Agenda
KIJKEN is KOOPELCLOECK
£uchioaatt
JjujzMMdea Stukken
Stad en Om
WeecAedc/d
Doodelijk ongeval
op onbewaakten overweg.
Motorrijder tegen trein gereden.
De Kenau-film.
Bioscopen.
Bioscoop Harmonie, half acht, tot en met
Woensdag, hoofdnummer Champagne wals
(amus.); hoofdrollen Gladys Swarthout en
Fred Mac Murray. Toegang voor alle leeftij
den.
Woensdagmiddag, half 3, matinee.
Roxy-theater, 7.45 uur, hoofdnummer De
onzichtbare macht (sens.); hoofdrollen Boris
Karloff en Bela Lugosi. Toegang boven 18
jaar.
Woensdagmiddag, half 3, matinee.
City-theater, 8 uur, hoofdnummer Ship
Ahoy (rom.); hoofdrol Shirley Temple. Toe
gang voor eiken leeftijd.
Woensdagmiddag, half 3, matinee.
Victoria-theater, half acht, hoofdnummer
De keizer van Californië (rom.); hoofdrol
Louis Trenker. Toegang boven 18 jaar.
Woensdagmiddag, half 3, matinee.
Victoria-theater, Donderdagavond de po-
pulair-wetenschappelijke Congo-film „Ver
schroeide aarde" met een inleiding van den
heer W. van Steenwijk uit Den Haag. Toe
gang voor alle leeftijden.
Woensdag 24 Februari.
8 uur, voorm. bioscoopzaal van de Han
delsschool, Nazorg-herdenkingsavond: zang,
filmvertooning.
8 uur, Logegebouw Nieuwesloot, psycho
metrische seance door mevr. Chifferlie uit
Apeldoorn.
Herv. kerk te Heerhugowaard, bazar van
den zusterkring Odith.
Donderdag 25 Februari.
8 uur, Harmonie, Kamermuziekvereeniging.
Herv. kerk te Heerhugowaard, bazar van
den zusterkring Odith.
7 uur, café Vijzelaar te Broek op Langen-
dijk, vergadering bloembollenkweekers.
ONZE POSTVLUCHTEN.
De „Perkoetoet" arriveerde op de uitreis
te Bagdad, de „Kievit" op de uitreis bereik
te Singapore en de „Rietvink" kwam op de
thuisreis te Jodhpur aan.
MILITAIR VLIEGTUIG IN MOEILIJK
HEDEN.
Twee noodlandingen.
Gistermiddag heeft een militair Fokker
vliegtuig van het type C5, gemerkt no. 641,
een goed uitgevoerde noodlanding gemaakt
op een weiland in Arnhem-Zuid, nabij het
de Monchy-plein. De machine bleef onbe
schadigd. De inzittenden, de res. tweede lui
tenant Jansen en de res. sergeant-vlieger
Hakkenberg van Gaasbeek, liepen geen let
sel op.
De machine was om tien uur gistermor
gen opgestegen van Schiphol voor een tocht
naar Twente. Te half twaalf arriveerden de
vliegers op het vliegveld Twente. Om twaalf
uur werd vandaar gestart naar Schiphol.
De terugreis was zeer onfortuinlijk. Na
eenigen tijd vliegen werd het weer zeer
slecht en te half twee werd bij Giesbeek a.d.
IJssel een noodlanding gemaakt. Te drie uur
steeg men wederom op, hoewel het weer nog
slechter was geworden. Het uitzicht werd
totaal belemmerd door sneeuwstorm en wol
ken Vooral boven den IJssel en den Rijn
werd laag gevlogen. Een oogenblik scheerde
het toestel rakelings over een electrisch
hoogspanningsnet, hetgeen geschiedde nabij
het gemeentelijk slachthuis te Arnhem. De
inzittenden besloten tenslotte het vliegtuig
aan den grond te zetten en deden dit op het
genoemde weiland.
Het toestel zal gedemonteerd worden en
naar Schiphol worden vervoerd.
DE DJALAK NAAR INDIE.
Woensdagmorgen 24 Febr. a.s. zal het K.
L.M.-vliegtuig Djalak van Amsterdam naar
Batavia vertrekken.
De bemanning van dit vliegtuig zal be
staan uit de heeren A. Viruly (gezagvoer
der), J. Verwijs (tweede bestuurder), A. J.
