.iVrri81"
*tl van den havendienst is o
fBuiteidiuui
kerkdief aangehouden.
motortjalk aan den grond
geloopen.
Verkeersonge'ukken.
Branden.
Hoe de „Van der Wijck"
verging,
Dobbefmaniï
lekker...niaii!
de eenige en aangewezen plaats, de
j,jer *r8S zjch ZOo bij uitstek toe leenden
plek. die i trnn Ha ffpmfpntp Hnrt.
A»n
Jeen
in
01 ede zorgen van de gemeente dan
het dat het monument thans staat
lantsoen, ontworpen door den heer
een p. een omgeving, zoo geheel
KragJJet «edenkteeken in overeenstemming
I°et ,oTineer dan straks, aldus spr., in het
E° r!nT geschikte jaarge4"^
da3T steeds van groen is
van de beeltenis van H.M. de ko
het monu-
voorzien, zal, bü
het *ien
menige gedachte levendig
-in-moeder
en menige herinnering rijzen aan
landsvrouwe, die op zoo uitnemen-
de iize de harten van het Nederlandsche
dV in het algemeen en die van de Soester
V volkinS hct WJ*on<ler heeft weten te
Het'was na deze rede, dat Hare Majesteit
ie gaf aan het verzoek van den heer
jwnmers, °P een knopje te drukken, waar-
'n electrisch belletje aan de bij het mo
ment staande dames A. M. Dammers,
hter van den voorzitter van het comité,
d0Co Deketh, dochter van den burgemees-
en het teeken gaf, het voor het beeldhouw-
lv aangebrachte vlaggedoek naar links
rechts ter zijde te trekken, een treffende
jachtigheid.
waaraan de stafmuziek luister
'"zette" door het spelen van het „WaldecK
«rrnontlied".
Ontdaan van zijn laatste beletselen, stond
■gr het monument in zijn volle schoonheid,
aardig bouwwerk van zijn schepper, den
r A C. M. Beers, architect B.N.A., te Huis
j
ter Heide.
Vfaren veler oogen reeds vertrouwd ge
bikt met den aanblik van de tien meter
wige zuil, welke, met de twee haar flan
kerende muren, waarvoor een rustige be
planting is aangebracht, in roode baksteen
opgetrokken, nieuw voor de meesten van
,je aanwezigen was het thans onthulde ge
deelte: het op de zuil in wit natuursteen
«beeldhouwde medaillon, hetwelk en pro
fiel, de vriendelijke, minzame trekken doet
aen van wijlen H.M. de koningin-moeder,
bet hoofd met het weduwenkapje getooid
Onder het medaillon, eveneens in wit na
tuursteen uitgevoerd, de gedenkplaat, waar
van de inscriptie gewaagt van de oprich-
tmg van dit monument door de burgerij van
Soest, als dankbare herinnering aan de ko-
jingin-moeder.
Onder advies van prof. Huib Luns is dit
«nchtige beeldhouwwerk vervaardigd door
ja heer H. J. Etienne te Delft.
Begeleid door den burgemeester begaf de
iaingin zich over het houten plankier, dat
m het paviljoen was uitgelegd naar den
puband langs het smalle pad, dat voor het
jjmstwerk is vrijgelaten naar het monument,
dit zij, terwijl het publiek onder begelel-
do| van de stafmuziek het „Wilhelmus"
zang, in diepe aandacht beschouwde.
N> de bezichtiging was het opnieuw den
voorzitter van het comité, die met een korte
rode het monument aan het gemeentebe
stuur overdroeg, voor welk college de bur
gmeester het geschenk met groote dank
barheid aanvaardde en deze aanvaarding be
krachtigde door namens het gemeentebe
stuur een krans 'aan den voet neer te leg-
Defilé van vereenigtngen.
Nadat begeleid door de stafmuziek, de
schooljeugd het eerste en derde couplet van
„Geluckig vaderland" had gezongen, ving
het défilé langs het monument aan van de
plaatselijke vereenigingen, welke zich daar
toe geruimen tijd tevoren in de Stations
straat hadden opgesteld en welker vaandel
dragers zich ter weerszijden van het monu
ment hadden geposteerd. Het voorbijtrekken
vin den langen stoet werd door de koningin
met groote belangstelling gadegeslagen,
waarbij de landsvrouwe tevens getuige was
Mn het feit dat tijdens het défilé tal van
bloemen aan den voet van het monument
veerden neergelegd.
