"stas Aide<^ De Telex belt. £aatste Berichten _JfïJieep&UidUuiat fzcwiHciaai Tlieums Stad en Omgemtu/. De K.L.M. meldt: Op de plaats van de ramp. ST. MAARTENSVLOTBRUG Als de Telex belt Is er iets bijzonders ge beurd. Dan is er een prinses verloofd of wordt een andere gebeurtenis aangekondigd, welke ons geheele volk in hooge mate zal interes seeren. Als de Telex belt is de geheele redactie in spanning. Voor welke groote gebeurtenis wordt onze aandacht gevraagd, is het een verblijdend bericht, of zal men vanavond met deernis lezen welke ramp ons land en ons volk heeft getroffen? Toen de Telex hedenmorgen het alarm signaal liet hooren, stonden alle redactie leden voor de machine bijeen en verwacht ten, dat eindelijk de groote beslissing in Engeland was gevallen, dat de koning af stand van den troon of van het voorgenomen huwelijk zou hebben gedaan. Helaas, van hoe groot gewicht deze be slissing voor geheel Europa mag zijn, wat ons thans bereikte was voor ons land en ons volk van bijzondere beteekenis. Een vliegtuig van de K.L.M. is brandend neergestort en vijftien inzittenden hebben daarbij het leven verloren. Dan gaan onze gedachten terug naar vroegere rampen, naar het vergaan van de Uiver, van de Maratoe, de Leeuwerik, de Gaai, de Kwikstaart en zooveel andere. Het vierde Douglas-toestel is verongelukt en opnieuw verkondigen zoo vele angst- valligen, dat vliegen toch riskant is en zij bedenken daarbij «iet hoeveel duizenden tochten na een vorige ramp dag aan dag en zelfs nacht aan nacht verricht werden, waarbij de passagiers vlug en veilig de plaats van bestemming bereikten. Een vliegtuig neergestort, een slag voor de wakkere K.L.M., die alles in het werk stelt om haar diensten zoo veilig en bedryfs- zeker te maken. Dan gaat onze deelneming uit naar de slachtoffers en daarnaast naar al degenen voor wie een dergelijk ongeluk een zoo groote teleurstelling in het resultaat van hun arbeid beteekent Als de Telex belt liggen de blanco bulle tins gereed om in een minimum van tijd be drukt en verspreid te worden. Dan gaat onze volle belangstelling uit naar de bijzonder heden, die tergend langzaam op de papier strook verschijnen, afgewisseld door onbe- teekenende berichten, omdat ook in Am sterdam de berichten slechts langzaam doorkomen. Maar al spoedig komen nadere bijzonder heden, het aantal dooden en geredden, de naam van den bestuurder, de naam van het vliegtuig en die der verongelukten en ge redden. Er is een lange lijst van slachtoffers, van menschen, die vol vertrouwen den tocht naar ons land aanvaardden en het niet meer zullen aanschouwen. De K.L.M. heeft een nieuwen tegenslag te boeken, een ernstige ramp, die hare bedrijfs zekerheid opnieuw aan veler critiek zal onderwerpen. Maar de ondervinding heeft geleerd, dat dergelijke rampen hoe vreemd het ook klinken moge iiun goede zijde hebben, omdat zij op fouten en mogelijkheden wijzen, die in de toekomst voorkomen kun nen worden. Het luchtverkeer is te sterk ontwikkeld, heeft een te groote plaats ingenomen, om door tegenslagen In zijn groei belemmerd te kunnen worden Een vliegtuig uit Londen is brandend neergestort en velen zijn daarbij om het leven gekomen. Maar het eerstvolgende vliegtuig zal niet tevergeefs op zijn passagiers wachten. De bemanning bestond uit L. Hautz- mayer, piloot, den radiotelegrafist P. C. V. van Bemmel, en den werktuigkundige Verkerk. Stewardess