Jtu&ticaties Jbucqtdiike. Stand Mackt&ecicfUen NIEUW SPOORWEGMATERIEEL. 1 1 OP BEZOEK BIJ DE FA. BEYNES. Dag in, dag uit wordt er gewerkt om het volgend jaar tijdig gereed te zijn met de 37 drie-wagenlreinen. INTERESSANT BEDRIJF. linga een uitlooppoging, maar het peleton verzette zich zoo heftig, dat zij weer moesten loslaten. Even later probeerden MatenaHeslinga het opnieuw en nu met meer succes. Inmiddels roerden ook de andere koppels zich geducht en onophoude lijk veranderde de formatie van het veld. Het was lang niet gemakkelijk den gang van zaken precies te volgen, maar de jury, die scherp toezag, deelde om tien minuten voor elf mede, dat het Hollandsch-Duitsche koppel SchoenPellenaars zich alleen aan de spits geplaatst had. De koppels Zims Kuester, Charliervan der Ruit, de Han- sens en BillietBuysse volgden op een ronde. Eerst na verloop van 35 minuten kwam er een einde aan deze jacht, die een wel zeer fel karakter had gedragen. Het bleef toen geruimen tijd rustig, want eerst om tien minuten over half een werd er een nieuwe jacht ontketend, door de Belgen BillietBuysse en toen de rust daarna weer terugkeerde, bleek, dat het koppel BillietBuysse zich alleen aan den kop geplaatst had. Dat duurde echter niet lang, want binnen enkele oogenblikken trokken SchoenPelle naars er tusschenuit, zij losten eenige malen goed af en ze zetten zoo lang door, dat ze aansluiting by het veld hadden gevonden. Op dat moment stonden er dus weer twee koppels aan de leiding, n.1. Billiet—Buysse en SchoenPellenaars. Na de sprints van half drie gevoelden de renners er blijkbaar niets meer voor een jacht te ontketenen, want zij bleven in een kalm tempo op het baantje rondtollen. De stand bij de neutralisatie was heden ochtend: aan den kop: 1. BillietBuysse 237 pnt. 2. ZimsKuester 91 pnt. 3. SchoenPellenaars 69 pnt. Op een ronde: 4. Fik. en Gr. Hansen 219 pnt. 5. Gebr. van Kempen 181 pnt. 6. Van der RuitCharlier 122 pnt. 7. Van Schijndelvan den Broek 89 pnt. I Op drie ronden: 8. WalthourCrossley 23 pnt. Op vijf ronden: 9. Gebr. Vroomen 149 pnt. Op zes ronden: 10. BakkerKremers 65 pnt. Op zeven ronden: 11. MatenaHeslinga 57 pnt. Na 77 uur zijn afgelegd 1576,270 K.M. Wandelen. NEDERLANDSCHE WANDELORGANISATIE. Te Amsterdam werd Zondag de jaarlyk- sche algemeene ledenvergadering der Ne- derlandsche wandelorgansatie gehouden. In zijn openingswoord herinnerde de voor zitter, de heer A. N. C. F. Keijzer, aan de mislukte pogingen tot fusie met de Neder- landsche Unie van wandelsportvereeni- gingen. Deze fusie liet zich zeer goed aan zien. Symbolisch kwam dit tot uitdrukking door het samen wandelen der beide voor zitters op de Vierdaagsche afstandsmarschen Besloten werd zich aan te sluiten bij het bureau voor medische sportkeuring. Voorts het orgaan „Op Stap" uit te breiden en weder elke maand te doen verschijnen. De jaarlijksche N. W. O.