OLYMPISCHE SPELEN.
a*1
A qwida
O&UmeHiand
£ucfitoaaet
fflfrfjff AccicfUctt
Weerbericht
gedwongen landing van poolsch
vliegtuig?
De heer s. was ongeveer drie jaar arm-
Ittsester, voordien wethouder.
Water-polo.
Zeilen.
Wielrennen.
•ikm*
Stedelijk Museum ingang
Breedstraat, eiken werkdag van 9 tot
12 en van half 2 tot half 4 geopend; Zater
dags van 91 uur; Zondags gesloten.
Tot en met 20 Aug. eiken dag bloemen
en plantententoonstelling te Bergen aan
Zee; 10—5 en 7—9 uur; 's Zondags van
tot 9 uur.
Bioscopen.
Roxy-theater, 7.45 uur, hoofdnummer
Het leven is niet zoo kwaad (hum.); ho°fd"
rollen Lou Bandy en Fientje de la Mar.
Toegang voor alle leeftijden.
Woensdagmiddag, half 3, matinee.
Bioscoop Harmonie, half 8, hoofdnummer
Jonge Harten (rom.); hoofdrollen Rrni Otte
en Lissy Dernburg. Toegang boven 14 jaar.
Woensdagmiddag, half 3, matinee.
City-theater, 7.45 uur, hoofdnummer Zij
trouwde haar baas (rom.); hoofdrollen
Claudette Colbert en Melvyn Douglas. Toe
gang boven 14 jaar.
Woensdagmiddag, half 3, matinee.
Victoria-theater, half acht, hoofdnummer
Vroolijke vagebonden (hum.); hoofdrollen
Stan Laurel en Oliver Hardy. Toegang
voor alle leeftijden.
Eiken middag matinee, aanvang 2.30 uur.
Maandag 10 Augustus.
Café Kamsteeg te Stompetoren, ter ge
legenheid van de kermis opvoering van Het
generaalsvrouwt j e.
Woensdag 12 Augustus.
8.30 uur, Openluchttheater te Bergen,
laatste voorstelling van „Romanesk".
DE TARAKAN-JEUGDREIS.
Het m. s. Tarakan, welk schip Zater
dagmiddag j.L voor zijn 5e jeugdreis met
circa 500 jongens en hun leiders naar
Noorwegen is vertrokken, is volgens tele
grafisch bericht van den gezagvoerder na
een fraaien overtocht hedenmorgen te
Nordheimsund aangekomen.
BOOTTREIN MIJ. NEDERLAND.
De speciale trein met passagiers en post
in aansluiting op het m.s. Johan de Witt
zal Donderdagmorgen om 10.20 van Genua
vertrekken. Aankomst Vrijdagmorgen om
7.18 te Zevenaar, 9.44 te Amsterdam W.P.,
10.02 te Amsterdam C.S.
DR. COLIJN TERUG.
De minister-president, dr. H. Colijn, is
van zijn vacantie teruggekeerd en heeft
heden zijn ambtsbezigheden op het departe
ment hervat.
INBRAAK.
Tijdens afwezigheid der bewoners werd
ingebroken in een perceel in de Wagen
straat te den Haag. De daders verschaften
zich toegang over de daken van de aangren
zende perceelen. Vermist wordt een be
drag aan geld van ongeveer 45 en een
aantal gouden sieraden en medailles ter
waarde van 1 300.
ERNSTIGE ONGELUKKEN TE HEERLEN.
In den loop van Zondag hebben in de
nabijheid van Heerlen twee ernstige onge
lukken plaats gehad. Zondagmorgen is een
auto, bestuurd door den heer van G. uit
Sittard, op den Heereweg in botsing geko
men met een autobus. Hierbij werd de bus
in de flank aangereden en zwaar bescha
digd. Ook de auto werd ernstig bescha
digd. De heer van G. liep een schedelfrac
tuur op. In bewusteloozen toestand is hij
naar het St. Josefziekenhuis te Heerlen
vervoerd. Zijn toestand is naar omstandig
heden redelijk te noemen.
Zondagavond stak zekere S. uit Limmel
onder Kunrade, gemeente Voerendaal, plot
seling met zijn fiets den rijweg over. Een
achterop komende auto greep hem. S. werd
met een ernstige hersenschudding opgeno
men en naar het St. Josephziekenhuis over
gebracht. Zijn toestand is zeer ernstig.
