8
GEMEENTERAAD VAN ALKMAAR.
8
ALKMAARSCHE COURANT van VRIJDAG 19 FEBRUARI 1937
(Vervolg).
Het plan „Nooit Gedacht" deed spr. denken
aan de slechte bebouwingen door het parti
culier initiatief. Alkmaar heeft behoefte
aan goede plannen. De commissie heeft al
leen te letten op stadsschoon en hygiëne en
daarom kan de gewestelijke commissie tot
geen andere conclusie komen.
Spr. is vr.n oordeel, dat de bouw van be
hoorlijke woningen niet gestuit zal worden
door het prijsverschil. Noodgedwongen zal
spr. dus voor de bijlage stemmen, omdat z.i.
de bouw van arbeiderswoningen geen ter
rein meer is voor het particulier initiatief.
De grond rondom de stad behoort aan de
gemeenschap.
De heer Vogelaar: Het woordje
„maar volgt meestal op een loftuiting. Spr.
kan zich niet onttrekken aan den indruk, dat
de zaak vertroebeld is.
Spr. beluistert in het rapport van den
directeur van gemeentewerken een neer
drukken van een architect, die toch ook een
naam heeft te verliezen. Wij moeten onze
ambtenaren vertrouwen, maar als een ar
chitect van naam met andere cijfers komt,
moeten wij dan maar zeggen „gooi die maar
in de papiermand". Spr. wil het verschil op
helderen. Wy hebben behoefte aan bouwter
rein, dat geëxploiteerd kan worden. De
vraag is of wij niet mogen trachten het par
ticulier belang te vereenigen met het alge
meen belang.
De heer Appel was een uitgesproken
voorstander van het eerste plan. Hij was
voor overleg en den laatsten tijd heeft de
N.V. zich niet te beklagen over het gemeen
te-overleg. Overeenstemming is alleen niet
bereikt over de schadelijke snijdingen. Spr.
is voor de variant, maar na overleg met
„Nooit Gedacht".
Spr. erkende, dat de N.V. een kronkelende
lijn volgt die hem niet aanstaat. Spr. heeft
den indruk, dat de cijfers van den directeur
van Gemeentewerken aan den lagen kant
zijn. Voor de N.V. zou het voordeelig zijn
om de zaak voor die cijfers aan Alkmaar
over te doen. Spr. wil de beide architecten
tegenover elkander plaatsen, dan zal wel
blijken welke cijfers juist zijn.
Voorheen woonde spr. regelmatig de com
missievergaderingen bij. Hij wil niets liever
dan aan het plan meewerken om de arbei
ders van werkloosheid af te helpen. Onver-
dient weerde de raad hem uit M.H. en zoo
lang spr. geen genoegdoening krijgt, zal hij
de andere commissievergaderingen verzui
men.
Mr. Groot oordeelde, dat het plan niet
goedgekeurd kan worden zoolang er geen
overeenstemming is met den polder „De
Kooimeer". Spr. vroeg of er al overleg
heeft plaats gehad.
Ook spr. verwonderde zich over de enor-
me verschillen. De een komt tot 710.000
en de ander tot f 485.000. Het verschil is te
groot.
De heer S iets ma oordeelde uit stede
bouwkundig oogpunt het eerste project
wenschelijker, maar de grond is dan niet
rendabel te maken Spr. verheugde zich er
daarom over, dat B. en W. met een variant
zijn gekomen.
Dat de N.V. nog geen kennis heeft kunnen
nemen van dit project, staat spr. niet aan
Te dien aanzien sluit hij zich aan bij den
door mr. Leesberg geuiten wensch en hij wil
de dan ook de kwestie van de waterverver-
sching onder de oogen zien. Spr. wil de
moeilijkheid van de rioleering ondervangen
door met behulp van het gemaal van de
Overdie en Achtermeer, water van Scher
merboezem in te laten en gaf dit nader aan,
Spr. oordeelde dit plan het ei van Colum-
bus, omdat men dan ook krijgt verversching
van de stadsgrachten. Spr. verdedigde de
prijs van den architect en oordeelde de door
den directeur van gemeentewerken genoem
de prijzen niet juist. Zoowel de door hem
genoemde zand- als steenprijzen waren te
laag gesteld. Men mag geen rekening hou
den bü een begrooting voor een aantal ja
ren met de toevallige prijzen van den dag.
