DOVER-DUINKERKEN
PER TREINBOOT.
Slapen in Londen, ontbijten in
Parijs.
Glimlachje
Het jongste gedicht van
A. Roland Holst.
PROFESSOR SLIM EN ZOON
ii,dfneUVaLrïï;:dc "ntdekkin< 11,1 b,d
By de behandeling van het verzoek van
de Schager Handeldrijvende en Industrieele
middenstand om een subsidie van 10 per
leerling voor die leerlingen, die den cursus
boekhouden enz. bezoeken, stelde de heer
Engel voor, een onderzoek in te stellen of
dit onderwijs wel kon worden gegeven als
het bedrag van 10, dat door B. en W. werd
voorgesteld werd gegeven. Spr. vond,het
noodig, dat de middenstanders dit onder
richt volgden.
De heer Brugman wees op de hooge kosten
van de ULO-school en andere cursussen
welke men heeft, plus de bijdragen aan de
H. B. S. enz. Het is een mooi gebaar ln de
zen tijd nog 10 te geven.
Na eenige discussie werd het voorste»
Engel aangenomen met vier tegen drie
stemmen. Tegen stemden de heeren Brug
man, Kamp en de Veer.
Volgens art. 13 van de L. O.-wet verzcoht
A. Ferwerda een vergoeding van 63.
B. en W. stelden voor, de werkelijke kos
ten van 54 te vergoeden.
De heer Engel informeerde hoe dit ver
schil kon ontstaan
De voorzitter dacht, dat de menschen geen
rekening hadden gehouden met de vacan-
ties, welke worden gerestitueerd wanneer
men dit verzoekt.
Na eenige besprekingen en een nader on
derzoek op de secretarie naar de betaalde
kosten werd B. en W. opgedragen deze kos
ten nader te onderzoeken, opdat men niet te
veel betaalde.
De heer Brugman vond deze bijdragen n
schandaal en een verkwisting van over
heidsgeld.
Hierna was aan de orde de voorloopige
vaststelilng der rekeningen 1935.
De heer Engel rapporteerde, dat de com
missie zich niet bevoegd genoeg acht, deze
rekeningen allemaal te controleeren en de
verantwbordelijkheid er voor te dragen.
In een avondje kan men dit niet goed
doen. Spr. drong aan op accountantscontro-
Hierna volgde vaststelling van de reke
ningen van het burg. armbestuur met een
nadeelig saldo van 320.35 en van de gas
fabriek met geen saldo voor gewone en ka-
pitaaldienst.
De gemeenterekening 1935 sloot voor den
gewonen dienst met een nadeelig saldo
van 8463.64 en voor den kapitaaldienst met
een batig saldo van 150.
De rapporteur wees hierbij op de zeer
vele achterstallige posten van personen, die
lang niet oninbaar zijn. Er hapert wel iets
aan, meende spr., als zulke posten al een
jaar of vier loopen.
De voorzitter zeide, dat B. en W. reeds in
1935 bij den ontvanger hebben aangedron
gen op invordering. Later is weer een
schrijven tot hem gericht om zoo spoedig
mogelijk tot inning over te gaan. Als niet
wordt betaald, dan moet tot vervolging wor
den overgegaan. Het voorstel van de ac
countantscontrole kan in overweging wor
den genomen.
Na nog eenige opmerkingen, waaraan zal
worden voldaan, volgde vaststelling.
verhuurd. Nu aan den kantoorhouder voor
600 per jaar.
Diverse posten welke voorkomen op de
lijst van achterstallige en oninbare posten
behoorende bij de rekening 1035, werden
oninbaar verklaard.
De rondvraag leverde niets op.
(Van onzen Londenschen correspondent.)
Londen, 24 October.
Europa is klein vandaag, men moet
al minstens de zomervacantie in Per-
zië doorbrengen, wil men bij terug
komst iets nieuws te vertellen heb
ben. Dat heeft men gisteren hier erva
ren, toen de Continentale trein
Victoria-station binnenkwam alsof er
geen kanaal meer was.
