Voor 100 jaar.
i I
1
4 1
I
W
i li
B,
4!
JL
m
9
9
9
H
9 je
I
Uit de Allemaartche Courant
van 12 December 1836.
I
Eiland Urk, 3 December 1836.
Bij den zoo verschrikkelijken
storm van 29 November heeft deze
gemeente opnieuw deerlijk geleden,
als zijnde drie woonhuizen in een
oogenblik tijds, door den feilen
wind geheel omvergeworpen, ter
wijl nog een aantal andere op
onderscheidene wijzen grootelijks
zijn beschadigd geworden. Ook zijn
bi) dien storm 21 van de voornaam
ste visschersvaartuigen, bemand met
meer dan 100 personen, welke allen
ter uitoefening van hun gewoon
visschersbedrijf zich op zee hadden
begeven, m zoodanigen reddeloozen
staat gebragt, dat zich tien van de
zelve genoodzaakt hebben gevon
den, zich hier en op de Overijsselsche
kust op strand te zetten, terwijl de
anderen door het verlies van mas
ten, zeilen, ankers en touwen, na
genoeg onbruikbaar zijn geworden.
De schade aan deze vaartuigen en
aan de huizen v-ircorzaakt, wordt
berekend, eene zoodanige som te
bedragen, dat het voor velen onmo
gelijk is aan het herstel daarvan te
denken.
Als een-" bijzondere weldaad mag
men nog hiei opmerken, dat geen
bewoner van dit eiland bij dien
storm is omgekomen.
De burgemeester van Urk,
P. NEUTJES.
De ondergeteeke.ide SCHER-
MEESTER die door de Koninklijke
Akademie L goedgekeurd, door
aanzoek van eenige fatsoenlijke
lieden dezer Stad, zal een ACOO
geven op Zaterdag den 17den
December 1836, des avonds ten
zeven ure, bij j. Banning in de
Nieu we Doelen; de prijs is 99
Cents per aersoon. De meesters
Prevo's worden verzocht om het bij
te wonen.
L. VAN RHIJN.
ken en installaties, die bij de berekening
van de totale „capaciteit" in aanmerking
worden genomen, wel nooit meer gebruikt
zullen worden. De toestand is dus in werke
lijkheid nog veel gunstiger, dan uit het ge
noemde cijfer blijkt.
Het vakblad „Iron Age" constateert dan
ook, dat er in de Amerikaansche staalin
dustrie thans een situatie bestaat, zooals
slechts zelden is voorgekomen: den laatstcn
keer in 1920 en 1929. De groote verbruikers
de automobielnijverheid, maar vooral
ook de spoorwegondernemingen blijven
voortgaan, aanzienlijke orders te plaatsen
Een op 1 December ingegane prysverhoo-
ging had de vraag gestimuleerd, maar
thans ziet men weer prijsverhoogingen voor
verschillende artikelen in het eerste kwar
taal van 1937 tegemoet en om deze te ont
gaan, worden de behoeften nog zooveel mo
gelijk in het oude jaar gedekt. Het is dus
mogelijk, dat de bedrijvigheid in de volgen
de maanden geleidelijk zal verminderen,
maar groote vrees dienaangaande koestert
men niet, omdat de vooruitzichten voor de
automobielindustrie nog altijd zeer gunstig
worden beoordeeld, terwijl tegelijkertijd de
verbetering van de bedrijfsuitkomsten der
spoorwegen deze in staat stelt, tot de nood
zakelijke en in de slechte tijden uitgestelde
vernieuwing van materiaal over te gaan.
Wat de automobielindustrie betreft, heeft
de president van de General Motors Corp.
de verwachting uitgesproken, dat de Ameri-
gaansche automobielindustrie in 1937 onge
veer evenveel wagens zal produceeren als
in het recordjaar 1939, nadat in 1936 onge
veer 85 van deze recordproductie werd
bereikt. De General Motors zelf heeft haar
afzet in het loopende jaar sterk zien stijgen;
de verkoopen aan binnenlandsche consu
menten hebben voor de eerste elf maanden
van dit jaar een record bereikt. De ver
betering van den toestand in het spoorweg
bedrijf wordt op haar beurt duidelijk daar
door geïllustreerd, dat de eerste 130 spoor
wegmij en, die hun resultaten over October
publiceerden, bruto-ontvangsten aantoonden
van totaal 356 millioen dollar tegen 335 mil-
lioen dollar in October 1935, terwijl de
netto-ontvangsten 88 H millioen dollar be
droegen tegen 74 millioen dollar in dezelf
de maand van het vorige jaar.
