W0 I rzz tïïs. Ziek van verkoudheid? ampo n De schaatsen uit het vet. Als het blijft vriezen, rijden we streks. Glimlachje Voetb a L RECTIFICATIE. In den competitiestand van de 2e klasse A in ons blad van gisteren zijn enkele foutjes geslopen, terwijl de vereeniging West-Frisia (Enkhuizen) is weggevallen, waardoor deze stand natuurlijk onvolledig was. Wij plaatsen daarom den juisten stand nog even over. Deze luidt: Hilversum 13 10 1 2 31—15 21 Velox 13 0 3 1 25—14 21 Zeeburgia 13 8 3 2 31—12 19 Hercules 12 5 4 3 2926 14 0 S V 12 6 1 3 3228 13 wi.C. 12 4 3 5 19—16 11 Vriendenschaar 12 4 3 5 21—23 11 Z.V.V. 13 2 3 8 16—31 7 West-Frisia 12 2 2 8 18—38 6 O.V.V.O. 12 0 1 11 9—28 1 In de jeugd-afdeeling van het Alcmaria- kamp worden de laatste paar weken nogal fouten gemaakt, die we voor den goeden gang van zaken even meenen te moeten recht zetten. Vorige week werd vermeld, dat zoowel Alcmaria a als Alcmaria c op eigen terrein met 3—2 wonnen, respectievelijk van Alkm. Boys a en Uitgeest a. Wel won Alcmaria c met 3—2 van Uit geest a, doch Alcmaria a verloor met dezelf de cijfers van Alkm. Boys a. Thans werd vermeld, dat de Alcmaria b- adspiranten op eigen veld er Alkm. Boys b met 3—0 onder wist te houden; dit moet ech ter zijn: Alcmaria b won met 2—1 van net bezoekende Schoorl a. WIE LEIDT Dl'ITSCHLAND NEDERLAND? De Duitsche voetbalbond heeft een lijst opgesteld met een drietal namen van scheidsrechters, die voor het leiden van den landen wedstrijd Duitschland—Nederland, op 31 Januari a.s. te Dusseldorf te spelen, in aanmerking komen. Op deze lijst, staan in deze volgorde ver meld de heeren Leclercq (Frankrijk), Christ (Tsjechoslowakije) en Barlassini (Italië). Dezer dagen zal, nadat het advies van den K.N.V.B. ia ingekomen, een beslissing wor den genomen, wie de ontmoeting zal leiden. LANGS DE N. H. V. B.-VELDEN. Vorst Thialf en „griep" doen zeer veel afbreuk aan het program ma. Normale uitslagen; alleen Ilirkshorn I laat zich by Koedijk II verrassen. De plotselinge entree van vorst Thialf en de nog steeds heerschende griep hebben tot gevolg gehad, dat vele terreinen werden afgekeurd en diverse ontmoetingen moesten worden uitgesteld. Er is dan ook vanzelfsprekend weer veel afbreuk aan het samengestelde programma gedaan en we kregen vrijwel uit iedere afdeeling een en kelen uitslag binnen; alleen de tweede klasse D maakte hierop een uitzondering en liet er zelfs nog een drietal zien. Ook nu waren de verrichtingen weer vrij normaal en kwamen, zooals ze reeds bij voorbaat denkbeeldig waren. Alleen Koedijk II zorgde voor een attractie door Dirkshorn 1 maar liefst met 63 te slaan, wat van de Koedijk-reserves ongetwijfeld een zeer mooie prestatie is te noemen. In de eerste klasse A zien we alleen het resultaat van C.S.V I tegen Beemster I. waarbij de punten netjes werden gedeeld (2—2), waarbij beide ploe gen dus een kostbaar punt ten aanzien van da onderste plaats, incasseerden, zooals de stand dit laat zien: o.s.v. m Z.F.C. IV Bergen I W.F.C. IV Beemster I Z.V.V. ra Alcmaria IV C.S.V. I Vrone I 11 9 10 10 10 10 10 10 10 8 2 1 45—24 18 7 0 2 32—16 14 7 0 3 41—17 14 3 3 4 29—35 9 3 3 4 27—36 9 4 0 6 31—36 8 3 2 5 27—37 8 2 3 5 23—30 3 1 1 8 30-53 3 De tweede klasse B liet enkel het treffen van W.F.C. VI teger Alkmaarsche Boys III zien. Vooraf hadden we de rood-witten kenbaar gemaakt, dat er gewonnen kon en moest worden. Erg ge makkelijk zou het echter niet gaan, want hooger geplaatste W.F.C.