GRIEP?
AKKERTJES
Prof. Vening Meinesz over
zijn nieuwen tocht.
Een onderhoud met den
hoogleeraar.
ontslagkwestie bij de politie
te soest.
boternoteering.
ernstig ongeval op
onbewaakten overweg...
step-dansers.
minister oud over
verschillende belastingen.
de brand bij perry.
de heer peereboom uit
de h. g. s.
Zoo'n zwaar govool in Uw hoofd
Voelt Ge U loom, als lamgeslagen?
Verkeersongelukken.
len strekken tot effectieve vermeerdering
van overheidswege, volgt een zeer globale
specificatie.
164 millioen gulden,
Bovenryn 60 milli-
Noord-Oostpolder
kanaal Amsterdam-
oen gulden.
Andere kanalen
40 millioen gulden,
bruggen 25 millioen gulden, spoorweg-
werken te Amsterdam, te Utrecht en van
diversen aard 70 millioen gulden, ver
schillende kleinere werken 22 millioen
gulden, totaal 381 millioen gulden.
Daarboven komen nog de Werkfonds-
werken, waarvan het bekend is, dat er
wel voor 80 millioen gulden een bestem-
r."in£ is gegeven, maar waarvan het ook
bekend is, dat nog slechts 6 a 7 millioen
tot uitvoering kwam.
Het restant, ongeveer 70 millioen gul
den kan gevoegd worden bij de in de
allernaaste toekomst op het programma
staande werkverruiming.
In het boek wordt u voorts geschetst
wezen en oorsprong van de werkgelegen
heid in Nederland, werkverruiming,
werkverschaffing en de uitwerking van
dit alles op de volksgemeenschap.
De feitelijke gegevens zijn verstrekt
door hoofdambtenaern van verschillende
departementen.
Er wordt ook een uiteenzetting gegeven
van al hetgeen in Nederland gedaan
wordt om de gevolgen van de werkloos
heid te lenigen. Er wordt in dit verband
gerelateerd, hoe de werkloosheidsverze
kering haar nuttige taak heeft verricht;
hoe de arbeidsbemiddeling in ons land
zich een belangrijke plaats heeft ver
overd, hoe verder de Nederlandsche
werkloosheidsraad haar taak heeft ver
vuil om voorts in het kort uiteen te zet
ten in welken omvang de geldelijke
steunverleening de nooden der werkloo-
ze.i verlicht heeft.
Aan het zoo belangrijke vraagstuk van
de werkverschaffing en aan hetgeen op
dit gebied in ons land verricht is, zijn
vele bladzijden gewijd. Tal van werken
worden in dit verband nader belicht en
de beteekenis ervan wordt den lezer voor
oogengesteld.
Het spreekt wel van zelf, dat in dit
kader ook wordt behandeld de arbeid voor
de werklooze jeugd; foto's en beschrijvin
gen van de werkkampen voor de jongeren
maken den lezer duidelijk, hoe getracht
wordt de jeugd aan nuttigen arbeid te
helpen en hoe de jongeren daarbij ver
zorgd worden.
Ieder, die belang stelt in dit zoo ge
wichtige onderdeel van het regeeringsr
beleid, zal verstandig handelen, dit boek
te lezen.
In deze korte radiorede heb ik u uiter
aard slechts zeer oppervlakkig een schets
kunnen geven.
Ik meen het Nederlandsche volk dit
boek ter lezing te mogen aanbevelen, op
dat het zich een objectief en juist oordeel
zal kunnen vormen van al datgene, wat
opeenvolgende regeeringen in moeilijke
tyden hebben gedaan tot bestrijding van
de werkloosheid in Nederland.
Vol lof voor onze marine.
In „De Bremberg", zijn prachtig ge
legen woning aan de Potgieterlaan te
Amersfoort, heeft prof. dr. ir. F. A.
Vening Meisnesz ons het een en ander
verteld naar aanleiding van den tocht,
dien hij met Hr. Ms. XVI in de eerste
maanden van het nieuwe jaar op den
Atlantischen Oceaan zal maken.
Gezeten in zijn ruime studeerkamer,
welke uitziet op de Geldersche vallei,
heeft de geleerde ons een overzicht ge
geven van de reizen, die hij aan boord
van onderzeeërs in de afgeloopen jaren
in dienst van de wetenschap heeft on
dernomen en ons bovendien enkele bij
zonderheden medegedeeld over zijn
wetenschappelijken arbeid.
