FLITSEN VAN HET WITTE DOEK. n De censuur-afdeeling van een filmstudio. NAMEN-PARADE PARAMOUNT 1937. Z3 Typisch AmerikaanschHet voeren van een proces over het gebruik van een naam. Processen kosten handen vol geld. Mariene Dietrich schooner dan ooit! Miniatuur-filmpjes. ONZE BIOSCOPEN. Hoe dikwijls gaat een inleiding als: „Het verhaal, zoowel als alle ge beurtenissen in deze film zijn fictief. Men zoeke hierin geen bestaande per sonen of organisaties etc. etc." niet aan de film vooraf. Er zijn echter slechts weinig bioscoop-bezoekers, die zoo'n inlei ding aandachtig lezen. Indien zij echter hun eigen naam zien op of hooren van een film, snellen ze ijlings naar een advocaat en vragen hem er voor te willen zorgdragen, dat de naam wordt herzien en ze laten tege lijkertijd een eisch tot schade-vergoe ding indienen tegen deze overigens onopzettelijke overtreding van de studio. Mrs. Maude Bowman, hoofd van de censuur-afdeeling van Warner Bros, heeft tot taak om namen, adressen, plaatsen, ge nootschappen of anderszins te controlee ren, voordat een en ander op de film strook wordt vastgelegd. Er zijn b.v. vier Dr. Mitchells in Was hington, D. C. Voor zoover bekend, genie ten ze allen een goede reputatie. Toen nu Rupert Hughes het verhaal schreef voor de film „The Mariage Clause", en hij een vertolker liet zeggen: „De behandelingen van Dr. Mitchell zijn zeer kostbaar", maakte Mrs. Bowman tegen deze zinsnede bezwaar, omdat een van de Dr. Mitchells hieruit eens een verkeerde gevolgtrekking zou kunnen maken, ondanks de inleiding, die aan de film voorafging. De naam werd veranderd. Ook toen „San Quentin", een film, die het gevangenisleven als achtergrond heeft, in de maak was, hadden Mrs. Bowman en haar staf het druk. De menschen immers voelen zich direct beleedigd, wanneer b.v. een auto met voortvluchtige bandieten toevallig hun nummer draagt. Ook zou niemand gaarne zien, dat de naam van zijn zaak genoemd werd in ver band met zaken, die het daglicht niet kun nen verdragen. Mrs. Bowman zond 5 ge fingeerde namen van nachtclubs, welke niet in het adresboek van de stad, waar van de film gewaagde, voorkwamen, waaruit de scenarist een keuze kon doen. Als Zich in een film handelingen afspe len in een ander land, staat Mrs. Bowman voor een moeilijker taak. „Stolen Holi- day" b.v., de onlangs gereed gekomen nieuwe Kay Francis' film is gebaseerd op een verhaal, dat Parijs als achtergrond heeft en brengt de namen van vele mode magazijnen, parfumerie- en andere zaken Vrijwel onmiddellijk nadat Selznick Mariene Dietrich had laten proefspelen voor een kleurencamera. werd het nieuws van den uitslag van deze proef in Holly wood verteld. Er schijnt altijd wel een ge heimzinnige manier te bestaan, waarop insiders te weten komen, dat er iets wer kelijk belangrijks gebeuren gaat. Dadelijk werd Selznick door andere producenten, regisseurs en journalisten bestormd met de vraag, deze gekleurde filmproef te mogen zien. Iedereen wilde het geheim weten, waardoor de enkele begunstigden, die uit Selznick's projectie kamer kwamen, zoo'n verheugde uitdruk king op hun gezicht droegen. Maar Selz nick gaf zijn geheim niet prijs, voordat hij Mariene veilig onder contract voor „De Tuin van Allah" had. Toen werd het geheim ontsluierd. Het leek of een nieuwe persoonlijkheid voor het celluloid was ontdekt. Hetzij door een magische kleuren-fotographie, of door een nieuwe belichting of door een nieuwen trek in het gezicht, houding en persoon lijkheid van de ster, vertoonde de film een sprookjesachtig wezen, dat de schoonheid en de mysterieuze charme van de beroem de Dietrich paarde aan een nieuwe leven digheid en natuurlijkheid. De Mariene Dietrich, die men zal zien in „De tuin van Allah", is de groote groote actrice, die de wereld veroverde met haar