GRIEP? AKKERTJES Prof. Vening Meinesz over zijn nieuwen tocht. Een onderhoud met den hoogleeraar. ontslagkwestie bij de politie te soest. boternoteering. ernstig ongeval op onbewaakten overweg... step-dansers. minister oud over verschillende belastingen. de brand bij perry. de heer peereboom uit de h. g. s. Zoo'n zwaar govool in Uw hoofd Voelt Ge U loom, als lamgeslagen? Verkeersongelukken. len strekken tot effectieve vermeerdering van overheidswege, volgt een zeer globale specificatie. 164 millioen gulden, Bovenryn 60 milli- Noord-Oostpolder kanaal Amsterdam- oen gulden. Andere kanalen 40 millioen gulden, bruggen 25 millioen gulden, spoorweg- werken te Amsterdam, te Utrecht en van diversen aard 70 millioen gulden, ver schillende kleinere werken 22 millioen gulden, totaal 381 millioen gulden. Daarboven komen nog de Werkfonds- werken, waarvan het bekend is, dat er wel voor 80 millioen gulden een bestem- r."in£ is gegeven, maar waarvan het ook bekend is, dat nog slechts 6 a 7 millioen tot uitvoering kwam. Het restant, ongeveer 70 millioen gul den kan gevoegd worden bij de in de allernaaste toekomst op het programma staande werkverruiming. In het boek wordt u voorts geschetst wezen en oorsprong van de werkgelegen heid in Nederland, werkverruiming, werkverschaffing en de uitwerking van dit alles op de volksgemeenschap. De feitelijke gegevens zijn verstrekt door hoofdambtenaern van verschillende departementen. Er wordt ook een uiteenzetting gegeven van al hetgeen in Nederland gedaan wordt om de gevolgen van de werkloos heid te lenigen. Er wordt in dit verband gerelateerd, hoe de werkloosheidsverze kering haar nuttige taak heeft verricht; hoe de arbeidsbemiddeling in ons land zich een belangrijke plaats heeft ver overd, hoe verder de Nederlandsche werkloosheidsraad haar taak heeft ver vuil om voorts in het kort uiteen te zet ten in welken omvang de geldelijke steunverleening de nooden der werkloo- ze.i verlicht heeft. Aan het zoo belangrijke vraagstuk van de werkverschaffing en aan hetgeen op dit gebied in ons land verricht is, zijn vele bladzijden gewijd. Tal van werken worden in dit verband nader belicht en de beteekenis ervan wordt den lezer voor oogengesteld. Het spreekt wel van zelf, dat in dit kader ook wordt behandeld de arbeid voor de werklooze jeugd; foto's en beschrijvin gen van de werkkampen voor de jongeren maken den lezer duidelijk, hoe getracht wordt de jeugd aan nuttigen arbeid te helpen en hoe de jongeren daarbij ver zorgd worden. Ieder, die belang stelt in dit zoo ge wichtige onderdeel van het regeeringsr beleid, zal verstandig handelen, dit boek te lezen. In deze korte radiorede heb ik u uiter aard slechts zeer oppervlakkig een schets kunnen geven. Ik meen het Nederlandsche volk dit boek ter lezing te mogen aanbevelen, op dat het zich een objectief en juist oordeel zal kunnen vormen van al datgene, wat opeenvolgende regeeringen in moeilijke tyden hebben gedaan tot bestrijding van de werkloosheid in Nederland. Vol lof voor onze marine. In „De Bremberg", zijn prachtig ge legen woning aan de Potgieterlaan te Amersfoort, heeft prof. dr. ir. F. A. Vening Meisnesz ons het een en ander verteld naar aanleiding van den tocht, dien hij met Hr. Ms. XVI in de eerste maanden van het nieuwe jaar op den Atlantischen Oceaan zal maken. Gezeten in zijn ruime studeerkamer, welke uitziet op de Geldersche vallei, heeft de geleerde ons een overzicht ge geven van de reizen, die hij aan boord van onderzeeërs in de afgeloopen jaren in dienst van de wetenschap heeft on dernomen en ons