Spoel Vier Nederlanders bij vliegongeluk gedood. RheumaKek Luchtvaart De P.h.-M.A.G. in Noord-Frankrijk neergestort. Vleugelbreuk de oorzaak laaf U toch wrijven akkers Kloosferbalsem HET BEZOEK VAN GORING AAN ITALIË. Gayda over de besprekingen tus- schen Mnssolini en Göring. Virginio Gayda is de carste, die, in „Gior- nale d' Italia", bijzonderheden mededeeld van de besprekingen tusschen Mussolini en Göring en over het Italiaansch-Duitsche antwoord op de Britsche nota. De reis van Göring heeft volgens hem de kracht van het Duitsch-Italiaansche front ten anzien van alle Europeesche vraagstuk ken bevestigd. Te Rome en te Berlijn blijft de buitenlandsche politiek, zooals Italië die voert, een richtsnoer. Andere overeenkom sten, waaraan door Italië wordt deelge nomen, bijvoorbeeld het accoord met Enge land, zijn daarmede niet in strijd, integen deel: zij vormen met die politiek een een heid. Het belangrijkste der besproken vraag stukken is het Spaansche. Daarvoor kunnen de drie volgende hoofdbeginselen der Duitsch-Italiansche politiek worden aange geven: 1. een communistische regeering kan niet geduld worden. 2. de burgeroorlog moet beperkt blijven tot de oorspronkelijke nationale ele menten. 3. men is bereid tot medewerking tot het behoud der neutraliteit aan iedere po ging van goeden wil. Italië biedt Engeland zijn medewerking aan: als voorwaarde wordt slechts gesteld, dat de nietinmenging algemeen wordt aan vaard en streng wordt toegepast. Italië aan vaardt het toezicht op de vrijwilligers, maar eischt, dat het toezicht ook geldt voor het maken van propaganda voor geldelijken steun. Binnen twee dagen zal het Duitsch- Italiaansche antwoord gepubliceerd worden. SNEEUWSTORMEN BOVEN DENEMARKEN. Het verkeer gestremd. Tengevolge van sneeuwstormen, welke reeds eenige dagen groote deelen van Dene marken teisteren, is thans op Jutland, Fühmen en Seeland vrijwel het geheele spoorwegverkeer gestaakt. Een aantal trei nen is blijven steken, o.a. de nachttrein uit Kopenhagen naar Aarhuus en de Jutland express op weg naar de hoofdstad. DE BRITSCHE VERDEDIGING IN HET VERRE OOSTEN. De marinebasis van Singapore wordt versterkt. De marine-deskundige van de „Daily Telegraph" bericht, dat de groote ha venwerken te Seletar, de marinebasis van Singapore in Juli a.s. gereed zullen komen. Het droogdok zal schepen van 50.000 ton kunnen opnemen, hoewel de eerste jaren wel geen oorlogsschepen van dit tonnage zullen worden gebouwd De laatste acht jaar ligt bij Singapore een drijvend dok, dat schepen van 55.000 ton kan opnemen, zoo dat tege lijk twee groote schepen hersteld kun nen worden. De versterkingen van Seletar zullen eerst in 1939 gereed komen en dan is dit de sterk ste vlootbasis ten Oosten van het Suez-ka- naal. Meer dan 10 millioen pond sterling zal aan dezen basis ten beste worden gelegd. DE NEDERLANDSCHE MINISTERS TE STOCKHOLM. De ministers bezoeken de Asea- f abrieken. De ministers Deckers en Gelissen zijn te Vaesteraas aangekomen en hebben een be zoek gebracht aan de fafbriek van de bekende Zweedsche electricteitsmaatschappij Asea. ONTPLOFFING IN OOSTENRIJKSCHE KAASFABRIEK. Vijf dooden. Bij een ontploffing in een kaasfabriek te Wels (Opper-Oostenrijk) zijn vijf personen gedood en verscheidene gewond, terwij! voorts aanzienlijke materieele schade werd aangericht. Kegelen. DE COMPETITIE BEGINT' Evenals dit verleden jaar het geval is geweest zijn ook thans door den Alkm. Ke gelbond competitie-wedstrijden vastgesteld waaraan door 11 clubs met 19 vijftallen, benevens 4 