-wandeltocht in verschillende plaatsen van ons land zal op 19 en 20 Juni a.s. worden gehouden. Biljarten. DE WERELDKAMPIOENSCHAPPEN VRU SPEL. Butron wint zijn barrage-partij tegen Reicher in een serie van 500. De Spanjaard Butron heeft het wereld kampioenschap biljarten vrij spel op zijn naam gebracht door zijn barragepartij tegen Reicher te winnen. Butron slaagde er voor de derde maal in dezen wedstrijd in een serie van 500 te maken en daar hij eerst speelde, had hij hiermede de barragepartij gewonnen. Reicher heeft in deze beslissen de partij niet meer gespeeld. W orstelen. S.S.S. OP DE KAMPIOENSCHAPPEN. Zondag zijn te IJmuiden de wedstrijden om het kampioenschap van Nederland worstelen en gewichtsheffen begonnen. Voor S.S.S. hebben ze evenwel niet het succes gebracht, dat er van verwacht werd. v. IJck, die stond ingeschreven voor de 2de afd. extra vedergewicht, kon hierin niet meedoen, daar hij 2 pond te zwaar was. Ondanks deze gewichtshandicap heeft hij zeer goed geworsteld in de 2de afd. vedergewicht. S. Schut heeft in de 2de afd. vedergewicht beslag weten te leggen op den 3den prijs. Van de zes door hem gemaakte partijen won hy er 4 op touché. Van dezen jongen athleet kan S.S.S. nog veel plezier beleven, daar zijn stijl van worstelen een belofte voor de toekomst inhoudt. In de 2de afd. lichtgewicht bleef ook Jensma beneden zijn normalen vorm en verloor 1 partij op punten en 1 op touché. In de 2de afd. M. A. was Bom door ziekte verhinderd deel te nemen. A.s. Zondag worden de wedstrijden voortgezet met de 1ste afd. Voor S.S.S. zal dan uitkomen in de afd. lichtgewicht N. Schats. Turnen. ONDERLINGE WEDSTRIJDEN „DE HALTER". Der gewoonte getrouw hield de gymnas- tiekvereeniging „De Halter" op Zondag j.L haar jaarlijksche onderlinge wedstrij den voor haar afdeelinger. dames en hee- ren in het gymnastieklokaal aan de School straat. Verschillende medailles en extra prijzen waren beschikbaar gesteld, terwijl in elke afdeeling een wisselbeker voor het hoogste aantal punten als inzet gold. De wedstrijd voor de dames liep over vrije oefeningen, ringen, lage brug, hor. ladder, evenwichtslatten, hoogrek, paard- voltige en springtafel. Voor de heeren was het programma: vrije oefeningen, hooge brug, hoogrek, paardvoltige, ringen, lage rek, lage brug en paard-lengte-springen. Als juryleden traden op de heeren H. J. Reurslag en N. J. Visser. In de morgenuren werkten de heeren, terwijl 's middags de dames den strijd met elkaar aanbonden. Een talrijk publiek gaf daarbij blijk van belangstelling in het werk van de vereeniging. De uitslagen waren: Dames 1ste graad: 1. H. Phaff 67 3/3, 2. N. Smit 64 1/4, 3. J. Boulonois 63 H. Dames 2de graad: 1. B. Boll 68 3/4, 2. G. Beeldman 66, 3. C .Bruin 65. Dames 3e gr. 1. M. Smit 66 3/5, 2. W. CornieljeBatenburg 63 3/4, 3. J. Smit 63 1/4. Wisselbeker plus extra prijs, beide voor het hoogste aantal punten, B. Boll, 68 3/4 pnt. Extra prijs voor het hoogste aantal punten in ringen, brug en rek J. Boulo nois 27 p. Extra prijs voor het hoogste aantal punten in ladder, evenw. latten en paard H. Plaff en B. Boll, beide 26 p. Heeren 1ste graad: 1. W. Veldstra 69K, 2. J. Smit 68V2, 3. A. Wassink 67. Heeren 2e graad: 1. Langenberg 60 2 Th. Tromp 57, F .ten Pas 52 K. Wisselbeker plus extra prijs beide voor het hoogste aantal punten W. Veldstra 69V£ pnt. 