was mej. H. Bon- gertman. Er waren 13 passagiers geboekt. Voor zoover men hier op Schiphol kon nagaan, waren alle passagiers zoogenaam de transito-passagiers, met een verder liggende reisbestemming dan Amsterdam. Vermoedelijk zijn er dus buiten de be manning geen Nederlandsche slachtoffers te betreuren. Er loopt op Schiphol een onbevestigd gerucht, dat de bekende graaf de La Cierva, de constructeur van de eerste auto-giro, zich onder de passagiers heeft bevonden. Slechte weersomstandigheden. Bij het vertrek van het toestel, waren de weersomstandigheden zeer slecht. Er hing over het vliegveld een dikke mist- laag, zoodat het vliegtuig moest starten langs den mistpeil, een tegelbaan, bedoeld om houvast te geven bij den aanloop. Enkele minuten na den start, men weet niet zeker of het drie of zes minuten was, is net vliegtuig zijwaarts van de startin- richting in den tuin van een huis terecht gekemen. Na de botsing brak er brand uit. De gezagvoerder Hautzmayer, de ladiotelegrafist van Bemmel, en de werktuigkundige Verkerk, benevens acht passagiers zijn daarbij om het leven gekomen. Vijf passagiers zijn naar het ziekenhuis vervoerd, mgt ernstige brandwonden, evenals mej. Bongertman, die licht werd gewond. Hilda Bongertmann, de geredde stewardess Verslagenheid op Schiphol. Het ontstellend bericht dat de Douglas- vogel „Lijster" vanmorgen bij het vertrek van Croydon in brand gevlogen en ver- wost is, heeft, zooals te begrijpen valt, op Schiphol groote verslagenheid teweeg ge bracht. De bijzonderheden over de ramp, kwamen uiteraard druppelsgewijs bin nen, doch spoedig was ook hier bekend, dat, uitgezonderd de ramp van de „Gaai", die op 20 Juli 1935 nabij St. Bernardino in Zwitserland te pletter is gevlogen, deze nieuwe ramp, wat het aantal der slacht offers betreft, wel de grootste is geweest, welke de K. L. M. ooit heeft getroffen. Zoowel piloten als grondpersoneel be spraken, in groepjes bijeen staande, over dit nieuwe ernstige offer, dat de lucht vaart geëischt heeft, waarbij hun deelne ming uiteraard vooral uitging naar de bemanning van het verongelukte vlieg tuig, van wie de gezagvoerder Hautzmayer eerst op 1 April j.1. in dienst der maat schappij was getreden. Het bericht dat de stewardess, mej. Bongertman, tot de geredden behoort, en niet ernstig gekwetst is, werd vooral on der de enkele collega's, die op de lucht haven aanwezig waren, met blijdschap ontvangen. Overigens ging de dienst uiteraard zyn gewonen gang. Kort na elkander vertrok ken twee Douglasvogels met passagiers naar hun bestemming. Na den start over het besneeuwde, in een modderpoel her schapen grasveld, waren zij spoedig in den grijzen nevel, welke over het vlieg veld hing, aan het oog onttrokken. De vlag halfstok. Te ongeveer kwart voor een werd op het stationsgebouw de vlag halfstok ge- heschen en kort daarna was het droeve nieuws van de jongste ramp by allen op Schiphol bekend en werd, ook in het restaurant, waar verscheidene passagiers op het vertrekuur van de vliegtuigen waarin zij hun plaatsen besproken had den, wachtten, over niets anders gespro ken. Mededeelingen van den heer Plesman. Hedenmiddag om 1.15 uur heeft de heer A. Plesman, directeur van de KL.M„ die zeer onder den indruk van den ramp was, enkele aanvullende mededeelingeq gedaan welke betrekking hebben op bet communi qué dat de K.L.M. enkele oogenblikken te voren had uitgegeven. De heer Plesman deelde mede, dat hij om kwart voor elf ver nam, dat een K.L.M.