gemeenteraad van alkmaar. Debatvergadering te Bergen. ALKMAARSCHE COURANT van VRIJDAG 27 NOVEMBER 936 Provinciaal nieuws Gemeentelijke woningbouw of tegemoetkoming aan particuliere eigenaren? Openbare behandeling door de heeren Broersma en Den Das. (Vervolg). De elf woningen van Volkshuisvesting. Voorgesteld werd den minister te ver zoeken den bouw van 11 woningen door Volkshuisvesting alsnog toe te staan. Mr. Leesberg oordeelde de zaak er niet beter op geworden en zal dus tegen stem men. Mr. d e G r o o t verwees naar het rapport van den heer Vos, die thans den bouw wel aanbeveelt. Met de stem van mr. Leesberg tegen con form besloten. Burean Armenraad en secretarie. Voorgesteld werd het voormalig politie bureau te bestemmen voor de uitbreiding van de secretarie en voor onderbrenging van het bureau van den Armenraad. Op een vraag van den heer Govers zeide de voorzitter, dat nader beslist zal worden wat er beneden komt De heer Govers vroeg of er een lift kwam. Voor oude arme menschen is de trap ongemakkelijk. De heer Sietsma vroeg of gedacht is aan verplaatsing van het kantoor van den ontvanger. Spr. zag daarin een voordeel ige transactie. Bovendien komen de diensten bü elkander. Mr. Leesberg oordeelde het een vraag of het gewenscht is de diensten van M. H. en den Armenraad in verschillende ge bouwen onder te brengen. Spr. wees op het verband tusschen beide bureaux en oor deelde het voor de Armenzorg beter, dat de diensten dicht bij elkander blijven. Spr. vroeg of dit in de toekomst niet mo gelijk is en had het oog op de lokalen van den crisisdienst. Verkeerd is het ook, dat de directeur boven komt te zitten. Spr. wilde een com missie uit den raad voor een algeheele op lossing voor het onderbrengen van de diensten. De heer v. d. V a 11 was geschrokken van de opmerking van mr. Leesberg, dat er geen haast bjj was. Het gebouw in de Doelen straat is een doolhof, die zoo spoedig moge lijk veranderd moet worden. Spr. wees een commissie uit den raad af. Spr. ontkende, dat M. H. en de Armenraad dicht bij elkander moeten zitten. Er is nog de telefoon en er zijn nog couriers. De heer Appel was ook van oordeel, dat dedienst onvoldoende is gehuisvest. Wat voorgesteld wordt is echter ook niet ideaal. Een wachtkamertje voor bezoekers ont breekt. Wat voorgesteld wordt,, wil spr. als een noodoplossing aanvaarden, doch overigens steunt hij het voorstel-mr. Lees berg om een commissie in te stellen om een afdoende oplossing te zoeken. Mr. de Groot informeerde naar een begrooting van kosten en de heer Voge laar stelde dezelfde vraag. Vooral na het betoog van den heer v. d. Vall oordeelde hij dit noodig. De heer Stoutjesdijk veronderstelde, dat de bijlage alleen beoogt het overbrengen van den Armenraad. De voorzitter: En het in orde maken van de lokalen van den Armenraad van M. H. De heer Stoutjesdijk: Dan moeten wij daarover een voorstel en een begroo ting nebben. De heer Hoytink was van dezelfde meening en vroeg of de plannen al zoo ver zijn, dat de zaak in kannen en kruiken is. j De voorzitter zei, dat B. en W. van oordeel zijn, dat overbrenging van het ont vangerskantoor om financieele redenen moet worden afgewezen. Weth. Klaver zei, dat de commissie van P. W. de lokalen in de Doelenstraat heeft bekeken en het noodig heeft geoordeeld, dat er een dienstlokaal komt, maar dit zijn wenschen. Het voorstel beoogt niets anders dan den Armenraad verplaatsen en de lokalen van den Armenraad ter beschikking van M. H. te stellen. Hoelang de crisisdiensten blijven weet niemand. Men kan niet wachten tot die lo kalen vrij komen. Weth. v. Slingerland oordeelde, dat men van het voorstel van mr. Leesberg