creaties in ..Marokko", „Ont- eerd", „Shanghai Express", „Song of Songs" en „Begeerte", maar met een nieuwe persoonlijkheid en van 'n sprook jesachtige schoonheid. Naast Mariene treedt de populaire Franschman Charles Boyer op, die in betrek kelijk korten tijd tal van harten veroverd heeft. In Frankrijk was hij reeds lang een beroemd en geliefd tooneel- en filmspeler. Maar het was niet zoo gemakkelijk om Amerika te veroveren. Hij moest eerst perfect Engelsch leeren. Maar toen was zijn naam ook aan het Hollywoodsche firmament spoedig gemaakt. Door zijn spel in „Private Worlds" werd hij verheven tot „ster" en de voortdurende vraag naar por tretten en nieuws van Charles Boyer is wel een bewijs voor de groote plaats, die hij in de harten van zijn bewonderaars inneemt. De combinatie Mariene Dietrich Charles Boyer brengt dus de mooiste en charmantste vrouw naast een der fascinee- rendste charmeurs op het witte doek. Mariene op de film. De scenario-schrijver had een winkel genoemd, waarin de meeste actie opnamen voor deze film zouden plaats vinden, n.1. „Jeanne-Salon". Het adres boek van Parijs bevatte inderdaad een zaak van dien naam. Hij werd veranderd in „Delphine's Shop". Een van de figuren, die in deze film voorkomt, heet Nicole Marchand. Bij het naslaan van het stads-adresboek vond Mrs. Bowman denzelfden naam, als gevolg waarvan deze naam veranderd moest worden. Een moeilijker geval deed zich voor, toen het interieur van een parfu merie-zaak moest worden ingericht. De handelsmerken, voorkomende op de ver schillende flesschen. moesten aan een nauwkeurig onderzoek worden onderwor pen, hetgeen veel tijd vergde. De studio-censuur heeft echter het meest te kampen met het veranderen van namen en telefoon-nummers. In de Warner film Ready, Willing and Able", een verhaal dat zich afspeelt in New-York's theater-wereld, moes ten b.v. de volgende veranderingen aangebracht worden. Het „Plymouth theater werd omgedoopt in „Ham mond" theater en het telefoon-num mer Bryant 9600 werd Chickering 4-2200. Ook de naam van een persoon, die in deze productie voorkomt, n.1. Dr. John C. Lester werd veranderd in Dr. John C. Lestrow, omdat een werkelijke Dr. Lester reeds onder de letter L van het adresboek voorkwam. Straten en huisnummers wer den eveneens door Mrs. Bowman met de betreffende adresboeken gecontroleerd, ja, zelfs de registers van de kamer van koop handel komen er wel eens bij te pas, in dien men nog over het een en ander in twijfel verkeert. In de afgeloopen jaren is het veelvuldig voorgekomen, dat filmmaatschappijen werden aangesproken voor dergelijke ge vallen en dit kostte groote bedragen aan schadevergoeding. Zoo ziet men wat er kan groeien uit deze oogenschijnlijke kleinigheden! Regisseurs, spelers films. In het filmbedrijf spelen namen nu een maal een groote rol! „Starpower" is een Amerikaansch woord en we hebben er geen goed Neder- landsch voor, maar dat de naam van een ster groote beteekenis heeft, ja, dat hij dikwijls de magneet is, die het publiek naar de bioscoop trekt, dat zal niemand ontkennen! En zoo komt het, dat een simpel stukje papier met een paar lange rijen namen, niets dan namen erop»ons veel zegt. Dat stukje papier is de coi^tractlijst van Para- mount voor het komende seizoen. We doen slechts een greep. Maar die greep zal voldoende zijn, om den lezer duidelijk te maken, dat Paramount ook dit jaar weer medewerking van de grootsten onder de grooten heeft en bioscoopbezoe kers van elke smaak het hunne zal geven! Onder de Paramount-banier zullen b.v. optreden Lew Ayres, die iedereen zich zal herinneren door zijn prachtig spel in „Van het Westelijk front geen nieuws", dan Jack Benny, Bob Burns, het duo Burns and Allen. Frank Forest, Ray Mil- land, Martha Raye, Shirley Ross en Eleanore Whitney, die