4*achten o ft £atuü en Juin torn» De „Queen Mary's van de lucht. Glimlachie j Op dit verzoek is gunstig beslist. Voorloo- pig zullen nog aanvragen in behandeling worden genomen. "I Vergoedingen. Engeland's gigantische luchtvaartplannen. Oude zeewegen... door de wolken. Ook in de lucht: „Nevigare neceese eet Plotseling werden deze colporteurs over vallen door een groep communisten die per fiets waren gekomen. Zij gingen de N.S.B.- ers met stukken hout, fietspompen en hon- denzweepen te lyf. De jongemannen werden deerlijk mishandeld, daar zij tegen de over macht niet opgewassen waren. Een der N.S.B.-ers ontving een slag met een fiets pomp op het hoofd en bleef bewusteloos liggen. Een andere een man van 64 jaar werd ook tegen de straat geslagen en mishandeld. Na dit optreden verdwenen de communisten in de richting Rotterdam. REGELING DER ZIEKENVERZORGING. Wijziging in het wetsontwerp. Bij vierde nota van wijzigingen in het wetsontwerp tot regeling der ziekenfondsen zijn verschillende veranderingen aange bracht. De minister heeft zich aldus de toe lichting tot deze nota gesteld gezien voor de vraag, of het ontwerp-ziekenfondswet moest blijven liggen of worden ingetrokken of verdere behandeling van dit ontwerp met het doel, dat een wettelijke regeling tot stand komt, noodig is. Hij is tot de slotsom gekomen, dat een wettelijke regeling om meer dan één reden in hooge mate ge- wenscht is. Allereerst, omdat er kleine fondsen bestaan, die niet dan gebrekkig in de noodige hulp kunnen voorzien. Fond sen met grooteren omvang zijn voor den geneeskundige verzorging der arbeiders noodig. Bovendien is het nuttig, dat eenheid van verzorging en van behandeling van zaken onder de fondsen bestaat. Daarbij is eenig toezicht van hooger gezag zeer wenschelijk. Er bestaat ook strijd tusschen fondsen en geneeskundigen. Er is een zekere neiging, de zgn. vrije artsenkeuze af te schaffen en de geneeskundigen te maken tot ambtena ren van de fondsen. Dit is niet in het be lang van den geneeskundigen stand en van de patiënten, die alleen bij zeer groote fondsen in beperkte mate wellicht eenige kunnen keuze hebben tusschen enkele aan dat fonds verbonden geneeskundigen. De vrije artsenkeuze wordt van de zijde der geneeskundigen voor de groote meer derheid terecht als eisch gesteld. Anderzijds moet worden gewaarborgd, dat het fonds, en de leden van het fonds, tegenover even- tueele misbruiken van de zijde der medici en pharmaceuten niet machteloos staan. De regeering heeft, ook in verband met art. 50 van de ziektewet, de roeping, te wa ken en maatregelen te nemen in het belang van de goede verzorging van zieke arbei ders. De minister stelt er daarom prijs op, dit wetsontwerp zoodra mogelijk verder te behandelen en het wet te doen worden. INSTALLATIE BURGEMEESTER VAN BREDA. Gistermiddag te drie uur werd de nieuw benoemde burgemeester van Breda, de heer E. W .Th. van Slobbe, als zoodanig geïnstal leerd. Wethouder van Buitenen zegt hem in zijn ■welkomstrede zonder eenig voorbehoud den loyalen steun toe van B. en W. en den ge meenteraad. Burgemeester van Slobbe wees in zijn rede op verbetering in den economischen toestand en waarschuwde tenslotte de Bre- dasche bevolking voor het communistische gevaar, dat, gesteund door buitenlandsch kapitaal, overal tracht kernen van onrust te stichten. MAJOOR BRASSER OVERLEDEN. Uit Zwitserland is bericht ontvangen, dat daar plotseling is overleden majoor J. P. Brasser, hoofdinspecteur van het zesde re giment veldartillerie te Leiden, die op een vierdaagsche bergtoer was. Majoor Brasser werd geboren te Uitgeest op 4 November 1883. Hij werd benoemd "ot tweede luitenant bij het 4e reg. veldartille rie op 19 Juli 1907, tot le luitenant op 30 September 