bovendien enkele bij zonderheden medegedeeld over zijn wetenschappelijken arbeid. „Uw hoeveelste reis wordt dit, professor?" Een glimlach. „Dat kan ik niet zoo dadelijk zeggen. Maar laat eens kijken:? in 1923 ben ik met mn „onderwatertochten" begonnen. U moet weten, dat het uiterste bezwaarlijk is, zwaartekracht-onderzoekjngen te land te verrichten. Dat geldt in het bijzonder voor een groot deel van Nederland, waar de bodem daarvoor te „slap" is en te veel be weegt. Gewone schepen zijn er evenmin toe geschikt, omdat zij eveneens te zeer aan beweging onderhevig zijn. Bij een onderzee boot vervalt dit bezwaar weliswaar niet ge heel, maar dan toch voor een groot deel. Vandaar, dat ik de laatste jaren steeds van duikbooten gebruik heb gemaakt „Maar om op mijn zeereizen terug te ko men. In 1923 trok ik er op uit met de „K 11 waarvan destijds gezagvoerder was kolonel Doorman, de tegenwoordige commandant van den onderzeedienst. De commandant van de „O XVI", luitenant ter zee, C. J. w. Waning, was toen jongste officier op e „K. II. De boot was op de uitreis naar Indie en de tocht heeft waardevolle resultaten opgeleverd". „Enkele jaren later was er een nieuw toestel voor zwaartekrachtsmetingen g construeerd en de marine-autoriteiten ver- Waarden zich dadelijk bereid, my in de ge legenheid te stellen, het te beproeven Dat gebeurde in 1925, op de „K. XI die ook op de uitreis naar onze Oost was. ion «aakte ik echter slechts mee tot Port Sa ld „Een jaar later ging ik met de 't Panamakanaal naar Indie. ie dan 6^ maand duurde de reis „In 1928 onderzocht ik, op ultn00<J1R'"® van het Carnegie Institution, aan boord van een Amerikaansche onderzeeer, e de West-Indische wateren. In 1929 -en 1930 maakte ik drie reizen door onze 1931 ging ik net de „O. 12" de Noordzee op en in de eerste maanden van h®t v R laar met de „S. HL", weer een Amerikaan sche „schuit", naar West-Indië. In den zomer van 1932 ging het met de „O 13" naar de Azoren, Madeira, enz. en in den winter van 1933 met een Fransche boot naar de Middel- landsche Zee. Dezen laatsten tocht maakte ik mee, om een collega in te werken. En toen kwam de tocht met de „K. XVHI", waarover ik u wel niet veel meer zal behoe ven te vertellen", „Het toestel, professor, dat u gebruikte „Dat was een slingerapparaat. Maar niet zoo een als men vroeger had, met één enke len slinger, maar met meer slingers, waar door alle bijkomstige effecten worden ge ëlimineerd. U begrijpt, hoe noodzakelijk dat is, want de slingeringen zyn vaak buiten gewoon gering". Het apparaat, waarvan hier sprake is, is door prof. Vening Meinesz zelf ontworpen en vervaardigd door den chef-instrument maker van Rest, van het Meteorologisch In stituut te De Bildt. „Hoeveel mijlen hebt u zoo ongeveer al gevaren, professor?" „Dat heeft juist dezer dagen een kennis voor me uitgerekend: als ik deze reis achter den rug heb, dan zal er zoo'n 100.000 mijl op hebben zitten: 4% maal om de aarde". De hoogleeraar was als steeds, vol lof over de marine. „De medewerking, die ik van hoog tot laag heb ondervonden, is eenvoudig niet te schetsen. Soms werd het heelemaal aan mij overgelaten, de route te bepalen en meer malen is het ook voorgekomen, dat de marine-autoriteiten de route mijnentwille veranderden. Ook in dit opzicht heeft het kleine Nederland aan«tal van andere lan.en een voorbeeld gegeven". De route van de „C. XVI" is in hoofd zaak door prof. Vening Meinesz zelf ont worpen, alleen de havens zijn door de ma rine aangegeven. Het gedeelte van den At lantischen Oceaan rondom de Azoren is op