W0 I
rzz tïïs.
Ziek van verkoudheid?
ampo
n
De schaatsen uit het vet.
Als het blijft vriezen, rijden we streks.
Glimlachje
Voetb a L
RECTIFICATIE.
In den competitiestand van de 2e klasse A
in ons blad van gisteren zijn enkele foutjes
geslopen, terwijl de vereeniging West-Frisia
(Enkhuizen) is weggevallen, waardoor deze
stand natuurlijk onvolledig was.
Wij plaatsen daarom den juisten stand
nog even over. Deze luidt:
Hilversum 13 10 1 2 31—15 21
Velox 13 0 3 1 25—14 21
Zeeburgia 13 8 3 2 31—12 19
Hercules 12 5 4 3 2926 14
0 S V 12 6 1 3 3228 13
wi.C. 12 4 3 5 19—16 11
Vriendenschaar 12 4 3 5 21—23 11
Z.V.V. 13 2 3 8 16—31 7
West-Frisia 12 2 2 8 18—38 6
O.V.V.O. 12 0 1 11 9—28 1
In de jeugd-afdeeling van het Alcmaria-
kamp worden de laatste paar weken nogal
fouten gemaakt, die we voor den goeden
gang van zaken even meenen te moeten
recht zetten.
Vorige week werd vermeld, dat zoowel
Alcmaria a als Alcmaria c op eigen terrein
met 3—2 wonnen, respectievelijk van Alkm.
Boys a en Uitgeest a.
Wel won Alcmaria c met 3—2 van Uit
geest a, doch Alcmaria a verloor met dezelf
de cijfers van Alkm. Boys a.
Thans werd vermeld, dat de Alcmaria b-
adspiranten op eigen veld er Alkm. Boys b
met 3—0 onder wist te houden; dit moet ech
ter zijn: Alcmaria b won met 2—1 van net
bezoekende Schoorl a.
WIE LEIDT Dl'ITSCHLAND
NEDERLAND?
De Duitsche voetbalbond heeft een lijst
opgesteld met een drietal namen van
scheidsrechters, die voor het leiden van den
landen wedstrijd Duitschland—Nederland, op
31 Januari a.s. te Dusseldorf te spelen, in
aanmerking komen.
Op deze lijst, staan in deze volgorde ver
meld de heeren Leclercq (Frankrijk), Christ
(Tsjechoslowakije) en Barlassini (Italië).
Dezer dagen zal, nadat het advies van den
K.N.V.B. ia ingekomen, een beslissing wor
den genomen, wie de ontmoeting zal leiden.
LANGS DE N. H. V. B.-VELDEN.
Vorst Thialf en „griep" doen zeer
veel afbreuk aan het program
ma. Normale uitslagen; alleen
Ilirkshorn I laat zich by Koedijk
II verrassen.
De plotselinge entree van vorst Thialf
en de nog steeds heerschende griep hebben
tot gevolg gehad, dat vele terreinen werden
afgekeurd en diverse ontmoetingen
moesten worden uitgesteld. Er is dan ook
vanzelfsprekend weer veel afbreuk aan het
samengestelde programma gedaan en we
kregen vrijwel uit iedere afdeeling een en
kelen uitslag binnen; alleen de tweede
klasse D maakte hierop een uitzondering
en liet er zelfs nog een drietal zien.
Ook nu waren de verrichtingen weer vrij
normaal en kwamen, zooals ze reeds bij
voorbaat denkbeeldig waren. Alleen Koedijk
II zorgde voor een attractie door Dirkshorn
1 maar liefst met 63 te slaan, wat van de
Koedijk-reserves ongetwijfeld een zeer
mooie prestatie is te noemen.
