IJssport en ijspret.
Ondanks den kouden Oostenwind.
De banen open.
EGMOND AAN ZEE
De controle zal ditmaal zeer scherp zijn,
naar verluidt
Precies op tijd zal men binnen moeten ko
men. Niet een minuut to vroeg en de reden
hiervoor is dat de K.N.A.C. het bestaande
reglement streng wil naleven zulks in te
genstelling met elders waar niet heel nauw
wordt gekeken naar den vroegsten tijd van
binnenkomen. Wee den ploeg die van door-
jassen houdt en door dit snelheidsideaal vol
komen te verwezenlijken van verdere deel
name uitgesloten wordt door dat simpele
minuutje te vroeg
Na uren van strijd tegen sneeuw, vorst en
slaap... overwonnen door een minuut!
Bakker Schut arriveert!
Telefoon rinkelt. De eerste tijding over de
buitenlandsche Hollanders. Bakker Schut
met Mutsaers als mederijder zijn de grens
gepasseerd en even later stroomt het publiek
naar buiten.
Een goede gedachte om de controlepost te
verplaatsen naar meer bewoonbare oorden,
zooals Venlo. Geen blauw worden van de kou
vlak aan de comfortlooze grens.
Daar komt de Lincoln Zephyr aangereden
Bakker Schut ervaren Rallyerijder
stopt behendig voor de witte streep waar
over geen auto mag rijden voor dat zijn tijd
gekomen is.
Even voor elf is hij aangekomen en pas
11.12 is zijn officiëele tijd. De wagen dus
nog een kwartiertje parkeeren en vlak
daarna een bestorming door de Avro en de
Kro die ook ter plaatse aanwezig is.
„Hoe was het"„Wat was het moeilijk
ste stuk"„nog anderen gesproken". En
bereidwillig geeft de kleine „Bud", zooals
hij bijgenaamd is, zijn antwoord.
„Ga nou een paar uur slapen. Je hebt nog
een zee van tijd voor je weer behoeft te
starten".
„Och, man, in de wagen slaap ik ongeveer
vijf uur zoo goed als je maar hebben kunt
Ik heb nu geen slaap noodig
„Hier heb je vast je eten en voor de an
deren"
Daar komt de Fordvertegenwoordiger
met een viertal kistjes aan met een aange-
namen inhoud voor den maag. De lunch voor
den volgenden dag. Service!
Schut vertelt van het ongeval dat de D. K.
W. van Cornelius is overkomen.
„De wagen met het dak op den grond en
met de wielen in de lucht en de inzittenden
geen schram vertel ik je! De wagen ook zoo
heel als het maar zijn kan en ze konden zóó
verder rijden. Ik snap het haast niet. Onze
tocht verloopt voortreffelijk. Zoo goed als
het maar zijn kan. In het Noorden natuur
lijk een hoop sneeuw en vorst van maximaal
zeventien graden. In Denemarken vroor het
hoogstens twee graden en in Hamburg komt
een strengere vorst ons verrassen. En over
de kou hier behoef ik U niet te spreken. Ik
geloof dat we het moeilijkste wel achter den
rug hebben maar je kunt toch nooit weten
wat er verder voor verrassingen voor ons
zijn weggelegd.
Het stroomt
Anderen arriveeren en minder sterk
van constitutie dan Bud verkiezen zij de
stroozak boven een praatje en snel verdwij
nen zy naar het voor hen gereserveerde ge
deelte. Zou het mogelijk zijn om te slapen
in een dergelijke omgeving? Het valt te
betwijfelen en het is alsof ook de K. N. A
C.-menschen daarvan doordrongen zijn
want het Venlo'sche publiek wordt tenmin
ste verzocht ruimbaan te maken in het
restaurant. Zij immers hebben gelegenheid
te over nogmaals te profiteeren van de be
schikbare ruimten!