1910, tot kapitein op 15 Maart 1923 en daarna volgde op 25 Maart 1936 zijn benoeming tot majoor bij het 6e regiment te Leiden. Majoor Brasser was ridder in de orde van de kroon van België. GOEDERENVERVOER NAAR BELGIE. Aangezien vele vervoerders niet op de hoogte bleken te zijn van de nieuwe bepa lingen betreffende het goederenvervoer voor rekening van derden naar België, of zich niet tijdig de gegevens konden verschaffen voor het aanvragen van de voortaan daar voor vereischte machtiging, heeft de Kon. Ned. Toeristenbond A.N.W.B. tot het Belgi sche ministerie van verkeerswezen het ver zoek gericht, den datum van 25 Juli, welke aanvankelijk als uiterste termijn voor de in zending der aanvragen was gesteld, niet te handhaven. Maar kind!doe toch zooals ik!als ik een brief krijg waar onaangename dingen in staan, scheur ik hem stuk, zonder hem te lezen! De Nederlandsche regeering heeft deze zaa in behandeling, teneinde een speciale eenvoudiger Belgisch-Nederlandsche rege ling te verkrijgen. Door dit uitstel wordt de kans vergroot, dat zulk een regeling tot stand zal komen, hetgeen de betrokken Nederlandsche vervoerders met instem ming zouden begroeten. I J. C. E. SAND OVERLEDEN. Gistermorgen is te Amsterdam plotseling overleden de bekende journalist J. C. E. Sand. De heer Sand was gedurende de laat ste jaren verbonden aan het „Algemeen Handelsblad", daarvoor aan de Telegraaf. Hy was tevens secretaris van de vereeni- ging „De Amsterdamsche pers". EEN VECHTPARTIJ TUSSCHEN JEUGDIGE AMSTERDAMMERS. Te half tien is gisteravond op Rapenburg te Amsterdam tijdens een vechtpartij tus schen opgeschoten jongens een zestienjarige knaap van zijn rywiel gesleurd. Het slacht offer kwam zoo ernstig te vallen, dat het bewusteloos bleef liggen. De geneeskundige dienst heeft den jongen, die een hersen schudding bleek te hebben opgeloopen, naar het Wilhelminagasthuis vervoerd. BIJBELKENNIS OP DE H.B.S. Antwoord van den minister op vragen van den heer Suring. Op de vragen van den heer Suring in ver band met een uitspraak, welke door een ver gadering van directeuren van eenige hoo- gere burgerscholen in de Noordelijke pro vincies zou zijn gedaan, nopens de wensche- lykheid op de openbare hoogere burger scholen voortaan meer aandacht te wijden aan de bybelsche geschiedenis, luidt het antwoord van den minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen: In de bedoelde vergadering heeft een der leden in een inleiding gewezen op het ont stellend tekort aan kennis van den bijbel by de leerlingen der openbare hoogere burger scholen. Verschillende directeuren onder schreven dit. Een der directeu/n opperde het denkbeeld, een systematische behande ling van een beknopte bybelsche geschiede nis te geven bij de les in de Nederlandsche taal. De meesten toonden zich daarvan afkee- rig en voelden meer voor een incidenteele behandeling bij het onderwijs in Neder- landsch, geschiedenis en letterkunde. De aanwezige inspecteur van het gymnasiaal en middelbaar onderwijs heeft daarbij opge merkt, dat men in de eerste klasse by de ge schiedenis, als men de Joden behandelt, eenigen tijd stil kan staan by de bybelsche geschiedenis en dat er in de Nederlandsche les bij de behandeling van uitdrukkingen, aan den bijbel ontleend, aanleiding is tot in gaan op de bybelsche geschiedenis, evenals in de literatuurles in de hoogere klassen, terwijl men ten slotte by de keuze van de lectuur ook kan denken aan bybelsche ver halen. Hiermede bleek de vergadering het eens te zijn. De minister is overtuigd, dat een leeraar, die aandacht wijdt aan de bybelsche ge schiedenis, geenszins in strijd komt met het karakter der openbare H.B.S., indien hij zich bij zijn onderwijs slechts gedraagt naar het voorschrift