"stas Aide<^
De Telex belt.
£aatste Berichten
_JfïJieep&UidUuiat
fzcwiHciaai Tlieums
Stad en Omgemtu/.
De K.L.M. meldt:
Op de plaats van de ramp.
ST. MAARTENSVLOTBRUG
Als de Telex belt Is er iets bijzonders ge
beurd.
Dan is er een prinses verloofd of wordt
een andere gebeurtenis aangekondigd, welke
ons geheele volk in hooge mate zal interes
seeren.
Als de Telex belt is de geheele redactie in
spanning. Voor welke groote gebeurtenis
wordt onze aandacht gevraagd, is het een
verblijdend bericht, of zal men vanavond
met deernis lezen welke ramp ons land en
ons volk heeft getroffen?
Toen de Telex hedenmorgen het alarm
signaal liet hooren, stonden alle redactie
leden voor de machine bijeen en verwacht
ten, dat eindelijk de groote beslissing in
Engeland was gevallen, dat de koning af
stand van den troon of van het voorgenomen
huwelijk zou hebben gedaan.
Helaas, van hoe groot gewicht deze be
slissing voor geheel Europa mag zijn, wat
ons thans bereikte was voor ons land en ons
volk van bijzondere beteekenis.
Een vliegtuig van de K.L.M. is brandend
neergestort en vijftien inzittenden hebben
daarbij het leven verloren.
Dan gaan onze gedachten terug naar
vroegere rampen, naar het vergaan van de
Uiver, van de Maratoe, de Leeuwerik, de
Gaai, de Kwikstaart en zooveel andere.
Het vierde Douglas-toestel is verongelukt
en opnieuw verkondigen zoo vele angst-
valligen, dat vliegen toch riskant is en zij
bedenken daarbij «iet hoeveel duizenden
tochten na een vorige ramp dag aan dag en
zelfs nacht aan nacht verricht werden,
waarbij de passagiers vlug en veilig de
plaats van bestemming bereikten.
Een vliegtuig neergestort, een slag voor
de wakkere K.L.M., die alles in het werk
stelt om haar diensten zoo veilig en bedryfs-
zeker te maken.
Dan gaat onze deelneming uit naar de
slachtoffers en daarnaast naar al degenen
voor wie een dergelijk ongeluk een zoo
groote teleurstelling in het resultaat van
hun arbeid beteekent
Als de Telex belt liggen de blanco bulle
tins gereed om in een minimum van tijd be
drukt en verspreid te worden. Dan gaat onze
volle belangstelling uit naar de bijzonder
heden, die tergend langzaam op de papier
strook verschijnen, afgewisseld door onbe-
teekenende berichten, omdat ook in Am
sterdam de berichten slechts langzaam
doorkomen.
Maar al spoedig komen nadere bijzonder
heden, het aantal dooden en geredden, de
naam van den bestuurder, de naam van het
vliegtuig en die der verongelukten en ge
redden. Er is een lange lijst van slachtoffers,
van menschen, die vol vertrouwen den tocht
naar ons land aanvaardden en het niet meer
zullen aanschouwen.
De K.L.M. heeft een nieuwen tegenslag te
boeken, een ernstige ramp, die hare bedrijfs
zekerheid opnieuw aan veler critiek zal
onderwerpen.
Maar de ondervinding heeft geleerd, dat
dergelijke rampen hoe vreemd het ook
klinken moge iiun goede zijde hebben,
omdat zij op fouten en mogelijkheden
wijzen, die in de toekomst voorkomen kun
nen worden.
Het luchtverkeer is te sterk ontwikkeld,
heeft een te groote plaats ingenomen, om
door tegenslagen In zijn groei belemmerd te
kunnen worden
Een vliegtuig uit Londen is brandend
neergestort en velen zijn daarbij om het
leven gekomen.
Maar het eerstvolgende vliegtuig zal niet
tevergeefs op zijn passagiers wachten.
De bemanning bestond uit L. Hautz-
mayer, piloot, den radiotelegrafist P. C. V.
van Bemmel, en den werktuigkundige
Verkerk. Stewardess was mej. H. Bon-
gertman. Er waren 13 passagiers geboekt.