Het omslachtige overstappen dat
men tot nu op dit traject moest doen,
eerst in Dover, dan in Calais, en het
zenuwachtig oponthoud bij de douane
zijn vervallen. Tusschen Londen en
Parijs vaart nu een treinferry, groot
genoeg om de twaalf slaapwagens van
den trein te kunnen opnemen; men
gaat in Londen naar bed om op de
Parijsche boulevard de ochtendkoffie
te gebruiken.
Niet zoo heel bizonder voor Europa
wij hebben, of hadden? zelfs een ferry
in ons land, op de Zuiderzee. Toch doet
men verkeerd te vluchtig over het geval
heen te stappen.
Afgezien van het verheugende feit, dat
wéér twee hoofdsteden van Europa dich<
ter bij elkaar zijn gebracht, en dat weer
de nuchtere economische noodzakelijkheid
ons iets dichter naar een soort „Vereenig-
de Staten" voert zijn de nieuwe ferryboo
ten technisch zeer merkwaardig.
De „Southern Railway" heeft drie
schepen laten bouwen, die naar beroemde
historische overzetveren van de Teems ge
noemd zijn: de „Twickenham ferry",
„Hamptor. ferry" en Shepperton ferry",
die ieder ongeveer drieduizend ton meten
en 360 voet lang zijn. Het zijn zeer moder
ne vaartuigen, uitgerust met alle mogelijke
veiligheidsapparaten, en dat is noodig,
want boven het treindek met zijn vier
sporen, waarop de twaalf slaapwagens
komen te staan, is een tweede dek, inge
richt als garage, waar plaats is voor vijf
entwintig automobielen. Men zou natuur
lijk verwachten, dat deze booten, die het
laatste op dit gebied vertegenwoordigen,
met dieselmotoren zijn uitgerust, maar
ging op goed vertrouwen, de leiders van
het werk hadden niet de minste controle,
de duikers konden slechts langs de zware
muren tasten, die zij van betonblokken
die ieder zeven ton wogen, aan het op
werpen waren.
Insiders hebben later verklaard, det het
een onmogelijk heksenwerk is geweest;
wanhoop brak uit toen bleek, dat 't dok
nog lekte ook, zoodat het in het begin niet
eens viel leeg te pompen. Men heeft toen
heele stukken bodem moeten betonneeren.
Hoe dan ook, het dok is er gekomen en de
reizigers, die vandaag, terwijl zij rustig
kunnen doorslapen, or de juiste hoogte
worden geschut .zoodat hun wagons zon
der schokken weer den vasten grond kun
nen oprijden kunnen zich nauwelijks rea-
liseeren hoeveel voeten dit in de aarde
pardon, in het water gehad heeft.
Een origineele brugconstructie.
Weer een andere merkwaardigheid van
dit geheel zoo wonderlijke werk is de
brugconstructie. Er komen op ieder van de
vier spoorlijnen op het treindek vier wa
gens te staan. Wanneer nu de eerste vier
wagens op hun plaats zijn aangekomen
gaat de heele ferry ondanks de geweldige
breedte vier rails plus nog twee schoor-
steenen naast elkaar aanzienlijk over
hellen. De verbinding tusschen boot en
wal moet dus zóó soepel zijn, dat deze
wringing opgevangen wordt zonder, dat er
b.v. rails worden ontzet. Naast deze knap
pe constructie is er nog een anderen op
gang, hierover gaan de auto's naar hun
garage. Op dit breede bovendek zijn bo
vendien hutten, restaurants etc. aange
bracht als op een werkelijken kanaalstoo-
me, zoodat de enkeling, die ondanks dit
alles nog r.iet slapen kan zich geen seconde
heeft te vervelen gedurende den tijd, dat
hij in Londen om tien uur 's avonda in zijn
coupé stapt, en den volgenden ochtend,
dat hij er om negen uur te Parijs uit komt.