De Boer is als eerste officieel aangekomen
by de controle. Hij „mocht" eerder arrivee
ren maar lang duurt het niet of ook Mut
saers wordt opgetrommeld om met Bakker
Schut zich bij de controle te presenteeren
Bericht „van verhindering" is inmiddels
binnengekomen van een Pool die vlak by
de grens in botsing is gekomen en waarbij
zijn wagen het volkomen heeft afgelegd.
De Amsterdamsche kolonie!
Successievelijk komt het Amsterdamsche
contingent binnen met de regelmaat van een
klok. Een heel wagenpark is gestart en hun
aantal is zoo enorm groot dat zij in de
late avonduren de verlaten wegen wel ge
vuld zullen hebben. Tot dusverre hebben zij
het gemakkelijk gehad maar het is te ver
wachten dat zij het een en ander nog wel
te verduren zullen hebben en het is te hoo-
pen.... zulks ter compensatie voor de zeer
groote lasten die hun collega's hebben on
dervonden!!
Ook de buitenlanders rijden aan. Fransch,
Duitsch en zelfs Poolsch hoort men spreken
en het meerendeel zoekt een ligplaats om te
bekomen van de vermoeienissen. De be
schikbare ruimte schijnt niet geheel in over
eenstemming te zijn met het aantal ver
wachte gasten.
„Is de keuken al op orde gemaakt" hooren
wij tenminste informeeren
En zoo gaat het door, eenige uren lang
tot het tijdstip aangebroken is den langen
weg verder te rijden naar het Zuiden.
Monte Carlo wacht in een stralende zon
die de verkleumde botten zal orüdooien.
En alleen daarop zal menige Nederlander
jaloersch zijn?
Zij zouden er zelf een Rallye de Monte
Carlo voor over hebben
Alle Nederlandsche equipes op tijd
gepasseerd.
Om 2.05 in den morgen kon de eerste
deelnemer van Venlo vertrekken voor de
volgende etappe, VenloBrussel, een af
stand van 152 K.M. Geruimen tijd daarvoor
waren de meeste deelnemers, die uit Am
sterdam moesten komen, reeds te Venlo ge
signaleerd.
Successievelijk vertrokken de andere
rallye-ryders. Het werd al stiller aan de
controle.
Om vier uur kon men zeggen, dat dege
nen, die verwacht werden, ook door waren.
De organisatie klopte precies. Alleen ver
wonderde het ons, te vernemen, dat er to
taal geen contact bestond tusschen de voor
laatste controle-posten, dus Hannover en
Amsterdam met Venlo en Venlo weer met
de eerstvolgende controle Brussel. Men was
nu totaal niet op de hoogte, wie reeds opge
geven had. En zoo hoorden we bij de con
trole namen van rallye-ryders noemen, die
te Venlo om vier uur nog verwacht werden,
doch waarvan wy van andere zijde reeds
vernomen hadden, dat deze deelnemers of
niet gestart, of den strijd ergens in Noor
wegen of Zweden reeds opgegeven hadden.
Een overzicht van degenen, die strafpun-
ten hadden opgeloopen, was natuurlijk niet
te verkrijgen, doch wij vernemen, dat alle
Nederlanders nog zonder strafpunten in den
strijd waren. Van degenen, die in Tallinn,
Umea, Stavanger, Koningsbergen of Am
sterdam waren gestart, ontbraken te Venlo
slechts twee teams, n.1. de equipes Buiskool
en Oosten.
Kolven.
OM DEN KONINGSTITEL TE ALKMAAR.
Naar wy vernemen zullen dit jaar weer
wedstrijden gehouden worden door de Pers
en Propaganda Commissie van den Nederl.
Kolfbond om de vorstelijke titels, n.i.
keizer van de eerste klasse, koning van de
tweede klasse en prins van de derde klasse.
De wedstrijd om den koningstitel zal 21
Februari worden gespeeld in „Central", die
om den prins-titel op 7 Maart in Venhuizen
in de baan van den heer J. Druif, terwij 1
om den keizer-titel zal worden gespeeld in
de baan van den heer P. Kramer te Zuid-
Scharwoude op 14 Maart.