-toestel in de nabijheid van het vliegveld Croydon zou zijn neerge stort Hij heeft toen onmiddellijk kapitein Leverton, vertegenwoordiger van de K.L.M. op Croydon, opgebeld. Deze was echter reeds met zijn staf naar de plaats des onheils ver trokken. Na den start 90 graden afgeweken. Na eenigen tijd heeft kapitein Leverton de Haagsche directie opgebeld en medege deeld dat het zicht in Croydon hedenmor gen zeer gering was. Het vliegtuig is dan ook, hetgeen zeer normaal is, „blind ge start", d.w.z. dat het toestel op de witte startlijn wordt gebracht en op zijn instru menten start. Na de start zou het dan 90 gr. zijn afgeweken en dicht bij het vliegveld op de daken van twee huizen gestort zijn. Onmiddellijk na den ramp heeft kapitein Leverton mej. Bongertman, head stewar dess van de K.L.M. gesproken, zij was slechts licht gekwetst en het was nog niet zeker of zij naar een ziekenhuis dan we) naar het hotel op Croydon zal worden over gebracht. Mej. Bongertman, zoo zeide de heer Plesman, die naar men weet veel ge vlogen heeft, zal misschien kunnen vertel len wat er eigenlijk gebeurd is. Het is nog niet bekend wie er zijn omge komen. Bekend is alleen dat er van de be manning alleen mej. Bongertman in leven is. Van de gewonden zijn vijf passagiers naar het ziekenhuis overgebracht; drie zul len er wel herstellen. Voorts deelde de heer Plesman mede, dat de va) van het vliegtuig een storing van de telefoonverbindingen ten gevolge heeft gehad. Blijkens mededeelingen van den heer Kaufmann, vertegenwoordiger van de K.L. M. in Londen, is het vliegtuig zes K.M. van Croydon af neergestort. Wanneer dit juist is. aldus de heer Plesman, zou het ongeluk 2 minuten na den start gebeurd zijn. Voorts vernemen wij nog dat ir. van Donkelaar van wie nog niet bekend is of hy is omgekomen dan we) in Leven is, werkzaam was by de Nederlandsche Scheepsbouwmaatschappij. De Zweed Lindmann is na de heer Ples man mededeelde admiraal en hoofd van de conservatieve partij in Zweden. Hy is een zeer bekende persoonlijkheid in zyn tand. Verdere mededeelingen ontbreken nog. Het volgende bericht is hedenmiddag telefonisch uit Croydon bij de directie der K. L. M. binnengekomen: Hedenmorgen vertrok op den dienst van 10 uur uit Croydon het Dou glas vliegtuig, de DC2 P. H. A. K. L. („lijster") onder commando van den be stuurder Hautzmayer, vergezeld van den marconist van Bemmel, den werktuigkun dige Verkerk en de stewardess mej. Bon gertman. De volgende passagiers bevonden zich aan boord: mevr. Hoene (Poolsche), mej. Lipsy (Zuid-Afrika), en de heeren: Hoene (Pool), baron van Hoehenberg (Duit- scher), Merser (Duitscher), Schubach (Duitscher), ir. A. van Donkelaar (Ne derlander), Vigellus (Fin), Dickson (Zweed), Lindmann (Zweed), Pearson (Engelschman), La Cierva (Spanjaard), Stent (nationaliteit onbekend). Bet zicht was gering, waarom het toe stel met een tractor werd gebracht op de witte lijn, waarlangs de vliegtuigen onder zulke omstandigheden volgens voorschrift moeten vertrekken. Kort na het vertrek van het vliegtuig heeft dit blijkbaar, om nog onbekende redenen, een scherpe bocht naar links ge maakt, omstreeks 90 graden op den oor- spronkelijken koers en is daarby in aan raking gekomen met het dak van twee huizen, waarna brand uitbrak. Van de opvarenden is de stewardess, mej. Bongertman, licht