Men ziet, het door den een hersen
schimmig en door den ander zeer goed
mogelijk genoemde plan van een tunnel
onder het kanaal heeft al bijna geen reden
van bestaan meer. Vooral wanneer men in
de toekomst zou kunnen verwezenlijken,
dat de ferry de véél kortere route Dover-
niets dan lof. Het was een vlotte en
gewaardeerde vertooning al zal de schrijf
echte juwe.
De eenige, die nu nog kans heeft al is
het dan ook maar miniem is de vlieger -
Challe, die, zooals men weet, naar Le Bour- waarschynlyk niet de bedoeling hebben
get móest terugkeeren en daar bovendien had, dat iemand, die als een echte ju
nog werd opgehouden, omdat xijn marconist lier moest optreden, een beetje voor ni»"
ziek werd en een goede plaatsvervanger niet speelde. Het is opmerkelijk, dat zelfs
zoo gemakkelijk te vinden was. Maar dat edelman van 1712 niet begreep, dat hy hier
schijnt toch gelukt te Ajn, want gisteroch- met imitatie te doen had. Maar de ieilJ
tend kwam het bericht, dat Challe, Bnll en houdt wel van een
hun nieuwe radioman Beaufils om 10.31 van
Le Bourget zijn vertrokken. Die zullen het
dus nog een keer probeeren.
Maar als wedstrijd is deze luchtraid wel
een hopelooze mislukking geworden.
DE VLUCHT VAN HEYMANS EN
SLUITER.
Op hun vliegtocht naar Nederlandsch-
Indië zijn de sportvliegers Heymans en
Sluiter gistermorgen om 8.50 uit Belgrado
vertrokken. Zij hebben een tusschenlanding
te Sofia gemaakt, vanwaar zij om 12.35 uur
naar Stamboel zijn gestart en om 15.55 zijn
zij in de stad aan den Gouden Hoorn aan
gekomen.
Hun tocht werd begunstigd door mooi
weer.
Vandaag zullen zij hun vlucht voortzet
ten.
tikje overdrijving611^
Emile van Stuwe had voor deze opvattin
van zijn rol zelfs een applausje bij 0D(f
doek ln ontvangst te nemen.
Het gezelschap had voor passende
costumes, voor prima kapwerk er was
voor dien pruikentijd heel wat extra haar
noodig en voor smaakvolle décors ge.
zorgd. Ondanks z(jn vijf bedrijven heeft
het blijspel de aanwezigen tot het einde ge
boeid en een hartelijk en langdurig appi#u|
aan het slot heeft bewezen, dat deze voor-
stelling in Alkmaar een uiterst dankbaar
onthaal heeft gevonden.
TJ.
3-acHeel
HET WEDERZIJDSCH HUWELIJKS
BEDROG.
Wie iets moet zeggen over de opvoering
van een blijspel van Pieter Langendyk,
heeft het ln zooverre gemakkelijk, dat hij
niet van A tot Z. behoeft te vertellen waar
over het stuk eigenlijk gaat.
Het wederzijds huwelijksbedrog is in 1712
geschreven en we hebben er gisteravond in
t Gulden Vlies dus niet de première van ge
zien. Het is in verloop van jaren al eens
meer opgevoerd en dat het vele opeenvol
gende geslachten geamuseerd heeft, bewijst
wel het feit, dat het in October 1936 nog
een vrij volle zaal met enthousiaste bewon
deraars heeft gevonden.
Daaraan hebben ongetwijfeld ook de
leeraren ln het Nederlandsch van diverse in
richtingen van middelbaar onderwijs mede
gewerkt. Zij zullen hun ijverige, en niet-
ijverige, pupillen wel aangeraden hebben
Calais zou varen. Hiertoe_«ou mm^edrttr gelegJheld niet te llten voorbügaan om
eerst ten ferry-dok in Calais moeten bou
wen, maar het blijkt, dat de verschillende
spoorwegmaatschappijen het op dit punt
nog lang niet eens zijn.
