IJssport en ijspret. Ondanks den kouden Oostenwind. De banen open. EGMOND AAN ZEE De controle zal ditmaal zeer scherp zijn, naar verluidt Precies op tijd zal men binnen moeten ko men. Niet een minuut to vroeg en de reden hiervoor is dat de K.N.A.C. het bestaande reglement streng wil naleven zulks in te genstelling met elders waar niet heel nauw wordt gekeken naar den vroegsten tijd van binnenkomen. Wee den ploeg die van door- jassen houdt en door dit snelheidsideaal vol komen te verwezenlijken van verdere deel name uitgesloten wordt door dat simpele minuutje te vroeg Na uren van strijd tegen sneeuw, vorst en slaap... overwonnen door een minuut! Bakker Schut arriveert! Telefoon rinkelt. De eerste tijding over de buitenlandsche Hollanders. Bakker Schut met Mutsaers als mederijder zijn de grens gepasseerd en even later stroomt het publiek naar buiten. Een goede gedachte om de controlepost te verplaatsen naar meer bewoonbare oorden, zooals Venlo. Geen blauw worden van de kou vlak aan de comfortlooze grens. Daar komt de Lincoln Zephyr aangereden Bakker Schut ervaren Rallyerijder stopt behendig voor de witte streep waar over geen auto mag rijden voor dat zijn tijd gekomen is. Even voor elf is hij aangekomen en pas 11.12 is zijn officiëele tijd. De wagen dus nog een kwartiertje parkeeren en vlak daarna een bestorming door de Avro en de Kro die ook ter plaatse aanwezig is. „Hoe was het"„Wat was het moeilijk ste stuk"„nog anderen gesproken". En bereidwillig geeft de kleine „Bud", zooals hij bijgenaamd is, zijn antwoord. „Ga nou een paar uur slapen. Je hebt nog een zee van tijd voor je weer behoeft te starten". „Och, man, in de wagen slaap ik ongeveer vijf uur zoo goed als je maar hebben kunt Ik heb nu geen slaap noodig „Hier heb je vast je eten en voor de an deren" Daar komt de Fordvertegenwoordiger met een viertal kistjes aan met een aange- namen inhoud voor den maag. De lunch voor den volgenden dag. Service! Schut vertelt van het ongeval dat de D. K. W. van Cornelius is overkomen. „De wagen met het dak op den grond en met de wielen in de lucht en de inzittenden geen schram vertel ik je! De wagen ook zoo heel als het maar zijn kan en ze konden zóó verder rijden. Ik snap het haast niet. Onze tocht verloopt voortreffelijk. Zoo goed als het maar zijn kan. In het Noorden natuur lijk een hoop sneeuw en vorst van maximaal zeventien graden. In Denemarken vroor het hoogstens twee graden en in Hamburg komt een strengere vorst ons verrassen. En over de kou hier behoef ik U niet te spreken. Ik geloof dat we het moeilijkste wel achter den rug hebben maar je kunt toch nooit weten wat er verder voor verrassingen voor ons zijn weggelegd. Het stroomt Anderen arriveeren en minder sterk van constitutie dan Bud verkiezen zij de stroozak boven een praatje en snel verdwij nen zy naar het voor hen gereserveerde ge deelte. Zou het mogelijk zijn om te slapen in een dergelijke omgeving? Het valt te betwijfelen en het is alsof ook de K. N. A C.-menschen daarvan doordrongen zijn want het Venlo'sche publiek wordt tenmin ste verzocht ruimbaan te maken in het restaurant. Zij immers hebben gelegenheid te over nogmaals te profiteeren van de be schikbare ruimten! De Boer is als eerste officieel aangekomen by de controle. Hij „mocht" eerder arrivee ren maar lang duurt het niet of ook Mut saers wordt opgetrommeld om met Bakker Schut zich bij de controle te presenteeren Bericht „van verhindering" is inmiddels binnengekomen van een Pool die vlak by de grens in botsing is gekomen en waarbij zijn wagen het volkomen heeft afgelegd. De Amsterdamsche kolonie! Successievelijk komt het Amsterdamsche contingent binnen met de regelmaat van een klok. Een heel wagenpark is gestart en hun aantal is zoo enorm