Voor zoover men hier op Schiphol kon
nagaan, waren alle passagiers zoogenaam
de transito-passagiers, met een verder
liggende reisbestemming dan Amsterdam.
Vermoedelijk zijn er dus buiten de be
manning geen Nederlandsche slachtoffers
te betreuren.
Er loopt op Schiphol een onbevestigd
gerucht, dat de bekende graaf de La
Cierva, de constructeur van de eerste
auto-giro, zich onder de passagiers heeft
bevonden.
Slechte weersomstandigheden.
Bij het vertrek van het toestel, waren
de weersomstandigheden zeer slecht. Er
hing over het vliegveld een dikke mist-
laag, zoodat het vliegtuig moest starten
langs den mistpeil, een tegelbaan, bedoeld
om houvast te geven bij den aanloop.
Enkele minuten na den start, men weet
niet zeker of het drie of zes minuten was,
is net vliegtuig zijwaarts van de startin-
richting in den tuin van een huis terecht
gekemen. Na de botsing brak er brand uit.
De gezagvoerder Hautzmayer, de
ladiotelegrafist van Bemmel, en de
werktuigkundige Verkerk, benevens
acht passagiers zijn daarbij om het
leven gekomen. Vijf passagiers zijn
naar het ziekenhuis vervoerd, mgt
ernstige brandwonden, evenals mej.
Bongertman, die licht werd gewond.
Hilda Bongertmann, de geredde stewardess
Verslagenheid op Schiphol.
Het ontstellend bericht dat de Douglas-
vogel „Lijster" vanmorgen bij het vertrek
van Croydon in brand gevlogen en ver-
wost is, heeft, zooals te begrijpen valt, op
Schiphol groote verslagenheid teweeg ge
bracht. De bijzonderheden over de ramp,
kwamen uiteraard druppelsgewijs bin
nen, doch spoedig was ook hier bekend,
dat, uitgezonderd de ramp van de „Gaai",
die op 20 Juli 1935 nabij St. Bernardino in
Zwitserland te pletter is gevlogen, deze
nieuwe ramp, wat het aantal der slacht
offers betreft, wel de grootste is geweest,
welke de K. L. M. ooit heeft getroffen.
Zoowel piloten als grondpersoneel be
spraken, in groepjes bijeen staande, over
dit nieuwe ernstige offer, dat de lucht
vaart geëischt heeft, waarbij hun deelne
ming uiteraard vooral uitging naar de
bemanning van het verongelukte vlieg
tuig, van wie de gezagvoerder Hautzmayer
eerst op 1 April j.1. in dienst der maat
schappij was getreden.
Het bericht dat de stewardess, mej.
Bongertman, tot de geredden behoort, en
niet ernstig gekwetst is, werd vooral on
der de enkele collega's, die op de lucht
haven aanwezig waren, met blijdschap
ontvangen.
Overigens ging de dienst uiteraard zyn
gewonen gang. Kort na elkander vertrok
ken twee Douglasvogels met passagiers
naar hun bestemming. Na den start over
het besneeuwde, in een modderpoel her
schapen grasveld, waren zij spoedig in
den grijzen nevel, welke over het vlieg
veld hing, aan het oog onttrokken.
De vlag halfstok.
Te ongeveer kwart voor een werd op
het stationsgebouw de vlag halfstok ge-
heschen en kort daarna was het droeve
nieuws van de jongste ramp by allen op
Schiphol bekend en werd, ook in het
restaurant, waar verscheidene passagiers
op het vertrekuur van de vliegtuigen
waarin zij hun plaatsen besproken had
den, wachtten, over niets anders gespro
ken.
Mededeelingen van den heer Plesman.
Hedenmiddag om 1.15 uur heeft de heer
A. Plesman, directeur van de KL.M„ die
zeer onder den indruk van den ramp was,
enkele aanvullende mededeelingeq gedaan
welke betrekking hebben op bet communi
qué dat de K.L.M. enkele oogenblikken te
voren had uitgegeven. De heer Plesman
deelde mede, dat hij om kwart voor elf ver
nam, dat een K.L.M.-toestel in de nabijheid
van het vliegveld Croydon zou zijn neerge
stort Hij heeft toen onmiddellijk kapitein
Leverton, vertegenwoordiger van de K.L.M.
op Croydon, opgebeld. Deze was echter reeds
met zijn staf naar de plaats des onheils ver
trokken.