Het was een treffend slot van deze plech-
bjeid, voor het verloop waarvan Hare Ma-
jestest, alvorens den terugtocht te aanvaar-
d«, jegens den burgemeester van haar hoo-
i^Bomenheid heeft getuigd.
In Juli van het vorige jaar werden in de
St Catharinakerk te 's-Hertogenbosch eeni-
«ieraden van het Mariabeeld ontvreemd,
een met brillant bezetten gouden arm-
biad. De gestolen voorwerpen werden te
^"sterdam opgespoord, waar zij door den
di«f waren verkocht. De vermoedelijke da-
d« was zekere R. uit Tilburg, die in Belgie
de gevangenis zat.
Deze dagen werd hij daar in vrijheid ge-
«Wi Aan de Nederlandsch-Belgische grens
de politie den man echter te pakken
e° werd hij onmiddellijk gearresteerd.
Thans is hij, na voor den officier v«»n
luatitie te zijn geleid in het huis van bewa-
ri°g te 's-Hertogenbosch opgesloten.
Bemanning me* behulp van
roeiboot gered.
Gistermiddag is op het IJsselmeer 4 tot
J5 meter van de Naardensche kust. de
m°tortjalk „Lichtdrager" aan den grond
Heloopen.
°P verzoek van de politie te Naarden
k «en boot van den Huizer havendienst
gevaren om de bemanning van Je tjalk
boord te halen en in veiligheid te
Dicht bU de tjalk heeft de Huizerboot
roeiboot uitgegooid en daarme
l opvarenden met veel „e_
5°°rd gehaald en in Naarden bmnenge
feht, waar de bemanning van de tjalk
Sunde uit twee Nederlanders en twee
nitschers, onderdak is verleend.
£rd half zeven te
uit": Het scheepje was vjn vroeg
Sfu £ren en Wllde gU MM slig cven-
y Urk voor anker gaan. Het sloeg
j!1 kort daarna van de ankerslos
d tegen de Gooische kust g
sterdaSChipper van de tjalk ts g
f^dam vertrokken, teneinde een
1 te requireeren om zoo "J0® ik>.eru
8 a trachten de tjalk vlot te tiekk
NOORSCH STOOMSCHIP AAN DEN
GROND GELOOPEN.
In den afgeloopen nacht is het 6852 ton
metende Noorsche stoomschip „Beth" nabij
fort Rammekens bij Vlissingen aan den
grond geloopen. Het schip dat van Casa-
blanca naar Vlissingen onderweg was lag
sinds Zondag op de reede van Vlissingen
voor anker, doch is, door den storm, afge
dreven. Er zyn twee sleepbooten in de na
bijheid en men verwacht, dat de „Beth" in
den namiddag met hoog water wel zal
vlotkomen.
DE SCHIPBRUG TE NIJMEGEN.
Verkoop van het drijvende materiaal.
Op de publieke veiling, die gisteren ge
houden werd door den deurwaarder Jansen
te Nijmegen voor de gemeente Nijmegen is
al het drijvende materiaal, nl. de drie mo
torveerponten, de aanlegsteigers en alle
schepen van de vroegere schipbrug in vei
ling gebracht. De veiling had echter geen
resultaat Thans is het materiaal onder
hands door bemiddeling van den heer J.
Lekkerkerke te Rotterdam voor de Maat
schappij voor Sloopwerken te Stampergat
aangekocht. Deze veerpontons en de diver
se schepen, worden nu door deze firma aan
gegadigden doorverkocht.
DE RADIOREDE VAN MINISTER VAN
LIDTH DE JEUDE.
Over de wijzigingen in het motor
en rijwielreglement.