reserve-vijftallen zal worden deelgenomen. Uit het voor ons liggende officieel pro gramma blijkt dat de wedstrijden iets anders zijn ingedeeld dan het vorig seizoen, thans is 1 eerste-, 1 tweede- en 1 derde klasse geformeerd hetgeen o. i. de spanning in de respectievelijke afdeelingen zeker ten goede zal komen. Kon het verleden jaar nog voorkomen dat b.v. Club A, Club B. zoowel „thuis" als „uit" had ontmoet alvorens tegen andere tegenstanders te zijn uitgekomen, de vorige jaar opgedaan ervaringen hebben ook hier in verandering gebracht. Tenslotte merken we nog op dat de beide in „Centraal" kegelende clubs, hoewel hiertoe uitgenoodigd te zijn, dit seizoen niet aan de competitie zullen deelnemen, het geen zeker is te betreuren. De clubs zijn als volgt ingedeeld: le klasse: Op 't Kantje Af I, Cubo I, Koe koek I, Op de Lat I, Z. E. K. Z.? I en Alc- maria Victrix I. 2e klasse: Op 't Kantje Af II, Cubo II, Koekoek II, Onder Ons (heeren). Met z'n Tienen I, Z. E. K. Z. II en Alcmaria Victrix H. 3e klasse: Cubo III, Victoria I, Met z'n Tienen II, Houthakkers I, W. I. K. I (da mes) en Onder Ons (dames). Reserve Cubo 4, Victoria 2, Houthakkers II en W. I. K. 8. Het wedstrijd-programma voor deze week luidt als volgt: le klasse. 22 Jan.: Alcmaria Victrix IO. K. A. I. 23 Jan.: Koekoek I—Op de Lat I 2e klasse. 22 Jan.:: Alcm. Victrix II—O. K. A. II. 23 Jan.: Koekoek IIOnder Ons. Zes banen-wedstrijd. Op Zondagen 31 Jan. en 7 Febr. a.s. zijn. voor bij den A. K. B. aangesloten clubs „zes banen wedstrijden" uitgeschreven wel ke in het gebouw „De Ur.ie" van 2024 uur zullen worden verkegeld. Ook hier 3 afdeelingen, n.1. A. B en C. Voor afdeeling A, zoowel als B is een fraaie wisselprijs, zilveren kegelbaan met kegel, beschikbaar gesteld. Opgave tot deelname, door alle clubs zeer gewilden wedstrijd, kan vanaf heden tot 25 dezer geschieden aan 't bondssecretariaat Voormeer 32a. Dammen. DAMCLUB „VOORWAARTS". De gister gespeelde wedstrijden voor de wintercompetitie hadden tot resultaat: le klasse: G. WoonijkA. Burgert 02 Jb. HagensJ. N. Mooij 20 K. A. JakschtovJb. Renooij 20 2e klasse: A. KoremanJ. v. Montfoort 02 M. HemelsD. Stam 02 A. KoremanG. Oudshoorn 20 A. HornC. Treur 11 G. OudshoornF. Appel 11 3e klasse: Th. ZijlstraJ. Dogger 02 C. KroonC. Bussen 20 J. StroetN. G. Pieterse 02 S. SchureL. Ravenstein 11 P. Hart—J. Koger 2—0 L. RavensteinN. C. Pietersen 20 Th. ZjjlstraC. Bussen 02 J. Ravenstein-C. Masereeuw, hangpartij NAT. VEREENIGING TOT BEVORDERING VAN HARMONIEUZE LICHAAMSONTWIKKELING. Eén dezer dagen vond onder auspiciën der Alkmaarsche Politiesportvereeniging ten Stadhuize een bijeenkomst plaats, teneinde tot oprichting te komen van de afdeeling Alkmaar der Nationale Vereeniging tot be vordering van Harmonische Lichaamsont wikkeling. Als voorzitter dezer vergadering fungeer de dr. J. M. van Dam, terwijl als inleider optrad dr. S. Sturkop, arts te Amsterdam, en le secretaris van het hoofdbestuur. Dr. Sturkop ving zijn uiteenzetting aan, met de mededeeling dat de vereeniging zich ten doel stelt de harmonische lichaamsont wikkeling van het Nederlandsche volk te bevorderen en te verbeteren. Zij beoogt geenerlei concurrentie met or ganisaties als b.v. het Ned. Olympisch Co mité met hetwelk een zeer goede verstand houding bestaat, doch dat een geheel ander doel beoogt dan de H.L.O., welke ook vaar- digheidseischen heeft samengesteld op het gebied van de lichte athletiek, zwemmen, fietsen en wandelen, doch welke eischen van dien aard zijn, dat ieder mensch, hetzij man of vrouw, die