FLITSEN VAN HET WITTE DOEK. M DE INDISCHE FILM. Bedrog in Hollywood. Het leven der Stars onmogelijk gemaakt Propaganda-film Avro's glorie. Miniatuur-filmpjes. ONZE BIOSCOPEN. Plannen van den heer B. D. Ochse. De heer B. D. Ochse, directeur van de Polygoonfilmfabriek te Haarlem en van haar zuster-maatschappij de Neder- landsch-Indische Film Mij., welke laatste indertijd den Mahacyclus (film-reportage uit Indië) heeft geproduceerd, vertoeft sedert eenige maanden in Ned. -Indië in verband met nieuwe filmplannen. Hij heeft over die plannen dezer dagen een en ander verteld aan een medewerker van het Alg. Indisch Dagblad te Bandoeng. Hij deelde mede dat hij niet met een vooruit vastgesteld programma naar Indië was gegaan, doch, dat sedert zijn aan komst bij hem een plan is gerijpt voor het maken van twee groote Indische films, die half „documentair" half speelfilm zullen zijn. „Zooals u weet", aldus de geïnterview de, „heerschen er in Europa en in Holland niet het minst, de meest krankzinnige ideeën omtrent de tropen. Het in feite gewone leven van de Europeesche bevol king van het hedendaagsche Indië geeft weinig stof tot verfilming. Sterk gekleur de onderwerpen van een vroeger tropisch tijdperk welke thans nog slechts hoogst sporadisch voorkomen, vallen buiten het Indië van thans. Derhalve moet van deze onderwerpen omdat zij als uitzonde ringen niet maatgevend zijn al dadelijk worden afgezien. Wy althans zien daarvan af. Toch is hier nog voor de filmfridustrie een ryk terrein te bearbeiden. „Zoo zou ik in Holland willen laten zien de beteekenis van ons koloniaal bestuur en van het werken der Hollanders in Indië. Van hun leiding-gevende functie, steunende op de associatie-gedachte. En ik zou het besef willen bijbrengen, (zon der de naargeestigheid van een overdre ven ethisch streven), van een zich ontwik kelende bevolking welke onder de Hol- landsche leiding naar andere levensvoor waarden opgaat. Ik zou willen doen zien hoe in feite iedere overheidsdaad in oor sprong er op gericht is de Inheemsche samenleving op een hooger peil te bren gen. Maar ook in den handel en bij de scheepvaart heb ik bij de leidinggevende figuren een open oog en oor opgemerkt voor de redelijke belangen van de In heemsche werkers. Een erkenning tevens, dat zonder de welwillende medewerking dier bevolking niets bereikt zou kunnen worden. „In dit verband zou te toonen zijn wel ke groote beteekenis Nederland's koloni ale taak heeft. Wat de eigenlijke beteeke nis is dier koloniale taak en met hoe groote energie hier omwentelingen op verschillend gebied zijn en nog worden tot stand gebracht." Hoe die film er uit zal zien hoopte de heer Ochse te kunnen vertellen als hij van zijn reis over Java, Bali en Sumatra zal zijn teruggekeerd, waarna hij half Jan. de terugreis naar Nederland zal onder nemen. Het ligt voorloopig niet in het voorne men van de Ned. Ind. Film. Mij. om jour naals te maken. Er is in Indië trouwens reeds een jonge filmmaatschappij die journaals op haar programma heeft. De Ned. Ind. Film. Mij. zal zich, inc'ien zij begin 1937 haar werkzaamheid in Indië aanvangt, waarschijnlijk te Buitenzorg vestigen. Buitenzorg biedt het voordeel van een koel klimaat naast dat van den geringen afstand van de hoofdstad. Een blijvende vestiging ligt in de be doeling, hetgeen uit den aard der zaak van het succes der eerste films zal af hangen. „Er is in Indië", aldus de heer Ochse. „stof te over voor vervaardiging van films van verschillende genre. Niet alleen de half-documentaire speelfilms lyken een goede exploitatie-mogelijkheid te bieden, ook films van Inlanders voor Inlanders zullen hier een publiek vinden, dat zich gaarne op het nieuwe zal willen instellen. Veel wat in het Westen, naar Wester- schen smaak en volgens Westersche be grippen worde geproduceerd, wordt (te recht!) ongeschikt geacht voor het In- landsche publiek. Een gedifferentieerde censuur voor de verschillende bevolkings groepen is technisch een onmogelijkheid. Daarom blijven vele films uit Indië weg. Met