In de eerste klasse A
zien we alleen het resultaat van C.S.V I
tegen Beemster I. waarbij de punten netjes
werden gedeeld (2—2), waarbij beide ploe
gen dus een kostbaar punt ten aanzien
van da onderste plaats, incasseerden, zooals
de stand dit laat zien:
o.s.v. m
Z.F.C. IV
Bergen I
W.F.C. IV
Beemster I
Z.V.V. ra
Alcmaria IV
C.S.V. I
Vrone I
11
9
10
10
10
10
10
10
10
8 2 1 45—24 18
7 0 2 32—16 14
7 0 3 41—17 14
3 3 4 29—35 9
3 3 4 27—36 9
4 0 6 31—36 8
3 2 5 27—37 8
2 3 5 23—30 3
1 1 8 30-53 3
De tweede klasse B
liet enkel het treffen van W.F.C. VI teger
Alkmaarsche Boys III zien. Vooraf hadden
we de rood-witten kenbaar gemaakt, dat er
gewonnen kon en moest worden. Erg ge
makkelijk zou het echter niet gaan, want
hooger geplaatste W.F.C.-elftallen waren
vrij van spelen gekomen en zoo zag men
een W.F.C. VI op z'n sterkst tegenover zich
geputst. De geblokten wilden schijnbaar
hun mooie kans behouden, want er werd
juist met 12 gewonnen en op de ranglijst
was uitgeloopen. Bravo rood-witten, uw
positie is thans heel mooi, zooals onderstaan
de stand laat zien:
9 1 3 43—27 19
12 8 2 4 38—20 14
12 6 2 4 26-28 14
9 6 12 15— 7 13
10 5 1 4 33—24 11
11 4 2 5 32—29 10
10 2 4 4 22—32 8
10 3 2 5 24—37 8
11 1 4 6 11—25 6
10 1 3 6 12—33 5
De tweede klasse D
liet nog ccn flinke bezetting zien. Het lei
dende Egmondsche Boys I was bü Akersloot
I op visitq; en gaf het eerste treffen in Eg-
mond zeer veel spanning en een benauwd
eindresultaat, thans waren de leiders op
hun qul vive en zorgden dat er in t geheel
geen spanning kwam, Ja, conserveerden
zelfs de gastheeren met een 1—9-uitslag.
Het zat de Egmonders nog mee ook, want
de grootste concurrent (M.E.V.O. I) werd
nog net geklopt m v v O I zou
Dat het by Oudorp I—M.E.V.O. I zou
spannen, hadden we reeds
Het Manitniit laat dit inmiddels zien.. Nog
«ooi «W
voanen een kleinen en benauwden 1-2-
voorsprong. Toen werd het nog gelijk, ter
Alkm. Boys III 13
K.V.V. rv
Westzaan II
Z.V.V. IV
Uitgeest II
Assendelft III
Z.F.C. VI
WJLC. I
R.C.Z. II
W F.C. VI
timchen hui, k.n, ook ïïhh 1116
Egm. Boys I
Oudorp I 9 *7 IJ i 4913 20
Koedijk I 9 7 n o 34~"22 14
M.E.V.O. I 9 33-22 14
Alkmaar n 7 4 Q l l]~9 13
Akersloot I 12 2 9 o o!~12 8
Alkm. Boys IV 7 l 2 8
Alcmaria V 9 7 n 10—31 4
D.T.S. II 11 0 f ,1 16~35 4
11 0 1 10 1743 j
he! VC.rraSSinR Zien ^KoedTk Ïl^en
dUkïï* Dirkshorn l waarbij de Koe-
jk-reserves er in slaagden Dirkshorn met
nTrJ aa,LHetrMultaat valt ons van
Dirkshorn geducht tegen.
Ook Alkmaar III blijft in de runni™
Be"geJengS*Wittesü_nhet °P beZOek
zond. 0-nederlaag naar huis
stand is hier thans:
De
Ursem I
Schoorl n
Koedijk II
Dirkshorn I
Alkmaar III
M.E.V.O. II
Bergen II
Vrone II
Egm. Boys n
11
9
12
9
9
10
10
11
11
1
1
3
2
2
2
3
3
1
3
2
4
2
2
5
5
6
8
34—26
32—19
28—27
38—22
36—22
14—32
23—25
28—50
26—36
In de vierde klasse F
noteeren we de 02-overwinning van het
leidende Oudorp II bij Akersloot II, zoodat
de stand er hier als volgt uit ziet-
Oudorp II
Alkmaar IV
•V. ra
D.T.S. ra
Akersloot II
Alkm. Boys
M.E.V.O. III
1
5
4
3
2
2
0
2
0
0
1
1
0
0
0
1
2
2
5
3
8
23—6
43—9
22—17
22—23
15—24
13—14
11—57
12
10
3
7
5
4
0
Dimpo 10 de neus en Dampo inademen.