ook maar eenigszins sportief ontwikkeld is, daaraan kan voldoen. Ieder, die aan deze eenvoudige eischen voldoet, ontvangt een diploma met insigne. De diploma's en insignes zijn bijzonder fraai uitgevoerd en worden in 4 verschil lende graden uitgereikt. Ieder jaar kan men slechts 1 graad opklimmen. Voor 1937 is echter de overgangsbepaling getroffen, dat zij, die vallen onder groep III (mannen ouder dan 50 en vrouwen ouder dan 45 jaar) direct 't onderscheidingsteeken in den hoog- sten graad verwerven. Het insigne 2e graad wordt in dit jaar terstond uitgereikt aan personen die tot groep II behooren, dat zijn personen in den leeftijd van 2640 jaar, ter wijl het onderscheidingsteeken in den 3den graad in 1937 reeds direct zal worden uitge reikt aan personen, die tot groep 1 behoo ren (leeftijd van 1725 jaar). Tenslotte ',s er nog een jeugdgroep in den leeftijd van 1416 jaar. Het spreekt vanzelf, dat voor iedere groep andere eischen worden gesteld, die echter zoodanig van aard zijn, dat ieder, die over een gezond lichaam beschikt, hieraan reeds terstond of na eenige oefening kan voldoen. De uit te reiken fraaie insignes, bevestigd aén geel-blauwe linten, zijn door de regee ring officieel erkend en mogen door mili tairen en politiemannen op hun uniform worden gedragen, terwijl het eveneens aan burger-ambtenaren in overheidsdienst is vergund het insigne of strikje in diensttijd te dragen. Behalve deze medewerking van den Raad van ministers, mag de vereeniging zich ook in de groote sympathie van den minister van onderwijs, kunsten en wetenschappen ver heugen. Overigens mag de vereeniging zich in de belangstelling van het geheele Nederland sche volk verheugen, terwijl het hoofdbe stuur ook een goed beeld geeft van de di verse daarin vertegenwoordigde richtingen. Het voorzitterschap wordt waargenomen door prof. dr. A. H. M. J. van Rooy, die bin nenkort te Alkmaar een propagandarede zal komen houden en verder treft men er o.a. nog bekende Nederlanders aan als mr. dr. J. A. v. Thiel, officier van justitie en H. J. Versteeg, hoofdcommisaris van politie, bei den te Amsterdam, mr. G. C. J. D. Krop man, wethouder van Amsterdam, Ch. H. Geudeker, prof. dr. I. Snapper, C. F. Kellen- bach, B. Swaab de Beer, W. A. M. Wester- ouen van Meeteren, A. J. G. Strengholt e.a. Het ligt in de bedoeling hier ter stede 2 maal per jaar een examen te houden voor hen, die in aanmerking wenschen te komen voor 't diploma en de onderscheidingsteeke nen der vereeniging. Het is niet noodzakelijk, dat zij, die zich aan dit examen willen onderwerpen, lid der vereeniging moeten zijn, doch in het alge meen is dan een examengeld van 0.50 per deelnemer voor de jeugdgroepen en 1 per deelnemer voor de overige groepen ver schuldigd. Teneinde het doel der Nationale Vereeni ging tot Bevordering van Harmonieuze Lichaamsontwikkeling in Alkmaar en om streken zooveel mogelijk te propageeren en te doen verwezenlijken, heeft zich te Alk maar een eere-comité gevormd, waarin zit ting hebben jhr. mr. F. H. van Kinschot, burgemeester van Alkmaar, mr. G. C. B. van der Feen de Lille, substituut-officier van justitie, C. Chr. Walraven, commissaris van politie, F. H. Ringers, commandant der Alkm. Brandweer en dr. H. J. M. Hofstee, directeur der N.H. Levensverzekeringmaat schappij. Als leden van het werk-comité zijn door het hoofdbestuur aangewezen de heeren: dr. J. M. van Dam, voorzitter, A. J. ter Horst, vice-voorzitter, L. Webster, secretaris- penningmeester, A. J. Elte, 2e secretaris, dr. N. H. Louis, H. J. Reurslag, voorzitter