Voor 100 jaar. i I 1 4 1 I W i li B, 4! JL m 9 9 9 H 9 je I Uit de Allemaartche Courant van 12 December 1836. I Eiland Urk, 3 December 1836. Bij den zoo verschrikkelijken storm van 29 November heeft deze gemeente opnieuw deerlijk geleden, als zijnde drie woonhuizen in een oogenblik tijds, door den feilen wind geheel omvergeworpen, ter wijl nog een aantal andere op onderscheidene wijzen grootelijks zijn beschadigd geworden. Ook zijn bi) dien storm 21 van de voornaam ste visschersvaartuigen, bemand met meer dan 100 personen, welke allen ter uitoefening van hun gewoon visschersbedrijf zich op zee hadden begeven, m zoodanigen reddeloozen staat gebragt, dat zich tien van de zelve genoodzaakt hebben gevon den, zich hier en op de Overijsselsche kust op strand te zetten, terwijl de anderen door het verlies van mas ten, zeilen, ankers en touwen, na genoeg onbruikbaar zijn geworden. De schade aan deze vaartuigen en aan de huizen v-ircorzaakt, wordt berekend, eene zoodanige som te bedragen, dat het voor velen onmo gelijk is aan het herstel daarvan te denken. Als een-" bijzondere weldaad mag men nog hiei opmerken, dat geen bewoner van dit eiland bij dien storm is omgekomen. De burgemeester van Urk, P. NEUTJES. De ondergeteeke.ide SCHER- MEESTER die door de Koninklijke Akademie L goedgekeurd, door aanzoek van eenige fatsoenlijke lieden dezer Stad, zal een ACOO geven op Zaterdag den 17den December 1836, des avonds ten zeven ure, bij j. Banning in de Nieu we Doelen; de prijs is 99 Cents per aersoon. De meesters Prevo's worden verzocht om het bij te wonen. L. VAN RHIJN. ken en installaties, die bij de berekening van de totale „capaciteit" in aanmerking worden genomen, wel nooit meer gebruikt zullen worden. De toestand is dus in werke lijkheid nog veel gunstiger, dan uit het ge noemde cijfer blijkt. Het vakblad „Iron Age" constateert dan ook, dat er in de Amerikaansche staalin dustrie thans een situatie bestaat, zooals slechts zelden is voorgekomen: den laatstcn keer in 1920 en 1929. De groote verbruikers de automobielnijverheid, maar vooral ook de spoorwegondernemingen blijven voortgaan, aanzienlijke orders te plaatsen Een op 1 December ingegane prysverhoo- ging had de vraag gestimuleerd, maar thans ziet men weer prijsverhoogingen voor verschillende artikelen in het eerste kwar taal van 1937 tegemoet en om deze te ont gaan, worden de behoeften nog zooveel mo gelijk in het oude jaar gedekt. Het is dus mogelijk, dat de bedrijvigheid in de volgen de maanden geleidelijk zal verminderen, maar groote vrees dienaangaande koestert men niet, omdat de vooruitzichten voor de automobielindustrie nog altijd zeer gunstig worden beoordeeld, terwijl tegelijkertijd de verbetering van de bedrijfsuitkomsten der spoorwegen deze in staat stelt, tot de nood zakelijke en in de slechte tijden uitgestelde vernieuwing van materiaal over te gaan. Wat de automobielindustrie betreft, heeft de president van de General Motors Corp. de verwachting uitgesproken, dat de Ameri- gaansche automobielindustrie in 1937 onge veer evenveel wagens zal produceeren als in het recordjaar 1939, nadat in 1936 onge veer 85 van deze recordproductie werd bereikt. De General Motors zelf heeft haar afzet in het loopende jaar sterk zien stijgen; de verkoopen aan binnenlandsche consu menten hebben voor de eerste elf maanden van dit jaar een record bereikt. De ver betering van den toestand in het spoorweg