Door grensbewakers beschoten.
Het Duitsche nieuwsbureau meldt uit
Warschau, dat een Poolsch militair vlieg
tuig tijdens een oefenvlucht dicht bij de
Sovjet Russischen grens, niet ver van Sarnv
(Wolhynie) een noodlanding heeft moeten
Volgens de verklaring van de bemanning
van dit vliegtuig, zou het tijdens de lan-
dingsmaneouvre door de Sovjetrussische
grensbewakers zijn beschoten.
Bij deze landing werd het vliegtuig be
schadigd.
OM DE FOLKESTONE AERO TROPHY.
De vorige week werd op het vliegveld
Lympne in Engeland een handicap-vlieg
wedstrijd om de „Folkestone Aero Trophy
gehouden, waaraan zestien sportvliegtuigen
deelnamen. De te vliegen afstand bedroeg
320 K.M. De Trophy werd gewonnen door
den heer R. Grubb op Aeronca (handicap
24 min. 57 sec.) me een gemiddelde snel
heid van 136 K.M. per uur. Bovendien won
mr. Grubbe een geldprijs van 50 pond, uit
geloofd door de gemeente Folkestone.
De snelste machine was de Mew Gull, ge
vlogen door den heer E. Percival, die een
gemiddelde van 315 K.M. per uur maakte.
De Aeronca is een van de kleinste ameri-
kaansche sportvliegtuigen en hier te lande
geen onbekende. Op het oogenblik neemt
de nationale luchtvaartschool een interes
sante proef met dit economische toestel,
teneinde na te gaan of de mogelijkheid be
staat, den leerlingen tot gereduceerde prij
zen een zekere vliegvaardigheid bij te bren
gen.
DE POSTVLUCHTEN.
De Nachtegaal is op de thuisreis
Zaterdag te Medan geland. De Rietvink
(thuisreis) kwam Zaterdag te Akyab.
De Perkoetoet (thuisreis) ging wegens het
slechte weer niet verder dan Allahabad. De
Edelvalk (uitreis) arriveerde te Athene.
De Rietvink is gister te Bandoeng aan
gekomen.
De Nachtegaal is op de (thuisreis) is
gister in Penang geland.
SOVJET-VLIEGERS IN BR1TSCH
COLUMBIE GELAND.
De Sovjet-Russische vliegers Levanevskv
en Levchenko hebben op hun vlucht van
Los Angelos naar Moskou een landing
Columhi? n1C t€? t6.Bella BeU Britsch
Columbie. De autoriteiten trachten zich
met hen in verbinding te stellen.
SOVJET-VLIEGERS VERMIST.
Van de Sovjet-Russische vliegers
Levanevsky en Levchenko, die een vlucht
maakten van Califomië naar Moskou,
heeft men sedert geruimen tijd niets ge
hoord. Er zijn pogingen gedaan hen op te
sporen, doch tot dusver zonder resultaat.
DE WEDSTRIJDEN OM DEN
GORDON-BENNET BEKER.
De wedstrijden om den Gordon-Bennet
beker zullen 30 Augustus a.s. te Warschau
beginnen.
12 ballons van 7 verschillende landen
fculen aan den start verschijnen. Onder de
piloten zijn de winnaars van den beker in
1985, de Pool Buzynski en de Belg de
MRatefc
VERKEERSVLIEGTUIG VERONGELUKT.
Twee doodcn.
Een watervliegtuig van de Columbisch
Duitsche luchttransportmaatschappij is, naar
eerst thans bekend wordt, vorige week
Donderdag in de rivier San Juan in Zuid-
Amerika gestort. Twee personen kwamen
daarbij om het leven, een derde werd licht
gewond.
DE NEDERLANDSCHE BELANGEN IN
SPANJE.
Dagelijksche radio-verbinding
met onze landgenooten via de
Phohi.