voldoening sprak de heer Ochse ten slotte over de door de regeering toe gezegde medewerking. Sedert eenige maanden wordt Holly wood geteisterd door een bende souvenir- verkoopers, die van de goedgeloovigheid en het enthousiasme der filmliefhebbers flink misbruik maken. Tevergeefs tracht de politie in Hollywood dit nieuwe soort „racket" tegen te gaan. Het betreft hier den handel in voorwerpen, die zooge naamd het eigendom geweest zijn van de filmstars. Ongeveer alles wordt als sou venir verhandeld. Kleedingstukken, haar lokken, handteekeningen, sigaretter»tomp- jes enz. Alles natuurlijk gegarandeerd echt, gebruikt door ster die en die. Zeer veel animo bestaat ook voor de verschil lende sportvoorwerpen, die de dames en heeren van het witte doek gebruiken om fit te blijven. Een lok van Greta Garbo kost honderd dollar. Wanneer men alle lokken van haar zou verzamelen, zou men moeten concludeeren, dat Greta Garbo nu nog slechts een pruik draagt. Een zwarte bril, waarmee zij zich tracht te beschermen tegen al te opdringerige bewonderaars, kost slechts twintig dollar. Het meest wordt evenwel gegeven voor de kleertjes, waar Shirley Temple „uit" gegroeid is. Hier worden prijzen van honderdvijftig dollar genoemd. Het toppunt van souvenir bedrog werd onlangs bereikt. Loretta Young ontving een geestdriftige brief van een onbekenden aanbidder uit Kansas, die haar meedeelde, dat hij nog nooit zoo heerlijk gedroomd had als in haar bed, dat hij onlangs, dank zij enorme relaties in Hollywood, had kunnen koopen. "Loret ta Young vond de cultus met dit meubel stuk een beetje overdreven en gaf de zaak aan. De politie staat evenwel mach teloos. De koopers willen bedrogen zijn. Tot nu toe is het nog nooit gebeurd, dat iemand het adres opgaf, waar hij zijn Garbolokken. zijn Dietrich-kousen, zijn Shirley-broekjes vandaan kreeg. Een andere vorm van bedrog zijn de rondleidingen langs de woningen der stars. Dagelijks arriveeren in Hollywood men- schen, die hopen eens een blik op te van gen van een bepaalde filmster. Zij worden teleurgesteld. Hollywood is een groote, drukke stad, waar men niet makkelijk iemand ontmoeten zal. Even moeilijk is het om het adres van een filmstar te vin den. In het telefoon- of adresboek zal men tevergeefs naar hun namen zoeken. Vooral de telefoonnummers worden ge heim gehouden. Wanneer men bijvoor beeld met Greta Garbo in verbinding wil treden, dan moet men achtereenvolgens vier verschillende nummers opbellen. Men moet iedere keer opgeven, welk nummer men het eerst gebruikt heeft en krijgt dan het volgende nummer. Dat wil zeggen, wanneer men bevredigende ant woorden gegeven heeft op de tallooze vra gen, die gesteld worden. Zelfs de intiem ste vrienden ontkomen niet aan deze pro cedure, want men kan makkelijk zeggen Salka Viertel-Steuermann zij schrijft alle Garbo-films en is haar beste vriendin te zijn, terwijl men een doodeenvoudige Alice Smith uit Kansas is. Teneinde de vreemdelingen voor al te wreede ontgoochelingen te behoeden, zijn sommige gidsen bereid, tegen een zeer behoorlijke vergoeding, alle dingen te verschaffen: adressen, telefoonnummers, wandelingen langs en in de huizen van de diverse stars. De telefoonnummers zijn natuurlijk valsch. Aan het einde van de draad wacht een onechte Mae West, een dito MacDonald, een dito Clark Gable. Maar de toeristen, die uit Florida en Ca nada komen, zijn er trotsch op hun doel bereikt te hebben en thuis alle kennissen van hun contact-met-de-beroemden te kunnen verhalen. De telefoonnummers zijn dus altijd valsch, de adressen zijn inderdaad soms goed. De vreemdelingen worden in groote autocars gestuwd en naar de woningen der stars gereden. Voor de Villas stopt men en dan hangt de gids lange en deskundige verhalen op. Wanneer de honderden nieuwsgierigen toegestroomd zijn, kan het wel gebeuren, dat een geestdriftige rush op het huis, ondanks alle waarschuwingen van den gids, ondernomen wordt. Het is geen wonder, dat talrijke stars, door deze overdreven manifestaties tot wanhoop gedreven worden. Maar