allen triomfen vie ren in „The Big Broadcast 1937". Verder zien wij op de lijst Claudette Colbert die het vorig jaar in talrijke prachtige Paramount-films speelde en van wie wij nu „Maid of Salem" tegemoet kunnen zien. Deze film wordt door Frank Lloyd geregisseerd. Gary Cooper ontbreekt niet! Wij behoe ven voor hem de loftrompet niet te blazen. In de toekomst zal men hem zien in de hoofdrollen van „The Plainsman" (regie: De Mille) en „Souls at Sea" (regie: Ha thaway). Martha Eggerth in het felle licht van de film-schijnwerpers; een aardige werkfoto uit de nieuwe Ufa-film „Das Hofkonzert." Wij kijken verder en komen via Bing Crosby, den populairen vocalist, aan Mar iene Dietrich. Hier alweer: goede wijn Haar „Begeerte" ligt nog versch in het geheugen en haar nieuwe film zal „Angel" heeten en door Ernst Lubitsch geregis seerd worden. Dan zien we de namen van Irene Dun ne, van Cary Grant, van Dorothy Lamour, de bekoorlijke hoofdrolspeelster uit „De Jungle Prinses", van Carole Lombard. Hollywood's best gekleede vrouw, van Gred Mac Murray, van wien wij waarlijk niets behoeven te vertellen! Gail Patrick. George Raft, Charlie Ruggles, Sir Guy Standing, de enorm snel opgekomen acteur Akirti Tamiroff en Gladys Swarthout, over wie we ook zul len zwijgen, zijn andere namen, waar het oog op valt. Onder speciaal contract staat Jean Ar» thur, die de vrouwelijke hoofdrol in „The Plainsman" vervult, Gale Sondergaard, Adolphe Menjou en Edward Everett Hor ton. En tenslotte zijn daar de productie leiders en de regisseurs. Als productieleider-regisseurs heeft Pa ra..nount onder contract Cecil B. De Mille, Frank Lloyd, Ernst Lubitsch, Leo Mac Carey, Wesley Ruggles en King Vidor. En van de lange rij regisseurs noemen wij Carles Barton. E. A. Dupont, Robert Florey, Henry Hathaway, Mitchel Leisen. „What's in a name?"Dikwijls wei nig, maar „in deze namen" is heel veel; een garantie voor een Paramount-jaar, dat klinkt als een klok! Bette Davis in Woman". „That Certain Naar wij vernemen zal Bette Davis de hoofdrol spelen voor Warner Bros. in „That Certain Woman" naar een story van Edmund Goulding, die tevens belast is met de regie. Mr. Goulding wordt als een bijzondere aanwinst beschouwd voor de productie-staf, omdat hij een veelzij dig ontwikkeld persoon is. Op zijn credit staat o. m. de vervaardiging van de film „Grand Hotel". Vier songs in „Golddiggers van 1937". Een nieuwe „Golddiggers-film", „Gold diggers van 1937" wordt thans met succes in Amerika in de theaters vertoond. Deze film wordt ook in ons land binnenkort verwacht en de songs die er in voorkomen zijn getiteld: „All's fair in love and war", „Speaking of the weater", „Plenty of mo- ney and you" en „Let's put our heads together". „Golddiggers van 1937" wordt als de beste film van de door Warner Bros. ge maakte serie Golddiggers, die dateert vanaf 1933, beschouwd en Dick Powell en Joan Blondell hebben de leading-rollen. Busby Berkeley heeft de film geregis seerd. „College Days", een muzikale film van groot formaat voer Frank McHugh. Warner Bros hebben het plan Frank McHugh een hoofdrol te laten vertolken in een muzikale comedie van groot for maat, getiteld „College Days", welke naar het manuscript van Joseph Schrank en Jerry Wald zal worden vervaardigd. Frank McHugh, die met een slag tot star ge;omoveerd werd, door zijn weerga- looze creatie in „Three men on a horse", speelt thans met Hugh Herbert een hoofd rol in „Marry the girl". DE GEVANGENE VAN HET HAAIEN-EILAND. Roxy-theater. Het Roxy-theater brengt deze week terug de spannende film „De gevangene van het Haaien-eiland", welke rolprent een paar maanden geleden gedraaid werd in het City theater. Wij hebben toen reeds uitvoeriger over deze film geschreven en meenen thans te kunnen volstaan met mede te