FLITS F N VANHET_ WITTE I> EK De plaats van ons land in de filmhistorie. KARL LUDWIG DIEHL. r- ONZE BIOSCOPEN, -j i* At> talkie" haar intrede deed, was het uit Vlaamseh» filmgeschiedenis. Iets over de event-gerde. De film en de natte zomer Miniatuur-filmpjes. dïükin kam. *1"** on llJn m kSiïSÏÏP Ul#n j„ «llerlaatstc van mei de gelijkwaardigheid van Neder la n i.a.v. andere landen Waarom zouden we in dezen ook voor de film niet zoo bijeter belangrijken tijd niet eens een genoeglijk praatje maken over hetgeen on» eigen land zooal in den loop der tijden op filmgebied heeft gepres- teerd? En het is mieschien wel aardig om daarin de prestaties van onze zuiderburen in het Vlaanderland te betrekken. Immers, Nederland en Vlaanderen heb- ben beide een eenigszins andere houding tegenover de filmversehijnselen aangeno men dan de meeste andere landen en dit zal vermoedelijk wel het gevolg zijn van het feit, dat tot voor kort deze landen geen filmindustrie bezaten in den gebrui- kelijken zin. Wel werkten hier enkele individueele krachten, die van tijd tot tijd met een proef stuk voor den dag kwamen, doch van een re gelmatige filmproductie in den zin van film industrie was nooit sprake,, tot vóór twee jaar. Aan deze voor-industrieele periode zijn de na men verbonden van Joris Ivens, Manuus Fran ken, Jan Min, Jan Teunissen, Kees Strooband, J. C. Mol en anderen. Toen de geluidsfilm haar intrede deed, raak ten al deze zeer verdienstelijke werkers op den achtergrond, omdat de geluidsfilm groote financiëele offers vergde, welke zij niet kon den opbrengen. Het algemeen verschijnsel deed zich ook hier geldeni de avant-garle werd op geslokt door de industrie, die de dure geluids films wil kon betalen. Vanaf dat oogenblik was het uit met de gelijkwaardigheid van Hol land ten opzichte van andere landen. Het is n.1. een feit, dat vóór de komst van de „talkie" onze filmers, harde en talentvolle werkers als zij waren, zich gemakkelijk konden handhaven naast de bultenlandsche cineasten, die evenals zij zich erop toelegden de film te gebruiken als een edelen vorm voor haar gedachten en ge voelens. Zij waren nu eenmaal geen zakenlie den, vroegen niet om commerciëele winst, doch om artistieke voldoening en meer nog om begrijpend contact met de toeschouwers. Ziehier het feit: van een regelmatige groote massa-productie was dus geen sprake. En hier ligt zeer waarschijnlijk de oorzaak van het ge lukkige feit, dat de filmcritiek in ons land over vrijwel de geheele linie «Werper op de mm* kunst is ingesteld dan in vele landen het ge i w-s, al zal anderzijds ook de specifieke vrij heidszin der Nederlanders daaraan hebben dij- Wlj^ontleenen nu interessante bijzonderhe den van het verdere verloop aan het han ige boekske, dat A. v. Domburg daarover op pa- pier gesteld heeft in zijn „Levende Schadu wen", waarin hij over deze kwestie het vol gende zegt) Sinds de geluidsfilms was met één ruk de avant.garde van het terrein verdwenen. Een enkele filmer, als b.v. Jan Teunissen, vond emplooi in de filmindustrie, doch dit ge schiedde in ondergeschikte werkzaamheden. Alleen Maunus Franken had gelegenheid op Java een film te maken voor een Indische maatschappij Schrijver bedoelt hier de film „Parel, een rijstlled van Java", In het algemeen toonde de industrie zich af- keerig van de jonge menschen, die toch zulk verdienstelijk werd hadden verricht. Zij lieten regisseurs uit het buitenland komen en