van den Kring Alkmaar van het Kon. Nederl. Gymnastiekverbond, N. P. Andriesma, ter wijl met de plaatselijke afdeeling van den N.A.S.B. en een vertegenwoordiger der plaatselijke pers nog nader overleg wordt gepleegd. Aan het einde van deze maand hoopt prof. dr. A. H. M. J. van Rooij in een lezing voor besturen van sportvereenigingen en andere belangstellende organisaties, leeraren en onderwijzers nog nader het doel en streven der vereeniging uiteen te zetten. Plaatselijk zijn de heeren L. Webster, se cretaris-penningmeester en A. J. Elte, 2e secretaris, gaarne tot verstrekken van nadere inlichtingen bereid. Gistermiddag heeft zich nabij de ge meente Pontarme in Noord-Frankrijk een noodlottig vliegtuigongeluk voorge gaan, waarbij vier personen den dood vonden. Door nog onbekende oorzaak stortte hier de P. H. M. A. G., die bestuurd door den bekenden Nederlandschen in structeur-vlieger A. R. Somer en om 14 uur 25 uit Parijs met drie passagiers naar Ypenburg was vertrokken, neer. Alle vier inzittenden werden op slag gedood. Om zes uur der middags had men nog slechts twee lijken uit de overblijfselen van het totaal vernielde toestel kunnen bevrijden. Een ontploffing? Omtrent de vliegramp van de P. H. M. A. G. kan nog nader worden gemeld, dat het toestel is neergestort tengevolge van een ontploffing, die zich plotseling en door on bekende oorzaak voordeed. Het vliegtuig kwam neer in de vlakte van Mont L'Eveque nabij den weg van Ermeninville. Zooals reeds gemeld, zyn de vier inzit tenden om het leven gekomen. Het bleken allen Nederlanders te zyn, te weten, de instructeur vlieger A. R. Somer, de heer Joachim Tissot, de heer Hoeven er. de heer Maltha. De lyken van Somer en Tissot zyn reeds uit de puinen van het ver woeste vliegtuig bevrijd, de beide andere zitten nog beklemd. Onmiddellijk na het vernemen van de noodlottige tijding heeft zich de Neder landsche consul-generaal, de heer L. Droog- leever Fortuyn, naar de plaats der onheils begeven, waar zich reeds de burgemeester van Mon L'Eveque en de commandant van de gendarmerie-afdeeling van Senlis be vonden. De omgeving is afgezet door gendarmes, die nieuwsgierigen op een afstand houden. Eén der vleugels brak af. Uit hetgeen oogetuigen verhalen, moet de conclusie getrokken worden, dat de ramp geenszins veroorzaakt is door een ontploffing tijdens de vlucht Veeleer moet gedacht worden aan het breken van een vleugel. Verschillende ooggetuigen althans vertellen, dat zy het toestel hebben zien neerstorten en dat zy duidelijk hebben waargenomen, hoe een der vleugels los van het vlieg tuig in een eigen boog neerstortte. Van autoriteiten, die ter plaatse geweest zyn, vernamen wy bovendien, dat er geen spreke van is, dat de lijken der slachtoffers verkoold zouden zyn. Het toestel is wel volkomen vernield en vormt, weliswaar niet meer dan een hoop verwrongen metaal, maar brand is niet ontstaan. Het terrein, waar het toestel is neergeko men, is zeer moerassig en de overblijfselen zyn een flink eind in den grond gedrongen Hieruit kan verklaard worden, dat. toen men de beide eerste lijken uit de verwoeste stuurhut bevrijd had, nog pogingen in het werk gesteld werden om onder de puineti ook de beide overige lijken te vinden. Toen dit onmogelijk bleek is men verder gaan zoeken, waarbij men tot de ontdekking kwam, dat deze beide slachtoffers tydens den val uit hun zitplaatsen moeten zijn ge slingerd, dan wel in wanhoop uit het val lende toestel moeten zijn gesprongen, aan gezien men na veel moeite hun lyken op eenige