gekwetst, terwijl de overige leden van de bemanning omgekomen zijn. Van de 13 passagiers zijn er 8 omgeko men en vijf naar het ziekenhuis vervoerd. Van deze is de toestand van twee hope loos. Helaas kan op dit oogenblik nog niet worden medegedeeld, welke de namen der 5 overlevenden zyn, omdat tengevolge van het ongeval de plaatselijke telefoon verbinding verbroken is. Capt. Leverton, de vertegenwoordiger van de K. L. M., begaf zich onmiddellijk met zijn personeel naar de plaats van de ramp, waar reeds de brandweer aanwezig was. De piloot ook gered? Naar thans vernomen wordt, zouden bij het ongeluk drie personen aan den dood ontsnapt zijn, n.1. de piloot, de stewardess en een ander lid van de be manning. Het toestel stiet tegen het dak van een buis, wierp een schoorsteen omver, raakte vervolgens een telegraafleiding en stiet vervolgens tegen een huis aan de andere zijde der straat. Dit huis vloog in brand en ging geheel in vlam men op. Men gelooft dat de stewardess uit het toestel sprong op het oogenblik dat bet omlaag stortte. Veertien lijken geborgen. Op het oogenblik bevinden zich veer tien lijken in het lijkenhuis Bandonhill. De meesten zijn onherkenbaar. Niet de bestuurder, doch de marconist gered? Naar wy van de zyde der KLM. verne men, is het onjuist, dat de bestuurder tot de geredden zou behooren. Onder degenen, die in het ziekenhuis zyn opgenomen, behoort wel de radiotelegrafist van Bemmel, zijn toestand is echter zeer ernstig. Verder is in het ziekenhuis nog opgenomen de geredde Duitsche passagier Schubach. Mej. Bongertman vertoeft ook in het zie kenhuis, doch haar mankeert zoo goed als niets. Onderzoek naar de oorzaak. Met het lyntoestel van de K.L.M. „Fla mingo" zyn vanmiddag van Schiphol naar Croydon vertrokken, de heeren dr. ir. H. J. van der Maas van den Ryksstudiedienst voor de luchtvaart en J. van der Heiden, in specteur van den luchtvaartdienst van het departement van waterstaat, teneinde het onderzoek der Engelsche autoriteiten naar de vliegramp te Croydon by te wonen. Piloot Hauztmayer. De by de ramp van de „Lijster" om het leven gekomen gezagvoerder van de machine L. Hautzmayer heeft een leeftijd van 43 jaar bereikt. Hij werd te Fuersten- feld in Oostenrijk geboren op 15 April 1893. Op 1 April j.L had hij, voorloopig voor een jaar, een aanstelling by de KL M. ge kregen. In vroeger jaren was hij een bekende legervlieger, terwijl hij later vooral groote ervaring als Alpenvlieger heeft opgedaan. Het was uit dien hoofde, dat de directie van de K. L. M. op zijn medewerking prys stel de voor het bevliegen van de route naar Milaan. Op het traject Amsterdam—Londen had hy nog weinig gevlogen. In het pilotencorps van de K. L. M. stond hy, ondanks het korte dienstverband, be kend als een goed kameraad. De werktuigkundige Verkerk. De heer J. Verkerk, die als werktuig kundige deel uitmaakte van d<» bemanning van de „Lijster", was 22 Februari 1912 ge boren. Hij doorliep de zeevaartschool te Vlissingen en werd aan gesteld tot machi nist by de Java-China-Japanlyn. In Mei 1934 trad hy by de K. L. M. als werktuig kundige in dienst. Verkerk was ongehuwd. Juan de La Ciervt f Juan de La Cierva, die op zoo noodlot tige wyze om iet leven kwam, is de be kende uitvinder van de auto-giro. De La Cierva, die Spanjaard was, demonstreerde dit toestel voo het eerst in 1923. Het ontleent zijn opwaartsche kracht aan een