. DEKKER, Laat 182. Te koop prima Motorrijwiel (Juncker) IK PK. en 2 rflzadels. Gevr. soliede platten wagen (niet te groot). J. SCHROODER, Groeneweg 3, Bergen. Te koop meisjesrijwiel 5.50, dames rijwiel 6 en 4, heerenrywiel met tor pedonaaf 5.50, jongensrywielen 3.50 4.50. LIMMERHOEK 18. en Prima mangel, beste veeren bedden en ledikanten, gemakskoffers en closetstoelen, witte fornuizen, pracht buffetten, stoelen, piano, enz., z. g. a. n. (koopjes). DEKKER, Laat 182. H. D., 3K P K, z. g. a. n., geheel uitge rust met duo en luchthoora, 75. RIJKSSTRAATWEG 425, Heiloo. De Rijwielhal Vrouwenstraat 4 bij het Ritsevoort heeft nog eenige z.g.a.n. dames- en heerenrijwielen met org. torpedonaaf en jongens- en meisjesrijwielen. Tevens een keurig jongensrijwiel, leeftijd 6 jaar. Te koop gevraagd lompen 6 ct., wol 35 ct., laken 24 ct. per K.G. BURGERING'S LOMPENHANDEL, Gr Nieuwland D 31, Tel. 2435. Groote partij kapokmatrassen, ledikan ten, dekens, gez. matrassen, waschtafels, nachtkastjes, waschstellen. Alle soorten Meubelen, z. g. a. n., voor een beetje. J. L. SOSTMAN Jr. Verk. lokaal, Ridderstr. 10. Pracht glazen vitrine-kastje voor choco lade enz. 6, petroleumlamp 2.50, prima veeren bedden uit nette inboedels, linnen kasten, fornuizen 5, luidsprekers 2.50. J. L. SOSTMAN Jr. Verkooplokaal Ridder straat 10. Te koop z. g. a. n. baanfiets, spotprijs. Te bevr. RICARDOSTRAAT 6, Rochdale, Alkmaar. Te koop een mooie roodbruine kachel met plaat voor den prijs van 12.50. DR. SCHAEPMANSTR. 12, Alkmaar. (Vervolg zitting van 31 Juli) Teveel naast elkaar. P. M. Br. en G. v. T. uit Alkmaar haal den op 27 Juni in de Harddraverslaan te Alkmaar een tweetal meisjes in, door welk voorval zij zich geïnspireerd voelden een wijle met de beide meisjes op te fietsen. Een politie-agent die het front van vier jonge lui zag aankomen voelde zich genoodzaakt tegen de twee nieuw aangekomen heeren proces-verbaal op te maken. v. T. die ter terechtzitting was verschenen, voerde aan dat hij met zyn vriend maar heel even naast de meisjes had gefietst, om dat ze even iets wilden bepraten. Eisch tegen P. M. Br. 2.— of 2 dagen hechtenis en tegen G. v. T. 2.of twee weken tuchtschool. Het hielp niet veel. De arbeider J. B. uit Alkmaar had eenige weken geleden voor den kantonrechter te Alkmaar terecht gestaan verdacht van hen gelen in de Zuidervaart te Oterleek. Aan gezien de verdachte toen aanvoerde dat hij in het geheel niet gehengeld had, was de zaak aangehouden teneinde de verbalisant te hooren. Hoewel de verdachte nogmaals aanvoerde dat hij in het geheel niet had gehengeld en dat de verbaliseerde ambtenaar, in casu veldwachter H. Vierstra uit Oterleek, zulks ook nooit zou hebben kunnen zien, stonden de verklaring van de veldwachter lijnrecht tegenover de lezing van den verdachte. Eisch 6.— of 4 dagen. Uitspraak 4:— of 4 dagen. Bakfietsen aangereden De vertegenwoordiger C. J. N. uit Bloe- mendaal, had op 28 April te Uitgeest in de Langebuurt met zijn auto een bakfiets aan gereden. Bttn Het bleek, dat er ter rechterzijde van Be noemden weg twee bakfietsen waren L dir^r JSi ZiCh °°k ter ^terzijde een dergelyk vehikel bevond. Verdachte die tusschen deze obstakel* door had willen ryden, had £h Jjggj f «•°edrbb.lkT«ur,'j,'^n"d™k °p feitelijk noodeloos h Verket'r goed in aanm-'kin» „1 hee,t ver_ boete van 5.__ subs V ei8chte een geld- o. subs. 5 dagen hechtenis. Eenzelfde geval had plaats gehad te Win- kei, waar de chauffeur L. de V. uit Wierin- gerwaard met zijn auto tegen de bakfiets van G. Schoen uit Winkel was aangereden Ook hier stonder er zoowel te rechter als ter linkerzijde van de Boschstraat te Win kel opstakels in den vorm van een groen- tenwagen en een bakfiets opgesteld. Echter kwam vast te staan dat de V sneller had ge- reden dan noodzakelijk was. De eigenaar van den groentenwagen C. de Bakker uit Winkel, had nog geprobeerd wat ruimer baan te maken door zijn kar op het oogen- blik, dat de V. naderde, wat meer aan den kant te rijden. Hierdoor zou volgens een le zing van den verdachte, de achterkant van de kar wat meer op den weg zijn gekomen waardoor h(j verder had moeten uitwijken waardoor hij met de bakfiets v. d. melksiyter G. Schoen in aanraking was gekomen. De toegebrachte schade aan de bakfiets beliep een totaal bedrag van 12.25. De ambtenaar vroeg een geldboete van 12.