In andere bedrijfstakken is de toestand
niet veel minder gunstig; de textielin
dustrie, vooral de katoen- en de kunstzijde
nijverheid, kan haar orders nauwelijks aan,
ondanks een sterke uitbreiding der pro
ductie. Het indexcijfer voor de industriële
bedrijvigheid te Detroit bedroeg op-30 No
vember 117.7 tegen 107.8 een jaar geleden.
Het thans bereikte cijfer is het hoogste
sedert September 1929, toen het 119 be
droeg.
Een vergelijking met het „boom"-jaar
1929 moge optimistische conclusies wettigen
ten opzichte van den omvang der bedrijvig
heid op het huidige oogenblik, tegelijkertijd
echter heeft zij een eenigszins bittere bij
smaak voor degenen, die zich in het geheu
gen terugroepen, wat er na 1929 is geschied.
Zal men, wanneer de hoogconjunctuur nog
verdere vorderingen maakt, kunnen ontko
men aan de ineenstorting van de dertiger
jaren? Niet voor niets heeft de National City
Bank in haar jongste maandoverzicht twij
fel geuit aan de gezondheid van de basis
van het bedrijfsleven, zoolang een groot
deel van de koopkracht ontstaat door mid
del van overheidsgelden. Men behoeft
slechts te denken aan het omvangrijke werk-
verschaffings- en steunprogramma der
Amerikaansche regeering, aan de uitkeering
van de milliarden-„bonus" aan de oud
strijders, aan de nieuwe belasting op de on
verdeelde winsten als middel, om de miien
te dwingen tot uitkeering van een groot deel
hunner winsten, om te begrijpen, dat de
tegenwoordige „boom" een zeer kunstmatig
karakter draagt.
Wat velen ook met zorg vervult, Is de
vraag, of het de Amerikaansche regeering
zal gelukken, een ongezonde uitbreiding
van het crediet tegen te gaan, die in zich
zelf reeds de kern van een ineenstorting zou
dragen. Er is thans een verdere verhooging
van het percentage der contante reserves bij
de banken, aangesloten bij het Federal Re
serve systeem, voor het begin van 1937 in
het vooruitzicht gesteld, om deze te dwin
gen, hun credietverleening binnen beperkte
grenzen te houden. In het loopende jaar
werd reeds tot een verhooging van het per
centage der z.g. „surplusreserves" overge
gaan, zonder dat dit echter het gewenschte
resultaat heeft gehad. De sterke toestroo-
ming van buitenlandsche gelden heeft het
voor credietverleening in aanmerking ko
mende bedrag, waarover de banken be
schikken, opnieuw zoo sterk doen stijgen,
dat een „crediet-inflatie" opnieuw binnen
het bereik der mogelijkheden is gebracht.
Aan de Amerikaansche regeering worden
thans ook plannen toegeschreven, om door
het heffen van een speciale belasting op
buitenlandsche beleggingen in de Ver. Sta
ten de toevloeiing van buitenlandsch kapi
taal tegen te gaan. Van welke beteekenis
deze buitenlandsche beleggingen zijn, blijkt
uit de officieele mededeeling, dat het bui
tenlandsche fondsen bezit in de Ver. Staten
eind September j.1. ongeveer zeven milliird
dollar bedroeg.
De geruchten over binnenkort te ver
wachten maatregelen tegen het buitenland
sche kapitaal in de Ver. Staten zijn op de
deviezenmarkt niet zonder invloed gebleven
De voortdurende daling van het Pond Ster
ling is erdoor tot staan gebracht en voor het
eerst sinds langen tijd hebben de Egalisatie
fondsen moeten interveniëeren, om een
daling van den dollarkoers te voorkomen.
Vooruitloopend op een eventueel besluit der
Amerikaansche regeering schijnen reeds
groote bedragen aan Amerikaansche fondsen
ten gelde te worden gemaakt, om deze niet
door de verwachte belasting getroffen te
zien.
