DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. „DE LIJSTER" bij Croydon verongelukt. Officieel bericht. Zal Engeland zijn koning behouden? Reeds veertien lijken geborgen. Hilda Bongertman gered. No. 289 Woensdag 9 December 1936 138e Jaargang De algemeene toestand. De tocht van het geheimzinnige vliegtuig. Vandaag een nieuwe verklaring Rondom mevr. Simpson. Bij het vertrek van het vliegtuig Croydon nabij Londen is hedenmorgen half elf een vliegtuig van de K. L. M. dat gestart was voor Amsterdam, brandend neergestort en geheel vernield. Aan boord bevonden zich drie leden van de bemanning en vijftien passagiers. Er zouden vijf passagiers gered zijn en ook de stewardess kon uit het brandend vliegtuig gered worden. Gezagvoerder van het verongelukte D. C. 2-toestel was de heer L. Hautzmayer. Direct na de start verongelukt. La Cierva een der slachtoffers, ALKMAARSCHE COURANT. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon en Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2. franco door bet gebeele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS FER GEWONE ADVERTENTIEN Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMS. COSTER ZOON, Voordam C 9, postgiro 37060. Telef. 3320, redactie 3330. Dit nummer bestaat uit drie bladen. Directeur: C. KRAK. Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. Alkmaar, 9 December. De geschiedenis rondom den Engelschen koning begint eentonig te worden, want na de min of meer sensationeele verklaring van Baldwin en die van mevr, Simpson is er eigenlijk niets gebeurd, tenzij wij de vlucht van het geheimzinnige vliegtuig zouden moeten noemen. Het wachten is en blijft op de beslissing van den koning zelf en als die gevallen is, kan er wellicht meer gezegd worden. En nu meent men in parlementaire kringen in Londen, dat die beslissing nog vandaag zal vallen. Een deel der parlementsleden ge looft, dat die beslissing ook nog vandaag bekend zal worden gemaakt, een ander dee' meent te weten, dat Baldwin morgen het besluit van den koning zal mededeelen. Hoe zal het besluit luiden? Mogen wij de Engelsche pers gelooven, dan is de crisis nu al voorbij en heeft Engeland zijn koning behouden. Daaruit mag worden opgemaakt, dat het huwelijk van koning Edward met mevr. Simpson geheel van de baan is. Mogen wij de aandacht vragen voor Japan? Daar heerscht eenige ontevredenheid over de buitenlandsche politiek van de regeering-Hirota. Deze regeering wordt er van beschuldigd door politieke tegenstan ders, dat zij vooral ten opzichte van China in gebreke is gebleven. Er was n.1. een Chineesch-Japansch inci dent in Tsjingtao, in welke plaats een reeks anti-Japansche terroristische daders plaats vonden, waardoor het leven en de bezittin gen van Japansche onderdanen ter plaatse bedreigd werden. De Japansche regeering heeft door diplo matieke handelingen het incident weten op te lossen, maar niettegenstaande dat zijn de Japansche politieke partijen ongeduldig ge worden. De grootste politieke partij in Japan, de Minseito, heeft reeds een commissie be noemd tot het instellen van een onderzoek naar de buitenlandsche politiek van Hirota. En de tweede politieke partij, de Seyoekai, heeft zich bij de regeering op de hoogte ge steld van de politiek van het kabinet t.a.v. China. In politieke kringen meent men, dat deze ontevredenheid geen kabinetscrisis ten ge volge zal hebben, maar integendeel er toe zal bijdragen, de houding der regeering jegens China te verstarren. Het is de vraag, of de eventueele verstar ring van de Japansche politiek t.a.v. China niet aanleiding zal kunnen geven tot ern stiger gevolgen, ook voor het buitenland. En wij denken al weer aan het Japansch- Duitsche verdrag en aan Rusland. Een gematigde buitenlandsche politiek van Japan lijkt ons voorloopig meer wen- schelijk! De Duitsche marine is een scheepje rijker geworden Pardon, er