-elftallen waren vrij van spelen gekomen en zoo zag men een W.F.C. VI op z'n sterkst tegenover zich geputst. De geblokten wilden schijnbaar hun mooie kans behouden, want er werd juist met 12 gewonnen en op de ranglijst was uitgeloopen. Bravo rood-witten, uw positie is thans heel mooi, zooals onderstaan de stand laat zien: 9 1 3 43—27 19 12 8 2 4 38—20 14 12 6 2 4 26-28 14 9 6 12 15— 7 13 10 5 1 4 33—24 11 11 4 2 5 32—29 10 10 2 4 4 22—32 8 10 3 2 5 24—37 8 11 1 4 6 11—25 6 10 1 3 6 12—33 5 De tweede klasse D liet nog ccn flinke bezetting zien. Het lei dende Egmondsche Boys I was bü Akersloot I op visitq; en gaf het eerste treffen in Eg- mond zeer veel spanning en een benauwd eindresultaat, thans waren de leiders op hun qul vive en zorgden dat er in t geheel geen spanning kwam, Ja, conserveerden zelfs de gastheeren met een 1—9-uitslag. Het zat de Egmonders nog mee ook, want de grootste concurrent (M.E.V.O. I) werd nog net geklopt m v v O I zou Dat het by Oudorp I—M.E.V.O. I zou spannen, hadden we reeds Het Manitniit laat dit inmiddels zien.. Nog «ooi «W voanen een kleinen en benauwden 1-2- voorsprong. Toen werd het nog gelijk, ter Alkm. Boys III 13 K.V.V. rv Westzaan II Z.V.V. IV Uitgeest II Assendelft III Z.F.C. VI WJLC. I R.C.Z. II W F.C. VI timchen hui, k.n, ook ïïhh 1116 Egm. Boys I Oudorp I 9 *7 IJ i 4913 20 Koedijk I 9 7 n o 34~"22 14 M.E.V.O. I 9 33-22 14 Alkmaar n 7 4 Q l l]~9 13 Akersloot I 12 2 9 o o!~12 8 Alkm. Boys IV 7 l 2 8 Alcmaria V 9 7 n 10—31 4 D.T.S. II 11 0 f ,1 16~35 4 11 0 1 10 1743 j he! VC.rraSSinR Zien ^KoedTk Ïl^en dUkïï* Dirkshorn l waarbij de Koe- jk-reserves er in slaagden Dirkshorn met nTrJ aa,LHetrMultaat valt ons van Dirkshorn geducht tegen. Ook Alkmaar III blijft in de runni™ Be"geJengS*Wittesü_nhet °P beZOek zond. 0-nederlaag naar huis stand is hier thans: De Ursem I Schoorl n Koedijk II Dirkshorn I Alkmaar III M.E.V.O. II Bergen II Vrone II Egm. Boys n 11 9 12 9 9 10 10 11 11 1 1 3 2 2 2 3 3 1 3 2 4 2 2 5 5 6 8 34—26 32—19 28—27 38—22 36—22 14—32 23—25 28—50 26—36 In de vierde klasse F noteeren we de 02-overwinning van het leidende Oudorp II bij Akersloot II, zoodat de stand er hier als volgt uit ziet- Oudorp II Alkmaar IV •V. ra D.T.S. ra Akersloot II Alkm. Boys M.E.V.O. III 1 5 4 3 2 2 0 2 0 0 1 1 0 0 0 1 2 2 5 3 8 23—6 43—9 22—17 22—23 15—24 13—14 11—57 12 10 3 7 5 4 0 Dimpo 10 de neus en Dampo inademen. Poi M. Doot >0 et Bij Apoth. «o Drogisten. DE SCHORSING VAN HAMSTRA. Wy hebben de vorige week melding ge maakt van het feit, dat het Alcmaria-lid S. Hamstra geschorst was tot 1 September van dit jaar, zulks wegens natrappen van een tegenstander en voor ongepaste opmer kingen aan het adres van den scheidsrech ter in den wedstrijd H. F. C.