kan getuigen, dat men dan het college van B. en W. wel kan afschaffen. Z. i. is er wel hasst bij het voorstel. Als het mogelijk was de diensten vlak bij elkander onder te brengen, dan gaf ook spr. daaraan de voor keur. Als deze bijlage is aangenomen, dan wordt nog overleg gepleegd met het bestuur van M. H. over de indeeling. Kosten zullen ge maakt moeten worden. De grootst mogelijke zuinigheid zal betracht worden, doch het maken van een begrooting was nog niet mogelijk. Mr. Leesberg zou het aanbevelens waardig vinden, wanneer alle fracties de gedachte steunden om de diensten niet in het raadhuis onder te brengen. In het raadhuis behoort men geen diensten onder te bren gen, die niet direct behooren tot de ge meentelijke administratie. Dit is geen tech nisch vraagstuk, doch een vraagstuk van al geheele indeeling. Steeds heette, toen men het politiebureau wilde, het raadhuis e klein. Laat men dus voorzichtig zijn met het Prijs geven van een deel van het raadhuis. Uitvoerig betoogde spr., dat de diensten van M. H. en den Armenraad by elkander behooren en hij beschreef de toestanden in de kantoorlokalen van M. H. De h°hles z^n gemaakt om in- en uitlaten door afzonder de deuren mogelijk te maken. Laat men zich nog een tijd behelpen tot er een goede gelegenheid komt. Weth. v. Slingerland bleef van oor deel, dat ook de Arbeidsbeurs beter gehuis vest moet worden. M De voor zitter en de heer Stout- 1 es d k bevestigden dit en de voorzitter erkende de bezwaren van mr Leesberg, d de Armenraad dient te worden overgebracht en ala er groote kosten mee gemoeid zon, komt het in den raad. Met de stem van mr. Leesberg tegen werd de bijiage aangenomen. Afrekening scholen. Voorgesteld wordt de drie jaarlijksche af rekening voor de bijzondere scholen zooals in de betreffende bijlage, door ons reeds ge publiceerd is, vast te stellen. De heer Venneker maakte eenige op merkingen en oordeelde, dat een belang rijke beslissing van den raad gevraagd wordt. Machineschrijven en stenografie op de Ulo oordeelde spr. noodig, zoodat hij zich zal verzetten tegen het schrappen van den betreffenden post. Ook ontwikkelde hij be zwaren tegen een nieuwe wijze van be rekening. Vooral tegen het voornemen om dit voor de afgeloopen jaren te doen had spr. bezwaren. Spr. vroeg of de vergoeding van het bijzonder onderwijs inderdaad zooveel hooger is dan in andere plaatsen. Spr. heeft er niets tegen om voor 1937 een andere regeling op te zetten na een be hoorlijke voorbereiding en bleef zich ver zetten om dit voor de jaren 1934, 1935 en 1936 te doen. De heer Vogelaar oordeelde dat het voorstel gesplitst kon worden en sloot zich aan bij het betoog van den heer Venneker, omdat hij den indruk had, dat niet een bil lijke regeling, doch vermindering van kos ten op den voorgrond stond. De hooge kosten kunnen hun oorzaak wel vinden in de hooge algemeene wosten van gemeentewerken. Hoe zal gemeentewerken nu nog kunnen vaststellen, wat er in 1934 voor het onder wijs is verricht? Dat wordt een schatting in de ruimte en onbillijk is het tegenover het schoolbestuur, dat niet wist, wat voor 1934 de kosten werden. Ook spr. kan zich met de terugwerkende kracht niet vereenigen. Waarom een evenredig deel van het schoonhouden van de kantoren van ge meentewerken, ook niet evenredig laten drukken, ook op het onderwijs. Met den heer Venneker wilde ook hij, dat de onderwijscommissie over een nieuwe regeling wordt gehoord. Het college komt met een nieuw standpunt, waarover de desbetreffende commissie had moeten worden gehoord. Spi. steunde het voorstel- Venneker om aan het voorstel geen terug werkende kracht te verleenen en het