GERH. VAN EYSSELSTEIJN.
£uchUuuut
wat de machines betreft, er wordt hier
Vervolgens boden B. W. aan de begroo- I steenkool gestookt, om een voor den hand
tingen voor 1937 van de gemeente, het
Burg. Armbestuur en de gasfabriek. Op ver
zoek van den heer Engel zal ook een der
wethouders by de behandeling in de com
missie voor onderzoek aanwezig zijn.
Van het Hoogheemraadschap Noordhol
lands Noorderkwartier kan het noordelijk
deel van een perceel by den Westfriesche
dijk, groot ongeveer 0.9 H.A., worden ge
huurd voor woonwagenkamp tegen een
jaarlijkschen huurprijs van f 25 en verder in
het contract genoemde voorwaarden. Het
Hoogheemraadschap verbindt zich de be
staande afrit onder een flauwere helling
aan te brengen e deze afrit, alsmede het
voor de wagens bestemd deel van 100 M2.
te verharden. De gemeente heeft het onder
houd.
De gemeente zal verplicht zijn zoodanige
bepalingen vast te stellen betreffende de
plaats, waar woonwagens binnen de ge
meente kunnen plaats nemen, dat geen
woonwagens meer mogen staan op de ber
men en wegen toebehoorende aan het Hoog
heemraadschap binnen de gemeente. B. en
W. stelden voor deze overeenkomst aan te
gaan. Een aantal omwonenden had een be
zwaarschrift ingediend met diverse bezwa
ren.
Over dit punt werd breedvoerig gespro
ken, waarbij vooral de watervoorziening
voor de woonwagenbewoners een belangrijk
deel uitmaakte. Tenslotte besloot men dit
voorstel aan te houden en de mogelijkheid
en kosten van het doortrekken van de water
leiding naar het kamp te onderzoeken.
De verordening op de vermakelijkheids
belasting werd zoodanig aangevuld, dat de
plaatselijke muziek, zang, tooneel en gym
nastiekverenigingen die uitvoeringen geven,
welke worden gehouden voor de instand
houding der vereeniging, worden vrijge
steld van deze belasting.
Het postkantoor werd weer voor drie jaar
Het is eigenaardig zoo warm
als de regen vandaag is!
liggende reden. Het is namelijk verbazend
gemakkelijk om dit schip, dat op drukke
tijden constant in bedrijf is> daar ook
vrachtwagens met snelgoederen worden
overgevaren, te bunkeren: men rijdt dóód-
eenvoudig het gewenschte aantal spoor
wagens met brandstof het dek op en kie
pert den inhoud zóó door dekluiken in de
bunkers! Eenvoudiger kan het niet, het
werk neemt slechts luttele minuten in be
slag. Wanneer de boot aankomt wordt het
raildek door middel van een vernuftig uit
gedachte sluiting met de spoorbaan aan
den wal verbonden. Zoo lang die sluiting
niet dicht is kan de seinhuis wachter het
signaal niet op „veilig" zetten.
Eerst moesten speciale dokken
gebouwd worden.
Er waren trouwens tal van kleine pro
blemen die opgelost moesten worden, zoo
was men verplicht een bepaald soort wie-
Ion te ontwerpen, dat zoowel op de Fran-
sche- als Engelsche spoorrails paste; het
verschil tusschen de rails in die landen
bediaagt ongeveer een inch
Maar de grootste moeilijkheid bood het
maken van het dok te Dover. Een treinfer
ry stelt totaal andere eischen dan een
veerboot. In de eerste plaats moet men
met het verschil van eb en vloed rekening
houden, die hier in Het Kanaal vijfentwin
tig voet kan bedragen! Een losse brug
tusschen veer en wal, die verschillende
hellende standen kan aannemen valt na
tuurlijk niet te gebruiken, en de gedachte
de dienstregeling van het tij te laten af-
hr.ngen is té absurd! Men moest dus aan
den wal een groot dok bouwen. In Duin
kerken was er een het wachten was op
Dover. Maar men heeft niet voorzien, dat
dit onderdeel van het werk drie jaar zou
duren, enongeveer een half millioen
pond zou kosten.
