Jtu&ticaties
Jbucqtdiike. Stand
Mackt&ecicfUen
NIEUW SPOORWEGMATERIEEL.
1 1
OP BEZOEK BIJ DE FA. BEYNES.
Dag in, dag uit wordt er gewerkt om het volgend
jaar tijdig gereed te zijn met de
37 drie-wagenlreinen.
INTERESSANT BEDRIJF.
linga een uitlooppoging, maar het peleton
verzette zich zoo heftig, dat zij weer
moesten loslaten. Even later probeerden
MatenaHeslinga het opnieuw en nu met
meer succes. Inmiddels roerden ook de
andere koppels zich geducht en onophoude
lijk veranderde de formatie van het veld.
Het was lang niet gemakkelijk den gang
van zaken precies te volgen, maar de jury,
die scherp toezag, deelde om tien minuten
voor elf mede, dat het Hollandsch-Duitsche
koppel SchoenPellenaars zich alleen aan
de spits geplaatst had. De koppels Zims
Kuester, Charliervan der Ruit, de Han-
sens en BillietBuysse volgden op een
ronde.
Eerst na verloop van 35 minuten kwam er
een einde aan deze jacht, die een wel zeer
fel karakter had gedragen.
Het bleef toen geruimen tijd rustig, want
eerst om tien minuten over half een werd
er een nieuwe jacht ontketend, door de
Belgen BillietBuysse en toen de rust
daarna weer terugkeerde, bleek, dat het
koppel BillietBuysse zich alleen aan den
kop geplaatst had.
Dat duurde echter niet lang, want binnen
enkele oogenblikken trokken SchoenPelle
naars er tusschenuit, zij losten eenige malen
goed af en ze zetten zoo lang door, dat ze
aansluiting by het veld hadden gevonden.
Op dat moment stonden er dus weer twee
koppels aan de leiding, n.1. Billiet—Buysse
en SchoenPellenaars.
Na de sprints van half drie gevoelden de
renners er blijkbaar niets meer voor een
jacht te ontketenen, want zij bleven in een
kalm tempo op het baantje rondtollen.
De stand bij de neutralisatie was heden
ochtend: aan den kop:
1. BillietBuysse 237 pnt.
2. ZimsKuester 91 pnt.
3. SchoenPellenaars 69 pnt.
Op een ronde:
4. Fik. en Gr. Hansen 219 pnt.
5. Gebr. van Kempen 181 pnt.
6. Van der RuitCharlier 122 pnt.
7. Van Schijndelvan den Broek 89 pnt.
I Op drie ronden:
8. WalthourCrossley 23 pnt.
Op vijf ronden:
9. Gebr. Vroomen 149 pnt.
Op zes ronden:
10. BakkerKremers 65 pnt.
Op zeven ronden:
11. MatenaHeslinga 57 pnt.
Na 77 uur zijn afgelegd 1576,270 K.M.
Wandelen.
NEDERLANDSCHE
WANDELORGANISATIE.
Te Amsterdam werd Zondag de jaarlyk-
sche algemeene ledenvergadering der Ne-
derlandsche wandelorgansatie gehouden.
In zijn openingswoord herinnerde de voor
zitter, de heer A. N. C. F. Keijzer, aan de
mislukte pogingen tot fusie met de Neder-
landsche Unie van wandelsportvereeni-
gingen. Deze fusie liet zich zeer goed aan
zien. Symbolisch kwam dit tot uitdrukking
door het samen wandelen der beide voor
zitters op de Vierdaagsche afstandsmarschen
Besloten werd zich aan te sluiten bij het
bureau voor medische sportkeuring. Voorts
het orgaan „Op Stap" uit te breiden en
weder elke maand te doen verschijnen.
De jaarlijksche N. W. O.-wandeltocht in
verschillende plaatsen van ons land zal op
19 en 20 Juni a.s. worden gehouden.
Biljarten.
DE WERELDKAMPIOENSCHAPPEN
VRU SPEL.
Butron wint zijn barrage-partij
tegen Reicher in een serie van 500.
