DOVER-DUINKERKEN PER TREINBOOT. Slapen in Londen, ontbijten in Parijs. Glimlachje Het jongste gedicht van A. Roland Holst. PROFESSOR SLIM EN ZOON ii,dfneUVaLrïï;:dc "ntdekkin< 11,1 b,d By de behandeling van het verzoek van de Schager Handeldrijvende en Industrieele middenstand om een subsidie van 10 per leerling voor die leerlingen, die den cursus boekhouden enz. bezoeken, stelde de heer Engel voor, een onderzoek in te stellen of dit onderwijs wel kon worden gegeven als het bedrag van 10, dat door B. en W. werd voorgesteld werd gegeven. Spr. vond,het noodig, dat de middenstanders dit onder richt volgden. De heer Brugman wees op de hooge kosten van de ULO-school en andere cursussen welke men heeft, plus de bijdragen aan de H. B. S. enz. Het is een mooi gebaar ln de zen tijd nog 10 te geven. Na eenige discussie werd het voorste» Engel aangenomen met vier tegen drie stemmen. Tegen stemden de heeren Brug man, Kamp en de Veer. Volgens art. 13 van de L. O.-wet verzcoht A. Ferwerda een vergoeding van 63. B. en W. stelden voor, de werkelijke kos ten van 54 te vergoeden. De heer Engel informeerde hoe dit ver schil kon ontstaan De voorzitter dacht, dat de menschen geen rekening hadden gehouden met de vacan- ties, welke worden gerestitueerd wanneer men dit verzoekt. Na eenige besprekingen en een nader on derzoek op de secretarie naar de betaalde kosten werd B. en W. opgedragen deze kos ten nader te onderzoeken, opdat men niet te veel betaalde. De heer Brugman vond deze bijdragen n schandaal en een verkwisting van over heidsgeld. Hierna was aan de orde de voorloopige vaststelilng der rekeningen 1935. De heer Engel rapporteerde, dat de com missie zich niet bevoegd genoeg acht, deze rekeningen allemaal te controleeren en de verantwbordelijkheid er voor te dragen. In een avondje kan men dit niet goed doen. Spr. drong aan op accountantscontro- Hierna volgde vaststelling van de reke ningen van het burg. armbestuur met een nadeelig saldo van 320.35 en van de gas fabriek met geen saldo voor gewone en ka- pitaaldienst. De gemeenterekening 1935 sloot voor den gewonen dienst met een nadeelig saldo van 8463.64 en voor den kapitaaldienst met een batig saldo van 150. De rapporteur wees hierbij op de zeer vele achterstallige posten van personen, die lang niet oninbaar zijn. Er hapert wel iets aan, meende spr., als zulke posten al een jaar of vier loopen. De voorzitter zeide, dat B. en W. reeds in 1935 bij den ontvanger hebben aangedron gen op invordering. Later is weer een schrijven tot hem gericht om zoo spoedig mogelijk tot inning over te gaan. Als niet wordt betaald, dan moet tot vervolging wor den overgegaan. Het voorstel van de ac countantscontrole kan in overweging wor den genomen. Na nog eenige opmerkingen, waaraan zal worden voldaan, volgde vaststelling. verhuurd. Nu aan den kantoorhouder voor 600 per jaar. Diverse posten welke voorkomen op de lijst van achterstallige en oninbare posten behoorende bij de rekening 1035, werden oninbaar verklaard. De rondvraag leverde niets op. (Van onzen Londenschen correspondent.) Londen, 24 October. Europa is klein vandaag, men moet al minstens de zomervacantie in Per- zië doorbrengen, wil men bij terug komst iets nieuws te vertellen heb ben. Dat heeft men gisteren hier erva ren, toen de Continentale trein Victoria-station binnenkwam alsof er geen kanaal meer was. Het omslachtige overstappen dat men tot nu op dit traject moest doen, eerst in Dover, dan in Calais, en het zenuwachtig oponthoud bij de douane zijn vervallen. Tusschen Londen en Parijs vaart nu een treinferry, groot genoeg om de twaalf slaapwagens van den trein te kunnen opnemen; men gaat in Londen naar bed om op de Parijsche boulevard de ochtendkoffie te gebruiken. Niet zoo heel bizonder voor Europa wij hebben, of hadden? zelfs een