groot dat zij in de late avonduren de verlaten wegen wel ge vuld zullen hebben. Tot dusverre hebben zij het gemakkelijk gehad maar het is te ver wachten dat zij het een en ander nog wel te verduren zullen hebben en het is te hoo- pen.... zulks ter compensatie voor de zeer groote lasten die hun collega's hebben on dervonden!! Ook de buitenlanders rijden aan. Fransch, Duitsch en zelfs Poolsch hoort men spreken en het meerendeel zoekt een ligplaats om te bekomen van de vermoeienissen. De be schikbare ruimte schijnt niet geheel in over eenstemming te zijn met het aantal ver wachte gasten. „Is de keuken al op orde gemaakt" hooren wij tenminste informeeren En zoo gaat het door, eenige uren lang tot het tijdstip aangebroken is den langen weg verder te rijden naar het Zuiden. Monte Carlo wacht in een stralende zon die de verkleumde botten zal orüdooien. En alleen daarop zal menige Nederlander jaloersch zijn? Zij zouden er zelf een Rallye de Monte Carlo voor over hebben Alle Nederlandsche equipes op tijd gepasseerd. Om 2.05 in den morgen kon de eerste deelnemer van Venlo vertrekken voor de volgende etappe, VenloBrussel, een af stand van 152 K.M. Geruimen tijd daarvoor waren de meeste deelnemers, die uit Am sterdam moesten komen, reeds te Venlo ge signaleerd. Successievelijk vertrokken de andere rallye-ryders. Het werd al stiller aan de controle. Om vier uur kon men zeggen, dat dege nen, die verwacht werden, ook door waren. De organisatie klopte precies. Alleen ver wonderde het ons, te vernemen, dat er to taal geen contact bestond tusschen de voor laatste controle-posten, dus Hannover en Amsterdam met Venlo en Venlo weer met de eerstvolgende controle Brussel. Men was nu totaal niet op de hoogte, wie reeds opge geven had. En zoo hoorden we bij de con trole namen van rallye-ryders noemen, die te Venlo om vier uur nog verwacht werden, doch waarvan wy van andere zijde reeds vernomen hadden, dat deze deelnemers of niet gestart, of den strijd ergens in Noor wegen of Zweden reeds opgegeven hadden. Een overzicht van degenen, die strafpun- ten hadden opgeloopen, was natuurlijk niet te verkrijgen, doch wij vernemen, dat alle Nederlanders nog zonder strafpunten in den strijd waren. Van degenen, die in Tallinn, Umea, Stavanger, Koningsbergen of Am sterdam waren gestart, ontbraken te Venlo slechts twee teams, n.1. de equipes Buiskool en Oosten. Kolven. OM DEN KONINGSTITEL TE ALKMAAR. Naar wy vernemen zullen dit jaar weer wedstrijden gehouden worden door de Pers en Propaganda Commissie van den Nederl. Kolfbond om de vorstelijke titels, n.i. keizer van de eerste klasse, koning van de tweede klasse en prins van de derde klasse. De wedstrijd om den koningstitel zal 21 Februari worden gespeeld in „Central", die om den prins-titel op 7 Maart in Venhuizen in de baan van den heer J. Druif, terwij 1 om den keizer-titel zal worden gespeeld in de baan van den heer P. Kramer te Zuid- Scharwoude op 14 Maart. In tegenstelling met verleden jaar zullen dit keer van elke klasse van iedere sociteit twee kolvers worden uitgezonden. Bridge. DE BRIDGEWEDSTRIJD NEDERLAND—OOSTENRIJK. Einduitslag: remise. Bij een zeer spannenden laatsten wed strijd hebben de Nederlanders het tot een remise kunnen brengen. Onze landgenooten waren zeer op dreef en wisten een achter stand van 55 matchpunten te verkleinen tot 15 matchpunten. Aangezien er een verschil van 25 matchpunten noodig is om de over winning te behalen, was de einduitslag der halve remise. Dit resultaat na 232 spelen wijst er wel op, dat hier evenwijdige krach ten aan den wedstrijd deelnamen. In scorepunten stond Nederland 2280 pur- ten voor. S. S. S." „S. S. S." haar in „Het Wapen Worstelen. FEESTAVOND Zaterdag organiseert jaarljjkschen feestavond