— subs. 8 dagen hechtenis met toewij. zing der civiele vordering. Uitspraak f 8.— of 4 dagen met toewijzing van de civiele vordering tot een bedrag van 12.25. Geen signaal gegeven. De chauffeur J. v. Br. uit Alkmaar, w« op den hoek Voormeer—Raaksje in botsing gekomen met een bakfiets, bestuurd door C. J. Klaver uit Alkmaar, v. Br. had op ge- noemden hoek geen signaal gegeven en had de bocht teveel links genomen zoodat de aanrijding onvermijdelijk was geworden. De ambtenaar die vooropstelde dat, met het oog op de huidige anti-lawaaicampagne, 't signaal geven tot 't hoogst noodzakelijke beperkt moet worden, was van oordeel dat de verdachte op genoemd kruispunt signaal had moeten geven en eischte 3.of 2 da gen hechtenis. Uitspraak 2.— of 2 dagen hechtenis. Gecoupeerd? De arb. LJ. J. R. was ten laste gelegd dat hij op 17 Mei met zijn fiets een voor hem rijdende auto had gecoupeerd. R. had n.L een autobus willen inhalen toen juist op dat moment van tegenovergestelde zijde een ander auto naderde. R. was hierbij tusschen de beide wagens bekneld geraakt en een eindweegs meegesleurd. Zooals ook door een getuige i decharge, J. Stolk uit Eg- mond, werd onderstreept, had de auto die uit de tegenovergestelde richting kwam, zich op de linkerhelft bevonden, omdat de ze wagen een stilstaande auto passeerde. Hierdoor was verdachte als het ware tus schen een wig terechtgekomen. De ambtenaar die het ten laste gelegde niet bewezen achtte vroeg vrijspraak. Uit spraak conform. Onvoorzichtig achter-uitgereden. De chauffeur M. B. uit Spanbroek was op 19 Juni in de Gasthuisstraat in aanrijding gekomen met 'n auto, bestuurd door zekeren Kallenbach. B. stond met zijn vrachtauto ter linker zijde van den weg en wilde achteruitrijden. Hierbij bad hjj niet goed uitgekeken en was tegen een uit tegenovergestelde richting komende wagen gereden. Eisch 25.of 15 dagen. Uitspraak over 8 dagen. Verkeerd ingehaald. E. Honing, wonende te Bergen aan Zee, reed op 21 Juni op den weg tusschen Dim men en Castricum en wilde een tweetal voor hem rijdende motorrijders inhalen. Na de eerste hiervan gepasseerd te hebben bleek de tweede motorrijder niet van zins te zijn hem langs te laten, daar deze zijn snelheid zoodanig opvoerde dat de heer Honing het raadzaam achtte maar achter te blijven. Toen hij weer naar rechts wilde gaan was daarop plotseling de reeds ge passeerde motorrijder P. Boef uit Amster dam hem rechts gepasseerd. Doordat een der inzittenden den bestuurder tijdig had ge waarschuwd, had deze een aanrijding kun nen voorkomen. De ambtenaar die de manoevre zeer ge vaarlijk achtte, eischte een geldboete van 15-subs. 10 dagen hechtenis. Uitspraak conform. (Uitspraken van de strafzitting van Vrijdag 31 Juli 1936). Overtredingen van d e M o- tor en R y w i e 1 w e t: N. T. te Ha renkarspel, 3 boete of 1 week tuchtschool. J. J. H. te Schagen, f 4 en 2 boete of 2 maal 1 week tuchtschool H. W. H. te Am sterdam 0.50 boete of 1 dag hechtenis. W. v. R. te Amsterdam, 1 boete of I dag hechtenis. C. S. te Amsterdam, A. J. v. G. te Amsterdam, H. B. te Alkmaar. A. Z. te de Ryp, ieder 1 2 boete of 2 dagen hechtenis. N. B. te Amsterdam, S. B. Z. te Castricum, X V. te Schermerhorn, W. C. T. te Alkmaar, H. C. M. te Amsterdam, ieder 3 boete of 3 dagen hechtenis. S. N. B. te Alkmaar, M. S. te Alkmaar, P. R. te Limmen, ieder f 4 boete of 4 dagen hechtenis, Th. v. D. te Uitgeest, 8 boete of 8 dagen hechtenis. Overtredingen van de Po* litieverordeningen: R P. v. d. V.te IJmuiden, P. E. S. te Am sterdam, ieder f 1 boete of 1 dag hechtenis- A. P. N. te Limmen, H. F. te Uitgeest, C. J- v. L. te Wormerveer, J. B. te Beverwijk, A. K te Hoorn, A. G. te Ede, ieder f 2 boete of 2 dagen hechtenis. P. v. W. te Zwaag f 2-50 boete of 2 dagen hechtenis. L. S. te Bak- kum, Th. B. te Zaandam, F. G. W. te Alk maar, M. R. S. te Alkmaar, W. N. B. Alkmaar, ieder 3 boete of 3 dagen hechte nis. Overtrad in g van artikel 403 van het Wetboek van Straf recht (openbare dronkenschap): D. D. te Alkmaar, 6 boete of 6 dagen hechtenis. Overtreding van de v i s s c h e- r i) w e t: L. D. te Heiloo, 2 maal 2 boete of 2 da gen hechtenis. A. T. te Oudkarspel, J. C* Koedijk, ieder 3 boete of 3 dagen hechte- nis. Overtreding vande Arbeid »- wet: J. G. K. te Bakkum, 3 boete of 3 dagen hechtenis.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 8