De Spanjaard Butron heeft het wereld
kampioenschap biljarten vrij spel op zijn
naam gebracht door zijn barragepartij tegen
Reicher te winnen. Butron slaagde er voor
de derde maal in dezen wedstrijd in een
serie van 500 te maken en daar hij eerst
speelde, had hij hiermede de barragepartij
gewonnen. Reicher heeft in deze beslissen
de partij niet meer gespeeld.
W orstelen.
S.S.S. OP DE KAMPIOENSCHAPPEN.
Zondag zijn te IJmuiden de wedstrijden
om het kampioenschap van Nederland
worstelen en gewichtsheffen begonnen.
Voor S.S.S. hebben ze evenwel niet het
succes gebracht, dat er van verwacht
werd.
v. IJck, die stond ingeschreven voor de
2de afd. extra vedergewicht, kon hierin
niet meedoen, daar hij 2 pond te zwaar
was. Ondanks deze gewichtshandicap
heeft hij zeer goed geworsteld in de 2de
afd. vedergewicht. S. Schut heeft in de
2de afd. vedergewicht beslag weten te
leggen op den 3den prijs. Van de zes door
hem gemaakte partijen won hy er 4 op
touché. Van dezen jongen athleet kan
S.S.S. nog veel plezier beleven, daar zijn
stijl van worstelen een belofte voor de
toekomst inhoudt.
In de 2de afd. lichtgewicht bleef ook
Jensma beneden zijn normalen vorm en
verloor 1 partij op punten en 1 op touché.
In de 2de afd. M. A. was Bom door
ziekte verhinderd deel te nemen.
A.s. Zondag worden de wedstrijden
voortgezet met de 1ste afd. Voor S.S.S.
zal dan uitkomen in de afd. lichtgewicht
N. Schats.
Turnen.
ONDERLINGE WEDSTRIJDEN
„DE HALTER".
Der gewoonte getrouw hield de gymnas-
tiekvereeniging „De Halter" op Zondag
j.L haar jaarlijksche onderlinge wedstrij
den voor haar afdeelinger. dames en hee-
ren in het gymnastieklokaal aan de School
straat. Verschillende medailles en extra
prijzen waren beschikbaar gesteld, terwijl
in elke afdeeling een wisselbeker voor het
hoogste aantal punten als inzet gold.
De wedstrijd voor de dames liep over
vrije oefeningen, ringen, lage brug, hor.
ladder, evenwichtslatten, hoogrek, paard-
voltige en springtafel. Voor de heeren was
het programma: vrije oefeningen, hooge
brug, hoogrek, paardvoltige, ringen, lage
rek, lage brug en paard-lengte-springen.
Als juryleden traden op de heeren H. J.
Reurslag en N. J. Visser.
In de morgenuren werkten de heeren,
terwijl 's middags de dames den strijd met
elkaar aanbonden. Een talrijk publiek
gaf daarbij blijk van belangstelling in het
werk van de vereeniging.
De uitslagen waren:
Dames 1ste graad: 1. H. Phaff 67 3/3, 2.
N. Smit 64 1/4, 3. J. Boulonois 63 H.
Dames 2de graad: 1. B. Boll 68 3/4, 2.
G. Beeldman 66, 3. C .Bruin 65.
Dames 3e gr. 1. M. Smit 66 3/5, 2. W.
CornieljeBatenburg 63 3/4, 3. J. Smit
63 1/4.
Wisselbeker plus extra prijs, beide voor
het hoogste aantal punten, B. Boll, 68 3/4
pnt. Extra prijs voor het hoogste aantal
punten in ringen, brug en rek J. Boulo
nois 27 p. Extra prijs voor het hoogste
aantal punten in ladder, evenw. latten en
paard H. Plaff en B. Boll, beide 26 p.
Heeren 1ste graad: 1. W. Veldstra 69K,
2. J. Smit 68V2, 3. A. Wassink 67.
Heeren 2e graad: 1. Langenberg 60
2 Th. Tromp 57, F .ten Pas 52 K.
Wisselbeker plus extra prijs beide voor
het hoogste aantal punten W. Veldstra
69V£ pnt.