In tegenstelling met verleden jaar zullen
dit keer van elke klasse van iedere sociteit
twee kolvers worden uitgezonden.
Bridge.
DE BRIDGEWEDSTRIJD
NEDERLAND—OOSTENRIJK.
Einduitslag: remise.
Bij een zeer spannenden laatsten wed
strijd hebben de Nederlanders het tot een
remise kunnen brengen. Onze landgenooten
waren zeer op dreef en wisten een achter
stand van 55 matchpunten te verkleinen tot
15 matchpunten. Aangezien er een verschil
van 25 matchpunten noodig is om de over
winning te behalen, was de einduitslag der
halve remise. Dit resultaat na 232 spelen
wijst er wel op, dat hier evenwijdige krach
ten aan den wedstrijd deelnamen.
In scorepunten stond Nederland 2280 pur-
ten voor.
S. S. S."
„S. S. S." haar
in „Het Wapen
Worstelen.
FEESTAVOND
Zaterdag organiseert
jaarljjkschen feestavond
van Heemskerk".
Voor dezen avond is de medewerking
verkregen van de bekende Zaansche wor
stelvereeniging „Sandow", die zich hrier
met een zeer sterke ploeg zal doen verte
genwoordigen. Dat er dan ook spannende
partijen te zien zullen zyn, daarvan zyn
wy overtuigd.
Wy denken daarbij aan de volgende
ontmoetingen:
vedergewicht: Schoenv. IJck; licht
gewicht SlentersSchut; Kloosterman- -
Schats; SchagenJensma; M. A. Nooy
Bom en de le klassers lichtgewicht v.
Stroov. Zwanenburg; M. A. Portengen
Kok.
Daar „Sandow" voor de eerste maal te
Alkmaar komt, is het goed om te weten
dat deze vereeniging tot één van de sterk
ste krachtsportclubs in Nederland behoort,
die reeds vele kampioenen onder haar
leden mocht tellen, o.a. Snijdood, Korver,
Thesing en Portengen.
Uit den aard der zaak zijn wy met deze
opgave niet volledig, daar dit de favorie
ten van de laatste jaren zijn.
Wij mogen nu al reeds verklappen dat
deze wedstrijd tevens als training wordt
opgevat voor de komende interlandont
moeting tegen België, waarvoor ook enkele
leden van „S. S. S." in aanmerking zullen
komen.
Ook de dansliefhebbers(sters) zullen op
dezen feestavond hun deel krijgen, daar er
gelegenheid voor dansen tot 2 uur zal zijn.
Opnieuw zyn door on
bekende meesterhand de
bloemen op de ruiten
geteekend opnieuw heeft
koning Thialf zyn scepter
gezwaaid en het water
als wy deze beeldspraak
even mogen gebruiken
gekluisterd in zyn boeien.
't Heeft flink gevroren
vannacht, zooals het trou
wens gisteren den gehee-
len dag flink vroor. En wij vinden net al
leen maar jammer, dat de wind veel te
sterk en daardoor te vinng was. Die wind,
die een ernstig beletsel was om de werke
lijke ijspret.
En als wij vanmorgen zien, hoe de ijsvor-
ming verder gegaan is, hoe vaarten tn
grachten dichtgevroren zijn, dan denken wy
met weemoed aan de echte ijspret, aan den
helderen hemel met het zwakke zonnetje,
welks stralen niet by machte waren, om het
ijs zacht te maken.
Dan denken wy met weemoed aan de kilo
meters lange banen, prettig geschaafd en
bijgeveegd en wij zien de lange rijen rijders
zich uit de voeten maken, kilometers ver
slindend in een heerlijk tempo.
Dan denken wy aan tochten op de schaat
sen, aan centra, waar het pierement in de
café's tjingelde, waar gedanst werd, waar
heete punch gedronken werd.