stel roteerende oppervlakken, welke gelijk schroefbladen onder een ge- ringen hoek met de baan bewegen. Zij onyeenen dit in onderscheid met de Helicoptere, welke mechanisch wordt aangedereven - hun beweging aan de voorwaartsche beweging van *t vliegtuig. Onder de auto-girobladen is een klein vast draagvlak aangebracht, dat 20 pet. van de totale lift geeft en dat de ailerons voor de dwars besturing draagt. Sedert 1928 heeft dit vliegtuig een prac- tische bruikbaarheid gekregen. Zoowel ln Europa als Amerika heeft de autogiro zich tot een bruikbaar en veilig vliegtuig ont wikkeld. Over zijn uitvinding schreef de La Cierva een werk getiteld: „The Theory of The Autogiro'. Het K. L. M.-toestel „Lijster", dat hedenochtend kort na het vertrek van Croydon is verongelukt, is ongeveer an derhalf k twee uur later vertrokken dan gewoonlijk. Dit vertrek op een later tijd stip hield verband met de ongunstige weersomstandigheden. Toen de Douglas van Croydon vertrok, was het nog mistig. De ontvangen weerbe richten waren echter van dien aard, dat be sloten werd het toestel te laten vertrekken. Toen wij op de plaats van de ramp aan kwamen, bleek ons, dat de verwoesting, wel ke was aangericht, enorm was. Direct i a de ramp ontstond een groote verwarring. Van alle kanten schoot echter hulp toe, terwijl verder getracht werd Croydon telefonisch op de hoogte te stellen en hulp te vragen. Tengevolge van de ramp waren de tele foonverbindingen echter gestoord en was het eerst niet mogelijk verbinding te krij gen. Desniettemin duurde het slechts korten tijd voordat de brandweer met alle beschik bare materieel en personeel aanwezig was. Een uitgebreide afdeeling politie zorgde voor een goede afzetting van de omgeving, hetgeen zeer noodig was, daar van alle kanten belangstellenden toestroomden.. De politie hield de nieuwsgierigen echter op behoorlijken afstand. Betrekkelijk spoe dig nadat de ramp bekend was geworden, waren ook roode kruis-wagens met perso neel ter plaatse om de slachtoffers van de ramp te vervoeren. De brandweer stond voor een wanhopige en vrywel onuitvoerbare taak. Het vuur laaide met ontembare kracht omhoog en zoo wild schoten de vlammen uit, dat het onmogelijk was dicht bij de vuurzee te komen. De dooden en gewonden, die door den schok van de botsing met de gevels der huizen yit het toestel geslingerd waren, lagen in verschillende tuiner in de om geving. Voor de gewonden is dit, voor zoover zij late' niet zijn overleden, de redding geweest. Ge ruimen tijd woedde het vuur, zoodat 't lang duurde voordat men bij het wrak van het toestel kon komen. Een der vleugels van de „Lijster", totaal vernield en verwrongen, hing aan een hoek van het dak van een leegstaand huls, waar mede het toestel in botsing was gekomen. De andere vleugel lag op den weg. De fuselage van het vliegtuig lag zwart ge blakerd en rookend in de vlammen. Het dak van het huis, waarop het toestel was neergekomen, was geheel weggeslagen. Het huis zelf was in brand gevlogen en brandde totaal uit. Het was een gelukkige omstandigheid, dat dit huis niet bewoond was, zoodat hier dus geen slachtoffers zyn gevallen. Zoodra de brandweer bij de loeiende vuurzee kon komen, tastte zij deze met een ontzaglijke hoeveelheid water aan. Naar schatting werd binnen een uur meer dan duizend galons water op de vlammenzee geworpen, hoewel de blussching feite 'ijk een onbegonnen werk