begin- gr daarbij de groote fout, dat zij steeds uiterst middelmatige of zelfs minderwaardige krach ten uitkozen. Door deze buitenlanders werden de eerste Nederlandsche geluifslims gemaakt, waarvan de meest opvallende eigenschap was, dat zij alles behalve Nederlandsch van karak ter waren. Een tweede opvallende eigenschap bestond hierin, dat deze films ook van goeden smaak verstoken waren. Ten onrechte meen den de ondernemers, die de films financierden, dat zij slechts aan hun geld zouden komen do het publiek platte en laag bij de grond- sche kluchten voor te zetten. Kunst, zoo rede neerde men, begrijpt het groote publiek niet, doch men vergat dat er nog een groot verschil bestaat tusschen een banale en een superieure klucht. Het publiek zelf heeft dat trouwens overduidelijk bewezen. Er zijn thans een twin- tigta. Nederlandsche gs'-'isfilms gemaakt, waarvan „De Jantjes" de eerste was. De mees te hébben zich op „De Jantjei" geïnspireerd, vergetend dat deze film haar succes voorname lijk dankte aan het feit, dat het de eerste was van een reeks en aan het feit, dat de stof van deze film reeds een duizendtal opvoeringen op het tooneel had beleefd, Het ging dan ook met dit soort kluchten zienderoogen achteruit wat de belangstelling van het publiek betreft, Het resultaat was aan ou», u«. j.„„|fd.n ca, n.1. „Kermisgasten van denzeHden als „De Jantjes" fiasco heeft geledI Daartegenover staat, dat b.v. „De Kn ter", „Op Hoop en zegen' Met een enkel woord noem den wij reeds op onze film pagina van de vorige week den naam Karl Ludwig Diehl, een nog steeds zeer geziene-Ufa- medewerker. Hij moge dan meer in ernsti ge en bezadigde rollen zijn roem behaald hebben, zijn spel als de fijn-gevoelige charmeur (vaak in het type-officierl) weet immer groote bewonde ring af te dwingen, Karl Lud- wig Diehl is nu de tegenspeler van de eharmante Heli Finken- zeller in de film „Auf höheren Befehl", een rolprent met mili tairen inslag, doch wars van eenige dictatoriale uitbeelding, waarvoor de Ufa in haar bui- tenland-producten angstvallig waakt. dan ook, dat de allerlaatste deze reeks, n.1. „Kermisgasten regisseur U.l b v. sn „Lentelied" {ven Simon Koster), zoowel bij de critiek al* bu publiek een bijzonder, aandacht verkregen^ Hiermede is bewezen, dat de N den aanvang er op g.w.s.n h.d d.t d. N.d.r. landsche filmindustrie aan de filmtraditie an het land verplicht was om film» gen, die techniseh verzorgd en naar de respectabel waren, gelijk had- Op d# d wijs. verging het da Vl.am.ch. fita- Da ••rit» „De Witte" (naar een novelle van rnes» Clae. gemaakt) boekt, het succes van een n euw.g- heidje, de tweede „Alleen voor U kte aan zienlijk en de derde, evenals de wee andere door Jan V.nd.rheyden vervaardigd, en |eU- teld „Uilenspiegel leeft nog", »frd nauwelijks nog aangekeken door het publick. Deze opmerking geldt voor dc belangstelling in Noord-Nederland. Vlaanderen heeft slj" films met meer aandacht ontvangen dan un producten in het Noorden ondervonden, doch Vlaanderen had op het oogenbH dat een e- derlandsche filmmoeheid ontstond, nog geen twintig eigen films de revue zien paeaeeren. De critiek echter, die van Vlaamsche znda op a» Vlaamsche film. is geleverd, laat geen twij e of het intelligentere deel van het publiek zag in de Vlaamsche film. weinig perspectief, ter- wijl de radicale critiek van het begin af bl,l*r weinig illusies vermoeht te koesteren. In de dagbladen hier