dat de onderwijzer zich ont houdt van iets te leeren, te doen of toe te laten, dat strijdig is met den eerbied, ver schuldigd aan de godsdienstige begrippen van andersdenkenden. De minister juicht het overigens toe, wan neer by het onderwijs aandacht gewijd wordt aan de bybelsche geschiedenis, voor zoover personen en omstandigheden daarte gen geen beletsel vormen. KNAAP BIJ HET OVERSTEKEN DOODGEREDEN. Gisteravond is de zevenjarige A. Boere op den hoek van de Schiedamschen Singel en de van Brakelstraat by het oversteken van den ryweg door een vrachtauto gegrepen. Een der achterwielen ging den jongen over het hoofd. De knaap werd naar het zieken huis aan den Coolsingel overgebracht, al waar hij bij aankomst is overleden. POSTVERZENDING NAAR SPANJE. Blijkens mededeeling van de Fransche postadministratie worden wederom brieven malen verzonden door de postkantoren te Madrid en Barcelona. De postverzending naar Spanje via Portbou is wederom her steld. De verzending naar Portugal geschiedt per schip van Fransche havens uit. Correspondentie voor Gibraltar, Tanger en Marokko (uitgezonderd de Spaansche zone) wordt via Marseille verzonden. KIND VAN DE TRAP GEVALLEN EN OVERLEDEN. Logeerde bij zijn grootmoeder. Het ongeveer 4)4 jarig eenig zoontje van de familie van Steendeler uit Amersfoort, dat logeerde by zijn grootmoeder, mej. de wed. Clements te Leerdam, had bij het op staan het ongeluk van de trap te vallen en op het hoofd terecht te komen in de bene den-gang Bewusteloos werd het ventje op genomen en de inmiddels ontboden genees heer constateerde een ernstige hersenschud ding. Zonder tot bewustzijn te zijn gekomen is het ventje in den loop van den middag overleden. WAAR STAAN UW MOTOR- EN CHASSISNUMMERS? De K.N.A.C. schrijft ons: De AJ.A.C.R. heeft van de Belgische Automobielclub bericht ontvangen, dat in verband met de snelle en eenvoudige af wikkeling der douaneformaliteiten de Bel gische douane-autoriteiten het noodzakelyk achten dat houders van triptieken en Car nets de passages en douanes op verzoek di rect de motor- en chassisnummers van hun wegens kunnen aanwijzen. In verband hiermede acht de K.N.A.C. het gewenscht er nogmaals op te wijzen dat men verstandig doet met alvorens op reis te gaan zich op de hoogte stellen van de plaatsen waar deze nummers zijn ingeslagen. En deze raad geldt niet alleen voor de automobilisten die naar België denken te rijden maar even zeer voor hen, die andere landen gaan be zoeken, LORD BEAVERBROOK OP WAALHAVEN. Op doorreis naar Londen. Met het Fokker-Douglastoestel H.B.-I.T.A. van de Zwitsersche luchtverkeersmaatschap- PÜ „Swissair" arriveerde hedenmiddag om streeks half drie Lord Beaverbrook, de En- gelsche krantenmagnaat, op Waalhaven. De gezagvoerder van het Zwitsersche toestel was de bekende piloot Mittelhofel, die ook de eerste film over het Abessinische land en volk heeft gemaakt. Lord Beaverbrok was bij een gezelschap, dat van Berlijn kwam, waar het tegenwoor dig is geweest by de opening der Olympische spelen, op doorreis naar Londen. DOUGLAS FAIRBANKS OP SCHIPHOL. Doorgereisd naar Berlijn. Onder de talrijke bezoekers en luchtrei zigers, die zich tijdens deze drukke dagen van de Olympische spelen, op Schiphol be vinden, was gistermiddag ook Douglas Fair- banks, die uit de Fokker F 22 de Roerdomp stapte, in gezelschap van zijn echtgenoote lady Ashley. Hij ging met de Douglas Oeverzwaluw door naar Berlyn. VLEUGEL VAN DE „CLOUD OF IONA" GEVONDEN? Het jacht „Chantecler" van Quistrehan heeft by de klippen van Minquiers, op een mijl afstand van Bisse-Le-Marie (Fr.) 