vorige tochten reeds „verkend". De route van de „O. XVI" gaat óók over dit ge bied. Men trekt er hier en daar „gaten" van 6000 a 6500 M. diepte aan, waaromtrent nog niet veel bekend is. Prof. Vening Meinesz hoopt thans te onderzoeken, of de Middel- Atlantische rug een plooiïngsgebergte is, zooals de Andes, de Himalaya, de Alpen óf een zuiver vulkanisch gebied. Daarnaast zal men zich bezig houden met loodingen. Wy merkten tenslotte nog op, dat het voor den professor wel „kort dag" was, nu de officieele toestemming voor het meemaken van de reis met de „O. XVI" eerst dezer dagen is verleend, terwijl de tocht, naar men weet, 11 Januari reeds aanvangt. „Inderdaad. Er moet nog heel wat werk worden verzet voor m'n vertrek. Maar en wijst u daar vooral op dat alles wordt mij veel vergemakkelijkt door de enorme medewerking, die de marine mij verleent. Mijn dankbaarheid daarvoor, en voor haar medewerking by vroegere gelegenheden, is werkelijk niet in woorden uit te druk ken". Bezwarende verklaring tegen een hoofdagent onder bedreiging inge trokken en later weer gehandhaafd. Door een plotselinge en onverwachte wending is dezer dagen een einde gekomen aan een geschiedenis, welke gedurende meer dan een jaar de gemoederen der in woners van Soest en omstreken in beroe ring heeft gebracht. Op grond van medeplichtigheid aan een zedendelict was de burgemeester ongeveer een half jaar geleder, overgegaan tot schorsing gevolgd door ontslag van een hoofdagent-rechercheur van het plaatse lijk politiecorps. Niettegenstaande aan dit ontslag een zeer nauwgezet en langdurig onderzoek was voorafgegaan, heeft de politiebeambte appèl tegen dit ontslag aangeteekend. Tijdens de laatste zitting in hooger beroep heeft de ranklaagster, een inmiddels gehuwde vrouw, echter een ver klaring overgelegd, waarin zij mededeelde, dat de door haar geuite beschuldiging wat den hoofdagent betreft, als onwaar moest worden beschouwd. De zitting werd hier op tot nader onderzoek verdaagd. Eenige dagen geleden verscheen de echtgenoot van de vrouw ten politieburee- le, alwaar deze niet alleen verzocht de in gediende verklaring van zyn echtgenoote J weder in te trekken, doch tevens verschil lende andere voor het politie-onderzoek van belang zijnde feiten mededeelde. Onder meer kwam hierbij vast te staan, dat het indienen van de verklaring, waar in de vrouw erkende gelogen te hebben, had plaats gevonden als gevolg van door vrienden van den hoofdagent gedane be loften en bedreigingen. Een en ander had tot gevolg dat besloten werd tot onmid dellijke arrestatie van deze personen over te gaan. Eén hiervan, een hoofdinspecteur van een groote verzekeringmaatschappij te Amsterdam, kon spoedig worden gear resteerd en is naar het huis van bewaring te Utrecht overgebracht. De tweede schul dige, een 35-jarige stucadoor, eveneens 'e Soest woonachtig, bleek inmiddels de vlucht te hebben genomen. (N. R. C.) ONGELUK AAN BOORD VAN MOTORSCHIP. Aan boord van het aan de Lloydkade te Rotterdam liggende motorschip „Kota No- pan" wilden arbeiders gistermiddag een ijzeren kamwiel, dat een ton weegt, naar den wal brengen. De 61-jar.'ge havenwerker j. Schaefer, kreeg bij het overzwaaien het wiel, tegen het hoofd, waardoor hij een ernstige schedelbreuk bekwam. De man is naar het ziekenhuis aan den Coolsingel te Rotterdam vervoerd, waar hij bij aankomst reeds bleek te zyn overleden. HOFBERICHT. H. M. de koningin heeft gisteren ten pa- leize het Loo in gehoor ontvangen de oua- gouverneuf-generaal van Nederl.