De heer Dekker was ook verwonderd
over de cijfers van den directeur van ge
meentewerken, die ook hij niet juist achtte
en ook hij had overleg bepleit. Spr. oordeel
de de prijzen van zandophooging van de ge
meente 30 cent per M3. te laag en die van
„Nooit Gedacht" 6 cent te hoog.
De prijzen van de straatklinkers had de
directeur van gemeentewerken ook te laag
genomen. Spr. noemde cijfers. 38 cent per
M2. voor straatwerk, door den directeur van
gemeentewerken berekend, oordeelde spr.
een bedrag, dat naar niets gelijkt. Spr. on
derwierp voorts de andere cijfers van de
materialen aan critiek en concludeerde, dat
de directeur de prijzen voor de trottoirban
den, de bazaltinetegels en het hout te laag
schatte.
Ook spr. zou het daarom wenschelyk ach
ten, dat over de cijfers tusschen den direc
teur van Gemeentewerken en den architect
van der List overleg gepleegd werd.
De heer Venneker oordeelde, dat wel
vast stond, dat aan de cijfers van den direc
teur ernstig getwijfeld kan worden Ook spr.
ging op de officieuse bijeenkomst in en her
innerde er aan, dat de directeur van G W.
heeft toegegeven, dat volgens het eerste pro
ject het terrein geen gunstige exploitatie
biedt De schuine gracht laat te veel grond
verloren gaan. Waarom dan aan die schuine
gracht vastgehouden? Omdat de vaste com
missie dit wil? Die behoeft geen rekening te
houden met de exploitatie-mogelijkheid. De
raad behoort dit wel te doen, anders blijven
de terreinen liggen.
De aanval van den heer v. d. Vall op het
particulier initiatief was niet ter zake. De
tot stand gekomen woonwijken kwamen met
medewerking van de stadsbesturen tot stand
Ook spr. verklaarde zich voor overleg. Hy
is voor de variant mits overleg met den ar-
dt verschil-
lende^sprekers. Voer de N.V. v*rt, d,
deze zich goed moet voorstellen dat he
hier geldt een overgang van po derland tot
stadskwartier, waaraan verschillende be
zwaren zijn verbonden. Spr. gaf dit nader
aan. Een geweldige aanvoer van zand is
noodig.
Voor B. en W. staat het perspectief voor
op, dat wij hier moeten komen tot een goed
stadskwartier en dat wij ons hoeden moeten
voor een herhaling van het Emmakwartier
en het Stationskwartier. Toen die tot stand
kwamen, beschikte de overheid niet over de
middelen van thans en kon men het particu
liere plan niet zoo belemmeren. Nu kunnen
wy de goede ontwikkeling van de stad be
ter bevorderen. Wie na ons komen, moeten
ons daarnaar beoordeelen. De algemeene
stadsuitbreiding gaat naar 't zuiden en het
westen, waar wij de hoogere gronden heb-
beni Wanneer wij aan de oostzijde een stads
kwartier willen ontwikkelen, dan moet dit
op voldoende hoogte zijn met 'n voortzetting
van ons grachtenstelsel en dan botsen wij
met de particuliere belangen.
Voorts betoogde spr., dat het polderbe
stuur geen taak heeft bij de uitbreiding De
taak van den polder is een taak tegenover
de N.V. die zich met den polder moet ver
staan.
Mr. Leesberg: Maar dit mag de ge
meente niet onmogelijk maken.
Weth. Klaver: Dat doet de gemeente
niet, maar de polder krijgt pas een taak als
de N.V. gaat bouwen. Spr. gaf dit nader aan.
Ten aanzien van de gracht ontworpen door
de gemeente, zegt spr., dat de N.V. voor de
zelfde puzzle met den polder staat. Spr. ver
dedigde nader de door het college voorge
stelde variant, omdat B. en W. dachten
daardoor met de N.V. tot overeenstemming
te komen. „Nooit Gedacht" heeft echter ook
bezwaar tegen deze variant. Spr. citeerde
hierover uitlatingen van de N.V. Het gaat
om de verbindingsgracht.
