Het groene oog van Baa-AI.
Turkije, een land met toekomst.
LIMMEN
EGMOND AAN ZEE
HEM
Ook voor Nederlanders is hier een arbeidsterrein
Een vertegenwoordiger der Philips-
fabrieken aan het woord.
LUCMTKRUISE RS
VOOR SOESTERBERG.
Zestien vliegtuigen worden door
Fokker gebouwd.
Verkooping Houtwarenfabriek.
Door notaris J, P. Stuyt te Castricum
werd Woensdagmorgen 10 uur aangeboden
de Houtwarenfabriek „Subliem" met woon
huis en grond, groot 50.65 Aren, gelegen te
genover de bedevaartplaats atfh den Kapel-
weg, eigendom van J. A. Merks.
Voor deze verkooping was ongewoon groo-
te belangstelling.
Eerst werden aangeboden de machinerieën
waarbij naasting werd voorbehouden. Hier
van werd kooper de firma Freemeyer en
Wanna te Hoorn voor 310.
Vervolgens werd aangeboden: boerenwo
ning met 14 Aren grond, in bod op 1800;
grond, groot 11 Aren, in bod op 450; grond
groot 9.50 Aren, in bod op f 400; fabriek met
grond, groot 16.05 Aren, in bod op 2600;
totaal 5250.
Daar de combinatie niet werd gemijnd
was kooper de heer L. de Groot Sr. te Baarn
voor 5250.
De koop van de machineriën werd niet ge
gund, zoodat de fabriek intact blijft. De fa.
Freemeyer en Wanna te Hoorn kreeg 10 pCt.
voor zijn bod.
Uitslag étalage-wedstrijd.
De uitslag van den wedstrijd in étalage-
en gevelversiering, als onderdeel van de
feestelijkheden ter gelegenheid van het vor
stelijk huwelijk, was als volgt: le prijs J.
Jansma, Voorstraat; 2e prijs rpej. A. Belle
man, Westeinde; 3e prijs A. Wijker, Voor
straat; 4e prys C. Wijn, Voorstraat; 5e prijs
J. van der Pol, Julianastraat. Een eervolle
vermelding ontvingen C. Wijker, Voorstraat
en P. Zwart, Voorstraat, allen voor étalage
versiering.
Voor gevelversiering werd de le prijs toe
gekend aan G. Snoeks Sr., Voorstraat, de 2e
prijs aan KI. Kager, Pompplein. De jury
werd gevormd door mevr. A. M. Eyma
Boeke met de heeren P. Schotsman en J.
Petri.
Verlenging werkverschaffing,
De minister van sociale zaken heeft
goedgekeurd, dat de werkverschaffing, be
staande in egaliseeren van wegen en duinen,
beplanten van terreinen e.d. wordt voortge
zet, voorloopig tot 27 Maart 1937.
Loop der bevolking
De bevolking bestond op 1 Jan. 1936 uit
2982 personen, te weten 1548 mannen en
1434 vrouwen. In den loop van 1936 ver
meerderde de bevolking door vestiging met
62 mannen en 89 vrouwen en door geboorte
met 35 mannen en 19 vrouwen. De bevolking
verminderde door vertrek met 75 mannen
en 116 vrouwen en door overlijden met 19
mannen en 9 vrouwen. Op 1 Jan. j.L be
stond de bevolking dus uit 1551 mannen
en 1417 vrouwen, totaal 2968 perso
nen. Bij een totalen achteruitgang der bevol
king met 14 personen, vermeerderde het
aantal mannen met 3, terwijl het aantal
vrouwen verminderde met 17, Het eigenaar
dige mannen-overschot is dus nog sterker
geaccentueerd en is van 114 tot 134 gestegen.
Het geboortecijfer is precies even hoog
als in 1935. Het sterftecijfer daarentegen is
sterk teruggeloopen, namelijk van 45 tot 28.
Er werden 27 huwelijken voltrokken, terwijl
1 kindserkenning plaats had.
Maandag had de officiëele opening
plaats van de verbouwde O. L. school.