'n deel van een vliegtuigvleugel van 6 meter lengte gevonden. Vermoedelijk is dit een deel van 't watervliegtuig „Cloud of Irona" dat sedert drie dagen is verdwenen. ZWEEFVLIEGER NEERGESTORT EN GEDOOD. Binnen het kader der Olympische spelen zullen ook zweefvliegdemonstraties gehou den worden. Bij een oefenvlucht is gister middag tegen 5 uur de Oostenrijker Stief- sohn tengevolge van het breken van een vleugel van zijn toestel, neergestort in de nabijheid van het vliegveld Staaken. Hy kwam daarbij om het leven. 1 De regeeringscommissaris voor de Ak kerbouw en de Veehouderij stelt, na de commisise te hebben gehoord, de vergoe dingen vast. 2. Bij het uitbrengen van haar advies i* de commissie gebonden aan de haar dooi den regeeringscommissaris voor tien Akker bouw en de Veehouderij gegeven richt lijnen. STEUN AAN TEXELSCHE SCHAPENHOUDERS. 33.000 beschikbaar. Ter aanvulling van het gister reeds mede gedeelde laten wij hier het heele besluit van den minister volgen: Aan hem, die schapen houdt in de ge meente Texel en persoonlijk heeft onder teekend een formulier, welk formulier door hem moet zijn aangevraagd bij de advies commissie ten gemeentehuize van Texel binnen een maand na dagteekening van deze beschikking, en hetwelk vóór de op het for mulier vermelde datum door de commissie moet zijn ontvangen, wordt een vergoeding verleend per fokooi, welke is begrepen on der het aantal, bij de inventarisatie van de maand Mei 1935 opgegeven in de rubriek „Fok-ooien, vóór 1935 geboren", ten be drage van: a. 1.20, indien hij ten genoege van den regeeringscommissaris voor de Akkerbouw en de Veehouderij aantoont, dat de scha pen houderij hoofdbestanddeel is van zijn bedrijf, en indien van dat bedrijf op de datum van de inwerkingtreding van deze beschikking ten minste twee derde gedeelte van de kadastrale oppervlakte van de in exploitatie zijnde grond intensief voor de schapenhouderij wordt benut en naar de gegevens van de inventarisatie van de maand Mei 1936 ten hoogste 15 ten honderd van de kadastrale oppervlakte van de cul tuurgrond op andere wijze dan als grasland wordt gebezigd; b. 0.90, indien hy niet behoort tot de genen, bedoeld onder a, en een bedrijf heeft, waarvan op de datum van inwerktreding van deze beschikking ten minste 50 ten honderd van de kadastrale oppervlakte van den in exploitatie zijnde grond voor de schapenhouderij wordt benut. Twee oommissies. Ingesteld wordt: a. een Adviescommissie voor de steun- verleening aan de schapenhouderij op Texel; b. een Commissie van Beroep in zake de steunverleening voor de schapenhouderij op Texel. 2. De Adviescommissie voor de steunver leening aan de schapenhouderij op Texel is samengesteld als volgt: mr. A. F. Kamp, burgemeester der ge meente Texel, voorzitter; A. J. Keyser, voorzitter van de afdeeling Texel van de Hollandsche Maatschappij van Landbouw; R. W. Stoepker, voorzitter van de afdee ling Eierland van de Hollandsche Maat schappij van Landbouw; C. de Wit, voorzitter van de afdeeling Texel van de Roomsch Katholieke Land- en Tuin bouwbond Jn. Vlaming, voorzitter van de afdeeling Texel van de Christelijke Boeren- en Tufn- dersbond. Tot secretaris van de commissie ia be noemd: C. Jonker, secretaris der gemeente Texel. 3. De Commissie van Beroep in zake de steunverleening aan de schapenhouderij op Texel is samengesteld als volgt: ir. L. de Vries, Rijksveeteeltconsulent voorzitter; E. Dz. Govers, voorzitter van het Teael- sche Schapenstamboek; ir. W. J. M. Dekker, secretaris van de Landbouw-Crisisorganisatie voor Noord- holland, Van de beslissingen van den regeerinc. commissaris voor den Akkerbouw en d Veehouderij staat beroep open by den mi' nister van Landbouw en Visschery, die be~ lastslist na de Commissie van Beroep te hebl ben gehoord. Deze beschikking kan worden aangehaald onder de titel: „Steunbeschikking scha oen houderU op Texel 1936". I (Van