Weth. Bonsema: Wat ze citeerde slaat
op het eerste plan, maar niet op de variant
die ze niet kennen. (Instemming.)
De heer Dekker: De N.V. kent de va
riant niet.
Weth. Klaver: Laten wij aannemen, dat
de N.V. de variant niet kent, dan wees spr.
er op, dat het college bereid is het plan te
rug te nemen en een plan van uitbreiding
ter visie te leggen. Het college heeft geen
bezwaar tot overleg met den architect. Het
college vraagt, dat de raad zich voor de va
riant uitspreekt en daarmee uit. Een va
riant op een variant wijst het college af.
Het hindert spr., dat mr. Leesberg het
college stroefheid verwijt. Spr. aanvaart dit
verwijt niet. Hij heeft het plan met den di
recteur van de N.V. besproken en hy gaf een
opsomming van hetgeen heeft plaats gehad.
Het verslag van een vergadering van B. en
W. met den directeur en commissarissen
van de N.V., gemaakt door een ambtenaar,
werd door den directeur en commissaris
sen van de N.V. niet aanvaard.
De directeuren van de N.V. zijn in het
college geweest. Nimmer kon echter over
eenstemming bereikt worden, ook niet in
een bijeenkomst van P. W., waar de direc
teur van de N.V. het plan kwam toelichten.
Het geheel is voor het college een lijdens
weg.
B. en W. verstonden zich met de vaste ge
westelijke commissie om zich op de hoogte
te stellen, hoe die zich tegenover de zaak
stelde en B. en W. deden dit om de zaak te
bespoedigen.
Spr. verwacht niets van een conferentie,
Hij is uitgeconfereerd. Waar moet over ge
confereerd worden?
De heer S i e t s m a Over de variant en
de cijfers.
Weth. Klaver: Er is een geweldig ver
schil in de kosten van aanleg. Spr. had voor
de straatklinkers een opgave van een firma
te Nijmegen van 18,92 per 1000.
De heer Dekker: Voor den wal, maar
dan moeten ze nog vervoerd worden naar
het werk.
Weth. Klaver had daarop niét gerekend
en besprak de prijzen van het zand voor
ophooging en wees mr. Leesberg er op, dat
de prijs van f 0.90, door den directeur voor
de Mient berekend, de prijs in tariefwerk is
en niet de prijs voor groot werk.
Er is een aanbieding van Schot van 0.50
en de architect v. d. List erkent, dat er
zand gestort te krijgen is voor 0.55.
De heer Dekker:„U moet verder lezen.
Weth. Klaver: „Hij maakt een des
kundige blunder, door een post te stellen
voor inklinking en voor sociale lasten
Iedere vakman weet, dat voor 0,55 per M3.
zand voor ophooging op het werk wordt
geleverd. An
Aan den singel wordt het zand voor 43 cent
per M3. geleverd, omdat men het zand
gratis kan halen. Als men nu 12 cent per
M3. voor het aankoopen van het zand
rekent, dan is 0,55 per M3. op het werk
juist. Het plan-Sietsma: „Water inlaten uit
Schermerboezem" is overdacht, maar de
verbindingsgracht sluit daar oogenblikkelyk
in, maar het is mogelijk.
Mr. Leesberg was van oordeel, dat er
by den raad ook voorzit het stichten van
een goed stadskwartier. In dit opzicht is er
geen tegenstelling tusschen den raad en het
college. De raad oordeelt echter, dat het met
de wijze, waarop het college de zaak opzet,
niet mogelijk is, de terreinen rendabel te
exploiteeren.
Wy moeten practisch blyven en het aan
nemelijk maken.
Ondanks het antwoord voor de vaste
commissie willen B. en W. de schuine
gracht laten vervallen en overleg plegen
over de variant. Als dit met waardeering
voor elkander gebeurt, zijn wij een heel
eind verder. Voor spr. staat vast, dat de
heeren Margadant en v. d. List tot over
eenstemming moeten kunnen komen.