ferry in ons land, op de Zuiderzee. Toch doet men verkeerd te vluchtig over het geval heen te stappen. Afgezien van het verheugende feit, dat wéér twee hoofdsteden van Europa dich< ter bij elkaar zijn gebracht, en dat weer de nuchtere economische noodzakelijkheid ons iets dichter naar een soort „Vereenig- de Staten" voert zijn de nieuwe ferryboo ten technisch zeer merkwaardig. De „Southern Railway" heeft drie schepen laten bouwen, die naar beroemde historische overzetveren van de Teems ge noemd zijn: de „Twickenham ferry", „Hamptor. ferry" en Shepperton ferry", die ieder ongeveer drieduizend ton meten en 360 voet lang zijn. Het zijn zeer moder ne vaartuigen, uitgerust met alle mogelijke veiligheidsapparaten, en dat is noodig, want boven het treindek met zijn vier sporen, waarop de twaalf slaapwagens komen te staan, is een tweede dek, inge richt als garage, waar plaats is voor vijf entwintig automobielen. Men zou natuur lijk verwachten, dat deze booten, die het laatste op dit gebied vertegenwoordigen, met dieselmotoren zijn uitgerust, maar ging op goed vertrouwen, de leiders van het werk hadden niet de minste controle, de duikers konden slechts langs de zware muren tasten, die zij van betonblokken die ieder zeven ton wogen, aan het op werpen waren. Insiders hebben later verklaard, det het een onmogelijk heksenwerk is geweest; wanhoop brak uit toen bleek, dat 't dok nog lekte ook, zoodat het in het begin niet eens viel leeg te pompen. Men heeft toen heele stukken bodem moeten betonneeren. Hoe dan ook, het dok is er gekomen en de reizigers, die vandaag, terwijl zij rustig kunnen doorslapen, or de juiste hoogte worden geschut .zoodat hun wagons zon der schokken weer den vasten grond kun nen oprijden kunnen zich nauwelijks rea- liseeren hoeveel voeten dit in de aarde pardon, in het water gehad heeft. Een origineele brugconstructie. Weer een andere merkwaardigheid van dit geheel zoo wonderlijke werk is de brugconstructie. Er komen op ieder van de vier spoorlijnen op het treindek vier wa gens te staan. Wanneer nu de eerste vier wagens op hun plaats zijn aangekomen gaat de heele ferry ondanks de geweldige breedte vier rails plus nog twee schoor- steenen naast elkaar aanzienlijk over hellen. De verbinding tusschen boot en wal moet dus zóó soepel zijn, dat deze wringing opgevangen wordt zonder, dat er b.v. rails worden ontzet. Naast deze knap pe constructie is er nog een anderen op gang, hierover gaan de auto's naar hun garage. Op dit breede bovendek zijn bo vendien hutten, restaurants etc. aange bracht als op een werkelijken kanaalstoo- me, zoodat de enkeling, die ondanks dit alles nog r.iet slapen kan zich geen seconde heeft te vervelen gedurende den tijd, dat hij in Londen om tien uur 's avonda in zijn coupé stapt, en den volgenden ochtend, dat hij er om negen uur te Parijs uit komt. Men ziet, het door den een hersen schimmig en door den ander zeer goed mogelijk genoemde plan van een tunnel onder het kanaal heeft al bijna geen reden van bestaan meer. Vooral wanneer men in de toekomst zou kunnen verwezenlijken, dat de ferry de véél kortere route Dover- niets dan lof. Het was een vlotte en gewaardeerde vertooning al zal de schrijf echte juwe. De eenige, die nu nog kans heeft al is het dan ook maar miniem is de vlieger - Challe, die, zooals men weet, naar Le Bour- waarschynlyk niet de bedoeling hebben get móest terugkeeren en daar bovendien had, dat iemand, die als een echte ju nog werd opgehouden, omdat xijn marconist lier moest optreden, een beetje voor ni»" ziek werd en een goede plaatsvervanger niet speelde. Het is opmerkelijk, dat zelfs zoo gemakkelijk te vinden was. Maar dat edelman van 1712 niet begreep, dat hy hier schijnt toch gelukt te Ajn, want gisteroch- met imitatie te doen had. Maar de ieilJ tend kwam het