's Avonds werden in één der zalen van
het restaurant „London", door den heer
Reurslag, thans in zijn functie van voor
zitter, de prijzen uitgereikt. Een gezellig
samenzijn daarna besloot deze voor „De
Halter" zeer geslaagden dag.
GEMEENTELIJK BUREAU VOOR
SOCIALE ZAKEN.
Bekendmaking.
De directeur van het gemeentelijk bureau
voor sociale zaken deelt aan belangheb
benden mede, dat gedurende het tijdvak
van Woensdag 24 Februari tot en met Dins
dag 2 Maart de volgende kleuren bons
geldig zijn:
Margarinebonnen: blauwe kleur.
Gehaktbonnen: wit met roode streep.
De directeur voornoemd,
E. v. d. HEUVEL.
Alkmaar, 23 Februari 1937.
ALKMAAR.
GEBOREN:
Martinus Herman, z. van Bernardus An-
tonius Beemsterboer en Hermina Kloek.
Reiniera Gesina, d van Theodorus Baars en
Grietje Tak.
OVERLEDEN:
Trijntje Moerbeek, gehuwd met Cornelis
Brak, 32 jaar. Cornelis Keppen, wedr. van
Aaltje Broertjes, 54 jaar. Zwaantje Klijn,
wed. van Jacob Termaat, eerder van Hen-
drikus Hulsebosch, 84 jaar.
N.V. ALKMAARSCHE EXPORTVEILING.
ALKMAAR, 22 Febr. 1937. Op de heden
gehouden veiling werd betaald voor: Aard-
appelen 2.60, Andijvie 1117, Bloemen
daler kool 1.503, Boerenkool 1.50
2.40, Gele kool 1.20f 1.60, Groene kool
1.20—4.80, Prei 1.50—4.60, Roode kool
1.40—3, Uien 0.701.80 en Wortelen:
breek 0.901.80, wasch 2f 4, alles
per 100 K.G.; Knolselderie 23 per 100
stuks; Peren f 8.5010, Spruiten 2f 5
en Witlof le s. 3.504.50, 2e s. 1.50
2.50 per 100 pond; Peterselie 1.802.60.
Rabarber 7.5011, Selderie 1.502.40
per 100 bos; Spinazie 1.402.13 per bak.
DE AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL
PRIJZEN,
AMSTERDAM, 23 Febr. 1937. Op de he
den gehouden aardappelenmarkt waren de i
prijzen onveranderd. Aanvoer 154000 K.G.
PURMEREND, 23 Febr. 1937. Op de heden
gehouden weekveemarkt waren aanvoer en
prijzen als volgt:
Gem. Kaasbeurs. Verhandeld 15 partijen,
wegende 19000 K.G. Hoogste prijs 20. Han
del goed.
Kaas. 5 stapels Kleine boeren 19; 2 sta
pels commissie 24 en 1 stapel Volvette
20.50; 260 K.G. Boter 1.551.58 en wei-
boter 1.331.53 per K.G.; 445 Runderen,
w.o.: 210 Vette koeien 6268 cent per K.G.
handel matig; 120 Geldekoeien 80f 160
handel stug; 100 Melkkoeien 110225,
15 Stieren 4555 cent per K.G. handel ma
tig; 9 Paarden 60130 handel stug; 31
Vette kalveren 3060 cent per K.G. handel
matig; 1084 Nuchtere kalveren: slacht 4
12 en fok 1014, handel vlug; 245
Vette varkens 4347 cent per K.G. handel
matig; 54 Magere varkens 1630 handel
stug; 336 Biggen 914, 589 Schapen
1430; 15 Bokken 414, handel
matig; Kipeieren 3.754.25 en Eend
eieren 2.75 per 100 stuks; Piepkuikens 8214
90 cent en Oude kippen en hanen 3545
cent per K.G.; Konijnen 0.401.60; Een
den 30—55 cent; Duiven (per paar) 40 ct.;
58 Eendeneieren A 2.70 en 12 Kippen
eieren A 3.904.20.