Poi M. Doot >0 et
Bij Apoth. «o Drogisten.
DE SCHORSING VAN HAMSTRA.
Wy hebben de vorige week melding ge
maakt van het feit, dat het Alcmaria-lid
S. Hamstra geschorst was tot 1 September
van dit jaar, zulks wegens natrappen van
een tegenstander en voor ongepaste opmer
kingen aan het adres van den scheidsrech
ter in den wedstrijd H. F. C.—Alcmaria.
Deze zeer zware straf hadden wy niet
verwacht en wij gelooven, dat niemand dit
verwacht heeft. Na het gebeurde hebben
wy verschillende personen gesproken, die
den wedstryd, evenals wy, hadden byge-
woond. En zeer algemeen, zelfs zonder uit
zondering, meende men, dat de straf van
Hamstra hoogstens uit een waarschuwing
zou bestaan. Wy voor ons hadden gerekend
op een schorsing van één of twee wedstrij
den.
En wy hebben ons buitengewoon ver
wonderd over het „natrappen".
Dat vooral hebben wy nog eens nagegaan
en wy meenen hier nog eens duidelijk te
moeten uiteenzetten, wat dat „natrappen"
geweest is.
Een H. F. C.-er 't gebeurde een 10 mi
nuten na de rust had den bal en dreef
dezen op. Hamstra speelde achter hem aan,
kwam naast hem en zette den voet voor den
bal, zoodat deze in zyn bezit kwam. Het
directe gevolg was, dat beide spelers vielen,
de H. F. C.-er over de beenen van Hamstra.
Dat noemde de scheidsrechter natrappen
en daarom kreeg Hamstra een waarschu
wing.
Weer tien minuten later drong v. Wie-
ringen door de H. F. C.-defensie heen, en
werd ten val gebracht. Een zeer duidelyk
geval van haken. Toen maakte Hamstra
tegenover zyn aanvoerder de opmerking:
„Je mag hier alles", daarmee natuurlijk
bedoelende, dat de H. F. C.-ers alles moch
ten. Inderdaad was dit een niet-geoorloofde
opmerking, want de leider werd er in be-
critiseerd. En waar de scheidsrechter, luis
terende naar den bekenden naam Franco,
zich in de onmiddeliyk nabyheid van Ham
stra bevond en deze uitdrukking hoorde,
gelastte die hem, het veld te verlaten. Tot
twee keer toe vroeg Hamstra om de reden
van deze straf, welke reden de heer Franco
verzweeg.
Wy zaten op de tribune tusschen H. F. C.-
ers in, die zich voortdurend ergerden aan
het optreden van den scheidsrechter en die
van het gebeurde totaal niets begrepen.
Evenmin als wy trouwens.
Intusschen was de verwijdering van Ham
stra een feit en deze kreeg toen de gelegen
heid. om een schriftelyk verweer m te
dienen, terwyi hy op eersten Kerstdag
voorloopig geschorst werd. En zonder dat
Hamstra iets hoorde, kreeg hy Maandag 4
Januari bericht van zyn schorsing tot 1
De strafcommissie had het niet nood'.g
gevonden, om Hamstra te hooren en gaf
zonder meer deze zware straf.
Wij hoorden dezer dagen, dat Alcmaria s
voorzitter naar het bondsbureau is geweest,
om revisie van het vonnis" te krygen, ter
wijl Hamstra nogmaals geschreven hee
teneinde in beroep te kunnen kome"te^n
de straf en zoo mogelyk persoonlyk ge
hoord te mogen worden.
Wat het resultaat van deze actie zal zyn,
weten w" niet. Wy hopen, dat de beroeps
weien wy n« v j behandeien
£„d"ic komen. 1.1 de rtrtf ong«mot,..erd
h°Meer'willen wy er voorloopig niet van
zeggen. Slechts dit mag nog worden opge-
merkt: al. de rekent
serieus ^^^Youding van den
T1? hter En zij zal dan met ons tot de
scheidsrechter tn de scheidsrechter
Stof nite heeft meegewerkt tot het
geMeUnde°iicht - en terecht! - van de spe-
Iers dat zy zich behoorlyk gedragen en
2 weten te beheerschen. Maar men mag
dan ook eischen, dat de scheidsrechter zich
behoorlyk gedraagt en er voor waakt, de
spelers te prikkelen.