—Alcmaria. Deze zeer zware straf hadden wy niet verwacht en wij gelooven, dat niemand dit verwacht heeft. Na het gebeurde hebben wy verschillende personen gesproken, die den wedstryd, evenals wy, hadden byge- woond. En zeer algemeen, zelfs zonder uit zondering, meende men, dat de straf van Hamstra hoogstens uit een waarschuwing zou bestaan. Wy voor ons hadden gerekend op een schorsing van één of twee wedstrij den. En wy hebben ons buitengewoon ver wonderd over het „natrappen". Dat vooral hebben wy nog eens nagegaan en wy meenen hier nog eens duidelijk te moeten uiteenzetten, wat dat „natrappen" geweest is. Een H. F. C.-er 't gebeurde een 10 mi nuten na de rust had den bal en dreef dezen op. Hamstra speelde achter hem aan, kwam naast hem en zette den voet voor den bal, zoodat deze in zyn bezit kwam. Het directe gevolg was, dat beide spelers vielen, de H. F. C.-er over de beenen van Hamstra. Dat noemde de scheidsrechter natrappen en daarom kreeg Hamstra een waarschu wing. Weer tien minuten later drong v. Wie- ringen door de H. F. C.-defensie heen, en werd ten val gebracht. Een zeer duidelyk geval van haken. Toen maakte Hamstra tegenover zyn aanvoerder de opmerking: „Je mag hier alles", daarmee natuurlijk bedoelende, dat de H. F. C.-ers alles moch ten. Inderdaad was dit een niet-geoorloofde opmerking, want de leider werd er in be- critiseerd. En waar de scheidsrechter, luis terende naar den bekenden naam Franco, zich in de onmiddeliyk nabyheid van Ham stra bevond en deze uitdrukking hoorde, gelastte die hem, het veld te verlaten. Tot twee keer toe vroeg Hamstra om de reden van deze straf, welke reden de heer Franco verzweeg. Wy zaten op de tribune tusschen H. F. C.- ers in, die zich voortdurend ergerden aan het optreden van den scheidsrechter en die van het gebeurde totaal niets begrepen. Evenmin als wy trouwens. Intusschen was de verwijdering van Ham stra een feit en deze kreeg toen de gelegen heid. om een schriftelyk verweer m te dienen, terwyi hy op eersten Kerstdag voorloopig geschorst werd. En zonder dat Hamstra iets hoorde, kreeg hy Maandag 4 Januari bericht van zyn schorsing tot 1 De strafcommissie had het niet nood'.g gevonden, om Hamstra te hooren en gaf zonder meer deze zware straf. Wij hoorden dezer dagen, dat Alcmaria s voorzitter naar het bondsbureau is geweest, om revisie van het vonnis" te krygen, ter wijl Hamstra nogmaals geschreven hee teneinde in beroep te kunnen kome"te^n de straf en zoo mogelyk persoonlyk ge hoord te mogen worden. Wat het resultaat van deze actie zal zyn, weten w" niet. Wy hopen, dat de beroeps weien wy n« v j behandeien £„d"ic komen. 1.1 de rtrtf ong«mot,..erd h°Meer'willen wy er voorloopig niet van zeggen. Slechts dit mag nog worden opge- merkt: al. de rekent serieus ^^^Youding van den T1? hter En zij zal dan met ons tot de scheidsrechter tn de scheidsrechter Stof nite heeft meegewerkt tot het geMeUnde°iicht - en terecht! - van de spe- Iers dat zy zich behoorlyk gedragen en 2 weten te beheerschen. Maar men mag dan ook eischen, dat de scheidsrechter zich behoorlyk gedraagt en er voor waakt, de spelers te prikkelen. Dat laatste is juist tegenwoordig van het allergrootste belang, nu de bond niet bang is voor zware straffen. Tenslotte