bericht, dat Challe, Bnll en houdt wel van een hun nieuwe radioman Beaufils om 10.31 van Le Bourget zijn vertrokken. Die zullen het dus nog een keer probeeren. Maar als wedstrijd is deze luchtraid wel een hopelooze mislukking geworden. DE VLUCHT VAN HEYMANS EN SLUITER. Op hun vliegtocht naar Nederlandsch- Indië zijn de sportvliegers Heymans en Sluiter gistermorgen om 8.50 uit Belgrado vertrokken. Zij hebben een tusschenlanding te Sofia gemaakt, vanwaar zij om 12.35 uur naar Stamboel zijn gestart en om 15.55 zijn zij in de stad aan den Gouden Hoorn aan gekomen. Hun tocht werd begunstigd door mooi weer. Vandaag zullen zij hun vlucht voortzet ten. tikje overdrijving611^ Emile van Stuwe had voor deze opvattin van zijn rol zelfs een applausje bij 0D(f doek ln ontvangst te nemen. Het gezelschap had voor passende costumes, voor prima kapwerk er was voor dien pruikentijd heel wat extra haar noodig en voor smaakvolle décors ge. zorgd. Ondanks z(jn vijf bedrijven heeft het blijspel de aanwezigen tot het einde ge boeid en een hartelijk en langdurig appi#u| aan het slot heeft bewezen, dat deze voor- stelling in Alkmaar een uiterst dankbaar onthaal heeft gevonden. TJ. 3-acHeel HET WEDERZIJDSCH HUWELIJKS BEDROG. Wie iets moet zeggen over de opvoering van een blijspel van Pieter Langendyk, heeft het ln zooverre gemakkelijk, dat hij niet van A tot Z. behoeft te vertellen waar over het stuk eigenlijk gaat. Het wederzijds huwelijksbedrog is in 1712 geschreven en we hebben er gisteravond in t Gulden Vlies dus niet de première van ge zien. Het is in verloop van jaren al eens meer opgevoerd en dat het vele opeenvol gende geslachten geamuseerd heeft, bewijst wel het feit, dat het in October 1936 nog een vrij volle zaal met enthousiaste bewon deraars heeft gevonden. Daaraan hebben ongetwijfeld ook de leeraren ln het Nederlandsch van diverse in richtingen van middelbaar onderwijs mede gewerkt. Zij zullen hun ijverige, en niet- ijverige, pupillen wel aangeraden hebben Calais zou varen. Hiertoe_«ou mm^edrttr gelegJheld niet te llten voorbügaan om eerst ten ferry-dok in Calais moeten bou wen, maar het blijkt, dat de verschillende spoorwegmaatschappijen het op dit punt nog lang niet eens zijn. GERH. VAN EYSSELSTEIJN. £uchUuuut wat de machines betreft, er wordt hier Vervolgens boden B. W. aan de begroo- I steenkool gestookt, om een voor den hand tingen voor 1937 van de gemeente, het Burg. Armbestuur en de gasfabriek. Op ver zoek van den heer Engel zal ook een der wethouders by de behandeling in de com missie voor onderzoek aanwezig zijn. Van het Hoogheemraadschap Noordhol lands Noorderkwartier kan het noordelijk deel van een perceel by den Westfriesche dijk, groot ongeveer 0.9 H.A., worden ge huurd voor woonwagenkamp tegen een jaarlijkschen huurprijs van f 25 en verder in het contract genoemde voorwaarden. Het Hoogheemraadschap verbindt zich de be staande afrit onder een flauwere helling aan te brengen e deze afrit, alsmede het voor de wagens bestemd deel van 100 M2. te verharden. De gemeente heeft het onder houd. De gemeente zal verplicht zijn zoodanige bepalingen vast te stellen betreffende de plaats, waar woonwagens binnen de ge meente kunnen plaats nemen, dat geen woonwagens meer mogen staan op de ber men en wegen toebehoorende aan het Hoog heemraadschap binnen de gemeente. B. en W. stelden voor deze overeenkomst aan te gaan. Een aantal omwonenden had een be zwaarschrift ingediend met diverse bezwa ren. Over dit punt werd breedvoerig gespro ken, waarbij vooral de watervoorziening voor de woonwagenbewoners een belangrijk deel uitmaakte. Tenslotte besloot men dit voorstel aan te houden en de mogelijkheid en kosten van het doortrekken van de water leiding naar het kamp te onderzoeken. De verordening op de vermakelijkheids belasting werd