bedrijf wordt op haar beurt duidelijk daar door geïllustreerd, dat de eerste 130 spoor wegmij en, die hun resultaten over October publiceerden, bruto-ontvangsten aantoonden van totaal 356 millioen dollar tegen 335 mil- lioen dollar in October 1935, terwijl de netto-ontvangsten 88 H millioen dollar be droegen tegen 74 millioen dollar in dezelf de maand van het vorige jaar. In andere bedrijfstakken is de toestand niet veel minder gunstig; de textielin dustrie, vooral de katoen- en de kunstzijde nijverheid, kan haar orders nauwelijks aan, ondanks een sterke uitbreiding der pro ductie. Het indexcijfer voor de industriële bedrijvigheid te Detroit bedroeg op-30 No vember 117.7 tegen 107.8 een jaar geleden. Het thans bereikte cijfer is het hoogste sedert September 1929, toen het 119 be droeg. Een vergelijking met het „boom"-jaar 1929 moge optimistische conclusies wettigen ten opzichte van den omvang der bedrijvig heid op het huidige oogenblik, tegelijkertijd echter heeft zij een eenigszins bittere bij smaak voor degenen, die zich in het geheu gen terugroepen, wat er na 1929 is geschied. Zal men, wanneer de hoogconjunctuur nog verdere vorderingen maakt, kunnen ontko men aan de ineenstorting van de dertiger jaren? Niet voor niets heeft de National City Bank in haar jongste maandoverzicht twij fel geuit aan de gezondheid van de basis van het bedrijfsleven, zoolang een groot deel van de koopkracht ontstaat door mid del van overheidsgelden. Men behoeft slechts te denken aan het omvangrijke werk- verschaffings- en steunprogramma der Amerikaansche regeering, aan de uitkeering van de milliarden-„bonus" aan de oud strijders, aan de nieuwe belasting op de on verdeelde winsten als middel, om de miien te dwingen tot uitkeering van een groot deel hunner winsten, om te begrijpen, dat de tegenwoordige „boom" een zeer kunstmatig karakter draagt. Wat velen ook met zorg vervult, Is de vraag, of het de Amerikaansche regeering zal gelukken, een ongezonde uitbreiding van het crediet tegen te gaan, die in zich zelf reeds de kern van een ineenstorting zou dragen. Er is thans een verdere verhooging van het percentage der contante reserves bij de banken, aangesloten bij het Federal Re serve systeem, voor het begin van 1937 in het vooruitzicht gesteld, om deze te dwin gen, hun credietverleening binnen beperkte grenzen te houden. In het loopende jaar werd reeds tot een verhooging van het per centage der z.g. „surplusreserves" overge gaan, zonder dat dit echter het gewenschte resultaat heeft gehad. De sterke toestroo- ming van buitenlandsche gelden heeft het voor credietverleening in aanmerking ko mende bedrag, waarover de banken be schikken, opnieuw zoo sterk doen stijgen, dat een „crediet-inflatie" opnieuw binnen het bereik der mogelijkheden is gebracht. Aan de Amerikaansche regeering worden thans ook plannen toegeschreven, om door het heffen van een speciale belasting op buitenlandsche beleggingen in de Ver. Sta ten de toevloeiing van buitenlandsch kapi taal tegen te gaan. Van welke beteekenis deze buitenlandsche beleggingen zijn, blijkt uit de officieele mededeeling, dat het bui tenlandsche fondsen bezit in de Ver. Staten eind September j.1. ongeveer zeven milliird dollar bedroeg. De geruchten over binnenkort te ver wachten maatregelen tegen het buitenland sche kapitaal in de Ver. Staten zijn op de deviezenmarkt niet zonder invloed gebleven De voortdurende daling van