tweede deel van de bijlage in handen van de com missie te stellen. De heer Hoytink steunde deze ziens wijze. Er is geen goede verhouding tus schen het gemeentebestuur en de bijz. schoolbesturen. De schoolbesturen kregen pas 15 Nov 1934 bericht dat de vergoeding per leerling voor het ulo van 54 tot 22 was gedaald, wegens reorganisatie van het onderwijs. Spr. zcu het op prijs stellen, dat de rekeningen van het openbaar onderwijs kwamen in de commissie van onderwijs. j Wij zijn bereid aan te passen, maar geen Den heer Sietsma had het genoegen ge- terugwerkende kracht. Spr. verzocht de daan, dat de minister van Binnenlandsche schoolbesturen voortaan tijdig in te lichten Op grond daarvan oordeelde de meerder heid van het college, dat een lager bedrag per leerling aan het bijz. onderwijs moet worden uitgekeerd. Spr. wenschte nóch nadeelen nóch voordeelen van de oude regeling. Daarom wil de meerderheid 1933 onge moeid laten. Met de belangen van het rijk moet echter rekening worden gehouden en daarom is het noodig voor 1934, 1935 en 1936 de definitieve berekening lager te stellen dan de voorloo- pige berekening. Ook op de openbare scholen is belangrijk bezuinigd. Spr. is van oordeel, dat B. en W. wel be voegd zijn te beoordeelen, wat is uitgege ven. Weth. B o n s e m a betoogde, dat voor hem vast stond, dat de tegenstanders inzien, dat ze niet langer kunnen profiteeren van de manier waarop hier de algemeene kos ten bij Gemeentewerken zijn ondergebracht Het is fout om onderwijs bij Gemeentewer ken onder te brengen. Spr. is overtuigd, dat men op een lager bedrag komt als men wer kelijk berekent wat Gemeentewerken voor het onderwijs doet. Tot nog toe heeft men onbillijke kosten op de scholen gelegd, de bijzondere hebben daarvan geprofiteerd en dit moet worden veranderd. De heer Vogelaar betoogde, dat de groote bezuiniging bij 't onderwijs van recht- schen kant is gekomen. Wanneer men die voorstellen niet gedaan had, dan had men bij het bijzonder onderwijs nog meer geprofi teerd. Men moet dus niet met verwijten ko men. Welke oorzaken zijn er, dat men in andere plaatsen zooveel goedkooper uit is. Laat het college daar eens een onderzoek naar instellen. Spr. kon zich voorstellen, dat men zegt, dat de verdeeling niet billijk is, maar het onbillijke is, dat men nu terug werkende kracht gaat toepassen. Nu brengt men inderdaad de schoolbesturen in groote moeilijkheden. De hooge kosten van Ge meentewerken betreffen niet alleen het on derwijs. Nooit hoorden wij iets van de re organisatie der diensten. Gaarne hoerde spr. of Gemeentewerken alleen duur is ten op zichte van de scholen. Spr. bleef zich tegen terugwerkende kracht verzetten en wilde voor de toekomst' het college tegemoet ko men. Den heer Venneker deed het niet aan genaam aan, dat de wethouder betoogd had, dat als een paal boven water staat, dat de schoolbesturen hebben geprofiteerd. Dat wij aan een nieuwe regeling willen medewer ken bewijst niet, dat wij deze regeling ver keerd achten. Het bijzonder onderwijs kan nooit meer in rekening brengen dan is uit gegeven. Ook als men de werkzaamheden door het particuliere bedrijf laat uitvoeren, zal men rekening moeten houden met de kosten die de sociale wetten aan patroons opleggen. Spr. vroeg stemming over den post 82.80 voor de kosten vakonderwijs machineschry- ven-stenografie. De heer Hoytink wees erop, dat men de schoolbesturen in moeilijkheden bracht. Zaken er op had gewezen, dat de kosten voor het openbaar onderwijs in Alkmaar aan den hoogen kant zijn. Spr. was van oordeel, dat uit de boek houding van Gemeentewerken wel moet kunnen blijken, wat voor 1934 in onderdeden is