's Avonds werden in één der zalen van het restaurant „London", door den heer Reurslag, thans in zijn functie van voor zitter, de prijzen uitgereikt. Een gezellig samenzijn daarna besloot deze voor „De Halter" zeer geslaagden dag. GEMEENTELIJK BUREAU VOOR SOCIALE ZAKEN. Bekendmaking. De directeur van het gemeentelijk bureau voor sociale zaken deelt aan belangheb benden mede, dat gedurende het tijdvak van Woensdag 24 Februari tot en met Dins dag 2 Maart de volgende kleuren bons geldig zijn: Margarinebonnen: blauwe kleur. Gehaktbonnen: wit met roode streep. De directeur voornoemd, E. v. d. HEUVEL. Alkmaar, 23 Februari 1937. ALKMAAR. GEBOREN: Martinus Herman, z. van Bernardus An- tonius Beemsterboer en Hermina Kloek. Reiniera Gesina, d van Theodorus Baars en Grietje Tak. OVERLEDEN: Trijntje Moerbeek, gehuwd met Cornelis Brak, 32 jaar. Cornelis Keppen, wedr. van Aaltje Broertjes, 54 jaar. Zwaantje Klijn, wed. van Jacob Termaat, eerder van Hen- drikus Hulsebosch, 84 jaar. N.V. ALKMAARSCHE EXPORTVEILING. ALKMAAR, 22 Febr. 1937. Op de heden gehouden veiling werd betaald voor: Aard- appelen 2.60, Andijvie 1117, Bloemen daler kool 1.503, Boerenkool 1.50 2.40, Gele kool 1.20f 1.60, Groene kool 1.20—4.80, Prei 1.50—4.60, Roode kool 1.40—3, Uien 0.701.80 en Wortelen: breek 0.901.80, wasch 2f 4, alles per 100 K.G.; Knolselderie 23 per 100 stuks; Peren f 8.5010, Spruiten 2f 5 en Witlof le s. 3.504.50, 2e s. 1.50 2.50 per 100 pond; Peterselie 1.802.60. Rabarber 7.5011, Selderie 1.502.40 per 100 bos; Spinazie 1.402.13 per bak. DE AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL PRIJZEN, AMSTERDAM, 23 Febr. 1937. Op de he den gehouden aardappelenmarkt waren de i prijzen onveranderd. Aanvoer 154000 K.G. PURMEREND, 23 Febr. 1937. Op de heden gehouden weekveemarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: Gem. Kaasbeurs. Verhandeld 15 partijen, wegende 19000 K.G. Hoogste prijs 20. Han del goed. Kaas. 5 stapels Kleine boeren 19; 2 sta pels commissie 24 en 1 stapel Volvette 20.50; 260 K.G. Boter 1.551.58 en wei- boter 1.331.53 per K.G.; 445 Runderen, w.o.: 210 Vette koeien 6268 cent per K.G. handel matig; 120 Geldekoeien 80f 160 handel stug; 100 Melkkoeien 110225, 15 Stieren 4555 cent per K.G. handel ma tig; 9 Paarden 60130 handel stug; 31 Vette kalveren 3060 cent per K.G. handel matig; 1084 Nuchtere kalveren: slacht 4 12 en fok 1014, handel vlug; 245 Vette varkens 4347 cent per K.G. handel matig; 54 Magere varkens 1630 handel stug; 336 Biggen 914, 589 Schapen 1430; 15 Bokken 414, handel matig; Kipeieren 3.754.25 en Eend eieren 2.75 per 100 stuks; Piepkuikens 8214 90 cent en Oude kippen en hanen 3545 cent per K.G.; Konijnen 0.401.60; Een den 30—55 cent; Duiven (per paar) 40 ct.; 58 Eendeneieren A 2.70 en 12 Kippen eieren A 3.904.20. Coöp. Centr. Eierveiling Purmerend G.A 75000 stuks Eendeieren 2.902.95 en 80000 K.G. Kipeieren: 65—66 4.30—4.40, 63—64 4.20—4.30, 60—62 4.10—4.25, 58—59 4.10—4.20, 56—57 4—4.10; 53 55 cent 3.754.05. NOORDSCHARWOUDE, 23 Febr. 1937. (Noordermarktbond). 