Naar wij vernemen heeft de directie van
den Phohi-kortegolfomroep het plan opge
vat, om tijdens de onlusten in Spanje de
zorg voor geregeld contact met de Neder
landers aldaar op zich te nemen. Aange
zien het normale post-, telegraaf- en tele
foonverkeer geheel onzeker is, licht het in
de bedoeling om via de Phohizenders, welke
momenteel een rechtstreeksche communi
catie-mogelijkheid met Spanje openen, een
dagelijkschen mededeelingendienst in het
leven te roepen, waardoor onze landgenoo
ten op de hoogte gehouden worden van de
te hunnen behoeve door de Nederlandschs
regeering genomen maatregelen, alsmede
over de door hen te volgen gedragslijn.
Het plan hout tevens in, dat door de
Phohi dagelijks eenige bemoedigende woor
den zullen gesproken worden tot hen, die
onder de tegenwoordige moeilijke omstan
digheden Nederlandsche belangen in Span
je waarnemen.
Spoedige overgave der rooden te
Badajoz verwacht.
Men verwacht te Burgos elk oogenblik de
overgave van Badajoz, waarvan de positie
wanhopig zou zijn.
De nationalistische troepen bezetten de
heuvels, welke rond de stad gelegen zijn.
Indien de colonnes, die in de provincie
Badajoz opereeren, zich van Badajoz mees
ter maken, zou het tot stand brengen van
een verbinding met die in de provincie
Caceres nog slechts een kwestie van een
paar dagen, wellicht zelfs van een paar
uren zijn. Madrid zou dan snel vanuit het
Noord-Westen en Zuiden omsingeld kun
nen worden.
SPOORWEGONGELUK NABIJ FREIHOLS.
Nabij Freihöls (Dtl.) heeft gisteren een
treinbotsing plaats gehad, als gevolg waar
van twee dooden zijn te betreuren, terwijl
twee personen zwaar gewond werden.
DE REIS VAN DEN ENGELSCHEN
KONING.
Koning Edward te Sibenik.
Koning Edward van Engeland is met zijn
gevolg in den hoftrein, die hem vanaf de
Joegoslavische grens door prins-regent Paul
ter beschikking was gesteld, om half negen
te Sibenik aangekomen. De koning was ver
gezeld van den minister van oorlog, Duff
Cooper, en een aantal persoonlijke vrienden,
die de reis langs de Dalmatische kust zul
len medemaken. De koning heeft zich direct
na aankomst te Sibenik aan boord van het
jacht „Nahlin" begeven.
ARMMEESTER GEARRESTEERD.
Verdacht van valschheid in geschrifte.
Bet, gemeentebestuur van Beerta heeft
del hl v gemeentelijken armmeester
den heer E. S., wonende te Drieborg te
schorsen ter zaVa u CWUAs» ie
i i-Z Ke van het plegen van
valschheid in geschrifte.
te?Lbarhg!?eeSter heeft S- gearresteerd en
ter beschikking gesteld van den Officier
van Justitie te Groningen.
De boeken zijn in beslag genomen.
Naar vernomen wordt houdt een en an
der verband met bij een onderzoek gebleken
vervalsching van een kwitantie. De heer S
ZTt w T fUnctie van armmeester belast
met het doen van uitkeeringen aan behoef-
tigen en de betaling van door winkeliers ge
dane leveranties.
Bij het onderzoek der boeken bleek, dat
f °P Cn Werd een kwitantie
getoond met een valsche handteekening
voor een nog niet betaald bedrag. Over de
grootte van het bedrag wilde de burgemees
ter zich niet uitlaten.
NEDERLAND—URUGUAY 1—1.
Berlijn, lOAug. Nederland ^hoe™;
tegen Uruguay slechts gelijk te apelon
zich voor de volgende ronde van
Olympisch waterpolo-tournooi te plaa se
Weinig geluk hadden onze landgenooten,
toen binnen 5 minuten drie maal een sc o
tegen de lat terugketste. Een kogel van
Van Aelst hield de keeper van Uruguay
uitstekend. De tegenspeler van Van C ost-
rom Soede, H. Garcia, werd wegens een
fout het water uitgezonden. Vanzelfspre
kend werden onze landgenooten toen ster-
kcr.
Verscheidene schoten gingen over de
lat. Ook enkele corners werden genomen,
maar eerst een minuut voor rust gelukte
het Maier eindelijk de numerieke meerder
heid in een doelpunt om te zetten.