is gisteren een slagschip van 20.000 ton te water gelaten, een oorlogsbodem, die voorzien is van alle mogelijke technische nieuwigheden, een oorlogsschip, dat een zeer sterke eenheid vormt. Het is naar aanleiding hiervan, dat wij hier uit de Manchester Guardion een in teressant lijstje overnemen over het nieuwe Duitsche vlootbouwprogram, dat dezer dagen moet zijn opgesteld. Dit program voor ziet in den aanbouw van 160.000 ton boven ie schepen, waarvoor reeds plannen be staan of welke reeds op stapel zijn gezet. Dit program zal de Duitsche vloot tegen 1942 op de 420.000 ton brengen, welke Duitschland werd toegestaan bij het vloot- accoord met Engeland van Juni 1935. Wanneer dit program in 1942 uitgevoerd is, zal de Duitsche vloot beschikken over: Vijf slagschepen van 35.000 ton en min der. Vier pantserkruisers, waarvan drie van 10.000 ton, de bekende slagschepen in zak formaat Deutschland, Admiral Scheer en Admiral Graf Spee, en één van 26.000 tor- Twee vliegtuigmoederschepen van 19.500 ton. Dertien kruisers van 6000 tot 10.000 ton. Veertig torpedoboot jagers en torpedoboo ten van verschillende typen. Een duikbootvloot met een tonnage gelijk aan 45 pet. van de Britsche onderzeeboot tonnage. De Duitsche marinewerven werken onder hoogen druk. Men verwacht, dat tegen het einde van 1937 reeds 86 eenheden van de Duitsche vloot tot een gezamenlijke tonnage van 260.000 ton gereed zullen zijn. In 1937 zullen o.a. worden voltooid een slagschip van 35.000 ton, een vliegtuigmoederschip van 19.500 ton, een kruiser van 10.000 ton, zes torpedobootjagers van 1800 ton en vier duikbooten. Tegen het eind van 1937 zal Duitschland drie groote slagschepen heb- ben. De 26.000 ton metende Scharnhorst is reeds van stapel geloopen en zal in Januari a.s. in dienst worden gesteld. Een tweede schip van dezelfde afmetingen zal ein December van dit jaar te water worden ge laten en het reeds genoemde schip van 35.000 ton eind 1937. En over ontwapening spreken wij maar heelemaal niet meer! 't Mag dan zijn, dat de geschiedenis, welke zich afspeelt rondom den Engel schen koning, sinds gisteren weinig weinig nieuws heeft opgeleverd, de on bekende regisseur van dit drama zorgt in elk geval voor eenige pikante gebeur tenissen. En daaronder is de tocht van het ge heimzinnige vliegtuig met een onbeken de bezetting en een onbekend doel, wel een der grootste vondsten. Dit vliegtuig vertrok gistermorgen met drie passagiers aan boord onder zeer slechte weersomstandigheden van Croydon. Waar heen? En wie waren deze drie passagiers? Het bleef voorloopig onbekend en gisteren werd alleen nog bekend, dat het toestel te Parijs op Le Bourget een tusschenlanding had gemaakt. Natuurlijk ging men terstond aan het speuren, maar zelfs de maatschappij, die het vliegtuig verhuurd had, de British Air Com- pany, verklaarde niet op de hoogte te zijn, noch met de identiteit der passagiers, noch met de namen van hen. Zij wist zelfs niet, wie het toestel gecharterd had! Intusschen vloog het toestel verder, maakte een tusschenlanding te Lyon en ver trok toen via Marseille naar Cannes. En noch te Lyon, noch te Marseille zagen de re porters kans, om te ontdekken, wie de pas sagiers waren. Doch eindelijk werd alles bekend. Het bleek, dat de drie inzittenden waren dr. Kirkwood, Goddard en Baron. De tweede is de raadsman van mevrouw Simpson. Zoodat thans tenminste mag worden aan genomen, dat de vliegtocht in elk geval een hoofdstuk is in de romance van koning Ed ward VIII. Vandaag de oplossing? Tal van leden van het Britsche parlement verwachten, dat de ontwikkeling van den toestand thans snel zal verloopen. Zij zijn van meening, dat de crisis zeer wel binnen de 24 uur, wellicht zelfs nog vandaag, beëin digd zeil kunnen zijn. Sommigen zijn hiervan zelfs overtuigd. Andere leden van het parlement verkla ren, dat Baldwin morgen een belangrijke verklaring