JïfdschcifteH Stoatslotedj Jitmnieuws „ZONEN VAN DE ZUIDZEE", HET LAATSTE PARADIJS OP AARDE. Wat de Alkmaarsche Boys deden. Uit de nieuwe productie Bijzonderheden over „Last of the Pagans' de groote Metro-Goldwyn-Mayer-film. Regisseur Thorpe vertelt. Akersloot II met een 52-nederlaag naar huis zond. De stand is hier nu: Oudorp II 5 3 2 0 165 8 Alkmaar IV 4 3 0 1 24— 7 6 D. T. S. in 4 2 11 16—14 5 Al km. Boys V 2 2 0 0 93 4 Akersloot II 6 114 819 3 C. S. V. III 2 10 1 6—6 2 M. E. V. O. III 5 0 0 5 5—30 0 De diverse elftallen van de Boys brachten het er j.L Zondag buitengewoon goed af. Voor zoover die ploegen, die in actie kwa men, beteekende dit een overwinning. Het eerste team behaalde in Purmerend een mooie en verdienstelijke 1O-zege, ter wijl het tweede elftal in eigen omgeving ook niet voor een gemakkelijke taak stond, want H.R.C. III was nog ongeslagen.. Hoewel een tamelijk dichte mist het spel eenigszins be moeilijkte, kon toch een doel vlak worden gevonden. Endat was juist het heilig dom van de Racers. Nadat eerst een goed schot van Goudsblom via den paal doel trof, was het Booij die een mooi hoog schot inzond, dat den Helderschen doelman te machtig bleek, terwijl Metselaar met een heel goed doelpunt, den ruststand op 30 bracht. Wat men na de thee aan beide zijden ook probeerde, er kwam in dezen uitslag geen verandering meer. Ongetwijfeld een goed resultaat van de rood-wit-geblokten. Het vijfde elftal had bezoek van M.E.V.O. III en had met de Noord-Oostelijke stad-be woners zeer veel moeite. Kort voor het ein de kon door de rood-witten het winnende doelpunt (3—2) nog worden gescoord. De junioren brachten een bezoek aan de Meervogels-junioren en schoten met grof geschut, gezien de 14O-overwinning. En dan te bedenken, dat de Zaandammer-doel man die met-de-moed-der-wanhoop streed, zijn club voor een debacle moet heb ben behoed. Dammen. DAMCLUB „VOORWAARTS". De uitslagen der gister gespeelde wed- strijden waren als volgt: le klasse. Jb. RenooijJ. N. Mooij 0—2 Jb. HagensE. Hofman 2—0 W. TreurD. Marees 0—2 K. A. JakschtovA. Burgert 1—1 2e klasse. A. KoremanH. Hemels 2—0 C. TreurM. C. Pieterse 2—0 D. Stam—J. Dogger 2—0 Fa. AppelJ. Koger 2—0 F. H. ZijlstraD. Mazereeuw 0—2 3e klasse. J. StroetG. Ravenstein 0—2 Lawntennis. OPEN TENNISTORNOOIEN. „Die zullen zeker komen" zegt Quist. Perry, Cochet en Norman Brooks, allen ex-Wimbledon-winnaars, en thans profes sionals, hebben onlangs de hoop uitgespro ken, dat open tennistornooien tusschen ama teurs en professionals spoedig tot stand zouden komen. Te dien aanzien verklaarde Adrian Quist, de uitstekende jonge Australische Davis- Cup-speler, dat deze open tornooien er in alle deelen van de wereld binnen enkele jaren stellig zullen komen. Quist zeide, dat de tennissport in een overgangsperiode ver keerde en dat men er zich moet naar schik ken, dat het beroepsspel zou blijven en dat de open tornooien in het verschiet liggen. Norman Brooks zeide onlangs nog, dat hij gaarne de scheidingsmuur tusschen amateurs en professionals zou zien wegvallen. Hij ge loofde nog net zoo in de open tornooien als hij dat deed in 1928, toen hij met een der gelijk voorstel op een vergadering van de oude internationale lawntennis-federatie aankwam echter zonder succes. Ook betreffende het winnen van de Davis- Cup liet Quist zich uit, nu Perry professio nal is geworden. „Engeland zal zonder Perry danig in het nauw zitten om de Cup te behouden", zeide hij. „De kans van Australië lijkt nogal goed, de vorm van Vivian Mc. Grath in aanmer king genomen. Zijn spel was tijdens ons uit komen in Europa een plezierige attractie en met