„Uw hoeveelste reis wordt dit, professor?"
Een glimlach.
„Dat kan ik niet zoo dadelijk zeggen. Maar
laat eens kijken:? in 1923 ben ik met mn
„onderwatertochten" begonnen. U moet
weten, dat het uiterste bezwaarlijk is,
zwaartekracht-onderzoekjngen te land te
verrichten. Dat geldt in het bijzonder voor
een groot deel van Nederland, waar de
bodem daarvoor te „slap" is en te veel be
weegt. Gewone schepen zijn er evenmin toe
geschikt, omdat zij eveneens te zeer aan
beweging onderhevig zijn. Bij een onderzee
boot vervalt dit bezwaar weliswaar niet ge
heel, maar dan toch voor een groot deel.
Vandaar, dat ik de laatste jaren steeds van
duikbooten gebruik heb gemaakt
„Maar om op mijn zeereizen terug te ko
men. In 1923 trok ik er op uit met de „K 11
waarvan destijds gezagvoerder was kolonel
Doorman, de tegenwoordige commandant
van den onderzeedienst. De commandant
van de „O XVI", luitenant ter zee, C. J. w.
Waning, was toen jongste officier op e
„K. II. De boot was op de uitreis naar Indie
en de tocht heeft waardevolle resultaten
opgeleverd".
„Enkele jaren later was er een nieuw
toestel voor zwaartekrachtsmetingen g
construeerd en de marine-autoriteiten ver-
Waarden zich dadelijk bereid, my in de ge
legenheid te stellen, het te beproeven Dat
gebeurde in 1925, op de „K. XI die ook op
de uitreis naar onze Oost was. ion
«aakte ik echter slechts mee tot Port Sa ld
„Een jaar later ging ik met de
't Panamakanaal naar Indie. ie
dan 6^ maand duurde de reis
„In 1928 onderzocht ik, op ultn00<J1R'"®
van het Carnegie Institution, aan boord van
een Amerikaansche onderzeeer, e
de West-Indische wateren. In 1929 -en 1930
maakte ik drie reizen door onze
1931 ging ik net de „O. 12" de Noordzee op
en in de eerste maanden van h®t v R
laar met de „S. HL", weer een Amerikaan
sche „schuit", naar West-Indië. In den zomer
van 1932 ging het met de „O 13" naar de
Azoren, Madeira, enz. en in den winter van
1933 met een Fransche boot naar de Middel-
landsche Zee. Dezen laatsten tocht maakte
ik mee, om een collega in te werken. En
toen kwam de tocht met de „K. XVHI",
waarover ik u wel niet veel meer zal behoe
ven te vertellen",
„Het toestel, professor, dat u gebruikte
„Dat was een slingerapparaat. Maar niet
zoo een als men vroeger had, met één enke
len slinger, maar met meer slingers, waar
door alle bijkomstige effecten worden ge
ëlimineerd. U begrijpt, hoe noodzakelijk dat
is, want de slingeringen zyn vaak buiten
gewoon gering".
Het apparaat, waarvan hier sprake is, is
door prof. Vening Meinesz zelf ontworpen
en vervaardigd door den chef-instrument
maker van Rest, van het Meteorologisch In
stituut te De Bildt.
„Hoeveel mijlen hebt u zoo ongeveer al
gevaren, professor?"
„Dat heeft juist dezer dagen een kennis
voor me uitgerekend: als ik deze reis achter
den rug heb, dan zal er zoo'n 100.000 mijl op
hebben zitten: 4% maal om de aarde".
De hoogleeraar was als steeds, vol lof
over de marine.
„De medewerking, die ik van hoog tot
laag heb ondervonden, is eenvoudig niet te
schetsen. Soms werd het heelemaal aan mij
overgelaten, de route te bepalen en meer
malen is het ook voorgekomen, dat de
marine-autoriteiten de route mijnentwille
veranderden. Ook in dit opzicht heeft het
kleine Nederland aan«tal van andere lan.en
een voorbeeld gegeven".