de adressen van de stars zijn heel vaak valsch. Het gebeurt namelijk vaker dan men denkt, dat een star zijn huis leeg laat staan en in een hotel of in een klein dorp in de omgeving woont. Dan worden de argelooze toeristen voor het leege huis geleid. Maar ook wel voor huizen, waar in nooit en te nimmer een star gewoond heeft, maar die door reisbureaux gehuurd zijn om de klanten iets te bieden. In dit geval bestaat er natuurlijk geen bezwaar de dames en heeren door de woning zelf te leiden. De kamers zyn, zoo gemeubi leerd, als een man uit de provincie zich dat gaarne voorstelt. Alles in rose zijde, overal filmfoto's en op de schrijftafel het „intieme' dagboek... Deze toestanden hebben er toe geleid, dat talrijke stars Hollywood verlaten heb ben. Of zij bouwen om hun huis een muur, waarover geen nieuwsgierige kan kijken. Loretta Youngs villa staat bijvoor beeld aan den rand van een steile helling en wordt beschermd door een zwaren ves tingmuur. Clark Gables huis staat op een bergtop, van waar hij over de geheele omgeving kan blikken. Nadert een toe ristenkaravaan, dan ontsnapt de heer des huizes vlug langs een klein weggetje... Janet Gaynor heeft een eenzaam gelegen huis aan het strand betrokken. Wanneer zy s' ochtends om acht uur in de studio moet zijn, dan moet zij eerst een afstand van vijftig kilometer afleggen Ronald Colman heeft nog verder van Hollywood, aan een klein meer, een huis laten bouwen. Het ergste heeft Shirley Temple te lij den onder de nieuwsgierigheid. Haar ouders hebben dan ook het huisje in Santa Monica verlaten en hebben midden in de bergen een nieuw laten bouwen. Er be staat slechts een toegangsweg, die echter heel moeilijk te vinden is. Bovendien is deze kilometers voor het huis reeds geba- ricadeerd. Een kijkje achter de coulissen van het omroepbedrijf. De AVRO heeft een dezer dagen 't Rex- theater te Hilversum voor 'n gezelschap ge- noodigden, o.w. wij opmerkten den burge meester van Hilversum, den hr. J. M. J. H. Lambooy met den gemeente-secretaris, mr. Pekelharing, mevr. Boon-v. d. Starp en den heer L. J. Bakker, leden van den ra- dioraad, den voorzitter van de AVRO, der> heer G. de Clercq, eenige medewerkers van de AVRO, zoomede eenige medewerkers van den filmondememer Loet C. Barn- stijn, b.m. den regisseur Kurt Gerron, die de leiding bij de opnemingen heeft gehad, voor de eerste maal haar propagandafilm getiteld „AVRO's Glorie", laten draaien. De heer W. Vogt verwelkomde dit ge zelschap met eenige hartelijke woorden, waarna de film werd vertoond, welke een interessanten kijk geeft achter de coulissen van het omroepbedrijf. De voornaamste medewerkers aan het AVRO-program passeeren achtereenvolgens de revue in de nieuwe AVRO-studio: de band van Kovacs Lajos, dr. P. H. Ritter Jr., Fred. Fry, mevr. de Leeuw-van Res, mevr. Antoinette van Dijk, het gezelschap van Kommer Kleyn, waarbij de begeleidende ge- Een scène uit de film „Deutschland", die binnenkort door de Ufa wordt uitgebracht in opdracht van de Duitsche regeering. Op de film zelf komen wij binnenkort uit. voerig terug. luiden van het hoorspelen op aanschouwe lijke wijze worden gecreëerd. Het dansorkest van Hans Mossel, mej. Mariëtte Serie, het kinderkoor van Jacob Hamel, dr. Max Euwe, het omroeporkest onder leiding van Nico Treep. Pierre Palla, Han Hollander en na tuurlijk de populaire omroeper Guus Weit- zel. Zij allen, wier stemgeluid een muzikale vertolkingen in alle huiskamers geen intro ductie meer behoeven, verschijnen op het witte doek, afgebeeld in de omgeving, waar zij hun volle aandacht hebben gevestigd op de belangstelling van mrs. Luistervink, die in deze film als de directeur van het om roepbedrijf, de heer W. Vogt, wordt verge ten. Het ligt in de bedoeling deze propaganda film te vertoonen op de z.g. voltooiings tournee, waarbij en de AVRO en Loet C. Barnstijn er ongetwijfeld eer mee zullen inleggen. Richard Tauber als „Paljas". Trafalgar Film Productions Ltd., een nieuwe Engelsche onderneming, verfilmt op het oogenblik Leoncavallo's opera „Paljas", met Richard Tauber in de hoofd rol. Karl Grüne regisseert deze film. Duitsch filmjournaal in Weenen verboden. In Weenen werden de filmjournaals van den Duitschen partijdag te Neurenberg, van het Duitsche oogst-dankfeest, en van de opening van de rijksautobaan Bres- lauKreibau voor openbare vertooning verboden. „Rose Bernd" verfilmd. Gerhard Hauptmann's drama „Rose Bernd" wordt verfilmd door Carl Froe- licht, met Luise Ulrich in de titelrol Carola Höhn is een van de Duitsche film sterren van de Ufa. die door haar sterk persoonlijk spel meer en meer in de belang stelling van het bioscoop-gaand publiek komt. Na haar glansrijk debuut in „Köningswalzer" zal zij eerstdaags te zien zijn in een nieuwe l fa-productie, waarin zij de hoofdrol zal vertolken met den Italiaan- schen tenor Allessandro Ziliani. MER1JNTJE GIJZEN'S JEUGD. V ictoria- Theater. De Alkmaarsche bioscoopwereld heeft haar nieuwe evenement beleefd: voor de vierde week werd een film geprolongeerd. Waarlijk een feit dat de noodige aandacht verdient, temeer daar het nog nooit was voorgekomen, dat een film ook maar voor de derde maal werd verlengd. En dit evenement wist „Merijntje Gij- zen's jeugd" te bewerkstelligen. Het ligt niet in onze bedoeling ten derde male uit te gaan wijden over de kwaliteiten van deze film. Spreekt trouwens het boven aangehaalde geen boekdeelen? Laten de sceptici alsnog deze gelegen heid aangrijpen en niet verzuimen deze werkelijk „goede" Nederlandsche film te gaan zien. Tenslotte komt aan alles een eind, ook aan het prolongeeren en riskeer nu niet, dat U de volgende week toch nog spijt zou krijgen uw kans te hebben laten voorbijgaan. DE MAN, DIE TE VEEL WIST. Roxy-theater. Spanning en nog eens spanning van be gin tot eind, hebben Peter Lorre, Leslie Banks, Nova Pilbeam e.a. hierin weten te leggen; vlot gespeeld, met overtuiging zoo als alleen zij dat kunnen. Een groot politicus moet uit den weg ge ruimd worden. Geheel onschuldig aan het begin dezer affaire, waarin de plannen ge smeed worden, hoe dit gebeuren moet, ko men Peter Lorre (Abboth) en Leslie Banks als z(jn vrouw (Lawrence) in aanraking met de bende, waarin zij zoo verward ra ken, dat van ontkomen geen sprake meer is. Abboth is n.1. in 't bezit gekomen van een schrijven, waarin beschermers van den man die vermoord moet worden, gewaarschuwd worden. De bende, die uitgebreid en overal aanwezig is en dit ook weet, wil hem dat afhandig maken, wat echter niet gelukt. Sluw, om toch hun zin te krijgen, hebben eenige bendeleden het dochtertje van Ab both en Lawrence gevangen genomen en nu dreigen zij haar te zullen dooden, in geval Abboth ten uitvoer brengt, wat er in het schrijven vermeld staat. Een man echter als Abboth geeft het niet zoo gauw op, waardoor het komt, dat hij menigen keer in hachelijke posities komt te staan. Revolverschoten klinken herhaalde lijk, gevangennemingen en ontvluchtingen zijn aan de orde van den dag, maar toch komt er een happy end, al is het ook pas na een formeelen veldslag tusschen de politie en de bewuste benden. Van een voorprogramma is eigenlijk geen sprake, want na het journaal wordt direct een aanvang gemaakt met „Evergreen", een revue-film, met Jessy Matthews en Betty Balfour in de hoofdrol, die niet als bijfilm maar als tweede hoofdnummer beschouwd kan worden. Goed verzorgd mooie decors, prachtige tooneelen, met goede artisten en aardigen inhoud, is deze film alleszins be zienswaardig. DE LAATSTE VIER VAN SANTA CRUZ. Bioscoop Harmonie. Wie van vlotte sensatie houdt, wie niet bang is voor gezellige schietpartijtjes, wie enthousiast is van frissche messengevech ten van man tegen man, die zal deze week in de Harmonie een kolfje naar zyn hand vinden. Mixt al deze „thrillers" door elkaar, doe er wat chique Parijsche zwendelaars in hun luxe-paleizen bij, alsmede een rondborstigen jongen zeekapitein, met een bemanning die hem tot den dood trouw is, en ge hebt een avonturenfilm van het zuiverste water, waar ge een paar uur met de meeste belangstelling naar zit te