in het Lagerhuis zal kunnen af leggen. Ondanks de houding, die door mrs. Simp son is aangenomen, staat het toch vast, dat de eerstvolgende stap door den koning ge daan zal moeten worden. De opvatting van Baldwin, dat een verlengen van de onzeker heid ernstige consequenties met zich zou kunnen meebrengen, wordt volledig gedeeld door de leden van het parlement, die van meening zijn, dat er talrijke redenen zijn om een oplossing spoedig tot stand te doen ko men. Men acht zekere bezoeken aan Fort Bel vedère en de recente beraadslagingen in Downingstreet van belang. Definitieve verklaring van Baldwin? De Engelsche bladen verwachten alge meen, dat minister-president Baldwin heden een definitieve verklaring zal afleggen over de constitutioneele crisis. De „Times" schrijft, dat de spanning on der het publiek is verminderd, doch niet ten gevolge van de verklaring van mevrouw Simpson. De ontspanning wordt toegeschre ven aan de opheldering, welke Baldwin heeft gegeven. De „Daily Telegraph" verklaart, dat de mededeeling van mevrouw Simpson haar tot eer strekt, doch de grond van het probleem onaangetast laat, aangezien de toestand steeds „onhoudbaar" was. Het blad hoopt, dat de verklaring van mevrouw Simpson den konmg zal helpen een juiste beslissing te ne men, welke het volk van hem verwacht De „Daily Express" zegt: „We kunnen ons verheugen, de crisis is geschiedenis gewor- den, we hebben den koning nog". Het blad schrijft verder de oplossing toe aan de ver klaring van mevrouw Simpson. De „Daily Mail schrijft, dat de verklaring van mevrouw Simpson hoop geeft op een spoedig einde van de crisis. Indien de ko ning de zelfopoffering van mevrouw Simp son aanneemt, zal hem dit worden vergoed door een verdubbelde genegenheid en sym pathie van zijn onderdanen. Toch geen verklaring van Baldwin? In de omgeving van Baldwin verluidt dat hij heden toch nog geen definitieve verkla ring zal afleggen. Indien de minister-presi dent al het woord zal nemen in net parle ment, dan zal hij zich toch beperken tot een korte uiteenzetting van den toestand, zooals deze op het oogenblik is. In politieke krin gen leidt men hieruit af, dat de koning nog geen beslissing heeft genomen. Toen Baldwin vannacht in Downingstreet terugkeerde werd hij onmiddellijk be stormd door journalisten. De parlementaire secretaris van den premier, captain Dugdale, zeide hen, dat het niet waarschijnlijk was, dat Baldwin Woensdag een verklaring zou afleggen in het Lagerhuis. Anderzijds wordt vernomen, dat de auto's van den hertog van York en den hertog van Kent gisteravond omstreeks elf uur Fort Belvedère verlieten. De houding van Labour. Attlee heeft een talrijk bezochte parle mentaire Labourvergadering voorgezeten in het Lagerhuis. Alleen Cripps was afwezig. Naar verluidt steunt de Labourparty de houding van Baldwin, ofschoon er de na druk op gelegd wordt, dat Attlee nog geen meening heeft uitgesproken over zijn con stitutioneele standpunt. Tqdens de vergadering is geen beslissing genomen betreffende de officieele houding van Labour, aangezien het de opvatting van de partij is, dat het de plicht der regeering is den toestand te behandelen. Wanneer de gelegenheid echter zal zyn gekomen, zal er op verscheidene punten critiek op Baldwin worden uitgeoefend. Hangende de onthul ling der volledige feiten is Labour echter de meening toegedaan, dat het voorDarig zou zijn een bepaalde politiek te formuleeren. Wat de verklaring van mrs. Simpson be treft, ofschoon sommige leden deze niet be schouwen als van veel belang voor een op lossing, zyn anderen van meening, dat hier in een nuttige aanwyzing gezien kan worden in de richting van een mogelijke oplossing. Mevr. Simpson bevindt zich nog steeds in de villa „Lou Viei" in Cannes. Zy beklaagt zich ten zeerste over de scherpe bewaking door journalisten en fotografen, die haar geen seconde vry laten. Elke