De route van de „C. XVI" is in hoofd
zaak door prof. Vening Meinesz zelf ont
worpen, alleen de havens zijn door de ma
rine aangegeven. Het gedeelte van den At
lantischen Oceaan rondom de Azoren is op
vorige tochten reeds „verkend". De route
van de „O. XVI" gaat óók over dit ge
bied. Men trekt er hier en daar „gaten" van
6000 a 6500 M. diepte aan, waaromtrent nog
niet veel bekend is. Prof. Vening Meinesz
hoopt thans te onderzoeken, of de Middel-
Atlantische rug een plooiïngsgebergte is,
zooals de Andes, de Himalaya, de Alpen óf
een zuiver vulkanisch gebied. Daarnaast
zal men zich bezig houden met loodingen.
Wy merkten tenslotte nog op, dat het voor
den professor wel „kort dag" was, nu de
officieele toestemming voor het meemaken
van de reis met de „O. XVI" eerst dezer
dagen is verleend, terwijl de tocht, naar
men weet, 11 Januari reeds aanvangt.
„Inderdaad. Er moet nog heel wat werk
worden verzet voor m'n vertrek. Maar en
wijst u daar vooral op dat alles wordt
mij veel vergemakkelijkt door de enorme
medewerking, die de marine mij verleent.
Mijn dankbaarheid daarvoor, en voor haar
medewerking by vroegere gelegenheden,
is werkelijk niet in woorden uit te druk
ken".
Bezwarende verklaring tegen een
hoofdagent onder bedreiging inge
trokken en later weer gehandhaafd.
Door een plotselinge en onverwachte
wending is dezer dagen een einde gekomen
aan een geschiedenis, welke gedurende
meer dan een jaar de gemoederen der in
woners van Soest en omstreken in beroe
ring heeft gebracht.
Op grond van medeplichtigheid aan een
zedendelict was de burgemeester ongeveer
een half jaar geleder, overgegaan tot
schorsing gevolgd door ontslag van een
hoofdagent-rechercheur van het plaatse
lijk politiecorps. Niettegenstaande aan dit
ontslag een zeer nauwgezet en langdurig
onderzoek was voorafgegaan, heeft de
politiebeambte appèl tegen dit ontslag
aangeteekend. Tijdens de laatste zitting in
hooger beroep heeft de ranklaagster, een
inmiddels gehuwde vrouw, echter een ver
klaring overgelegd, waarin zij mededeelde,
dat de door haar geuite beschuldiging wat
den hoofdagent betreft, als onwaar moest
worden beschouwd. De zitting werd hier
op tot nader onderzoek verdaagd.
Eenige dagen geleden verscheen de
echtgenoot van de vrouw ten politieburee-
le, alwaar deze niet alleen verzocht de in
gediende verklaring van zyn echtgenoote J
weder in te trekken, doch tevens verschil
lende andere voor het politie-onderzoek
van belang zijnde feiten mededeelde.
Onder meer kwam hierbij vast te staan,
dat het indienen van de verklaring, waar
in de vrouw erkende gelogen te hebben,
had plaats gevonden als gevolg van door
vrienden van den hoofdagent gedane be
loften en bedreigingen. Een en ander had
tot gevolg dat besloten werd tot onmid
dellijke arrestatie van deze personen over
te gaan. Eén hiervan, een hoofdinspecteur
van een groote verzekeringmaatschappij
te Amsterdam, kon spoedig worden gear
resteerd en is naar het huis van bewaring
te Utrecht overgebracht. De tweede schul
dige, een 35-jarige stucadoor, eveneens 'e
Soest woonachtig, bleek inmiddels de
vlucht te hebben genomen. (N. R. C.)
ONGELUK AAN BOORD VAN
MOTORSCHIP.
Aan boord van het aan de Lloydkade te
Rotterdam liggende motorschip „Kota No-
pan" wilden arbeiders gistermiddag een
ijzeren kamwiel, dat een ton weegt, naar
den wal brengen. De 61-jar.'ge havenwerker
j. Schaefer, kreeg bij het overzwaaien het
wiel, tegen het hoofd, waardoor hij een
ernstige schedelbreuk bekwam. De man is
naar het ziekenhuis aan den Coolsingel te
Rotterdam vervoerd, waar hij bij aankomst
reeds bleek te zyn overleden.
HOFBERICHT.