Na den start 90 graden afgeweken.
Na eenigen tijd heeft kapitein Leverton
de Haagsche directie opgebeld en medege
deeld dat het zicht in Croydon hedenmor
gen zeer gering was. Het vliegtuig is dan
ook, hetgeen zeer normaal is, „blind ge
start", d.w.z. dat het toestel op de witte
startlijn wordt gebracht en op zijn instru
menten start. Na de start zou het dan 90 gr.
zijn afgeweken en dicht bij het vliegveld op
de daken van twee huizen gestort zijn.
Onmiddellijk na den ramp heeft kapitein
Leverton mej. Bongertman, head stewar
dess van de K.L.M. gesproken, zij was
slechts licht gekwetst en het was nog niet
zeker of zij naar een ziekenhuis dan we)
naar het hotel op Croydon zal worden over
gebracht. Mej. Bongertman, zoo zeide de
heer Plesman, die naar men weet veel ge
vlogen heeft, zal misschien kunnen vertel
len wat er eigenlijk gebeurd is.
Het is nog niet bekend wie er zijn omge
komen. Bekend is alleen dat er van de be
manning alleen mej. Bongertman in leven
is. Van de gewonden zijn vijf passagiers
naar het ziekenhuis overgebracht; drie zul
len er wel herstellen. Voorts deelde de heer
Plesman mede, dat de va) van het vliegtuig
een storing van de telefoonverbindingen ten
gevolge heeft gehad.
Blijkens mededeelingen van den heer
Kaufmann, vertegenwoordiger van de K.L.
M. in Londen, is het vliegtuig zes K.M. van
Croydon af neergestort. Wanneer dit juist
is. aldus de heer Plesman, zou het ongeluk
2 minuten na den start gebeurd zijn. Voorts
vernemen wij nog dat ir. van Donkelaar van
wie nog niet bekend is of hy is omgekomen
dan we) in Leven is, werkzaam was by de
Nederlandsche Scheepsbouwmaatschappij.
De Zweed Lindmann is na de heer Ples
man mededeelde admiraal en hoofd van de
conservatieve partij in Zweden. Hy is een
zeer bekende persoonlijkheid in zyn tand.
Verdere mededeelingen ontbreken nog.
Het volgende bericht is hedenmiddag
telefonisch uit Croydon bij de directie der
K. L. M. binnengekomen:
Hedenmorgen vertrok op den dienst
van 10 uur uit Croydon het Dou glas
vliegtuig, de DC2 P. H. A. K. L.
(„lijster") onder commando van den be
stuurder Hautzmayer, vergezeld van den
marconist van Bemmel, den werktuigkun
dige Verkerk en de stewardess mej. Bon
gertman.
De volgende passagiers bevonden zich
aan boord: mevr. Hoene (Poolsche), mej.
Lipsy (Zuid-Afrika), en de heeren: Hoene
(Pool), baron van Hoehenberg (Duit-
scher), Merser (Duitscher), Schubach
(Duitscher), ir. A. van Donkelaar (Ne
derlander), Vigellus (Fin), Dickson
(Zweed), Lindmann (Zweed), Pearson
(Engelschman), La Cierva (Spanjaard),
Stent (nationaliteit onbekend).
Bet zicht was gering, waarom het toe
stel met een tractor werd gebracht op de
witte lijn, waarlangs de vliegtuigen onder
zulke omstandigheden volgens voorschrift
moeten vertrekken.
Kort na het vertrek van het vliegtuig
heeft dit blijkbaar, om nog onbekende
redenen, een scherpe bocht naar links ge
maakt, omstreeks 90 graden op den oor-
spronkelijken koers en is daarby in aan
raking gekomen met het dak van twee
huizen, waarna brand uitbrak.