stap, die ze doet, wordt als het ware de wereld doorge seind en als ze om 6 uur vanavond even tjes glimlacht, zal de wereld het om 7 uur uiterlijk weten Men heeft precies nagegaan, hoe mevr. Simpson is en vertelt kleinigheden, die met graagte gelezen worden. Zoo vertelt Henri Lauwick in de Fransche „Jour" over wat hij van een vertrouwde van mevr. Simpson ge hoord heeft. Wij laten het relaas hier vol gen: De koning noemt mevr. Simpson Wallis, en niet Wally, zooals de Amerikanen zeg gen, want haar vader hoopte op een zoon, toen zy geboren moest worden en veran derde niets aan den jongensnaam, toen net een dochter bleek. Ze wordt kwaad, als ze met Wally wordt aangesproken en ze wil evenmin voor een Amerikaansche doorgaan. Te Londen is haar verweten spilziek te zyn en er een Amerikaansche auto op na te houden, maar de C. V. L. 547 is een beschei den wagen. En Lauwick vertelt verder, dat een harer voorvaderen, Charles Warfield, in 1776 erg anti-Engelsch was en als wapen spreuk koos: Geen koningen meer. Wat mevrouw Simpson zelf aangaat, ze heeft een afschuw van alles, wat ingewik keld en opzichtig is. Ze toont de zwakte in Engelsche oogen, zich de decors van haar leven te Parijs aan te schaffen. Ze spreekt Fransch met een sterk accent, heur haren zyn zwart, een scheiding is het midden, de oogen blauw en de wenkbrauwen geven haar dikwijls een verrasten blik. Ze maquilleert zich licht, rose op de nagels, heel weinig rood op de lippen en watp oeder over 't ge laat. Als parfum laat ze, echt Engelsch, enkel lavendel toe. Voor het toilet heeft, overdag, marine blauw haar voorliefde. Strooken, strikjes en frikjes kan ze niet uitstaan. Op de rennen van Ascot vertikte ze het, het schuim van organdi te dragen, dat de mode toen voor schreef. Ze is voor strakke lijnen en tegen groote hoeden, want haar hals is lang. Van organdi zegt ze: ik zie er als een treurwilg uit, en van een grooten hoed: ik lyk op een paddestoeL En de confidenties gaan nog verder: nooit een short voor den zomer, ze laat zich korte rokken vervaardigen, die ze aan een badpak knoopt. Het zwemmen is haar eenige sport. Ze is een vrouw voor de binnenkamer, ternauwernood voor den avond. De laatste maal, dat ze te Parys uitging, verscheen ze in een zwarte robe van crêpe met rechten kraag en drie witte lelies met rooden stam per. Ze is geduldig en zachtzinnig. De koning voldoet aan haar minste verlangens ea in Fort Belvedère noopte ze Edward VIII, een cachenez aan te doen. En als er tien men- schen in de kamer zyn, ontdekt de koning het eerst, dat haar sigaret niet brandt enz. Zy is nog de eerste, ofschoon ze elkander al drie jaar kennen, om de lucifer ver van de sigaar te houden, die hij wil opsteken gelijk de koning dat graag heeft, waarbij ze naar de vlam blaast tot het vuur pakt Haar kapsel zit altijd onberispelijk, haar schoenen zyn uiterst verzorgd, ze is een kenster van wyn en beschikt over een sta len geheugen. Ze kan cocktails bereiden zon der er zelf aan te tippen, speelt slecht golf, houdt van honden, omdat de koning er ver zot op is, en toen ze leerde skiën zei ze: ik lyk op een rhinoceros met vacantie. Ze is goedlachs en laat anderen lachen en uit Kitzbuhel bracht ze 'n witte blouse met twee kleine harten mee, dat ze langen tijd gedra gen heeft. Ze schijnt geleefd te hebben in een volslagen onkunde van de onheilen, die haar al te zichtbare geluk opriep. De eerste berichten over deze nieuwe ramp, die de K. L. M. getroffen heeft, kwamen slechts traag door. Men wist vanmiddag om 12 uur bij de K. L. M. zelfs nog niet, welk Douglastoestel veron gelukt was, omdat er hedenmorgen twee vliegtuigen zouden vertrekken, n.1. de Toekan en de Lijster. Een van deze twee machines was n.1. gisteravond tengevolge van den mist niet van Croydon gestart en men zou hedenmorgen in Londen beslis sen, welk toestel het eerst zou vertrekken. Alleen