-Indië, jhr mr. B. C. de Jonge en mevrouw de Jonge en de oud-gouverneur van Curacao. de heer B. W. T. van Slobbe en mevrouw van Slob be, die daarna aan den avonddisch van hare majesteit hebben aangezeten. OPLICHTING IN CAPELLE A/D IJSSEL. Twee Hagenaars aangehouden. Wegens oplichting, ten nadeele van een in de gemeente Capelle a. d. IJssel wonen de weduwe gepleegd, heeft de rijkspolitie twee Hagenaars aangehouden, de 32-jarige g. H. en de 38-jarige A. W. A. A. Beiden zijn naar Capella a. d. IJssel over gebracht, waar zij voor den burgemeester geleid zijn. Omtrent den aard der oplichting, waarmede een vrij groot bedrag gemoeid zou zijn, kon men ons nog geen nadere me- dedeeling doen, aangezien het onderzoek nog in vallen gang is. De mogelijkheid bestaat dat nog mear aan houdingen volgen zullen. 23.000 vaten haring naar rusland. Te Scheveningen is men druk bezig met het gereed maken van het laatste kwantum, zijnde 23.000 vaten gezouten haring voor Rusland. Een firma te Scheveningen moet alleen 7400 vaten leveren. Wanneer deze partij afgeleverd is, is de geheele order van 70.00 vaten ten uitvoer gebracht. De commissie-noteering voor Nederland sche boter is, behoudens tusschentijdsche wijziging, vastgesteld op 0.70 per Kg. In den afgeloopen nacht te ongeveer één uur is op den onbewaakten overwg te Ak- krum aan de spoorlijn LeeuwardenZwolle een personenauto onder een goederentrein geraakt met het gevolg, dat de bestuurder van de auto, de ongeveer 24-jarige J. B. uit Leeuwarden, uit den wagen werd geslingerd en zeer ernstig werd gewond. De auto werd met den trein meegesleurd en kwam in stuk ken en brokken langs de spoorlijn terecht. Door een der te Akkrum gevestigde ge- neesheeren, die de eerste hulp verleende, is het slachtoffer naar het ziekenhuis te Leeu warden vervoerd. Zy bleken ongewenschte vreem delingen te zyn. Aan buitenlandsche artisten wordt in Nederland wel eens een werkvergunning geweigerd wanneer daar bijzondere rede nen voor zijn. Maar dat wil nog niet zeg gen, dat er in Nederland geen artisten werken, die op een schoen en een slof zijn binnengekomen, heelemaal niet beschik ken over een werkvergunning en daarbij dan bovendien de spreekwoordelijke gast vrijheid niet alleen accepteeren, doch er tevens misbruik van maken. Het eind van het lied is natuurlijk, dat zij tenslotte toch tegen de lamp loopen en als oneewenschte vreemdelingen over de grens worden gezet. Dit is thans weer gebeurd met twee jeugdige step-dansers, die de politie reeds eenigen tijd zocht. Twee Deensche jongemannen, die aldus de N. R. C. over een behoorlijke voetentechniek beschikten, doch verder zonder middelen van bestaan waren, had den het plan opgevat om maar eens van de vriendelijkheid van de Nederlanders te profiteeren en zoo kwamen zij hier, zon der werkvergunning, terecht. In Amster dam werd hun een kansje gegeven en zij sloegen er zich behoorlijk doorheen. Ten minste wat hun werk betrof, want dit was zeker verdienstelijk. Maar in hun levens wandel waren zij minder behoorlijk. Links en rechts vau den weg maakten zij schul den en het regende gegronde klachten. De politie werd in de zaak gemengd, doch plotseling waren de jongens onvindbaar. Aangezien de afwikkeling van de zaak vanzelfsprekend achter de schermen ge schiedde, waren de cabaret-exploitanten en zij, die zich als managers van bedoeld duo zouden gaan opwerpen, van de wer kelijke situatie niet op de hoogte. Er was een goed step-danserspaar en daarvoor zocht men een engagement. In een bekend cabaret te Amsterdam liet men de jon gens proefwerken, zooals men zooveel artisten een