het Pond Ster ling is erdoor tot staan gebracht en voor het eerst sinds langen tijd hebben de Egalisatie fondsen moeten interveniëeren, om een daling van den dollarkoers te voorkomen. Vooruitloopend op een eventueel besluit der Amerikaansche regeering schijnen reeds groote bedragen aan Amerikaansche fondsen ten gelde te worden gemaakt, om deze niet door de verwachte belasting getroffen te zien. Het is ook mogelijk, dat het achterwege blijven van een verdere verscherping der politieke verhoudingen in Europa den terug keer van kapitaal naar deze zijde van dm Oceaan in de hand werkt, vooral nu eenige belangrijke stakingen in Amerika de aan dacht gevestigd hebben op het gevaar, dat arbeidsmoeilijkheden en loonsverhor. j.ngen in het nieuwe jaar wel eens ongunstige ge volgen voor het Amerikaansche bedrijfsle ven zouden kunnen hebben. Het is dan ook opmerkelijk, dat alle optimistische berichten uit handel en industrie en de aankondiging van verdere dividenduitkeeringen ten spijt de hausse op de New-Yorksche beurs nog niet kon worden hervat. Op sommige dagen valt weliswaar eenige koersverbetering voor bepaalde fondsen waar te nemen, maar deze wordt al spoedig te niet gedaan door aan bod, dat, op zich zelf niet groot, toch aan een verder koersherstel in den weg staat. Op de Europeesche beurzen is de stem ming trouwens al even weifelend. De Lct- densche beurs werd in sterke mate be- heerscht door de bekende constitutionele crisis, terwijl te Parijs de politieke onzeker heid in verband met de houding der com munisten een druk uitoefent. De Amster- damsche beurs ondervond van dit alles den terugslag. De stemming was weliswaar in het algemeen prijshoudend, maar het war" ani mo tot het doen van zaken ontbrak, ook al omdat men weinig geneigd is, tegen het eind van het jaar nieuwe engagementen aan te gaan. Toch waren er bepaalde afdeelir.gen, waarin vrij wat is omgegaan. Zoo bestond er nog goede belangstelling voor scheep- vaartaandeelen, die in den laatsten tijd reeds een flinke koersstijging hadden kurr.en boeken. De reden hiervoor is geleden in i-*t aanhouden van de gunstige ontwik'.eling der vrachtenmarkt, waarvan de Nederland- sche scheepvaartondernemingen thans in veel sterkere mate profiteeren dan vóór de depreciatie het geval was. Het indexcijfer van de gemiddelde scheepsvrachten over de geheele wereld, samengesteld door de En- gelsche „Economist", had voor October reeds een sinds lang niet bereikt cijfer aangetoond. Het gemiddelde voor 1913 op 100 stellende, bedroeg het voor October 91.1 tegen 86.2 in September. De stijging van de vrachtprijzen behoeft dus niet zooveel verder te gaan, op dat weer het niveau van 1913 zal worden bereikt. Met betrekking tot de financieele resultaten der scheepvaartondernemingen kunnen hieruit uiteraard geen conclusies worden getrokken De verhoudingen, zoowel wat de kapitalisatie, als wat het scheeps- park, de loopende onkosten enz. betreft, zijn sindsdien volkomen gewijzigd, terwijl er ook rekening mede moet worden genouden, dat reeds sinds vele jaren de nood-ge ar- schrijvingen niet zijn verdiend, zoodat de hiervoor benoodigde bedragen meest aan de reserves moesten worden onttrokken, die hierdoor een sterke aderlating hebben on dergaan. Een der weinige maatschappijen, die reeds het vorige jaar haar afschrijvingen heeft verdiend, is de Kon. Paketvaart Mij., die daarna nog een winst boekte van ruim twee ton. Uit den