en daar, doch in de tijdschriften vrij algemeen, werden de Vlaamsche films uit de geluidsperiode met weinig geestdrift ont- vangen. Toch heeft ook Vlaanderen fijn avant-gardis- ten gekend. Met name, om er slechte twee te noemen, Maurits Vermeulen en Charles de Keukeleire. Laatstgenoemde is zich een tijd lang te buiten gegaan aan cerebrale experimen ten, die het niet verder brachten dan een ge waagde en weinig verantwoorde montagedruk- te, waaruit geen enkele dwingende kracht te ontwaren viel. Tot zoover de auteur. In het algemeen kan men zeggen, dat de Ne derlandsche- en Vlaamsche filmindustrie zich te weinig bewust gemaakt hebben van de waarheid, dat het publiek evengoed tot het ge nieten van een nobele filmproductie, zoowel in ernst als in het komische genre, te bewegen is, als men maar den moed heelt het publiek goede dingen voor te zetten. Op dit oogenblik staat het niet al te best met de filmindustrie, doch het >s de vraag of men dit betreuren moet Misschien ligt hier wel het oogenblik van kentering ten goede en het feit, dat „Lentelied" werd voltooid en dat de film „Jonge Harten" op haar manier een stap voorwaarts bateekent, wijst erop, dat men tot andere inzichten gaat komen en dat men een verdienstelijker gebruik aal maken van het filminstrument. In het belang ven de film en van het Neder landsche taalgebied is dit te hopen Er ia ondank, de aomer-alapte in de fllminduatrie. hfi do Ufa een uitent belangrijke film uitgekomen, die in Dult.chland zeer veel etof tot crttlek heeft doen opwaai* en binnenkort ook In ona land In roulatie komt. Hierboven „sterk spel" van ELI8ABKTH WENDT - THEODOI LOOI 1, desa film, welke den titel „Die Stunde dlr Vereuchung" draagt. HET LEVEN IS NIET ZOO KWAAD. Roxy Theater. In het Roxy Theater zien we deze week een Hollandsche film met Fientje de la Mar en Lou Bandy als hoofdpersonen. Het leven ia niet zoo kwaad is in vele op zichten een wat laat komende pendant van The Broadway Melody en soortgelijke scheppingen; een film met een vrij onbetee- kenende handeling met als hoofdmotief of liever hoofdgebeuren een revue en wat dies meer zy. Veel hangt in zoo'n geval van de show af en het is jammer, dat dit hier in vele opzichten tekort schiet. Maar ondanks dit alles weet Lou Bandy op de hem eigen manier er in groote mate de gang in te hou den in z(jn creatie van een Amsterdamsch koopman, die van de straat wordt opge- vischt en als revue-artist moet optreden Achteraf hangt het baantje van „de fijne meneer uithangen" hem al gauw de keel uit en zoodra hij dan ook de kans schoon ziet, verdwijnt hij weer van de planken om zijn oude plaats op de Nieuwmarkt weer in te nemen. Van het voorprogramma noemen we be halve het journaal een aardig teekenfilmpje en een tweetal grappige korte voorfilmpjes. JONGE HARTEN. In de Bioscoop Harmonie. Zoo is dan dc film Jonge Harten, waarvan de buitenopnamen op het eiland Texel ge schiedden, thans in de Harmonie aangeland op haar 'nog niet zoo heel lang geleden begonnen reis door Nederland, Menige bezoeker van gisteravond de zaal was behoorlijk bezet heeft verschillende plekjes van het door steeds meerderen be zochte eiland herkend en de anderen hebben zich kunnen overtuigen, dat er een mooi breed strand is met hooge duinen, waar het heerlijk is te toeven bij zon en zomer. Dat maken ook de jonge lieden wel duide lijk, wier vroolijke lach en speelsch gedoe op het witte doek worden weergegeven. Men