Van de opvarenden is de stewardess,
mej. Bongertman, licht gekwetst, terwijl
de overige leden van de bemanning
omgekomen zijn.
Van de 13 passagiers zijn er 8 omgeko
men en vijf naar het ziekenhuis vervoerd.
Van deze is de toestand van twee hope
loos. Helaas kan op dit oogenblik nog niet
worden medegedeeld, welke de namen
der 5 overlevenden zyn, omdat tengevolge
van het ongeval de plaatselijke telefoon
verbinding verbroken is.
Capt. Leverton, de vertegenwoordiger
van de K. L. M., begaf zich onmiddellijk
met zijn personeel naar de plaats van de
ramp, waar reeds de brandweer aanwezig
was.
De piloot ook gered?
Naar thans vernomen wordt, zouden
bij het ongeluk drie personen aan den
dood ontsnapt zijn, n.1. de piloot, de
stewardess en een ander lid van de be
manning.
Het toestel stiet tegen het dak van
een buis, wierp een schoorsteen omver,
raakte vervolgens een telegraafleiding
en stiet vervolgens tegen een huis aan
de andere zijde der straat. Dit huis
vloog in brand en ging geheel in vlam
men op.
Men gelooft dat de stewardess uit het
toestel sprong op het oogenblik dat bet
omlaag stortte.
Veertien lijken geborgen.
Op het oogenblik bevinden zich veer
tien lijken in het lijkenhuis Bandonhill.
De meesten zijn onherkenbaar.
Niet de bestuurder, doch de
marconist gered?
Naar wy van de zyde der KLM. verne
men, is het onjuist, dat de bestuurder tot de
geredden zou behooren. Onder degenen, die
in het ziekenhuis zyn opgenomen, behoort
wel de radiotelegrafist van Bemmel, zijn
toestand is echter zeer ernstig. Verder is in
het ziekenhuis nog opgenomen de geredde
Duitsche passagier Schubach.
Mej. Bongertman vertoeft ook in het zie
kenhuis, doch haar mankeert zoo goed als
niets.
Onderzoek naar de oorzaak.
Met het lyntoestel van de K.L.M. „Fla
mingo" zyn vanmiddag van Schiphol naar
Croydon vertrokken, de heeren dr. ir. H. J.
van der Maas van den Ryksstudiedienst
voor de luchtvaart en J. van der Heiden, in
specteur van den luchtvaartdienst van het
departement van waterstaat, teneinde het
onderzoek der Engelsche autoriteiten naar
de vliegramp te Croydon by te wonen.
Piloot Hauztmayer.
De by de ramp van de „Lijster" om het
leven gekomen gezagvoerder van de
machine L. Hautzmayer heeft een leeftijd
van 43 jaar bereikt. Hij werd te Fuersten-
feld in Oostenrijk geboren op 15 April
1893.
Op 1 April j.L had hij, voorloopig voor
een jaar, een aanstelling by de KL M. ge
kregen.
In vroeger jaren was hij een bekende
legervlieger, terwijl hij later vooral groote
ervaring als Alpenvlieger heeft opgedaan.
Het was uit dien hoofde, dat de directie van
de K. L. M. op zijn medewerking prys stel
de voor het bevliegen van de route naar
Milaan.
Op het traject Amsterdam—Londen had
hy nog weinig gevlogen.
In het pilotencorps van de K. L. M. stond
hy, ondanks het korte dienstverband, be
kend als een goed kameraad.
De werktuigkundige Verkerk.
De heer J. Verkerk, die als werktuig
kundige deel uitmaakte van d<» bemanning
van de „Lijster", was 22 Februari 1912 ge
boren. Hij doorliep de zeevaartschool te
Vlissingen en werd aan gesteld tot machi
nist by de Java-China-Japanlyn. In Mei
1934 trad hy by de K. L. M. als werktuig
kundige in dienst.
Verkerk was ongehuwd.
Juan de La Ciervt f
Juan de La Cierva, die op zoo noodlot
tige wyze om iet leven kwam, is de be
kende uitvinder van de auto-giro. De La
Cierva, die Spanjaard was, demonstreerde
dit toestel voo het eerst in 1923.