deelen, dat zij ons verplaatst naar de dagen onmiddellijk na den vrijheidsoorlog tusschen Noord- en Zuid-Amerika, toen president Lincoln werd doodgeschoten door den tooneelspeler Booth, als verdacht aan welken moord werd gearresteerd dr. Samuel Mudd, een dorps dokter, die den moordenaar op diens vlucht (zonder dat hij wist met wien hij te doen had) behandelde voor een beenbreuk. De dokter wordt opgesloten in een gevangenis, omgeven door een breede strook water, welke bijzonder gevaarlijk is door de vele haaien. Hij ondervindt daar vreeselijke mar telingen naar lichaam en geest, vooral nadat een poging tot vluchten mislukt. Door een samenloop van omstandigheden komt hij in de gelegenheid zijn bekwaamheid als dokter te toonen, waarbij hij zelfs zijn wreeden martelaar liefderijk behandelt. Ten slotte komt nog de onschuld van Mudd aan het licht. Het voorprogramma opent met een schat van foto's van het wereldgebeuren en o.a. den voetbalwedstrijd Holland—Duitschland; het brengt voorts een interessante teeiten- film met een huwelijk in het rijk van den zeegod, alsmede tal van fraaie kieken van Krynica, de Poolsche wintersportplaats, waar ons vorstelijk jonge paar vertoefde (hierbij komen ook foto's voor van de prin ses en den prins). En dan ten slotte nog een allerdolste film, waarin bestrijders van on gedierte in huizen allerlei dwaze dingen uit halen. ONSCHULDIGE MEISJES. City-theater. Dat de Amerikaansche film „These Three" (onder den Hollandschen titel „Onschuldige meisjes") in het land van Roosevelt een ongekend succes gehad heeft, valt des te meer te bewonderen, als men bedenkt dat het hier een rolprent be treft met een sterk paedagogische tendenz. Het moet dus wel iets heel bijzonders zijn, wil de gemiddelde Amerikaan zich hiervoor interesseeren. Mogelijk, dat de roem van het gelijknamige tooneelstuk in deze een factor ten goede geweest is, hoe 't ook zij, dit is nu werkelijk eens een film van het betere soort. Men kent den inhoud: Hoe op een kost school één meisje zóó fataal kan liegen, dat zij daardoor drie menschenlevens uit een rukt. Het kind houdt nl. tegen haar grootmoeder vol, dat ze gezien heeft, dat de dokter, die verloofd is met een der leidsters van het pensionaat, een verhou ding had met de vriendin van de verloof de, die eveneens aan het hoofd staat van deze meisjeskostschool. De middelen, waarvan het fatale kind zich bedient, zijn duivelsch, want zij weet het zoo te draaien dat een ander kostschoolmeisje haar ge heel naar den mond praat, uit angst, dat ze anders „in de gevangenis zal komen, omdat zij een armband gestolen heeft." Op typisch Amerikaansche wijze komt van deze zaak een rechtzaak en wij maken weer eens kennis met die ellendige Ame rikaansche sensatie-pers, die niets en niemand spaart. He) slot van de film is anders dan van het tooneelstuk. Hier toch heeft men een zoogen. „happy-end" weten te wrochten, welke aan het geheel van deze sublieme film meer afbreuk doet dan noodig is. Maar desondanks is „Onschuldige Meis jes" een gave, inhoudrijke film, die ieder een, die van kinderen houdt of zich voor het leven van het kind interesseert, be slist moet gaan zien. Miriam Hopkins, Merle Oberon en Jac Crea spelen de hoofdrollen, een waardig trio. Het voorprogramma bevat o. m. het Profilti-filmpje van Krynica, een dolle smijtfilm van wijlen Buste' Keaton en een zeer geslaagde (gekleurde) teekenfilm. Het geheel kan met eere genoemd worden. HAAR GROOTSTE SCHAT. Victoria Theater. Wie de aantrekkelijke filmactrice Fran- ciska Gaal in een van haar beste rollen wil zien, mag niet verzuimen de film: Haar Grootste Schat, die deze week in het Vic toria Theater draait. Franciska Gaal vervult in deze film de rol van Marie Bonnard, het meisje uit het pensionnaat, dat als zij voor de directrice een