was, daar het vuur niet eerder doofde dan dat alles, wat maar brand baar was, volkomen door hei vuur was ver teerd. Tijdens het blusschingswerk werd een brandweerman getroffen door een brandend stuk hout, dat van het dak vloog. Hij werd ernstig gewond en moets naar het zieken huis worden vervoerd. (Gedeeltelijk gecorrigeerd). (Ongecorrigeerd.) DR. TH. M. RÜYS t. Te Enschede, waar hy den laatsten tijd woonde, is na een langdurig lijden heenge gaan de heer dr. Th. M. Ruys, die vóór 1918 tandarts hier ter stede was. DE HEER T. SCHELTENS OVERLEotN. Hedennacht is te Haarlem na een ziekte van enkele weken overleden de heer T. Scheltens, firmant van de Uitgeverij Schel- tens en Giltay, en lid der directie van het weekblad „Het Leven" te Amsterdam. De heer Icheltens, die den leeftijd van 58 jaar bereikte, was een in uitgeverskringen en in de wereld van den boekhandel beken de en geziene figuur. Als bestuurslid van den Nederlandschen Uitgeversbond nam hij, laatstelijk als secretaris van dien bond, krachtig aan het vereenigingsleven deel ,als lid van verscheidene commissies der ver- eeniging tot bevordering van de belangen des boekhandels kende hij als weinigen het Nederlandsche boekenbedrijf. In bond en vereeniging heeft hy veel en nuttig werk verricht, hy was als man van groote erva ring, in kennis paarde aan een open blik voor de eischen der practyk, in de moeilijke jaren, welke de Nederlandsche uitgevei» en boekhandel doormanen, een steun die noode gemist zal worden. Het heengaan van dezen beminnelyken mensch, die alom in den lande werd gewaardeerd, zal ook buiten de kringen van hen, die dagelijks met hem samenwerkten, diep worden betreurd SCHEEF V AARTUDINGEN. Tflral St0°mvaart Mij, „Nederland". Tarakan, uitr., 9 Dec. v. Suez Joh. de Witt, uitr., 9 Dec. v. Algiers Soemba J. N. L. 7 Dec. v. Sabang. Z. D. H. PRINS BERNHARD NAAR SCHIERMONNIKOOG. Z. D. H. prins Bernhard zal zi^ ^^t. avond te Oostmahorn aan boord van *11" reddingboot „Insulinde" van de Noord- Zuidhollandsche reddingBmaatschappij geven, om over te steken naar het eil» j Schiermonnikoog, waar hy den nacht i doorbrengen in hotel „van der Werf' Donderdag zal de prins deelnemen' een jachtpartij op het eiland, welke 0nd7 leiding staat van jhr. J. A. Röell en waar aan tien personen zullen deelnemen. Handtaschje gestolen. Tijdens een bal in de zaal van ca« Homan alhier is van een der aanwezige dames een handtaschje ontvreemd, waar in een bedrag van ongeveer 12. Door de politie wordt hieromtrent een onderzoek ingesteld. HUWELIJKS-DESSINS. Wanneer wij het woord „huwelijks-des sins" schrijven, dan zal er wel niemand van onze lezers zijn, die niet zal weten, op welk huwelijk dit van toepassing is. Immers, er is eigenlijk maar één „huwelijk" en wel de a.s. echtvereeniging van H. K. H. prinses Juliana en Z. D. H. prins Bernhard. En derhalve hebben verscheidene ondernemen de zakenmenschen hun reclame-object in zulk een vorm gegoten, dat daarin duidelijk tot uiting komt, dat ook zij sympathiseeren met het prinselijk huwelijk. Zoo heeft „het Amsterdamsch Coupon- magazijn" een groot quantum dessins voor- radig, waarop wapens van de beide vorsten huizen in bonte verscheidenheid gedrukt staan. En om aan deze unieke collectie die bekendheid te geven, waarop ze in deze his torische dagen recht heeft, is in het maga zijn in de Langestraat een speciale expositie te zien, met als hoofdmotief