van Heemskerk". Voor dezen avond is de medewerking verkregen van de bekende Zaansche wor stelvereeniging „Sandow", die zich hrier met een zeer sterke ploeg zal doen verte genwoordigen. Dat er dan ook spannende partijen te zien zullen zyn, daarvan zyn wy overtuigd. Wy denken daarbij aan de volgende ontmoetingen: vedergewicht: Schoenv. IJck; licht gewicht SlentersSchut; Kloosterman- - Schats; SchagenJensma; M. A. Nooy Bom en de le klassers lichtgewicht v. Stroov. Zwanenburg; M. A. Portengen Kok. Daar „Sandow" voor de eerste maal te Alkmaar komt, is het goed om te weten dat deze vereeniging tot één van de sterk ste krachtsportclubs in Nederland behoort, die reeds vele kampioenen onder haar leden mocht tellen, o.a. Snijdood, Korver, Thesing en Portengen. Uit den aard der zaak zijn wy met deze opgave niet volledig, daar dit de favorie ten van de laatste jaren zijn. Wij mogen nu al reeds verklappen dat deze wedstrijd tevens als training wordt opgevat voor de komende interlandont moeting tegen België, waarvoor ook enkele leden van „S. S. S." in aanmerking zullen komen. Ook de dansliefhebbers(sters) zullen op dezen feestavond hun deel krijgen, daar er gelegenheid voor dansen tot 2 uur zal zijn. Opnieuw zyn door on bekende meesterhand de bloemen op de ruiten geteekend opnieuw heeft koning Thialf zyn scepter gezwaaid en het water als wy deze beeldspraak even mogen gebruiken gekluisterd in zyn boeien. 't Heeft flink gevroren vannacht, zooals het trou wens gisteren den gehee- len dag flink vroor. En wij vinden net al leen maar jammer, dat de wind veel te sterk en daardoor te vinng was. Die wind, die een ernstig beletsel was om de werke lijke ijspret. En als wij vanmorgen zien, hoe de ijsvor- ming verder gegaan is, hoe vaarten tn grachten dichtgevroren zijn, dan denken wy met weemoed aan de echte ijspret, aan den helderen hemel met het zwakke zonnetje, welks stralen niet by machte waren, om het ijs zacht te maken. Dan denken wy met weemoed aan de kilo meters lange banen, prettig geschaafd en bijgeveegd en wij zien de lange rijen rijders zich uit de voeten maken, kilometers ver slindend in een heerlijk tempo. Dan denken wy aan tochten op de schaat sen, aan centra, waar het pierement in de café's tjingelde, waar gedanst werd, waar heete punch gedronken werd. Dan denken wij aan de allerprettigste da gen, die wij konden beleven, aan lange mid dagen op het ijs en aan gezellige avonden op de stille vaart, die als grauwe linten zich door het landschap kronkelden. Wy denken aan die dagen, waarop de ijs- sport hoogtij vierde, waarop iedereen op het ijs was, aan de dagen, waarop het verschil tusschen rang en stand was weggevaagd en waar men alleen maar zag naar den goeden rijder. Tegenwoordig denken wy echter niet direct aan lange tochten. Zoo ver zyn wij nog lang niet, helaas! Maar wy denken aan onze ijsbanen, de groote vlakten, tydig onder water gezet en waar nu de massa zich kan concentreer en. Ook dat kan uiterst gezellig zijn. Misschien niet direct voor den snelheidsmaniak of den tourist, maar wel voor den baantjesrijder. De ijsbaan op een mooien wintermiddag en op een stillen winteravond kan gezellig zijn voor jong en oud. Voor jong, omdat de ys- sport is als de dans: zij brengen beide de jonge menschen tot elkaar. En hoe! Is er iets mooier, dan een jong paar te zien zweven over de baan, hand in hand en pre cies gelijkmatig? Is er iets mooier, dan de jeugd te zien rijden met gloeiende koonen en schitterende oogen. Dat is ijssport en liefde! Voor oude, omdat de schaatsensport niet vraagt naar ouderdom. Is het niet een prach tig gezicht, den grijsaard te zien rijden met zijn kloeke streken; getuigt dat niet van de eeuwig-blijvende behendigheid van den Hol- lander-op-den-schaats? En al wat er ligt tusschen jong en oud, bindt de schaatsen onder; alles, wat Neder lander is, trekt naar de baan, de kleumer uitgezonderd. 