kijken. Door de reeds bovengenoemde zwende laars wordt een maatschappij opgericht die ten doel heeft op het eiland Santa Cruz een conservenfabriek op te richten, omdat het op dat eiland zou wemelen van langousten (zeekreeften). Er zouden er 25.000 per dag worden gevangen en het delicieuze gerecht zou een algemeen ge waardeerd volksvoedsel worden. Er wordt een pracht campagne op touw ge zet, de aandeelen vliegen omhoog en een van de heeren oprichters heeft nog een oude schuit over de hand, waarmee kapi tein Streuvels met zijn jonge vrouw en zijn bemanning naar Santa Cruz varen. Onderweg bij Madagascar komen een stelletje zwarten aan boord, die het vuile werk moeten opknappen, een en ander onder leiding van een paar enorme schur ken. die het den goed willenden kapitein op Santa Cruz danig lastig maken. Het blykt natuurlijk dat er geen kreeft te vinden is en dat het eiland vrijwel on vruchtbaar is. Haaien en pinguins zijn de eenige gezellen. Zoolang de expeditie weg blijft kunnen de financiers rustig millioenen verdienen en alles wordt dan ook in het werk gesteld om ze rr~-r nooit weer te laten terug komen. Er komt hongersnood op het eiland, de schurken maken zich van de voorraden meester, er wordt heerlijk ge vochten en geschoten, en het eind is dat Streuvels en zijn getrouwen na veel ont beringen door een kaperkapitein aan boord worden genomen, die tenslotte ook al onschadelijk wordt gemaakt. En net als een der zwendelaars zelfmoord gepleegd heeft en de anderen met een glas cham pagne in de hand alweer een nieuwe affaire op touw hebben gezet, komen de verloren gewaanden in Parijs terug om hun schurkachtige opdrachtgevers te doen arresteeren. Ziehier het verhaal van een goedge- speelde vlotte film, waarin Hermann Speelmans en Irene von Meyendorff de sympathieke kapitein en echtgenoote zijn en waarin alle rollen zeer behoorlijk ver vuld worden. Vooraf goed nieuws, een goede twee- acter. waarin het liedje: „Rhythm of Paris aardig gezongen wordt, een Ufa documentaire film en andere interessante filmpjes. KOMEDIANTEN. City-Theater. Show-boat heet de oorspronkelijke film, want zij geeft de geschiedenis van een boot, die een dertigtal jaren geleden op de groote Amerikaansche rivieren voer en bij allerlei kustplaatsjes aanlegde om voor de bevolking tooneelstukken op te voeren. Welk publiek er aan boord kwam laat zich begrijpen, maar het paste wonderwel by de stukken welke ten tooneele gebracht werden. Als de primadonna schreide, dan weende al het publiek luidkeels mede en de schurk van het stuk had een bijzon der gevaarlijke rol, omdat al gauw de een of andere cowboy op de tribune zijn volver trok en hem loon naar werken g Als de spelers dan niet meer durfden op treden, kwam de bootkapitein teve^_ regisseur en vader van de primadonna op het tooneel en vertolkte zoo ^®ven hoe het stuk verder gespeeld had kunn worden, dat het publiek hém een de ovatie bracht. Zoo vaart de s"ow" van de eene plaats naar de andere en wijl de boot vaart leert de toescho de menschen kennen, die deze boo volken. Er zijn zangers van buitenge kwaliteiten onder en het ontbree deze film dan ook niet aan zang en En verder is er natuurlijk een ie historie, die een tragedie met een b 'J ijaio hpt tot SW- wordt, er zijn artisten, die het tot s brengen en de toeschouwers ve!^\Lo0te naar de schitterende revues van de P en Chicagosche theaters. Er is een la en traan of beter gezegd veel lac een uaan ui oeier gctcsu --drie zoo nu en dan een traan en er is een tot tal uitstekende krachten, die deze i e iets heel byzonders maken, nameuj Dunnen als Magnolia, Allan Jon „oS. Ravenal en niet te vergeten het rjeS telijkste type, de bootkapitein Winninger, die veel op Lloyd Ge0 behalve in zijn manier van optre Show-boat is een spannen e waaraan moeite noch kosten gesp om er iets moois van te maken. bu;ten- Vooraf gaat veel binnen- l ns0ng landsch nieuws, een gekleurde iiarnlet en een aardige éénacter waarin een belangrijke plaats inneemt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 16