Agenda KIJKEN is KOOPELCLOECK £uchioaatt JjujzMMdea Stukken Stad en Om WeecAedc/d Doodelijk ongeval op onbewaakten overweg. Motorrijder tegen trein gereden. De Kenau-film. Bioscopen. Bioscoop Harmonie, half acht, tot en met Woensdag, hoofdnummer Champagne wals (amus.); hoofdrollen Gladys Swarthout en Fred Mac Murray. Toegang voor alle leeftij den. Woensdagmiddag, half 3, matinee. Roxy-theater, 7.45 uur, hoofdnummer De onzichtbare macht (sens.); hoofdrollen Boris Karloff en Bela Lugosi. Toegang boven 18 jaar. Woensdagmiddag, half 3, matinee. City-theater, 8 uur, hoofdnummer Ship Ahoy (rom.); hoofdrol Shirley Temple. Toe gang voor eiken leeftijd. Woensdagmiddag, half 3, matinee. Victoria-theater, half acht, hoofdnummer De keizer van Californië (rom.); hoofdrol Louis Trenker. Toegang boven 18 jaar. Woensdagmiddag, half 3, matinee. Victoria-theater, Donderdagavond de po- pulair-wetenschappelijke Congo-film „Ver schroeide aarde" met een inleiding van den heer W. van Steenwijk uit Den Haag. Toe gang voor alle leeftijden. Woensdag 24 Februari. 8 uur, voorm. bioscoopzaal van de Han delsschool, Nazorg-herdenkingsavond: zang, filmvertooning. 8 uur, Logegebouw Nieuwesloot, psycho metrische seance door mevr. Chifferlie uit Apeldoorn. Herv. kerk te Heerhugowaard, bazar van den zusterkring Odith. Donderdag 25 Februari. 8 uur, Harmonie, Kamermuziekvereeniging. Herv. kerk te Heerhugowaard, bazar van den zusterkring Odith. 7 uur, café Vijzelaar te Broek op Langen- dijk, vergadering bloembollenkweekers. ONZE POSTVLUCHTEN. De „Perkoetoet" arriveerde op de uitreis te Bagdad, de „Kievit" op de uitreis bereik te Singapore en de „Rietvink" kwam op de thuisreis te Jodhpur aan. MILITAIR VLIEGTUIG IN MOEILIJK HEDEN. Twee noodlandingen. Gistermiddag heeft een militair Fokker vliegtuig van het type C5, gemerkt no. 641, een goed uitgevoerde noodlanding gemaakt op een weiland in Arnhem-Zuid, nabij het de Monchy-plein. De machine bleef onbe schadigd. De inzittenden, de res. tweede lui tenant Jansen en de res. sergeant-vlieger Hakkenberg van Gaasbeek, liepen geen let sel op. De machine was om tien uur gistermor gen opgestegen van Schiphol voor een tocht naar Twente. Te half twaalf arriveerden de vliegers op het vliegveld Twente. Om twaalf uur werd vandaar gestart naar Schiphol. De terugreis was zeer onfortuinlijk. Na eenigen tijd vliegen werd het weer zeer slecht en te half twee werd bij Giesbeek a.d. IJssel een noodlanding gemaakt. Te drie uur steeg men wederom op, hoewel het weer nog slechter was geworden. Het uitzicht werd totaal belemmerd door sneeuwstorm en wol ken Vooral boven den IJssel en den Rijn werd laag gevlogen. Een oogenblik scheerde het toestel rakelings over een electrisch hoogspanningsnet, hetgeen geschiedde nabij het gemeentelijk slachthuis te Arnhem. De inzittenden besloten tenslotte het vliegtuig aan den grond te zetten en deden dit op het genoemde weiland. Het toestel zal gedemonteerd worden en naar Schiphol worden vervoerd. DE DJALAK NAAR INDIE. Woensdagmorgen 24 Febr. a.s. zal het K. L.M.