O. m. waren aanwezig B. en W., de archi
tect, de heer Saai van Alkmaar, opzichter
Bart, de aannemers en vele belangstel
lende ouders.
Burgemeester Honijk hield een ope
ningsrede en memoreerde de afwezigheid
wegens ziekte van het hoofd der school,
den heer Zwagerman. Architect en aan
nemers werden voor hun keurig werk
bedankt. Na afloop had nog een gezellige
bijeenkomst plaats in café Heymans.
Uw circulaire kwam
reeds in de prullemand;
Uw advertentie bracht
U menig nieuwen klant!
(Van onzen R.-redacteur.)
„Turkije is een land waar beslist een
groote toekomst in zit. Het heeft ener
gieke bewoners, die alles in het werk
stellen zooveel mogelijk en'tevens - in
een snel tempo te moderniseeren", aldus
sprak de heer de Voogd, adjunct-hoofd
van het Telefoondistrict Utrecht, die
dank zij de welwillende toestemming
van de P.T.T. de opdracht aanvaardde,
die de Philipsfabrieken hem hadden ge
geven teneinde een nader onderzoek in
te stellen naar de mogelijkheid de
werkzaamheden, die genoemde fabrie
ken reeds eenige jaren in Turkije uit
voeren, voort te zetten en wel op groo-
tere schaal.
Noviteiten.
Speciaal had men het vraagstuk op het
oog op welke wijze de draad als de radio
telefonie en telegrafie op moderne leest ge
schoeid zou kunnen worden.
„Tot dusverre was alles nog tamelijk pri
mitief over het geheel genomen. Sommige
plaatsen maakten een gunstige uitzondering,
zooals Ankara en Stamboel, die ongeveer
1000 gesprekken per dag met elkaar voer
den en de beschikking hadden over draag-
golftelefonie. Thans zal men waarschijnlijk
overgaan tot den meer modernen tele
foonkabel en andere noviteiten, bijvoor
beeld muziekcircuits, zullen ten uitvoer
worden gebracht. Op het gebied van den
omroep heeft men ook groote plannen. Voor
de lange golf zal een station worden ge
bouwd van 60120 Kw. en voor de korte een
van 20 Kw., die dit jaar gebouwd zullen
worden. Automatische telefooncentrales
kent men reeds, maar deze zijn zeer goed
voor uitbreiding vatbaar.
De Turken streven ernaar het land bij
uitnemendheid te worden voor de transit-
verbinding tusschen Europa en Azië, hetgeen
nu ook kan geschieden door Rusland, maar
zij stellen er grooten prijs op het geheele
verkeer naar zich toe te trekken.
Hervorming in Turkije.
Ook de vliegvelden zijn op radiogebied
gemoderniseerd. Stamboel en Ankara b.v.
hebben de beschikking over uiterst moderne
apparaten en de rest van de velden zal dra
volgen. Ook hier ligt voor Nederland nog
een arbeidsveld open.
In het algemeen ik zei het reeds is
Turkije aan het hervormen, niet in het minst
door de geweldige actie die de Ataturk, van
het begin zijner regeering af, gevoerd heeft.
De groote ommekeer heeft plaats gevonden
sinds men zich bevrijd wist van de wille
keur der sultans, terwijl ook een ingrijpen
in den toenmaligen gang van zaken op ker
kelijk gebied een merkbare verandering, in
den zin van verbetering, veroorzaakt heeft.
Ook ten aanzien van de landstaal heeft men
ingegrepen en thans spreekt men werkelijk
Turksch in tegenstelling met vroeger, toer.
in het gesprokene veel Perzisch en Arabisch
gebezigd werd.
Het is een geordend land geworden dat ik
thans als een bolwerk beschouw, gelegen
temidden van landen, waar men het mot
het begrip staatsorde niet zoo heel nauw
neemt. Een klein voorbeeld: Men zal beslist
geen uitgaven doen ten behoeve van den
Staat als zij niet op het budget voorkomen.
Het land is niet rijk. integendeel, men mag
wel zeggen dat het arm is.
