Agenda
£aatste b
Stad en Omgeving.
Bioscopen.
Roxy-theater, 7.45 uur, hoofdnummer tweede
episode van De fluisterende schaduw (sens.);
hoofdrollen Bela Lugosi en Jack Perrin
Toegang boven 18 jaar.
Woensdagmiddag, half 3, matinee.
City-theater, 8 uur, hoofdnummer Kome
die om geld (hum. Holl. film met Herman
Bouber, Cor Ruys, Rini Otte e.a. in de
hoofdrollen). Extra: De huwelijksplech
tigheden en de Oranje-vreugdefilm. Toe
gang boven 14 jaar.
Woensdagmiddag, half 3, matinee.
Victoria-theater, half acht, hoofdnummer
Don Juan's laatste avontuur (rom.); hoofd
rollen Douglas Fairbanks, Merle Oberon en
Benita Hume. Extra: de huwelijksplech
tigheid en Neerlands Bruidspaar. Toegang
voor eiken leeftijd.
11 uur5.30 aur Filmac-voorstellingen
voor eiken leeftijd.
Bioscoop Harmonie, half acht, t/m. Woens
dagmiddag, hoofdnummer De kandelaars
van den keizer (hist.-rom.); hoofdrollen
Johan Heesters, Karl Ludwig Diehl en Sy-
bille Schmitz. Toegang voor alle leeftijden
Woensdagmiddag, half 3, matinee.
Maandag 18 Januari
8 uur, 't Gulder Vlies, lezing met licht
beelden over Palestina, door mr. A. Prins
voor de N. R. V.
(Ongecorrigeerd.)
DE BRAND IN DE HAVEN VAN
MELBOURNE.
Het Nederlandsche schip Nieuw
Zeeland" onbeschadigd.
Bij den geweldigen brand in de Victoria-
dokken te Melbourne in Australië is een
aantal houten loodsen over een oppervlakte
van 20.000 vierkante meter in vlammen op
gegaan. De gesmolten boter stroomde als
lava uit de koelhuizen en de brandende kaas
maakte een effect als vuurwerk. De hitte
was zoo groot, dat de slangen van de brand
weer defect raakten. Gelukkig dreef de
wind de vlammen niet in de richting van de
loods waar een hoeveelheid schietkatoen lag
opgeslagen.
Het Nederlandsche stoomschip „Nieuw
Zeeland", dat in het dok lag, heeft door den
brand geen schade opgeloopen.
DE BUITENLANDSCHE HANDEL
MET RUSLAND.
Nederland neemt de zesde plaats in.
Volgens opgave van het hoofdbureau der
douane bedroeg de buitenlandsche handel
der Sovjet-Unie in elf maanden van het
vorige jaar 2.456.125.000 roebel, tegen
2.392.531.000 roebel in dezelfde periode van
1935. Hiervan kwam op rekening van den
uitvoer 1.238.876.000 en van den invoer
1.217.249.000 roebel. In het handelsverkeer
met de Sovjets neemt Nederland de zesde
plaats in, na Engeland, Duitschland, Ame
rika, België en Iran, en vóór Frankrijk, Ja
pan, Tsjechoslowakije en Turkije. De uitvoer
naar Nederland bedroeg 50.455.000 en de in
voer uit Nederland 64.710.000 roebel.
ONZE REIS-MINISTERS IN
SCANDINAVIË.
De meening van den Noorschen
minister Koht.
De Nederlandsche ministers prof.
dr. ir. Gelissen en mr. dr. Deckers zijn van
Oslo naar Zweden vertrokken.
In een interview met het telegrambureau
over de resultaten der besprekingen ver
klaarde de Noorsche minister van buiten
landsche zaken, Koht, dat de economische
betrekkingen tusschen Noorwegen en N e-
derland in het algemeen zijn bespro
ken, zoomede eenige bijzondere aangelegen
heden van practischen aard, terwijl plan
nen zijn opgesteld, welke, naar de ministers
hopen, zullen leiden tot positieve overeen
komsten.