koers der aandeelen ca. 140 pCt. blijkt wel, dat de beurs rekening houdt met hervatting der dividenduitkee- ring over het loopende jaar. Van de andere Indische scheepvaaitmaat- schappijen moest de Stoomvaart Mij. Neder land over 1935 voor het verrichten der noo- dige afschrijvingen nog 1.8 millioen ten laste van de reserves naar de winst- en ver liesrekening overboeken, tegen 5.89 mil lioen over 1934, terwijl de Rotterdamsche Lloyd voor hetzelfde doe) 1.88 millioen aan de reserves moest onttrekken tegen 3.57 millioen over het voorafgaande jaar De Nederlandsche Scheepvaart Unie die ca drie kwart van het kapitaal der drie boven genoemde maatschappijen in haar bezit heeft, en haar inkomsten behalve uit een contractueele bijdrage der drie maatschap pijen ad totaal 150.000 per jaar, uit de dividenden der drie maatschappijen moet trekken, is dus geheel afhankelijk van den gang van zaken bij deze ondernemingen Het vorige jaar heeft zy weliswaar een divi- dendje van 1.1 pCt. uitgekeerd, maar dit is geschied uit het saldo der winst- en verlies rekening, vermeerderd met de contractueele bydrage van een aantal jaren by elkaar $uai£ecu&ciek Onze Eerste December-Opgave. Een Kruiswoord-puzzJe. Deze niet te moeilijke puzzle is door ve len met genoegen opgelost, getuige het groot aantal inzendingen. Wij laten het geheel ingevulde diagram hieronder volgen. Stand der lyst per 1 Dec. Bij 't begin dezer maand stonden als hoogstgeplaatsten op de lyst; Mej. Pastoor 116 p. P. Kuiper 93 p. D. A. Wittop Koning 92 p. Mevr. Eecen 88 p. P. Meijer 87 p. J. Joustra 84 p. Mev. v. d. PolMasee 78 p. H. Schiphorst 68 p. Th. Bos 64 p. J. F. de Waal 64 p J. L. J. v. Oeveren 62 p. R. Smids 54 p. Mej. A. v. Nienes 52 p. P. Groenwoudt 50 p. Mej. M. Siezen 41 p. en verder een groot aantal met minder punten. Om voor den Decemberprijs in aanmer king te komen, moet men minstens drie goede December-oplossingen inzenden. Onze Nieuwe Opgave. No. 2 der De- cember-serie). Welke plaatsen? Da letters van de volgende plaatsnamen zijn eenigszins door elkaar geraakt. Er wordt gevraagd welke plaatsen zijn be doeld. (Er zijn plaatsen bij in en buiten Nederland). 1. Heernat 2. Wondram 3. Voorn il 4. Hagmirminb 5. Kriskote 6. Stengvasan 7. Paalus 8. Devenmooit 9. Snelwanoer 10. Houptstorm. Oplossingen (2 p.) liefst zoo vroegtijdig mogelijk doch uiterlijk tot Vrydag 18 Dec. 12 uur aan den Puzzle-Redacteur van de Alkmaarsthe Courant. Men mag aannemen, dat de resultaten der Indische scheepvaartmaatschappijen over het locpende jaar aanmerkelijk beter zullen uit vallen dan die over 1935. In de eerste plaats brengt de verbetering van den econo- mischen toestand in Ned-Indië een toene ming van het vervoer met zich mede en bo vendien werd in verband met de deprecia tie van den gulden in October een verhpo- ging der vrachttarieven aangekondigd van ca. 25 pCt. In het nieuwe jaar zal de ver scheping van 85.000 ton Java-suiker naar Nederland aannemend, dat het door de regeering ingediende steunvoorstel wordt goedgekeurd een welkome aanvulling voor het vrachtvervoer vormen. Op sommige dagen traden rubberaandee- len weer sterk op den voorgrond, waartoe de positie van de rubbermarkt dan ook alle aanleiding gaf. De rubberprijs te Londen heeft een nieuw record van 9 5/16 pence bereikt, waarop slechts een geringe reactie is gevolgd. De verdere prijsstijging is, naar de meening van insiders, niet het resultaat