Het ontleent zijn opwaartsche kracht
aan een stel roteerende oppervlakken,
welke gelijk schroefbladen onder een ge-
ringen hoek met de baan bewegen. Zij
onyeenen dit in onderscheid met de
Helicoptere, welke mechanisch wordt
aangedereven - hun beweging aan de
voorwaartsche beweging van *t vliegtuig.
Onder de auto-girobladen is een klein
vast draagvlak aangebracht, dat 20 pet.
van de totale lift geeft en dat de ailerons
voor de dwars besturing draagt.
Sedert 1928 heeft dit vliegtuig een prac-
tische bruikbaarheid gekregen. Zoowel ln
Europa als Amerika heeft de autogiro zich
tot een bruikbaar en veilig vliegtuig ont
wikkeld.
Over zijn uitvinding schreef de La
Cierva een werk getiteld: „The Theory of
The Autogiro'.
Het K. L. M.-toestel „Lijster", dat
hedenochtend kort na het vertrek van
Croydon is verongelukt, is ongeveer an
derhalf k twee uur later vertrokken dan
gewoonlijk. Dit vertrek op een later tijd
stip hield verband met de ongunstige
weersomstandigheden.
Toen de Douglas van Croydon vertrok,
was het nog mistig. De ontvangen weerbe
richten waren echter van dien aard, dat be
sloten werd het toestel te laten vertrekken.
Toen wij op de plaats van de ramp aan
kwamen, bleek ons, dat de verwoesting, wel
ke was aangericht, enorm was. Direct i a de
ramp ontstond een groote verwarring. Van
alle kanten schoot echter hulp toe, terwijl
verder getracht werd Croydon telefonisch
op de hoogte te stellen en hulp te vragen.
Tengevolge van de ramp waren de tele
foonverbindingen echter gestoord en was
het eerst niet mogelijk verbinding te krij
gen.
Desniettemin duurde het slechts korten
tijd voordat de brandweer met alle beschik
bare materieel en personeel aanwezig was.
Een uitgebreide afdeeling politie zorgde
voor een goede afzetting van de omgeving,
hetgeen zeer noodig was, daar van alle
kanten belangstellenden toestroomden..
De politie hield de nieuwsgierigen echter
op behoorlijken afstand. Betrekkelijk spoe
dig nadat de ramp bekend was geworden,
waren ook roode kruis-wagens met perso
neel ter plaatse om de slachtoffers van de
ramp te vervoeren.
De brandweer stond voor een wanhopige
en vrywel onuitvoerbare taak. Het vuur
laaide met ontembare kracht omhoog en
zoo wild schoten de vlammen uit, dat het
onmogelijk was dicht bij de vuurzee te
komen.
De dooden en gewonden, die door den
schok van de botsing met de gevels der
huizen yit het toestel geslingerd waren,
lagen in verschillende tuiner in de om
geving. Voor de gewonden is dit, voor
zoover zij late' niet zijn overleden, de
redding geweest.
Ge ruimen tijd woedde het vuur, zoodat 't
lang duurde voordat men bij het wrak van
het toestel kon komen.
Een der vleugels van de „Lijster", totaal
vernield en verwrongen, hing aan een hoek
van het dak van een leegstaand huls, waar
mede het toestel in botsing was gekomen.
De andere vleugel lag op den weg. De
fuselage van het vliegtuig lag zwart ge
blakerd en rookend in de vlammen.
Het dak van het huis, waarop het toestel
was neergekomen, was geheel weggeslagen.
Het huis zelf was in brand gevlogen en
brandde totaal uit. Het was een gelukkige
omstandigheid, dat dit huis niet bewoond
was, zoodat hier dus geen slachtoffers zyn
gevallen. Zoodra de brandweer bij de
loeiende vuurzee kon komen, tastte zij deze
met een ontzaglijke hoeveelheid water aan.
Naar schatting werd binnen een uur meer
dan duizend galons water op de vlammenzee
geworpen, hoewel de blussching feite 'ijk een
onbegonnen werk was, daar het vuur niet
eerder doofde dan dat alles, wat maar brand
baar was, volkomen door hei vuur was ver
teerd.