Het beroep van minister-president Colijn
dat de mogendheden van Oslo een onder
zoek zullen instellen naar de mogelijkheid
de tariefmuren te verminderen, is op infor-
meele wijze besproken.
Memorandum der Noorsche
regeering.
Minister Koht heeft den Neder-
landschen minister een memoran
dum overhandigd over de positie van
Noorwegen, waarin verklaard wordt,
dat de tariefmuren geleidelijk zullen
kunnen worden verminderd en dat de
regeering ten deze zal kunnen toestem
men in hetgeen de conventie van Ouchy,
in 1932 gesloten tusschen Nederland
België en Luxemburg, in principe be
lichaamt.
Noorsche regeering wil mede
werken.
Bijgevolg wil de Noorsche regeering er
toe medewerken, dat met het oog op het
leggen van een soliede basis voor een ra
tioneel ruilverkeer nieuwe onderhande
lingen zullen worden aangeknoopt.
Koht voegde daar aan toe, dat voor
dergelijke onderhandelingen zorgvuldige
voorbereidingen noodig zullen zijn. Wij
moeten ons herinneren, dat in de laatste
jaren tarieven van veel minder belang zijn
geweest dan Quota en Clearing.
Ik denk niet, dat andere landen systeem
van Quota zullen willen opgeven, doch ik
geloof, dat een soepeler systeem van
Quota kan worden verkregen.
Naar mijn meening, aldus besloot de mi
nister, zal de wereld nooit terugkeeren tot
het oude vrije goederenverkeer, maar ik
denk, dat de wereld zich zal ontwikkelen
in de richting van een meer rationeel ruil
verkeer.
DE GEMEENTE BEZUINIGT.
De bijlagen van dit jaar hebben een ver
andering ondergaan. Zij zijn niet meer ge
drukt maar met de cyclostyle behandeld,
waaronder welverzorgdheid en overzichte
lijkheid te lijden gehad hebben.
Waar voor dit werk waarschijnlijk nog
heel wat betaald zal moeten worden, vraagt
men zich onwillekeurig af of de verkregen
bezuiniging werkelijk zoo groot is, dat de
gemeente daarvoor de hier ter stede geves
tigde drukkerijen heeft moeten dupeeren.
GESLAAGD.
De heer W. F. v. d. Molen slaagde voor het
Mercuriusexamen Engelsche Handelscorres
pondentie.
KANTONRECHTER
PLAATSVERVANGERS BENOEMD.
Bij K. B. van 14 Januari 1937 zijn be
noemd tot kantonrechter-plaatsvervanger in
het kanton Hoorn: mr. B. W. C. Dwars, mr.
P. S. Winkel en mr. J. P. Windhausen, allen
advocaat en procureur te Hoorn.
AANRIJDING.
Zaterdagmiddag vond op den Achterweg
ter hoogte van de garage der fa. Met een
aanrijding plaats. De bestuurder van een
truck met oplegger reed in achterwaartsche
richting de Spanjaardstraat uit langs de
garage van Met naar de richting Vlotbrug.
Vanuit deze richting naderde een personen
auto. De bestuurder hiervan meende dat de
vrachtauto stilstond. Pas op het moment dat
hij de vrachtauto van heel dichtbij gena
derd was, bemerkte hij dat deze op hem toe
kwam rijden en probeerde nog snel achter
uit te rijden. De vrachtauto botste echter te
gen de personenauto en vernielde hiervan
koplamp en linkerspatbord. De schade is
onderling geregeld.
RECHTS GAAT NOG STEEDS VOOR.
Toen Zaterdagavond te omstreeks kwart
voor acht de bestuurder van een twosaeter
uit de Comanstraat den Kennemerstraatweg
opreed, werd zijn wagen aangereden door
een uit de richting Heiloo komende perso
nenauto, tengevolge waarvan de twoseater
in de linkerflank werd getroffen en rechts
het aldaar gelegen trottoir opreed. De scha
de was niet groot. Tegen den bestuurder
van de aanrijdende personenauto is terzake
het van rechts komend verkeer geen voor
rang verleenen door de politie proces-ver
baal opgemaakt.