kans geeft, om te toonen wat zij presteeren. En werkelijk, hetgeen de jongens deden was niet slecht. Een en ander was aanleiding om aan hen een con tract te geven en zij zouden dan ook bin nen zeer korten tijd in het cabaret- programma worden opgenomen. Het con tract werd opgemaakt en, zooals dat altijd het geval is, belanden de cabaret-exploi tanten dan bij de politie, die steeds van het optredende artisten-materiaal op de hoogte moet blijven. Toen de politie het contract onder de oogen kreeg, bleek aldra, dat het bedoelde duo niets anders was dan de beide man nen, die op zyn zachtst uitgedrukt, als ongewenschte vreemdelingen betiteld moesten worden. En zoo hebben de jonge mannen, de 25-jarige T. K. en de 24-jari- ge J. P., inderdaad in bedoeld cabaret ge stept, al was het ook maar een proefvoor- stelling. Want de werkelijke voorstellin gen, die voor deze artisten zoo g ed als voc. hun andere collega's van doorslaand belang zyn, de voorstellingen voor het pu bliek, zijn afgezegd, omdat de vreemde lingendienst hen veiligheidshalve over de grens heeft gezet, voordat nog meer Ne derlanders het slachtoffer werden van deze gewiekste Denen. De minister van financiën heeft gister avond bij de behandeling van zyn begroo ting in de Tweede Kamer naar aanleiding van door verschillende sprekers gemaakte opmerkingen te kennen gegeven, dat af schaffing van de grondbelasting van hem niet is te vervangen. Vervanging van de dividend- en tan tièmebelasting door een winstbelasting stoot op bezwaren van economischen aard. Het invoerrecht op cigarettenpapier heeft, gezien de ernstige smokkelhandel 's ministers voortdurende aandacht. De minister acht verlaging noodig van de accyns op gedistilleerd en op bier. PROF. MR. A. C. JOSEPHUS JITTA. Naar de Std. verneemt, moet de rijks- bemiddelaar, prof. mr. A. C. Josephus Jitta, wegens vrij ernstige overspanning geruimen tijd rust houden. PRINS BERNHARD IN DE RESIDENTIE. Bezoek aan de Tweede Kamer. Prins Bernhard heeft gistermiddag een bezoek gebracht aan het agentschap van de Nederlandsche handel-maatschappij aan den Kneuterdijk in den Haag. Vergezeld van zijn waarnemend particu lier secretaris, jhr. Ir. Röell, kwam de prins om half één per auto voor het gebouw aan. Hy werd ontvangen en rondgeleid door den president-directeur, mr. D. Crena de Iongh, en den directeur C. J. baron Collot d'Escury. Prins Bernhard bezocht alle afdeelingen en keek geruimen tijd naar den verlichten beurstikker in de hall van het gebouw. De ze tikker geeft de veranderingen van koer sen van de verschillende fondsen aan die per telefoon aan het Haagsche agentschap wor den opgegeven. De prins gebruikte de lunch in het ge bouw met de heeren Crena de Iongh, baron Collot d'Escury en Ir. J. E. F. de Kok, di recteur van de koninklijke. Omstreeks drie uur vertrok de prins met jhr. Röell per auto van het gebouw, om zich naar de vergade ring van de Tweede Kamer te begeven. De prins in de Tweede Kamer. Omstreeks kwart over drie arriveerde prins Bernhard met jhr. Röell aan het ge bouw der Tweede Kamer. Hij had den wensch te kennen gegeven, een gedeelte van de zitting bij te wonen. Prins Bernhard volgde de debatten van de loge van den president uit, waar de grif fier der Kamer hem de noodige inlichtingen verstrekte. HET HUWELIJK ONZER KROONPRINSES. Prins Bernhard thans Nederlander. Gisteren zyn uitgegeven: Staatsblad no. 1 wet van 24 November 1936, houdende goedkeuring van het hu welijk van H. K. H. Prinses Juliana en regeling van de toelating van getuigen bij de voltrekking van dat