Dat laatste is juist tegenwoordig van het
allergrootste belang, nu de bond niet bang
is voor zware straffen.
Tenslotte meenen wy te moeten opmer
ken, dat het teekenend is, hoe weinig on
gerechtigdheden er gebeuren, als een goed
fluitist de leiding heeft en dat de zwakke
leiders slechts met zeer drastische maat
regelen den wedstryd kunnen laten uitspe
len.
WEDSTRIJDPROGRAMMA VOOR
ZONDAG A.S.
Afdeeling I
le klasse.
CWXerxes
ADOExcelsior
A j axStormvogels
DFCBlauw-Wit
DHCRCH
2e klasse A
ZWWest-Frisia
OSVZeeburgia
Velox—OWO
VriendenschaarWFC
HilversumHercules
2e klasse B.
AFC—'t Gooi
De KennemersHFC uitgesteld
HRC—BFC
EDOAlcm. Victrix (M. J. Boas)
De SpartaanBloemendaal
3e klasse A.
Alkmaar—Assendelft (G. J. v. Mansom)
Alkm. BoysSucces (C. D. Swart)
PurmersteynHelder
HollandiaZaandijk
Beverwijk—Kinheim
3e klasse B.
DJKHalfweg
DWVJan Hanzenkwartier
Sch i nkelh a venDEC
TOG—WMS
De ZeemeeuwenDe Meteoor
4e klasse A.
MFC—DTS
TexelW atervogels
BKC—Andyk
StrandvogelsNieuwe Niedorp
4e klasse B.
QSCMeervogels
KW—Uitgeest
VerkadeWestzaan
Reserve 2e klasse A.
Alcm. Victrix 2Blauw-wit 3
Luc Schmidt)
WFC 2—Ajax 3
HFC 2—KFC 2
AFC 2—DWV 2
Reserve 2e klasse B.
WMS 2—Zeeburgia 3
De Volewyckers 2TOG 2
De Spartaan 3VSV 2
De Kennemers 2ZW 2
DWS 2—OSV 2
Reserve 3e klasse A.
Alcm. Victrix 3Hollandia 2
(W. J. Annijas)
Helder 2—HRC 2
West-Frisia 2Alkmaarsche Boys 2
(J. P. Wieringa)
Reserve 3e klasse B.
SCA 2—AFC 3
ZFC 3Purmersteijn 2
DWS 3—KW 2
Assendelft 2—QSC 2
Afdeeling II.
le klasse.
KFC—DWS
HaarlemHermes-DVS
VSV—VUC
SpartaZFC
HBCFeyenoord
Afdeeling III.
le klasse.
NECWageningen
Enschedesche BoysTubantia
ZAC—PEC
HeraclesAGOW
Go AheadEnschede
Afdeeling IV.
MW—NAC
NOADJuliana
BleijerheideBW
RoermondEindhoven
Afdeeling V.
le klasse.
Achilles—Hoogezand
VeendamBe Quick
FrieslandHSC
IJssport.
Weerverwachting: matige
tot zwakke Oostelijke tot Zui-
delykewind; droogweer, lich
te vorst des nachts, overdag
temperatuur om het vries
punt.
Weeroverzicht: Aanvanke
lijk nog weinig verandering
in den toestand te voorzien.
Een paar graden vorst gedurende enkele
dagen. En de ysclubbesturen worden wak
ker. Reeds gaat men naar de baan, om te
zien, hoe dik het ys al is en of de mogelijk
heid van rijden reeds bestaat. En meteen
worden de schaatsen opgezocht, de ijzers
ontvet, het leerwerk gecontroleerd!
Want ieder wil klaar zyn, als het start
schot klinkt.
Natuurlijk rijdt men in Friesland en
Groningen al. En natuurlijk zyn in deze
twee provincies de eerste wedstrijden al
aangekondigd.
Zoo gauw is Noordholland er niet by, om
dat de ijsbanen nog niet sterk genoeg zyn.
Maar ook hier is men actief en tracht men
zoo spoedig mogelyk de banen te openen.