ONZE VEEMARKT.
Op de veemarkt waren heden 'tó vette
koeien aangevoerd (vorige week 79). De
prijs was 10 tot 20 per stuk hooger en
bedroeg f 150250.
De prijs van de vette kalveren was onge
veer gelijk aan die van de vorige week, ter
wijl die voor vette schapen iets lager was.
Aangevoerd werden 333 vette varkens
geldende 4245 cent per K.G. (vorige week
4346 cent. De handel was goed, hoewel de
verwachting, dat voor het plan-Deterding
aankoopen zouden worden gedaan, niet ver
wezenlijkt werd.
Slechts 12 vette koeien werden voor de
uitvoering van dit plan aangekocht.
DE EERSTE POSTZEGELTENTOON
STELLING TE ALKMAAR.
De afd. Alkmaar van de Nederl. Vereeni-
ging van Postzegelverzamelaars heeft de ge
lukkige gedachte gehad om eene postzegel
tentoonstelling te organiseeren, die gehou
den zal worden op Woensdag 20 Januari
s. in 't hotel „De Nachtegaal" Langestraat.
Deze tentoonstelling, de eerste hier ter
stede, zal zich naast een uitgebreide collec
tie zegels kenmerken door verschillende
zeldzame exemplaren, die eveneens worden
geëxposeerd.
Vele verzamelaars zullen zich de moeite
getroosten om een kijkje te gaan nemen
en zij zullen niet teleurgesteld worden.
Maar ook voor niet-belanghebbenden is er
veel merkwaardigs op het gebied der phila-
telie te zien.
De toegang is voor iedereen vrij en de
tentoonstelling is geopend van 2 tot 10 uur.
Tevens exposeert de heer Tesselaar, de eige
naar van den bekenden postzegelhandel op de
Laat alhier, in een daartoe speciaal inge
richte stand een keurcollectie Ka-Be-
Albums alsmede tal van artikelen op phila-
telistisch gebied.
DOOR KOKENDE MELK VERBRAND.
Vrijdagavond had de heer P. de Graaf
melk op de kachel staan. Terwijl hij de ge
kookte melk van de kachel nam, stootte een
1-jarig dochtertje tegen hem aan, waardoor
het kind een deel van de heete melk over
zich kreeg.
De kleine is op advies van den medicus
naar 't ziekenhuis te Alkmaar overgebracht.
Gisteravond was de toestand nog ernstig.
HET GEVEN VAN EEN NAAM AAN
EEN STRAAT EN AAN EEN BRUG.
B. en W. schrijven in bijlage no. 1:
In verband met den aanleg van den ver
bindingsweg tusschen de Jan van Scorel
kade en den Helderscheweg en van de
daarin gelegen betonnen brug, welke aan
leg intusschen nagenoeg voltooid is, is het
noodig aan beide een naam te geven.
De heuglijke gebeurtenis ban het on
langs voltrokken Vorstelijk huwelijk geeft
ons aanleiding U voor te stellen aan weg
en brug den naam te verbinden van Z. K.
H. Prins Bernhard, waartoe wij U het vol
gende ontwerp-besluit ter vaststelling
aanbieden.
EEN MELKBAD.
Hedenmiddag had op den hoek Oudegracht-
Keetgracht een aanrijding plaats tusschen een
driewielde motorbakfiets, bestuurd door den
melkhandelaar A. B. M., alhier, en een auto,
bestuurd door den heer H. S. uit Hoorn. Door
de botsing kantelde een melkbus om, waar
door 25 liter melk verloren ging.
De materieele schade was gering.
Het bleek, dat de autobestuurder aan het
verkeer van rechts geen voorrang had gegeven,
zoodat tegen hem proces-verbaal is opgemaakt.
BENOEMING ONDERWIJZERES
ROHDALESCHOOL.