Coöp. Centr. Eierveiling Purmerend G.A
75000 stuks Eendeieren 2.902.95 en
80000 K.G. Kipeieren: 65—66 4.30—4.40,
63—64 4.20—4.30, 60—62 4.10—4.25,
58—59 4.10—4.20, 56—57 4—4.10; 53
55 cent 3.754.05.
NOORDSCHARWOUDE, 23 Febr. 1937.
(Noordermarktbond). 500 K.G. Aardappelen:
Blauwe Eigenheimers 2.30; 140200 K.G.
Roode kool 1.40—2.60; 90000 K.G. Gele
kool 1.20—1.80; 229800 K.G. D. witte
kool 1—/ 1.10; 37500 K.G. Uien 1.10—
1.20, drielingen 0.601.20, groote 1.30
1.60; 4100 K.G. Bieten 0.60—1.10;
4200 K.G. Peen 1.30—1.80, kleine 60—70
cent, alles per 100 K.G.
BROEK OP LANGENDIJK, 23 Febr. 1937.
Aanvoer en prijzen waren heden als volgt:
850 K.G. Aardappelen 2.50—2.70; 6800
(Van onzen R-redacteur.)
Zwaar dreunen de galmende hamer
slagen door de groote ruimten van de
fabriek. Laschapparaten zijn in werking
en snel snijdt een felle vlam door het
grijze staal, terwijl een vonkenregen
zich verspreidt. Mannen in overall loo-
pen bedrijvig in en om de zware trein
stellen. Zij schilderen en schuren, dra
den worden gelegd en hun aantal werkt
verwarrend op den leek ASnel tikken
de hamertjes op de venijnige spijkertjes
die de grijze bekleeding op het vlam
mende hout zullen bevestigen. Bedrij
vigheid
Nog zyn alle treinstellen niet klaar na
tuurlijk, echter op één na, dat groenglanzend
op zijn zijden en zilverglimmend op het dak,
gereed staat om eenige uren later de fabriek
uitgereden te worden.
Precies op den dag den 22sten Februari
1937 waarop geconditionneerd was!
Het was een vrij aanzienlijk aantal pers-
menschen dat van de uitnoodiging van de
directie der Nederlandsche Spoorwegen een
dankbaar gebruik gemaakt had om het nieu
we materiaal, dat zich thans in een verge
vorderd bouwstadium bevond, in oogen-
schouw te gaan nemen. Onder leiding en
voorlichting van de heeren ir. W. Hupkes,
hoofdingenieur der spoorwegen en chef van
den dienst van materieel en werkplaatsen,
ir. F. Bolleman Kijlstra, chef rijtuig- en wa-
genbouw en ir. H. J. M. Bekkers, directeur
van de firma Beynes te Haarlem.
De nieuwe treinen.
Reeds eenigen tijd geleden kon men lezen
dat de spoorwegen een nieuw soort trein
wenschten in te voeren. Het betrof hier de
z.g. twee- en driewagentreinen die in de toe
komst dienst zullen gaan doen op de te elec-
trificeeren baanvakken, waarvan twee ge
deelten met name de trajecten Maarn
Arnhem en Goudaden Haag dit jaar in
Mei of Juni gereed zullen zyn
In totaal zullen 53 twee-wagentreinen ge
bouwd worden, waarmede Werkspoor be
last is en 37 driewagens waarvan de twee
eindrijtuigen gebouwd worden door de fir
ma Beynes en de middenrijtuigen door de
firma Allan.
Een eindwagen is nu te Haarlem afge
bouwd en stond gereed vervoerd te worden.
Uiterlijk lykt zij veel op het Dieselmate-
rieel maar bij nadere beschouwing is er toch
veel veranderd en heeft men gebruik ge
maakt van de ervaringen die men met de
Dieseltreinen had opgedaan, t^-wijl ook dc
indeeling geheel anders is. h drie dooi-
loopende wagens met het harmonicasysteem
terwijl de tweede klasse compartimenten af
wijken van den „Dieselbouw". In deze lij-
tuigen geen middenpad maar een D-trein-
beginsel, namelijk een zijpad rechts van de
wagen. Zooals men toelichtte, met het oog
op eventueele wenschen van reizigers die
een coupé wenschen te reserveeren!