Dan denken wij aan de allerprettigste da
gen, die wij konden beleven, aan lange mid
dagen op het ijs en aan gezellige avonden
op de stille vaart, die als grauwe linten zich
door het landschap kronkelden.
Wy denken aan die dagen, waarop de ijs-
sport hoogtij vierde, waarop iedereen op het
ijs was, aan de dagen, waarop het verschil
tusschen rang en stand was weggevaagd en
waar men alleen maar zag naar den goeden
rijder.
Tegenwoordig denken wy echter niet
direct aan lange tochten. Zoo ver zyn wij
nog lang niet, helaas!
Maar wy denken aan onze ijsbanen, de
groote vlakten, tydig onder water gezet en
waar nu de massa zich kan concentreer en.
Ook dat kan uiterst gezellig zijn. Misschien
niet direct voor den snelheidsmaniak of den
tourist, maar wel voor den baantjesrijder.
De ijsbaan op een mooien wintermiddag en
op een stillen winteravond kan gezellig zijn
voor jong en oud. Voor jong, omdat de ys-
sport is als de dans: zij brengen beide de
jonge menschen tot elkaar. En hoe!
Is er iets mooier, dan een jong paar te zien
zweven over de baan, hand in hand en pre
cies gelijkmatig? Is er iets mooier, dan de
jeugd te zien rijden met gloeiende koonen
en schitterende oogen.
Dat is ijssport en liefde!
Voor oude, omdat de schaatsensport niet
vraagt naar ouderdom. Is het niet een prach
tig gezicht, den grijsaard te zien rijden met
zijn kloeke streken; getuigt dat niet van de
eeuwig-blijvende behendigheid van den Hol-
lander-op-den-schaats?
En al wat er ligt tusschen jong en oud,
bindt de schaatsen onder; alles, wat Neder
lander is, trekt naar de baan, de kleumer
uitgezonderd.
11 uur hedenmorgen. Voor den derden
keer kijken wy naar den thermometer,
die op een beschut plaatsje buiten hangt.
Om 9 uur vroor het bijna 5 graden, om
10 uur stond het kwik 5 M graad bene
den nul en op dit oogenblik is het ge-
daadl tot ruim 6 y3 graad.
Het vriest flink.
Maar er is meer, dat verheugend is.
Want sinds een uur is de lucht opge
klaard en is de wind veel minder ge
worden.
Dus tóch ijspret met volle teugen?
Inderdaad!
De Quint geopend.
Vandaag is de Quint geopend. Sinds he
denmorgen zwiert men op de groote ijs
vlakte. En vanmiddag zal het er gezellig
zyn en zal men van alle kanten naar den
Omval trekken, om op de ijsbaan te zwie
ren en zuiver gezonde zuurstof in de longen
te persen.
Weg met de griep! De schaatsenrijder zal
geen griep meer hebben, want alle griep-
bacillen worden grondig vernietigd.
Vanmiddag en vanavond naar de Quint.
Dat zij het devies van allen, die lid zijn van
de Alkmaarsche IJsclub en de IJsclub Om
val, en bovendien voor allen, die geen 'id
zyn, want de baan is voor ieder geopend!
Heilooër ijsbaan
Ook de Heilooër ijsbaan heeft haar poor
ten geopend, vanmiddag voor de leden en
vanavond ook voor niet-leden.
Deze baan ligt in de luwte en men heeft
er minder last van den wind dan elders. Het
ijs is er in zeer goeden staat en ongetwijfeld
zal Heiloo vandaag van de ijssport genielm
met volle teugen.
De Berger Ijsbaan.
In Bergen moet men nog een dag wach
ten. Het ijs bleek daar hedenmorgen nog
niet overal sterk genoeg voor de massa, zoo
dat het bestuur besloot, de baan Zaterdag
open te stellen voor leden en kinderen van
leden.
Zoo staat het er thans bij.
IJssport en ijsvreugde! Zij zyn gekomen.
Profiteert er van, sportmenschen. Uw
kans is gekomen.