Eerst heeft men het met een hulpwal
geprobeerd en begon men een caisBon te
bouwen. Na enkele maanden was het werk
voltooid. Het zeewater werd naar buiten
gepompt, een storm stak op en spoelde alle
voorbereidende bouwwerken Het Kanaal
in.
Toen heeft men met duikers gewerkt,
die, soms tien of meer meter onder de
vloedlijn, bijna op den tast met zware ijze
ren balken sleepten. Nu en dan werden die
merels door grondgolven verrast, en ging
hun werk van dagen verloren. Het ijzer
raakte dan hopeloos in de war, en met
steekvlammen, die met zuurstof waren
overbelast, zoodat de vlammen sissend als
het ware in een kamer van lucht brandden
moesten zij het werk weer lossnijden. Ook
dat plan faalde jammerlijk tengevolge van
de grillige zee op dat zelfs voor d« huidige
scheepvaart gevaarlijke water.
Slechts geleid door de rukken aan het
onder hun armen bevestigde signaalsnoer
gingen de duikers weer een andere werk
methode toepassen. Het zou ditmaal een
betonnen dok worden, tusschen metaal
platen werd het speciale mengsel gestort.
Ingenieurs lieten schietloodlijnen neer op
de plaatsen waar de wal zou komen, de
duikers bewerkten den zeebodem met
pneumatische schoppen en drillen. Alles
DE POSTVLUCHTEN OP INDIE.
De Rietvink is op de thuisreis te Bagdad
geland.
Het K.L.M.-vliegtuIg Kievit is op de uit
reis te Jodhpur geland.
De „Djalak" is op de thuisreis te Medan
aangekomen.
DE „KWAK" NAAR INDIE VERTROKKEN.
Hedenmorgen te 7.30 uur is het K. L. M.
vliegtuig Kwak van Schiphol naar Indië
vertrokken.
Zes passagiers bevinden zich aan boord,
n.1. twee passagiers voor Calcutta, twee voor
Karachi, één voor Rangoon en één voor Ba
tavia. Voor de trajecten Calcutta-Bangkok
en Rangoon-Bangkok hebben resp. vier en
drie passagiers geboekt.
Het toestel vervoert 282 Kg. briefpost, 3
Kg. pakketpost en 99 Kg. vracht.
DE STORM EN DE K. L. M.
Toen gisternacht de Zuid-Wester storm
zich boven ons land deed gelden, waren de
meeste vliegtuigen van de K. L. M. al thuis-
gekeerd of in veiligen haven buitenslands
gekomen. Het laatste toestel, dat naar Lon
den moest vertrekkan, is echter op Schiphol
gebleven, doch de nachtelijke postdienst
naar Keulen werd, zooals eiken avond, uit
gevoerd.
Op enkele lijnen ondervond de K. L. M.
gister vertraging, zooals in den dienst van
Scandinavië, waarbij de Douglas-vliegtui-
gen tegen den onstuimigen Zuid-Wester in
met een vertraging van bijkans een uur te
Amsterdam landden. De dienst van Parijs
kwam binnen den normalen tijd op Schip
hol. Voor de naar Londen en Parijs ver-
trekende vliegtuigen was gister veel be
langstelling.
Ook het nachtpostvliegtuig zal van Am-
sterdam's luchthaven koers naar Keulen
zetten.
PARUS—SAIGON—PARIJS.
Een mislukking.
Er was een bericht, dat Dótroyat en zijn
makkers in Boesjir hadden moeten landen
wegens een defect, maar dat zy hoopten den
volgenden dag, dat was dus gisteren
door te kunnen vliegen.