-vliegtuig Djalak van Amsterdam naar Batavia vertrekken. De bemanning van dit vliegtuig zal be staan uit de heeren A. Viruly (gezagvoer der), J. Verwijs (tweede bestuurder), A. J. Gits (werktuigkundige) en J Suttorp (radio- telegrafist). De post voor dit toestel moet uiterlijk he denavond te Amsterdam zijn. MILITAIR VLIEGTUIG NEERGESTORT. Gisteravond is tusschen Dover en Folke- stone een Engelsch militair vliegtuig neer gestort. Twee soldaten werden gedood. Een officier en een sergeant werden zwaar ge wond. DOEL EN WERKWIJZE VAN HET FOKKERFONDS. Wat er sinds October gedaan is. Op 16 Mei 1936 ter gelegenheid van zijn zilveren jubileum als vliegtuig-con structeur stelde de heer A. H. G. Fokker 100.000 ter beschikking van de stichting het A. H. G. Fokker-fonds. Het doel van dit fonds is: 1. het bevorderen van het opleiden bin nen den kortst mogelijken tijd van een zoo groot mogelijk aantal Nederlanders tot vilegtuigbestuurder, zulks bijzonderlijk in verband met het belang, dat de nationale defensie heeft bij een krachtige versterking van de reserve aan vliegtuigbestuurders, door een aantal Nederlanders, die voor een opleiding tot vliegbestuurder geschikt zijn te achten, geheel of gedeeltelijk tegemoet te komen in de kosten aan zulk een opleiding verbonden. 2. Voor zooverre daarin niet op andere wijze wordt voorzien, steun te verleenen aan: a. Nederlandsche luchtvaartpioniers en weduwen en weezen van dezen; b. Nederlanders, die in de uitoefening van de civiele en militaire Nederlandsche lucht vaart geheel of gedeeltelijk invalide worden en weduwen en weezen van dezen; c. weduwen en weezen van Nederlanders, die bij de uitoefening van de Nederlandsche civiele of militaire luchtvaart het leven ver loren; d. hen, die in behoeftige omstandigheden verkeeren. 3. Het bevorderen van de verdere ontwik keling der Nederlandsche luchtvaart in het algemeen, door het in bijzondere gevallen verstrekken van studiebeurzen aan hen, die zich voor een functie in die luchtvaart voor bereiden. 4. Het nemen van maatregelen, die ter beoordeeling van het bestuur van het A. H. G. Fokker-fonds aan den bloei van de Ne derlandsche luchtvaart ten goede komen. 5. De middelen van het fonds bestaan uit: a. het door den stichter als stichtingskapi taal afgezonderde bedrag; b. bijdragen van anderen; c. erfenissen en legaten; d. de door belegging verkregen voordee- len van toevallige baten. Ter toelichting van de bedoeling van den heer Fokker, welke in den beginne, zooals uit de aanvragen bleek, niet volkomen was begrepen, deelde het bestuur van het fonds nog mede, dat voor den aanvrager de vol gende eischen gelden: 1. de adspirant moet Nederlander zijn en niet ouder dan 27 jaar; 2. hij moet door zijn schoolopleiding een waarborg bieden, dat hij later eventueel iets in de luchtvaart zal kunnen beteekenen; 3. in het algemeen zal de adspirant daar om minstens in het bezit moeten zijn van een diploma Mulo of 3-jarige H.B.S. of een daarmee gelijkstaande graad van algemeene ontwikkeling; 4. de adspirant zal moeten kunnen aantoo- nen, dat hij belangstelling voor de lucht vaart heeft en b.v. lid is van een Aeroclub, zweefclub, jeugdluchtvaartclub, abonné op vliegbladen enz. Een stroom van aanvragen. Vijfhonderd vijftig brieven bereikten het bestuur van Juni 1936 tot 1 Febr. 1937, be vattende verzoeken om financieelen steun. Dat velen werden afgewezen spreekt van zelf. Opgeroepen werden 15 groepen, uit de aanvragen gerecruteerd (elke groep is 5 tot 6 man sterk), en eind Januari werden inge schreven: 23 leerlingen voor het zweefbrevet b of zweef vliegbewijs, 33 leerlingen motorbrevet a, 8 vliegers voor onderhouden vliegvaardig- heid. De „motorvliegers" zijn verspreid over de verschillende afdeelingen van de nationale luchtvaartschool, n.1. voor het grootste deel op Ypenburg, verder op de vliegvelden Schiphol, Twente, Eindhoven en slechts één voor Eelde (Groningen). Zeer opvallend is, dat uit het Noorden