Gits (werktuigkundige) en J Suttorp (radio-
telegrafist).
De post voor dit toestel moet uiterlijk he
denavond te Amsterdam zijn.
MILITAIR VLIEGTUIG NEERGESTORT.
Gisteravond is tusschen Dover en Folke-
stone een Engelsch militair vliegtuig neer
gestort. Twee soldaten werden gedood. Een
officier en een sergeant werden zwaar ge
wond.
DOEL EN WERKWIJZE VAN HET
FOKKERFONDS.
Wat er sinds October gedaan is.
Op 16 Mei 1936 ter gelegenheid van
zijn zilveren jubileum als vliegtuig-con
structeur stelde de heer A. H. G. Fokker
100.000 ter beschikking van de stichting
het A. H. G. Fokker-fonds.
Het doel van dit fonds is:
1. het bevorderen van het opleiden bin
nen den kortst mogelijken tijd van een
zoo groot mogelijk aantal Nederlanders tot
vilegtuigbestuurder, zulks bijzonderlijk in
verband met het belang, dat de nationale
defensie heeft bij een krachtige versterking
van de reserve aan vliegtuigbestuurders,
door een aantal Nederlanders, die voor een
opleiding tot vliegbestuurder geschikt zijn
te achten, geheel of gedeeltelijk tegemoet te
komen in de kosten aan zulk een opleiding
verbonden.
2. Voor zooverre daarin niet op andere
wijze wordt voorzien, steun te verleenen
aan:
a. Nederlandsche luchtvaartpioniers en
weduwen en weezen van dezen;
b. Nederlanders, die in de uitoefening van
de civiele en militaire Nederlandsche lucht
vaart geheel of gedeeltelijk invalide worden
en weduwen en weezen van dezen;
c. weduwen en weezen van Nederlanders,
die bij de uitoefening van de Nederlandsche
civiele of militaire luchtvaart het leven ver
loren;
d. hen, die in behoeftige omstandigheden
verkeeren.
3. Het bevorderen van de verdere ontwik
keling der Nederlandsche luchtvaart in het
algemeen, door het in bijzondere gevallen
verstrekken van studiebeurzen aan hen, die
zich voor een functie in die luchtvaart voor
bereiden.
4. Het nemen van maatregelen, die ter
beoordeeling van het bestuur van het A. H.
G. Fokker-fonds aan den bloei van de Ne
derlandsche luchtvaart ten goede komen.
5. De middelen van het fonds bestaan uit:
a. het door den stichter als stichtingskapi
taal afgezonderde bedrag;
b. bijdragen van anderen;
c. erfenissen en legaten;
d. de door belegging verkregen voordee-
len van toevallige baten.
Ter toelichting van de bedoeling van den
heer Fokker, welke in den beginne, zooals
uit de aanvragen bleek, niet volkomen was
begrepen, deelde het bestuur van het fonds
nog mede, dat voor den aanvrager de vol
gende eischen gelden:
1. de adspirant moet Nederlander zijn en
niet ouder dan 27 jaar;
2. hij moet door zijn schoolopleiding een
waarborg bieden, dat hij later eventueel
iets in de luchtvaart zal kunnen beteekenen;
3. in het algemeen zal de adspirant daar
om minstens in het bezit moeten zijn van
een diploma Mulo of 3-jarige H.B.S. of een
daarmee gelijkstaande graad van algemeene
ontwikkeling;
4. de adspirant zal moeten kunnen aantoo-
nen, dat hij belangstelling voor de lucht
vaart heeft en b.v. lid is van een Aeroclub,
zweefclub, jeugdluchtvaartclub, abonné op
vliegbladen enz.
Een stroom van aanvragen.
Vijfhonderd vijftig brieven bereikten het
bestuur van Juni 1936 tot 1 Febr. 1937, be
vattende verzoeken om financieelen steun.
Dat velen werden afgewezen spreekt van
zelf.
Opgeroepen werden 15 groepen, uit de
aanvragen gerecruteerd (elke groep is 5 tot
6 man sterk), en eind Januari werden inge
schreven:
23 leerlingen voor het zweefbrevet b of
zweef vliegbewijs, 33 leerlingen motorbrevet
a, 8 vliegers voor onderhouden vliegvaardig-
heid.