zoodanig aangevuld, dat de plaatselijke muziek, zang, tooneel en gym nastiekverenigingen die uitvoeringen geven, welke worden gehouden voor de instand houding der vereeniging, worden vrijge steld van deze belasting. Het postkantoor werd weer voor drie jaar Het is eigenaardig zoo warm als de regen vandaag is! liggende reden. Het is namelijk verbazend gemakkelijk om dit schip, dat op drukke tijden constant in bedrijf is> daar ook vrachtwagens met snelgoederen worden overgevaren, te bunkeren: men rijdt dóód- eenvoudig het gewenschte aantal spoor wagens met brandstof het dek op en kie pert den inhoud zóó door dekluiken in de bunkers! Eenvoudiger kan het niet, het werk neemt slechts luttele minuten in be slag. Wanneer de boot aankomt wordt het raildek door middel van een vernuftig uit gedachte sluiting met de spoorbaan aan den wal verbonden. Zoo lang die sluiting niet dicht is kan de seinhuis wachter het signaal niet op „veilig" zetten. Eerst moesten speciale dokken gebouwd worden. Er waren trouwens tal van kleine pro blemen die opgelost moesten worden, zoo was men verplicht een bepaald soort wie- Ion te ontwerpen, dat zoowel op de Fran- sche- als Engelsche spoorrails paste; het verschil tusschen de rails in die landen bediaagt ongeveer een inch Maar de grootste moeilijkheid bood het maken van het dok te Dover. Een treinfer ry stelt totaal andere eischen dan een veerboot. In de eerste plaats moet men met het verschil van eb en vloed rekening houden, die hier in Het Kanaal vijfentwin tig voet kan bedragen! Een losse brug tusschen veer en wal, die verschillende hellende standen kan aannemen valt na tuurlijk niet te gebruiken, en de gedachte de dienstregeling van het tij te laten af- hr.ngen is té absurd! Men moest dus aan den wal een groot dok bouwen. In Duin kerken was er een het wachten was op Dover. Maar men heeft niet voorzien, dat dit onderdeel van het werk drie jaar zou duren, enongeveer een half millioen pond zou kosten. Eerst heeft men het met een hulpwal geprobeerd en begon men een caisBon te bouwen. Na enkele maanden was het werk voltooid. Het zeewater werd naar buiten gepompt, een storm stak op en spoelde alle voorbereidende bouwwerken Het Kanaal in. Toen heeft men met duikers gewerkt, die, soms tien of meer meter onder de vloedlijn, bijna op den tast met zware ijze ren balken sleepten. Nu en dan werden die merels door grondgolven verrast, en ging hun werk van dagen verloren. Het ijzer raakte dan hopeloos in de war, en met steekvlammen, die met zuurstof waren overbelast, zoodat de vlammen sissend als het ware in een kamer van lucht brandden moesten zij het werk weer lossnijden. Ook dat plan faalde jammerlijk tengevolge van de grillige zee op dat zelfs voor d« huidige scheepvaart gevaarlijke water. Slechts geleid door de rukken aan het onder hun armen bevestigde signaalsnoer gingen de duikers weer een andere werk methode toepassen. Het zou ditmaal een betonnen dok worden, tusschen metaal platen werd het speciale mengsel gestort. Ingenieurs lieten schietloodlijnen neer op de plaatsen waar de wal zou komen, de duikers bewerkten den zeebodem met pneumatische schoppen en drillen. Alles DE POSTVLUCHTEN OP INDIE. De Rietvink is op de thuisreis te Bagdad geland. Het K.L.M.