huwelijk, alsmede van eenige gevolgen van deze echtver bintenis; Staatsblad no. 2, wet van 24 November 1936, houdende naturalisatie van Z. D. H. Prins Bernhard Leopold Frederik Ever- hard Julius Coert Karei Godfried Pieter van Lippe-Biesterfeld en regeling van eenige gevolgen dier naturalisatie. BESTRIJDING VAN VERKAPTE LOTERIJEN. Een circulaire van den minister. De minister van justitie heeft een cir culaire aan de piocureurs-generaal bij de gerechtshoven gezonden in verband met het nieuwe artikel 19 a in de wet tot re geling der staatsloterij, waarbij verboden is, onverschillig voor welk doel en onver schillig op welke wijze, invloed toe te kennen aan of gebruik te maken van den uitslag van een of meer trekkingen van de staatsloterij. Het is den minister gebleken, dat on danks deze bepaling vele verkapte loterij ondernemingen voortgaan met het op eenigerlei wijze gebruik maken van dien uitslag, in verband waarmede de minister nog eens nadrukkelijk de aandacht op genoemde wetsbepaling meent te moeten vestigen, aangezien deze aan politie en justitie een eenvoudig en doeltreffend middel aan de hand doet tegen de bedoelde ongewenschte ondernemingen op te tre den. Gaarne zal de minister zien, dat de po litie een onderzoek instelt, ten einde na te gaan, wat met artikel 19a bereikt kan worden voor de bestrijding van dergelijke ondernemingen, en hy verzoekt ter zake de noodige opdrachten te geven en ook de ambtenaren van net openbaar ministerie voor deze aangelegenheid te vragen. Het komt den minister niet gewenscht voor, dat in den regel in deze zaken afdoe ning buiten proces krachtens artikel 74 van het Wetboek van Strafrecht plaats vindt. Een strafvervolging, waarbij de rechter gelegenheid krijgt ter bestrijding van de minder gewer.schte toestanden op loterijgebied en wat daaraan grenst, aan het repressieve karakter an de straf bij zondere aandacht te wijden, zal dikwijls aangewezen zijn. Oorzaak kon niet worden vastgesteld. Naar wij vernemen is het onderzoek naar de oorzaak van den grooten brand bij Perry en Co. in de Kalverstraat zonder resultaat gebleven. De algeheele verwoes ting, welke er is aangericht, maakte suc ces van de nasporingen dan ook vrijwel onmogelijk. Vast staat in elk geval, dat de brand begonnen is in de gelijkvloers achter den winkel gelegen pakkamer, hier zat de vuurhaard. Maar hoe het vuur er geko men is, of men er bijvoorbeeld gerookt heeft en lu<"'*er of restant sigaar of siga ret weggeworpen, zal wel altijd een raad sel blijven. Naar het „Vaderland" verneemt is er in de Herv. Geref. Staatsparty, door ds. Lingbeek in de Tweede Kamer vertegen woordigd, verschil van meening ontstaan over de candidaten, die vooraan op de lyst, waarmee die partij in 1937 uitkomt, geplaatst zullen worden. Naar aanleiding hiervan heeft de heer B. Peereboom, die ds. Lingbeek eenigen tijd in de Tweede Kamer vervangen heeft, zijn functies in de partij neergelegd. De heer Peereboom was o. m. secretaris van het hoofdbestuur der Herv. Gerefor meerde Staatspartij. Dat i« dikwijls het begin van griep, maar zoover behoeft het niet te komen. Neemt dadelijk één of twee "AKKERTJES" en in negen van de tien gevallen wordt de griep-aanval in de kiem gesmoord I "AKKERTJES" sijn echte griep-bestrijders I De geneeskrachtige stoffen, waaruit zij zijn samengesteld maken de griepbacillen on schadelijk en werken koorts-verdrijvend. "AKKERTJES" zijn ook ongeëvenaard door hun zeer snelle pijnstillende werking bij s Hoofdpijn, Kiespijn,Spierpiin,Zenuwpijn, Rheumotische pifnen, Lendenpijn, Vrou- wenpijn, Migraine, Onbehaaglijkheid. Overal verkrijgbaar. Per 12 stuks 52 cent. Volgens recept van Apotheker Dumonf AKKER.CACHET9' DUBBEL AUTO ONGELUK TE LAREN (N.