In de tweede helft wogen de partijen
goed tegen elkaar op. De Uruguaysche
midvoor Batignani maakte met een schit
terend schot gelijk. De Zuid-Amerikanen
pasten minder faire trucjes toe en aange
zien de heer Inglis verre van goed leidde,
kreeg de ontmoeting een onsportief karak
ter. Van beide partijen v/erd een speler het
water uitgezonden. Voornamelijk door ruw
spel, wellicht niet opzettelijk, maar door
warm Zuid-Amerikaansch bloed ingege
ven, wisten de Uruguayers verdere doelpun
ten te beletten, zoodat het einde met een
gelijk spel 11 kwam. Geen enkele ont
moeting heeft ons land dus in deze groep
verloren, voorwaar een zeer verdienste
lijke prestatie, Met spanning wachten wij
op het optreden in de volgende ronde at
KAGCHELLAND WINT DE GOUDEN
MEDAILLE.
Eerste in de Jolleaklasse.
Kiel, 10 Aug. In de Olympia-jol-
len-klasse der Olympische zeilwedstrij
den heeft de Nederlandsche deelnemer
Kagchelland de gouden medaille
gewonnen door als eerste te eindigen.
De zilveren medaille is voor Duitsch-I
land, de bronzen voor Engeland.
Bronzen medaille voor Bob Maas.
Kiel, 10 Aug. In de star-klasse
der Olympische zeilwedstrijden heeft
Duitschland de gouden medaille ver
overd. De zilveren medaille is voor
Zweden, terwijl de Nederlandsche zei
ler Bob Maas beslag legt op de bron
zen medaille.
DE OLYMPISCHE WEGWEDSTRIJD.
De F ranse hen Charpentier en Lapebie
op de eerste plaatsen. Slechts twee
Nederlanders bereiken do finish. Vet-
haak vlak voor de eindstreep ge
vallen.
Berlijn, 10 Aug. Om 8 uur vanmorgen
klonk op de Avus-baan het startschot voor
den 100 K.M. wegwedstrijd der wielrenners.
De start bevond zich op ruim 4 K.M. afstand
van het begin der bekende autobaan. De
route liep daarna in zuidelijke richting,
waar de renners keerden om vervolgens
opnieuw over de Avusbaan te rijden. Op de
groote tribune had de pers een plaats ge
vonden. De groote bocht welke hier nog
in bouw is, was voor de wielrenners spe
ciaal in orde gemaakt door aan de beneden
zijde een provisorische klinkerbestrating
aan te brengen. Na deze bocht reden de ren
ners de baan terug naar den zuidelijken
uitgang. Hierna liep de weg, evenals bij de
Marathonloopers, langs de haven. Deze vrij
smalle, doch van een behoorlijk asphaltdek
voorziene straat vertoont in dit deel meer
dere stijging. Het hoogteverschil bedraagt
hier plm. 40 meter. Na dezen weg te heb
ben gevolgd, kwamen de renners in de
buurt van het stadion, waarna ze over de
Heerstrasse tot aan het Olympische dorp re
den. Deze Heerstrasse, welke zeer druk
wordt bereden, bleek voor de wielrenners
goed bruikbaar, hoewel de weg door het
vele gebruik oneffenheden vertoont. Bij het
Olympisch dorp werd in zuidelijke richting
gereden, waar de weg in de buurt van het
dorpje Fahrland over kleine heuvels leidt
Bij dit plaatsje is een slecht gedeelte. Het
plaveisel bestaat daar uit de beruchte kin
derkopjes. Men vreesde, dat dit gedeelte
den renners groote moeilijkheden zou berei
den, daar zich ter plaatse een zeer scher
pe haarspeldbocht bevindt.
Daarop ging het naar het stadion terug.
Vervolgens weer langs de haven, waama
tenslotte de zuidelijke ingang van de Avus
baan naar de straat en het tenslotte weer ry-
geheele lengte worden afgelegd. De finish
bevond zich bij den noordelijken ingang.
Een gemakkelijk traject.