Op vragen van het Tweede Kamerlid
Krijger in verband met het niet gebruik ma
ken door den minister van waterstaat van
de beide Nederlandsche radiozenders bij de
uitzending van zijn redevoering over de
wijzigingen in het motor- en rijwielregle
ment, heeft de minister van waterstaat ge
antwoord:
Nadat de minister zich, op uitnoodiging
van de A.V.R.O., bereid had verklaard op 5
October j.1. een rede in haar studio uit te
spreken over het in de vragen bedoelde on
derwerp, verzocht de N.C.R.V. om mede in
die uitzending te worden betrokken. Haar
werd medegedeeld dat daartegen geen he-
zwrar bestond, indien de A.V.R.O. daar
mede instemde, doch toen bleek, dat deze,
als uitnoodigende vereeniging, er de voor
keur aan gaf, dat alleen van haar zender
werd gebruik gemaakt, heeft de minister
gemeend, dat voor hem geen voldoende
grond was om zijn eenmaal aan de A.V.R.O.
gedane toezegging niet gestand te doen, het
geen aan de N.C.R.V. werd medegedeeld,
onder toevoeging, dat bij eerstvolgende ge
legenheid gaarne gevolg zou worden gege
ven aan een uitnoodiging om van haar zen
der gebruik te maken.
Hierbij zij aangeteekend, dat het meerma
len is voorgekomen dat op uitnoodiging van
een bepaalden omroep door leden van hot
Kabinet redevoeringen zijn gehouden voor
een der zenders, zonder -gelijktijdige ge
bruikmaking van den anderen zender. Der
gelijke redevoeringen zijn niet gelijk te stel
len met uitzendingen van regeeringswege,
waartoe eigener beweging wordt besloten
en waardoor steedi van beide zenders ge
bruik wordt gemaakt.
|Voor laatstbedoelde uitzendingen is de
minister niet voornemens van dezen regel af
te wijken, terwijl overigens handelen naar
omstandigheden moet worden voorbehou
den.
HET DRAMA TE SPEKHOLZERHEIDE.
Vragen aan den minister.
De heer Bongaerts heeft aan de ministers
van financiën en van aociale Zaken de vol
gende schriftelijke vragen gesteld:
1. Hebben de ministers kennis genomen
van het drama te Spekholzerheide omtrent
de gevallen van Methyl-alcoholvergiftiging?
2. Is het juist, dat de vergiftiging moet
worden toegeschreven aan zeer matig ge
bruik van methylalcohol of met methyl
alcohol vermengde jenever?
3. Bestaat er gegrond vermoeden, dat
de gebruikte methylalcohol over de Duit-
sche grens Nederland is binnengesmokkeld'
4. Zoo ja, zijn dan bij de regeering
maatregelen in overweging om de kansen
op herhaling van een dergelijk drama in
grensplaatsen zooveel mogelijk terug te
dringen en zijn de ministers bereid de
Kamer mededeeling van die voornemens te
doen?
BEJAARDE MAN DOOR TRAM
AANGEREDEN EN GEDOOD.
Gistermiddag omstreeks half vijf heeft
bij het station Achthuizen een ernstig
ongeluk plaats gehad. De 69-jarige café
houder P. Jacobs, wonende te Achthuizen,
tevens agent van de Rotterdamsche
Tramwegmaatschappü is op genoemd
punt door de tram, welke op weg was van
Middelharnis naar Ooltgensplaat, aange
reden en vrijwel op slag gedood.
De tram had geruimen tüd vertraging.
DOODELIJX VERKEERSONGELUK
BIJ ASSEN. MOTORRIJDER
DOOR VRACHTAUTO AANGERE
DEN.
Gisteravond tegen half zes heeft op den
Rijksstraatweg AssenGroningen, ter hoog
te van Peelo, een ernstig verkeersongeluk
plaats gehad, waarbij de 23-jarige landbou
wer W. Nüenhuis uit Schoonoord (gem.
Sleen) op slag werd gedood.
N. was met zijn motorfiets op weg naar
de Zuidlaarder markt.
Uit de richting Groningen kwamen hem
eenige auto's tegemoet rüden, die hem
met hun lichten verblindden. N. bemerkte
een voor hem rüdende boerenwagen, welke
was bespannen met een paard, niet tijdig en
kwam met dit voertuig heel even in aan
raking. Hü maakte een zwenking naar links
en kwam voor een vrachtauto terecht, welke
bestuurd werd door G. A. Reiber uit Assen.
N. werd door den wagen gegrepen en tegen
den grond geslingerd. De jongeman werd op
slag gedood.
Zün stoffelük overschot is naar het lü-
kenhuisje te Assen vervoerd.
