Het groene oog van Baa-AI.
HE, HOOREN DIE TWEE BIJ ELKAAR?
Bom-aanval op Finsch schip
Branden.
Verkeersongelukken.
Op korten afstand van het schip zijn
vijf bommen in zee terecht gekomen.
Gisteren is in de Rotterdamsche haven
aangekomen het Finsche stoomschip Rolfs-
borg, dat op zijn reis van Mersina (Turkije)
naar Rotterdam een angstig avontuur heeft
meegemaakt, welk avontuur echter nog goed
is afgeloopen. Een vermoedelijk Spaansch
regeeringsvliegtuig heeft n.1. vijf bommen
in de onmiddellijke nabijheid van het schip
ih zee doen neerkomen. Aan één dezer bom
men is de Rolfsborg maar ternauwernood
ontkomen. Het vliegtuig is dadelijk daarop
verdwenen.
Een onderhoud met den eersten
stuurman.
Wij hebben gistermiddag, aldus de N.R.C.,
een onderhoud met den eersten stuurman
van het in de Rijnhaven aan boei 16 gemeerd
liggende schip gehad. Deze vertelde ons het
volgende
Den tweeden Februari zijn wij met een
lading graan van Mersina vertrokken, met
bestemming naar Rotterdam en Hamburg
Op Zaterdag 13 Februari waren wij in de
nabijheid van Kaap Menez aan de Algiersche
kust. Om kwart over twaalf bevond ik me
met den roerganger op de brug; bovendien
was één man achteruit op het dek aan het
werk. Verder was er niemand boven, want
de anderen waren èf aan het middagmaal,
of wel zij hadden dienst op de stookplaat of
in de machinekamer.
Eensklaps werden wij opgeschrikt door
een oorverdoovenden knal aan bakboord en
op hetzelfde moment zagen wij daar, op on
geveer 150 meter afstand van het schip een
waterzuil heel hoog opspatten. Nog voor wij
goed wisten, wat er aan de hand was, klonk
er een tweede slag en opnieuw zagen wij
een waterzuil, nu iets dichterbij. Dadelijk
daarna zagen wij een vliegtuig, dat von
groote hoogte in duikvlucht recht op ons
aankwam. Het scheerde over het schip heen,
zwenkte en liet daarop kort na elkaar drie
bommen vallen. Het bevond zich op dat
oogenblik aan stuurboord van ons schip,
maar ten gevolge van de enorme voorwaart-
sche snelheid zelden als het ware de
bommen over ons schip heen, om aan bak
boord in zee te vallen. Daar explodeerden
zij met een geweldigen knal en telkens
sloeg een waterzuil hoog op. De laatste bom
ging op een hoogte van amper 10 meter over
d.en schoorsteen van het schip heen en
kwam op nauwelijks 15 meter van de Rolfs
borg in zee terecht. Deze bom veroorzaakte
een waterzuil van zeker 200 meter hoogte.
Wolken schuim en een regen van druppe'.s
sloegen over heel het schip. Tengevolge van
den luchtdruk verloren wij drieën, die aan
dek waren, ons evenwicht. De waterzuilen
veroorzaakten bovendien zulk een deinig in
de zee, dat het schip een tijdlang allerlei on
gewone bewegingen maakte.
Het viegtuig is dadelijk daarop doorge
vlogen. Op een der vleugels konden wij als
merkteeken de letter M onderscheiden. Wy
hebben dadelijk de juiste positie van het
schip bepaald. Deze bleek 36 gr. 54' N B. en
1 gr. 50' O.L. te zijn. Het geheele avontuur
heeft slechts enkele minuten geduurd. Voor
dat de overigen opvarenden goed en wel
aan dek waren, was het vliegtuig al weer
verdwenen
Tot zoover het relaas van den eersten
stuurman.
De Rolfsborg, ex-Kolsbergg, ex-Skard
meet 1814 ton. Het schip behoort toe aan de
reederij J. A. Zachariassen en Co. te Nijstad.