Dit traject werd door insiders zeer gemak
kelijk geacht. De eenige stijging van belang
was toch niet van dien aard, dat dit den ren
ners noemenswaardige moeilijkheden zou
bieden. Alleen het overgaan van de Avus
baan aar de straat en het tenslotte weer rij
den op het op een wielerbaan gelijkende
wegdek van de autobaan, zou voor sommige
renners misschien minder aangenaam zijn.
nsiders verwachtten, dat dit hoogst gemak-
e ij e traject tot gevolg zou hebben, dat
renners tot bij de finish zouden
Stelde h en'uDe uitsla6 van den wedstrijd
stelde hen m het gelijk.
Roeden",Si een niet b«z°nder
stekenH Weliswaar was de weg uit-
Avusbaan mmV' or««nisatie op de
mededeel in™ meer rommelig. De
SSefkend Het t°rude Per" Waren Mer on
toereikend Het trok daarbij de aandacht
dat meer in het bijzonder mededeelden
werden gedaan over de Duitsche renners
Men vergat blijkbaar, dat de speakeT,.„:
Het verloop van den strijd.
De honderd renners van Brazilië, Oosten
rijk. Noorwegen, Ver. Staten, Nieuw-Zee-
land, Lichtenstein, Joegoslavië, Tur^'
xemburg, Chili, Frankrijk. Pcru. rtoJ.
Hongarije, Denemarken, Engeland, Italië.
Zweden, Canada, Polen, Australië, Duittch-
land, Zwitserland, Zuid-Afrika België, Let
land, Tsjechoslowakye en Nederland ver
trokken in vier groepen. In elke groepje
vond zich een renner van de dive",e
denteams. Toen de renners de eerste nyid
de perstribune passeerden, bevond onze
landgenoot Schulte zich op de tweede
plaats. Van Hove volgde enkele P
verder. Vethaak zat ongeveer in de helft van
het peleton, terwijl *n G.geldonk meer
achteraan lag. Daarop werd lan£ d'
baan teruggereden. Aan den zu.deluken uit
gang hadden zich vele honderden opgesteld,
die de renners lulde toejuichten. De Neder
landers lagen daar aan de spits met de ploe
gen van Duitschland en Italië.
Een drietal renners, twee Brazilianen en
een Peruaan, hadden daar reeds een beden-
kelijken achterstand.
In de buurt van de heuvels bij den Katser
Wilhelmsloren, ging de Franschman Char-
pentier voorop. Hier was het veld reeds ver
uiteen getrokken. Een Zwitser, een Letlan
der en een Peruaan hadden er reeds een
achterstand van 800 meter.
Vethaak neemt de leiding.
De Nederlanders hadden de opdracht
ontvangen om zooveel mogelijk bij elkaar
te blijven, teneinde elkander krachtig te
kunnen steunen. Op den weg van 't Reichs-
sportfeld naar het Olympisch dorp, in de
buurt van het vliegveld Staaken zag Vet
haak echter de kans schoon een uitlooppo
ging te ondernemen.
Met ongeveer 50 meter voorsprong ging
hij tot aan het Olympisch dorp vooraan,
maar daar werd hij door het peleton weer
ingehaald. Op dat moment was ongeveer de
helft van het traject afgelegd.
Op den weg naar Fahrland namen de Ita
lianen de leiding, maar zij moesten die al
spoedig weer afstaan, daar de kopgroep uit
niet minder dan 50 renners bestond. Hier
kregen de eerste deelnemers met pech te
kampen. De Canadees Peden raakte met een
defecte versnelling achterop, maar toen hi
het euvel had verholpen, wist hij toch weer
bij te komen. De Duitsche renner Schoep-
flin wien men 'n goeden kans had gegeven
voor een der eerste plaatsen, bad daar -eeds
een achterstand van 2 min. De heuvels van
Fahrland oefenden geen invloed utt op de
vorming van het peleton. De moeilijke bocht
in het dorp zelf, waar men valpartijen
vreesde, kwamen alle renners zonder on
gelukken door. De Nederlanders die in de
kopgroep bleven, bevonden zich daar onge
veer middenin. Bij Krampnitz hadden de
leiding de Deen Soerensen, de Italiaan Fa-
valli en de Zwitser Nievergelt. Op 20 sec.
afstand volgde een groep van vijftien ren
ners. De Fin Lindgren gaf daar den strijd
op, terwijl de Zweed Carlsson banden pech
kreeg.