Branden,
OP HET KANTJE AF...
Overweg geopend, terwijl een
trein naderde.
Gistermiddag te kwart voor zes had op
den spoorwegovergang aan de Weesperzijde
bü den Omval een ongeluk plaats, dat ge
lukkig goed is afgeloopen, dank zü tegen
woordigheid van geest van den machinist
van den op dien tüd van de richting Utrecht
komenden materieel-Dieseltrein.
De boomen van den overweg waren ge
sloten om twee treinen, n.1. een uit de rich
ting Amsterdam en een uit de richting
Utrecht te laten passeeren. Aan beide züden
van de spoorboomen stond op dit spitsuur
een lange file auto's, wielrüders en voet
gangers te wachten tot de overweg weer
vrij zou zün.
De hulp- overwegwachter beging toen een
fout, welke büna allernoodlottigste gevolgen
zou hebben gehad. Hü opende namelyk de
boomen vóór de trein uit de richting Utrecht
was gepasseerd. Een zware vrachtauto, een
tractor met aanhangwagen van de meubel
transport firma Batenburg uit den Haag,
komende van Utrecht en op weg naar de
hoofdstad, stond aan de Diemensche zijde
van den overweg en toen de boomen open
gingen, duurde het een oogenblik voor de
chauffeur den motor op gang had gebracht.
Dit oogenblik tüdverlies zou zün redding
worden. Hü zetten tenslotte den motor aan
en was büna tot de rails gereden, toen de
Dieseltrein (waarin zich geen passagiers
bevonden, het was een z.g. materieeltrein)
naderde. Zoowel de chauffeur als de be
stuurder van den trein zagen welk een ont
zettend ongeluk dreigde.
De treinbestuurder, die de boomen ge
opend zag, stelde onmiddellük het gillend
alarmsignaal in werking, terwül hü met
volle kracht remde. De chauffeur had van
zün kant op hetzelfde oogenblik het stuur
omgegooid, enkele centimeters voor de rails.
De remmende trein schaafde langs zün
linker voorspatbord, vernielden dit gedeel
te en kwam een meter of tien voorbü den
overweg tot stilstand.
De wielryders en voetgangers hadden
zich, hoewel het een narrow escape was,
door het fluitsignaal van den trein gewaar
schuwd, nog tüdig in veiligheid kunnen
stellen.
Alles is dus zonder persoonlüke ongeluk
ken en met geringe materieele schade afge
loopen. De hulpoverwegwachter had, naar
hij verklaarde, het aankondigingssignaal
van den Dieseltrein niet gehoord. De ver
klikkersbellen voor den trein uit Amster
dam en Utrecht hadden op hetzelfde oogen
blik geklonken. Hü verkeerde in de veron
derstelling dat slechts één trein, n.1. die uit
de richting Weesperpoort, moest passeeren.
De politie van het bureau Linnaeusstraat
heeft een uitvoerig onderzoek ingesteld en
proces-verbaal van het gebeurde opge
maakt.
De hulpoverwegwachter, die thans door
zün verzuim büna een zeer groot ongeluk
op zün geweten heeft, heeft zich ongeveer
een jaar geleden aan een zelfde feit schul
dig gemaakt. Ook toen had hü de boomen
van denzelfden overweg geopend gelaten.
Hü is toen weer als hulpoverwegwachter in
dienst gesteld. Zün dienstrooster wees aan,
dat een trein uit Utrecht moest passeeren.
Een geroutineerd overwegwachter, die weet
op welk oogenblik de treinen passeeren, let
op het verkeer en wanneer tusschen het
passeeren van de treinen in, enkele minuten
verloopen, opent hy soms terwille van het
publiek de boomen. Dat gebeurt soms ook
aan dezen overweg, waar de installatie voor
het openen en sluiten van de boomen zeer
goed is, binnen de halve minuut kunnen zü
gesloten worden.
In dit geval was er echter geen sprake
van, dat er voldoende tüd lag tusschen het
passeeren van beide treinen om de beide
boomen ten gerieve van het verkeer te
openen.
De commissaris van het bureau Linnaeus
straat, den heer Staal heeft nog niet beslist
of tegen den 46-jarigen hulpoverwegwach
ter een justitieel verbaal zal worden opge
maakt.