rijgt niet den indruk, dat hier gespeeld werd voor de films levendig en natuurlijk is hun vroohjk en opgt «kt kampleven, hun spel aan het strand en hun verontwaardiging, al. één tin hTV °°,"t dtl d,r 'on^ d»»>" van het gezelschap er plotseling vandoor is folnd l W" mkar wild,n de u' "V" VOOrm""n d"1 van een w "I ,!?r b"lond#r gelaagd mag he.t.n. Na hetgeen w„ ,1 ««rd.r over Jong. Harten hebben geschreven, geloov.n wij, dat we w.1 kunnen volstaan met ieder aan te sporen, deze Hollandsche film zeker één der beste van de ot dusver verschenen Nederlandsche rolpren ten te gaan zien, wat zal beteekenen een paar uren van genieten van jeugdige levenslust. Het voorprogramma is een prettige inleiding tot het hoofdnummer; muziek, zang en dans vormen den hoofdtoon in een peer nummers, terwijl er bovendien te zien wordt gegeven h - de cowboys paarden enz. vangen. En dan is er natuurlijk nog een serie geïllustreerd nieuws van alle landen der aard- Het is een bekend verschijnsel, dat de op brengst van de films voor een groot deel afhangt van de recettes, die in de groote ste den worden gemaakt, terwijl de verhuurkansen in de provincie afhangen van wat de films in de hoofdsteden „doen", Dat is overal zoo in de wereld en films, die voor een hoofdstede lijke première niet in aanmerking komen, leve ren in de kleine plaatsen het minst op. Daarom ook is er de importeurs veel aan gelegen hun producten het eerst te vertoonen in b.v. Lon den, Parijs, Berlijn of Amsterdam en dan het liefst in de maanden, waarin het bioscoop bezoek het drukst is. In Amsterdam is het de gewoonte in de laatste jaren des zomers tóch groote films in te zetten; vroeger was dat anders en in het bui tenland reserveert men nóg altijd de beste pro ducten voor het filmseizoen, dat in den herfst begint. De 7 weken regen, welke wij achter den rug hebben, doen ook hun invloed gelden bij de zomersche samenstelling der program ma's en die samenstelling dreigt in Frankrijk een ramp te worden voor de inheemsche industrie. Want wat is het geval? Gedurende de somermaanden plegen de Pa- rijsche bioscopen reprises te geven, het bioscoopbezoek is dan niet groot, en het komt er zooveel niet op aan wat er vertoond wordt Maar in dezen natten zomer loopen de bioscopen beter, en dus moeten er nieuwe pro- gramma'e zijn, De groote Fransche films heb- ZIJ TROUWT HAAR BAAS. City Theater. Elke film waarin Claudette Colbert een hoofdrol vervult geeft alleen daarom reed» een bijzondere voldoening, omdat Claudette Colbert zich door de volkomen beheer- sching van diverse genres een eersterangs- kracht heeft getoond, Haar levendige spel boeit steeds en ook in het hoofdnummer, dat deze week in het City-theater wordt vertoond, is de vertolking van de rol van Julia Scott een attractie. Julia is de secretaresse van een groot za kenman, Barclay genaamd, Zij is een groote steun voor de zaak en heeft in de zes jaar, dat zij in functie is haar baas lief gekregen. Maar als zij merkt, dat Barclay ongevoelig blijft en alleen aan de zaak denkt, wil zij weggaan en dan om Julia te behouden, vraagt Barclay haar ten huwelijk. Dit gaat door, maar het ware is het toch nog niet. Bij de stijve zakelijke Barclay ontbreekt de liefde en opnieuw moet Julia alles in 't werk stellen om haar doel te bereiken. Alleen door 't opwekken van jaloezie la dit mogelijk en moet men zien op welke aar- d,t «odeelte der film wordt ge- vnnrL. Juli" b,reiJtt haar doel en de tg*"om®n reU m#t haar vriend Barlett kên h 1?