was bekend, dat het verongeluk te toestel bestuurd werd door den piloot L. Hautzmayer en 15 passagiers aan boord had. In het geheel waren er in elk geval 18, mogelijk zelfs 19 personen aan boord. Het eerste bericht luidle, dat er 17 per sonen zouden zijn omgekomen, doch later werd medegedeeld, dat er vijf passagiers en de stewardess gered zouden zijn. Toen vermoedde men, dat het aantal dooden 12 zou bedragen. De stewardess werd licht gewond, de passagiers bekwamen ernstige brandwon den en moesten allen naar het ziekenhuis worden overgebracht. Het toestel stortte vry wel direct na den start neer en toen het in brand vloog, deelden de vlammen zich mede aan de omliggende huizen. Een ooggetuige vertelt. Korten tyd na de ramp met het K. L. M. toestel hadden wij een onderhoud met een bewoner uit de omgeving van de plaats, waar het toestel was neergestort. Deze vertelde ons het volgende: Ik hoorde een slag en rende de straat in. Ik zag dat een vliegtuig neergestort was op het dak van een leeg huis. Het toestel was in brand gevlogen en dientengevolge geraakte ook het huis in brand. Het huis brandde geheel af. Een andere ooggetuige, mevr. Latham, vertelde ons het volgende: Ik hoorde een vreeselijken slag en toen ik in de richting keek, waar de slag ver oorzaakt was, zag ik een brandend vlieg tuig op een huis. Ook het huis vloog in brand en ik holde verschrikt weg. De hitte was zoo hevig, dat men niet by het vliegtuig kon komen. Het vliegtuig viel van het dak af, kan telde en sloeg den top van een grooten boom af. De brand nam onmiddellijk een grooten omvang aan, waarschijnlijk doordat de benzinetanks in brand vlogen en het vliegtuig by het vertrek een groote lading benzine aan boord had. Eenige namen. Volgens de laatste berichten zyn zes personen, die in het vliegtuig zaten, aan Officieel wordt verklaard, dat by het ongeluk op Croydon veertien personen om het leven zyn gekomen, terwijl zes gewon den in het ziekenhuis zijn opge nomen. Van de zes gewonden, die wa ren opgenomen, zijn inmiddels drie slachtoffers overleden. De drie overlevenden zyn de passagier Schubach, de radio telegrafist van Bemmel en de stewardess mej. Bongertman. den dood ontsnapt. Onder hen bevindt zich de stewardess, die slechts lichte brand wonden opliep. De vyf anderen hebben ernstige brandwonden opgeloopen. De namen van de leden der beman ning, zyn de bestuurder Hautzmayer, de radio-telegrafist van Bemmel, de mecanicien Verkerk, en de stewardess mejuffrouw Bongertman. Onder de passagiers bevond zich La Cierva, ie bekende uitvinder van de auto-giro. Men gelooft ook, dat de Zweedsche oud-premier admiraal Lindmann een der passagiers van het verongelukte vliegtuig was. Slechts vier geredden. Naar hedenmiddag om 1 uur werd ver nomen zyn slechts vier personen by het ongeluk in leven gebleven. Onder de passagiers bevonden zich o.a. Gelius (Fin), La Cierva (Spanjaard), Lindman (Zweed), Hoene (Pool), me vrouw Hoene (Duitscher), bar. Hohenberg (Duitscher), Schuback Duitscher), Mer- ger (Duitscher, Donkelaar (Nederlander) Dickson (Zweed). Groote verslagenheid op Schiphol. Op Schiphol verkeerde men te ongeveer een uur hedenmiddag nog in het onzekere •duier ap uea jipbjpaot a}smf ap j,uavuio De „Toekan" die ongeveer kwart over twaalf had moeten binnen komen, was nog steeds niet geland, zoodat men nog niet over de gegevens van ooggetuigen beschikte. De verslagenheid is onder het personeel van de luchthaven en onder de collega s van de omgekomen bemanning wel zeer groot. De gegevens waarover men op dat uur op Schiphol beschikte, waren de volgende: Het K. L. M.-toestel „Lijster", een Douglas D. C. 2, dat de registratieletters P.H.-A.K.L. draagt, dat gisteravond naar Londen was vertrokken, is hedenmorgen te 10.30 uur Engelsche tydd van het vlieg veld Croydon, opgestegen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 1