500 K.G. Aardappelen: Blauwe Eigenheimers 2.30; 140200 K.G. Roode kool 1.40—2.60; 90000 K.G. Gele kool 1.20—1.80; 229800 K.G. D. witte kool 1—/ 1.10; 37500 K.G. Uien 1.10— 1.20, drielingen 0.601.20, groote 1.30 1.60; 4100 K.G. Bieten 0.60—1.10; 4200 K.G. Peen 1.30—1.80, kleine 60—70 cent, alles per 100 K.G. BROEK OP LANGENDIJK, 23 Febr. 1937. Aanvoer en prijzen waren heden als volgt: 850 K.G. Aardappelen 2.50—2.70; 6800 (Van onzen R-redacteur.) Zwaar dreunen de galmende hamer slagen door de groote ruimten van de fabriek. Laschapparaten zijn in werking en snel snijdt een felle vlam door het grijze staal, terwijl een vonkenregen zich verspreidt. Mannen in overall loo- pen bedrijvig in en om de zware trein stellen. Zij schilderen en schuren, dra den worden gelegd en hun aantal werkt verwarrend op den leek ASnel tikken de hamertjes op de venijnige spijkertjes die de grijze bekleeding op het vlam mende hout zullen bevestigen. Bedrij vigheid Nog zyn alle treinstellen niet klaar na tuurlijk, echter op één na, dat groenglanzend op zijn zijden en zilverglimmend op het dak, gereed staat om eenige uren later de fabriek uitgereden te worden. Precies op den dag den 22sten Februari 1937 waarop geconditionneerd was! Het was een vrij aanzienlijk aantal pers- menschen dat van de uitnoodiging van de directie der Nederlandsche Spoorwegen een dankbaar gebruik gemaakt had om het nieu we materiaal, dat zich thans in een verge vorderd bouwstadium bevond, in oogen- schouw te gaan nemen. Onder leiding en voorlichting van de heeren ir. W. Hupkes, hoofdingenieur der spoorwegen en chef van den dienst van materieel en werkplaatsen, ir. F. Bolleman Kijlstra, chef rijtuig- en wa- genbouw en ir. H. J. M. Bekkers, directeur van de firma Beynes te Haarlem. De nieuwe treinen. Reeds eenigen tijd geleden kon men lezen dat de spoorwegen een nieuw soort trein wenschten in te voeren. Het betrof hier de z.g. twee- en driewagentreinen die in de toe komst dienst zullen gaan doen op de te elec- trificeeren baanvakken, waarvan twee ge deelten met name de trajecten Maarn Arnhem en Goudaden Haag dit jaar in Mei of Juni gereed zullen zyn In totaal zullen 53 twee-wagentreinen ge bouwd worden, waarmede Werkspoor be last is en 37 driewagens waarvan de twee eindrijtuigen gebouwd worden door de fir ma Beynes en de middenrijtuigen door de firma Allan. Een eindwagen is nu te Haarlem afge bouwd en stond gereed vervoerd te worden. Uiterlijk lykt zij veel op het Dieselmate- rieel maar bij nadere beschouwing is er toch veel veranderd en heeft men gebruik ge maakt van de ervaringen die men met de Dieseltreinen had opgedaan, t^-wijl ook dc indeeling geheel anders is. h drie dooi- loopende wagens met het harmonicasysteem terwijl de tweede klasse compartimenten af wijken van den „Dieselbouw". In deze lij- tuigen geen middenpad maar een D-trein- beginsel, namelijk een zijpad rechts van de wagen. Zooals men toelichtte, met het oog op eventueele wenschen van reizigers die een coupé wenschen te reserveeren! Een cafetaria Tevens treft in deze wagens een nieuwtje, dat ongetwijfeld den toe- komstigen reiziger