Onaanvaardbaar is, dat de raad zich moet
binden aan de variant. De raad moet de
bezwaren tegen de variant kunnen bezien.
Als men de rechtspraak over de woningwet
raadpleegt, dan is ter visielegging zelfs niet
noodig, als er overeenstemming is bereikt,
maar zoo ver zijn wij niet.
Dat de raad zich bindt aan de variant,
zou het nemen van een onwettig besluit zijn.
Spr. bleef het noodzakelijk oordeelen, dat
de beide deskundigen over de eenheids
prijzen met elkander praten. By zandop
hooging moet men wel degelijk met klinken
rekening houden en men kan dit op tweeër
lei wijze berekenen.
Voor de eenheidsprijzen neemt spr. de
cijfers aan van den Rijkswaterstaat, die hij
overlegt en welke met die van architect v. d.
List overeenkomen. Ieder stukje, dat is ver
kregen, moest bevochten worden en spr.
vindt het een fout, dat men de cijfers en de
variant niet heeft besproken.
Wij kunnen ons aan de variant niet bin
den en spr. wil de toezegging, dat beide ar
chitecten in de gelegenheid worden gesteld,
overleg te plegen.
De heer Dekker verdedigde de prijzen
van den heer v. d. List, ook ten aanzien van
het zand. Zeker moet rekening gehouden
worden met 20 klink en dan moet men
er 20000 M3. zand bij tellen.
Weth. Klaver: Dat maakt niets uit.
Verschillende raadsleden protesteerden.
De heer Dekker bleef van oordeel, dat
de prijzen, zooals de heer v. d. List be
rekende, juister zijn dan die van P. W.
De heer v.' d. Vall oordeelde de wet
houder in zijn verdediging zeer geslaagd.
In de commissie is ook gevraagd of men op
de hoogte was van de benoodigde hoeveel
heid zand.
De heer Dekker: De heer v. d. List
heeft 3 weken gewaterpast.
De heer v. d. Vall: Dat is in de com
missie niet gezegd. Spr. wil de groote lijn in
het oog houden, n.L een goed stadskwartier
en daarbij wil hy den wethouder steunen.
De heer Appel was ook onder den in
druk gekomen van het betoog van wethouder
Klaver, doch de schuine gracht is niet houd
baar gebleken. Nu het groote niet kan wor
den bereikt, is spr. voor de variant, mits de
rand daarvan niets meer wil laten afknab
belen, al wil hy wel overleg. De N.V. kan
niet ontkennen, dat wij toegeven en mag nu
geen ernstige bezwaren maken. In de be-
grcoting van v. d. List kleven ook fouten,
doordat hij inklinken berekende. Er is ver
schil in de wijze van berekening. Het in
klinken geeft in de eenheidsprijs geen ver
schil.
De heer Grondsma: Maar op den
eindprijs wel.
De heer Appel: Daarom is overleg wel
noodig, dan wordt duidelijk, hoe men weder
zijds heeft gerekend.
Spr. wil geen verdere consessies aan de
variant.
De heer Sietsma oordeelde het des
kundig betoog van den heer Dekker over
bodig over de cijfers van de eenheidsprijzen
nog verder te spreken.
Spr. verdedigde de door hem aangegeven
waterverversching.
De heer Vogelaar herinnerde aan het
opgezette plan van de Juliana van Stolberg
laan, dat moest worden gewijzigd, wilde er
iets van bebouwing komen. De bevolking
zoekt in een andere richting en daarom
moeten wy de bebouwing mogelijk maken.
Let men alleen op het stadsschoon, dan
geeft spr. de voorkeur aan het plan van den
directeur van Gemeentewerken, maar daar
om moet er overleg komen over de cijfers.
Wij kunnen nu ons niet aan de variant bin
den, want dan doen wij iemand in zijn
rechten te kort Het recht om bezwaren in
te brengen, moet gehandhaafd blijven.
De heer H o y t i n k was van oordeel, dat
men een ander beeld van de zaak zou heb
ben gekregen, als er wel overleg had plaats
gehad over de variant. Spr. oordeelde, dat
de discussie had bewezen, dat het onderwerp
zich niet leent voor een openbare be
spreking.