meenen wy te moeten opmer ken, dat het teekenend is, hoe weinig on gerechtigdheden er gebeuren, als een goed fluitist de leiding heeft en dat de zwakke leiders slechts met zeer drastische maat regelen den wedstryd kunnen laten uitspe len. WEDSTRIJDPROGRAMMA VOOR ZONDAG A.S. Afdeeling I le klasse. CWXerxes ADOExcelsior A j axStormvogels DFCBlauw-Wit DHCRCH 2e klasse A ZWWest-Frisia OSVZeeburgia Velox—OWO VriendenschaarWFC HilversumHercules 2e klasse B. AFC—'t Gooi De KennemersHFC uitgesteld HRC—BFC EDOAlcm. Victrix (M. J. Boas) De SpartaanBloemendaal 3e klasse A. Alkmaar—Assendelft (G. J. v. Mansom) Alkm. BoysSucces (C. D. Swart) PurmersteynHelder HollandiaZaandijk Beverwijk—Kinheim 3e klasse B. DJKHalfweg DWVJan Hanzenkwartier Sch i nkelh a venDEC TOG—WMS De ZeemeeuwenDe Meteoor 4e klasse A. MFC—DTS TexelW atervogels BKC—Andyk StrandvogelsNieuwe Niedorp 4e klasse B. QSCMeervogels KW—Uitgeest VerkadeWestzaan Reserve 2e klasse A. Alcm. Victrix 2Blauw-wit 3 Luc Schmidt) WFC 2—Ajax 3 HFC 2—KFC 2 AFC 2—DWV 2 Reserve 2e klasse B. WMS 2—Zeeburgia 3 De Volewyckers 2TOG 2 De Spartaan 3VSV 2 De Kennemers 2ZW 2 DWS 2—OSV 2 Reserve 3e klasse A. Alcm. Victrix 3Hollandia 2 (W. J. Annijas) Helder 2—HRC 2 West-Frisia 2Alkmaarsche Boys 2 (J. P. Wieringa) Reserve 3e klasse B. SCA 2—AFC 3 ZFC 3Purmersteijn 2 DWS 3—KW 2 Assendelft 2—QSC 2 Afdeeling II. le klasse. KFC—DWS HaarlemHermes-DVS VSV—VUC SpartaZFC HBCFeyenoord Afdeeling III. le klasse. NECWageningen Enschedesche BoysTubantia ZAC—PEC HeraclesAGOW Go AheadEnschede Afdeeling IV. MW—NAC NOADJuliana BleijerheideBW RoermondEindhoven Afdeeling V. le klasse. Achilles—Hoogezand VeendamBe Quick FrieslandHSC IJssport. Weerverwachting: matige tot zwakke Oostelijke tot Zui- delykewind; droogweer, lich te vorst des nachts, overdag temperatuur om het vries punt. Weeroverzicht: Aanvanke lijk nog weinig verandering in den toestand te voorzien. Een paar graden vorst gedurende enkele dagen. En de ysclubbesturen worden wak ker. Reeds gaat men naar de baan, om te zien, hoe dik het ys al is en of de mogelijk heid van rijden reeds bestaat. En meteen worden de schaatsen opgezocht, de ijzers ontvet, het leerwerk gecontroleerd! Want ieder wil klaar zyn, als het start schot klinkt. Natuurlijk rijdt men in Friesland en Groningen al. En natuurlijk zyn in deze twee provincies de eerste wedstrijden al aangekondigd. Zoo gauw is Noordholland er niet by, om dat de ijsbanen nog niet sterk genoeg zyn. Maar ook hier is men actief en tracht men zoo spoedig mogelyk de banen te openen. Op de tennisbanen. Om te beginnen, zal men vanavond op de ondergespoten tennisbanen van het gemeen telijk sportpark kunnen ryden. Natuurlyk is dat geen ideale ysbaan, maar toch is de vlakte groot genoeg, om er menigen slag te slaan. En ongetwijfeld zul len zeer velen van deze gelegenheid profi- teeren. En morgen of overmorgen al eenigszins geoefend op de groote banen kunnen rijden. De Quint. De groote vlakte in den Kraspolder, de ys baan de Quint, heeft altijd het groote voor deel, dat zy geheel open ligt. Daardoor is deze baan in den regel iets eerder beryd- baar dan de banen, die