Fatsoen.
Maar desondanks betaalt men zijn voor-
oorlogsche schulden. Weliswaar in een lang
zaam tempo, maar zij worden tenminste be
taald. Maar nog verder gaan de Turken. Zij
betalen ook de schulden van de landen die
op den huidigen dag niet meer in hun bezit
zijn, omdat zij hen zijn afgenomen na den
wereldoorlog, zooals bijvoorbeeld Macedo
nië. Zij beschouwen het alleen als eén plicht
die lasten toch zelf te blijven dragen, omdat
zij de verplichtingen hebben aangegaan,
toen die genoemde landen nog Turksch bezit
waren.
Onderwijs en leger.
Het onderwijs is zeer verbeterd. Vroeger
een land bij uitstek geschikt voor analphal-
beten, thans is dat percentage sterk gedaald.
In het alphabet is nu uniformiteit gekomen,
hetgeen het onderwijs ten goede is geko
men. Maar ook het leger is algeheel herzien.
Een sterke, goed gedisciplineerde weermacht
is tot stand gekomen terwijl ook de jeugd
min of meer militair wordt opgevoed. De
padvindersbeweging bloeit sterk in Turkije
en in het algemeen trekt men zich het lot
var. de jeugd sterk aan.
En dit alles is tot stand gekomen door het
prijzenswaardige initiatief van den Ataturk.
Een eenvoudig man die zich in een heel ge
woon café onder menschen van allerlei rang
en stand beweegt en onder de bevolking zeer
populair is. Het volk'is democratisch, zonder
meer. Partijen zijn er vrijwel onbekend en
feitelijk bestaat alleen de Volkspartij, het
geen niet wil zeggen dat het volk socialis
tisch of fascistisch is. Slechts democratisch.
Corruptie, die vroeger aan de orde van den
dag was in Turkije, bestaat eenvoudig niet
meer. Iedereen doet wat er van hem ver
langd wordt en er wordt hard gewerkt.
Snel arbeidstempo.
Een stad als Ankara bestond voor twaalf
jaar nog niet! Een plaats temidden van zand
verrezen, maar zeer modern gebouwd. Er
omheen is niet veel zaaks. Dorpen met krot
ten van huizen, maar ook dat zal in de toe
komst wel veranderen. Men is nog lang niet
au bout de zen latin!
Straten worden in een ommezien van tijd
geasfalteerd, terwijl ook het optrekken van
huizen zeer snel in zijn werk gaat. Zater
dagmiddag en Zondag wordt er ook gear
beid. Niet in het minst door het feit dat een
groot deel van de arbeiders van het slag zijn
dat wij met het woord „hannekemaaier" be
titelen.
Een vaste woning heeft hij dus vaak niet
en hij slaapt dan maar op een zak of iets
dergelijks, in het huis dat hij helpt zetten.
Kans voor de K. L. M.
Den heer Stephan, die hier zit om het
vliegwezen in moderner banen te leiden,
heb ik ook nog gesproken. Ook hij roemt de
energie van den doorsnee-Turk. Moderne
machines worden aangeschaft. Men gaat
over tot verlichting van de velden en uit
alles kon ik opmaken dat het hem zeer goed
bevalt en de Turksche regeering hem on
voorwaardelijk vertrouwt en tevens steunt.
Geen tegenwerking. De vliegerij is de hoog
ste post op het staatsbudget en men streeft
ernaar in contact te komen met andere
landen, tegen welk beginsel men vroeger
groote bezwaren koesterde.
De Air France doet op het oogenblik
moeite vasten voet te krijgen en daar ik
meen, dat de K. L. M. vroeger ook pogingen
in die richting aanwendde, is misschien nu
haar tijd gekomen! Waarbij nog komt de
omstandigheid dat deze maatschappij zeer
goed bekend is in Turkije.
Mijn totaalindruk... een land met een
zeer goede toekomst! Onk voor Neder'anders
is hier iets te verrichten.
JCetA 6L SxAool
Eg-
Jan.