11 uur hedenmorgen. Voor den derden keer kijken wy naar den thermometer, die op een beschut plaatsje buiten hangt. Om 9 uur vroor het bijna 5 graden, om 10 uur stond het kwik 5 M graad bene den nul en op dit oogenblik is het ge- daadl tot ruim 6 y3 graad. Het vriest flink. Maar er is meer, dat verheugend is. Want sinds een uur is de lucht opge klaard en is de wind veel minder ge worden. Dus tóch ijspret met volle teugen? Inderdaad! De Quint geopend. Vandaag is de Quint geopend. Sinds he denmorgen zwiert men op de groote ijs vlakte. En vanmiddag zal het er gezellig zyn en zal men van alle kanten naar den Omval trekken, om op de ijsbaan te zwie ren en zuiver gezonde zuurstof in de longen te persen. Weg met de griep! De schaatsenrijder zal geen griep meer hebben, want alle griep- bacillen worden grondig vernietigd. Vanmiddag en vanavond naar de Quint. Dat zij het devies van allen, die lid zijn van de Alkmaarsche IJsclub en de IJsclub Om val, en bovendien voor allen, die geen 'id zyn, want de baan is voor ieder geopend! Heilooër ijsbaan Ook de Heilooër ijsbaan heeft haar poor ten geopend, vanmiddag voor de leden en vanavond ook voor niet-leden. Deze baan ligt in de luwte en men heeft er minder last van den wind dan elders. Het ijs is er in zeer goeden staat en ongetwijfeld zal Heiloo vandaag van de ijssport genielm met volle teugen. De Berger Ijsbaan. In Bergen moet men nog een dag wach ten. Het ijs bleek daar hedenmorgen nog niet overal sterk genoeg voor de massa, zoo dat het bestuur besloot, de baan Zaterdag open te stellen voor leden en kinderen van leden. Zoo staat het er thans bij. IJssport en ijsvreugde! Zij zyn gekomen. Profiteert er van, sportmenschen. Uw kans is gekomen. Op de tennisbaan. Op de gemeentelijke tennisbaan van ons sportpark is gisteravond gereden. De baan lag prachtig in de luwte en werd fraai ver licht. En velen hebben eenige uurtjes van de ijssport geprofiteerd. Gelukkig, dat het vele werk pp deze kunst ijsbaan eindelijk toch succes heeft mogen hebben. Het weerbericht. Tot slot het weerbericht! Het luidt gun stig voor de ijssport: weinig of geen sneeuw: matige vorst des nachts, overdag matige lot lichte vorst Lijkt dat niet op een ijs-week-end? DE EUROPEESCHE KAMPIOENSCHAPPEN PAARR1JDEN VAN AMSTERDAM NAAR PRAAG. Naar wy vernemen zullen de Europeesche kampioenschappen in het paarryden, welke oorspronkelijk op 20 en 21 Februari a.s. op de Kunstijsbaan te Amsterdam waren vastgesteld, doch geen doorgang konden vinden in verband met het conflict tusschen K. N. S. B. en de ijsclub „Kunstijsbaan Amsterdam", thans te Praag worden ge houden en wel in den avond van 5 Februari ningen in het Tuindorp met stijgend onge duld naar de in uitzicht gestelde huurver laging uitzien. Maar niet alleen deze. De zaak heeft veler aandacht. Vermoedelijk als gevolg van een en ander doen thans geruchten de ronde, dat Ged. Staten met den hiervoor genoemden post op de Gem.-begrooting geen genoegen nemen, wat zou beteeke nen, dat het systeem van B. en W. niet uitvoerbaar moet worden geacht. Hoe dit zij, de tijd verloopt en met het steeds duurder worden van het levens onderhoud stijgt de nood in tallooze ge zinnen. Huurverlaging is een gebiedende e: ch geworden, waarm ondergeteeken- den Uw Raad dringend verzoeken thans spijkers met koppen te slaan en die maat regelen te willen treffen, welke met zekerheid leiden tot een spoedige alge meene verlaging van de veel te hooge hu- r< der arbeiderswoningen in deze ge meente. Dat ondergeteekenden als meest af doende maatregel beschouwen het bouwen van een flink aantal goede