JONGEN DOOR VRACHTAUTO
OVERREDEN EN GEDOOD.
Gistermiddag om vüf uur is de 13-jarige
A. Okkinga, zoon van den directeur van de
Coöperatieve Melkfabriek te Bedum (Gr
toen hü per fiets uit Groningen huiswaarts
keerde, ter hoogte van den spoorwegover
gang te Bedum, bü het uitwüken voor een
personen-auto door een uit tegenovergestel
de richting komende vrachtauto van de firma
Beishuizen uit Groningen gegrepen. De
knaap liep verwondingen aan het hoofd op
en is des avonds aan de gevolgen van het
ongeval overleden.
TRAM TEGEN VRACHTAUTO
GEREDEN.
Gisteravond had op de lyn van de stoom
tram Groningen—Drachten een ongeval
plaats, dat gelukkig nog goed is afgeloopen.
Om 7.10 uur arriveerde te Marum e;n
stoomtram uit Groningen. Even voor 't sta
tion aldaar is deze tram in botsing gekomen
met een vrachtauto van een koek- en bqn-
ketfabriek te Surhuisterveen. De botsing
werd veroorzaakt, doordat de vrachtauto
zoo dicht bü de rails stond, dat de uitsteken
de kap van de auto boven het wegdek van
de tram kwam te hangen.
Er hadden geen persoonlüke ongelukken
plaats doch büna alle ruiten van de uit drie
wagons bestaande stoomtram werden aan
een zyde vernield. Ook de vrachtauto, welke
onbeheerd stond, werd ernstig beschadigd.
De tram had een half uur vertraging.
TWEE BRANDEN TE HEDEL.
VERMOEDENS VAN BRAND
STICHTING.
Gisteravond om acht uur werd brand ge
meld bü den landbouwer Aart van Drlel te
Hedel in de Betuwe. Het vuu:, dat waar-
schünlük in een hooiberg was ontstaan,
tastte nog twee andere hooi- en stroober-
gen aan, welke alle verloren gingen.
Tegen het hevige vuur stond de plaatse
lijke brandweer machteloos. De motorspui'
uit Ammerzoden werd ontboden en aan
deze gelukte het den brand te beperken
tot de drie hooi- en stroobergen.
Toen tegen tien uur het grootste gevaar
was geweken, bemerkte men, dat het ander
halve kilometer verder ook brandde. Bü
den landbouwer H. van den Heuvel stond
een geheel met gedorscht graan gevulde
landbouwschuur in lichter laaie. Ook een
hooiberg werd hier door het vuur vernie
tigd. De brandweer, die bovendien verster
king had gekregen door de motorspuit van
Zaltbommel, mocht er in slagen de omlig
gende huizen te sparen.
De schade bedraagt eenige duizenden
guldens. Van Driel was niet verzekerd, van
den Heuvel wel.
De burgemeesters van Hedel, Ammerzo
den en Zaltbommel woonden het blus-
schingswerk bü.
Wat de oorzaak van de branden aangaat,
denkt men aan kwaadwilligheid. Er is na-
melük gebleken, dat een man, die zich bü
den vorigen brand, welke veertien dagen
geleden te Hedel plaats had, naby het ter
rein van den brand ophield, ook gisteravond
naby' de boerderüen van van Driel en van
den Heuvel is opgemerkt. De rykspolitie
zoekt thans in deze richting naar ophelde
ring.
f»
Aneta meldde gistermiddag om kwart
voor vier nog het volgende:
Bü het vertrek uit Soerabaja had de
„Van der Wück" 670 last lading aan
boord, welke lading verdeeld was over het
geheele schip.
De directie van de Koninklijke Paket-
vaart Maatschappy had Dinsdag te 15.00
uur nog een telefoongesprek met den ge
zagvoerder, de heer Akkerman, die te
Soerabaja vertoefde. Deze deeide hierbij
nog de volgende bijzonderheden mede:
Het schip was bü het vertrek uit Soe
rabaja uitstekend geladen en volstrekt
niet rank. Veel zware lading bevond zich
in de onderduimen van het schip, alle
zoetwater- en ballast-tanks waren vol.