Het werd in 1915 te Frededikstad gebouwd.
De bemanning bestaat uit 22 koppen.
NEDERLANDSCH TANKSCHIP BIJ
FORMOSA AAN DEN GROND.
De bemanning gered.
Het A.N.P. meldt uit Tokio, d.d. 23 Febr.:
Het Nederlandsche tankschip Angelina,
dat 2086 ton meet en door de Rising Sun
Company was gecharterd, is vanochtend ter
hoogte van Formosa gestrand Het schip
Werd ernstig beschadigd.
De acht Nederlandsche officieren en de
uit dertig koppen bestaande Chineesche be
manning werden gered.
Het schip is eigendom van de Neder-
landsch-Indische Tankstoomboot maatschap-
Pij te 's-Gravenhage.
De Angelina is een twee schroefs-motor-
schip, in 1931 gebouwd bij de Nederland
sche Dokmaatschappij te Amsterdam. Het
schip was op 20 Januari te Foetsjau aange
komen voor het lossen van een gedeelte van
de lading,
AANBESTEDING ZUIDERZEE
WERKEN.
De waarnemend directeur-generaal der
Zuiderzeewerken heeft heden aanbesteed het
1,1 aken van deelen van den Meerdijk van
den Noord-Oostelijken polder, met bijko
mende werken, in perceelen en combinaties
daarvan.
Het laagst werd ingeschreven door S. ten
H°kkel Huinink en I. v. d. Velde te Haar-
«m en Oeastceest voor perceelen: l.
s 3.000.000, 2. 2.900.000, 3. f 2.900.000, 4.
2-400.000;
IJ. van Wijngaarden, N.V. C; J. van der
Hoeven en A. J. van Haaften te s-Graven-
hage, voor: perceel p f 1.381.000, perceel q
877.000;
N.V. Maatschappij tot uitvoerenvanzui
derzeewerken te Wieringen: perceel
s 1.130.000.
VOLENDAM MAAKT SCHOENEN.
Broodwinning voor visscherszonen.
„Er schuilt in ieder mensch een latente
kracht, die verder strekt dan de dagelij k-
sche ijver voor het levensonderhoud. Het ia
de kracht tot grooter daden, die in den
mensch ontwaakt, als de stormklok wordt
geluid en het gevaar van ondergang dreigt
Deze kracht heeft Volendam gevoeld, toen
het belang van het Nederlandsche volk van
de v.sschersbevolking het offer eischte van
zijn geliefd beroep. Volendam wilde niet ten
onder gaan".
Met deze woorden begon de burgemeester
van Edam en Volendam, de heer J. Kolf
schoten, Dinsdagmiddag een toespraak, ter
gelegenheid van de opening van een nieuwe
schoenfabriek te Volendam.
Toen het visschersbedrijf achteruitging,
heeft Volendam uitgezien naar nieuwe
wegen. Voor de mannen, die op de botters
hun brood niet meer konden verdienen,
zochten ondernemende lieden bron van ver
diensten te scheppen door de stichting van
industrieën. In de afgeloopen jaren zijn aldus
opgericht een fabriek tot verwerking van
paardenhaar en een confectiefabriek, waar
in te zamen ongeveer zestig personen werk
vinden.
Het was een Volendamsch schoenwinke
lier, Jaap Veerman, die op de gedachte
kwam een schoenenfabriek in Volendam op
te richten. In Augustus 1933 voerde hij de
eerste besprekingen en in 1934 kon hij met
tien arbeiders in een oude timmermans
werkplaats het werk aanvangen. In dat jaar
werd de N.V. Schoenfabriek Volendam op
gericht. Aanvankelijk bepaalde de productie
zich tot klompensokjes, dat zijn de leeren
muiltjes, die de Volendammers in hun klom
pen droegen. Geleidelijk ging de fabriek
over tot den aanmaak van modern schoen
werk voor baby's en kinderen.