en goedkoope woningen, mag als bekend worden veron dersteld. De aanbestedingscijfers zouden tevens een leiddraad kunnen zijn om nauwkeurig vest te stellen, wat hier ter plaatse onder „redelijke" huren, als door de Regeering bedoeld, moet worden verstaan. Huisbezoek wijkverpleegster. De wijkverpleegster bracht in 1936 totaal 2812 huisbezoeken (in 1935 2161). Hiervan waren 1954 ziekenbezoeken, 304 voor zuige lingenzorg en 554 voor tuberculosebestrij ding. Geverbaliseerd wegens opruiing De politie heeft proces-verbaal opge maakt tegen J. M. H. S. te Egmond aan Zee wegens opruiing. Tijdens een oploopje voor het raadhuis, veroorzaakt door een ontevre den steuntrekkende, die z'n gezin daar achter wilde laten, heeft S. het te hoop geloopen publiek opgehitst om geweld te gebruiken. Tengevolge daarvan heeft men inderdaad een oogenblik geprobeerd de deur te for- ceeren. Een en ander speelde zich juist tus schen twee trouwpartijen af! De visch wordt duur betaald. Tijdens de laatste stormen hebben de opvarenden der trawlers het weder hard te verantwoorden gehad. De opvarenden van één der trawlers hadden op een gegeven moment alle hoop reeds opgegeven. Men dacht niet anders dan dat het schip met man en muis zou vergaan. Dank zij het goede zeemanschap onzer visschers gelukte het toch nog het schip, zy het met averij, in veilige haven te brengen Een hachelijk avontuur beleefde ook de stuurman J. Wij- ker. Hij werd door een stortzee over boord geworpen, hetgeen zijn broeder gelukkig bemerkte. Onmiddellijk draaide de trawler bij, doch het duurde toch nog ongeveer 20 minuten eer men den drenkeling bereikt had. Het was een geluk, dat hy goed kon zwemmen en kans had gezien zijn zware zeelaarzen uit te schoppen. Niettemin mag het een wonder heeten, dat hij met zulk een woelige zee nog gered kon worden. Eén der opvarenden, die het ons vertelde, was zelf eenigen tijd geleden ook overboord gesla gen. Hij had het geluk zich vast te kunnen grijpen aan het net. Men ziet, de visch wordt r.og steeds duur betaald. 3ngezonden Stukken 'fcaÜHciaal Hieuws BERGEN Aan den raad der gemeente Bergen is het volgende adres gezonden: Ondergeteekenden, D. Bergman en J. Schaaper, beiden wonende te Bergen, ten dezen handelende namens het werkloo- zen-comité alhier, nemen eerbiedig de vrijheid 't navolgende onder de aandacht vai Uw Raad te brengen en te verzoeken: Bij de behandeling van het adres, in houdende het verzoek om tot meer ingrij pende huurverlaging van Gem. arbeiders woningen over te gaan, is door B. en W. meegedeeld, dat het College een eigen systeem had om in deze Gemeente tot verlaging van huren te komen, t. w. de bekende overeenkomst met de eigenaren van de woningen in het Tuindorp. „Mocht dit systeem geen gunstige re sultaten afwerpen", aldus ongeveer het College, „dan zou worden overgegaan tot het bouwen van arbeiderswoningen". Het in uitzicht stellen van dezen maatregel kon worden beschouwd als de stok achter de deur. Nadat bekend was geworden, dat de mi nister van Sociale Zaken geen gelden kon beschikbaar stellen voor de uitvoering der overeenkomst, besloot Uw Raad het be- noodigde geld ad ca. 540.per jaar uit de Gem. kas te betalen. Tot nu toe werd weinig meer van deze zaak vernomen. Het behoeft geen betoog, dat de werkloozen-huurders van de wo- SLACHTOFFERS VAN DE KOUDE. Mijnheer de Redacteur. Zou ik U beleefd mogen vragen om een plaatsje in Uw veelgelezen dagblad? Bij voorbaat mijn dank daarvoor. In Uw blad van gisteren komt een stukje voor onder bovenstaanden titel. Dit heeft mijn bijzondere aandacht getrokKen en ik hen het in groote trekken daarmede geheel eens, maar toch zou ik enkele punten, die misschien niet zoo goed bekend zijn, nog gaarne naar voren willen brengen. Persoon