De lading heeft niet gewerkt, en het
weer was goed. Te 24.00 begaf de gezag
voerder zich ter ruste. Hij had nauwe
lijks geslapen, toen te 00.45 hij door den
stuurman van de wacht werd gewekt
met de mededeeling, dat het schip slag
zij maakte over stuurboord. De gezag
voerder stond onmiddellijk op, en con
stateerde, dat de slagzij toenam. Hij
wekte hierop den eersten stuurman,
wien hij de opdracht gaf te gaan kijken
wat de oorzaak kon zijn van het scheef-
liggen van het schip. Intusschen ging
het schip geleidelijk aan scheever lig
gen.
Alle stuurlieden kwamen eigener be
weging op de brug zich melden ten
einde om instructies te vragen.
Waar toen geen tüd meer te verliezen
was, gaf de gezagvoerder order alle boo
ten klaar te maken.
Hü zelf gaf op de stoomfluit het signaal
voor het verleen van het schip, waarby
de machine stopte.
Tusschen het tüdstip, dat de gezagvoer
der constateerde, dat de slagzü verontrus
tend werd en een oorzaak van buiten
moest hebben, en het oogenblik, waarop
het schip op zün zü ging liggen en zonk,
zyn volgens den gezagvoerder slechts 1 a
2 minuten verloopen.
De gezagvoerder is op de brug
gebleven toen het schip naar de
diepte ging, de gezagvoerder kwam
weer boven, om vervolgens nog
maals onder te gaan en tenslotte
ten tweede male boven te komen, en
wel in de nabijheid van een red
dingsboei, die hij wist te grijpen.
Op het schip was men er slechts
in geslaagd om een boot te strijken,
alvorens het sehip onderging.
Een tweede boot, die men buiten
boord wist te krijgen, moet op het-
zelide moment dat het schip zonk,
doordat deze door een schoorsteen
van het schip werd getroiien, zijn
omgeslagen.
De gezagvoerder kon geen oorzaak
voor het ongeluk aangeven, doch hij
sprak als zijn vermoeden uit, dat op de
een of andere wijze water in het schip
v*as gekomen.
De vierde stuurman, de heer J. F.
Stada, brak een been bij het verlaten
van het schip.
Nog drie geredden.
Aan de lijst van de geredden kan nog
-rden toegevoegd de hofmeester, de
heer J. B. Verhaar.
Voorts zijn nog gered de ladingklerk
A. Eman, en de proviandklerken W. Tu-
rang en G. Kaunang.
Van de 59 nog vermiste leden van de
inlandsche bemanning en inlandsche
passagiers zijn er thans nog 39 in vei
ligheid gebracht.
Vermoedelyk totaal 34 dooden.
De directie van de Koninklyke Paket-
vaart Maatschappy deelt mede, dat volgens
de laatstverkregen opgave momenteel 167
inlanders van het totaal van 187 die zich
aan boord bevonden definitief in veilig
heid zyn gebracht.
Van de tot pu toe niet terecht gekomen
Europeanen is het stoffelyk overschot van
mevrouw Wisse te Soerabaja aangebracht.
Aneta verneemt nog dat tot dusver geen
verdere Europeesche vermisten meer te
recht zün, zoodat vermoedelyk het totaal
aantal slachtoffers zal bedragen: 14 Euro
peanen en 20 inlanders.
(Bovenstaande berichten zyn reeds in
onze stadséditie van gisteren gepubli
ceerd. Red.)
Bü verificatie van de aankomst van de,
als gered opgegeven, passagiers, welke veri
ficatie na aankomst te Soerabaja geschiedde,
bleek het, dat 15 in plaats van 16 Europee
sche passagiers terecht waren.
De hoofdwerktuigkundige van de K.P.M.,
de heer A. Kraanen, die als passagier aan
boord was en aanvankelijk als gevonden
Kent U de Ibis-pijp? Zoo niet, vraagt Uw
winkelier.
werd opgegeven, wordt thans nog vermist.
Hedenmorgen meldden zich te Soerabaja de
lading-klerk J. M. Hengst en de leerling
lading-klerk J. Latuperissa. Deze drenkelin
gen konden gisteren de kust bereiken, doch
deden daarvan geen opgave. Behalve mevr.
Wisse, wier stoffelijk overschot reeds te
Soerabaja is aangebracht, worden thans nog
vermist het echtpaar G. P. Carli, de heer S.