In October 1936 werd een nieuwe fabriek
betrokken. De proefperiode was voorbij en
de directie wierp zich met kracht op de bin-
nenlandsche markt. Reizigers reizen het
land af en ook op de jaarbeurs zijn de Vo-
lendamsche schoenen verschenen. De fabriek
heeft thans een wekeljjksche productie van
2200 paar. Zij biedt de mogelijkheid de pro
ductie tot meer dan 4000 paar per week uit
te breiden.
Het bedrijf is met particulier kapitaal op
gericht. De overheidssubsidie, welke zij ont
vangt, bestaat in een opleidingstoelage,
welke krachtens de Zuiderzeesteunwet van
het vakonderricht aan visscherszonen wordt
uitgekeerd.
Gister is deze fabriek, waar ruim zestig
visscherszonen hun brood verdienen, plech
tig geopend. In een bijeenkomst heeft burge
meester Kolfschoten, die de onbezoldigde
functie van president-commissaris bekleedt,
de beteekenis van deze industrie voor de
werkverruiming in het door de afsluiting
der Zuiderzee zoo zwaar getroffen dorp toe
gelicht. De beide directeuren, de heeren J.
Veerman en A. G. Kuiperie bedankten allen,
die aan de totstandkoming hadden meege
werkt, in het bijzonder den heer J. de Boer,
die het initiatief financieel heeft gesteund.
Bevriende relaties voerden nog het woord
en wenschten de fabriek succes. De fabriek
werd daarna door den burgemeester ge
opend door het doorknippen van een lint,
waarop de genoodigden het inwendige be
zichtigden.
Volendam, waar de tradities van het vis-
schersvolk zoo lang veilig waren, verandert.
Terwijl de oude visschers met hun ver
weerde koppen en wijde zeemansbroeken
ledig loopen in de straatjes, werkt binnen
in een van ijzer en baksteen opgetrokken
loods het jongere geslacht in overalls aan
ratelende machines. Een enkele draagt nog
zijn duffelsche jasje met zilveren knoopen
bij het stikken van telkens één naadje.
De jongeren verdienen hun brood
POLITIEKE HARTSTOCHTEN TE
UTRECHT.
Politie grijpt in.
Aan de Lange Viestraat te Utrecht staat
een schutting, waarachter gebouwd wordt
in verband met de verbreeding van dezen
belangrijken verkeersweg. Dit verkeer is
evenwel des avonds maar heel gering, een
omstandigheid waarvan een voorbijganger
gebruik dacht te maken om gauw even een
biljet van de N.S.B. van de schutting af te
trekken. Hij werd evenwel gezien, en tot zijn
ongeluk juist door iemand die met dfte be
weging sympathiseerde. Kan het toevalhgei?
Deze laatste voorbijganger maakte zich ov ei
de destructieve uiting van de politieke ge
voelens van den ander zoo kwaad, dat ij
hem aanvloog en een stomp op het oog gaf,
die leelijk aankwam. Het slachtoffer moes
in het ziekenhuis worden verbonden. En de
politie, die er zich toen ook in mengde, nam
den beschermer der heiligste goederen mee
naar het bureau, waar proces-verbaal tegen
hem werd opgemaakt.
MR. j. A. A. BOSCH t.
Oiid-vice-president Hoogen Raad der
Nederlanden.
Na een ongesteldheid van eenige maan
den is hedennacht te Den Haag in den
ouderdom van 81 jaar overleden mr. J A.
A Bosch, oud-vice-president van den Hoo
gen Raad der Nederlanden.
De teraardebestelling van het stoffelijk
overschot zal plaats vinden, Zaterdag a.s.,
om elf uur op Oud Eik en Duinen.
VOSSEN OP DE NOORD-VELUVE.