hem kunnen wij een sterk team op de been brengen". AFLOOP VAN VERKOOPINGEN. De boerenhoeve Scherpenheuvel benevens dubbel woonhuis te Heerhugowaard en 34y2 H.A. land, hedenmorgen door notaris v. d. Heide te Alkmaar in het lokaal Rus in 32 perceelen geveild, werd in bod ge bracht op 56063,35. Door notaris Hilbrand te Obdam werd Dinsdagmiddag tekoop gepresenteerd een woonhuis-café te Limmen, groot 4.40 aren, eigendom van de wed. Kroon. Bij de ver- kooping was inbegrepen de café-inventaris met biljart. De huurder deed afstand van de vergunning ten bate van den eventueelen kooper. Het perceel werd opgeboden tot 2725 en niet gemijnd. (met otncieei) late klasse, 3de lty>t Trekking van Woensdag 25 November 1836 Hooge Pr\)zen 400.— 13441 100— 607 7622 8778 12999 20607 Prijzen van 20. 28 113 280 409 548 1192 1468 1838 1987 2079 2318 2556 2616 3231 3247 3448 3638 3648 3722 3843 3864 4027 4326 4603 4568 4580 4754 4849 4896 4987 5632 5678 5739 5838 6146 6245 6657 6718 6952 7199 7381 7648 8223 8606 8635 8661 8881 9066 9661 9782 9960 10458 10528 10634 10893 11327 12205 12321 12462 12763 12792 12921 13168 14405 14450 14654 14649 14732 15043 15301 15626 15950 16217 16266 16592 16911 17086 17347 17973 17977 18211 18247 18317 18347 18587 18669 18683 19011 19115 1»:,04 20029 20251 20642 20481 „Astra", geïll. maandschrift. Het zesde prijsvraagnummer van „Astra", het Decembernummer, is verschenen. Wij noemen het mooie verhaal „De Wapenstil stand" van de jonge, beroemde Engelsche schrijfster Pearl S. Buck. De Hollandsche teekenaar Douwe is erin geslaagd hiervoor zeer fraaie illustraties te maken. Verder is er een psychologische schets van Jan G. Toonder, „Grijze Kerst", geïllustreerd door F. van Bemmel. Ook noemen wij „De genia le manoeuvres van Jenny Saksema", door Brandsma, een humoristische verhaal, en 'n aardige Sinterklaasvertelling van Emile Brumsteede. De novelle „Obessie" van P. Merker, is knap geschreven, maar behoort eenigszins tot het lugubere genre. Daaren tegen is „Redding op het eiland" van Elza- beth Goudge aantrekkelijk van inhoud. Ver der een interessante levensbeschouwing van Cécile B. de Mille, den bekenden regisseur van Bijbelsche films, en een detectivestory „Overtuigend bewijs" van Bert Loven, met teekeningen van Hans Borrebach. Ook dit zesde en laatste prijsvraagnummer met zijn mooie kunstdrukfoto's tusschen den tekst zal een succes zijn. Uit den inhoud blijkt, dat deze film rijk is aan spannende en beklemmende momen ten. Wij hopen, dat vele Alkmaarders deze film mogen zien en meebeleven, hun zal blijken, dat de Russische film niet, zooals zoovele Amerikaansche, een inhoudslooze rolprent is, maar dat deze film eens werke lijke filmkunst te zien geeft. „REMBRANDT" IN ..CITY". Reeds vanaf aa. V rijdag. Het is de directie van het City-theater met zeer veel moeite gelukt reeds eenige weken, nadat de wereldpremière heeft plaats gehad, de groote Charles Laugthon- film „Rembrandt" in Alkmaar te krijgen. Dat is zeker een zeer groote prestatie, die wy niet genoeg kunnen waardeeren. HAN RUST NAAR HOLLYWOOD. Naar wij vernemen, zal onze landgenoot Han Rust, die o. m. bekendheid heeft ver worven door het monteeren van de film Mayerling, op 2 December met de „Nor- mandië" naar Amerika vertrekken, om bij de Radio Keith Orpheum te Hollywood een film te monteeren. Han Rust werkte in het filmbedrijf te Berlijn toen de overgang van de stomme op de sprekende film kwam. Hij maakte met Pabst de eerste sprekende film. Se dert jaren arbeidt hij te Parijs, waar hij onlangs met 1'Herbier de film „La porte du Large" monteerde. De uitnoodiging van de R. K. O., om naar Hollywood te komen, geldt voorloo- pig voor een film, maar is niettemin een erkenning van de kwaliteiten van onzen dertigjarigen landgenoot. V. V. S. U.