in de luwte liggen. Dat kan zyn nadeel hebben, als de vorst in valt met harden wind, want dan wordt het ys spoedig hobbelig. Dat is thans niet het ge val Er was geen wind en de zeer groote baan ligt er als een gladde spiegel tusschen de dijken. De Quint is bijna berijdbaar. En by door gaand vriezend weer zal ze morgenmiddag voor de leden der Alkm. IJsclub en de IJs club Omval worden opengesteld. Het bestuur heeft gemeend, de baan niet voor anderen open te moeten stellen, omdat dan een te groote stroom schaatsenrijders zou kunnen komen en de baan dan stuk ge reden zou kunnen worden. Van de andere banen in onze omgeving is ons nog niets bekend, maar ongetwijfeld zullen de bestuurderen ook daar actief zijn en weldra hun ijsberichten lanceeren. Zwemmen. DE TOURNEE NAAR INDIE GAAT NIET DOOR. Beslissing van het K.N.Z.B.-bestuur. Naar wij vernemen, heeft het dagelijksch bestuur van den Koninklijken Nederland- schen Zwem bond in zijn gisteravond gehou den bijeenkomst besloten den Neder- landsch-Indischfen Zwembond te berichten, dat het geen kans heeft gezien aan de eischen, door den N.I.Z.B. met betrekking tot een eventueele tournee van Nederland- sche zwemsters naar Indië gesteld, te vol doen. Er was, naar men zich herinnert, ge- eischt, dat alle vijf uitgenoodigde meisjes onder één leidster zouden komen. De tournee zal dus thans geen doorgang vinden. WILLY DEN OUDEN EN ANNIE TIMMERMANS TE OSLO. Fraaie resultaten van onze land- genooten. De R.D.Z.-zwemsters Willy den Ouden en Annie Timmersmans zwommen Maandag avond te Oslo, waar zij fraaie successen boekten. Willy den Ouden wist de 100 meter vrije slag te winnen in den goeden tijd van 1 min. 6.4 sec., terwyl haar clubgenoote tweede werd in 1 min. 9.8 sec. Onze landgenooten namen ook nog deel aan het nummer 100 meter rugslag. Hier noteerde Willy den Ouden een tijd van 1 min. 21.7 sec., terwijl Annie Timmermans er 1 min. 26 sec. over deed. Wielrennen. DE ZESDAAGSCHE TE BRUSSEL. De eerste avond. Op den eersten avond van den Zesdaag- sche te Brussel bestond er weinig belang stelling. De sprints van één uur werden ge wonen door Falck Hansen, Degreef, Jan Aerts, Kaers, Martin en Savelberg. De sprints van drie uur door: Bruneau, Mersch, Kaers, Deneef, Brueneau en De- bruyeker. De neutralisatie. By de neutralisatie om zes uur vanochtend was de stand als volgt: Aan den kop: 1. AertsDebruycker 26 pt.; 2. SchönDeneef 19 pt.; 3. Wambst Brueneau 16 pt. Op één ronde: 4. KaersVerhaeghen 22 pt.; 5. Falck HansenPiemontesi 21 pt.; 6 van Buggenhoutvan Vlockhoven 8 pt.; 7. VroomenRaes 4 pt. Op twee ronden: 8. GuerraOlmo 16 pt.; 9. NayeSeynave 6 pt.; 10. DayenLapebie 5 pt.; 11. J. van KempenBraspenninx 2 pt. Op drie ronden: 12. DegreefThyssens 21 punten. Op vier ronden: 13. SmetsMartin 13 pt. Op vijf ronden: 14. MerschSavelberg 6 punten. Op zes ronden: 15. De BaetsHürtgen 0 punten. Op negen ronden: 16. SchepersHuts 0 punten. Automobilisme. NEDERLAND IN DE RALLYE MONTE CARLO. Mr. P. L. H. Lamberts Hurrelbrinck schrijft ons: Het kleine Nederland bezet met zijn 26 equipes de derde paats op de deelnemers lijst, waarop de verschillende landen de namen