van speculatieve manipulaties, wat natuur lij k van belang is voor de toekomstige marktontwikkeling. Zoowel voor continen tale, Engelsche en ook voor Amerikaansche rekening worden geregeld groote hoeveel heden uit de markt genomen. De in Enge land aanwezige rubbervoorraden dalen dien tengevolge in een nog sneller tempo dan men verwacht had. Zoo heeft de verminde ring in de vorige week met 3943 ton de ra ming nog met 800 ton overtroffen. Onder deze omstandigheden wordt de kans, dat het Internationale Rubber Comité de volgende week toch tot een verhooging van het uit- voerpercentage voor het nieuwe jaar zal be sluiten, hoe langer hoe grooter. Men noudt er thans rekening mede, dat een verhooging slechts voor het eerste kwartaal de verdere ontwikkeling zou afwachten. De officieele bevestiging van de geruch ten over een voorstel tot afschrijving van 50 pCt. op het aandeelenkapitaal der Kolo niale Bank heeft niet tot een verdere koers daling van deze aandeelen geleid, die al eer der tot circa 67 pCt. waren ingezakt. On danks het feit, dat blijkens mededeeling der directie de bedrijfsresultaten van 1936 geen uitkeering van eenig dividend zullen toela ten, waardeert de beurs de aandeelen dus aanzienlijk hooger dan de nominale waarde, welke zy na doorvoering der reorganisatie zullen hebben. Zooals trouwens bij alle In dische cultuurfondsen houdt men het oog gericht op de toekomst, die, naar men hoopt weer een toeneming der winsten za! bren gen, welke aan aandeelhouders ten goede zullen komen. De overige suikeraandeelen waren aan den flauwen kant, behalve H.V. A., die opnieuw in koers verbeterden. Ta- baksaandeelen waren goed prijshoudend lot vast. Nu de verkoopcampagne 1936 is beëin digd en er betreffende den nieuwen oogst nog weinig te vermelden is, ontbreken voor deze afdeeling stimuleerende factoren. Van industrieele waarden werden Philips gunstig beïnvloed door de publicatie der ex portcijfers voor November die, wat radio-ar tikelen betreft, opnieuw een toeneming te genover de vorige maand te zien geven, Welke echter tot f 26.000 beperkt is geble ven. Met een waarde van 4.56 millioen heeft de export dien in November 1935 echter met bijna 1% millioen overtreffen. Een prijsverhooging van ruwe petroleum in de Ver. Staten leidde tot een toeneming Ier vraag voor Koninklijke, welker koer." om en naby het niveau van 400 pCt bleef han gen. Hieronder volgt een overzicht van het koersverloop: Stoomvaart Mij. „Nederland" 81, 86 1/4; Ned. Scheepvaart Unie 89 3/4, 93; Nievelt Goudriaan 100 H. 109, 107; Amsterdam-Rubber 275, 288, 286; Bandar Rubber 200, 212; Hessa Rubber 183, 180H, 188; Oost Java Rubber 168, 177, 170 3/4; Serbadjadi 133, 151H; Deli My. 300, 309 H; Deli Batavia 235, 239; Javasche Cultuur 166H. 167, 162, 164; N.LS.U. 135 H. 131 >4, 132; H.V.A. 422, 428 H, 426 H; Kon. Petroleum 396, 400 1/4, 399Hl Philips' 265, 271H, 270 1/4; Unilever 154, 153 H. 158; Papierfabr. van Gelder 100 1/8, 106, 104 7/8; 3 pCt. Nederland (1936) 98 1/8, 63 15/16, 98 3/4; 2H pCt. N.W.S. 83 1/8, 82H, 82 5/8. .