-FILM. „Liefde en Haat" in Roxy-theater. Men schrijft ons: De Ver. van Vrienden der Sowjet-Unie, afd. Alkmaar, organiseert evenals vorige jaren openbare filmavonden, welke veel succes hadden. Ook dit jaar zal zij weer eenige Russische films brengen, waarvan morgenavond de eerste in het Roxy-theater draait. Het is de film „Liefde en Haat" (Vrouwen vechten om Mazouka). Het verhaal, dat deze film uitbeeldt, speelt zich af tijdens de revolutie, in het jaar 1919. Het mijnwdrkersdorpje Mazouka is bezet door de witte troepen. En waar de mannen allen als roode soldaten aan het front strijden, worden de vrouwen gedwongen om in de mijn te werken. Intusschen dringen de roode troepen steeds meer op en moeten de witte troepen het dorpje ontruimen, doch zij besluiten eerst de mijn onder water te zetten. De vrouwen, die er in werken, worden ech ter gewaarschuwd door een haar goedgezind ingenieur, waarna zij de mijn verlaten. Bovengekomen treffen zij den legercom mandant aan, die door zijn troepen is ver laten, en een gevecht ontstaat, dat den commandant en ook één der vronuwen het leven kost. Tijdens de begrafenis verschijnen er plot seling ruiters aan den horizon, die roode soldaten blijken te zijn. Een algemeene vreugde ontstaat, die echter voor den com mandant der roode troepen in smart ver andert, als hy in het lijk der doodgeschoten vrouw zijn echtgenoote herkent. Het eenige antwoord, dat deze man kon geven, was grimmig als de wraak zelve „Te paard". Charles Laughton Aan de persbeoordeelingen ontleenen wij het volgende: HetHandelsblad: Een zeer belangrijke prestatie. De fotografie is de heele film door voortref felijk. Een buitengewoon pakkende en overtuigende filmstory. Met groote toe wijding en sympathie geschreven. D e N. R o 11 e r d. C r t.: Van begin tot eind boeiend en inte ressant Vele prachtige en treffende mo menten. Gevoelige regie. Rijke décors Grootsch en waarlijk eerbied afdwingend DeTelegraaf:- Van prachtige aangrijpendheid is de bijbelvoorlezing, is het ouderlijk huis, is het verhaal van Saul en David, dat Rembrandt doet aan den bedelaar, die voor Saul poseert. De fotografie bereikt hier wel bijzondere hoogtepunten. De compositie van het schil derij is hier in Rembrantieke belichting ge trouw verwezenlijkt. Daar stijgt dan het geheel tot hoogten die een zeldzaamheid beteekenen Ondanks de groote plaats, die in deze film wordt in geruimd aan het liefdeleven van den schil der is zij gelukkig toch geenszins een „private life" van Rembrandtg eworden. Den heer L. J. Jordaan in de H a a g- schePost: Want het is voor alles de kracht der voor name grootsche idee, welke dit werk over alle gebrek aan ervaring heen, stempelt tot een der indrukwekkendste uitingen der cinematografie. Men zie Laughton in deze Rembrar.dt- gestalte. en men heeft de eigenaardige sen satie, dat het niet de uiterlijke gelijkenis is, welke in de eerste plaats de figuur dat karakter van onweerlegbare waarachtigheid geeft. Men voelt instinctief hoe hier een an dere kracht in het spel is, die zich baan breekt dwars door het bekende uiterlijk van den speler Laughton heen en die recht streeks schijnt voort te komen, uit het wezen dat tijdelijk bezit van hem genomen heeft. o Na alles wat wij reeds over deze groote film op onze filmpagina gepubliceerd heb ben, geven die uitspraken wel een duide lijk beeld van hetgeen er van Vrijdag a.s. af in City te beleven valt „Last of the Pagans" is de Engelsche titel van deze