H. M. de koningin heeft gisteren ten pa-
leize het Loo in gehoor ontvangen de oua-
gouverneuf-generaal van Nederl.-Indië, jhr
mr. B. C. de Jonge en mevrouw de Jonge
en de oud-gouverneur van Curacao. de heer
B. W. T. van Slobbe en mevrouw van Slob
be, die daarna aan den avonddisch van hare
majesteit hebben aangezeten.
OPLICHTING IN CAPELLE A/D IJSSEL.
Twee Hagenaars aangehouden.
Wegens oplichting, ten nadeele van een
in de gemeente Capelle a. d. IJssel wonen
de weduwe gepleegd, heeft de rijkspolitie
twee Hagenaars aangehouden, de 32-jarige
g. H. en de 38-jarige A. W. A. A.
Beiden zijn naar Capella a. d. IJssel over
gebracht, waar zij voor den burgemeester
geleid zijn. Omtrent den aard der oplichting,
waarmede een vrij groot bedrag gemoeid
zou zijn, kon men ons nog geen nadere me-
dedeeling doen, aangezien het onderzoek
nog in vallen gang is.
De mogelijkheid bestaat dat nog mear aan
houdingen volgen zullen.
23.000 vaten haring naar rusland.
Te Scheveningen is men druk bezig met
het gereed maken van het laatste kwantum,
zijnde 23.000 vaten gezouten haring voor
Rusland. Een firma te Scheveningen moet
alleen 7400 vaten leveren.
Wanneer deze partij afgeleverd is, is de
geheele order van 70.00 vaten ten uitvoer
gebracht.
De commissie-noteering voor Nederland
sche boter is, behoudens tusschentijdsche
wijziging, vastgesteld op 0.70 per Kg.
In den afgeloopen nacht te ongeveer één
uur is op den onbewaakten overwg te Ak-
krum aan de spoorlijn LeeuwardenZwolle
een personenauto onder een goederentrein
geraakt met het gevolg, dat de bestuurder
van de auto, de ongeveer 24-jarige J. B. uit
Leeuwarden, uit den wagen werd geslingerd
en zeer ernstig werd gewond. De auto werd
met den trein meegesleurd en kwam in stuk
ken en brokken langs de spoorlijn terecht.
Door een der te Akkrum gevestigde ge-
neesheeren, die de eerste hulp verleende, is
het slachtoffer naar het ziekenhuis te Leeu
warden vervoerd.
Zy bleken ongewenschte vreem
delingen te zyn.
Aan buitenlandsche artisten wordt in
Nederland wel eens een werkvergunning
geweigerd wanneer daar bijzondere rede
nen voor zijn. Maar dat wil nog niet zeg
gen, dat er in Nederland geen artisten
werken, die op een schoen en een slof zijn
binnengekomen, heelemaal niet beschik
ken over een werkvergunning en daarbij
dan bovendien de spreekwoordelijke gast
vrijheid niet alleen accepteeren, doch er
tevens misbruik van maken. Het eind van
het lied is natuurlijk, dat zij tenslotte toch
tegen de lamp loopen en als oneewenschte
vreemdelingen over de grens worden
gezet.
Dit is thans weer gebeurd met twee
jeugdige step-dansers, die de politie reeds
eenigen tijd zocht.
Twee Deensche jongemannen, die
aldus de N. R. C. over een behoorlijke
voetentechniek beschikten, doch verder
zonder middelen van bestaan waren, had
den het plan opgevat om maar eens van
de vriendelijkheid van de Nederlanders te
profiteeren en zoo kwamen zij hier, zon
der werkvergunning, terecht. In Amster
dam werd hun een kansje gegeven en zij
sloegen er zich behoorlijk doorheen. Ten
minste wat hun werk betrof, want dit was
zeker verdienstelijk. Maar in hun levens
wandel waren zij minder behoorlijk. Links
en rechts vau den weg maakten zij schul
den en het regende gegronde klachten. De
politie werd in de zaak gemengd, doch
plotseling waren de jongens onvindbaar.
Aangezien de afwikkeling van de zaak
vanzelfsprekend achter de schermen ge
schiedde, waren de cabaret-exploitanten
en zij, die zich als managers van bedoeld
duo zouden gaan opwerpen, van de wer
kelijke situatie niet op de hoogte. Er was
een goed step-danserspaar en daarvoor
zocht men een engagement. In een bekend
cabaret te Amsterdam liet men de jon
gens proefwerken, zooals men zooveel
artisten een kans geeft, om te toonen wat
zij presteeren. En werkelijk, hetgeen de
jongens deden was niet slecht. Een en
ander was aanleiding om aan hen een con
tract te geven en zij zouden dan ook bin
nen zeer korten tijd in het cabaret-
programma worden opgenomen. Het con
tract werd opgemaakt en, zooals dat altijd
het geval is, belanden de cabaret-exploi
tanten dan bij de politie, die steeds van
het optredende artisten-materiaal op de
hoogte moet blijven.