verricht. De vergoedingen aan het bijzon der onderwijs zijn steeds te hoog geweest en spr. zal gaarne medewerken die bedragen te verminderen, zooals wordt voorgesteld. Weth Klaver sprak namens de minder heid in het college en verdedigde het minderheidsstandpunt. Men vergoedt onkosten in 1934 voor stenografie en machineschrijven bij het Ulo gemaakt, niet op grond van een K. B. van 1936, dat zegt dat deze vakken niet onder de vergoeding vallen. Daarvóór is het voor die vakken steeds betaald. Spr. oordeelde, waar het Ulo voor velen eindonderwijs is, dat machineschrijven en stenografie bij dit onderwijs gewenscht is. Voor het tweede gedeelte sloot spr. zich bij de betoogen van de heeren Venneker en Vogelaar aan. In tegenstelling met den heer Sietsma betoogde spr. aan de hand van de stukken dat een juiste berekening in onderdeelen van de al gemeene kosten van gemeentewerken niet is te maken. Spr. wilde een bevredigende oplossing be reiken door de commissie van onderwijs in de gelegenheid te stellen B. en W. over de berexeningen van advies te dienen. De voorzitter den heer Venneker be antwoordende, zei, dat gebleken is, dat oor spronkelijk in rekening waren gebracht kosten die moesten worden afgevoerd, om dat ze uit anderen hoofde hadden kunnen worden aangevraagd. Natuurlijk betreurde spr het, dat de af rekening van 1933 zoo laat is geweest. De zaak traineerde door de verschillen in het college. Het K. B. heeft uitgemaakt, dat in machineschrijven geen vakonderwijs ge geven mag worden, dat vergoed wordt, al erkent spr. de wenschelijkheid van het onderwijs in die vakken. Het verdere voorstel van B. en W. vloeit voort uit aanmerkingen uit Den Haag B. en W. hebben cijfers uit andere gemeenten gevraagd. Almelo, Amersfoort, Apeldoorn, Haarlem, Breda, Bussum, Delft, Deventer! Dordrecht, Enkhuizen, Gouda, Groningen! Hengelo, Den Bosch, Hilversum, Hoorn! Leiden, Maastricht, Meppel, Middelburg, zijn alle lager dan Alkmaar in de uitkeering per leerling voor het lager onderwijs en deze kosten zijn in gemeenten waar men geen openbare scholen heeft, ook lager. Daaruit bleek toch wel, dat de opmer king uit Den Haag juist was en dat de uit keering krachtens art. 101 le lid verlaagd moest worden. De voorstellen in de bijlage zijn daarvan het gevolg en beoogen ook een juistere berekening te krijgen. Wij wen schen slechts zuinig gesteld van gemeente werken in rekening te brengen, wat voor de scholen wordt uitgegeven. Spr. gaf toe, dat daarover gepraat kan worden en dat er een schatting bij moet plaats hebben. over de konsekwenties verbonden aan re- organisatiebesluiten. Een K.B. van 1936 kan niet van toepassing zijn op rekeningen van 1933. Spr. bleef het wenschelijk oordeelen de rekeningen in de commissie van het onder wijs te brengen. De heer Sietsma wilde zich uitsluitend stellen op het standpunt van de wet. Meer dere malen heeft spr. bezuiniging bij het onderwijs bepleit. Het onderhoud van de scholen werd op zijn voorstel een jaar bij de schoolhoofden ondergebracht. Nooit heeft spr. bezuinigingen gewenscht die het peil van het onderwijs zouden verlagen. Spr. oordeelde, dat de onderwijscommissie zich niet behoorde te bemoeien met de tech nische zaken en dat de berekeningen in de financieele commissie thuis behoorden. Spr. oordeelde een andere schatting van de kos ten aan de hand van de boekhouding by ge meentewerken wel mogelijk. Weth. Klaver was onaangenaam getrof fen door de bemerkingen van wethouder Bonsema. De meerderheid wil medewerken en nu is het onaangenaam te hooren van weth. Bonsema, die betoogt: „U voelt nat tigheid". Weth. Bonsema legt u zich bij de uit spraak van een commissie