onzen correspondent.) Londen, 1 Augustus Na de sensatie, die het bericht verwekte, dat een zusterschip van de „Queen Mary" gebouwd zal worden nog groote, nog sneller en luxueuser dan de Oceaanreus. die aller bewondering opwekt, en a tout prix winnares van den Blauwen wimpel valt ons thans het bericht op het lyf, dat de toekomstige oceaan- vliegdienst al zoo- wat in kruiken en kannen is. Het Britsche wereldrijk zet er alles op om haar oude suprematie op zee en in de lucht te herwinnen .John Buil klemt de kaken op elkaar, enkele dagen geleden nam hy het besluit Frankrijks „Normandie" te verslaan Ia het te verwonderen, dat nu de aandacht gevestigd wordt op „The Old Dutchman", die het met z'n K L M.-vliegtuigen altjjd 'n klein beete sneller doet? Over het werk van onze luchtvaartmaatschappij heeft tot nog toe naar buiten in de Engelsche we reld een stilzwijgen geheerscht, duizend maal welsprekender dan de felste redevoe ringen. Tenzij het niet anders kan, tenzü in een roemruchtige airrace een of ander obscuur „vliegend hotel" met passagiers en volgeladen met mail de speciaal gebouwde racevliegtuigen bijhoudt, alsof een dikke theetante een Marathonlooper tot aan de fi nish by houdt en aan zijn hemmetje trekt. De hulde, die de Brit aan de flyving dutchmen heeft moeten maken bevatte voor hem zelf de consequentie: en nu wü weer! Beter, sneller dan de anderen. Holland zal zeker niet blind blijven voor het feit, dat Engeland aan het in-loopen is. Het wil vóór komen! Dat ia echt Engelsch. De zet, die nu gedaan wordt is zéér sterk. Op weg naar Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika laat men Europa met figuurlijk, maar ook letterlyk „links liggen". De meuwe vheg- booten, die een actie-radius van duizend mijl bezitten, gaan in één ruk door naar Gibraltar, van Gibraltar naar Malta, van daar naar Alexandria, en over de Roode Zee naar Aden, Engelsche havens zonder uitzon dering. Tenminste: dit is mogelijk Mis schien zal het économischer blyken Marseil le en Brindisi aan te doen: dat zijn echter details Engeland heeft om het gebruik van deze havens niet te bedelen. Twee van de negen-en-twintig viermoto rige vliegbooten worden speciaal versterkt om te experimenteeren op het Oceaan-tra ject Ierland-Newfoundland, een afstand van tweeduizeind myL Hun actieradius, mits voorzien van extra tanks, zal ruim ander half maal dien afstand bedragen. Van Newfoundland gaat het dan recht op New York aan, met een honderdvyftig myl per uur-vaart. New York, waar de constructeurs der Amerikaansche Sikoraki-vliegtuigenfa- brieken bezig zyn aan een nog fantasti scher project: het ontwerpen van een su perboot, die met veertig passagiers en mail in één dag U.S.A. en N.S. Kingdom zal ver binden. - Kan men nog van experimenteeren spreken. Kan men nog van experimenteeren spre ken? Geen datum, zelfs nog geen jaar staat vast, maar de wyze waarop hier voorberei dingen getrofen worden wyst er op dat de regeering meer dan theoretische zekerheid heeft aangaande de uitvoerbaarheid van de ze lijnen. In Hamble gaan tweehonderd pi loten weer „naar school". Het zyn de meest ervaren vliegers uit alle deelen van het Imperium, de leidende „seniores", die ove- minstens 10.000 vlieguren en een twintig jaar oorlogs- en vredeservaring beschikken welke op de banken gaan zitten om les te krijgen in... zeevaartkunde. Want in de lucht zyn voor hun geen moeilijkheden' zü moeten leeren stijgen en dalen op het woe lige zeewater, en het „aanvaringsregle ment" uit hun hoofd leeren Omstreeks 1940 zullen deze piloten allen het commando voeren over vliegbooten die in razende vaart Amerika's Oostkust. Euro pa, Zuid-Afrika en Australië verbinden: de Amerikanen hebben met hun „China-Klip- pera" den Stillen