Het is ook mogelijk, dat het achterwege
blijven van een verdere verscherping der
politieke verhoudingen in Europa den terug
keer van kapitaal naar deze zijde van dm
Oceaan in de hand werkt, vooral nu eenige
belangrijke stakingen in Amerika de aan
dacht gevestigd hebben op het gevaar, dat
arbeidsmoeilijkheden en loonsverhor. j.ngen
in het nieuwe jaar wel eens ongunstige ge
volgen voor het Amerikaansche bedrijfsle
ven zouden kunnen hebben. Het is dan ook
opmerkelijk, dat alle optimistische berichten
uit handel en industrie en de aankondiging
van verdere dividenduitkeeringen ten spijt
de hausse op de New-Yorksche beurs nog
niet kon worden hervat. Op sommige dagen
valt weliswaar eenige koersverbetering voor
bepaalde fondsen waar te nemen, maar deze
wordt al spoedig te niet gedaan door aan
bod, dat, op zich zelf niet groot, toch aan
een verder koersherstel in den weg staat.
Op de Europeesche beurzen is de stem
ming trouwens al even weifelend. De Lct-
densche beurs werd in sterke mate be-
heerscht door de bekende constitutionele
crisis, terwijl te Parijs de politieke onzeker
heid in verband met de houding der com
munisten een druk uitoefent. De Amster-
damsche beurs ondervond van dit alles den
terugslag. De stemming was weliswaar in het
algemeen prijshoudend, maar het war" ani
mo tot het doen van zaken ontbrak, ook al
omdat men weinig geneigd is, tegen het eind
van het jaar nieuwe engagementen aan te
gaan. Toch waren er bepaalde afdeelir.gen,
waarin vrij wat is omgegaan. Zoo bestond
er nog goede belangstelling voor scheep-
vaartaandeelen, die in den laatsten tijd reeds
een flinke koersstijging hadden kurr.en
boeken. De reden hiervoor is geleden in i-*t
aanhouden van de gunstige ontwik'.eling
der vrachtenmarkt, waarvan de Nederland-
sche scheepvaartondernemingen thans in
veel sterkere mate profiteeren dan vóór de
depreciatie het geval was. Het indexcijfer
van de gemiddelde scheepsvrachten over de
geheele wereld, samengesteld door de En-
gelsche „Economist", had voor October reeds
een sinds lang niet bereikt cijfer aangetoond.
Het gemiddelde voor 1913 op 100 stellende,
bedroeg het voor October 91.1 tegen 86.2 in
September. De stijging van de vrachtprijzen
behoeft dus niet zooveel verder te gaan, op
dat weer het niveau van 1913 zal worden
bereikt. Met betrekking tot de financieele
resultaten der scheepvaartondernemingen
kunnen hieruit uiteraard geen conclusies
worden getrokken De verhoudingen, zoowel
wat de kapitalisatie, als wat het scheeps-
park, de loopende onkosten enz. betreft, zijn
sindsdien volkomen gewijzigd, terwijl er
ook rekening mede moet worden genouden,
dat reeds sinds vele jaren de nood-ge ar-
schrijvingen niet zijn verdiend, zoodat de
hiervoor benoodigde bedragen meest aan de
reserves moesten worden onttrokken, die
hierdoor een sterke aderlating hebben on
dergaan. Een der weinige maatschappijen,
die reeds het vorige jaar haar afschrijvingen
heeft verdiend, is de Kon. Paketvaart Mij.,
die daarna nog een winst boekte van ruim
twee ton. Uit den koers der aandeelen ca.
140 pCt. blijkt wel, dat de beurs rekening
houdt met hervatting der dividenduitkee-
ring over het loopende jaar.
Van de andere Indische scheepvaaitmaat-
schappijen moest de Stoomvaart Mij. Neder
land over 1935 voor het verrichten der noo-
dige afschrijvingen nog 1.8 millioen ten
laste van de reserves naar de winst- en ver
liesrekening overboeken, tegen 5.89 mil
lioen over 1934, terwijl de Rotterdamsche
Lloyd voor hetzelfde doe) 1.88 millioen
aan de reserves moest onttrekken tegen
3.57 millioen over het voorafgaande jaar
De Nederlandsche Scheepvaart Unie die ca
drie kwart van het kapitaal der drie boven
genoemde maatschappijen in haar bezit
heeft, en haar inkomsten behalve uit een
contractueele bijdrage der drie maatschap
pijen ad totaal 150.000 per jaar, uit de
dividenden der drie maatschappijen moet
trekken, is dus geheel afhankelijk van den
gang van zaken bij deze ondernemingen Het
vorige jaar heeft zy weliswaar een divi-
dendje van 1.1 pCt. uitgekeerd, maar dit is
geschied uit het saldo der winst- en verlies
rekening, vermeerderd met de contractueele
bydrage van een aantal jaren by elkaar
$uai£ecu&ciek
Onze Eerste December-Opgave.