Spr. wil in principe overeenkomstig de
bijlage van B. en W. een variant laten maken
en die ter visie leggen.
Blijkt de N.V. zoover te willen gaan, dat
wij moeten zeggen: „Dat gaat niet", dan
moeten wy ook den moed hebben te zeggen:
„Nu is het uit".
Weth. Klaver betoogde nogmaals, dat
inklinken op den eenheidsprijs geen rol kan
spelen, doch de raad protesteerde daarop
zoo eenstemmig, dat hij maar tot een be
spreking van de steenprijzen overging, maar
met cijfers moest komen, die dicht bij die
van den heer Dekker lagen. Spr. zegde toe,
dat hij zal bevorderen, overleg tusschen de
heeren Margadant en v. d. List en dat de
variant ter visie zal worden gelegd.
De heer H o y t i n k wilde gegevens over
het totale bedrag, dat voor het zand benoo
digd is.
Besloten werd een nieuw plan aan de orde
te stellen en het oude plan terug te nemen.
De zaak begint dus weer opnieuw.
Organisatie van gemeentewerken.
De meerderheid van het college stelt voor
zich te vereenigen met de gedragslijn om
trent de berekening der omslagpercentages,
voor diensten en leveringen te berekenen
door het bedrijf der gemeentewerken.
2. Te bepalen, dat ten aanzien van het
verrichten van arbeid door dat bedrijf voor
andere takken van dienst zal gelden, het
geen hiervoor als slotsom is aangegeven.
3. Te bepalen, dat met ingang van een
door B. en W. vast te stellen tijdstip de for
matie van 't werkliedenpersoneel zal worden
ingekrompen op de wijze als was aange
geven.
De heer Vogelaar kon begrijpen, dat
het voor den dienst van gemeentewerken
een voordeel is, een vast percentage vast te
stellen; maar een motiveering daarvoor ont
breekt. Waarom de volle kosten van den
dienst niet gelegd op de werken, welke de
dienst uitvoert? Spr. oordeelde, dat het per
centage niet ieder jaar hetzelfde kan zyn.
Spr. zou het college ten aanzien van de
bezetting niet teleurstellen, doch hij betwij
felde, dat de oplossing gezocht is in de
richting door den raad gewild. Hy kan zich
voorstellen, dat het college niet durft in
gaan tegen het advies van den directeur,
maar het moet mogelijk zijn, met minder
toezichthoudend personeel te kunnen vol
staan.
Mr. Leesberg oordeelde, dat was
Zaterdag 20 Februari.
HILVERSUM, 1875 M. (VARA-
uitz.) 8.Gr.pl. 10.VPRO-mor-
genwijding. 10.20 Gr.pl. 12.1.45 en
2.Gr.pl. 2.30 Op naar machtsvor
ming, causerie. 2.40 Filmland. 3.15
Schaakpr. 3.35 R'damsch Philh.
orkest mmv. solisten. 4.30 Esperan-
to-uitz. 4.50 Vervolg concert. 5.40
Literaire causerie. 6.Orgelspel m.
m. v. solist. 6.30 De Wielewaal en
toespraak. 7.Friesche uitz. 7.30
VPRO: Bijbelvertellingen. 8.Her
haling SOS- en 8.03 ANP-ber.,
VARA-Varia. 8.15 The Twinkling
Three. 8.35 Deel. 9.— VARA-
Maandrevue. 9.30 The Broadway-
Serenaders. 9.40 Toespraak. 9.50
Verv. van 9.30. 10.ANP-ber. 10.05
VARA-orkest. 11.Ber. 11.05 De
Ramblers. 11.3012.Gr.pl.
HILVERSUM, 301 M. (KRO-uitz.)
8.—9.15 en 10.— Gr.pl. 11.30 Godsd.
halfuur. 12.Ber. 12.15 KRO-orkest
en gr.pl. 2.Voor de jeugd. 2.30
KRO-melodisten. 3.Kinderuur.
4.05 Verv. KRO-melodisten en gr.pL
5.30 Gr.pL 5.45 KRO-Nachtegaaltjes.
6.15 Gr.pl. 6.20 Journ. weekover
zicht. 6.45 Gr.pL 7.— Ber. 7.15 Kath.