vreugdevol zal stem men. Een rollend buffet dat in staat zal zyn den reiziger verfrisschingen te verschaffen en tevens den honger zal stillen Geen geroep meer aan de stations van „Koffie om mee te nemen" of aan bevelingen van belegde broodjes of wat dies meer zy. Ook de spoorwegen gaan met hun tijd mee. Waar de K.L.M. gebruik maakt van een stewardess, zal hier een steward gereed staan, die heer en meester zal zyn in het gerieflijke keukentje dat in het midden van het rijtuig voor hem is gebouwd. Tot heil van de smachtende mensch- heid1 Kleine veranderingen. Maar ook andere kleinere verande ringen zijn aangebracht die evenzooveel ver beteringen beteekenen voor het reizend pu bliek De ramen zyn grooter geworden wat betreft het bovengedeelte, dit is door middel van een kruk naar boven en naar beneden te openen, waardoor een grooter raamope ning ontstaat, terwijl tevens het glas goed beschermd is door een metalen rand, waar door het thans mogelijk is door het raam koffers aan te geven en men niet meer, zoo als vroeger het geval was, door het gangetje moest loopen hetgeen nog wel eens zyn be zwaren had. De onderramen zyn dubbel teneinde het beslaan te voorkomen en tevens om een be tere isolatie te verkrijgen waardoor „tocht" tot een minimum gereduceerd zal worden. De verwarming. Onder eiken wagen bevindt zich een elec- trische heater die voor de verwarmde lucht zorgt. Men heeft uitgebreide proeven geno men in verband met het verwarmingsvraag- stuk. Eertijds dacht men dat het raadzaam was warme lucht van onder in te blazen en koude lucht van boven. Proeven met een Meta-blokje hebben evenwel aangetoonf, dat het er niets toe doet of nu van bov of van onderen wordt ingeblazen. Naar m dacht, zou voor de toekomst het Verwa? mingsvraagstuk wel opgelost zyn. De noodrem heeft ook een kleine vera dering ondergaan. Thans geen handle m om aan te trekken, maar een kettinkje dat zich boven elk raam in het midden bevind» en als het ware ingebouwd is in den wand Een Engelsch systeem zooals ir. Hupkes on. meedeelde. De bekleeding is gelijk aan die der Diesel treinen. Royale zitplaatsen met grys j overtrokken. Vlak bij de bagagenetten kleine haken om een jas aan op te hangen, terwijl grootere haken aangebracht zijn bestemd voor hoeden, die nu in den vervolge niet meer in de netten gelegd behoeven te wor- den met al de nadeelen van dien De wagens zijn van staij} en van bui- ten groen geschilderd omdat deze kleur weü nig trefbaar is en tevens 'n frisschen indruk maakt. Zy maken een zeer eleganten maar tevens een zeer snellen indruk. En by een indruk alleen zal het niet blijven want deze treinen zullen een maximumsnelheid van liefst 160 KM. per uur kunnen ontwikke len. In verband met deze beoogde snelheid is niets onbeproefd gelaten om het geheel zooveel mogelijk te „stroomlijnen". Tot de beugels van de treinen toe! De gestroomlijnde omkasting van het mechanisme voor het stroomafnemen zooals zü nu geplaatst is, is pas tot stand gekomen na een uitgebreide proefne ming in de windtunnel van den Rijks- studiedienst voor luchtvaart Precies op tijd! En