In bijlage no. 6 schrijven B. en W:
Ter vervulling van een plaats van onder
wijzeres aan de Rochdaleschool in de vaca-
ture-mej. A. C. G. Romunde, waarin tot
dusver tijdelijke voorzieningen waren ge
troffen, stellen wij uwe vergadering thans
vóór met ingang van 1 Febr. 1937 voor vast
te benoemen mej. J. W. H. Spruit, wacht
geldster, sedert 1 Aug. 1936 tijdelijk als zoo
danig werkzaam.
Het voorstel tot deze benoeming is in over
eenstemming met de adviezen van het hoofd
der Rochdaleschool en den Inspecteur van
het lager onderwijs in de inspectie Alk
maar.
WIJZIGING GEMEENTEBEGROOTING
EN BEGROOTING SLACHTHUISBEDRIJF
DIENST 1937.
Onder overlegigng van het advies van de
commissie van bijstand voor de financiën
bieden B. en W. ter vaststelling aan eea
besluit tot wijziging van de gemeentebe-
grooting voor 1937. v
In verband hiermede stellen zij tevens
voor te besluiten tot wijziging van de be
grooting van het slachthuisbedrijf voor 1937
De verhooging voor den gewonen en den
kapitaaldienst bedraagt in totaal 185360.
OPCENTEN OP DE HOOFDSOM DER
GEMEENTEFONDSBELASTING.
B. en W. schrijven in bijlage No. 7:
De verordening tot heffing van opcenten
op de hoofdsom der gemeentefondsbelasting,
vastgesteld bij Uw besluit van 26 April 1935,
gewijzigd bij besluit van 20 Februari 1936,
is bij Koninklijk besluit van 28 April 1936,
Nr. 43, goedgekeurd tot 1 Mei 1937.
Het is derhalve noodzakelijk verlenging
van die goedkeuring aan te vragen.
Zij stellen voor daartoe het desbetreffend
besluit te nemen.
ken uitgegeven bedragen:
1922
214.517.13S
1929
1923
289.048.13
1930
1924
317.740.13
1931
1925
255.140.07
1932
1926
220.192.60
1933
1927
211.975.04
1934
1928
192.188.73
1935
ORGANISATIE VAN HET BEDRIJF
DER GEMEENTEWERKEN.
Wij leggen voor Uwe Vergadering ter
inzage het rapport van het Centraal Bu
reau voor verificatie en financiëele advie
zen d.d. 5 Augustus 1935, betreffende de
reorganisatie van het bedrijf der gemeen
tewerken.
Wij stellen op den voorgrond, dat de
rapporteur tot de overtuiging komt, dat
bij het bedrijf der gemeentewerken niet
kan worden gesproken van een teveel aan
personeel, noch van een onjuiste verdee
ling der werkzaamheden. Uiteraard geeft
deze conclusie een gevoel van bevredi
ging, al meenen wij, gelijk aan het slot van
ons betoog zal blijken, op een enkel punt
deze conclusie niet geheel tot de onze te
moeten maken.
Volgens den rapporteur behoeven geen
maatregelen te worden genomen om te
komen tot een meer doelmatige bedrijfs
voering dan thans reeds is bereikt. Intus
schen heeft de rapporteur ook onderzocht,
of wellicht meer profijt van het bedrijf
der gemeentewerken kan worden getrok
ken. Hij komt tot de slotsom, dat dit wel
het geval is en stelt daarvoor een aantal
maatregelen voor, welke hij als volgt
omschrijft:
A. Het gemeentebestuur ontheffe het be
drijf gemeentewerken van de bijdrage
in de algemeene bestuurskosten.
Zoowel alle onderhoudswerken als alle
buitengewone werken, voor zoover de
laatste niet voor aanbesteding in aan
merking komen, worden opgedragen
aan gemeentewerken.
Het gemeentebestuur overwege nader
de mogelijkheid alle in dienst der ge
meente zynde ambachtslieden bij ge
meentewerken onder te brengen.
Als vaste omslagpercentages zullen
vanaf 1 Januari 1935 gelden:
voor loonen
voor materialen uit magazijn
voor materialen rechtstreeks
op het werk geleverd
voor kasboekposten
Voor buitengewone werken vindt de
honorarium tabel B. N. A. toepassing.