°r' m"r Jull# en Barclay ma- ClaudetteUr iïïllde reisblljetten. Behalve Claudette Colbert trekken Melvyn Douglas de aandacht als Barclay, de jeugdige Carth Fel ow.es a.ls bet harteli)ke kind, Raymond Walbuin als de butler en Michael Barlett als de vriend van Julia. ben de febrikanten lagen liggen tot het naiaar. en de Amerikaansche importeurs hebben sich gehaast de markt te overstroomen, sn hun hun films in Parijs te verhuren voor belaehe!i|k lage prijaen. Er is schaarsehte aan „aomer- fllmswelnu de Amerikanen leveren se, veelal voor 190 per week, waarbij dan nog 120 komen voor bewerking met Fransche titels «asen verhuureondities voor d* betere producten, als de aomer voorbij ia. Hierdoor gaan de verhuurprijsen voor de Franscl). films, die na Augustus uitkomen, nu reeds sterk naar bensden, en waar een dragelijke film niet onder een millioen franc, is te ma ken, komt de Fransche industrie in de ver drukking. De fabrikanten wenschen invoerbeperking,,, het oude lied, maar Frankrijk heeft een ever- eenkomst met Amerika, die nog een jaar loopt en onder deae omstandigheden aiet het er voor de Fransche industrie niet rooskleurig uit, „Itage btruck" gereed Do nieuwe groote musical-film „Stage Struckmet Dtck Powell en Joan Blondell, welke onder regie van Busby Berkeley werd vervaardigd, is thans te Burbank gereed ge komen. Behalve Powell en Miss Blondell, verleen den medewerking: Jeanne Madden. Warren William, Frank McHugh, Craig Reynolds, Carol Hughes, Spring Byington, Henry O' NeiU, Johnny Arthur, Lulu MacConnelL Ho- bert Cavanaugh en Mae Jerome. Ook de „Four Yacht Club Boys" treden in d< musical op. Joan Blondell ia „Let'a Pratend". Joan Blondell en James Molton sullen de „loading"-rollen vertolken van de bij War nor Bros in productie komende romantisch- getinte musicalfilm „Let's Pratend". (iordon Hart van ex-geeelalijke lot filmacteur. Een zeer bruikbare karakterspeler, die voor korten tijd nog het ambt van geeste lijke uitoefende en die als leeraar in de filo sofie aan het Whilman Collega in Walla- Walla, Washington doceerde, is door War ner Bros geóngageerd. Zijn naam is Cordon Hart. In „The White Angel" en in „The Charge of the Llght Brigade speelde hy on belangrijke rollen, doch in „China Clipper zal Mr. Hart een belangrijke rol te vertol ken krijgen. Kay F ranch, volgende film. Men bericht den aankoop van de filmrech ten van „Retunr from Limbo", dat ah) feuilleton verscheen in „The Saturduy Evening Poet" ven de hand van A. H. Z Carr. De ftlmonderneming wü Kay Francia da hoofdrol laten vertolken. De regisseur heeft in deze film zeer goed werk geleverd en het speciale Amerikaan sche filmwerk aen eigen cachet gegeven. Twee mooie Journaals, een zeer aardige gekleurde teekenfilm un een komische twee-acter gaan aan 't hoofdnummer als voorprogramma vooraf. DE VROOLIJKE VAGEBONDEN EN ZOytOO MIJLEN OVER ZEE. Victoria Thsater. Ulke VaaeboriHr'*"Th?'t*r tr,d,n d« Vr®°- den dtkkïn tS*" °lin d' Eedeanten van d'tmasd hun 8Un Uurel Me" a «naai hun avonturen in oen allerbekoor- m«nneti...nP.m)',W,r,Id' Wk'rin "'d' een rol hlkkL ,n "ifs Moeder de Gans Ulk, m.nuh*. «,rr,rin o» - uik'ioon'n..,"»1:,;:: S"k a" Jeakonlne oen eprook- •chen die h«if I0°ien. boemmenschen VeXr h«lf niensch zUn. met aen even b.w n,u h®rdennn«tJe, die trouwen, maar „„h®" nultBP*ler den ouden bok g<?dwar9boomd wordt door reusachtige;, schoen