van het land slechts één serieuze aanvraag binnen kwam. Voor het zweefvliegen komen alleen d£ afdeelingen Schiphol en Ypenburg in aan merking. Er is geld noodig. Het bestuur van het fonds deelt thans mede,' dat haar geldmiddelen voor de toe komst niet toereikend zullen zijn. Elk jaar moet over een bepaald bedrag beschikt kun nen worden. Daarom doet het bestuur een beroep op hen, die instemden met de doel stelling van het fonds en in staat zijn hier van op stoffelijke wijze te getuigen. Te hunner informatie diene, dat het secre tariaat van het Fokkerfonds gevestigd is, Vijverweg 2 Park de Kievit Wasse naar (gironummer 294627). financieelen steun der gemeentenaren is de aanstelling van een jongen hulppredi ker mogelijk gemaakt. Ter gelegenheid van zijn 20-jarige ambtsvervulling heeft de voorzitter van het bestuur, jhr. mr. D. R. de Marees van Swinderen, in de godsdienstoefening op Zondag 16 Junid.a.v. ds. de Regt op tref fende wijze gehuldigd en met groote waardeering getuigd van den voortreffe- lijken arbeid door dezen in het belang der gemeente verricht. Ds. de Regt zal op °8 Maart a.s. den 65-jarigen leeftijd bereiken en heeft ge meend emeritaat te moeten aanvragen, hetwelk hem eervol is verleend. Dit aftreden beteekent voor de Rem. Ger. Gemeente een groot verlies. Hij was de vertrouwensman, bij wien zij gaarne kwamen met hunne moeilijkheden en zor gen, omdat zij wisten bij hem een gewillig oor te zullen vinden en door hem met raad en zoo dit eenigszins mogelijk was, met de daad te zullen worden bijgestaan. Als prediker had hy zich een vaste kern van toehoorders weten te verwerven. Ook voor de vredesbeweging heeft ds. de Regt zeer veel'gedaan. De ongeveer 26-jarige drukker P. Eriks te Heiloo, die nog slechts sinds gisteren in het leger der motorrijders was opgenomen, reed hedenmiddag half twee aan den Zevenhui- zerlaan te Heiloo ->p den onbewaakten over weg tegen den laatsten wagen van een juist passeerenden trein op. Het ongelukkige slachtoffer kreeg een zeer zware hoofd wonde tengevolge waarvan hij bijna onmid dellijk overleden is. De doktoren Schretlen en van Hoolwerff, die spoedig ter plaatse waren, konden slechts den dood constateeren. Het lijk is naar het lijkenhuis vervoerd. Het slacht offer was gehuwd. WILDE WIELRIJDER VEROORZAAKT ONGELUK. Knaapje met lichte hersenschud ding opgenomen. Hedenmorgen omstreeks half tien stapte de heer W. met zijn 4-jarig zoontje uit zijn auto in de Langestraat. Het zoontje wilde direct naar den overkant van de straat gaan en werd bij het oversteken door een wilden wielrijder die van de richting Groote kerk kwam, aangereden en tegen den grond ge smeten. De val was zoodanig hard aangekomen, dat het knaapje na medisch onderzoek een lichte hersenschudding bleek te heb ben opgeloopen. Moge dit ongeval voor de politie een aan sporing te meer zijn om vooral krachtig op te treden tegen de vee! te hard rijdende jeugdige wielrijders in de hoofdstraat van onze stad. Alkmaar, 21 Febr. 1937. M. de R. Tot voor kort leek 't my dat er in Alk maar geen ingezonden stukken geschreven werden, maar den laatsten tijd ervaar ik 't anders. Mag ik er dan ook een6 een schrijven? Onlangs, mogelijk al een paar weken geleden, heb ik met veel genoegen in uw blad een artikel over nieuwe wegen en bruggen gelezen, dat ging, meen ik, spe ciaal over den nieuwen Singelweg. Daarin komen ook een paar nieuwe bruggen en nu hoop ik maar dat dat niet van de (goedkoope?) ouderwetsche brug gen worden die boven de straat