Voor- of nadeelige saldi van de exploi
tatierekeningen van het bedrijf wor-
B.
35
20
15
10
E.
den ten bate of ten laste der gemeen
terekening van het desbetreffende
jaar gebracht.
Omtrent het rapport van het Centraal
Bureau hebben wij de directeuren en de
Commissies van bijstand van de daarvoor
in aanmerking komende bedrijven gehoord,
wier adviezen wij bij de stukken ter in
zage leggen. Een samenvatting der advie
zen voegen wij hierbij.
In verband met de conclusies van het
rapport merken wij het volgende op:
Ad A. Principiëel behoeft er naar onze
meening geen bezwaar te zijn om een bij
drage van het bedrijf der gemeentewerken
evenals van de andere bedrijven te heffen
als aandeel in de algemeene bestuurskos
ten. Omgekeerd ontvangt het bedrijf van
gemeentewerken een bedrag van 12000
wegens het uitbrengen van adviezen aan
het gemeentebestur met betrekking tot
allerlei aangelegenheden, inbegrepen wer
ken, welke niec of nog niet worden uitge
voerd.
Omtrent de herziening van het bedrag
der bijdrage van de verschillende bedrijven
heeft Uwe Vergadering reeds een beslis
sing genomen,
Ad B. Wat de onderhoudskosten van de
gemeente betreft kunnen wy ons grooten-
deels vereenigen met het eerste advies
dienaangaande van de meerderheid der
commissie van bijstand voor openbare
werken, zooals dat is aangevuld door de
overige Commissies. Het is namelijk niet
juist, zooals de rapporteur schijnt te
meenen, dat alle onderhoudswerken bij de
bedrijven door het personeel van gemeen
tewerken kunnen worden uitgevoerd. Het
bedryf der gemeentewerken is alleen voor
bouw-, timmer-, schilder- en straatwerk,
voor bouwtechnischen arbeid, alsmede
voor wegenaanleg en waterstaatswerken
voldoende geoutilleerd. Het gaat dus niet
aan om b.v. het smids- of bankwerk van
de andere bedrijven naar dat der ge
meentewerken over te brengen.
Wij zouden daarom als gedragslijn voor
de toekomst willen aannemen, dat de onder
houdswerken var. eenigen omvang (geen
zg. „stopwerken"), die niet met eigen
vast, daartoe bekwaam personeel kunnen
worden uitgevoerd en waarvoor het bedrijf
van gemeentewerken technisch is inge
richt, aan laatstbedoeld bedrijf worden
opgedragen, waarbij intusschen op den
voorgrond moet staan, dat het bedrijf der
gemeentewerken zich bij de uitvoering
richt naar de wenschen van den op
drachtgever.
Wat aangaat de buitengewone werken
vereenigen wij ons met de zienswijze van
de meerderheid der Commissie van bij
stand voor openbare werken, n.L dat deze
werken als regel moeten worden aanbe
steed onder architectuur van den direc
teur der gemeentewerken. I
Met de meening van de minderheid van
vorengenoemde commissie, dat buitenge
wone werken als regel door de gemeente
in eigen beheer moeten worden uitgevoerd,
kunnen wij* ons niet vereenigen, aangezien
het bedryf der gemeentewerken niet is
ingericht als groot aannemersbedrijf en
met de aanschaffing van materialen en be-
noodigdheden belangrijke kosten gemoeid
zouden zijn, welke niet voldoende produc
tief zouden zijn te maken.