De heer J. van 't Veer, vroeger te
mond aan Zee, is met ingang van 18
a.s. benoemd tot hoofd der openbare lagere
school te Steenwijkerwold.
JUBILEUM IN OUDSTE R.K. PAROCHIE.
Te Amsterdam.
De parochie „St. Nicolaas" binnen de
veste, welker gebied o.a. Zeedijk en Oude-
zijds Voorburgwal te Amsterdam omvat, is
niet alleen de meest romantische, doch
tevens de oudste parochie van de stad
Amsterdam. Rond het Oudekerksplein, waar
de eerste St. Nicolaaskerk is gebouwd, is
Amsterdam gegroeid. De drie kerken, welke
in dit deel der oude stad dicht bijeen staan,
zijn monumenten, die de geheele geschiede
nis van katholiek Amsterdam belichamen.
Aan de Oude kerk zijn de herinneringen
verbonden aan den bloeitijd der parochie in
de middeleeuwen. Nadat in 1583 de pastoor
had moeten vluchten, heeft het parochieel e
leven zich moeizaam voortgezet met als
centrum de Schuilkerk, welke in den volks
mond ook thans nog bekend staat als „O. L.
Heer op zolder". In 1887 begon voor de
parochie een nieuwe periode. Toen kwam het
rijzige bouwwerk in neo-barokstijl aan de
Prins Hendrikkade tot stand, dat zulk een
karakteristiek onderdeel vormt van het
stadsbeeld van den Y-kant. Het bouwwerk
was het levenswerk van den vroeg gestor
ven architect A. C. Bleys.
Op 7 Januari 1887 werd het kerkgebouw
bij ziekte van den bisschop van Haarlem
geconsacreerd door den toenmaligen aarts
bisschop van Utrecht mgr. Snickers. Den
dertigsten Maart daarop volgende werd voor
het laatst in „O. L. Heer op zolder" de H.
Mis opgedragen en werd het heilig sacra
ment naar het nieuwe kerkgebouw over
gebracht.
De vijftigste verjaardag van dien dertig
sten Maart zal door de parochie feestelijk
worden herdacht. Dien dag het is dan
Derde Paaschdag zal, met een speciaal
daartoe verleende bisschoppelijke vergun
ning, in de Oude Schuilkerk wederom een
plechtige Mis worden opgedragen, waarvan
de zang door den K. R. O. zal worden uitge
zonden. Den volgenden Zondag, den vierden
April, zal het kerkelijk hoogtepunt worden
gevierd, wanneer de bisschop van Haarlem,
mgr. J. P. Huibers, een pontificale Mis zal
opdragen in het jubileerende kerkgebouw.
In den loop van de week zal het jubileum
in verschillende buitenkerkelijke feestelijk
heden worden gevierd.
Als een geschikte lokaliteit gevonden
wordt, zal er een tentoonstelling komen van
voorwerpen uit de geschiedenis van de
parochie, welke tentoonstelling interessant
kan zijn, gezien het materiaal wat de Oude
schuilkerk reeds biedt. Met oudheidkundi
gen wordt thans op dit punt overleg ge
pleegd.
Zoo mogelijk zal in de feestweek de voor
gevel van het kerkgebouw aan de Prins
Hendrikkade met lichtkaatsers worden ver
licht.
JlecfU&taken
RAAD VOOR DE SCHEEPVAART.
De brand in de Marnix van
St. Aldegonde.
Door den Raad voor de Scheepvaart werd
gister een onderzoek ingesteld naar de oor
zaak van den brand in het motorschip Mar
nix van St. Aldegonde, van de Stoomvaart
maatschappij Nederland op reis van Amster
dam naar Ned.-Indië.
De gezagvoerder, die als getuige werd ge
hoord, verklaarde, dat hij op 6 October des
avonds van Algiers is vertrokken met goed
weer naar Genua, doch de wind wakkerde
voortdurend aan, zoodat het schip in den
loop van den dag van den 7en October in
een zwaren storm lag. Het water sloeg over
dek en luiken. Des avonds om kwart over
acht werd een brandlucht waargenomen, het
was een phosphorlucht. Een onderzoek
bracht aan het licht, dat er brand was in
ruim 2; daarin lagen o.m. 500 kisten lucifers
en 50 cylinders ammoniak. De kisten luci
fers waren gestuwd met latten en planken.