Edoch, ook dit team is thans uit den strijd,
want bij de Gnóme et Rhónefabriek is een
telegram binnengekomen van Détroyat,
waarin hy mededeelt, dat hij wegens een
motorgebrek den wedstrijd opgeeft en via
Damascus naar Parijs zal terugkeeren.
eens een blijspel uit de achttiende eeuw te
gaan bekijken. Er waren althans zeer vele
jeugdige bezoekers, die de opvoering van
een oud-Hollandsch stuk op het tooneel
blijkbaar meer apprecieerden dan het voor
lezen daarvan in de klasse.
Men kent dit blijspel in versvorm waar
van de min of meer hoogdravende taal toch
zoo vloeiend en los is, waarin de grollen en
grappen zoo koetelijk naar voren komen.
Alleen, men had in des schrijvers tyd pu
bliek dat niet aan zulk verfijnd tooneel ge
wend was als dat van onze dagen. De
auteurs moesten het er wel eens wat dik op
leggen en men kan er zich alleen over ver
wonderen, dat de knechten, die heeren
moestan voorstellen, ondanks hun brutali
teit, er nog altijd in slaagden den schijn der
ware aristocratie te wekken.
Het was nog in de dagen, dat men het
hart van een vrouw in vlam kon zetten zon
der leider van een Jazzband, winnaar van
den Zesdaagsche of keeper van een bekend
voetbalelftal te zijn. Men had alleen maar
een titel of slechts den schijn van een
titel een geborduurde jas met kanten
mouwen, een flambard met een struisveer
er een rapier noodig en als dat alles nog
geen voldoenden indruk maakte, haalde de
huwelijkscandidaat een rol papier uit den
zek en las een eigengemaakt gedicht voor
waarin liefde en trouw en hemelsblauwe
oogen op roerende wijze werden bezongen
Het gezelschap-Musch heeft door de
keuze van dit stuk een gelukkige greep ge
daan, vooral omdat de directeur van dit ge
zelschap een acteur is zooals Langendijk in
zijn tijd misschien tevergeefs voor de rol
van Jan heeft moeten zoeken. De gedeser
teerde soldaat, die er op het beste paard
van zijn kapitein vandoor ging, thans omge-
tooverd in een edelman, op zoek naar avon
tuur en liefst naar avontuur dat het nood
zakelijke geld kon opbrengen de volka-
humorist in het fleurige kleed van den adel
is juist het type, dat Jan Musch zoo koste
lijk kan uitbeelden. Hij deed het met zwier
en gratie en heeft door zijn spel ten zeerste
tot het succes van den avond bijgedragen.
Een woord van lof komt na hem allereerst
toe aan Adolphe Hamburger, die vlot en na
tuurlijk den verarmden edelman Lodewijk
speelde en aan het drietal vrouwelijks ar-
tisten, die de niet gemakkelijke taak hadden
in dit stuk de charme en de gereserveerd
heid van de edelvrouwen uit dien tijd uit
te beelden.
Mary Musch-Smithhuysen als Charlotte,
Lize van Poll-Hamakers als haar moeder en,
last not least Jeanne van Rijn, ala het vroo-
lijke Klaartje, dit edele klaverblad heeft
voortreffelijk spel gegeven en bewezen,
dat het gezelschap Musch over bijzondere
krachten kan beschikken. Voor de overige
JiuHSt £H Wetenschap
De dichter A. Roland Holst heeft
voor het tijdschrift „Groot-Nederland" een
indrukwekkend vers geschreven tegen den
geest dezer eeuw, welk gedicht wy hierbjj
overnemen:
Een dichter van thans.