hunner landgenooten geplaatst heb ben. Frankrijk brengt slechts 3 equipes meer en Engeland slechts 10 meer. Na Holland met zijn meer dan kwart honderd inschrij- We leeren de kat niet bij de vo gelkooi te komen, daarom hebben we Bello er in gezet. Zoodra hy er niet meer bij durft te komen, koo- pen we een kanarie! vers volgen Roemenië en Hongarije, ieder met 6 equipes. Dit teekent de rol, die Neder land tegenwoordig in de internationale autosport speelt. Behalve te Amsterdam, uit welke plaats natuurlijk vele landgenooten starten, vindt men Nederlandsche deelnemers op de verst afgelegen startplaatsen: Palermo, Tallinn, Umea, Koningsbergen en Stavanger. Tallinn: van Strien (Ford). Umea: Bakker SchutMutsaerts (Lincoln Zephyr)Habnit (Ford)'; Cornelis (D.K.W.); GatsonidesSanders (Hillman). Stavanger: van Beeck Calkoen (Ford); Buiskool (Lincoln Zephyr); Jacobsde Boer (Buick), Palermo: Dr. Sprenger van Eyk (Lincoln Zephyr); Zeehuisen (B.M.W.); Koopman (Fiat); van der Hoek (Packart). Königsberg: W. Oosten (M.G.) Amsterdam: Jkvr. van Vredenburch gravin van Limburg Stirum (Ford); Wester manSmalt (Ford); Hofmans (Ford); BuyzeStemerdink (D.K.W.); baron van Heemstra (Fiat); Schade (Ford); Verham men van Keuen—Sillevis (Opel); mr. Nyen- bandring de Boer (Lincoln Zephyr); jhr. Barchman Wuyters (Packard); Hertzberger (Graham); Brugmanvan Doorn (Ford); van de Weerd (Bedford reiswagen); Beurs (Mercedes-Benz Diesel reiswagen). Deze 26 Nederlandsche deelnemers zullen dus op 13 verschillende merken de Rallye ryden, waaronder Ford de eereplaats met 8 wagens inneemt: Ford 8, Lincoln Zephyr 4, Fiat 3, Packard 2, D.K.W. 2 en verder B.M.W., Hillman, Buick, Opel, Graham, M.G., Bedford en Mercedes ieder één. Tot dusverre waren Engeland en Frank rijk de steunpilaren waarop het succes van de Rallye Monte Carlo rustte, thans heeft zich het kleine Nederland daarbij gevoegd en speelt het zijn hoofdrol naast de twee groote autolanden in het „Wereldkampioen schap van het Internationaal Toerisme". Is dit niet opmerkeijk voor een zoo klein land met daarenboven slechts één enkele auto- fabriek? Die eervolle plaats, die Holland zich ver overd heeft, bij een gebeurtenis op autoge bied, waarbij alle landen van Europa be trokken zijn, dankt het aan twee groote lichamen in ons land de N.V. Nederland sche Ford Automobiel Fabriek en de K.N.A.C. De Nederlandsche Ford Automobiel Fa- brieg is ontegenzeggelijk de pionier geweest, de grondlegger van de buitengewone be langstelling, die ieder jaar steeds meer door Nederlandsche automobilisten voor de Rallye Monte Carlo aan den dag wordt ge legd. Toen de K.N.A.C. zich nog weinig aan het sportwezen liet gelegen liggen en de Nederlandsche deelnemers aan de Rallye op zich zelf aangewezen waren, vonden de Ford-rijders steun bij de Nederlandsche Ford Automobiel Fabriek, die hen in ver binding bracht met de internationale Ford Service, die zich over de geheele wereld vertakt. In alle landen, die de rijders door trokken, werden de hoofdkantoren der Ford Organisatie op de hoogte gesteld en deze op hun beurt waarschuwden weer alle Ford- dealers langs de route. Zoo vonden de Ford- rijders