lijk heb ik my ervan kunnen overtuigen, dat de werkloozen, die thans aan het sneeuwscheppen zyn gezet, in hun dunne jasjes staan te huiveren en het was velen aan te zien dat zij reeds veel ontberingen te verduren hebben gehad. Daarom zou hun werk zeker aanmerkelijk worden verlicht er, hun lichaam hiervan niet minder kunnen profiteeren, wanneer zij tijdens een kleine rustperiode door de omwonenden, waar zy werken, verkwikt zouden worden door een warm kop koffie of thee en zy zich een oogenblik zouden kunner. doorwarmen. M i. is het echter niet noodig dat die men schen zoo staan te huiveren van de koude in hun dunne jasjes, want naar ik uit welinge lichte bron heb vernomen, is het Alkmaar sche Kleeding- en Dekkingcomité nog in het bezit van een flink aantal jassen en bon kers. Welnu, dan zou het toch voor de hand liggen om degenen, die by het sneeuw scheppen zijn tewerk gesteld, een dezer jas sen te geven, waardoor zij veel beter de bittere kou en den snerpenden wind zouden kunnen trotseeren. Uw beroep op hen, die gebruikte dekens of kleedingstukken over hebben en deze voor de armen beschikbaar willen stellen, is dpn ook zeer zeker op zyn plaats en ver dient aller belangstelling. Echter moeten deze dekens of kleedingstukken dan ook werkelijk weer beschikbaar worden gesteld voor de armen, doch niet worden verkocht, zcoals thans gebruikelijk is. Velen die het een en ander reeds beschikbaar hebben ge steld of nog zullen doen, zul'en van mee ning zijn dat dit ook inderdaad gebeurt en daarom meen ik goed te doen hierop even te wijzen. Het wil er by mij niet in, dat dit de opzet kan zijn van het Kleeding- en Dekkingcomité. Voor vele werkloozen is het toch al zoo bijzonder moeilijk om op zeer bescheiden wijze en met veel zorg rond te komen en het is voor hen absoluut buitengesloten (en ook niet redelijk) dat zy voor gedragen kleedingstukken enz. welke geheel gratis be schikbaar gesteld zyn, nog een bedrag (hoe klein dan ook) kunnen betalen. Ik ben ervan overtuigd dat er nog wei menschen te vinden zullen zijn, die zich ge heel belangeloos beschikbaar willen stellei om de afgestane goederen op te halen en bi de werkloozen en armen, die ervoor in aan merking komen, gratis te bezorgen. Ik vertrouw dat door deze regelen hierin althans voor deze koude dagen, verandering zal kunnen worden gebracht Met dank voor de opname, Een abonré (Het Kleeding- en Dekking-comité werk' zonder subsidie, heeft maar een klein be drag aan particuliere inkomsten en vele uitgaven, o.a. uitstoomen van dekens er kleedingstukken. Het past in de meeste ge vallen bij, zoodat b.v. nieuwe schoenen vooi veel lageren prijs dan den kostprijs beschik baar worden gesteld. Wanneer men evenwe bij de afgifte bedingt, dat wat men schenkt ook gratis moet worden afgegeven, dar wordt daaraan gevolg gegeven. Naar wij vernemen heeft de secretaris van den Armenraad hedenmorgen al eenige toezeggingen van financiëele medewerking ontvangen, waarby verzocht werd daarvoor dekens of steenkolen te koopen en deze aan bepaald aangewezen gezinnen of aan de z.i. meest noodlijdenden te verstrekken, een voorbeeld, dat in deze dagen zeker navol ging verdient en waarover wij ons van harte verheugen. Het telefoonnummer van den voorzitter van het Kleeding- en Dekking comité, den heer A. Bergsma, Westerweg 55, is 2019; dat van den secretaris van den Armenraad 3894. Red. Alkm. Crt.) WERKLOOZEN EN WEFKVER- SCHAFFING. ZAND EN GLADDE WEGEN. M. de Redacteur. Als men iri een streek komt waar 't zand met voertuigen moet worden aangevoerd en er komt een gladde weg door ijzel of sneeuw, dan is men er direct by om met zand dit euvel te bestrijden zeer tot gerief van allen die by den weg moeten zijn. Maar in Schoorl, waar millioenen