RVU. 7.35 Act. aetherflitsen. 8.—
ANP-ber., mededeelingen. 8.10 Over
peinzing met muzik. omlijsting. 8.30
KRO-orkest mmv. soliste. 9.
Gr.pL 9.15 KRO-orkest. 10.Deel.
met muzik. omlijsting. 10.30 ANP-
ber. 10.40 Sportoverzicht. 10.55
12.Gr.pL
DROITWICH, 1500 M. 11.05 Kookpr.
11.20 Orgelspel. 11.50 Het Willough-
by strijkkwartet. 12.50 Gr.pL 1.20
Het Commodore Grand-orkest. 2.20
Gr.pL 2.50 1ste acte „Aïda". 3.35 Gr.
pi. 4.20 Deel. 4.40 BBC-Schotsch
orkest. 5.35 BBC-dansorkest. 6.20
Ber. 6.35 Sportnieuws. 6.50 Welsch
intermezzo. 7.05 BBC-orkest. 7.50
Radio-journaal. 8.20 Variété. 9.20
Ber. 9.40 BBC-Harmonie-orkest.
10.20 Zangvoordracht. 10.40 BBC-
Theaterorkest mmv. solisten. 11.35
Grosvenor-House-Dansorkest. 11.50
Ber. 12.12.20 Vervolg Dansmuziek.
RADIO PARIS, 1648 M. 7.20 en 8.20
Gr.pL 9.50 Orkestconcert 11.50 Gr.
pi. 1.35 Zang. 1.50 Gr.pL 3.20 Zang.
3.35 Gr.pL 5.50 Visciano-dansorkest.
8.20 Duo-concetr. 9.05 Nat. Orkest.
KEULEN, 456 M. 5.50 Omroepklein-
orkest en solisten. 7.50 Blaasconcert.
11.50 Omroepkleinorkest. 1.35 Gr.pL
3.20 Westduitsch Kamerorkest en
solisten. 5.25 Omroepkwintet en so
listen. 7.30 Vroolijk progr. 9.50
11.20 Omroepdansorkest en -schram-
mel-ensemble.
BRUSSEL, 322 en 484 M. 322 M.:
12.20 Gr.pL 12.50 Omroeporkest. 1.30
Kleinorkest. 1.50 Gr.pL 3.20 Schu-
bert-concert. 4.50 Gr.pL 5.20 Klein
orkest. 6.20 en 6.50 Gr.pL 7.20 Zang.
8.20 Omroeporkest. 10.30 Gr.pL
11.3512.20 Omroepdansorkest. 484
M.: 12.20 Gr.pL 12.50 Kleinorkest.
1.30 Omroeporkest. 1.50 Gr.pL 2.23
Ed. Louseau's orkest. 3.20 Zang.
3.35 Ed. Loiseau's orkest. 4.35
Piano-voordr. 5.05 Zangvoordracht.
5.35 Gr.pL 6.35 Kleinorkest. 8.20
Omroepsymph.-orkest en soliste.
10.30 Omroepdansorkest. 11.20
12.20 Gr.pL
DEUTSCHLANDSENDER, 1571 M.
7.30 Gevar. progr. 9.20 Ber. 9.40
Sportrep. 10.05 Weerber. 10.20
11.20 Dansmuziek uit München.
GEMEENTELIJKE RADIO
DISTRIBUTIE.
Lijn 1: Hilversum.
Lijn 2: Hilversum.
Lijn 3: Keulen 8.9.50, Parijs R.
9.50—13.05, Brussel VI. 13.05—13.35,
Keulen 13.3514.35, Brussel (Fr.)
14.35—15.20, Keulen 15.20—17.20,
Brussel VL 17.2018.35, Bfussel Fr.
18.35—19.30, Keulen 19.30—21.20,
Boedapest 21.2023.25, Brussel Fr.
23.25—24.—.
Lijn 4: Brussel VI. 8.10.35, Lond.
Reg. 10.3511.20, Droitwich 11.20
16.20, Lond. Reg. 16.2016.50,
Droitwich 16.5018.20, Hamburg
18.20—18.50, Parys R. 18.50—19.05,
Droitwich 19.0522.45, Lond. Reg.