Ad C. De concentratie van alle am
bachtslieden in dienst der gemeente bij het
bedrijf der gemeentewerken is zoowel
naar onze meening als naar die van de
commissies van bijstand, niet aan te beve
len. In de eerste plaats zou dit beteekenen
het overbrengen van werkplaatsen e.d.,
wat wellicht met technische moeilijkheden
zou gepaard gaan. Zou men dit wenschen,
dan zou de concentratie van technisch
personeel alleen administratieve beteeke-
nis hebben, omdat de hierbedoelde per
sonen weer onmiddellijk bij de bedrijven,
waar ze vroeger werkten, zouden moeten
worden gedetacheer4.^^^^^^^^^^^^^H r
Maar ook overigens zien wy in den hier werkzaamheden van particuliere hulp moet
door den rapporteur voorgestelden maat- worden gebruik gemaakt dan wel op de op
regel geen winst. Wat thans buiten het wachtgeld te stellen personen tijdelijk moe-
ons
In den loop der laatste jaren was het
totale aantal vaste werklieden buiten de
2 marktarbeiders als volgt, per 1 Tanuni
1922 16 1927 24 1932 22
1923 16 1928 23 1933 22
1924 16 1929 23 1934 21
1925 16 1930 22 1935 20
1926 25 1931 22 1936 18
(sedert 1 Jan. is dit aanta
met 1 verminderd).
Van belang is het, daarmede te verge
lijken de totalen der op den gewonen
dienst door het bedrijf der gemeentewer-
176.472.11
218.626.76
217.180.93
162.305.66
179.726.87
167.574.38
151.502.93
Ook wanneer men in aanmerking neemt
de drie factoren, die by deze bedragen een
belangrijke rol spelen, t.w. de daling der
loonen, de daling der materiaalpryzen, de
schommelingen in het omslagpercenitage,
dan nog wijzen deze cijfers op een ver
mindering van de taak van dit bedrijf,
die, blijft zij aanhouden, tot beperking van
het wekliedenpersoneel zal kunnen leiden.
In welke mate dit reeds het geval ls ge
weest met het losse personeel, blijkt uit het
volgende overzicht:
Arbeidsloon aan losse werklieden, uit
betaald in:
1924 36 650.70
1925 27.328.09
1926 16.994.77
1927 9.058.38
1928 16.980.23
1929 22.027.98
1930 19.5f2.75
1931 34.652.11
1932 29.159.65
1933 27.863.37
1934 16.516.24
1935 11.847.38
1936 11.337.08
By de beschouwing van deze bedragen
moet men in aanmerking nemen, dat, gelijk
hiervóór blijkt, het aantal vaste werklieden
in 1925 met 9 is verhoogd, waardoor het
bedrag voor los personeel in volgende Jaren,
lager kon zijn dan anders het geval zou zijn
geweest. Ziet men, dat in 1936, met 17 vaste
werklieden, aan los personeel is uitgekeerd
11.337,08, dan valt het verschil in het oog
met b.v. 1925, toen het vaste personeel 16
man telde en aan los personeel werd uitge
geven 27.328,09.
Er is dus een belangrijke inkrimping tot
stand gekomen, in de eerste plaats van het
losse personeel, maar, verhoudingsgewijs,
toch ook van het vaste, dat bijna tot het aan
tal van 1925 gedaald ia. Toch wijzen, naar
ons voorkomt, de bedragen uit, dat de in
krimping nog verder kan gaan.
Ook op het technische en administratieve
personeel zal dit van invloed kunnen z(Jn,
doch het verband tusschen ue taak van dit
personeel en de uitgevoerde werkzaamheden
is niet zoo rechtatreeksch als by de werk
lieden. Een opzichter over onderhoudawerk
aan gebouwen of bestratingen zal zfjn aan
dacht voortdurend over alles moeten laten
gaan, ook al is er slechts weinig geld be
schikbaar om werk te doen verrichten. En
de administratie zal ook bij beperking der
uitgevoerde werkzaamheden nog allerlei
handelingen moeten blijven verrichten.
Voor het werkliedenpersoneel, welks taak
bestaat in de uit te voeren werkzaamheden,
staat de zaak evenwel anders. En daarom
meenen wy, dat, nu te voorzien is, dat de
gemeente nog geruimen tijd slechts beschei
den middelen zal kunnen beschikbaar stel
len voor onderhoudswerk, er alle reden is,
de formatie van dit personeel onder oogen
te zien.
Naar onze meening zou men het aantal
vaste werklieden kunnen verminderen met
arie.