Te 9.59 uur paseerde de kop Wilheïms-
stadt, waar de renners 76 K.M. hadden afge
legd. De Luxemburger Franz Neuens, had
daar de leiding. Op 20 sec. werd hij gevolgd
door den Italiaan BavuttL Het hoofdpeleton,
thans bestaande uit ongeveer 30 renners, gaf
er de voorkeur aan op dezen afstand bijeen
te blijven, want het kwam slechts 15 sec.
achter den Italiaan, die even later kans zag
den Luxemburger van den kop te verdrin
gen.
Dicht bij den aanvang van de Avusbaan
was de situatie zoo, dat zeven renners voor
op lagen op zeer korten afstand gevolgd
door het hoofdpeleton.
Toen de zuidelijke ingang van de Avus
baan was bereikt, lag het geheele peleton,
dat thans uit niet minder dan 45 renners
bestond, bijeen, zoodat de laatste 10.200 me
ter een zeer spannende beslissingsrace zou
den opleveren.
Onze vier landgenooten lagen midden ln
het peleton in een weinig gunstige positie
De Zwitser Nievergelt, de Fin Porko en de
Duitsche kampioen op den weg Scheller
kwamen het eerst op de Avusbaan In ra
zende vaart snelde het peleton op de fi
nish aan. Het was een geweldig gedrang
aan den kop. Eerst 20 meter voor de eind
streep zagen de Franschen, die reeds voor
het begin van de autorenbaan een zeer
gunstige positie hadden ingenomen, kans uit
het peleton te komen. Charpentier ging daar
op als eerste over de eindstreep, gevolgd
door zyn landgenoot Lapebie. De Zwitser
Nievergelt bezette de derde plaats
0nm°gelljk te constateeren hoe
de andere renners aankwamen. Van Gagel-
donk ging als eerste Nederlander door de
Hove direct daar°p voig-
de. Vethaak kwam door het gedrang vlak
voor de finish te vallen, waard™ hhdï
eindstreep niet bereikte. Dit gelukte Schul
te evenmin, daar hij op korten afstand van
de finish eveneens was gevallen.
Het rijden der Nederlandsche renners.
Schulte en Vethaak gevallen.
°8t„d® _Yier N^erlandsche wegrenner.
naar waarnemingen, verricht ln den morfm
van Maandag 10 Augustus.
Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met
Instituut te de Bilt
Hoogste barometerstand 768.9 m.M. w
Riga.
Laagste barometerstand 754,0 m.M. t»
Jsnmsyen.
Verwachting, geldig tot den avond van
Dinsdag 11 Augustus:
Meest zwakke wind uit oostelijke richtte-
gen; gedeeltelijk bewolkt; weinig of geen
regen; warm weer.
Weerovenlcht
Nog aanhouden van het mnnfc
weer echter met onweerskane.
Het gebied van hoogen luchtdruk, dat
Zaterdag over Engeland lag, trok naar het
noordoosten en schijnt thsns statlonnair te
zullen worden in oost-Europa.
De depressie in het noorden trok even
eens naar hret noordoosten en ligt binnen
de Poolcirkel. Een nieuwe, minder diep,
ligt ten noordwesten van Ierland. Over
Spanje en Frankrijk vormt zich een ondiep
minimum, dat samenhangt met de depressie
in het noorden, zoodat een langgerekt
strookvormig gebied ven lagen luchtdruk
het geheele westen bedekt Oostelijk hier-
van ia het overal mooi zomerweer met con
tinentale winden. In het wetten ia het koe
ler, het luchtdrukverval is er zeer gering en
overal heerscht bewolkt en windstil weer
met sporadisch lichten regen.
In Zweden en Finland ia het prachtig
zomerweer. In Zwitserland melden de hoo-
ge Alpenstations föhn. Het ia te verwach
ten, dat het zomersche weer nog zal aan
houden. echter met geleidelijk toenemends
on weerskant.
LICHT OP1
Hedenavond voor rijwielen, motorrijtuig^
en andere voertuigen van 21.05 uur tot 601
uur licht op.
HOOG- EN LAAG WATER TE
BERGEN AAN ZEE.
(In Zomertijd)-
Augustus.