Op de tennisbaan.
Op de gemeentelijke tennisbaan van ons
sportpark is gisteravond gereden. De baan
lag prachtig in de luwte en werd fraai ver
licht. En velen hebben eenige uurtjes van
de ijssport geprofiteerd.
Gelukkig, dat het vele werk pp deze kunst
ijsbaan eindelijk toch succes heeft mogen
hebben.
Het weerbericht.
Tot slot het weerbericht! Het luidt gun
stig voor de ijssport: weinig of geen sneeuw:
matige vorst des nachts, overdag matige lot
lichte vorst
Lijkt dat niet op een ijs-week-end?
DE EUROPEESCHE KAMPIOENSCHAPPEN
PAARR1JDEN VAN AMSTERDAM NAAR
PRAAG.
Naar wy vernemen zullen de Europeesche
kampioenschappen in het paarryden, welke
oorspronkelijk op 20 en 21 Februari a.s.
op de Kunstijsbaan te Amsterdam waren
vastgesteld, doch geen doorgang konden
vinden in verband met het conflict tusschen
K. N. S. B. en de ijsclub „Kunstijsbaan
Amsterdam", thans te Praag worden ge
houden en wel in den avond van 5 Februari
ningen in het Tuindorp met stijgend onge
duld naar de in uitzicht gestelde huurver
laging uitzien.
Maar niet alleen deze. De zaak heeft
veler aandacht. Vermoedelijk als gevolg
van een en ander doen thans geruchten de
ronde, dat Ged. Staten met den hiervoor
genoemden post op de Gem.-begrooting
geen genoegen nemen, wat zou beteeke
nen, dat het systeem van B. en W. niet
uitvoerbaar moet worden geacht.
Hoe dit zij, de tijd verloopt en met het
steeds duurder worden van het levens
onderhoud stijgt de nood in tallooze ge
zinnen. Huurverlaging is een gebiedende
e: ch geworden, waarm ondergeteeken-
den Uw Raad dringend verzoeken thans
spijkers met koppen te slaan en die maat
regelen te willen treffen, welke met
zekerheid leiden tot een spoedige alge
meene verlaging van de veel te hooge hu-
r< der arbeiderswoningen in deze ge
meente.
Dat ondergeteekenden als meest af
doende maatregel beschouwen het bouwen
van een flink aantal goede en goedkoope
woningen, mag als bekend worden veron
dersteld.
De aanbestedingscijfers zouden tevens
een leiddraad kunnen zijn om nauwkeurig
vest te stellen, wat hier ter plaatse onder
„redelijke" huren, als door de Regeering
bedoeld, moet worden verstaan.
Huisbezoek wijkverpleegster.
De wijkverpleegster bracht in 1936 totaal
2812 huisbezoeken (in 1935 2161). Hiervan
waren 1954 ziekenbezoeken, 304 voor zuige
lingenzorg en 554 voor tuberculosebestrij
ding.
Geverbaliseerd wegens opruiing
De politie heeft proces-verbaal opge
maakt tegen J. M. H. S. te Egmond aan Zee
wegens opruiing. Tijdens een oploopje voor
het raadhuis, veroorzaakt door een ontevre
den steuntrekkende, die z'n gezin daar achter
wilde laten, heeft S. het te hoop geloopen
publiek opgehitst om geweld te gebruiken.
Tengevolge daarvan heeft men inderdaad
een oogenblik geprobeerd de deur te for-
ceeren. Een en ander speelde zich juist tus
schen twee trouwpartijen af!
De visch wordt duur betaald.