Tijdens het blusschingswerk werd een
brandweerman getroffen door een brandend
stuk hout, dat van het dak vloog. Hij werd
ernstig gewond en moets naar het zieken
huis worden vervoerd.
(Gedeeltelijk gecorrigeerd).
(Ongecorrigeerd.)
DR. TH. M. RÜYS t.
Te Enschede, waar hy den laatsten tijd
woonde, is na een langdurig lijden heenge
gaan de heer dr. Th. M. Ruys, die vóór 1918
tandarts hier ter stede was.
DE HEER T. SCHELTENS OVERLEotN.
Hedennacht is te Haarlem na een ziekte
van enkele weken overleden de heer T.
Scheltens, firmant van de Uitgeverij Schel-
tens en Giltay, en lid der directie van het
weekblad „Het Leven" te Amsterdam.
De heer Icheltens, die den leeftijd van 58
jaar bereikte, was een in uitgeverskringen
en in de wereld van den boekhandel beken
de en geziene figuur. Als bestuurslid van
den Nederlandschen Uitgeversbond nam hij,
laatstelijk als secretaris van dien bond,
krachtig aan het vereenigingsleven deel ,als
lid van verscheidene commissies der ver-
eeniging tot bevordering van de belangen
des boekhandels kende hij als weinigen het
Nederlandsche boekenbedrijf. In bond en
vereeniging heeft hy veel en nuttig werk
verricht, hy was als man van groote erva
ring, in kennis paarde aan een open blik
voor de eischen der practyk, in de moeilijke
jaren, welke de Nederlandsche uitgevei»
en boekhandel doormanen, een steun die
noode gemist zal worden. Het heengaan van
dezen beminnelyken mensch, die alom in
den lande werd gewaardeerd, zal ook buiten
de kringen van hen, die dagelijks met hem
samenwerkten, diep worden betreurd
SCHEEF V AARTUDINGEN.
Tflral St0°mvaart Mij, „Nederland".
Tarakan, uitr., 9 Dec. v. Suez
Joh. de Witt, uitr., 9 Dec. v. Algiers
Soemba J. N. L. 7 Dec. v. Sabang.
Z. D. H. PRINS BERNHARD NAAR
SCHIERMONNIKOOG.
Z. D. H. prins Bernhard zal zi^ ^^t.
avond te Oostmahorn aan boord van *11"
reddingboot „Insulinde" van de Noord-
Zuidhollandsche reddingBmaatschappij
geven, om over te steken naar het eil» j
Schiermonnikoog, waar hy den nacht i
doorbrengen in hotel „van der Werf'
Donderdag zal de prins deelnemen'
een jachtpartij op het eiland, welke 0nd7
leiding staat van jhr. J. A. Röell en waar
aan tien personen zullen deelnemen.
Handtaschje gestolen.
Tijdens een bal in de zaal van ca«
Homan alhier is van een der aanwezige
dames een handtaschje ontvreemd, waar
in een bedrag van ongeveer 12.
Door de politie wordt hieromtrent een
onderzoek ingesteld.
HUWELIJKS-DESSINS.
Wanneer wij het woord „huwelijks-des
sins" schrijven, dan zal er wel niemand
van onze lezers zijn, die niet zal weten, op
welk huwelijk dit van toepassing is. Immers,
er is eigenlijk maar één „huwelijk" en wel
de a.s. echtvereeniging van H. K. H. prinses
Juliana en Z. D. H. prins Bernhard. En
derhalve hebben verscheidene ondernemen
de zakenmenschen hun reclame-object in
zulk een vorm gegoten, dat daarin duidelijk
tot uiting komt, dat ook zij sympathiseeren
met het prinselijk huwelijk.
Zoo heeft „het Amsterdamsch Coupon-
magazijn" een groot quantum dessins voor-
radig, waarop wapens van de beide vorsten
huizen in bonte verscheidenheid gedrukt
staan. En om aan deze unieke collectie die
bekendheid te geven, waarop ze in deze his
torische dagen recht heeft, is in het maga
zijn in de Langestraat een speciale expositie
te zien, met als hoofdmotief de genoemde
huwelijks-dessins. Ter verduidelijking zjjn
twee crayon-teekeningen van de vorstelijke
personen geëxposeerd, welke aan het ge
heel een feestelijk tintje geven. Kortom,
deze étalage is de moeite waard en verdient
alle aandacht
EEN SKISCHOOL TE GROET.