kubieke meters zand voor 't scheppen gereed liggen en waar eiken dag een groot aantal men schen komen te stempelen is dat weer wat anders. Ik vermoed dat daar 't parool op gang doet: zalig zijn de kreupelen en lam men want die zijn genoodzaakt in huis by de warme kachel te blyven. Zou 't niet met een beetje goeden wil door ons gemeentebestuur zyn op te los sen? Als men elke stempelaar een ochtend zand laat strooien dan zou veel leed zijn gekeerd. Waarom gewach» tot 't niet meer noodig is? Ik hoop dat van deze opmerking eenige nota wordt genomen. U, M. de R„ dankend voor de plaatsing. Hoogachtend, D. GROEN, Burgem. Peecklaan C 241, Schoorl. STRAATVERLICHTING AAN DEN OMVAL. Mijnheer de Redacteur! Wy schrijven naar aanleiding van een verzoek door ons gedaan, om 't gedeelte van den Omval, 't, laatste nieuw-gebouwde ge deelte van enkele straatlantaarns te voor zien. Onze woningen zijn alle over een brug getje te bereiken. Ons erf wordt van den openbaren weg gescheiden, door een 5 Meter breede sloot, en dat dit in donker en mist, vooral in den herfst en winter lang niet prettig is en zelfs gevaarlijk, laat zich in denken. Ik zou wel eens willen zien, als hier by voorbeeld eens een wethouder zou wonen, of daarin dan geen verandering kwam. Er zyn nu eenmaal in 't leven van die dingen, die je niet kunt afwijzen en dat is ook hier 't geval. Ik zou willen, dat een van hen, die hier over beslissen moeten, hier gedurende een herfst en winter eens moesten wonen. Zeker was hier dan verandering in gekomen. Maar zou er ook een andere oorzaak voor zyn, dat er maar steeds afwijzend op ons verzoek wordt beslist? Ons kwam ter oore, dat als er maar gas gebruikt werd, dan zou wel goedgunstig op ons verzoek worden beschikt. Maar het is zoo moeilijk, om als je in een buitenwijk woont, iets gedaan te krijgen en 't gas kon voor een paar jaar door de gebruikers niet meer betaald worden. De toevlucht werd genomen tot petroleum. Men kan toch ook moeilijk van de menschen verlangen, gas te gebruiken als 't zeer duur is en bovendien ook niet aanwezig. De bouwer dezer huizen vertelde ons al meer dan eens om straatverlichting te hebben ge vraagd, wat geweigerd werd, omdat in de eerste woningen geen gasleiding ligt. In 't laatste blok echter wel, een en ander in overleg met den opzichter van 't gasbedrijf. Een onderhoud -met den directeur leverde al evenmin succes op. Die zegt, als er bijv. f 109 garantie per jaar wordt gegeven, dat 't dan mogelijk zou gaan. Onze vraag is nu: Is dit billijk? Om gas is nooit gevraagd. Als 't er geweest was, waren zeker ook de eerste woningen van gasleiding voorzien. Alleen is gevraagd om straatverlichting, wat zeer zeker een noodzaak is en nu gaat men voor wat straatverlichting betreft, dergelyke eischen stellen. Onze vraag is: hoeveel garantie is er door de bewoners van den Westdyk betaald? Die is electrisch verlicht tot en met de boerdery van wethouder Klaver. Zou dit willekeur wezen, omdat men wethouder is, of is dit een dupeeren van enkele burgers, die toch ook hun belasting moeten betalen. Een kabel is er. Volgens ons is 't enkel een paar lantaarns plaatsen, een kwestie van enkele honderden meters en wy zyn verlost uit de duisternis. Onze woningen staan enkele meters uit elkaar. Daar de Westdijk zeker pas om de twee honderd meter bebouwd is, wy hebben toch ook recht, des avonds om tien uur onze woningen te kunnen vinden, afgezien nog van de last, als vreemdelingen je op een laat uur bezoeken. Wy hopen door dit schrijven te bereiken, dat men den onbil lijkheid ter bevoegder plaatse in ziet, en ons uit de duisternis verlost. Met vriendelyken dank voor de plaatsing, EENIGE BEWONERS VAN DEN OMVAL.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 8