Onder den voet geloopen dier gedrilde
drommen
van links of rechte, met ln zijn ooren hun
?ehuil
rauw koor van afgericht gejubel of
gejammer
bijt, meer dan zü, hij In het stof en in het
vuil
van deze wereld. In de rafels van zjjn
kleeren
ziet hij zijn lange leden liggen, eens gewend
aan andre gang dan dit bevolen
■"pmarcheeren,
dat hem zyn hart vertrapt, dat al wat het
niet kent
vertrapt, en, zoo gekend, met honen zou
verguizen.
Onder den voet ge'oopen, in zijn linkerhand
een schelp, breekbare waarborg van het
eeuwig mizen,
en in zijn rechter een glasscherf, die de
^en brsnd
van ander licht weleer in een smal
toren vtaita
doorliet, ligt hij geworpen, maar zjjn trots
volstaat
met dit bewaarde: verre stem en ijle glinster
die zullen zijn als wat nu ia ten onder gast.
Dit vers geeft den criticus D. A M. Bin
nendijk gelegenheid in de „Groene Amster
dammer" tot de volgende opmerking»
„Hoe verontrustend de tijden geworden
zijn, doet zich eerst duidelijk gevoelen, nu
ook zij, die jaren en jaren lang „terzij de
horde" hebben geleefd, zonder zich ernstig
om samenleving of politiek te bekommeren,
nu ook de dichters zich, blijkbaar bewust
van bun lntellectueelen noodtoestand, Jn
genootschappen van geestelijke weerbaar
heid gaan organiseeren. Het romantische
leven der bohémiens uit de vorige en bet
begin van deze eeuw gold weliswaar reeds
lang als een verouderde bestaanswijze van
aanstellerige derderangs-kunstenaars, maar
de eenzame droomer, de dichter in zijn
ivoren toren, was nog tot voor korten tijd
een artistiek levensbeeld, dat buitenstaan
ders en leeken lief gekregen hadden. Wan
neer de jongere en jongste schrijvers zich
al niet in pacifistische, anti-fascistische of
positief-politieke bonden hebben aaneen
gesloten, gaat toch tegenwoordig hun be
langstelling met grooter intensiteit uit naar
de levens- en maatschappij verschijnselen,
die niet in strikten zin hun eigen kunste
naarsbedrijvigheid raken Nog opmerkelijker
en treffender dunkt het mij echter, dat
oudere dichters hun stem in deze tijden
laten klinken tegen den geest der eeuw,
ter verdediging van de waarden der vrij
heid en onafhankelijkheid van hen, die ge
acht worden in de eerste plaats de cultuur
van volk en vaderland te vertegenwoordi
gen. De hordepeest. het dwingend en afge
richt rhytme der „gedrilde drommen", het
„bevolen opmarcheeren", al het de dom*
men imponeerend, rumoer der zinledige
luidruchtigheid, hebben zelfs een zoo van
politiek leven en maatschappelijk lot afzij
dige ais den dichter A. Roland Holst bezield
om in een van smartelijke, beheerschte,
koninklijke verontwaardiging en zelfver
trouwen getuigend gedicht „Een dichter van
thans" (Groot Nederland, October 1936)
vermanend, doch vrü van elk rhetorisch
middel, te herinneren aan de waardigheid
van den dichter, die, luisterend naar d«
„verre stem" en het licht van de „ijle gij»:
ster" bewarend, dient te beseffen wat WJ
gaat verliezen en moet beschermen
wat
®tPnleoIaS;»mï,r„nvamen1n]en to 'n luïgt lyst 0,J hem van oudsher als een ónderscheiding
t programma kan vinden, over het algemeen toevertrouwd".
255. „Mis", zei de professor, „dat is een knolzwam en die is
heel erg vergiftig. Daarom, luister goed wat ik je zeg Pietje,
„pluk alleen maar eetbare paddestoen als er menschen bij zijn,
die er verstand van hebben".
destoelen dT0"!,loc''1 een goede bergplaats voor de P*d"
zolderluik dc l'1, ^erzame'de *n vond deze op zolder. Bij h*