22.45—24.—.
Lijn 5: Diversen.
Zondag 21 Februari.
HILVERSUM, 1875 M. <8.55—12.—
en 5.30—6.30 VARA, de VPRO van
5.5.30 en 6.308.de AVRO van
12.5.en 8.12,uur). 8.55
Gr.pL 9.Sportnieuws. 9.05 Tuin-
bouwpr. 9.20 Besteding van de
vrije tijd, causerie. 9.35 Gr.pL 10.15
Natuurhistorisch kwartiertje. 10.30
VARA-orkest 11.15 Van Staat en
Maatschappij, causerie. 11.30 Verv.
concert 12.Orgelconcert. 12.10
Filmpr. 12.35 Het Omroeporkest en
gr.pl. 2.Boekbespr. 2.30 Het Ko-
lisch-kwartet mmv. solist en decL
4.15 Inleiding volgende uitz. 4.20
Relais uit Argentinië. 4.50 Gr.pL en
ANP-sportnieuws. 5.Gesprekken
met luisteraars. 5.30 Kinderuurtje.
6.Sportpr. 6.15 ANP-sportnieuws.
6.20 Gr.pl. 6.30 Open vensters, cau
serie. 7.Ned. Herv. kerkdienst.
8.ANP-ber., mededeelingen. 8.15
Omroeporkest en solisten. 9.
Radiotooneel. 9.30 Revue-progr.
10.15 Radiojournaal. 10.30 Viool en
orgel. 11.ANP-ber. Hierna tot
12.Avro-dansorkest.
HILVERSUM, 301 M. (8.30—9.30,
12.15—5.— en 7.45—11.30 KRO, de
NCRV van 9.30—12.15 en 5,—7.45
uur). 8.30 Morgenwijding. 9.30 Ge
wijde muziek (gr.pl.) 9.50 Geref.
kerkdienst. Hierna Gewijde muziek
(gr.pl.) 12.15 KRO-orkest. (1.—
Boekbespr.) 2.— Vragenhalfuur.
2.30 KRO-Symph.-orkest en gr.pL
4.20 Relais uit Argentinië. 4.50 Gr.pL
4.55 Sportnieuws. 5.Koorzang.
6.Gewijde muziek (gr.pl.) 6.20
Ned. Herv. kerkdienst. 7.45 Sport
nieuws. 7.50 Ethnologische causerie.
8.10 ANP-ber., mededeelingen. 8.20
Gr.pL 8.30 KRO-orkest mmv. solist
en gr.pl. 10.30 ANP-ber. 10.40 Epi
loog. 11.11.30 Esperanto-lezing.
8
de bezetting in andere plaatsen, niet over
bezet is.
Gebleken was echter ook, dat het bedrijf
economischer kon werken en dit wordt in
het rapport aangegeven. Daarom is het on
derdeel van de reorganisatie „het percen
tage" van de grootste beteekenis en spr. be
twijfelt of bereikt wordt, wat noodig is.
Het leidt tot een slap beleid. Gemeente
werken moet als 'n bedrijf beheerd worden.
Het percentage moet daarom zoo scherp
mogelijk worden gesteld en niet worden
betrokken binnen de gemeentebegrooting.
Daarom moet het percentage voor een toe
komstig jaar telkens worden vastgesteld.
Ten aanzien van de personeelsbezetting
betoogde spr., dat de fractie er wel voor is
en, by wyze van uitstervingssysteem, er zich
mede vereenigt, het personeel met drie te
verminderen, doch niet volgens ontslag en
op wachtgeldstelling.
Spr. verklaarde nog tegenover den heer
Vogelaar, hoe het voorstel tot het stellen
van vaste percentages er was gekomen. Spr.
diende namens de fractie het volgende
amendement in:
De ondergeteekende, leden van den raad,
hebben de eer op het slot der bijlage tct
het verslag der handelingen van den ge
meenteraad 1937 No. 13 het navolgende
amendement in te dienen:
De raad besluit:
le. De omslagpercentages voor diensten
en leveringen door het bedrijf van ge
meentewerken tijdig voor elk kalenderjaar
te doen vaststellen door B. en W„ gehoord
de Commissie voor Publieke Werken, welke
percentages dan gelden voor het komend
kalenderjaar, terwijl eventueel op die per
centages te maken winst binnen het bedrijf
wordt gehouden en strekt tot verlaging der
percentages voor een komend jaar, terwijl
eventueel verlies op het komend jaar wordt
overgebracht en ingehaald door verhooging
der toekomstige percentages.