De „motorvliegers" zijn verspreid over de
verschillende afdeelingen van de nationale
luchtvaartschool, n.1. voor het grootste deel
op Ypenburg, verder op de vliegvelden
Schiphol, Twente, Eindhoven en slechts één
voor Eelde (Groningen). Zeer opvallend is,
dat uit het Noorden van het land slechts
één serieuze aanvraag binnen kwam.
Voor het zweefvliegen komen alleen d£
afdeelingen Schiphol en Ypenburg in aan
merking.
Er is geld noodig.
Het bestuur van het fonds deelt thans
mede,' dat haar geldmiddelen voor de toe
komst niet toereikend zullen zijn. Elk jaar
moet over een bepaald bedrag beschikt kun
nen worden. Daarom doet het bestuur een
beroep op hen, die instemden met de doel
stelling van het fonds en in staat zijn hier
van op stoffelijke wijze te getuigen.
Te hunner informatie diene, dat het secre
tariaat van het Fokkerfonds gevestigd is,
Vijverweg 2 Park de Kievit Wasse
naar (gironummer 294627).
financieelen steun der gemeentenaren is
de aanstelling van een jongen hulppredi
ker mogelijk gemaakt.
Ter gelegenheid van zijn 20-jarige
ambtsvervulling heeft de voorzitter van
het bestuur, jhr. mr. D. R. de Marees van
Swinderen, in de godsdienstoefening op
Zondag 16 Junid.a.v. ds. de Regt op tref
fende wijze gehuldigd en met groote
waardeering getuigd van den voortreffe-
lijken arbeid door dezen in het belang der
gemeente verricht.
Ds. de Regt zal op °8 Maart a.s. den
65-jarigen leeftijd bereiken en heeft ge
meend emeritaat te moeten aanvragen,
hetwelk hem eervol is verleend.
Dit aftreden beteekent voor de Rem.
Ger. Gemeente een groot verlies. Hij was
de vertrouwensman, bij wien zij gaarne
kwamen met hunne moeilijkheden en zor
gen, omdat zij wisten bij hem een gewillig
oor te zullen vinden en door hem met
raad en zoo dit eenigszins mogelijk was,
met de daad te zullen worden bijgestaan.
Als prediker had hy zich een vaste kern
van toehoorders weten te verwerven.
Ook voor de vredesbeweging heeft ds.
de Regt zeer veel'gedaan.
De ongeveer 26-jarige drukker P. Eriks te
Heiloo, die nog slechts sinds gisteren in het
leger der motorrijders was opgenomen, reed
hedenmiddag half twee aan den Zevenhui-
zerlaan te Heiloo ->p den onbewaakten over
weg tegen den laatsten wagen van een
juist passeerenden trein op. Het ongelukkige
slachtoffer kreeg een zeer zware hoofd
wonde tengevolge waarvan hij bijna onmid
dellijk overleden is.
De doktoren Schretlen en van Hoolwerff,
die spoedig ter plaatse waren, konden
slechts den dood constateeren. Het lijk is
naar het lijkenhuis vervoerd. Het slacht
offer was gehuwd.
WILDE WIELRIJDER VEROORZAAKT
ONGELUK.
Knaapje met lichte hersenschud
ding opgenomen.
Hedenmorgen omstreeks half tien stapte
de heer W. met zijn 4-jarig zoontje uit zijn
auto in de Langestraat. Het zoontje wilde
direct naar den overkant van de straat gaan
en werd bij het oversteken door een wilden
wielrijder die van de richting Groote kerk
kwam, aangereden en tegen den grond ge
smeten.
De val was zoodanig hard aangekomen,
dat het knaapje na medisch onderzoek
een lichte hersenschudding bleek te heb
ben opgeloopen.
Moge dit ongeval voor de politie een aan
sporing te meer zijn om vooral krachtig op
te treden tegen de vee! te hard rijdende
jeugdige wielrijders in de hoofdstraat van
onze stad.
Alkmaar, 21 Febr. 1937.
M. de R.
Tot voor kort leek 't my dat er in Alk
maar geen ingezonden stukken geschreven
werden, maar den laatsten tijd ervaar ik 't
anders. Mag ik er dan ook een6 een
schrijven?