Een cafetaria
Tevens treft in deze wagens een
nieuwtje, dat ongetwijfeld den toe-
komstigen reiziger vreugdevol zal stem
men. Een rollend buffet dat in staat zal
zyn den reiziger verfrisschingen te
verschaffen en tevens den honger zal
stillen Geen geroep meer aan de stations
van „Koffie om mee te nemen" of aan
bevelingen van belegde broodjes of wat
dies meer zy.
Ook de spoorwegen gaan met hun tijd
mee. Waar de K.L.M. gebruik maakt van
een stewardess, zal hier een steward
gereed staan, die heer en meester zal
zyn in het gerieflijke keukentje dat in
het midden van het rijtuig voor hem is
gebouwd.
Tot heil van de smachtende mensch-
heid1
Kleine veranderingen.
Maar ook andere kleinere verande
ringen zijn aangebracht die evenzooveel ver
beteringen beteekenen voor het reizend pu
bliek De ramen zyn grooter geworden wat
betreft het bovengedeelte, dit is door middel
van een kruk naar boven en naar beneden
te openen, waardoor een grooter raamope
ning ontstaat, terwijl tevens het glas goed
beschermd is door een metalen rand, waar
door het thans mogelijk is door het raam
koffers aan te geven en men niet meer, zoo
als vroeger het geval was, door het gangetje
moest loopen hetgeen nog wel eens zyn be
zwaren had.
De onderramen zyn dubbel teneinde het
beslaan te voorkomen en tevens om een be
tere isolatie te verkrijgen waardoor „tocht"
tot een minimum gereduceerd zal worden.
De verwarming.
Onder eiken wagen bevindt zich een elec-
trische heater die voor de verwarmde lucht
zorgt. Men heeft uitgebreide proeven geno
men in verband met het verwarmingsvraag-
stuk. Eertijds dacht men dat het raadzaam
was warme lucht van onder in te blazen en
koude lucht van boven. Proeven met een
Meta-blokje hebben evenwel aangetoonf,
dat het er niets toe doet of nu van bov
of van onderen wordt ingeblazen. Naar m
dacht, zou voor de toekomst het Verwa?
mingsvraagstuk wel opgelost zyn.
De noodrem heeft ook een kleine vera
dering ondergaan. Thans geen handle m
om aan te trekken, maar een kettinkje dat
zich boven elk raam in het midden bevind»
en als het ware ingebouwd is in den wand
Een Engelsch systeem zooals ir. Hupkes on.
meedeelde.
De bekleeding is gelijk aan die der Diesel
treinen. Royale zitplaatsen met grys j
overtrokken. Vlak bij de bagagenetten kleine
haken om een jas aan op te hangen, terwijl
grootere haken aangebracht zijn bestemd
voor hoeden, die nu in den vervolge niet
meer in de netten gelegd behoeven te wor-
den met al de nadeelen van dien
De wagens zijn van staij} en van bui-
ten groen geschilderd omdat deze kleur weü
nig trefbaar is en tevens 'n frisschen indruk
maakt. Zy maken een zeer eleganten maar
tevens een zeer snellen indruk. En by een
indruk alleen zal het niet blijven want deze
treinen zullen een maximumsnelheid van
liefst 160 KM. per uur kunnen ontwikke
len. In verband met deze beoogde snelheid
is niets onbeproefd gelaten om het geheel
zooveel mogelijk te „stroomlijnen". Tot de
beugels van de treinen toe!
De gestroomlijnde omkasting van het
mechanisme voor het stroomafnemen
zooals zü nu geplaatst is, is pas tot stand
gekomen na een uitgebreide proefne
ming in de windtunnel van den Rijks-
studiedienst voor luchtvaart
Precies op tijd!