2e. Ten aanzien van het verricht van ar
beid door dat bedrijf voor andere takken van
dienst zal gelden, hetgeen hierboven als
slotsom is weergegeven.
3e. de formatie van het werkliedenperso
neel geleidelijk in te krimpen met drie man
door toepassing van het z.g. uitstervings
systeem.
De heer v. d. V a 1 1 was het voor 100
met het voorstel van mr. Leesberg oneens.
Hij wilde van P. W. een onderneming ma
ken, opdat het uiteindelijk een bron van
inkomsten kan worden voor de gemeente.
Spr. oordeelde, dat P. W. het karakter moet
krygen van een onderneming. Wel moet er
een prikkel komen om het percentage niet
te overschrijden De toestand, zooals die is,
komen vast te staan, dat het bedrijf, gezien mag niet gehandhaafd blyven. Wij moeten
hebben een aanvulling van de gemeentekas,
met den prikkel, dat de bedrijfsleiding er met
het percentage komt. Het bedrijf is top
zwaar. Spr. gaf dit toe, maar waarom be
perking onder aan te zoeken, terwijl wij al
len den indruk hebben, dat het van boven
gezocht moet worden. Laat de r.k. fractie
ook een naar den top kijken.
De heer Appel zag het voorstel niet los
van het voorstel tot concentratie van bedrij
ven en diensten en hij moest zich daarom
tegen tegen de bijlage verklaren.
Het bedrijf moet een basis hebben van
waaruit het kan werken en daarom is een
omslagpercentage noodig. Met den heer v. d.
Vall was spr. van oordeel, dat het bedrijf
geen onderneming moet worden. Men kan
wel verschillen over het uitvoeren van
groote werken, maar de gewone werken
voor de gemeente moeten door het bedryf
worden verricht.
Spr. wist niet of het bedrijf topzwaar is.
De rapporten van den directeur oordeelde
spr. goed gefundeerd. Er zyn nog maar 17
vaste werklieden en spr. achtte den tyd
niet gekomen om het aantal vaste menschen
te ontslaan, nu nog regelmatig los personeel
moet worden aangesteld. Spr. is tegen de
bijlage en ook tegen het amendement.
De heer H o ij tink oordeelde ook, dat
B. en W. te veel naar het lagere personeel
hebben gekeken, doch het voorstel gaat in de
richting van de wenschen van den raad, die
een kleine kern wil. Spr. oordeelde het
amendement van de r.k. fractie een ver
zachting van het voorstel van B. en W. en
kon daarmede accoord gaan.
Ten aanzien van het percentage ging spr.
eveneens met het standpunt van de minder
heid van het college en het amendement
accoord.
De heer v. d. V a 11: De r.k. fractie maakt
het moeilijk, omdat geen functies worden
genoemd. Wy, zeide spr., stellen voor in het
voorstel van B. en W. punt 3 te schrappen.
De heer Klaver betwijfelde of ont
slag van personeel wel veel zal uithalen.
Spr. heeft bezwaar als minderheid in het
college om winst ter. bate van gemeente
werken te laten komen en een verlies ten
koste van de gemeentekas. Het percentage is
dus een maximum percentage. Het bedryf
van gemeentewerken moet eigen kosten dek
ken. Spr. wilde de krachten door meer wek
beter benutten, opdat het percentage daalt.
Spr. was voor handhaving van den toestand,
zooals die is. Een vast percentage is wei noo
dig. Spr. wilde dit echter voor ieder jaar
vaststellen. Men voorkomt dan schommelin
gen. Spr. was voor het voorstel van mr.
Leesberg en sloot zich namens de minderhe'.d
in het college bij dit voorstel aan.
Hierna ging spr. over tot het beantwoor-