Onlangs, mogelijk al een paar weken
geleden, heb ik met veel genoegen in uw
blad een artikel over nieuwe wegen en
bruggen gelezen, dat ging, meen ik, spe
ciaal over den nieuwen Singelweg.
Daarin komen ook een paar nieuwe
bruggen en nu hoop ik maar dat dat niet
van de (goedkoope?) ouderwetsche brug
gen worden die boven de straat uitsteken,
met aan den eenen kant een ijzeren band
waar de wielen bij opwippen en aan den
anderen kant een ijzeren band waar de
wielen weer van de brug afvallen.
Zooiets is toch uit den tijd, overal elders
loopen de straatsteenen door en merkt
men niet dat er een brug is.
Naar ik zelfs meen waren de gesloopte
Singelbruggen al zoo modern, maar des te
banger ben ik nu, nadat ik gisteren nog
weer een nieuwe brug langs het kanaal
zag maken volgens die ijzeren banden-
methode.
Met dank voor de plaatsing.
Iemand die 't goed met Alkmaar
meent.
AUTO IN DE DIEPE WEGSLOOT
ONDER SINT-PANCRAS.
Maandagmiddag kwam een vrachtauto
van den heer Kos van Kalverdijk aange
reden op den draai van den Twuyverweg,
even voorbij genoemden draai brak de
stuurstang, waardoor de bestuurder de
macht over zijn stuur kwijt raakte en de
wagen in de sloot terecht kwam. Gelukkig
werd kalm gereden, zoodat de wagen vlak
aan den kant bleef liggen. De drie inzit
tenden konden zich in veiligheid brengen.
De inhoud van den wagen bestaande uit
z.g. koekool dreef onmiddellijk weg.
Met een kraanwagen van de firma Groot
van Heerhugpwaard werd het vehikel ge
licht.
DS. A. C. DE REGT.
Emeritaat verleend tegen 1 Mei a.s.
Aan ds. A. C. de Regt. voorganger der
remor.strantsch gereformeerde gemeente
te Groningen, is met ingang van 1 Mei op
zijn verzoek eervol emeriiaat verleend.
Ds. de Regt werd in 1915 van Alkmaar
naar Groningen beroepen voor de tweede
predikantsplaats, tot de instelling waar
van het bestuur der gemeente had beslo
ten. Den 13den Juni 1915 hield hij zijn in
treerede en heeft derhalve ruim 21 jaar
zyn geestelijk werk te Groningen verricht,
aanvankelijk in samenwerking met ds.
Bisschop Boele. Na diens overlijden ver
klaarde ds. de Regt zich bereid te beproe- I
ven of hij geheel alleen de geestelijke
verzorging der gemeente kon verrichten
en -het bestuur heeft hem daartoe de ge-
legenheid gegeven. Ve.scheidene jaren
heeft hij met groote toewijding en groote
werkkracht deze omvangrijke taak ver
vuld; maar meer en meer bleek hem, dat
een belangrijk werk, de leiding der jeugd,
dikwijls in het gedrang \wam, en het ge-
wenscht zou zijn zich de medewerking van
een jongere kracht te verzekeren. Den
DE BOOM OP DEN HOEK VAN DE
LINDENGRACHT.
De heer Jansen, directeur van de meu
belfabriek „Eik en Linden" verzoekt ons,
naar aanleding van een door hem utge-
schreven prijsvraag het volgende mede te
deelen:
Zooals U waarschijnlijk nog weet, richtte
ik reeds eenige malen tot B. en W. het ver
zoek den boom op den hoek van de Lin
den gracht weg te halen, doch zonder
resultaat, terwijl voor Sarassani, een be
drijf, dat slechts enkele dagen in de stad
vertoeft, en massa's geld wegsleept, in die
zelfden tijd direct twee boomen werden
gerooid.
Mijn bedrijf levert de gemeente reeds ja
renlang voordeel, daar de salarisssen van
mijn personeel toch in Alkmaar uitgegeven
worden.
Wij zyn van oordeel dat men de betref
fende ondernemer, door inwilliging van zijn
verzoek, behoord te helpen.
Ook de stedelijke overheid heeft tot taak
het bedrijfsleven, waar mogelijk, te helpen.
,,'t Gulden Vlies" tot tweemaal toe
volkomen uitverkocht.