Er komen op de Noord-Veluwe in den
laatsten tijd in de bosschen nog al vossen
voor. Duiven, kippen en konijnen worden
door Reintje buit gemaakt. Ook wilde konij
nen en hazen worden haar slachtoffer. Men
vreest, dat de wildstand hierdoor op den
duur sterk zal afnemen.
16-JARIGE JONGEN GEARRESTEERD
Te Den Haag is een 16-jarige jongen ge
arresteerd wiens aanhouding door de politie
te Amsterdam was gevraagd daar hij een
klein bedrag ten nadeele van zijn patroon
had verduisterd. De jongen is naar Amster
dam overgebracht.
LIJK VAN VROUW GEVONDEN.
Politie vraagt inlichtingen
Gisteren is uit een der vijvers in het Oos
terpark te Amsterdam het lijk opgehaald
van een onbekende 50- tot 60-jarige vrouw,
kort en gezet, met een rechter kunstarm
gekleed in een blauwen mantel met donker
bruine bontkraag en idem manchetten, bruin
gebreid mutsje en lage zwarte schoenen met
knoopriempje.
De commissaris van politie in de zevende
sectie verzoekt hun, die omtrent deze vrouw
inlichtingen kunnen verschaffen, zich aan
zijn bureau Linnaeusstraat 121 te willen
melden.
PAARD GESCHROKKEN VOOR
STOOMWALS.
De berijder, een militair, ernstig
gewond.
Gistermiddag een militair van het regi
ment veldartillerie te paard op den Biltschen
straatweg te de Bilt. Op een zeker oogen
blik schrok het dier voor een stoomwals,
waarmede men aan het werk was voor de
asphalteering van den weg. Het deed een zij
sprong, waardoor de berijder werd afge
worpen en het dier zelf voor een aanrijden
de personenauto terecht kwam. Het paard
werd door den wagen aangereden en was
onmiddellijk dood.
De militair, die van het paard was gewor
pen, bleef bewusteloos liggen. Een juist
voorbijkomend geneesheer verleende de
eerste hulp, waarna het slachtoffer ernstig
gewond naar het militair hospitaal te
Utrecht werd overgebracht.
CENTRALE BOND VAN P.T.T.-
PERSONEEL.
In het te Utrecht voortgezette vakgroe
pencongres van den Centralen bond van Ne
derlandsche Post-, Telegraaf- en Telefoon
personeel (C.B.P.T.T.) heeft de heer D. Stof
fels, redacteur van het bondsorgaan, ver
schillende exploitatiewijzigingen besproken
die in de laatste jaren bij het staatsbedrijf
der P.T.T. hebben plaats gevonden.
Het dienstbetoon van het P.T.T.-bedrijf in
Nederland is, naar de inleider opmerkte,
sterk verbeterd en mede door de toewijding,
die het personeel in al zijn geledingen be
tracht, is het rendement van het bedrijf be
duidend opgevoerd.
Naar de meening van het vakgroepencon
gres behoort echter de bedrijfswinst het be
drijf en zijn personeel ten goede te komen
en is thans de tijd gekomen om de jaarlijk-
sche extra-afdracht aan de schatkist, welke
over de laatste 7 jaren nu reeds plüs minus
veertig millioen gulden heeft bedragen, te
beëindigen. Het personeel mag nu zeker een
deel van de winst voor zich opeischen om
althans de ergste mistoestanden te doen ver
dwijnen.
Besloten werd in deze richting werkzaam
te zijn.
ZWARE BINNENBRAND TE
GRONINGEN.
Gisteravond om half tien werd brand ont
dekt in de slagerij van den heer P. Olthoff,
aan de Kerklaan te Groningen. Het vuur was
tijdens afwezigheid der bewoners ontstaan
in de kamer achter den winkel. De spoedig
aanwezige brandweer die door een geweldi
ge rookontwikkeling van rookmaskers ge
bruik moest maken, tastte de vlammen met
drie stralen aan. Na drie kwartier was zij het
vuur meester. Aan den achterkant brandde
het benedenhuis grootendeels uit. De winkel
bleef gespaard.