zoo gaat het werk voort met rassche schreden.. Een rijtuig is klaar en anderen zullen dra volgen. In de werkplaatsen aan den Verspronckweg kan men zien hoe 't rij tuig van een stukje staal groeit tot een com pleet treinonderdeel. Een bedrijf aan den loopenden band om het zoo uit te drukken. Elk arbeider heeft zyn vaste taak te vervul len en zoo schuift het iets meer gevorderde treindeel op. Hier worden de zware trucks gemaakt waar de wagen op zal komen te rusten, daar worden de zijwanden geplaatst en elders worden de oogen in de voorzijde gesneden, waardoor de felle lampen (die gedeeltelijk als berm lampen zullen dienst doen) zullen schijnen. Reeds lang tevoren is berekend en in de directiekamer hangen de grafie ken hoeveel arbeiders er moesten wer ken en hoeveel tijd ieder noodig zou hebben om een bepaald onderdeel te vervaardigen. Bij deze calculatie, die reeds een jaar geleden gemaakt werd, bleek dat men dan in de fabriek aan den Verspronckweg tien man teveel zou hebben en nu wijst de practyk uit, dat deze berekening tot in de puntjes klopte. Na den 22sten Februari zal om de vijf da gen een nieuw wagendeel de fabriek verla ten en deze vyfdaagsche gebeurtenis ui zich herhalen tot het volgend jaar April toe, wanneer alle treinen gereed zullen moe ten zyn om hun dienst aan te vangen. Gisteren om half vyf reed de eerste wa gen de groote deuren uit, het volgend jaar zal de laatste het terrein verlaten..— 1 De nieuwe treinen in aanbouw bij Beynes. Op den voorgrond (links) het eerste rijtuig dat 6 gereeu is dc fabriek te verlaten K.G. Roode kool 1.40—3; 100000 K.G. Gele kool 1.20—2.20; 95000 K.G. D. witte kool 1—/ 1.30; 4200 K.G. Groene kool 1.802.60; 37500 K.G. Uien 0.80—1.30, drielingen 60 cent, grove 1.201.50; 200 K.G. Bieten 1.20; 3600 K.G. Peen 0.80— 1.50, alles per 100 K.G. EIERENVEILING TEXEL. TEXEL, 22 Febr. 1937. Op d. heden ge houden eierenveiling waren in totaal 44256 stuks kipeieren aangevoerd, waarvan de prijzen als volgt: 58—62 K.G. (per 100) ƒ3.90 4.20, 62—64 4.10—4.25, 66—70 4.30 4.65, 50—56 3.65—3.95. TEXEL, 22 Febr. 1937. Op de heden ge houden weekveemarkt waren aanvoer en prijzen als volgt: 2 Vette kalveren 18 30; 12 Nuchtere kalveren 712; 24 Schapen f 1222; 3 Schrammen 20 25; 10 Biggen 10—12; 30 Kippen 0 75 1. PURMEREND, 22 Febr. 1937. „Afslagver. Beemster, Purmerend en Omstr." Aardappe len: blauwe 71 cent en borgers 5868 cent per kist, 25 K.G.; Witlof 24—80 cent per 8 K.G.; Roode kool 1.90—3.40, Savoye kool 1 1*®0 per 100 K.G.; Spruitkool 0.40 f 1-65 per 15 K.G.; Boerekool 15—26 cent per kist (10 K.G.); Andyvie 41-68 cent en Bieten 30—40 cent per kist; Wortelen 24—44 cent per zak; Uien 2* -40 cent en Uien drie' ,1"g*n 18 cent per 25 K.G.; Prei l-5°7 3.20 per 100 K.G. Appels: Bramley See* 'ng 11 21 en Present van Engeland I 1 24 per 100 K.G. Peren: Winterjan 41, per 100 K.G. WARMENHUIZEN, 22 Febr. 1937. Roode kool f 1.40-/ i.9ü, Gele kool 1.20; D- witte kool l. Aanvoer: 9800 K.G. Roode kool; 4400 KG> t»ele kool; 13300 K.G. D. witte kooL

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1937 | | pagina 8