Zelden is ,,'t Gulden Vlies" zoo volkomen
bezet geweest als gistermiddag en gister
avond, toen aldaar op uitnoodiging van het
Nederlandsche Fabrikatenhuis te Utrecht
propaganda gemaakt werd voor het Ned.
Fabrikaat, in den ruimsten zin van het
woord genomen. Geen plaatsje was er dan
ook bij de beide voorstellingen onbezet, toen
de directeur van het Ned. Fabrikatenhuis,
de heer J. Born, zyn inleiding begon.
Spr. memoreerde, hoe in 1572 Kenau
Simons Hasselaar te Haarlem op de brug
stond naar een betere welvaart in die dagen
en hoe haar moed de andere vrouwen een
aansporing was met haar mede te strijden
voor een betere maatschappij. Destijds werd
de basis voor onze koloniën gelegd, destijds
hadden wjj ook groote mannen, die durf en
moed toonden als het ging voor het belang
van ons landje. Was ons land toen niet groot?
Is er aldus spr. in deze dagen nog een
vleugje van dien stoeren Hollandschen geest
over, hebben we in ons land ook thans nog
zulke flinke mannen en vrouwen? Ja, oo
in deze dagen zijn ze er, een Mengelberg, een
Fokker, een Berlage, enz., enz., zij zijn he
die ons land naar buiten helpen groot
maken.
Is het dan ook niet mogelijk, dat er in
dezen modernen tijd een Kenau zou kunnen
herleven, die zou inzien, dat ook de vrouw
haar plaats in de wereld waard is?
Het Ned. Fabrikatenhuis heeft juist die
figuur van Kenau als symbool genomen om
iets van dit heerlijke ook thans te kunnen
beleven.
De leuze Sterk door werk" staat volgens
spr. gelijk aan de zegswijze „Zwak door
werkloosheid", want in ons kleine land zijn
niet minder dan 600.000 werkloozen.
In dit getal ligt een beschuldiging voor
heel het volk. Is werkloosheid eigenlijk niet
erger dan oorlog? Werkloosheid slaat hon
derdduizenden met ledigheid, ondermijnt de
moraal, brengt geestelijke verwording en het
schijnt dat er in tegenstelling met den
oorlog nooit een eind aan komt.
Werk scheppen voor die duizenden ledige
handen is dus het eerst noodige. Wij moeten
ons bewust gaan worden, dat eendracht nog
altyd macht maakt.
Laat men toch beginnen met, inplaats van
altijd maar weer door critiek enz. af te
breken, op te bouwen.
Nóg leven wy in volle vrijheid van han
delen en is er geen dwang van hooger hand,
laat daarom gij, dames de onver
schilligheid varen en bezoekt Woensdag en
Donderdag onze tentoonstelling, welke voor
iedereen toegankelijk is.
In Alkmaar moet eveneens komen een
kern van gezond zakelijk inzicht, hetgeen
kan leiden tot een doelbewusten aanval op
de crisis.
Nadat spr. uitvoerig betoogd had, dat de
huisvrouw zich heel vaak een zoogen. Ned.
fabrikaat in de handen laat duwen, wat in
werkelijkheid buitenlandsch fabrikaat is en
dat verder vele buitenlandsche artikelen
duurder en slechter zijn, besloot hij ten
slotte met de leuze: „Koopt daarom allen
Ned. Fabrikaat! Weest ieder voor zich in
eigen kring een Kenau". (Applaus).
Inmiddels werden versnaperingen rond
gedeeld, waarna de groote nationale propa
gandafilm werd vertoond, waarover wij een
dezer dagen reeds uitvoerig geschreven
hebben.
Op de tentoonstelling, welke morgen en
Donderdag gehouden wordt, komen wij nog
nader terug.
EEN NOODLANDING.
Gistermiddag is op het land van den
heer Kuijs, gelegen tusschen Uitgeest en
Castricum, onder de gemeente Heemskerk,
door een militaire-jager een noodlanding
gemaakt, tengevolge van" het afslaan van
de motor.
Het toestel werd bestuurd door den
sergeant-vliege W., gedetacheerd te
Schiphol, di^.voor een kieine oefenvlucht
was opgeategén. De machine is een ^70
tal meters ovtn een weiland getaxied en
door een zoogenaamde „schering" heen
gegaan.