Hoogwater Laagwatcr
Dal vm. nam. vm. aam.
11 1021 10.57 620 867
HOOG- EN LAAG WATER TR
EGMOND AAN ZEE.
(ln Zomertijd).
Augustus.
Hoogwater Laagwatar
Dat. vm. nam. vm. nam.
U 10.18 1024 6.18 6.49
ling wekken m... ""«vn.en teleurstel-
mogen van weJr» het Ulth™ding,ver
schikken, dat z^Tdit V8m klaS,P te be"
van de beste im.t d van honderd
wereld zeker tot d» 'h™*lle deelen der
wat uithoudingsvermot''" hebben
gaat, doch lat zii nn v, ,nelheid en
door tactiswier rii 1 ePaald« «ogenblikken
hebben begeikt 1 meer *°ud*»
Toen na 70 i 80 K.M. vaststond, dat het
hoofdpeleton, waaruit af en toe wel eens
groepen van 5 of 10 man wegliepen, die
echter nooit een grooteren voorsprong dan
50 k 100 meter konden krijgen en dan weer
door de groep renners, die varieerde van 40
tot 50 man, werden ingehaald, bijeen nou
blijven, was het zaak te zorgen, dat man
voor in het peleton kwam alvorens de in
gang van de Avusbaan werd bereikt. Het
11 K.M. lange gedeelte, dat op desa gladde,
als een wielerbaan zoo snelle auto-race baan
moest worden afgelegd, zou de beslissing
moeten brengen en hier zou iedereen nog
eens willen pro beer en, er tusschen uit ie
trekken, zoodat het zaak was te maken, dat
men dan niet in 't gedrang zou komen te zit
ten. De Franschen hadden dat goed in de
gaten en zorgden reeds tijdig vóór de Avus
baan vóór in het peleton te komen. Hadden
onze jongens de Franschen toen niet uit het
oog verloren en waren zij meer naar voren
gegaan, dan had het resulttaat misschien ge
heel anders kunnen worden. Nu lag alleen
v. Hove in een gunstiger poeitie, terwijl de
drie anderen midden in het peleton vrijwel
ingesloten zaten.
Dit werd in de eerste plaats Schulte nood
lottig op ongeveer 4 K.M. vóór da finish.
Schulte had tot dan toe uitmuntend vere
den en een prestatie geleverd, die niet ve
len van zijn mededingers, die bij en voor
hem in het peleton lagen, hem hadden nage
daan.
Na ruim 55 K.M., tusschen Priort en
Kartzow, raakte hij n.L met drie andere
renners in een valpartij, die hem een achter
stand van ongeveer 3 K.M. of ruim 8 minu
ten kostte. Geheel alleen wist hij dezen ach
terstand in betrekkelijk korten tijd weer in
te loopen en zich vóór Fahrland al weer bij
het peleton te voegen. Daarbij had hi) nog
een drietal achterblijvers aan het wiel han
gen, dat de Hollander bij het hoofdpe
leton kon terugbrengen en dat zich maar
door Schulte liet trekken.
Nu trof het rennersnoodlot hem 4 K.M.
voor de finish, op de Avusbaan zelf. Bij een
poging om zijn positie te verbeteren, wat ln
het gedrang niet mee viel, raakte hij het
wiel van zijn voorganger en een viertal ren
ners kwam te vallen, waaronder Schulte,
wiens fiets beschadigd werd zoodat hij voor
den verderen eindstrijd was uitgeschakeld*
Huilend van zenuwen en teleurstellirtf
zagen wij ham later bi) de officieels tribu
nes, waar Guus Schilling, Karei Lotsy *n
jhr. van den Berg van Heemstede hei»
troostend op de schouders klopten en hem
nieuwen moed inspreken.
Zoo zaten nog slechts van Hova, Gagel-
donk en Vethaak in de groep, die vrijwel
ln gesloten rijen op de eindstreep af storm
de, waarbij van HoVe van de drie Hollan-
ders de gunstigste plaats had Toen op de
laatste 50 meter de twee Franschen uit hun
gunstige positie naar voren kwamen en
iedereen een laatste kans wilde wagen,
ontstond, zooals te voorzien was. een hope
loos gedrang. Men duwde elkaar