Tijdens de laatste stormen hebben de
opvarenden der trawlers het weder hard te
verantwoorden gehad. De opvarenden van
één der trawlers hadden op een gegeven
moment alle hoop reeds opgegeven. Men
dacht niet anders dan dat het schip met
man en muis zou vergaan. Dank zij het
goede zeemanschap onzer visschers gelukte
het toch nog het schip, zy het met averij, in
veilige haven te brengen Een hachelijk
avontuur beleefde ook de stuurman J. Wij-
ker. Hij werd door een stortzee over boord
geworpen, hetgeen zijn broeder gelukkig
bemerkte. Onmiddellijk draaide de trawler
bij, doch het duurde toch nog ongeveer 20
minuten eer men den drenkeling bereikt
had. Het was een geluk, dat hy goed kon
zwemmen en kans had gezien zijn zware
zeelaarzen uit te schoppen. Niettemin mag
het een wonder heeten, dat hij met zulk een
woelige zee nog gered kon worden. Eén der
opvarenden, die het ons vertelde, was zelf
eenigen tijd geleden ook overboord gesla
gen. Hij had het geluk zich vast te kunnen
grijpen aan het net. Men ziet, de visch wordt
r.og steeds duur betaald.
3ngezonden Stukken
'fcaÜHciaal Hieuws
BERGEN
Aan den raad der gemeente Bergen is
het volgende adres gezonden:
Ondergeteekenden, D. Bergman en J.
Schaaper, beiden wonende te Bergen, ten
dezen handelende namens het werkloo-
zen-comité alhier, nemen eerbiedig de
vrijheid 't navolgende onder de aandacht
vai Uw Raad te brengen en te verzoeken:
Bij de behandeling van het adres, in
houdende het verzoek om tot meer ingrij
pende huurverlaging van Gem. arbeiders
woningen over te gaan, is door B. en W.
meegedeeld, dat het College een eigen
systeem had om in deze Gemeente tot
verlaging van huren te komen, t. w. de
bekende overeenkomst met de eigenaren
van de woningen in het Tuindorp.
„Mocht dit systeem geen gunstige re
sultaten afwerpen", aldus ongeveer het
College, „dan zou worden overgegaan tot
het bouwen van arbeiderswoningen". Het
in uitzicht stellen van dezen maatregel
kon worden beschouwd als de stok achter
de deur.
Nadat bekend was geworden, dat de mi
nister van Sociale Zaken geen gelden kon
beschikbaar stellen voor de uitvoering der
overeenkomst, besloot Uw Raad het be-
noodigde geld ad ca. 540.per jaar uit
de Gem. kas te betalen.
Tot nu toe werd weinig meer van deze
zaak vernomen. Het behoeft geen betoog,
dat de werkloozen-huurders van de wo-
SLACHTOFFERS VAN DE KOUDE.
Mijnheer de Redacteur.
Zou ik U beleefd mogen vragen om een
plaatsje in Uw veelgelezen dagblad? Bij
voorbaat mijn dank daarvoor.
In Uw blad van gisteren komt een stukje
voor onder bovenstaanden titel. Dit heeft
mijn bijzondere aandacht getrokKen en ik
hen het in groote trekken daarmede geheel
eens, maar toch zou ik enkele punten, die
misschien niet zoo goed bekend zijn, nog
gaarne naar voren willen brengen. Persoon
lijk heb ik my ervan kunnen overtuigen,
dat de werkloozen, die thans aan het
sneeuwscheppen zyn gezet, in hun dunne
jasjes staan te huiveren en het was velen
aan te zien dat zij reeds veel ontberingen te
verduren hebben gehad. Daarom zou hun
werk zeker aanmerkelijk worden verlicht
er, hun lichaam hiervan niet minder kunnen
profiteeren, wanneer zij tijdens een kleine
rustperiode door de omwonenden, waar zy
werken, verkwikt zouden worden door een
warm kop koffie of thee en zy zich een
oogenblik zouden kunner. doorwarmen.
M i. is het echter niet noodig dat die men
schen zoo staan te huiveren van de koude in
hun dunne jasjes, want naar ik uit welinge
lichte bron heb vernomen, is het Alkmaar
sche Kleeding- en Dekkingcomité nog in het
bezit van een flink aantal jassen en bon
kers. Welnu, dan zou het toch voor de hand
liggen om degenen, die by het sneeuw
scheppen zijn tewerk gesteld, een dezer jas
sen te geven, waardoor zij veel beter de
bittere kou en den snerpenden wind zouden
kunnen trotseeren.