De bestuurder is per trein wederom
naar Schiphol vertrokken terwijl het toe
stel onder bewaking van de rijksveld-
wacht achter bleef.
Het toestel bekwam geen materieele
schade en werd op ongeveer 1 meter van
af een sloot tot stilstand gebracht.
Heden zou getracht worden het toestel
wederom te starten.
Uit Castricum wordt ons nader gemeld,
dat de gestrande machine een militair
vliegtuig, genummerd 648. was en dat de
bestuurder de sergeant-vlieger Walraven
zou geweest zijn.
Het landingsgestel werd gedeeltelijk
beschadigd en het was nog niet bekend of
de machine gedemonteerd zou worden
dan of men nog een poging zou doen er
mee op te stijgen.
EEN MEISJESKOOR OPGERICHT.
Hier ter stede is opgericht een jongeda
mes-zangclubje, dat zich als leider heeft ge
kozen den heer Corn. Jonker.
Het meisjeskoor draagt den naam van
„Clio".
By dit koortje kunnen nog eenige jonge
dames geplaatst worden die den leeftijd
van 15 jaar hebben bereikt. Aangifte daar
toe kan geschieden tijdens de repetitie des
Zaterdagsmiddag tusschen 5.30 uur en 6.30
uur Kennemerstraatweg 63.
HOE EEN BERICHTJE TOT STAND
KOMT.
Eiken dag zenden onze correspondenten
uit alle dorpen in onze omgeving ons berich
ten en verslagen toe. zoodat wij volkomen
op de hoogte blijven van alle merkwaardige
gebeurtenissen ter plaatse.
Hoe meer berichten een correspondent ge
plaatst krijgt, hoe voordeeliger dat natuur
lijk voor hem is en wij moeten soms werke
lijk de vindingrijkheid bewonderen van een
berichtgever die nieuws weet te „maken",
terwijl er absoluut niets gebeurd is.
Natuurlijk waakt de redactie met Argus-
oogen tegen 't doors'ippen van al te naïeve
berichten, ongelukken die zouden kunnen
gebeurd zyn als dit of dat „had" plaats ge
vonden, krijgen geen schijntje van een kans
om in de courant te verschijnen.
Als amusant staaltje van een dergelijke
verslaggevery, zullen wij een ons heden
morgen toegezonden berichtje eens nader
onderhanden nemen.
In een dorp in onze omgeving wij laten
den naam nu maar verder buiten beschou
wing reed een bejaarde heer op een fiets.
Dat is op zich zelf niets bijzonders want
het is meer voorgekomen, dat een bejaarde
heer op een rijwiel heeft gezeten. De redac
tie speurde dus naar verdere bijzonderheden
en kwam toen te weten, dat de heer op een
„vreemde" fiets reed. Het was blijkbaar geen
rijwiel van de een of andere nieuwe con
structie, van welke uitvinding wij dus de
primeur zouden hebben er was dus een
bejaarde heer, die op een fiets reed welke
niet de zyae was.
naar waarnemingen, verricht in den morgen
van Dinsdag 23 Februari.
Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met
Instituut te de Bilt.
Hoogste barometerstand 766,3 m.M. te
Janmayen.
Laagste barometerstand 735,6 m.M. te
Danzig.
Verwachting, geldig tot den avond vin
Woensdag 24 Februari:
Krachtige, later afnemende wind uit wes
telijke richtingen; aanvankelijk nog zwaar
bewolkt met hagelbuien; later opklarend;
waarschijnlijk lichte vorst des nachts; over-
dag iets zachter.
Buitenlandsch weeroverzlcht.
Opklarend weer te wachten.
De depressies trekken oostwaarts af, de
kern in noord-oost Duitschland is nog dieper
geworden. Op den oceaan verschijnt een om
vangrijke nieuwe depressie, maar van Schot
land tot Scandinavië en op het vaste land
stygt de barometer overal. In de bovenlucht
werd het nog kouder, Stettin heeft op 5000
M. bijna minus 40 gr. Celsius. In Scandinavië
i3 de vorst weer toegenomen en in het bin
nenland streng, ook in Duitschland kwam
lichte vorst voor, terwijl er op tal van
plaatsen sneeuw valt en in het zuiden de
wind nog krachtig is. In Frankrijk werd het
veel kouder, aan het Kanaal waait het
krachtig uit noord-west en evenzoo aan de
Middellandsche zee. Op de Britsche eilanden
neemt de wind af en begint de lucht op te
klaren, in Ierland kwam lichte vorst voor.