honderden meters van het wrak in het moeras vond. Berging der slachtoffers. Zooals reeds gemeld, heeft de burgemees ter van Senlis, vergezeld van den comman dant der plaatselijke gendermerie, zich terstond naar de plaats van het jj* geven. Hy gaf onmiddellijk opdracht alles in het werk te stellen om zoo spoedig m gelijk het stoffelijk overschot der slachto - fers te bergen en over te brengen naar ziekenhuis te Senlis. Dit is inmidde s schied. Tevens gelaste hij de inmid plaatse aangekomen onderprefect met meesten zorg de papieren, die zich op slachtoffers en in het toestel bevonden tc verzamelen en onder de hoede der au ori teiten te plaatsen. Met lofwaardigen ijver heeft de gendar merie van Senlis gewerkt aan de berging van de slachtoffers. Het bleek echter al spoedig dat ook de vlugste berging me meer kon baten, aangezien de ongelukkigen op slag moeten zijn dood geweest. De instructeur Somer. De omgekomen vlieger A. R. Somer was 29 jaar oud. Van 1 Augustus 1935 af bekleedde hy de functie van instructeur bij de afdeeling Eindhoven der nationale luchtvaartschool als opvolger van den heer A. F. Postman, die toen naar Schiphol werd overgeplaatst. Den laatsten tijd kwam hy alleen met het weekend naar Eindhoven, terwijl hij do overige dagen op Ypenburg werkzaam was. waar hij in verband met de daar toenemen de drukte de heeren Schmidt Crans en As jes assisteerde. De heer Somer was te Eindhoven buiten gewoon gezien. Hij ging geheel in zyn va., op, stond altijd klaar, als er een beroep op zijn medewerking werd gedaan en nooit wat hem iets te veel. De P. H. M. A. G. was reeds geruimen tijd ingedeeld by de vloot van de nationale luchtvaart school en werd regelmatig ge charterd voor het maken van prive-vluch- ten, waarbij de heer Somer meestal als pi loot aptrad. De heer Somer had in Groningen eenigen tijd in de medicijnen gestudeerd, toen hy bij de luchtvaartopleiding in Soesterberg kwam. Hier was hy ingedeeld bij de jacht- vliegtuig-afdeeling, de z.g. J. A. V. A. onder bevel van kapitein van Weerden Poelman, en ontwikkelde zich tot een piloot met een voortreffelijke reputatie. Zoo goed stond hy aangeschreven, dat toen eenige jaren geleden op Soesterberg 'n groote luchtvaartvertooning georganiseerd werd, hy een van de twee reservemannen was, die werden uitgenoodigd tot het maken van bijzondere stunts, o.a. het toonen van een met drie toestellen gelijktijdig verrich te looping. Een ander bewijs voor de voor treffelijke vliegcapaciteiten van den heer Somer ligt in de volgende gebeurtenis. De Fokkerfabrieken hebben twee z.g.n. invliegers, de heeren Meinecke en van Neyenhoff. Beiden hadden een nieuw jacht vliegtuig, de D. 21 geprobeerd en hun op merkingen daarover gemaakt, waarna den heer A. R. Somer verzocht werd eveneens met de D. 21 op te stijgen en zyn bevin dingen te noteeren. De heer Somer aanvaardde dit verzoek en ontkwam daarbij ternauwernood aan 'n ongeluk, aangezien hy slechts door een toe val uit een vrille kon komen, die hy met de D. 21 had gemaakt en waarin het toe stel niet volkomen aan den piloot gehoor zaamde. Toen hy weer was neergekomen verklaarde Somer met een D. 21 nooit meer te willen vliegen. Hoe dit ook zy, uit de hierboven aange haalde bijzonderheden blijkt wel, dat de piloot Somer als vliegtuigbestuurder ovei bekwaamheden beschikte, die hem boven de middelmaat deden uitsteken, zoodat, voor dat nadere bijzonderheden omtrent de oor zaken van de ramp van gistermiddag ver kregen zijn, wel kan worden aangenomen dat zich hier bijzondere