Op de tennisbanen.
Om te beginnen, zal men vanavond op de
ondergespoten tennisbanen van het gemeen
telijk sportpark kunnen ryden.
Natuurlyk is dat geen ideale ysbaan,
maar toch is de vlakte groot genoeg, om er
menigen slag te slaan. En ongetwijfeld zul
len zeer velen van deze gelegenheid profi-
teeren.
En morgen of overmorgen al eenigszins
geoefend op de groote banen kunnen rijden.
De Quint.
De groote vlakte in den Kraspolder, de ys
baan de Quint, heeft altijd het groote voor
deel, dat zy geheel open ligt. Daardoor is
deze baan in den regel iets eerder beryd-
baar dan de banen, die in de luwte liggen.
Dat kan zyn nadeel hebben, als de vorst in
valt met harden wind, want dan wordt het
ys spoedig hobbelig. Dat is thans niet het ge
val Er was geen wind en de zeer groote baan
ligt er als een gladde spiegel tusschen de
dijken.
De Quint is bijna berijdbaar. En by door
gaand vriezend weer zal ze morgenmiddag
voor de leden der Alkm. IJsclub en de IJs
club Omval worden opengesteld.
Het bestuur heeft gemeend, de baan niet
voor anderen open te moeten stellen, omdat
dan een te groote stroom schaatsenrijders
zou kunnen komen en de baan dan stuk ge
reden zou kunnen worden.
Van de andere banen in onze omgeving
is ons nog niets bekend, maar ongetwijfeld
zullen de bestuurderen ook daar actief zijn
en weldra hun ijsberichten lanceeren.
Zwemmen.
DE TOURNEE NAAR INDIE GAAT
NIET DOOR.
Beslissing van het K.N.Z.B.-bestuur.
Naar wij vernemen, heeft het dagelijksch
bestuur van den Koninklijken Nederland-
schen Zwem bond in zijn gisteravond gehou
den bijeenkomst besloten den Neder-
landsch-Indischfen Zwembond te berichten,
dat het geen kans heeft gezien aan de
eischen, door den N.I.Z.B. met betrekking
tot een eventueele tournee van Nederland-
sche zwemsters naar Indië gesteld, te vol
doen. Er was, naar men zich herinnert, ge-
eischt, dat alle vijf uitgenoodigde meisjes
onder één leidster zouden komen.
De tournee zal dus thans geen doorgang
vinden.
WILLY DEN OUDEN EN
ANNIE TIMMERMANS TE OSLO.
Fraaie resultaten van onze land-
genooten.
De R.D.Z.-zwemsters Willy den Ouden en
Annie Timmersmans zwommen Maandag
avond te Oslo, waar zij fraaie successen
boekten.
Willy den Ouden wist de 100 meter vrije
slag te winnen in den goeden tijd van 1 min.
6.4 sec., terwyl haar clubgenoote tweede
werd in 1 min. 9.8 sec.
Onze landgenooten namen ook nog deel
aan het nummer 100 meter rugslag. Hier
noteerde Willy den Ouden een tijd van 1
min. 21.7 sec., terwijl Annie Timmermans
er 1 min. 26 sec. over deed.
Wielrennen.
DE ZESDAAGSCHE TE BRUSSEL.
De eerste avond.
Op den eersten avond van den Zesdaag-
sche te Brussel bestond er weinig belang
stelling. De sprints van één uur werden ge
wonen door Falck Hansen, Degreef, Jan
Aerts, Kaers, Martin en Savelberg.
De sprints van drie uur door: Bruneau,
Mersch, Kaers, Deneef, Brueneau en De-
bruyeker.
De neutralisatie.
By de neutralisatie om zes uur vanochtend
was de stand als volgt:
Aan den kop: 1. AertsDebruycker 26
pt.; 2. SchönDeneef 19 pt.; 3. Wambst
Brueneau 16 pt.
Op één ronde: 4. KaersVerhaeghen 22
pt.; 5. Falck HansenPiemontesi 21 pt.; 6
van Buggenhoutvan Vlockhoven 8 pt.; 7.
VroomenRaes 4 pt.
Op twee ronden: 8. GuerraOlmo 16 pt.;
9. NayeSeynave 6 pt.; 10. DayenLapebie
5 pt.; 11. J. van KempenBraspenninx 2 pt.