Aanvankelijk zal de koude noordelijke bo
venwind nog buiig weer veroorzaken, later
is na een nacht met lichte vorst opklaring
met iets zachter weer te wachten.
LICHT OP!
Hedenavond voor rijwielen, motorrijtuigen
en alle andere voertuigen van 17,57 uur tot
6.30 uur licht op.
Ook dit is geen bericht om op de voor
pagina van onze courant te laten drukken.
De mijnheer raakte met zijn broekspijp
tusschen de ketting. Dat wordt al wat, want
kleine gebeurtenissen zijn dikwijls oorzaak
van doodelijke ongevallen geweest De mijn
heer met de broekspijp tusschen de ketting
stond nu natuurlijk op het punt te gaan val
len, hij kreeg een ongeluk, hij werd ergens
binnengedragen
Maar neen, zoover bleek het niet te zijn
gekomen. „Hij zou zeker ernstig te vallen
zijn gekomen", schreef de correspondent,
die dus al bij voorbaat overtuigd was. dat
het ernstig afgekomen zou zijn „als" de
mijnheer werkelijk met zijn fiets omgesla
gen zou zijn.
Eenige omstanders hadden, naar ons ver
der uit het bericht blijkt, de „tegenwoor
digheid van geest" hem op te vangen.
De snelheid van den rijder viel dus nog
a! mee en hij heeft blijkbaar tijdig kunnen
waarschuwen dat hij in gevaar verkeerde.
Er waren menschen, die in deze ontzettende
oogenblikken er in geslaagd zijn het hoofd
koel te houden, die nog begrepen wat er in
dergelijke omstandigheden allereerst moet
gebeuren en tegenwoordigheid van geest ge
noeg hadden om den man vast te houden.
Hulde aan deze dapperen dus, die niet
alleen getoond hebben over een koel hoofd
maar tevens over stalen zenuwen te be
schikken.
Zoodoende kwam het nog heel best af
schrijft de berichtgever ten slotte.
Inderdaad, het .kwam heel best af. behalve
voor den correspondent want en dat
willen wij nog eens ter waarschuwing aan
al onze correspondenten publiceeren een
dergelijk bericht heeft niet de minste kans
m de „Alkmaarsche Courant" te verschij
nen.
CONSULTATIEBUREAU VOOR
PRAENATALE ZORG TE ALKMAAR.
De Comm. v. Kinderhygiëne verzoekt ons
opname van het volgende:
Een consultatiebureau voor praenatale
zorg is een bureau waar de gezondheid van
de aanstaande moeder gecontroleerd wordt,
zoowel in haar eigen belang als in dat v»o
het kindje, dat straks geboren zal worden.
Deze bureux zijn in ons land, hoewel n°g
niet in grooten getale aanwezig, zeker niet
onbekend; voorzoover het onze provincie
aangaat, kan men ze vinden te Amsterdam
en Haarlem. De Commissie voor Kinder
hygiëne in Noord-Holland, waarvan l*et
overgroote deel der consultatiebureaux voor
zuigelingen en kleuters uitgaat, heeft hare
werkzaamheden eveneens uitgebreid tot de
bescherming van de aanstaande moeder: het
bureau te Haarlem gaat van deze commissie
uit, en het eerstvolgende bureau, dat te Alk
maar, staat opgericht te worden. En deza
weinige regelen mogen dienen om belang
stelling te wekken voor dit nieuwe insti
tuut. De bureaux voor praenatale zorg dan
ken hun ontstaan aan dezelfde gedachte, die
ook den stoot heeft gegeven tot de oprich
ting van consultatiebureaux voor zuigel"1*
gen en kleuter»; deze gedachte is de een
voudige en welbekende waarheid: voorko
men ja beter dan genezen. En evenals op d*
laatstgenoemde bureaux de ziekten der
kinderen zooveel als mogelijk is worden
voorkomen, en alles wordt gedaan om hu®
weerstand tegen ziekten te verhoogen,
s re °°k het bureau voor preanatale zorg
ol nalur' mogelijke stoornissen in de zwan
gerschap te voorkomen, en beetaande w