Een Kruiswoord-puzzJe.
Deze niet te moeilijke puzzle is door ve
len met genoegen opgelost, getuige het
groot aantal inzendingen.
Wij laten het geheel ingevulde diagram
hieronder volgen.
Stand der lyst per 1 Dec.
Bij 't begin dezer maand stonden als
hoogstgeplaatsten op de lyst;
Mej. Pastoor 116 p. P. Kuiper 93 p. D.
A. Wittop Koning 92 p. Mevr. Eecen 88 p.
P. Meijer 87 p. J. Joustra 84 p. Mev. v. d.
PolMasee 78 p. H. Schiphorst 68 p. Th.
Bos 64 p. J. F. de Waal 64 p J. L. J. v.
Oeveren 62 p. R. Smids 54 p. Mej. A. v.
Nienes 52 p. P. Groenwoudt 50 p. Mej. M.
Siezen 41 p. en verder een groot aantal
met minder punten.
Om voor den Decemberprijs in aanmer
king te komen, moet men minstens drie
goede December-oplossingen inzenden.
Onze Nieuwe Opgave. No. 2 der De-
cember-serie).
Welke plaatsen?
Da letters van de volgende plaatsnamen
zijn eenigszins door elkaar geraakt. Er
wordt gevraagd welke plaatsen zijn be
doeld. (Er zijn plaatsen bij in en buiten
Nederland).
1. Heernat
2. Wondram
3. Voorn il
4. Hagmirminb
5. Kriskote
6. Stengvasan
7. Paalus
8. Devenmooit
9. Snelwanoer
10. Houptstorm.
Oplossingen (2 p.) liefst zoo vroegtijdig
mogelijk doch uiterlijk tot Vrydag 18 Dec.
12 uur aan den Puzzle-Redacteur van de
Alkmaarsthe Courant.
Men mag aannemen, dat de resultaten der
Indische scheepvaartmaatschappijen over het
locpende jaar aanmerkelijk beter zullen uit
vallen dan die over 1935. In de eerste
plaats brengt de verbetering van den econo-
mischen toestand in Ned-Indië een toene
ming van het vervoer met zich mede en bo
vendien werd in verband met de deprecia
tie van den gulden in October een verhpo-
ging der vrachttarieven aangekondigd van
ca. 25 pCt. In het nieuwe jaar zal de ver
scheping van 85.000 ton Java-suiker naar
Nederland aannemend, dat het door de
regeering ingediende steunvoorstel wordt
goedgekeurd een welkome aanvulling
voor het vrachtvervoer vormen.
Op sommige dagen traden rubberaandee-
len weer sterk op den voorgrond, waartoe
de positie van de rubbermarkt dan ook alle
aanleiding gaf. De rubberprijs te Londen
heeft een nieuw record van 9 5/16 pence
bereikt, waarop slechts een geringe reactie
is gevolgd. De verdere prijsstijging is, naar
de meening van insiders, niet het resultaat
van speculatieve manipulaties, wat natuur
lij k van belang is voor de toekomstige
marktontwikkeling. Zoowel voor continen
tale, Engelsche en ook voor Amerikaansche
rekening worden geregeld groote hoeveel
heden uit de markt genomen. De in Enge
land aanwezige rubbervoorraden dalen dien
tengevolge in een nog sneller tempo dan
men verwacht had. Zoo heeft de verminde
ring in de vorige week met 3943 ton de ra
ming nog met 800 ton overtroffen. Onder
deze omstandigheden wordt de kans, dat het
Internationale Rubber Comité de volgende
week toch tot een verhooging van het uit-
voerpercentage voor het nieuwe jaar zal be
sluiten, hoe langer hoe grooter. Men noudt
er thans rekening mede, dat een verhooging
slechts voor het eerste kwartaal de verdere
ontwikkeling zou afwachten.