De schade wordt door verzekering gedekt.
JONGETJE DOODGEREDEN.
Gistermiddag is in de Maliebaan te
Utrecht een jongetje van acht jaar, dat plot
seling den Middenweg overstak door een
auto aangereden. Voordat de bestuurder tijd
had om te remmen, was het ongeluk ge
schied. De knaap kreeg een hevigen klap
van bumper en radiator van de auto en
smakte tegen de straat. Ernstig gewond is
het jongetje naar het stads- en academisch
ziekenhuis vervoerd, waar het na aankomst
is overleden.
Ouchtuaact
DE POSTVLUCHTEN.
De Perkoetoet kwam op de uitreis te
Jodhpoer aan. De Kievit bereikte Bandoeng.
Op de thuisreis landde de Rietvink te Bag
dad.
HET ECHTPAAR LINDBERGH IN
BOMBAY.
Kolonel Lindbergh en zijn echtgenoote
zijn gisteren om 13.10 uur te Bombay ge
land.
ONONDERBROKEN VLUCHT
BERLIJNBRAZILIË
Uit een brief van de Duitsche aeroclub
aan de aeroclub van Brazilië blijkt, dat
plannen ontworpen zijn voor een Duitschen
vlucht van Berlijn naar Rio de Janeiro of
naar Porto Alegre, teneinde te trachten een
nieuw record te vestigen op den langen af
stand zonder tusschenlanding.
DE DJALAK NAAR INDIE VERTROKKEN.
Hedenmorgen is het K.L.M.-vliegtuig
Djalak om half acht van Schiphol naar In-
dië vertrokken.
Zes passagiers hebben voor deze reis ge
boekt, t.w. een pasagier voor Allahabad en
een voor Karachi.
In Rome stappen vier passagiers in, n.1.
twee pasagiers voor Singapore en twee voor
Karachi.
Het vliegtuig heeft 105.127 K.G. goederen,
348.629 K.G. briefpost en 38.630 K.G. pak-
ketpost aan boord.
Onze JCoiomëti
AANSLAG OP EEN REIZIGER IN
NIEUW-GUINEA.
De op Noord-Guinea reizende Duitscher,
de heer T. N. E. Schoch, is vermoedelijk
door een geweldadigen aanslag gedood.
De heer Schoch arriveerde in het begin
van 1936, komende van Makassar, in Sorong
(Noord Nieuw-Guinea). Hij stak vandaar op
7 Sept. over naar Manokwari, ondanks waar
schuwingen van het B.B. en na onderteeke-
ning van een verklaring dat de tocht geheel
op eigen verantwoordelijkheid ondernomen
werd en hem dóór het bestuur geen bescher
ming of hulp kon worden toegezegd.
De heer Schoch die met enkele koelies
reisde, werd op 26 September van het vorige
jaar voor het laatst gesignaleerd te Sedjoi.
DE G.G. NAAR BANDOENG.
Hartelijke ontvangst.
De gouverneur-generaal, mevr. Tjarda
van Starkenborgh, hun oudste dochter, de
algemeene secretaris, de heer Kiveron, de
intendant van het paleis, kapitein de Bie en
de adjudant-luitenant van Vreeswijk, zijn
vanmorgen met een gewoon lijntoestel van
de K.N.I.L.M., een Douglas, voor een kort
bezoek naar Bandoeng vertrokken. Het ge
zelschap werd uitgeleide gedaan door den
vice-president van den raad van Ned.-Indië,
den resident van Batavia en den assistent
resident en regent van Meester Cornelis.
De heer Versteegh, waarnemend directeur
van de K.N.I.L.M., begeleidde het gezelschap
tot Bandoeng. De gouverneur-generaal zal
27 Febr. met het gewone middag-toestel van
de K.N.I.L.M. naar Batavia terugkeeren.