omstandigheden, buiten controle van den piloot, moeten heb ben voorgedaan. Het verongelukte toestel. De P. H. M. A. G. was een Waco, een dubbeldekker, die plaats biedt aan vier per sonen. Het toestel is het eigendom geweest van den eveneens bij een vliegramp om het leven gekomen heer van der Leeuw uit Rotterdam. Men vermoedt nu nadere inlichtingen zullen uitwijzen of dit vermoeden juist is dat het toestel verkocht was aan een gegadigde, die, de goede kwaliteiten van den heer Somer, den instructeur-vlieger van de nationale luchtvaartschool te Eindho ven, kennende hem heeft uitgenoodigd een vlucht te maken met het toestel, teneinde de vlieghoedanigheden te toonen. Te dien einde zou dan de heer A. R. So mer met zijn drie passagiers zijn opgeste gen voor een vlucht van Parijs naar Ypen burg. De indrukken van Ypenburg. Dat de ramp by Senlis, gelegen op een afstand van circa 60 K.M. van Parijs, op het vliegveld Ypenburg groote verslagenheid heeft veroorzaakt, spreekt vanzelf. Toen wij er gisteravond aankwamen, waren aanwezig de heeren Reynders, Asjes en Nuesink, onderscheidelyk gedelegeerd commissaris van de exploitatie my. Ypen burg, instructeur van de nationale lucht vaartschool en administrateur van de ge noemde exploitatie mij. Voortdurend rinkelden telefoons op ver schillende plaatsen en toch waren de heeren zoo bereidwillig ons een en ander mede te deelen. Van den heer Nuesink vernamen wij, dat de P. H. M. A. G. reeds enkele dagen op Le Bourget stond. De heer Schmidt Crans, chef instructeur van de N. L. S., had het toestel op het Parysch vliegveld laten staan, daar toe door een onbeteekenend motordefect ge noodzaakt. Per trein was hy naar Holland teruggekeerd. De N. L. S. had toen Maltha naar Parijs gestuurd om de repaiatie te verrichten en later was „Janus" Hoeven hem nagereisd ter controle van de reparatie. Maandag was de heer A. R. Somer, ver gezeld van den sportvlieger, Tissot, naar Parijs vertrokken, om het toestel met de beide mecano's over te vliegen. De machine was een lesmachine van de nationale luchtvaartschool en door wijlen den heer M. G. van der Leeuw aan deze instelling geschonken. Voorts deelde de neer Nuesink nog mede, dat men zich omstreeks 5 uur op Ypenburg ongerust begon te maken. De P.H.M.A.G. Laat U niet kwellan door rheumatiicha 1 pij nen, die U oud maken vóór Uw tijd. met den geneerkrach- tigen Kloosterbalsem die ze inel verdrijft. dringt tot diep in de weelsels doorl had er al moeten zyn. De lichten op het veld waren ontstoken. Men belde toen Waalhaven op en verzocht radiografische inlichtingen. Het is bij vragen gebleven; antwoord kwam er niet. De jobstyding kwam om 6 uur binnen. De heer Mohr de Parijsche vertegenwoordiger van de K. L. M deelde toen telefonisch mede, dat de P.H.M.A.G. gevallen was, dat 2 lijken geborgen waren en geïdentificeerd waren, als zijnde de stof felijke overblijfselen van Somer en Tissot en dat de beide andere lijken niet te vinden waren. Omstreeks 8 uur belde de heer Mohr voor de tweede maal op. Hij bracht toen het bericht, dat ook de beide andere lijken gevonden waren. De overblijfselen van de vier slachtoffers zijn in een Chapelle Ardente te Senlis op gebaard. Het bestuur van het vliegveld Ypenburg heeft den heer Mohr verzocht een spoedig trunsport van de lijken der slachtoffers te bevorderen. De heer Asjes heeft vervolgens nog en kele mededeelingen gedaan. Somer, een uiterst bekwaam piloot, trad na zyn Soester- bergsche jaren in 1932 bij de N.L.S. op Waalhaven in dienst. Al spoedig werd hij aangesteld tot