'w 'w< KERSTMIS INBETHLEHEM^ Het is drie jaar geleden. Ik kom met een vriend uit Egypte om Kerstmis in Bethlehem te vieren. Den heelen langen nacht kruipt de trein langzaam door de Sanai-woestijn, op weg naar het Beloofde Land en we bereiken Jeruzalem, den avond voor Kerstmis. - Nu we op Heiligen Grond staan, De Deensche geestelijke, Börge Hjerl-Hansen, bracht een Kerst avond in het Heilige Land door. Hij schreef een verhaal over deze gebeurtenis en over de plaatsen waar het Kerstfeest zijn oorsprong vond. Wellicht zullen onze lezers zijn relaas op prijs stellen. zijn onze verwachtingen hoog gespan nen. Hier, in dit land, gebeurden dus, heel lang geleden, de dingen, die door alle eeuwen heen, van invloed zullen zijn op de geschiedenis van het Menschdom; hier liggen Bethlehem, waar de Heiland werd geboren, Na- zareth, waar hij opgroeide, Caper- naum, waar Hij Zijn Taak vervulde en hierJeruzalem, waar Hij stierf en den Dood overwon Het is ontzettend druk in de nauwe straten van Jeruzalem. Joden met bleeke, baardige gezichten, in hun kaftan gehuld, met bont afgezette Sabbathmutsen op, loopen tusschen de Oosterlingen; de bonte rumoerige Arabische bevolking, luidruchtig lawaai makend met haar drukte, wordt ongemerkt in de gaten gehouden door veel Engelsche politieagenten, met degen stokken gewapend, de helmen op het hoofd. Als schaduwen glijden zoo nu en dan langs de muren der huizen Franciskaner monniken, in pijen gekleed, op sandalen, en er loopen enkele zwartgekleede nonnen, temidden van het bonte gewoel, vage herinneringen opwekkend uit de klooster wereld! Eén dag voor KerstmisMijn gedachten gaan naar huis, naar m'n land. Herinneringen komen op aan een boom, een boom, die in een kuip staat en versierd is. Herinneringen aan een piano in sche merlicht, aan een Kerstlied, aan: „Gelukkig Kerstfeest", aan een laatsten groet, aan een deur, die dichtslaat Wat geeft toch aan Kerstmis zoo'n macht, zoo n eigen cachet? Wat is het toch, dat stoere kerels als kinderen in tranen doet uitbarsten, om een boom met kaarsjes, een brok van een lied, of een pakje, met een adres, geschreven door een geliefde hand? Is het iets meer dan een ontroering, diepgewor teld in kinderzielen, tesamen met de herinnering aan gewoonten in huis of kerk, of is het slechts het oude verhaal zelf, van het Kind van Bethlehem, dat alleen al de harten kan ontroeren, omdat de menschheid nu eenmaal niet kan leven zonder Hoop? Kerstmis in BethlehemDe naam Bethlehem is eeuwig. Hij zal in herinnering blijven terwijl beschaafde landen elkaar bestrijden, om hun bestaan vechten en weer verdwijnen. De Kerstster zal den weg van het laatste geslacht met haar eeuwig schijnsel verlichten En ook nu weer schaart zich een door crisis uit het lood geslagen generatie gaarne rond het Won der van Bethlehem. Gedachten en Geloof, liederen en overpeinzingen zijn niet alleen het middelpunt van Kerstmis, neen, Kerkklokken luiden hier het Kerstfeest in voor een luisterende wereld, vanaf de plek, jvaar het allereerste Kerstlied het eenige van den hemel opklonk. Maar we gaan terug naar Jeruzalem. We komen uit de verlichte Duitsche kerk, waar twee stralende kerstboomen naast den kansel staan, en waar de Kerstboodschap, als immer eerbied afdwingend, tot ons gekomen is: „En zoo geschiedde het in deze dagen In -.2 Zweedsche school is het feest al afgeloopen. Van het balcon staren we in de rustige duisternis van den avond. „Laten we nu naar Bethlehem gaan". Het is elf uur en we kunnen nog op tijd zijn voor den dienst te middernacht in de kerk der Geboorte. Als pelgrims uit vroeger tijden gaan we te voet, om Kerstfeest te vieren in de stad van koning David. Het is doodstil, als we buiten de poorten van Jeruzalem staan. Boven ons koepelt de Oostersche avondhemel in al zijn schittering. Het is nu Kerst avond, 'ke ster schittert zwakjes, zelfs het licht van Orion en de Groote Beer strijdt vergeefs tegen de overmacht van een volle maan. Beschenen door een overvloed van schitterend, zilverig licht, gaan we naar Bethlehem, een wan deling van ongeveer 7 Kilometer. Onze voetstappen klinken regelmatig op den weg. Geen van ons spreekt, zelfs fluisteren zou nu een ontheiliging beteckenen. Ruw worden we uit onze droomerij opgeschrikt, door een knarsende autoclaxon. Een stagen schim raast voorbij, de zoeklichten ver vooruit: „Moderne pelgrimstochten moet men per autocar maken". Op Kerstavond moesten eigenlijk maar twee ver voermiddelen toegestaan zijn: onze Apostel- paardjes of de kameelen, zooals de Wijzen uit het Oosten gebruikten. We komen langs een put. Een legende zegt, dat hier de drie Wijzen uit het Oosten de Ster in het water van de bron weerkaatst