Ühaakcu&ciek De oplossing van het probleem van Niel- sen is 1. Da6. Er dreigt Da4:, Ke5, Pd3f. De varianten zijn eenvoudig. De oplossing var. het probleem van Cristoffanini is 1. Te2. Dit maakt ruimte voor het paard op c2 en voorkomt penning. (Da2!). Aardig zijn den symmetrische varianten: Pc2:, Lf4:f en Lc2:, Lb4:|. W. Meredith. Chess Journal 1888. a o c u e kb Wit begint en geeft mat in drie zetten. Wit: Kd2, Tb7, Lf2, Pc3, pi e4. Zwart: Kc4, Th8, I g8, Pa6, pi a3, d6, f7, f6, g5 en h3. De Deutsche Schachblatter geven een aardige party tusschen Marshall en Dr. Esser, een bekend Amsterdamsch speler uit het begin van deze eeuw, die evenals Marshall kort te .oren (1911) een match van Janowski gewonnen had. Marshall (schudt kraentig de hand van Dr. Esser,: I am glad to meet you, Sie sein serr grosse Spieier. Sie haben geschlagen Janowski in eine match, ich habe geschla gen Janowski in eine match. Well, we are nvalsLet us have a game. EsserMarshall. 1. e4 e6 Sie sein ein serr gefahrliche Sp eler; ich muss verteidigen frensch. 2. d4 d5 3. Pc3 Lb4 4. Dg4 Pf6 O, sie woiien gleich marken mir ka- putt, ick muss mac'-~" Y i-hmation. 5. Dg7TgS 6. Dh6 Tg6 7. De3 Pe4: 8. Pf3 c5 Beter Ld3 voor wit. Zie Aljechin Euwe 1935. 9. Pe5 Da5 Wollen Sie schlagen meine Turm? Ick geben. 10. Pg6: hg 6: 11. Ld2 Pd2: 12. Dd2: Pc6 13. Lb5 e5 15. 0 -0 cd4: 15 a3 Le7 Aber ser unfreindlich! Sie wollen nicht geben Figur. 16. Lc6:f bc6: 17. Pe4 Dd2: 18. Pd2: Tb8 19. b3 Lf5 20. Tfel fö No. Sir! Nix tu t 21. Ta2 c5 22. f3 Kd7 23. Kf2 Le6 24. Tebl f5 Haben Sie schon ges.he.i so eine schone Bauernzentrum? Dafiir Ihre Türme ni gut! 25. b3 e4 266. Ke2 e3 27. Pfl f4 28. Tab2 Lf6 29. Ta2 c4 30. b4 Lf5 31. Tdl Tc8 32. g4 Lc2: Haben Sie auch gerechnet diese Zug.' 33. Td4: Ld4: 34. Tc2: Lg7 35. Tel d4 36. Ph2 d3t T Serr gute Platz für Springer! Ick geben eine kleine Schach. Kdl Toen stak Marshall een nieuwe si gaar op en gooide met zijn elleboog Tc8 van het bord. Deze was niet meer te vinden. M.: Dont care! Ick spielen auch ohnc Turm. Snrachs und zog: 37. c3 Opgegeven! M.: Thank you! Sie mussen haben gespielt viel besser mit Janowski als mich! Dr. P. Feenstra Kuiper. Qamadciek Aan de Dammers. In onze vorige rubriek gaven wij ter oplossing probelam 1466. Stand. Zw. 10 sch. op: 7, 8, 11, 14, 19, 24, 26, 31 36, 40. W. 10 sch. op: 22, 23, 27, 28, 32, 35, 42, 43, 44. 46. Oplossing. 1. 42—38 1. 40 49 2. 27—21 2. 26 17 3. 46—41 3. 36 :47 4. 35—30 4. 47 27 5. 32 1 5. 49 23 6. 1 37! Uit de partij. De beide volgende stellingen zijn uit le match Snrineer-Vaessen. WÊt w/M.. ww/h 1 WA ÜP m m. 'mxi M. S W; M W".', Zw. 9 sch. op: 6, 8, 11, 15, 18, 19, 23, 21, 26. W. 9 sch. op: 27, 28, 32, 33, 34, 37, 39, 44, 45. Deze stand is uit de achtste partij. Springer speelde met wit en was aan zet. Het spel verliep als volgt: 4. 5. 1. 28—22 2. 45—40 3. 40—35 35—29 39 :28 6. 22 11 7. 44—39 8. 28 17 9. 39—33 10. 34 25 11. 17—11 1. 8—13 2. 15—20 3. 20—25 4. 24 33 5. 11—17 6. 617 7. 17—22 8. 19—24 9. 25—30 10. 23—29 11. 29:38 12. 32 43 en zwart geeft op. De zesde party bracht o m. de volgende positie 9 m mj A IS .Jfil; d 'm m pi m Wk wm wA W. m te vmv. ma m t>f j. m' ju /,{m ^7?/ W#/// m m m yy//y///. m. m. Pg jP Zw. 12 sch. op: 3, 9, 11, 12, 13, 15, 16, i8, 19, 21, 24, 25. W. 12 sch. op: 27, 28, 32, 34, 35, 37, 38. 39, 40, 43, 45, 47. Hier was de Belg Vaessen met zwart aan zet en speelde 1117, waai op wit liet volgen: 28—22 17 28 32 14 21:41 47 36 9 20 34—30 25 34 39 17! Ter oplossing voor deze week: Probleem 1467 van I. Weiss (t) vï/A/ty. mm m Wv/W. Z, Wtöx y/s "mt' Zw. 9 sch. op: 2, 4, 7, 8, 9, 19, 35, 36, 38. W. 10 sch. op: 15, 20, 33, 39, 42, 44, 45 46, 48, 50. In onze volgende rubriek geven wy de oplossing.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 12