En zoo gaat het werk voort met rassche
schreden.. Een rijtuig is klaar en anderen
zullen dra volgen. In de werkplaatsen aan
den Verspronckweg kan men zien hoe 't rij
tuig van een stukje staal groeit tot een com
pleet treinonderdeel. Een bedrijf aan den
loopenden band om het zoo uit te drukken.
Elk arbeider heeft zyn vaste taak te vervul
len en zoo schuift het iets meer gevorderde
treindeel op. Hier worden de zware trucks
gemaakt waar de wagen op zal komen te
rusten, daar worden de zijwanden geplaatst
en elders worden de oogen in de voorzijde
gesneden, waardoor de felle lampen (die
gedeeltelijk als berm lampen zullen dienst
doen) zullen schijnen.
Reeds lang tevoren is berekend en
in de directiekamer hangen de grafie
ken hoeveel arbeiders er moesten wer
ken en hoeveel tijd ieder noodig zou
hebben om een bepaald onderdeel te
vervaardigen. Bij deze calculatie, die
reeds een jaar geleden gemaakt werd,
bleek dat men dan in de fabriek aan den
Verspronckweg tien man teveel zou
hebben en nu wijst de practyk uit, dat
deze berekening tot in de puntjes
klopte.
Na den 22sten Februari zal om de vijf da
gen een nieuw wagendeel de fabriek verla
ten en deze vyfdaagsche gebeurtenis ui
zich herhalen tot het volgend jaar April
toe, wanneer alle treinen gereed zullen moe
ten zyn om hun dienst aan te vangen.
Gisteren om half vyf reed de eerste wa
gen de groote deuren uit, het volgend jaar
zal de laatste het terrein verlaten..— 1
De nieuwe treinen in aanbouw bij Beynes. Op den voorgrond (links) het eerste rijtuig dat
6 gereeu is dc fabriek te verlaten
K.G. Roode kool 1.40—3; 100000 K.G.
Gele kool 1.20—2.20; 95000 K.G. D. witte
kool 1—/ 1.30; 4200 K.G. Groene kool
1.802.60; 37500 K.G. Uien 0.80—1.30,
drielingen 60 cent, grove 1.201.50; 200
K.G. Bieten 1.20; 3600 K.G. Peen 0.80—
1.50, alles per 100 K.G.
EIERENVEILING TEXEL.
TEXEL, 22 Febr. 1937. Op d. heden ge
houden eierenveiling waren in totaal 44256
stuks kipeieren aangevoerd, waarvan de
prijzen als volgt: 58—62 K.G. (per 100) ƒ3.90
4.20, 62—64 4.10—4.25, 66—70 4.30
4.65, 50—56 3.65—3.95.
TEXEL, 22 Febr. 1937. Op de heden ge
houden weekveemarkt waren aanvoer en
prijzen als volgt: 2 Vette kalveren 18
30; 12 Nuchtere kalveren 712; 24
Schapen f 1222; 3 Schrammen 20
25; 10 Biggen 10—12; 30 Kippen 0 75
1.
PURMEREND, 22 Febr. 1937. „Afslagver.
Beemster, Purmerend en Omstr." Aardappe
len: blauwe 71 cent en borgers 5868 cent
per kist, 25 K.G.; Witlof 24—80 cent per 8
K.G.; Roode kool 1.90—3.40, Savoye kool
1 1*®0 per 100 K.G.; Spruitkool 0.40
f 1-65 per 15 K.G.; Boerekool 15—26 cent
per kist (10 K.G.); Andyvie 41-68 cent en
Bieten 30—40 cent per kist; Wortelen 24—44
cent per zak; Uien 2* -40 cent en Uien drie'
,1"g*n 18 cent per 25 K.G.; Prei l-5°7
3.20 per 100 K.G. Appels: Bramley See*
'ng 11 21 en Present van Engeland I
1 24 per 100 K.G. Peren: Winterjan
41, per 100 K.G.
WARMENHUIZEN, 22 Febr. 1937. Roode
kool f 1.40-/ i.9ü, Gele kool 1.20; D-
witte kool l.
Aanvoer: 9800 K.G. Roode kool; 4400 KG>
t»ele kool; 13300 K.G. D. witte kooL