Passagiersgoed lag er tegen aan. Op de
kisten lucifers was niet gestuwd. Het luik
was dicht. Er is na het ontdekken van den
brand groot alarm gemaakt. De vierde stuur
man heeft alle diensten gewaarschuwd. Alle
branddeuren zijn gesloten. Door de zooge
naamde mailkamer heeft men nog getracht
in ruim 2 te komen. Er is daar namelijk een
deur. Het bleek echter, dat deze aan de an
dere zijde was afgesloten. Er is toen door de
persleiding S.O. 2 in het ruim gebracht.
Des avonds om tien uur zijn aan de passa
giers zwemvesten uitgereikt en zijn zij op
het sloependek samengeroepen. Er was on
der hen geen paniek. De salons stonden vol
rook. Het schip is toen recht voor den zwa
ren stornj gaan liggen. Om elf uur werd ge
meld, dat het F-dek gloeiend heet was. Toen
werd besloten met volle kracht naar Ajaccio
te varen, omdat de brand zich uitbreidde.
Tot den volgenden middag drie uur heeft
het vuur gewoed.
Het ruim was, toen men te Ajaccio aan
kwam, volgepompt met water.
Omtrent de oorzaak van den brand werd
eenige discussie gevoerd. Door den zwaren
storm had het schip hevig geslingerd en het
is niet onmogelijk, dat door dit slingeren de
phosfor-luciferdoosjes met de vlakken tegen
elkaar geschoven zijn, waardoor zij zijn gaan
branden. De kapitein kon niet met het
denkbeeld meegaan, dat de lading is gaan
werken.
Nog werd gehoord een ambtenaar van de
maatschappij Nederland over het stuwen
van de lading in de Marnix van St. Alde
gonde. Hij deelde mede, dat voortaan m
passagiersschepen geen lucifers meer zullen
verscheept worden.
In het vervolg zal dit soort lading alleen
vervoerd worden met vrachtschepen.
De inspecteur-generaal gaf als zijn mee
ning te kennen, dat het uitgesloten moet
worden, dat de brand veroorzaakt zou zijn
door vuur van buiten af. Als eenige moge
lijkheid blijft dus over, dat deze lading ten
gevolge van geweld is gaan werken en dat
hierdoor de kisten met lucifers °Peng*g®.®"
zijn en dat de doosjes lucifers ontbrand zijl
tengevolge van wrijving tusschen de s ri. -
vlakken, die met phosphor waren inge
smeerd. Er is dan ook een sterke phosfor-
lucht waargenomen.
Tusschen de verbrande kisten is een has
pel gevonden, die door het vuur half ver
teerd was. Deze haspel heeft boven de la
ding in ruim 2 gehangen. De meest waar
schijnlijke oorzaak van den brand leek spr.,
dat deze haspel, toen het schip in het storm
weer door een zware zee getroffen werd,
omlaag is gevallen en de lading lucifers-
kisten heeft ontzet.
Spr. had allen lof voor het optreden van
gezagvoerder en bemanning. Aanmerking
moest hij echter maken, dat de cylinders am
moniak geladen waren bij een ontegenzeg
gelijk gevaarlijke lading als lucifers. Voor
het vervoeren van deze cylinders was wel
vergunning verleend, maar niet was bekend,
dat ook in' hetzelfde ruim lucifers zouden ge
laden worden.
De Raad zal later uitspraak doen.
GOUDCLAUSULE-PROCES DER
KONINKLIJKE.
Pleidooi vastgesteld op 20 Februari.
Gister heeft in dupliek voor den kanton
rechter te Amsterdam gediend het nieuwe
goudclausuleproces tegen de Koninklijke.
Tevens is het pleidooi vastgesteld op 20
Februari a.s. te half elf.