Het gezelschap van den gouverneur-gene
raal werd bjj aankomst te Bandoeng ver
welkomd door den resident en andere plaat
selijke autoriteiten. Men begaf zich naar het
huis van den resident, waar een eerewacht
stond opgesteld; de alndvoogd complimen
teerde den commandant met de houding van
de troep. Bij aankomst van den gouverneur-
generaal werd het Wilhelmus gespeeld. Ver
volgens bracht het gezelschap bezoeken aan
het instituut Pasteur en aan de sterrewacht.
In de stad werd veelvuldig gevlagd.
Spoet
W ielrennen.
DE ZESDAAGSCHE TE ROTTERDAM.
De dinsdagavond heet al jaren lang de
meest geschikte uitgangsavond voor de Rot
terdammers, zoodat de verwachtingen ten
aanzien van de publieke belangstelling bij
de ondernemers nog al hoog gespannen wa
ren. Maar heelemaal hun zin kregen ze niet,
want om acht uur vertoonden de tribunes
nog tal van leege plekken, in het veld was
nog niet de geringste emotie te bespeuren.
De renners fietsten heel gemoedelijk hun
rondjes op de latten, terwijl hun tenue er
ook nog niet op wees, dat de wedstrijd weer
in vollen gang was. Tegen negen uur ver
loor de jury haar lankmoedigheid: ze gelastte
den renners hun trainingbroeken uit te trek
ken en er rekening mee te houden, dat de
wedstrijd opnieuw een aanvang had geno
men. Niettemin kreeg men een volslagen
herhaling van de gebeurtenissen van den
vorigen avond te aanschouwen. Het publiek
hield zich merkwaardig kalm en de renners
hielden zich evenzeer gedekt. Om vijf over
negen ging het de jury kennelijk vervelen,
zij besloot een tiental temporonden in te
leggen. Hierbij gold als bepaling, dat het
koppel dat telkens het eerst over de streep
ging ,drie punten kreeg en het koppel, dat
de tweede plaats bezet met één punt be
loond werd. De verschillende koppels ver
deelden de buit eerlijk, alleen de Tilburgge-
naren BakkerKremers behaalden een paar
punten meer dan de rest van het veld. Wie
gedacht had, dat er na deze temporonden
welke eigenlijk als straf ronden voor de ren
ners zouden kunnen worden beschouwd
wat meer leven in de brouwerij zou kernen,
vergistte zich. De renners bleven in een vrij
kalm gangetje rondtollen. Inmiddels was de
publieke belangstelling eenigermate aan
gegroeid; maar dat ze overmatig groot was,
kon toch niet gezegd worden. Om tien uur,
toen de avondsprints werden verreden, was
de stand van zaken nog precies dezelfde als
die van 's middags vijf uur.
Onmiddellijk na de laatste sprint trokken
de van Kempen's er tusschen uit en in min
der dan geen tijd hadden zij een ronde ge
nomen, zoodat zij dus alleen aan den kop
gingen, maar juist toen zij aansluiting had
den gekregen, liepen de Belgen Bilïiet
Buysse uit. Zij wonnen hiermede een ronde
en voegden zich zoo bij de leiders. De jacht
was thans weer in vollen gang en onder luid
applaus slaagden de populaire Amerikanen
WalthourCrossley er in een ronde van
hun achterstand terug te nemen, hetgeen het
sein voor Falck en Grundahl Hansen was,
om er eveneens tusschen uit te trekken en
een ronde uit te loopen.
SchönPellenaars zagen toen in, dat zij
zich ook nu moesten gaan roeren, onze land
genoot trapte fel aan, Schön loste hem uit
stekend af en het duurde niet lang, of ook
dit koppel had een ronde genomen. Om
kwart voor elf ondernamen de gebrs. van
Kempen een nieuwe uitlooppoging, welke
zij met succes bekroond zagen. Opnieuw
stonden zij alleen aan den kop, op één ronde
volgden op dat uur de koppels van Sch'ijn-
delvan den Broek, de Hansens en Billiet
Buysse. Op twee ronden lagen de koppels
SchönPellenaars, ZimsKüster, Char-
liervan der Ruit en WalthourCrossley.