Metro-Goldwyn-Mayer-super. En inderdaad, de laatste der heidenen, tot ondergang gedoemd door de aanraking met de Westersche invloeden, spelen hier in de feitelijk namelooze hoofdrollen. Last of the Pagans is niet de eerste film, sinds W. S. van Dyke's superbe White Shadows. Het is ook niet de eerste exotische super der M.G.M., die haar staf van regisseurs en spelers de laatste jaren van de binnenlanden van Afrika (Trader Horn) over de Noordpool (Eskimo) naar de binnenlanden van Amerika (Sequoia) en thans weer naar de ruischende palmen van de Stille Zuidzee bracht. Telkens en telkens weer, en in dezen tijd wellicht sterker dan ooit, komt in de menschen dat verlangen naar de verre, ongerepte eilanden van het Paradijs naar boven, die „vlucht uit alle cultuur", die uit de be hoefte aan romantiek alleen niet te ver klaren is. Cultuur is slechts een vernis: diep-in zijn alle menschen verwant met den primitiefsten mensch ter wereld, in goeden en in kwaden zin. In goeden zin, zonder goedkoop ideali- seeren, wordt in deze film de primitieve staat der Zuidzeebewoners, hun dracht, hun liederen, hun bloemen geschilderd. Niet langer zijn zij „aanleiding" voor een romantisch verhaaltje met „blanke men schen" als de eigenlijke hoofdrolspelers. Neen, de filmkunst is voortgeschreden: de Polynesiërs zijn ongerept gelaten, de blanken spelen slechts op den achter grond mede: noch goed noch slecht, alleen een gevaarlijke dreiging en realiteit. Men heeft het in dit geval met een authentieke expeditie, die vijf maanden op de afgelegenste der eilanden verbleef, gewaagd. In de hoofdrollen plaatste men won derlijke, maar zeldzaam geslaagde meta- morphose de beideEskimo's Mala en Lotus, beroemd geworden door hun natuurlijk en aangrijpend spel in de gelijknamige M. G. M.-film. Gefotografeerd is deze film in haar eigen sfeer en ten koste van tientallen „retakes", ten einde er die wazige, zon doorvoede tint in te houden, die in zijn mengeling van zacht-contrasteerende grij zen effectiever is dan welke kleurenfilm ook. Gevaren bü de verfilming. Onder de vele complicaties, die zich voordeden bij de verfilming van Zonen der Zuidzee (Last of the Pagans), een idyllischen roman van de Zuidzee-eilan- den, ontmoette men onder meer typho- nen, het temperament der bevolking gevaarlijke diepzeegedierten. Typhonen vernietigden heele bouw werken op koraalrotsen. Een ervan werd in werkelijkheid verfilmd, ter wijl deze zijn verwoestend werk ver richtte, waardoor een van de span en nendste momenten in de film werd bereikt. Palmboomen werden door de kracht van den wind neergesmakt tegen de muren van de gebouwen. Maar evenveel moeilijkheden, zoo ver telt de regisseur Thorpe, die vijf maanden met deze opnamen is bezig geweest, on dervonden wjj van het vurige tempera ment van de medespelende inboorlingen. „Ze willen met hart en ziel werken", aldus Thorpe, „als het maar naar hun zin is. Bevalt hun iets niet, dan krijgen wij het ook niet gedaan. Ook spelen bijgeloof en religie een groote rol in hun dagelijksch leven. Wij wilden b.v. dat ze in een be paald gedeelte van de film een van hun inheemsche liederen zongen. Ze raad pleegden hun stamhoofd en weigerden. „Er zijn moeilijkheden bij de verfil ming", vertelt Richard Thorpe verder, „die het publiek eigenlijk nooit te weten komt. De menschen denken altijd, dat haaien het grootste gevaar zijn. Die zijn er óók en de inboorlingen zijn er niet minder bevreesd voor dan wij, maar nog gevaarlijker dan deze dieren zijn groote zwarte diepzeevisschen, wier beet vergif tig is. We hebben den naam ervan nooit leeren uitspreken. Zoo bestaat er ook een vuurroode