neer? Weth. Klaver: Ik wel. Weth. Bonsema: Ik niet. Weth. Klaver: U durft het dus niet aan? De heer Venneker deed het voorstel om de 82.80 niét in mindering te brengen. Het voorstel werd met 10 tegen 9 stemmen aangenomen. Tegen mej. Nierop en de hee- ien Bonsema, Sietsma, v. d. Vall, Stoutjes dijk, de Groot, Appel, Dekker en Govers. Het tweede punt vsn de bijlage werd teruggenomen; door de meerderheid van het college. Verzoek kleine kooplieden. Voorgesteld werd op het verzoek van de Kleine Kooplieden om het aantal ventver gunningen voor kleine kooplieden uit te breiden, af te wijzen. De heer v. d. V a 1 1 verstond onder kleine koorman geen menschen die hun waren in den binnenzak hebben en betreurde het, dat kooplieden met een draagbare etalage van een paar honderd gulden op één lijn worden gesteld. Spr. kon geen voorstel doen, omdat hy het niet nader kon omschrijven. De heer Appel bleef ook van oordeel, dat aan behoorlijke kleine kooplieden ge legenheid geboden moet worden een stukje brood te verdienen. Spr. was tegen de bij lage, die niet voldoet aan de wenschen van den raad. De heer K e ij s p e r protesteerde tegen de opmerking, dat hier sprake is van een éénzijdige bevoorrechting van middenstan ders. Nu zijn ze gekomen met 48 marskra mers en daarom kan men met geen andere bijlage komen De voorzitter zeide, dat er een grens moet zijn. De heer Appel bleef tegen de bijlage, die conform werd aangenomen. Uitkeering ziekengeld. Voorgesteld werd om het verzoek van den heer K. Blokdijk om hem ziekengeld een uitkeering te doen, af te wijzen. De heer Vogelaar betoogde, dat reeds het G. O. bezwaar heeft gemaakt, dat iemand door vervroegd pensionneeren het ziekengeld niet krijgt, waarop hij recht heeft. Uitvoerig werd het geval in kwestie door hem belicht. Vast staat, dat de man voor zijn ontslag ziek was. De man wordt de dupe van een te groot plichtsgevoel. Spr. is tegen de bijlage. De heer Appel was het met den heer Vogeiaar eens en motiveerde zijn zienswijze eveneens uitvoerig. Men mag den man geen nadeel berokkenen, omdat hij te ijverig is geweest. Spr. verzocht het college den man het hem toekomende nog toe te kennen. De heer Hoytink bestreed nog een opmerking van het college in de bijlage. Ook spr. was overtuigd, dat de man de dupe wordt van een formeele behandeling. Weth. Bonsema verzocht aanhouding, waartoe werd besloten. Wijziging bijdrage der bedrijven. Voorgesteld werd de bijdrage van de ver schillende bedrijven in de algemeene be- staansonkosten te wijzigen. Deze werden als volgt vastgesteld: voor het electr iciteitsbedry f 400 ft tt grondbedrijf 900 ft tt sportpark 400 tt tt slachthuis 400 tt de gemeentewerken 1100 9t tt gasfabriek 600 tt tt plantsoenen 500 tt tt reiniging 600 4900 Hiervoor ging de raad in comité. HEVIGE HOOFDPIJNEN. Voor altijd verdwenen. Een merkwaardig geval van beterschap door gebruik van Kruschen Salts werd ons beschreven door mevr. H. E. te S. „Eiken morgen opnieuw stond ik op met ondragelijke hoofdpijnen. Ik was altijd moe en het leven scheen nanwelijks de moeite waard. Maar ik had zooveel over Kruschen Salts gelezen, dat ik besloot het ook eens te probeeren. Toen ik het onge veer een maand lang genomen had, merk te mijn vriendin plotseling op: „Je ziet er veel beter uit, voel je je nèt zoo goed?" Toen ik ja zei, en dat het door Kruschen Salts kwam, schoot zij in den lach, en zei: „Och, waarschijnlijk zou je je zonder dat goedje wél zoo goed voelen." Maar ik hield vol en na ongev3er drie maanden zei ze: „Werkelijk, ik heb nog nooit iemand zóó zien veranderen. Je bent een heel andere vrouw, en als dat door Kruschen Salts komt, ga ik