Toen de politie het contract onder de
oogen kreeg, bleek aldra, dat het bedoelde
duo niets anders was dan de beide man
nen, die op zyn zachtst uitgedrukt, als
ongewenschte vreemdelingen betiteld
moesten worden. En zoo hebben de jonge
mannen, de 25-jarige T. K. en de 24-jari-
ge J. P., inderdaad in bedoeld cabaret ge
stept, al was het ook maar een proefvoor-
stelling. Want de werkelijke voorstellin
gen, die voor deze artisten zoo g ed als
voc. hun andere collega's van doorslaand
belang zyn, de voorstellingen voor het pu
bliek, zijn afgezegd, omdat de vreemde
lingendienst hen veiligheidshalve over de
grens heeft gezet, voordat nog meer Ne
derlanders het slachtoffer werden van
deze gewiekste Denen.
De minister van financiën heeft gister
avond bij de behandeling van zyn begroo
ting in de Tweede Kamer naar aanleiding
van door verschillende sprekers gemaakte
opmerkingen te kennen gegeven, dat af
schaffing van de grondbelasting van hem
niet is te vervangen.
Vervanging van de dividend- en tan
tièmebelasting door een winstbelasting
stoot op bezwaren van economischen aard.
Het invoerrecht op cigarettenpapier
heeft, gezien de ernstige smokkelhandel
's ministers voortdurende aandacht.
De minister acht verlaging noodig van
de accyns op gedistilleerd en op bier.
PROF. MR. A. C. JOSEPHUS JITTA.
Naar de Std. verneemt, moet de rijks-
bemiddelaar, prof. mr. A. C. Josephus
Jitta, wegens vrij ernstige overspanning
geruimen tijd rust houden.
PRINS BERNHARD IN DE RESIDENTIE.
Bezoek aan de Tweede Kamer.
Prins Bernhard heeft gistermiddag een
bezoek gebracht aan het agentschap van de
Nederlandsche handel-maatschappij aan
den Kneuterdijk in den Haag.
Vergezeld van zijn waarnemend particu
lier secretaris, jhr. Ir. Röell, kwam de prins
om half één per auto voor het gebouw aan.
Hy werd ontvangen en rondgeleid door
den president-directeur, mr. D. Crena de
Iongh, en den directeur C. J. baron Collot
d'Escury.
Prins Bernhard bezocht alle afdeelingen
en keek geruimen tijd naar den verlichten
beurstikker in de hall van het gebouw. De
ze tikker geeft de veranderingen van koer
sen van de verschillende fondsen aan die per
telefoon aan het Haagsche agentschap wor
den opgegeven.
De prins gebruikte de lunch in het ge
bouw met de heeren Crena de Iongh, baron
Collot d'Escury en Ir. J. E. F. de Kok, di
recteur van de koninklijke. Omstreeks drie
uur vertrok de prins met jhr. Röell per auto
van het gebouw, om zich naar de vergade
ring van de Tweede Kamer te begeven.
De prins in de Tweede Kamer.
Omstreeks kwart over drie arriveerde
prins Bernhard met jhr. Röell aan het ge
bouw der Tweede Kamer. Hij had den
wensch te kennen gegeven, een gedeelte van
de zitting bij te wonen.
Prins Bernhard volgde de debatten van
de loge van den president uit, waar de grif
fier der Kamer hem de noodige inlichtingen
verstrekte.
HET HUWELIJK ONZER
KROONPRINSES.
Prins Bernhard thans
Nederlander.
Gisteren zyn uitgegeven:
Staatsblad no. 1 wet van 24 November
1936, houdende goedkeuring van het hu
welijk van H. K. H. Prinses Juliana en
regeling van de toelating van getuigen bij
de voltrekking van dat huwelijk, alsmede
van eenige gevolgen van deze echtver
bintenis;
Staatsblad no. 2, wet van 24 November
1936, houdende naturalisatie van Z. D. H.