visch, wier beet even doodelijk is als die van een cobra, maar die men- schelijke wezens nagenoeg nooit aanvalt." Een van de spannendste momenten in de film is een gevecht tusschen een haai en Mala (een van de twee hoofdpersonen, die zooveel opgang gemaakt hebben in hun eerste film Eskimo en die ook nu weer samen speelt met Lotos uit zijn vo rige film). Dit werd gefilmd bij den mond van een rivier, terwijl inboorlingen op wacht stonden, met speren gewapend, om te hulp te schieten, als er soms meer haaien zouden toeschieten. Behalve dit maakt Mala nog enkele gevaarlijke momenten mede, zooals de scène, walrin hij een gevecht levert met een wild zwijn van de eilanden. De polynesiërs zijn een bekoorlijk, kin derlijk en gastvrij volk. Ze zouden eiken bezoeker alles willen geven wat ze heb ben. Een vrouw, die in de film mede werkte, had een baby en wilde deze cadeau doen aan de filmmaatschappij om mee naar huis te nemen. Ze bracht het kind inderdaad naar het schip toen we vertrokken, voor het geval wij van ge dachten mochten veranderen en het op het laatste oogenblik achter zouden laten. Deze M.G.M.-Super werd gemaakt op een koraaleiland, op eenigen afstand van Tahiti, de plaatselijke inboorlingen wer den gerecruteerd als spelers en ook om het technisch personeel bij te staan. Alles werd georganiseerd door het opperhoofd, die door middel van een tolk alles regelde en de loonen onder zijn beheer hield. Als men inboorlingen geld geeft, wordt het dadelijk opgemaakt, dus neemt het opperhoofd het onder zijn hoede en stopt den menschen af en toe eens wat toe, zooveel als ze noodig hebben. Het opper- hoofd is bankier en waker over heel zijn volk, dat aldus één is geworden. De plotselinge felle middagzon maakte het werk dikwijls heel moeilijk en is dan ook voor een groot deel verantwoordelijk voor de lengte van tijd, die de film in be slag heeft genomen. Een ander probleem was om de menschen op de juiste manier te leiden, want ze wilden een zelfde scène nooit twee keer doen. De oorzaak hiervan lag natuurlijk in het feit, dat ze dan ook niet in het minst iets begrepen van de details van de camera en haar techniacha moeilijkheden. De hoofdpersonen in deze film zijn Mala en Lotus Long, de film is gebaseerd op het boek Typee van Herman Melville, Philip Goldstone is de producer. Aardig is nog te vermelden, dat de in boorlingen hier alle hun eigen taal spre ken, waardoor de heele „dialoog" slechts beperkt is tot de gesprekken met het Engelsche zeemansvolk en de opzicht» der phosphaatmijnen. Ontdekking eener M G.Si- expeditie! Ditmaal niet Tahiti op de film! Sinds dit wonder-eiland door den tragischen schilder Paul Gauguin ontdekt werd, is het een internationale artisten-kolonie geworden, tevens bezocht door duizenden toeristen van Australië en Amerika uit. Ook de Nederlandsche schilder Herman Gouwe houdt er o. m. verblijf. Toen de Metro Goldwyn Mayer expe ditie er kwam om er de opnamen van de film Zonen der Zuidzee („Last of the Pa gans") te maken, vond zij er een unicum: een bioscoop met vier verschillende „doe ken". waarbij het publiek in het midden van de zaal zat en dezelfde film al naar gelang van hun eigen nationaliteit in vier verschillende versies kreeg te zien, n. 1< in het Engelsch, het Fransch, het Spaansch en het Italiaansch. Het spreekt vanzelf, dat de expeditie op de doorreis naar de onbekende Para dijs-eilanden in de buurt, waar de film der natuurvolken die daar nog leven werd opgenomen, verschillende malen deze wonderlijk aan de Westersche be schaving herinnerende bioscoop bezocht

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 12