het ook probeeren." Kruschen Salts bestaat uit 6 zouten, die de werking van ingewanden en nieren be vorderen, en zoodoende voor meer afdoen de verwijdering van afvalstoffen zorg dra gen. Hierdoor wordt de oorzaak wegge nomen van klachten als hoofdpijn, gevoel van vermoeidheid e.d Probeer eens een tijdlang de dagelijksche dosis Kruschen Salts en U zult zich in alle opzichten pret tiger voelen: geen hoofdpijnen meer, maar nieuwe levenslust en een onverstoorbare opgewektheid. kruschen Salts is uitsluitend verkrijg baar bij alle apothekers en erkende dro gisten k f 0.40, 0.75 en 1.60 per flacon, omzetbelasting in begrepen. Let op, dat op het etiket op de flesch, zoowel als op de buitenverpakking de naam Rowntree Han dels Maatschappij, Amsterdam voorkomt. In de Rustende Jager, die goed bezet was, had gisteravond een door het Werkloozen- comité belegde vergadering plaats, waar wet houder den Das en de heer Broersma debat teerden over de vraag: „Gemeentelijke Wo ningbouw of tegemoetkoming aan particu liere eigenaars voor huurverlaging?" De vergadering werd geleid door den heer Bergman, voorzitter van het werkloozen- comité, die in zijn openingswoord de actie van het werkloozen-comité belichtte en de nooden der werkloozen uitvoerig besprak. Spr. onderwierp het gemeentebestuur aan een uitvoerige critiek en bracht dank voor de wijze waarop de schoolvoeding geregeld was geworden. Komende tot het adres over arbeiderswo ningbouw en de behandeling van dit adres in den raad, betoogde spreker, dat van alle kanten het comité in Bergen tegenwerking ondervond om het streven naar goedkoopen woningbouw te bevorderen. Spr. hoopte, dat het een ernstige debat vergadering zou zijn en geen vergadering waarin men elkander zou afmaken. Iedere spreker kreeg een uur en daarna ieder een half uur. Spr. deed een beroep op de vergadering om rustig te blijven. Rede van den beer Broersma. De strijd van het werkloozen-comité is gericht tegen het gevaar van het woning kapitaal. Dit wordt niet door den heer den Das vertegenwoordigd, doch hij staat aan die zijde, vermoedelijk wegens geschil van inzicht. Het comité voerde reeds actie vóór spr. zich daarvoor interesseerde. Spr. werd door het comité aangezocht, toen dit in de kwestie van de huurverlaging der woningen vastliep. Spr. stelde het adres van 17 Augustus aan den raad vast, waarin medewerking voor den bouw van goedkoope woningen werd verzocht. Er staan woningen in Bergen leeg, doch er worden er dubbel bewoond en ook wo nen gezinnen permanent in zomerwoningen. Wij beoogden met den woningbouw te ko men tot huurverlaging en spr. wees er op, dat de minister, die de huurtoeslagen in trok, dit ook wilde, al koos hij niet den juisten weg. Door meer goedkoope woningen op de wo ningmarkt te brengen, wilden wij huurver laging bereiken. Het adres besprak spr. uit voerig. (Wij publiceerden dit destijds reeds.) Aan den raad werd verzocht de regeering voor arbeiderswoningbouw rentelooze voor schotten te verschaffen. Reeds lang heerscht het begrip, dat rente- trekken een absurditeit is en spr. betreurde het, dat de Fransche revolutie het rente- trekken niet afschafte. Groote werken in het algemeen belang worden trouwens uit de belastingen gefinancierd en wij wilden den arbeiderswoningbouw rangschikken on der werken van algemeen belang. Aanpassen. De regeering wil komen tot een lager loonpeil om met het buitenland te kunnen concurreeren. Wy vinden dit goed, mits een arbeider by het lage loonpeil kan leven en daarom moeten er goedkoope arbeiderswo ningen komen. Spr. verwachtte hiervoor op den duur de medewerking van de regeering en herinnerde er aan, dat ook de soc.