uitsteken, met aan den eenen kant een ijzeren band waar de wielen bij opwippen en aan den anderen kant een ijzeren band waar de wielen weer van de brug afvallen. Zooiets is toch uit den tijd, overal elders loopen de straatsteenen door en merkt men niet dat er een brug is. Naar ik zelfs meen waren de gesloopte Singelbruggen al zoo modern, maar des te banger ben ik nu, nadat ik gisteren nog weer een nieuwe brug langs het kanaal zag maken volgens die ijzeren banden- methode. Met dank voor de plaatsing. Iemand die 't goed met Alkmaar meent. AUTO IN DE DIEPE WEGSLOOT ONDER SINT-PANCRAS. Maandagmiddag kwam een vrachtauto van den heer Kos van Kalverdijk aange reden op den draai van den Twuyverweg, even voorbij genoemden draai brak de stuurstang, waardoor de bestuurder de macht over zijn stuur kwijt raakte en de wagen in de sloot terecht kwam. Gelukkig werd kalm gereden, zoodat de wagen vlak aan den kant bleef liggen. De drie inzit tenden konden zich in veiligheid brengen. De inhoud van den wagen bestaande uit z.g. koekool dreef onmiddellijk weg. Met een kraanwagen van de firma Groot van Heerhugpwaard werd het vehikel ge licht. DS. A. C. DE REGT. Emeritaat verleend tegen 1 Mei a.s. Aan ds. A. C. de Regt. voorganger der remor.strantsch gereformeerde gemeente te Groningen, is met ingang van 1 Mei op zijn verzoek eervol emeriiaat verleend. Ds. de Regt werd in 1915 van Alkmaar naar Groningen beroepen voor de tweede predikantsplaats, tot de instelling waar van het bestuur der gemeente had beslo ten. Den 13den Juni 1915 hield hij zijn in treerede en heeft derhalve ruim 21 jaar zyn geestelijk werk te Groningen verricht, aanvankelijk in samenwerking met ds. Bisschop Boele. Na diens overlijden ver klaarde ds. de Regt zich bereid te beproe- I ven of hij geheel alleen de geestelijke verzorging der gemeente kon verrichten en -het bestuur heeft hem daartoe de ge- legenheid gegeven. Ve.scheidene jaren heeft hij met groote toewijding en groote werkkracht deze omvangrijke taak ver vuld; maar meer en meer bleek hem, dat een belangrijk werk, de leiding der jeugd, dikwijls in het gedrang \wam, en het ge- wenscht zou zijn zich de medewerking van een jongere kracht te verzekeren. Den DE BOOM OP DEN HOEK VAN DE LINDENGRACHT. De heer Jansen, directeur van de meu belfabriek „Eik en Linden" verzoekt ons, naar aanleding van een door hem utge- schreven prijsvraag het volgende mede te deelen: Zooals U waarschijnlijk nog weet, richtte ik reeds eenige malen tot B. en W. het ver zoek den boom op den hoek van de Lin den gracht weg te halen, doch zonder resultaat, terwijl voor Sarassani, een be drijf, dat slechts enkele dagen in de stad vertoeft, en massa's geld wegsleept, in die zelfden tijd direct twee boomen werden gerooid. Mijn bedrijf levert de gemeente reeds ja renlang voordeel, daar de salarisssen van mijn personeel toch in Alkmaar uitgegeven worden. Wij zyn van oordeel dat men de betref fende ondernemer, door inwilliging van zijn verzoek, behoord te helpen. Ook de stedelijke overheid heeft tot taak het bedrijfsleven, waar mogelijk, te helpen. ,,'t Gulden Vlies" tot tweemaal toe volkomen uitverkocht. Zelden is ,,'t Gulden Vlies" zoo volkomen bezet geweest als gistermiddag en gister avond, toen aldaar op uitnoodiging van het Nederlandsche Fabrikatenhuis te Utrecht propaganda gemaakt werd voor het Ned. Fabrikaat, in den ruimsten zin van het woord genomen. Geen plaatsje was er dan ook bij de beide voorstellingen onbezet, toen de directeur van het