de genoemde huwelijks-dessins. Ter verduidelijking zjjn twee crayon-teekeningen van de vorstelijke personen geëxposeerd, welke aan het ge heel een feestelijk tintje geven. Kortom, deze étalage is de moeite waard en verdient alle aandacht EEN SKISCHOOL TE GROET. Het terrein achter het Groeter kerkje, waar Zondag voor het eerst, onder leidine van den heer Admiraal uit Haarlem, een openbare ski-oefening werd gehouden, heeft den leider van de N. R. V. dermate in verrukking gebracht dat hü daar Zon dag a.s. ook met de Haarlemsche cursisten, die tot nog toe in Bloemendaal oefenden gaat skiën. Ook de Alkmaarsche klas oefent Zondag verder. Voor den heer Greup, die de tijdelijke baan aanlegde, is dit een prachtig succes. Wanneer men in Schoon de noodige activiteit ontwikkelt om van het Staatsboschbeheer den aanleg van een permanente baan te verkrijgen, dan. nl mei, in Schoorl stellig een factor méér hebber die het economisch belang van de gemeente kan dienen. OPENING WINKEL. De heer J. Schrieken, Verdronkenoord 80 opende hedenmiddag zijn nieuwe zaak in fruit, chocolaterie en aanverwante artikaler De winkel is geheel ingericht naar de laatst* eischen en een groote keuze in boven genoemde artikelen is voorradig. Het geheel doet alleszins gunstig aan. Wi' hopen, dat het succes in dezen winkel hier mee evenredig is. DE GLADHEID VAN DEN WEG. Tengevolge van de gladheid van den we* reed gisteren in den namiddag eea per sonenauto, komende uit de richting Heiloo op den Kennemerstraatweg, ter hoogte van de Kuoimeerlaan tegen een stilstaande auto aan, doordat de bestuurder van de auto moest uitwijken voor een tegenligger. De aangereden auto kreeg een ingedeukte ach terbumper, terwijl van de aanrydenda auto de berm'amp vernield werd. DIEFSTAL IN EEN DANSZAAL. Ruim een week geleden is van een pa»r meisjes in een danszaal alhier een drietal handtaschjes ontvreemd. Het spoor leidde naar Hoorn, alwaar de daden, een tweetal inwoners uit die gemeente, door de politi* zyn aangehouden en voorgeleid zyn aan der commissaris van politie te Alkmaar. Zjj zü0 in het Huis van Bewaring alhier ingesloten ST. NICOLAASFEEST VOOR DE SCHOLEN. Als gevolg op de de vorige week Woens dag gehouden St. Nicolaasfeesten, uitgaan de van den Bond van N?d. Onderwijzers, is gistermiddag in de groote zaal van de „Harmonie" een feest gegeven voor de middeniclasaen van de lagere scholen. 0°* thans was de zaal tot in de uiterste hoeher bezet en de dames en heeren onderwijzers hadden de grootste moeite om het poPe' lende jonge volkje in bedwang te houden. Voor den aanvang was het een gezelW geroezemoes in de ztal en he' heeft der geheelen middag niet aan stemming o°*~ broken. De voorzitter van het St. Nic. cotn^ de heer J. Koelman, opende deze f®*1,te lyke bijeenkomst met woorden van dar aan de dames en heeren, die dit ft* hadden voorbereid, aan den oianisti heer Kroone, aan de pers en tena' woorden van welkom aan het gezelscn Bouwmeester uit Haarlem. r Hierna gaf bovengenoemd *eze jg. een gevarieerd programma ten besta- de kinderen b'jzonder vermaakt heefti Vooral het goochelen en het kun^'*,• rijden viel zeer in den smaak. In de pauze werden den kinderen peringen aangeboden, bestaande uit culaas en chocolade-harten. Het geheel verliep geheel naar en deze middag zal nog larven tijd kinderen in herinnering blijven.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 2