De situatie veranderde elk oogenblik. Een
paar minuten later namen SchönPelle
naars een ronde. De leiding wisselde om den
haverklap; namelijks was het bekend ge
maakt, dat drie koppels aan de spits gingen
of de gebrs. van Kempen zagen een nieuwe
demarragepoging met succes bekroond. Voer
de derde maal gingen zij alleen aan den kep,
de koppels BillietBuysse en de twee Han
sens volgden op één ronde.
De jacht, welke om half elf was aange
vangen, duurde om elf uur nog onverminderd
voort, doch de uitlooppogingen hadden niet
meer dan groot succes van het eerste kwar
tier. Omstreeks kwart over elf sloot het veld
zich weer aaneen en was de rust terugge
keerd.
Daarna bleef het weer langen tijd rustig.
Maar plotseling kwam er weer leven in dè
brouwerij. Het was Jan Vroomen, die er
vandoor ging en aangezien het peleton niet
spoedig genoeg volgde, gelukte het hem om
met zijn broer een ronde van hun grooten
achterstand terug te nemen.
Maar daarmede werd tevens een jacht ont
ketend van een bijzonder fel karakter;
waarin vooral de gebroeders van Kempen
zich onderscheiden. Onze landgenooten
slaagden er opnieuw in zich alleen aan den
kop te plaatsen, maar dit duurde niet lang,
want de Hansens, BillietBuysse en Char-
liervan der Ruit stonden weldra ook weer
aan het hoofd. Het Duitsch-Nederlanasche
koppel SchönPellenaars liet daarop zien,
dat het tot de allerbesten van het veld be
hoorde, door met een sneltreinvaart het
peleton te verrassen en mede aan den kop
te komen. De beide Eindhovenaren van
Schijndel en van den Broek toonden ook
dat zij best mee kunnen, want hoe fel de
jacht ook was, verder dan een ronde lieten
zij zich niet terugdringen. Om 1 uur was de
situatie zoo geworden, dat de kop door niet
minder dan zeven koppels gevormd werd.
De stand was toen:
Aan den kop: 1. BillietBuysse 335 pnt.,
2. Falck en Grundahl Hansen 291 pnt., 3.
gebr. van Kempen 236 pnt., 4. van der Ruit
Charlier 163 pnt., 5. van Schijndelvan
den Broek 124 pnt., 6. ZimsKüster 116 pnt,
7. SchönPellenaars 97 pnt.
Op één ronde: 8. WalthourCrossley
43 pnt.
Op zes ronden: 9. BakkerKremers 78 pnt.
Op zeven ronden: 10. MatenaHeslinga
71 pnt.
Op acht ronden: 11. Gebr. Vroomen 159
punten.
Gedurende het laatste gedeelte van den
nacht onderging de stand niet de minste
wijziging. Bij de neutralisatie, na 102 uur
rijden, waren afgelegd 2011.254 K.M.
R. V. „ALCMARIA".
Zondag j.1. hield „Alcmaria een trainings
wedstrijd over een afstand voor de A-klas-
sers van 46,5 K.M., voor de B-klasse 37
K.M., en voor de C-klassers 28 K.M.
Er werd ondanks den tamelijk sterken
wind snel gereden door de A en B-klassers,
doch de C-klasse kan beter.
Jan Derksen reed na zijn val weer voor
het eerst een wedstrijd op den weg mee en
hij kan ook op een goeden wedstrijd terug-
4
153. Ze bevonden zich vlak bij een ne
gerdorp. De neger die de wacht hield,
had hen horen naderen door het kraken
van struiken en takken.
154. Voorzichtig, fluisterde dokter Berg
man. Eerst eens kijken wat het voor volk
is, waarmee we te maken hebben. Dokter
Bergman werd plotseling bleek van
schrik.