Ned. Fabrikatenhuis, de heer J. Born, zyn inleiding begon. Spr. memoreerde, hoe in 1572 Kenau Simons Hasselaar te Haarlem op de brug stond naar een betere welvaart in die dagen en hoe haar moed de andere vrouwen een aansporing was met haar mede te strijden voor een betere maatschappij. Destijds werd de basis voor onze koloniën gelegd, destijds hadden wjj ook groote mannen, die durf en moed toonden als het ging voor het belang van ons landje. Was ons land toen niet groot? Is er aldus spr. in deze dagen nog een vleugje van dien stoeren Hollandschen geest over, hebben we in ons land ook thans nog zulke flinke mannen en vrouwen? Ja, oo in deze dagen zijn ze er, een Mengelberg, een Fokker, een Berlage, enz., enz., zij zijn he die ons land naar buiten helpen groot maken. Is het dan ook niet mogelijk, dat er in dezen modernen tijd een Kenau zou kunnen herleven, die zou inzien, dat ook de vrouw haar plaats in de wereld waard is? Het Ned. Fabrikatenhuis heeft juist die figuur van Kenau als symbool genomen om iets van dit heerlijke ook thans te kunnen beleven. De leuze Sterk door werk" staat volgens spr. gelijk aan de zegswijze „Zwak door werkloosheid", want in ons kleine land zijn niet minder dan 600.000 werkloozen. In dit getal ligt een beschuldiging voor heel het volk. Is werkloosheid eigenlijk niet erger dan oorlog? Werkloosheid slaat hon derdduizenden met ledigheid, ondermijnt de moraal, brengt geestelijke verwording en het schijnt dat er in tegenstelling met den oorlog nooit een eind aan komt. Werk scheppen voor die duizenden ledige handen is dus het eerst noodige. Wij moeten ons bewust gaan worden, dat eendracht nog altyd macht maakt. Laat men toch beginnen met, inplaats van altijd maar weer door critiek enz. af te breken, op te bouwen. Nóg leven wy in volle vrijheid van han delen en is er geen dwang van hooger hand, laat daarom gij, dames de onver schilligheid varen en bezoekt Woensdag en Donderdag onze tentoonstelling, welke voor iedereen toegankelijk is. In Alkmaar moet eveneens komen een kern van gezond zakelijk inzicht, hetgeen kan leiden tot een doelbewusten aanval op de crisis. Nadat spr. uitvoerig betoogd had, dat de huisvrouw zich heel vaak een zoogen. Ned. fabrikaat in de handen laat duwen, wat in werkelijkheid buitenlandsch fabrikaat is en dat verder vele buitenlandsche artikelen duurder en slechter zijn, besloot hij ten slotte met de leuze: „Koopt daarom allen Ned. Fabrikaat! Weest ieder voor zich in eigen kring een Kenau". (Applaus). Inmiddels werden versnaperingen rond gedeeld, waarna de groote nationale propa gandafilm werd vertoond, waarover wij een dezer dagen reeds uitvoerig geschreven hebben. Op de tentoonstelling, welke morgen en Donderdag gehouden wordt, komen wij nog nader terug. EEN NOODLANDING. Gistermiddag is op het land van den heer Kuijs, gelegen tusschen Uitgeest en Castricum, onder de gemeente Heemskerk, door een militaire-jager een noodlanding gemaakt, tengevolge van" het afslaan van de motor. Het toestel werd bestuurd door den sergeant-vliege W., gedetacheerd te Schiphol, di^.voor een kieine oefenvlucht was opgeategén. De machine is een ^70 tal meters ovtn een weiland getaxied en door een zoogenaamde „schering" heen gegaan. De bestuurder is per trein wederom naar Schiphol vertrokken terwijl het toe stel onder bewaking van de rijksveld- wacht achter bleef. Het toestel bekwam geen materieele schade en werd op ongeveer 1 meter van af een sloot tot stilstand gebracht. Heden zou getracht worden het