Op drie ronden: 12. DegreefThyssens
21 punten.
Op vier ronden: 13. SmetsMartin 13 pt.
Op vijf ronden: 14. MerschSavelberg
6 punten.
Op zes ronden: 15. De BaetsHürtgen
0 punten.
Op negen ronden: 16. SchepersHuts
0 punten.
Automobilisme.
NEDERLAND IN DE
RALLYE MONTE CARLO.
Mr. P. L. H. Lamberts Hurrelbrinck
schrijft ons:
Het kleine Nederland bezet met zijn 26
equipes de derde paats op de deelnemers
lijst, waarop de verschillende landen de
namen hunner landgenooten geplaatst heb
ben. Frankrijk brengt slechts 3 equipes meer
en Engeland slechts 10 meer. Na Holland
met zijn meer dan kwart honderd inschrij-
We leeren de kat niet bij de vo
gelkooi te komen, daarom hebben
we Bello er in gezet. Zoodra hy er
niet meer bij durft te komen, koo-
pen we een kanarie!
vers volgen Roemenië en Hongarije, ieder
met 6 equipes. Dit teekent de rol, die Neder
land tegenwoordig in de internationale
autosport speelt.
Behalve te Amsterdam, uit welke plaats
natuurlijk vele landgenooten starten, vindt
men Nederlandsche deelnemers op de verst
afgelegen startplaatsen: Palermo, Tallinn,
Umea, Koningsbergen en Stavanger.
Tallinn: van Strien (Ford).
Umea: Bakker SchutMutsaerts (Lincoln
Zephyr)Habnit (Ford)'; Cornelis (D.K.W.);
GatsonidesSanders (Hillman).
Stavanger: van Beeck Calkoen (Ford);
Buiskool (Lincoln Zephyr); Jacobsde
Boer (Buick),
Palermo: Dr. Sprenger van Eyk (Lincoln
Zephyr); Zeehuisen (B.M.W.); Koopman
(Fiat); van der Hoek (Packart).
Königsberg: W. Oosten (M.G.)
Amsterdam: Jkvr. van Vredenburch
gravin van Limburg Stirum (Ford); Wester
manSmalt (Ford); Hofmans (Ford);
BuyzeStemerdink (D.K.W.); baron van
Heemstra (Fiat); Schade (Ford); Verham
men van Keuen—Sillevis (Opel); mr. Nyen-
bandring de Boer (Lincoln Zephyr); jhr.
Barchman Wuyters (Packard); Hertzberger
(Graham); Brugmanvan Doorn (Ford);
van de Weerd (Bedford reiswagen);
Beurs (Mercedes-Benz Diesel reiswagen).
Deze 26 Nederlandsche deelnemers zullen
dus op 13 verschillende merken de Rallye
ryden, waaronder Ford de eereplaats met
8 wagens inneemt: Ford 8, Lincoln Zephyr
4, Fiat 3, Packard 2, D.K.W. 2 en verder
B.M.W., Hillman, Buick, Opel, Graham,
M.G., Bedford en Mercedes ieder één.
Tot dusverre waren Engeland en Frank
rijk de steunpilaren waarop het succes van
de Rallye Monte Carlo rustte, thans heeft
zich het kleine Nederland daarbij gevoegd
en speelt het zijn hoofdrol naast de twee
groote autolanden in het „Wereldkampioen
schap van het Internationaal Toerisme". Is
dit niet opmerkeijk voor een zoo klein land
met daarenboven slechts één enkele auto-
fabriek?
Die eervolle plaats, die Holland zich ver
overd heeft, bij een gebeurtenis op autoge
bied, waarbij alle landen van Europa be
trokken zijn, dankt het aan twee groote
lichamen in ons land de N.V. Nederland
sche Ford Automobiel Fabriek en de
K.N.A.C.