Prins Bernhard Leopold Frederik Ever-
hard Julius Coert Karei Godfried Pieter
van Lippe-Biesterfeld en regeling van
eenige gevolgen dier naturalisatie.
BESTRIJDING VAN VERKAPTE
LOTERIJEN.
Een circulaire van den minister.
De minister van justitie heeft een cir
culaire aan de piocureurs-generaal bij de
gerechtshoven gezonden in verband met
het nieuwe artikel 19 a in de wet tot re
geling der staatsloterij, waarbij verboden
is, onverschillig voor welk doel en onver
schillig op welke wijze, invloed toe te
kennen aan of gebruik te maken van den
uitslag van een of meer trekkingen van de
staatsloterij.
Het is den minister gebleken, dat on
danks deze bepaling vele verkapte loterij
ondernemingen voortgaan met het op
eenigerlei wijze gebruik maken van dien
uitslag, in verband waarmede de minister
nog eens nadrukkelijk de aandacht op
genoemde wetsbepaling meent te moeten
vestigen, aangezien deze aan politie en
justitie een eenvoudig en doeltreffend
middel aan de hand doet tegen de bedoelde
ongewenschte ondernemingen op te tre
den.
Gaarne zal de minister zien, dat de po
litie een onderzoek instelt, ten einde na
te gaan, wat met artikel 19a bereikt kan
worden voor de bestrijding van dergelijke
ondernemingen, en hy verzoekt ter zake
de noodige opdrachten te geven en ook de
ambtenaren van net openbaar ministerie
voor deze aangelegenheid te vragen.
Het komt den minister niet gewenscht
voor, dat in den regel in deze zaken afdoe
ning buiten proces krachtens artikel 74
van het Wetboek van Strafrecht plaats
vindt. Een strafvervolging, waarbij de
rechter gelegenheid krijgt ter bestrijding
van de minder gewer.schte toestanden op
loterijgebied en wat daaraan grenst, aan
het repressieve karakter an de straf bij
zondere aandacht te wijden, zal dikwijls
aangewezen zijn.
Oorzaak kon niet worden
vastgesteld.
Naar wij vernemen is het onderzoek
naar de oorzaak van den grooten brand
bij Perry en Co. in de Kalverstraat zonder
resultaat gebleven. De algeheele verwoes
ting, welke er is aangericht, maakte suc
ces van de nasporingen dan ook vrijwel
onmogelijk.
Vast staat in elk geval, dat de brand
begonnen is in de gelijkvloers achter den
winkel gelegen pakkamer, hier zat de
vuurhaard. Maar hoe het vuur er geko
men is, of men er bijvoorbeeld gerookt
heeft en lu<"'*er of restant sigaar of siga
ret weggeworpen, zal wel altijd een raad
sel blijven.
Naar het „Vaderland" verneemt is er
in de Herv. Geref. Staatsparty, door ds.
Lingbeek in de Tweede Kamer vertegen
woordigd, verschil van meening ontstaan
over de candidaten, die vooraan op de
lyst, waarmee die partij in 1937 uitkomt,
geplaatst zullen worden.
Naar aanleiding hiervan heeft de heer
B. Peereboom, die ds. Lingbeek eenigen
tijd in de Tweede Kamer vervangen
heeft, zijn functies in de partij neergelegd.
De heer Peereboom was o. m. secretaris
van het hoofdbestuur der Herv. Gerefor
meerde Staatspartij.
Dat i« dikwijls het begin van griep, maar
zoover behoeft het niet te komen. Neemt
dadelijk één of twee "AKKERTJES" en
in negen van de tien gevallen wordt
de griep-aanval in de kiem gesmoord I
"AKKERTJES" sijn echte griep-bestrijders I
De geneeskrachtige stoffen, waaruit zij zijn
samengesteld maken de griepbacillen on
schadelijk en werken koorts-verdrijvend.
"AKKERTJES" zijn ook ongeëvenaard door
hun zeer snelle pijnstillende werking bij s
Hoofdpijn, Kiespijn,Spierpiin,Zenuwpijn,
Rheumotische pifnen, Lendenpijn, Vrou-
wenpijn, Migraine, Onbehaaglijkheid.
Overal verkrijgbaar. Per 12 stuks 52 cent.