boodschap moet doen, ziet hoe een vrouw haar kind op de stoep van een zie kenhuis te vondeling legt. Zij snelt naar de kleine toe en wordt door den geneesheer- directeur voor de moeder aangezien. Als het geval op het pensionnaat bekend wordt, moet Marie weg. Zij neemt de baby mee, wat haar tal van moeilijkheden bezorgt, eerst in hotel Bristol en later als zij in haar pogingen om geld te verdienen met de fa milie Berkhof, vader en zoon kennismaakt. Tal van komische verwikkelingen zijn het gevolg en Otto Walburg vindt in de rol van den rijken Berkhof een rol die hem zeer goed ligt Natuurlijk komt Marie Bonnard met haar baby, die men haar wil ontnemen, maar die zij voor geen geld wil afstaan, best terecht. Maar het is de moeite waard te zien, hoe dit bereikt wordt. Franciska Gaal is uitmuntend op dreef en de baby-speelt wondergoed. Enrico Ben- fer is zeer verdienstelijk als de jonge Berk hof en over Otto Walburg schreven wij reeds. Een amusante film, waarin echter mooie momenten niet ontbreken. Het programma bracht een mooi jour naal, een fraaie natuur-opname van de Middellandsche Zee, Gibraltar en Athene, een Polygoon-Nieuws met heel aardige op namen van de Prinses en Prins Bernhard in Krynicha en een komische twee-acter, waarin de eeuwige driehoek op verschil lende wijzen wordt ten tooneele gebracht n.1. op z(jn Amerikaansch, Engelsch, Fransch en Russisch en op de wijze als ten tijde der niet-sprekende film gebeurde zeer goed gevonden. Een programma vol afwisseling. DE LAATSTE RONDE. Theater Harmonie. De laatste ronde wordt in het Theate' Harmonie uitgevochten tusschen Clark Gable en Marion Davies. Zij zijn in deze film een bokser en een revue-ster en zij zijn zwaar verliefd, zonder dat zij het weten En juist omdat zij het niet weten, be schouwen zij elkaar als vijanden en zooals de bokser nooit nalaat om de danseres te verzekeren, dat haar bokkesprongen op niets lijken, zoo is de revue-ster er dadelijk bij om den bokser te vertellen, dat iedere be ginneling hem tot mosterd kan slaan. Larry Cain (Clark Gable) was van plan in een hotel eens vroeg naar bed te gaan om krach ten voor den grooten wedstrijd van den vol genden dag te vergaren en Mabel O'Dare (Marion Davies) zou den volgenden avond voor het eerst in een nieuwe revue optreden eh besloot den nacht te besteden om zich in de moeilijkste danspassen te bekwamen. De vrouw woonde boven den man en omdat de een niet slapen kon als de andere danste, was er natuurlijk een conflict, dat weldra uitgroeide tot een openbaar schandaal, om dat de beide bekende persoonlijkheden zelfs in het publiek handtastelijk werden in zoo verre dat Mabel aan Larry een vuistsla? gaf en Larry in antwoord daarop Mabel de champagnekoeler op het blondgelokte hoofd zette. Neem daarbij nog de omstandigheid, dat een handige reclamechef publiek na?r de boksmatch en naar de revue trekt door in de couranten te verkondigen, dat Larry en Mabel verrukt van elkaar zijn en dat bei den moeten doen „alsof" om de gunst van het publiek niet te verliezen, dan begrijpt men wel welke stormen er voorafgingen aan het oogenblik, dat de man en de vrouw elkander zonder publiek in de armen val len, omdat zij tot de ontdekking zijn geko men, dat wat de couranten van hen schre ven, werkelijk waar was. Er komen in deze aardige film interes sante bokspartijtjes voor en er wordt, vóór- en achter de schermen, een revue vertoond waarin décor, zang en costumes meer dan subliem zijn. In het voorprogramma wordt interessant wereldnieuws gepubliceerd, worden won derlijke staaltjes van zwemkunst vertoond en een alleraardigste éénacter alsmede een paar screensongs gegeven, waarin o.a de populaire Poppye weer wonderlijke staaltjes van zijn kracht demonstreert.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 8