De Nederlandsche Ford Automobiel Fa-
brieg is ontegenzeggelijk de pionier geweest,
de grondlegger van de buitengewone be
langstelling, die ieder jaar steeds meer door
Nederlandsche automobilisten voor de
Rallye Monte Carlo aan den dag wordt ge
legd. Toen de K.N.A.C. zich nog weinig aan
het sportwezen liet gelegen liggen en de
Nederlandsche deelnemers aan de Rallye
op zich zelf aangewezen waren, vonden de
Ford-rijders steun bij de Nederlandsche
Ford Automobiel Fabriek, die hen in ver
binding bracht met de internationale Ford
Service, die zich over de geheele wereld
vertakt. In alle landen, die de rijders door
trokken, werden de hoofdkantoren der Ford
Organisatie op de hoogte gesteld en deze op
hun beurt waarschuwden weer alle Ford-
dealers langs de route. Zoo vonden de Ford-
rijders op hun weg naar het hooge Noorden
en naar het diepe Zuiden overal, tot in de
verste uithoeken van Europa, van Poolcir
kel tot Balkan, de hulp en steun, die zij in
die onherbergzame streken noodig hadden.
Kaarten en aanwijzingen van minst onbe
gaanbare routes lagen overal voor hen ge
reed evenals inlichtingen omtrent plaatse
lijke omstandigheden, die juist in dergelijke
streken van zoo onschatbaar gewicht zijn.
Kortom, de Ford Service, die over de geheele
wereld voor alle Ford-rijders steeds en
overal ten dienste staat, werkte voor de
Rallye-ryders op volle kracht, gedurende
dag en nacht. Nergens voelden deze zich ver
laten of aan hun lot overgelaten. Dit werkte
stimuleerend op de deelname, ieder jaar
namen meer Nederlandsche rijders aan de
Rallye Monte Carlo deel, die zich naar de
vaste startplaatsen over de moeilijkste en
onbegaanbaarste trajecten durfden wagen
en het blijft een onomstootelijk feit, dat aie
eerste massadeelname van Nederlandsche
automobilisten bijna uitsluitend uit de krin
gen van Ford-rijders werd gerecruteerd.
Toen de K.N.A.C. zich meer intensi?f
met de sportzijde van het automobilisme
ging bemoeien volgde zij het pad door de
Nederlandsche Ford Automobie Fabriek ge
baand en breidde dit uit tot een breeden
weg, waarop zij alle automobilisten, onver
schillig welk merk zij bereden, den weg
wees. Evenals Ford door zijn internationale
organisatie in staat is aan Ford-ryders over
de geheele wereld service te bieden, zoo be
schikt ook de K.N.A.C. door hare interna
tionale relaties met alle buitenlandsche autn-
mabielclubs over de middelen om hare leden
overal ter wereld behulpzaam te zijn. De
sportcommissaris der K.N.A.C., de heer
WickevoortCrommelin, heeft zich in kor
ten tyd in de internationale autosportwereld
geheel ingewerkt en bij belangrijke sport
gebeurtenissen in het buitenland, waaraan
Nederlandsche automobilisten deelnemen,
zorgt hij voor hunne belangen.
Ik geloof niet, dat er één nationale auto
mobielclub in Europa is, die zich zooveel
moeite voor de Rallye Monte Carlo geeft als
de K.N.A.C. De belangen der Nederlandsche
deelnemers worden centraal verzorgd van
uit Den Haag. Daar hebben in het club-ge
bouw der K.N.A.C., bijeenkomsten plaats,
waar alle deelnemers, die over eenige weken
over Europa zulen uitzwermen naar hun
verschillende startplaatsen, elkaar leeren
kennen; daar zorgt de K.N.A.C., dat een
voor het verkeer afgesloten rijweg voor de
deelnemers open staat om zich te oefenen op
de eindproef, die te Monte Carlo zal ver
reden worden. En de deelnemers weten, dat
te Monte Carlo de sportcommissaris der
K.N.A.C. aanwezig zal zyn om hunne belan
gen aldaar te behartigen.
Zoo werken in Nederland twee groote
lichamen, de Nederlandsche Ford Automo
biel Fabriek en de K.N.A.C., ieder op eigen
terrein voor de belangen van de Nederland
sche deelnemers. Het resultaat hiervan is,
dat het kleine Nederland met zyn 26 in
schrijvingen op de derde plaats onder de
deelnemende landen staat en tezamen met
Engeland en Frankrijk de drie hoofdpijlers
vormt, waarop het succes van de Rallye
Monte Carlo rust