De officieele bevestiging van de geruch
ten over een voorstel tot afschrijving van
50 pCt. op het aandeelenkapitaal der Kolo
niale Bank heeft niet tot een verdere koers
daling van deze aandeelen geleid, die al eer
der tot circa 67 pCt. waren ingezakt. On
danks het feit, dat blijkens mededeeling der
directie de bedrijfsresultaten van 1936 geen
uitkeering van eenig dividend zullen toela
ten, waardeert de beurs de aandeelen dus
aanzienlijk hooger dan de nominale waarde,
welke zy na doorvoering der reorganisatie
zullen hebben. Zooals trouwens bij alle In
dische cultuurfondsen houdt men het oog
gericht op de toekomst, die, naar men hoopt
weer een toeneming der winsten za! bren
gen, welke aan aandeelhouders ten goede
zullen komen. De overige suikeraandeelen
waren aan den flauwen kant, behalve H.V.
A., die opnieuw in koers verbeterden. Ta-
baksaandeelen waren goed prijshoudend lot
vast. Nu de verkoopcampagne 1936 is beëin
digd en er betreffende den nieuwen oogst
nog weinig te vermelden is, ontbreken voor
deze afdeeling stimuleerende factoren.
Van industrieele waarden werden Philips
gunstig beïnvloed door de publicatie der ex
portcijfers voor November die, wat radio-ar
tikelen betreft, opnieuw een toeneming te
genover de vorige maand te zien geven,
Welke echter tot f 26.000 beperkt is geble
ven. Met een waarde van 4.56 millioen
heeft de export dien in November 1935
echter met bijna 1% millioen overtreffen.
Een prijsverhooging van ruwe petroleum in
de Ver. Staten leidde tot een toeneming Ier
vraag voor Koninklijke, welker koer." om
en naby het niveau van 400 pCt bleef han
gen.
Hieronder volgt een overzicht van het
koersverloop:
Stoomvaart Mij. „Nederland" 81, 86 1/4;
Ned. Scheepvaart Unie 89 3/4, 93;
Nievelt Goudriaan 100 H. 109, 107;
Amsterdam-Rubber 275, 288, 286;
Bandar Rubber 200, 212;
Hessa Rubber 183, 180H, 188;
Oost Java Rubber 168, 177, 170 3/4;
Serbadjadi 133, 151H;
Deli My. 300, 309 H;
Deli Batavia 235, 239;
Javasche Cultuur 166H. 167, 162, 164;
N.LS.U. 135 H. 131 >4, 132;
H.V.A. 422, 428 H, 426 H;
Kon. Petroleum 396, 400 1/4, 399Hl
Philips' 265, 271H, 270 1/4;
Unilever 154, 153 H. 158;
Papierfabr. van Gelder 100 1/8, 106,
104 7/8;
3 pCt. Nederland (1936) 98 1/8, 63 15/16,
98 3/4;
2H pCt. N.W.S. 83 1/8, 82H, 82 5/8.
.Ühaakcu&ciek
De oplossing van het probleem van Niel-
sen is 1. Da6. Er dreigt Da4:, Ke5, Pd3f.
De varianten zijn eenvoudig. De oplossing
var. het probleem van Cristoffanini is 1.
Te2. Dit maakt ruimte voor het paard op
c2 en voorkomt penning. (Da2!). Aardig
zijn den symmetrische varianten: Pc2:,
Lf4:f en Lc2:, Lb4:|.
W. Meredith.
Chess Journal 1888.
a o c u e kb
Wit begint en geeft mat in drie zetten.
Wit: Kd2, Tb7, Lf2, Pc3, pi e4.
Zwart: Kc4, Th8, I g8, Pa6, pi a3, d6, f7,
f6, g5 en h3.
De Deutsche Schachblatter geven een
aardige party tusschen Marshall en Dr.
Esser, een bekend Amsterdamsch speler
uit het begin van deze eeuw, die evenals
Marshall kort te .oren (1911) een match
van Janowski gewonnen had. Marshall
(schudt kraentig de hand van Dr. Esser,:
I am glad to meet you, Sie sein serr
grosse Spieier. Sie haben geschlagen
Janowski in eine match, ich habe geschla
gen Janowski in eine match. Well, we are
nvalsLet us have a game.
EsserMarshall.
1. e4 e6
Sie sein ein serr gefahrliche Sp eler;
ich muss verteidigen frensch.
2. d4 d5
3. Pc3 Lb4
4. Dg4 Pf6
O, sie woiien gleich marken mir ka-
putt, ick muss mac'-~" Y i-hmation.