Het terrein achter het Groeter kerkje,
waar Zondag voor het eerst, onder leidine
van den heer Admiraal uit Haarlem, een
openbare ski-oefening werd gehouden,
heeft den leider van de N. R. V. dermate
in verrukking gebracht dat hü daar Zon
dag a.s. ook met de Haarlemsche cursisten,
die tot nog toe in Bloemendaal oefenden
gaat skiën. Ook de Alkmaarsche klas oefent
Zondag verder. Voor den heer Greup, die
de tijdelijke baan aanlegde, is dit een
prachtig succes. Wanneer men in Schoon
de noodige activiteit ontwikkelt om van
het Staatsboschbeheer den aanleg van een
permanente baan te verkrijgen, dan. nl mei,
in Schoorl stellig een factor méér hebber
die het economisch belang van de gemeente
kan dienen.
OPENING WINKEL.
De heer J. Schrieken, Verdronkenoord 80
opende hedenmiddag zijn nieuwe zaak in
fruit, chocolaterie en aanverwante artikaler
De winkel is geheel ingericht naar de laatst*
eischen en een groote keuze in boven
genoemde artikelen is voorradig.
Het geheel doet alleszins gunstig aan. Wi'
hopen, dat het succes in dezen winkel hier
mee evenredig is.
DE GLADHEID VAN DEN WEG.
Tengevolge van de gladheid van den we*
reed gisteren in den namiddag eea per
sonenauto, komende uit de richting Heiloo
op den Kennemerstraatweg, ter hoogte van
de Kuoimeerlaan tegen een stilstaande auto
aan, doordat de bestuurder van de auto
moest uitwijken voor een tegenligger. De
aangereden auto kreeg een ingedeukte ach
terbumper, terwijl van de aanrydenda auto
de berm'amp vernield werd.
DIEFSTAL IN EEN DANSZAAL.
Ruim een week geleden is van een pa»r
meisjes in een danszaal alhier een drietal
handtaschjes ontvreemd. Het spoor leidde
naar Hoorn, alwaar de daden, een tweetal
inwoners uit die gemeente, door de politi*
zyn aangehouden en voorgeleid zyn aan der
commissaris van politie te Alkmaar. Zjj zü0
in het Huis van Bewaring alhier ingesloten
ST. NICOLAASFEEST VOOR DE
SCHOLEN.
Als gevolg op de de vorige week Woens
dag gehouden St. Nicolaasfeesten, uitgaan
de van den Bond van N?d. Onderwijzers,
is gistermiddag in de groote zaal van de
„Harmonie" een feest gegeven voor de
middeniclasaen van de lagere scholen. 0°*
thans was de zaal tot in de uiterste hoeher
bezet en de dames en heeren onderwijzers
hadden de grootste moeite om het poPe'
lende jonge volkje in bedwang te houden.
Voor den aanvang was het een gezelW
geroezemoes in de ztal en he' heeft der
geheelen middag niet aan stemming o°*~
broken.
De voorzitter van het St. Nic. cotn^
de heer J. Koelman, opende deze f®*1,te
lyke bijeenkomst met woorden van dar
aan de dames en heeren, die dit ft*
hadden voorbereid, aan den oianisti
heer Kroone, aan de pers en tena'
woorden van welkom aan het gezelscn
Bouwmeester uit Haarlem. r
Hierna gaf bovengenoemd *eze jg.
een gevarieerd programma ten besta-
de kinderen b'jzonder vermaakt heefti
Vooral het goochelen en het kun^'*,•
rijden viel zeer in den smaak.
In de pauze werden den kinderen
peringen aangeboden, bestaande uit
culaas en chocolade-harten.
Het geheel verliep geheel naar
en deze middag zal nog larven tijd
kinderen in herinnering blijven.