-vliegtuIg Kievit is op de uit reis te Jodhpur geland. De „Djalak" is op de thuisreis te Medan aangekomen. DE „KWAK" NAAR INDIE VERTROKKEN. Hedenmorgen te 7.30 uur is het K. L. M. vliegtuig Kwak van Schiphol naar Indië vertrokken. Zes passagiers bevinden zich aan boord, n.1. twee passagiers voor Calcutta, twee voor Karachi, één voor Rangoon en één voor Ba tavia. Voor de trajecten Calcutta-Bangkok en Rangoon-Bangkok hebben resp. vier en drie passagiers geboekt. Het toestel vervoert 282 Kg. briefpost, 3 Kg. pakketpost en 99 Kg. vracht. DE STORM EN DE K. L. M. Toen gisternacht de Zuid-Wester storm zich boven ons land deed gelden, waren de meeste vliegtuigen van de K. L. M. al thuis- gekeerd of in veiligen haven buitenslands gekomen. Het laatste toestel, dat naar Lon den moest vertrekkan, is echter op Schiphol gebleven, doch de nachtelijke postdienst naar Keulen werd, zooals eiken avond, uit gevoerd. Op enkele lijnen ondervond de K. L. M. gister vertraging, zooals in den dienst van Scandinavië, waarbij de Douglas-vliegtui- gen tegen den onstuimigen Zuid-Wester in met een vertraging van bijkans een uur te Amsterdam landden. De dienst van Parijs kwam binnen den normalen tijd op Schip hol. Voor de naar Londen en Parijs ver- trekende vliegtuigen was gister veel be langstelling. Ook het nachtpostvliegtuig zal van Am- sterdam's luchthaven koers naar Keulen zetten. PARUS—SAIGON—PARIJS. Een mislukking. Er was een bericht, dat Dótroyat en zijn makkers in Boesjir hadden moeten landen wegens een defect, maar dat zy hoopten den volgenden dag, dat was dus gisteren door te kunnen vliegen. Edoch, ook dit team is thans uit den strijd, want bij de Gnóme et Rhónefabriek is een telegram binnengekomen van Détroyat, waarin hy mededeelt, dat hij wegens een motorgebrek den wedstrijd opgeeft en via Damascus naar Parijs zal terugkeeren. eens een blijspel uit de achttiende eeuw te gaan bekijken. Er waren althans zeer vele jeugdige bezoekers, die de opvoering van een oud-Hollandsch stuk op het tooneel blijkbaar meer apprecieerden dan het voor lezen daarvan in de klasse. Men kent dit blijspel in versvorm waar van de min of meer hoogdravende taal toch zoo vloeiend en los is, waarin de grollen en grappen zoo koetelijk naar voren komen. Alleen, men had in des schrijvers tyd pu bliek dat niet aan zulk verfijnd tooneel ge wend was als dat van onze dagen. De auteurs moesten het er wel eens wat dik op leggen en men kan er zich alleen over ver wonderen, dat de knechten, die heeren moestan voorstellen, ondanks hun brutali teit, er nog altijd in slaagden den schijn der ware aristocratie te wekken. Het was nog in de dagen, dat men het hart van een vrouw in vlam kon zetten zon der leider van een Jazzband, winnaar van den Zesdaagsche of keeper van een bekend voetbalelftal te zijn. Men had alleen maar een titel of slechts den schijn van een titel een geborduurde jas met kanten mouwen, een flambard met een struisveer er een rapier noodig en als dat alles nog geen voldoenden indruk maakte, haalde de huwelijkscandidaat een rol papier uit den zek en las een eigengemaakt gedicht voor waarin liefde en trouw en hemelsblauwe oogen op roerende wijze werden bezongen Het gezelschap-Musch heeft door de keuze van dit stuk een gelukkige greep ge daan, vooral omdat de directeur van dit ge zelschap een acteur is zooals Langendijk in zijn tijd misschien tevergeefs voor de rol van Jan heeft moeten zoeken. De gedeser teerde soldaat, die er op het beste paard van zijn kapitein vandoor ging, thans omge- tooverd in een edelman, op zoek naar avon tuur en liefst naar avontuur dat het nood zakelijke geld kon opbrengen de volka- humorist in het fleurige kleed van den adel is juist het type, dat Jan Musch zoo koste lijk kan uitbeelden. Hij deed het met zwier en gratie en heeft door zijn spel ten zeerste tot het succes van den avond bijgedragen. Een woord van lof komt na hem allereerst toe aan Adolphe Hamburger, die vlot en na tuurlijk den verarmden edelman Lodewijk speelde en aan het drietal vrouwelijks ar- tisten, die de niet gemakkelijke taak hadden in dit stuk de charme en de gereserveerd heid van de edelvrouwen uit dien tijd uit te beelden. Mary Musch-Smithhuysen als Charlotte, Lize van Poll-Hamakers als haar moeder en, last not least Jeanne van Rijn, ala het vroo- lijke Klaartje, dit edele klaverblad heeft voortreffelijk