toestel wederom te starten. Uit Castricum wordt ons nader gemeld, dat de gestrande machine een militair vliegtuig, genummerd 648. was en dat de bestuurder de sergeant-vlieger Walraven zou geweest zijn. Het landingsgestel werd gedeeltelijk beschadigd en het was nog niet bekend of de machine gedemonteerd zou worden dan of men nog een poging zou doen er mee op te stijgen. EEN MEISJESKOOR OPGERICHT. Hier ter stede is opgericht een jongeda mes-zangclubje, dat zich als leider heeft ge kozen den heer Corn. Jonker. Het meisjeskoor draagt den naam van „Clio". By dit koortje kunnen nog eenige jonge dames geplaatst worden die den leeftijd van 15 jaar hebben bereikt. Aangifte daar toe kan geschieden tijdens de repetitie des Zaterdagsmiddag tusschen 5.30 uur en 6.30 uur Kennemerstraatweg 63. HOE EEN BERICHTJE TOT STAND KOMT. Eiken dag zenden onze correspondenten uit alle dorpen in onze omgeving ons berich ten en verslagen toe. zoodat wij volkomen op de hoogte blijven van alle merkwaardige gebeurtenissen ter plaatse. Hoe meer berichten een correspondent ge plaatst krijgt, hoe voordeeliger dat natuur lijk voor hem is en wij moeten soms werke lijk de vindingrijkheid bewonderen van een berichtgever die nieuws weet te „maken", terwijl er absoluut niets gebeurd is. Natuurlijk waakt de redactie met Argus- oogen tegen 't doors'ippen van al te naïeve berichten, ongelukken die zouden kunnen gebeurd zyn als dit of dat „had" plaats ge vonden, krijgen geen schijntje van een kans om in de courant te verschijnen. Als amusant staaltje van een dergelijke verslaggevery, zullen wij een ons heden morgen toegezonden berichtje eens nader onderhanden nemen. In een dorp in onze omgeving wij laten den naam nu maar verder buiten beschou wing reed een bejaarde heer op een fiets. Dat is op zich zelf niets bijzonders want het is meer voorgekomen, dat een bejaarde heer op een rijwiel heeft gezeten. De redac tie speurde dus naar verdere bijzonderheden en kwam toen te weten, dat de heer op een „vreemde" fiets reed. Het was blijkbaar geen rijwiel van de een of andere nieuwe con structie, van welke uitvinding wij dus de primeur zouden hebben er was dus een bejaarde heer, die op een fiets reed welke niet de zyae was. naar waarnemingen, verricht in den morgen van Dinsdag 23 Februari. Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met Instituut te de Bilt. Hoogste barometerstand 766,3 m.M. te Janmayen. Laagste barometerstand 735,6 m.M. te Danzig. Verwachting, geldig tot den avond vin Woensdag 24 Februari: Krachtige, later afnemende wind uit wes telijke richtingen; aanvankelijk nog zwaar bewolkt met hagelbuien; later opklarend; waarschijnlijk lichte vorst des nachts; over- dag iets zachter. Buitenlandsch weeroverzlcht. Opklarend weer te wachten. De depressies trekken oostwaarts af, de kern in noord-oost Duitschland is nog dieper geworden. Op den oceaan verschijnt een om vangrijke nieuwe depressie, maar van Schot land tot Scandinavië en op het vaste land stygt de barometer overal. In de bovenlucht werd het nog kouder, Stettin heeft op 5000 M. bijna minus 40 gr. Celsius. In Scandinavië i3 de vorst weer toegenomen en in het bin nenland streng, ook in Duitschland kwam lichte vorst voor, terwijl er op tal van plaatsen sneeuw valt en in het zuiden de wind nog krachtig is. In Frankrijk werd het veel kouder, aan het Kanaal waait het krachtig uit noord-west en evenzoo aan de Middellandsche zee. Op de Britsche eilanden neemt de wind af en begint de lucht op te klaren, in