Raaff, de heer H. A. Exley, de heer A. Kraa
nen, de baby van mevr. Wisse, de heer J.
van Egmond, de heer A. Makatita en gezin,
de marconist M. J. Uuytermerk en 20 inlan
ders. Van de landzijde wordt de kust nauw
keurig afgezocht naar drenkelingen.
De president-directeur van de K.P.M., de
heer Everts, die hedenmorgen een vacantie-
trip naar Japan zou aanvangen, doch deze
uitstelde, is hedenmorgen met een vliegtuig
van de K.N.I.L.M. naar Soerabaja vertrok
ken om een onderzoek naar de ramp in te
stellen, evenals de chefs van de nautische-
en technische diensten der K.P.M.
DE BELGISCHE LEENING VANWEGE
HET BANKIERSHUIS MENDELSSOHN
EN CO.
In November aflossing, een nieuwe
leening van 1700 millioen franken?
De B.-minister van financiën heeft voor de
financiëele commissie verklaard, dat de
regeering voornemens is de leening, inder-
tyd verstrekt door het Amsterdamsche Ban
kiershuis Mendelssohn en Co., ten bedrage
van 700 millioen en de in November ver
vallende schatkistbons terug te betalen.
De regeering zal waarschynlük een lee
ning ten bedrage van 1700 millioen B.-fran-
ken aangaan.
BRAND OP DE BERENGARIE.
Gistermiddag is brand uitgebroken op het
mailschip „Berengarie" dat op het oogen
blik te Soupthampton in dok ligt. De brand
weer was het vuur na een half uur meester.
Zeven hutten werden beschadigd. De oor
zaak is niet bekend.
DE JAPANSCHE KEIZER NAAR DE
VLOOTMANOEUVRFS VERTROKKEN.
Keizer Hiro Hito is vanochtend uit Yoko-
soeka vertrokken aan boord van het slag
schip Hiyei om persoonlijk de groote ma
noeuvres van de vloot te leiden.
Na de manoeuvres zal de keizer op 29
October tusschen Kobe en Osaka de vloot
schouwen.
Het gebied der manoeuvres is niet ge
noemd.
EEN VACCINE TEGEN GRIEP.
Verschillende succesvolle
behandelingen.
Het instituut Rockefeller (Am.) deelt me
de, dat een nieuwe vaccine is samengesteld
tegen griep en daarmede samenhangende
complicaties.
By dertig zieken, die men ermede heeft
behandeld, heeft het vaccine volledig suc
ces gehad.
DE STRIJD TEGEN DE GANGSTERS IN
AMERIKA.
Procureur Dewey, die belast is met den
strüd tegen de gangsterbenden heeft de ne
gen leidende figuren doen arresteeren van
een organisatie, die er haar werk van
maakte de vakvereenigingen van café- en
restaurantpersoneel en de eigenaars der
etablissementen een geregelde som gelds te
doen betalen om met rust te worden gela
ten.
De bende inde op deze wüze een bedrag
van 2 millioen dollar per jaar.
De oprichter van deze gang was de be
ruchte Schultz, die een tüd geleden ver
moord is en onder wiens leiding verschei
den moorden gepleegd zün.
TEKORT AAN STEENKOLEN IN
FRANKRIJK.
Oorzaak zou bij de staking liggen.
De Fransche bond van eigenaars van
steenkoolmünen heeft een verklaring gepu
bliceerd, waarin gezegd wordt, dat de sta
kingen in de münindustrie en de nieuwe
wetsbepalingen betreffende den arbeids
duur en de betaalde vacantie de oorzaak zyn
van een schaarschte aan steenkolen voor
huiselük gebruik, die in Frankrijk gevoeld
word by de nadering van den winter.
|In het tüdperk van Juni tot September
was de productie van huisbrand in de mün?n
van de departementen Nord en Pas-de-Ca-
lais 589.000 ton minder dan in dezelfde
periode van 1935. De müneigenaren voegen
hieraan toe, dat de staking in de binnen
vaart het tekort nog stgrker heeft doen ge
voelen, doordat veel vrachtgoed per trein
moest worden vervoerd, zoodat minder
spoorwegruimte voor kolentransport be
schikbaar was.