op hun weg naar het hooge Noorden en naar het diepe Zuiden overal, tot in de verste uithoeken van Europa, van Poolcir kel tot Balkan, de hulp en steun, die zij in die onherbergzame streken noodig hadden. Kaarten en aanwijzingen van minst onbe gaanbare routes lagen overal voor hen ge reed evenals inlichtingen omtrent plaatse lijke omstandigheden, die juist in dergelijke streken van zoo onschatbaar gewicht zijn. Kortom, de Ford Service, die over de geheele wereld voor alle Ford-rijders steeds en overal ten dienste staat, werkte voor de Rallye-ryders op volle kracht, gedurende dag en nacht. Nergens voelden deze zich ver laten of aan hun lot overgelaten. Dit werkte stimuleerend op de deelname, ieder jaar namen meer Nederlandsche rijders aan de Rallye Monte Carlo deel, die zich naar de vaste startplaatsen over de moeilijkste en onbegaanbaarste trajecten durfden wagen en het blijft een onomstootelijk feit, dat aie eerste massadeelname van Nederlandsche automobilisten bijna uitsluitend uit de krin gen van Ford-rijders werd gerecruteerd. Toen de K.N.A.C. zich meer intensi?f met de sportzijde van het automobilisme ging bemoeien volgde zij het pad door de Nederlandsche Ford Automobie Fabriek ge baand en breidde dit uit tot een breeden weg, waarop zij alle automobilisten, onver schillig welk merk zij bereden, den weg wees. Evenals Ford door zijn internationale organisatie in staat is aan Ford-ryders over de geheele wereld service te bieden, zoo be schikt ook de K.N.A.C. door hare interna tionale relaties met alle buitenlandsche autn- mabielclubs over de middelen om hare leden overal ter wereld behulpzaam te zijn. De sportcommissaris der K.N.A.C., de heer WickevoortCrommelin, heeft zich in kor ten tyd in de internationale autosportwereld geheel ingewerkt en bij belangrijke sport gebeurtenissen in het buitenland, waaraan Nederlandsche automobilisten deelnemen, zorgt hij voor hunne belangen. Ik geloof niet, dat er één nationale auto mobielclub in Europa is, die zich zooveel moeite voor de Rallye Monte Carlo geeft als de K.N.A.C. De belangen der Nederlandsche deelnemers worden centraal verzorgd van uit Den Haag. Daar hebben in het club-ge bouw der K.N.A.C., bijeenkomsten plaats, waar alle deelnemers, die over eenige weken over Europa zulen uitzwermen naar hun verschillende startplaatsen, elkaar leeren kennen; daar zorgt de K.N.A.C., dat een voor het verkeer afgesloten rijweg voor de deelnemers open staat om zich te oefenen op de eindproef, die te Monte Carlo zal ver reden worden. En de deelnemers weten, dat te Monte Carlo de sportcommissaris der K.N.A.C. aanwezig zal zyn om hunne belan gen aldaar te behartigen. Zoo werken in Nederland twee groote lichamen, de Nederlandsche Ford Automo biel Fabriek en de K.N.A.C., ieder op eigen terrein voor de belangen van de Nederland sche deelnemers. Het resultaat hiervan is, dat het kleine Nederland met zyn 26 in schrijvingen op de derde plaats onder de deelnemende landen staat en tezamen met Engeland en Frankrijk de drie hoofdpijlers vormt, waarop het succes van de Rallye Monte Carlo rust

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 7