Ierland kwam lichte vorst voor. Aanvankelijk zal de koude noordelijke bo venwind nog buiig weer veroorzaken, later is na een nacht met lichte vorst opklaring met iets zachter weer te wachten. LICHT OP! Hedenavond voor rijwielen, motorrijtuigen en alle andere voertuigen van 17,57 uur tot 6.30 uur licht op. Ook dit is geen bericht om op de voor pagina van onze courant te laten drukken. De mijnheer raakte met zijn broekspijp tusschen de ketting. Dat wordt al wat, want kleine gebeurtenissen zijn dikwijls oorzaak van doodelijke ongevallen geweest De mijn heer met de broekspijp tusschen de ketting stond nu natuurlijk op het punt te gaan val len, hij kreeg een ongeluk, hij werd ergens binnengedragen Maar neen, zoover bleek het niet te zijn gekomen. „Hij zou zeker ernstig te vallen zijn gekomen", schreef de correspondent, die dus al bij voorbaat overtuigd was. dat het ernstig afgekomen zou zijn „als" de mijnheer werkelijk met zijn fiets omgesla gen zou zijn. Eenige omstanders hadden, naar ons ver der uit het bericht blijkt, de „tegenwoor digheid van geest" hem op te vangen. De snelheid van den rijder viel dus nog a! mee en hij heeft blijkbaar tijdig kunnen waarschuwen dat hij in gevaar verkeerde. Er waren menschen, die in deze ontzettende oogenblikken er in geslaagd zijn het hoofd koel te houden, die nog begrepen wat er in dergelijke omstandigheden allereerst moet gebeuren en tegenwoordigheid van geest ge noeg hadden om den man vast te houden. Hulde aan deze dapperen dus, die niet alleen getoond hebben over een koel hoofd maar tevens over stalen zenuwen te be schikken. Zoodoende kwam het nog heel best af schrijft de berichtgever ten slotte. Inderdaad, het .kwam heel best af. behalve voor den correspondent want en dat willen wij nog eens ter waarschuwing aan al onze correspondenten publiceeren een dergelijk bericht heeft niet de minste kans m de „Alkmaarsche Courant" te verschij nen. CONSULTATIEBUREAU VOOR PRAENATALE ZORG TE ALKMAAR. De Comm. v. Kinderhygiëne verzoekt ons opname van het volgende: Een consultatiebureau voor praenatale zorg is een bureau waar de gezondheid van de aanstaande moeder gecontroleerd wordt, zoowel in haar eigen belang als in dat v»o het kindje, dat straks geboren zal worden. Deze bureux zijn in ons land, hoewel n°g niet in grooten getale aanwezig, zeker niet onbekend; voorzoover het onze provincie aangaat, kan men ze vinden te Amsterdam en Haarlem. De Commissie voor Kinder hygiëne in Noord-Holland, waarvan l*et overgroote deel der consultatiebureaux voor zuigelingen en kleuters uitgaat, heeft hare werkzaamheden eveneens uitgebreid tot de bescherming van de aanstaande moeder: het bureau te Haarlem gaat van deze commissie uit, en het eerstvolgende bureau, dat te Alk maar, staat opgericht te worden. En deza weinige regelen mogen dienen om belang stelling te wekken voor dit nieuwe insti tuut. De bureaux voor praenatale zorg dan ken hun ontstaan aan dezelfde gedachte, die ook den stoot heeft gegeven tot de oprich ting van consultatiebureaux voor zuigel"1* gen en kleuter»; deze gedachte is de een voudige en welbekende waarheid: voorko men ja beter dan genezen. En evenals op d* laatstgenoemde bureaux de ziekten der kinderen zooveel als mogelijk is worden voorkomen, en alles wordt gedaan om hu® weerstand tegen ziekten te verhoogen, s re °°k het bureau voor preanatale zorg ol nalur' mogelijke stoornissen in de zwan gerschap te voorkomen, en beetaande w

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 2