Uw beroep op hen, die gebruikte dekens
of kleedingstukken over hebben en deze
voor de armen beschikbaar willen stellen, is
dpn ook zeer zeker op zyn plaats en ver
dient aller belangstelling. Echter moeten
deze dekens of kleedingstukken dan ook
werkelijk weer beschikbaar worden gesteld
voor de armen, doch niet worden verkocht,
zcoals thans gebruikelijk is. Velen die het
een en ander reeds beschikbaar hebben ge
steld of nog zullen doen, zul'en van mee
ning zijn dat dit ook inderdaad gebeurt en
daarom meen ik goed te doen hierop even
te wijzen. Het wil er by mij niet in, dat dit
de opzet kan zijn van het Kleeding- en
Dekkingcomité.
Voor vele werkloozen is het toch al zoo
bijzonder moeilijk om op zeer bescheiden
wijze en met veel zorg rond te komen en
het is voor hen absoluut buitengesloten (en
ook niet redelijk) dat zy voor gedragen
kleedingstukken enz. welke geheel gratis be
schikbaar gesteld zyn, nog een bedrag (hoe
klein dan ook) kunnen betalen.
Ik ben ervan overtuigd dat er nog wei
menschen te vinden zullen zijn, die zich ge
heel belangeloos beschikbaar willen stellei
om de afgestane goederen op te halen en bi
de werkloozen en armen, die ervoor in aan
merking komen, gratis te bezorgen.
Ik vertrouw dat door deze regelen hierin
althans voor deze koude dagen, verandering
zal kunnen worden gebracht
Met dank voor de opname,
Een abonré
(Het Kleeding- en Dekking-comité werk'
zonder subsidie, heeft maar een klein be
drag aan particuliere inkomsten en vele
uitgaven, o.a. uitstoomen van dekens er
kleedingstukken. Het past in de meeste ge
vallen bij, zoodat b.v. nieuwe schoenen vooi
veel lageren prijs dan den kostprijs beschik
baar worden gesteld. Wanneer men evenwe
bij de afgifte bedingt, dat wat men schenkt
ook gratis moet worden afgegeven, dar
wordt daaraan gevolg gegeven.
Naar wij vernemen heeft de secretaris
van den Armenraad hedenmorgen al eenige
toezeggingen van financiëele medewerking
ontvangen, waarby verzocht werd daarvoor
dekens of steenkolen te koopen en deze aan
bepaald aangewezen gezinnen of aan de z.i.
meest noodlijdenden te verstrekken, een
voorbeeld, dat in deze dagen zeker navol
ging verdient en waarover wij ons van harte
verheugen. Het telefoonnummer van den
voorzitter van het Kleeding- en Dekking
comité, den heer A. Bergsma, Westerweg
55, is 2019; dat van den secretaris van den
Armenraad 3894.
Red. Alkm. Crt.)
WERKLOOZEN EN WEFKVER-
SCHAFFING. ZAND EN GLADDE
WEGEN.
M. de Redacteur.
Als men iri een streek komt waar 't zand
met voertuigen moet worden aangevoerd
en er komt een gladde weg door ijzel of
sneeuw, dan is men er direct by om met
zand dit euvel te bestrijden zeer tot gerief
van allen die by den weg moeten zijn.
Maar in Schoorl, waar millioenen kubieke
meters zand voor 't scheppen gereed liggen
en waar eiken dag een groot aantal men
schen komen te stempelen is dat weer wat
anders. Ik vermoed dat daar 't parool op
gang doet: zalig zijn de kreupelen en lam
men want die zijn genoodzaakt in huis by
de warme kachel te blyven.