-H.) Vier gewonden. Gisteravond heeft op den nieuwen rijks weg te Laren 'n dubbel auto-ongeluk plaats gehad, waardoor 4 personen werden ge wond, van wie 1 ernstig.. Even voorbij de Vredelaan stond op den rijksweg een vrachtauto met aanhangwagen stil, welke bestuurd werd door H. Faasseri uit Steyl (L.) Uit de richting van Baarn kwam een personenauto, waarin zaten de heer en mevr. Land uit Amersfoort, hun kind en nog een dame. De heer Land, die chauffeerde, had de vrachtauto waarschijn lijk te laat gezien en reed ertegen op. Hy liep ernstige kneuzingen op, terwijl zijn echtgenoote een ernstige hoofdwonde en een hersenschudding opliep. De andere dame. die te Laren woont, liep eveneens een her senschudding op, terwy'1 het kind ongedeerd bleef. De heer en mevr. L. zijn naar hei r. k. ziekenhuis St. Jan overgebracht. Even later kwam uit de richting Amster dam een vrachtauto, bestuurd door der broer van den chauffeur van de aan gerede vrachtauto. Hij stopte en plaatste zijn wa gen aan de rechterzijde, dus aan den over kant, van den weg. Weer even later kwam een truck met aanhangwagen eveneens u.' de richting Amsterdam, bestuurd door J. H. Bolland uit Zutphen, die tegen de ach terzijde van de stilstaande auto opreed. De truck met aanhangwagen schoof over den weg en kwam in een greppel terecht. De truck werd geheel vernield. De chauffeu kwam met den schrik vrij, doch de knecht een zeker Franken uit Zutphen, die naas' hem zat, werd uit de cabine geslingerd en liep een ontwrichting van den rechter arm een kneuzing van de borstkas, en een ge broken rechter bovenbeen op. Hij werd in een ernstigen toestand per ziekenauto naar het bovengenoemd ziekenhuis vervoerd waar door 3 Larensche doktoren hulp werd verleend. Men vreest voor het leven var het slachtoffer. DOODELIJK ONGELUK IN DE WATERGRA AFSMEER. 17-jarig meisje onder gemeentelijke autobus. Gisteravond te kwart over vijf is een meisje van 17 jaar, dat van den Ringdijk op de fiets de Linnaeuskade te Amsterdam wilde oprijden, op de kruising van den Ringdijk van lijn K. gegrepen. Het meisje kwam van rechts en de busbe stuurder schijnt haar geen voorrang te heb ben verleend. Op het laatste oogenblik heeft de chauffeur nog naar links uitgehaald doch daarbij kwam het meisje onder het rechter-voorwiel terecht. Zy werd op slag gedood. Het stoffelijk overschot is naar het Bin- nen-gasthuis overgebracht. WIELRIJDER AANGEREDEN EN GEDOOD. Op den rijksstraatweg te Haarlem-noo> is gisteravond een ongeluk met doodelyk< afloop gebeurd. De 48-jarige D. Mwonen de in de z. g. Vogelenbuurt, kwam te rijde van de Vergierdeweg en wilde den rijks straatweg oversteken, toen uit de richting Santpoort een personenauto naderde Ver moedelijk heeft de chauffeur den wielrijd; te laat opgemerkt, waardoor deze aangere den en tegen den grond geslingerd werd. Hy bleef bewusteloos liggen en bleek ern stige Inwendige kneuzingen te hebben op- geloopen. Per ziekenauto is hy naar het ziekenhuis St. Joannes de Deo overgebracht waar hy kort na aankomst is overleden. ERNSTIG AUTO-ONGELUK ONDBR ECHT. Eén doode, vier gewonden. Gijteren is op den weg Maasbracht-Ste- vensweert een zeer ernstig auto-ongeluk gebeurd, waarbij de heer M. Tops, secreta ris vpn den Limburgschen tuinders- en boe renbond om het leven is gekomen en een viertal andere perjonen ernstig werd ge wond.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 7