Uiteraard kan daarvan het gevolg zijr
dat m tyd van plotselinge toeneming van
bedrijf van gemeentewerken aan techni'
schen arbeid wordt verricht, hangt ge
woonlijk ten nauwste samen met 't bedryf,
dat van den arbeid profijt trekt. Wij zien
niet in, waarom een economisch beheer
zou vorderen dit verband te verbreken en
te vervangen door een verband met an
deren technischen arbeid aan een ander
bedryf, in casu dat der gemeentewerken,
waarvan de hoofdtaak ligt op geheel an-
dei terrein.
Ad D. Met het vaststellen van vaste
omslagpercentages, als in het rapport ge
noemd, kan de meerderheid van ons col
lege zich vereenigen.
Wij maken hierbij intusschen het voor
behoud, dat, wanneer over eenig jaar deze
omslag een overschot zou veroorzaken, een
vermindering of terugstorting plaats heeft
tot het voor het dekken der uitgaven noo-
dige bedrag.
Ad E. Het gevolg van den sub D. be
doelden maatregel zal zijn, dat een nadee-
lig saldo kan ontstaan, dat tan laste komt
van de gemeenterekening van het desbe
treffend dienstjaar.
Een minderheid van ons college kan zich
noch met den maatregel sub D, noch met
dien sub E vermeld vereenigen. Naar haar
meening moet op dit punt het bestaande
systeem gehandhaafd blijven en dus het
percentage van den omslag de kosten blij
ven volgen zooals dit tot dusver gebruike
lijk was. Elk ander systeem maakt naar
haar meeniug de kostenberekening onzui
ver.
Een afzonderlijke bespreking vergt het
vraajutuk van de werklieden.
Het aantal vaste werklieden bedraagt
thans 17, ongerekend de beide marktar
beiders. Dit aar.tal is als volgt over de
vakken verdeeld:
straatmakersbaas 1
straatmakers 2
schildersbaas 1
schilder 1
timmerlieden 3
metselaar 1
opperlieden 7
baggerman 1
ten worden tewerkgesteld. Het komt
echter voor, dat dit geen bezwaar behoeft
te zijn, omdat wy de voorkeur geven aan een
kleine kern van vaste werklieden, die naar
gelang van behoefte en als de omstandig
heden daartoe inderdaad dringen zeer tijde
lijk met losse krachten kan worden aange
vuld.
Op deze wyze is eveneens naar ons voor
komt. de juiste middenweg gekozen tusschen
het eigen beheer en het gebruikmaken van
het particuliere bedryf. Dit vraagstuk speelt
juist bij de beslissing hoe groot het aantal
werklieden bij den dienst der gemeente
werken moet zijn, een belangrijke rol, veel
meer, dan ten opzichte van het administra
tieve en het toezichthoudende technische
personeel het geval is. Zelfs kan men aan
nemen, dat naarmate de vaste kern van
eigen werkliedenpersoneel kleiner is en van
tyd tot tijd los personeel in dienst worden
genomen of op andere wijze assistentie moet
worden verleend door buiten den dienst
staande personen, van het toezicht meer
wordt gevergd dan wanneer de vaste kern
van het eigen personeel grooter ls.
Op grond van vorenstaande overwegin
gen meenen wij derhalve thans ook op dit
punt een uitspraak suui uwe vergadering te
moeten voorleggen.
De meerderheid van ons college stelt u
mitsdien voor:
'■H t"i vJereenigen m«t de gedragslijn om
trent de berekening der omslagpercen
tages, voor diensten en leveringen te
berekenen door het bedrijf der gemeen
tewerken;
te bepalen, dat ten aanzien van het ver
richten van arbeid door dat bedrijf voor
andere takken van dienst zal gelden
hetgeen hiervoor als onze slotsom is
weergegeven;
te bepalen, dat met ingang van een door
ons vast te stellen tijdstip de formatie
van het werkliedenpersoneel zal worden
ingekrompen op de wyze als hiervoor
door ons is uiteengezet.
Wij hebben omtrent deze voorstellen een
rader advies ingewonnen van de commissie
van bijstand voor openbare werken, dat bij
de stukken ter inzage is gelegd.
3.