chef-instructeur op het vlieg veld te Eindhoven. Sinds November van het afgeloopen jaar was hij als instructeur op het vliegveld IJpenburg werkzaam. Eiken Zondag gaf hij nog in Eindhoven les. De heer Somer was niet alleen bekend als een voortreffelijk bestuurder, maar ook zeer bemind wegens zijn prettige omgangsvor men. Hij was eerst twee jaar geleden gehuwd en laat een vrouw en een baby van 3 maan den achter. De heer Somer woonde te Stompwijk. De overige slachtoffers. De werktuigkundige „Janus" Hoeven heeft jarenlang, voor Fokker gewerkt, waar hij zeer goed stond aangeschreven. Hij fun geerde als „international man", d.w.z. dat hij belast was met het monteeren van toe stellen in het buitenland. Hij werkte o.a. in Turkije, Polen, Zweden, Engeland en Frank rijk en heeft veel gevlogen met ir. Grasé. Een toestel, door „Janus" zooals hij in de wandeling heette goedgekeurd, was goed. Dat wist iedereen, aldus de heer Asjes. Ongeveer 7 jaar werkte hij voor de Natio nale luchtvaartschool, eerst op Waalhaven en later op Ypenburg. Door zyn onderge schikten werd hy op de handen gedragen. De overledene was ongeveer 39 jaar oud, gehuwd en vader van 2 dochters. Hij woon de de laatste jaren in Rijswijk. Jaap Maltha was ongehuwd en ongeveer 20 jaar oud. De heer Asjes kenschetste hem als „een veelbelovend mecanicien, onze beste motorexpert". Hij was naar Parijs gezonden om de machine, welke omlaag stortte, lucht waardig te maken. Tenslotte sprak de heer Asjes nog over den heer J. B. A. Tissot, een van zyn leer lingen, die pas uit Indië was teruggekeerd, waar hy in de cultures werkzaam was. Evenals den bestuurder Somer was de heer Tissot nog slechts korten tijd gehuwd. Hy was nog niet gebreveteerd, maar had al twee van de drie proeven met goed ge volg afgelegd en vloog al solo. De heer Asjes verwachtte zeer veel van dezen vlie ger, die pas 2 maanden les had. Tot zoover onze zeeslieden Op hen rustte ook de taak de familieleden van de slacht offers in kennis van de ramp te stellen ONZE POSTVLUCHTEN. De „Nachtegaal" (uitr.) is te Bandoeng geland. De „Rietvink" (uitr.) bereikte Jodhpoer en de „Perkoetoet" (thuisr.) arriveerde te Bagdad. MERMOZ GEEERD. Gouden medaille der Internationale Luchtvaartfederatie toegekend. De Algemeene Raad van de Internationale Luchtvaart Federatie is gistermiddag bijeen gekomen. Dertig luchtvaartvereenigingen waren vertegenwoordigd. Gelyk bekend hebben verschillende luchtvaartclubs be sloten hun nationale candidaten voor de gouden medaille der federatie terug te trek ken ten gunste van Mermoz, aan wien deze medaille voor 1936 als posthume eer werd toegekend. DE „EDELVALK" NAAR INDIE VERTROKKEN. Vanochtend om half acht is het K. L. M - vliegtuig „Edelvalk" van Schiphol naar Indië vertrokken. Vier passagiers bevinden zich aan boord, respectievelijk voor Bagdad, Karatsji en twee passagiers voor Bangkok. Voor de tus- schentrajecten hebben drie passagiers ge boekt, n.1. Athene—Calcutta, Alexandrië— Karatsji en Bagdad—Karatsji. Het toestel heeft 153 K.G vracht, 346 K.G. briefpost en 37 K.G. pakketpost mee genomen. VAN PARIJS NAAR TOKIO. De vlieger Doret is vanochtend, verge zeld van den radiotelegrafist Micheletti, om 6 uur 3C naar Tokio vertrokken. De eerste étappe gaat tot Brindisi (via Nice, Corsica en Rome). Van Brindisi zal het via Cairo, Bagdad, Bassorah, Karaktsji, Rangoon en Hanoi verder gaan. Het toestel is hetzelfde als dat van Japy, de „Simoun", welke is uit gerust me', een motor van 200 P.K.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 8