zagen, toen zij hun kameelen drenkten, en daarom heet de put De Bron van de drie Wijzen. Alle Kerstliederen, die we als kind al zongen, komen op de cadans van onze stappen in onze hoofden op, en overheerschen zelfs een luid gelach dat langs ons heen rumoert, als we een Engelsche soldatenbarak passeeren. Daar is de bocht in den weg bij Rachels Graf; doodstil staan we zoo overweldigt het ons: BethlehemFeestelijk, vol beloften als'een brandende Kerstboom verwelkomen de lichten van de stad ons vanaf den heuvel. Een vallende ster daalt hoog uit den hemelkoepel recht od on- doel, op de stad afs vi^ugde ZU »C StCr Z8gen' VerheUgden zij zich met buitengewoon groote Dan gebeurt er iets, dat zich niet laat beschrijven of verten.», a.» enkel maar beleefd moet hebben: klankvolle klokken beeim, 'tl jien Eerst één, dan een paar in een plechtig duet, waarin zich Hr weldigend koor van welluidende klokken mengt elk met h 660 °yer" haar eigen boodschap. Prachtig, van een f.jn p^anissTmo tct l'^A ta kend crescendo luiden de klokken van Bethlehem in een óPkll°" klankenharmonie. De klokken, de klókken van Bethl.h6" ,vtdjnaa^t* Kerstfeest in! bethlehem luiden het We komen in de buitenwijken van de KerstRtnH plein wordt gezongen. Bruine gezichten worden besch. Jfa 0P®? sch1°°1" van het vuur, het zijn Arabische Christenjongens' dl f fvJ zingen, vlak bij de plaats, waar de herders de lieH Kerstliederen hoorden. Aan den voet van den heuvel, in de velde? JS h"! a® En«elen Youn8 Men Chmüan Assoaation bUe*n ««kernen, Ook zij zingen hun Kerstliederen: „Laat een ieder zingen, die kan zingen, nu het Licht is verschenen in het land van de Schaduwen". Van de balustrade rond de kerk der Geboorte kijken we den helderen nacht in naar het „Veld van de Herders", dat een paar kilometer achter Boaz' Land ligt, tusschen weelderige olijfboomen- bossehen en groene velden, vol winterkoren. De oude kerkruïne, waarvan alleen het koor nog bewaard is, baadt in den maneschijn. De voor ganger van de Duitsche kerk ppeelt een lied op een trompet, terwijl de niet groote gemeente hem zingend begeleidt. In het gewelf, onder de ruïnes, wijst een kruis op den grond tusschen twee pilaren de plaats aan, waar. naar de Grieksche overlevering, de Engelen zich aan de herders, dig in dien nacht hun kudden op de velden bewaakten, openbaarden. We zijn nu in Bethlehem op Kerstavond en gaan de kerk der Geboorte binnen, het oudste en merk waardigste heiligdom van de gansche Christenheid. 1 Zü is gebouwd onder de regeering van den eersten Christen-keizer, Constantijn den Grooten, in de vierde eeuw. Het hoogaltaar is opgericht boven de steenen grot, waarin, naar men zegt, Jezus geboren is. Merkwaardig genoeg is de kerk onbeschadigd gebleven ondanks den tand des tijds; oorlogen, nóch opstanden of branden hebben haar kunnen verwoesten. Is hier de echte, werkelijke plaats? De moderne wetenschap heeft door opgi avn^m rondom het koor de overblijfselen gevonden van een heidenschen Romeinschen tempel, uit den tijd van Keizer Domitianus (ongeveer 90 na Christus), gebouwd om de heilige plaats van de Christenen te ontwijden door den eeredienst van Venus, zooals dat ook gebeurde bij de kerk van het Heilige Graf te ruzalem. Hieruit zou dus kunnen blijken, dat reeds in de eerste eeuw de plek bekend was en vereerd werd als de plaats van Jezus' geboorte, en een later onderzoek naar de historische ligging is niet bekend. We wonen de Katholieke Mis bij, die tot ver in den laten avond duurt. Het orgel speelt het prach tige Kerstlied „Pastorale" (Herderslied) en als iets vertrouwds en vertroostends komt de melodie: „De herders lagen bij Nachte" tot ons beiden, die vreemden tusschen de tallooze pelgrims zijn. Het is lang na éénen als we met de processie den bisschop volgen naar beneden, naar de grot van de Geboorte. Een zilveren ster op den grond wijst de plek, waar Jezus het levenslicht zag: „Hier werd Jezus, de zoon van de Maagd Maria, geboren". Met deze paar woorden duidt de Latijnsche inscriptie de gebeurtenis aan, waardoor onze tijd rekening in tweeën gedeeld werd. We staan op Kerstavond in het Heilige der Heiligen van het Christendom. Een priester leidt een stille Mis in de Kamer van de Kribbe. De gedachten en gebeden van de heele Chnstenwe reld gaan nu uit naar dit ééne, kleine plekje! Roet van kaarsen dwarrelt aan de zoldering V1 de grot en de kaarsen zelf branden op in onze handen. Dan doet het zachte gezang van het Ld steenen harten smeltende sfeer van eerfaW en heiligheid breekt allen weerstand, en als een verlossing klinkt het „Eere zij God in den Hooge". Börge Hjerl-HansW1"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1936 | | pagina 16