Oceaan doen overspannen. Deze maand atart de eerste „Klipper" achttien passagiers en post, voor haar n*. genduizend mijl run tusschen San Franaisco en Shanghai. Niet in tachtig als bij Juieg Vernes, maar in acht dagen zal men dan xond de wereld reizen. Van de twee honderd „scholieren" zijn er vandaag al tachtig over hun boeken gebogen! Engelands modern^ transportmiddel gaat de oude zeevaartweg® opzoeken. Een merkwaardig feit, waar ik in alle be scheidenheid mijn luchtvaartlandgenootea uit het oude Holland van de zee even qb attent zou willen maken. De Qneen Mary's van de ioch|. Negenentwintig vliegbooten voor Impe- rial Airways zyn besteld bij Short Brother» in Rocheater, de grootste order ooit op dit gebied geplaatst. En de eerste van deze vloot, de „Canopus" is reeds in de lucht Het is een, ondanks de geweldige afme tingen, zeer elegant vliegtuig, voorzien van vier luchtgekoelde Briatol ,.Pegasus"-moto» ren, die per «tuk duizend paardekrachtoi ontwikkelen; de schroefbladen zijn verstel baar, en kunnen, samen met de verstelbsw vleugelkleppen een kolossale lift veroor zaken. die een veilig dalen en stijgen ver zekeren. Die vleugelkleppen moeten nogal revolu- tionnair zyn. Short Brothers doen er ten minste zeer geheimzinnig mee. Zy bedragen 55 procent van de spanning, en hebben het drievoudig effect dat zij de vleugelbelasttag reduceeren. de kamer accentuceren zonder de strooming over den vleugeltop te sto ren, en den gevaarhoek van den vleugil aanzienlijk vergrooten. Als luchtrem doss ze de lift van de booten met dertig procert toenemen. Het interieur is zéér luxueus ingericht» bar en promenade zyn aanwezig; de vier- en-twintig passagiers hebben alle ruimte, terwijl slaap-accomodatie voor een zestien personen gemaakt kan worden. International samenwerking M stand gekomen. Er zal nog wel het eenen ander beproefd en uitgedacht moeten worden, b.v. wanneer over New-Foundland, wanneer over de Bermudas gevlogen moet worden, maar het lichaam, dat deze vluchten organiseert, be staat reeds, en de financiën zyn verzekerd. Wy vernemen hierover meer. Er is een com pagnie in opri hting. waarin vertegenwoor digers van het Engelsche, Iersehe en Cana- deesche gouvernement zitting hebben. Im- perial Airways, gemachtigden der Bntschs regeering, houden 51 procent, het Ca nadoe- sche en Ie ache gouvernement ieder 24)4 procent van het kapitaal. In ruil voor de landings faciliteiten, door ie Vereenigde Staten verleend, krijgt Pan-American Air ways vergunning tot het gebruik van enkele vliegvelden in Canada en Newfoundland. Of de V.S aan dezen oceaandienst op den duur gaan deenemen. is nog niet bekend. (Het staat vast, dat zy voorloopig aan den Stillen Oceaan werk genoeg zullen hebben!). Hoe lang zal het nu nog duren voor er kapers op de kust komen? Het ligt niet op den weg van Duitschland en Frankryk rustig toe te zien en zich de kaas van het brood te laten eten. Frankryk heeft reeds een dienst op Zuid-Amerika. En Duitschland broeit, zooals men zich zal herinneren, al jaren lang op ie idee van een reusachtig vliegveld in open zee. Colonel Charles Lindbergh is te Berlijn gast van generaal Göring. Er gaan hier hard nekkige geruchten, dat deze air-minded luchtvaart-minister plannen koestert, nog dezen herfst een Duitschen dienst op New- York in het leven te roepen, een half jaar eerder dan de Britten. Maar het zal hem zwaai' vallen. Voor ons .and is dit alles tevens van vitaal belang. Men vraagt zich hier ook af, wat Lindbergh's Europeesche tournee beteek ent. En zyn bezoek aan Duitschland. Maar Lindbergh.verlegen en gesloten, vertelt aan iedir, dit het gelooven wil, dat hy vacantie houdt! GERH. VAN EYSSELSTEIJN.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 8