Volgens recept van Apotheker Dumonf
AKKER.CACHET9'
DUBBEL AUTO ONGELUK TE
LAREN (N.-H.)
Vier gewonden.
Gisteravond heeft op den nieuwen rijks
weg te Laren 'n dubbel auto-ongeluk plaats
gehad, waardoor 4 personen werden ge
wond, van wie 1 ernstig..
Even voorbij de Vredelaan stond op den
rijksweg een vrachtauto met aanhangwagen
stil, welke bestuurd werd door H. Faasseri
uit Steyl (L.) Uit de richting van Baarn
kwam een personenauto, waarin zaten de
heer en mevr. Land uit Amersfoort, hun
kind en nog een dame. De heer Land, die
chauffeerde, had de vrachtauto waarschijn
lijk te laat gezien en reed ertegen op. Hy
liep ernstige kneuzingen op, terwijl zijn
echtgenoote een ernstige hoofdwonde en een
hersenschudding opliep. De andere dame.
die te Laren woont, liep eveneens een her
senschudding op, terwy'1 het kind ongedeerd
bleef. De heer en mevr. L. zijn naar hei
r. k. ziekenhuis St. Jan overgebracht.
Even later kwam uit de richting Amster
dam een vrachtauto, bestuurd door der
broer van den chauffeur van de aan gerede
vrachtauto. Hij stopte en plaatste zijn wa
gen aan de rechterzijde, dus aan den over
kant, van den weg. Weer even later kwam
een truck met aanhangwagen eveneens u.'
de richting Amsterdam, bestuurd door J.
H. Bolland uit Zutphen, die tegen de ach
terzijde van de stilstaande auto opreed. De
truck met aanhangwagen schoof over den
weg en kwam in een greppel terecht. De
truck werd geheel vernield. De chauffeu
kwam met den schrik vrij, doch de knecht
een zeker Franken uit Zutphen, die naas'
hem zat, werd uit de cabine geslingerd en
liep een ontwrichting van den rechter arm
een kneuzing van de borstkas, en een ge
broken rechter bovenbeen op. Hij werd in
een ernstigen toestand per ziekenauto naar
het bovengenoemd ziekenhuis vervoerd
waar door 3 Larensche doktoren hulp werd
verleend. Men vreest voor het leven var
het slachtoffer.
DOODELIJK ONGELUK IN DE
WATERGRA AFSMEER.
17-jarig meisje onder gemeentelijke
autobus.
Gisteravond te kwart over vijf is een
meisje van 17 jaar, dat van den Ringdijk
op de fiets de Linnaeuskade te Amsterdam
wilde oprijden, op de kruising van den
Ringdijk van lijn K. gegrepen.
Het meisje kwam van rechts en de busbe
stuurder schijnt haar geen voorrang te heb
ben verleend. Op het laatste oogenblik heeft
de chauffeur nog naar links uitgehaald
doch daarbij kwam het meisje onder het
rechter-voorwiel terecht. Zy werd op slag
gedood.
Het stoffelijk overschot is naar het Bin-
nen-gasthuis overgebracht.
WIELRIJDER AANGEREDEN EN
GEDOOD.
Op den rijksstraatweg te Haarlem-noo>
is gisteravond een ongeluk met doodelyk<
afloop gebeurd. De 48-jarige D. Mwonen
de in de z. g. Vogelenbuurt, kwam te rijde
van de Vergierdeweg en wilde den rijks
straatweg oversteken, toen uit de richting
Santpoort een personenauto naderde Ver
moedelijk heeft de chauffeur den wielrijd;
te laat opgemerkt, waardoor deze aangere
den en tegen den grond geslingerd werd.
Hy bleef bewusteloos liggen en bleek ern
stige Inwendige kneuzingen te hebben op-
geloopen. Per ziekenauto is hy naar het
ziekenhuis St. Joannes de Deo overgebracht
waar hy kort na aankomst is overleden.
ERNSTIG AUTO-ONGELUK
ONDBR ECHT.
Eén doode, vier gewonden.
Gijteren is op den weg Maasbracht-Ste-
vensweert een zeer ernstig auto-ongeluk
gebeurd, waarbij de heer M. Tops, secreta
ris vpn den Limburgschen tuinders- en boe
renbond om het leven is gekomen en een
viertal andere perjonen ernstig werd ge
wond.