Zou 't niet met een beetje goeden wil
door ons gemeentebestuur zyn op te los
sen? Als men elke stempelaar een ochtend
zand laat strooien dan zou veel leed zijn
gekeerd. Waarom gewach» tot 't niet meer
noodig is? Ik hoop dat van deze opmerking
eenige nota wordt genomen.
U, M. de R„ dankend voor de plaatsing.
Hoogachtend,
D. GROEN,
Burgem. Peecklaan C 241, Schoorl.
STRAATVERLICHTING AAN DEN
OMVAL.
Mijnheer de Redacteur!
Wy schrijven naar aanleiding van een
verzoek door ons gedaan, om 't gedeelte van
den Omval, 't, laatste nieuw-gebouwde ge
deelte van enkele straatlantaarns te voor
zien. Onze woningen zijn alle over een brug
getje te bereiken. Ons erf wordt van den
openbaren weg gescheiden, door een 5 Meter
breede sloot, en dat dit in donker en mist,
vooral in den herfst en winter lang niet
prettig is en zelfs gevaarlijk, laat zich in
denken. Ik zou wel eens willen zien, als
hier by voorbeeld eens een wethouder zou
wonen, of daarin dan geen verandering
kwam. Er zyn nu eenmaal in 't leven van
die dingen, die je niet kunt afwijzen en dat
is ook hier 't geval. Ik zou willen, dat een
van hen, die hier over beslissen moeten,
hier gedurende een herfst en winter
eens moesten wonen. Zeker was hier dan
verandering in gekomen.
Maar zou er ook een andere oorzaak voor
zyn, dat er maar steeds afwijzend op ons
verzoek wordt beslist? Ons kwam ter oore,
dat als er maar gas gebruikt werd, dan zou
wel goedgunstig op ons verzoek worden
beschikt. Maar het is zoo moeilijk, om als je
in een buitenwijk woont, iets gedaan te
krijgen en 't gas kon voor een paar jaar
door de gebruikers niet meer betaald
worden.
De toevlucht werd genomen tot petroleum.
Men kan toch ook moeilijk van de menschen
verlangen, gas te gebruiken als 't zeer duur
is en bovendien ook niet aanwezig. De
bouwer dezer huizen vertelde ons al meer
dan eens om straatverlichting te hebben ge
vraagd, wat geweigerd werd, omdat in de
eerste woningen geen gasleiding ligt. In 't
laatste blok echter wel, een en ander in
overleg met den opzichter van 't gasbedrijf.
Een onderhoud -met den directeur leverde
al evenmin succes op. Die zegt, als er bijv.
f 109 garantie per jaar wordt gegeven, dat
't dan mogelijk zou gaan. Onze vraag is nu:
Is dit billijk? Om gas is nooit gevraagd. Als
't er geweest was, waren zeker ook de eerste
woningen van gasleiding voorzien. Alleen
is gevraagd om straatverlichting, wat zeer
zeker een noodzaak is en nu gaat men voor
wat straatverlichting betreft, dergelyke
eischen stellen. Onze vraag is: hoeveel
garantie is er door de bewoners van den
Westdyk betaald? Die is electrisch verlicht
tot en met de boerdery van wethouder
Klaver. Zou dit willekeur wezen, omdat men
wethouder is, of is dit een dupeeren van
enkele burgers, die toch ook hun belasting
moeten betalen. Een kabel is er. Volgens
ons is 't enkel een paar lantaarns plaatsen,
een kwestie van enkele honderden meters
en wy zyn verlost uit de duisternis. Onze
woningen staan enkele meters uit elkaar.
Daar de Westdijk zeker pas om de twee
honderd meter bebouwd is, wy hebben toch
ook recht, des avonds om tien uur onze
woningen te kunnen vinden, afgezien nog
van de last, als vreemdelingen je op een
laat uur bezoeken. Wy hopen door dit
schrijven te bereiken, dat men den onbil
lijkheid ter bevoegder plaatse in ziet, en ons
uit de duisternis verlost.
Met vriendelyken dank voor de plaatsing,
EENIGE BEWONERS VAN DEN
OMVAL.