Tf" u n'erb'J Pcn ciioin als woonhuis en een FUm Het meisje, dat barald la voer aen kus te sterven, is verre van dood. Er lijn meiajba. die het niet kan ecK«|tP wie de eerste steen werpt, als date mstr een diamanten ia. Een millionalrevrouw, die hot figuur van een meisje fineert Ie gewoonlijk te dik. Het hooft geen nut Uch op te winden om een man, die een lafaard ia. De afstand naar het hart van een gold ligger Ie precies een steenworp. „FeIe Jee" veer de camert Joe E. Brown'e nieuwste Olm „Polo Jee" is thans in productie by Warner Broc. Ce* rol Hughes, een van de nieuwete aan win sten aal als tegenspeelster vin Joe l Brown optreden De film staat onder regu van William McOann. Horna In Rolland aal schrijven voor „Danten"-film, De vermaarde Franeche schrijver Re- ma In Rolland hooft van Warner Brog de opdracht gekregen tot hot echrUw var. hot scenario voor do film „Denton" sn beeft deze aanvaard. Max Reinhardt. die de film tal regts- aeeren ia op weg naar Europa om met der. schrijver van hot manuscript var gedach ten te wiaeelen. Het ligt in de bedoeling Paul Munl de titelrol te laten vertolkon. Onberekenbaar Hollywood- Ronald Colman treedt In hot najaar in hot huwelijk mot Bonlto Hume. Barbars Stanwyck gaat trouwen mot Robert Taylor; Greta Garbo hooft zich financieel gein te- rosaeotd bi) een Zweedach restaurant In Hollywood; Doloroo dol Rio le reeds maan den bedlegerig;; Paul Munl lg voor bentel van gezondheid drie maanden naar Alezka vertroken; mre. Tania Montaguo, oen En gelse he multi-millionaire, kwam naai Hol lywood. kocht er de villa van Fay Wray, schreef een paar scenario's, en ontmoette den graaf van Carnarvoo (zoon van wijier den bekenden onderzoeker var het gri>1 van Toet-Ank-Ahmen), en verloofde zich met hem; Rouben Mamoullan, de regie- •sur. verloofde zich met de tooneelspeeUtor Gertrude Michael, Bette Davls stuurde een verontwaardigden brief aan haar directie omdat deze haar salaris deed publiceeren (4000 dollars per week); Jean Harlow weigerde William Powell te trouwen „om dat een officieel huwelijk later maar roo>F' slomp meebrengt". onderwereld waar boemannen en ••fdlJiB' netjes leven in grotten en ondaratfRM^ schuilplaatsen, dan kan men zich voorstellen ln welk décor 't °nafMBJW*^ tweetal zijn grappen en grollen m®* kuopen Voor kinderen vooral I» W' film vol verraaalngen, waarbij «i) v*n acher harte om de dwaze avonturen vroolijke vagebonden kunnen lach*"" gl-, Alz tweede hoofdnummer wordt n g dc rei. van dc K XVIII d,w vroeger geen gelegenheid gehad neer film te bewonderen, kan nu *1)0 E®1 halan. We zullen geenszins beweren, film nog actueel is, maar zij houdt ">s koring omdat si) ln haar geheel een geeft ven de Hollandsche marln*roW?^r niet alleen sooals si) ln paradepakjes de autoriteiten ln vreemde havsne^ schijnen, maar ook sooals zij onder leven ala er geen bezoek aan boord lange en gevaarlijke trajecten gemeen schappelijk worden afgelegd. Do beelden sijn uiterst scherp en voor de opnamen van de ze. Ml» van wondere schoonheid. Wie de reis van de K. xvw* v doek gezien heeft en K-ereoan neer het doek gezien heeft en begrepen welke geest allen tan boord bezielt, u e vriend van onze marinemannen gew en zei het zware en aoma levensgevaarlijk werk van onze officieren en matrozen kun nen waardeeren. Veel binnen- en bultenlandach nieuw vult dit programma op gelukkige w Jz

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 14