Het betreft hier het proces, waarbij ge
vraagd wordt betaling bij de coupon der
4 pet. gouddollars van het verschil tusschen
29.5C en de waarde in Nederlandsch cou
rant op den dag van betaling van 29 gouden
dollars der Vereenigde Staten naar den
standaard en het gehalte op 1 April 1930 en
wel tot een maximum van f 50.
HIJ WAS GEEN KERMISGENOOT.
In een beleedigingszaakje voor den
kantonrechter is de vorige week over ge
tuige P. Zee gesproken, die ruzie had ge
kregen (met zijn mede kermisgenoot C. J.
Koning) met zekeren Arie V., waarbij de
heeren elkaar van dronkenschap beschul
digden. De heer Koning stelt er prijs op,
dat wij alsnog vermelden, dat hij geen
kermisgenoot van den heer Zee was maar
met een kraam op de kermis stond. Hij
zou evenmin dronken geweest zijn. Zoo
als uit het bovenstaande blijkt is dit laat
ste ook niet door ons maar door den be
klaagde beweerd.
£uchtoaact
Naar wij vernemen, heeft het Departe
ment van Defensie besloten, aan de N.V.
Nederlandsche Vliegtuigenfabriek „Fokker"
te Amsterdam een opdracht te verstrekken
tot den bouw van 16 luchtkruisers van het
type T. 5.
Bedoelde type werd na zeer grondige
studie door de Fokkerfabriek in nauw over
leg met de daartoe ingestelde commissie van
ceskundigen van de Luchtvaart-afdeeling te
Soesterberg ontwikkeld.
Hoewel uiteraard uit overwegingen
van landsbelang omtrent de te bouwen
vliegtuigen geen details kunnen worden
medegedeeld, staat vast, dat bedoeld
vliegtuigtype zich kenmerkt door een
zeer hooge snelheid, bijzonder zware
bewapening en zeer grooten actieradius.
Wij vernemen, dat de vliegtuigen ieder
zullen worden voorzien van twee Bristol
Pegasus 20 motoren, elk ontwikkelende
925 P.K.
Het vliegtuig is een middendekker en
wordt natuurlijk voorzien van een intrek
baar landingsgestel.
Deze order, die tot de belangrijkste mili
taire opdracht moet worden gerekend, die
sedert jaren door de Nederlandsche vlieg
tuigindustrie kon worden verkregen, is het
gevolg van de vruchtbare samenwerking
tusschen de autoriteiten der luchtvaartaf-
deeling en de Nederlandsche Vliegtuigen-
fabriek en het is zeker als een-nationaal be
lang te beschouwen, dat bedoelde belang
rijke opdracht, waardoor vele honderden
gedurende zeer geruimen tijd werk zullen
vinden, hier te lande kon worden geplaatst.
Naar wij verder vernemen, zijn de voor
bereidingen van constructieven aard in ver
band met deze opdracht reeds ver gevor-
CriêiB-pabucatie.
INZAGE TOEWIJZINGSLIJSTEN 1937.
De Landbouw-Crisis-Organisatie voor
Noord-Holland maakt bekend, dat de
toewijzingslijsten 1937 bij onderstaande
adressen en op vermelde uren ter inzage
zullen liggen:
District 20, op Dinsdag 19 Januari en
Vrijdag 22 Januari 1937, van 14 uur tot
16 uur, te Bergen, in het Raadhuis (kal
veren).
District 17, op Woensdag 20 Januari en
Woensdag 27 Januari 1937, van 9 uur tot
11 uur, te Ursem, in het Gemeentehuis
(kalveren).
District 18, op Woensdag 20 Januari en
Woensdag 27 Januari 1937, van 12 uur tot
14 uur, te Groot-Schermer, in het Ge
meentehuis (kalveren).
District 15, op Woensdag 20 Januari en
Woensdag 27 Januari 1937, van 15 uur tot
17 uur, te Heer-Hugowaard, bij der Kan
toorhouder, den heer A. Tesselaar, Basser-
weg (kalveren).