5. Dg7TgS
6. Dh6 Tg6
7. De3 Pe4:
8. Pf3 c5
Beter Ld3 voor wit. Zie Aljechin
Euwe 1935.
9. Pe5 Da5
Wollen Sie schlagen meine Turm?
Ick geben.
10. Pg6: hg 6:
11. Ld2 Pd2:
12. Dd2: Pc6
13. Lb5 e5
15. 0 -0 cd4:
15 a3 Le7
Aber ser unfreindlich! Sie wollen
nicht geben Figur.
16. Lc6:f bc6:
17. Pe4 Dd2:
18. Pd2: Tb8
19. b3 Lf5
20. Tfel fö
No. Sir! Nix tu t
21. Ta2 c5
22. f3 Kd7
23. Kf2 Le6
24. Tebl f5
Haben Sie schon ges.he.i so eine
schone Bauernzentrum? Dafiir Ihre
Türme ni gut!
25. b3 e4
266. Ke2 e3
27. Pfl f4
28. Tab2 Lf6
29. Ta2 c4
30. b4 Lf5
31. Tdl Tc8
32. g4 Lc2:
Haben Sie auch gerechnet diese Zug.'
33. Td4: Ld4:
34. Tc2: Lg7
35. Tel d4
36. Ph2 d3t T
Serr gute Platz für Springer! Ick
geben eine kleine Schach.
Kdl
Toen stak Marshall een nieuwe si
gaar op en gooide met zijn elleboog
Tc8 van het bord. Deze was niet meer
te vinden.
M.: Dont care! Ick spielen auch ohnc
Turm. Snrachs und zog:
37. c3
Opgegeven!
M.: Thank you! Sie mussen haben
gespielt viel besser mit Janowski als
mich!
Dr. P. Feenstra Kuiper.
Qamadciek
Aan de Dammers.
In onze vorige rubriek gaven wij ter
oplossing probelam 1466.
Stand.
Zw. 10 sch. op: 7, 8, 11, 14, 19, 24, 26,
31 36, 40.
W. 10 sch. op: 22, 23, 27, 28, 32, 35, 42,
43, 44. 46.
Oplossing.
1. 42—38 1. 40 49
2. 27—21 2. 26 17
3. 46—41 3. 36 :47
4. 35—30 4. 47 27
5. 32 1 5. 49 23
6. 1 37!
Uit de partij.
De beide volgende stellingen zijn uit le
match Snrineer-Vaessen.
WÊt
w/M.. ww/h
1
WA
ÜP
m
m.
'mxi M.
S W; M
W".',
Zw. 9 sch. op: 6, 8, 11, 15, 18, 19, 23, 21,
26.
W. 9 sch. op: 27, 28, 32, 33, 34, 37, 39,
44, 45.
Deze stand is uit de achtste partij.
Springer speelde met wit en was aan zet.
Het spel verliep als volgt:
4.
5.
1. 28—22
2. 45—40
3. 40—35
35—29
39 :28
6. 22 11
7. 44—39
8. 28 17
9. 39—33
10. 34 25
11. 17—11
1. 8—13
2. 15—20
3. 20—25
4. 24 33
5. 11—17
6. 617
7. 17—22
8. 19—24
9. 25—30
10. 23—29
11. 29:38
12. 32 43 en zwart geeft op.
De zesde party bracht o m. de volgende
positie
9
m mj
A IS .Jfil; d
'm m pi m
Wk wm wA W.
m te
vmv.
ma
m
t>f j.
m' ju /,{m
^7?/ W#///
m m
m
yy//y///.
m. m.
Pg jP
Zw. 12 sch. op: 3, 9, 11, 12, 13, 15, 16, i8,
19, 21, 24, 25.
W. 12 sch. op: 27, 28, 32, 34, 35, 37, 38.
39, 40, 43, 45, 47.
Hier was de Belg Vaessen met zwart
aan zet en speelde 1117, waai op wit liet
volgen:
28—22 17 28
32 14 21:41
47 36 9 20
34—30 25 34
39 17!
Ter oplossing voor deze week:
Probleem 1467 van I. Weiss (t)
vï/A/ty.
mm m
Wv/W.
Z, Wtöx y/s
"mt'
Zw. 9 sch. op: 2, 4, 7, 8, 9, 19, 35, 36, 38.
W. 10 sch. op: 15, 20, 33, 39, 42, 44, 45
46, 48, 50.
In onze volgende rubriek geven wy de
oplossing.