-dem. wethouder ter Laan van Rotterdam ook het verstrekken van rentelooze voorschotten be pleitte. Wij oordeelden den bouw van arbeiders woningen met inbegrip van 150 aan bouw grond voor 1600 mogelijk. Het verzoek om medewerking werd afge wezen. Wij dienden 'n tweede adres in en dit viel samen met de huurverlaging van de ge meentewoningen met 30 cent per week. Deze verlaging oordeelden wij onvoldoende en daarom was het tweede adres een protest. Met rentelooze voorschotten zouden de woningen 1.10 per week kosten, met rente 2.50. Het arbeidslooze inkomen gaat dan met den grootsten hap strijken. Ons een oogenblik stellende op het stand punt van rentevergoeding, behoefde dit toch niet meer dan 2.50 te worden, doch de ge meente vroeg 85 cent per week meer en wy protesteerden daar dus tegen. Het gemeentebestuur stelde voor een ar beiderswoning echter een bedrag van 2550. Een paar honderd gulden verschil had spr. kunnen begrijpen. Dit ging zijn verstand echter te boven. De betreffende raadsvergadering, door spr. bijgewoond, onderwierp spr. aan critiek, concludeerende, dat hierbij politieke han digheid werd betracht. De l^per Vrije kreeg op zijn vraag, wat B. en W. met de woning telling beoogen, geen antwoord. Het adres van het comité en de voorstellen van B. en W. om met de eigenaren van de woningen van het Tuindorp een overeen komst voor huurverlaging aan te gaan, waar- Dij de gemeente op iedere woning 70 cent per week toelegt, kwam gelyk in behande ling. Met den heer Voute geloofde spr., dat B. en W. een gefingeerde berekening hadden gemaakt en met de zaak geen raad wisten. Het toen geleverde betoog van den heer den Das, die het comité gemis aan logica verweet, becritiseerde spr., er op vertrou wende dat thans de heer den Das wel zal er kennen, dat er wel logica in de adressen lag. Deze adressen toch maakten reeds een punt van bespreking uit op het departement van sociale zaken en de minister is gekomen in het schuitje van het comité door te verkla ren, dat een redelijke huur is een huur be rekend naar de stichtingskosten van den dag. Te Lisse, Achtkarspelen en Meppel werden na die dagen arbeiderswoningen ge bouwd van 1400 tot 1500 per stuk. De heer den Das was echter van oordeel, dat de woningen niet zoo groot waren als men in Bergen gewoon was. Meppel, overeenko mende met Alkmaar, bouwé geen woningen die niet geschikt zyn voor de arbeiders en de heer den Das dient het tegendeel aan te toonen. Wij vragen woningen voor de menschen in zomerwoningen en voor menschen die sa menwonen. Spreker noemde zeven aanbestedingen van arbeiderswoningen na de devaluatie, en wel in Lisse, Beetsterzwaag, Helmond enz. en ook die kosten 1400.tot 1600.en spreker durfde daarom, on danks de opmerkingen van den heer den Das, staande houden, dat in Bergen ge schikte arbeiderswoningen te bouwen zyn voor 1600. De uitdrukking van den heer den Das, dat het comité wil speculeeren op de werkloos heid, wees spr. af. Het comité neemt het peil van het loon van thans aan. Wanneer de loonen laag zyn, dan zyn ze laag buiten den wil van het comité. Ze zyn gesteld door onderlinge samenwer king van patroons en arbeiders in de bouw vakken. In 1920 verdienden de arbeiders volgens het collectief contract 36.60. In aangenomen werk gingen ze met niet min der dan 44 naar huis. In 1928 was het gemiddeld 34 en van daag is het 26.60 en voor dit loon moet men op zijn stuk staan als arbeider. Wij staan dus voor een ongekende loonda ling. In werkverruiming wordt met goedvin den van de organisaties nog veel minder be taalt. Als een arbeider 26 verdient, dan ia bat

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 5