spel gegeven en bewezen, dat het gezelschap Musch over bijzondere krachten kan beschikken. Voor de overige JiuHSt £H Wetenschap De dichter A. Roland Holst heeft voor het tijdschrift „Groot-Nederland" een indrukwekkend vers geschreven tegen den geest dezer eeuw, welk gedicht wy hierbjj overnemen: Een dichter van thans. Onder den voet geloopen dier gedrilde drommen van links of rechte, met ln zijn ooren hun ?ehuil rauw koor van afgericht gejubel of gejammer bijt, meer dan zü, hij In het stof en in het vuil van deze wereld. In de rafels van zjjn kleeren ziet hij zijn lange leden liggen, eens gewend aan andre gang dan dit bevolen ■"pmarcheeren, dat hem zyn hart vertrapt, dat al wat het niet kent vertrapt, en, zoo gekend, met honen zou verguizen. Onder den voet ge'oopen, in zijn linkerhand een schelp, breekbare waarborg van het eeuwig mizen, en in zijn rechter een glasscherf, die de ^en brsnd van ander licht weleer in een smal toren vtaita doorliet, ligt hij geworpen, maar zjjn trots volstaat met dit bewaarde: verre stem en ijle glinster die zullen zijn als wat nu ia ten onder gast. Dit vers geeft den criticus D. A M. Bin nendijk gelegenheid in de „Groene Amster dammer" tot de volgende opmerking» „Hoe verontrustend de tijden geworden zijn, doet zich eerst duidelijk gevoelen, nu ook zij, die jaren en jaren lang „terzij de horde" hebben geleefd, zonder zich ernstig om samenleving of politiek te bekommeren, nu ook de dichters zich, blijkbaar bewust van bun lntellectueelen noodtoestand, Jn genootschappen van geestelijke weerbaar heid gaan organiseeren. Het romantische leven der bohémiens uit de vorige en bet begin van deze eeuw gold weliswaar reeds lang als een verouderde bestaanswijze van aanstellerige derderangs-kunstenaars, maar de eenzame droomer, de dichter in zijn ivoren toren, was nog tot voor korten tijd een artistiek levensbeeld, dat buitenstaan ders en leeken lief gekregen hadden. Wan neer de jongere en jongste schrijvers zich al niet in pacifistische, anti-fascistische of positief-politieke bonden hebben aaneen gesloten, gaat toch tegenwoordig hun be langstelling met grooter intensiteit uit naar de levens- en maatschappij verschijnselen, die niet in strikten zin hun eigen kunste naarsbedrijvigheid raken Nog opmerkelijker en treffender dunkt het mij echter, dat oudere dichters hun stem in deze tijden laten klinken tegen den geest der eeuw, ter verdediging van de waarden der vrij heid en onafhankelijkheid van hen, die ge acht worden in de eerste plaats de cultuur van volk en vaderland te vertegenwoordi gen. De hordepeest. het dwingend en afge richt rhytme der „gedrilde drommen", het „bevolen opmarcheeren", al het de dom* men imponeerend, rumoer der zinledige luidruchtigheid, hebben zelfs een zoo van politiek leven en maatschappelijk lot afzij dige ais den dichter A. Roland Holst bezield om in een van smartelijke, beheerschte, koninklijke verontwaardiging en zelfver trouwen getuigend gedicht „Een dichter van thans" (Groot Nederland, October 1936) vermanend, doch vrü van elk rhetorisch middel, te herinneren aan de waardigheid van den dichter, die, luisterend naar d« „verre stem" en het licht van de „ijle gij»: ster" bewarend, dient te beseffen wat WJ gaat verliezen en moet beschermen wat ®tPnleoIaS;»mï,r„nvamen1n]en to 'n luïgt lyst 0,J hem van oudsher als een ónderscheiding t programma kan vinden, over het algemeen toevertrouwd". 255. „Mis", zei de professor, „dat is een knolzwam en die is heel erg vergiftig. Daarom, luister goed wat ik je zeg Pietje, „pluk alleen maar eetbare paddestoen als er menschen bij zijn, die er verstand van hebben". destoelen dT0"!,loc''1 een goede bergplaats voor de P*d" zolderluik dc l'1, ^erzame'de *n vond deze op zolder. Bij h*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 8