District 14, op Vrijdag 22 Januari en
Vrijdag 29 Januari 1937, van 14 uur tot
16 uur, te Dirkshorn, in het Gemeentehuis
(biggenmerken).
TEELT VAN AARDAPPELEN,
SUIKERBIETEN EN VLAS.
Dezer dagen werden de aanvraagfor
mulieren voor de teelt var aardappelen,
suikerbieten en vlas door de Landbouw-
Crisis-Organisaties toegezonden aan de
haar bekende telers van die producten.
Telers, die op 18 Januari a.s. nog geen
formulieren mochten hebben ontvangen,
wordt aangeraden zich onmiddellijk na
dien datum te wenden tot de provinciale
landbouwcrisis-organisatie, waaronder zy
ressorteeren, teneinde alsnog een aan
vraagformulier te kunnen verkrijgen.
Alle aanvragen moeten uiterlijk 30
Januari a.s. in het bezit der landbouw
crisis-organisaties zijn.
derd en zal dan ook eerlang met den daad
werkelijken bouw kunnen worden begon
nen.
M Dank zij de grondige voorbereiding, die
aan het geven van de opdracht voorafging,
zal het mogelijk zijn deze vliegtuigen bin
nen zeer korten tijd voor hun bestemming
op te leveren.
Aan de successen, die de Nederlandsche
vliegtuigenfabriek in de laatste maanden
mocht boeken met het te Parijs geëxposeer
de gevechtsvliegtuig type G. 1 en het jacht
vliegtuig type D. 21, is dus thans een nieuwe
belangrijke opdracht toegevoegd, die voor
de Nederlandsche Industrie in de naaste toe
komst goede perspectieven belooft te ope
nen.
DE POSTVLUCHTEN.
De Kievit (thuisreis) is gister te Medan
aangekomen.
De positie van de postvliegtuigen was gis
teren als volgt:
Djalak (uitr.) te Rangoon.
Nachtegaal (uitr.) te Rome.
Kwak (thuisr.) te Athene.
DE VLIEGER BROOK TERECHT.
De Paris Midi meldt, dat de Engelsche
vlieger Brook, dien men verdwenen waande,
Dinsdagavond te Roquencourt bij Parijs is
gedaald.
Zooals men weet, was de vlieger b(j een
poging een nieuw snelheidsrecord te vesti
gen, op de lijn LondenKaapstad wegens
slechte weersomstandigheden te Bari (Ita
lië) gestrand.
IR. J. E. F. DE KOK NAAR INDIE.
De directeur-generaal van de
Koninklijke met een sportvlieg-
tuig naar Indië. Vergezeld
door Schmidt Crans.
(Speciale berichtgeving).
Naar wij vernemen zal ir. J. E. F. Kok,
directeur-generaal van „de Koninklijke", op
3 Februari a.s. per vliegtuig een reis onder
nemen naar Batavia, vanwaar doorgevlogen
zal worden naar Hongkong. Ir. Kok zal ver
gezeld worden door den bekenden vlieger H.
Schmidt Crans, die als navigator zal fun-
geeren. De machine is een tweemotorige De
Havilland Dragon Fly. Men hoopt in 10
dagen het gestelde doel te bereiken en de
vliegers zullen gebruik maken van de
K. L. M.-route. De terugreis van Hongkong
naar Nederland zal vermoedelijk ook via
Batavia plaats vinden. Het betreft hier een
inspectiereis van de verschillende bedrijven
van de Koninklijke. De start ~/ai nlaata vin
den op het vliegveld Ypenburg.
83. Deze mannen waren de handlangers
bendeleider uit Kanakapala, een
Indiër, die de heele dag niets anders deed
dan sigaretten rooken en verder een
heeleboel mannen onder zich had, die
hem stipt gehoorzaamden.
n?,', J\e pogin8en van dokter Bergman
°'n.de kostbare steen in de stad zelf te
er kopen, mislukten. Er was niemand die
ZZ 20°V!el geld beschikte. Alle koop-
n raadden hem aan ermee naar Bom-
oay te gaan.
J